Dag allemaal,
Aantal bewoners (huidig): 2
Aantal bewoners waar ik op wil mikken voor verkoop en/of eigen gezinsuitbreiding: 4
Aantal waardes uit voorlopige startverklaring EPB:
Inleiding
Dit is een vervolg op mijn eerdere adviesvraag . Ik hoop dat het ok is om deze vervolgpost te maken. Reden is dat we nu onze offerte-vraag verfijnd hebben op basis van de reacties uit de vorige post, en dat we nu focussen op L/W in plaats van W/W.Warmteverliesberekening
Gezien we niet kunnen afgaan op een historisch gasverbruik, heb ik een snelle berekening gemaakt op https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening. Volgens die berekening zou ik een verwarmingsvraag hebben van tussen de 9.8 en 11.8 kW.. Een officiële warmteverliesberekening is bezig, ik verwacht deze binnen de komende twee weken.Afgiftesysteem:
240 m² vloerverwarming. Aantal groepen nog niet gekend.SWW:
Dit is nodig, we mikken nu op 250-300 liter.Warmtepompvoorkeur:
- eerst was de voorkeur voor W/W, maar op basis van opmerkingen in het vorige topic zijn we nu meer naar L/W aan het kijken
- belangrijkste bezorgdheden op volgorde: compact, zuinig, domotica-integratie (KNX), milieuvriendelijk, stil, goedkoop
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedAndere kerncijfers
Oppervlakte bewoonbaar (zonder binnenmuren etc.):- Gelijkvloers: 121 m²
- Verdieping: 88.4 m²
- Zolderverdieping (actief gebruikt gedeelte): 33.2 m²
Aantal bewoners (huidig): 2
Aantal bewoners waar ik op wil mikken voor verkoop en/of eigen gezinsuitbreiding: 4
Aantal waardes uit voorlopige startverklaring EPB:
- Geschat S-peil: 31
- Geschat E-peil: 25
- Geschat jaarlijks primair energieverbruik: 43.01 kWh/m².
Voorstellen die we reeds gekregen hebben
W/W:- Thermia Calibra ECO 12 - 400V (variabel 3-12 kW // ingebouwd 184 liter SWW) - voor zover ik begrijp zit hier geen buffervat in?
- Vaillant Flexocompact VWF 88 (8.82 kW // ingebouwd 175 liter SWW // apart buffervat 45 liter)
- Vaillant VWF 117/4 (11.5 kW // apart boilervat 300 liter SWW // apart buffervat 100 liter)
- Vaillant Arothermplus VWL 105/6 (9.2 kW // ingebouwd 190 liter SWW // apart buffervat 45 liter)
- Daikin Altherma EBVX16S23D9W (9 kW // ingebouwd 230 liter SWW)
- Viessmann Vitocal 111-S (9 kW // ingebouwd 220 liter SWW)
Vragen
- Wat denken jullie van de voorstellen?
- Kan ik ergens het minimale vermogen van de toestellen zien? Ik veronderstel dat we best de pomp nemen die zo laag mogelijk in vermogen kan gaan (moduleren)?
[ Voor 5% gewijzigd door nieuwbouwers op 27-07-2024 11:52 ]