Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:01
WOrange schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:07:
Dank voor jullie reacties. Isolatie doe ik er vooraf al omheen, dus dat is het probleem niet.

Een PVC buis gaat helaas niet lukken, tenzij ik in de buitenmuur veel grotere gaten maak.

Gezien de reacties ben ik bang dat het toch een modderbad wordt. Het is trouwens niet alleen modder, maar eerst een plas water die ik weg moet pompen. Dan onder de fundering door kruipen en proberen m'n gereedschap droog te houden. Vandaar dat ik alles probeer om er 'onderuit' te komen ;)
Investeer in een goedkoop regenpak, bij de enkels vasttapen om laarzen, voor je gemoedsrust de jas bij de broek in (maar komt toch wel weer los :) ) en je na afloop verbazen waarom je zo goor bent.
Als de kruipruimte hoog genoeg is je gereedschap in een emmer meenemen. Neem geen 230V mee, als je elektrisch gereedschap nodig heb: gebruik accugereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 20:09
Of koop een waadpak. Bij bol.com heb je al een acceptabel pak voor €30.

Recent aangeschaft om in de kruipruimte een kabel voor laadpaal te kunnen trekken. Maar op dit moment staat de grondwaterstand hier gewoon te hoog om werkzaamheden in de kruipruimte te kunnen doen, ik wacht een paar weken tot het water lager staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-09 09:52
Probleem PVC vloer

Iemand adviezen voor PVC vloeren???
Pvc vloeren zijn populair maar het gaat vriezen en pvc vloeren mogen niet warmer worden dan 28 graden.
Onze NefitBosch 3400i kan ik niet onder de max 30gr instellen... En nu???

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-10 22:18
PieterL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:07:
Probleem PVC vloer

Pvc vloeren zijn populair maar het gaat vriezen en pvc vloeren mogen niet warmer worden dan 28 graden.
Dat hoeft nog geen probleem te zijn. Bij mij zit er ca. 4 graden verschil tussen de aanvoertemperatuur van het water en de vloertemperatuur.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:54
flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Waarom zit er uberhaupt zon ding?

[...]
Ik begreep dat deze installatie condenserend kan koelen. In dat geval zal hij er wellicht inzitten om tijdens koelbedrijf de vloer dicht te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

master1104 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Ik begreep dat deze installatie condenserend kan koelen. In dat geval zal hij er wellicht inzitten om tijdens koelbedrijf de vloer dicht te zetten?
dat is niet de goede klep daarvoor en dan is er ook niet goed geisoleerd.
Probleem PVC vloer

30 graden water maakt je vloer nog geen 28.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
28+4=32 voor pvc dus
Echter de werkelijke aanvoer is bij mij altijd 2 tot 3gr boven de hc1 berekende aanvoertemp
Bij max 30gr wordt de aanvoer dus max 33gr ... erg veel (te veel?) voor pvc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-10 18:48
Probleem PVC vloer

28 is wel erg weinig, als de zon erop schijnt wordt dat al warmer.

Hier een winter met pomploze verdeler en ketel op 35gr gestookt, geen probleem. Zou me er niet druk om maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:06

Rzaan

Altijd zoekende

PieterL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:40:
28+4=32 voor pvc dus
Echter de werkelijke aanvoer is bij mij altijd 2 tot 3gr boven de hc1 berekende aanvoertemp
Bij max 30gr wordt de aanvoer dus max 33gr ... erg veel (te veel?) voor pvc
Dan zou ik de vloer er maar snel uithalen want er komen nog heel veel warme zomers aan. :)

Niet te druk om maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Probleem PVC vloer

Waarom zou een PVC vloer niet warmer mogen worden dan 28 graden?

Over het algemeen is de vloer temperatuur redelijk gelijk aan de ruimtetemperatuur, wellicht heel iets hoger, maar dus nog lang geen 28 graden.

Retourtemperatuur ligt altijd onder aanvoertemperatuur, en vloertemperatuur ligt altijd onder retourtemperatuur.

Op internet lees ik dit:

Voorwaarden voor zowel natte als droge vloerverwarmingssystemen
De cementlaag boven de leidingen moet minimaal 30 mm dik zijn. Dit voor een goede verdeling van de warmte in de vloer.
De afwerkvloer moet minimaal 28 dagen oud zijn voordat deze opgestart wordt.
De maximale temperatuur van de cement dekvloer mag de 32 0C niet overschrijden.
De oppervlakte temperatuur van de PVC-vloer mag de 28 0C niet overschrijden.
De gemiddelde doorstroomtemperatuur van het water in de leidingen dient rond de 40 0C te zijn en mag de 45 0C niet overschrijden. Een te hoge temperatuur zal schade aan uw vloer veroorzaken.

Dus je mag naar een watertemperatuur van 40 graden, wat je al niet moet willen met een WP.

bron: https://www.cavallo-floor...0C%20niet%20overschrijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 05-01-2024 15:01 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Dank voor jullie reacties. Pvc vloer blijft een ding ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:11
PieterL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:08:
jij maakt er een ding van.. Ik denk dat het meerendeel van de mensen met VVW ook PVC hebben, en die maken zich echt niet allemaal zorgen om die temperatuur hoor.

Gewoon normaal stoken en er is niks aan de hand

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Ik heb ook keramische tegels.

Maar ik vind PVC dan ook niet mooi en het prijsverschil was miniem. Dit kan gewoon 45 graden worden als ik dat wil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 22:08
verkeerslicht schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Ah, je hebt dus geen kruipgat? Begrijp wel dat je dan wat alternatieven afweegt.
Ik vind de PVCbuis oplossing van @RonJ toch zo gek niet hoor. Waarom zou je niet wat flinkere gaten boren dan? Met isolatie om de buis heen zit je ook zo aan de 70mm? 80mm boren en dan kun je inderdaad meteen de (data)kabels er doorheen meenemen.

Gaten kun je ook laten doen door een bedrijf dat betonboringen doet. Niet geheel gratis, maar die hebben meteen de tools om te kijken of ze niet in leidingen / bedrading boren enzo. Zijn ook in een half uurtje klaar, en dan kun je verder.
Klopt inderdaad. Ik heb waarschijnlijk 6 compartimenten. Bij 3 heb ik een kruipluik. In dit geval kan ik in de kruipruimte onder de hal, waar de verdeler zit. Het andere compartiment, richting de buitenmuur, zit onder de woonkamer.

Ik heb al 3 gaten. 2x80mm (buis+isolatie is 73mm) en 1x60mm (mantelbuis van 50mm met bekabeling). Ik heb even verder gezocht, maar deze maten heb je wel in regenbuis. Deze zijn iets minder dik dan rioolbuis. Als dat zou lukken dan hoef ik geen nieuwe gaten te boren. Iemand een idee of deze over een lengte van 3 meter (teveel) doorbuigt?

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PieterL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:08:
Wij hebben boven ook een PVC vloer en dat werkt nu al 7 jaar hartstikke goed, ook met aanvoertemperaturen van 32 graden.

Dus volgens mij maak jij je zorgen om niets.

Een kameraad van mij heeft ook een PVC vloer en die heeft een Ta van 40 graden ofzo, ook geen centje pijn.

Ben je bang dat het smelt ofzo :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Grolsch schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Wij hebben boven ook een PVC vloer en dat werkt nu al 7 jaar hartstikke goed, ook met aanvoertemperaturen van 32 graden.

Dus volgens mij maak jij je zorgen om niets.

Een kameraad van mij heeft ook een PVC vloer en die heeft een Ta van 40 graden ofzo, ook geen centje pijn.

Ben je bang dat het smelt ofzo :?
Smelt garantie is inderdaad van elke fabrikant 27 of 28 graden (bovenzijde)
Aanvoer water dus max 30 of 32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
WOrange schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Klopt inderdaad. Ik heb waarschijnlijk 6 compartimenten. Bij 3 heb ik een kruipluik. In dit geval kan ik in de kruipruimte onder de hal, waar de verdeler zit. Het andere compartiment, richting de buitenmuur, zit onder de woonkamer.

Ik heb al 3 gaten. 2x80mm (buis+isolatie is 73mm) en 1x60mm (mantelbuis van 50mm met bekabeling). Ik heb even verder gezocht, maar deze maten heb je wel in regenbuis. Deze zijn iets minder dik dan rioolbuis. Als dat zou lukken dan hoef ik geen nieuwe gaten te boren. Iemand een idee of deze over een lengte van 3 meter (teveel) doorbuigt?
Ik zou dat wel aandurven eerlijk gezegd. Ietsje doorzakken kan geen kwaad. Vast een open deur, maar zou wel de PVC buis aan weerszijden goed vastzetten zodat deze onder spanning blijft staan en niet kan schuiven.

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 05-01-2024 15:51 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 22:08
verkeerslicht schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Ik zou dat wel aandurven eerlijk gezegd. Ietsje doorzakken kan geen kwaad. Vast een open deur, maar zou wel de PVC buis aan weerszijden goed vastzetten zodat deze onder spanning blijft staan en niet kan schuiven.
Ik ga de buizen gelijk halen. Als het echt niet gaat dan ga ik er alsnog onderdoor ;)

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
PieterL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Smelt garantie is inderdaad van elke fabrikant 27 of 28 graden (bovenzijde)
Aanvoer water dus max 30 of 32
Ik zou me er niet druk om maken. Fabrikant dekt zichzelf hiermee gewoon in (met een heel ruime marge). Er zijn zo ontzettend veel huizen met PVC die al jaren op vloerverwarming stoken, en echt niet allemaal volgens de regels die je hierboven zet.
Ik heb hier ook probleemloos 40°C aanvoer in de vloerleidingen gehad toen ik nog op gas stookte (buizen liggen hier wel diep, dus de oppervlaktewarmte zat er vast een stuk onder).
Zoals gezegd, zelfs voordat de temperatuur van de vloeroppervlakte 28°C bereikt moet je heeel flink stoken.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:15
Monitoring december 2023

Graag nog inleveren de volgende deelnemers:

@Daannn1987 @Remco45 @_RRM_ @Robindd @HaTe @Franciesco @STEL24b

Ik wil een totaal maken van 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koluh
  • Laatst online: 11-12-2024
@flippy Ik heb echt geen flow idee ;)

Ter illustratie; twee grafieken van twee runs vandaag. Beiden om en nabij 3 uur lang. Naast verschillende temperaturen is ook de flow zichtbaar.
Bij de eerste run staat de draaiknop van de modulator (waar de servomotor op zit) nog in oorspronkelijke stand. Op de foto hieronder de groene pijl.
Bij de tweede run is deze draaiknop naar de experimentele oranje pijl gedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyiFblknOkKjSbgps8cls7up9eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k2fNpJNVqlLbAvfjNfGF5Dwg.png?f=fotoalbum_large

- Tijdens de tweede run is de druk (die de wp aangeeft) gedaald van 2.0 bar naar 1.7 a 1.8 bar. Voordat de bypass dicht werd gedraaid was dit ook de oorspronkelijke druk.
- Ook is er te zien dat de Trshelly en de Trwp dichter bij elkaar komen te liggen, zo'n 0,5C verschil. Voordat de bypass dicht werd gedraaid was dat 4C (zie ook voorgaande post).
- Kijkend naar bovenstaande is juist de temperatuur van Trshelly naar boven gegaan en niet andersom. Er loopt nu eindelijk warmer water door de vloer. Happiness
- De flow is continu hoog.
- Overigens is met de warmtecamera bijna geen verschil meer waar te nemen tussen de leidingen.

Eerste run
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFhrKDTtUjpaGb5Ypd-2PfwPW4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xc36vY5i2xpmieMJranVpaxK.png?f=fotoalbum_large

Tweede run
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQs9feazQ1QKYOm9RmBHs0YVhRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aybExSmwQtf7XNQjCxQohOfm.png?f=fotoalbum_large

Wederom bedankt! Wellicht ga ik proberen de knop nog iets verder open te draaien en kijken wat er dan gebeurd. Naar mijn idee loopt het nu weer wat beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbirkhoff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 12:05
Zijn er al gebruikers die ook de Intergas xsource willen aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:07
@pbirkhoff Ik denk dat je de Intergas Xource bedoelt, zonder 2e S? Daar is een apart draadje voor: Intergas Xource ervaringen
Het is een WP met R410a als koelmiddel.. dat klinkt ernstig ouderwets en achterhaald?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHE56
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-09 11:01
Situatie: hybride installatie 8 kW Hitachi Yutaki. Op het ogenblik ambivalentie punt op 2 deg. C afgesteld, ketel springt dan bij. Huidige stooklijn bij 2 deg. C = 50 graden deg. C. Moet ik de stooklijn zo zetten bij 2 deg. C = 55 (=max), of misschien wel veel lager ivm verhouding gasprijs/electriciteits prijs (gas 1.30/m3, elec 0.36/kWh). Is daar een formule voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 14:06
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:39:
[...]

3 weg klep niet goed aangesloten.

heeft niks met merk te maken maar je waterzijdige installatie.
Dat begrijp ik, daar ging het ook niet om. Wilde graag weten van mensen die ook een Alpha Innotec hebben, hoelang dit duurt.
Andrehj schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Of die klep is intern lek. In ieder geval is die klep in dit geval de eerste verdachte.
Thanks! Had het al gemeld bij de bouwer. Toch wel bijzonder dat je hier zelf achter moet komen (nieuwbouw woning)
ErnstvV schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:07:
[...]

Dat is wel extreem lang, mijn 5kW unit deed er 2 uur over om 300liter water van 20 naar 55 graden te krijgen. Hoe wordt het CV water van het tapwater verwamen gescheiden?

Je kan trouwens gewoon uitrekenen hoeveel energie er nodig is om het water op te warmen, als dat veel minder is dan wat je unit geleverd heeft klopt er iets niet.
Ik heb de Alpha Innotec SWCV-62K3 (6kw dus). Zou dus niet veel moeten schelen. Ik heb alleen een tapwater vat, verder niks. Het gescheiden houden is in mijn geval dus niet van toepassing denk ik? Ik ga de tijd nog even uitrekenen maar weet eigenlijk al dat het niet hoort.
RobPater schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:33:
Even een vraag tussendoor, ik heb al tijden dat warmtepomp zich invriest. De leverancier en de installateur zegen dat dit normaal is.

Ik heb bij gevoegd een uitdraai van stroomverbruik, hieruit kan je ook zien dat vele keer opstart en zich dan weer ontdooit.

Is dit iets wat jullie herkennen.

Uitdraai is zelfs, dat ik niet thuis ben vloerverwarming staat op 21 graden.

[Afbeelding]

[mbr]Dit heeft natuurlijk niets met het verbinden te maken dus een schopje[/mbr]
Met welke code lees jij het vermogen uit? Ik heb heel veel waardes die ik al uitlees in HA maar nog niet t vermogen.

[ Voor 91% gewijzigd door Flexiilex op 05-01-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flexiilex schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Dat begrijp ik, daar ging het ook niet om. Wilde graag weten van mensen die ook een Alpha Innotec hebben, hoelang dit duurt.
hoe lang het hoort te duren kan je hier uitrekenen:

https://www.omnicalculator.com/physics/water-heating

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:08
Heb WP in oudere woning en kreeg mijn badkamer nooit goed warm. Eerst zat er een radiator. (De rest is allemaal LTV Jaga of vloerverwarming) dat hielp niks.
Nog ah klooien geweest met electrische kachels-> jammer stroom.

Nu heb ik zelf wat gebouwd. Een standaard zwevend badmeubel is 80cm breed.

Hier heb ik een passende kast in dezelfde kleur voor gemaakt van ong 12cm hoog.
Hier zit een LT warmtewisselaar in koper/alu die goed werkt op lage temp. binnenkant geïsoleerd met armaflex (klankkast) als uitblaas een schoepenrooster in kleur
Aan de onderkant 2 stevige axiale ventilatoren.
Als temperatuur regeling een PWM regeling met aanlegsensor aanvoer.
27C start fans min rpm 20%
40C uitgeregeld op 100% rpm

Onzichtbaar, stil (bij lage temp) en ontzettend lekker warm op de badkamer nu. 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Technician- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:46:
Heb WP in oudere woning en kreeg mijn badkamer nooit goed warm. Eerst zat er een radiator. (De rest is allemaal LTV Jaga of vloerverwarming) dat hielp niks.

Hier zit een LT warmtewisselaar in koper/alu die goed werkt op lage temp. binnenkant geïsoleerd met armaflex (klankkast) als uitblaas een schoepenrooster in kleur

Onzichtbaar, stil (bij lage temp) en ontzettend lekker warm op de badkamer nu. 👍
Foto?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flexiilex schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:30:
[...]

[...]

Thanks! Had het al gemeld bij de bouwer. Toch wel bijzonder dat je hier zelf achter moet komen (nieuwbouw woning)

[...]

Ik heb de Alpha Innotec SWCV-62K3 (6kw dus). Zou dus niet veel moeten schelen. Ik heb alleen een tapwater vat, verder niks. Het gescheiden houden is in mijn geval dus niet van toepassing denk ik? Ik ga de tijd nog even uitrekenen maar weet eigenlijk al dat het niet hoort.

[...]

Met welke code lees jij het vermogen uit? Ik heb heel veel waardes die ik al uitlees in HA maar nog niet t vermogen.
ik ben wel bijzondre benieuwd hoe die installatie waterzijdig in elkaar steekt, ik heb mn twijfels er nog wel bij of dat wel lekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:41:
[...]

ik ben wel bijzondre benieuwd hoe die installatie waterzijdig in elkaar steekt, ik heb mn twijfels er nog wel bij of dat wel lekker zit.
Goed punt, dat is het namelijk ook niet. Heb dit al vanaf de oplevering gevraagd (documenten) maar die kreeg ik niet. Tussen m’n aanvoer en retour zit vaak ook maar 1 of 2 graden verschil tussen en op alle verdiepingen zijn ook de groepen niet ingeregeld waardoor sommige niet warm worden.

Nog meer dingen wat onder waterzijdig inregelen valt? Neem aan ook de warmtepomp afstellen op de woning en capaciteit van de vloerverwarming voor het instellen van je pompsnelheid enz toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flexiilex schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Goed punt, dat is het namelijk ook niet. Heb dit al vanaf de oplevering gevraagd (documenten) maar die kreeg ik niet. Tussen m’n aanvoer en retour zit vaak ook maar 1 of 2 graden verschil tussen en op alle verdiepingen zijn ook de groepen niet ingeregeld waardoor sommige niet warm worden.

Nog meer dingen wat onder waterzijdig inregelen valt? Neem aan ook de warmtepomp afstellen op de woning en capaciteit van de vloerverwarming voor het instellen van je pompsnelheid enz toch?
klinkt knullig maar kan je eens het leidingwerk uittekenen? evnetueel paar fotos erbij voor referentie. heb sterke vermoedens dat er wat dingen serieus niet goed zitten met die waardes.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 05-01-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 12:32
Vraagje over koelleidingen: wij en de buren willen de unit van hun split graag 10 meter verderop zetten. Welke leidingen + isolatie bovengronds kun je hier het beste voor gebruiken?

Heb eerst naar Terrendis grondleidingen gekeken vanwege hun isolatiewaarde, maar deze lijken niet geschikt voor F-gassen.

Installateur had nu flexibele leidingen gebruikt, en beweerde dat je de leidingen niet erg lang kunt maken ivm warmteverlies. Maar ik lees hier vaker splits op grotere afstanden, dus lijkt me te moeten kunnen.

Ja, uiteindelijk zal de installateur dit gaan regelen ivm F-gassen, maar tot dusver was z'n "kunde" beperkt. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:15
Technician- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:46:

Mooi projectje! We verwachten natuurlijk wel wat foto's :*) . Beetje off-topic maar ik heb altijd nog wel wat vraagtekens over beste aansturing van de ventilatoren. Waarom zou je niet altijd een hoog RPM aanhouden, dat geeft namelijk ook bij lage temperaturen een hogere afgifte...

Ik zit zelf ook met een soortgelijk probleem, in de badkamer - met 2 buitenmuren - hangt hier zo'n badkamerradiator die (veel) te weinig vermogen heeft bij ~ 33 graden aanvoer waarmee ik de rest van het huis wel warm hou, ook met de komende -5 ⁰C. Ik heb nu toch maar weer de (200W) elektrische vloerverwarming (met Thermostaat) aangezwengeld om de boel behagelijk te krijgen. Hier moet is dus ook nog wat mee. Badkamerradiator hangt boven 't bad, leidingen komen uit de muur. Ik denk dat 't bij mij toch een Jaga zal gaan worden op die plek. Leidingen van de badkamerradiator lopen boven 't (gips)plafond, zou ik daar nog iets mee kunnen?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:59
blb4 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Leidingen van de badkamerradiator lopen boven 't (gips)plafond, zou ik daar nog iets mee kunnen?
Je zou er plafondverwarming kunnen maken, bijvoorbeeld met Warp systems. Hebben we hier in de woonkamer ook voor een derde deel. Werkt ook voor verwarming prima hier.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Henielma schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Je zou er plafondverwarming kunnen maken, bijvoorbeeld met Warp systems. Hebben we hier in de woonkamer ook voor een derde deel. Werkt ook voor verwarming prima hier.
Dank, da's idd nog een idee, 't plafond gebruiken!. Dat is 't eenvoudigste te vernieuwen (gestuct) gipsplafond met een paar spotjes, CV leidingen liggen er boven en ik kan indien nodig de houten vloer op zolder er boven (gedeeltelijk) open leggen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwartoog schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:48:
Vraagje over koelleidingen: wij en de buren willen de unit van hun split graag 10 meter verderop zetten. Welke leidingen + isolatie bovengronds kun je hier het beste voor gebruiken?

Heb eerst naar Terrendis grondleidingen gekeken vanwege hun isolatiewaarde, maar deze lijken niet geschikt voor F-gassen.

Installateur had nu flexibele leidingen gebruikt, en beweerde dat je de leidingen niet erg lang kunt maken ivm warmteverlies. Maar ik lees hier vaker splits op grotere afstanden, dus lijkt me te moeten kunnen.

Ja, uiteindelijk zal de installateur dit gaan regelen ivm F-gassen, maar tot dusver was z'n "kunde" beperkt. :/
je kan gewoon losse koperen leidingen gebruiken die geschikt zijn voor Fgassen en die achteraf zelf isoleren met armaflex XF van 3cm dik. dat voorkomt de meeste warmteverliezen. bonuspunten als je dat ook in een koof of mantelbuis doet om het te beschermen tegen de elementen en ongedierte die nesten maken van de isolatie.

zie lever op grotere afstanden dat mensen monobloks gebruiken, die hebben deze afstandsproblemen niet en kan je gewoon met terrendis onder de grond door doen.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-01-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 12:32
flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:14:
[...]

je kan gewoon losse koperen leidingen gebruiken die geschikt zijn voor Fgassen en die achteraf zelf isoleren met armaflex XF van 3cm dik. dat voorkomt de meeste warmteverliezen. bonuspunten als je dat ook in een koof of mantelbuis doet om het te beschermen tegen de elementen en ongedierte die nesten maken van de isolatie.

zie lever op grotere afstanden dat mensen monobloks gebruiken, die hebben deze afstandsproblemen niet en kan je gewoon met terrendis onder de grond door doen.
Dus eigenlijk: whatever de installateur kiest, gewoon (extra) armaflex eromheen en in een koof?

En qua warmte/efficiëntieverlies, is dat dan te overzien?

Ja, wat ze de buren hebben gegeven vind ik ook niet optimaal, maar heb ik helaas weinig over te zeggen gehad. Geluidsoverlast was de boosdoener (ja, kan wel naast dat slaapkamerraam, is stil genoeg - en dan 3x terug moeten komen om het van een turbine naar normaal niveau te brengen |:( ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwartoog schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Dus eigenlijk: whatever de installateur kiest, gewoon (extra) armaflex eromheen en in een koof?

Ja, wat ze de buren hebben gegeven vind ik ook niet optimaal, maar heb ik helaas weinig over te zeggen gehad. Geluidsoverlast was de boosdoener (ja, kan wel naast dat slaapkamerraam, is stil genoeg - en dan 3x terug moeten komen om het van een turbine naar normaal niveau te brengen |:( ).
je kan extra isolatie om de meuk die de aircoboer meeneemt doen of afspreken dat hij blank koper meeneneemt en jij zelf gaat isoleren en afdekken.

de dikker de isolatie de beter. voor verwarmingsbedrijf zou ik wel 3cm of zo nemen. die pijp kan 90 graden worden.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-01-2024 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-10 20:42
[...]

Verwacht wel, als de leidingen verlengd worden dat er vermoedelijk meer koelmiddel aan het systeem toegevoegd moet worden dan dat er afgepompt is uit het systeem voor het verplaatsen.
De f gassen installateur zou dit moeten weten.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:54:
[...]

klinkt knullig maar kan je eens het leidingwerk uittekenen? evnetueel paar fotos erbij voor referentie. heb sterke vermoedens dat er wat dingen serieus niet goed zitten met die waardes.
Ik zal morgen wat foto’s maken en je even taggen. Thanks voor het meedenken :)

Volgens mij zat er ook geen isolatie over de leidingen die naar de verdeler lopen. Is dat erg? Wel de leiding waar het vloeistof in zit. Of is het warmteverlies zo weinig met deze temperaturen.

Tapwater zit aan de overkant (+/- 2 meter) waar de leiding onder/in de vloer loopt

[ Voor 26% gewijzigd door Flexiilex op 05-01-2024 23:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

blb4 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Mooi projectje! We verwachten natuurlijk wel wat foto's :*) . Beetje off-topic maar ik heb altijd nog wel wat vraagtekens over beste aansturing van de ventilatoren. Waarom zou je niet altijd een hoog RPM aanhouden, dat geeft namelijk ook bij lage temperaturen een hogere afgifte...

Ik zit zelf ook met een soortgelijk probleem, in de badkamer - met 2 buitenmuren - hangt hier zo'n badkamerradiator die (veel) te weinig vermogen heeft bij ~ 33 graden aanvoer waarmee ik de rest van het huis wel warm hou, ook met de komende -5 ⁰C. Ik heb nu toch maar weer de (200W) elektrische vloerverwarming (met Thermostaat) aangezwengeld om de boel behagelijk te krijgen. Hier moet is dus ook nog wat mee. Badkamerradiator hangt boven 't bad, leidingen komen uit de muur. Ik denk dat 't bij mij toch een Jaga zal gaan worden op die plek. Leidingen van de badkamerradiator lopen boven 't (gips)plafond, zou ik daar nog iets mee kunnen?
't Is natuurlijk niet voor iedereen te gebruiken, maar bij de verbouw van onze badkamer hebben we besloten een terrazzo vloer te leggen en microcement op de muren. Dat heeft hier een bedrijf gemaakt gespecialiseerd in dit soort vloeren en muren (mediterrane ervaring) en daar zijn we erg tevreden mee.

Voordat ze kwamen heb ik toch maar vloerverwarming buizen op rooster met 10 cm HOH, 16mm buis neergelegd, in case of... Daar is 7-8 cm beton gestort, en terrazzo gelegd (of beter gezegd, een terrazzo vloer wordt daarin geslepen).

De WP toevoerleiding is eigenlijk veel te smal voor een VVW (15 mm), en wil ik nog eens veranderen, en ik zie in de VVW verdeler ook veel te weinig flow (< 1 ltr/min) maar desondanks is de vloer echt heerlijk warm en temperatuur daar altijd erg aangenaam.

Ik had eerst twijfels of de VVW wel genoeg zou doen in de badkamer, maar 'k heb absoluut geen extra verwarming nodig. Dus als je kunt gewoon vloerverwarming neerleggen en op je WP aansluiten.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dof schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:28:
[...]

't Is natuurlijk niet voor iedereen te gebruiken, maar bij de verbouw van onze badkamer hebben we besloten een terrazzo vloer te leggen en microcement op de muren. Dat heeft hier een bedrijf gemaakt gespecialiseerd in dit soort vloeren en muren (mediterrane ervaring) en daar zijn we erg tevreden mee.

Voordat ze kwamen heb ik toch maar vloerverwarming buizen op rooster met 10 cm HOH, 16mm buis neergelegd, in case of... Daar is 7-8 cm beton gestort, en terrazzo gelegd (of beter gezegd, een terrazzo vloer wordt daarin geslepen).

De WP toevoerleiding is eigenlijk veel te smal voor een VVW (15 mm), en wil ik nog eens veranderen, en ik zie in de VVW verdeler ook veel te weinig flow (< 1 ltr/min) maar desondanks is de vloer echt heerlijk warm en temperatuur daar altijd erg aangenaam.

Ik had eerst twijfels of de VVW wel genoeg zou doen in de badkamer, maar 'k heb absoluut geen extra verwarming nodig. Dus als je kunt gewoon vloerverwarming neerleggen en op je WP aansluiten.
Als ik ‘t nu zou doen (badkamer verbouwen) zou ik er ook vvw buizen inleggen. 26 jaar geleden heb ik er echter elektrische vvw ingelegd als extra naast de radiator.

Vraag is wel of ‘t voldoende zou zijn, die 2 buitenmuren maken ‘t een ruimte met relatief groot warmteverlies en met maar ~4 M² vloeroppervlakte zou dat nog wel een dingetje kunnen zijn. Maar we zijn nog steeds tevreden over de badkamer dus dat gaan we nu sowieso niet doen. Plafond er een x uittrekken en plafondverwarming aanleggen klinkt wel als mogelijkheid maar is natuurlijk ook een aardige klus. Jaga op de plek van de huidige radiator is natuurlijk t minst ingrijpend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
[...]

Stooklijn goed afstellen helpt ook, maar is vast al gebeurd. Er is ook veel te bereiken met trillingsisolatie, zie aparte topic.
Een beetje nachtverlaging kan ook helpen. Hebben wij ook veel aan gehad toen de installatie nog nok was.

Maar, toegegeven, ik zou 'm ook niet niet naast m'n slaapkamerraam willen hebben, hoewel 'ie nu draait als het spreekwoordelijke zonnetje.

[ Voor 8% gewijzigd door Jaap19 op 06-01-2024 09:21 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:54:
[...]

Hierbij wat foto’s van de installatie. Hoe de leidingen exact lopen durf ik niet te zeggen (bij het tapwater). Ik vermoed dat het bij de warmtepomp zo zit:

Meest links - retour vv
1 er naast/er achter - aanvoer vv
Daarnaast naar tapwater vat (als t goed is)
Geisoleerde leidingen zijn de bron

Wat mij overigens ook opvalt is dat de bron in en bron uit oploopt naar zo’n 20/22 graden als de Warmtepomp uit staat ipv rond de 8/9 als die aan staat. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyFETfhqlITqgkqUjzviA1mxLLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCE6OOtq7n5zhmGHSDrmHyvs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doSVEgSGkB6PVDGjwkwtA3LbPSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoSK8AyUg2HVLTi8WrDohppW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nfqDvLTINUmYsnYdt0GiryBfAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnf59NXeWHOhYca4vFXWc4WZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YM3cdcxGtVzlGCCio8nalVdJwQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuPjy4HswhETIyxyWPxWAXip.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MMN9kD7QGdAoOsk98EEMRn9Y_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFmkOKNfwPn0l8sLgRH7sZB2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwzFbYLyFwAvPLWm0XR9Mrbtm4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UYE8t2ooqXM2p10C9m0oMND.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Op de meldcodelijst december 2023 staat ook een Haier HPM08-nd2 propaan monobloc 8kw
Subsidie € 3.375,-
Maar deze zie ik nergens te koop in nederland.
Zelfs niet bij Haier, dit is volgens mij een omgestickerde Alibaba unit van Hinzuan.
Iemand bekent mee misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 20:57
Wat gebruikt iedereen eigenlijk als hysterese voor de thermostaat van de warmtepomp?

De hitachi controller had standaard ongeveer 1.5° dus op 20 stookte de wp tot 21.7 en liet het dan terug zakken tot 20.4 vooral dit afkoelen voelt erg oncomfortabel dus heb ik inmiddels een netatmo tussen gezet waarbij je de hysterese kan instellen van 0.1 tot 1.5 maar wat is verstandig?

Mijn 11kw wp is eigenlijk te zwak maar ik krijg het er wel warm mee, de vvw is 18mm (op hele dikke vloer dus gaat veel warmte in) en alles is best goed geïsoleerd. De vvw zit over 255m² beneden waar ik alles ook stook in onze gerenoveerde boerderij. Ik heb hoge plafonds dus ik verwarm ongeveer 900m³. Ik merk dat het rond of onder 0 de Ta van 30 niet makkelijk wordt gehaald, mijn delta T is vaak rond de 8 a 9 op een flow van ~ 1.35. Zou het dan beter zijn om een kleine hysterese te hebben zodat de vloer niet veel afkoeld en er een kleinere delta T komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Apocalyps895 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:22:
Wat gebruikt iedereen eigenlijk als hysterese voor de thermostaat van de warmtepomp?

De hitachi controller had standaard ongeveer 1.5° dus op 20 stookte de wp tot 21.7 en liet het dan terug zakken tot 20.4 vooral dit afkoelen voelt erg oncomfortabel dus heb ik inmiddels een netatmo tussen gezet waarbij je de hysterese kan instellen van 0.1 tot 1.5 maar wat is verstandig?

Mijn 11kw wp is eigenlijk te zwak maar ik krijg het er wel warm mee, de vvw is 18mm (op hele dikke vloer dus gaat veel warmte in) en alles is best goed geïsoleerd. De vvw zit over 255m² beneden waar ik alles ook stook in onze gerenoveerde boerderij. Ik heb hoge plafonds dus ik verwarm ongeveer 900m³. Ik merk dat het rond of onder 0 de Ta van 30 niet makkelijk wordt gehaald, mijn delta T is vaak rond de 8 a 9 op een flow van ~ 1.35. Zou het dan beter zijn om een kleine hysterese te hebben zodat de vloer niet veel afkoeld en er een kleinere delta T komt?
Wat bedoel je met te zwak? Want als de thermostaat in grijpt heeft hij in ieder geval niet te weinig vermogen zou ik zeggen?

Edit: lees nu dat je rond de 0 graden Ta van 30 niet makkelijk haalt, dan heeft het aanpassen van de hysterese toch geen enkel nut want als het goed is blijft hij dan al gewoon continue voluit draaien

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 06-01-2024 10:27 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:05

Welke hysterese voor jouw installatie handig is moet je zelf een beetje uitzoeken.
Hoe lager hoe constanter de temperatuur en daardoor ook comfortabeler. Maar je moet zorgen dat je wp niet constant aan/uit gaat. Hoe hoger de hysterese hoe minder vaak hij aan/uit gaat.
Je wilt dat je wp max 2 a 4 keer per dag aan of uit gaat. Waarschijnlijk zal een hysterese van 0,2 of 0,3 het beste werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-

Ik zou eens proberen om helemaal niet de thermostaat te gebruiken (alleen ind)
En de stooklijn zo in te stellen dat het 21C blijft.
Want ik lees dat de temp kan doorschieten naar 21,7C enz. Dan staat in principe de stooklijn te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ik heb hem dusdanig ingesteld dat die op stooklijn zijn temperatuur eigenlijk niet haalt. Althans de ruimtetemperatuur.

Dat resulteert er dan uiteindelijk in dat die de complete dag draait. Hij is aangegaan begin dit stookseizoen en daarna niet meer uitgegaan. Binnenkort om er een kWh meter tussen te hangen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Bij zoveel VVW moet je werken met een veel kleinere hysterese, denk aan de 0.2°C die ik hier op de Panasonic thermostaat heb ingesteld. 1.5°C is inderdaad belachelijk en leidt tot comfortverlies (maar daar was je zelf ook al achter).
Hoe kom je trouwens aan zo'n enorme dT? Dat betekent dat je flow (veel) te laag is en kost je nu veel rendement.
Zeker bij zoveel VVW, waarbij er enorm veel groepen parallel staan, zou de flow gemakkelijk veel hoger moeten kunnen zijn.
Die flow moet zeker een factor twee omhoog, zodat je dT op een voor VVW gebruikelijker 4 à 5 graden uit komt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Bij zoveel VVW moet je werken met een veel kleinere hysterese, denk aan de 0.2°C die ik hier op de Panasonic thermostaat heb ingesteld. 1.5°C is inderdaad belachelijk en leidt tot comfortverlies (maar daar was je zelf ook al achter).
Hoe kom je trouwens aan zo'n enorme dT? Dat betekent dat je flow (veel) te laag is en kost je nu veel rendement.
Zeker bij zoveel VVW, waarbij er enorm veel groepen parallel staan, zou de flow gemakkelijk veel hoger moeten kunnen zijn.
Die flow moet zeker een factor twee omhoog, zodat je dT op een voor VVW gebruikelijker 4 à 5 graden uit komt.
De flow is natuurlijk beperkt door het vermogen van de WP (en bijhorende pomp).
Hij zegt al dat ie eigenlijk te klein is qua vermogen.

Kan wel zijn dat er nog weerstand weg te halen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 06-01-2024 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-10 22:18
Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Kan wel zijn dat er nog weerstand weg te halen is.
Dat kan niet waar zijn. Een 11 kW warmtepomp moet in ieder geval ca. 1.89 m3/h water kunnen verpompen. Ik zou ook aanraden om de flow in ieder geval iets te verhogen, zodat de dT op ongeveer 5 uitkomt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
@Apocalyps895 ik denk dat de wp nog wel wat meer kan leveren, instelling checken?
Mijn wp van 10kW haalt met gemak 1.8 m3/hr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:07
@acapolypse zegt dan wel “11 kW” maar dat is het sticker/marketing getal. Hoeveel kW levert die nog nu het gaat vriezen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:27
Jaap19 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:06:
@Apocalyps895 ik denk dat de wp nog wel wat meer kan leveren, instelling checken?
Mijn wp van 10kW haalt met gemak 1.8 m3/hr.
Ik heb dezelfde unit in die pompt er 2,8m3/u door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jojan265 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Dat kan niet waar zijn. Een 11 kW warmtepomp moet in ieder geval ca. 1.89 m3/h water kunnen verpompen. Ik zou ook aanraden om de flow in ieder geval iets te verhogen, zodat de dT op ongeveer 5 uitkomt.
255m2 hoofdvloerverwarming is 10m2 per groep.
Is 25 groepen met 2l/min per groep is 3 m3/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hoe zou het in Nl verlopen (hypothetisch) als we de temperaturen van Oslo krijgen?
-30C langere tijd.
Mijn WP is begrenst bij -20C gaat het WP deel uit en gaat die op backup.
Dit en met mensen die met electrische kachels gaan klooien zou nog een leuk feestje worden.
Wijken overbelast, geen stroom, oproepen tot het verbieden van E kachels?

Met zulke temperaturen zou je willen dat je nog gewoon gas had denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 06-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharmtech
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-11-2024
Beste allen,

Graag jullie advies. We zijn bezig ons nieuwe huis (2002, Rc 3.5 rondom) op te knappen en na overleg met de installateur kortdag besloten vloerverwarming (vv) in te laten frezen en om later dit jaar een WP te installeren. Idealiter doe je eerst warmteverliesberekening, dan WP en vv ontwerp, en dan infrezen, maar dat is nu niet haalbaar. Ben daarom op zoek naar een vv opzet die generiek goed werkt met WP.
Doel is om efficient te gaan verwarmen met de WP. Uiteraard moet de vv ook goed werken. En geen geluid maken.

A.s. dinsdag is de opname, donderdag gaan ze beginnen met frezen. Wil graag goed voorbereid de opname ingaan want weet niet hoe goed de installateur en infrezers zijn met WP's, of dat ze iets anders aan hun hoofd hebben (slecht bereikbaar merk ik). Daarom een paar vragen aan jullie.

Best groot huis (230 m2):
- BG: 94 m2 infrezen
- boven: 66 m2 infrezen
- ruime zolder met twee radiatoren; in toekomst dakkapel op en misschien ook vv of lage-temp radiatoren installeren.

Vast verwarmen ca. 70 m2 van de vv.
Resterende 90 m2 vv soms aan.

Na inlezen heb ik zelf het volgende ontwerp uitgestippeld:
18 x 2 mm leidingen
10 cm h.o.h.
Omdat de meeste vertrekken 10 - 14 m2 zijn kom ik op twee groepen per vertrek => groeplengtes van 50 - 70 meter.
Ook in de woonkamer (48 m2) groeplengtes van 50 - 60 meter aanhouden.
Dan kom ik op 28 (!) groepen in het huis.
Vraag 1: goed idee op deze manier?

In verband met de te overbruggen afstanden (rechthoekig huis) en het aantal groepen denk ik aan twee verdelers per verdieping, vier in totaal.
Vraag 2: goed idee?

Vraag 3: met 28 groepen, beetje te doen om daar een zoneregeling op te zetten? Zo ja, welke, misschien een tip?

Vraag 4: wat is een geschikte diameter voor de leidingen tussen de verdelers? 32 mm? Of groter nog?? (Sorry echt geen idee).

Vraag 5: de installateur had het over infrezen van leidingen in de muur om van de BG naar de eerste verdieping te komen, 'mooi weggewerkt' (nu lopen de stalen CV leidingen gewoon zichtbaar door de ruimte, niet echt fraai inderdaad). Maar hoe krijg je leidingen in de muur geisoleerd? Lukt dat wel, wordt de sleuf dan niet veel te groot? Of toch beter een koof maken en geisoleerd door de koof naar boven?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:55:
Hier ga je de mist in.
De waterpomp in een WP is afgestemd op het WP vermogen, en wel zodanig dat ie WP dat vermogen bij een gebruikelijke dT van 5K kwijt kan.
Een grote WP heeft een grotere waterpomp en vv. Bij een fatsoenlijk gedimensioneerd afgiftesysteem (dus dikke leidingen en zo weinig mogelijk haakse bochten) kan die flow ook gewoon de vloer in.
Juist bij een te kleine WP zou je een erg kleine dT verwachten, zeker met zoveel parallelle VVW-groepen.

Als de dT nu al 9K is, wat wordt dat dan wel niet als de WP wel voldoende vermogen (misschien 14 kW?) gaat leveren? Dan wordt die dT nog groter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Hier ga je de mist in.

Juist bij een te kleine WP zou je een erg kleine dT verwachten, zeker met zoveel parallelle VVW-groepen.
Onjuist, veel mensen snappen dit niet.
Het is andersom.

Kom op Andre, dat is toch ook logisch..

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 06-01-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:17:
Onjuist, veel mensen snappen dit niet.
Het is andersom.
Jammer dat je jezelf "Technician" noemt maar niet wil begrijpen dat het aansluiten van een kleine WP op een groot afgiftesysteem een kleinere dT oplevert dan wanneer je een grotere WP op datzelfde afgiftesysteem aansluit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Jammer dat je jezelf "Technician" noemt maar niet wil begrijpen dat het aansluiten van een kleine WP op een groot afgiftesysteem een kleinere dT oplevert dan wanneer je een grotere WP op datzelfde afgiftesysteem aansluit....
Doe nou niet voordat je je teveel voor schut zet… :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Uitleg is dat je snel uitgaat van dat de flow bij het afgegeven vermogen gehaald wordt. Maar door het lagere vermogen is er ook een lagere flow beschikbaar.
VV heeft de eigenschap veel vermogen te kunnen afgeven.
Rekenvoorbeeld:

WP 10kw (nominaal dt 5. 30 l/m)
VV. 20kw (nominaal dt 5 . 60 l/m)

Wanneer ik de 10kw erin pomp en vloer geeft wel af, de flow is de helft van dt de afgifte zal 20kw willen benaderen dan gaat dT naar 10k.

Zou de warmtepomp wel de flow van 60 l/m halen (wat die niet kan) dan zou de delta T wel lager zijn deze is dan dT 2,5k.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 06-01-2024 12:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@Andrehj @Technician- zonder een mening te hebben over wie wel of geen gelijk heeft vind ik respect en vriendelijkheid op dit forum een prettige maar ook noodzakelijke voorwaarde.

Al ik vanuit mijn biasloze insteek kijk naar het vraagstuk vergelijk ik zaken met stroom en spanning.

Als een voeding - de warmtepomp- vermogen moet leveren een gebruikers - de vloerverwarming lussen c.q. weerstanden - dan zal de spanning - delta T - van deze voeding steeds meer in elkaar zakken naar mate er meer weerstanden - vloerverwarmingslussen - worden aagesloten.
een hogere spanning krijg je alleen voor elkaar door een grotere voeding te installeren die meer stroom kan leveren.

Vanuit de warmtepomp bekeken kan een compressor van een kleine warmtepomp bij weinig vloerverwarming lussen - mét afgite uiteraard - een bepaalde hoeveelheid warmte verplaatsen vanuit verdamper naar de condensor (platenwisselaar bij een monoblock).

Wordt het aantal vloerverwarming lussen vergroot dan zal er een lagere delta T verschijnen omdat het water door de platenwisselaar sneller afkoelt.
Met een grotere warmtepomp zal er een grotere delta T komen omdat er per vloeistof eenheid door de wisselaar nu meer warmte kan worden afgedragen met een grotere delta T tot gevolg.

Dit fenomeen heb ik als accountmanager bij Carrier vaak moeten uitleggen.....

Samenvattend: houd het gezellig en leerzaam aan alle kanten, ik leer dagelijks bij, hence de uiting in mijn avatar.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bioscrasher schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:37:
@Andrehj @Technician- zonder een mening te hebben over wie wel of geen gelijk heeft vind ik respect en vriendelijkheid op dit forum een prettige maar ook noodzakelijke voorwaarde.
Klopt, ik moest mezelf corrigeren, vriendelijkheid en respect blijft belangrijkste.

Mijn rekenvoorbeeld blijft wel staan en dit kun je eenvoudig narekenen. Wat jij zei als accountmanager is incompleet en niet de waarden die je in de praktijk zult zien.
Uitleg is dat je snel uitgaat van dat de flow bij het afgegeven vermogen gehaald wordt. Maar door het lagere vermogen is er ook een lagere flow beschikbaar.
VV heeft de eigenschap veel vermogen te kunnen afgeven.
Rekenvoorbeeld:

WP 10kw (nominaal dt 5. 30 l/m)
VV. 20kw (nominaal dt 5 . 60 l/m)

Wanneer ik de 10kw erin pomp en vloer geeft wel af, de flow is de helft van dt de afgifte zal 20kw willen benaderen dan gaat dT naar 10k.

Zou de warmtepomp wel de flow van 60 l/m halen (wat die niet kan) dan zou de delta T wel lager zijn deze is dan dT 2,5k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
@Pharmtech ,

Vraag 1, prima idee klinkt goed! Wellicht nog kijken of je op een paar plekken iets minder capaciteit neerlegt.

Vraag 2, Goede vraag, als je de capaciteit hebt om die verdelers te voeden met een grote leiding prima. Anders lijkt het mij een verstandige keuze om de aanvoer groot te maken en 1 verdeler voor boven en 1 voor onder te hebben. Persoonlijk zou ik dat doen.

Vraag 3, pomploze verdeler en zorgen dat je ze kunt afstellen. Zoneregeling zou ik niet doen persoonlijk.

Vraag 4, ik heb ook zoiets als aanvoer. Prima maat.

Vraag 5, het warmteverlies dat je hebt draagt ook bij aan de verwarming. Dus qua balans maakt het geen verschil. Initiële startup zal dan wel langer duren. Maar binnen je schilletje van isolatie kan dat best.

Ik heb per radiator een 16 mm in een met pur gevulde sleuf naar boven en 1 naar beneden.
Werkt ook. Uiteindelijk is het huis warm en dat is het doel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
blackmore87 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:28:
Ik heb dezelfde unit in die pompt er 2,8m3/u door.
Dat is serieus! Maar liefst 47 lpm! Met die flow zou @Apocalyps895 op een gezonder dT van slechts 3.4 °C uitkomen.
Aan de waterpomp ligt het dus niet. @Apocalyps895 : Hoe ziet het leidingwerk vanaf je WP naar je VVW-verdelers er uit?
Het zou (om deze grote flow kwijt te kunnen) het mooiste zijn als alle VVW-verdelers vanaf de WP een eigen leiding met binnendiameter 26 hebben, maar ik heb het vermoeden dat dat niet zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Ik heb de flow zelf beperkt, als ik alles vol open zet kom ik aan een 2,6 m3/h aan flow. Alles is 32mm als aanvoer met niet extreem veel haakse bochten. Ik heb onder de beton vloer de drukvaste isolatie liggen, 15cm pir dus de massa is ongeveer 14cm beton en 8 cm dekvloer. Vandaar dat de delta T gelijk zo hoog is als de vloer wat af is gekoeld. Heb sowieso ook een aantal kleine koude bruggen omdat het een oude gerenoveerde boerderij is.

Als ik de flow omhoog gooi dan merk ik niet gelijk dat de delta T kleiner wordt wel de buiten unit die gelijk dicht vriest en de Ta niet haalt. Of is dit gewoon een kwestie van laten draaien tot die uiteindelijk de delta T kleiner heeft?

Ik ga is proberen om de hysterese laag te zetten zodat de WP bijna continu draait en zo de delta T kleiner heeft denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Apocalyps895 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Ik heb de flow zelf beperkt, als ik alles vol open zet kom ik aan een 2,6 m3/h aan flow. Alles is 32mm als aanvoer met niet extreem veel haakse bochten. Ik heb onder de beton vloer de drukvaste isolatie liggen, 15cm pir dus de massa is ongeveer 14cm beton en 8 cm dekvloer. Vandaar dat de delta T gelijk zo hoog is als de vloer wat af is gekoeld. Heb sowieso ook een aantal kleine koude bruggen omdat het een oude gerenoveerde boerderij is.

Als ik de flow omhoog gooi dan merk ik niet gelijk dat de delta T kleiner wordt wel de buiten unit die gelijk dicht vriest en de Ta niet haalt. Of is dit gewoon een kwestie van laten draaien tot die uiteindelijk de delta T kleiner heeft?

Ik ga is proberen om de hysterese laag te zetten zodat de WP bijna continu draait en zo de delta T kleiner heeft denk ik.
heb je een mengsysteem? dus buffertanks en/of verdelers met pomp?

@Technician- @Andrehj

andre heeft het goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pharmtech schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:53:

Best groot huis (230 m2):
- BG: 94 m2 infrezen
- boven: 66 m2 infrezen
- ruime zolder met twee radiatoren; in toekomst dakkapel op en misschien ook vv of lage-temp radiatoren installeren.

Vast verwarmen ca. 70 m2 van de vv.
Resterende 90 m2 vv soms aan.

Na inlezen heb ik zelf het volgende ontwerp uitgestippeld:
18 x 2 mm leidingen
10 cm h.o.h.
Omdat de meeste vertrekken 10 - 14 m2 zijn kom ik op twee groepen per vertrek => groeplengtes van 50 - 70 meter.
Ook in de woonkamer (48 m2) groeplengtes van 50 - 60 meter aanhouden.
Dan kom ik op 28 (!) groepen in het huis.
Vraag 1: goed idee op deze manier?
Je bent aardig op weg, maar ik zou de groeplengte van langer maken. Hier zijn ze bijna allemaal 80 meter, dat gaat echt prima. Een paar kortere is niet erg, daarvan kun je de flow wat knijpen als dat nodig is. Let wel op dat je niet een enkele langere krijgt, want dan moet je de flow van alle anderen knijpen.
In verband met de te overbruggen afstanden (rechthoekig huis) en het aantal groepen denk ik aan twee verdelers per verdieping, vier in totaal.
Vraag 2: goed idee?
Met grotere groeplengte van 80 meter (en een strategisch gekozen positie van de verdeler) zou gewoon 1 verdeler per verdieping moeten kunnen.
Zorg wel dat je een tekening maakt met daarin alle leidingwerk. Dan zie je ook gelijk of er wel voldoende ruimte is om alle leidingen bij de verdelers te krijgen. Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpAx6C_CG3OEcl6MmKegV_UMDP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9WT4XSdSrc4Ft2txij2u5YcN.png?f=fotoalbum_large
Vraag 3: met 28 groepen, beetje te doen om daar een zoneregeling op te zetten? Zo ja, welke, misschien een tip?
Bij voorkeur niet aan beginnen, zie
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Vraag 4: wat is een geschikte diameter voor de leidingen tussen de verdelers? 32 mm? Of groter nog?? (Sorry echt geen idee).
26mm inwendig, maar als je veel kleine verdelers hebt, kun je ook kiezen om naar elke kleine verdeler een 20mm inwendig leiding te trekken.
Vraag 5: de installateur had het over infrezen van leidingen in de muur om van de BG naar de eerste verdieping te komen, 'mooi weggewerkt' (nu lopen de stalen CV leidingen gewoon zichtbaar door de ruimte, niet echt fraai inderdaad). Maar hoe krijg je leidingen in de muur geisoleerd? Lukt dat wel, wordt de sleuf dan niet veel te groot? Of toch beter een koof maken en geisoleerd door de koof naar boven?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Leidingen naar VVW-verdelers hoef je niet te isoleren. Dat is alleen maar extra afgifte. Maar een 32mm leiding infrezen zou ik niet doen, dan blijft er geen muur over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:54:
[...]

heb je een mengsysteem? dus buffertanks en/of verdelers met pomp?

@Technician- @Andrehj

andre heeft het goed.
Helemaal niks, 32mm rechtsstreeks op 2 open kunststof verdelers, de grootste verdeler zit op ongeveer 5m van de WP waarbij die leiding door de verwarmde vloer zit. Installateur heeft daar nog wel wat 90 graden bochten in gezet die eruit zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Klopt, ik moest mezelf corrigeren, vriendelijkheid en respect blijft belangrijkste.

Mijn rekenvoorbeeld blijft wel staan en dit kun je eenvoudig narekenen. Wat jij zei als accountmanager is incompleet en niet de waarden die je in de praktijk zult zien.

[...]
@Technician- het is vanuit welke hoek je zaken bekijkt.

Vanuit gelijkblijvende flow bekeken over de warmtepomp
Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:47:
[...]

[...]
Als ik vanuit de warmtepomp naar een luchtbehandelingskast keek, had deze een constante flow over de batterij. Meerdere luchtbehandelingskasten parallel, meerdere batterijen parallel met de daarbij behorende grotere flow. So far so good.

Eén warmtepomp die in noodbedrijf - uitval van de tweede - twee luchtbehandelingskasten van warm water moet voorzien, wordt geconfronteerd met een grotere afname en kan daarom niet de temperatuur voor beide batterijen omhog krijgen, daar heeft ie de energie niet voor.

Het is hoe je zaken bekijkt en uitlegt.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Je denkt verkeerd. Die WP vroor dicht omdat ie wellicht direct te veel vermogen moest leveren. Als je minder vermogen wilt van een WP moet je de Ta lager zetten, niet de flow.
Die lage flow kost je nu gewoon geld doordat je COP onnodig laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
[...]

Ik zou die idd ff een dag of 2 laten draaien. Uiteindelijk is het een traag systeem. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Apocalyps895 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Helemaal niks, 32mm rechtsstreeks op 2 open kunststof verdelers, de grootste verdeler zit op ongeveer 5m van de WP waarbij die leiding door de verwarmde vloer zit. Installateur heeft daar nog wel wat 90 graden bochten in gezet die eruit zouden kunnen.
dat is goed.

dan is het een kwestie van de verdelers helemaal openzetten en ze rustig waterzijdig inregelen zodat er niet een groep ergens een te hoge retour heeft.

meer liters er makkelijker doorheen duwen is meer beter. dat haalt je dT omlaag en verhoogt je COP. maar gezien de massa en je diepliggende leidingen moet je dat wel "ff" de tijd geven om op te warmen, het is VEEL massa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:04:
[...]

dat is goed.

dan is het een kwestie van de verdelers helemaal openzetten en ze rustig waterzijdig inregelen zodat er niet een groep ergens een te hoge retour heeft.

meer liters er makkelijker doorheen duwen is meer beter. dat haalt je dT omlaag en verhoogt je COP. maar gezien de massa en je diepliggende leidingen moet je dat wel "ff" de tijd geven om op te warmen, het is VEEL massa.
Ik heb de flow omhoog gezet (1.8 nu) en de Ta iets omlaag naar 28 zal is kijken hoe dit gaat

Overigens is de vvw niet echt ingeregeld, zou ik hier dan de groepen ook allemaal open zetten of dit toch limiteren?

[ Voor 8% gewijzigd door Apocalyps895 op 06-01-2024 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Apocalyps895 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Ik heb de flow omhoog gezet (1.8 nu) en de Ta iets omlaag naar 28 zal is kijken hoe dit gaat

Overigens is de vvw niet echt ingeregeld, zou ik hier dan de groepen ook allemaal open zetten of dit toch limiteren?
juist allemaal open. zoveel mogelijk lieters door die vloer zien te krijgen.

ff met zo'n goedkoop IR pistool ding tegen te leidingen houden zodat je de retourtemperatuur kan meten wat uit de vloer komt en als er eentje is die een hogere retour heeft dan de leidingen ernaast die even stukkie dichtdraaien maar de rest zoveel mogelijk open laten.
eventueel wel die van de slaapkamers of zo alvast iets knijpen om te voorkomen dat het 25 graden word daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bioscrasher schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:58:
[...]

@Technician- het is vanuit welke hoek je zaken bekijkt.

Vanuit gelijkblijvende flow bekeken over de warmtepomp
[...]

Als ik vanuit de warmtepomp naar een luchtbehandelingskast keek, had deze een constante flow over de batterij. Meerdere luchtbehandelingskasten parallel, meerdere batterijen parallel met de daarbij behorende grotere flow. So far so good.

Eén warmtepomp die in noodbedrijf - uitval van de tweede - twee luchtbehandelingskasten van warm water moet voorzien, wordt geconfronteerd met een grotere afname en kan daarom niet de temperatuur voor beide batterijen omhog krijgen, daar heeft ie de energie niet voor.

Het is hoe je zaken bekijkt en uitlegt.
Correct dat is een praktijkvoorbeeld waarbij er (door de koude lucht over de batterij) gedwongen veel wordt afgenomen. Met 1 WP en 1 pomp (ipv 2) wordt de flow gehalveerd met een te grote afname resulteert dat in een grotere delta T (dan de normale dT 5)
Dat is wat je in de praktijk ziet.

Had eens een klacht in een kantoorgebouw met 60kw ketel, daar hadden ze een heel deel bij aangebouwd zo’n 120kw afgifte. De CV ketel kwam op een delta T van 40K en haalde totaal geen Ta.
Door een deel af te sluiten ging dt omlaag en Ta omhoog.
Dat is zoals het werkt.

@flippy @Technician heeft gelijk. :P

De delta T wordt alleen kleiner als je de afgifte KW ook kleiner wordt, dat zal vloerverwarming in reeds koude massa niet doen, die zal veel warmte opnemen.

In geval van @Apocalyps895 is het zo dat hij een deel van de vloer die niet gebruikt wordt zoals gangen en dergelijke kan afsluiten en de afgifte openlaat die in lijn is met de WP vermogen (11kw) ong 120-180m2 dan de overgebleven groepen met hoogst mogelijke flow inregelt kan deze netjes deltaT 5 en een fatsoenlijke Ta draaien.
Veel beter dan proberen het te lage vermogen over alle groepen te verdelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 06-01-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Correct dat is een praktijkvoorbeeld waarbij er (door de koude lucht over de batterij) gedwongen veel wordt afgenomen. Met 1 WP en 1 pomp (ipv 2) wordt de flow gehalveerd met een te grote afname resulteert dat in een grotere delta T (dan de normale dT 5)
Dat is wat je in de praktijk ziet.

Had eens een klacht in een kantoorgebouw met 60kw ketel, daar hadden ze een heel deel bij aangebouwd zo’n 120kw afgifte. De CV ketel kwam op een delta T van 40K en haalde totaal geen Ta.
Door een deel af te sluiten ging dt omlaag en Ta omhoog.
Dat is zoals het werkt.

@flippy @Technician heeft gelijk. :P
sorry maar dat is niet hoe het werkt. als een warmteproducent een dT van 40 heeft en op vol gas staat te stampen betekent dat je mega efficient bezig bent want alle warmte word opgenomen door het afgiftesysteem en er komt niks terug. (even er vannuit gaand dat de warmteproducent wel plankgas draait)
het kunstmatig verlagen van de dT door de flow te verminderen werkt dan juist averechts op je efficietnie. hetzelfde vermogen komt in je afgiftesysteem maar het kost je meer energie. dat je de Ta haalt is niet een schouderklopje waard dan, dan begrijp je gewoon niet wat er daadwerkelijk waterzijdig gebeurt. je afgifte is gewoon groter dan wat je productie kan leveren, dat ga je niet oplossen met het afknijpen van je afgifte. je moet het dan gewoon meer tijd geven of meer productie ophangen of beter stookgedrag aanhouden dat je niet zulke extremen krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 06-01-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
@Technician- Een accountant is toch voornamelijk bezig met het zo rooskleurig voorstellen van getallen en het in jouw voordeel uit laten komen van de wiskunde achter een berekening?

Leg het anders zo uit. Hogere flow betekent minder tijd per waterdruppel om de warmte af te geven dus het komt warmer terug dan als je hem 2 keer die tijd geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nico_GTR schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:31:
@Technician- Een accountant is toch voornamelijk bezig met het zo rooskleurig voorstellen van getallen en het in jouw voordeel uit laten komen van de wiskunde achter een berekening?

Leg het anders zo uit. Hogere flow betekent minder tijd per waterdruppel om de warmte af te geven dus het komt warmer terug dan als je hem 2 keer die tijd geeft.
Zo werkt het niet bij VV in een koude massa.
Die gaat ook echt afgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nico_GTR schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:31:

dat is het oudewijvenverhaal van "je moet cv water de tijd geven om de warmte af te geven" die cvketelboeren blijven napraten. die klopte 30 jaar geleden al niet en nu nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:34:
[...]

dat is het oudewijvenverhaal van "je moet cv water de tijd geven om de warmte af te geven" die cvketelboeren blijven napraten. die klopte 30 jaar geleden al niet en nu nog steeds niet.
😁 Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:29:
[...]

sorry maar dat is niet hoe het werkt. als een warmteproducent een dT van 40 heeft en op vol gas staat te stampen betekent dat je mega efficient bezig bent want alle warmte word opgenomen door het afgiftesysteem en er komt niks terug. (even er vannuit gaand dat de warmteproducent wel plankgas draait)
het kunstmatig verlagen van de dT door de flow te verminderen werkt dan juist averechts op je efficietnie. hetzelfde vermogen komt in je afgiftesysteem maar het kost je meer energie. dat je de Ta haalt is niet een schouderklopje waard dan, dan begrijp je gewoon niet wat er daadwerkelijk waterzijdig gebeurt. je afgifte is gewoon groter dan wat je productie kan leveren, dat ga je niet oplossen met het afknijpen van je afgifte. je moet het dan gewoon meer tijd geven of meer productie ophangen of beter stookgedrag aanhouden dat je niet zulke extremen krijgt.
Ik weet precies hoe het werkt.
Het deel afsluiten was om te meten hoe de installatie presteert met minder afgifte. Met een te kleine vermogen is het voordeel wel dat je altijd in een gunstig temp gebied draait energetisch.

De iplossing van het kantoor was (20jaar geleden) gewoon een grotere CV hr ketel met bijbehorende grote pomp plaatsen.

Het gedrag van die installatie was als voorbeeld wat er gebeurt als je erg veel afgifte aansluit op een kleine warmtebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Zo werkt het niet bij VV in een koude massa.
Die gaat ook echt afgeven.
Koude massa wordt warm toch? Anders heb je een koudebrug als dat bij jou niet zo is.
Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Ik weet precies hoe het werkt.
Het deel afsluiten was om te meten hoe de installatie presteert met minder afgifte. Met een te kleine vermogen is het voordeel wel dat je altijd in een gunstig temp gebied draait energetisch.

De iplossing van het kantoor was (20jaar geleden) gewoon een grotere CV hr ketel met bijbehorende grote pomp plaatsen.

Het gedrag van die installatie was als voorbeeld wat er gebeurt als je erg veel afgifte aansluit op een kleine warmtebron.
Dan ging de flow toch omhoog?

[ Voor 52% gewijzigd door Nico_GTR op 06-01-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nico_GTR schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:35:
[...]
Dan ging de flow toch omhoog?
Wanneer is dan?
Bij dat gebouw had iedereen het koud, door een deel af te sluiten en mensen in het andere deel te laten werken hadden ze het warm.
Want de flow blijft gelijk, vermogen blijft gelijk, je geeft het alleen af op minder m2, daardoor Ta omhoog en deltaT omlaag.

Daarna meer vermogen en flow erin en het hele gebouw werd goed warm.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 06-01-2024 13:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Oh, oh, het is al (heel) vaak in dit forum aangehaald :O : je huis wordt warm (bereikt een bepaalde temperatuur) door de gemiddelde temperatuur van je afgiftesysteem. Hoge flow met lage dT of een lage flow met een hoge dT maakt niks uit. Maar maakt wel uit in efficiëntie (en geluid) van je wp!
Staat dit niet in de openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Wanneer is dan?
Bij dat gebouw had iedereen het koud, door een deel af te sluiten en mensen in het andere deel te laten werken hadden ze het warm.
Want de flow blijft gelijk, vermogen blijft gelijk, je geeft het alleen af op minder m2, daardoor Ta omhoog en deltaT omlaag.

Daarna meer vermogen en flow erin en het hele gebouw werd goed warm.
Maar je zegt ik zet er een grotere pomp in. Dat is dan niet nodig als het vermogen te laag is.
Jaap19 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:50:
Oh, oh, het is al (heel) vaak in dit forum aangehaald :O : je huis wordt warm (bereikt een bepaalde temperatuur) door de gemiddelde temperatuur van je afgiftesysteem. Hoge flow met lage dT of een lage flow met een hoge dT maakt niks uit. Maar maakt wel uit in efficiëntie (en geluid) van je wp!
Staat dit niet in de openingspost?
Eigenwijs is ook wijs.

[ Voor 29% gewijzigd door Nico_GTR op 06-01-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nico_GTR schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Maar je zegt ik zet er een grotere pomp in. Dat is dan niet nodig als het vermogen te laag is.
Hè waar zeg ik dat? Nee dat heeft geen zin.
Met groter vermogen komt grotere pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Hè waar zeg ik dat? Nee dat heeft geen zin.
Met groter vermogen komt grotere pomp.
Dus dan gaat de flow omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nico_GTR schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Dus dan gaat de flow omhoog.
Uiteraard want vermogen is ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Uiteraard want vermogen is ook hoger.
Dus stel...

p * v / t = constant. Want je doet niks aan de massa en het fluidimconstante.
Druk is ook constant.

Dan is het volume recht evenredig met de temperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Nico_GTR op 06-01-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHE56

Mijn 11kw wp is eigenlijk te zwak maar ik krijg het er wel warm mee, de vvw is 18mm (op hele dikke vloer dus gaat veel warmte in) en alles is best goed geïsoleerd. De vvw zit over 255m² beneden waar ik alles ook stook in onze gerenoveerde boerderij. Ik heb hoge plafonds dus ik verwarm ongeveer 900m³. Ik merk dat het rond of onder 0 de Ta van 30 niet makkelijk wordt gehaald, mijn delta T is vaak rond de 8 a 9 op een flow van ~ 1.35. Zou het dan beter zijn om een kleine hysterese te hebben zodat de vloer niet veel afkoelt en er een kleinere delta T komt?
Ik heb zelf ook Hitachi met Netatmo, hysterese op 0.1, hangt er vanaf hoe traag je huis afkoelt. Zet hem gewoon op 0.2 en kijk wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHE56
CHE56 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:25:
Situatie: hybride installatie 8 kW Hitachi Yutaki. Op het ogenblik ambivalentie punt op 2 deg. C afgesteld, ketel springt dan bij. Huidige stooklijn bij 2 deg. C = 50 graden deg. C. Moet ik de stooklijn zo zetten bij 2 deg. C = 55 (=max), of misschien wel veel lager ivm verhouding gasprijs/electriciteits prijs (gas 1.30/m3, elec 0.36/kWh). Is daar een formule voor?
Niemand, of zit ik in het verkeerde Forum (nieuw)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nico_GTR schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Dus stel...

p * v / t = constant. Want je doet niks aan de massa en het fluidimconstante.
Druk is ook constant.

Dan is het volume recht evenredig met de temperatuur.
Weet niet wat snelheid en tijd ermee te maken hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyE5hzMmaH869pimou0YIC61baE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AACv6MU4kacO3UUx032wuJ3i.png?f=fotoalbum_large

Maar dit maakt het duidelijk, toegevoegde warmte is constant, massa stroom is constant.
Als heatconsumption toeneemt, door koude buiten, neem je gewoon meer warmte af en dan stijgt de delta T.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 06-01-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Weet niet wat snelheid en tijd ermee te maken hebben.

[Afbeelding]
Niks, dat staat er ook niet. Er staat druk maal volume delen door temperatuur. Oftewel de gaswet ;) het beginsel van stromingsleer en warmteoverdracht.

Massastroom wordt niet aangegeven met m ;)

Ik zou qua si eerder uitgaan van m³/s dat is iets inzichtelijker. En je kunt debiet ook schrijven als V/t waarbij we dus de link alweer terug kunnen leggen.

[ Voor 30% gewijzigd door Nico_GTR op 06-01-2024 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
CHE56 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Wat zou je zelf willen en wat kan je warmtepomp. Mijn bivalentiepunt (voor zover dat er is) staat op -25 graden C. Als het zo koud wordt dan gaat de wp uit en stookt die het huis op het elektrisch element van 9kW.

Ik hoop dat het nooit zover komt. 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
CHE56 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar heb je die 50 graden nodig om het huis warm te krijgen? Want als dit niet zo is, dan kun je meer winst halen in het lager zetten van je aanvoer en ook je bivalentpunt.

Als de ratio gas/elektra -kosten een rol speelt betekent dit dat je heel erg inefficiënt stookt met de warmtepomp

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHE56
Ja, bij deze temperaturen heb ik 50 deg c nodig.Bij 2 deg C moet de ketel bijspringen (het is tenslotte hybride).
ik weet dat bij 50 deg C je een lage COP hebt. Aangezien ik kan kiezen electrisch of gas, vroeg ik me af of daar een formule voor was.
Pagina: 1 ... 87 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)