14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Mooi plekkie. Wel valt me iets op, maar dat ligt mogelijk aan de groothoeklens van je camera. Het lijkt net of de warmtepomp achterover helt. Vast niet het geval, maar zo wel, dan zou ik er wel wat aan doen gezien die fan-lagers sneller schijnen te slijten als de wp niet waterpas staat.PentaClover schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:22:
[...]
Aangezien het wel eens voorkomt dat ik een dag niet thuis ben wilde ik toch het risico niet lopen. Bij mij maakte het niet zo veel uit of hij iets hoger staat of niet, je kijkt er zo wie zo niet overheen als je de achterdeur uitloopt
[Afbeelding]
Geen idee hoe je bij die cijfers komt, maar gebruikelijke is een factor 2 tot maximaal 2.5.bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:01:
Als ik dan kijk naar alleen het verwarmen verbruiken we nu ongeveer 3500-4000 kWh voor de warmtepomp. Met gas waren we dan op ongeveer 1000-1200 m3 gekomen.
Ik reken hier even met 4000 kWh en 1000 m3, dus het meest gunstig voor gas.
Als je nu dus gemiddeld zo'n 3800 kWh voor de WP verbruikt, moet je rekenen met veel meer dan 1000 m³ gas, eerder iets van 1800 kWh, waarmee je die WP dus vele sneller terugverdiend hebt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, ik heb inderdaad het zo gunstig mogelijk gerekend voor gas, om mezelf niet rijk te rekenen en voor de vraagsteller een conservatief plaatje te schetsen.Andrehj schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:46:
Maar even een antwoord in een wat meer bij het onderwerp passend topic...
[...]
Geen idee hoe je bij die cijfers komt, maar gebruikelijke is een factor 2 tot maximaal 2.5.
Als je nu dus gemiddeld zo'n 3800 kWh voor de WP verbruikt, moet je rekenen met veel meer dan 1000 m³ gas, eerder iets van 1800 kWh, waarmee je die WP dus vele sneller terugverdiend hebt.
De woning had een verbruik van 1700 m3 gas voor de verbouwing, maar dit was van de oude bewoonster. Ik nam dit dus als een soort referentiepunt. Wat ik daarbij over het hoofd heb gezien is dat de woning voordat wij hem aankochten bijna een jaar leeg heeft gestaan. Bij bewoning zou het gasverbruik waarschijnlijk veel hoger zijn geweest.
De afvoer van de WP zit op de hemelwater afvoer aangesloten, dat lijkt tot nu toe goed te werken. Bij de defrosts begin December bleef het rondom de WP droog, alles verdween in het riool.Naalroc schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:26:
Heb je wel je schaatsen bij de deur staan als het vriest?
Ja de foto vertekend enorm, maar inderdaad stond hij een paar mm achterover toen deze foto werd genomen. Ik heb dat opgelost door wat EPDM onder de bigfoots te schuiven aan de achterkant.verkeerslicht schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:38:
[...]
Mooi plekkie. Wel valt me iets op, maar dat ligt mogelijk aan de groothoeklens van je camera. Het lijkt net of de warmtepomp achterover helt. Vast niet het geval, maar zo wel, dan zou ik er wel wat aan doen gezien die fan-lagers sneller schijnen te slijten als de wp niet waterpas staat.
Mocht je je afvragen hoe ik dan bijna 200 kg gecontroleerd een paar mm heb opgetild om dat te kunnen doen; ik heb twee stalen strips aan de voeten van de WP en de bigfoots gebout, en aan de andere kant had ik draad in de strips gesneden zodat er een bout doorheen kon, optillen is dan niets anders dan de bouten aandraaien:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XpWfdcyrkoUuaDOdwsH5TfE3.jpg?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Een balk onder de stalen strips en een krik was mijn fallback optie, maarja hoe vaak heb ik nou een goede reden om mijn draadtaps te gebruikenRimco schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:00:
@PentaClover ik zet er altijd gewoon de autokrik onder, hoef ik niet te gaan tappen enzo
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@Ronald.42 nou, gelukkig lukt me dat nog prima hoorRonald.42 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:02:
[...]
Hij is dan ook vrij generaliserend![]()
En toch vind het bijzonder opvallend hoe hele volksstammen/generaties niet eens meer in staat blijken te zijn om zelf een lampje op te hangen.
Uitzonderingen daar gelaten.
:strip_exif()/f/image/xYpV8v0jhLcOpBVYMxMZ68PF.jpg?f=fotoalbum_large)
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
@Batilan informeer je even of je met gesloten gaten niet een verwarmingslint moet plaatsen in de bodempan.Batilan schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:15:
@Technician- @master1104 @Naalroc @bioscrasher @blb4 @Proton_ @Zwartoog @Speedfight bedankt voor de reacties! Mijn samenvatting / conclusie m.b.t. grindkoffer is: 90cm diepte over de volledige grindkoffer is niet nodig. Om zoveel mogelijk te voldoen aan de wensen van de installateur zal ik de valpijp wel installeren, maar zal de grindlaag als een soort "omgekeerde piramide" vormgeven (dat scheelt een hoop graafwerk en grind).
De bescheiden extra ruimte van 7.5cm van het grindbed vóór en achter de WP is in principe voldoende omdat het defrost water door enkele openingen in de bodem naar beneden valt. De nevel die bij een defrost wordt uitgeblazen verspreidt zich over een groot oppervlak en is geen probleem, de grindbak speelt hierbij geen rol.
Ik ga de installateur wel vragen iets kleinere "big"foots onder de WP te plaatsen (15 a 20cm vrije ruimte lijkt me meer dan voldoende?).
Ik vraag me nog af of een aantal van de "drainage gaten" (zoals @Zwartoog meldt) in de Vaillant buitenunit wellicht gedicht moeten/kunnern worden (zoals ook bij de Panasonic mogelijk is) om er zo voor te zorgen dat het (merendeel van) het water in de trechter komt en zo in de valpijp beland. Wellicht is de "hybride" oplossing het meest veilig?
De grindkoffer voor de Daikin Airco unit kan volstaan met 30cm grind.
De Vaillant die hij op het oog heeft, heeft standaard een verwarmingslint ingebouwd zitten.bioscrasher schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:12:
[...]
@Batilan informeer je even of je met gesloten gaten niet een verwarmingslint moet plaatsen in de bodempan.
Climarket doet z'n haiers weg. Weet niet of je die wilt maar met korting is de investering wel lager.MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:16:
[...]
Als ik het mag overleven is op een termijn van 15 jaar onderaan de streep full electric goedkoper. Gaat mijn energielabel nog verder omhoog voor de verkoop en vrees dat gas echt gruwelijk duur gaat worden. Ik stook nu nog maar 450 m3 voor SWW en koken en wordt eigenlijk nu al misselijk van de prijs per kuub incl alle kosten. Een douchebeurt gaat op termijn denk ik snel over de €2,- kosten.
Ik stook nog met L/L. Ben enige tijd maar gestopt met zoeken. Nu weer wat aan het rond kijken. Dan kan wellicht van het voorjaar iets gedaan worden. Gooi nu mijn CV systeem niet open.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Daarnaast is het onduidelijk wat Daan bedoelt met 4.5 kW verbruik.RichieB schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:40:
@daan256 Je zit een beetje te gokken met het verbruik van je WP. Waar lees je het vermogen nu mee af? Installeer een kWh meter voor alleen je warmtepomp en je weet het exact. Het is logischer dat het langzamer verwarmen zuiniger is dan snel.
Als dat kWh moet zijn, in een kwartier, dan is dat nogal wat.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
De efficiency van een compressor is niet lineair, daar moet men het antwoord zoeken.Technician- schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:03:
[...]
In principe gaat energie niet verloren.
Je COP is een vast gegeven bij +8C. (Ta 32)
Dus zolang er geen energie verloren gaat doordat ruimtes veel te warm worden maakt het allemaal niet veel uit. Op marginale verschillen na.
Dat is gewoon natuurkunde.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
@GudZ heeft je gezin vier of vijf leden?GudZ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:51:
[...]
Climarket doet z'n haiers weg. Weet niet of je die wilt maar met korting is de investering wel lager.
Hier met drie ongeveer 1 m3 gas per dag voor koken en sww.
De CV ketel - nu zonder onderhoud omdat Kunst in Heteren koudwatervrees kreeg toen hij hoorde dat er een open verdeler met een warmtepomp was opgenomen in de CV leiding - blijft nog effe hangen en wordt komend jaar vervangen door een nieuwe.
Samen met en Victron ESS set kan ik op accu en CV nog dagen de boel warm en verlicht houden.
Die dunkelflautes komen vanzelf nu ons campingnetje in NL vol raakt....
Dus nu wil ik de ontluchter op een gat 20cm van boven plaatsen, nog boven de spiraal. Kan deze 20cm lucht kwaad? En kan ik hierdoor ook mijn expansievat achterwege laten?
Of misschien is mijn vraag: waarom zit er een membraan in een expansievat?
Om de lucht ingesloten te houden onder het membraan. Het kan hierdoor niet weglopen via het water.Timple schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:54:
Dan zou ik er een knie in draaien en een stukje leiding overdwars niet ideaal maar het werkt wel.Timple schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:54:
Vraagje: bovenop mijn hygiëneboiler is geen plaats voor een ontluchter (1cm speling tot plafond).
Dus nu wil ik de ontluchter op een gat 20cm van boven plaatsen, nog boven de spiraal. Kan deze 20cm lucht kwaad? En kan ik hierdoor ook mijn expansievat achterwege laten?
De lucht verdwijnt op den duur in het water vandaar dat membraam.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
De vraag is dan weer: ten opzichte van wat niet lineair?Knowbody schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:17:
[...]
De efficiency van een compressor is niet lineair, daar moet men het antwoord zoeken.
Van zichzelf.Technician- schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:35:
[...]
De vraag is dan weer: ten opzichte van wat niet lineair?
Heb je nu 1 vraag of 2? M.i. is een membraam iets van een expansievat, niet van een hygiëne boiler.Timple schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:54:
Vraagje: bovenop mijn hygiëneboiler is geen plaats voor een ontluchter (1cm speling tot plafond).
Dat is hetzelfde als zeggen: wat is het verschil tussen een dood vogeltje.
vergelijk het met een autommotor. die heeft een optimaal toerental waarop die het meeste vermogen maakt, dat is niet vol gas en ook niet stationair.Technician- schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:35:
[...]
De vraag is dan weer: ten opzichte van wat niet lineair?
nu is een koudemiddelsysteem iets ingewikkelder maar hetzelfde effect is bezig.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ja precies, ten opzichte van toegevoerde/ afgegeven vermogen.flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:08:
[...]
vergelijk het met een autommotor. die heeft een optimaal toerental waarop die het meeste vermogen maakt, dat is niet vol gas en ook niet stationair.
nu is een koudemiddelsysteem iets ingewikkelder maar hetzelfde effect is bezig.
nee, want de efficentie veranderd ook.Technician- schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:09:
[...]
Ja precies, ten opzichte van toegevoerde/ afgegeven vermogen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
nee, want de variabelen zijn ook de drukken, temperaturen en volumes van de gassen aan beide zijdes van de compressor. dat en een rits andere factoren maken het een hele leuke dans over hoe efficient een compressor daadwerkelijk draait. dat is dus niet alleen afhankelijk van een bepaalde snelheid.
Ja oké. Begin van de discussie ging over iemand die meette door langzaam naar een bepaald setpoint te regelen of sneller. En of dat meette in verbruik kWh.flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:19:
[...]
nee, want de variabelen zijn ook de drukken, temperaturen en volumes van de gassen aan beide zijdes van de compressor. dat en een rits andere factoren maken het een hele leuke dans over hoe efficient een compressor daadwerkelijk draait. dat is dus niet alleen afhankelijk van een bepaalde snelheid.
Nu werkt het niet zo, want je moet niet alleen de tijd maar ook de energie hoeveelheid meten (J)
Gevoelsmatig zeggen er veel, op zo laag mogelijke toeren en zo lang mogelijk is zo zuinig mogeliik.
Ik durf dat te betwisten. Ik vermoed maar zo dat een permanente magneetmotor, afgezien van temp, drukken, een vrijwel constante efficiëntie heeft, of iig een maar kleine afwijking.
Dus met aanname dat de Ta, Tr, nog steeds laag blijven, zeg Tr 30C en dt 5K en je warmt op met 30tpm of 60 tpm compressorsnelheid, zou er wel eens weinig verschil kunnen zitten in beide efficiënties.
Dit bij toepassing van een nauwkeurige LEV sturing die de gashoeveelheid nauwkeurig aanpast en zo de drukken nagenoeg gelijk houdt.
Mijn cup of Thea. Heb je een koud systeem, dan mag de compressor met hoge toeren opwarmen, kom je op je Ta en Tr wenswaarde dan zal die tijdig moeten aftoeren. Overshoots zijn killing.
Maar ook te langzame toeregelingen waarbij sommige kabouters aan het koordje trekken “inschakelen backup Heater”
er zit ook een kwestie van de gewenste temperatuur bij. je kan niet verwachten dat een warmtepomp 45 graden water kan maken terwijl die op 20hz loopt te tokkelen en het is -5 buiten.Technician- schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:34:
[...]
Ja oké. Begin van de discussie ging over iemand die meette door langzaam naar een bepaald setpoint te regelen of sneller. En of dat meette in verbruik kWh.
Nu werkt het niet zo, want je moet niet alleen de tijd maar ook de energie hoeveelheid meten (J)
Gevoelsmatig zeggen er veel, op zo laag mogelijke toeren en zo lang mogelijk is zo zuinig mogeliik.
Ik durf dat te betwisten. Ik vermoed maar zo dat een permanente magneetmotor, afgezien van temp, drukken, een vrijwel constante efficiëntie heeft, of iig een maar kleine afwijking.
Dus met aanname dat de Ta, Tr, nog steeds laag blijven, zeg Tr 30C en dt 5K en je warmt op met 30tpm of 60 tpm compressorsnelheid, zou er wel eens weinig verschil kunnen zitten in beide efficiënties.
Dit bij toepassing van een nauwkeurige LEV sturing die de gashoeveelheid nauwkeurig aanpast en zo de drukken nagenoeg gelijk houdt.
Mijn cup of Thea. Heb je een koud systeem, dan mag de compressor met hoge toeren opwarmen, kom je op je Ta en Tr wenswaarde dan zal die tijdig moeten aftoeren. Overshoots zijn killing.
Maar ook te langzame toeregelingen waarbij sommige kabouters aan het koordje trekken “inschakelen backup Heater”
Zeker, dat bedoel ik ook.flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:37:
[...]
er zit ook een kwestie van de gewenste temperatuur bij. je kan niet verwachten dat een warmtepomp 45 graden water kan maken terwijl die op 20hz loopt te tokkelen en het is -5 buiten.
Het ging mij om veel mensen die turen naar de grafieken van Po(W) en die schrikken van alles wat geen kabbelende lage lijn is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gaWODoHvhKxHjs6jNAEGWnLL.jpg?f=user_large)
Zoals je ziet is de efficiëntie van de compressor niet het best op het laagste toerenbereik. Ook niet slecht ofzo. Maar niet per definitie zuiniger.
Dus wanneer de Tr laag blijft, maak je niet druk om meer vermogen/toeren van de compressor.
Want warmte (energie) gaat niet verloren, en wordt in je huis toegevoegd.
Als het op de juiste plek komt en niet te hoog is is het altijd goed. Of je nou heel langzaam daarna tie regelt of sneller en eerder terug regelt, dat maakt niet zoveel uit.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Lucht = zuurstof = roest. Je wilt dat dus niet in je vat opslaan zonder membraan.Timple schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:54:
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik ben nu in contact met een installateur die Mitsubishi doet terwijl de specs van Panasonic iets beter lijken bij +7/35 maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Het gaat ook om maximale vermogen bij kou, betrouwbaarheid, moduleerrange, etc. Wel lastig ontdekken wat de beste keuze is.
als je nog een klein beetje bent van zelf pielen zou ik gewoon de panasonic nemen.MrMalice schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:45:
Ben specificaties aan het doornemen van verschillende WP's en zie de COP variëren van 4,4 tot 5,0 bij +7/35. Dat verandert natuurlijk bij dalende temperaturen. De SCOP is beter ter vergelijking maar die vind je niet overal. Hoe laat je dit nu meewegen in de WP keuze?
Ik ben nu in contact met een installateur die Mitsubishi doet terwijl de specs van Panasonic iets beter lijken bij +7/35 maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Het gaat ook om maximale vermogen bij kou, betrouwbaarheid, moduleerrange, etc. Wel lastig ontdekken wat de beste keuze is.

De +7/35 ga je waarschijnlijk niet gebruiken. Of er is een hoop ruimte om je afgifte systeem te verbeteren. Kijk eerder naar de rendementen iets onder het vriespunt bij een aanvoer van 30 a 35ºc. Het rendement wordt daarnaast voor een groot deel bepaalt door... je afgifte systeem ;-)
Succes met uitzoeken. Ik heb een Panasonic 9J en ben er erg tevreden mee.
Kent iemand dit bericht? Mijn buurman kwam hier mee aan.
https://www.natuurkunde.n...ogetemperatuur-warmtepomp
De CO2 warmtepomp duikt regelmatig weer op.
Geen condensor maar een gas warmtewisselaar. Is er al ervaring?
Welk type warmtepomp krijg je?MrMalice schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:45:
Ben specificaties aan het doornemen van verschillende WP's en zie de COP variëren van 4,4 tot 5,0 bij +7/35. Dat verandert natuurlijk bij dalende temperaturen. De SCOP is beter ter vergelijking maar die vind je niet overal. Hoe laat je dit nu meewegen in de WP keuze?
Zoek anders op de gepinde posts van: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" om een besef te krijgen wat de COP’s zijn.
Beide zijn gewoon gevestigde merken en van beide merken is er een hele brigade aan mensen die je kunnen assisteren met het uitlezen en monitoren van je warmtepomp.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
@Blihi ik denk dat dit niet in NL is toch?Blihi schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:10:
[Afbeelding]
En dan maken wij ons druk om de opstelling van warmtepompen.....
Vanuit Carrier waar er elke kg freon verantwoord moest worden luisterden we met grote ogen nar hoe italiaanse en zuidelijke landen omgingen met het doorspoelen van freonleidingen: gewoon kraantje open totdat er vloeistof kwam en "Bob's your Uncle!"
Nou, lijkt me ook dat de isolatie van je huis er naast je afgiftesysteem veel mee te maken heeft. Ik heb nu een cv maar alles met ventilatoren uitgevoerd. Bij +1 denk ik dat ik wel meer richting de 35 nodig heb, maar zeker weet ik het niet met nu pendelende cv.denneappel schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:23:
@MrMalice Bij buiten +1ºc is de aanvoer hier 29ºc met grotendeels T33 radiatoren icm een paar Heatfans eronder.
De +7/35 ga je waarschijnlijk niet gebruiken. Of er is een hoop ruimte om je afgifte systeem te verbeteren. Kijk eerder naar de rendementen iets onder het vriespunt bij een aanvoer van 30 a 35ºc. Het rendement wordt daarnaast voor een groot deel bepaalt door... je afgifte systeem ;-)
Succes met uitzoeken. Ik heb een Panasonic 9J en ben er erg tevreden mee.
Waarom ben je voor de Panasonic gegaan? Volgens mij zijn die hier populair naar waarom?
niks om je druk over te maken voor de aankomende 15+ jaar in het consumentengebied.Tomexergie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:57:
CO2 warmtepomp
Combinatie van lage prijs en goede kwaliteit en prestatie, voeg daar een brede fan base aan toe en je hebt je antwoord 😋👍MrMalice schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:02:
[...]
Nou, lijkt me ook dat de isolatie van je huis er naast je afgiftesysteem veel mee te maken heeft. Ik heb nu een cv maar alles met ventilatoren uitgevoerd. Bij +1 denk ik dat ik wel meer richting de 35 nodig heb, maar zeker weet ik het niet met nu pendelende cv.
Waarom ben je voor de Panasonic gegaan? Volgens mij zijn die hier populair naar waarom?
Zullen vast vergelijkbare oplossingen/merken zijn die daar een deel van hebben maar tot op heden verslaat hij de panasonic niet op alle bovenstaande punten.
Ga je voor de looks dan is de vaillant r290 en de Panasonic L ook een goede om te overwegen, wel van een hele andere prijs categorie.
De Itho Amber begint trouwens ook een leuke fan base op te bouwen en ziet er goed uit, zie zijn eigen topic hier op tweakers.
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2023 22:35 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Toevallig worden diverse complexen nu voorzien van zulke (collectieve) CO2 warmtepompen, zie bijvoorbeeld dit stukje: https://www.installatie.n...t-bollenbuffer-in-school/Tomexergie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:57:
CO2 warmtepomp
In ontwerp verwacht ik dit in het compact met een PCM buffervat.
Overigens bedoel je waarschijnlijk een gas koeler, zie ook: https://industrialheatpum...kritische_co2_warmtepomp/
Zelf geen ervaring mee overigens
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
CO2 koeling en warmtepompen bestaan al jaren.DutchWing schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:48:
[...]
Toevallig worden diverse complexen nu voorzien van zulke (collectieve) CO2 warmtepompen, zie bijvoorbeeld dit stukje: https://www.installatie.n...t-bollenbuffer-in-school/
Overigens bedoel je waarschijnlijk een gas koeler, zie ook: https://industrialheatpum...kritische_co2_warmtepomp/
Mitsubishi levert al jaren een monobloc voor SWW voor grotere vermogens.
Remeha had al jaren de gasgestookte absorptiepomp.
Denk dat ze zie bedoelen zijn wat startups gekoppeld aan uni’s die een kleiner model voor woningen op de markt zetten.
https://www.cooll.eu/
Dit is een absorptiewarmtepomp die werkt op gas. Door 2 vaten actiefkool om en om te verhitten bouwt deze de condensatiedruk op.
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 29-12-2023 23:10 ]
Ik weet niet helemaal waar je op doelde maar hier onze specs:bioscrasher schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:30:
[...]
@GudZ heeft je gezin vier of vijf leden?
Hier met drie ongeveer 1 m3 gas per dag voor koken en sww.
De CV ketel - nu zonder onderhoud omdat Kunst in Heteren koudwatervrees kreeg toen hij hoorde dat er een open verdeler met een warmtepomp was opgenomen in de CV leiding - blijft nog effe hangen en wordt komend jaar vervangen door een nieuwe.
Samen met en Victron ESS set kan ik op accu en CV nog dagen de boel warm en verlicht houden.
Die dunkelflautes komen vanzelf nu ons campingnetje in NL vol raakt....
2 volwassenen, één baby en een hond.
69m2 parterre
Bouwjaar 1950
5,2kW warmteverlies bij -10 volgens Ubakus
Remeha tzerra ace cw4
8,8kW radiatorvermogen, waterzijdig ingeregeld op 50/40/10 wat neerkomt op zo'n 3,8kW
1.350 Wp PV (micro's afgetopt op 1.1 kW)
800 kWh jaaropbrengst
3,5kW MHI L/L sinds mei
Stoken op gas
Daggemiddelde 18,5 (19,5 dag 17,5 nacht)
650m3 incl SWW
Stoken grotendeels lucht sinds december
Daggemiddelde 20C 24/7 draaien
300m3 verwacht 2024
750kWh verwacht 2024
Water = meer zuurstof dan luchtRimco schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:49:
[...]
Lucht = zuurstof = roest. Je wilt dat dus niet in je vat opslaan zonder membraan.
Dat weet ik: https://alklima.nl/leveri...ater-utiliteit/informatieTechnician- schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:04:
[...]
CO2 koeling en warmtepompen bestaan al jaren.
Mitsubishi levert al jaren een monobloc voor SWW voor grotere vermogens.
Daar heb ik toevallig wel praktijk ervaring meeRemeha had al jaren de gasgestookte absorptiepomp.
Een CO2 warmtepomp is geen absorptiewarmtepomp. (Elektrisch)Denk dat ze zie bedoelen zijn wat startups gekoppeld aan uni’s die een kleiner model voor woningen op de markt zetten.
https://www.cooll.eu/
Dit is een absorptiewarmtepomp die werkt op gas. Door 2 vaten actiefkool om en om te verhitten bouwt deze de condensatiedruk op.
Absorptiewarmtepompen werken namelijk op thermisch energie, gas of stoom bijvoorbeeld.
Edit:
Het was niet m’n bedoeling iets in je mond te leggen.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 30-12-2023 00:29 ]
Akkoord.DutchWing schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:48:
[...]
Een CO2 warmtepomp is geen absorptiewarmtepomp. (Elektrisch)
Absorptiewarmtepompen werken namelijk op thermisch energie, gas of stoom bijvoorbeeld.
Dit onderwerp komt regelmatig terug. Boven kritische warmtewisselaar werkt in de gasfase met grote temperatuur verschillen. De temperatuur uit de compressor moet hoger zijn waardoor er meer arbeid nodig is.DutchWing schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:48:
[...]
Toevallig worden diverse complexen nu voorzien van zulke (collectieve) CO2 warmtepompen, zie bijvoorbeeld dit stukje: https://www.installatie.n...t-bollenbuffer-in-school/
Een Rankine proces met condensatie heeft een constante temperatuur en benadert daarmee het ideale Carnot proces beter (Twee isothermen en twee isentropen). Dus propaan, R32 zal altijd een hoger rendement hebben hebben dan de CO2 warmtepomp.
Ik zou graag zo'n warmtepomp in de Tweakers meting zien. Weet iemand zo'n installatie?
Misschien zit ik er helemaal naast en is een CO2 WP erg goed voor de COP?
CO2 systemen zijn op geen enkele wijze economisch voor kleine machines. daarom zie je alleen supermarkten ermee uitgerust omdat het specifiek voor hun een berg andere problemen oplost wat de nadelen weer behapbaar maakt.Tomexergie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:37:
[...]
Dit onderwerp komt regelmatig terug. Boven kritische warmtewisselaar werkt in de gasfase met grote temperatuur verschillen. De temperatuur uit de compressor moet hoger zijn waardoor er meer arbeid nodig is.
Een Rankine proces met condensatie heeft een constante temperatuur en benadert daarmee het ideale Carnot proces beter (Twee isothermen en twee isentropen). Dus propaan, R32 zal altijd een hoger rendement hebben hebben dan de CO2 warmtepomp.
Ik zou graag zo'n warmtepomp in de Tweakers meting zien. Weet iemand zo'n installatie?
Misschien zit ik er helemaal naast en is een CO2 WP erg goed voor de COP?
er was heel wat jaren geleden door de autoindustrie het idee opgekomen om CO2 aircos erin te zetten. dat was een leuk idee totdat de grijze baarden bij de tekentafel het kostenplaatje hadden opgemaakt samen met de nadelen en potentiele rechtzaken als er wat misgaat aan de managers hadden gegeven. toen was het ineens heel snel heel stil geworden.
Wat is je punt?
Dat je er volgens die beredenering beter lucht in kunt opslaan.
@GudZ lees ik goed dat jullie verwarmde woonoppervlak 69m2 is?GudZ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:22:
[...]
Ik weet niet helemaal waar je op doelde maar hier onze specs:
2 volwassenen, één baby en een hond.
69m2 parterre
Bouwjaar 1950
5,2kW warmteverlies bij -10 volgens Ubakus
Remeha tzerra ace cw4
8,8kW radiatorvermogen, waterzijdig ingeregeld op 50/40/10 wat neerkomt op zo'n 3,8kW
1.350 Wp PV (micro's afgetopt op 1.1 kW)
800 kWh jaaropbrengst
3,5kW MHI L/L sinds mei
Stoken op gas
Daggemiddelde 18,5 (19,5 dag 17,5 nacht)
650m3 incl SWW
Stoken grotendeels lucht sinds december
Daggemiddelde 20C 24/7 draaien
300m3 verwacht 2024
750kWh verwacht 2024
Is jullie huis goed geïsoleerd?
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 21:28
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
https://docs.lib.purdue.e...article=3252&context=icec (2014) en https://www.sciencedirect...abs/pii/S0360544217321400 (2018) . Maar voordat je dat in het wild bij consumenten gaat zien zijn we wel weer nog een paar jaar verder denk ik.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee, niet goed geïsoleerd.bioscrasher schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:33:
[...]
@GudZ lees ik goed dat jullie verwarmde woonoppervlak 69m2 is?
Is jullie huis goed geïsoleerd?
Vloer nee (Nehobo constructievloer met daarop 12cm balken en grenen ondervloer, daarop vilt met laminaat)
Gevel nee (volsteens zonder spouw)
Glas HR+
Dak nvt
Plafond isolatie 10cm steenwol vals gipsplafond
Voordeur nee
Lijkt me dat we dit in DM's of een passend topic kunnen voortzetten dan graag bericht of tag.
Ik ga misschien een beetje zelf pielen, welke Panasonic zou je dan adviseren als ik aan 4Kw genoeg lijkt te hebben?flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:48:
[...]
als je nog een klein beetje bent van zelf pielen zou ik gewoon de panasonic nemen.
WH-MDC05J3E5Bohaak schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:07:
[...]
Ik ga misschien een beetje zelf pielen, welke Panasonic zou je dan adviseren als ik aan 4Kw genoeg lijkt te hebben?
Ja, de (S)COP uit de spec doet er zeker wel toe. Er zijn verschillende modellen van verschillende merken die beter dan anderen scoren wat dat betreft.MrMalice schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:45:
De verschillen tussen de best scorende modellen van onderlinge merken zijn klein. Kijk maar eens naar de maandelijkse meetresultaten in de gepinde posts. Dan zie je dat gemiddeld genomen de verschillende merken niet zoveel voor elkaar onder doen.
Open deur, maar uiteindelijk is het het afgiftesysteem allesbepalend voor het resultaat.
Ik zou primair de keuze laten afhangen van het praktische. Dus, mono panastyle of split. Beiden hebben hun voor/nadelen (afhankelijk van de situatie)
Inderdaad , niet alleen het kostenplaatje maar ook verstand hebben van de thermodynamica achter dit CO2 systeem. Er zijn weinig jounalisten en techneuten die nog wat van thermodynamica weten, er wordt maar wat geluld zonder het te kwantificeren.flippy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:59:
[...]
CO2 systemen zijn op geen enkele wijze economisch voor kleine machines. daarom zie je alleen supermarkten ermee uitgerust omdat het specifiek voor hun een berg andere problemen oplost wat de nadelen weer behapbaar maakt.
er was heel wat jaren geleden door de autoindustrie het idee opgekomen om CO2 aircos erin te zetten. dat was een leuk idee totdat de grijze baarden bij de tekentafel het kostenplaatje hadden opgemaakt samen met de nadelen en potentiele rechtzaken als er wat misgaat aan de managers hadden gegeven. toen was het ineens heel snel heel stil geworden.
Daarnaast zijn er goedwillende, goed bedoelde opmerkingen van groene politici die CO2 als werkmiddel vergelijken met de CO2 uitstoot van een CV ketel en niet begrijpen dat je met 1 kg in een geloten systeem de hele levensduur van de WP doet. Propaan met GWP=3 is slechter dan een CO2 WP met GWP=1. Dit terwijl hun HR ketel 2000 kg CO2 per jaar uitstoot.
Allemaal van het niveau "plaats een waterturbine onder de dakgoot".
Met de CO2 WP komt deze discussie iedere keer opnieuw terug.
De beantwoording van de laatste vraag roept bij mij een hoop vragen op.Tomexergie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:57:
CO2 warmtepomp
(....)
Ik denk dat de vragensteller een onvoldoende verdient.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ja een schoolmeester die de materie niet goed kent.jaari schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:06:
[...]
De beantwoording van de laatste vraag roept bij mij een hoop vragen op.
Ik denk dat de vragensteller een onvoldoende verdient.
Bij zulke hoge temperaturen stort de COP in. Ook CO2 warmtepompen hebben te maken met het Carnot rendement. Als een CV systeem of voorraadvat aan de WP gekoppeld wordt, dan is de retour temperatuur hoog i.v.m. de pompflow.
Bij luchtverwarming is de retour temperatuur 20C en kan een CO2 WP nog wel wat doen. Dat geld ook voor 100% vloerverwarming. Maar waarvoor al die moeite als een propaan WP het veel beter doet?
Bekijk het LNp-h diagram maar eens.
Ze gaan uit van een bedrijfstemperatuur van 33graden. En gaan dan een buffer van 80graden gebruiken om de WP een dik uur stil te zetten. Dat water heb je net ten koste van de COP op die hoge temperatuur gebracht. En waarom moet de WP stil? Om de buffer weer op temperatuur te krijgen?Tomexergie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:41:
[...]
Ja een schoolmeester die de materie niet goed kent.
Bij zulke hoge temperaturen stort de COP in. Ook CO2 warmtepompen hebben te maken met het Carnot rendement. Als een CV systeem of voorraadvat aan de WP gekoppeld wordt, dan is de retour temperatuur hoog i.v.m. de pompflow.
Bij luchtverwarming is de retour temperatuur 20C en kan een CO2 WP nog wel wat doen. Dat geld ook voor 100% vloerverwarming. Maar waarvoor al die moeite als een propaan WP het veel beter doet?
Bekijk het LNp-h diagram maar eens.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Heeft iemand de Haier al draaien hier?GudZ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:51:
[...]
Climarket doet z'n haiers weg. Weet niet of je die wilt maar met korting is de investering wel lager.
Ervaringen?
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
371 graaddagen met 19 graden binnentemp.
Enkel glas op 3 slaapkamers.
Oud dubbel-glas benedenverdieping.
Geen warmtepomp:
:strip_exif()/f/image/Zxi0WecclLy8KD4ksxr4mTdH.jpg?f=fotoalbum_large)
December 2023.
492 graaddagen met 21 graden binnentemp.
Kunststof kozijnen slaapkamers.
Overal HR++ glas.
Intergas Xtend 5kW warmtepomp heeft 362kWh verbruikt:
:strip_exif()/f/image/Ps5E1HaUn3SJHy3dHlKwfFdP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door DaanTriple7 op 02-01-2024 08:11 ]
Milennial hier. Ik verwond mezelf altijd tijdens het klussen maar dat hoort erbij. Eerst inlezen, dan sheet bouwen en schetsen of ontwerpen. Daarna bestellen en bouwen. Maar ik kan (ahum, mag) nu niets bouwen vanwege de WAF. Misschien zit daar het verschil in de generaties, dat de WAF moeilijker te ondermijnen is.Ronald.42 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:50:
[...]
Generatie X zou ook nog kunnen maar alles wat daarna komt niet.
Die lossen het met een app of excelbestandje wel op.
Die zie je niet met gereedschap in hun handen, en dat is ook beter ze zouden alleen zichzelf maar verwonden..
Wat wil je aantonen? Logisch dat je minder gas hebt gebruikt want je hebt een WP, elektrisch verbruik erbij vermelden geeft meer inzichtDaanTriple7 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:18:
Maart 2023.
434 graaddagen.
Enkel glas op 3 slaapkamers.
Oud dubbel-glas benedenverdieping.
Geen warmtepomp:
[Afbeelding]
December 2023.
492 graaddagen.
Kunststof kozijnen slaapkamers.
Overal HR++ glas.
Intergas Xtend 5kW warmtepomp:
[Afbeelding]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Nee ik weet niet wat hij nodig heeft.DutchWing schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:43:
@DaanTriple7 gegevens moet je via een DM naar @Tomexergie sturen als dat je bedoeling was.
@Maikie18 aangepast.
[ Voor 4% gewijzigd door DaanTriple7 op 01-01-2024 14:06 ]
Zie 1e post van dit topic, en zoek op:DaanTriple7 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:02:
[...]
Nee ik weet niet wat hij nodig heeft.
@Maikie18 aangepast.
"Wat we monitoren:"
Dus je hebt grofweg 140m3 gas vervangen voor 350kWh stroomDaanTriple7 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:02:
[...]
Nee ik weet niet wat hij nodig heeft.
@Maikie18 aangepast.
[ Voor 18% gewijzigd door Maikie18 op 02-01-2024 08:16 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Je hebt gelijk. Ik heb bij de graaddagen in Maart per ongeluk gerekend met de nieuwe binnentemperatuur van 21 ipv de 19 die we toen hebben gehad. Nu klopt het iets meer. Het gasverbruik van 144m3) zou dan vervangen zijn voor 273kWh(e). We gebruiken gemiddeld 15m3 per maand voor SWW, dus laat zeggen dat er met onze gasprijs van 1,35 zo'n 194 euro aan gas is vervangen voor 96 euro (0,35/kWh) aan elektriciteit.
Omdat we in de eerste zomer na de aanschaf van de woning (afgelopen februari) alle verduurzaming hebben gedaan is dit de enige vergelijking die ik kan maken t.o.v de oude situatie.
Op gelijkvloers heb ik 150m² betonvloer met vloerverwarming , boven nog eens 40m² gangen en badkamers (vloerverwarming in chape).
Volgens de berekeningen heb ik een 7,5 kW nodig.
Heb telkens gevraagd voor een split unit met extern boilervat van 300 liter.
Een mooie Mitsubishi PUHZ-SW75 kan ik geplaatst krijgen voor €13.970 + BTW
Een Thermastage WOYA80KLT (eigenlijk Fujitsu) kost een stuk minder, € 9.980 + BTW
Is natuurlijk best een groot verschil. Denk niet dat een Mitsu echt €4.000 meer 'waard kan zijn' ?
Verder heb ik nog een offerte voor een Panasonic maar die heeft met 9 kW volgens mij teveel vermogen (€14.024 + BTW). En een Daikin die met 6 kW misschien wat te weinig vermogen heeft (€12.036 + BTW)
Iemand nuttige input?
Ligt eraan welke Daikin het precies is, https://daikintechnicaldatahub.eu/en-GB/.Breezz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:55:
Ik kreeg enkele offertres binnen voor L/W warmtepomp in mijn nieuwbouw.
Op gelijkvloers heb ik 150m² betonvloer met vloerverwarming , boven nog eens 40m² gangen en badkamers (vloerverwarming in chape).
Een Thermastage WOYA80KLT (eigenlijk Fujitso) kost een stuk minder, € 9.980 + BTW
Is natuurlijk best een groot verschil. Denk niet dat een Mitsu echt €4.000 meer 'waard kan zijn' ?
Verder heb ik nog een offerte voor een Panasonic maar die heeft met 9 kW volgens mij teveel vermogen (€14.024 + BTW). En een Daikin die met 6 kW misschien wat te weinig vermogen heeft (€12.036 + BTW)
Iemand nuttige input?
Ik kreeg bij mijn eerste offerte een ERGA08 (8kW) van Daikin aangemeten, en de tweede kwam met een 4kW. Waarom? Die 4kW blijkt met -10 nog steeds 5.2kW warmte te leveren, en dan heb je de back-up heater ook nog van minimaal 2kW.
In ieder geval, ik kreeg 13.600,- als offerte exclusief de subsidie voor de 8kW variant met 230l vloermodel boilervat. Die van 4kW heb ik al 3x achteraan gebeld maar nog niks in mijn inbox.. Dus denk dat ik die maar opgeef en meer offertes ga opvragen.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Uit dit topic en het Daikin Altherma topic heb ik al ontzettend veel informatie gehaald om de warmtepomp beter te laten draaien. Mijn dank hiervoor!
Toch loop ik als leek, ik heb hier echt geen verstand van, nog rond met een aantal vragen. Hieronder een korte toelichting zodat er ook wat materie is om op te schieten en waarmee wellicht wat andere Tweakers te helpen zijn.
De installateur heeft het volgende bedacht en neergezet maar is inmiddels failliet dus daar kan ik niet meer op terugvallen.
Onze woning is nieuwbouw uit 2020 met een te verwarmen garage waarbij de algehele isolatie dus redelijk in orde is.
Apparaat: Daikin Altherma 3 vloermodel (8kW)
Buiten: ERGA08EAV3
Binnen: EHVX08S23EJ9W
Opstelling in de technische ruimte:
Beelden zijn gemaakt met een warmtecamera zodat ook direct de aanvoer en retour duidelijk zijn.
:strip_exif()/f/image/sv0IOyzT4B4YpYbax10lxWSF.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8yGJRNJKIHej3byYAsjVSDBj.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/CgWf9FAHt4QnsliOjd8Os8QH.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eCWI87BnDyAll8cyd62qem5U.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/usHqKbuZ3RwQSB9UKf0vm63P.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3JKrDJoJcV5IZLaILis0QaJ4.jpg?f=user_large)
Vloerverwarming en convectoren:
De onderverdieping, de garage (groep 3 & 4) en de badkamer op de bovenverdieping bevatten vloerverwarming. Daarnaast zijn er op de slaapkamers in totaal 3 Daikin Altherma HPC convectoren gemonteerd die nooit mee verwarmen maar in de zomer het hele huis heerlijk koel houden.
De garage groepen staan altijd dicht en er zijn nog twee groepen die niet staan aangegeven op de tekening maar die wel in de verdeler zitten. Deze heb ik groep A en B genoemd in homeassistent.
:strip_exif()/f/image/9BXgbN7ZoftCRB5cXYS4H1Hc.jpg?f=fotoalbum_large)
Problemen:
Het begon vorig jaar met een pendelende warmtepomp (eerst dacht ik dat het normaal was dat de unit elke 20 minuten aan en dan weer uit ging). Daar ben ik pas wat mee gaan doen toen de temperaturen in huis schommelden tussen de 19 en 23 graden. Via de fora hier veel geleerd en besloten de stooklijn die standaard stond op; wanneer buiten -10C dan Ta: 45C en wanneer buitentemperatuur 10C dan Ta 35C, naar beneden te schroeven. Ook werd de overshoot verhoogd met 4 graden en de dT van 5C naar 3C gebracht.
Uiteindelijk een ESPAltherma geïnstalleerd om wat meer parameters uit te kunnen lezen (inmiddels begon het een noodgedwongen hobby te worden) om het gedrag van de warmtepomp te "bestuderen".
Dit alles werkte aardig maar een aanvoer temperatuur lager dan 29 graden lukte niet. Bij een lagere aanvoer temperatuur begint deze temperatuur ontzettend te fluctueren. Zo erg dat de warmtepomp uitslaat (pendel gedrag). Mijn leken conclusie was; de warmtepomp kan zijn warmte niet kwijt dus voor de zekerheid de Ta op 30C gezet.
De lente begon en alle zorgen verdwenen als sneeuw voor de zon.
/f/image/QlCLJWzEU6BalhU8C95oD3wE.png?f=fotoalbum_large)
Dit jaar leek het mij een goed idee om een warmtecamera aan te schaffen. Al snel kwam ik erachter dat de vloer niet overal even warm is. Op sommige plaatsen was er een verschil van 3C. Misschien was dit wel de reden dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan? Geïnspireerd door Tweakers, een aantal Shelly's met temperatuursensoren besteld, deze op de retourleidingen geductaped, en begonnen met uitlezen. Hierop de flow aangepast zodat het water met ongeveer dezelfde temperatuur terug komt met de hoop meer rust in het systeem te brengen en lagere temperaturen te kunnen aanvoeren.
In onderstaande afbeelding is de regenboog de retourwater van de groepen. Vertrekwatertemperatuur (Ta) en Waterinlaattemperatuur (Tr) zijn de temperaturen die de wp via de ESPAltherma afgeeft.
/f/image/WOMZo7EWKGAwnKtA6diCAuVj.png?f=fotoalbum_large)
Wat mij opvalt is dat de temperatuur die uit de vloer komt (regenboog) een aantal graden lager is dan de temperatuur die weer terug de unit ingaat (waterinlaattemperatuur). Het buffervat, dat volgens mij de laatste halte van het retourwater is voordat het de unit instroomt, geeft dezelfde temperatuur aan als de waterinlaattemperatuur van de unit zelf. De unit zelf probeert naar mijn idee dus prima die dT van 3C vast te houden.
Wanneer ik de temperatuur opmeet van de aanvoer- en retourleidingen op de plaats waar deze direct de vloer ingaan en uitkomen meet ik een dT van 5C a 6C.
Omdat ik dus totaal geen verstand heb van deze techniek vraag ik mij af of dit nu normaal gedrag is of dat er het een en ander niet op elkaar is afgestemd.
Want ik meen dat wanneer je een dT van 3C instelt dit verschil juist tussen de aanvoer- en retourleiding probeert aan te houden.
We verwarmen nu dus met een op de warmtepomp ingestelde dT3 en een flow van rond de 13L/min. Terwijl een dT van 5C a 6C op de aanvoer- en retourleidingen wordt gemeten.
Een aantal vragen die bij mij opkomen:
Is dit nu normaal dat het water alweer opgewarmd wordt voordat het de unit instroomt? Kan dit de oorzaak zijn dat er geen lagere Ta kan worden gevoerd?
Wordt het water opgewarmd door die twee stukken die de aanvoer en retour leidingen met elkaar verbinden en waarom zitten die er?
Wat is de functie van die witte thermostaat die geschakeld lijkt te zijn met de rode pomp en de vloerbeveiliging?
Mochten er andere dingen opvallen of meer informatie nodig zijn dan hoor ik dat natuurlijk ook graag
https://aircoplazazwolle.nl/warmtepompen-boilersBreezz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:55:
Een Thermastage WOYA80KLT (eigenlijk Fujitso) kost een stuk minder, € 9.980 + BTW
Iemand nuttige input?
Het is me niet geheel duidelijk op basis van de foto's, maar zie ik daar een (of zelfs twee?) directe verbindingen tussen aanvoer en retour? Zit daar een bypass? Kun je die dichtdraaien?Koluh schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:07:
Beste mensen,
Uit dit topic en het Daikin Altherma topic heb ik al ontzettend veel informatie gehaald om de warmtepomp beter te laten draaien. Mijn dank hiervoor!
Toch loop ik als leek, ik heb hier echt geen verstand van, nog rond met een aantal vragen. Hieronder een korte toelichting zodat er ook wat materie is om op te schieten en waarmee wellicht wat andere Tweakers te helpen zijn.
De installateur heeft het volgende bedacht en neergezet maar is inmiddels failliet dus daar kan ik niet meer op terugvallen.
Onze woning is nieuwbouw uit 2020 met een te verwarmen garage waarbij de algehele isolatie dus redelijk in orde is.
Beelden zijn gemaakt met een warmtecamera zodat ook direct de aanvoer en retour duidelijk zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De onderverdieping, de garage (groep 3 & 4) en de badkamer op de bovenverdieping bevatten vloerverwarming. Daarnaast zijn er op de slaapkamers in totaal 3 Daikin Altherma HPC convectoren gemonteerd die nooit mee verwarmen maar in de zomer het hele huis heerlijk koel houden.
De garage groepen staan altijd dicht en er zijn nog twee groepen die niet staan aangegeven op de tekening maar die wel in de verdeler zitten. Deze heb ik groep A en B genoemd in homeassistent.
[Afbeelding]
Problemen:
Het begon vorig jaar met een pendelende warmtepomp (eerst dacht ik dat het normaal was dat de unit elke 20 minuten aan en dan weer uit ging). Daar ben ik pas wat mee gaan doen toen de temperaturen in huis schommelden tussen de 19 en 23 graden. Via de fora hier veel geleerd en besloten de stooklijn die standaard stond op; wanneer buiten -10C dan Ta: 45C en wanneer buitentemperatuur 10C dan Ta 35C, naar beneden te schroeven. Ook werd de overshoot verhoogd met 4 graden en de dT van 5C naar 3C gebracht.
Uiteindelijk een ESPAltherma geïnstalleerd om wat meer parameters uit te kunnen lezen (inmiddels begon het een noodgedwongen hobby te worden) om het gedrag van de warmtepomp te "bestuderen".
Dit alles werkte aardig maar een aanvoer temperatuur lager dan 29 graden lukte niet. Bij een lagere aanvoer temperatuur begint deze temperatuur ontzettend te fluctueren. Zo erg dat de warmtepomp uitslaat (pendel gedrag). Mijn leken conclusie was; de warmtepomp kan zijn warmte niet kwijt dus voor de zekerheid de Ta op 30C gezet.
[Afbeelding]
Dit jaar leek het mij een goed idee om een warmtecamera aan te schaffen. Al snel kwam ik erachter dat de vloer niet overal even warm is. Op sommige plaatsen was er een verschil van 3C. Misschien was dit wel de reden dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan? Geïnspireerd door Tweakers, een aantal Shelly's met temperatuursensoren besteld, deze op de retourleidingen geductaped, en begonnen met uitlezen. Hierop de flow aangepast zodat het water met ongeveer dezelfde temperatuur terug komt met de hoop meer rust in het systeem te brengen en lagere temperaturen te kunnen aanvoeren.
In onderstaande afbeelding is de regenboog de retourwater van de groepen. Vertrekwatertemperatuur (Ta) en Waterinlaattemperatuur (Tr) zijn de temperaturen die de wp via de ESPAltherma afgeeft.
[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat de temperatuur die uit de vloer komt (regenboog) een aantal graden lager is dan de temperatuur die weer terug de unit ingaat (waterinlaattemperatuur). Het buffervat, dat volgens mij de laatste halte van het retourwater is voordat het de unit instroomt, geeft dezelfde temperatuur aan als de waterinlaattemperatuur van de unit zelf. De unit zelf probeert naar mijn idee dus prima die dT van 3C vast te houden.
Wanneer ik de temperatuur opmeet van de aanvoer- en retourleidingen op de plaats waar deze direct de vloer ingaan en uitkomen meet ik een dT van 5C a 6C.
Omdat ik dus totaal geen verstand heb van deze techniek vraag ik mij af of dit nu normaal gedrag is of dat er het een en ander niet op elkaar is afgestemd.
Want ik meen dat wanneer je een dT van 3C instelt dit verschil juist tussen de aanvoer- en retourleiding probeert aan te houden.
We verwarmen nu dus met een op de warmtepomp ingestelde dT3 en een flow van rond de 13L/min. Terwijl een dT van 5C a 6C op de aanvoer- en retourleidingen wordt gemeten.
Is dit nu normaal dat het water alweer opgewarmd wordt voordat het de unit instroomt? Kan dit de oorzaak zijn dat er geen lagere Ta kan worden gevoerd?
Wordt het water opgewarmd door die twee stukken die de aanvoer en retour leidingen met elkaar verbinden en waarom zitten die er?
Wat is de functie van die witte thermostaat die geschakeld lijkt te zijn met de rode pomp en de vloerbeveiliging?
Mochten er andere dingen opvallen of meer informatie nodig zijn dan hoor ik dat natuurlijk ook graag
En ik zie ook een aparte pomp + thermostaat bij de vloerverwarming zitten; zit daar een mengverdeler? Zo ja: die moet eruit.
edit: de buffer is idd ook overbodig zoals hieronder wordt gezegd.
Met dit weer verwacht ik dat je de woning met 24-28 graden aanvoer warm kan houden.
Je hebt een parallelbuffer (grote vat) met pompvloerverdeler ipv pomploze.Koluh schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:07:
Beste mensen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Problemen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarbij de pomp van je CV harder draait dan de pomp voor het water wat door de vloer en convetoren gaat.
Resultaat is dat er een kleine stroming ontstaat die je retour opwarmt. En hoe groter het pompvolume verschil hoe meer er water door de parallelbuffer stroomt.
Dit terwijl je die eigenlijk hydraulisch neutraal wilt hebben (stroming 0).
Er zit nog iets tussen de buffer en de pomp, is dat misschien de remmende factor?
Edit: Eerste foto gemist.
Bypass staat sowieso open
Welk model 9kW van Panasonic?Breezz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:55:
Een Thermastage WOYA80KLT (eigenlijk Fujitsu) kost een stuk minder, € 9.980 + BTW
Iemand nuttige input?
Dit is een seriële buffer in de retour. Waarom die bypass, pomp en buffer er in zitten is me een raadsel met zo'n oppervlak aan niet nageregelde vloerverwarming. Zeker indien er ook nog een pomp in de wp is gemonteerd. Maakt het alleen maar ingewikkeld.Dapdodo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:27:
[...]
Je hebt een parallelbuffer (grote vat) met pompvloerverdeler ipv pomploze.
Waarbij de pomp van je CV harder draait dan de pomp voor het water wat door de vloer en convetoren gaat.
Resultaat is dat er een kleine stroming ontstaat die je retour opwarmt. En hoe groter het pompvolume verschil hoe meer er water door de parallelbuffer stroomt.
Dit terwijl je die eigenlijk hydraulisch neutraal wilt hebben (stroming 0).
Er zit nog iets tussen de buffer en de pomp, is dat misschien de remmende factor?
Inderdaad. Deze seriebuffer is weliswaar het minste probleem van deze hele installatie (zoals @Koluh al aantoonde met de metingen dat de temperatuur de buffer in en uit hetzelfde is), maar overbodig issie wel.Insert12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Dit is een seriële buffer in de retour. Waarom die bypass, pomp en buffer er in zitten is me een raadsel met zo'n oppervlak aan niet nageregelde vloerverwarming. Zeker indien er ook nog een pomp in de wp is gemonteerd. Maakt het alleen maar ingewikkeld.
Helemaal mee eens. Ik ken deze warmtepomp niet maar neem aan dat in de warmtepomp zelf al een waterpomp zit. Waarom een extra pomp er dan tussen zit is mij een raadsel. Wellicht is de seriebuffer overbodig maar dat kan op zich geen kwaad. Ziet er op het oog netjes uit maar volgens mij klopt het hydraulisch niet.Insert12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Dit is een seriële buffer in de retour. Waarom die bypass, pomp en buffer er in zitten is me een raadsel met zo'n oppervlak aan niet nageregelde vloerverwarming. Zeker indien er ook nog een pomp in de wp is gemonteerd. Maakt het alleen maar ingewikkeld.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Is dat dan geen verborgen gebrek dan met de KISS installaties hier? Heeft iemand ervaring in het verkopen van een woning met DIY warmtepomp installatie?flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:12:
[...]
Als je het bouwbesluit volgens de letter volgt vereist dat nog steeds een buffervat en volledige naregeling.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Buffer verwijderen is niet de oplossing van het probleem, maar ehh. had er wellicht niet in gehoeven.Carboy54 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:17:
[...]
Helemaal mee eens. Ik ken deze warmtepomp niet maar neem aan dat in de warmtepomp zelf al een waterpomp zit. Waarom een extra pomp er dan tussen zit is mij een raadsel. Wellicht is de seriebuffer overbodig maar dat kan op zich geen kwaad. Ziet er op het oog netjes uit maar volgens mij klopt het hydraulisch niet.
Wel zie ik op de foto in de leiding naar de vloerverdeler een afsluiter zitten voorzien van een thermomotor, als deze (gedeeltelijk) dichtloop kan de WP z'n vermogen niet kwijt. Dat kan resulteren in pendelgedrag ongeacht hoe de stooklijn is ingesteld.
Wellicht deze afsluiter geheel openen en als het te warm in huis wordt daarna de stooklijn aanpassen.
De WP kan een flow geven nagenoeg gelijk aan de gevraagde flow van de verdeler, dus kunnen beide bypassen en pomp uit het secondair circuit, gelijk dienen er dan wel leidingwerk te gebeuren. en ook de regeling dient aangepast te worden. Al met al wellicht werk voor een kundig persoon/installateur.
Nee, want het bouwbesluit is niet van toepassing. Iets wat installateurs graag negeren eant het dient als kruk om mensen duizenden euros aan naregeling aan te smeren en het verhult ook hun eigen incompetentie.silverball schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Is dat dan geen verborgen gebrek dan met de KISS installaties hier? Heeft iemand ervaring in het verkopen van een woning met DIY warmtepomp installatie?
Helderflippy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:38:
[...]
Nee, want het bouwbesluit is niet van toepassing. Iets wat installateurs graag negeren eant het dient als kruk om mensen duizenden euros aan naregeling aan te smeren en het verhult ook hun eigen incompetentie.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Je woning hoeft toch niet aan het bouwbesluit te voldoen als je verkoopt? Bouwbesluit is er om consumenten te beschermen bij nieuwbouw, maar in dit geval hebben ze gewoon de plank misgeslagen.silverball schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Is dat dan geen verborgen gebrek dan met de KISS installaties hier? Heeft iemand ervaring in het verkopen van een woning met DIY warmtepomp installatie?
Maar goed een KISS installatie die netjes z'n werk doet zonder ingrijpen, daar gaat toch niemand nee tegen zeggen? Het wordt een ander verhaal als het allemaal houtje touwtje aan elkaar geknupt is.
Hydraulisch is er geen scheiding dus ook geen secundair systeem. Serie buffer wellicht overbodig maar kan geen kwaad. En inderdaad genoemde bypassen ( zonder regeling? ) en pomp er tussen uit voor maximale flow en stabiliteit.tingbrouwer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:34:
[...]
Buffer verwijderen is niet de oplossing van het probleem, maar ehh. had er wellicht niet in gehoeven.
Wel zie ik op de foto in de leiding naar de vloerverdeler een afsluiter zitten voorzien van een thermomotor, als deze (gedeeltelijk) dichtloop kan de WP z'n vermogen niet kwijt. Dat kan resulteren in pendelgedrag ongeacht hoe de stooklijn is ingesteld.
Wellicht deze afsluiter geheel openen en als het te warm in huis wordt daarna de stooklijn aanpassen.
De WP kan een flow geven nagenoeg gelijk aan de gevraagde flow van de verdeler, dus kunnen beide bypassen en pomp uit het secondair circuit, gelijk dienen er dan wel leidingwerk te gebeuren. en ook de regeling dient aangepast te worden. Al met al wellicht werk voor een kundig persoon/installateur.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dat dacht ik dus ook niet; maar er wordt wel vaker geschermd in het l/l topic (en bij cop1 oplossingen) dat dit niet mag bij de verkoop, dus vandaar mijn twijfel.Oilman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Je woning hoeft toch niet aan het bouwbesluit te voldoen als je verkoopt?
WH-UD09HE8 BI-BLOK BUITENUNIT 9KW 3 FASE
WH-ADC0916H9E8 AQUAREA ALL-IN-ONE BINNENUNIT 9-16 KW 3 FASE
Wie komt er dan langs, de bouwbesluit politie?silverball schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:25:
[...]
Dat dacht ik dus ook niet; maar er wordt wel vaker geschermd in het l/l topic (en bij cop1 oplossingen) dat dit niet mag bij de verkoop, dus vandaar mijn twijfel.
3 fase in NL is ongeschikt bij jou ivm veel te hoog minimum vermogen van 5 Kw en oud model met R410 wat wordt uit gefaseerd. Kijk naar de veel modernere K of L serie 1 fase.Breezz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:32:
[...]
WH-UD09HE8 BI-BLOK BUITENUNIT 9KW 3 FASE
WH-ADC0916H9E8 AQUAREA ALL-IN-ONE BINNENUNIT 9-16 KW 3 FASE
Wij wonen in een huis waarbij het dak niet in een punt loopt maar afgevlakt is. Dus er is circa 2,5 x 6 meter platdak boven onze zolder waar nu ook de CV-ketel hangt. Dit dak wordt gedragen door 4 dikke en zware betonnen balken van 15x25 cm per stuk.
Er staat nu al een buitenunit van een airco op het dak en er liggen twee zonnepanelen. Er zou fysiek nog een L/W monobloc bij passen. Dit zou de installatie van een warmtepomp erg eenvoudig maken omdat ik dan slechts een halve meter hoger zit dan de huidige bestaande CV-ketel. Ik zou de unit zo kunnen plaatsen dat deze als het ware rechtstreeks op de middelste twee betonnen balken komt te rusten.
Lichtkoepel is 80x110 cm en is te openen voor eenvoudige toegang tot het dak.
Zouden jullie het aandurven om een L/W monobloc op dit dak te zetten met het oog op ongewenste resonanties? Als de 2,5 kW L/L buitenunit hard moet werken hoor ik deze lichtjes resoneren op zolder.
Binnenaanzicht op het dak met de 4 balken:
:strip_exif()/f/image/jegvnq14lfJAxrvhjRqRlB5m.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakconstructie zelf is slechts paar cm houten platen + paar cm isolatie (rand moet nog afgewerkt worden
:strip_exif()/f/image/iom7DcAExY4iQwAs9iNu386t.jpg?f=fotoalbum_large)
Buitenaanzicht:
:strip_exif()/f/image/99sNes7TTBPYoqRWbNHBPwIh.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ja 100% dat kan wel. Zou brede betonbalken pakken die op de betonnen balken liggen (op het dak met rubber eronder)en daarop dan weer bigfoots 60 cm leggen.nMad schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:57:
Het algemene advies in dit topic is om geen WP buitenunit op een houten dak neer te zetten i.v.m. resoneren van de constructie.
Wij wonen in een huis waarbij het dak niet in een punt loopt maar afgevlakt is. Dus er is circa 2,5 x 6 meter platdak boven onze zolder waar nu ook de CV-ketel hangt. Dit dak wordt gedragen door 4 dikke en zware betonnen balken van 15x25 cm per stuk.
Wel met een kraantje spul op dak zetten.
Nu kan ik nog wel bezig aan het zelf allemaal regelen maar daar heb ik eigenlijk niet echt de tijd voor. Of iemand moet nog een suggestie van een installateur in mijn DM kunnen droppen. Anders ga ik het maar op een laag pitje zetten en in de zomer maar weer actief oppakken. Valt me allemaal best tegen in ieder geval. Voor airco's kun je zo 10 bedrijven vinden als je wil.
Ik ga misschien nog maar eens wat lokale CV-bedrijven proberen te vinden.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Moet zeker lukken zonder veel overlast. Wel goed nadenken over een verende constructie. Er is daar een apart topic over, waar verschillende mensen met succes de wp op een houten dak hebben geplaatst. Met die betonnen balken is het zelfs een stukje makkelijker.Technician- schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:02:
[...]
Ja 100% dat kan wel. Zou brede betonbalken pakken die op de betonnen balken liggen (op het dak met rubber eronder)en daarop dan weer bigfoots 60 cm leggen.
Wel met een kraantje spul op dak zetten.
Zie Trillingen warmtepomp dempen
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt