Pharmtech schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:14:
Mijn vragen zijn een beetje ondergesneeuwd bij al die mooie problemen
Dit is mijn situatie:
[...]
Nuttige reacties van @
Nico_GTR en @
Andrehj
[...]
Nog een paar vraagjes dan is het voor mij rond. Onderstaand opnieuw gecopy-pasted.
Iemand? Alvast bedankt!
Nog eens goed gekeken en het lukt misschien wel met minder verdelers. Ga ik bespreken met de installateur/infrezers. Je krijgt dan wel twee lange groeten van 100 - 110 m naar de berging/bijkeuken (en de rest 70-80 m).
Vraag A: Is het enige probleem dan dat je daar minder afgiftevermogen hebt? Wat minder vermogen in berging is prima mee te leven. Of ontstaat er nog een ander probleem?
Vraag B: stel het worden wel 3 of 4 verdelers, is het dan verstandig om elke verdeler een aparte aanvoer vanaf de WP te geven?
Vraag C: voor toekomstige warmtevraag op zolder, ook alvast een extra aparte leiding van WP naar zolder trekken dan?
Stel we komen straks op het (maximale) aantal van 5 verdelers (incl. zolder), dan lopen er 5 aparte leidingen van de WP naar verdelers.
Hoi Pharmatech,
Ik heb het idee dat je veel gelezen opgepikt hebt hier. Je bent in ieder geval goed voorbereid. Ik heb wel wat tips/adviezen en hoop je vragen een beetje te kunnen beantwoorden.
Om met de vragen te beginnen:
A: Nee, is niet zo erg. Je hoeft jezelf geen prestatiegarantieaf te geven dus dat komt wel goed daar, zeker in de grote delen van het jaar dat je niet het maximale vermogen nodig hebt.
B: niet nodig. Wel belangrijk om even een leidingberekening te (laten) maken, als het even kan inclusief inregelstanden van de inregelafsluiters. Want die zou ik dan wel ten zeerste adviseren bij meer dan 1 verdieping vloerverwarming, anders krijg je de boel nooit echt goed geregeld. Bijv. IMI Heimeier STAD's.
C: als je van plan bent daar te gaan verwarmen (en of koelen) en die leidingen later niet meer kunt maken: ja, meenemen. Miss handig om een T-stuk te maken met direct daarna een afsluiter of iets dergelijks (goeie kwaliteit kogelkranen, je moet ze nog wel weer open kunnen krijgen) zodat je straks alleen meer die afsluiters open hoeft te draaien en bij moet vullen.
Oh, en vraag C-1 (aan het eind van je post): nee, dan krijg je dus niet 5 losse setjes leidingen naar de warmtepomp, maar gewoon een netwerkje met aftakkingen van je hoofdleiding.
Verder in het algemeen:
Mijn ervaring met die frezers is dat ze prima weten wat ze doen en zelf ook goed kunnen plannen. Bespreek vooral je ideeën, maar laat ze ook hun werk doen

Die groepenlengte komt wel goed. 50-70 meter is wat kort ja, zoals iemand al zei geloof ik (ik type dit mobiel, altijd wat lastig terugkijken dan) 110m weer wat lang maar wat ik zeg: laat hen dat vooral uitzoeken in het werk. Zo lang ze (en deze is belangrijk) maar opschrijven hoe lang de groepen uiteindelijk zijn geworden, dan kun je daar met het inregelen rekening mee houden (moet je verdeler dus wel inregelmogelijkheden hebben).
Op die manier komt je tot een x aantal groepen en daarmee moet je het dan doen
Leidingwerk zoals gezegd, voor zo'n woning met 4 verdelers (of hoeceel het er dan ook worden) echt even laten berekenen, miss heb je ergens aan 26 (of 25, of 22 als je staal gebruikt) wel genoeg, dat weet je alleen als je het berekent en dan krijg je dus inregelstanden als bonus erbij.
Leidingen in de wand worden niet geïsoleerd. Maakt ook niet zoveel uit want de warmte komt hoe dan ook in de thermische massa terecht. Die halve procent rendement extra doordat die leidingen geïsoleerd zijn, ga je niet merken

Wel goed om op te letten: als je inderdaad 32mm leidingen infreest, en je wil nog 10-20mm dekking van je Knauf, dan zit je dus als op 42-52mm diepe sleuven. Je wand moet daar wel dik genoeg voor zijn, anders krijg je daar weer gedoe mee. Even iets om rekening mee te houden dus. Anders gewoon opbouw en netjes aftimmeren inderdaad.