Ik zie hier geen defrosts. Bij een defrost wordt de retour warmer dan de aanvoer (de delta-T wordt negatief)
Ik weet niet of dit hier ook het geval is. Zou ik bij een probleem met vermogensafgifte niet een stijgende retour temperatuur moeten zien?
Ja, dat zie je toch ook? Al direct in het begin van de grafiek begint de Tr op te lopen.
De verschiltemperatuur tussen aan en afvoer is echter altijd 4 tot 5 graden wat mijns inziens betekent dat er genoeg afgifte is.
Nee, dat betekent alleen dat het afgifte vermogen vast is. De Tr loopt op, dus je kunt dit vermogen niet kwijt.
Ook heb ik een buffervat parallel dat volgens mij met elke run wordt geladen: dat verklaart volgens mij - corrigeer me als ik ernaast zit - ook de stijgende curve van 45 minuten omdat de primaire transportpomp op 100% draait en de secundaire pomp van vat naat CV systeem 0,6 tot 0,8 m3/uur . aangeeft. Na een drie kwartier draaien voor verwarmen van het vat en het huis verklaart dit mijns inziens die steeds oplopende toevoer en retour temperatuur
De oplopende Tr betekent dat het opgewekte vermogen niet in het afgiftesysteem past. De WP valt steeds uit als de Tr opgelopen is tot het niveau van het setpoint (Tr = 39, dan valt de WP uit).
Vanaf dat moment blijven Ta en Tr aan elkaar gelijk en dalen iets. Ik neem aan dat dat gemeten is aan de WP kant en er is dan minimale flow. Wat je daar dus ziet is de temperatuur van de buffer en dus de Ta die naar de radiatoren gaat.
COP technisch heb je daar dus enorm verlies, want je hebt water tot wel 42 graden gemaakt, terwijl er het grootste deel van de tijd maar water van 39 of minder graden naar de radiatoren gaat.
Ik heb zeker niet alle wijsheid in pacht maar vermoed dat een deel van de runs per dag gewoon wordt veroorzaakt door Nibe zelf (las ik ook iets over op het Nibe topic op tweakers als ik het me goed herinner).
low-load regelingen kunnen door de thermostaat komen, maar dan moet de Ta constant blijven (en gelijk aan de stooklijn). Het feit dat Ta en Tr op blijven lopen duidt op het feit dat de 5.6 kW vermogen niet in het afgiftesysteem past.
Leuk dat dit gedrag lijkt op een vloerverwarming want ik heb - op 4 m2 van de badkamer na - overal T22's en T33's hangen. Vandaar ook het wat snellere schakelgedrag met als resultaat een zeer constante temperatuur in de woonkamer zónder geblazen radiatoren wat meer rust en minder stof in huis oplevert.
Wellicht dat ik straks het buffervat even dichtdrai zodat ik kan zien wat de warmtepomp doet op alleen het CV systeem.
Goed idee. Je verhoogt daarmee de Ta die de radiatoren in gaat en daarmee dus het afgiftevermogen, wat gunstig is voor dit pendelgedrag.
Helaas denk ik dan aan te lopen tegen de weerstand van het CV systeem dat op 55 graden is uitgelegd (gelukkig niet op 70!).
Ja, dat denk ik ook. Je radiatoren kunnen de warmte niet afgeven, dus dat probleem blijf je houden.
Heb je uitgerekend wat het afgiftevermogen van je radiatoren is bij een 40/35 regime? Dat is voor radiatoren niet heel lastig te bepalen en dan weet je of je die 5.6 kW wel kwijt kunt (5.6 kW als ondergrens is best veel voor een WP)
Graag jullie reactie om er een optimalisatie aan te te voegen!
Is een COP van drie met en 40 graden verschiltemperatuur van buiten naar binnen aanvoer ok?
Ik mis die flowmeting....
Die COP 3 is een schatting, op basis van het feit dat er 1800 Watt opgenomen wordt, er sprake is van pendelen en de WP een ondergrens heeft van 5600 Watt. Aangenomen dat je dus 5600 Watt opwekt met 1800 Watt elektriciteit geeft een COP van 3.1 (5600/1800).
Een COP van iets boven de 3 bij een Tlift van 40 graden is niet extreem goed, ook niet extreem slecht. 3.5 zou haalbaar moeten zijn, maar beter is het om naar een lagere Tlift te kijken, dus een lagere Ta.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp