Hallo allemaal,
Na al een tijdje onderzoek gedaan te hebben voor een L/W warmtepomp, met behulp van alle informatie hier, ben ik nu dicht bij de definitieve keuze. Echter zijn er nog een paar afwegingen om te maken, dus ik ben benieuwd naar jullie onafhankelijke beoordeling en advies.
Inmiddels grondig geïsoleerd.
Vloerisolatie: grotendeels Rc 3,65, alleen de aanbouw (23 m²) is Rc 2,5.
Dakisolatie: Rd 6
Muurisolatie: ca. 5 cm (vermoedelijke) steenwol
Glas: begane grond 19 m² triple glas (0,6) en 7 m² HR++ (1,1). Verdieping 10 m² HR++ (1,1). Zolder dakraam 1,5 m² triple glas.
Kieren bij deuren/ramen zijn ook gedicht.
Ventilatie nog met ventilatieroosters en mechanische afzuiging in badkamer. Hopelijk op termijn nog een keer WTW, als ik dit ingepast krijg.
Het was energielabel C, met alle aanpassingen zou dat nu A zijn.
Historisch gasverbruik: 1069 m³ (stookseizoen 2025/2026). Eerdere cijfers zijn niet beschikbaar omdat het toen nog niet mijn huis was, en de situatie behoorlijk veranderd is.
Dit verbruik is alleen voor verwarming, met toen de thermostaat op 16-17 graden, maar zonder bewoning (dus geen warmte van apparatuur, personen, koken etc).
Met de Koevlaas-formule, gecorrigeerd voor 20/21 graden met hulp van chatgpt, zou dat uitkomen op zo'n 6 kW. Klopt dit?
- hiervan 78 m² voor vloerkoeling (begane grond)
- 3 radiatoren + handdoekradiator badkamer. Dit is op de slaapkamers, die nauwelijks verwarmd hoeven te worden (alleen boven de 16 graden houden). Met aanvoer 35 is dat nu al meer dan genoeg.
SWW:
- 1 persoon, dus SWW behoefte beperkt. 200 liter zou dan meer dan genoeg zijn. Echter krijg ik ook het advies om voor 300 liter te gaan, zodat het ook geschikt is voor toekomstige bewoners met gezin. Betekent extra warmteverlies en legionella-verwarming, aan de andere kant kan ik de temperatuur van het vat lager houden.
Gezien mijn beperkte verbruik kan ik dit prima 1x per dag met zonnestroom kort opwarmen, dus een groot deel van het jaar kost dat niet veel.
Qua merken heb ik gekeken naar Lambda, Nibe, Vaillant, LG, Daikin, Stiebel, Viesmann, Panasonic, Bosch.
Bosch 5800iAW 7 + 200 L Reveko boilervat (label A, warmteverlies 35 W) + 130 L parallel buffervat + ingebouwde BUH.
€ 20k. Optie voor A+ boilervat voor € 1000 extra.
Offerte 2:
Panasonic 9L + 300 L Nexus boilervat (RVS, label A, warmteverlies 40 W) + ingebouwde BUH.
€ 14,5k, echter arbeid+klein materiaal is op nacalculatie, kan dus goedkoper of duurder uitpakken.
Optie tot WPB (Atlantic Explorer V5) ipv boilervat voor € 500 extra, netto na subsidie gelijk.
Offerte 3:
Vaillant Plus 8.1 75 + 300 L Nexus boilervat (RVS, label A, warmteverlies 40 W) + ingebouwde BUH.
€ 16k, echter arbeid+klein materiaal is op nacalculatie, kan dus goedkoper of duurder uitpakken.
Optie tot WPB (Atlantic Explorer V5) ipv boilervat voor € 1000 extra.
Offerte 4:
Nibe S2060-6 + 300 L Nibe RSV boilervat (RVS, label C, warmteverlies 83 W) + 9 kW ELK BUH.
€ 16,5k.
Optie om Weheat boilervat (A-label) te nemen ipv Nibe vat. BUH kan eventueel vervallen, bespaart € 1250.
Dit is als enige al met een schouw op locatie geweest, dus definitieve prijs.
Offerte 5:
Daikin Altherma 4 H 7 kW + 180 L geïntegreerde boilervat + 4,5 kW ingebouwde BUH.
€ 15k indicatie via internet, dus nog niet heel nauwkeurig.
Overige prijsindicaties:
Ruwe schattingen voor de Lambda EU13L (€ 34k) en Viessman Vitocal 250-A (€ 23k). Gezien de prijzen ben ik daar niet mee verder gegaan.
Mijn gevoel zegt dat offerte 4 het beste is. Topmerk, hoge SCOP (5.33), beste slimme regeling en domotica-aansturing.
Offerte 1 vind ik sowieso niet interessant, alleen qua geluid is de Bosch goed, maar verder veel te duur, laag rendement (4,58) en een parallel buffervat (want zou toch echt nodig zijn voor koelen...).
Offerte 2 en 3 verliezen punten op domotica aansturing, en de onzekerheid over de uiteindelijke kosten.
Offerte 5 lijkt niet slecht, maar vergeleken met offerte 4 maar een vrij klein verschil, en nog onzeker.
De Lambda is een prachtig apparaat (SCOP 6), maar tov kosten het niet waard. Dan is een bodemwarmtepomp onderhand goedkoper.
Wat vinden jullie?
Alvast bedankt voor jullie input!
Na al een tijdje onderzoek gedaan te hebben voor een L/W warmtepomp, met behulp van alle informatie hier, ben ik nu dicht bij de definitieve keuze. Echter zijn er nog een paar afwegingen om te maken, dus ik ben benieuwd naar jullie onafhankelijke beoordeling en advies.
Situatie:
Het betreft een huis uit 1976, 150 m² waarvan 78 m² begane grond, rest eerste verdieping en zolder. Ik woon er alleen.Inmiddels grondig geïsoleerd.
Vloerisolatie: grotendeels Rc 3,65, alleen de aanbouw (23 m²) is Rc 2,5.
Dakisolatie: Rd 6
Muurisolatie: ca. 5 cm (vermoedelijke) steenwol
Glas: begane grond 19 m² triple glas (0,6) en 7 m² HR++ (1,1). Verdieping 10 m² HR++ (1,1). Zolder dakraam 1,5 m² triple glas.
Kieren bij deuren/ramen zijn ook gedicht.
Ventilatie nog met ventilatieroosters en mechanische afzuiging in badkamer. Hopelijk op termijn nog een keer WTW, als ik dit ingepast krijg.
Het was energielabel C, met alle aanpassingen zou dat nu A zijn.
Historisch gasverbruik: 1069 m³ (stookseizoen 2025/2026). Eerdere cijfers zijn niet beschikbaar omdat het toen nog niet mijn huis was, en de situatie behoorlijk veranderd is.
Dit verbruik is alleen voor verwarming, met toen de thermostaat op 16-17 graden, maar zonder bewoning (dus geen warmte van apparatuur, personen, koken etc).
Met de Koevlaas-formule, gecorrigeerd voor 20/21 graden met hulp van chatgpt, zou dat uitkomen op zo'n 6 kW. Klopt dit?
Afgiftesysteem:
- 90 m² vloerverwarming (begane grond + badkamer), slangen 10 of 15 cm HoH (lastig te zien op warmtebeeldcamera), 7 groepen die altijd open staan- hiervan 78 m² voor vloerkoeling (begane grond)
- 3 radiatoren + handdoekradiator badkamer. Dit is op de slaapkamers, die nauwelijks verwarmd hoeven te worden (alleen boven de 16 graden houden). Met aanvoer 35 is dat nu al meer dan genoeg.
SWW:
- 1 persoon, dus SWW behoefte beperkt. 200 liter zou dan meer dan genoeg zijn. Echter krijg ik ook het advies om voor 300 liter te gaan, zodat het ook geschikt is voor toekomstige bewoners met gezin. Betekent extra warmteverlies en legionella-verwarming, aan de andere kant kan ik de temperatuur van het vat lager houden.
Gezien mijn beperkte verbruik kan ik dit prima 1x per dag met zonnestroom kort opwarmen, dus een groot deel van het jaar kost dat niet veel.
Warmtepompvoorkeur:
L/W. Kwaliteit (A-merk), efficiëntie en domotica-integratie vind ik belangrijk.Qua merken heb ik gekeken naar Lambda, Nibe, Vaillant, LG, Daikin, Stiebel, Viesmann, Panasonic, Bosch.
Locatie buitenunit kan naast het huis, dan staat het niemand in de weg. Dat is 2-3 meter tot de schutting van de buren, met de juiste modellen zou dat precies moeten kunnen. Vanaf daar kan het enerzijds via de kruipruimte naar de meter kast voor stroom, en 3 meter omhoog en dan naar binnen, om verder binnendoor naar zolder te gaan met de waterleidingen.Offertes tot nu toe:
Offerte 1:Bosch 5800iAW 7 + 200 L Reveko boilervat (label A, warmteverlies 35 W) + 130 L parallel buffervat + ingebouwde BUH.
€ 20k. Optie voor A+ boilervat voor € 1000 extra.
Offerte 2:
Panasonic 9L + 300 L Nexus boilervat (RVS, label A, warmteverlies 40 W) + ingebouwde BUH.
€ 14,5k, echter arbeid+klein materiaal is op nacalculatie, kan dus goedkoper of duurder uitpakken.
Optie tot WPB (Atlantic Explorer V5) ipv boilervat voor € 500 extra, netto na subsidie gelijk.
Offerte 3:
Vaillant Plus 8.1 75 + 300 L Nexus boilervat (RVS, label A, warmteverlies 40 W) + ingebouwde BUH.
€ 16k, echter arbeid+klein materiaal is op nacalculatie, kan dus goedkoper of duurder uitpakken.
Optie tot WPB (Atlantic Explorer V5) ipv boilervat voor € 1000 extra.
Offerte 4:
Nibe S2060-6 + 300 L Nibe RSV boilervat (RVS, label C, warmteverlies 83 W) + 9 kW ELK BUH.
€ 16,5k.
Optie om Weheat boilervat (A-label) te nemen ipv Nibe vat. BUH kan eventueel vervallen, bespaart € 1250.
Dit is als enige al met een schouw op locatie geweest, dus definitieve prijs.
Offerte 5:
Daikin Altherma 4 H 7 kW + 180 L geïntegreerde boilervat + 4,5 kW ingebouwde BUH.
€ 15k indicatie via internet, dus nog niet heel nauwkeurig.
Overige prijsindicaties:
Ruwe schattingen voor de Lambda EU13L (€ 34k) en Viessman Vitocal 250-A (€ 23k). Gezien de prijzen ben ik daar niet mee verder gegaan.
Mijn gevoel zegt dat offerte 4 het beste is. Topmerk, hoge SCOP (5.33), beste slimme regeling en domotica-aansturing.
Offerte 1 vind ik sowieso niet interessant, alleen qua geluid is de Bosch goed, maar verder veel te duur, laag rendement (4,58) en een parallel buffervat (want zou toch echt nodig zijn voor koelen...).
Offerte 2 en 3 verliezen punten op domotica aansturing, en de onzekerheid over de uiteindelijke kosten.
Offerte 5 lijkt niet slecht, maar vergeleken met offerte 4 maar een vrij klein verschil, en nog onzeker.
De Lambda is een prachtig apparaat (SCOP 6), maar tov kosten het niet waard. Dan is een bodemwarmtepomp onderhand goedkoper.
Wat vinden jullie?
Keuzes om nog te maken, graag jullie input:
- De Nibe S2060-6 heeft bij -7 maar 5,78 kW vermogen, nog exclusief ontdooien en SWW, en zonder nachtstand. Dat is wat minder dan de ca. 6 kW die bij -10 nodig zou zijn. Zou dit model dan wel voldoende zijn?
Zo koud komt niet heel vaak meer voor, en dit model is dan de rest van het jaar wel veel efficiënter doordat hij ver terug kan moduleren. Maar als hij in de winter vaak op maximaal vermogen moet draaien is dat ook weer minder goed. - BUH houden of laten vervallen. Zou kunnen helpen wbt punt 1 tijdens de meest koude uren. Maar je wilt die ook niet te vaak laten draaien, en het is toch weer ruim € 1000 voor iets wat je maar zelden gebruikt.
- Een losse WPB ipv boilervat is een optie. Scheelt de leiding buiten over de muur en geen 3-wegklep nodig. Ook kan hij dan vaker langzaam draaien op zonnestroom.
Echter heb ik niet een model kunnen vinden wat echt goed integreerbaar is met domotica (afgezien van een simpel aan/uit SG contact), alleen een Nibe MT-WH21 is met Modbus RS485 aan te sturen. Dus dan is dat voordeel van op zonnestroom verwarmen lastig te realiseren. Terwijl met een boilervat bij Nibe WP je exact op aantal W kunt sturen.
Bovendien gaat een RVS boilervat volgens mij waarschijnlijk aanzienlijk langer (30 jaar?) mee dan een WPB met allerlei slijtagedelen (15 jaar?). - 200 L of 300 L boilervat?
- Merk boilervat. Bij de Nibe WP is het Nibe vat op zich het mooiste, zodat alles hetzelfde is. Echter heeft die een erg hoog warmteverlies met 83 W. Andere merken (Weheat, Reveko, Nexus, Atlantic) zitten op de 40-50 W. Dat zou best wat besparen.
Echter weten we nog niet wat de kwaliteit van bijvoorbeeld de Weheat-vaten is over 10-20 jaar.
En ironisch genoeg is het nadelig voor het energielabel van het huis, omdat die combinatie WP + boilervat dan niet getest is, en met forfaitaire waarden moet worden gerekend voor tapwater: 1,4 ipv 3.
Alvast bedankt voor jullie input!