5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Waar komt 5m³ gas SWW vandaan? Want dit lijkt mij wel erg weinig voor een woning met 1 persoon.BarryH schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:32:
@Andrehj @Technician-
Als je dit in NL wil kopen kom je dus bij quatt uit.
nb. heeft het eigenlijk impact in een woning? 5m3 gas SWW per maand kom ik vaak tegen = 35kWh warmte + 35kWh warmte voor warmteverlies boiler = 70kWh /2-3 = 20-35kWh/maand
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Het verschilt natuurlijk, maar als energiecoach ben ik bij >100 woningen geweest en als er 1 of 2 personen van boven de 60 wonen kom je met 5m3 meestal wel uit.Seafarer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Waar komt 5m³ gas SWW vandaan? Want dit lijkt mij wel erg weinig voor een woning met 1 persoon.
nb:
- dan moeten ze wel de comfortstand uitzetten van het warm water
- de meeste woningen in NL zitten maar 1 of 2 mensen in
- de "100m3 gas per persoon standaard" is gebaseerd op mager onderzoek
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Hier ook 120m3 voor 4. Maar wel een spaarzaam ouderpaar en over het algemeen volgzame kids.assje schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:11:
120m3 was mijn referentie als gezin met 4 personen.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Grootste winst zat in de keukenboiler, veel minder waterverspilling en niet een ketel die om de haverklap aanslaat.
Volgende week boiler aansluiten, kan de ketel weg. Net weer staan kijken hoe de ketel ontsteekt en na 30 seconden weer uitvalt en dan een minuut later weer hetzelfde doet... Intergas HRE 28/24 met waterbesparende douchekop, douchen met 35 graden en een DWTW die water op kamertemperatuur buffert omdat ie verkeerd is aangesloten (moet de badkamer verbouwen om de douche erop te krijgen, blijkt dat die losse afvoer van het bad was dat we al jaren niet meer gebruiken
Boiler wordt dan ook 150 liter, groter heeft hier geen zin en is alleen maar meer oppvervlakte dat af kan koelen.
[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 29-08-2026 12:10 ]
Dat kan prima, hier was het 8m3 p/m met een oude gasketel en lang douchen.Seafarer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Waar komt 5m³ gas SWW vandaan? Want dit lijkt mij wel erg weinig voor een woning met 1 persoon.
Normaal douchen en zuinige douchekop is 5m3 p/m prima.
(Zonder DWTW).
De WP boiler doet het met +/- 12 kwh p/m incl stilstandverlies ex legionellarun, incl legionellarun 18 kwh(Kan het element appart zien in de app).
@_JGC_ Met 4 pers is een 150l boiler wel net krap aan, dan moet iedereen netjes aan 5 min houden met een spaardouchekop.
Edit: gemist dat je een DWTW hebt.
[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 29-08-2026 12:19 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
6KW warmtepomp en flinke spiraal in de boiler, die zou dat gewoon bij moeten kunnen houden.
De ketel kan nu op 6KW niet aan blijven tijdens het douchen, slaat steeds af.
Ik heb een kleine analyse gedaan op de betaalbaarheid van gesubsidieerde warmtepompen, en een groot deel van het kosten verschil zit niet de aanschaf, maar in de installatie. kale WP (tot 16kw) inclusief subsidie (zonder DHW) tussen 1k en 3k euro. vergelijkbaar met een CV.BarryH schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:33:
[...]
Als je echt betaalbaarheid wil helpen moet je toch naar 8k of minder AE icm warmtefonds voor renteloze lening.
Dit is eigenlijk alleen mogelijk met LL en dat wordt niet gefinancieerd door het warmtefonds.
Het kan ook meer dan 8k kosten en goed uitkunnen, maar dan moet je even stilstaan bij het afgiftesysteem etc en dan stijgen de kosten al snel
Voor LW moeten we eigenlijk de usecase van 65 graden water naar de radiatoren beter gaan begrijpen. Met dat uitgangspunt kan een installateur heel snel ok geven op de afgifte (Want als je geen nachtverlaging doet kan dit eigenlijk altijd). Dat vervolgens die 65 graden niet nodig is, is dan mooi meegenomen
ps. Voor WoCo's ligt de grens nog scherper want zij kunnen niet de huur verhogen als je geen vastrecht gas meer hebt, dus die knutselen dingen met warmtebedrijven om dat te overbruggen
Een 150L WPB inclusief subsidie is minder dan 500 euro.
Installatie materiaal en werk (grondbuis, beugels, koppelingen, slangen, of de prachtige foto van @Carboy54 met 1200 euro aan 45 graden RVS bochtjes) vrijwel altijd meer dan 3000 euro, met uitschieters naar 15000 euro, als we LVT Jago's, geluidswerende schuttingen en buitenkasten meenemen.
Ik denk dat het grote gat tussen CV (1000 + 800 euro geïnstalleerd) en WP + WPB (3000+5000 geïnstalleerd) momenteel niet in de aanschaf zit, maar in het loodgieterswerk. Tevens zijn veel woningen niet geschikt door huidige geluidsoverlast regels.
Ik ga komende week beginnen met mijn STEK training, en daarna voor BRL-100 te registreren omdat de offertes van airco-installateurs me allemaal tegenstonden. Niet vanwege de aanschaf, maar op de 6000 euro installatie werk. Dan kan ik de 8 airco's van ons zelf installeren, en de mensen die het niet breed hebben hier in de buurt helpen met een efficiënte aanpak voor de energie transitie.
En bij slecht geisoleerde huizen met weinig radiator capaciteit is LL een handige optie.
Laatst ongeisoleerde tussenwoning met gaskachels / 700m3 gas per jaar. Dan is LL de logische en betaalbare stap.
Ik vroeg mij af of ik in een volgende situatie weer voor een combi zou moeten gaan of Verwarming en SWW moet splitsen.
Bekende voor/nadelen bv ruimte en gemakkelijkere installatie waar tegenover staat mogelijk dubbele subsidie, geen driewegklep enz.
Iemand al ervaring met deze keuze?
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt