Betalen ze zich nog blauw in relatie tot hun inkomen aan huur en energiekosten. Het verschil tussen kopers en huurders wordt steeds groter. Ik woon voor een appel en een ei alleen maar omdat ik reeds op mijn 23e een huis kon kopen. Maar laten we het hier maar bij laten. In ieder geval zijn we met een WP weer goed uit.Martin7182 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:25:
[...]
Huurders kun je makkelijk compenseren; baseer de maximale huur op een puntensysteem en geef strafpunten voor slechte isolatie, gasketel etc. O wacht, zoiets bestaat al
Met huurwaardeforfait, de extra (bijvoorbeeld opstal) verzekering, de gemeentelijke belastingen, het onderhoud, etc. wordt naast het kopen van een huis ook het kunnen behouden van dat huis steeds prijziger.MotorBeast schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:28:
[...]
Betalen ze zich nog blauw in relatie tot hun inkomen aan huur en energiekosten. Het verschil tussen kopers en huurders wordt steeds groter. Ik woon voor een appel en een ei alleen maar omdat ik reeds op mijn 23e een huis kon kopen. Maar laten we het hier maar bij laten. In ieder geval zijn we met een WP weer goed uit.
Energiezuinig maken, goede staat van onderhoud bewaren zorgt alleen maar voor een hogere waarde met bebehorende hogere lasten. Weegt de investering samen met de besparing op energie op termijn wel op tegen de hogere lasten? Heeft een huurder het dan echt zo slecht?
Zoiets dus. En dan met Home Assistant aansturen. En het hoeft niet op een stopcontact, maar wel fijn als het de groep past die er ligt. Voor 10kW zullen er toch nieuwe leidingen getrokken moeten worden. En er zit toch ook wel een behoorlijk prijsverschil bij installatie bij.martijnst schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:48:
[...]
Ik weet dat dit vloeken in de kerk is, maar...
Denk aan een kleine monoblock op een balkon, zo dicht mogelijk bij een radiator, aankoppelen met korte persleidingen. Dwars door een kozijn geboord. Voorwaarde: alle radiatoren voortaan altijd open, knoppen eraf. Misschien een ingebouwde warmtewisselaar in de pomp als nodig. Actieve koppeling met de cv, is dat echt nodig, of kan de aansturing wel een beetje janboerenfluitjes? Maar waarom eigenlijk hybride, zal misschien ook wel lukken zonder gas. Met een klein verwarmingscircuit zijn de eisen aan de leidingen ook niet zo heftig.
Eigenlijk de manier waarop een airco meestal wordt toegevoegd.. maar dan een warmtepomp.
Voor een bepaald type woningbezitter (of zelfs langdurige huurder!) is zoiets wel goud hoor, de komende jaren. Mensen zijn ook bereid om dit handmatig te sturen, dus hoeft niet allemaal fancy geïntegreerd.
Wel een écht vermogensbereik in de lagere regionen nodig, en net zoals de zonnepanelen met een stekker te koop bij de bouwmarkt natuurlijk.
Dit is een dagdroom he, maar je weet dat dit soort dingen wel nodig gaat zijn danwel gaat gebeuren.
Hoewel ik denk dat helemaal elektrisch ook wel de route is vind ik het zo jammer om m'n mooie CV ketel weg te gooien.
Ja, huurders hebben het echt zo slecht… de meesten eigenaren vergeten dat aflossingscomponent van de hypotheek geen kosten zijn. Het is een betalingsverplichting aan je eigen (in de min stand staande) spaarpot.DjoeC schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:37:
[...]
Met huurwaardeforfait, de extra (bijvoorbeeld opstal) verzekering, de gemeentelijke belastingen, het onderhoud, etc. wordt naast het kopen van een huis ook het kunnen behouden van dat huis steeds prijziger.
Energiezuinig maken, goede staat van onderhoud bewaren zorgt alleen maar voor een hogere waarde met bebehorende hogere lasten. Weegt de investering samen met de besparing op energie op termijn wel op tegen de hogere lasten? Heeft een huurder het dan echt zo slecht?
Dus ik ben minder kwijt dan de sociale huur studio’s tegenover mij… (verschil in de duizenden per jaar) + waarde vermeerdering.
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 12-05-2026 13:06 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik ben vraag me af of het aantal warmtepompinstallaties dit jaar sterk(er) toeneemt.
Er zijn behalve de sterker stijgende kosten voor verwarmen nog andere uitgaven die de komende manden gaan stijgen, bijvoorbeeld de installatiekosten. De totale financiële ruimte wordt misschien snel kleiner.
Het aantal installaties reageerde al gevoelig op iets lagere subsidies.
Verkoopcijfers en ISDE-toekenningen warmtepompen, 2024-2025
Cijfers per gemeente (hybride + FE)
Wijchen (mijn woonplaats):
2024 = 260 warmtepompen (incl.hybride!) totaal 1.175 kW (subsidie effect?) - gemiddeld 4,5 kWthermisch
2025 = 161 warmtepompen (incl.hybride!) totaal 838 kW - gemiddeld 5,2 kWthermisch
2026= ???
Er zijn behalve de sterker stijgende kosten voor verwarmen nog andere uitgaven die de komende manden gaan stijgen, bijvoorbeeld de installatiekosten. De totale financiële ruimte wordt misschien snel kleiner.
2024 = 260 warmtepompen (incl.hybride!) totaal 1.175 kW (subsidie effect?) - gemiddeld 4,5 kWthermisch
2025 = 161 warmtepompen (incl.hybride!) totaal 838 kW - gemiddeld 5,2 kWthermisch
2026= ???
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als je geen flowproblemen krijgt kan dat in theorie.martijnst schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:48:
[...]
Ik weet dat dit vloeken in de kerk is, maar...
Denk aan een kleine monoblock op een balkon, zo dicht mogelijk bij een radiator, aankoppelen met korte persleidingen. Dwars door een kozijn geboord. Voorwaarde: alle radiatoren voortaan altijd open, knoppen eraf. Misschien een ingebouwde warmtewisselaar in de pomp als nodig. Actieve koppeling met de cv, is dat echt nodig, of kan de aansturing wel een beetje janboerenfluitjes? Maar waarom eigenlijk hybride, zal misschien ook wel lukken zonder gas. Met een klein verwarmingscircuit zijn de eisen aan de leidingen ook niet zo heftig.
Eigenlijk de manier waarop een airco meestal wordt toegevoegd.. maar dan een warmtepomp.
Voor een bepaald type woningbezitter (of zelfs langdurige huurder!) is zoiets wel goud hoor, de komende jaren. Mensen zijn ook bereid om dit handmatig te sturen, dus hoeft niet allemaal fancy geïntegreerd.
Wel een écht vermogensbereik in de lagere regionen nodig, en net zoals de zonnepanelen met een stekker te koop bij de bouwmarkt natuurlijk.
Dit is een dagdroom he, maar je weet dat dit soort dingen wel nodig gaat zijn danwel gaat gebeuren.
De 15mm leidingen bij de radiator zijn niet ontworpen om het hele CV systeem te gaan voeden.
Ach heeft parallelbuffer aansluiting ook een usecase...
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Het kan natuurlijk aan diverse dingen liggen. Wellicht zijn er veel orders in de pipeline en een gebrek aan installateurs... Misschien is er ook geïnstalleerd zonder subsidie of juist veel quat duo in 2024? Misschien veel in een vergunningstraject...dunklefaser schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:16:
Ik ben vraag me af of het aantal warmtepompinstallaties dit jaar sterk(er) toeneemt.
2026= ???
Ruim 25% van Wijchen is sociale huur, misschien is daar wel een grote order geweest bij een project...
Ik denk persoonlijk dat overheidssubsidies veel aandacht geven aan de verduurzaming maar dat het de klantreis ook veel stroperiger maakt. Het is inefficiënt want kost tijd voor consument of installateur, het verstoort marktwerking en de prijs wordt er minder transparant door.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 13-05 21:56
gasopslag kan verder besproken worden in De energierekening - kroegtopic
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt