Pharmtech schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:53:
Best groot huis (230 m2):
- BG: 94 m2 infrezen
- boven: 66 m2 infrezen
- ruime zolder met twee radiatoren; in toekomst dakkapel op en misschien ook vv of lage-temp radiatoren installeren.
Vast verwarmen ca. 70 m2 van de vv.
Resterende 90 m2 vv soms aan.
Na inlezen heb ik zelf het volgende ontwerp uitgestippeld:
18 x 2 mm leidingen
10 cm h.o.h.
Omdat de meeste vertrekken 10 - 14 m2 zijn kom ik op twee groepen per vertrek => groeplengtes van 50 - 70 meter.
Ook in de woonkamer (48 m2) groeplengtes van 50 - 60 meter aanhouden.
Dan kom ik op 28 (!) groepen in het huis.
Vraag 1: goed idee op deze manier?
Je bent aardig op weg, maar ik zou de groeplengte van langer maken. Hier zijn ze bijna allemaal 80 meter, dat gaat echt prima. Een paar kortere is niet erg, daarvan kun je de flow wat knijpen als dat nodig is. Let wel op dat je niet een enkele langere krijgt, want dan moet je de flow van
alle anderen knijpen.
In verband met de te overbruggen afstanden (rechthoekig huis) en het aantal groepen denk ik aan twee verdelers per verdieping, vier in totaal.
Vraag 2: goed idee?
Met grotere groeplengte van 80 meter (en een strategisch gekozen positie van de verdeler) zou gewoon 1 verdeler per verdieping moeten kunnen.
Zorg wel dat je een tekening maakt met daarin alle leidingwerk. Dan zie je ook gelijk of er wel voldoende ruimte is om alle leidingen bij de verdelers te krijgen. Zoiets dus:
/f/image/9WT4XSdSrc4Ft2txij2u5YcN.png?f=fotoalbum_large)
Vraag 3: met 28 groepen, beetje te doen om daar een zoneregeling op te zetten? Zo ja, welke, misschien een tip?
Bij voorkeur niet aan beginnen, zie
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"Vraag 4: wat is een geschikte diameter voor de leidingen tussen de verdelers? 32 mm? Of groter nog?? (Sorry echt geen idee).
26mm inwendig, maar als je veel kleine verdelers hebt, kun je ook kiezen om naar elke kleine verdeler een 20mm inwendig leiding te trekken.
Vraag 5: de installateur had het over infrezen van leidingen in de muur om van de BG naar de eerste verdieping te komen, 'mooi weggewerkt' (nu lopen de stalen CV leidingen gewoon zichtbaar door de ruimte, niet echt fraai inderdaad). Maar hoe krijg je leidingen in de muur geisoleerd? Lukt dat wel, wordt de sleuf dan niet veel te groot? Of toch beter een koof maken en geisoleerd door de koof naar boven?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Leidingen naar VVW-verdelers hoef je niet te isoleren. Dat is alleen maar extra afgifte. Maar een 32mm leiding infrezen zou ik niet doen, dan blijft er geen muur over.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.