3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Technician- schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:22:
[...]
En op tweakers zitten enkel verstandige zelf lerende mensen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Voor een beetje kamer is een radiator (of jaga) van 2m breed al snel te klein (afhankelijk van de hoogte en type). Ik moest ivm beperkte hoogte heel erg de breedte in op een slaapkamer van 3,5 x 2,5.JvdBosch schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:55:
[...]
Deze jaga is al een van de grootste (2m breed en grootste diepte). Maar ik zal er eens wat mee experimenteren. Hoe lager de aanvoer hoe beter inderdaad…
:strip_exif()/f/image/1ft3vSUaZxuj95irY0nmIjHA.jpg?f=fotoalbum_large)
Een type 33 had kleiner gekund, maar dit vond ik netter staan.
Ik heb met een rekentool (jouw gok op google is even goed als die van mij) het vermogen van de radiator kunnen berekenen met een aanvoer van 35 graden. Hoeveel vermogen een kamer nodig heeft kun je ook zelf opzoeken. Op die manier heb ik de slaapkamers van grote radiatoren voorzien en heb ik geen boosters nodig (Er zit ook radiatorfolie op de muren achter de radiatoren).
Op de kleinste slaapkamer kon ik geen 22 kwijt, wel een 21. Die 21 is zo breed als de hele buitenmuur van die kamer. Dat is misschien een raar gezicht als er niks voor komt de staan, maar het werkt prima.
[ Voor 9% gewijzigd door DaanTriple7 op 24-12-2023 14:37 ]
Mijn Xtend5 regelt dat zelf. Maar ik zou indien gewenst de stooklijn handmatig hoger in kunnen stellen.JvdBosch schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:46:
[...]
En die aanvoertemperatuur doe je middels de stooklijn? Ik zat al te denken om de stooklijn via bbqkees en home assistant te verhogen zodra die ruimte te koud wordt.
Als ik 24/7 water van 29 tot 34 graden met deze buitentermperaturen de vloer in pomp, dan moet ik snel op zoek naar de zomerkleding.DaanTriple7 schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:35:
@JvdBosch
Ik heb vloerverwarming op de begane grond en normale radiatoren op de bovenverdieping. Deze heb ik wel zelf geplaatst en heel erg overbemeten. Als mijn warmtepomp draait is de aanvoer altijd tussen de 29 en 34, en met de grote overbemeten radiatoren wil dat prima, zelfs zonder booster fans.
Heb je er toevallig nog een verdeler met pomp tussen zitten?
Correct!Oilman schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:53:
[...]
Als ik 24/7 water van 29 tot 34 graden met deze buitentermperaturen de vloer in pomp, dan moet ik snel op zoek naar de zomerkleding.
Heb je er toevallig nog een verdeler met pomp tussen zitten?
Wat is daar de reden cq noodzaak van ?
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Deze Jaga type 21 met fan zit bij 35/30/20 nog ruim boven de 1700W op volle fanspeed. De kamer verliest bij redelijke vorst tegen de 1000W. Zou moeten werken dus. Maar de tip van @MrFish over de minimale inschakeltemperatuur zal ik eens proberen.DaanTriple7 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:33:
[...]
Voor een beetje kamer is een radiator (of jaga) van 2m breed al snel te klein (afhankelijk van de hoogte en type).
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Bij die 1700 watt hoort ook een behoorlijke flow. Anders is het misschien 35/25/20. Volle fanspeed is ook niet heel aangenaam trouwens. Misschien kun je qua inregelen (iets minder vvw en iets meer Jaga) zoals door @BarryH aangegeven nog best wat bereiken met zo'n flinke Jaga.JvdBosch schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:44:
[...]
Deze Jaga type 21 met fan zit bij 35/30/20 nog ruim boven de 1700W op volle fanspeed. De kamer verliest bij redelijke vorst tegen de 1000W. Zou moeten werken dus. Maar de tip van @MrFish over de minimale inschakeltemperatuur zal ik eens proberen.
Wat je gaat krijgen met inregelen is een iets andere balans tussen beneden en boven. Beneden zal iets langer duren voordat het warm wordt, en boven juist iets sneller. De stooklijn hoef je misschien niks/nauwelijks te wijzigen.
[ Voor 15% gewijzigd door verkeerslicht op 24-12-2023 18:05 ]
- daarom zijn er ook de 300 l/h ventielen voor de JAGA's (bijvoorbeeld van Heimeier).
Mijn PWM ventilatoren beginnen bij ca. 21 °C aanvoer te draaien (Heatbooster),
maar mijn kamertemperatuur is dan ook ca. 19,1 °C
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 24-12-2023 18:30 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Geen noodzaak. Ik heb zelf geen perstang, en dat blijkt duur speelgoed. Het werkt in de huidige opstelling best oké, dus ik stel het vervangen van de verdeler waarschijnlijk uit tot de buitentemperatuur het toelaat om een paar dagen zonder verwarming te zitten.
Aha, ik zie het ook in de HyTools app die ik heb, dank voor de info. Ik zie ook dat mijn henco leidingen dus eigenlijk wat ondergedimensioneerd zijn. Als ik weer eens een huis ga bouwen ga ik alles overdimensioneren….dunklefaser schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:28:
@JvdBosch De flow bij 1700 W en 35/30 is ca. 300 l/h (294 l/h) - bij 1000 W ca. 173 l/h
- daarom zijn er ook de 300 l/h ventielen voor de JAGA's (bijvoorbeeld van Heimeier).
Mijn PWM ventilatoren beginnen bij ca. 21 °C aanvoer te draaien (Heatbooster),
maar mijn kamertemperatuur is dan ook ca. 19,1 °C
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Nu zie ik het onderwerp grindkoffer hier soms voorbij komen, en meen dat de genoemde dieptes dan vaak zo rond de 30 a 40 cm liggen. Al lijkt me dat je in geval van een valpijp inderdaad wat dieper moet gaan om te voorkomen dat alles vastvriest.
Zie tekeningen hieronder. Zelf denk ik dat dit wel wat is aan te passen: de Airco hoeft niet zo diep te zijn, omdat deze voornamelijk in de zomer gebruikt wordt, ik denk er aan om deze ook in de 'randen' van het seizoen te gebruiken om te verwarmen op het moment dat het soms net wat te fris wordt in de avonden, maar je nog niet permanent de WP hoeft aan te slingeren (met alle hier regelmatig besproken pendel problemen vandien
De grindkoffer van de WP zal wat dieper moeten zijn, maar 90cm over de volledige lengte en breedte lijkt me overdreven. Lijkt me voldoende (wellicht zelfs beter) om deze "af te laten lopen" van zo'n 30cm aan de randen naar zo'n 90cm rond de valpijp. Het lijkt me dat dit wellicht nog beter is, omdat de grond waarschijnlijk minder snel afkoelt dan het grind (wat beter "ventileert" met de koude lucht dan de grond.
Is er iemand die hier slechte ervaringen heeft met bevriezen van condens in/op een grindkoffer omdat deze onvoldoende diep is? (we hebben vorig seizoen nog even een koude periode gehad).
EDIT: nog een dingetje waar ik aan twijfel: de grindbak is nu aan de voor- en achterkant slechts 7.5 cm groter dan de WP buitenunit, dat lijkt me aan de krappe kant?
/f/image/vGaXD2OjEQtzIiZm6vwGPxYv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fNYAhs6bM7EOTfgZj3GaCcLb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 24-12-2023 22:57 ]
Volgens mij werkt dat voor geen meter met vorst.Batilan schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:49:
Is er iemand die hier slechte ervaringen heeft met bevriezen van condens in/op een grindkoffer omdat deze onvoldoende diep is? (we hebben vorig seizoen nog even een koude periode gehad).
Water vriest al gelijk aan voordat het überhaupt het grind ingaat.
Het defrost water is best warm (een paar graden boven nul) en trekt instant in het zand weg. Heb de afgelopen jaren nog geen enkel probleem met aanvriezen onder de unit gehad. Worst case haal ik het een keer weg als het echt bizar en lang koud is.
[ Voor 3% gewijzigd door master1104 op 24-12-2023 23:42 ]
Ik denk dat ze daarom een valbuis gebruiken zodat het water naar een diepte valt waar het minder snel vriest. Ik begrijp ook dat er dan meestal een warmtelint gebruikt wordt wat bij vorst aan gaat en zo voorkomt dat het water bevriest? Ik noemde het condens, maar dat is denk ik niet helemaal het juiste woord omdat het meest gaat om water wat ontdooit wordt, tijdens een defrost (zoals @master1104 hieronder ook aangeeft).Technician- schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:39:
[...]
Volgens mij werkt dat voor geen meter met vorst.
Water vriest al gelijk aan voordat het überhaupt het grind ingaat.
@Technician- Hoe wordt het water bij jouw buitenunit afgevoerd?
Die staat op 2 opsluitbanden (= stoepranden) van 1 meter op een grindbed van 15 cm diep, en daaronder 30 cm drainagezand, met onderin een drainagebuis naar een zinkput, en een riool.
Dat heeft alle winters volstaan. Wèl een ruimte van 10 cm of iets meer tussen onderkant pomp en grindbed aanhouden.
Geen 'valpijp' nodig gehad, zoals ik het beschreef is dat ruim voldoende, dat ontdooide ijswater zakt zo de grindlaag in, en als het echt vriest, dan komt er een ijslaag, maar dat is in mijn toepassing geen enkel probleem. Maar je aannemer wil ook wat verdienen denk ik.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Thx voor de praktijk infomaster1104 schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:42:
Mijn buitenunit(s) staan gewoon boven zwart zand. Wel iets uitgegraven, zodat er ca 20cm vrije ruimte is. En de unit op bigfoots.
Het defrost water is best warm (een paar graden boven nul) en trekt instant in het zand weg. Heb de afgelopen jaren nog geen enkel probleem met aanvriezen onder de unit gehad. Worst case haal ik het een keer weg als het echt bizar en lang koud is.
Thx! Die 10cm wordt in dit ontwerp ruim gehaald als ik naar de tekening kijk, zit eerder op 30cm als ik de verhoudingen zie. Wat dat betreft mogen de bigfoots van mij wel iets minder dik. Hoe minder buitenunit "in hetNaalroc schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:59:
@Batilan Die oplossing werkt prima, maar is heel erg overdadig in mijn ervaring met mijn 14 kW pomp in de laatste 5 jaar.
Die staat op 2 opsluitbanden (= stoepranden) van 1 meter op een grindbed van 15 cm diep, en daaronder 30 cm drainagezand, met onderin een drainagebuis naar een zinkput, en een riool.
Dat heeft alle winters volstaan. Wèl een ruimte van 10 cm of iets meer tussen onderkant pomp en grindbed aanhouden.
Geen 'valpijp' nodig gehad, zoals ik het beschreef is dat ruim voldoende, dat ontdooide ijswater zakt zo de grindlaag in, en als het echt vriest, dan komt er een ijslaag, maar dat is in mijn toepassing geen enkel probleem. Maar je aannemer wil ook wat verdienen denk ik.
aanzicht" hoe beter. Wellicht houden ze rekening met 'eens in de 100 jaar sneeuwstormen' of normen uit Scandinavische of alpine landen
@DaanTriple7 onze Nibe F2120-16 draait nu op max 35-40 gesden en met de huidige hoge buitentemperatuur hebben we het behaaglijk warm met radson 33 radiatorenDaanTriple7 schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:35:
@JvdBosch
Ik heb vloerverwarming op de begane grond en normale radiatoren op de bovenverdieping. Deze heb ik wel zelf geplaatst en heel erg overbemeten. Als mijn warmtepomp draait is de aanvoer altijd tussen de 29 en 34, en met de grote overbemeten radiatoren wil dat prima, zelfs zonder booster fans.
Toch heb ik een prototype van 180cm lang en 13cm breed met 14 120mm radiatoren gereed waarmee we ook met lagere temperaturen de boel comfy en warm hoop te houden.
Stukken stiller dan die kleine ventilatorfans en deze nemen alledrie de platen mee waar dd speedcomforts het met 2 platen - lees kleine fans- moeten doen
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
@BatilanBatilan schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:04:
[...]
Thx voor de praktijk infoWat ik me nog wel afvraag: in hoeverre verdeelt het water zich, wat vrijkomt bij een defrost. Ik zie bij een defrost van andere WP's soms een flinke "stoomwolk" verschijnen. Stoom zal het niet zijn omdat het juist nog bevroren was, het grootste deel zal geleidelijk neerslaan over een groot oppervlak waardoor het geen ijs problemen elders geeft? Maar een deel wordt blijkbaar opgevangen binnen de behuizing van de WP en afgevoerd via de valpijp?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/clpfhiAM7oIZkkeGBnD9ANc8.jpg?f=user_large)
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Thx! Nog meer praktijkinfo
Maar zelfs met een dergelijke stroom is een valpijp dus overbodig? (Aangenomen dat je ook langere koudere periodes zonder problemen bent doorgekomen).
Ik ken die Vaillant niet, maar wat een WP met 't defrost water doet kan dus heel verschillend, blijkbaar heeft zo'n Nibe 1 uitgang waar 't flink uitstroomt. Een Panasonic monoblok heeft meerdere gaten in de onderplaat waar 't water standaard uitloopt en dan heb je standaard niets aan een valpijp. Wel kan je bij zo'n Panasonic alle gaten op 1 na dicht maken met een bijgeleverde rubber afdichtdop en in die ene een dop met afvoer-mondstuk, dan kan je wel met een slangetje en valpijp uit de voeten maar moet je ook wel de basepan heater of een warmtelint gaan gebruiken.Batilan schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:54:
[...]
Thx! Nog meer praktijkinfo![]()
Maar zelfs met een dergelijke stroom is een valpijp dus overbodig? (Aangenomen dat je ook langere koudere periodes zonder problemen bent doorgekomen).
Oftewel goed kijken hoe 't exact zit bij de voorgestelde WP en of er mogelijk ook opties zijn zoals bij de Panasonic.
Als ik 't op Tweakers zo lees denk ik dat de meeste Panasonic WP bezitters niet met een valpijp werken maar met een grindbed waarin 't defrostwater dus vanuit meerdere gaten in de bodemplaat wegloopt.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 21:28
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Andere warmtepompen hebben bijvoorbeeld drie of vier gaten waar het uit loopt, dan is het grind weer belangrijker.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Batilan Als het om Vaillant gaat: die bodemplaat is bij mij dus nogal "lek". >95% komt er inderdaad centraal onderuit, maar ook veel door andere gaten in de bodemplaat. Het water moet dus over heel de oppervlakte van de pomp direct kunnen weglopen.Proton_ schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:15:
@Batilan Vaillant heeft een trechter in de bodem en iets van 30 cm overlengte op het verwarmingslint. De valpijp is m.i. belangrijker dan het grind.
Andere warmtepompen hebben bijvoorbeeld drie of vier gaten waar het uit loopt, dan is het grind weer belangrijker.
Ik heb een Nefit Enviline. Daarbij zitten gaten onder in de behuizing en loopt het water er in een flinke straal uit (zie eerdere foto van soort gelijke straal). Het is nevel wat er uit komt zodra de fan aanslaat, de verdamper wordt enkele tientallen graden warmer tijdens de defrost. Het ijs smelt, loopt er onder uit en na een paar minuten gaat de fan op vol vermogen om het resterende vocht uit de verdamper te zuigen. Die warme en super vochtige lucht zie je als een stoomwolk. Los van de camera’s die triggeren op beweging geeft dat geen enkel probleem in de omgeving.Batilan schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:04:
[...]
Thx voor de praktijk infoWat ik me nog wel afvraag: in hoeverre verdeelt het water zich, wat vrijkomt bij een defrost. Ik zie bij een defrost van andere WP's soms een flinke "stoomwolk" verschijnen. Stoom zal het niet zijn omdat het juist nog bevroren was, het grootste deel zal geleidelijk neerslaan over een groot oppervlak waardoor het geen ijs problemen elders geeft? Maar een deel wordt blijkbaar opgevangen binnen de behuizing van de WP en afgevoerd via de valpijp?
Zou persoonlijk het geld van een diep grindbed liever steken in een goede afregeling van de installatie! En nogmaals, die ene keer dat het hypothetisch problemen zou kunnen geven pak je de föhn en los je het in een paar minuten op.
Misschien met lint in valbuis te voorkomen.
Maar moet water wel op 1 punt eruit komen en das vaak niet zo.
Grindbed is natuurlijk wel goed om er geen waterpartij van te krijgen.
Mijne hangt aan beugels tegen een ongebruikte kamermuur, vrij hoog en lekt gewoon op platdak.
Nooit gedoe gehad en heb m al >5 jaar.
YouTube: Defrost Vaillant VWL55/6
Dan heb je een idee van de hoeveelheid water die er vrij komt.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios
Al staan er ook wel veel waarheden in, ook wel wat flauwekul, en allemaal onnodig moeilijk.
Tegelijkertijd te simplistisch.
Je kunt flow problemen bijna nooit oplossen met alleen inregelen.
En 75% besparen? Ja misschien als je een radiator in een koude schuur hebt staan.
Zo’n vent van Intergas in de comments, waar is de evenwichtsfles en de systeempomp? En dan allemaal de installateurs op de kop geven. (Soms terecht hoor, maar heel vaak niet).
Want wat is de praktijk? Je wilt met WP de hoofdruimtes goed verwarmen. Stel je hebt radiatoren. Woonkamer en keuken vol open.
Andere radiatoren, bv in de wc/gang kunnen weleens teveel wegkieperen als ze voorin de installatie zitten. Weg ermee! Pleur er gewoon uit die radiatoren en neem genoegen met een koudere ruimte.
Zelf zit bij ons achter de WC de VV verdeler in een voorraadkast.
Met een afzuig box zuig ik de warmte over de verdeler met een slang laag in de wc ruimte.
Dus ik blaas in, het restant gaat onder de deur naar de gang.
Zomers gaat de afvoer naar buiten open, ‘s winters zit die dicht.
Op de badkamer waar vroeger alleen een radiator zat, heb ik zelf een unit gemaakt precies zo groot als het wasmeubel en die eronder gemonteerd. Deze voorzien van 2 stevige EC fans 300mm. Wordt met 30 Ta flink warm in de douche!
De afzuiging van de douche blaast via een t stuk warmte op zolder, precies waar de vrouw de was droogt.
Via een RV sensor zal bij RV >55% de lucht op zolder cia een andere EC box worden afgevoerd naar buiten. Overdruk via kleine rooster boven de dakkapel.
Maar als je dus de Boomers volgt moet je alles laten inregelen (€500) oh er moeten devietbegrenzers voor de radiatorkranen (€500)
Nou er moet een buffervat in en extra pomp (€1000)
U bespaart niet? Oh ligt aan uw gebruik, zet de thermostaat op max 16c
Verdere domme opmerkingen:
Intergas: de flow in de hele installatie verdriedubbelt!! door dT20 naar dT5. (De WP heeft ook veel minder vermogen dan de CV, dus dat compenseert flink)
Oude pensionado:
Installateur moet wvb maken bij -10C en inregelen met inregeleapport, en nog tig dingen. (Hoe dan? met alleen maar wat voetventieltjes, wie betaald daar €1500 extra voor) al heeft hij deels gelijk dat er wat meer berekeningen vooraf mogen overdrijft hij mateloos.
[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 25-12-2023 13:37 ]
Denk niet dat het een boomer probleem is.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:27:
Wat veel flauwekul hoor je zoal bij Boomers die ook over warmtepompen hebben gehoord.
Dat is ook een iets te simpele voorstelling van zaken.
[ Voor 51% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 14:52 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zo waren ze laatst ergens debieten met elkaar aan het vergelijken. Compleet verschillende huizen en afgiftesystemen. Gemiddeld zaten de meesten zo op 13-17 liter. Eentje zat er op 24 liter, dat was teveel. De beste man had een warmtepomp die bijna de hele dag vol aan het werk was. De conclusie was dat de flow omlaag moest zodat het water langer de tijd had om de warmte af te geven.
Berekening er tegenaan gegooid dat de conclusie niet klopte. Toch blijft het knagen, ieder ander heeft namelijk een lagere flow. (Werkelijke probleem, laag vermogen + teveel nachtverlaging)
Dan heb je nog de tig personen die ruis creëren door te komen met allerlei kul. De natuurkunde klopt natuurlijk nooit maar als je even heel snel nadenkt dan klinkt het aardig logisch.
En als laatste heb je nog angst. Iemand z'n buurman heeft een vriend en die zwager heeft een warmtepomp. Ding maakt herrie en zuipt stroom. Daar kunnen 10 mensen die er zelf één hebben repliek op geven maar toch het verhaal van die buurman zal maar waar zijn.
Het is een psychologisch probleem dat zichzelf hopelijk in de tijd wel gaat oplossen.
- Installateurs zullen met de tijd mee moeten, de kennis zal beter worden.
- Mensen moeten niet voor een duppie op de eerste rang willen zitten. Inregelen kost tijd, kost geld.
- Het internet moet aangepast worden, je mag alleen maar posten als je gelijk hebt.
Appeltje, eitje.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Mooie wens voor 't nieuwe jaar. Wat zal 't dan lekker rustig worden & d'r zullen diverse platformen failliet gaan; top!LacsapOV schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:06:
- Het internet moet aangepast worden, je mag alleen maar posten als je gelijk hebt.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Klein offer voor een warm huisblb4 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:12:
[...]
Mooie wens voor 't nieuwe jaar. Wat zal 't dan lekker rustig worden & d'r zullen diverse platformen failliet gaan; top!
En kennis beter worden? Ik heb er een hard hoofd in. De meeste installateurs denken maar aan 1 ding, snel plaatsen, zo simpel mogelijk en op naar de volgende. Ik denk dat de kennis van de gemiddelde Tweaker hier beter is dan bij de installateurs. Dat maakt het ook zo lastig tot een resultaat te komen met die mannen. Iedereen die zich hier inleest springen de tranen in de ogen met de onzin die de meeste verkondigen die je laat komen.
Die drie punten moet je ook lezen met een hele grote knipoog. Ik heb er ook weinig geloof in, punt 1 50%, punt 2-3 0%. 😂MotorBeast schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:42:
@LacsapOV Dat is toch altijd met nieuwe techniek? Zonnepanelen hier 11 jaar geleden en ik was maf, levert helemaal niets op, zijn lelijk, ik begin er niet aan etc etc. En nu? De halve straat heeft ze ineens. Weliswaar veel verkeerd geplaatst met panelen die portrait liggen in de schaduw. (kennis van de installateur? Waar?).
En kennis beter worden? Ik heb er een hard hoofd in. De meeste installateurs denken maar aan 1 ding, snel plaatsen, zo simpel mogelijk en op naar de volgende. Ik denk dat de kennis van de gemiddelde Tweaker hier beter is dan bij de installateurs. Dat maakt het ook zo lastig tot een resultaat te komen met die mannen. Iedereen die zich hier inleest springen de tranen in de ogen met de onzin die de meeste verkondigen die je laat komen.
Generatie X zou ook nog kunnen maar alles wat daarna komt niet.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:52:
het gaat niet fout omdat het boomers zijn maar omdat het een stelletje prutsers zijn die toevallig boomer zijn.
Die lossen het met een app of excelbestandje wel op.
Die zie je niet met gereedschap in hun handen, en dat is ook beter ze zouden alleen zichzelf maar verwonden..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Maar hier reageren fabrikanten en adviseurs dus zo.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:52:
het gaat niet fout omdat het boomers zijn maar omdat het een stelletje prutsers zijn die toevallig boomer zijn.
Klein hekelpuntje van mij, jaren bij een grote installateur gezeten. En de laatste jaren schrijven adviseurs, vaak nog HIT geschoold, alleen maar prestatie bestekken met allerlei boete clausules.
Daar staat alleen in dat het pand zus en zo moet presteren tegen deze voorwaarden.
Maar ze rekenen of tekenen of ontwerpen niks zelf. Alleen maar achteraf afkraken.
Als je het dan zo goed weet en je neemt je verantwoordelijkheid, maak dan gewoon een goed ontwerp.
Want bij installateurs wordt nog wel steeds keihard gewerkt, ook nu tijdens kerst moeten de monteurs opdraven als er kleine probleempjes zijn. En in de regel werken ze nog steeds keihard en weten ze hoe je een leiding aanlegt, last, en monteert.
Maar het ontbreekt steeds meer aan kennis, goed ontwerp. Maar in plaats van dat adviseurs en installateurs samen werken gaan ze elkaar aanklagen en jammeren dat partijen het niet goed doen en vroeger alles beter was.
de hedendaagse adviseur/ontwerper is de oude monteur met de kapotte knieen. die neemt dus zijn "ervaring" van hoe hij het heeft geleerd in 1980 mee naar hoe zij de installatie wilt zien in 2023. combineer dat met een exelletje die hij 15+ jaar geleden een keer heeft gemaakt met al zijn vuistregels erin en dan krijg je dus warmtepompinstallaties in grote panden die altijd op 55 graden staan omdat de machine simpelweg niet hoger kan en het concept inbrengen van een stooklijn automatisch resulteert in een tirade.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:07:
[...]
Maar hier reageren fabrikanten en adviseurs dus zo.
Klein hekelpuntje van mij, jaren bij een grote installateur gezeten. En de laatste jaren schrijven adviseurs, vaak nog HIT geschoold, alleen maar prestatie bestekken met allerlei boete clausules.
Daar staat alleen in dat het pand zus en zo moet presteren tegen deze voorwaarden.
Maar ze rekenen of tekenen of ontwerpen niks zelf. Alleen maar achteraf afkraken.
Als je het dan zo goed weet en je neemt je verantwoordelijkheid, maak dan gewoon een goed ontwerp.
Want bij installateurs wordt nog wel steeds keihard gewerkt, ook nu tijdens kerst moeten de monteurs opdraven als er kleine probleempjes zijn. En in de regel werken ze nog steeds keihard en weten ze hoe je een leiding aanlegt, last, en monteert.
Maar het ontbreekt steeds meer aan kennis, goed ontwerp. Maar in plaats van dat adviseurs en installateurs samen werken gaan ze elkaar aanklagen en jammeren dat partijen het niet goed doen en vroeger alles beter was.
en dit is absoluut niet een issue bij de monteur die uiteindelijk bij de machine staat op zaterdagavond en een krom verhaal recht moet zien te breien maar de lamlul op kantoor die de installatie verzonnen heeft.
Heel verhaal over een optimale installatie in een woning en het dan prima vinden dat de halve woning koud is. Kom daar bij nieuwbouw eens mee, het zal niet de eerste rechtszaak zijn die gaat over een ruimte die z'n norm temperatuur niet haalt. Met een optimale installatie is de hele woning bij -10 nog op temperatuur en blijft het netjes warm. Gewoon conform de voorschriften waar we met z'n allen aan te voldoen hebben.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:27:
Wat veel flauwekul hoor je zoal bij Boomers die ook over warmtepompen hebben gehoord.
Al staan er ook wel veel waarheden in, ook wel wat flauwekul, en allemaal onnodig moeilijk.
Tegelijkertijd te simplistisch.
Je kunt flow problemen bijna nooit oplossen met alleen inregelen.
En 75% besparen? Ja misschien als je een radiator in een koude schuur hebt staan.
Zo’n vent van Intergas in de comments, waar is de evenwichtsfles en de systeempomp? En dan allemaal de installateurs op de kop geven. (Soms terecht hoor, maar heel vaak niet).
Want wat is de praktijk? Je wilt met WP de hoofdruimtes goed verwarmen. Stel je hebt radiatoren. Woonkamer en keuken vol open.
Andere radiatoren, bv in de wc/gang kunnen weleens teveel wegkieperen als ze voorin de installatie zitten. Weg ermee! Pleur er gewoon uit die radiatoren en neem genoegen met een koudere ruimte.
Zelf zit bij ons achter de WC de VV verdeler in een voorraadkast.
Met een afzuig box zuig ik de warmte over de verdeler met een slang laag in de wc ruimte.
Dus ik blaas in, het restant gaat onder de deur naar de gang.
Zomers gaat de afvoer naar buiten open, ‘s winters zit die dicht.
Op de badkamer waar vroeger alleen een radiator zat, heb ik zelf een unit gemaakt precies zo groot als het wasmeubel en die eronder gemonteerd. Deze voorzien van 2 stevige EC fans 300mm. Wordt met 30 Ta flink warm in de douche!
De afzuiging van de douche blaast via een t stuk warmte op zolder, precies waar de vrouw de was droogt.
Via een RV sensor zal bij RV >55% de lucht op zolder cia een andere EC box worden afgevoerd naar buiten. Overdruk via kleine rooster boven de dakkapel.
Maar als je dus de Boomers volgt moet je alles laten inregelen (€500) oh er moeten devietbegrenzers voor de radiatorkranen (€500)
Nou er moet een buffervat in en extra pomp (€1000)
U bespaart niet? Oh ligt aan uw gebruik, zet de thermostaat op max 16c
Verdere domme opmerkingen:
Intergas: de flow in de hele installatie verdriedubbelt!! door dT20 naar dT5. (De WP heeft ook veel minder vermogen dan de CV, dus dat compenseert flink)
Oude pensionado:
Installateur moet wvb maken bij -10C en inregelen met inregeleapport, en nog tig dingen. (Hoe dan? met alleen maar wat voetventieltjes, wie betaald daar €1500 extra voor) al heeft hij deels gelijk dat er wat meer berekeningen vooraf mogen overdrijft hij mateloos.
Met zo'n houding motiveer je een ander ook niet om gereedschap aan te pakken. Ik ben ook zij instromer in de installatietechniek en maak deze houding ook vaak mee. Echt heel vermoeiend.Ronald.42 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:50:
[...]
Generatie X zou ook nog kunnen maar alles wat daarna komt niet.
Die zie je niet met gereedschap in hun handen, en dat is ook beter ze zouden alleen zichzelf maar verwonden..
Nee maar dat is wel de realiteit waar we in aan beland zijn met het molesteren van het technisch praktijk onderwijs.[b]Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:47:[
Met zo'n houding motiveer je een ander ook niet om gereedschap aan te pakken. Ik ben ook zij instromer in de installatietechniek en maak deze houding ook vaak mee. Echt heel vermoeiend.
Wat er bij ons komt aan stage lopers die daadwerkelijk enige vorm van handigheid met gereedschappen vertonen zijn de jongens die hobbymatig nog wat doen met techniek.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Sorry maar ik kom uit 1995 en vind deze opmerking toch niet zo lief.Ronald.42 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:50:
[...]
Generatie X zou ook nog kunnen maar alles wat daarna komt niet.
probleem is dat die voorschriften (het bouwbestluit) zijn opgezet door de industrie zelf waardoor je nu dus in de situatie beland waarbij je reguliere rijtjeshuizen met volledige naregeling worden gebouwd die dat toaal niet moeten hebben en WP's die factor 3 a 4 te groot zijn en op plekken worden geinstaleerd wat alleen maar problemen oplevert zoals de beruchte nepschoorstenen en de incompetente installateur doodleuk hun verantwoordelijkheid doorverwijst/afwimpelt naar het boubesluit die ze zelf hebben opgezet.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:47:
[...]
Gewoon conform de voorschriften waar we met z'n allen aan te voldoen hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 18:06 ]
Hij is dan ook vrij generaliserendNico_GTR schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:00:
[...]
Sorry maar ik kom uit 1995 en vind deze opmerking toch niet zo lief.
En toch vind het bijzonder opvallend hoe hele volksstammen/generaties niet eens meer in staat blijken te zijn om zelf een lampje op te hangen.
Uitzonderingen daar gelaten.
Als dat de komende generatie is dan zal de sector daar rekening mee moeten houden en aanpassingen moeten doen. Anders houd je ze niet binnenboord en lopen de personeelstekorten nog verder op.Ronald.42 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:53:
[...]
Nee maar dat is wel de realiteit waar we in aan beland zijn met het molesteren van het technisch praktijk onderwijs.
Wat er bij ons komt aan stage lopers die daadwerkelijk enige vorm van handigheid met gereedschappen vertonen zijn de jongens die hobbymatig nog wat doen met techniek.
Dat die units te groot zijn komt door de eis dat de volledige woning bij -10 op temperatuur gehouden moet kunnen worden. In de praktijk zetten mensen de helft dicht, maar daar kun je natuurlijk geen rekening mee gaan houden. Dan krijg je een hoop gedoe met de woningen die wel volledig op temperatuur gehouden worden.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:01:
[...]
probleem is dat die voorschriften (het bouwbestluit) zijn opgezet door de industrie zelf waardoor je nu dus in de situatie beland waarbij je reguliere rijtjeshuizen met volledige naregeling worden gebouwd die dat toaal niet moeten hebben en WP's die factor 3 a 4 te groot zijn en op plekken worden geinstaleerd wat alleen maar problemen oplevert zoals de beruchte nepschoorstenen en de incompetente installateur doodleuk hun verantwoordelijkheid doorverwijst/afwimpelt naar het boubesluit die ze zelf hebben opgezet.
In het ontwerp van het systeem moet inderdaad wel rekening gehouden worden met het dicht lopen van het halve systeem.
[ Voor 47% gewijzigd door Insert12 op 25-12-2023 18:24 ]
nee, het gaat niet om het vermogen om de toko bij -10 nog warm te houden maar het idee dat bij -10 de toko binnen een uur van 18 naar 22 gebracht moet zien te worden of zo.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:19:
[...]
Dat die units te groot zijn komt door de eis dat de volledige woning bij -10 op temperatuur gehouden moet kunnen worden. In de praktijk zetten mensen de helft dicht, maar daar kun je natuurlijk geen rekening mee gaan houden. Dan krijg je een hoop gedoe met de woningen die wel volledig op temperatuur gehouden worden.
In het ontwerp van het systeem moet inderdaad wel rekening gehouden worden met het dicht lopen van het halve systeem.
in een nieuwbouwpand van het formaat 2-1kapper of hoekhuis heb je niet 8kW+ of zo nodig bij -10 om de totko warm te houden maar dat is wel het vermogen wat word neergezet.
en je hoeft helemaal geen rekening te houden met het dichtdraaien van het haflve systeem want dat mag in zo'n kleine woning simpelweg niet eens voorkomen maar dankzij de krankzinnige eis om elke ruimte te voorzien van naregeling is dat een situatie die men zelf gemaakt heeft in het blijven ontkennen dat warmtepompen bestaan.
Dat is echt onzin. Er wordt voor nieuwe woningen een warmteverliesberekening gemaakt zonder opwarmtoeslagen. Dat is de grondslag voor het bepalen van het vermogen. Er wordt echt geen rekening gehouden met het binnen een uur opwarmen van een woning bij -10.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:30:
[...]
nee, het gaat niet om het vermogen om de toko bij -10 nog warm te houden maar het idee dat bij -10 de toko binnen een uur van 18 naar 22 gebracht moet zien te worden of zo.
in een nieuwbouwpand van het formaat 2-1kapper of hoekhuis heb je niet 8kW+ of zo nodig bij -10 om de totko warm te houden maar dat is wel het vermogen wat word neergezet.
en je hoeft helemaal geen rekening te houden met het dichtdraaien van het haflve systeem want dat mag in zo'n kleine woning simpelweg niet eens voorkomen maar dankzij de krankzinnige eis om elke ruimte te voorzien van naregeling is dat een situatie die men zelf gemaakt heeft in het blijven ontkennen dat warmtepompen bestaan.
Bij een woning van 200m2 kom je dan vaak rond de 6 tot 8kW uit bij -10. Dan houd je dus je volledige woning op normtemperatuur bij -10 buiten.
We hebben een bouwbesluit om een algemene norm voor nieuwbouw te hebben zodat je een kwaliteitsstandaard hebt. Juist om allerlei uitzonderingen en dergelijke te voorkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Insert12 op 25-12-2023 18:40 ]
Uiteraard moet nieuwbouw voldoen aan bouwbesluit en normen. Dat is ook niet zo moeilijk als je al begint te ontwerpen met WP en een huis dat niet meer dan 4-5kw warmteverlies heeft bij -10C.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:47:
[...]
Heel verhaal over een optimale installatie in een woning en het dan prima vinden dat de halve woning koud is. Kom daar bij nieuwbouw eens mee, het zal niet de eerste rechtszaak zijn die gaat over een ruimte die z'n norm temperatuur niet haalt. Met een optimale installatie is de hele woning bij -10 nog op temperatuur en blijft het netjes warm. Gewoon conform de voorschriften waar we met z'n allen aan te voldoen hebben.
.
Maar het plaatje met radiatoren en de term hybride geeft al aan dat dit gaat om renovatie en inpassen van de (hybride) warmtepomp.
Het feit dat mensen vrijwillig in 18-19C gaan zitten om de rekening laat te houden geeft wel een ander uitgangspunt, vind ik.
Wie gaat nou de gang en alle slaapkamers op 18-19C houden in een woning uit de jaren 70?
Ik onder andere. Mensen met kleine kinderen. Er zijn allerlei situaties te bedenken.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:39:
[...]
Uiteraard moet nieuwbouw voldoen aan bouwbesluit en normen. Dat is ook niet zo moeilijk als je al begint te ontwerpen met WP en een huis dat niet meer dan 4-5kw warmteverlies heeft bij -10C.
Maar het plaatje met radiatoren en de term hybride geeft al aan dat dit gaat om renovatie en inpassen van de (hybride) warmtepomp.
Het feit dat mensen vrijwillig in 18-19C gaan zitten om de rekening laat te houden geeft wel een ander uitgangspunt, vind ik.
Wie gaat nou de gang en alle slaapkamers op 18-19C houden in een woning uit de jaren 70?
Rekenen met gasverbruik is daarom ook tricky. Je gaat uit van een gebruikspatroon, niet van normen. Bij verkoop van de woning en een veranderend gebruikspatroon in de woning kan het vermogen zomaar tekort schieten.
Dat is dan ook persoonlijk (en eigenlijk geen onderdeel van de discussie) wij zijn gewend om altijd alle ramen van de slaapkamers te openen, en slapen liever bij 5C dan 15C. Boven is al 15 jaar nog nooit een verwarming aangeweest.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:42:
[...]
Ik onder andere. Mensen met kleine kinderen. Er zijn allerlei situaties te bedenken.
Rekenen met gasverbruik is daarom ook tricky. Je gaat uit van een gebruikspatroon, niet van normen. Bij verkoop van de woning en een veranderend gebruikspatroon in de woning kan het vermogen zomaar tekort schieten.
Maar goed, noem een situatie waar je met enkel waterzijdig inregelen 75% besparing pakt?
Is ook onzin, mocht een ruimte te warm worden dan zet men toch de afgifte dicht?
[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 25-12-2023 18:49 ]
verklaar dan eens dat ik afgelopen jaar nog in nieuwbouwprojecten ben geweest waar men doodleuk 10+kW op het dak tilden terwijl de woonwijk ernaast die iets eerder was gebouwd met dezelfde woningen blijkt dat die nog uitkomen met een installatie van rond de 3 a 4kW....Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:39:
[...]
Dat is echt onzin. Er wordt voor nieuwe woningen een warmteverliesberekening gemaakt zonder opwarmtoeslagen. Dat is de grondslag voor het bepalen van het vermogen. Er wordt echt geen rekening gehouden met het binnen een uur opwarmen van een woning bij -10.
Bij een woning van 200m2 kom je dan vaak rond de 6 tot 8kW uit bij -10. Dan houd je dus je volledige woning op normtemperatuur bij -10 buiten.
We hebben een bouwbesluit om een algemene norm voor nieuwbouw te hebben zodat je een kwaliteitsstandaard hebt. Juist om allerlei uitzonderingen en dergelijke te voorkomen.
reden waarom ik dat weet is omdat mijn bedrijf daar als 3e partij inmiddels was bijgehaald vanwege alle problemen met de warmtepompinstallaties. "gelukkig" was het hybride want in minder dan 2 jaar waren het gros van de units naar de klote door het prutswerk van de ontwerper en installateur en draaide het gros van de woningen alleen nog op de gasketel want de installateur had zichzelf al falliet verklaard.
en ja, het idee van het boubesluit is leuk maar specifiek in het geval van verwarmingsystemen merk je goed dat het opgezet is door een stel lui die nog steeds in 1980 leven qua installatietechniek. anders zou je ook geen volledige naregeling verplichten in simpele rijtjeshuizen. naregeling in gooise villa van 500m2? ja, 100m2 rijtjeshuis? nee.
die berekeningen en vuistregels kloppen van geen kant in de praktijk. volgens het "officiele" lijstje van de overheid kan een huis van voor 1980 of zo absoluut niet voorzien worden van een warmtepomp en nieuwere huizen moeten eerst voorzien worden van complete nieuwe daken, ramen en overige onzin voor je ook maar kan denken aan het wegdoen van je ketel.
ik zou iets minder blind staren op wat de verschillende "officele" partijen roepen want iedereen gebruikt infomratie die ze van iemand anders hebben gehoord en uiteindelijk komt het neer op wat een paar oude lullen in een paar grote installatiebureaus hebben bedacht die nog nooit een warmtepomp of airco van dichtbij hebben gezien in de afgelopen 20 jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 19:07 ]
KISS dus.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:51:
[...]
verklaar dan eens dat ik afgelopen jaar nog in nieuwbouwprojecten ben geweest waar men doodleuk 10+kW op het dak tilden terwijl de woonwijk ernaast die iets eerder was gebouwd met dezelfde woningen blijkt dat die nog uitkomen met een installatie van rond de 3 a 4kW....
reden waarom ik dat weet is omdat mijn bedrijf daar als 3e partij inmiddels was bijgehaald vanwege alle problemen met de warmtepompinstallaties. "gelukkig" was het hybride want in minder dan 2 jaar waren het gros van de units naar de klote door het prutswerk van de ontwerper en installateur en draaide het gros van de woningen alleen nog op de gasketel want de installateur had zichzelf al falliet verklaard.
en ja, het idee van het boubesluit is leuk maar specifiek in het geval van verwarmingsystemen merk je goed dat het opgezet is door een stel lui die nog steeds in 1980 leven qua installatietechniek. anders zou je ook geen volledige naregeling verplichten in simpele rijtjeshuizen. naregeling in gooise villa van 500m2? ja, 100m2 rijtjeshuis? nee.
die berekeningen en vuistregels kloppen van geen kant in de praktijk. volgens het "officiele" lijstje van de overheid kan een huis van voor 1980 of zo absoluut niet voorzien worden van een warmtepomp en nieuwere huizen moeten eerst voorzien worden van complete nieuwe daken, ramen en overige onzin voor je ook maar kan denken aan het wegdoen van je ketel.
ik zou iets minder blind staren op wat de verschillende "officele" partijen roepen want iedereen gebruikt infomratie die ze van iemand anders hebben gehoord en uiteindelijk komt het neer op wat een paar oude lullen in een paar grote installatiebureaus hebben bedacht die nog nooit een warmtepomp of airco van dichtbij hebben gezien in de afgelopen 20 jaar.
Een woning met een warmteverlies van 4-5KW en voorzien van VV is het makkelijkste wat er is.
Pleur er een WP op, open verdelers, voldoende dikke leiding, regel op verblijfsruimte (woonkamer), geen buffervaten en systeempompen, voldoende panelen en goan met die banaan.
VV op de badkamer en de slaapkamers voorzien van naregeling.
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 25-12-2023 19:12 ]
Als je het bouwbesluit volgens de letter volgt vereist dat nog steeds een buffervat en volledige naregeling.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:08:
[...]
KISS dus.
Een woning met een warmteverlies van 4-5KW en voorzien van VV is het makkelijkste wat er is.
Dat weet ik niet. Bouwbesluit geeft toch alleen aan waaraan de prestatie moet voldoen? Bv 21C woonkamer bij -7C.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:12:
[...]
Als je het bouwbesluit volgens de letter volgt vereist dat nog steeds een buffervat en volledige naregeling.
Bedoel je niet allerlei achterhaalde ontwerpnormen?
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 25-12-2023 19:14 ]
Bouwbesluit zegt dat elke (leef)ruimte zijn eigen thermostaat moet hebben onder de vlag van energiebesparing. Daar zit her grootste probleem.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:13:
[...]
Dat weet ik niet. Bouwbesluit geeft toch alleen aan waaraan de prestatie moet voldoen? Bv 21C woonkamer bij -7C.
ff opgezocht: "adequaat instelbaar" is het sleutelwoord waar het hele verhaal uit elkaar valt in het bouwbesluit.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 19:25 ]
Dit soort willekeur haal je er uit door de normen te volgen. En 75% besparing haal je idd niet door waterzijdig inregelen, dat beweer ik ook niet.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:46:
[...]
Dat is dan ook persoonlijk (en eigenlijk geen onderdeel van de discussie) wij zijn gewend om altijd alle ramen van de slaapkamers te openen, en slapen liever bij 5C dan 15C. Boven is al 15 jaar nog nooit een verwarming aangeweest.
Maar goed, noem een situatie waar je met enkel waterzijdig inregelen 75% besparing pakt?
Is ook onzin, mocht een ruimte te warm worden dan zet men toch de afgifte dicht?
Hybride in nieuwbouw? Problemen door slecht installatiewerk ondervang je idd niet door normen, wel door opleiding en een degelijk ontwerp. Bouwbesluit is dan nog steeds niks mis mee.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:51:
[...]
verklaar dan eens dat ik afgelopen jaar nog in nieuwbouwprojecten ben geweest waar men doodleuk 10+kW op het dak tilden terwijl de woonwijk ernaast die iets eerder was gebouwd met dezelfde woningen blijkt dat die nog uitkomen met een installatie van rond de 3 a 4kW....
Adequaat instelbaar is een heel ruim begrip.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:15:
[...]
Bouwbesluit zegt dat elke (leef)ruimte zijn eigen thermostaat moet hebben onder de vlag van energiebesparing. Daar zit her grootste probleem.
ff opgezocht: "adequaat instelbaar" is het sleutelwoord waar het hele verhaal uit elkaar valt in het bouwbesluit.
Als je regelt op je hoofd ruimte en de slaapkamers een servotje + therm geeft ben je er al toch?
Als "professionele" privé prutser ken ik het nieuwe bouwbesluit
wat vanaf vrijdag geldig is natuurlijk helemaal niet.
Maar onafhankelijk daarvan:
Dat worden nog leuke "discussies" tussen de diverse partijen i.v.m. de (dure? en niet goed? werkende) "adequate" naregeling van afzonderlijke leefruimtes bij toepassing van alleen maar vloerverwarming.
Wat ik in mijn eigen situatie succesvol toepas is de vloerverwarming voor de basislast en gebooste (geregelde!) convectoren voor de rest. Heeft echt meerdere voordelen en de snelle naregeling werkt perfeckt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
dat is niet hoe installateurs het doen, dat zal je wel inmiddel begrijpen. die gaan echt niet zo'n regeling erin zetten met het risico dat ze 1 belletje krijgen dat een slaapkamer niet warm word omdat de woonkamer geen vraag heeft. dan gaan er gewoon op kosten van de eigenaar een doos vol servos op de verdelers en klaar ermee.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:39:
[...]
Adequaat instelbaar is een heel ruim begrip.
Als je regelt op je hoofd ruimte en de slaapkamers een servotje + therm geeft ben je er al toch?
ik praat ook over het "oude" bouwbesluit. de nieuwe is volgens mij ook niet veranderd op dat gebied.dunklefaser schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:40:
@flippy
Als "professionele" privé prutser ken ik het nieuwe bouwbesluit
wat vanaf vrijdag geldig is natuurlijk helemaal niet.
Maar onafhankelijk daarvan:
Dat worden nog leuke "discussies" tussen de diverse partijen i.v.m. de (dure? en niet goed? werkende) naregeling van afzonderlijke leefruimtes bij toepassing van alleen maar vloerverwarming.
Wat ik in mijn eigen situatie succesvol toepas is de vloerverwarming voor de basislast en gebooste (geregelde!) convectoren voor de rest. Heeft echt meerdere voordelen en de snelle naregeling werkt perfeckt.
en ja, fancoils werken goed en snel. maar vloerverwarming is goedkoper en makkelijker te installeren en levert op papier betere cijfers op voor het energielabelverhaal. zulke systemen zoals jij hebt zal je alleen zien in grotere panden zoals kantoren want daar zijn exact die opstellingen al vele jaren normaal.
probleem blijft dat het bouwbesluit word opgezet door de mensen die opleiden en ontwerpen. het hele "wij van wc eend" is helaas erg van toepassing en men zit dus in een visceuze circel waar niet uit te komen is zolang er niet met duidelijkere taal word gesproken in het besluit en word onderkent dat men rekening moet houden met het formaat van woningen en kamers en de manier van verwarmen.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:33:
[...]
Hybride in nieuwbouw? Problemen door slecht installatiewerk ondervang je idd niet door normen, wel door opleiding en een degelijk ontwerp. Bouwbesluit is dan nog steeds niks mis mee.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 19:48 ]
met de gebruikelijke PC-ventilatoren en een "slimme" PWM-aansturing - voorlopig alleen voor verwarmen.
De (materiaal)kosten vind ik persoonlijk meevallen, misschien nu € 100,- per meter convector?
De 2de hands convectoren - misschien van marktplaats? - Ik had ze sowieso al hangen.
[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2023 19:58 ]
ik weet het. dat is niet wat een aannemer tegen de muur zal schroeven. die belt een vloertoko op en die legt er in 1x vloerverwarming in en smeert de dekvloer erover en klaar. stuk minder gedoe tijdens en na de bouw dan met fancoils emmeren tijdens de afbouw.dunklefaser schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:56:
@flippy Ik weet niet wat voor dure fancoils je voor ogen hebt, bij mijn zijn het gewone, getweakte JAGA's
met de gebruikelijke PC-ventilatoren en een "slimme" PWM-aansturing - voorlopig alleen voor verwarmen.
De (materiaal)kosten vind ik persoonlijk meevallen, misschien nu € 100,- per meter convector?
De 2de hands convectoren - misschien van marktplaats? - Ik had ze sowieso al hangen.
ben zelf opgegroeid in de bouw, aannemers nemen altijd de goedkoopste, beste en simpelste oplossing -voor hun-, niet voor de eigenaar.
in nieuwbouw zou ik zelf ook het liefste beide willen zodat je meteen fatsoenlijk condensend kan koelen....
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 20:12 ]
Die regeling komt er omdat het verplicht wordt door het garantiefonds. De eis van SWK voor master/master naregeling plus verplichting tot koeling is er gekomen als gevolg van comfortklachten van woningeigenaren.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:45:
[...]
dat is niet hoe installateurs het doen, dat zal je wel inmiddel begrijpen. die gaan echt niet zo'n regeling erin zetten met het risico dat ze 1 belletje krijgen dat een slaapkamer niet warm word omdat de woonkamer geen vraag heeft. dan gaan er gewoon op kosten van de eigenaar een doos vol servos op de verdelers en klaar ermee.
[...]
ik praat ook over het "oude" bouwbesluit. de nieuwe is volgens mij ook niet veranderd op dat gebied.
en ja, fancoils werken goed en snel. maar vloerverwarming is goedkoper en makkelijker te installeren en levert op papier betere cijfers op voor het energielabelverhaal. zulke systemen zoals jij hebt zal je alleen zien in grotere panden zoals kantoren want daar zijn exact die opstellingen al vele jaren normaal.
[...]
probleem blijft dat het bouwbesluit word opgezet door de mensen die opleiden en ontwerpen. het hele "wij van wc eend" is helaas erg van toepassing en men zit dus in een visceuze circel waar niet uit te komen is zolang er niet met duidelijkere taal word gesproken in het besluit en word onderkent dat men rekening moet houden met het formaat van woningen en kamers en de manier van verwarmen.
De prioriteit ligt niet altijd bij een zo simpel mogelijke regeling of zo zuinig mogelijk systeem. Soms gaat het alleen om comfort en mogen de jaarlijkse kosten dus hoger zijn.
Neem de gemiddelde Vinex/rijtjeshuis nieuwbouw in nederland. Dat wil men helemaal niet.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:13:
[...]
Die regeling komt er omdat het verplicht wordt door het garantiefonds. De eis van SWK voor master/master naregeling plus verplichting tot koeling is er gekomen als gevolg van comfortklachten van woningeigenaren.
De prioriteit ligt niet altijd bij een zo simpel mogelijke regeling of zo zuinig mogelijk systeem. Soms gaat het alleen om comfort en mogen de jaarlijkse kosten dus hoger zijn.
Gewoon de woonkamer en keuken lekker op 20-21C en 1 thermostaat. En een zo laag mogelijk energieverbruik.
Bovenstaand is in veel situaties absurt.
Een vrijstaande villa met 15 ruimtes is weer een heel ander ding.
[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 25-12-2023 20:18 ]
Als ze weten hoeveel het kost dan hoeven ze het misschien niet te hebben idd. Ik hoor vaak genoeg dat mensen het toch ook wel heel erg prettig vinden in hun tussenwoning.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:16:
[...]
Neem de gemiddelde Vinex/rijtjeshuis nieuwbouw in nederland. Dat wil men helemaal niet.
Gewoon de woonkamer en keuken lekker op 20-21C en 1 thermostaat. En een zo laag mogelijk energieverbruik.
Bovenstaand is in veel situaties absurt.
Een vrijstaande villa met 15 ruimtes is weer een heel ander ding.
garantiefonds haalt hun verhaal weer uit het bouwbesluit en dat bedoel ik dus met die circel.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:13:
[...]
Die regeling komt er omdat het verplicht wordt door het garantiefonds. De eis van SWK voor master/master naregeling plus verplichting tot koeling is er gekomen als gevolg van comfortklachten van woningeigenaren.
en SWK stelt zonwering en bomen planten als opties in de basis, niet echt vergelijkbaar met actieve koeling/airco in elke kamer en geeft ook aan dat er wel licht brand daar maar er is niemand thuis...
en bouwbesluit stelt alleen eisen aan zo zuinig mogelijk, niet aan comfort. dat is wat de eigenaar/installateur onderling mogen bedenken. dat je door het toepassen van naregeling meer energie kwijt bent is niet het probleem van de installateur/aannemer. die kan gewoon wijzen naar het bouwbesluit. dus ook al wil je geen naregeling ben je verplicht om de troep van de installateur te accepteren. en die lacht zich 3x scheuren in de broek met de installatiekosten voor naregeling want die wijst gewoon naar het stukje van "adequaat instelbaar" als verplichting.
grappig dat er nog steeds mensen zijn die geloven dat naregeling in een tussenwoning uberhaupt iets doet. het placebo effect is heel groot bij sommigen...
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 20:36 ]
Nee, het garantiefonds stelt aanvullende eisen bovenop het bouwbesluit. Het komt op voor de belangen van bewoners omdat installatiebedrijven het zo goedkoop mogelijk aanleggen als mogelijk volgens de regels.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:21:
[...]
garantiefonds haalt hun verhaal weer uit het bouwbesluit en dat bedoel ik dus met die circel.
en SWK stelt zonwering en bomen planten als opties in de basis, niet echt vergelijkbaar met actieve koeling/airco in elke kamer en geeft ook aan dat er wel licht brand daar maar er is niemand thuis...
en bouwbesluit stelt alleen eisen aan zo zuinig mogelijk, niet aan comfort. dat is wat de eigenaar/installateur onderling mogen bedenken. dat je door het toepassen van naregeling meer energie kwijt bent is niet het probleem van de installateur/aannemer. die kan gewoon wijzen naar het bouwbesluit. dus ook al wil je geen naregeling ben je verplicht om de troep van de installateur te accepteren. en die lacht zich 3x scheuren in de broek met de installatiekosten voor naregeling.
grappig dat er nog steeds mensen zijn die geloven dat naregeling in een tussenwoning uberhaupt iets doet. het placebo effect is heel groot bij sommigen...
Een naregeling kan het gewenste effect hebben als een ruimte anders niet op temperatuur komt in een nieuwbouwpand. Qua efficiency en COP is het niet best.
dat is dus mijn punt, die gaan nog verder dan de idiote eis van het bouwbesluit wat het alleen maar erger maakt, niet beter. en daarom krijg je ook woningen met 10kW aan warmtepomp terwijl 4kW al zat zou zijn en vervolgens draait de warmtepomp de soep in dat hij 10 meter hoog moet worden gezet in een schoorsteen omdat het anders teveel lawaai maakt op de grond want een kamer die niet warm wilt worden los je op door gewoon meer vermogen neer te zetten en de aanvoer hoger draaien ipv naar het probleem kijken. exact hetzelfde wat gasketelboeren doen als ze klachten krijgen....Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:38:
[...]
Nee, het garantiefonds stelt aanvullende eisen bovenop het bouwbesluit. Het komt op voor de belangen van bewoners omdat installatiebedrijven het zo goedkoop mogelijk aanleggen als mogelijk volgens de regels.
Een naregeling kan het gewenste effect hebben als een ruimte anders niet op temperatuur komt in een nieuwbouwpand. Qua efficiency en COP is het niet best.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 20:44 ]
Klopt ook weer niet. Het inregelen en vermogensbepaling staan echt los van elkaar. Voor er überhaupt een vergunning is aangevraagd staat al vast wat voor wp er in komt. Ook de locatie staat idd vast, dat komt voort uit geluidswetgeving.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:41:
[...]
dat is dus mijn punt, die gaan nog verder dan de idiote eis van het bouwbesluit wat het alleen maar erger maakt, niet beter. en daarom krijg je ook woningen met 10kW aan warmtepomp terwijl 4kW al zat zou zijn en vervolgens draait de warmtepomp de soep in dat hij 10 meter hoog moet worden gezet in een schoorsteen omdat het anders teveel lawaai maakt op de grond want een kamer die niet warm wilt worden los je op door gewoon meer vermogen neer te zetten en de aanvoer hoger draaien ipv naar het probleem kijken. exact hetzelfde wat gasketelboeren doen als ze klachten krijgen....
Bereikbaarheid is echt een ding. Daar moeten ze wat aan doen in Nl.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:41:
[...]
dat is dus mijn punt, die gaan nog verder dan de idiote eis van het bouwbesluit wat het alleen maar erger maakt, niet beter. en daarom krijg je ook woningen met 10kW aan warmtepomp terwijl 4kW al zat zou zijn en vervolgens draait de warmtepomp de soep in dat hij 10 meter hoog moet worden gezet in een schoorsteen omdat het anders teveel lawaai maakt op de grond want een kamer die niet warm wilt worden los je op door gewoon meer vermogen neer te zetten en de aanvoer hoger draaien ipv naar het probleem kijken. exact hetzelfde wat gasketelboeren doen als ze klachten krijgen....
Las laatst een bericht van een hele boze directeur van een woningbouw vereniging, Vaillant kwam niet direct toen een buitendeel in storing stond.
De bewoners (inmiddels in een hotel) reageerden vol emotie dat het zo zielig was. Ze waren wel 4 dagen in de kou!
De reden was (vlg de directeur) dat het regende.
Nu kijk ik die wijk na, staan die buitenunits enorm hoog op een hellend dak ik een aluminium schoorsteen.
Dat moet nou echt verboden worden. Als een unit niet op de BGG of een goed begaanbaar plat dak past dan moet er maar geen WP in. Niet te doen.
Om met onderhoud en storingen met een grote kraan of hoogwerker er bij te moeten.
En iedereen weet, de monteur is alleen, moet wat instellen binnen, even buiten meten, weer naar binnen.
Als je iets nuchter nadenkt weet je dat dit niks wordt.
Hopelijk worden verschillende mensen dan wijzer en misschien andere (instanties) ook langzaam wakker,
iig lijkt me een bredere discussie met gedegen argumenten beter voor de gemiddelde tweaker/consument
dan alleen maar (meer of minder leuke) anekdotische verhalen.
Bijzonder dat er dan over Vaillant geklaagd wordt. Het is gewoon een taak van de installateur om dan in actie te komen en de storing op te lossen. Die heeft hem immers geplaatst en voor dit soort zaken heb je servicemonteurs in dienst.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:52:
[...]
Bereikbaarheid is echt een ding. Daar moeten ze wat aan doen in Nl.
Las laatst een bericht van een hele boze directeur van een woningbouw vereniging, Vaillant kwam niet direct toen een buitendeel in storing stond.
De bewoners (inmiddels in een hotel) reageerden vol emotie dat het zo zielig was. Ze waren wel 4 dagen in de kou!
Nu kijk ik die wijk na, staan die buitenunits enorm hoog op een hellend dak ik een aluminium schoorsteen.
Dat moet nou echt verboden worden. Als een unit niet op de BGG of een goed begaanbaar plat dak past dan moet er maar geen WP in. Niet te doen.
Om met onderhoud en storingen met een grote kraan of hoogwerker er bij te moeten.
En iedereen weet, de monteur is alleen, moet wat instellen binnen, even buiten meten, weer naar binnen.
ik praat toch ook niet over achteraf? hele punt is juist dat de basis gewoon van geen kant klopt en achteraf zit iedereen naar elkaar te wijzen en heeft niemand het gedaan want het bouwbesluit is heilig.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:51:
[...]
Klopt ook weer niet. Het inregelen en vermogensbepaling staan echt los van elkaar. Voor er überhaupt een vergunning is aangevraagd staat al vast wat voor wp er in komt. Ook de locatie staat idd vast, dat komt voort uit geluidswetgeving.
wij zijn ook al een rits klanten kwijtgeraakt omdat wij weigeren om met een ladder naar zo'n unit te gaan en uitsluitend met hoogwerkers dat doen. met de kosten van een hoogwerker erbij vinden ze het niet meer leuk en komt de lokale beun om de hoek en mag die de risico's gaan dragen. gelukkig doen we nu inmiddels helemaal die installaties niet meer.Technician- schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:52:
[...]
Bereikbaarheid is echt een ding. Daar moeten ze wat aan doen in Nl.
kan het wel, heb ook al bij enkele installateurs een infoavondje gehouden maar de houding van de installateurs en vooral de mensen op kantoor die de installaties uittekenen is bijzonder "stroef" te noemen in hun bereidheid om wat te leren van hun fouten. niet vergeten dat deze mensen hun hele leven al op 1 bepaalde manier werken en ze nu ineens word verteld dat hun mindset en vuistregels achterhaald zijn en ze het dus al jaren fout doen. dat komt niet echt lekker binnen ongeacht hoe voorzichtig je het brengt.dunklefaser schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:53:
@flippy Ondertussen ben tenminste ik zeer benieuwd of je jouw verzameling observaties en verhalen over gefixte (L/W, W/W) warmtepompinstallaties (bij particulieren) niet in een soort publicatie kan gieten.
Hopelijk worden verschillende mensen dan wijzer en misschien andere (instanties) ook langzaam wakker,
iig lijkt me een bredere discussie met gedegen argumenten beter voor de gemiddelde tweaker/consument
dan alleen maar (meer of minder leuke) anekdotische verhalen.
kan het dus wel rustig opschrijven maar de mensen die echt moeten veranderen in hun werkwijze willen dat gewoon niet. en ik ben niet echt een fan van mijn tijd verspillen op die wijze. hier zitten tenminste nog mensen die daadwerkelijk wat willen leren en dan ben ik ook wel bereid om er iets van moeite in te steken. maar als iemand netto 2~4x meer verdient/krijgt dan ik en stug vol bijft houden dat hij het "wel ff" beter weet omdat hij al 30 jaar met cv ketels werkt dan check ik vrij snel uit.
je hebt wel een bijzonder hoge pet op van valliant en hun instalateurs. die mag je wel afzetten hoor.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:03:
[...]
Bijzonder dat er dan over Vaillant geklaagd wordt. Het is gewoon een taak van de installateur om dan in actie te komen en de storing op te lossen. Die heeft hem immers geplaatst en voor dit soort zaken heb je servicemonteurs in dienst.

Hier de post.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:03:
[...]
Bijzonder dat er dan over Vaillant geklaagd wordt. Het is gewoon een taak van de installateur om dan in actie te komen en de storing op te lossen. Die heeft hem immers geplaatst en voor dit soort zaken heb je servicemonteurs in dienst.
In dit geval moest schijnbaar Vaillant de buitenunit vervangen onder garantie.
zeker, daarom doe ik het ook.
Die leidingisolatie is toch zinloos? Als de radiator dichtstaat is er geen warme leiding en als de radiator open staat mag die leiding best afstralen.DaanTriple7 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:33:
[...]
Voor een beetje kamer is een radiator (of jaga) van 2m breed al snel te klein (afhankelijk van de hoogte en type). Ik moest ivm beperkte hoogte heel erg de breedte in op een slaapkamer van 3,5 x 2,5.
[Afbeelding]
Een type 33 had kleiner gekund, maar dit vond ik netter staan.
Ik heb met een rekentool (jouw gok op google is even goed als die van mij) het vermogen van de radiator kunnen berekenen met een aanvoer van 35 graden. Hoeveel vermogen een kamer nodig heeft kun je ook zelf opzoeken. Op die manier heb ik de slaapkamers van grote radiatoren voorzien en heb ik geen boosters nodig (Er zit ook radiatorfolie op de muren achter de radiatoren).
Op de kleinste slaapkamer kon ik geen 22 kwijt, wel een 21. Die 21 is zo breed als de hele buitenmuur van die kamer. Dat is misschien een raar gezicht als er niks voor komt de staan, maar het werkt prima.
Ik heb eindelijk mijn offerte 'met zonder' Naregeling en zonder buffervat
- Soutterain vloerverwarming zonder naregeling.
- Woonverdieping vloerverwarming met hoofdthermostaat.
- Boven fancoils, en als de kamers boven nog steeds niet warm genoeg worden zet ik in de huiskamer de deur naar de trap open.
Om de installateur te ontzorgen wel een loos buisje en stroomvoorziening bij de verdeler dat naregeling nog makkelijk mogelijk is later als we toch spijtoptant zijn (of een eventuele toekomstige bewoner nog denkt te kunnen besparen op die manier).
[ Voor 1% gewijzigd door ZonnigY op 25-12-2023 22:40 . Reden: Typo ]
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Bij mijn jaren 70 woning (nagenoeg vrijstaand) met spouwmuurisolatie uit hetzelfde jaar, HR++ glas en dak/vloerisolatie RC6 kom ik met 160m2 ook op 7kW bij -10.Insert12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:39:
[...]
Dat is echt onzin. Er wordt voor nieuwe woningen een warmteverliesberekening gemaakt zonder opwarmtoeslagen. Dat is de grondslag voor het bepalen van het vermogen. Er wordt echt geen rekening gehouden met het binnen een uur opwarmen van een woning bij -10.
Dus die bouwbesluit norm is dan wel heel .... . En ik dacht nog dat muren tegenwoordig Rc =3,5 ofzo moesten zijn (bij mij maar ca. 1,6 met 4-5cm glaswol)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik weet niet zoveel van warmtepompen, maar wel een beetje gevoel voor taal en wetgeving.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:15:
[...]
Bouwbesluit zegt dat elke (leef)ruimte zijn eigen thermostaat moet hebben onder de vlag van energiebesparing. Daar zit her grootste probleem.
Draaien aan de knop van de vloerverwarmingsverdeler vind ik heel adequaat als in 'passend'; met een beetje uitleg voor een leek prima te snappen.
Een systeem (vloerverwarming + warmtepomp) wat werkt met een vertragingstijd van een dag aansturen op de minuut is juist verre van passend en daarmee niet adequaat.
Daarmee is zoneregeling in strijd met het bouwbesluit
Of laten we het er op houden dat de kerst gezellig was
[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 25-12-2023 22:48 ]
daarom jassen ze 45 graden door de vloer zodat je niet een dag hoeft te wachten.ZonnigY schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:47:
[...]
Ik weet niet zoveel van warmtepompen, maar wel een beetje gevoel voor taal en wetgeving.
Draaien aan de knop van de vloerverwarmingsverdeler vind ik heel adequaat als in 'passend'; met een beetje uitleg voor een leek prima te snappen.
Een systeem (vloerverwarming + warmtepomp) wat werkt met een vertragingstijd van een dag aansturen op de minuut is juist verre van passend en daarmee niet adequaat.
Daarmee is zoneregeling in strijd met het bouwbesluit
voor de installateur is het al teveel om aan de verdeler te draaien, hoe verwacht je dan dat een leek het gaat doen....
Die 45 graden is in ieder geval strijdig aan het bouwbesluit. Dat lijkt mij klip en klaar.flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:50:
[...]
daarom jassen ze 45 graden door de vloer zodat je niet een dag hoeft te wachten.![]()
voor de installateur is het al teveel om aan de verdeler te draaien, hoe verwacht je dan dat een leek het gaat doen....
EnAdequaat dimensioneren betekent dat de capaciteit van een systeem zodanig wordt gekozen dat het goed en met een optimaal rendement functioneert bij gemiddelde gebruiksomstandigheden.
Er zit geen prioriteit tussen de leden mbt dimensioneren, inregelen en instelbaarheid.Adequaat inregelen betekent dat het bouwsysteem wordt afgesteld op een technisch juiste en energetisch geoptimaliseerde werking bij gemiddelde gebruiksomstandigheden. Dit betekent bijvoorbeeld dat systemen voor ruimteverwarming worden afgesteld op een energetisch optimale stooklijn en zo mogelijk hydraulisch gebalanceerd.
Zoneregeling staat op wat gespannen voet met het adequaat dimensioneren en inregelen igv goede isolatie/vloerverwarming/warmtepomp en lijkt me daarom steeds meer een systeem wat doorgeduwd wordt door verkopers obv een artikel in het bouwbesluit, zonder dat de geest van het geheel wordt meegenomen.
Voor wat betreft het laatste:
Een leek heeft liefde voor zijn huis en portemonnee + tijd om een paar dagen even 10 minuten wat dingen te loggen. Nu nog een goede stap voor stap handleiding vinden.
je hebt steeds het uitganspunt dat de bewoner capabel genoeg is om te beseffen dat de installateur/aannemer ze een lulverhaal verkoopt want die gaat zeggen dat je die 45 graden echt wel nodig hebt anders krijg je de toko niet snel warm want immers zet je de thermostaat pas aan als je thuiskomt net als je dat altijd deed met de gasketel.ZonnigY schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:37:
[...]
Die 45 graden is in ieder geval strijdig aan het bouwbesluit. Dat lijkt mij klip en klaar.
[...]
En
[...]
Er zit geen prioriteit tussen de leden mbt dimensioneren, inregelen en instelbaarheid.
Zoneregeling staat op wat gespannen voet met het adequaat dimensioneren en inregelen igv goede isolatie/vloerverwarming/warmtepomp en lijkt me daarom steeds meer een systeem wat doorgeduwd wordt door verkopers obv een artikel in het bouwbesluit, zonder dat de geest van het geheel wordt meegenomen.
Voor wat betreft het laatste:
Een leek heeft liefde voor zijn huis en portemonnee + tijd om een paar dagen even 10 minuten wat dingen te loggen. Nu nog een goede stap voor stap handleiding vinden.

je positieve blik moet je aan de ene kant niet verliezen maar aan de andere kant moet je wel rieel blijven.
De radiatoren staan nooit dicht. Ik heb de knoppen volledig open staan en waterzijdig geregeld dat de delta-T van de aanvoer/afvoer van elke radiator zo'n 4 a 5 graden is. Als ik de thermostaatknoppen gebruik zou dit problemen kunnen geven met het debiet van de cv-pomp.Wolly schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:43:
[...]
Die leidingisolatie is toch zinloos? Als de radiator dichtstaat is er geen warme leiding en als de radiator open staat mag die leiding best afstralen.
Leidingisolatie is in mijn ogen niet zinloos. Een radiator kan de warmte efficiënter afgeven aan de ruimte dan de cv-leiding die er naartoe loopt.
Het enige wat je met leidingisolatie (binnen de thermische schil) doet is afgifte beperken, zij het weliswaar maar een heel klein beetje.DaanTriple7 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 06:21:
[...]
De radiatoren staan nooit dicht. Ik heb de knoppen volledig open staan en waterzijdig geregeld dat de delta-T van de aanvoer/afvoer van elke radiator zo'n 4 a 5 graden is. Als ik de thermostaatknoppen gebruik zou dit problemen kunnen geven met het debiet van de cv-pomp.
Leidingisolatie is in mijn ogen niet zinloos. Een radiator kan de warmte efficiënter afgeven aan de ruimte dan de cv-leiding die er naartoe loopt.
Als je een kleine en een grote radiator in serie zou hebben aangesloten dan zou je de kleine radiator ook niet willen isoleren omdat de grote het efficiënter doet. Alles lekker laten mee-doen.
De niet-geïsoleerde leiding is je radiator in serieDaanTriple7 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:36:
Ik heb meerdere woningen gehad waarvan maar 1 nieuwbouw, en heb nog nooit radiatoren in serie gezien.
De leiding in dezelfde ruimte isoleren heeft exact hetzelfde effect als het isoleren van de radiator zelf.DaanTriple7 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 06:21:
Je hebt hier een een bijzonder hersenspinsel gecreëerd.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Aanvoer temperatuur is op het moment van de proef 20 graden na einde van de nachtverlaging:
1) Aanpassing van het Setpoint: Ik heb het minimale setpoint voor de aanvoertemperatuur verlaagd naar 20°C, wat hoger is dan de afgekoelde binnentemperatuur, maar lager dan de normale minimale aanvoertemperatuur van 32°C die nodig is om pendelen te voorkomen.
2) Verlaging van de Stooklijn: Door de stooklijn te verlagen naar 0.4, heb ik de stijgingssnelheid van de aanvoertemperatuur verminderd. Dit heeft de warmtepomp in staat gesteld met minimale compressor modulatie te starten (bij mijn WP 16%)
3) Trapsgewijze Verhoging: Iedere keer als de aanvoertemperatuur 0.3°C boven het setpoint uitkwam, heb ik de stooklijn met 0.2 punt verhoogd. Hierdoor kon de compressor langzaam meer vermogen leveren zonder te snel op te schalen.
3) Langere Opwarmtijd: Het proces van het verhogen van de aanvoertemperatuur van 20°C naar 32°C heeft uiteindelijk ruim een uur en 30 minuten geduurd met een modulatie van de compressor van 16%, wat aanzienlijk langer is dan de gebruikelijke 15 minuten om aanvoer te verhogen naar setpoint.
Samenvatting en conclusie:
1) In de opwarming van 20 naar 32 graden in 15 minuten was het piekverbruik 3.5 KW.. de WP heeft dus niet 4.5 KW verbruikt maar stel dat dit wel zou zijn dat is dat voor een kwartier 1.125 KW
2) De handmatige aanpassingen die ik heb beschreven duurde 1.5 uur om op 32 graden te komen met een gemiddeld verbruik van 0.8 KW. Dus dat is voor 1.5 uur 1.2 KW
Mijn conclusie is dat het rap verhogen naar een hogere aanvoer na nachtverlaging zuiniger is dan een lage opvoer van de temperatuur doormiddel van het aanpassen van de stooklijn. Ik had eigenlijk verwacht dat het langzaam opbouwen van de temperatuur zuiniger zou zijn. Ik vond het wel de moeite waard om te delen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
In principe gaat energie niet verloren.daan256 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:32:
Mijn WP Atlantic Alphea Extensa 10KW is te groot voor mijn woning
Je COP is een vast gegeven bij +8C. (Ta 32)
Dus zolang er geen energie verloren gaat doordat ruimtes veel te warm worden maakt het allemaal niet veel uit. Op marginale verschillen na.
Dat is gewoon natuurkunde.
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 26-12-2023 10:05 ]
De bescheiden extra ruimte van 7.5cm van het grindbed vóór en achter de WP is in principe voldoende omdat het defrost water door enkele openingen in de bodem naar beneden valt. De nevel die bij een defrost wordt uitgeblazen verspreidt zich over een groot oppervlak en is geen probleem, de grindbak speelt hierbij geen rol.
Ik ga de installateur wel vragen iets kleinere "big"foots onder de WP te plaatsen (15 a 20cm vrije ruimte lijkt me meer dan voldoende?).
Ik vraag me nog af of een aantal van de "drainage gaten" (zoals @Zwartoog meldt) in de Vaillant buitenunit wellicht gedicht moeten/kunnern worden (zoals ook bij de Panasonic mogelijk is) om er zo voor te zorgen dat het (merendeel van) het water in de trechter komt en zo in de valpijp beland. Wellicht is de "hybride" oplossing het meest veilig?
De grindkoffer voor de Daikin Airco unit kan volstaan met 30cm grind.
Tijdens het opwarmen van de Ta geeft je systeem warmte af aan je huis, je moet niet naar het verbruik kijken tijdens het opwarmen van de Ta naar de zelfde temperatuur, maar naar de het verbruik bij dezelfde hoeveelheid geproduceerde warmte.daan256 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:32:
Mijn WP Atlantic Alphea Extensa 10KW is te groot voor mijn woning daardoor is een 24*7 stoken op lage temperatuur een beetje uitgesloten met een buitentemp van +8. Zodra de nachtverlaging is afgerond is de temperatuur van de aanvoer met 10 a 12 graden gezakt. De WP heeft die 10 a 12 graden binnen 15 minuten weer op 32 graden aanvoer. 32 graden is minimale aanvoer zonder dat mijn WP gaat pendelen. Het verbruik is in dat kwartier dik boven 4.5KW. Dus ik dacht laat ik eens een experiment doen. Ik heb het volgende gedaan.
Aanvoer temperatuur is op het moment van de proef 20 graden na einde van de nachtverlaging:
1) Aanpassing van het Setpoint: Ik heb het minimale setpoint voor de aanvoertemperatuur verlaagd naar 20°C, wat hoger is dan de afgekoelde binnentemperatuur, maar lager dan de normale minimale aanvoertemperatuur van 32°C die nodig is om pendelen te voorkomen.
2) Verlaging van de Stooklijn: Door de stooklijn te verlagen naar 0.4, heb ik de stijgingssnelheid van de aanvoertemperatuur verminderd. Dit heeft de warmtepomp in staat gesteld met minimale compressor modulatie te starten (bij mijn WP 16%)
3) Trapsgewijze Verhoging: Iedere keer als de aanvoertemperatuur 0.3°C boven het setpoint uitkwam, heb ik de stooklijn met 0.2 punt verhoogd. Hierdoor kon de compressor langzaam meer vermogen leveren zonder te snel op te schalen.
3) Langere Opwarmtijd: Het proces van het verhogen van de aanvoertemperatuur van 20°C naar 32°C heeft uiteindelijk ruim een uur en 30 minuten geduurd met een modulatie van de compressor van 16%, wat aanzienlijk langer is dan de gebruikelijke 15 minuten om aanvoer te verhogen naar setpoint.
Samenvatting en conclusie:
1) In de opwarming van 20 naar 32 graden in 15 minuten was het piekverbruik 3.5 KW.. de WP heeft dus niet 4.5 KW verbruikt maar stel dat dit wel zou zijn dat is dat voor een kwartier 1.125 KW
2) De handmatige aanpassingen die ik heb beschreven duurde 1.5 uur om op 32 graden te komen met een gemiddeld verbruik van 0.8 KW. Dus dat is voor 1.5 uur 1.2 KW
Mijn conclusie is dat het rap verhogen naar een hogere aanvoer na nachtverlaging zuiniger is dan een lage opvoer van de temperatuur doormiddel van het aanpassen van de stooklijn. Ik had eigenlijk verwacht dat het langzaam opbouwen van de temperatuur zuiniger zou zijn. Ik vond het wel de moeite waard om te delen.
Spoiler: De zelfde geproduceerde warmte bereik je al bij een lagere Ta in het geval van langzaam de Ta laten oplopen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Zelf ben ik gecertificeerd op EPBDIII (stelt niks voor hoor)
In de EPBDIII staat dat elke gebouw installatie met meer dan 290kw gezamenlijk vermogen (cv of koeling) moet voldoen aan een GASC. Verplicht vanaf 2026!
GACS
Gebouw Automatisering en controle Systeem.
Ingedeeld in klasse A t/m D.
Deze rapporteert energiestromen, maar kan ook bijsturen.
Nou ben ik al jaren bezig met systemen die voorspellend kunnen sturen e.d. maar het resultaat is vaak duur en niet goed.
Hoe zal de markt deze verplichting gaan oplossen?
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 26-12-2023 10:45 ]
Weet je wat er gebeurd bij de locatie waar je de WP neer wil zetten als het sneeuwt ?Batilan schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:15:
...
Ik ga de installateur wel vragen iets kleinere "big"foots onder de WP te plaatsen (15 a 20cm vrije ruimte lijkt me meer dan voldoende?).
Ik vraag me nog af of een aantal van de "drainage gaten" (zoals @Zwartoog meldt) in de Vaillant buitenunit wellicht gedicht moeten/kunnern worden (zoals ook bij de Panasonic mogelijk is) om er zo voor te zorgen dat het (merendeel van) het water in de trechter komt en zo in de valpijp beland. Wellicht is de "hybride" oplossing het meest veilig?
De grindkoffer voor de Daikin Airco unit kan volstaan met 30cm grind.
Ik heb bij mij in de tuin gezien dat juist op de plek waar ik de WP wilde neerzetten zich de sneeuw ophoopt, daarom heb ik de buitenunit zelfs wat hoger gezet.
In princiepe zou al het water door het gat bij de trechter weg moeten lopen bij een Vaillant, er zitten geen opzettelijke drainage gaten zoals bij sommige andere merken op andere plekken.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Thx @PentaClover. Ik begrijp inderdaad dat deze extra hoogte met name is bedoeld voor het geval het zwaar gaat sneeuwen, vooral in combinatie met 'sneeuwjacht'. Bovendien staat hij tegen een ONO muur, dus inderdaad de meest ongunstige ligging qua sneeuwjacht.PentaClover schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:46:
[...]
Weet je wat er gebeurd bij de locatie waar je de WP neer wil zetten als het sneeuwt ?
Ik heb bij mij in de tuin gezien dat juist op de plek waar ik de WP wilde neerzetten zich de sneeuw ophoopt, daarom heb ik de buitenunit zelfs wat hoger gezet.
In princiepe zou al het water door het gat bij de trechter weg moeten lopen bij een Vaillant, er zitten geen opzettelijke drainage gaten zoals bij sommige andere merken op andere plekken.
Maar voor die zeldzame gevallen kan ik dan altijd nog maatregelen nemen zoals het plaatsen van een tijdelijke "wal" hoger aan de wind (waar al een behoorlijke wal staat: de woning van de buurman
EDIT: wat wellicht ook nog meehelpt is dat de WP unit aan beide zijden is omgeven door 2 "koekoeks" van ca 1.5 m diep en 1.0x1.5m oppervlak, die zullen ook al de nodige sneeuw wegvangen verwacht ik (nog geen praktijkervaring mee opgedaan omdat het huis nog in aanbouw is).
[ Voor 25% gewijzigd door Batilan op 26-12-2023 11:52 ]
Dag beste Warmte-pomp-tweakers / bezitters,
Ik had het voornemen om in 2023 een warmtepomp aan te schaffen. Wat huiswerk gedaan en zelfs een offerte opgevraagd en gekregen. Ik zou gezien mijn situatie (overcapaciteit zonnepanelen, ketel van 2020 én goed geïsoleerde woning uit 2001) een all-electric kunnen nemen, maar ik kan maar een hybride warmtepomp voorfinancieren.
Toch heb ik de aanschaf afgeblazen !!
Ik kwam op een terugverdientijd van ongeveer 9 jaar gebaseerd op een gasprijs van € 1,50 per m3 én dan moest de warmtepomp al die jaren geen problemen geven.
Vervolgens bedacht ik me om jullie tweakers die in het bezit zijn van een (hybride-)warmtepomp te vragen wat hun ervaring is met betrekking tot terugverdientijden ofwel, gezien de investering die je gedaan hebt en de besparing tot op heden, waar zou je dan op uitkomen ?
Verder benieuwd naar de onderhoudskosten en storingen/problemen met de warmtepomp. Komen die voor of zijn het betrouwbare systemen en wat is de levensduur van warmtepompen ?
Dank voor jullie input ?
Ik heb hybride omdat ik geen plek heb voor een 200/300l vat voor SWW. Als ik daar de ruimte voor zou hebben stond er een warmtepomp van 8 of 10kW buiten en een aparte warmtepomp-boiler binnen. Apart, zodat de verwarming niet hoeft de lijden onder de SWW runs van de warmtepomp, en het is vaak nog voordeliger ook. Een Haier 250l warmtepomp boiler heb je voor 1700 euro exclusief de subsidie. Een Haier 8kW monobloc van 2999 euro heeft 3000 euro subsidie dus ik snap niet waar die gigantische terugverdientijd vandaan komt. Heb je in je berekening ook meegenomen dat je vastrechtkosten van je gasaansluiting komen te vervallen?Den Hook schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:28:
Na een tip, geplaatst in dit forum-topic:
Ik had het voornemen om in 2023 een warmtepomp aan te schaffen. Wat huiswerk gedaan en zelfs een offerte opgevraagd en gekregen. Ik zou gezien mijn situatie (overcapaciteit zonnepanelen, ketel van 2020 én goed geïsoleerde woning uit 2001) een all-electric kunnen nemen, maar ik kan maar een hybride warmtepomp voorfinancieren.
Ik kwam op een terugverdientijd van ongeveer 9 jaar gebaseerd op een gasprijs van € 1,50 per m3 én dan moest de warmtepomp al die jaren geen problemen geven.
Vervolgens bedacht ik me om jullie tweakers die in het bezit zijn van een (hybride-)warmtepomp te vragen wat hun ervaring is met betrekking tot terugverdientijden ofwel, gezien de investering die je gedaan hebt en de besparing tot op heden, waar zou je dan op uitkomen ?
Verder benieuwd naar de onderhoudskosten en storingen/problemen met de warmtepomp. Komen die voor of zijn het betrouwbare systemen en wat is de levensduur van warmtepompen ?
Dank voor jullie input ?
Hoe dan ook: als de ruimte er is zou ik zeker van het gas af gaan.
Den Hook schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:28:
Na een tip, geplaatst in dit forum-topic:
Is een terugverdientijd zo belangrijk !!
Als je een auto koopt heb je dan ook een terug verdien tijd waarover je ook druk maakt.
Wij hebben onze Elga Ace hybride warmtepomp inmiddels 2 jaar tot volle tevredenheid zonder ons druk te hebben gemaakt over het terug verdienen van deze investering.
Een ding is zeker, met de hoge gas prijzen van dit afgelopen jaar zijn wij heel blij geworden met deze aankoop !!
Dank voor jullie input ?
Aangezien het wel eens voorkomt dat ik een dag niet thuis ben wilde ik toch het risico niet lopen. Bij mij maakte het niet zo veel uit of hij iets hoger staat of niet, je kijkt er zo wie zo niet overheen als je de achterdeur uitlooptBatilan schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:25:
[...]
Thx @PentaClover. Ik begrijp inderdaad dat deze extra hoogte met name is bedoeld voor het geval het zwaar gaat sneeuwen, vooral in combinatie met 'sneeuwjacht'. Bovendien staat hij tegen een ONO muur, dus inderdaad de meest ongunstige ligging qua sneeuwjacht.
Maar voor die zeldzame gevallen kan ik dan altijd nog maatregelen nemen zoals het plaatsen van een tijdelijke "wal" hoger aan de wind (waar al een behoorlijke wal staat: de woning van de buurman) en eventueel wegscheppen van overtollige sneeuw. Ik vind het zonde als ik 365 dagen per jaar een 'doorn in het oog' tegenkom (die ik niet kan verwijderen, maar wel kan verkleinen), dan dat ik 1x in de 10 jaar een keer wat extra werk moet doen
(bij de buurman staat een Vaillant unit ook een stuk lager, ook geïnstalleerd door een erkende installateur).
EDIT: wat wellicht ook nog meehelpt is dat de WP unit aan beide zijden is omgeven door 2 "koekoeks" van ca 1.5 m diep en 1.0x1.5m oppervlak, die zullen ook al de nodige sneeuw wegvangen verwacht ik (nog geen praktijkervaring mee opgedaan omdat het huis nog in aanbouw is).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DA6AXfv5kDM2BOBC6Hf5F3Qu.jpg?f=user_large)
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt