Wanneer het winter is en behoorlijk koud dan is er meestal meer dan genoeg zon (open vrieslucht).
Of het zou een van die zeldzame dagen moeten zijn dat het hier nog eens sneeuwt en de sneeuw blijft een hele dag liggen (dit jaar 1 dag en dan heb ik het er nog zelf vroegtijdig verwijderd).
Ik weet niet hoe een ander het doet maar dan verwarm ik met rechtstreeks zonne-instraling en de elektriciteit komt dan gewoon uit PV.
Maar je bedoelt waarschijnlijk: het is winter, het is een week windstil op land en op zee gelijktijdig gepaard gaande met een dunkelflaute en ook nog eens behoorlijk koud? Dan verwarm ik met een WP en komt de elektriciteit uit het net*.
Zelf zou ik dat trouwens heel eenvoudig kunnen oplossen door de capaciteit van de PV te verdubbelen en dit op dezelfde dakoppervlakte. Mijn opslag is al ruim voldoende.
De huidige productie is trouwens al 100% sluitend voor 10 van de 12 maanden (met uitzondering van december en januari).
Iedereen weet dat groene energie nog niet 100% sluitend is. Niet omdat het technisch niet mogelijk is maar omdat men liever de fossiele energie nog wil blijven steunen tot het echt niet meer anders kan.
*Hoe je die elektriciteit dan gecentraliseerd aanmaakt voor het net is een probleem van overheden en netbeheerders. Ik denk bv. aan meer windmolens op zee, meer gebruik maken van beschikbare dakoppervlakte, waterkracht en grondwarmte, baseload uit nucleaire energie, uitbreiding opslag (door o.a. versnelde elektrificatie van het ICE voertuigenpark), enz. Mogelijkheden genoeg.
Of nog beter een combinatie van voorgaande.
Dat overheden daar nog altijd geen prioriteiten in stellen en nog steeds niet verder komen dan de zetelverdeling bij de volgende verkiezingsslag is ook mij wel duidelijk.
Maar dat is geen technische tekortkoming van hernieuwbare energie maar een gebrek aan wilskracht, daadkracht en het stellen van prioriteiten.
Daarom dat ik er zelf maar al aan begonnen ben.
[
Voor 4% gewijzigd door
IvoB2 op 04-10-2023 16:47
]