5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Waar komt 5m³ gas SWW vandaan? Want dit lijkt mij wel erg weinig voor een woning met 1 persoon.BarryH schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:32:
@Andrehj @Technician-
Als je dit in NL wil kopen kom je dus bij quatt uit.
nb. heeft het eigenlijk impact in een woning? 5m3 gas SWW per maand kom ik vaak tegen = 35kWh warmte + 35kWh warmte voor warmteverlies boiler = 70kWh /2-3 = 20-35kWh/maand
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Het verschilt natuurlijk, maar als energiecoach ben ik bij >100 woningen geweest en als er 1 of 2 personen van boven de 60 wonen kom je met 5m3 meestal wel uit.Seafarer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Waar komt 5m³ gas SWW vandaan? Want dit lijkt mij wel erg weinig voor een woning met 1 persoon.
nb:
- dan moeten ze wel de comfortstand uitzetten van het warm water
- de meeste woningen in NL zitten maar 1 of 2 mensen in
- de "100m3 gas per persoon standaard" is gebaseerd op mager onderzoek
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Hier ook 120m3 voor 4. Maar wel een spaarzaam ouderpaar en over het algemeen volgzame kids.assje schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:11:
120m3 was mijn referentie als gezin met 4 personen.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Grootste winst zat in de keukenboiler, veel minder waterverspilling en niet een ketel die om de haverklap aanslaat.
Volgende week boiler aansluiten, kan de ketel weg. Net weer staan kijken hoe de ketel ontsteekt en na 30 seconden weer uitvalt en dan een minuut later weer hetzelfde doet... Intergas HRE 28/24 met waterbesparende douchekop, douchen met 35 graden en een DWTW die water op kamertemperatuur buffert omdat ie verkeerd is aangesloten (moet de badkamer verbouwen om de douche erop te krijgen, blijkt dat die losse afvoer van het bad was dat we al jaren niet meer gebruiken
Boiler wordt dan ook 150 liter, groter heeft hier geen zin en is alleen maar meer oppvervlakte dat af kan koelen.
[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 29-08-2026 12:10 ]
Dat kan prima, hier was het 8m3 p/m met een oude gasketel en lang douchen.Seafarer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Waar komt 5m³ gas SWW vandaan? Want dit lijkt mij wel erg weinig voor een woning met 1 persoon.
Normaal douchen en zuinige douchekop is 5m3 p/m prima.
(Zonder DWTW).
De WP boiler doet het met +/- 12 kwh p/m incl stilstandverlies ex legionellarun, incl legionellarun 18 kwh(Kan het element appart zien in de app).
@_JGC_ Met 4 pers is een 150l boiler wel net krap aan, dan moet iedereen netjes aan 5 min houden met een spaardouchekop.
Edit: gemist dat je een DWTW hebt.
[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 29-08-2026 12:19 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
6KW warmtepomp en flinke spiraal in de boiler, die zou dat gewoon bij moeten kunnen houden.
De ketel kan nu op 6KW niet aan blijven tijdens het douchen, slaat steeds af.
Ik heb een kleine analyse gedaan op de betaalbaarheid van gesubsidieerde warmtepompen, en een groot deel van het kosten verschil zit niet de aanschaf, maar in de installatie. kale WP (tot 16kw) inclusief subsidie (zonder DHW) tussen 1k en 3k euro. vergelijkbaar met een CV.BarryH schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:33:
[...]
Als je echt betaalbaarheid wil helpen moet je toch naar 8k of minder AE icm warmtefonds voor renteloze lening.
Dit is eigenlijk alleen mogelijk met LL en dat wordt niet gefinancieerd door het warmtefonds.
Het kan ook meer dan 8k kosten en goed uitkunnen, maar dan moet je even stilstaan bij het afgiftesysteem etc en dan stijgen de kosten al snel
Voor LW moeten we eigenlijk de usecase van 65 graden water naar de radiatoren beter gaan begrijpen. Met dat uitgangspunt kan een installateur heel snel ok geven op de afgifte (Want als je geen nachtverlaging doet kan dit eigenlijk altijd). Dat vervolgens die 65 graden niet nodig is, is dan mooi meegenomen
ps. Voor WoCo's ligt de grens nog scherper want zij kunnen niet de huur verhogen als je geen vastrecht gas meer hebt, dus die knutselen dingen met warmtebedrijven om dat te overbruggen
Een 150L WPB inclusief subsidie is minder dan 500 euro.
Installatie materiaal en werk (grondbuis, beugels, koppelingen, slangen, of de prachtige foto van @Carboy54 met 1200 euro aan 45 graden RVS bochtjes) vrijwel altijd meer dan 3000 euro, met uitschieters naar 15000 euro, als we LVT Jago's, geluidswerende schuttingen en buitenkasten meenemen.
Ik denk dat het grote gat tussen CV (1000 + 800 euro geïnstalleerd) en WP + WPB (3000+5000 geïnstalleerd) momenteel niet in de aanschaf zit, maar in het loodgieterswerk. Tevens zijn veel woningen niet geschikt door huidige geluidsoverlast regels.
Ik ga komende week beginnen met mijn STEK training, en daarna voor BRL-100 te registreren omdat de offertes van airco-installateurs me allemaal tegenstonden. Niet vanwege de aanschaf, maar op de 6000 euro installatie werk. Dan kan ik de 8 airco's van ons zelf installeren, en de mensen die het niet breed hebben hier in de buurt helpen met een efficiënte aanpak voor de energie transitie.
En bij slecht geisoleerde huizen met weinig radiator capaciteit is LL een handige optie.
Laatst ongeisoleerde tussenwoning met gaskachels / 700m3 gas per jaar. Dan is LL de logische en betaalbare stap.
Ik vroeg mij af of ik in een volgende situatie weer voor een combi zou moeten gaan of Verwarming en SWW moet splitsen.
Bekende voor/nadelen bv ruimte en gemakkelijkere installatie waar tegenover staat mogelijk dubbele subsidie, geen driewegklep enz.
Iemand al ervaring met deze keuze?
Ik zag net een aanbieding voor een Daikin 2kw airco met 3.2kw heating voor minder dan 500 euro ex btw. Daar zouden heel veel gezinnen al een prima besparing mee hebben.BarryH schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:11:
@Beer070 Ik denk dan ook dat de "ribbelbuis" installaties uiteindelijk de oplossing gaan zijn voor de krap bij kas / laag inkomen/ beperkt gasverbruik huizen
En bij slecht geisoleerde huizen met weinig radiator capaciteit is LL een handige optie.
Laatst ongeisoleerde tussenwoning met gaskachels / 700m3 gas per jaar. Dan is LL de logische en betaalbare stap.
Maar als je warmtepomp niet in de buurt van je tapwatervat kan staan wil je niet door het hele huis leidingen leggen, verlies is dan veel te groot en dan komt de WPB als oplossing.
Het moet even netjes aan de gevel of naast het huis, moet iemand met papieren bij om het in bedrijf te stellen, liefst nog met een eigen groep erbij... dan wordt het al snel duurder dan die 500 ex.Beer070 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:40:
[...]
Ik zag net een aanbieding voor een Daikin 2kw airco met 3.2kw heating voor minder dan 500 euro ex btw. Daar zouden heel veel gezinnen al een prima besparing mee hebben.
Genoeg topics hier gezien met teun de beun oplossingen waar vervolgens rechtsbijstand mee aan de slag mag helaas
ik ga kiezen voor een gescheiden systeem gedeeltelijk vanwege subsidie, maar ook lengte van de leidingen. Het wordt een 150L WPB, want die kan opgehangen worden, in combinatie met een aanvoer die door het CV buffervat loopt. Hierdoor is de werkelijk beschikbare capaciteit op basis van 38 graden hoog genoeg voor 2x douchen en een klein zwembad vol water.Rojado schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:29:
Momenteel hier een combi WP (verwarmen + SWW) Daikin Altherma 3.
Ik vroeg mij af of ik in een volgende situatie weer voor een combi zou moeten gaan of Verwarming en SWW moet splitsen.
Bekende voor/nadelen bv ruimte en gemakkelijkere installatie waar tegenover staat mogelijk dubbele subsidie, geen driewegklep enz.
Iemand al ervaring met deze keuze?
Buffervat + driewegklep en 32mm leidingwerk is veel duurder dan WPB op de plek van de oude CV ketel tussenplaatsen.
Onderschat de voordelen van een goede installatie niet op termijn. Langere levensduur, geen ellende, geen ongewenste bijgeluiden, hogere efficiëntie, goede condensafvoer, juiste plaatsing van de unit en goede isolatiematerialen maken het verschil. Dat maakt een extra dag arbeid en kwalitatief goede materialen zeker lonend. Grote stappen snel thuis werk met onvoldoende isolatie en te kleine weerstand verhogende ribbelslangen gaan niet het verschil maken op het totaalbedrag. ( Max 1.000 ) Bovendien kijkt de overheid naar de 30% regel waardoor de hoogte van de subsidie kan worden aangepast. Er zijn hier genoeg voorbeelden van installaties waarbij goedkoop duurkoop is gebleken en de ijzerzaag er helaas in moest. De door jou genoemde bedragen van 1200 voor een paar bochtjes waar haal je dat vandaan?Beer070 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:26:
[...]
Ik heb een kleine analyse gedaan op de betaalbaarheid van gesubsidieerde warmtepompen, en een groot deel van het kosten verschil zit niet de aanschaf, maar in de installatie. kale WP (tot 16kw) inclusief subsidie (zonder DHW) tussen 1k en 3k euro. vergelijkbaar met een CV.
Installatie materiaal en werk (grondbuis, beugels, koppelingen, slangen, of de prachtige foto van @Carboy54 met 1200 euro aan 45 graden RVS bochtjes) vrijwel altijd meer dan 3000 euro, met uitschieters naar 15000 euro, als we LVT Jago's, geluidswerende schuttingen en buitenkasten meenemen.
Ik denk dat het grote gat tussen CV (1000 + 800 euro geïnstalleerd) en WP + WPB (3000+5000 geïnstalleerd) momenteel niet in de aanschaf zit, maar in het loodgieterswerk. Tevens zijn veel woningen niet geschikt door huidige geluidsoverlast regels.
Ik ga komende week beginnen met mijn STEK training, en daarna voor BRL-100 te registreren omdat de offertes van airco-installateurs me allemaal tegenstonden. Niet vanwege de aanschaf, maar op de 6000 euro installatie werk. Dan kan ik de 8 airco's van ons zelf installeren, en de mensen die het niet breed hebben hier in de buurt helpen met een efficiënte aanpak voor de energie transitie.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ook zonder DWTW kan het prima als je niet allemaal direct na elkaar doucht of een WP(B ) met voldoende vermogen hebt. Een voordeel van een klein vat is dat het snel weer op temperatuur is. 150L duurt hier ~1 uur met een 3 kW WP.mr_evil08 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:09:
[...]
@_JGC_ Met 4 pers is een 150l boiler wel net krap aan, dan moet iedereen netjes aan 5 min houden met een spaardouchekop.
Edit: gemist dat je een DWTW hebt.
Ondanks dat ik een beetje beunen best leuk vind doe ik dit soort dingen dus wel met STEK A1 en BRL-100 certificering om het netjes volgens de wet te doen._JGC_ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:44:
[...]
Het moet even netjes aan de gevel of naast het huis, moet iemand met papieren bij om het in bedrijf te stellen, liefst nog met een eigen groep erbij... dan wordt het al snel duurder dan die 500 ex.
Genoeg topics hier gezien met teun de beun oplossingen waar vervolgens rechtsbijstand mee aan de slag mag helaas
KostenoverzichtAlleen examen (A1-certificaat): ca. € 870,- excl. btwAlleen examen (A2-certificaat): ca. € 810,- excl. btwVolledige opleiding + examen (A1): ca. € 5.016,- excl. btw (afhankelijk van het opleidingsinstituut, inclusief lesmateriaal en training)Kleinere/specifieke certificaten (zoals F-gassen categorie 1 of mobiele airco):Examenkosten: ca. € 610,- tot € 615,-Volledige cursussen variëren sterk afhankelijk de duur en scopeBeer070 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:26:
[...]
Ik heb een kleine analyse gedaan op de betaalbaarheid van gesubsidieerde warmtepompen, en een groot deel van het kosten verschil zit niet de aanschaf, maar in de installatie. kale WP (tot 16kw) inclusief subsidie (zonder DHW) tussen 1k en 3k euro. vergelijkbaar met een CV.
Is de a1 papier dan voldoende
Maar goed het is een lucht water geen lucht lucht topic.
De kosten zitten in de installtie die belachelkk duur zijn.
Heb het idee dat nu er subsidie is dingen onnodig duur worden gehouden
Ik vraag me af wat op dit moment de beste prijs kwaliteit en Cop verhouding warmtepomp is voor alleen verwarmen
Ik ga wel een warmtepomp boiler aanschaffen voor water.
[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 29-08-2026 14:01 ]
De kosten zitten voornamelijk na het halen van F gassen en het BRL100 certificaat. Het is een ISO9001 achtige audit. Je moet een goede boekhouding tonen, klachten registreren en de opvolging daarvan, koudemiddel registratie en liefst in (dure) software en dan de kalibratie rapporten tonen van al je gereedschap. En daar beginnen de echte kosten. Goedkope pompjes en meters mag niet, je MOET voor €5000 meetgereedachap kopen met bepaalde initiële certificaten, een afpompunit, stikstof, recyclecilinders, ge-eikte weegschaal, vacuummeter, digitale manometers, lekzoekers, e.d. zijn verplicht met keuringscertificaat.Maxwp schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:57:
[...]
KostenoverzichtAlleen examen (A1-certificaat): ca. € 870,- excl. btwAlleen examen (A2-certificaat): ca. € 810,- excl. btwVolledige opleiding + examen (A1): ca. € 5.016,- excl. btw (afhankelijk van het opleidingsinstituut, inclusief lesmateriaal en training)Kleinere/specifieke certificaten (zoals F-gassen categorie 1 of mobiele airco):Examenkosten: ca. € 610,- tot € 615,-Volledige cursussen variëren sterk afhankelijk de duur en scope
Is de a1 papier dan voldoende
Maar goed het is een lucht water geen lucht lucht topic.
De kosten zitten in de installtie die belachelkk duur zijn.
Heb het idee dat nu er subsidie is dingen onnodig duur worden gehouden
Ik vraag me af wat op dit moment de beste prijs kwaliteit en Cop verhouding warmtepomp is voor alleen verwarmen
Ik ga wel een warmtepomp boiler aanschaffen voor water.
De audit zelf kost tussen 2 a 3k (jaarlijks)
Adviseur FixClima
Ik denk dat je op het eerste deel van jouw vraag geen eenduidig of eensluidend antwoord kan verwachten. Wat de beste COP betreft is dit waarschijnlijk iets makkelijker, maar ook hier geen echte ranglijst van warmtepompen.Ik vraag me af wat op dit moment de beste prijs kwaliteit en Cop verhouding warmtepomp is voor alleen verwarmen
Je zou bijvoorbeeld de lijst van @Tomexergie kunnen bekijken of de uitgebreide monitoring van
Heatpumpmonitor.org. Voor de gebruikte hardware openenergymonitor.org (emoncms)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De functionaliteit is uitstekend en probleemloos. Gezien de geboden prijs is dit een zeer aantrekkelijke investering.
In combinatie met een dynamisch contract presteert het systeem bijzonder efficiënt. De configuratie binnen Home Assistant is succesvol verlopen en de werking is optimaal.
En daarnaast nog jezelf betalen, bedrijfsbus, verzekering, opslaglocatie, eventueel werkplaats en andere overhead. Ik snap dan wel dat een installatie van een 3,5 kW unit twee keer zoveel kost als de unit zelf.Technician- schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:20:
[...]
De kosten zitten voornamelijk na het halen van F gassen en het BRL100 certificaat. Het is een ISO9001 achtige audit. Je moet een goede boekhouding tonen, klachten registreren en de opvolging daarvan, koudemiddel registratie en liefst in (dure) software en dan de kalibratie rapporten tonen van al je gereedschap. En daar beginnen de echte kosten. Goedkope pompjes en meters mag niet, je MOET voor €5000 meetgereedachap kopen met bepaalde initiële certificaten, een afpompunit, stikstof, recyclecilinders, ge-eikte weegschaal, vacuummeter, digitale manometers, lekzoekers, e.d. zijn verplicht met keuringscertificaat.
De audit zelf kost tussen 2 a 3k (jaarlijks)
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Leuk dat je bijdraagt maar iets meer diepgang wellicht? Had je een topic vooraf en kun je daarnaar linken? Zo niet:cyberbot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:06:
Vorig jaar hebben wij de house heating aangeschaft en geïnstalleerd.
De functionaliteit is uitstekend en probleemloos. Gezien de geboden prijs is dit een zeer aantrekkelijke investering.
In combinatie met een dynamisch contract presteert het systeem bijzonder efficiënt. De configuratie binnen Home Assistant is succesvol verlopen en de werking is optimaal.
Welke offerte heb je gehad, hoe verliep het traject en installatie? Hoeveel m2 woning met welke afgifte?
Je noemt investering, wat is je vervanging van m3 en verwachte tvt?
Welke efficiëncy draai je en hoe zijn je instellingen?
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ik bedoelde met 1200 euro die mooie foto die je een paar weken geleden hebt gedeeld van een prachtig aangelegd binnen unit met alles in 45 graden bochtjes. Het leken er een stuk of 40, en ik kan het nu zo snel niet vinden.Carboy54 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
Onderschat de voordelen van een goede installatie niet op termijn. Langere levensduur, geen ellende, geen ongewenste bijgeluiden, hogere efficiëntie, goede condensafvoer, juiste plaatsing van de unit en goede isolatiematerialen maken het verschil. Dat maakt een extra dag arbeid en kwalitatief goede materialen zeker lonend. Grote stappen snel thuis werk met onvoldoende isolatie en te kleine weerstand verhogende ribbelslangen gaan niet het verschil maken op het totaalbedrag. ( Max 1.000 ) Bovendien kijkt de overheid naar de 30% regel waardoor de hoogte van de subsidie kan worden aangepast. Er zijn hier genoeg voorbeelden van installaties waarbij goedkoop duurkoop is gebleken en de ijzerzaag er helaas in moest. De door jou genoemde bedragen van 1200 voor een paar bochtjes waar haal je dat vandaan?
Wat mij betreft is een goede installatie een noodzaak. Ik zie wel dat er hierdoor een tweedeling komt van mensen die het kunnen betalen om goedkoper en comfortabeler te leven, en van mensen die dat niet kunnen. Die laatste groep is daarvan de dupe.
Het niet kunnen betalen komt op dit moment voor een groot deel door de overige kosten: puntstukken, grondbuis, kleppen, koppelingen, buffervaten, thermostaat, binnen-unit, en de kosten per uur om dit allemaal te plaatsen. 90 euro per uur voor een vaardige installateur (zoals van warmtepomponline) is voor zover ik zie het minimum, en met de belastingen mee moet een gemiddelde kostwinner daar 6 uur voor werken. Het verschil tussen gas CV en WP/WPB zit daarin: 80-120 uur bezig voor de WP/WPB transitie, of 4-12 uur voor een gas CV vervangen.
En daar komen nog de uren bij voor het hacken van de aansturing bij, want deze was hybride. Gelukkig is Atlantic zo aardig geweest om de lockbits niet aan te zetten op de Atmega8 chipjes in de controlbox en kon Claude haarfijn een alternatieve sturing voor ESPHome maken die niet afkapt bij 5 graden buitentemperatuur.
De beste COP is moeilijk te bepalen. De seizoen COP hangt namelijk sterk af van de installatie van het hydraulische systeem, de regeling goed is ingesteld, voldoende flow, geen mengregeling, WP direct op de CV en nog meer.dunklefaser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:51:
@Maxwp
[...]
Ik denk dat je op het eerste deel van jouw vraag geen eenduidig of eensluidend antwoord kan verwachten. Wat de beste COP betreft is dit waarschijnlijk iets makkelijker, maar ook hier geen echte ranglijst van warmtepompen.
Je zou bijvoorbeeld de lijst van @Tomexergie kunnen bekijken of de uitgebreide monitoring van
Heatpumpmonitor.org. Voor de gebruikte hardware openenergymonitor.org (emoncms)
Het thermodynamische principe daar achter is dat de WP op zo laag mogelijke temperatuur moet draaien om een zo hoog mogelijke COP te behalen. Bij de monitoring van 40 warmtepompen zie je bij dezelfde A-merk WP zeer grote verschillen in SCOP wel 30%. Laten we ons niet verblinden in COP=4,7 of 5,1 prachtig , maar het is beter om voor een optimale installatie te zorgen met een monteur die kennis van zaken heeft.
Ik schreef dan ook: Geen echte ranglijst per wp mogelijk.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Suizen tot en met... en een hoge deltaT die het ding haalde... maar voor hybride niet erg want de ketel doet het moeilijke werk en warmhouden doet je warmtepomp...
Nu een setje 3/4 naar 1" verlopen op de WP geschroefd, RVS stukje buis tegen de trillingen, 32x3 buis, 3wegklep met 5/4" binnendraad en 23mm doorlaat, wel diezelfde kogelkraan gehouden en de retour gaat nu door een volwaardige dirtmag met 1" binnendraad.
Afgelopen week even proefgedraaid, deltaT wil niet heel groot worden, geen leidingruis meer en machine zelf is ook veel stiller. Machine staat nog niet eens vast op de poten zag ik vanmorgen, de moeren liggen nog ergens in huis.
Ik heb de 12 kWh-variant aangeschaft, samen met een 300L-warmtepompboiler.GudZ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:09:
[...]
Leuk dat je bijdraagt maar iets meer diepgang wellicht? Had je een topic vooraf en kun je daarnaar linken? Zo niet:
Welke offerte heb je gehad, hoe verliep het traject en installatie? Hoeveel m2 woning met welke afgifte?
Onderaan de streep ben ik ongeveer €1.800 kwijt. Ik heb de pomp zelf geïnstalleerd en door hen een factuur van €500 laten maken.
Wat wil je weten? Stel je vragen gerust, dan beantwoord ik ze.
Welk merk WP en WPB heb je aangeschaft? Daarnaast ben je 3 vragen van @GudZ vergeten te beantwoorden:
Hoeveel m2 woning met welke afgifte?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hoe gaat dat met reserve onderdelen?cyberbot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:06:
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik gebruik zelf al jaren OSO RVS-boilers, voornamelijk de Delta GeoCoil. Die ken ik inmiddels goed: degelijke RVS-vaten, goed gedocumenteerd las-/productieproces en in de praktijk zie ik ze eigenlijk nooit lekken. Daikin gebruikt OSO-vaten volgens mij ook al heel lang.
De laatste tijd zie ik steeds meer van die zwarte Duplex RVS-boilers voor warmtepompen voorbijkomen. Op papier zijn de specs eigenlijk uitstekend: Duplex 2205, grote RVS Wave-wisselaars, laag gewicht en een nette afwerking.
Ik vroeg me vooral af: waar komen deze vaten oorspronkelijk vandaan en hoe worden ze eigenlijk gelast?
Daarom eens op de typenummers gaan zoeken in plaats van op de merknamen.
De codes PAWT (boiler met warmtewisselaar) en PWT (buffervat) blijken op allerlei plaatsen terug te komen. Bijvoorbeeld bij het Poolse Puretherm:
https://eclis.pl/uploads/eclis/media/Brochure_Puretherm_eclis_Z_Eng.pdf
Maar ook generiek in Nederland, waar in de technische tabellen zelfs letterlijk “SST MODEL PAWT/PWT” staat:
https://www.topmedia.nl/nl-nl/dhw-tank-300l-double-coil-duplex-steel-2205-g1-7-f-pawt–300le2
https://www.topmedia.nl/nl-nl/buffer-tank-400l-duplex-steel-2205-g1-7-f-pwt–400l
Daarmee kwam ik bij SST Heating Energy Co., Ltd. in Guangzhou, China. Dat blijkt geen klein handelsbedrijf te zijn, maar een gespecialiseerde OEM-fabrikant van RVS/Duplex warmwater- en buffervaten.
https://www.sstheatingenergy.com/
https://www.sstheatingenergy.com/About-us
Het interessante is dat de Britse WRAS-database SST ook daadwerkelijk als manufacturer vermeldt van:
PAWT-xxL – Storage Tank with Coil
PWT-xxL – Storage Tank no coil
https://www.wrasapprovals.co.uk/approvals-directory/?company=22573&perpage=all
De maatvoering komt ook exact terug: bij 300 L bijvoorbeeld circa Ø500 binnentank, Ø600 buiten, 1 mm Duplex 2205 en 50 mm PUR.
SST maakt bovendien OEM-uitvoeringen met RVS/Duplex warmtewisselaars van o.a. 22, 28, 32 en 35 mm:
https://www.chinawatertank.com/duplex-stainless-steel-2205-hot-water-heat-pump-tank/
Qua productie wordt het ook interessanter dan ik vooraf verwachtte. SST spreekt over butt welding, automatische lasnaadvolging en geautomatiseerd lassen en zegt ook zelf materiaal/metallurgisch onderzoek te doen.
Wat ik nog niet heb kunnen vinden is het exacte lasprocedé: TIG/plasma/laser, backing gas, warmte-inbreng, nabehandeling/passivering en bijvoorbeeld controle van de ferriet/austenietverhouding.
Juist dat vind ik bij een 1 mm Duplex 2205-drukvat interessant.
Dus mocht iemand hier meer technische documentatie van SST/PAWT hebben — WPS/WPQR, materiaalcertificaten of foto’s uit de productie — dan ben ik benieuwd.
Ik begon met het idee dat het waarschijnlijk gewoon een generieke Aziatische boiler zou zijn. Na wat graven lijkt SST in ieder geval een behoorlijk serieuze gespecialiseerde vatenfabrikant te zijn.
Adviseur FixClima
PAW codering gebruikt Panasonic ook made by OSO. Ook Nexus gebruikt die codering.Technician- schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:57:
Stukje over SWW boilers en hun herkomst. Ja een stukje AI gebruikt voor de vele zoekopdrachten:
Ik gebruik zelf al jaren OSO RVS-boilers, voornamelijk de Delta GeoCoil. Die ken ik inmiddels goed: degelijke RVS-vaten, goed gedocumenteerd las-/productieproces en in de praktijk zie ik ze eigenlijk nooit lekken. Daikin gebruikt OSO-vaten volgens mij ook al heel lang.
De laatste tijd zie ik steeds meer van die zwarte Duplex RVS-boilers voor warmtepompen voorbijkomen. Op papier zijn de specs eigenlijk uitstekend: Duplex 2205, grote RVS Wave-wisselaars, laag gewicht en een nette afwerking.
Ik vroeg me vooral af: waar komen deze vaten oorspronkelijk vandaan en hoe worden ze eigenlijk gelast?
Daarom eens op de typenummers gaan zoeken in plaats van op de merknamen.
De codes PAWT (boiler met warmtewisselaar) en PWT (buffervat) blijken op allerlei plaatsen terug te komen. Bijvoorbeeld bij het Poolse Puretherm:
https://eclis.pl/uploads/eclis/media/Brochure_Puretherm_eclis_Z_Eng.pdf
Maar ook generiek in Nederland, waar in de technische tabellen zelfs letterlijk “SST MODEL PAWT/PWT” staat:
https://www.topmedia.nl/nl-nl/dhw-tank-300l-double-coil-duplex-steel-2205-g1-7-f-pawt–300le2
https://www.topmedia.nl/nl-nl/buffer-tank-400l-duplex-steel-2205-g1-7-f-pwt–400l
Daarmee kwam ik bij SST Heating Energy Co., Ltd. in Guangzhou, China. Dat blijkt geen klein handelsbedrijf te zijn, maar een gespecialiseerde OEM-fabrikant van RVS/Duplex warmwater- en buffervaten.
https://www.sstheatingenergy.com/
https://www.sstheatingenergy.com/About-us
Het interessante is dat de Britse WRAS-database SST ook daadwerkelijk als manufacturer vermeldt van:
PAWT-xxL – Storage Tank with Coil
PWT-xxL – Storage Tank no coil
https://www.wrasapprovals.co.uk/approvals-directory/?company=22573&perpage=all
De maatvoering komt ook exact terug: bij 300 L bijvoorbeeld circa Ø500 binnentank, Ø600 buiten, 1 mm Duplex 2205 en 50 mm PUR.
SST maakt bovendien OEM-uitvoeringen met RVS/Duplex warmtewisselaars van o.a. 22, 28, 32 en 35 mm:
https://www.chinawatertank.com/duplex-stainless-steel-2205-hot-water-heat-pump-tank/
Qua productie wordt het ook interessanter dan ik vooraf verwachtte. SST spreekt over butt welding, automatische lasnaadvolging en geautomatiseerd lassen en zegt ook zelf materiaal/metallurgisch onderzoek te doen.
Wat ik nog niet heb kunnen vinden is het exacte lasprocedé: TIG/plasma/laser, backing gas, warmte-inbreng, nabehandeling/passivering en bijvoorbeeld controle van de ferriet/austenietverhouding.
Juist dat vind ik bij een 1 mm Duplex 2205-drukvat interessant.
Dus mocht iemand hier meer technische documentatie van SST/PAWT hebben — WPS/WPQR, materiaalcertificaten of foto’s uit de productie — dan ben ik benieuwd.
Ik begon met het idee dat het waarschijnlijk gewoon een generieke Aziatische boiler zou zijn. Na wat graven lijkt SST in ieder geval een behoorlijk serieuze gespecialiseerde vatenfabrikant te zijn.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
En wat kan je zeggen van de cop ?cyberbot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:06:
Ik neem aan dat je binnne ha alle waarden kan zien en zo ook de dagelijksenof constant variable cop ?
ze zijn er wel voor aircos ( ben heel even de website kwijt )dunklefaser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:54:
@Maxwp Waarschijnlijk weinig toe te voegen aan het bovenstaande van @Tomexergie .
Ik schreef dan ook: Geen echte ranglijst per wp mogelijk.
en je kan dan ook mooi zien bijvoorbeeld welke cop bij -7 of +7 en zo kan je voor wat je zelf wil kiezen en zien bijvoorbeeld betere prestatie bij -10 of juist bij een betere prestatie bij een gemiddelde van 10 graden wat je voorkeur heeft.
of wel of geen 75 graden etc.
ik zoek ook geen ranglijst maar wel een lijst waarbij zaken zijn te vergelijken en die lijst te filteren zodat je uitkomt bij de warmtepomp die het beste bij je past
volgens mij was het deze site
[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 29-08-2026 22:28 ]
Maar eerst idd. bepalen welke eigenschappen de warmtepomp moet hebben die het beste bij jou past (whatever that is).
Er zijn hooguit genormeerde prestaties (Europese Normen) welke hopelijk in de specs per warmtepomp te vinden zijn (EN 16147en EN 14825 / EN 14511)
Belangrijker worden waarschijnlijk de nieuwe normen voor het ontwerpen van complete warmtepompinstallaties.
Veel succes bij je zoektocht! Ik zie het - je hebt een website gevonden!
Maar is deze representatief?
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 29-08-2026 22:51 ]
Ik ben zeker niet de expert op het gebied van de beste COP, maar ik weet wel iets van risico weerbaarheid in complexe (IT) systemen. In mijn beleving kan een systeem met een lagere COP nog steeds de beste oplossing zijn voor een specifieke woning. ruimte/indeling, afstand, warmteverlies, beschikbaar budget, wensen, beschikbare installatie-vaardigheden, etc spelen allemaal een rol.Tomexergie schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:50:
[...]
De beste COP is moeilijk te bepalen. De seizoen COP hangt namelijk sterk af van de installatie van het hydraulische systeem, de regeling goed is ingesteld, voldoende flow, geen mengregeling, WP direct op de CV en nog meer.
Het thermodynamische principe daar achter is dat de WP op zo laag mogelijke temperatuur moet draaien om een zo hoog mogelijke COP te behalen. Bij de monitoring van 40 warmtepompen zie je bij dezelfde A-merk WP zeer grote verschillen in SCOP wel 30%. Laten we ons niet verblinden in COP=4,7 of 5,1 prachtig , maar het is beter om voor een optimale installatie te zorgen met een monteur die kennis van zaken heeft.
Op 2000m3 gas is het verschil tussen een COP 3.5 en 5 (4Mwh vs 5.7Mwh) 1600kwh/jaar of te wel ~400 euro bij 24 cent/kwh. Verschil in kosten (gas: 3200 euro, COP 3.5: 1368 euro, COP 5: 960 euro). Dan moet een consument zich afvragen hoeveel ie wil investeren of aan kans op comfort verlies wil nemen voor extra besparing.
En onder de 1000 m3 gas is scop 2,5 VS scop 3,5 ook beperkt.
Beter een matige warmtepomp installatie dan een gasketel.
5 jaar geleden was gas veel goedkoper dus was het een ander verhaal
Ik vind warmtepompofgas een prima tooltje om diverse scenario's met een warmtepomp vs. een gasgestookte installatie te simuleren.
De meeste consumenten kunnen hopelijk aan de knoppen draaien c.q. aan de schuijfjes schuiven en waarschijnlijk hun eigen conclusies trekken (ook begrijpen ze niet elk detail).
De sCoP is natuurlijk makkelijk aan te passen en de resultaten zijn meteen zichtbaar.
Just my € 2 ct
hier even mijn situatieBeer070 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 07:43:
[...]
Ik ben zeker niet de expert op het gebied van de beste COP, maar ik weet wel iets van risico weerbaarheid in complexe (IT) systemen. In mijn beleving kan een systeem met een lagere COP nog steeds de beste oplossing zijn voor een specifieke woning. ruimte/indeling, afstand, warmteverlies, beschikbaar budget, wensen, beschikbare installatie-vaardigheden, etc spelen allemaal een rol.
Op 2000m3 gas is het verschil tussen een COP 3.5 en 5 (4Mwh vs 5.7Mwh) 1600kwh/jaar of te wel ~400 euro bij 24cent/kwh. Verschil in kosten (gas: 3200 euro, COP 3.5: 1368 euro, COP 5: 960 euro). Dan moet een consument zich afvragen hoeveel ie wil investeren of aan kans op comfort verlies wil nemen voor extra besparing.
1000 kub gas bij alleen verwarmen ( net er onder maar rond het even af ) waterzijdig ingeregeld en temp laten zakken, was eest zon 1300
dat is 8000kwh en met een cop van 2 ( als we een slecht senario nemen ) 4000kwh bij nu 32 cent ( mijn contract nog ) dan dus 1280 euro kosten voor vergelijkbare warmtepomp als deze in de winter periode alleen draai en het flink vriest.
gas bij 1 euro 25 ( nu nog contract ) is 1250 euro.
bij cop3 word dat 853 euro bijna 400 euro besparing.
moet er wel bij vermelden dat op gas meer van het huis werd verwarmd maar om extra te besparen zijn we wat selectiever geworden.
mogelijk dat het dus wel nog wat meer naar elkaar toe komt
heb even gekeken maar er klopt iets niet volgens mijdunklefaser schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:11:
@BarryH , @Beer070
Ik vind warmtepompofgas een prima tooltje om diverse scenario's met een warmtepomp vs. een gasgestookte installatie te simuleren.
De meeste consumenten kunnen hopelijk aan de knoppen draaien c.q. aan de schuijfjes schuiven en waarschijnlijk hun eigen conclusies trekken (ook begrijpen ze niet elk detail).
De sCoP is natuurlijk makkelijk aan te passen en de resultaten zijn meteen zichtbaar.
Just my € 2 ct
zowel een cv maar ook een warmtepomp hebben een bepaalde levensduur en na 15 jaar mag je toch ook wel verwachten dat je warmtepomp bijna aan vervanging toe is
maar bij 15 jaar word wel je cv vervanging meegenomen in de kosten maar niet bij full electric
500 * 1,25 = 625
1000 * 0,25 = 250
Komt nog bij dat ik 76 euro minder betaal aan de netbeheerder omdat ik nu met 250 kuub verbruik onder de 500 kuub per jaar zit.
COP=3 moet makkelijk te halen zijn, waarschijnlijk zit je hoger.
warmtepompofgas:
De levensduur van de ketel op het maximum zetten - geen investering in de 15 jaar.
Je kan trouwens de auteur van het tooltje "warmtepompofgas" hier op tweakers bereiken.
[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 30-08-2026 19:38 ]
Net de tool even uitgevoerd, die gaat er vanuit dat mijn ketel nog 2 jaar te leven heeft. Die ketel van mij hangt er nu 16 jaar, met 2 jaar is dat 18 en dat is de levensduur waarbij woningcorporaties hun CV ketels preventief laten vervangen.Maxwp schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:33:
[...]
heb even gekeken maar er klopt iets niet volgens mij
zowel een cv maar ook een warmtepomp hebben een bepaalde levensduur en na 15 jaar mag je toch ook wel verwachten dat je warmtepomp bijna aan vervanging toe is
maar bij 15 jaar word wel je cv vervanging meegenomen in de kosten maar niet bij full electric
Als je FE ophangt hoef je over 2 jaar die investering voor een nieuwe ketel niet te doen. De tool rekent met 15 jaar vanaf nu.
Met watertemperatuur van 42 graden draait onze WP momenteel COP3.5 met 3 hele korte runs per dag. Vorig herfst seizoen water op 32 graden en COP4.5.Maxwp schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:26:
[...]
hier even mijn situatie
1000 kub gas bij alleen verwarmen ( net er onder maar rond het even af ) waterzijdig ingeregeld en temp laten zakken, was eest zon 1300
dat is 8000kwh en met een cop van 2 ( als we een slecht senario nemen ) 4000kwh bij nu 32 cent ( mijn contract nog ) dan dus 1280 euro kosten voor vergelijkbare warmtepomp als deze in de winter periode alleen draai en het flink vriest.
gas bij 1 euro 25 ( nu nog contract ) is 1250 euro.
bij cop3 word dat 853 euro bijna 400 euro besparing.
moet er wel bij vermelden dat op gas meer van het huis werd verwarmd maar om extra te besparen zijn we wat selectiever geworden.
mogelijk dat het dus wel nog wat meer naar elkaar toe komt
Onze gas aansluiting wordt komende week uit de grond gehaald, en dat alleen scheelt al 400 euro per jaar.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ieder jaar 250 euro?Glashelder schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:41:
@Beer070 die 400 euro is jezelf rijk rekenen. Ten eerste kost die aansluiting geen 400 euro en ten tweede loop je zo’n 250 euro extra korting van je energieleverancier mis omdat je geen gas hebt. In werkelijkheid bespaar je zo’n 50 tot 100 euro.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Je bent nu al aan het verwarmen of bedoel je vorig jaar winter ?Beer070 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:37:
[...]
Met watertemperatuur van 42 graden draait onze WP momenteel COP3.5 met 3 hele korte runs per dag. Vorig herfst seizoen water op 32 graden en COP4.5.
Onze gas aansluiting wordt komende week uit de grond gehaald, en dat alleen scheelt al 400 euro per jaar.
3 runs bedoel je defrost.?
Ik dacht dat zodra je gas opzegt etc je al geen 400meer hoeft te betalen
Je laat hem administratief verwijderen of zo iets
[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 31-08-2026 00:31 ]
Is 190 of 266 afhankelijk van je standaardjaarverbruik en dan nog 80-120 euro aan vastrecht van de leverancier eroverheen.Glashelder schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:41:
@Beer070 die 400 euro is jezelf rijk rekenen. Ten eerste kost die aansluiting geen 400 euro en ten tweede loop je zo’n 250 euro extra korting van je energieleverancier mis omdat je geen gas hebt. In werkelijkheid bespaar je zo’n 50 tot 100 euro.
Die bonus moet je elk jaar voor overstappen.
WP draait nu alleen DHW. Met 16kw WP en 500L buffer kan dat op 42 graden. Aangezien het DHW water in een spiraal door de buffer loopt is legionella run niet nodig. Kost ongeveer 4kwh per dag, afhankelijk van bad en douchende kinderen.Maxwp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 00:29:
[...]
Je bent nu al aan het verwarmen of bedoel je vorig jaar winter ?
3 runs bedoel je defrost.?
Ik dacht dat zodra je gas opzegt etc je al geen 400meer hoeft te betalen
Je laat hem administratief verwijderen of zo iets
Als je gas opzegt komen ze hier bij stedin ook actief verwijderen. Anders moet je de meter kosten een aansluitkosten blijven betalen.
Bij Liander en Enexis niet anders, maar als jij je contract bij de leverancier opzegt betaal je niks meer. Opzeggen bij leverancier en opdracht inschieten via mijnaansluiting en je bent er na de opzegtermijn van de leverancier van af.Beer070 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 07:37:
[...]
WP draait nu alleen DHW. Met 16kw WP en 500L buffer kan dat op 42 graden. Aangezien het DHW water in een spiraal door de buffer loopt is legionella run niet nodig. Kost ongeveer 4kwh per dag, afhankelijk van bad en douchende kinderen.
Als je gas opzegt komen ze hier bij stedin ook actief verwijderen. Anders moet je de meter kosten een aansluitkosten blijven betalen.
De planning van de aannemer is geen reden om vastrecht en netbeheerkosten te blijven betalen.
Van je netbeheerder (gasaansluiting) krijg je geen korting, die krijg je van je leverancier.Glashelder schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:41:
En ik weet niet hoe het rijk rekenen is, als je geen gasaansluiting hebt bespaar je meer dan als je wel een gasaansluiting hebt.
Signatures zijn voor boomers.
alsof die korting niet gewoon al meegerekend is in de m3-prijs & vaste leveringskosten (categorie: sigaar uit eigen doos)..Glashelder schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:41:
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), Indevolt SolidFlex 3000AC (5.4kWh)
_JGC_ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 01:07:
[...]
Is 190 of 266 afhankelijk van je standaardjaarverbruik en dan nog 80-120 euro aan vastrecht van de leverancier eroverheen.
/f/image/NAwbzCgBRAlV4673eFwZ0Wkp.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie 372 euro per jaar aan vaste kosten met 200m3 gebruik in deze offerte. Effectief ruim 3 euro per m3 gas. Wil er iemand een kratje bier wedden? Ik denk dat het vaste bedrag in 2028 boven de 400 euro voor gas komt.
Wij zaten met minimaal gas vroeger inderdaad op €270 p.j. vaste kosten. Voor dat geld verwarmen we nu het huis de hele winter. I.p.v. geen bonus heb ik nog veel liever geen kosten_JGC_ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 01:07:
[...]
Is 190 of 266 afhankelijk van je standaardjaarverbruik en dan nog 80-120 euro aan vastrecht van de leverancier eroverheen.
Greenchoice rekent daar met de >500 kosten, die zijn 76 euro hoger dan de <500 kosten.Beer070 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:14:
[...]
[Afbeelding]
Ik zie 372 euro per jaar aan vaste kosten met 200m3 gebruik in deze offerte. Effectief ruim 3 euro per m3 gas. Wil er iemand een kratje bier wedden? Ik denk dat het vaste bedrag in 2028 boven de 400 euro voor gas komt.
Maargoed, ik heb liever gewoon geen aansluiting meer straks. Komend weekend boiler aansluiten en 5-aderige kabel door de kruipruimte trekken voor de kookplaat (het is nu nog begaanbaar), dan per 1 november de aansluiting opzeggen als mijn jaarcontract afloopt.
In mijn geval dus 190 euro + 80 euro vastrecht, zit je op 270. Krijg dit jaar 400 euro bonus, als ik kijk naar een alleen-stroom contract is dat 100-150 euro max. Maar verkijk je niet alleen op de bonus, meestal zit dat verwerkt in een hoger vastrecht of hogere stroomtarieven. Of in geval van vattenfall, de terugleverkosten die buitensporig hoog zijn.
Kosten van een gasaansluiting gaan de komende jaren door het dak idd. Maar niet alleen de gasaansluiting, wat denk je van de gasprijs als komende winter de voorraad niet toereikend is en blijkt dat Iran nog steeds bootjes aanvalt?
Het probleem met een bonus is dat de leverancier kleine lettertjes in de contracten heeft. Ik had vorig jaar een contract bij Innova met 450 euro bonus met 850 kuub opgegeven gasverbruik. Plafond van de dakkapel geïsoleerd, warmtepomp geplaatst in september en daar ging 150 kuub af... werd mooi even achteraf 150/850 deel van de bonus teruggevorderd, doei 80 euro.Martin7182 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:15:
[...]
Wij zaten met minimaal gas vroeger inderdaad op €270 p.j. vaste kosten. Voor dat geld verwarmen we nu het huis de hele winter. I.p.v. geen bonus heb ik nog veel liever geen kosten
Stel je geeft nu 200 kuub op en het wordt 150, ben je zomaar ineens een kwart van je bonus kwijt.
Maargoed, behalve de gasaansluiting heb je ook nog zoiets als CV onderhoud. Ik heb het contract inmiddels opgezegd, maar dat was ook elke maand 17,84 euro.
Afgelopen 5 jaar geen kosten gehad vanwege salderen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
De besparing op de vaste kosten moet iedereen voor zichzelf uitrekenen, er zijn ook (goedkope) leveranciers zonder "bonus" (met kleine letters).
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 31-08-2026 10:14 ]
Enige variatie in temperatuur die je merkt is de defrost zo nu en dan, maar de CV ketel had meer variatie in kamertemperatuur (nou is dat met de kennis die ik nu heb opgedaan ook wel weg te werken dmv andere software in de thermostaat, maar toch).
Je hebt gelijk; je bespaart ook nog €17.84 × 12 = €214 p.j. Ik gebruik dat argument nooit omdat we geen onderhoudscontract hadden. Ja, ze wilden wel onderhoud plegen / vervangen bij een storing na 12 jaar, maar niks meer gehoord en toen in arren moede zelf maar gerepareerd voor €22. Daarna nog 10 jaar probleemloos doorgedraaid_JGC_ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:41:
[...]
Het probleem met een bonus is dat de leverancier kleine lettertjes in de contracten heeft. Ik had vorig jaar een contract bij Innova met 450 euro bonus met 850 kuub opgegeven gasverbruik. Plafond van de dakkapel geïsoleerd, warmtepomp geplaatst in september en daar ging 150 kuub af... werd mooi even achteraf 150/850 deel van de bonus teruggevorderd, doei 80 euro.
Stel je geeft nu 200 kuub op en het wordt 150, ben je zomaar ineens een kwart van je bonus kwijt.
Maargoed, behalve de gasaansluiting heb je ook nog zoiets als CV onderhoud. Ik heb het contract inmiddels opgezegd, maar dat was ook elke maand 17,84 euro.
Het geld is 1, maar een ander pluspunt is minder afhankelijkheid van externe partijen.
Mja, ik heb dus afgelopen winter voor het eerst zitten kijken wat de thermostaat doet ipv de ketel alleen...dunklefaser schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:38:
@_JGC_ Idd. de thermostaat in de referentieruimte speelt een belangrijke rol - zeker ook bij een plofketel.
Het blijkt dat OpenTherm gewoon een k*t protocol is. Ik had een thermostaat met PID regeling tussen 10 en 45 graden. Zodra die thermostaat 11 graden vraagt gaat de ketel direct branden... onlogisch. Thermostaat gaat dan vraag opvoeren naar 45 graden omdat de ketel met 6KW zo'n 65 liter water moet verwarmen terwijl er warmte aan wordt onttrokken, dat duurt wel even.
Dan ben je uiteindelijk op gewenste temperatuur aangekomen en gaat het PID-algoritme terugregelen... en die ketel gewoon net zolang doorstoken tot de PID regeling weer helemaal op 10 graden staat...
Nou had ik er afgelopen winter een hybride controlbox tussen, die paste het gedrag iets aan: vanaf 20 graden ging de ketel pas aan. Dus thermostaat moet eerst 10 graden optoeren in de PID-regeling voordat de ketel inschakelt... en dan wordt het dus koud en vervolgens veel te warm.
In mijn geval had ik na 5 jaar een ketel te pakken die zich niet liet afstellen. Is mijn zwager voor geweest, die deed onderhoud en afstellen. Uur later ketel weer aan het ploffen. Lokale installatiebedrijf laten komen, kon het gasblok niet afstellen. Energiewacht laten komen, ketelinspectie, gaat weg, meteen weer ploffen. Daarna nog 2 monteurs geweest, gasblok vervangen en uiteindelijk bleek er een scheurtje in de brander te zitten.Martin7182 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:53:
[...]
Je hebt gelijk; je bespaart ook nog €17.84 × 12 = €214 p.j. Ik gebruik dat argument nooit omdat we geen onderhoudscontract hadden. Ja, ze wilden wel onderhoud plegen / vervangen bij een storing na 12 jaar, maar niks meer gehoord en toen in arren moede zelf maar gerepareerd voor €22. Daarna nog 10 jaar probleemloos doorgedraaid
Het geld is 1, maar een ander pluspunt is minder afhankelijkheid van externe partijen.
Als je dat hele circus een keer hebt meegemaakt en niemand die je kan helpen dan houd je zo'n abonnement wel aan.
Mijn huidige warmtepomp begrijp ik zelf, kan ik zelf onderhouden. En voor het geintje wat die ketel me toen heeft gekost kan ik een buitenunit van Marktplaats op reserve zetten als ik wil. Zo duur zijn die Atlantic Aurea's niet...
Eigenaar van de tool hier. De tool gebruikt standaard een rekenperiode van 15 jaar, en gaat er vanuit dat je in jaar 0 een wp plaatst. Met een levensduur van 15 jaar heb je in de standaard rekenperiode dus geen vervangingskosten voor een WP. Als je de periode op 16 jaar zet in de geavanceerde instellingen onderaan dan zie je dat er wel gerekend wordt met een nieuwe WP. Als je in jaar 0 de cv ketel op “15 jaar resterend” zet lopen ze wp en cv helemaal gelijk.Maxwp schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:33:
[...]
heb even gekeken maar er klopt iets niet volgens mij
De standaardleeftijd van de cv heb ik op 13 gezet, er van uitgaande dat mensen die zich gaan oriënteren op een WP vooral mensen zijn waarvan de CV binnenkort aan vervangen toe is. Maar je kan de leefitjd van je cv dus aanpassen naar de werkelijke situatie, en dan wordt de berekening meteen ook aangepast._JGC_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:42:
[...]
Net de tool even uitgevoerd, die gaat er vanuit dat mijn ketel nog 2 jaar te leven heeft. Die ketel van mij hangt er nu 16 jaar, met 2 jaar is dat 18 en dat is de levensduur waarbij woningcorporaties hun CV ketels preventief laten vervangen.
Als je FE ophangt hoef je over 2 jaar die investering voor een nieuwe ketel niet te doen. De tool rekent met 15 jaar vanaf nu.
To be fair, dat doet mijn Panasonic warmtepomp ook als die pendelt. Bij warmtevraag wordt op zo hoog mogelijk vermogen gestookt om zo snel mogelijk de gewenste watertemperatuur te bereiken. Terwijl als je dat op een laag vermogen doet het veel langer duurt voordat je weer je pendelpunt hebt bereikt (pendelen is gegarandeerd in het voor- en naseizoen)._JGC_ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:54:
[...]
Mja, ik heb dus afgelopen winter voor het eerst zitten kijken wat de thermostaat doet ipv de ketel alleen...
Het blijkt dat OpenTherm gewoon een k*t protocol is. Ik had een thermostaat met PID regeling tussen 10 en 45 graden. Zodra die thermostaat 11 graden vraagt gaat de ketel direct branden... onlogisch. Thermostaat gaat dan vraag opvoeren naar 45 graden omdat de ketel met 6KW zo'n 65 liter water moet verwarmen terwijl er warmte aan wordt onttrokken, dat duurt wel even.
Is maar net hoe je regeling is. De Aurea die ik heb doet wat jij beschrijft, met het verschil dat 'ie ook perfect op 800-1000W kan moduleren afhankelijk van de buitentemperatuur en bijbehorende COP.Maasluip schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:25:
[...]
To be fair, dat doet mijn Panasonic warmtepomp ook als die pendelt. Bij warmtevraag wordt op zo hoog mogelijk vermogen gestookt om zo snel mogelijk de gewenste watertemperatuur te bereiken. Terwijl als je dat op een laag vermogen doet het veel langer duurt voordat je weer je pendelpunt hebt bereikt (pendelen is gegarandeerd in het voor- en naseizoen).
Waar ik vooral over struikel is de temperaturen die een thermostaat vraagt en vervolgens krijgt van de ketel. Waar de warmtepomp gewoon na 2 uur stoken 28 geeft als je 25 vraagt, krijg je bij de ketel gewoon 45 graden als je 11 vraagt.
Het wordt helemaal feest als je dan hybride gaat stoken met overdag de warmtepomp en 's nachts de ketel. Dan duurt het een tijdje voor de regeling in de gaten krijgt dat 'ie meer moet vragen aan de warmtepomp, aangezien die gewoon levert wat er gevraagd wordt.
Overigens kon mijn ketel niet moduleren, die stond vast op het mimimale vermogen van 6KW.
Ik denk dat wat je ziet niet ligt aan OpenTherm, maar aan de ketel. Ik volg mijn ketel op de voet (met OTGW) en zie dat hij pas aan gaat als de gevraagde temperatuur 6 graden boven de werkelijke temperatuur ligt, en uit gaat bij 6 eronder, of ik nu 11 of 51 vraag. Mijn ketel reageert dus pas als de vraag van mij (de thermostaat) echt niet voldaan wordt, niet zodra er überhaupt een wenswatertemperatuur wordt doorgegeven. Lijkt me dus aan de implementatie van de ketel te liggen, niet aan het OpenTherm protocol._JGC_ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:50:
[...]
Is maar net hoe je regeling is. De Aurea die ik heb doet wat jij beschrijft, met het verschil dat 'ie ook perfect op 800-1000W kan moduleren afhankelijk van de buitentemperatuur en bijbehorende COP.
Waar ik vooral over struikel is de temperaturen die een thermostaat vraagt en vervolgens krijgt van de ketel. Waar de warmtepomp gewoon na 2 uur stoken 28 geeft als je 25 vraagt, krijg je bij de ketel gewoon 45 graden als je 11 vraagt.
Het wordt helemaal feest als je dan hybride gaat stoken met overdag de warmtepomp en 's nachts de ketel. Dan duurt het een tijdje voor de regeling in de gaten krijgt dat 'ie meer moet vragen aan de warmtepomp, aangezien die gewoon levert wat er gevraagd wordt.
Overigens kon mijn ketel niet moduleren, die stond vast op het mimimale vermogen van 6KW.
Wat had je dan gedacht? OT vraagt 11 graden. Het water in de leidingen is waarschijnlijk al warmer dan dat. De ketel gaat aan (want er is vraag) en dan gaat er 6 kW in het water. Ja, dan wordt het direct 45 graden ja, dat kan niet anders. Waar moet die warmte anders naartoe? Daarbij is de ondergrens voor een CV ketel zo'n beetje 40 a 45 graden._JGC_ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:50:
[...]
Is maar net hoe je regeling is. De Aurea die ik heb doet wat jij beschrijft, met het verschil dat 'ie ook perfect op 800-1000W kan moduleren afhankelijk van de buitentemperatuur en bijbehorende COP.
De WP kan heel lage vermogens leveren en doet dat ook nog eens bij veel hogere pompdebieten. En dan kun je dus een veel lagere delta-T krijgen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
800-1000W elektrisch of thermisch?_JGC_ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:50:
[...]
Elektrisch gaat bij mij ook wel naar 600W en dan moet ik minsten 36 graden stoken om de warmte kwijt te raken. 800W thermisch met fatsoenlijke COP (dus 200W elektrisch of minder) zou ik een moord voor doen.
Enexis geeft € 6,- per maand korting op de netwerkkosten als je onder de 500 m³/jaar blijft. Met mijn hybride wp blijft ik hier onder.dunklefaser schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:13:
Wellicht ten overvloed - op "warmtepompofgas" geef je de netbeheerder, de jaarlijkse onderhoudskosten en het vastrecht aan. De (gemiste) bonus van de leverancier zie ik niet expliciet terug.
De besparing op de vaste kosten moet iedereen voor zichzelf uitrekenen, er zijn ook (goedkope) leveranciers zonder "bonus" (met kleine letters).
Je gebruikt al weinig gas dus de gebruikskosten vallen ook mee.
Als je dus steeds minder zinvol om je gas af te laten sluiten.
Zeker nu het salderen eraf gaat en je hoogste stroomverbruik in de winter is terwijl je PV dan weinig doet. Ook stroom wordt snel duurder (iemand moet de uitbreiding van het netwerk betalen, dus de gebruiker).
Wij zien al bedrijven die overgaan op gasgestookte warmtepompen. mede door de restricties op het stroomnet en de terugkerende investering in dure accu's
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
De investering in gas installaties is in ieder geval veel lager.
De toekomst zal uitwijzen wat de beste terugverdientijd zal zijn.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
ACM heeft daar net een duit over in het zakje gedaan:Pietje555 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:18:
@RichieB wel zullen zien. In alle berekeningen wordt tot nu toe het salderen meegerekend, dat vervalt.
https://www.acm.nl/system/files/documents/paper-acm-stijgende-gasnettarieven.pdf
(netkosten gas gaan flink stijgen vanaf ca. 2030, totdat a/ groengas heel veel beschikbaar komt en of b/ de regels voor kostenverdeling veranderen)
Soms heb je ook last van een bepaalde bias of van de "wet van de remmende voorsprong" of "sunken cost fallacy" or whatever.
"Vast energiecontract honderden euro’s duurder dan in februari" en
"ACM: transportkosten aardgas bijna 600 euro duurder in 2030"
@Pietje555 Kan iedereen voor zijn eigen energetisch verhaal gebruiken.
Resultaten uit het verleden voorspellen niets goeds voor de toekomst - of zoiets.
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 01-09-2026 10:08 ]
Dat doet elke netbeheerder, er zijn tarief verschillen voorPietje555 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:10:
[...]
Enexis geeft € 6,- per maand korting op de netwerkkosten als je onder de 500 m³/jaar blijft.
G4 en/of G6 < 500 m3
G4 en/of G6 500 - 4000 m3
G4 en/of G6 > 4000 m3
Tussen die eerste 2 scheelt het € 80,72 per jaar. Dat is 6,73 per maand (bij Stedin).
Iedereen beseft toch wel dat gas een sterfhuis constructie in Nederland aan het worden is of eigenlijk al is.Als je dus steeds minder zinvol om je gas af te laten sluiten.
De overgebleven gebruikers gaan uiteindelijk veel meer betalen.
Nee, electriciteit zelf zal daardoor niet duurder worden. De net kosten voor het electriciteitsnet zullen hoger worden.Ook stroom wordt snel duurder (iemand moet de uitbreiding van het netwerk betalen, dus de gebruiker).
Maar daarvoor liggen er al plannen voor capaciteitstarieven.
[ Voor 38% gewijzigd door hvwees op 01-09-2026 10:21 ]
Thermisch. Elektrisch 170W is minimale stand, daar gaat nog wat vanaf voor de circulatiepomp en afhankelijk van de COP heb je dan een mooi laag vermogen.Maasluip schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:06:
[...]
800-1000W elektrisch of thermisch?
Elektrisch gaat bij mij ook wel naar 600W en dan moet ik minsten 36 graden stoken om de warmte kwijt te raken. 800W thermisch met fatsoenlijke COP (dus 200W elektrisch of minder) zou ik een moord voor doen.
Als de buitentemperatuur daalt werkt dat overigens niet. Onder de 5 graden wordt het minimaal 300W elektrisch en als je nog lager gaat ergens tussen de 400-500W.
Ding heeft 12 vermogensstanden, ik gebruik hier eigenlijk alleen 1-6. Bij 6 heb je 1200W elektrisch te pakken.
dunklefaser schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:04:
Resultaten uit het verleden voorspellen niets goeds voor de toekomst - of zoiets.
_JGC_ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:46:
[...]
Thermisch. Elektrisch 170W is minimale stand, daar gaat nog wat vanaf voor de circulatiepomp en afhankelijk van de COP heb je dan een mooi laag vermogen.
Voor woningen kan je gewoon FE met een 1x35A of als je wat meer vermogen nodig hebt op een 3x25A aansluiting. Dat bedrijven teruggrijpen naar gas of accu's bijplaatsen is omdat ze een groter pand te verwarmen hebben of sowieso al meer stroom gebruiken, en door de huidige restricties geen dikkere aansluiting kunnen krijgen.Pietje555 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:10:
[...]
Enexis geeft € 6,- per maand korting op de netwerkkosten als je onder de 500 m³/jaar blijft. Met mijn hybride wp blijft ik hier onder.
Je gebruikt al weinig gas dus de gebruikskosten vallen ook mee.
Als je dus steeds minder zinvol om je gas af te laten sluiten.
Zeker nu het salderen eraf gaat en je hoogste stroomverbruik in de winter is terwijl je PV dan weinig doet. Ook stroom wordt snel duurder (iemand moet de uitbreiding van het netwerk betalen, dus de gebruiker).
Wij zien al bedrijven die overgaan op gasgestookte warmtepompen. mede door de restricties op het stroomnet en de terugkerende investering in dure accu's
De kosten van gas:
- aansluiting 190 per jaar (en stijgend elk jaar - minder gebruikers, zelfde kosten -> meer per gebruiker)
- vastrecht leverancier 95 euro
- gastarief zelf 1,23 per kuub
- afschrijving van je CV ketel - die van mij zit al in bonustijd
- onderhoud aan je CV ketel - 17 euro per maand
Ik had over afgelopen jaar 265 kuub verbruik. Met alles erbij zit je op 818 euro. Dat zijn dan hele dure kuubjes. Als ik die laatste kuubjes weg werk kost me dat hooguit 1000KWh extra stroom, kan ik voor die resterende 500+ euro een mooie kookplaat kopen.
Atlantic Aurea 5.1KW Hybrid addon...
Waardeloos ding met de standaard software, zonder Tweakers had ik 'm nooit gekocht. Ik dacht vorig jaar dat het wel kon en kocht impulsief eentje van Marktplaats. Staan er nu nog een paar op, 600-700 euro heb je een gebruikte, voor 1500 bestel je 'm nieuw bij Technim of Warmteservice.
Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat
https://aapje.info/downloads/atlantic/
https://github.com/Aapjed...sp32-volledige-controlbox
https://aapje.info/follow...hybrid-in-home-assistant/
Na het vervangen van de sturing heb je nog maar wat quirks waar je rekening mee moet/kunt houden:
- minimaal vermogen loopt op als buitentemperatuur daalt, bepaalt de buitenunit zelf
- eerste 20 minuten na een koude start wil de pomp niet harder dan stand 2 of 3, dus snel je keet opstoken kan je vergeten.
- de aansluitingen op de buitenunit zijn 3/4", die moet je laten verlopen naar 1" wil je fatsoenlijke doorstroom hebben (26x3 meerlagenbuis is te krap)
- circulatiepomp heeft vast toerental
Al met al... 2 stroomkabels en 2 buizen naar buiten, inhaken op je CV systeem, vuilfilter in de retour en gaan met die banaan. Bypass installeer je niet, alhoewel die wel helpt om de 20 minuten quirk te overbruggen als je de originele sturing gebruikt.
(ik ben gezegend met een CV systeem die de flow van warmtepomp en ketel samen zonder bypass kan verwerken zonder heel veel leidingruis)
Ik heb er een 3wegklep bijgemaakt en een los printje om de klep om te zetten vanuit HA, sturing voor een 3wegklep en backupheater voor boilervat ontbreekt totaal op dit ding.
De extra stroomkosten die wij vanaf 2027 maken kunnen we bekostigen met de weggevallen vaste gaskosten. Het zal niet bij alle huishoudens zo zijn. Maar gas is per definitie een doodlopende weg.Pietje555 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:18:
@RichieB wel zullen zien. In alle berekeningen wordt tot nu toe het salderen meegerekend, dat vervalt.
https://www.rijksoverheid...g-kan-ik-nog-koken-op-gas
In de berekeningen wordt daarnaast ook geen rekening gehouden met de nu nog ongelijke belasting in het voordeel van gas. Dat mag van de eu niet meer. Dus ergens in de komende jaren gaat de belasting op gas ook nog een keer omhoog moeten.Martin7182 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:54:
[...]
De extra stroomkosten die wij vanaf 2027 maken kunnen we bekostigen met de weggevallen vaste gaskosten. Het zal niet bij alle huishoudens zo zijn. Maar gas is per definitie een doodlopende weg.
https://www.rijksoverheid...g-kan-ik-nog-koken-op-gas
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Als iemand wil meedenken, alvast bedankt!
Advies L/W warmtepomp
Voor Nibe is een eigen topic waarin je meer kans op het juiste antwoord hebt: NIBE L/W warmtepomp optimalisatieJan Workum schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:40:
Weet iemand de positie van de condensaatdrain (XL40 op het plaatje) van de Nibe S2060? Ik wil de afvoer voorbereiden en op de juiste plek uiteraard. ([Afbeelding] Maten vanaf de buitenkanten omkasting)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoeveel van jullie hebben een L/W wp draaien én airco's (L/L wp) als backup heating en koeling?
Ik heb een water gebonden warmte transport nodig voor de diverse ruimtes die ook warmte moeten krijgen dus alleen airco word t ook niet. Alleen een FE L/W wp is door layout, plaatsings mogelijkheden buiten unit enzo ook ingewikkeld en heeft flink vermogen nodig om de -7 norm te halen. Gevalletje moeizaam. Geen 123tje. Dus ik dacht buiten de box te denken en gestapelde koeling en verwarming te maken. Heeft de wp moeite met warmtapwater te maken én t huis op temp te krijgen => airco aan voor extra instand warmte. 3 binnen units op elke etage 1.
Nadeel meer apparaten die onderhoud nodig hebben, stuk kunnen gaan. En vermoedelijk duurder bij elkaar opgeteld. Voordeel ik kan stapsgewijs beginnen met cv radiatoren opwaarderen naar fancoils en nog even op gas laten verwarmen en de aircos installeren. Boiler en l/wwp nog even wachten. ( wws is dan op gas. En basis verwarming is dan ook even gas. (Deze winter kan nog ivm vast contract tot mei.) En dat als laatste de FE stap doen als ik weet wat de andere systemen opleveren in de berekening. Uiteindelijk is een eboiler/wpboiler of combi fe wp met boilervat noodzakelijk om t laatste stapje te nemen om vh gas af te komen.
Meer mensen die dit pad bewamdeld hebben of word dit idee afgeschoten 😇?
Niet conderenserend koelen met fancoils kan natuurlijk geholpen worden met de aircos door rv te verlagen en met extra koeling vd lucht en de zon levert de stroom via panelen. Aka minder teruglevering. We hebben vermoedelijk meer (extreem) warme zomers dan strenge winters. Dus ook dat meegenomen is de balans tussen verwarming/koelings vermogen ook anders dan 10 jaar geleden.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Bijna. Momenteel nog L/L samen draaien met gas/vloerverwarming, maar gas gaat binnenkort plaatsmaken voor W/W. De combo gas + L/L heeft de afgelopen jaren prima simultaan gedraaid, als we meer op L/L verwarmden dan ging het gas vrijwel lineair omlaag naarmate de L/L het overnam. Ik heb niks van regeling gebruikt, als ik de ene preferentieel over de andere wil gebruiken dan zet ik gewoon die z’n temperatuur instelling 0.5-1 graad hoger en dat doet diegene met de hoogst ingestelde temperatuur het meeste werk.copykat schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:13:
Hoeveel van jullie hebben een L/W wp draaien én airco's (L/L wp) als backup heating en koeling?
Ik vind je idee prima! Voordelen van L/W en L/L gecombineerd.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Ook wil ik geen CV buffervat aangezien ik overal lees dat dit overbodig zou zijn bij genoeg vloeroppervlakte.
Hij is het eens dat ik het er daarom eruit zou kunnen houden maar dat het voor het oplossingen van storingen veel makkelijker is er wel 1 te hebben. Zij doen bijna alles op afstand. Ook zou het systeem dan minder pendelen.
Verder zouden zij op afstand alles in gaan stellen en monitoren en gedurende het eerste jaar gebruik optimaliseren. Als je zelf dingen gaat instellen zou je de warmtepomp kunnen slopen en verlies je alle garantie en onderhoud. Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Ik ben een leek en kom niet veel verder dan wat ik hier lees en de topicstart.
Verder nog een losstaand vraagje voor naregeling. In principe hebben wij het graag beneden kouder dan boven. Is het wel okay om daar een onderscheid te maken qua temperatuur? Beneden rond de 21 boven rond de 19 of 20?
Installateur zei dat je ook wel iets van een zoneregeling wil boven omdat 1 kant zonzijde is en 1 kant schaduwzijde en wij veel ramen hebben. Wij hebben wel zonwerend glas en airco's dus ik zou denken vloerverwarming beneden aparte zone en boven 1 grote zone. Eventueel bijsturen op airco's als kamers te warm of te koud zijn. Zijn theorie was dat je met een airco de thermische massa niet opwarmt en het gelijk weg is. Voor een nieuw te bouwen huis lijkt mij dat wel meevallen als je het enkel als een beetje bijsturen hebt.
Eigen bouw? Dring er dan op aan dat je geen (overbodige en dure) zoneregeling in de maag gesplitst krijgt.Isniedood schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:34:
Afgelopen week met de installateur gezeten van ons nieuwe huis.
Dat klopt.Blijkbaar de importeur van aerowatt en daardoor relatief voordelig. Ik wil geen Aerowatt, aangezien ik daar niks van kan vinden.
Ook wil ik geen CV buffervat aangezien ik overal lees dat dit overbodig zou zijn bij genoeg vloeroppervlakte.
Dat is een argument wat ik hier nog niet eerder heb gelezen. Ik geloof het ook niet, want een installatie met (parallel) buffervat is complexer dan eentje waarbij de WP het water direct in de VVW pompt.Hij is het eens dat ik het er daarom eruit zou kunnen houden maar dat het voor het oplossingen van storingen veel makkelijker is er wel 1 te hebben.
Leuk bedacht, maar kun je in de praktijk vergeten. Moderne woningen hebben heel goede isolatie, waardoor het erg lastig is om binnen verschillende temperaturen te krijgen. Reken op niet meer dan een halve graad verschil tussen beneden en boven.Zij doen bijna alles op afstand. Ook zou het systeem dan minder pendelen.
Verder zouden zij op afstand alles in gaan stellen en monitoren en gedurende het eerste jaar gebruik optimaliseren. Als je zelf dingen gaat instellen zou je de warmtepomp kunnen slopen en verlies je alle garantie en onderhoud. Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Ik ben een leek en kom niet veel verder dan wat ik hier lees en de topicstart.
Verder nog een losstaand vraagje voor naregeling. In principe hebben wij het graag beneden kouder dan boven. Is het wel okay om daar een onderscheid te maken qua temperatuur? Beneden rond de 21 boven rond de 19 of 20?
Dat van die thermische massa klopt, maar dat is juist voor studeerkamers heel handig. Boven 1 grote zone maken is niet handig, want je wilt de badkamer wel altijd verwarmen. En voor de rest kun je ook gewoon de kamers waar je niet wilt verwarmen handmatig (op de verdeler) dicht draaien. Heb je geen dure (en stroom verbruikende) zoneregeling voor nodig.Installateur zei dat je ook wel iets van een zoneregeling wil boven omdat 1 kant zonzijde is en 1 kant schaduwzijde en wij veel ramen hebben. Wij hebben wel zonwerend glas en airco's dus ik zou denken vloerverwarming beneden aparte zone en boven 1 grote zone. Eventueel bijsturen op airco's als kamers te warm of te koud zijn. Zijn theorie was dat je met een airco de thermische massa niet opwarmt en het gelijk weg is. Voor een nieuw te bouwen huis lijkt mij dat wel meevallen als je het enkel als een beetje bijsturen hebt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Met nieuwbouw moet je er toch aan, leuk of niet (bouwbesluit) regelbaar per kamer.Andrehj schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:53:
[...]
Dat van die thermische massa klopt, maar dat is juist voor studeerkamers heel handig. Boven 1 grote zone maken is niet handig, want je wilt de badkamer wel altijd verwarmen. En voor de rest kun je ook gewoon de kamers waar je niet wilt verwarmen handmatig (op de verdeler) dicht draaien. Heb je geen dure (en stroom verbruikende) zoneregeling voor nodig.
Die regel slaat natuurlijk nergens op, want door de dikke buitenisolatie heeft het instellen van verschillende temperaturen totaal geen zin, het dichtzetten van die groepen levert enkel minder afgifte op... De temperatuur verandert toch nauwelijks.gtv6 schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:15:
Met nieuwbouw moet je er toch aan, leuk of niet (bouwbesluit) regelbaar per kamer.
En over die verplichting: Daar kun je flexibel mee omgaan. Hier werd door de controleur van de gemeente enkel gecheckt of de rookmelders werkten....
Ik zeg alleen hoe de voorschriften zijn, het is geen mening.Andrehj schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:21:
[...]
Die regel slaat natuurlijk nergens op, want door de dikke buitenisolatie heeft het instellen van verschillende temperaturen totaal geen zin, het dichtzetten van die groepen levert enkel minder afgifte op... De temperatuur verandert toch nauwelijks.
En over die verplichting: Daar kun je flexibel mee omgaan. Hier werd door de controleur van de gemeente enkel gecheckt of de rookmelders werkten....
En schrappen van een buffer (en verdelerpomp met thermostaat) moet flink geld schelen.
Garantie argument is nonsens
Een groep op je verdeler dichtzetten, is dat regelbaar genoeg?gtv6 schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:15:
[...]
Met nieuwbouw moet je er toch aan, leuk of niet (bouwbesluit) regelbaar per kamer.
Serieuze vraag btw.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Het is vooral ook een interpretatie van de voorschriften. Probleem is dat bedrijven als Honeywell deze onzin er doorheen hebben gelobbyd, en nu slapend rijk worden van de verkoop van die veel te dure en vooral overbodige zoneregelingen.gtv6 schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:06:
Ik zeg alleen hoe de voorschriften zijn, het is geen mening.
Dat nieuwbouwwoningen hierdoor weer onnodig duizend euro of meer duurder worden en de energiekosten van de toekomstige bewoners onnodig hoog worden vinden dat soort bedrijven niet interessant.
Het wordt tijd voor een woonminister die een beetje verstand van techniek heeft en deze idioterie stopt.
Dat geld wat nu bij nieuwbouw aan zoneregelingen wordt weggegooid kun je beter investeren in zaken die wél iets toevoegen, zoals balansventilatie en drievoudig glas.
Eigen bouw inderdaad.Andrehj schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:53:
[...]
Eigen bouw? Dring er dan op aan dat je geen (overbodige en dure) zoneregeling in de maag gesplitst krijgt.
[...]
Dat klopt.
[...]
Dat is een argument wat ik hier nog niet eerder heb gelezen. Ik geloof het ook niet, want een installatie met (parallel) buffervat is complexer dan eentje waarbij de WP het water direct in de VVW pompt.
[...]
Leuk bedacht, maar kun je in de praktijk vergeten. Moderne woningen hebben heel goede isolatie, waardoor het erg lastig is om binnen verschillende temperaturen te krijgen. Reken op niet meer dan een halve graad verschil tussen beneden en boven.
[...]
Dat van die thermische massa klopt, maar dat is juist voor studeerkamers heel handig. Boven 1 grote zone maken is niet handig, want je wilt de badkamer wel altijd verwarmen. En voor de rest kun je ook gewoon de kamers waar je niet wilt verwarmen handmatig (op de verdeler) dicht draaien. Heb je geen dure (en stroom verbruikende) zoneregeling voor nodig.
Duidelijk verhaal.
Enige wat mij niet helemaal duidelijk is in wat je zegt is dat ik geen zoneregeling moet willen maar dat boven niet 1 grote zone moet zijn. Moet ik het zo zien:
Je vloerverwarming geef je verschillende kamers wel verschillende zones en daarin knijp je eenmalig handmatig de leidingen zoals je ze wil hebben ? (de naregeling?) Hoe moet de badkamer dan anders zijn dan de rest? Die kan toch ook pas verwarmen en koelen als de rest gaat verwarmen of koelen? Zeker zonder buffervat om voldoende afgifte te houden.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
:strip_exif()/f/image/BVtx5SlbYu48eXxsakPmS7MR.jpg?f=fotoalbum_large)