Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
IvoB2 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:26:
Een negatief verbruik lijkt me redelijk onmogelijk. :)
Misschien heeft hij of zij nog een ferrarismeter, dan heb je dat.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:26:
[...]

Een negatief verbruik lijkt me redelijk onmogelijk. :)
Je bedoelt waarschijnlijk dat je meer energie teruglevert aan het net dan je er zelf van af neemt, dus een negatief netverbruik?
Afname/teruglevering aan het net is iets anders dan je eigenlijke verbruik.
Je kan best een hoog verbruik hebben maar een negatief netverbruik.
Of een laag verbruik en een positief netverbruik.
Een negatief netverbruik inderdaad, zo noemen we dat in Nederland in de 'volksmond' (daarmee bedoel ik spreektaal, niet dat er volk in mijn mond woont natuurlijk).

Kortom de opwek is ongeveer 9000kwh per jaar en het verbruik 8000kwh. Na salderen blijft er 1000kwh over. De keuken verbruikt ook redelijk veel met een grote koelkast, grote vriezer, qoocker, etc. En de wasmachine draait soms 2x op een dag.
Het overschot levert 110 euro op dus het heeft weinig zin om nu enorm zuinig te doen. Overigens met een gezin van 5 :).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2023 09:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
JeroenH schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:55:
[...]

Misschien heeft hij of zij nog een ferrarismeter, dan heb je dat.
Nee, hoor je verbruik blijft nog altijd positief.
Ook een ferrarismeter toont niet je verbruik maar alleen het verschil tussen je netafname en netteruglevering.
Nogmaals, er is een groot verschil tussen je energieverbruik en de energie die je al dan niet afneemt van het net.

Zo heb ik bv. een jaarlijks verbruik tot 2200 - 4500 kWh maar een netafname die bijna tien keer lager is dan de netteruglevering. Ik heb dus een positief vverbrui in kWh maar een negatieve netafrekening in € (in cijfers want een negatieve netafrekening geeft wel een positief gevoel). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Kortom de opwek is ongeveer 9000kwh per jaar en het verbruik 8000kwh. Na salderen blijft er 1000kwh over. De keuken verbruikt ook redelijk veel met een grote koelkast, grote vriezer, qoocker, etc. En de wasmachine draait soms 2x op een dag.
Het overschot levert 110 euro op dus het heeft weinig zin om nu enorm zuinig te doen. Overigens met een gezin van 5 :).
Dus inderdaad een relatief hoog verbruik.
Maar door te salderen (en hoofdzakelijk door te salderen) een negatieve netafname.

Je onderschrijft nog eens het punt dat salderen niet leidt tot duurzaam omgaan met energie maar juist tot het tegendeel (men kijkt immers naar de € en niet naar de kWh).
Pas wanneer men niet meer kan salderen zal de meerderheid van de prosumenten daar anders tegenaan beginnen te kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 07-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Dus inderdaad een relatief hoog verbruik.
Maar door te salderen (en hoofdzakelijk door te salderen) een negatieve netafname.

Je onderschrijft nog eens het punt dat salderen niet leidt tot duurzaam omgaan met energie maar juist tot het tegendeel (men kijkt immers naar de € en niet naar de kWh).
Pas wanneer men niet meer kan salderen zal de meerderheid van de prosumenten daar anders tegenaan beginnen te kijken.
Klopt, al is een lage tlv natuurlijk ook deels de oorzaak. Ik maak de afweging, hoeveel comfort moet ik inleveren voor die 110 euro ? 1000kwh levert heel veel comfort op.

Aan de andere kant, de grootste omslag is natuurlijk al gemaakt met 1900m3* gas vervangen door 3000-3500kwh (?) waarvan een groot deel op groene energie (deels direct van eigen dak, deels windmolens)

*vorige bewoner, wij hebben dit door met name dakisolatie en vloerverwarming weten te reduceren tot 1650m3.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

Klopt, al is een lage tlv natuurlijk ook deels de oorzaak. Ik maak de afweging, hoeveel comfort moet ik inleveren voor die 110 euro ? 1000kwh levert heel veel comfort op.

Aan de andere kant, de grootste omslag is natuurlijk al gemaakt met 1900m3 gas vervangen door 3500/3750kwh (?) waarvan een groot deel op groene energie (deels direct van eigen dak, deels windmolens)
Het is uiteraard het een of het ander.
Hier in Vlaanderen is wanneer je kiest voor salderen de TLV gewoon nul.
Kies je niet voor salderen dan is de TLV, afhankelijk van het energiecontract dat je kiest, veel hoger en ligt de vergoeding voor de energiecomponent in de lijn van de kost van de energiecomponent.

Kiezen voor salderen plus een relatief hoge TLV kan wel mooi klinken voor de consument maar dat is op termijn een onhoudbare situatie.

Het is ook een misvatting dat je zonder salderen en met een lage TLV veel comfort zou moeten opgeven.
Je hebt dan gewoon een ander uitgangspunt dat je anders moet aanpakken.

Salderen is (de inspanning dus doorschuiven naar een ander) uiteraard doorgaans wel makkelijker dan kiezen om de eigen boontjes te doppen. Maar dat is iets anders dan duurzaamheid en een laag verbruik (met zo weinig mogelijk comfort opgeven) nastreven.
Comfortbehoefte is dan ook nog eens een heel relatief gegeven. Wat voor de een overdreven luxe is kan voor een ander een gevoel van absolute noodzaak zijn en omgekeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 07-10-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:33
IvoB2 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Het is uiteraard het een of het ander.
Hier in Vlaanderen is wanneer je kiest voor salderen de TLV gewoon nul.
Kies je niet voor salderen dan is de TLV, afhankelijk van het energiecontract dat je kiest, veel hoger en ligt de vergoeding voor de energiecomponent in de lijn van de kost van de energiecomponent.

Kiezen voor salderen plus een relatief hoge TLV kan wel mooi klinken voor de consument maar dat is op termijn een onhoudbare situatie.

Het is ook een misvatting dat je zonder salderen en met een lage TLV veel comfort zou moeten opgeven.
Je hebt dan gewoon een ander uitgangspunt dat je anders moet aanpakken.

Salderen is (de inspanning dus doorschuiven naar een ander) uiteraard doorgaans wel makkelijker dan kiezen om de eigen boontjes te doppen. Maar dat is iets anders dan duurzaamheid en een laag verbruik (met zo weinig mogelijk comfort opgeven) nastreven.
Comfortbehoefte is dan ook nog eens een heel relatief gegeven. Wat voor de een overdreven luxe is kan voor een ander een gevoel van absolute noodzaak zijn en omgekeerd.
Zijn in Vlaanderen ook nog steeds de Ferrarismeters gedoogd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb ook wel eens een negatief verbruik op sommige dagen, ook al heb ik maar 4 zonnepanelen, joepie !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
BaBoK schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:17:
[...]
Zijn in Vlaanderen ook nog steeds de Ferrarismeters gedoogd?
Ja, maar een uitdovend verhaal.
Alleen nog van toepassing op prosumenten die wanhopig tot de laatste snik zich aan hun saldering blijven vastklampen. Een salderingsregeling die dan ook nog eens minder gul is dan het Nederlandse systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:33

Sebazzz

3dp

Wij hebben een CV-ketel, maar verwachten deze niet meer te gebruiken omdat we gaan stoken met de L/L-WP deze winter. Op termijn halen we dan de gehele CV-ketel weg.

Nu werd mij verteld dat de CV-ketel wel aan de netstroom moet blijven hangen, omdat anders de pomp kan vastlopen. Klopt dat?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ja!

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:09
@Sebazzz Wat is het continugebruik van je ketel? evt. zou je je cv pomp los kunnen halen en aan een pompschakelaar voor vvw kunnen hangen, dan draait die elke 24 uur heel kort even

ps. ik zelf neem het risico en zet de cv 5 maanden per jaar uit. Continuverbruik van de Calenta is 5watt.

[ Voor 23% gewijzigd door BarryH op 08-10-2023 11:33 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:33

Sebazzz

3dp

BarryH schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:32:
@Sebazzz Wat is het continugebruik van je ketel? evt. zou je je cv pomp los kunnen halen en aan een pompschakelaar voor vvw kunnen hangen, dan draait die elke 24 uur heel kort even

ps. ik zelf neem het risico en zet de cv 5 maanden per jaar uit. Continuverbruik van de Calenta is 5watt.
Circa 5 watt. Niets iets om wakker over te liggen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 23:48
Sebazzz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:17:
Wij hebben een CV-ketel, maar verwachten deze niet meer te gebruiken omdat we gaan stoken met de L/L-WP deze winter. Op termijn halen we dan de gehele CV-ketel weg.

Nu werd mij verteld dat de CV-ketel wel aan de netstroom moet blijven hangen, omdat anders de pomp kan vastlopen. Klopt dat?
Toen wij in die situatie zaten hebben we de CV-ketel op 10 graden gezet, waarmee deze ook automatisch van de comfort-stand af kwam. De zomer er na hebben we de ketel verkocht op marktplaats.
Werkte hier goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sebazzz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:17:
Moet niet maar kan wel en die beslissing zal je zelf moeten maken.
Hier gaat de extra pomp van het SWW ook 9 tot 10 maanden van de stroom en doet het iedere winter weer (MY 2013). Desnoods een paar tikken met de hamer op de metalen behuizing om het ding weer aan de gang te krijgen.
5 W x 24 x 303 = 36.360 Wh en blijft tenslotte besparing aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 14:37
IvoB2 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Moet niet maar kan wel en die beslissing zal je zelf moeten maken.
Hier gaat de extra pomp van het SWW ook 9 tot 10 maanden van de stroom en doet het iedere winter weer (MY 2013). Desnoods een paar tikken met de hamer op de metalen behuizing om het ding weer aan de gang te krijgen.
5 W x 24 x 303 = 36.360 Wh en blijft tenslotte besparing aan energie.
Waarom heb je een extra SWW pomp? 9-10 maanden douche je koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Omdat ik inpandig een gelaagd SWW vat met meerdere ingangen heb (van 2 x 150 liter) waarbij ik naar keuze 150 liter of 300 liter SWW kan aanmaken.
De ene pomp zit op de A2W WP (manuele activatie SWW volgens vraag) en de andere wordt gestuurd via een DeltaSol BX sturing (auto sturing warmteoverschotten naar SWW).

In de zomermaanden douchen wij trouwens niet warm binnen maar buiten en dan wordt het regenwater rechtstreeks verwarmd via 125 m solartubes.

Opties genoeg dus om SWW aan te maken op een wijze die op een specifiek ogenblik het minste energie vraagt.
En ja, ik neem op jaarbasis meer koude douches dan warme maar dat is een eigen keuze en niet uit noodzaak.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2023 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
In het topic voor de energierekening heb ik een topic geopend over mijn investering in en stappen om gasloos te worden.
Dacht deel het hier ook even:
Truus01 in "Goedkoop (<7,5k) gasloos geworden"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Eergisteren op de vakbeurs energie geweest. Vond het allemaal weer erg tegenvallen. De grootste "innovatie" is de propaanwarmtepomp. Bijna elke warmtepompbouwer heeft er nu wel 1. Opvallend is wel dat niemand specificaties van COP heeft bij hogere temperaturen. In de brochures staat de standaard EN-norm testen: W7/A35 en W7/A55, maar A70 ontbreekt gewoon.

Bij minder grote leveranciers kon ik de COP meestal wel lospeuteren: tussen de 1,7 en 2,2. De grote fabrikanten komen nog 'bij mij terug". We zullen zien...

De grootste achterblijvers zijn de aziaten: Panasonic en Mitsubishi. Met name die laatste is zijn airco-lijn aan het vermarkten als "lucht/lucht warmtepompen". Verder prima natuurlijk, maar geen innovatie te bekennen.

Op de Remeha stand stond ook de Elga Monoblock. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Split units zijn bij de meeste fabrikanten overigens nu echt "uit". Vrijwel alles is monoblock.

WeHeat stond met de Blackbird, een horizontaal monoblock, waardoor geluid naar boven gaat en daardoor stiller is (naar ontwerp van de tafelcondensors in de koelindustrie). Daarnaast geen metalen behuizing maar hardschuim. Ontwikkeling uit eigen land (Brainport). Propaan als koelmiddel. Gave techniek, betaalbaar. Mijn grootste zorg is garantie.

Met name het Duitse Frank (https://www.frank-gmbh.de) had interessante oplossingen voor warmte uit water (aquathermie, rioolthermie of bodemenergie) te trekken. Interessant voor o.a. water/water warmtepompen.

Hier en daar wat leveranciers van componenten voor warmtenetten. Zitten leuke technieken tussen. Weijers-Waalwijk (leverancier van warmtenet leidingen), had een nieuwe leiding ontwikkeld, speciaal om een warmtepomp in de tuin aan de sluiten op het binnendeel. Ook grappig om te zien hoe Deense fabrikanten anders kijken tegen warmtenetontwerpen dan Nederland.

Tegenvallend waren de ventilatiejongens. Geen nieuwe ontwikkelingen, ondanks dat ventilatie in renovatie nog altijd een erg ondergeschoven kindje is. Duco had wel grootst uitgepakt. Persoonlijke interesse in de DucoBox Energy Comfort als vervanger voor mijn kapotte Zehnder WHR91. Met name vanwege het relatief compacte formaat.

Verder veel batterijen, voornamelijk voor de grootindustrie. Voor woningen blijft duidelijk dat die dingen, turn-key, voorlopig nog niet betaalbaar zijn.

De partner-beurzen Prefab, Industrie en zero-emissie waren erg saai. Wel leuk om te zien waren elektrische vrachtwagens van Volvo en Daf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Skyaero van Vaillant moesten de uitgebreide specs uit Tsjechië komen; A-12W65 is zo'n beetje 1.5 (beter op vollast dan deellast). Boven de 2 graden is hij beter dan gas (beter dan COP2.2).
Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

W70 vind je bij propaan alleen in de folder (want dat lukt doorgaans niet bij vorst dus voor het ontwerp irrelevant) en bij CO2 enzo, en CO2 heeft nog een lange weg te gaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Is zo'n warmtepomp nou gewoon veel minder efficiënt met propaan als vulling of waarom zijn die COPs zo laag?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Termy 65 graden is gewoon "moet je niet willen" heet. Waar vergelijk je mee?

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 12-10-2023 13:35 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Proton_ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:32:
@Termy 65 graden is gewoon "moet je niet willen" hoog. Waar vergelijk je mee?
Ah, check. Ik dacht al ik mis iets maar dit gaat dus over naar hoge temperaturen.

Ik las overigens in dat master plan 3 van Tesla over warmtepompen naar 200 graden. Moet ik dan denken aan sequentiële warmtepompen die het naar 200 graden brengen of hoe moet dat ooit effectief zijn als naar 65 al een COP van nauwelijks 2 heeft? Of is dit wel beter te doen met een ander middel dan propaan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dan ga je naar trans/superkritische warmtepompen die nu met CO2 worden gebouwd. Carnot zegt dat dit A-10W200 theoretisch hooguit met een COP van 473K/(473K-263K) = 2.25 gaat lukken, in de praktijk kan je blij zijn met de helft.

Overigens, als je in een niche zit waar CO2 kan werken, is A-10W65 wel met ~COP2.5 haalbaar. Dat is dan een complexere machine die juist een lage flow en hoge waterzijdige dT wil hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OC4NH1VoXQkXamo7MI8PSISsFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eLM2X0DDYs6f1HZtJkljWbiA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 12-10-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-09 12:25
Skyaero schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:26:
Eergisteren op de vakbeurs energie geweest. Vond het allemaal weer erg tegenvallen. De grootste "innovatie" is de propaanwarmtepomp. Bijna elke warmtepompbouwer heeft er nu wel 1. Opvallend is wel dat niemand specificaties van COP heeft bij hogere temperaturen. In de brochures staat de standaard EN-norm testen: W7/A35 en W7/A55, maar A70 ontbreekt gewoon.

Bij minder grote leveranciers kon ik de COP meestal wel lospeuteren: tussen de 1,7 en 2,2. De grote fabrikanten komen nog 'bij mij terug". We zullen zien...

De grootste achterblijvers zijn de aziaten: Panasonic en Mitsubishi. Met name die laatste is zijn airco-lijn aan het vermarkten als "lucht/lucht warmtepompen". Verder prima natuurlijk, maar geen innovatie te bekennen.

Op de Remeha stand stond ook de Elga Monoblock. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Split units zijn bij de meeste fabrikanten overigens nu echt "uit". Vrijwel alles is monoblock.

WeHeat stond met de Blackbird, een horizontaal monoblock, waardoor geluid naar boven gaat en daardoor stiller is (naar ontwerp van de tafelcondensors in de koelindustrie). Daarnaast geen metalen behuizing maar hardschuim. Ontwikkeling uit eigen land (Brainport). Propaan als koelmiddel. Gave techniek, betaalbaar. Mijn grootste zorg is garantie.

Met name het Duitse Frank (https://www.frank-gmbh.de) had interessante oplossingen voor warmte uit water (aquathermie, rioolthermie of bodemenergie) te trekken. Interessant voor o.a. water/water warmtepompen.

Hier en daar wat leveranciers van componenten voor warmtenetten. Zitten leuke technieken tussen. Weijers-Waalwijk (leverancier van warmtenet leidingen), had een nieuwe leiding ontwikkeld, speciaal om een warmtepomp in de tuin aan de sluiten op het binnendeel. Ook grappig om te zien hoe Deense fabrikanten anders kijken tegen warmtenetontwerpen dan Nederland.

Tegenvallend waren de ventilatiejongens. Geen nieuwe ontwikkelingen, ondanks dat ventilatie in renovatie nog altijd een erg ondergeschoven kindje is. Duco had wel grootst uitgepakt. Persoonlijke interesse in de DucoBox Energy Comfort als vervanger voor mijn kapotte Zehnder WHR91. Met name vanwege het relatief compacte formaat.

Verder veel batterijen, voornamelijk voor de grootindustrie. Voor woningen blijft duidelijk dat die dingen, turn-key, voorlopig nog niet betaalbaar zijn.

De partner-beurzen Prefab, Industrie en zero-emissie waren erg saai. Wel leuk om te zien waren elektrische vrachtwagens van Volvo en Daf.
Bedoel je met achterblijven van Panasonic dat er geen vervolg zit op de L en K serie? Want die zijn net uit en vallen ook onder de nieuwe propaan warmtepompen toch? 'slechter' dan de concurrentie?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Termy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:24:
Is zo'n warmtepomp nou gewoon veel minder efficiënt met propaan als vulling of waarom zijn die COPs zo laag?
Propaan heeft als voordeel dat het hogere temperaturen kan leveren. De 'standaard' warmtepomp op basis van R32 levert maximaal 55 °C en heeft een elektrisch element nodig om tot 60 °C te komen voor tapwater.

Daarnaast heeft propaan een GWP (global warming potential) van 3, terwijl R32 675 is. Primair is propaan dus veel beter voor het milieu. Je hoeft de hoge temperatuur dus ook zeker niet te gebruiken.
Voor tapwater scheelt het een elektrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
wheli schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Bedoel je met achterblijven van Panasonic dat er geen vervolg zit op de L en K serie? Want die zijn net uit en vallen ook onder de nieuwe propaan warmtepompen toch? 'slechter' dan de concurrentie?
K-series had ik gezien. L heb ik kennelijk gemist, want die is inderdaad met R290 (propaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe groot is het probleem van koudemiddel lekkage eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:59
Wat is bij jullie de luchtvochtigheid in huis? Ik lees overal op internet dat het iealiter 40-60% zou moeten zijn, maar eigenlijk heb ik sinds september al 65+%. Ik heb gewone mechanische ventilatie met luchtroosters. Het lijkt me dat ik met dit vochtige buitenweer het gewoon niet droger krijg?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

manusjevanalles schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:09:
Wat is bij jullie de luchtvochtigheid in huis? Ik lees overal op internet dat het iealiter 40-60% zou moeten zijn, maar eigenlijk heb ik sinds september al 65+%. Ik heb gewone mechanische ventilatie met luchtroosters. Het lijkt me dat ik met dit vochtige buitenweer het gewoon niet droger krijg?
Je hebt gelijk - om de r.v. binnen te verlagen heb je op dit moment een airco
in dry-modus nodig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
A gelukkig, dan klopt mij redenatie nog. Ik heb een automation in home assistant die aangeeft dat er extra geventileerd kan worden (straks hopelijk automatisch), maar het wordt er niet minder vochtig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:32
Ik lees daarnet dat 1 op de 7 Nederlanders zonnepanelen of WP's wil gaan installeren, mits ze er meer voor betaald krijgen dan hun huidige salaris.

Ik sta niet graag op daken maar zou best WP willen installeren naast m'n docentschap op een middelbare school. Loont dat een beetje?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Skyaero schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Propaan heeft als voordeel dat het hogere temperaturen kan leveren. De 'standaard' warmtepomp op basis van R32 levert maximaal 55 °C en heeft een elektrisch element nodig om tot 60 °C te komen voor tapwater.
Wat dus tegelijkertijd een nadeel is. Temp wordt standaard door de installateur op 70-90 graden gezet want 'werkt altijd' en men kan toch wel salderen voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:48:
Wat dus tegelijkertijd een nadeel is. Temp wordt standaard door de installateur op 70-90 graden gezet want 'werkt altijd' en men kan toch wel salderen voorlopig.
Alleen als je dak groot genoeg is. Anders wordt het alsnog kostbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:48
Dreamvoid schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:08:
Hoe groot is het probleem van koudemiddel lekkage eigenlijk?
Herinner je je dat gat in de ozonlaag nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Dan vraag je bij installatie toch gewoon aan de installateur om dat naar eigen wens te configureren en pas je dat zelf toch aan?
WP kan hier max. 55°C aanmaken (wat voor SWW max. 50°C betekent).

Elektrische weerstand kan je hier softwarematig in/uitschakelen (en is al een WP van 2013) en SWW instellen vanaf 40°C.
In de praktijk dus een kwestie van de handleiding doornemen en op een paar knopjes drukken.
Wat is dan het probleem?

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 12-10-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:00
GudZ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:39:
Ik lees daarnet dat 1 op de 7 Nederlanders zonnepanelen of WP's wil gaan installeren, mits ze er meer voor betaald krijgen dan hun huidige salaris.

Ik sta niet graag op daken maar zou best WP willen installeren naast m'n docentschap op een middelbare school. Loont dat een beetje?
Dat lijkt mij nou ook wel wat! Paar dagen mijn leerlingen van de straat houden en een paar dagen met WPs aan de gang.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

Dan vraag je bij installatie toch gewoon aan de installateur om dat naar eigen wens te configureren en pas je dat zelf toch aan?
WP kan hier max. 55°C aanmaken (wat voor SWW max. 50°C betekent).

Elektrische weerstand kan je hier softwarematig in/uitschakelen (en is al een WP van 2013) en SWW instellen vanaf 40°C.
In de praktijk dus een kwestie van de handleiding doornemen en op een paar knopjes drukken.
Wat is dan het probleem?
Het probleem is dat 99% van de mensen met een warmtepomp geen handleiding leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Ligt ook een beetje aan het weer, de buitenlucht is heel lang heel vochtig geweest.
Maar wat bedoel je met 65+? 66% of 86%.
Een tijdje 65% is helemaal niet zo erg, waarschijnlijk krijgen we na het weekend wat lagere temperaturen in combinatie met een windrichting uit oostelijke richtingen zal bij jou (bij voldoende ventilatie) de lucht binnenshuis wel weer wat 'droger' worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Yaksa schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

Ligt ook een beetje aan het weer, de buitenlucht is heel lang heel vochtig geweest.
Maar wat bedoel je met 65+? 66% of 86%.
Een tijdje 65% is helemaal niet zo erg, waarschijnlijk krijgen we na het weekend wat lagere temperaturen in combinatie met een windrichting uit oostelijke richtingen zal bij jou (bij voldoende ventilatie) de lucht binnenshuis wel weer wat 'droger' worden.
Ik bedoel vochtiger dan 65%. Momenteel is het 70% in huis. Dat is ~13 g/m3, buiten is het nu ~11,7 g/m3, dus niet zo'n groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
manusjevanalles schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:33:
[...]Ik bedoel vochtiger dan 65%. Momenteel is het 70% in huis. Dat is ~13 g/m3, buiten is het nu ~11,7 g/m3, dus niet zo'n groot verschil.
Tja, kan meerdere oorzaken hebben, badkamer die vaak gebruikt wordt en niet goed afgezogen, was die binnen te drogen hangt, koken met afzuigkap die te laag staat, hoge binnentemperatuur, veel kamerplanten en eventueel buizen van de ventilatie die 's een keer goed schoongemaakt moeten worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 21:02
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

Het probleem is dat 99% van de mensen met een warmtepomp geen handleiding leest.
Ja, en je kan dat van Henk en Ingrid ook niet verwachten daar betalen ze immers een dure installateur voor. Hier op tweakers zijn we niet geheel representatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

overhyped schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

Ja, en je kan dat van Henk en Ingrid ook niet verwachten daar betalen ze immers een dure installateur voor. Hier op tweakers zijn we niet geheel representatief :)
Precies dat :).

Bij mij is de warmtepomp ook met fabrieksinstellingen geïnstalleerd. Dankzij tweakers had ik nog een buffervat voorkomen (niet nodig ivm 200m2 vvw) en heb deze week de boiler wat beter afgesteld (opwarmen op schema als de zon schijnt ipv continu op 52 graden houden).

Normaal gesproken zouden ze dus installeren met buffervat en onnodig hoog verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2023 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
B-lex schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:51:
[...]
Herinner je je dat gat in de ozonlaag nog?
Dat ging om CFK's toch? Koudemiddel is vooral problematisch omdat sterke broeikasgassen zijn. Ordergrootte 400x zo sterk als CO2.
manusjevanalles schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:33:
Ik bedoel vochtiger dan 65%. Momenteel is het 70% in huis. Dat is ~13 g/m3, buiten is het nu ~11,7 g/m3, dus niet zo'n groot verschil.
Het is relatieve vochtigheid, die is relatief aan de max die de lucht bij een bepaalde temperatuur kan bevatten. Als je de RV lager wil maken heb je twee opties. Je kunt verwarmen: per 10 graden verdubbelt ongeveer de hoeveelheid vocht die in de lucht kan zitten (en dus halveert de RV). Of je kunt vocht uit de lucht halen met een ontvochtiger of airco.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Yaksa schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Tja, kan meerdere oorzaken hebben, badkamer die vaak gebruikt wordt en niet goed afgezogen, was die binnen te drogen hangt, koken met afzuigkap die te laag staat, hoge binnentemperatuur, veel kamerplanten en eventueel buizen van de ventilatie die 's een keer goed schoongemaakt moeten worden.
We hebben veel planten beneden, dat kan verklaren waarom het het beneden altijd iets vochtiger is dan boven waar we geen planten hebben. Ik heb wel het idee dat we verder voldoende ventileren.

Als ik de ventilatie een uur harder zet, dan stijgt vaak de vochtigheid zelfs. Dan lijkt er vochtige lucht van buiten gezogen te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door manusjevanalles op 12-10-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:00
Hogere luchtvochtigheid binnen is kenmerkend voor deze overgangsfase qua seizoen.
Zodra het wat kouder wordt en je begint te stoken gaat de Rv omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
manusjevanalles schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:00:
[...]We hebben veel planten beneden, dat kan verklaren waarom het het beneden altijd iets vochtiger is dan boven waar we geen planten hebben. Ik heb wel het idee dat we verder voldoende ventileren.
Als ik de ventilatie een uur harder zet, dan stijgt vaak de vochtigheid zelfs. Dan lijkt er vochtige lucht van buiten gezogen te worden.
Misschien handig om ook een draadloze hygrometer buiten op te hangen?
Meten = weten zeg ik altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Yaksa schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Misschien handig om ook een draadloze hygrometer buiten op te hangen?
Meten = weten zeg ik altijd.
Die gegevens haal ik uit openweathermap, maar mogelijk is dat minder betrouwbaar dan rond het huis meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
70% is ook nog behaaglijk

Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgr/relatieve_vochtigheid_2_behaaglijk_www_dryfast_nl_www_trotec_com.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik heb het liever droger, we zien wel eens een zilvervisje lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Afgelopen weekend zaten we rond de 50% bij 24 graden.
Nu is het iets over de 70% bij 23.2 graden.

Er is vandaag weer veel water verbruikt douchen baderen en er staat her en der een wasmand.

De wpb staat nu net een poosje aan dus dan zakt het ook alweer vlot.
Binnen/buiten systeem.
Net dat stukje extra ventilatie in onze 1930 tempel..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ik ook, maar ik voel niks ongemakkelijks, dus wat maakt het mij uit. Had alleen eens dat als ik in de woonkamer de schuifdeuren openzet bij hoge vochtigheid de eiken vloer gaat bollen bij vochtigheid >75% , zelfs de parketveren/afstand trokken het niet. Vroeger had ik nog een piano staan, die was zo zwaar dat parketveren ook niks meer doen dus. Maar toch deuren dicht bij hoge vochtigheid dus.
In de badkamer en keuken heb ik nu isolatie en leemverf gedimensioneerd op vocht-acceptatie om het maar zo te noemen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 23:13
Hier ook rond/boven de 60%, ook mechanische ventilatie met luchtroosters:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/t0xAmPg8n3UMqin5aUig3mix.png

Was eerder vandaag wel lager (woonkamer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/87eCRqXQMgDh31BYH4ipXSAS.png

Gemeten met Home Assistant plus zelfgebouwde ESPHOME CO2/temp/rlv sensoren

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 12-10-2023 22:46 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
En bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQ7wm--zAlatQrXMJ3rwPZjj3Vk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vILCV2cxm7XigNOagd1IKjyY.png?f=fotoalbum_large
Netatmo meters, erg betrouwbaar moet ik zeggen, goed product.

[ Voor 8% gewijzigd door joezzt op 12-10-2023 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51
Het lokale weerstation had 84% op de site staan en in huis (geen mechanische ventilatie, alleen luchtroosters) komen we daar ook op. Maar ja ventileren helpt niets als het buiten net zo vochtig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-09 00:15
Kalentum schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:05:
[...]

Het lokale weerstation had 84% op de site staan en in huis (geen mechanische ventilatie, alleen luchtroosters) komen we daar ook op. Maar ja ventileren helpt niets als het buiten net zo vochtig is.
Nee, als het binnen 20° is en 84% relatieve vochtigheid, en buiten 15° en 84% RV, dan zit er binnen veel meer water in de lucht dan buiten. Als je gaat ventileren, dan zakt binnen de RV naar 61,5% omdat de verse lucht opwarmt van 15 naar 20°. Kijk maar:
https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
T-MOB schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:56:
Dat ging om CFK's toch? Koudemiddel is vooral problematisch omdat sterke broeikasgassen zijn. Ordergrootte 400x zo sterk als CO2.
Maar ik bedoelde, is de hoeveelheid koudemiddel dat onbedoeld lekt significant groot? Ik heb geen flauw idee - hoeveel lekt er typisch qua CO2 equivalent uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dreamvoid schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Maar ik bedoelde, is de hoeveelheid koudemiddel dat onbedoeld lekt significant groot? Ik heb geen flauw idee - hoeveel lekt er typisch qua CO2 equivalent uit?
Geen, tenzij er wat mis is. En dat durft nogal eens gebeuren.
Al dan niet door een menselijke fout/onverschilligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46

pietje63

RTFM

Hier is het binnen nu ~19 graden met 80% luchtvochtigheid en buiten 18 met 89%. We ventileren goed (al helpt dat niet met de huidige rv buiten) en heb er geen last van (en het huis ook niet voor een paar dagen). Wordt snel minder (als buiten droger of stookseizoen).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-09 11:09
[...]

Terechte vraag. Nee, die hoeveelheid is niet noodzakelijk groot (hangt een beetje van de installatie af), bij de unit uit m'n signature gaat het om 0.85 kg precharged R32 met een GWP van 675/kg, en de precharge voldeed ruimschoots voor mijn leidinglengte. Dat is dus een totaal van 574 kg CO2 equivalent.

Om dat te installeren moet ik een F-gassen certificaat hebben. Maar ik kan prima zonder enig certificaat een retourtje Amsterdam - NYC boeken dat in economy ~1900kg CO2 uitstoot. Heb ik geen F-gassen voor nodig. En die koelgassen lekken er misschien over een termijn van 10-20 jaar uit (of moeten einde levensduur afgevangen worden), maar van die vlucht ben je 100% zeker dat het in het hier en nu uitgestoten wordt, wat dus veel erger is voor het klimaatprobleem.

Kort gezegd: met 'modernere' koelgassen valt het best mee. 675 GWP is niet geweldig maar al een hele verbetering van waar we van komen, en met propaan zit het al helemaal ok. En ik begrijp dat er regels zijn maar ik vind ze zo krom als iets, geef iedereen een CO2 quota per jaar en laat ze daar lekker zelf mee doen wat ze willen. Een minisplit installeren zou je in mijn mening geen certificering voor nodig moeten hebben.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
[...]

Moderne installaties lekken in principe (vrijwel) niet. Ook de introductie van het F-gassen certificaat in Nederland heeft daar aan bijgedragen. Maar in het hele proces van maken, gebruiken, afvangen en verwerken gaat wel het een en ander verloren. Hoe minder CFK's hoe beter.

Daarbij zijn er nog altijd veel amateurs. Mijn zwager heeft vorig jaar zelf zijn oude split-airco weggehaald. Die heeft het koudemiddel gewoon weg laten verdampen. :(

In sommige branches is het nog wel een probleem, bijvoorbeeld de autoindustrie. Die airco's lekken dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Skyaero schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:34:
Daarbij zijn er nog altijd veel amateurs. Mijn zwager heeft vorig jaar zelf zijn oude split-airco weggehaald. Die heeft het koudemiddel gewoon weg laten verdampen. :(
Dus hier praat je niet meer mee? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Dus hier praat je niet meer mee? :P
Die heeft wel even de wind van voren gehad. Helaas van het type 'boeit niet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Skyaero schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Moderne installaties lekken in principe (vrijwel) niet. Ook de introductie van het F-gassen certificaat in Nederland heeft daar aan bijgedragen. Maar in het hele proces van maken, gebruiken, afvangen en verwerken gaat wel het een en ander verloren. Hoe minder CFK's hoe beter.

In sommige branches is het nog wel een probleem, bijvoorbeeld de autoindustrie. Die airco's lekken dus wel.
Moderne (residentiele) warmtepompen werken toch niet meer met CFK's (of HCFK's)? Ozonlaag is dan geen issue meer dacht ik, met de koelmiddelen die tegenwoordig gebruikt worden?

Wel GWP (Greenhouse Warming Potential aka het CO2 equivalent), maar dat ligt voor residentiele installaties in grootte-ordes die mijns inziens niet op de huidige manier gereglementeerd dienen te worden, want ik kan prima andere activiteiten verrichten die veel meer GWP hebben, bijvoorbeeld een vliegreis doen, met de auto rijden, of op gas stoken.

Ik zou zelfs zeggen dat de F-gassen vereiste potentieel klimaatverandering in de hand werkt omdat het een onnodige barriere opwerpt tegen nog snellere uitrol van warmtepompen - die netto juist uitstoot verminderen, zelfs als er hier en daar eentje lekt.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 16:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Capt Waffles schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

Ik zou zelfs zeggen dat de F-gassen vereiste potentieel klimaatverandering in de hand werkt omdat het een onnodige barriere opwerpt tegen nog snellere uitrol van warmtepompen - die netto juist uitstoot verminderen, zelfs als er hier en daar eentje lekt.
Gewoon monoblock nemen, die presteren meestal ook nog eens beter op meerdere vlakken. Afaik bestaat split vooral zodat de buitenunits van airco lijnen gerecycled kunnen worden. Althans, dat is mij verteld.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
R32 is een HFK (om precies te zijn, het is difluormethaan)
R410A is ook een HFK (een mengsel van R32 en R125, beiden HFKs)

Voor zover bekend weinig invloed op ozon, maar wel op global warming.

Ondanks dat de CFKs grotendeels zijn uitgeband gaat het nog altijd niet goed met de ozonlaag
https://www.msn.com/en-ca...r-than-canada/ar-AA1hSV6K

[ Voor 53% gewijzigd door Skyaero op 13-10-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Capt Waffles schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

Moderne (residentiele) warmtepompen werken toch niet meer met CFK's (of HCFK's)? Ozonlaag is dan geen issue meer dacht ik, met de koelmiddelen die tegenwoordig gebruikt worden?

Wel GWP (Greenhouse Warming Potential aka het CO2 equivalent), maar dat ligt voor residentiele installaties in grootte-ordes die mijns inziens niet op de huidige manier gereglementeerd dienen te worden, want ik kan prima andere activiteiten verrichten die veel meer GWP hebben, bijvoorbeeld een vliegreis doen, met de auto rijden, of op gas stoken.

Dit klopt niet helemaal, juist door ruim aangekondigde nieuwe regelgeving zijn de fabrikanten als een idioot op propaan overgestapt in de monoblokken. Door de verruimde regelgeving voor split systemen zal daar propaan ook doorbreken. Momenteel heb je nog slechts de keuze tussen propaan en R32 in een warmtepomp. Ik las recentelijk op dit forum in een verslagje van de Energiebeurs dat er eigenlijk alleen nog maar propaan warmtepompen aanwezig waren.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Skyaero schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:50:
R32 is een HFK (om precies te zijn, het is difluormethaan)
R410A is ook een HFK (een mengsel van R32 en R125, beiden HFKs)

Voor zover bekend weinig invloed op ozon, maar wel op global warming.
Thanks! Ik dacht foutief dat alle CFK/HFK's hetzelfde waren (en verboden), maar niet alle hebben dus een impact op de ozonlaag. Iets bijgeleerd!
ds23man schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Dit klopt niet helemaal, juist door ruim aangekondigde nieuwe regelgeving zijn de fabrikanten als een idioot op propaan overgestapt in de monoblokken. Door de verruimde regelgeving voor split systemen zal daar propaan ook doorbreken. Momenteel heb je nog slechts de keuze tussen propaan en R32 in een warmtepomp. Ik las recentelijk op dit forum in een verslagje van de Energiebeurs dat er eigenlijk alleen nog maar propaan warmtepompen aanwezig waren.
Goed punt dat de F-gassen vereiste waarschijnlijk wel een belangrijke stimulus is geweest voor fabrikanten om sneller naar propaan over te gaan. Misschien moet ik wel duiden dat ik het specifiek over de eis heb dat een installateur van een warmtepomp een F-gassen certificaat heeft. Dat blijk ik onnodig vinden voor gangbare residentiele installaties. Als je wilt dat de industrie op propaan of een ander koelmiddel met lager GWP overstapt dan is eisen aan GWP-niveaus van het koelmiddel stellen voldoende, daar hoef je de installateur niet bij te betrekken.

We gaan de goede kant op, maar volgens mij kon 't sneller en efficienter door gerichtere regelgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheli
Maar voor de monoblocks heb je dus geen f-gassen certificaat nodig en dus wordt de overgang niet geremd toch? De grootste rem is volgens mij 1) desinformatie over geluidsproductie, 2) matige afgiftesystemen tot aan recente nieuwbouw aan toe en 3) arbeidstekorten in het algemeen. Niet per se in die volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 16:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

wheli schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:21:
Maar voor de monoblocks heb je dus geen f-gassen certificaat nodig en dus wordt de overgang niet geremd toch? De grootste rem is volgens mij 1) desinformatie over geluidsproductie, 2) matige afgiftesystemen tot aan recente nieuwbouw aan toe en 3) arbeidstekorten in het algemeen. Niet per se in die volgorde.
Naja misinformatie, 55dB+ is gewoon heel veel in een tuintje van 5 meter breed.

Ik heb het hier weleens in de groep gegooid, maar een overbuurvrouw heeft haar airco/ l/l weer weggehaald omdat dat ding niet behoorlijk te plaatsen bleek volgens de geluidsnorm (volgens de installateur) nadat er via de gemeente geklaagd werd dat de buitenunit niet aan de geluidsnorm op de erfgrens voldeed.

Het maakt mij, hoe krom wellicht ook, niet happig om 5k tegen een monoblock aan te gooien. :+

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
wheli schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:21:
Maar voor de monoblocks heb je dus geen f-gassen certificaat nodig en dus wordt de overgang niet geremd toch?
Voor monoblocks niet inderdaad. Maar ik heb bijvoorbeeld lucht/lucht geinstalleerd. Goedkoper dan een monoblock, vorig jaar vrijwel onmiddellijk beschikbaar terwijl er op lucht/water wachttijden van >9 maanden waren (en ik veronderstel ook op monoblocks, al weet ik dat niet zeker). Hier komt op termijn overigens ook nog wel een monoblock.

En zou ook gewoon graag zien dat Doe Het Zelvers gewoon zelf kunnen installeren. Als ik een vliegreis mag boeken die 1.9 ton CO2 uitstaat dan zou ik zeker een warmtepomp moeten kunnen installeren die in het alllerslechtste geval 574 kg CO2 equivalent aan koelgas lekt. Da's gewoon niet logisch dat het een kan en het ander niet.
De grootste rem is volgens mij 1) desinformatie over geluidsproductie, 2) matige afgiftesystemen tot aan recente nieuwbouw aan toe en 3) arbeidstekorten in het algemeen. Niet per se in die volgorde.
Ik denk dat de allergrootste rem de investeringskost is. Afgelopen tijd waren er verhalen genoeg over installateurs die ofwel geen offertes meer deden wegens vol, en ik zie nog steeds prijzen die veel te hoog liggen voor wat het werk voorstelt. Een onnodige certificering vereisen werkt die kosten alleen maar in de hand door a) de rechstreekse kosten die installateurs moeten maken om de certificering te behalen/behouden (ok, dat is geen groot bedrag), b) het drempelverhogend effect op installateurs die best capabel zouden kunnen zijn maar om wat voor reden dan ook niet voor een certificaat gaan - aka concurrentiebeperkend effect voor bestaande installateurs (of DIY'ers).

Ik vind het Amerikaans systeem veel beter, daar komt een inspecteur van de stad/dorp verifieren dat de installatie correct is verlopen. Maakt niet uit door wie ie gedaan is. Maakt ook niet uit voor de subsidie wie 't geinstalleerd heeft. Er wordt wel nagegaan dat 't correct gedaan is, en dat is uiteindelijk wat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ds23man schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Ik las recentelijk op dit forum in een verslagje van de Energiebeurs dat er eigenlijk alleen nog maar propaan warmtepompen aanwezig waren.
Dat verslag kwam van mij. Er stond overifens ook nog genoeg R32 warmtepompen . Propaan is ook populair vanwege de hogere temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Het maakt mij, hoe krom wellicht ook, niet happig om 5k tegen een monoblock aan te gooien. :+
Gelukkig nemen fabrikanten geluid nu ook serieus, al gaat het langzaam.

De stilste warmtepomp op de vakbeurs was van Acond. 32dBA bij vol vermogen. En propaan. Hing wel een prijskaartje aan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wheli
silverball schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Naja misinformatie, 55dB+ is gewoon heel veel in een tuintje van 5 meter breed.

Ik heb het hier weleens in de groep gegooid, maar een overbuurvrouw heeft haar airco/ l/l weer weggehaald omdat dat ding niet behoorlijk te plaatsen bleek volgens de geluidsnorm (volgens de installateur) nadat er via de gemeente geklaagd werd dat de buitenunit niet aan de geluidsnorm op de erfgrens voldeed.

Maar 3+ meter je huis onder water aan het einde van deze eeuw is ookheel veel. Kwestie van prioriteiten stellen maar ik snap wel dat het lastig kan zijn (mijn tuin is ook 5,5x 7 m tussen 3 huizen in).

En financiën spelen natuurlijk soms een rol en er worden soms debiele prijzen gevraagd maar er vertrekken ook 1350 vliegtuigen per dag uit Nederland. Onze schoonmaakster is 10 dagen op all inclusive naar Mexico geweest maar klaagt wel dat alles zo duur is. Opnieuw, prioriteiten stellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-09 00:15
Skyaero schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:01:
[...]

Gelukkig nemen fabrikanten geluid nu ook serieus, al gaat het langzaam.

De stilste warmtepomp op de vakbeurs was van Acond. 32dBA bij vol vermogen. En propaan. Hing wel een prijskaartje aan
Die 32dBA betreft het geluidsDRUKniveau op 3 meter. Het meestal gehanteerde geluidsVERMOGENniveau bedraagt zo'n 49dBa. Volgens Acond zijn de geluidsspecs trouwens indicatief. Ze moeten ook nog leren de vermogens- en COP specs en grafieken begrijpelijk op pdf te zetten:

https://www.acond.nl/wp-c...s-van-Acond-Pro-N-R-1.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:32
wheli schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

Maar 3+ meter je huis onder water aan het einde van deze eeuw is ookheel veel. Kwestie van prioriteiten stellen maar ik snap wel dat het lastig kan zijn (mijn tuin is ook 5,5x 7 m tussen 3 huizen in).

En financiën spelen natuurlijk soms een rol en er worden soms debiele prijzen gevraagd maar er vertrekken ook 1350 vliegtuigen per dag uit Nederland. Onze schoonmaakster is 10 dagen op all inclusive naar Mexico geweest maar klaagt wel dat alles zo duur is. Opnieuw, prioriteiten stellen...
Volgens mij betaal je iemand te veel...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Haha valt mee hoor, vooral andere belevingswereld. Ik viel echt bijna van mijn stoel toen ze na haar vakantie vol verwondering vertelde dat het echt veel verder vliegen was dan naar Egypte waar ze normaal op het strand lag. Had ze niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GudZ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 06:51:
[...]

Onderschat de inkomsten niet. Zwart = netto, dus nauwelijks belasting, wel toeslagen, etc.
Zijn ook schoonmakers die wel 'netjes' werken natuurlijk. Maar schoonmakers die wij hebben gehad wilden alleen contant. (Tegenwoordig doen we het zelf).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2023 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46

pietje63

RTFM

GudZ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 06:51:
[...]

Zou je met de schoonmaker/maakster willen ruilen?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

wheli schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

Zelf gaan schoonmaken, kun je ook wat verder op vakantie. ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Capt Waffles schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:15:
Misschien moet ik wel duiden dat ik het specifiek over de eis heb dat een installateur van een warmtepomp een F-gassen certificaat heeft. Dat blijk ik onnodig vinden voor gangbare residentiele installaties. Als je wilt dat de industrie op propaan of een ander koelmiddel met lager GWP overstapt dan is eisen aan GWP-niveaus van het koelmiddel stellen voldoende, daar hoef je de installateur niet bij te betrekken.

We gaan de goede kant op, maar volgens mij kon 't sneller en efficienter door gerichtere regelgeving.
Maar als we even de GWP discussie hier los van zien…

Dus stel er komen propaan splitjes op de markt dan vind je het helemaal prima dat elke DHZ’er deze (voorgevuld) kan kopen en installeren?

Je weet bij verkeerd afpersen en vacumeren je gewoon een gevaarlijke situatie kan creëren.
Want niet iedereen zal voldoende rekening houden met richtlijnen, plaatsingsvoorschriften etc.

Zo’n splitje heeft snel al 1kg koudemiddel, dat is ongeveer 0,9m³ in gasvorm.
Propaan heeft een explosiegrens van 2,1-9,5%.

Dan wordt het toch één ratjetoe, of heb je daar een oplossing voor om de kwaliteit en veiligheid te waarborgen? (Fail-safe tegen mensen welke hier onderuit proberen te komen)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
Ja, dat snap ik, het is niet allemaal zwart wit en niet iedereen is capabel om (veilig) te werken. Maar als ik even hier in huis kijk.. de zware fouten die ik vind zijn allemaal door commerciele installateurs gedaan. Inclusief fouten die rechtstreeks veiligheidsgevolgen inhouden (aarding niet aangesloten, verschillende kabelsecties onder 1 klem, DC kabels zonnepanelen rechtstreeks door scherp gat in beton doorgevoerd, warmtepomp installateur die nog nooit van een momentsleutel gehoord heeft..). Het Amerikaans* systeem van verplichte inspecties vind ik veel mooier, dan kan een doe-het-zelver die weet wat ie doet ook gewoon dingen doen, en worden commerciele installateurs gecontroleerd op hun werk wat de consument beschermt.

Er zijn zeker goede installateurs, een aantal hier op het forum vermoed ik :). Maar eerlijk gezegd zie ik voornamelijk snel-geld-pakkers. Dan vertrouw ik mezelf toch meer.

*is overigens niet overal in voege, in bumfuck nowhere is er vaak zelfs geen enkele bouwcode van toepassing.. dat gaat dan weer heel ver de andere kant op :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Ik zie nu hier in de buurt al veel ‘witte rook’ uit de pijp komen. Zijn anderen hier ook al aan het stoken/warmtepompen?

Heb hier uitgelegd dat zelfs als ik de zomerstand op de thermostaat uitzet, de ketel niet aanslaat met dezelfde instellingen als afgelopen stookseizoen.

Dat het relatief kouder aanvoelt dan 2 dagen terug is nog geen reden om te stoken. Toen werd er morrend een dikkere trui aangetrokken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Superbeagle schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:03:
Dat het relatief kouder aanvoelt dan 2 dagen terug is nog geen reden om te stoken. Toen werd er morrend een dikkere trui aangetrokken. :)
Het is op de thermometer een dikke 10 graden gezakt in 2 dagen, dat noem zelfs ik niet "relatief kouder aanvoelen". Het is nu gewoon koud :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39

ericplan

5180 Wp PV

Zwartoog schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:07:
[...]
Het is op de thermometer een dikke 10 graden gezakt in 2 dagen, dat noem zelfs ik niet "relatief kouder aanvoelen". Het is nu gewoon koud :P
Als de temperatuur in huis zo snel daalt is het tijd om iets aan de isolatie te doen. :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Relatief kouder dan twee dagen geleden? :)
Dan wonen we blijkbaar in een totaal andere regio want hier is het gemeten buiten veel kouder dan twee dagen geleden:
13/10: 17,1/22 (min./max. onder thermometerhut).
14/10: 9,1/18,8
15/10: 5,0/10,6°C

Tussen de regenbuien door verschijnt af en toe de zon waardoor binnenshuis de temp al van 18,9°C naar 20°C gestegen is dus (nog) geen nood om bij te stoken. Zon geeft nog genoeg warmte af doorheen glas.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

[...]

Oké, maar ik heb de korte mouwen die ik 2 dagen terug droeg geruild voor langere mouwen. De verwarming gaat hier niet aan vandaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Dat zegt uiteraard weinig. :)
Is de temperatuur binnenshuis dan gezakt van 30°C naar 20°C of van 20°C naar 10°C of....... ?
edit: je hebt het waarschijnlijk over de buitentemperatuur en niet over de temp. in huis?

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

IvoB2 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:12:
Relatief kouder dan twee dagen geleden? :)
Dan wonen we blijkbaar in een totaal andere regio want hier is het gemeten buiten veel kouder dan twee dagen geleden:
13/10: 17,1/22 (min./max. onder thermometerhut).
14/10: 9,1/18,8
15/10: 5,0/8,0 (uiteraard nog oplopend gedurende de rest van de dag).

Tussen de regenbuien door verschijnt af en toe de zon waardoor binnenshuis de temp al van 18,9°C naar 20°C gestegen is dus (nog) geen nood om bij te stoken. Zon geeft nog genoeg warmte af doorheen glas.
Het is hier buiten kouder dan 2 dagen terug, maar het voelt hier in huis relatief kouder aan. Iets met WAF. ;) En inderdaad geen reden om te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Superbeagle schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Oké, maar ik heb de korte mouwen die ik 2 dagen terug droeg geruild voor langere mouwen. De verwarming gaat hier niet aan vandaag. :)
Ik heb weer sokken aan, verder gewoon korte broek en korte mouwen 8) Maar als het binnen onder de 20 komt, dan moet van de rest de verwarming weer aan, dus tsja.

Koud "gevoel" snap ik wel. Op de gang e.d. is de lucht een stuk koeler, dat voel je steeds. Ook de nattigheid van buiten maakt dat het kouder aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb vanmorgen 2,5kwh stroom in de warmtepomp gedrukt met een cop van tegen de 5.
Vloertje lekker warm en ruim 22 graden in huis.
Luchtvochtigheid is nu ook weer rond de 50% stukje lager dan afgelopen dagen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Superbeagle schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Het is hier buiten kouder dan 2 dagen terug, maar het voelt hier in huis relatief kouder aan. Iets met WAF. ;) En inderdaad geen reden om te stoken.
Ah zo. Wij hebben binnenshuis geen hond dus ander uitgangspunt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik heb op zolder het raam nog steeds open om te koelen en in de woonkamer is het weer/nog 22 graden. Nu is de goede isolatie en zoninstraling wel prettig :p. Ik vermoed dat ik nog even niet hoef te stoken. Zo het raam maar even dicht doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Hier is de vrij stabiele temperatuur in de kamer gezakt van 21,5-22 graden naar tussen de 18,5-20 graden. Dat voelt zeker kouder maar wij vinden dat een mooi moment voor ons lijf om rustig over te schakelen naar een uiteindelijke (over)dagtemperatuur van 15 a 16 graden. Wanneer we stilzitten trek ik vaak een bodywarmer aan, mijn partner is een bikkel, die loopt ook bij 15 graden in een shirtje. In de avond hebben we het meestal wat warmer.

Als we nu al zouden gaan verwarmen dan houdt het niet meer op tot mei :)

Met ons systeem verbruiken we zo'n 400 a 600 kWh voor verwarming per stookseizoen, en dat vinden we prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ben nu ook niet voor overmatig verwarmen maar persoonlijk vind zelfs ik 15-16°C niet comfortabel.
Mijn partner werkt ook meermaals per week thuis achter een PC. Dus weinig beweging door de dag.
Omdat nu met handschoenen, een bodywarmer en een muts te doen vinden we toch iets te vergezocht. :)
Zodra de temperatuur binnenshuis continu onder de 17-18°C zakt gaat hier dus de L/L verwarming in de werk-/leefruimte aan. Bij genoeg zon stopt die dan wel vanzelf.
Het verwarmingsseizoen (binnentemp in leefruimte rond de 20°C houden) liep vorig jaar hier van eind november tot half februari.
Buiten de werk-/leefruimte wordt de woning hier trouwens niet verwarmd gezien de binnentemp. er nooit onder de 15°-16°C zakt (met uitzondering van de slaapkamer waar we altijd met open raam slapen. Daar kan bij extreme buitentemperaturen de binnentemp. al eens zakken tot 12-13°C).

Benieuwd wat het dit jaar zal geven.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2023 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39

ericplan

5180 Wp PV

Hier in huis is het een sport om te kijken of we 1 november halen voordat de kachel aan gaat. Dat lukt meestal.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:00
4,5 kW uit PV waarvan de airco ongeveer 5 procent gebruikt om een beetje bij te stoken op de BG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
We zijn hier beide opgegroeid in een tijd en situatie waarin het verre van zelfsprekend was dat de verwarming doorlopend aanstond. In die zin is het iets dat we gewend zijn, en waar we geen hekel aan hebben.

Ik ben zelf overdag thuis en geregeld even bewegen is goed voor me :)
Dat gaat hier goed mee samen.

En verder is ons huis niet dusdanig geïsoleerd dat we het met de warmte van 2 waxinelichtjes een dag op 22 graden kunnen houden, dus misschien is dit van ons ook een stukje compensatie. Een poging tot een kleine bijdrage aan "het milieu" op onze manier.

We doen onszelf niet tekort en zijn niet zielig. Het is beslist geen noodzaak. Het is een keuze, en wanneer er omstandigheden zijn zoals niet lekker voelen of bijvoorbeeld feestelijke dagen etc dan gaat de verwarming hier ook enkele graden hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ericplan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:10:
Hier in huis is het een sport om te kijken of we 1 november halen voordat de kachel aan gaat. Dat lukt meestal.
Hier idem. De afgelopen 2 jaar (dat we het bjjhielden) is het makkelijk gelukt. Dit jaar zullen we het zien :)

We zijn in elk geval gestart met het experiment om de temperatuur in de kamer omhoog te krijgen door de zon. Dat is al voor 0,3 graden gelukt :) Leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 21:02
Ronald.42 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:24:
Ik heb vanmorgen 2,5kwh stroom in de warmtepomp gedrukt met een cop van tegen de 5.
Vloertje lekker warm en ruim 22 graden in huis.
Luchtvochtigheid is nu ook weer rond de 50% stukje lager dan afgelopen dagen...
Pff, 22 graden, 20 is hier echt de max. Toch grappig hoe dat verschilt tussen personen :)
Pagina: 1 ... 23 ... 81 Laatste