Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Kuusj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:04:
Ik begin langzaam wel moedeloos te worden in de zoektocht naar een installatiebedrijf voor een L/W-WP bij ons in Zuid Limburg. Heb na 1.5 maand 1 offerte binnen, ander bedrijf waar ik ook veel vertrouwen in heb laat na enkele weken en meerdere belletjes van mij uit nog steeds geen offerte in mijn inbox landen (geen tijd, komt er aan!..), weer 2 andere bedrijven willen alleen hybride warmtepompen installeren en een derde heeft niet zo'n toffe naam. Dus als 'noodgreep' zo'n site als Offertevergelijker geprobeerd. En wat denk je, 2 bedrijven.. Waarvan er 1tje belt binnen 5 minuten, maar die blijken alleen hybride te installeren en de andere moet nog bellen maar is hetzelfde bedrijf wat al eens is langsgeweest voor een offerte voor L/L waar ik weinig vertrouwen in had.

Nu kan ik nog wel bezig aan het zelf allemaal regelen maar daar heb ik eigenlijk niet echt de tijd voor. Of iemand moet nog een suggestie van een installateur in mijn DM kunnen droppen. Anders ga ik het maar op een laag pitje zetten en in de zomer maar weer actief oppakken. Valt me allemaal best tegen in ieder geval. Voor airco's kun je zo 10 bedrijven vinden als je wil.

Ik ga misschien nog maar eens wat lokale CV-bedrijven proberen te vinden.
Welkom bij de club. Vind je 1,5 maand al lang? Ik ben 2 jaar verder. _O- of :'( ? Het probleem is juist die cv bedrijven die nog steeds denken als HR Ketel systemen en die dolgraag je ketel willen blijven houden met abbo erbij. Hybride meneer. Top! :N

Maar ben weer in gesprek. Moet ooit eens goed komen. Ooit .......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:06

Carboy54

Duurzaamheid coach

nMad schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:57:
Het algemene advies in dit topic is om geen WP buitenunit op een houten dak neer te zetten i.v.m. resoneren van de constructie.

Wij wonen in een huis waarbij het dak niet in een punt loopt maar afgevlakt is. Dus er is circa 2,5 x 6 meter platdak boven onze zolder waar nu ook de CV-ketel hangt. Dit dak wordt gedragen door 4 dikke en zware betonnen balken van 15x25 cm per stuk.

Er staat nu al een buitenunit van een airco op het dak en er liggen twee zonnepanelen. Er zou fysiek nog een L/W monobloc bij passen. Dit zou de installatie van een warmtepomp erg eenvoudig maken omdat ik dan slechts een halve meter hoger zit dan de huidige bestaande CV-ketel. Ik zou de unit zo kunnen plaatsen dat deze als het ware rechtstreeks op de middelste twee betonnen balken komt te rusten.

Lichtkoepel is 80x110 cm en is te openen voor eenvoudige toegang tot het dak.

Zouden jullie het aandurven om een L/W monobloc op dit dak te zetten met het oog op ongewenste resonanties? Als de 2,5 kW L/L buitenunit hard moet werken hoor ik deze lichtjes resoneren op zolder.

Binnenaanzicht op het dak met de 4 balken:
[Afbeelding]

Dakconstructie zelf is slechts paar cm houten platen + paar cm isolatie (rand moet nog afgewerkt worden :))
[Afbeelding]

Buitenaanzicht:
[Afbeelding]
Gebruik Big Foots van een meter samen met: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65r0v6A5NRPQDhfy2ooOULbuG7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EeegIzf327DGOQ8PDiJKC6Qe.png?f=user_large

Geschikt tot 120 Kg.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 02-01-2024 14:50 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zojuist voor mijn huis een nieuwe offerte gekregen: ik kreeg vooral veel vraagtekens ervan ...

Koevlaas: 5 a 6kW, offerte 12kW
Mijn vraag: volledig electrisch incl tapwater, offerte: Warmtepomp only.
Huidige situatie: radiatoren, maar die gaan er allemaal uit, en wordt vloerverwarming, neemt hij toch de hoge aanvoer temperatuur als uitgangspunt:
Arotherm plus 12kW.... ding heeft een vermogensbereik A-7/W35 ∆T 5K van 4,3 - 12,7 volgens de website.
Dan zit je met minimum al aan de koevlaas onderkant.

Kan aan mijn kennisgebrek liggen, maar is dit nou een goed advies in de offerte? (bedrag was incl montage, monitorings unit/ homebase en subsidie overigens <10k, wat me dan weer meeviel).

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 02-01-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:53:
Zojuist voor mijn huis een nieuwe offerte gekregen: ik kreeg vooral veel vraagtekens ervan ...

Huidige situatie: radiatoren, maar die gaan er allemaal uit, en wordt vloerverwarming, neemt hij toch de hoge aanvoer temperatuur als uitgangspunt:
Welke hoge temperatuur? Je verwijst hieronder enkel naar 35 graden water, wat bij -7 niet zo speciaal is.
Arotherm plus 12kW.... ding heeft een vermogensbereik A-7/W35 ∆T 5K van 4,3 - 12,7 volgens de website.

Kan aan mijn kennisgebrek liggen, maar is dit nou een goed advies in de offerte?
Vraag de installateur hoe hij bij die 12 kW komt. Of vraag gewoon zelf om het juiste model (al je een Arotherm wilt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MotorBeast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Welkom bij de club. Vind je 1,5 maand al lang? Ik ben 2 jaar verder. _O- of :'( ? Het probleem is juist die cv bedrijven die nog steeds denken als HR Ketel systemen en die dolgraag je ketel willen blijven houden met abbo erbij. Hybride meneer. Top! :N

Maar ben weer in gesprek. Moet ooit eens goed komen. Ooit .......
Mja, dat stemt me niet beter haha.. ik heb wel 1 offerte die beste redelijk lijkt qua prijs, 13.600€ voor een Daikin Altherma 3 LT van 8kW met 230l boilervat. Dat zou inclusief nieuwe subsidie dus iets meer dan 10.000€ onder de streep zijn. Ik regel dan zelf de groepen in de meterkast en de sleuf voor de koelleidingen. Eigenlijk is de voornaamste vraag die ik heb:
1. Hoe veel goedkoper zijn kleinere varianten? (Kan ik inschatten op basis van prijzen bij webshops denk ik)
2. Hoe veel goedkoper ga ik het überhaupt nog vinden? Als dat zomaar 1000-2000€ is vind ik het de moeite om verder te zoeken, als dat 250€ betreft ben ik snel klaar.

En alsof de duivel er mee speelt net die offerte van de partij waar ik al weken op wacht binnen: 13.900€ voor de Altherma 3 LT 4kW met 230l SWW vat en ook zelf elektra en sleuf graven.. grr. Dat wachten was dus weinig effectief haha.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Andrehj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Welke hoge temperatuur? Je verwijst hieronder enkel naar 35 graden water, wat bij -7 niet zo speciaal is.
Sorry, te kort door de bocht. Hij had me een aantal vragen gesteld van te voren, waarin ik alle informatie heb gegeven.
[...]

Vraag de installateur hoe hij bij die 12 kW komt. Of vraag gewoon zelf om het juiste model (al je een Arotherm wilt).
Of ik de arotherm wil, geen idee. In de offerte staat gewoon de 12kw variant aangegeven.
Ik heb inderdaad ondertussen gevraagd hoe hij aan 12kw komt op basis van de informatie die ik hem heb gegeven en of hij nog meer detail informatie nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:01
Breezz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:55:

Verder heb ik nog een offerte voor een Panasonic maar die heeft met 9 kW volgens mij teveel vermogen (€14.024 + BTW). En een Daikin die met 6 kW misschien wat te weinig vermogen heeft (€12.036 + BTW)

Iemand nuttige input?
Welk type Panasonic? Ik trigger hier even op omdat mijn 9J (ook 9kW) in realiteit 7 a 7.5kW vermogen heeft bij temperaturen onder het vriespunt.

Teveel max vermogen is geen probleem. Het gaat om het minimaal afgegeven vermogen. Dat moet niet te hoog zijn voor je situatie om pendelen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:11

MrFish

Untitled

Kuusj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Mja, dat stemt me niet beter haha.. ik heb wel 1 offerte die beste redelijk lijkt qua prijs, 13.600€ voor een Daikin Altherma 3 LT van 8kW met 230l boilervat. Dat zou inclusief nieuwe subsidie dus iets meer dan 10.000€ onder de streep zijn. Ik regel dan zelf de groepen in de meterkast en de sleuf voor de koelleidingen. Eigenlijk is de voornaamste vraag die ik heb:
1. Hoe veel goedkoper zijn kleinere varianten? (Kan ik inschatten op basis van prijzen bij webshops denk ik)
2. Hoe veel goedkoper ga ik het überhaupt nog vinden? Als dat zomaar 1000-2000€ is vind ik het de moeite om verder te zoeken, als dat 250€ betreft ben ik snel klaar.

En alsof de duivel er mee speelt net die offerte van de partij waar ik al weken op wacht binnen: 13.900€ voor de Altherma 3 LT 4kW met 230l SWW vat en ook zelf elektra en sleuf graven.. grr. Dat wachten was dus weinig effectief haha.
Het minimumvermogen van de Altherma 3 (4/6/8 kW) serie is identiek (~150 W elektrisch), dus wat dat betreft maakt het niet uit. 10 k€ (na subsidie) voor het 230 L 8 kW vloerstaande model is een aardige prijs. Ik vind het een fijne WP, heb het 6 kW wandmodel met 250 L losse boiler. Laten plaatsen voor 9 k€ na subsidie in mei '23 (toevallig ook met het zelf verzorgen van elektra / aanpassingen meterkast). Als je nog specifieke vragen hebt, laat maar weten :)

Het prijsverschil binnen de serie is wel aanwezig, zie bijv:
https://www.climasense.nl...c-230-liter-2-kw-buh.html

Bij mijn installateur was wandmodel + losse boiler wat goedkoper dan vloerstaand en het kwam qua plaatsing hier wat beter uit. Neem altijd het model dat ook kan koelen, dat prijsverschil is verwaarloosbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door MrFish op 02-01-2024 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

Ik begin langzaam wel moedeloos te worden in de zoektocht naar een installatiebedrijf voor een L/W-WP bij ons in Zuid Limburg. Heb na 1.5 maand 1 offerte binnen, ander bedrijf waar ik ook veel vertrouwen in heb laat na enkele weken en meerdere belletjes van mij uit nog steeds geen offerte in mijn inbox landen (geen tijd, komt er aan!..), weer 2 andere bedrijven willen alleen hybride warmtepompen installeren en een derde heeft niet zo'n toffe naam. Dus als 'noodgreep' zo'n site als Offertevergelijker geprobeerd. En wat denk je, 2 bedrijven.. Waarvan er 1tje belt binnen 5 minuten, maar die blijken alleen hybride te installeren en de andere moet nog bellen maar is hetzelfde bedrijf wat al eens is langsgeweest voor een offerte voor L/L waar ik weinig vertrouwen in had.

Nu kan ik nog wel bezig aan het zelf allemaal regelen maar daar heb ik eigenlijk niet echt de tijd voor. Of iemand moet nog een suggestie van een installateur in mijn DM kunnen droppen. Anders ga ik het maar op een laag pitje zetten en in de zomer maar weer actief oppakken. Valt me allemaal best tegen in ieder geval. Voor airco's kun je zo 10 bedrijven vinden als je wil.

Is er niet een plaatselijke loodgieter die met jouw regie, zoiets aan zou durven? Daar zijn al verschillende tweakers mee bezig geweest en volgens mij met behoorlijk of acceptabel resultaat.

Verder zijn er ook tweakers die WP bedrijfjes aan het opstarten zijn (IT is ook niet alles... :) ).

Als je hier een aparte thread opent en om hulp vraagt kom je met de regie een heel end.

Deze wegen zijn ook prijsgunstiger, komt veelal dichter bij je wensen en intussen leer je er ook nog van, iets wat bij een WP wel zo handig en verstandig is.

'k Zou hobbymatig best willen helpen, maar ja Limburg ;w (Gr. hier).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

dof schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Is er niet een plaatselijke loodgieter die met jouw regie, zoiets aan zou durven? Daar zijn al verschillende tweakers mee bezig geweest en volgens mij met behoorlijk of acceptabel resultaat.

Verder zijn er ook tweakers die WP bedrijfjes aan het opstarten zijn (IT is ook niet alles...).

Als je hier een aparte thread opent en om hulp vraagt kom je met de regie een heel end.

Deze wegen zijn ook prijsgunstiger, komt veelal dichter bij je wensen en intussen leer je er ook nog van, iets wat bij een WP wel zo handig en verstandig is.

'k Zou hobbymatig best willen helpen, maar ja Limburg ;w (Gr. hier).
Dat is een goede tip, ik heb het door een loodgieter laten doen die samenwerkte met een lokale aircoinstallateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

MrFish schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Dat is een goede tip, ik heb het door een loodgieter laten doen die samenwerkte met een lokale aircoinstallateur.
Ja, voor een loodgieter is het water - fittingen werk geen enkel probleem, misschien zijn vele loodgieters daar nog wel handiger dan cv lui. En cv lui hebben hun status aan gas te danken, die zien WP's vaak als bedreiging ( "...hybride meneer, enige mogelijkheid om het warm te houden... ").

Maar loodgieters zullen veelal niet van elektra, digitaal, computers e.d. houden, en daarom de verantwoording niet op zich willen nemen.

Met een paar tweaker buddy's (zo werkt het hier eigenlijk al :) ) , zou je qua planning en regie een heel end moeten komen.

Of misschien samen met paar lotgenoten. @MotorBeast woont daar toch ook ergens? :)
(beneden Zwolle woont iedereen toch in de buurt van elkaar :9 )

[ Voor 19% gewijzigd door dof op 02-01-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kuusj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Daikin? Not for me. Service is slecht. Heb zelf L/L van Daikin en bekend hiermee. Regeltechniek vind ik veel te problematisch van L/W als ik dat topic lees en als ik lees dat hij, als ik me goed herinner, bij temperaturen buiten boven de 25 graden de BUH inschakelt om SWW warm water te maken kan ik het echt niet meer volgen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:13
Carboy54 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Gebruik Big Foots van een meter samen met: [Afbeelding]

Geschikt tot 120 Kg.
Heb je ook een linkje naar dat product van de afbeelding? Thanks!

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05

En zelf doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Get!em schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:53:

Kan aan mijn kennisgebrek liggen, maar is dit nou een goed advies in de offerte? (bedrag was incl montage, monitorings unit/ homebase en subsidie overigens <10k, wat me dan weer meeviel).
En dat bedoel ik dus. Installateurs..... :X Mooi man een continue pendelende unit. Ja maar dat doet u HR Ketel ook hoor meneer. :'(

@dof Zuid-Limburg? Ik woon daar maar 200 kilometer vandaan. De zachte G heeft een heel groot gebied. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

MrFish schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Het minimumvermogen van de Altherma 3 (4/6/8 kW) serie is identiek (~150 W elektrisch), dus wat dat betreft maakt het niet uit. 10 k€ (na subsidie) voor het 230 L 8 kW vloerstaande model is een aardige prijs. Ik vind het een fijne WP, heb het 6 kW wandmodel met 250 L losse boiler. Laten plaatsen voor 9 k€ na subsidie in mei '23 (toevallig ook met het zelf verzorgen van elektra / aanpassingen meterkast). Als je nog specifieke vragen hebt, laat maar weten :)

Het prijsverschil binnen de serie is wel aanwezig, zie bijv:

Bij mijn installateur was wandmodel + losse boiler wat goedkoper dan vloerstaand en het kwam qua plaatsing hier wat beter uit. Neem altijd het model dat ook kan koelen, dat prijsverschil is verwaarloosbaar.
Hmm, ja dat maakt wel wat uit ja,
- 7100,- voor de 4kW
- 7970,- voor de 6kW
- 8770,- voor de 8kW.

Nu zou het natuurlijk prachtig zijn als die ene partij me de 4kW levert voor 1500,- minder, maar daar heb ik een hard hoofd in. Uiteraard krijg je ook minder subsidie maar de 4 en 6kW lijken dezelfde subsidie te krijgen (3075,- in 2024) en de 8kW krijg je 3375,-. Dan zou ik op een bierviltje 12.100,- betalen en dan nog 3075,- subsidie krijgen, dus zeg 9000,- kwijt zijn.

Van de andere kant. Als ze toch hetzelfde terug moduleren.. Zo veel meer kost de 8kW met die extra subsidie dan ook weer niet. Die partij die me de 8kW in de offerte heeft gezet is met vakantie t/m komende maandag, dus dat gaat ook weer minimaal een week duren.
MotorBeast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Daikin? Not for me. Service is slecht. Heb zelf L/L van Daikin en bekend hiermee. Regeltechniek vind ik veel te problematisch van L/W als ik dat topic lees en als ik lees dat hij, als ik me goed herinner, bij temperaturen buiten boven de 25 graden de BUH inschakelt om SWW warm water te maken kan ik het echt niet meer volgen. :?
Ik heb een tip gekregen voor een relatief lokale kleine partij die Nibe installeert dus heb deze een mail gedaan net. Ik hoef niet per-sé Daikin nee. Mijn ouders hebben ook L/L van Daikin en ja, er zitten wat vreemde dingen in her en der.
Ook die tip heb ik gekregen. Zit ik aan een Panasonic J-serie van 5kW en dan een losse WPB. Kan. Maar ik heb geen CV-ervaring. Ik heb wel een schoonbroertje met CV-krimptang op accu en dergelijke :9 Laten we het erop houden dat ik een te grote twijfelaar ben om die route zonder héél veel nadenken te gaan bewandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
[...]

Ook die tip heb ik gekregen. Zit ik aan een Panasonic J-serie van 5kW en dan een losse WPB. Kan. Maar ik heb geen CV-ervaring. Ik heb wel een schoonbroertje met CV-krimptang op accu en dergelijke :9 Laten we het erop houden dat ik een te grote twijfelaar ben om die route zonder héél veel nadenken te gaan bewandelen.
Ik heb geen krimptang gebruikt. ;) Ken hendig zonder alleen het koppelingen verhaal is wel ff een avondje goed inlezen. Ik denk dat we je hier daarvoor best op weg kunnen helpen.
Ik woon wel in Limburg alleen wel in het midden. :D En geen losse WP boiler, maar in de Wolf zit de 3 weg klep al in het systeem zelf.

Ook zonder CV ervaring zo'n ding neergezet maar goed ik ben niet zo bang aangelegd en ik moet zeggen dat dit topic en deze rubriek op tweakers meer dan voldoende informatie en links bevatten met onderdelen die je nodig hebt. Grootste uitdaging is die pomp. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Nico_GTR op 02-01-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Kuusj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Nu zou het natuurlijk prachtig zijn als die ene partij me de 4kW levert voor 1500,- minder, maar daar heb ik een hard hoofd in.
Ik zou het proberen. Evt kun je bij die shop uit dat linkje ook een offerte vragen, ze staan volgens mij wel goed bekend. Hun installatieprijzen zijn redelijk transparant.
Ik heb een tip gekregen voor een relatief lokale kleine partij die Nibe installeert dus heb deze een mail gedaan net. Ik hoef niet per-sé Daikin nee. Mijn ouders hebben ook L/L van Daikin en ja, er zitten wat vreemde dingen in her en der.
Over het algemeen is Nibe erg duur, dus verwacht hier niet teveel van.
MotorBeast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Ik denk dat ieder merk zijn nukken heeft. Technisch zit Daikin goed in elkaar. Het is noodzakelijk dat je een goede installateur treft. In elk topic kom je veel problemen tegen, daarom komen mensen nu eenmaal naar een forum. Wat het BUH probleem betreft: dat geldt alleen voor het SWW verwarmen boven de 45 graden, als het buiten boven de 25 is. 45 graden voor je vat is vaak echt zat, dat is hier genoeg voor een bad en 2x douchen. En je kunt hem altijd nog programmeren om ‘s zomers in de nacht SWW te maken.

Wil je echt goede service als DHZ’er, dan schijnt Vaillant een mooie optie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@MrFish Technisch goed in elkaar. Daar denkt @flippy volgens mij heel anders over.

Boven de 45 graden? Dan valt hij dus af hier met een bad, douche, voor de keuken en 4 personen. Gewoon op 55 graden graag en bijmengen met koud water.

Nb: ik wil ook graag een Vaillant. @DutchWing kom er maar in.

[ Voor 58% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MotorBeast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:31:
@MrFish Technisch goed in elkaar. Daar denkt @flippy volgens mij heel anders over.

Boven de 45 graden? Dan valt hij dus af hier met een bad, douche, voor de keuken en 4 personen. Gewoon op 55 graden graag en bijmengen met koud water.

Nb: ik wil ook graag een Vaillant.
Hoeveel zomernachten is het nu echt nog boven de 25 graden?

Hier ook vier personen, bad en douche. 250 L vat. 1x per dag naar 45 graden. Ik heb nog nooit onder een koude douche gestaan, ook niet na het badderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MrFish schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Hier ook vier personen, bad en douche. 250 L vat. 1x per dag naar 45 graden. Ik heb nog nooit onder een koude douche gestaan, ook niet na het badderen.
Nachten? Overdag verwarmen ja, ivm Cop en afbouwen salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MrFish schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:34:
[...]

de 25 graden is niet het probleem. die nederlandse 5 miljoen procent luchtvochtigheid is wat het probleem is.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MotorBeast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Nachten? Overdag verwarmen ja, ivm Cop en afbouwen salderen.
Als je COP je lief is moet je je vat zeker niet tot 55 graden stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MrFish schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:37:
[...]

Als je COP je lief is moet je je vat zeker niet tot 55 graden stoken.
Een vat van driehonderd liter of meer past niet, zal weinig uitmaken met naar 45 graden stoken zo'n groot vat. Het is gewoon belachelijk dat een Daikin dat niet normaal doet. Vreemd dat er alleen uithaalt wat je uitkomt want over afschaffen salderen hoor ik je niet. Lekker affakkelen die stroom (zonder BUH). :Y

En zoals gezegd, die lui van Daikin zijn zo arrogant als wat. Je krijgt gewoon een grote bek aan de telefoon. Ze sponsoren daarom denk ik ook het schaatsen. Ze zijn kil en ijskoud. :+ Als je Vaillant belt word je alleraardigst te woord gestaan. Toch wel fijn mocht je installateur op termijn stoppen. Of niets doen zoals de mijne met L/L.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MotorBeast schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Een vat van driehonderd liter of meer past niet, zal weinig uitmaken met naar 45 graden stoken zo'n groot vat. Het is gewoon belachelijk dat een Daikin dat niet normaal doet. Vreemd dat er alleen uithaalt wat je uitkomt want over afschaffen salderen hoor ik je niet. Lekker affakkelen die stroom (zonder BUH). :Y

En zoals gezegd, die lui van Daikin zijn zo arrogant als wat. Je krijgt gewoon een grote bek aan de telefoon. Ze sponsoren daarom denk ik ook het schaatsen. Ze zijn kil en ijskoud. :+ Als je Vaillant belt word je alleraardigst te woord gestaan. Toch wel fijn mocht je installateur op termijn stoppen. Of niets doen zoals de mijne met L/L.
Ik geef volgens mij alleen maar aan dat er in dit geval, naar mijn ervaring, twee oplossingen zijn voor dit probleem. Inderdaad, het is niet ideaal en overdag is beter voor onder andere afbouw salderen. Die lui van Daikin zijn niet dom, dus het zal wel met een goede reden zo ingericht zijn (ik kan wel wat thermodynamische argumenten bedenken, zoals dat je dicht bij de kritische temperatuur van het koelgas komt of dat de gasdruk te hoog wordt). Ik heb er in de praktijk geen last van.

Ik ben het met je eens dat de klantenservice regelrecht irritant is.

[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 02-01-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2024
@MrFish @master1104 @Dapdodo @Insert12 @Carboy54 @tingbrouwer Heel erg bedankt voor de terugkoppeling!

Zover ik weet is er hier geen naregeling aangebracht, op de verdeler staan de garagegroepen permanent dicht (hierdoor wel minder afgifte) de rest staat permanent open.
We hebben natuurlijk wel drie convectoren, maar dat zijn 3 aparte leidingen die direct vertakken vanaf de aanvoerleiding vanuit de unit richting het plafond. Het retourwater uit deze convectoren gaat dan wel via de buffer de unit weer in (foto's vorige post). Deze staan overigens ook altijd uit.

Er zijn inderdaad twee directe verbindingen tussen de aanvoer en de retour. Zojuist heb ik het foam linksboven de buffer eraf gehaald en daar zit inderdaad een bypass? (zie foto hieronder). Er staat een bepaalde druk op maar wat dit betekent begrijp ik niet. Aan de andere verbinding kan ik niks veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTdHdwYBfMQgoyslp03cqScJHbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNzu2Lymm8AulVgWoGp1DBDC.jpg?f=fotoalbum_large

De rode pomp en de thermostaat zijn inderdaad verbonden met dat kastje (zie foto's). Er werd mij verteld dat dit kastje dient als beveiliging zodat tijdens het koelen er niet te koud water door de vloer kan stromen omdat er anders condensatie kan ontstaan. De eenheid van de rode pomp kan ik nergens vinden. Ik hoop niet dat dit L/min. zijn want de unit pompt nu rond met 14 L/min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MagscBmssQNis8Yumroz79wSYmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GJNlDaSY0oJdWji5mOnQdWD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgFULvNXVRierAZLlNz00xaxIgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ip6vc01DsSKXMnhliDoaEkPd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqexpqButX9ZHzNrOGnJR5PjLxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0yKJfadIKRqtD60wVTN7T7n.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist even wat metingen uitgevoerd (Ta en Tr op de unit, buffervat, aanvoer en retourleidingen op de verdeler). Deze temperaturen zijn vervolgens op de foto gezet ervan uitgaand dat de temperatuur in de leiding constant blijft totdat deze op een splitsing uitkomt (zie foto hieronder).
Volgens mij kan er dan alleen via de groene pijlen warmte aan het retourwater worden toegevoerd zodat deze vanuit de verdeler tot aan de buffer opgewarmd wordt van 23 naar 27 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oErqEeFXSgECvF0xGcUB_QtZUa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7SGmQyLjaZL8ZmtefSUkTiI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:37
@Koluh ik vermoed dat je onderste groene pijl verkeerd om staat. Voor het juiste begrip.
Als convectors dicht staan, gaat je bypass open.
Wat als je covectoren open zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door Dapdodo op 02-01-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Koluh schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:31:
@MrFish @master1104 @Dapdodo @Insert12 @Carboy54 @tingbrouwer Heel erg bedankt voor de terugkoppeling!

Zover ik weet is er hier geen naregeling aangebracht, op de verdeler staan de garagegroepen permanent dicht (hierdoor wel minder afgifte) de rest staat permanent open.
We hebben natuurlijk wel drie convectoren, maar dat zijn 3 aparte leidingen die direct vertakken vanaf de aanvoerleiding vanuit de unit richting het plafond. Het retourwater uit deze convectoren gaat dan wel via de buffer de unit weer in (foto's vorige post). Deze staan overigens ook altijd uit.

Er zijn inderdaad twee directe verbindingen tussen de aanvoer en de retour. Zojuist heb ik het foam linksboven de buffer eraf gehaald en daar zit inderdaad een bypass? (zie foto hieronder). Er staat een bepaalde druk op maar wat dit betekent begrijp ik niet. Aan de andere verbinding kan ik niks veranderen.
[Afbeelding]

De rode pomp en de thermostaat zijn inderdaad verbonden met dat kastje (zie foto's). Er werd mij verteld dat dit kastje dient als beveiliging zodat tijdens het koelen er niet te koud water door de vloer kan stromen omdat er anders condensatie kan ontstaan. De eenheid van de rode pomp kan ik nergens vinden. Ik hoop niet dat dit L/min. zijn want de unit pompt nu rond met 14 L/min.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zojuist even wat metingen uitgevoerd (Ta en Tr op de unit, buffervat, aanvoer en retourleidingen op de verdeler). Deze temperaturen zijn vervolgens op de foto gezet ervan uitgaand dat de temperatuur in de leiding constant blijft totdat deze op een splitsing uitkomt (zie foto hieronder).
Volgens mij kan er dan alleen via de groene pijlen warmte aan het retourwater worden toegevoerd zodat deze vanuit de verdeler tot aan de buffer opgewarmd wordt van 23 naar 27 graden.
[Afbeelding]
Ik zou dat overdrukventiel eens helemaal dichtdraaien. Rechtsom waarschijnlijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo op afstand te zien onnodig gecompliceerd, kostbaar en inefficient. Advies pomp, pompregeling Siemens RLE 32 en alle by passes er tussenuit. Vloerverdeler altijd helemaal open voor voldoende flow en volume. De rest geregeld maakt dan niet uit. Die regeling voor condensatie is ook overbodig dat kan je simpel met de stooklijn voorkomen eventueel in combinatie met een dauwpunt sensor.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

nMad schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Heb je ook een linkje naar dat product van de afbeelding? Thanks!
Be my guest :-) importeur levert niet aan particulieren maar wel aan mij. Heb ze op voorraad.

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 02-01-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:43

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
DeltaT van 6 over de verdeler, wat is de flow en draait hij pas net of al een paar uur? Heb je een idee wat je verbruik is?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:13
nMad schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:57:
Het algemene advies in dit topic is om geen WP buitenunit op een houten dak neer te zetten i.v.m. resoneren van de constructie.

Wij wonen in een huis waarbij het dak niet in een punt loopt maar afgevlakt is. Dus er is circa 2,5 x 6 meter platdak boven onze zolder waar nu ook de CV-ketel hangt. Dit dak wordt gedragen door 4 dikke en zware betonnen balken van 15x25 cm per stuk.

Er staat nu al een buitenunit van een airco op het dak en er liggen twee zonnepanelen. Er zou fysiek nog een L/W monobloc bij passen. Dit zou de installatie van een warmtepomp erg eenvoudig maken omdat ik dan slechts een halve meter hoger zit dan de huidige bestaande CV-ketel. Ik zou de unit zo kunnen plaatsen dat deze als het ware rechtstreeks op de middelste twee betonnen balken komt te rusten.

Lichtkoepel is 80x110 cm en is te openen voor eenvoudige toegang tot het dak.

Zouden jullie het aandurven om een L/W monobloc op dit dak te zetten met het oog op ongewenste resonanties? Als de 2,5 kW L/L buitenunit hard moet werken hoor ik deze lichtjes resoneren op zolder.

Binnenaanzicht op het dak met de 4 balken:
[Afbeelding]

Dakconstructie zelf is slechts paar cm houten platen + paar cm isolatie (rand moet nog afgewerkt worden :))
[Afbeelding]

Buitenaanzicht:
[Afbeelding]
Aanvullend op andere tips al gegeven:
1) als het kan, zorg dat de poten van je stelling *op* de betonnen balken rusten, niet ertussen. Zo is er de minste vering
2) er is een risico dat de trillingen ook naar de buren doorgegeven worden. Hou daar rekening mee. Grote kans dat het goed komt, ook een kans dat het irritatie blijft, zeker bij fijnhorige buren. Zorg voor een WP met voldoende vermogen en een A-merk WP. Dan kan hij 's nachts eventueel uit. (Ter vergelijking: buren hier hebben sindskort een hybride die eigenlijk net iets te klein is, en de unit dus 24/7 full retard staat te blazen - wat ook niet heel subtiel gaat.)

Het WP trillingentopic is een bron van inspiratie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Iemand nog een warmtepomp nodig? Gratis panelen erbij….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICtyBcuWP2vMw1mporHBgGIUvYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dp33JpVrF7SHmSAktVCwBPfj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_pfXtjXUES00ag8PhT6heQGbDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m7zsevhBrhvhKkeRUwrijtG5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koluh
@Dapdodo Bedankt voor de toelichting. Dat begreep ik dus verkeerd.

@MrFish Dat wordt de volgende handeling wanneer onderstaande niet werkt.

@Carboy54 Zoals ik het hier lees is de opstelling onnodig complex gemaakt. Ik ga proberen of ik met de ontwerper van de installatie in contact kan komen om te vragen naar de redenen hiervoor.

@Maikie18 De installatie stond al enkele uren aan. Het lijkt er inderdaad op dat de flow over de verdeler inderdaad te laag is. Er staan geen flow meter tussen geschakeld dus zeker weten, geen idee.

Gisteravond (19:45) heb ik op de knop van de rode pomp geduwd waarna deze van stand 2 naar stand 3 schakelde. Het getal op de rode pomp ging van 7 naar 19. De retourtemperatuur van de verdeler leiding begon op te klimmen. (zie foto). Ik hoop dat hiermee het probleem verholpen is.
Omdat de temperatuur in huis nu traag afneemt staat de warmtepomp, nadat 21 graden in huis is bereikt, meestal 20 uur uit.
Het vertrekwater staat nu ingesteld op 26C (i.p.v. 30C). Met een dT3C hoop ik dan wederom een retour van 23C in de verdeler te meten zodat de gemeten Shelly temperatour overeenkomt met de waterinlaat van de Daikin.
Tot dusver ontzettend bedankt voor de waardevolle input!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFIWM-3wf4JcjGahkmkA9HH0Drc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mm9BLJRkDKz9CKavJZ12tzwF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39
Wellicht niet helemaal het juiste topic maar ik ben hier e.e.a. voorbij gekomen over big foots voor onder de warmtepompen (op daken/grond).
Klopt het dat de big foots los op het dak geplaatst worden, zonder bevestiging / verankering aan het (plat) dak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:57
@Draakje5 ja dat klopt

[ Voor 15% gewijzigd door DaanTriple7 op 03-01-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Draakje5 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:05:
Wellicht niet helemaal het juiste topic maar ik ben hier e.e.a. voorbij gekomen over big foots voor onder de warmtepompen (op daken/grond).
Klopt het dat de big foots los op het dak geplaatst worden, zonder bevestiging / verankering aan het (plat) dak?
Dat klopt. En gaat vaak goed, maar als je WP vol op de wind staat, moet je hem toch extra vast zetten. Anders krijg je dit: Get!em in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" |:(
Weer een reden om een WP gewoon in de tuin te zetten, liefst met de rug tegen een muur, zodat de wind er geen vat op kan krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 03-01-2024 14:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Dat klopt. En gaat vaak goed, maar als je WP vol op de wind staat, moet je hem toch extra vast zetten. Anders krijg je dit.. Get!em in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" |:(
Weer een reden om een WP gewoon in de tuin te zetten, liefst met de rug tegen een muur, zodat de wind er geen vat op kan krijgen.
Dat is niet zo handig nee. Gelukkig staat het hier wel paralel met de muur van de woning. Alleen vrij kort langs de rand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0k6YtOHcZWdl2Wq8upNjya8rsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZqZiw2oPxQDPKsBEVXxjVK3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:48
Get!em schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Da's toch ook wel een nadeel van een split t.o.v een monoblok :). Waar is dit?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:16
blb4 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Waarom alleen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Laatst online: 17:57
Omdat een monobloc zwaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Als het maar hard genoeg waait, komt een monoblok ook wel naar beneden. Ik heb ooit eens een topcoolingunit voor een bedrijfspand gezien die 20 cm opgeschoven was door de wind. Die stond nog net op zijn frame, als zoiets van het frame af valt hebt je toch echt een probleem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErnstvV schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:38:
[...]
als zoiets van het frame af valt hebt je toch echt een probleem.
jij noemt het een probleem, ik noem het overuren. :+

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sporthoeklaan, Bergschenhoek.
De dit jaar net opgeleverde flexwoningen voor oekraine vluchtelingen.
Op streetview/satelliet foto dus nog een sportveld/hoop zand.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 03-01-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:48:
[...]

jij noemt het een probleem, ik noem het overuren. :+
Ik probeer je wel voor te zijn. Ik laat altijd ketelklemmen op de trildempers en frame zetten. Om een of andere reden kunnen ze nooit af fabriek al de juiste gaten in het gegalvaniseerde opstelframe maken.
Vrijwel iedere bouw hetzelfde liedje.

Overigens denk ik niet dat je veel overwerk hebt, want het is zelden spoed.
Ding is meestal total loss, dus je moet eerst eens zien of er binnen redelijke tijd een nieuwe geleverd kan worden.
Is wel weer extra werk :) More days, more dollars.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Ik probeer je wel voor te zijn. Ik laat altijd ketelklemmen op de trildempers en frame zetten. Om een of andere reden kunnen ze nooit af fabriek al de juiste gaten in het gegalvaniseerde opstelframe maken.

Ding is meestal total loss, dus je moet eerst eens zien of er binnen redelijke tijd een nieuwe geleverd kan worden.
veel van die dingen waar ik aan werk zijn ook voor proceskoeling of verwarming. dus die draaien het hele jaar door en als de machine beneden ligt of dreigt door het dak te vallen waardoor een productielijn uitvalt is dat zeker wel een spoedje hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RenBeu
  • Laatst online: 01-10 20:42

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De bypass met witte knop staat nagenoeg helemaal open, deze kan verder dicht gezet worden.
De stand geeft aan hoeveel druk verschil er moet zijn voordat er water door gelaten word

Naar de regelklep met witte motor de vloer verdeler word waarschijnlijk aangestuurd door de Siemens regeling als de temperatuur te laag word waardoor de toevoer stopt.
Vaak kan je ook de flow instellen onder de witte motor.

De koppeling tussen aanvoer en retour tussen regelklep en pomp zit er tussen zodat de pomp kan blijven circuleren wanneer de aanvoer afgesloten word.
Als de regelklep open staat zal hier een minimale kortsluiting zijn.
Echter als de pomp in de warmtepomp meer kracht heeft zal hier misschien wel water door getrokken kunnen worden.

Dit soort aansluit methodes zie je vaak in utiliteitsbouw niet in woningen.

Het lijkt erop dat de grundfos pomp op een auto adapt stand staat, waardoor deze gaat regelen op de weerstand in de vloerverdeler. En dus ook geen constante flow heeft.

Waarschijnlijk gaat het een stuk beter als:

- zoals eerder benoemd, Siemens regelaar kan eruit of buiten werking stellen.
- grundfos pomp eruit, leidingen doorkoppelen.
- koppeling tussen aanvoer en retour weg halen.
- misschien toch de garage groepen deels open zetten.
- witte bypass dichter zetten, lijkt op 0,2 bar druk ingesteld te zijn. (Misschien zelfs volledig dicht)

Op de vloerverdeler lijken op de aanvoer blauwe knoppen gemonteerd te zijn, zitten hier kabels aan? Indien dit het geval is worden deze ook apart open en dicht gestuurd.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-09 20:41
[...]
Mijn Split:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNvsvxibSsxsnejspS5mxrtaUZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ufu8kfXCJX7MbSRl1pNKBXw.png?f=user_large

Maar toch blij dat hij op de grond staat en niet op het dak O-)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

En een monoblok zit vast aan 2 wat stevigere leidingen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Pietje555 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Ik gok ook dat in dit soort gevallen vaak 't koelmiddel vrijkomt in de atmosfeer. m.i. een reden om de niet windvaste plaatsing van een WP (split) als zwaar milieudelict aan te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
@blb4 Maar ook een monoblok kan er slecht tegen als de leidingen 90 graden getordeerd worden. Denk dat het voordeel van een mono is dat hij zwaarder en groter is.
Milieu delict heb ik eigenlijk nog nooit zo over nagedacht, maar dat is het eigenlijk wel. Zijn gewoon nalatig.
Ik vind het voornamelijk lastig dat het weer maanden duur voor je een nieuwe machine hebt door de schuldvraag bij de verzekering (CAR) en de levertijd. Daarna kun je pas weer in bedrijfstellen en het project afronden.
Maar meestal kiepert hij op zijn kant en vallen de compressoren door de condensor en is het koelmiddel vervlogen. Een enkele keer vond ik er één 14 verdiepingen lager op de parkeerplaats. Dan helpt een spoedje niet meer.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
PentaClover schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Mijn Split:

[Afbeelding]

Maar toch blij dat hij op de grond staat en niet op het dak O-)
En dat kan ik begrijpen, gezien de hoogte van de unit (grote hefboom) ;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:34
blb4 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Ik gok ook dat in dit soort gevallen vaak 't koelmiddel vrijkomt in de atmosfeer. m.i. een reden om de niet windvaste plaatsing van een WP (split) als zwaar milieudelict aan te merken.
Ik zie op die vreselijke beelden in oorlogsgebieden de splits overal rondhangen en verpletterd tussen het puin liggen.

Zal voor de bewoners hun laatste zorg zijn maar dat zal - naast alle ontploffingen en vernielingen - ook bijdragen aan de milieuschade. Zijn hierover geen adviezen of verplichtingen te vinden?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Pietje555 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:31:
@blb4 Maar ook een monoblok kan er slecht tegen als de leidingen 90 graden getordeerd worden. Denk dat het voordeel van een mono is dat hij zwaarder en groter is.
Lood om oud ijzer denk ik. Mono is weliswaar zwaarder en groter, maar daardoor is er ook meer oppervlak en vangt de unit meer wind.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
[...]

Overdrijf niet zo joh met je milieudelict. Overal ten zuiden van de lijn München-Lion installeren ze airco's door de leidingen door te blazen tot er vloeibaar koelmiddel uitkomt. Ook zijn bijv. auto aircos nog altijd lek-by-design. Die paar duizend omgewaaide units per jaar in de postzegel genaamd NL zullen we wel overleven. De hele vulling r32 van een thuis unit is in co2eqv. gelijk aan een maandje autorijden.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 03-01-2024 20:45 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:36:
[...]

veel van die dingen waar ik aan werk zijn ook voor proceskoeling of verwarming. dus die draaien het hele jaar door en als de machine beneden ligt of dreigt door het dak te vallen waardoor een productielijn uitvalt is dat zeker wel een spoedje hoor.
Als die dingen zó belangrijk zijn mag ik aannemen dat er een reserve exemplaar op locatie staat. Of denk ik nou teveel als IT’er?

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_O-

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 03-01-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ik was er al bang voor. :+

All-electric.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:30
RonJ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:42:
[...]

Overdrijf niet zo joh met je milieudelict. Overal ten zuiden van de lijn München-Lion installeren ze airco's door de leidingen door te blazen tot er vloeibaar koelmiddel uitkomt. Ook zijn bijv. auto aircos nog altijd lek-by-design. Die paar duizend omgewaaide units per jaar in de postzegel genaamd NL zullen we wel overleven. De hele vulling r32 van een thuis unit is in co2eqv. gelijk aan een maandje autorijden.
Ik was benieuwd of deze stelling klopt, dus even uitgerekend met 2 modellen lucht-water WP van Mitsubishi van enkele Tweakers
Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA – 1.2 kg R32 -> 1.2 * 675 = 810 kg CO2 equivalent
Mitsubishi Electric PUHZ-SW75YAA – 3 kg R410a -> 3 * 1975 = 5925 kg CO2 equivalent

Emissie gemiddelde benzine-auto in NL = 149 g / km (bron)
Dus bij 1000 km / maand 149 kg CO2
Bij 2000 km / maand 298 kg CO2

Dus een SUZ-SWM80VA omgooien en alle R32 in de atmosfeer laten ontsnappen staat gelijk aan 5.436 km rijden met een gemiddelde NL benzine-auto.
Hetzelfde doen met een PUHZ-SW75YAA en alle R410a in de atmosfeer = 39.765 km rijden met een gemiddele NL benzine-auto. Dat is wel een aardig stukje.

Het ligt er dus een beetje aan welke WP je omkiept.

Ik denk dat het een WIN-WIN-WIN situatie is voor (1) gebruiker, (2) installateur en (3) klimaat om de WP goed vast te zetten, die les kunnen we denk ik wel met zijn allen hiervan leren.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:37
SebastiaanPs schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:39:
[...]

Ik was benieuwd of deze stelling klopt, dus even uitgerekend met 2 modellen lucht-water WP van Mitsubishi van enkele Tweakers
Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA – 1.2 kg R32 -> 1.2 * 675 = 810 kg CO2 equivalent
Mitsubishi Electric PUHZ-SW75YAA – 3 kg R410a -> 3 * 1975 = 5925 kg CO2 equivalent

Emissie gemiddelde benzine-auto in NL = 149 g / km (bron)
Dus bij 1000 km / maand 149 kg CO2
Bij 2000 km / maand 298 kg CO2

Dus een SUZ-SWM80VA omgooien en alle R32 in de atmosfeer laten ontsnappen staat gelijk aan 5.436 km rijden met een gemiddelde NL benzine-auto.
Hetzelfde doen met een PUHZ-SW75YAA en alle R410a in de atmosfeer = 39.765 km rijden met een gemiddele NL benzine-auto. Dat is wel een aardig stukje.

Het ligt er dus een beetje aan welke WP je omkiept.

Ik denk dat het een WIN-WIN-WIN situatie is voor (1) gebruiker, (2) installateur en (3) klimaat om de WP goed vast te zetten, die les kunnen we denk ik wel met zijn allen hiervan leren.
Conclusie: een R290 wp kun je prima van een dak af mikken op het eind van z'n levensduur. Met een GWP van 3 levert dat amper milieuschade op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:34
Insert12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Conclusie: een R290 wp kun je prima van een dak af mikken op het eind van z'n levensduur. Met een GWP van 3 levert dat amper milieuschade op.
r290 is toch propaan? Is dat niet brandgevaarlijk om dan die unit blind los te trekken?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:37
GudZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:51:
[...]

r290 is toch propaan? Is dat niet brandgevaarlijk om dan die unit blind los te trekken?
Niet aan beginnen inderdaad. Al mag je sowieso niet aan het koudemiddel circuit van een monoblock komen. Kom je er wel aan, dan geldt het onderhoudsregime van een gelijkwaardige split unit omdat de dichtheid niet meer gegarandeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Milieu delict heb ik eigenlijk nog nooit zo over nagedacht, maar dat is het eigenlijk wel. Zijn gewoon nalatig.
Ik vind het voornamelijk lastig dat het weer maanden duur voor je een nieuwe machine hebt door de schuldvraag bij de verzekering (CAR) en de levertijd. Daarna kun je pas weer in bedrijfstellen en het project afronden.
Maar meestal kiepert hij op zijn kant en vallen de compressoren door de condensor en is het koelmiddel vervlogen. Een enkele keer vond ik er één 14 verdiepingen lager op de parkeerplaats. Dan helpt een spoedje niet meer.
@Pietje555 gevalletje van "oeps" als zo'n apparaat naar beneden sodemietert.
Gelukkig liep daar niemand... :X
Ooit me bijna laten verleiden door een aanbieding van een heel mooie Heliotherm van bijna twee meter hoog. Toen ik meldde dat ie op het tussendak zou moeten komen te staan werd me dat netjes afgeraden.
Nu staat er een 1 meter hoge Nibe van 185 kg schoon aan de haak die echt wel blijft staan als de dakpannen door een storm gegeseld worden ;)

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:36:
[...]

In mijn geval was het alleen kantoorkoeling dus niet echt spoed. Maar ze waren er wel snel bij aangezien men bang was dat die alsnog door het dak zou komen. Zover ik weet is de unit gewoon weer op zijn plek gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05-2024
[...]

Ben zelf in het bezit van onder andere BRL 100 en 200.
BRL 100 (F-Gassen) bedrijfscertificering gaat puur over je werkprocessen en het continue verbeteren hiervan om lekkage te beperken.
In het kader daarvan is dit fout en zou dit een leerpunt moeten zijn.
Maar dan kunnen we ook zeggen dat perskoppelingen gebruiken een milieudelict is, die lekken ook nogal eens 🤷🏻‍♂️

Het vast staan van de unit is veel belangrijker in het kader van de veiligheid dan dat beetje koudemiddel wat de lucht in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
Op de kant liggen is altijd een probleem, ook bij een Monoblock. Als ze niet liggend gedraaid hebben zijn ze vaak nog wel te redden.
Compressor door de condensor heb ik nog nooit gezien, zitten bij de meeste kleine units in een afgesloten compartiment.

Verder deze Panasonic buitendelen en levertijd? Staan gewoon op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
RonJ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Als die dingen zó belangrijk zijn mag ik aannemen dat er een reserve exemplaar op locatie staat. Of denk ik nou teveel als IT’er?
Meestal niet, vaak wel wat overcapaciteit alleen niet 100% redundant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Wat is volgens jullie eigenlijk het verschil tussen merken als Nibe en Daikin?
Is Daikin ook een A-merk op L/W gebied of is dat in vergelijking met een Nibe toch meer een B-merk? Op L/W-gebied is Daikin gewoon een A-merk en zou je bijvoorbeeld LG als B-merk kunnen aanmerken. Is zo'n LG Therma V dan ook een B-merk op L/W gebied?

Zo'n Daikin ERGA04 4kW kan namelijk 5.2kW bij -10 halen, bij Nibe heb ik daar een S2125-8 (edit, of een F2050-6 zie ik) voor nodig die toch aanzienlijk duurder is.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 04-01-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
bioscrasher schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:57:
[...]

@Blihi ik denk dat dit niet in NL is toch?
Vanuit Carrier waar er elke kg freon verantwoord moest worden luisterden we met grote ogen nar hoe italiaanse en zuidelijke landen omgingen met het doorspoelen van freonleidingen: gewoon kraantje open totdat er vloeistof kwam en "Bob's your Uncle!" :*)
Klopt. Dit was op Mallorca.

Grappig om te zien dat daar overal die buitenunits vastgezet zijn met een stuk metaal op rol wat er gewoon overheen getrokken is en vastgeschroefd in de woning. Het kan daar natuurlijk stevig waaien.

Overigens maakte een van deze vijf units bijzonder veel herrie. Hij sloeg steeds een paar minuten aan, ik neem aan om te verwarmen, niet om te koelen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
RenBeu schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:47:
[...]

De bypass met witte knop staat nagenoeg helemaal open, deze kan verder dicht gezet worden.
De stand geeft aan hoeveel druk verschil er moet zijn voordat er water door gelaten word

Naar de regelklep met witte motor de vloer verdeler word waarschijnlijk aangestuurd door de Siemens regeling als de temperatuur te laag word waardoor de toevoer stopt.
Vaak kan je ook de flow instellen onder de witte motor.

De koppeling tussen aanvoer en retour tussen regelklep en pomp zit er tussen zodat de pomp kan blijven circuleren wanneer de aanvoer afgesloten word.
Als de regelklep open staat zal hier een minimale kortsluiting zijn.
Echter als de pomp in de warmtepomp meer kracht heeft zal hier misschien wel water door getrokken kunnen worden.

Dit soort aansluit methodes zie je vaak in utiliteitsbouw niet in woningen.

Het lijkt erop dat de grundfos pomp op een auto adapt stand staat, waardoor deze gaat regelen op de weerstand in de vloerverdeler. En dus ook geen constante flow heeft.

Waarschijnlijk gaat het een stuk beter als:

- zoals eerder benoemd, Siemens regelaar kan eruit of buiten werking stellen.
- grundfos pomp eruit, leidingen doorkoppelen.
- koppeling tussen aanvoer en retour weg halen.
- misschien toch de garage groepen deels open zetten.
- witte bypass dichter zetten, lijkt op 0,2 bar druk ingesteld te zijn. (Misschien zelfs volledig dicht)

Op de vloerverdeler lijken op de aanvoer blauwe knoppen gemonteerd te zijn, zitten hier kabels aan? Indien dit het geval is worden deze ook apart open en dicht gestuurd.
Super bedankt voor de uitgebreide toelichting. Langzaam begin ik de installatie wat beter te begrijpen.

Vanochtend bleek er toch nog veel verschil te zitten tussen de Tr, gemeten door de shelly aan de verdeler, en de Tr, gemeten door de WP zelf. Daaropvolgend heb ik jullie advies opgevolgd en de bypass met witte knop helemaal dicht gedraaid naar 0,5 bar ( @MrFish dat was idd rechtsom;)).
Het volgende gebeurde:
- Het verschil tussen Trshelly en Trwp werd iets kleiner. Kort daarna was de kamertemperatuur bereikt en viel de wp uit. Wordt vervolgd.
-De druk die de wp aangeeft steeg van 1.8 naar 2.0 bar. Dit lijkt mij ergens een logische gevolgtrekking want de wp kan nu niet meer water terug de buffer inpompen.

Wat betreft de witte motor, aangestuurd door de siemens regeling. Op deze motor kan ik nergens iets vinden om hem in te stellen. Als ik het goed begrijp draait deze witte motor de koppeling dicht wanneer er te warm water door de siemens beveiliging wordt waargenomen. Tevens stuurt die siemens regeling daarna een signaal naar de grundfos om te stoppen met pompen?

Zag dat de grundfospump verschillende standen heeft. Zal mij hier vandaag eens over gaan inlezen.

Aan de blauwe knoppen zitten geen kabels, dat zijn de kabels van de temperatuursensoren die ik op de retourleidingen geplakt heb. Er wordt daar niets automatisch geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:32
Get!em schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jeetje! Levensgevaarlijke projectielen zo.
De mijne na lang twijfelen in de voortuin gezet ipv. op het platte dak. Meer omdat ik vreesde voor resonantie in huis. Na het zien van dit ben ik wel blij dat 'ie zo nog uit de wind staat ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
RoyTrax schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Ben zelf in het bezit van onder andere BRL 100 en 200.
BRL 100 (F-Gassen) bedrijfscertificering gaat puur over je werkprocessen en het continue verbeteren hiervan om lekkage te beperken.
In het kader daarvan is dit fout en zou dit een leerpunt moeten zijn.
Maar dan kunnen we ook zeggen dat perskoppelingen gebruiken een milieudelict is, die lekken ook nogal eens 🤷🏻‍♂️
Bedoel je Maxipro? Wat is jouw ervaring met de levensduur en lekkages van deze koppelingen. Bij ons werden ze wel toegepast (als lassen een probleem was) en heb zelf heel weinig lekkages nog meegemaakt. Maar goed die sets hebben ze nog maar 2 jaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

blb4 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Ik krijg liever een split op mijn hoofd dan een monoblock (of liever allebei niet).

Hier staat trouwens een 11kw split unit, die is zwaar genoeg (hoop ik).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:26
De 10 kw split staat hier al ruim 6 jaar op het dak zonder moedwillige verhuizing door de wind. Scheelt misschien wel dat de voornamelijk wester stormen tegen de smalle kant waaien.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Bedoel je Maxipro? Wat is jouw ervaring met de levensduur en lekkages van deze koppelingen. Bij ons werden ze wel toegepast (als lassen een probleem was) en heb zelf heel weinig lekkages nog meegemaakt. Maar goed die sets hebben ze nog maar 2 jaar ofzo.
ik moet er elk jaar wel een rits eruit snijden om ze te vervangen. maar maanden geleden nog een quattro split waarvan 3 van de 8 koppelingen buiten lek waren in enkele maanden na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:36:
[...]

ik moet er elk jaar wel een rits eruit snijden om ze te vervangen. maar maanden geleden nog een quattro split waarvan 3 van de 8 koppelingen buiten lek waren in enkele maanden na installatie.
Oei das niet best, je bent dan denk ik ook geen voorstander?
Zou het te maken hebben met onnauwkeurig gebruik? Er zit een vloeistof in de koppeling merk ik daarom moet deze ook in de gesealde zak blijven zitten.
Heb van de paar honderd koppelingen die gebruikt waren nog geen lekgeval meegemaakt. (Itt serto-koppelingen) maar hardsolderen is altijd beter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Oei das niet best, je bent dan denk ik ook geen voorstander?
Zou het te maken hebben met onnauwkeurig gebruik? Er zit een vloeistof in de koppeling merk ik daarom moet deze ook in de gesealde zak blijven zitten.
Heb van de paar honderd koppelingen die gebruikt waren nog geen lekgeval meegemaakt. (Itt serto-koppelingen) maar hardsolderen is altijd beter natuurlijk.
deels ligt natuurlijk aan de monteur maar de risicos zijn gewoon te groot ten opzichte van de winst. wij gebruiken ze uitsluitend waar het niet anders kan zoals kerncentrales en zo waar men neit blij word als men met een autogeenbrander gaat zwaaien.

fittingen zijn ook pokkeduur en dan heb je nog niet eens over de tang en de bekken.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Iemand trouwens een idee wat je aan onderhoud moet doen aan een l/w warmtepomp?
Die bij mijn broertje (Mitsu ecodan) staat nu 3 jaar te draaien en op een enkele keer de vuilafscheider schoonmaken hebben wij er niets meer aan gedaan. Net het topic doorzocht maar het antwoord lijkt te zijn niet veel op het schoonmaken van de buitenunit en wat filters na.

Is het misschien een idee om dit in de OP op te nemen. Dat is eigenlijk het enige kopje wat ik nog mis.
DutchWing in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

De cops lijken ook nog steeds goed afgelopen jaar:
Warmte 4,1
SWW 2,4
Koelen 3,8

Wij hebben een volledig open vloerverwarmingssysteem over 2 vloeren zonder buffervat.
Thermostaat in de woonkamer stuurt alles aan.

Vriend van mij heeft zo'n onderhoudsabbo afgesloten maar dat lijkt mij eerlijk gezegd net als bij ketels nogal overbodig.
Blijft over wat wel nodig is, keertje na laten kijken door een bedrijf per 4 a 5 jaar?
Filtertjes schoonmaken?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 14:06
Vraagje; Hoelang duurt het bij jullie om het tapwater op te warmen? En dan voornamelijk mensen met een Alpha Innotec Warmtepomp.

Ik ben er zojuist achter gekomen door een warmtecamera dat zodat er tapwater gemaakt word, ook het tapwater m'n vloerverwarming in loopt. Wat inhoud dat deze 55 graden word. En middels HA zie ik ook dat de pomp voor de vloerverwarming blijft draaien. Dit zorgt er bij mij dus voor dat er 55 graden de vloer in gaat en het opwarmen langzaam gaat. Lijkt mij dat dit niet hoort en dat de WP deze leiding dicht hoort te zetten?

Tapwater duurde vandaag 3 uur en 27 minuten om van 39 graden (daalde naar 39 ivm kleine even kort in bad doen) naar 50 graden te krijgen. Gisteren 2 uur en 45 min om van 45 graden naar 50 graden te brengen.

Tapwater staat nu o.a. zo laag omdat ik geen zin heb om 63 graden aan te maken en de helft in m'n vloerverwarming te pompen ..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flexiilex schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:21:
Vraagje; Hoelang duurt het bij jullie om het tapwater op te warmen? En dan voornamelijk mensen met een Alpha Innotec Warmtepomp.

Ik ben er zojuist achter gekomen door een warmtecamera dat zodat er tapwater gemaakt word, ook het tapwater m'n vloerverwarming in loopt. Wat inhoud dat deze 55 graden word. En middels HA zie ik ook dat de pomp voor de vloerverwarming blijft draaien. Dit zorgt er bij mij dus voor dat er 55 graden de vloer in gaat en het opwarmen langzaam gaat. Lijkt mij dat dit niet hoort en dat de WP deze leiding dicht hoort te zetten?

Tapwater duurde vandaag 3 uur en 27 minuten om van 39 graden (daalde naar 39 ivm kleine even kort in bad doen) naar 50 graden te krijgen. Gisteren 2 uur en 45 min om van 45 graden naar 50 graden te brengen.

Tapwater staat nu o.a. zo laag omdat ik geen zin heb om 63 graden aan te maken en de helft in m'n vloerverwarming te pompen ..
3 weg klep niet goed aangesloten.

heeft niks met merk te maken maar je waterzijdige installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenBeu
  • Laatst online: 01-10 20:42
Koluh schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Super bedankt voor de uitgebreide toelichting. Langzaam begin ik de installatie wat beter te begrijpen.

Vanochtend bleek er toch nog veel verschil te zitten tussen de Tr, gemeten door de shelly aan de verdeler, en de Tr, gemeten door de WP zelf. Daaropvolgend heb ik jullie advies opgevolgd en de bypass met witte knop helemaal dicht gedraaid naar 0,5 bar ( @MrFish dat was idd rechtsom;)).
Het volgende gebeurde:
- Het verschil tussen Trshelly en Trwp werd iets kleiner. Kort daarna was de kamertemperatuur bereikt en viel de wp uit. Wordt vervolgd.
-De druk die de wp aangeeft steeg van 1.8 naar 2.0 bar. Dit lijkt mij ergens een logische gevolgtrekking want de wp kan nu niet meer water terug de buffer inpompen.

Wat betreft de witte motor, aangestuurd door de siemens regeling. Op deze motor kan ik nergens iets vinden om hem in te stellen. Als ik het goed begrijp draait deze witte motor de koppeling dicht wanneer er te warm water door de siemens beveiliging wordt waargenomen. Tevens stuurt die siemens regeling daarna een signaal naar de grundfos om te stoppen met pompen?

Zag dat de grundfospump verschillende standen heeft. Zal mij hier vandaag eens over gaan inlezen.

Aan de blauwe knoppen zitten geen kabels, dat zijn de kabels van de temperatuursensoren die ik op de retourleidingen geplakt heb. Er wordt daar niets automatisch geregeld.
Klopt zo'n soort werking zal die siemens hanteren.
Die witte (servo) motor is denk ik een NC type wat in houd dat die spanningloos gesloten is.
Met spanning gaat deze open staan.

Die witte motor zit met een ring vast geschroefd op de regelklep, die regelklep is daar onder vaak in te stellen op maximale liters per uur doorlaat. Meestal en een aanduiding en cijfers erop.

Ik vermoed dat de pomp altijd aan staat om flow over de verdeler te houden.

Okee dat is gunstig dat de verdeler niet nageregeld word.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:50:
Iemand trouwens een idee wat je aan onderhoud moet doen aan een l/w warmtepomp?
Die bij mijn broertje (Mitsu ecodan) staat nu 3 jaar te draaien en op een enkele keer de vuilafscheider schoonmaken hebben wij er niets meer aan gedaan. Net het topic doorzocht maar het antwoord lijkt te zijn niet veel op het schoonmaken van de buitenunit en wat filters na.
In het Ecodan topic hebben we daar uiteraard een speciale pinned post voor: LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:39:
3 weg klep niet goed aangesloten.
Of die klep is intern lek. In ieder geval is die klep in dit geval de eerste verdachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Andrehj schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Of die klep is intern lek. In ieder geval is die klep in dit geval de eerste verdachte.
Of je krijgt wat ongewenste stroming door je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 22:08
Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen voor mijn Warmtepomp zonder SWW twee-onder-een kapwoning 1980
De 32mm MLB moet door een stuk kruipruimte van 3 meter. De buis rust aan beide kanten op een muurtje. Is het nodig dat ik deze buis in het midden nog vastzet aan bijvoorbeeld de vloer, ter voorkoming van doorbuigen?
Gezien ik daar alleen kruipend onder een funderingsbalk door de modder kan komen, wil ik kijken of ik dat kan voorkomen 😅

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
WOrange schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:48:
Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen voor mijn Warmtepomp zonder SWW twee-onder-een kapwoning 1980
De 32mm MLB moet door een stuk kruipruimte van 3 meter. De buis rust aan beide kanten op een muurtje. Is het nodig dat ik deze buis in het midden nog vastzet aan bijvoorbeeld de vloer, ter voorkoming van doorbuigen?
Gezien ik daar alleen kruipend onder een funderingsbalk door de modder kan komen, wil ik kijken of ik dat kan voorkomen 😅
32mm buigt niet bepaald makkelijk, maar het wordt wel warm en daarmee flexibeler natuurlijk. Stapeltje stoeptegels in het midden leggen?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Andrehj schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Wat is dat toch met die kleppen. Bij cv-ketels waren die dingen ook altijd al problematisch.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
RonJ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:06:
[...]

32mm buigt niet bepaald makkelijk, maar het wordt wel warm en daarmee flexibeler natuurlijk. Stapeltje stoeptegels in het midden leggen?
Dat zou kunnen, maar ook daarvoor moet ik door de modder. De situatie is als volgt. Ik heb gaten in de buitenmuur, daarna volgt een stuk kruipruimte van 3 meter gevolgd door een andere kruipruimte, gescheiden door een funderingsbalk met een aantal stenen bovenop. Daar heb ik ook een gat in gemaakt. Met een lange buis wil ik de MLB buis van het gat buiten, door de 3 meter kruipruimte trekken zodat ik daar niet hoef te komen.
Ik hoop dat m'n uitleg enigszins verduidelijking geeft ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
WOrange schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Dat zou kunnen, maar ook daarvoor moet ik door de modder. De situatie is als volgt. Ik heb gaten in de buitenmuur, daarna volgt een stuk kruipruimte van 3 meter gevolgd door een andere kruipruimte, gescheiden door een funderingsbalk met een aantal stenen bovenop. Daar heb ik ook een gat in gemaakt. Met een lange buis wil ik de MLB buis van het gat buiten, door de 3 meter kruipruimte trekken zodat ik daar niet hoef te komen.
Ik zou het dan andersom doen (dus vanuit de andere kruipruimte), anders moet je een gat van 2-3 meter lang graven om m niet slechts in de modder te steken. Die 32mm is echt heel stijf. Is het misschien een idee om een stuk pvc rioolbuis te pakken als mantel? Dan schuif je de mlb, liefst met buisisolatie, er zo doorheen en kan is over tijd ook niet gaan doorhangen. Als je m wat ruimer neemt kunnen de kabels zo ook makkelijk mee.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

3 meter is wel veel. daar moet wel 1 beugel tussen.

Zoizo moet je isolatie aanbrengen dus je moet er toch in.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Gewoon even kwaad maken en een kwartiertje modderen. Kun je ook mooi je buisisolatie er netjes op doen en vastbeugelen om de isolatie heen (of andere ondersteuning) in het midden. Geeft ook een stukje rust voor jezelf naderhand.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
Dank voor jullie reacties. Isolatie doe ik er vooraf al omheen, dus dat is het probleem niet.

Een PVC buis gaat helaas niet lukken, tenzij ik in de buitenmuur veel grotere gaten maak.

Gezien de reacties ben ik bang dat het toch een modderbad wordt. Het is trouwens niet alleen modder, maar eerst een plas water die ik weg moet pompen. Dan onder de fundering door kruipen en proberen m'n gereedschap droog te houden. Vandaar dat ik alles probeer om er 'onderuit' te komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

't Is een lastige tijd nu om in kruipruimtes te zijn, hoge grondwaterstand en als je pech hebt ook regenwater.

Ik zou een deugdelijke provisorische ondersteuning maken voor het moment (toch even in de modder) en dan een betere muur- of plafondbevestiging wanneer je weer -droog- bij kunt (komend voorjaar of zo).

Zo'n lange losse WP buis met wisselende pompsnelheden, wisselende temperaturen lijkt me niet goed om die los te laten liggen of hangen. Daar ga je spijt van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Flexiilex schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:21:

Dat is wel extreem lang, mijn 5kW unit deed er 2 uur over om 300liter water van 20 naar 55 graden te krijgen. Hoe wordt het CV water van het tapwater verwamen gescheiden?

Je kan trouwens gewoon uitrekenen hoeveel energie er nodig is om het water op te warmen, als dat veel minder is dan wat je unit geleverd heeft klopt er iets niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
WOrange schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:07:
Dank voor jullie reacties. Isolatie doe ik er vooraf al omheen, dus dat is het probleem niet.

Een PVC buis gaat helaas niet lukken, tenzij ik in de buitenmuur veel grotere gaten maak.

Gezien de reacties ben ik bang dat het toch een modderbad wordt. Het is trouwens niet alleen modder, maar eerst een plas water die ik weg moet pompen. Dan onder de fundering door kruipen en proberen m'n gereedschap droog te houden. Vandaar dat ik alles probeer om er 'onderuit' te komen ;)
Ah, je hebt dus geen kruipgat? Begrijp wel dat je dan wat alternatieven afweegt.
Ik vind de PVCbuis oplossing van @RonJ toch zo gek niet hoor. Waarom zou je niet wat flinkere gaten boren dan? Met isolatie om de buis heen zit je ook zo aan de 70mm? 80mm boren en dan kun je inderdaad meteen de (data)kabels er doorheen meenemen.

Gaten kun je ook laten doen door een bedrijf dat betonboringen doet. Niet geheel gratis, maar die hebben meteen de tools om te kijken of ze niet in leidingen / bedrading boren enzo. Zijn ook in een half uurtje klaar, en dan kun je verder.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Andrehj schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:16:
[...]

In het Ecodan topic hebben we daar uiteraard een speciale pinned post voor: LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" ;)
Dank. Dat valt best mee maar hier heb ik een vraag over.

buitenunit verdamper controleren en eventueel met zachte borstel en sopje schoonmaken. Voor hardnekkig vuil (dank @)()()sT

Dit betreft dan de lamellen neem ik aan. Maar daar kom je met een borstel en sopje toch amper tussen? Of doen velen dat hier met bijvoorbeeld een compressor?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:44:
Dit betreft dan de lamellen neem ik aan. Maar daar kom je met een borstel en sopje toch amper tussen? Of doen velen dat hier met bijvoorbeeld een compressor?
Hier worden die lamellen nauwelijks vies. Ik haal er wat losse blaadjes (met de hand of onderin met een pincet) uit en dat was het dan. Ik zou uitkijken met een compressor, die blaast de lamellen zo krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
RenBeu schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Klopt zo'n soort werking zal die siemens hanteren.
Die witte (servo) motor is denk ik een NC type wat in houd dat die spanningloos gesloten is.
Met spanning gaat deze open staan.

Die witte motor zit met een ring vast geschroefd op de regelklep, die regelklep is daar onder vaak in te stellen op maximale liters per uur doorlaat. Meestal en een aanduiding en cijfers erop.

Ik vermoed dat de pomp altijd aan staat om flow over de verdeler te houden.

Okee dat is gunstig dat de verdeler niet nageregeld word.
Bedankt voor het advies _/-\o_ , dit heb ik direct toegepast!
De servomotor is er even afgeschroefd en daar zit op de modulator inderdaad een instelbare draaiknop (zie foto). De handleiding (DN20PN16) van de fabrikant erop na gelezen en daar kom ik als leek niet echt wijs uit. Er staan echter geen cijfers op de ring.
Wanneer de servo eraf wordt gehaald slaat de leiding inderdaad dicht. Tevens wanneer de spanning eraf gehaald wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z95Y5jXTrZz7NTPQoVely743_ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HasNqKCLCGHOhScC8CNkUKE1.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto hieronder is te zien dat er via de bypass (nog steeds) warmte in de retourleiding terecht komt. Nu kan deze dus lekken of de druk wordt te hoog? (zie fotohieronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIARQYk3O6IMCcNj0cLZ6uUyvuY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PIriGsYAYu4jaIfbVYzCb8cB.jpg?f=user_large

Omdat de temperatuur van de aanvoerleiding voor de modulator met witte servomotor iets hoger is dan de aanvoerleiding net na de servomotor lijkt het mij dat de flow hier bekneld raakt? (zie foto hieronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDnstZJvj9H8CqZhzfMmNBNWSxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d218FdzoznqnWsGj3gxCphxw.jpg?f=user_large

De druk wordt te hoog in de leiding en de bypass gaat open, de buffer wordt opgewarmd (en dat gaat snel) door het aanvoerwater vanuit de bypass. De Tr gemeten door de WP stijgt.
Mag ik nu zo maar aan de draaiknop van die modulator gaan draaien? 8)

Zoals iedereen hier vermeld zal waarschijnlijk het een en ander ertussenuit halen het beste zijn. Moet dan wel nog een goede monteur in omgeving midden Limburg zien te vinden. Dus iemand tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobPater
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-09 08:47
Even een vraag tussendoor, ik heb al tijden dat warmtepomp zich invriest. De leverancier en de installateur zegen dat dit normaal is.

Ik heb bij gevoegd een uitdraai van stroomverbruik, hieruit kan je ook zien dat vele keer opstart en zich dan weer ontdooit.

Is dit iets wat jullie herkennen.

Uitdraai is zelfs, dat ik niet thuis ben vloerverwarming staat op 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsLm0xl2ttqLuRTUUqLfJLPspj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOT80JXaZwa5oXdPmT6Uk1jc.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heeft natuurlijk niets met het verbinden te maken dus een schopje

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 05-01-2024 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Koluh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Bedankt voor het advies _/-\o_ , dit heb ik direct toegepast!
De servomotor is er even afgeschroefd en daar zit op de modulator inderdaad een instelbare draaiknop (zie foto). De handleiding (DN20PN16) van de fabrikant erop na gelezen en daar kom ik als leek niet echt wijs uit. Er staan echter geen cijfers op de ring.
Wanneer de servo eraf wordt gehaald slaat de leiding inderdaad dicht. Tevens wanneer de spanning eraf gehaald wordt.
[Afbeelding]

Op de foto hieronder is te zien dat er via de bypass (nog steeds) warmte in de retourleiding terecht komt. Nu kan deze dus lekken of de druk wordt te hoog? (zie fotohieronder)
[Afbeelding]

Omdat de temperatuur van de aanvoerleiding voor de modulator met witte servomotor iets hoger is dan de aanvoerleiding net na de servomotor lijkt het mij dat de flow hier bekneld raakt? (zie foto hieronder)
[Afbeelding]

De druk wordt te hoog in de leiding en de bypass gaat open, de buffer wordt opgewarmd (en dat gaat snel) door het aanvoerwater vanuit de bypass. De Tr gemeten door de WP stijgt.
Mag ik nu zo maar aan de draaiknop van die modulator gaan draaien? 8)

Zoals iedereen hier vermeld zal waarschijnlijk het een en ander ertussenuit halen het beste zijn. Moet dan wel nog een goede monteur in omgeving midden Limburg zien te vinden. Dus iemand tips? :)
Waarom zit er uberhaupt zon ding?
icecreamfarmer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Dank. Dat valt best mee maar hier heb ik een vraag over.

buitenunit verdamper controleren en eventueel met zachte borstel en sopje schoonmaken. Voor hardnekkig vuil (dank @)()()sT

gewoon tuinslang met wat dasty. volume is de truc, geen harde straal

niet de karcher dus.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 05-01-2024 11:05 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)