Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
joezzt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:42:
Ik vraag me wel af hoe goed die geïsoleerd is, gezien de schoorsteenpijp.
Een schoorsteenpijp* zegt toch niets over de isolatiegraad van een woning?
In elk geval al aan de buitenzijde dikke houten balken en een groendak. Dat is al geen verkeerd vertrekpunt**.
Wat er onder het dak en achter de balken zit kunnen we vanop een foto niet beoordelen.

*Ik heb bv. een full electric woning maar er zit ook een schoorsteen door het dak als back up voor als de WP het in de winter plots zou laten afweten, het net het in de winter laat afweten, de partner het bij -8°C gezellig wil maken,.....

** Mijn huidige woning ziet er aan de buitenzijde ook uit als een eenvoudige houten schuur.
Maar daar zit wel nog een boel isolatie achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:44:
[...]

Een schoorsteenpijp* zegt toch niets over de isolatiegraad van een woning?
In elk geval al aan de buitenzijde dikke houten balken en een groendak. Dat is al geen verkeerd vertrekpunt**.
Wat er onder het dak en achter de balken zit kunnen we vanop een foto niet beoordelen.

*Ik heb bv. een full electric woning maar er zit ook een schoorsteen door het dak als back up voor als de WP het in de winter plots zou laten afweten, het net het in de winter laat afweten, de partner het bij -8°C gezellig wil maken,.....

** Mijn huidige woning ziet er aan de buitenzijde ook uit als een eenvoudige houten schuur.
Maar daar zit wel nog een boel isolatie achter.
Ja, ik dacht laat ik ook wat onderbuik gevoel vermelden. Zelf heb ik dat ook gedaan, 36 zonnepanelen op een vrijstaand huis met warmtepomp. Inclusief auto opladen kregen we nog geld terug. En dus ook een houtkachel voor het geval dat en voor de gezelligheid. Was trouwens wel handig toen de warmtepomp verplaatst moest worden op juist die dagen dat het overdag -10 graden was

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:48:
[...]

750.000 euro voor een tweekapper in Zwolle, geen vloerverwarming, geen mogelijkheid tot koelen, geen zonwering, geen garage, excl keuken of badkamer en dan verwarmen met IR. 8)7

Wat een drama.
Als ik dit zie begrijp ik wel waarom de nieuwbouwmarkt voor huizen op zijn gat ligt.

Ik vraag me werkelijk af hoe je hiermee door BENG komt.

Ze zeggen er nota bene bij dat de huizen optimaal gebruik maken van zonne-energie. Maar bedoelen "salderingsregeling"...
Als die ooit afloopt lopen de stookkosten hopeloos de pan uit.
Wat een marketingpraat bij die huizen:
Infrarood verwarming is gezond doordat de lucht niet opgewarmd wordt. Hierdoor is er geen luchtverplaatsing waardoor stof niet circuleert en de lucht dus schoner blijft. Ook blijft de luchtvochtigheid beter op peil, waardoor er minder kans is op schimmels of huisstofmijt. De lucht voelt niet drukkend of benauwd aan.
Ik heb een achterbuurman die cop-1verwarming verkoopt (inductie-vloerverwarming). Toen ik hem vroeg naar het verbruik, begon hij gelijk te mopperen dat ik van "team cop" was. Met wat doorvragen: zijn energierekening is 2 keer zo hoog, terwijl zijn huis 3 keer zo klein is. Maar wel van het gas af....pffft.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:09:
Heeft iemand tips hoe ik het beste mijn lichaam met COP=1 kan verwarmen. Het gaat om het verwarmen van leren meubels en in het bijzonder het zitvlak zou iets warmer dan de omgeving mogen zijn. Hierdoor hoeft de warmtepomp minder hard te werken ;)
Kijk eens ;)

Deze!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
KabouterSuper schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:57:
[...]

Wat een marketingpraat bij die huizen:

[...]

Ik heb een achterbuurman die cop-1verwarming verkoopt (inductie-vloerverwarming). Toen ik hem vroeg naar het verbruik, begon hij gelijk te mopperen dat ik van "team cop" was. Met wat doorvragen: zijn energierekening is 2 keer zo hoog, terwijl zijn huis 3 keer zo klein is. Maar wel van het gas af....pffft.
Ruk man, dat je een oplichter als buurman hebt :( is hij verder wel ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
overhyped schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:35:
[...]

Ruk man, dat je een oplichter als buurman hebt :( is hij verder wel ok?
Haha, verder is hij wel oke. Hij heeft het in zijn eigen huis geïnstalleerd en zijn cv-ketel eruit gegooid, dus in elk geval gelooft hij in zijn product. Wel jammer van zijn energierekening en het besef dat hij zo indirect meer gas gebruikt dan met een cv-ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
De consumentenbond heeft slimme stekkers getest.
Toevallig iemand met toegang tot de test die de beste koop en beste uit de test wil delen?
Ik lees in ieder geval dat de best ook een van de goedkoopste is. Is de beste uit de test ook de beste koop?
Alvast dank!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

KabouterSuper schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:25:
[...]

Haha, verder is hij wel oke. Hij heeft het in zijn eigen huis geïnstalleerd en zijn cv-ketel eruit gegooid, dus in elk geval gelooft hij in zijn product. Wel jammer van zijn energierekening en het besef dat hij zo indirect meer gas gebruikt dan met een cv-ketel.
Goed voorbeeld van tunnelvisie… Jammer!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
Truus01 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:24:
De consumentenbond heeft slimme stekkers getest.
Toevallig iemand met toegang tot de test die de beste koop en beste uit de test wil delen?
Ik lees in ieder geval dat de best ook een van de goedkoopste is. Is de beste uit de test ook de beste koop?
Alvast dank!
Voila!
Maar zo snel ik even kan lezen gaat het wel allemaal over Wifi stekkers.
Zigbee / Z-wave hebben ze denk ik niet getest?
Beste Koop & Beste uit de Test:
TP-Link Tapo Tapo P115
Ruim voldoende:
Alecto Smart-Plug20
Eve Energy
Fibaro Wall Plug (Homekit versie)
Homewizard Wi-Fi Energy Socket
Nedis Wi-Fi Smart Plug Energiemeter
Voltcraft SEM6500
Voltcraft SEM8500
Voldoende:
AVM Fritz!Dect 200
AVM Fritz!Dect 210 (regendicht model met afdekklepje)
Ezviz T30 Smart Plug T30-10B-EU
Hama WiFi Socket
Qnect QN-WP01E Wi-Fi Smart Plug
Onvoldoende:
Hombli Smart Socket EU

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
Dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-09 11:09
Even gekeken naar de TP link:
  • Power consumption (relay on): 1.88W
  • Standby power consumption (relay off): 1.48W
Heel netjes dat ze het in 2 states aangeven en met 3 significante cijfers. Wel wat aan de hoge kant in vergelijking met de HW energy socket.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Ik dacht dat het inmiddels verboden was om een elektrische COP1 als hoofdverwarming te voeren in een woning. Hoe zit dit dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
padoempats schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Ik dacht dat het inmiddels verboden was om een elektrische COP1 als hoofdverwarming te voeren in een woning. Hoe zit dit dan?
Tenzij het een decentraal systeem is. IR kan dus wel. Geldt eigenlijk alleen voor de elektrische cv ketel.

Verboden is trouwens een hard woord. Bouwbesluit stelt een minimum eis aan het rendement van een installatie. Maar als je zekf aan de slag gaat, wordt er niet getoetst op het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 10:48
padoempats schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:58:
Hier heeft iemand maximaal gesjoemeld om die huizen met zo weinig mogelijk kosten te bouwen. Het aanleggen van wat IR panelen is immers goedkoper dan overal vloerverwarming + een WP.
Maar hoe je hiermee door de BENG normen komt is zeker een raadsel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 07:20
Andrehj schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Hier heeft iemand maximaal gesjoemeld om die huizen met zo weinig mogelijk kosten te bouwen. Het aanleggen van wat IR panelen is immers goedkoper dan overal vloerverwarming + een WP.
Maar hoe je hiermee door de BENG normen komt is zeker een raadsel.
Gewoon genoeg PV erop en het voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:37
Thimmah schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

Gewoon genoeg PV erop en het voldoet.
Dat was voorheen met de epc, Beng rekent individueel op drie punten

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Alleen al de electrische boiler verbruikt waarschijnlijk al meer dan een bodem WP in een dergelijke woning.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 07:20
Kees_frl schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

Dat was voorheen met de epc, Beng rekent individueel op drie punten
Klopt Beng 1 gaat om de schil en daarvoor maakt ir paneel of cop1 dus geen verschil. Beng 2 en 3 (waar die cop1 wel uitmaakt) zijn echter prima te compenseren met pv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Skyaero schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Tenzij het een decentraal systeem is. IR kan dus wel. Geldt eigenlijk alleen voor de elektrische cv ketel.

Verboden is trouwens een hard woord. Bouwbesluit stelt een minimum eis aan het rendement van een installatie. Maar als je zekf aan de slag gaat, wordt er niet getoetst op het bouwbesluit.
In dit geval is het een nieuwbouwwoning, er is dus geen sprake van 'zelf aan de slag gaan'. Minimumeis aan rendement is hier duidelijk, rendement is nooit hoger dan 1.

Dan blifjt over: decentraalsysteem. Maar 'decentraal', dat is beste en vaag begrip en vreemd dat het uitmaakt voor deze regel. Dan zou het dus ook mogen als er 2 of 3 elektrische CV installaties worden geplaatst, dan is het al niet 'centraal' meer.

Anyway, opmerkelijk dat een nieuwbouwwoning zo gebouwd wordt met IR + E-Boiler zonder enige vorm van efficiency. Mooi verhaal erbij maar een huis vol met IR lijkt mij per saldo niet comfortabel, al heb ik er geen enkele ervaring mee. Er gaat denk ik niets boven overal vloerverwarming. Koelen als bonus, wel zo fijn met het veranderende klimaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39

ericplan

5180 Wp PV

Zeer leesbaar rapport van de Amsterdamse VvEbond over verduurzaming van een VvE en waar je als bestuurder allemaal tegenaan loopt:
https://www.vvebond.nl/wp...mtetransitie-020-2023.pdf
Samenvatting van het rapport in het Parool:
https://www.parool.nl/ams...id-binnen-vve-s~b87c81e3/

Natuurlijk kan je niet verduurzamen zonder geld. Daarom moet een VvE een reservefonds hebben. Een reservefonds dat groot genoeg is om onderhoud en verduurzaming te kunnen financieren.

En wat zegt de fiscus: dat geld is hoogrenderend vermogen. Daar willen we belasting over heffen.
https://fd.nl/politiek/14...s-hoog-renderend-vermogen

[ Voor 56% gewijzigd door ericplan op 02-10-2023 14:25 . Reden: Reservefonds ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
padoempats schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:54:
[...]

In dit geval is het een nieuwbouwwoning, er is dus geen sprake van 'zelf aan de slag gaan'. Minimumeis aan rendement is hier duidelijk, rendement is nooit hoger dan 1.

Dan blifjt over: decentraalsysteem. Maar 'decentraal', dat is beste en vaag begrip en vreemd dat het uitmaakt voor deze regel. Dan zou het dus ook mogen als er 2 of 3 elektrische CV installaties worden geplaatst, dan is het al niet 'centraal' meer.

Anyway, opmerkelijk dat een nieuwbouwwoning zo gebouwd wordt met IR + E-Boiler zonder enige vorm van efficiency. Mooi verhaal erbij maar een huis vol met IR lijkt mij per saldo niet comfortabel, al heb ik er geen enkele ervaring mee. Er gaat denk ik niets boven overal vloerverwarming. Koelen als bonus, wel zo fijn met het veranderende klimaat.
In het bouwbesluit artikel 6.55a staat dat een verwarmingsdistributiesysteem van een woning niet meer dan 1,31 kWh (primaire) energie mag gebruiken om 1 kWh warmte te genereren. De terminologie die in deze, in 2020 aangenomen wijziging van het bouwbesluit, is gebruikt, spreekt over 'technische bouwsystemen'. Gevolg is dat er een loophole is ontstaan waarbij niet-centrale systemen niet hoeven te voldoen aan artikel 6.55a.

Ik heb ooit een artikel geschreven waarom dit een slechte toevoeging is aan het bouwbesluit (in MO ivm met mijn echte naam)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Skyaero schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:02:
[...]
In het bouwbesluit artikel 6.55a staat dat een verwarmingsdistributiesysteem van een woning niet meer dan 1,31 kWh (primaire) energie mag gebruiken om 1 kWh warmte te genereren. De terminologie die in deze, in 2020 aangenomen wijziging van het bouwbesluit, is gebruikt, spreekt over 'technische bouwsystemen'. Gevolg is dat er een loophole is ontstaan waarbij niet-centrale systemen niet hoeven te voldoen aan artikel 6.55a.

Ik heb ooit een artikel geschreven waarom dit een slechte toevoeging is aan het bouwbesluit (in MO ivm met mijn echte naam)

***members only***
We zijn overigens hard op weg om onder die 1,31 te komen. Het aandeel hernieuwbaar in de energiemix groeit gestaag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:00
ericplan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

We zijn overigens hard op weg om onder die 1,31 te komen. Het aandeel hernieuwbaar in de energiemix groeit gestaag.
edit: onjuist

[ Voor 30% gewijzigd door ASW1 op 02-10-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46

pietje63

RTFM

Het staat toch andersom? Dus ca cop 0.7?!

Vandaag op de radio reclame voor IR op kantoor 😢.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 16:12
Skyaero schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

***members only***
Kun je nog ff naar de link kijken? Bij mij werkt ie niet....

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Het aandeel hernieuwbaar heeft daar niets mee te maken, het gaat om de efficiëntie.
Resistief elektrisch verwarmen = 1 en het moet dus minimaal 31 procent beter dan dat. (ongeacht waar de elektriciteit vandaan komt)
Het gaat om de primaire energiefactor (PEF). Die is conform de NTA8800 norm (waar ook het bouwbesluit naar refereert) op 1,45.
ericplan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

Alleen boeit de praktijk dus niet, alleen wat er forfaitair in de norm staat.
CvP_tweakers schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Kun je nog ff naar de link kijken? Bij mij werkt ie niet....
Link doet het weer. Medium.com is tegenwoordig nogal een k*t-site met veel technische problemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Skyaero op 02-10-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Skyaero schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:31:
[...]
Het gaat om de primaire energiefactor (PEF). Die is conform de NTA8800 norm (waar ook het bouwbesluit naar refereert) op 1,45.
[...]
Alleen boeit de praktijk dus niet, alleen wat er forfaitair in de norm staat.
[...]
Link doet het weer. Medium.com is tegenwoordig nogal een k*t-site met veel technische problemen.
Dat is natuurlijk ook het kromme van zo'n norm. Ik verwarm mijn appartement met COP=1 en betrek mijn energie bij Amsterdam Energie. Daar komt geen primaire energie aan te pas.
(Dank voor de link)
ASW1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:34:
[...]
Het aandeel hernieuwbaar heeft daar niets mee te maken, het gaat om de efficiëntie.
Resistief elektrisch verwarmen = 1 en het moet dus minimaal 31 procent beter dan dat. (ongeacht waar de elektriciteit vandaan komt)
Dat is een onjuiste uitspraak, het aandeel hernieuwbaar heeft er alles mee te maken. Maar dat schreef @Skyaero ook al.

[ Voor 27% gewijzigd door ericplan op 02-10-2023 14:29 . Reden: reply ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
KabouterSuper schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:25:
[...]

Is hij toevallig van deze webshop? Ik heb deze site met verbazing zitten lezen, ze gaan uit van een wel extreem slecht afgeregelde CV-ketel in dit voorbeeld, en bijvoorbeeld een CV-debiet van 20L/min, en zodoende claimt hij dus dat de CV-ketel slechts een rendement van 30-50% haalt oftewel 3-5 kWh/m3. Zo kan ik ook rekenen ja...

En een WP is ook te rooskleurig, aldus onze auteur (er zit trouwens ook een tekstcopypreventiemechanisme in wat je simpelweg kan omzeilen met reader mode):

Members only:

SCOP van 2,5? En dat is dus niet 2,5 tov elektroketel maar tov beroerde gascijfers 8)7

Of met betrekking tot SWW:

Members only:

Nog nooit gehoord van een legionellaprogramma?

[ Voor 15% gewijzigd door RulazZ op 02-10-2023 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RulazZ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

En een WP is ook te rooskleurig, aldus onze auteur (er zit trouwens ook een tekstcopypreventiemechanisme in wat je simpelweg kan omzeilen met reader mode):

Members only:
Zegt hij nu serieus dat omdat van de 1125 m3 gas die je verstookt maar 330 m3 tot 550 m3 nuttig gebruikt, je dus ook maar 330 m3 tot 550 m3 bespaart?
Dus die 575-795 m3 gas die je verspilt blijf je verstoken als je een warmtepomp hebt?

Je hebt humor en je hebt humor. Deze is wel heel erg next-level.
En dan ben ik het al niet eens met de stelling dat je nog niet eens de helft van het gas nuttig gebruikt

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is daar gewoon geen enkel sommetje wat klopt. De bewering dat warm water 24 kWh per m³ kost, betekent bijvoorbeeld dat hij douchewater niet warmer dan een graad of 30 maakt (20K verhoging). Er staat helaas teveel onzin op het internet om allemaal aan te pakken.

Als hij 1200 kWh acceptabel vindt om lauw mee te douchen kan ik 'm misschien wel dolgelukkig maken met mijn warmtepompboiler waar je gewoon warm mee kan douchen en vlot een bad mee vol hebt.. voor gemeten 400 kWh/jaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Proton_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:32:
Als hij 1200 kWh acceptabel vindt om lauw mee te douchen kan ik 'm misschien wel dolgelukkig maken met mijn warmtepompboiler waar je gewoon warm mee kan douchen en vlot een bad mee vol hebt.. voor gemeten 400 kWh/jaar.
Nee hoor, dat kost ook minstens 1200 kWh volgens de beste man, lees maar mee:

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De brave man heeft blijkbaar nog nooit de werking van een WP gedurende lange tijd opgevolgd noch de temperatuur van zijn leidingwater gemeten (dat is hier nu nog altijd 18,5°C en geen 10°C).
En waarom zou je het SWW altijd op een temp. van 60°C houden?
En 60.000 liter SWW per jaar? 8)7

Meer iets van "Stel ik reken me arm om een punt te maken". :)

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2023 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
RulazZ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Is hij toevallig van deze webshop? Ik heb deze site met verbazing zitten lezen, ze gaan uit van een wel extreem slecht afgeregelde CV-ketel in dit voorbeeld, en bijvoorbeeld een CV-debiet van 20L/min, en zodoende claimt hij dus dat de CV-ketel slechts een rendement van 30-50% haalt oftewel 3-5 kWh/m3. Zo kan ik ook rekenen ja...

***members only***

SCOP van 2,5? En dat is dus niet 2,5 tov elektroketel maar tov beroerde gascijfers 8)7

Of met betrekking tot SWW:

***members only***

Nog nooit gehoord van een legionellaprogramma?
De genoemde buurman is niet dit bedrijf....maar wat een gegoochel met getallen zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RulazZ hopeloos. Verbazingwekkend genoeg klopt het sommetje van 60 m³ met 50K lift = 3838 kWk(th) wél (ongeveer) dus moedwillige misleiding ligt nog meer voor de hand dan onkunde.
Immers 3838 kWh /60 m3 is veel meer dan 24 kWh/m³.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Proton_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:35:
@RulazZ hopeloos. Verbazingwekkend genoeg klopt het sommetje van 60 m³ met 50K lift = 3838 kWk(th) wél (ongeveer) dus moedwillige misleiding ligt nog meer voor de hand dan onkunde.
Immers 3838 kWh /60 m3 is veel meer dan 24 kWh/m³.
Het vervelende is dat er wel een kern van waarheid zit in veel van zijn punten, de meeste CV-ketels staan inderdaad matig tot slecht afgesteld, hij overdrijft het alleen op alle punten en verdraait het in het voordeel van zijn verkoopverhaal. Inductieketels brandt hij bijvoorbeeld ook af, om vervolgens wel de plank enorm mis te slaan bij warmtepompen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Ze maken statements die logisch klinken, maar nergens op slaan. Dat kan ik ook:

Weten jullie dan niet dat een warmtepomp veel duurder is? De warmtepomp van mijn huis van 300m² met enkel glas verbruikt jaarlijks 5000kWh. En dat terwijl een gemiddeld huis met infrarood vloerverwarming® vaak al met 4700kWh af kan. Wist u ook dat het helemaal niet goed is dat een warmtepomp buiten staat? Iedereen snapt dat je je oven en fohn binnen bewaart en gebruikt, waarom zet je je warmtepomp dan wel in de regen en de sneeuw? De IR® ligt veilig tussen het beton en uw laminaat.

Misschien moeten we er maar over ophouden. Of zullen we ook even ineendagvanhetgas.nl evalueren?

[ Voor 6% gewijzigd door KabouterSuper op 04-10-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:40:
Dat is natuurlijk ook het kromme van zo'n norm. Ik verwarm mijn appartement met COP=1 en betrek mijn energie bij Amsterdam Energie. Daar komt geen primaire energie aan te pas.
Ik dacht dat de PEF puur voor het gehele electriciteitssysteem van Nederland geldt? Dat is niet te vergroenen met wat GvO's op een individueel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
KabouterSuper schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:47:
Weten jullie dan niet dat een warmtepomp veel duurder is? De warmtepomp van mijn huis van 300m² met enkel glas verbruikt jaarlijks 5000kWh. En dat terwijl een gemiddeld huis met infrarood vloerverwarming® vaak al met 4700kWh af kan. Wist u ook dat het helemaal niet goed is dat een warmtepomp buiten staat? Iedereen snapt dat je je oven en fohn binnen bewaart en gebruikt, waarom zet je je warmtepomp dan wel in de regen en de sneeuw? De IR® ligt veilig tussen het beton en uw laminaat.

Misschien moeten we er maar over ophouden. Of zullen we ook even ineendagvanhetgas.nl evalueren?
Het is dan ook helemaal geen goed idee om een WP te installeren in een slecht geïsoleerde woning met nog enkel glas. Je moet alles ook in zijn perspectief plaatsen.
Dat is nu net het punt: wat "goedkoop" is in plaatsing is meestal duur(der) in gebruik en omgekeerd.
Het is dus maar wat je uitgangspunt is: eerst (indien mogelijk) relatief meer investeren om daarna jaren minder kosten te hebben of omgekeerd.
In een nieuwbouwwoning is het een no brainer om vooral te investeren in zaken die de jaren erna de gebruikskosten zo laag mogelijk houden en niet omgekeerd => een huis relatief duur verkopen met goedkope materialen en de jaren erna een dure gebruikskost.

De buitenunit van mijn WP staat al ruim tien jaar buiten zonder enig probleem. Het is dan ook geen oven noch fohn. Met zo'n flutargumenten kan je er idd beter mee ophouden want dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dreamvoid schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:01:
[...]
Ik dacht dat de PEF puur voor het gehele electriciteitssysteem van Nederland geldt? Dat is niet te vergroenen met wat GvO's op een individueel contract.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Laat onverlet dat de kWh's die ik verbruik een PEF van 1 hebben. En ook dat de PEF aardig richting 1,31 aan het bewegen is, al lukt het me niet om een actuele weergave van dit getal te vinden.
Het indirecte verbod voor elektrische CV uit het bouwbesluit loopt de kans om te sneuvelen.
Nog even los van de argumentatie van @Skyaero waar ik me uitstekend in kan vinden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het PEF getal wordt de komende jaren sowieso een steeds minder zinnig getal om verwarming mee te beoordelen, aangezien er een steeds grotere verschil komt in het percentage duurzame energie in de zomer vs in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Het is dan ook helemaal geen goed idee om een WP te installeren in een slecht geïsoleerde woning met nog enkel glas. Je moet alles ook in zijn perspectief plaatsen.
Het is niet ideaal, maar aangezien mijn huis een monument is, krijg ik geen toestemming voor iets anders dan enkel glas. Het makkelijkste is dat alles zoveel mogelijk geïsoleerd is én er overal vloerverwarming ligt. Overigens wilde ik vooral nadruk leggen dat bovengenoemde website meer dan eens specifieke use-cases vergelijkt met gemiddelden. En dat is natuurlijk niet eerlijk.
[...]
De buitenunit van mijn WP staat al ruim tien jaar buiten zonder enig probleem. Het is dan ook geen oven noch fohn. Met zo'n flutargumenten kan je er idd beter mee ophouden want dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede.
Ik was sarcastisch. Bovengenoemde website staat vol met dit soort teksten die op het eerste gezicht logisch klinken maar bij nadere bestudering nergens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Dreamvoid schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:10:
Het PEF getal wordt de komende jaren sowieso een steeds minder zinnig getal om verwarming mee te beoordelen, aangezien er een steeds grotere verschil komt in het percentage duurzame energie in de zomer vs in de winter.
Waarom is dat? Ik dacht dat er de komende jaren een enorme hoeveelheid windturbines op de Noordzee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:10:
Als de PEF per seizoen kan worden bepaald, dan zit er nog wel wat rek in. PEF=0 tenzij stookseizoen zou een mooie score zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-09 12:25
KabouterSuper schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

Het is niet ideaal, maar aangezien mijn huis een monument is, krijg ik geen toestemming voor iets anders dan enkel glas.
Mag vacuumglas ook niet? Oprechte nieuwsgierigheid

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
[...]

Jij weet dat dat niet klopt: als dat huis met LTv warm blijft verdien je warmtepomp mega snel terug:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
wheli schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:17:
[...]
Mag vacuumglas ook niet? Oprechte nieuwsgierigheid
Het is inderdaad iets subtieler dan ik schreef.

De houding van de omgevingsdienst is om dubbel en triple glas sowieso af te wijzen en voor alle andere mogelijkheden open te staan via een bouwvergunningsaanvraag (evt via een verkort traject). De catch is dat ze het dan alsnog kunnen afwijzen en dat je dan de leges mag betalen. Dat is me met andere wijzigingen al een paar keer gebeurd en daar bedank ik voor. Vacuumglas mag tegenwoordig wel, maar past niet in al mijn kozijnen (gedeeltelijk een dun metalen frame). Monumentenglas mag zeker wel en heb ik op een paar plaatsen. Beide opties zijn behoorlijk duur en leveren eigenlijk niet genoeg op (vacuumglas wat meer, maar ik kan de stippen zien en ben bang dat het me gaat irriteren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Lokaal hebben ze dat hier opgelost door aan de straatzijde het origineel glas/kader te behouden (of beter te reconstrueren) en aan de binnenzijde gewoon hoogrendementsglas te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:02:
Lokaal hebben ze dat hier opgelost door aan de straatzijde het origineel glas/kader te behouden (of beter te reconstrueren) en aan de binnenzijde gewoon hoogrendementsglas te plaatsen.
Ik ben van plan om aan de binnenzijde voorzetramen te plaatsen, dus precies wat jij zegt. Ik ben alleen bang voor vocht dat opgesloten wordt tussen het buitenraam en het hr-glas. De kozijnen zijn waarschijnlijk al 130 jaar oud en niet overal even hard meer. Ik zou kunnen gaan voor een constructie die open kan (twee klapramen), maar dat maakt de constructie nog zwaarder. Daarbij beginnen de twee grootste ramen op twee meter hoogte, dus open doen wordt wat lastig.

En ik heb alsnog kans dat de omgevingsdienst de achterzetramen afkeurt, omdat deze niet voldoen aan hun eisen.

Ach, luxeproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Positief dat je het zelf oppakt als luxeproblemen. Zelf zou ik het te gek vinden als achterzetramen niet worden geaccepteerd; het aanzicht van buiten verandert niet en het draagt ook bij aan het behoud van het pand.

Enkel glas achterzetramen zijn vaak prima te demonteren (en ook met schakel functie verkrijgbaar). Bij de HR++ ramen die worden gemonteerd als achterzetraam is dit lastiger (al is het maar door het gewicht).Dan zou je eerder kunnen kijken naar goede ventilatie naar buiten (langs het originele raam). Nadeel daarvan is dat er weer meer vuil in kan komen.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:54:
Waarom is dat? Ik dacht dat er de komende jaren een enorme hoeveelheid windturbines op de Noordzee komt.
Exact - en dat gaat ervoor zorgen dat de zomer, waar de energievraag klein is, rap richting the 100% duurzaam gaat (zomer-PEF = 0), terwijl de winter, waar de stroomvraag fors gaat groeien door de switch van gas naar stroom een flink deel fossiel blijft houden via gascentrales (bv, winter-PEF = 0.8). Als je simpelweg het jaargemiddelde pakt, dan gaan de theorie en praktijk uit elkaar lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
KabouterSuper schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

Het is niet ideaal, maar aangezien mijn huis een monument is, krijg ik geen toestemming voor iets anders dan enkel glas. Het makkelijkste is dat alles zoveel mogelijk geïsoleerd is én er overal vloerverwarming ligt. Overigens wilde ik vooral nadruk leggen dat bovengenoemde website meer dan eens specifieke use-cases vergelijkt met gemiddelden. En dat is natuurlijk niet eerlijk.

[...]
Vacuumglas mag bijna altijd omdat het in de besteende sponningen past. Isoleert beter dan triple glas.

edit, achterhaalde vraag, eerst ales lezen en dan pas mee bemoeien.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 04-10-2023 09:49 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dreamvoid schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:32:
[...]

terwijl de winter, waar de stroomvraag fors gaat groeien door de switch van gas naar stroom een flink deel fossiel blijft houden via gascentrales (bv, winter-PEF = 0.8).
Heb je cijfers hoeveel fossiel er in de winter bijkomt (of in mindering komt) door de switch van individueel gasverbruik (dat ook ergens centraal wordt geproduceerd en vervolgens getransporteerd tot bij de individuele verbruiker) naar het produceren in gascentrales (om de periodieke tekorten van zon + wind aan te vullen) van stroom om deze vervolgens te transporteren tot bij de gebruiker (waarbij in de winter na overschakeling op een warmtepomp je ook nog eens minder kWh nodig hebt om dezelfde ruimtetemperatuur te bereiken dan via verwarming op gas)?
Uiteraard ook rekening houdende met het verschil in uitstoot tussen een gasnetwerk (en de verliezen) en een stroomnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-09 12:25
pietje63 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:03:
Positief dat je het zelf oppakt als luxeproblemen. Zelf zou ik het te gek vinden als achterzetramen niet worden geaccepteerd; het aanzicht van buiten verandert niet en het draagt ook bij aan het behoud van het pand.

Enkel glas achterzetramen zijn vaak prima te demonteren (en ook met schakel functie verkrijgbaar). Bij de HR++ ramen die worden gemonteerd als achterzetraam is dit lastiger (al is het maar door het gewicht).Dan zou je eerder kunnen kijken naar goede ventilatie naar buiten (langs het originele raam). Nadeel daarvan is dat er weer meer vuil in kan komen.
Zou je dat HR achterzetglas niet in een draaibaar kozijn kunnen zetten? Kan je eventueel condens makkelijk schoonmaken en warmte ook in de zomer gemakkelijker kwijt.
Geen idee of hier voorbeelden van zijn?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of het buitenste kozijn een beetje laten kieren zodat je de absolute luchtvochtigheid van buiten hebt en dus nooit condens. Dat kost een beetje isolatiewaarde, maar vochtproblemen zijn ook duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]
Exact - en dat gaat ervoor zorgen dat de zomer, waar de energievraag klein is, rap richting the 100% duurzaam gaat (zomer-PEF = 0), terwijl de winter, waar de stroomvraag fors gaat groeien door de switch van gas naar stroom een flink deel fossiel blijft houden via gascentrales (bv, winter-PEF = 0.8). Als je simpelweg het jaargemiddelde pakt, dan gaan de theorie en praktijk uit elkaar lopen.
Die PEF is toch op z’n best het cijfer 1? Zeker geen 0.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

wheli schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Zou je dat HR achterzetglas niet in een draaibaar kozijn kunnen zetten? Kan je eventueel condens makkelijk schoonmaken en warmte ook in de zomer gemakkelijker kwijt.
Ik ben het zelf niet tegengekomen.. Zo wordt het iig niet "kant en klaar" verkocht onder de noemen van achterzetramen. Dan moet je dus gewoon glas bestellen en zelf een kozijn maken. Wij hebben bij één glas in loodraam gewoon HR++ in het bestaande kozijn gezet. Als je het weet zie je vanuit binnen een licht groene waas, maar verder nauwelijks te zien.
Proton_ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:59:
Of het buitenste kozijn een beetje laten kieren zodat je de absolute luchtvochtigheid van buiten hebt en dus nooit condens. Dat kost een beetje isolatiewaarde, maar vochtproblemen zijn ook duur.
Inderdaad, zoveel scheelt het niet (want het oude glas in lood is vaak toch al niet meer geweldig :)) en het HR++ isoleert meer dan voldoende (in verhouding tot de rest van zo'n oud pand)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ericplan
Primair energieverbruik
Het totale primaire fossiele brandstofgebruik in kWh/m², is de indicator voor de BENG 2. Dit is het primaire brandstofverbruik dat uw woning nodig heeft
Als er geen fossiele opwek draait is de PEF dus 0.
Zie ook Skyaero in "De duurzame kroeg deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
edit: redundant...

[ Voor 96% gewijzigd door UUDIBUUDI op 04-10-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Ik snap niet helemaal hoe dat moet werken. PV levert 's avonds/'s nachts/'s ochtends geen of niet genoeg stroom. We hebben nauwelijks opslag en het lijkt me sterk dat windturbines in de zomer die vraag op kunnen vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
wheli schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Ik hoop binnenkort te kunnen spieken in het polderhuis.org, hij heeft simpelweg een houten kozijn aan de binnenkant geplaatst tegen zijn schuiframen. bijtjesbouw.nl heeft ook schuifbare achterzetramen en ramen zonder profiel. Ik moet even opletten dat de constructie niet te zwaar wordt. Een kozijn met dubbelglas van 0.5mx2m is al snel 30-35kg. Het wordt in elk geval geen aluminium kozijn/profiel, want dat vinden we heel lelijk. En aluminium scharnieren zijn we ook niet dol op (voorbeelden op bijtjesbouw.nl).
Proton_ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:59:
Die is een goede optie. Dat betekent wel dat het achterzetraam zeker dubbelglas moet zijn om het verlies te compenseren. Ik heb ook een kozijn gezien waar in een bovenhoekje een pvc-buisje was geboord voor extra ventilatie. Silica korrels zou misschien ook een idee zijn (mits je ze onzichtbaar kunt plaatsen en je ze kunt hergebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@phicoh Dan wordt het hoog tijd dat men (je) daar iets aan doet.
Je kan ook zelf je steentje bijdragen. Hier komt bv. 100% van de huishoudelijke energie al uit hernieuwbare bronnen
=> 89% uit eigen lokale productie en 11% uit hernieuwbare stroom van een burgercoöperatie (waarvan 89,4% uit windenergie op land/9,3% uit zonne-energie en 1,3% uit waterkracht - waarbij 74,4% in Vlaanderen geproduceerd en 25,6% in Wallonië).

Op de industriële behoeften heb ik geen vat.
Maar ook daar kan je als particulier een rol van betekenis spelen door minder en/of meer doordacht te consumeren en niet altijd onnadenkend te kopen wat de marketing je wil wijsmaken dat je er niet meer zonder kan om "erbij te horen".
En minder wegwerpspullen te kopen maar duurzame spullen waar je jaren mee verder kan.

Wanneer men zijn energie blijft steken in het bedenken van redenen waarom iets niet kan ipv in het bedenken en handelen in oplossingen schiet het idd niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

phicoh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Ik snap niet helemaal hoe dat moet werken. PV levert 's avonds/'s nachts/'s ochtends geen of niet genoeg stroom. We hebben nauwelijks opslag en het lijkt me sterk dat windturbines in de zomer die vraag op kunnen vangen.
Ik heb geen cijfers maar ik neem aan dat dit wel al doorgerekend is, maar ik verwacht dat als alle plannen voor uitbreiding van windparken (offshore) doorgaan samen met alle plannen voor batterijopslag dit wel gaat lukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:48
Met oudere huizen blijft verduurzamen een schijnbaar eeuwig proces :)

We hebben ivm verwarmen dmv airco ipv hr-ketel eindelijk 1 van de radiatoren onder de vensterbank in onze woonkamer weggehaald om dat stuk wat extra te isoleren.

Bij het weghalen van de radiator, de folie er achter en de vensterbank zagen we dat er lekkage was geweest, er was wat water naar binnen gekomen.

Na goed nadenken vermoeden we dat dat is gebeurd toen onze muren/voegen zijn gerenoveerd een paar jaar geleden. Daarbij werd water/stoom? onder hoge druk op de stenen en voegen gespoten om deze schoon te maken.

We zagen dat er een behoorlijke kier onder het raamkozijn zit. Waarschijnlijk is daar destijds met het plaatsen van de, toen nieuwe kozijnen de muur weggebroken, en hebben ze het gat daar onder opgevuld met wat hout of steentjes. We kunnen niet echt naar buiten kijken, maar het tocht daar duidelijk, dat voelen we. Op foto's met een warmte-camera (mobiele telefoon maar voldoet) konden we duidelijk zien dat het daar bij de kier veel kouder is. Blijkbaar is er qua isolatie meer te halen daar dan we gedacht hadden. Bovendien hebben we waarschijnlijk ontdekt waar de mieren afgelopen voorjaar naar binnen kwamen.

Leuk project om vandaag te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiRVhxykxrEbmqmTuGJpV0j7IK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogQ0vgGOmUcjECqNkIrJbyoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUGA0FJ8kwJPOcvHzGnyl60yB0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4qccn0eYOv0rfoM26mpBwKW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uwC2d1uu-dzvN3VeenEwk1vZKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAorFcLiNfv72i5ybmbpsecb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdOHUIWbYzHhIzxrgmLuWvpfCO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7mNJy2dmUFi9Rb0sIDQPSuS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:24:
@phicoh Dan wordt het hoog tijd dat men (je) daar iets aan doet.
Je kan ook zelf je steentje bijdragen. Hier komt bv. 100% van de huishoudelijke energie al uit hernieuwbare bronnen
=> 89% uit eigen lokale productie en 11% uit hernieuwbare stroom van een burgercoöperatie (waarvan 89,4% uit windenergie op land/9,3% uit zonne-energie en 1,3% uit waterkracht - waarbij 74,4% in Vlaanderen geproduceerd en 25,6% in Wallonië).
Als ik kijk naar Nederland als geheel, dan valt op het grootste deel van de tijd er volstrekt niet voldoende groene stroom beschikbaar is. Dan kunnen we het wel hebben over opslag, en kleinschalige experimenten zijn zeker prima. Maar de aandacht zal nu nog op meer windturbines en PV moeten liggen.

Er is nu al tekort produktiecapaciteit voor accu's. Dus nu op grote schaal investeren in thuisaccu's is niet efficient.

Ik neem aan dat je met 100% uit hernieuwbare bron bedoelt dat op ieder moment dat je stroom afneemt die stroom of uit een accu komt of op dat moment duurzaam opgewekt wordt. Dus ook als het in de winter een week nauwelijks waait heb je genoeg stroom uit PV.

En we gaan natuurlijk niet stiekum biomassa stoken. Er is al genoeg fijnstof ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Maasluip schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:25:
Ik heb geen cijfers maar ik neem aan dat dit wel al doorgerekend is, maar ik verwacht dat als alle plannen voor uitbreiding van windparken (offshore) doorgaan samen met alle plannen voor batterijopslag dit wel gaat lukken.
Dus dan ga je uit van meerdere GWh aan accu's voor als de zon niet schijnt? Zijn er al concrete plannen om zoveel GWh te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Giga storage is al bezig met hun plan om "meer dan een GWh" in Delfzijl neer te zetten.
Ik denk dat dit ontwikkelingen zijn (net als PV, net als wind, net als EV) die chronisch onderschat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Maasluip schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:05:
Giga storage is al bezig met hun plan om "meer dan een GWh" in Delfzijl neer te zetten.
Ik denk dat dit ontwikkelingen zijn (net als PV, net als wind, net als EV) die chronisch onderschat worden.
Ik kan bij giga storage niets vinden van een concreet project (met een einddatum) in de orde van grootte van GWh. Wat is\k zo snel kon vinden was 'Buffalo' met een capaciteit van 48 MWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:51:
[...]
Ik neem aan dat je met 100% uit hernieuwbare bron bedoelt dat op ieder moment dat je stroom afneemt die stroom of uit een accu komt of op dat moment duurzaam opgewekt wordt. Dus ook als het in de winter een week nauwelijks waait heb je genoeg stroom uit
Nee dat bedoel ik niet.
Locale productie (uit eigen PV) komt voor 53% uit direct verbruik en voor 36% uit eigen opslag (accu).
Maar de resterende netafname komt niet uit een accu (en al zeker niet uit biomassa) maar uit de hiernieuwbare bronnen waar ik de cijfers hiervoor al gaf (PV, wind, waterkracht) en ook niet groengewassen via certificaten van buitenlandse oorsprong maar 100% van de Belgische markt.
De gegeven cijfers leken me duidelijk. Toch?

Om te voorkomen dat er fijnstof in de omgeving terecht komt bestaan er trouwens zeer goede filters om dat grotendeels op te vangen.
Wanneer ik me verplaats (los van het huishouden) is dat trouwens hoofdzakelijk met e-bikes (met energie 100% afkomstig van eigen productie) of met een BEV (gedeeld met drie andere gezinnen - dus één auto voor vier gezinnen, lijkt me best duurzaam) in ecomodus en waarbij het eigen verbruik reeds deels vervat zit in de cijfers van het huishoudelijk verbruik (en de banden slijten niet sneller dan bij een ICE en gezien er hoofdzakelijk geremd wordt op de motor verspreiden de remmen ook niet meer fijnstof dan bij een ICE).

Dat Nederland of welk land dan ook er nog lang niet is dat was niet mijn punt.
Mijn punt was dat er al veel mogelijk is en dat je beter eerst bij jezelf begint dan steeds te denken dat het allemaal niet mogelijk is. Het duurt immers veel langer dan nodig, juist omdat er teveel zo denken en niet omdat er eerst gehandeld wordt wat je zelf al kan verwezenlijken.

Wanneer ieder naar best vermogen zijn steen bijdraagt is het ook makkelijker om het verschil nog weg te werken dan wanneer iedereen naar elkaar zit te kijken wie er het eerst aan begint. En dat geldt zowel voor individuen als gemeenschappen.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

phicoh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Ik kan bij giga storage niets vinden van een concreet project (met een einddatum) in de orde van grootte van GWh. Wat is\k zo snel kon vinden was 'Buffalo' met een capaciteit van 48 MWh.
Ze hebben Rhino met 7,5 MWh en Buffalo met 48 MWh in Lelystad.
Dit is hun persbericht voor Delfzijl.
Verder plannen ze 1,2 GWh in Kinrooi (België, over de grens bij Weert waar de 380 kV interconnect uit Maasbracht aankomt).

Natuurlijk kun je discussieren hoe concreet dit is. Ik denk niet dat omdat er geen einddatum is het niet gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:44:
Dat heb je met nieuwe huizen ook want de technieken staan niet stil.

En dan ben ik het ook niet eens met het (niet noodzakelijk het jouwe) uitgangspunt dat je een "oud" huis niet op hetzelfde energieniveau kan brengen dan een (doorsnee) nieuwbouw*.

Vanuit duurzaamheidsoogpunt lijkt het me ook een beter idee om eerst bestaande woningen energetisch te verduurzamen (van gedeeltelijke renovatie tot totaalrenovatie) ipv ze te laten verkommeren en nieuwe ruimte aan te boren met nieuwbouw.

Wat wel een feit is dat je zowel bij nieuwbouw als renovatie als eigenaar/bewoner je best minstens de nodige tijd vrijmaakt om je voorafgaand terdege te informeren en tijdens het proces alles op de voet op te volgen.

*Ik heb nog nooit in een nieuwbouw gewoond maar wel al verscheidene oude panden (het oudste was uit de 15de eeuwe en het jongste uit de jaren negentig vorige eeuw) zodanig (laten renoveren) gerenoveerd dat ze nog altijd minder energie verbruiken dan menige "nieuwbouw" volgens de huidige standaarden.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@Sjamo bij het plaatsen van het nieuwe kozijn hebben ze gewoon natuurlijk ventilatie toegevoegd. Zie het als service van de zaak!

@IvoB2 waar een wil is, is een weg. Maar een oude woning tot hetzelfde energieniveau brengen kan bijna alleen maar bij een totaalrenovatie. Daar zit niet iedereen op te wachten / dat is lang niet altijd nodig. Ik heb bij mijn jaren-30-woning hard mijn best gedaan bij beperkte renovatie paar jaar terug, maar je leert je huis steeds beter kennen (zoals Sjamo ook beschrijft). Een voorbeeld; destijds had ik prima decentrale ventilatie met wtw kunnen plaatsen, die behoefte had ik toen nog niet (maar nu wel, maar is het veel moeilijker). Zo ook: een nieuw gevonden bron van natuurlijke ventilatie is niet altijd eenvoudig aan te pakken (tenzij je daar toch bezig bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:18:
Nee dat bedoel ik niet.
Locale productie (uit eigen PV) komt voor 53% uit direct verbruik en voor 36% uit eigen opslag (accu).
Maar de resterende netafname komt niet uit een accu (en al zeker niet uit biomassa) maar uit de hiernieuwbare bronnen waar ik de cijfers hiervoor al gaf (PV, wind, waterkracht) en ook niet groengewassen via certificaten van buitenlandse oorsprong maar 100% van de Belgische markt.
De gegeven cijfers leken me duidelijk. Toch?
Niet helemaal. Stel het is winter, behoorlijk koud en een week lang windstil. Hoe ga je dan verwarmen en waar komt je elektriciteit vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Maasluip schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:22:
Ze hebben Rhino met 7,5 MWh en Buffalo met 48 MWh in Lelystad.
Dit is hun persbericht voor Delfzijl.
Verder plannen ze 1,2 GWh in Kinrooi (België, over de grens bij Weert waar de 380 kV interconnect uit Maasbracht aankomt).

Natuurlijk kun je discussieren hoe concreet dit is. Ik denk niet dat omdat er geen einddatum is het niet gaat gebeuren.
Het zal ooit gaan gebeuren. Maar verder lijkt het me op dit moment erg onzeker. Dan zal de groei per jaar toch nog een fors stuk hoger moeten zijn voordat je redelijk kan voorspellen wanneer er meedere GWh aan opslag zal zijn. En zonder dat blijven we in de zomer toch gewoon afhankelijk van fossiel. Hoewel in individuele gevallen je met een thuisaccu nu natuurlijk 's zomers al zelfvoorzienend kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:34:
[...]

Dat heb je met nieuwe huizen ook want de technieken staan niet stil.

En dan ben ik het ook niet eens met het (niet noodzakelijk het jouwe) uitgangspunt dat je een "oud" huis niet op hetzelfde energieniveau kan brengen dan een (doorsnee) nieuwbouw*.

Vanuit duurzaamheidsoogpunt lijkt het me ook een beter idee om eerst bestaande woningen energetisch te verduurzamen (van gedeeltelijke renovatie tot totaalrenovatie) ipv ze te laten verkommeren en nieuwe ruimte aan te boren met nieuwbouw.

Wat wel een feit is dat je zowel bij nieuwbouw als renovatie als eigenaar/bewoner je best minstens de nodige tijd vrijmaakt om je voorafgaand terdege te informeren en tijdens het proces alles op de voet op te volgen.

*Ik heb nog nooit in een nieuwbouw gewoond maar wel al verscheidene oude panden (het oudste was uit de 15de eeuwe en het jongste uit de jaren negentig vorige eeuw) zodanig (laten renoveren) gerenoveerd dat ze nog altijd minder energie verbruiken dan menige "nieuwbouw" volgens de huidige standaarden.
Ik kan zeggen dat je telkens weer nieuwe dingen tegen komt, en dat is ook wel zo, maar het heeft hier ook te maken met een stukje (trage) bewustwording ben ik bang.

Op de foto van het vlak onder de vensterbank liggen losse blokjes hout. Die hebben we daar zelf zo'n 10 jaar geleden neergelegd bij het plaatsen van de nieuwe vensterbank. Blijkbaar zagen we toen wel dat de ruimte onder de vensterbank opgevuld moest worden om deze voldoende te ondersteunen. Maar blijkbaar was er nog niet het benul om te kijken waarom dat stuk zo hol was en wat voor effect dat zou kunnen hebben op de doorlating van lucht en temperatuur.

Wel leuk om te zien dat wat we enkele jaren geleden in gang hebben gezet hier, het begin van verduurzamen, toch een behoorlijke invloed heeft op hoe we denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Sjamo schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:44:
Nee hoor, hier na 9 jaar klaar, van G naar A++++. Nog even volhouden dus en dan ben je klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
No Hands schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Nee hoor, hier na 9 jaar klaar, van G naar A++++. Nog even volhouden dus en dan ben je klaar!
Zo grondig zijn we hier niet :)

Daar ontbreken hier oa de financiele middelen voor. Bovendien zijn we trouwens ook nog maar een 2 a 2,5 jr bezig bedenk ik me nu :)

Het is wat het is. Bij ons is het dus een "work in progress", oftewel, wordt aan gewerkt. Met het oog op verduurzaming scheelt het dat we hier vrij bewust bezig zijn met verlagen van verbruik van elektriciteit. Ik verwacht dat toekomstige aanpassingen vooral meer zullen doen voor ons eigen comfort dan voor ons elektriciteitsverbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 04-10-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:51
[...]
Dat is bewonderingswaardig, maar komt wel voor een (groot) gedeelte door de zonnepanelen vologens mij? Als ik het me goed herinner (heb het niet weer opgezocht) had je nog niet overal het beste glas een geen WTW?

Ik heb vandaag de jaarafrekening gekregen en kom op het volgende uit (afgeronde getallen):
-2450 kWh direct net-afname
-2450 kWh direct eigen verbruik van onze opwek
-7900 kWh teruggeleverd aan het net (dat zou in de toekomst verbruik van elektrische auto moeten dekken)

Rijwoning eind jaren 80, circa 200m2 incl. inpandige garage en 4 bewoners. .
Wat hebben we gedaan in de afgelopen jaren:
-Zolder isolatie
-Garage isolatie
-Kleine isolatie zaken zoals 3-dubbele klep voor de afzuigkap, speciale brievenbus
-PV (op Zuid en Noord)
-WP voor verwarming en SW
-Nieuwe vloerverwarming beneden
-WTW beneden

Wat kunnen we nog doen:
-WTW boven (is in aanleg)
-Spouwmuur na-isolatie. Offerte die ik kreeg was veel te hoog. Ook al hoeven we niet alles in TVT te bekijken dit was echt niet realistisch. Ik kan nog informeren bij andere bedrijven.
-Nieuwe kozijnen en glas. We gaan binnenkort informeren naar de kosten. Verwacht een beetje dat het erg duur gaat worden, maar afgezien van comfort en dat het beter past bij de WTW, hoef ik dan ook geen onderhoud (schilderen) meer te doen de komende 30 jaar. Dat zou voor mij ook wel wat waard zijn.
-Kijken of er nog kieren en warmte lekken waar ik wat aan kan doen (keertje met een warmte camera).

Stel dat we van een verbuik van 4900 kWh er nog 1000 kWh vanaf weten te snoepen door bovenstaande allemaal uit te voeren, dan levert dat per jaar ons )op dit moment) 140 euro op. Voor het financiele hoeven we dat (op dit moment) dus niet te doen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:01:
Het uitsmeren van de PV piek over de dag, daar is batterij opslag voor. Bovendien als je naar de plannen kijkt, komt de bulk van de geplande stroom van offshore wind, en daar waait het ook 's nachts. Het relatief lage zomer stroomverbruik van Nederland naar 100% duurzaam trekken is niet zo'n onoverkomelijk probleem - de Fransen deden dat vijftig jaar geleden al met hun kerncentrales.

Het lastige zit hem in het electrificeren van de forse extra warmtevraag in de winter als we van het gas af gaan (tientallen TWh's in NL), hoe kan je die winterstroom vergroenen en zorgen dat je a) niet een enorme overcapaciteit aan windparken moet bouwen die je tweederde van het jaar stil hebt staan en b) voldoende hoeveelheid duurzame brandstof (biogas, groene waterstof, ammoniak, noem je favoriet maar op) ter beschikking hebt voor het vervangen van het aardgas dat nu in de extra wintervraag voorziet.

Dit is een van de lastigste onderwerpen in de zero-by-2050 discussie in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
rube schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Dat is bewonderingswaardig, maar komt wel voor een (groot) gedeelte door de zonnepanelen vologens mij? Als ik het me goed herinner (heb het niet weer opgezocht) had je nog niet overal het beste glas een geen WTW?

Ik heb vandaag de jaarafrekening gekregen en kom op het volgende uit (afgeronde getallen):
-2450 kWh direct net-afname
-2450 kWh direct eigen verbruik van onze opwek
-7900 kWh teruggeleverd aan het net (dat zou in de toekomst verbruik van elektrische auto moeten dekken)

Rijwoning eind jaren 80, circa 200m2 incl. inpandige garage en 4 bewoners. .
Wat hebben we gedaan in de afgelopen jaren:
-Zolder isolatie
-Garage isolatie
-Kleine isolatie zaken zoals 3-dubbele klep voor de afzuigkap, speciale brievenbus
-PV (op Zuid en Noord)
-WP voor verwarming en SW
-Nieuwe vloerverwarming beneden
-WTW beneden

Wat kunnen we nog doen:
-WTW boven (is in aanleg)
-Spouwmuur na-isolatie. Offerte die ik kreeg was veel te hoog. Ook al hoeven we niet alles in TVT te bekijken dit was echt niet realistisch. Ik kan nog informeren bij andere bedrijven.
-Nieuwe kozijnen en glas. We gaan binnenkort informeren naar de kosten. Verwacht een beetje dat het erg duur gaat worden, maar afgezien van comfort en dat het beter past bij de WTW, hoef ik dan ook geen onderhoud (schilderen) meer te doen de komende 30 jaar. Dat zou voor mij ook wel wat waard zijn.
-Kijken of er nog kieren en warmte lekken waar ik wat aan kan doen (keertje met een warmte camera).

Stel dat we van een verbuik van 4900 kWh er nog 1000 kWh vanaf weten te snoepen door bovenstaande allemaal uit te voeren, dan levert dat per jaar ons )op dit moment) 140 euro op. Voor het financiele hoeven we dat (op dit moment) dus niet te doen.....
Nee PV speelt maar kleine rol. nieuw dak met 18cm pir, spouw geïsoleerd, hele huis ingepakt met buitengevelisolatie, nieuwe betonnen vloer met 13cm pir, alle kozijnen vervangen en HR++/+++ glas, hele huis wtw, zonnepanelen, warmtepomp, etc. Alles dus. Voordeur nog enkel glas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Dreamvoid schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:40:
Het uitsmeren van de PV piek over de dag, daar is batterij opslag voor. Bovendien als je naar de plannen kijkt, komt de bulk van de geplande stroom van offshore wind, en daar waait het ook 's nachts. Het relatief lage zomer stroomverbruik van Nederland naar 100% duurzaam trekken is niet zo'n onoverkomelijk probleem - de Fransen deden dat vijftig jaar geleden al met hun kerncentrales.

Het lastige zit hem in het electrificeren van de forse extra warmtevraag in de winter als we van het gas af gaan (tientallen TWh's in NL), hoe kan je die winterstroom vergroenen en zorgen dat je a) niet een enorme overcapaciteit aan windparken moet bouwen die je tweederde van het jaar stil hebt staan en b) voldoende hoeveelheid duurzame brandstof (biogas, groene waterstof, ammoniak, noem je favoriet maar op) ter beschikking hebt voor het vervangen van het aardgas dat nu in de extra wintervraag voorziet.
Op een mooie zomerdag waait het nauwelijks. Het klinkt leuk offshore wind, maar produktie is vrijwel nul. Ook 's nachts. Men zit nu al te zeuren over de kosten van salderen. Ik moet nog zien hoe snel het zal gaan met grootschalige accu's. Die komen er niet voor niets. En die zullen toch terugverdiend moeten worden, of door subsidies of door de prijzen 's avonds en 's ochtends.

De uitdaging zit in flexibele produktie van duurzame brandstof. Je hebt niets aan fabrieken die 24x7 moeten draaien en dan moeten draaien op groene stroom. 's Zomers zou nog kunnen met genoeg PV en accu's. Maar dat is peper duur.

Als dat op wind kan draaien, dan krijg je genoeg flexibiliteit wat betreft wind en de elektriciteits voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:58
Wellicht had je mijn in gedachte :9

We waren net klaar en nu een andere woning gekocht, nieuwe kans om het helemaal goed te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 04-10-2023 15:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@No Hands dat klinkt meer dan ik in gedachten had en wellicht was het @assje maakt verder ook niet uit wie het was, mijn opmerking was meer dat je qua energielabel blijkbaar heel hoog kan komen als je maar veel PV hebt. Maar je kan natuurlijk eigenlijk beter goede isolatie hebben, PV kun je altijd en veel makkelijker later plaatsen, isolatie niet.

En @assje 1ste keer is voor je vijand, 2de keer je vriend en 3de keer jezelf toch ;-). Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

Niet helemaal. Stel het is winter, behoorlijk koud en een week lang windstil. Hoe ga je dan verwarmen en waar komt je elektriciteit vandaan?
Wanneer het winter is en behoorlijk koud dan is er meestal meer dan genoeg zon (open vrieslucht).
Of het zou een van die zeldzame dagen moeten zijn dat het hier nog eens sneeuwt en de sneeuw blijft een hele dag liggen (dit jaar 1 dag en dan heb ik het er nog zelf vroegtijdig verwijderd).
Ik weet niet hoe een ander het doet maar dan verwarm ik met rechtstreeks zonne-instraling en de elektriciteit komt dan gewoon uit PV.

Maar je bedoelt waarschijnlijk: het is winter, het is een week windstil op land en op zee gelijktijdig gepaard gaande met een dunkelflaute en ook nog eens behoorlijk koud? Dan verwarm ik met een WP en komt de elektriciteit uit het net*.
Zelf zou ik dat trouwens heel eenvoudig kunnen oplossen door de capaciteit van de PV te verdubbelen en dit op dezelfde dakoppervlakte. Mijn opslag is al ruim voldoende.
De huidige productie is trouwens al 100% sluitend voor 10 van de 12 maanden (met uitzondering van december en januari).
Iedereen weet dat groene energie nog niet 100% sluitend is. Niet omdat het technisch niet mogelijk is maar omdat men liever de fossiele energie nog wil blijven steunen tot het echt niet meer anders kan.

*Hoe je die elektriciteit dan gecentraliseerd aanmaakt voor het net is een probleem van overheden en netbeheerders. Ik denk bv. aan meer windmolens op zee, meer gebruik maken van beschikbare dakoppervlakte, waterkracht en grondwarmte, baseload uit nucleaire energie, uitbreiding opslag (door o.a. versnelde elektrificatie van het ICE voertuigenpark), enz. Mogelijkheden genoeg.
Of nog beter een combinatie van voorgaande.

Dat overheden daar nog altijd geen prioriteiten in stellen en nog steeds niet verder komen dan de zetelverdeling bij de volgende verkiezingsslag is ook mij wel duidelijk.
Maar dat is geen technische tekortkoming van hernieuwbare energie maar een gebrek aan wilskracht, daadkracht en het stellen van prioriteiten.

Daarom dat ik er zelf maar al aan begonnen ben. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2023 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:50:
[...]
Hoewel in individuele gevallen je met een thuisaccu nu natuurlijk 's zomers al zelfvoorzienend kan zijn.
Niet alleen in de zomer maar ook al in de lente en herfst en een deel van de winter.
Ik ben nl. nu al zelfvoorzienend van begin februari tot eind november en volgens mij vallen daar zowat alle seizoenen in.
Met een kleine inspanning (zie voorgaande) en de juiste prioriteiten (isolatie, productieomvang, opslag afgestemd op verbruik, prioriteiten stellen in energieverbruik) lukt dat ook voor de totale winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:11
[...]
Welke 3-dubbele klep heb je geplaatst als ik vragen mag? En was dat in een muurdoorvoer? En merk je iets verandering in de afvoercapaciteit van de afzuigkap?

Ik ben namelijk aan het overwegen om ook zo'n klep te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

Zo grondig zijn we hier niet :)

Daar ontbreken hier oa de financiele middelen voor. Bovendien zijn we trouwens ook nog maar een 2 a 2,5 jr bezig bedenk ik me nu :)

Het is wat het is. Bij ons is het dus een "work in progress", oftewel, wordt aan gewerkt. Met het oog op verduurzaming scheelt het dat we hier vrij bewust bezig zijn met verlagen van verbruik van elektriciteit. Ik verwacht dat toekomstige aanpassingen vooral meer zullen doen voor ons eigen comfort dan voor ons elektriciteitsverbruik.
Niemand zegt dat je alles binnen de kortste keren voor elkaar moet krijgen.
Ik ben met de huidige woning begonnen in 2011 (PV) vervolgens in 2013 een gedeelte isolatie geplaatst (vloer, noordgevel en zoldering), nieuw schrijnwerk en dubbel glas met een U-waarde van 0,8 (kwam toen juist op de markt) alle leidingwerk vernieuwd en een A2W WP geplaatst voor CV (ventiloconvectoren) en SWW.
Begin 2014 erin getrokken.
In 2019/2020 tegen de zuidgevel driedubbel glas geplaatst (U 0,6) en alle resterende buitenmuren langs buiten geïsoleerd en bijkomend een A2A WP geplaatst. In 2021 een thuisaccu geplaatst.
En nog niet klaar want in 2031 plan ik het dak te vervangen en de PC capaciteit minstens te verdubbelen en op 5 kVA na (afhankelijk hoe de regelgeving er dan uitziet) de rest los te koppelen van het net en van DC PV via MPPT rechtstreeks DC in de accu op te slaan.
Denk dat ik dan wel ongeveer "klaar" ben. :)
Geen idee welk ABC label ik daar moet opplakken. Ik kijk liever naar de lage verbruikscijfers.
Net de jaarrekening van de laatste 12 maanden (1/10/22 00:00 tot 30/10/23 23:59) binnengekregen:
Netafname: 287,52 kWh
Netinjectie: 2642,77 kWh
Zelfvoorzienigheidsgraad: 89%
Open bebouwing van 139 m² met twee permanente bewoners en thuiswerk.
Carport (22 m²) en tuinhuis (75 m²) niet meegerekend want die worden niet verwarmd (maar hebben uiteraard wel ledverlichting zoals alle andere verlichting in- en rond de woning).
De brievenbus staat overigens op de scheiding van oprit en straat en is ook niet verwarmd. :)

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pietje63 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:42:
@Sjamo bij het plaatsen van het nieuwe kozijn hebben ze gewoon natuurlijk ventilatie toegevoegd. Zie het als service van de zaak!

@IvoB2 waar een wil is, is een weg. Maar een oude woning tot hetzelfde energieniveau brengen kan bijna alleen maar bij een totaalrenovatie. Daar zit niet iedereen op te wachten / dat is lang niet altijd nodig. Ik heb bij mijn jaren-30-woning hard mijn best gedaan bij beperkte renovatie paar jaar terug, maar je leert je huis steeds beter kennen (zoals Sjamo ook beschrijft). Een voorbeeld; destijds had ik prima decentrale ventilatie met wtw kunnen plaatsen, die behoefte had ik toen nog niet (maar nu wel, maar is het veel moeilijker). Zo ook: een nieuw gevonden bron van natuurlijke ventilatie is niet altijd eenvoudig aan te pakken (tenzij je daar toch bezig bent).
Correct.
Iedere situatie is anders.
Ik heb dat heel eenvoudig aangepakt => isolatie op zoldervloer (26 cm rotswol) en zolder zelf is onbewoond. Alle nodige bijkomende leidingen en technieken kunnen nadien heel eenvoudig vanuit de technische ruimte in de woning (voormalige inpandige garage met gyproc plafond) door het plafond over de zolder tot de ruimte waar nodig gebracht worden.
Buitenmuren zijn langs buiten geïsoleerd en nadien met houtwerk bekleed. De onderste planken zijn over de volledige gevelbreedte met roestvrije schroeven bevestigd zodat deze eenvoudig te verwijderen zijn om leidingen eventueel van de technische ruimte tot elke ruimte in de woning te brengen. Zo werd bv. de laadpaal van de EV nadien van de carport tot in de technische ruimte verbonden met een stroomkabel en 2 UTP's zonder breekwerk en onzichtbaar vanaf buiten weggewerkt.

En je leert idd altijd bij (en technieken worden altijd beter).
Moest ik herbeginnen zou ik het weer totaal anders aanpakken.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2023 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Franciesco schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Welke 3-dubbele klep heb je geplaatst als ik vragen mag? En was dat in een muurdoorvoer? En merk je iets verandering in de afvoercapaciteit van de afzuigkap?

Ik ben namelijk aan het overwegen om ook zo'n klep te plaatsen.
Kijk hier even: rube in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Ik heb de afzuigkap niet ervoor getest, tegelijkertijd gedaan, maar volgens mij scheelt dat niets. Gaat redelijk snel open en ook weer dicht (ik hoor hem dicht gaan door de magneetjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:00
phicoh schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

Ik vraag me steeds vaker af, hoe feasible is een noord-zuid elektriciteit kabel over de evenaar heen. Zuidelijk Afrika zit met precies hetzelfde probleem, maar dan in juni.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@LinuZZ Technisch haalbaar, zie Australia-ASEAN.
Politiek vooralsnog volstrekt onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
En daarnaast: Zuid-Afrika ligt ongeveer net zover van de evenaar als Egypte. Beide landen voor een klein deel zelfs in de tropen. Het "probleem" is in Zuid Afrika absoluut niet hetzelfde als in Noord-West europa.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik zou ook zeggen: koud aansluiten. Aandachtspuntje is nog of je de warmwaterleiding naar de keuken wel af kunt sluiten. Anders krijg je stilstaand warm water, dus risico op legionella. Bij ons om die reden toch op warm water aangesloten, anders moesten we de boel in de badkamer openbreken.

Overigens kun je vrij makkelijk van een hot-fill Quooker een cold-fill maken, en vice versa. Het apparaat is hetzelfde, alleen een iets ander voorstukje ertussen zetten. Youtube is your friend.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:22:
@LinuZZ Technisch haalbaar, zie Australia-ASEAN.
Politiek vooralsnog volstrekt onmogelijk.
Het is voornamelijk commercieel bijzonder lastig, lange afstand electriciteitstransport is extreem duur dus je moet aan de andere kant van de kabel een afnemer weten te vinden die zich wil committeren aan een forse stroom prijs.

Dat Australia-Asia project is inmiddels ook failliet en maakt nu een doorstart met wat minder ambitieuze afstanden: alleen het eerste stukje van het PV park naar Darwin binnen Australie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37
IvoB2 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:21:
[...]

Niet alleen in de zomer maar ook al in de lente en herfst en een deel van de winter.
Ik ben nl. nu al zelfvoorzienend van begin februari tot eind november en volgens mij vallen daar zowat alle seizoenen in.
Met een kleine inspanning (zie voorgaande) en de juiste prioriteiten (isolatie, productieomvang, opslag afgestemd op verbruik, prioriteiten stellen in energieverbruik) lukt dat ook voor de totale winter.
En niet te vergeten een voldoende groot dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zwartoog schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

En niet te vergeten een voldoende groot dak :)
"Voldoende groot dak" zegt weinig.
Je dak moet ook niet groter zijn dan je verbruik.
Dus eerst verbruik optimaliseren en dan de rest.
En panelen leveren op nauwelijks meer dakopp. al het dubbele op van tien jaar geleden.
Dat scheelt dus ook weer een slok op de borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
IvoB2 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

"Voldoende groot dak" zegt weinig.
Je dak moet ook niet groter zijn dan je verbruik.
Dus eerst verbruik optimaliseren en dan de rest.
En panelen leveren op nauwelijks meer dakopp. al het dubbele op van tien jaar geleden.
Dat scheelt dus ook weer een slok op de borrel.
Tuurlijk, met een doorwaaiwooning heb je nooit genoeg dak, en met een ultra-geïsoleerde woning kun je met veel minder af. Maar op het moment dat je gemiddeld per etmaal over een aantal dagen meer verbruikt dan je kunt opwekken, houdt direct verbruik optimaliseren en accu's op. Meer PV is dan het makkelijke alternatief voor nóg verder isoleren, iets dat ook een keer ophoudt.

En met dakramen en dakkapellen wordt een dak ook al snel kleiner. Voordeel van een klein dak is wel dat je minder warmteverlies hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zwartoog schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Meer PV is dan het makkelijke alternatief voor nóg verder isoleren, iets dat ook een keer ophoudt.[
Inderdaad.
Maar zoals ik schreef, meer Wp is niet noodzakelijk gelijk aan meer panelen.
Ik heb bij een gemiddeld etmaalverbruik van 6-7 kWh een PV installatie van 20 x 280 Wp op een ZZO gerichte installatie op 32° helling.
Dat is ruim voldoende om een zelfvoorzienigheidsgraad van 54% te bekomen (en met een thuisaccu 89%) en om tien maanden per jaar 100% zelfvoorzienend te zijn (met uitz. van december en januari).
Om dat op te krikken moet er idd PV bijkomen. Maar om de minstens productie te verdubbelen moeten er niet twee keer zoveel panelen komen maar gewoon van twintig naar zesentwintig panelen geschakeld worden.
En dan ligt de ZZ0 gerichte helling vol. Maar meer moet het dan ook niet zijn en dan kan het best ophouden. :)

En met dakramen en dakkapellen wordt een dak ook al snel kleiner. Voordeel van een klein dak is wel dat je minder warmteverlies hebt :)
Je kan altijd je dak aanpassen.
Dakkapellen zijn sowieso niet de beste optie om warmteverlies tegen te gaan.
Voor lichtinval kies je beter voor goed geïsoleerde ramen en noordwaarts gericht. Daar is de lichtinval het zuiverst en heb je in de zomer geen onnodige opwarming.

Mijn hellend dak is overigens niet eens geïsoleerd. Maar dat leidt niet tot meer warmteverlies in de woonuimten. De isolatie zit er immers vlak boven op de zoldervloer. :). Gemakkelijker, goedkoper en efficiënter dan de hellingen gaan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
IvoB2 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

Inderdaad.
Maar zoals ik schreef, meer Wp is niet noodzakelijk gelijk aan meer panelen.
Ik heb bij een gemiddeld etmaalverbruik van 6-7 kWh een PV installatie van 20 x 280 Wp op een ZZO gerichte installatie op 32° helling.
Dat is ruim voldoende om een zelfvoorzienigheidsgraad van 54% te bekomen (en met een thuisaccu 89%) en om tien maanden per jaar 100% zelfvoorzienend te zijn (met uitz. van december en januari).
Om dat op te krikken moet er idd PV bijkomen. Maar om de minstens productie te verdubbelen moeten er niet twee keer zoveel panelen komen maar gewoon van twintig naar zesentwintig panelen geschakeld worden.
En dan ligt de ZZ0 gerichte helling vol. Maar meer moet het dan ook niet zijn en dan kan het best ophouden. :)

Je kan altijd je dak aanpassen.
Dakkapellen zijn sowieso niet de beste optie om warmteverlies tegen te gaan.
Voor lichtinval kies je beter voor goed geïsoleerde ramen en noordwaarts gericht. Daar is de lichtinval het zuiverst en heb je in de zomer geen onnodige opwarming.

Mijn hellend dak is overigens niet eens geïsoleerd. Maar dat leidt niet tot meer warmteverlies in de woonuimten. De isolatie zit er immers vlak boven op de zoldervloer. :). Gemakkelijker, goedkoper en efficiënter dan de hellingen gaan isoleren.
6/7 kWh verbruik is best netjes. Ik zit met een gezin van 5 op gemiddeld 10 kWh/etmaal. Dat is wel inclusief SWW en oven, maar exclusief kookvuur (is nog gas) en verwarming. Vooral die laatste tikt flink aan op koude dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wij hebben er precies 14 maanden over gedaan om van B naar A+++ (gasloos met netto verbruik -1.000) te gaan . Verbouwing is in fases gegaan met dus na 14 maanden de warmtepomp geïnstalleerd.

Budget was het probleem niet, een goede warmtepomp installateur vinden wel :O

Kreeg vandaag onderstaand bericht, toch wel leuk :P
De eerste incasso van het termijnbedrag vindt plaats op 15-10-2023 van IBAN XXXXXXXXXXXX. Daarna is de incasso rond de 6e van elke maand.

Uw maandelijkse termijnbedrag is:
Stroom € 0,00

Met vriendelijke groet,
Greenchoice
Vorige bewoner zat ongeveer op 500 euro per maand aan gas en electra. (1900m3 en 3000kwh).

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2023 00:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:26:
[...]

(gasloos met netto verbruik -1.000) te gaan .
Een negatief verbruik lijkt me redelijk onmogelijk. :)
Je bedoelt waarschijnlijk dat je meer energie teruglevert aan het net dan je er zelf van af neemt, dus een negatief netverbruik?
Afname/teruglevering aan het net is iets anders dan je eigenlijke verbruik.
Je kan best een hoog verbruik hebben maar een negatief netverbruik.
Of een laag verbruik en een positief netverbruik.
Pagina: 1 ... 22 ... 81 Laatste