Koluh schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:31:
@
MrFish @
master1104 @
Dapdodo @
Insert12 @
Carboy54 @
tingbrouwer Heel erg bedankt voor de terugkoppeling!
Zover ik weet is er hier geen naregeling aangebracht, op de verdeler staan de garagegroepen permanent dicht (hierdoor wel minder afgifte) de rest staat permanent open.
We hebben natuurlijk wel drie convectoren, maar dat zijn 3 aparte leidingen die direct vertakken vanaf de aanvoerleiding vanuit de unit richting het plafond. Het retourwater uit deze convectoren gaat dan wel via de buffer de unit weer in (foto's vorige post). Deze staan overigens ook altijd uit.
Er zijn inderdaad twee directe verbindingen tussen de aanvoer en de retour. Zojuist heb ik het foam linksboven de buffer eraf gehaald en daar zit inderdaad een bypass? (zie foto hieronder). Er staat een bepaalde druk op maar wat dit betekent begrijp ik niet. Aan de andere verbinding kan ik niks veranderen.
[Afbeelding]
De rode pomp en de thermostaat zijn inderdaad verbonden met dat kastje (zie foto's). Er werd mij verteld dat dit kastje dient als beveiliging zodat tijdens het koelen er niet te koud water door de vloer kan stromen omdat er anders condensatie kan ontstaan. De eenheid van de rode pomp kan ik nergens vinden. Ik hoop niet dat dit L/min. zijn want de unit pompt nu rond met 14 L/min.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zojuist even wat metingen uitgevoerd (Ta en Tr op de unit, buffervat, aanvoer en retourleidingen op de verdeler). Deze temperaturen zijn vervolgens op de foto gezet ervan uitgaand dat de temperatuur in de leiding constant blijft totdat deze op een splitsing uitkomt (zie foto hieronder).
Volgens mij kan er dan alleen via de groene pijlen warmte aan het retourwater worden toegevoerd zodat deze vanuit de verdeler tot aan de buffer opgewarmd wordt van 23 naar 27 graden.
[Afbeelding]
De bypass met witte knop staat nagenoeg helemaal open, deze kan verder dicht gezet worden.
De stand geeft aan hoeveel druk verschil er moet zijn voordat er water door gelaten word
Naar de regelklep met witte motor de vloer verdeler word waarschijnlijk aangestuurd door de Siemens regeling als de temperatuur te laag word waardoor de toevoer stopt.
Vaak kan je ook de flow instellen onder de witte motor.
De koppeling tussen aanvoer en retour tussen regelklep en pomp zit er tussen zodat de pomp kan blijven circuleren wanneer de aanvoer afgesloten word.
Als de regelklep open staat zal hier een minimale kortsluiting zijn.
Echter als de pomp in de warmtepomp meer kracht heeft zal hier misschien wel water door getrokken kunnen worden.
Dit soort aansluit methodes zie je vaak in utiliteitsbouw niet in woningen.
Het lijkt erop dat de grundfos pomp op een auto adapt stand staat, waardoor deze gaat regelen op de weerstand in de vloerverdeler. En dus ook geen constante flow heeft.
Waarschijnlijk gaat het een stuk beter als:
- zoals eerder benoemd, Siemens regelaar kan eruit of buiten werking stellen.
- grundfos pomp eruit, leidingen doorkoppelen.
- koppeling tussen aanvoer en retour weg halen.
- misschien toch de garage groepen deels open zetten.
- witte bypass dichter zetten, lijkt op 0,2 bar druk ingesteld te zijn. (Misschien zelfs volledig dicht)
Op de vloerverdeler lijken op de aanvoer blauwe knoppen gemonteerd te zijn, zitten hier kabels aan? Indien dit het geval is worden deze ook apart open en dicht gestuurd.