WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:49
Martin7182 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Huurders kun je makkelijk compenseren; baseer de maximale huur op een puntensysteem en geef strafpunten voor slechte isolatie, gasketel etc. O wacht, zoiets bestaat al ;)
Betalen ze zich nog blauw in relatie tot hun inkomen aan huur en energiekosten. Het verschil tussen kopers en huurders wordt steeds groter. Ik woon voor een appel en een ei alleen maar omdat ik reeds op mijn 23e een huis kon kopen. Maar laten we het hier maar bij laten. In ieder geval zijn we met een WP weer goed uit.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:13
MotorBeast schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Betalen ze zich nog blauw in relatie tot hun inkomen aan huur en energiekosten. Het verschil tussen kopers en huurders wordt steeds groter. Ik woon voor een appel en een ei alleen maar omdat ik reeds op mijn 23e een huis kon kopen. Maar laten we het hier maar bij laten. In ieder geval zijn we met een WP weer goed uit.
Met huurwaardeforfait, de extra (bijvoorbeeld opstal) verzekering, de gemeentelijke belastingen, het onderhoud, etc. wordt naast het kopen van een huis ook het kunnen behouden van dat huis steeds prijziger.

Energiezuinig maken, goede staat van onderhoud bewaren zorgt alleen maar voor een hogere waarde met bebehorende hogere lasten. Weegt de investering samen met de besparing op energie op termijn wel op tegen de hogere lasten? Heeft een huurder het dan echt zo slecht?

• Xephasis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 12:00
martijnst schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Ik weet dat dit vloeken in de kerk is, maar...

Denk aan een kleine monoblock op een balkon, zo dicht mogelijk bij een radiator, aankoppelen met korte persleidingen. Dwars door een kozijn geboord. Voorwaarde: alle radiatoren voortaan altijd open, knoppen eraf. Misschien een ingebouwde warmtewisselaar in de pomp als nodig. Actieve koppeling met de cv, is dat echt nodig, of kan de aansturing wel een beetje janboerenfluitjes? Maar waarom eigenlijk hybride, zal misschien ook wel lukken zonder gas. Met een klein verwarmingscircuit zijn de eisen aan de leidingen ook niet zo heftig.

Eigenlijk de manier waarop een airco meestal wordt toegevoegd.. maar dan een warmtepomp.

Voor een bepaald type woningbezitter (of zelfs langdurige huurder!) is zoiets wel goud hoor, de komende jaren. Mensen zijn ook bereid om dit handmatig te sturen, dus hoeft niet allemaal fancy geïntegreerd.

Wel een écht vermogensbereik in de lagere regionen nodig, en net zoals de zonnepanelen met een stekker te koop bij de bouwmarkt natuurlijk.

Dit is een dagdroom he, maar je weet dat dit soort dingen wel nodig gaat zijn danwel gaat gebeuren.
Zoiets dus. En dan met Home Assistant aansturen. En het hoeft niet op een stopcontact, maar wel fijn als het de groep past die er ligt. Voor 10kW zullen er toch nieuwe leidingen getrokken moeten worden. En er zit toch ook wel een behoorlijk prijsverschil bij installatie bij.

Hoewel ik denk dat helemaal elektrisch ook wel de route is vind ik het zo jammer om m'n mooie CV ketel weg te gooien.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DjoeC schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Met huurwaardeforfait, de extra (bijvoorbeeld opstal) verzekering, de gemeentelijke belastingen, het onderhoud, etc. wordt naast het kopen van een huis ook het kunnen behouden van dat huis steeds prijziger.

Energiezuinig maken, goede staat van onderhoud bewaren zorgt alleen maar voor een hogere waarde met bebehorende hogere lasten. Weegt de investering samen met de besparing op energie op termijn wel op tegen de hogere lasten? Heeft een huurder het dan echt zo slecht?
Ja, huurders hebben het echt zo slecht… de meesten eigenaren vergeten dat aflossingscomponent van de hypotheek geen kosten zijn. Het is een betalingsverplichting aan je eigen (in de min stand staande) spaarpot.

Dus ik ben minder kwijt dan de sociale huur studio’s tegenover mij… (verschil in de duizenden per jaar) + waarde vermeerdering.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 12-05-2026 13:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:49
Ik ben vraag me af of het aantal warmtepompinstallaties dit jaar sterk(er) toeneemt.
Er zijn behalve de sterker stijgende kosten voor verwarmen nog andere uitgaven die de komende manden gaan stijgen, bijvoorbeeld de installatiekosten. De totale financiële ruimte wordt misschien snel kleiner.
Het aantal installaties reageerde al gevoelig op iets lagere subsidies.
Verkoopcijfers en ISDE-toekenningen warmtepompen, 2024-2025
Cijfers per gemeente (hybride + FE)
Wijchen (mijn woonplaats): 
2024 = 260 warmtepompen (incl.hybride!) totaal 1.175 kW (subsidie effect?) - gemiddeld 4,5 kWthermisch
2025 = 161 warmtepompen (incl.hybride!) totaal   838 kW - gemiddeld 5,2 kWthermisch
2026= ???

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
martijnst schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Ik weet dat dit vloeken in de kerk is, maar...

Denk aan een kleine monoblock op een balkon, zo dicht mogelijk bij een radiator, aankoppelen met korte persleidingen. Dwars door een kozijn geboord. Voorwaarde: alle radiatoren voortaan altijd open, knoppen eraf. Misschien een ingebouwde warmtewisselaar in de pomp als nodig. Actieve koppeling met de cv, is dat echt nodig, of kan de aansturing wel een beetje janboerenfluitjes? Maar waarom eigenlijk hybride, zal misschien ook wel lukken zonder gas. Met een klein verwarmingscircuit zijn de eisen aan de leidingen ook niet zo heftig.

Eigenlijk de manier waarop een airco meestal wordt toegevoegd.. maar dan een warmtepomp.

Voor een bepaald type woningbezitter (of zelfs langdurige huurder!) is zoiets wel goud hoor, de komende jaren. Mensen zijn ook bereid om dit handmatig te sturen, dus hoeft niet allemaal fancy geïntegreerd.

Wel een écht vermogensbereik in de lagere regionen nodig, en net zoals de zonnepanelen met een stekker te koop bij de bouwmarkt natuurlijk.

Dit is een dagdroom he, maar je weet dat dit soort dingen wel nodig gaat zijn danwel gaat gebeuren.
Als je geen flowproblemen krijgt kan dat in theorie.
De 15mm leidingen bij de radiator zijn niet ontworpen om het hele CV systeem te gaan voeden.

Ach heeft parallelbuffer aansluiting ook een usecase...

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22
dunklefaser schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:16:
Ik ben vraag me af of het aantal warmtepompinstallaties dit jaar sterk(er) toeneemt.
Er zijn behalve de sterker stijgende kosten voor verwarmen nog andere uitgaven die de komende manden gaan stijgen, bijvoorbeeld de installatiekosten. De totale financiële ruimte wordt misschien snel kleiner.
Het aantal installaties reageerde al gevoelig op iets lagere subsidies.
Verkoopcijfers en ISDE-toekenningen warmtepompen, 2024-2025
Cijfers per gemeente (hybride + FE)
Wijchen (mijn woonplaats): 
2024 = 260 warmtepompen (incl.hybride!) totaal 1.175 kW (subsidie effect?) - gemiddeld 4,5 kWthermisch
2025 = 161 warmtepompen (incl.hybride!) totaal   838 kW - gemiddeld 5,2 kWthermisch
2026= ???
Het kan natuurlijk aan diverse dingen liggen. Wellicht zijn er veel orders in de pipeline en een gebrek aan installateurs... Misschien is er ook geïnstalleerd zonder subsidie of juist veel quat duo in 2024? Misschien veel in een vergunningstraject...

Ruim 25% van Wijchen is sociale huur, misschien is daar wel een grote order geweest bij een project...

Ik denk persoonlijk dat overheidssubsidies veel aandacht geven aan de verduurzaming maar dat het de klantreis ook veel stroperiger maakt. Het is inefficiënt want kost tijd voor consument of installateur, het verstoort marktwerking en de prijs wordt er minder transparant door.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
gasopslag kan verder besproken worden in De energierekening - kroegtopic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Warmtepompvrienden,

Toen ik een L/W warmtepomp aan het uitzoeken was, vond ik het een gedoe om erachter te komen of mijn afgiftesysteem het koevlaas-vermogen kwijt zou kunnen. Ik heb daar nu een tool (www.gasweg.nl) voor gemaakt die bij een bepaald afgiftesysteem de noodzakelijke aanvoertemperatuur uitrekent, en daardoor dus hopelijk iets zinnigs kan zeggen over of een all-electric warmtepomp voor een huis geschikt is.

Zoals in alle modellen heb ik afwegingen gemaakt tussen nauwkeurigheid en UX; ik hoop dat deze jullie behagen.

Wellicht handig voor diegenen die een warmtepomp overwegen en geen overdaad aan vloerverwarming hebben. Mijn eigen warmtepomp bevalt inmiddels uitstekend!

gasweg.nl

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:28:
Warmtepompvrienden,

Toen ik een L/W warmtepomp aan het uitzoeken was, vond ik het een gedoe om erachter te komen of mijn afgiftesysteem het koevlaas-vermogen kwijt zou kunnen. Ik heb daar nu een tool (www.gasweg.nl) voor gemaakt die bij een bepaald afgiftesysteem de noodzakelijke aanvoertemperatuur uitrekent, en daardoor dus hopelijk iets zinnigs kan zeggen over of een all-electric warmtepomp voor een huis geschikt is.

Zoals in alle modellen heb ik afwegingen gemaakt tussen nauwkeurigheid en UX; ik hoop dat deze jullie behagen.

Wellicht handig voor diegenen die een warmtepomp overwegen en geen overdaad aan vloerverwarming hebben. Mijn eigen warmtepomp bevalt inmiddels uitstekend!
De aanvoertemperatuur kun je niet wijzigen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• asdfvdsa
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:44:
[...]

De aanvoertemperatuur kun je niet wijzigen?
Precies! Hij rekent de aanvoertemperatuur uit die nodig is om het onafgeronde koevlaas vermogen (m3*8/1650) kwijt te kunnen via je afgiftesysteem, dus precies de balanstemperatuur waar het vermogen van je radiatoren en vloerverwarming gelijk is aan het m3*8/1650.

Als die temperatuur laag genoeg is beveelt hij een warmtepomp aan, als hij te hoog is suggereert hij meer afgiftevermogen en/of andere oplossingen.

gasweg.nl

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Precies! Hij rekent de aanvoertemperatuur uit die nodig is om het onafgeronde koevlaas vermogen (m3*8/1650) kwijt te kunnen via je afgiftesysteem, dus precies de balanstemperatuur waar het vermogen van je radiatoren en vloerverwarming gelijk is aan het m3*8/1650.

Als die temperatuur laag genoeg is beveelt hij een warmtepomp aan, als hij te hoog is suggereert hij meer afgiftevermogen en/of andere oplossingen.
Hij kwam hier in ieder geval uit op het vermogen dat ik 4 jaar terug geïnstalleerd had, dus lijkt wel knap. Temperatuur zit in praktijk tussen 30 en 33 graden uit je tool kwam 32 graden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• asdfvdsa
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:58:
[...]

Hij kwam hier in ieder geval uit op het vermogen dat ik 4 jaar terug geïnstalleerd had, dus lijkt wel knap. Temperatuur zit in praktijk tussen 30 en 33 graden uit je tool kwam 32 graden.
Fantastisch! dank je wel!

gasweg.nl

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:09
Warmtepompvrienden,

Let op: volgens mij pas je de Koevlaas-formule niet correct toe.
De correctie toepassing van de Koevlaas-formule (vraag maar aan @koevlaas2): gasverbruik (incl. SWW) * 8 / 1650. En dan afronden naar boven.

Dus bij 1100 m3 wordt het 5,33. Afronden naar boven maakt 6 kW. In jouw tool krijg ik 4 kW.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15
@asdfvdsa Mooie tool! Bij mij klopte de uitkomt ook vrij goed. Ik mis wel de mogelijkheid om aan te geven of een radiator booster fans heeft. Ook een radiator kunnen opgeven met een handmatig vermogen lijkt me zinvol, bijv. voor een convectorput of design radiator.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• asdfvdsa
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Let op: volgens mij pas je de Koevlaas-formule niet correct toe.
De correctie toepassing van de Koevlaas-formule (vraag maar aan @koevlaas2): gasverbruik (incl. SWW) * 8 / 1650. En dan afronden naar boven.

Dus bij 1100 m3 wordt het 5,33. Afronden naar boven maakt 6 kW. In jouw tool krijg ik 4 kW.
Ik zag inderdaad dat er verschillende manieren zijn om dit te berekenen, ik heb ervoor gekozen om 80m3 per persoon af te trekken. Daarom noem ik dit op de website ook niet expliciet de koevlaas methode. Het naar boven afronden wordt gebruikt als hij een vermogen voor de pomp aanraad, maar hij gebruikt de onafgeronde getallen voor de temperatuurberekening.

Heb jij het gevoel dat je warmtepomp op koude dagen op zijn absolute tenen moet lopen of denk je dat je marge hebt?

Als jullie denken dat de originele koevlaas berekening zonder sww beter is pas ik het graag aan, maar er is in mijn ogen nogal een verschil tussen een huishouden van 5 en één van 1, je zou daar toch ergens rekening mee willen houden.

gasweg.nl

• SebastiaanPs
asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Ik zag inderdaad dat er verschillende manieren zijn om dit te berekenen, ik heb ervoor gekozen om 80m3 per persoon af te trekken. Daarom noem ik dit op de website ook niet expliciet de koevlaas methode. Het naar boven afronden wordt gebruikt als hij een vermogen voor de pomp aanraad, maar hij gebruikt de onafgeronde getallen voor de temperatuurberekening.

Heb jij het gevoel dat je warmtepomp op koude dagen op zijn absolute tenen moet lopen of denk je dat je marge hebt?

Als jullie denken dat de originele koevlaas berekeningen zonder sww beter is pas ik het graag aan, maar er is in mijn ogen nogal een verschil tussen een huishouden van 5 en één van 1, je zou daar toch ergens rekening mee willen houden.
In mijn geval zou ik aan 4 kW absoluut onvoldoende hebben gehad.

Punt 1: SWW 400 m3 gas voor 5 personen is erg veel.

Punt 2: op de koudste dagen is SWW maar een heel klein deel van het totale gasverbruik.
Als voorbeeld mijn situatie: totale gasverbruik was ~ 1100 m3, op jouw website blijft er dan slechts 700 m3 over voor verwarming (1100 - 400), dus een reductie van 36%. Echter op de kouste dagen (daggemiddelde -2 graden) verbruikte ik met mijn gasketel zo'n 12 m3 gas, waarvan slechts 0,5 tot 1,0 m3 voor SWW. Dat is 4 tot 8%, veel minder dan die 36%.

Wel een heel leuke en nuttige tool trouwens, nice! _/-\o_
Ik zou alleen dus de formule aanpassen: SWW niet van het gasverbruik afhalen. Op die manier is de Koevlaas-formule al jarenlang toegepast en betrouwbaar gebleken (mits je niet heel veel afwezig bent of enorme nachtverlaging toepast).

Wel grappig dat er met 29 graden aanvoer bij een T10 radiator van 127x50 cm afgerond 0 Watt overblijft. Dat klopt in de praktijk wel zo ongeveer. :)

Ook de stooklijn is een goeie en nuttige toevoeging. Zou leuk zijn als je de Ta onder de stooklijngrafiek kon zien bij -5, 0, 5, 10 en 15 graden.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• asdfvdsa
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:27:
[...]

In mijn geval zou ik aan 4 kW absoluut onvoldoende hebben gehad.

Punt 1: SWW 400 m3 gas voor 5 personen is erg veel.

Punt 2: op de koudste dagen is SWW maar een heel klein deel van het totale gasverbruik.
Als voorbeeld mijn situatie: totale gasverbruik was ~ 1100 m3, op jouw website blijft er dan slechts 700 m3 over voor verwarming (1100 - 400), dus een reductie van 36%. Echter op de kouste dagen (daggemiddelde -2 graden) verbruikte ik met mijn gasketel zo'n 12 m3 gas, waarvan slechts 0,5 tot 1,0 m3 voor SWW. Dat is 4 tot 8%, veel minder dan die 36%.

Wel een heel leuke en nuttige tool trouwens, nice! _/-\o_
Ik zou alleen dus de formule aanpassen: SWW niet van het gasverbruik afhalen. Op die manier is de Koevlaas-formule al jarenlang toegepast en betrouwbaar gebleken (mits je niet heel veel afwezig bent of enorme nachtverlaging toepast).

Wel grappig dat er met 29 graden aanvoer bij een T10 radiator van 127x50 cm afgerond 0 Watt overblijft. Dat klopt in de praktijk wel zo ongeveer. :)

Ook de stooklijn is een goeie en nuttige toevoeging. Zou leuk zijn als je de Ta onder de stooklijngrafiek kon zien bij -5, 0, 5, 10 en 15 graden.
Dank Sebastiaan! (12-0.75)*8.5/22=4.3kW thermisch, dus dat was inderdaad een beetje krap geweest! Ik ga er over nadenken. Misschien is het wel correct om de originele Koevlaas te gebruiken om de warmtepomp aan te raden en de sww-gecorrigeerde (met misschien minder m3/persoon, 50 ofzo?) voor de temperatuurberekening.

Goed punt over de stooklijn, misschien geef ik hem wel een mouseover, kan je op alle temperaturen kijken, in principe zou hij al de Ta bij -5˚C en 15˚C buiten moeten tonen.

[ Voor 5% gewijzigd door asdfvdsa op 16-05-2026 11:44 ]

gasweg.nl

• MotorBeast
asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Als jullie denken dat de originele koevlaas berekening zonder sww beter is pas ik het graag aan, maar er is in mijn ogen nogal een verschil tussen een huishouden van 5 en één van 1, je zou daar toch ergens rekening mee willen houden.
Ik verbruikte 450m3 voor Sww. Nu tegen de 900kWh per jaar. Zalig iedere dag in bad. Nb nu met 2 personen. Luxe paarden. 8)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Mijn aanvoertemperatuur is volgens de tool 26 graden, maar dat red ik niet.

Ik heb 225m2 vloerverwarming in een vrijstaande woning bouwjaar 2000. Daarnaast nog 50m2 kelder die warm wordt gehouden met de vloerverwarming op de bg.

Redelijk geïsoleerd, maar niet conform huidige maatstaven.
Eigenlijk zou je nog een correctie voor bouwjaar/isolatie moeten toepassen?

Verder wel een hele mooie tool!

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2026 12:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• asdfvdsa
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Mijn aanvoertemperatuur is volgens de tool 26 graden, maar dat red ik niet.

Ik heb 225m2 vloerverwarming in een vrijstaande woning bouwjaar 2000. Redelijk geïsoleerd, maar niet conform huidige maatstaven.
Eigenlijk zou je nog een correctie voor bouwjaar/isolatie moeten toepassen?
Jammer! Weet jij de hart op hart afstand van je vloerverwarming? Het is nu altijd gemodelleerd als 200mm maar misschien moet ik daar een dropdown voor toevoegen. In principe zou een bouwjaar/isolatie correctie volgens mij niet nodig moeten zijn, maar ik kan mij vergissen. Welke aanvoertemperatuur gebruik je nu in de winter? Wat is de aanvoertemperatuur als je de huisgenoten op 0 zet?

[ Voor 3% gewijzigd door asdfvdsa op 16-05-2026 12:19 ]

gasweg.nl

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Jammer! Weet jij de hart op hart afstand van je vloerverwarming? Het is nu altijd gemodelleerd als 200mm maar misschien moet ik daar een dropdown voor toevoegen. In principe zou een bouwjaar/isolatie correctie volgens mij niet nodig moeten zijn, maar ik kan mij vergissen. Welke aanvoertemperatuur gebruik je nu in de winter?
Hoh is overal 10cm en de aan en afvoerleidingen zijn 32mm uponor (van wp naar verdeler bg is 10m), dus de inhoud is erg groot.

Aanvoertemperatuur is nu 35graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2026 12:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik valideer het vermogen altijd met het gasverbruik van een paar koude dagen.

Bij huizen met veel zoninstraling kom je dan wel wat hoger uit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
@BarryH Ik heb de bevestiging hier vandaan: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening Ik had lang twijfel over Vaillant 55/6 of 75/6. Voordeel is dat je kan zien bij welke temperatuur buiten je wat nodig hebt. -10 kom ik dan iets tekort bij -7 zit ik okee met de 55/6. Ik heb de keuze gemaakt dus voor de 55/6 te zijn gegaan en dan maar bij de horror winter even de BUH aan te laten slaan. Voordeel mijn machine pendelt zelden wat met een 75/6 een drama zou zijn geworden. 2 winters verder en BUH staat gewoon uitgeschakeld.

• asdfvdsa
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:19:
[...]

Hoh is overal 10cm en de aan en afvoerleidingen zijn 32mm uponor (van wp naar verdeler bg is 10m), dus de inhoud is erg groot.

Aanvoertemperatuur is nu 35graden.
Misschien moet de minimumtemperatuur naar 30˚C voor jouw soort situaties. Zoveel meer vloerverwarming dan warmtepompvermogen is een mooi probleem om te hebben!

gasweg.nl

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Misschien moet de minimumtemperatuur naar 30˚C voor jouw soort situaties. Zoveel meer vloerverwarming dan warmtepompvermogen is een mooi probleem om te hebben!
Het draait als een zonnetje, zoals jouw tool voorspelt inderdaad 8kw unit (met 3kw cop 1 element die nog niet nodig is geweest).
In de winter draait ie bijna 24/7 op laag vermogen. In de toekomst zal ik dan vaste tijden instellen waarbij de laadpalen kunnen laden om het net minder te belasten.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2026 15:10 ]

• MotorBeast
@asdfvdsa Heb even alleen gekeken naar mijn situatie en heb alleen de radiatoren beneden ingevuld en je tool klopt hier niet. En dan heb ik de radiatoren boven er nog niet bij gezet. Zegt dat ik 57 graden aanvoer nodig heb (?????) en een 7kW WP. Realiteit is dat ik met max 45 graden toe kan bij -10 en een 5kW WP heb staan.

• LongTimeAgo
  • Laatst online: 10:46
Warmtepompvrienden,

Zeer mooie tool! Best wel accuraat als ik naar mijn huidige situatie kijk.

Maar mijn stooklijn staat wel iets agressiever bij lagere buiten temperaturen. Er staat bij jouw tool bij -5C nu een set temp van 31 graden, maar die is bij mij 35 graden (met een variabel ophoging naar 38 graden indien nodig).
Dit had en heeft voornamelijk te maken bij flauw koud weer met hoge luchtvochtigheid wat enorm veel defrosts veroorzaakte. Hier mee koelt het huis lichtelijk af maar is de wp zelf wel enorm hard aan het werk. Ik vermoed dat dit het voornaamste struikelblok voor veel slecht(er) geïsoleerde woningen zal zijn. Waarbij een CV ketel in een mum van tijd 60-80 graden aan water naar de verwarmingen kan jagen en slechte isolatie niet direct merkbaar zal zijn, zal dit bij een warmtepomp even kunnen duren na een defrost. (die in sommige situaties wel 2 maal per uur kunnen plaatsvinden)

Wellicht een kleine tip om rekening mee te houden in je stooklijn advies! ;)

Zelf heb ik momenteel alles in Hybride opstelling. Dus helaas nog wel een CV ketel.
De afgelopen winter was de CV 0 x nodig om het huis mee te verwarmen, dus dat is ook al een goede indicatie met dat ik eigenlijk vol electrisch kan (wat we ook gaan doen zodra deze té nieuwe CV ketel al wat ouder is).

De tool zegt dat ik 7kw nodig heb, maar mijn 6kw warmtepomp heeft over t algemeen prima gedraaid op stille/eco stand in de winter en gaat pas écht naar 'normal' onder de 2 graden buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 16-05-2026 16:05 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• asdfvdsa
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:51:
@asdfvdsa Heb even alleen gekeken naar mijn situatie en heb alleen de radiatoren beneden ingevuld en je tool klopt hier niet. En dan heb ik de radiatoren boven er nog niet bij gezet. Zegt dat ik 57 graden aanvoer nodig heb (?????) en een 7kW WP. Realiteit is dat ik met max 45 graden toe kan bij -10 en een 5kW WP heb staan.
Hoe meer radiatoren en vloerverwarming je invoert hoe lager de noodzakelijke aanvoertemperatuur, dus ik zou je hele huis invullen.

gasweg.nl

• MotorBeast
asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:02:
[...]

Hoe meer radiatoren en vloerverwarming je invoert hoe lager de noodzakelijke aanvoertemperatuur, dus ik zou je hele huis invullen.
Probleem zit reeds in de Koevlaasformule. Ik verbruik geen 1240m3 voor verwarmen en geen 160m3 voor de rest. Ik verbruik veel meer voor SWW en minder voor verwarmen. Daarbij staan hier de radiatoren boven zelden open dus hoe wordt dan de aanvoer temperatuur lager? Kan ik niet volgen. Het gaat erom dat je je huis gelijkmatig warm houdt dat snap ik (Heatgeek strategie) maar door isolatie hier hoef ik boven zelden mee te stoken. Laagste boventemperatuur was 25 december boven met 18,4 graden zonder radiatoren open. Alleen badkamer staat op 22 graden .

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2026 16:14 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:51:
Klopt waarschijnlijk wel; die 57 graden aanvoer heb je nodig om dagelijks het bad te vullen :)
Ik denk dat SWW in de weg zit, daar wordt een grove schatting voor gebruikt die voor iedereen hetzelfde is.
Waarschijnlijk gaat de tool ook uit van continue stoken. Daarom zit er bij ons een redelijk groot verschil met de werkelijkheid.

Evengoed een leuke toevoeging waarmee je ook mooi kunt zien wat verschillende radiatoren en vloerverwarming doen _/-\o_

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06:58
Warmtepompvrienden,

Met 1000 m3 gas en 130 m2 vloerverwarming is het advies bij 5 personen een 3 kW warmtepomp. Dat lijkt mij erg ambitieus.. ik heb iets meer dan 5 kW bij -7 en dat is precies goed op de sneeuw dagen.

Ik zou heel voorzichtig zijn met de m3 aftrek voor tapwater, gaat wat te hard nu.. persoon erbij is -1 kW vermogen...

• asdfvdsa
  • Nu online
Duidelijk guys! Ik heb de sww correctie eruit gehaald, die werkte niet goed bij grotere huishoudens. Wij gebruiken nu de originele Koevlaas formule om de warmtepomp aan te bevelen.

Ik gebruik nog wel de niet-naar-boven-afgeronde versie daarvan om de beste aanvoertemperatuur te zoeken, met de gedachte dat als dat geschikt is voor 4.99 kW het ook geschikt moet zijn voor 5.01 kW en dat het afronden in die situaties veel ruis toevoegt.

gasweg.nl

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:17
Voor mijn huis klopt je tool perfect @asdfvdsa ! Hij heeft zelfs de gesuggeerde stooklijn tot op de graad nauwkeurig correct :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• MotorBeast
Kameelstok schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:22:
[...]

Met 1000 m3 gas en 130 m2 vloerverwarming is het advies bij 5 personen een 3 kW warmtepomp. Dat lijkt mij erg ambitieus.. ik heb iets meer dan 5 kW bij -7 en dat is precies goed op de sneeuw dagen.

Ik zou heel voorzichtig zijn met de m3 aftrek voor tapwater, gaat wat te hard nu.. persoon erbij is -1 kW vermogen...
Hier dus te weinig voor SWW.

• dunklefaser
@asdfvdsa
Voor een huis met gemengde warmteafgifte (oude) vloerverwarming (grotere h.o.h. afstand), convectoren en radiatoren met extra ventilatoren is de tool natuurlijk minder/niet geschikt.
Maar als grove indicatie nog steeds bruikbaar.
M.n. ventilatoren kunnen de aanvoertemperaturen sterk verlagen en ook de steilheid van de stookcurve.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:37:
[...]

Hier dus te weinig voor SWW.
Dat zei ik al. Ik denk dat je beter SWW erbuiten kunt houden als het zo'n groot aandeel van je totale verbruik heeft.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:57:
[...]

Dat zei ik al. Ik denk dat je beter SWW erbuiten kunt houden als het zo'n groot aandeel van je totale verbruik heeft.
Misschien is het maar heel weinig. O-) Ik vul 1 keer per dag mijn bad. Er zijn er die dat 2 keer per dag doen en ook nog douchen in de ochtend. Zo ook met douchen, de een doucht 5 minuten een ander lees ik hier wel 30 minuten. In verhouding tot mijn totale verbruik is SWW 1/3 ongeveer van het totaal. Een ander die hetzelfde doet met een minder goed geisoleerd huis zal het misschien maar 1/5 van het totale verbruik zijn. Ik stook dan weer gemiddeld op 20,5 graad maar lees hier ook mensen die maar 19 graden stoken. Hij staat zelfs soms op 21,5.

Koevlaas is een mooie gemiddelde richtlijn maar er is volgens mij 1 juiste bepaling van benodigd vermogen en dat is warmteverliesberekening op basis van de wens van de bewoner (eigenlijk beter nog Bouwbesluit eisen) van binnenklimaat. Daarboven op bepaal je wat de behoefte is aan SWW en dat samen bepaalt je benodigd vermogen.

• MotorBeast
dunklefaser schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:53:
@asdfvdsa
Voor een huis met gemengde warmteafgifte (oude) vloerverwarming (grotere h.o.h. afstand), convectoren en radiatoren met extra ventilatoren is de tool natuurlijk minder/niet geschikt.
Maar als grove indicatie nog steeds bruikbaar.
M.n. ventilatoren kunnen de aanvoertemperaturen sterk verlagen en ook de steilheid van de stookcurve.
Dat is dan weer het mooie aan Vaillant met de adaptieve stooklijn. Die staat hier in de winter op 0,6 en nu al weken gezakt naar 0,2. Wel mooi met alleen traditionele radiatoren met wat fans eronder.

• BarryH
  • Nu online
@asdfvdsa De waarschuwing bij 50 graden is wel heel stevig.

Het is fijn als je met -10 met 45 graden uitkan, maar bij woningen echt onder de 1000m3 gas is 55 of 65 niet echt een probleem mits je de juiste wp kiest. En bij zo'n laag verbruik zijn de meerkosten van deze hogere temperatuur beperkt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dunklefaser
Waarom veranderd de steilheid van de stooklijn bij jouw zo sterk met de buitentemperatuur?
Ik zie bijna geen verandering: de steilheid ligt tussen de 0,20 nu en maximaal 0,24,
maar dan is het minus 6 °C - met max. aanvoertemp. van ca. 30°C.
De actuele sCOP (2025/2026) is ca. 5,2

• MotorBeast
@dunklefaser Vraag was voor mij neem ik aan? Heel makkelijk te verklaren. Serre met open verbinding woonkamer op zuid. Hoe hoger de zoninstraling wordt hoe lager de aanvoer kan worden en dat gaat de laatste 2 maanden hard met de stooklijn naar beneden. Omgekeerd straks in het najaar.

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:33
asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:22:
Duidelijk guys! Ik heb de sww correctie eruit gehaald, die werkte niet goed bij grotere huishoudens. Wij gebruiken nu de originele Koevlaas formule om de warmtepomp aan te bevelen.

Ik gebruik nog wel de niet-naar-boven-afgeronde versie daarvan om de beste aanvoertemperatuur te zoeken, met de gedachte dat als dat geschikt is voor 4.99 kW het ook geschikt moet zijn voor 5.01 kW en dat het afronden in die situaties veel ruis toevoegt.
Ziet er goed uit. Misschien is dit het moment om in de site wat uitleg over het doel en werkwijze op te nemen. Als je het zo online zet is het wel handig om de mitsen en maren ook te documenteren.

Specifieke puntjes:
  • "Kan ik van het gas af"; ik denk dat de insteek meer is "Kan ik makkelijk van het gas af"?
  • "Deze stooklijn is een startpunt, stel hem in en verlaag de aanvoertemperatuur bij -5˚C stapsgewijs." -> je bedoelt hier "om te kijken of het lager kan en het huis dan warm blijft" maar dat staat er niet
  • "Buffer van ~2 L aanbevolen" zonder enige uitleg
Misschien ook goed om de tool van @marvel27 te linken die vooral focust op het financiële aspect.

• EVfan
@asdfvdsa

Voor mijn woning, met nu twee winters/jaar ervaring klopt de berekening alleszins redelijk.

Even wat details.

Berekend benodigd vermogen is wat hoger (13 vs 12 kW) dan hier is geïnstalleerd, de aanvoertemperatuur wat hoger dan mijn ervaring is bij -5 buiten (40 graden versus 43 graden).

Dat kan komen doordat ik bij vrijwel alle radiatoren op de bgg fans heb geïnstalleerd, die de afgifte (volgens de fabrikant) met ca. 20% kan verhogen. Is dat iets om in de afgifte berekening in je model mee te nemen?

Ik heb alleen radiatoren, geen vvw.

Ik stook met mijn Mitsubishi monobloc volgens het ME ruimteverwarming gestuurde programma, en de dan door het systeem gebruikte aanvoertemperaturen kloppen ook redelijk met de stooklijn bij de verschillende buiten temperaturen, maar zoals aangegeven is de berekeing enkele graden hoger bij -5, maar klopt rond de +12 buiten wel heel aardig.

Ik heb deels 28 mm en langere stukken 22 mm, mijn flow is 26 lpm, dus ca. 1600 liter per uur, 20% minder dan de geadviseerde 2000 liter per uur. Dat is best een flinke afwijking, maar de lagere flow wordt wellicht gecompenseerd door het gebruik van de fans?

Samengevat, een redelijk beeld, en voor iemand die de boel aan het ontwerpen is een mooi datapunt.

Maar ik vind ook de door @MotorBeast genoemde Belgische website erg behulpzaam en een goed extra datapunt voor de berekening van benodigd vermogen, dus vereist afgifte vermogen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• dunklefaser
MotorBeast schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:12:
@dunklefaser Vraag was voor mij neem ik aan? Heel makkelijk te verklaren. Serre met open verbinding woonkamer op zuid. Hoe hoger de zoninstraling wordt hoe lager de aanvoer kan worden en dat gaat de laatste 2 maanden hard met de stooklijn naar beneden. Omgekeerd straks in het najaar.
Tja - van de zon krijg je energie, m.n. in het voor- en najaar, uiteraard afhankelijk van de ligging van de raampartijen van jouw woning. Maar dat de invloed zo groot kan zijn had ik niet verwacht.

• asdfvdsa
  • Nu online
BarryH schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:51:
@asdfvdsa De waarschuwing bij 50 graden is wel heel stevig.

Het is fijn als je met -10 met 45 graden uitkan, maar bij woningen echt onder de 1000m3 gas is 55 of 65 niet echt een probleem mits je de juiste wp kiest. En bij zo'n laag verbruik zijn de meerkosten van deze hogere temperatuur beperkt.
Ja goed punt, was wat te voorzichtig. Misschien zo iets?

<45 donkergroen, perfect voor een warmtepomp, meteen doen.
45-55 lichtgroen, overweeg R290 of voeg wat afgiftevermogen toe
55-65 oranje, R290 is een must, overweeg ook alternatieven
>65 rood, koop een lucht-lucht?

Vind jij de <1000m3 een belangrijke factor? Ik wil liever niet veel extra complexiteit toevoegen. Ik weet niet wat de SCOPs zijn voor R290 bij dat soort stooklijnen met -5/60, maar als het voor kleine gebruikers prima is is het vast ook prima voor grotere gebruikers. Als de SCOP maar boven de co2/financiële break-evens blijft.

gasweg.nl

• MotorBeast
asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:40:
[...]

Vind jij de <1000m3 een belangrijke factor? Ik wil liever niet veel extra complexiteit toevoegen. Ik weet niet wat de SCOPs zijn voor R290 bij dat soort stooklijnen met -5/60, maar als het voor kleine gebruikers prima is is het vast ook prima voor grotere gebruikers. Als de SCOP maar boven de co2/financiële break-evens blijft.
Koop een L/L als je zoveel vermogen nodig hebt? Ik vind van niet. Dan heb je een L/L die op standje orkaan moet om bij echte koude de boel warm te houden. Ik ben mede vanwege het gebrek aan comfort van L/L naar L/W gegaan en dan had ik nog geen standje orkaan nodig en die zuipt dan ook stroom. Kan je beter zorgen dat je afgiftevermogen omhoog gaat. Een heel huis volhangen met L/L kost ook een goede duit.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2026 20:01 ]

• BarryH
  • Nu online
asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:40:
[...]

- 1000 m3 grens kan je weglaten

- 2025 was scop =2 al goedkoper dan gas

- boven 65: overweeg bijplaatsen airco of vervangen van deel radiatoren door grotere of convectoren

Of een algemeen tekstvak met deze strekking

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:24
asdfvdsa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:22:

Ook even uitgeprobeerd, resultaten zijn hier (lang gevel boerderij, beneden volledig vv) zeer accuraat. Aanvoertemperatuur wordt ingeschat op 27 graden bij -5, misschien dat het een graad warmer moet, maar dan houdt het ook op. Direct ook de reden dat ik in het overgangsseizoen met een vaste aanvoertemperatuur werk van 25 graden en op tijd moduleer, WP draait minder lang om het huis warm te houden is een paar uurtjes als PV ook levert voldoende.

• dunklefaser
Ik persoonlijk zou naar het totaalplaatje van de kosten/baten proberen te kijken
(en het comfort hierbij niet verwaarlozen).
Dat met een sCOP=2 de kosten per afgegeven kWh voor gas en warmtepomp ongeveer gelijk zijn
klinkt mooi met een aanvoer van 65°C, maar om dat dan met een airco te "verbeteren"?
Klinkt voor mij niet echt doel leidend. De warmteafgifte zover mogelijk te vergroten is altijd zinvol maar waarschijnlijk niet de hele oplossing om tot lage aanvoertemperaturen te komen.
Vaak is het zinvol (en snel rendabel) naar onbedoelde grotere warmtelekken te zoeken en deze te dichten, hierbij natuurlijk de ventilatie in de gaten houden. Dit is meestal een iteratief proces.
De sCOP van mijn L/W-wp installatie van ca. 5,2 is niet zomaar uit de lucht komen vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 16-05-2026 20:33 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:51
Ik mis nog een puntje van aandacht in het rekenen met het gasverbruik. Namelijk: het gasverbruik in een woning is nogal afhankelijk van je stookpatroon. Zet je de thermostaat permanent op 18 en bepaal je daarop het vermogen, dan is er onvoldoende vermogen als je permanent naar 22 graden wil gaan. Dat kan problemen opleveren als er grote veranderingen in je leefpatroon optreden of als je je woning verkoopt.

Voor er kritiek komt dat 22 graden absurd hoog is en 18 warm zat: iedereen heeft z'n eigen voorkeur in een ruimtetemperatuur. Wat jij absurd vind is voor een ander doodnormaal. Ik kom wel eens bij mensen die de thermostaat op 23 hebben en dan nog met een elektrisch dekentje op de bank zitten. Soms ook bij het tegenovergestelde, dan is het 16 graden in huis omdat de bewoner dat prima vindt.

Wellicht daarom handig om dezelfde eisen qua ruimtetemperatuur als nieuwbouw aan te houden. Garantiefonds SWK heeft daarvoor bijvoorbeeld de tabel in deze link voor gepubliceerd als minimale eis: https://cms.swk.nl/app/uploads/2021/01/20-02-18-Module-II-S-1.pdf

• dunklefaser
@Insert12 Een publicatie uit 2020 kan natuurlijk niet meer helemaal actueel zijn wat het "bouwbesluit"
nu Bbl (Bouwbesluit Leefomgeving) betreft. Is er een nieuwere publicatie beschikbaar?

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:51
dunklefaser schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:59:
@Insert12 Een publicatie uit 2020 kan natuurlijk niet meer helemaal actueel zijn wat het "bouwbesluit"
nu Bbl (Bouwbesluit Leefomgeving) betreft. Is er een nieuwere publicatie beschikbaar?
Ja hoor, een publicatie uit 2024 met exact dezelfde temperaturen: https://cms.swk.nl/app/uploads/2023/12/Module-II-A-2024.pdf

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

dunklefaser schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Tja - van de zon krijg je energie, m.n. in het voor- en najaar, uiteraard afhankelijk van de ligging van de raampartijen van jouw woning. Maar dat de invloed zo groot kan zijn had ik niet verwacht.
Zeker in een goed geïsoleerde woning dan dit effect erg groot zijn. Grote ramen op het zuiden van triple glas en bijna geen verwarming meer nodig (als de zon schijnt...).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• dunklefaser
Cyberpope schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Zeker in een goed geïsoleerde woning dan dit effect erg groot zijn. Grote ramen op het zuiden van triple glas en bijna geen verwarming meer nodig (als de zon schijnt...).
Welk effect kan erg groot zijn? De opwarming zeker, alhoewel met triple glas en extra zonwerende coating is de zgn. ZTE meestal kleiner dan bij dubbelglas. Het grootste broeikaseffect heb je met vacuumglas.
Bij een zeer goed geïsoleerde woning wil je juist niet teveel opwarming door zoninstraling hebben.
De extra opwarming moet je eventueel namelijk weer wegkoelen. Passiefhuizen hebben op zuid meestal niet teveel en geen grote ramen.
Het effect op de steilheid van de stookcurve is dan ook minimaal bij een goedgeïsoleerde woning als ik me niet heel erg vergis. Die is sowieso al supervlak.

• dunklefaser
Insert12 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:32:
[...]

Ja hoor, een publicatie uit 2024 met exact dezelfde temperaturen: https://cms.swk.nl/app/uploads/2023/12/Module-II-A-2024.pdf
O.k. Dit is idd. de zelfde tekst - alleen met een verwijzing naar de recente normen en standaarden.
Maar volgens mij zijn de zgn. garantievoorwaarden niet per se een wettelijke eis,
dus zonder deze SWK-garantie gelden de wettelijke regelingen?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:55
Insert12 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:52:
Ik mis nog een puntje van aandacht in het rekenen met het gasverbruik. Namelijk: het gasverbruik in een woning is nogal afhankelijk van je stookpatroon. Zet je de thermostaat permanent op 18 en bepaal je daarop het vermogen, dan is er onvoldoende vermogen als je permanent naar 22 graden wil gaan. Dat kan problemen opleveren als er grote veranderingen in je leefpatroon optreden of als je je woning verkoopt.

Voor er kritiek komt dat 22 graden absurd hoog is en 18 warm zat: iedereen heeft z'n eigen voorkeur in een ruimtetemperatuur. Wat jij absurd vind is voor een ander doodnormaal. Ik kom wel eens bij mensen die de thermostaat op 23 hebben en dan nog met een elektrisch dekentje op de bank zitten. Soms ook bij het tegenovergestelde, dan is het 16 graden in huis omdat de bewoner dat prima vindt.

Wellicht daarom handig om dezelfde eisen qua ruimtetemperatuur als nieuwbouw aan te houden. Garantiefonds SWK heeft daarvoor bijvoorbeeld de tabel in deze link voor gepubliceerd als minimale eis: https://cms.swk.nl/app/uploads/2021/01/20-02-18-Module-II-S-1.pdf
Deels terecht deels niet. Als disclaimer opnemen kan t wel maar de hele berekening is juist krachtig omdat t uitgaat van 1) wat een bewoner van een huis weet (jaaevwebruik gas) en 2) hoe die bewoner zijn/haar woning wil verwarmen. Je kunt niet een goede omrekening maken naar doeltemperaturen in bouwbesluit obv een gasverbruik nu. Beste wat je kunt doen is bijv vragen: op welke temp. is de woonruimte meestal ingesteld en dan een correctiefactor er op plakken.

• asdfvdsa
  • Nu online
Dank iedereen!

@BarryH de drempeltemperaturen zijn aangepast en de teksten zijn wat positiever gemaakt.

@MotorBeast het lucht-lucht advies heb ik laten vervallen.

@martijnst je aanbevelingen zijn verwerkt. Verdere uitleg en links ga ik nog aan werken.

@EVfan an, @dunklefaser , @RichieB :

Convectoren, fancoils en boosters zijn inderdaad iets wat mist. Het lastige is om hun vermogen te bepalen bij een bepaalde temperatuur; dit is voor vloerverwarming (HoH daargelaten) en radiatoren eenvoudig te berekenen. Vanwege verschillen tussen merken en ventilatorstanden is dit veel ingewikkelder voor convectoren.

[ Voor 13% gewijzigd door asdfvdsa op 17-05-2026 15:32 ]

gasweg.nl

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:11
Convectoren, fancoils en boosters zijn inderdaad iets wat mist. Het lastige is om hun vermogen te bepalen bij een bepaalde temperatuur; dit is voor vloerverwarming (HoH daargelaten) en radiatoren eenvoudig te berekenen. Vanwege verschillen tussen merken en ventilatorstanden is dit veel ingewikkelder voor convectoren.
Je zou een 'vrije invoer' kunnen toevoegen bij de afgifte - dan kan iemand zelf het vermogen (bij een bepaalde temperatuur) invullen

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Kameelstok
dunklefaser schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:20:
[...]

O.k. Dit is idd. de zelfde tekst - alleen met een verwijzing naar de recente normen en standaarden.
Maar volgens mij zijn de zgn. garantievoorwaarden niet per se een wettelijke eis,
dus zonder deze SWK-garantie gelden de wettelijke regelingen?
SWK geldt voor nieuwbouw onder SWK voorwaarden. 22C klinkt als zeer riant maar nieuwbouw woningen beschikken over een WTW en zijn zo goed geïsoleerd dat je het amper terugziet in het vermogen van de warmtepomp. Eerder te warm dan te koud.. Niet 1:1 te vergelijken met bestaande bouw dus.

Wat jij in je bestaande woning doet moet je lekker zelf weten. Bij verkoop van je woning kan het in theorie wel gezeik opleveren als je verwarming niet toereikend is.

• dunklefaser
@Kameelstok Kan je misschien nog specificeren wat toereikend is?

Voor de duidelijkheid:
De "SWK" is, voor zover ik begrijp, geen wettelijke eis waaraan een bestaande woning moet voldoen,
bijvoorbeeld 20 °C bij -10°C in het verblijfsgebied/verblijfsruimten is voldoende in de praktijk.
(en volgens het Bbl).

• Ronald
  • Nu online
asdfvdsa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:23:
Ik zou uit gaan van Jaga convectoren met Jaga DBH op stand 1 voor slaapkamers (26dB), stand 2 voor woonkamer (30dB).
Stand 3 is in alle gevallen te luid (42-46dB).
Dat geeft een zeker (gemiddeld) extra percentage afgifte ten opzichte van het basis model convector...

Tweakers willen nog wel eens eigen bouwsels maken... die stiller zijn en/of beter presteren... dat is voor jouw tool niet zo belangrijk. Don't let perfect be the enemy of good.

Ventilatoren toevoegen aan plaatradiatoren wordt ook veel gedaan. @Bazz0847 heeft er een rekenmodel voor gemaakt... Ik heb geen weet van iets accuraters. https://www.sdr-engineeri...&path=59_61&product_id=50

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 17-05-2026 20:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Nu online
Fr33z schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Deels terecht deels niet. Als disclaimer opnemen kan t wel maar de hele berekening is juist krachtig omdat t uitgaat van 1) wat een bewoner van een huis weet (jaaevwebruik gas) en 2) hoe die bewoner zijn/haar woning wil verwarmen. Je kunt niet een goede omrekening maken naar doeltemperaturen in bouwbesluit obv een gasverbruik nu. Beste wat je kunt doen is bijv vragen: op welke temp. is de woonruimte meestal ingesteld en dan een correctiefactor er op plakken.
Die omrekening kan juist wel. Maar je moet de gemiddelde temperatuur van de woning zien te schatten.

Omrekenen naar 20 graden kan via graaddagen model.

• Kameelstok
dunklefaser schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:33:
@Kameelstok Kan je misschien nog specificeren wat toereikend is?

Voor de duidelijkheid:
De "SWK" is, voor zover ik begrijp, geen wettelijke eis waaraan een bestaande woning moet voldoen,
bijvoorbeeld 20 °C bij -10°C in het verblijfsgebied/verblijfsruimten is voldoende in de praktijk.
(en volgens het Bbl).
Toereikend is bewust een vaag begrip omdat er geen hard getal aan te hangen valt. Je mag je woning zelfs zonder verwarming verkopen maar dat moet je dan wel melden (of niet maar dat levert gegarandeerd gezeik op).

Als jij een "verwarmde woning" verkoopt dan zal een koper verwachten dat het behagelijk te maken valt. Voor de een is dat 19C, voor de ander 21C en de relatie met de temperatuur buiten is voor de gemiddelde consument te complex.

Mocht de koper vinden dat het systeem ontoereikend is dan volgt in theorie een gang naar de rechter, die zo nodig een expert inschakelt. De waarden uit het BBL worden door een expert ongetwijfeld aangehaald in de warmteverlies-berekening. In de praktijk moet het systeem wel echt veel te krap bemeten zijn om het zo ver te laten komen... Bij een beetje te krap bemeten systeem komt de koper er met een beetje mazzel pas na een paar winters achter... En dan bestaat er ook nog zoiets als een beta-factor.
edit:
Lees dit niet als argument om een warmtepomp in een bestaande woning te klein te bemeten.

[ Voor 8% gewijzigd door Kameelstok op 17-05-2026 20:54 ]

• dunklefaser
@Kameelstok Ja - de behagelijkheid en het comfort zijn belangrijk,
maar idd. individueel verschillend. En wat je als aangename warmte ervaart ook.
Je hoeft je woning ook niet aan een koukleum te verkopen die onder de 22 °C in "Kältestarre" valt.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-06 21:46
Vergeet niet dat in de jaren 80 de temperatuur op slaapkamers 18 graden als te halen temperatuur vastgesteld werd. Ik heb nog een kopie van de oude brochure van ons huis. Dat het, ook met de WP+ extra isolatie daar warmer dan die 18 graden wordt is meer van deze tijd. Als het echter erop aankomt is het dus mede afhankelijk van het bouwjaar van het huis en de eisen die destijds aan temperaturen gesteld werden. Is er verder niets verbeterd dan zou je eigenlijk geen ‘gezeik’ mogen krijgen, bouwjaar is dan immers leidend.

In de basis geldt dat ook voor een groepenkast, als er geen wezenlijke uitbreidingen hebben plaatsgevonden is een oude stoppenkast zeker nog toegestaan. Los van het feit of je dat anno 2026 nog wilt.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:55
Ronald schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:41:
[...]

Die omrekening kan juist wel. Maar je moet de gemiddelde temperatuur van de woning zien te schatten.

Omrekenen naar 20 graden kan via graaddagen model.
Oh ja? Hoe dan ? Je hebt de info gewoon niet dus schat het dan maar eens in.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:46
Rojado schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:18:
Vergeet niet dat in de jaren 80 de temperatuur op slaapkamers 18 graden als te halen temperatuur vastgesteld werd. Ik heb nog een kopie van de oude brochure van ons huis. Dat het, ook met de WP+ extra isolatie daar warmer dan die 18 graden wordt is meer van deze tijd. Als het echter erop aankomt is het dus mede afhankelijk van het bouwjaar van het huis en de eisen die destijds aan temperaturen gesteld werden. Is er verder niets verbeterd dan zou je eigenlijk geen ‘gezeik’ mogen krijgen, bouwjaar is dan immers leidend.

In de basis geldt dat ook voor een groepenkast, als er geen wezenlijke uitbreidingen hebben plaatsgevonden is een oude stoppenkast zeker nog toegestaan. Los van het feit of je dat anno 2026 nog wilt.
Maar wel bij -10C.

Dat moet je niet onderschatten, hoeveel warmteverlies en vermogen een ouder huis verdoet als het langere tijd rond de -10C is en SLK op 18C en woonkamer op 21C gehouden moeten worden.

Ik verwacht dat vele gerenoveerde oudere huizen dat helemaal niet lukt. incl ons huis.

Met 8kW Mitsubishi (bij -10C 7,5KW) houden we de BGG wel prima op temp, en de badkamer op 23-25C. maar de slaapkamers verwarmen we er niet bij en we zijn gewend aan een graad of 10 op de slaapkamers in de winter.

Mocht je dat wel willen dan moeten de airco units erbij aan.

• Rojado
Technician- schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Maar wel bij -10C.

Dat moet je niet onderschatten, hoeveel warmteverlies en vermogen een ouder huis verdoet als het langere tijd rond de -10C is en SLK op 18C en woonkamer op 21C gehouden moeten worden.

Ik verwacht dat vele gerenoveerde oudere huizen dat helemaal niet lukt. incl ons huis.

Met 8kW Mitsubishi (bij -10C 7,5KW) houden we de BGG wel prima op temp, en de badkamer op 23-25C. maar de slaapkamers verwarmen we er niet bij en we zijn gewend aan een graad of 10 op de slaapkamers in de winter.

Mocht je dat wel willen dan moeten de airco units erbij aan.
Goede aanvulling, die 18 graden zijn inderdaad bij -10 graden en als dat langer aanhoudt zal dat zeker moeilijker worden, ervan uitgaande dat er niet na-geïsoleerd is. Maar hier ook een 8kW (bij -10 7,5 kW) WP en tot nu toe is >18 nog steeds mogelijk geweest maar heel zware koude periodes hebben we lange tijd niet gehad. Mocht dat ooit gebeuren en de behoefte aan meer dan 18 graden er is dan is een bijverwarming wellicht nog noodzakelijk. Neemt niet weg dat die 18 graden dan de basis vormen bij -10.

• dunklefaser
Als doorgewinterde tweaker weet je na een aantal winters (hopelijk) wel wat je warmteverlies is
als je alles bij -10 °C op "normtemperaturen" moet houden. Ook wordt het niet meer zo koud tegenwoordig.
Een beetje meten en rekenen en je weet of je wp het dan trekt.

• SebastiaanPs
Experimentje gedaan deel 2
(het eerdere deel 1 vind je hier, wat ik nu heb toegevoegd is het vermijden van piekuren dynamische tarieven)

Vraag: wat is het effect van (1) dagverhoging & nachtverlaging, (2) continu vaste temp en (3) vermijden piekuren dynamische tarieven op:
  • Warmteproductie
  • Electriciteitsverbruik
  • COP
  • Dynamische energieprijzen
Hiervoor afgelopen twee stookseizoenen afwisselend:
  • Nov 2024 en jan 2025 dagverhoging en nachtverlaging: 10:00u 20.0 gr, 14:00u 20.5 gr, 01:00u 19.5 gr
  • Dec 2024 en feb 2025 continu verwarmd op 20.0 gr
  • Nov 2025 en dec 2025 vermijden piekuren dynamische tarieven o.b.v. onderstaande schema. De rationale van het schema is bij voorkeur overdag verwarmen bij hogere buitentemperaturen met een hogere COP en het vermijden van de piekuren van dynamische tarieven.
Schema o.b.v. een 24 hour moving average van de buitentemperatuur schakelde ik de functie prohibit heating:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilMU2OU-nBhRQa2hDJVJyc4-wlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NgSWo6R4VZSE85ldKpyFiV9l.png?f=fotoalbum_large

Huis: tussenwoning in stad provincie ZH, bouwjaar 1931, deels nageisoleerd, warmtepomp in signature, afgifte beneden 41 m2 vvw, boven radiatoren.

Per dag de volgende data:
  • Heat produced
  • Energy consumed
  • COP excl. standby
  • Dynamische energieprijs index *
  • Heating cost index **
* Dynamische energieprijs index = het gemiddelde tarief wat ik die dag heb betaald / gemiddelde dynamische energieprijs die dag = dynamische energieprijs index. Dus betaal je meer of minder dan gemiddeld?

** Heating cost index = energy consumed * dynamische energieprijsindex. Dus hoeveel keer betaalde je de gemiddelde dynamische energieprijs van die dag om je huis te verwarmen?

Alleen de maanden nov t/m feb vergeleken, want in okt en mar minder warmtevraag (andere regressielijn), ik vermoed door meer zoninstraling

Resultaten:

Bij alle 3 de strategieën wordt er ongeveer evenveel warmte geproduceerd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6Jy0qgLs-lJnGo3BKm_pfQiqcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJWKmA0QL2TJgh7ZrxAtwtBM.png?f=fotoalbum_large

en ongeveer evenveel elektriciteit verbruikt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udbS-Il4wWvlKq1mPVOZ4HJKfME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J607Cn68tILigwwM3V93iHXY.png?f=fotoalbum_large

er is een vergelijkbare COP...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLlbd3clVL7LaqW0M8Y3Zf_zXW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wa5kIoWdpiMJrulnbhZi7gMr.png?f=fotoalbum_large

en zeer kleine verschillen in de dynamische energieprijsindex (dus betaal je meer of minder dan het gemiddelde dynamische energietarief van die dag?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ5ShdZwJV9xlT102xzB447CiMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gqkMdc8PrpuSTEOqV5houIHM.png?f=fotoalbum_large

en vergelijkbare verwarmingskosten met mijn dynamische energietarieven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yiNOBMwoM0jyJjHG_1A5UgoxAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LkVqPrCAEduKWYitij2FQxoM.png?f=fotoalbum_large

Conclusie
Tussen (1) dagverhoging en nachtverlaging, (2) continu verwarmen en (3) vermijden van piekuren dynamische tarieven, in mijn situatie in de maanden november tot en met februari:
  • Geen verschil in warmteproductie
  • Geen verschil in energieverbruik
  • COP vergelijkbaar
  • Vrijwel identieke verwarmingskosten bij dynamische energietarieven
Dus de conclusie blijft onveranderd: kies in de maanden november tot en met februari vooral wat je het meest comfortabel vindt! In oktober en maart blijf ik dagverhoging en nachtverlaging hanteren zodat ik met mijn WP op PV verwarm.

Ik had bij lage buitentemperaturen slechte ervaringen met nachtverlaging en het vermijden van piekuren: de warmtepomp gaat na de pauze op hoog vermogen draaien, met meer defrosts en een lagere COP. En het wordt er in mijn ervaring dus niet eens goedkoper van.

Misschien hebben jullie er wat aan!

• Rojado
dunklefaser schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:48:
Als doorgewinterde tweaker weet je na een aantal winters (hopelijk) wel wat je warmteverlies is
als je alles bij -10 °C op "normtemperaturen" moet houden. Ook wordt het niet meer zo koud tegenwoordig.
Een beetje meten en rekenen en je weet of je wp het dan trekt.
Correct, dat begint zelfs al ruim voordat je naar een WP toegaat (als tweaker). Door de gegevens van een kleine 10 jaar in combinatie met graaddagen en check met bv koevlaas 2 bij elkaar te brengen dat 5-6 kW toereikend zou moeten zijn. Het een 8 kW geworden vanwege het kleine prijsverschil én hetzelfde minimale vermogen van de Daikin 4-6-8 modellen. Daar zit dus, samen met de isolatie verbeteringen, mijn marge voor extremere tijden, waarvan de vraag is of die komen.

• dunklefaser
Ik persoonlijk zou idd. ook naar het minimale vermogen bij hogere buitentemperaturen (ca. 10 °C) kijken.
Nieuwere modellen kunnen soms duidelijk lager dan 2 kW bij lage aanvoertemperaturen.
De huidige woningen hebben natuurlijk al een lage stookgrens van < 10°C.
Verder wordt het in toekomst relevanter om meteen de mogelijkheid van koelen via de wp mee te nemen
via de vloerverwarming of condenserend via fancoils.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:11
SebastiaanPs schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:50:
(het eerdere deel 1 vind je hier, wat ik nu heb toegevoegd is het vermijden van piekuren dynamische tarieven)

Vraag: wat is het effect van (1) dagverhoging & nachtverlaging, (2) continu vaste temp en (3) vermijden piekuren dynamische tarieven op:
  • Warmteproductie
  • Electriciteitsverbruik
  • COP
  • Dynamische energieprijzen
Hiervoor afgelopen twee stookseizoenen afwisselend:
  • Nov 2024 en jan 2025 dagverhoging en nachtverlaging: 10:00u 20.0 gr, 14:00u 20.5 gr, 01:00u 19.5 gr
  • Dec 2024 en feb 2025 continu verwarmd op 20.0 gr
  • Nov 2025 en dec 2025 vermijden piekuren dynamische tarieven o.b.v. onderstaande schema. De rationale van het schema is bij voorkeur overdag verwarmen bij hogere buitentemperaturen met een hogere COP en het vermijden van de piekuren van dynamische tarieven.
Schema o.b.v. een 24 hour moving average van de buitentemperatuur schakelde ik de functie prohibit heating:
[Afbeelding]

Huis: tussenwoning in stad provincie ZH, bouwjaar 1931, deels nageisoleerd, warmtepomp in signature, afgifte beneden 41 m2 vvw, boven radiatoren.

Per dag de volgende data:
  • Heat produced
  • Energy consumed
  • COP excl. standby
  • Dynamische energieprijs index *
  • Heating cost index **
* Dynamische energieprijs index = het gemiddelde tarief wat ik die dag heb betaald / gemiddelde dynamische energieprijs die dag = dynamische energieprijs index. Dus betaal je meer of minder dan gemiddeld?

** Heating cost index = energy consumed * dynamische energieprijsindex. Dus hoeveel keer betaalde je de gemiddelde dynamische energieprijs van die dag om je huis te verwarmen?

Alleen de maanden nov t/m feb vergeleken, want in okt en mar minder warmtevraag (andere regressielijn), ik vermoed door meer zoninstraling

Resultaten:

Bij alle 3 de strategieën wordt er ongeveer evenveel warmte geproduceerd...

[Afbeelding]

en ongeveer evenveel elektriciteit verbruikt...

[Afbeelding]

er is een vergelijkbare COP...

[Afbeelding]

en zeer kleine verschillen in de dynamische energieprijsindex (dus betaal je meer of minder dan het gemiddelde dynamische energietarief van die dag?)

[Afbeelding]

en vergelijkbare verwarmingskosten met mijn dynamische energietarieven...

[Afbeelding]

Conclusie
Tussen (1) dagverhoging en nachtverlaging, (2) continu verwarmen en (3) vermijden van piekuren dynamische tarieven, in mijn situatie in de maanden november tot en met februari:
  • COP vergelijkbaar
Dus de conclusie blijft onveranderd: kies in de maanden november tot en met februari vooral wat je het meest comfortabel vindt! In oktober en maart blijf ik dagverhoging en nachtverlaging hanteren zodat ik met mijn WP op PV verwarm.

Ik had bij lage buitentemperaturen slechte ervaringen met nachtverlaging en het vermijden van piekuren: de warmtepomp gaat na de pauze op hoog vermogen draaien, met meer defrosts en een lagere COP. En het wordt er in mijn ervaring dus niet eens goedkoper van.

Dank voor het meten! Dit wordt extra relevant met de variabele nettarieven vanaf 2029/2030. tot 30ct extra/kWh is denk ik wel iets wat de 'dynamische prijsindex' laat omslaan in het voordeel van verwarmen in blokken (vooral 16:00-23:00 zo veel mogelijk vermijden).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• SebastiaanPs
JBtL schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:03:
[...]

Dank voor het meten! Dit wordt extra relevant met de variabele nettarieven vanaf 2029/2030. tot 30ct extra/kWh is denk ik wel iets wat de 'dynamische prijsindex' laat omslaan in het voordeel van verwarmen in blokken (vooral 16:00-23:00 zo veel mogelijk vermijden).
Ja goeie, dan wordt het opnieuw meten en vergelijken. :)

Waar haal je die 30 cent vandaan? Ik vond nog nergens euro’s in de indicatieve grafieken. Ik heb een HomeWizard kWh meter waar ik eenvoudig al het verbruik uit kan exporteren. Zodra ik tarieven weet, dan kan ik gaan uitrekenen wat het in praktijk betekent voor de warmtepompeigenaars.

• Kameelstok
Tot mijn grote verbazing zag ik zojuist een defrost. Buitentemperatuur 9 - 10C. Warmtepomp (R32) druk met DHW en gastemperatuur bij de verdamper 1C, laag dus. Overige waarden in het systeem ogen oke. Kan mij alleen niet herinneren dat ik dit eerder heb gezien bij 10C buiten. Reden om verder te zoeken?

• BarryH
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:10:
[...]

Ja goeie, dan wordt het opnieuw meten en vergelijken. :)

Waar haal je die 30 cent vandaan? Ik vond nog nergens euro’s in de indicatieve grafieken. Ik heb een HomeWizard kWh meter waar ik eenvoudig al het verbruik uit kan exporteren. Zodra ik tarieven weet, dan kan ik gaan uitrekenen wat het in praktijk betekent voor de warmtepompeigenaars.
Dat zag ik ook langskomen in een linkein post waar iemand de nieuwe methodiek had doorgerekend en gecombineerd met dynamische tarieven. Wat ik tegenkwam was iets van 6 tot 8 cent per kWh verschil in de winter voor het variabele nettarief. Dit komt bovenop de verschillen die dynamische tarieven laten zien.

• michaelvo
[...]

Hier hebben we zeker wat aan! Fijn, mensen die met data komen i.p.v. zomaar wat roepen :). Al had ik ergens verwacht dat het wegsturen van piekuren méér zou opleveren. Wellicht dat dit deels komt door wat je in de laatste alinea zegt, als je warmtepomp er te zwaar aan moet trekken na een stop lever je het voordeel weer in. Daar heb ik misschien minder last van met mijn 250 m2 VV cementbuffer.

Ik zit deze winter ook voor het eerst op een dynamisch contract en het is mij opgevallen dat de prijzen op koude dagen relatief vlak zijn, en juist in het voor en naseizoen best wel fluctueren. Ik stuur daarom sinds een paar maanden alleen nog maar op prijs. D.w.z. voor elke 5 cent of 10 cent boven of onder het daggemiddelde gaat er resp. 0,5 en 1,0 graad af/bij. In de wintermaanden resulteert dit in een vlakke temperatuur en een stabiel lopende warmtepomp, en nu in de lente geeft het een mooie dagverhoging en staat ie sowieso uit in de avonduren.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

...

Conclusie
  • COP vergelijkbaar

Goed experiment. Ik vindt het wel vreemd dat je geen verschil in verbruik ziet. Uit de wetenschappelijke onderzoeken die ik bekeken heb zou je wel tussen 12%(radiatoren) - 18%(vv) kosten reductie moeten zien als je load shifting doet. Wellicht maakt het in houw geval voor de winter maanden niet uit. In het voor/na seizoen moet je wel flink kunnen besparen.

De kunst van load shifting is dat je wel de mate goed moet bepalen, dus ik drop nu x aantal uren verwarmen en kan dat straks goedmaken met lagere tarieven. Anders moet je later te hard verwarmen en dan gaat de besparing verloren.

Vandaag ziet het schema er zo uit (vrijwel hele voorjaar): paar uurtjes bijverwarmen ivm gratis zon en 0 kosten. Rond 19.00-20.00 nog klein beetje bufferen voor de volgende dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yflAAGRA1g2n9zC_yIXrptH8eSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8PrDTnlzW6bbjz5RMzZtj3ra.png?f=fotoalbum_large

Voor de mensen die geen Mitsubishi hebben en mij dus niet kennen, ik ben bezig met Odin een Optimizer die de goedkoopste verwarmingsschema uitrekent en uitvoert voor je warmte pomp (momenteel alleen mitsubishi ecodan, maar het is een onafhankelijke api endpoint die je kan integreren met je wp, dus merk onafhankelijk). Ik kijk wel naar meer variabelen dan alleen de kosten (buiten temp, zon instraling, warmte verliezen,...) meer info hier

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• michaelvo
xoror schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Vandaag ziet het schema er zo uit (vrijwel hele voorjaar): paar uurtjes bijverwarmen ivm gratis zon en 0 kosten. Rond 19.00-20.00 nog klein beetje bufferen voor de volgende dag
[Afbeelding]
Vindt die twee uurtjes tussen 18u en 20u wel opvallend! Je noemt het gratis zon, de kosten staan ook op 0, maar als je die stroom verkoopt krijg je er een stuk méér voor dan de overtollige zonnestroom midden op de dag. Hou je hier wel rekening mee? De stroom verkopen levert je geld op, dus de stroom gebruiken is eigenlijk niet gratis is maar kost geld? Ik zou verwachten dat kostentechnisch de buffer wat eerder op de middag zou komen...

• SebastiaanPs
xoror schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Goed experiment. Ik vindt het wel vreemd dat je geen verschil in verbruik ziet. Uit de wetenschappelijke onderzoeken die ik bekeken heb zou je wel tussen 12%(radiatoren) - 18%(vv) kosten reductie moeten zien als je load shifting doet. Wellicht maakt het in houw geval voor de winter maanden niet uit. In het voor/na seizoen moet je wel flink kunnen besparen.
Interessant! Heb je misschien een linkje naar het wetenschappelijk onderzoek?

In het voor- en najaar lijkt het mij inderdaad een no brainer om overdag op je PV te verwarmen, zo doe ik dat ook. Beetje zonde als je ‘s nachts met lage COP gaat draaien en overdag gaat terugleveren (vooral straks vanaf 2027, na einde salderingsregeling). De data die ik hier presenteerde waren alleen voor de maanden november tot en met februari.

• SebastiaanPs
michaelvo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Vindt die twee uurtjes tussen 18u en 20u wel opvallend! Je noemt het gratis zon, de kosten staan ook op 0, maar als je die stroom verkoopt krijg je er een stuk méér voor dan de overtollige zonnestroom midden op de dag. Hou je hier wel rekening mee? De stroom verkopen levert je geld op, dus de stroom gebruiken is eigenlijk niet gratis is maar kost geld? Ik zou verwachten dat kostentechnisch de buffer wat eerder op de middag zou komen...
Eens, maar straks vanaf 1 januari 2027 geldt dat natuurlijk niet meer, want dan krijg je nog maar heel weinig voor terugleveren. Dat is al over 7 maanden.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
SebastiaanPs schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Interessant! Heb je misschien een linkje naar het wetenschappelijk onderzoek?

In het voor- en najaar lijkt het mij inderdaad een no brainer om overdag op je PV te verwarmen, zo doe ik dat ook. Beetje zonde als je ‘s nachts met lage COP gaat draaien en overdag gaat terugleveren (vooral straks vanaf 2027, na einde salderingsregeling). De data die ik hier presenteerde waren alleen voor de maanden november tot en met februari.
Toch, op basis van jouw onderzoek, in het geval van een matig tot slecht geïsoleerde woning, zonder voldoende warmtebuffer, met voldoende tot ruime afgifte, zou je prima s nachts door kunnen draaien op een laag pitje om daarmee het comfort op peil te houden? Zonder dat je dus te veel betaalt tov nachtverlaging/ s nachts uit. Dat is ook wat waard, lijkt me.

pv+storage zou aanvullend dan een prima oplossing zijn als de spread tussen avond/nacht en overdagprijs te groot wordt bij een dynamisch contract (investering is wel flink natuurlijk, maar isolatie en renovatie kost vaak ook een smak geld).

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• xoror
  • Niet online
@michaelvo @SebastiaanPs Dit is voornamelijk gemaakt met het oog op de 2027 regeling. Ik moet per augustus over, dus dit is vooral oefenen en wennen voor 2027.

om het buffer gedrag te snappen moet je ook het schema zien van de volgende dag: hij zakt anders onder mijn comfort grensAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duv9rtcpiWLDuKdfYotqkal8IRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CfI1JhaVhDPsrXa6iwvZUkmB.png?f=fotoalbum_large
@SebastiaanPs Ik heb er meerdere gelezen en de conclusies waren altijd gelijk. Hier een master thesis die wat meer van toepassing is voor NL. Het gaat dan wel om model predictive control (MPC, wat Odin dus doet), maar een deel daarvan is load shifting.

Deze zegt eigenlijk hetzelfde en is eigenlijk baseline vs load shifting.

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 18-05-2026 09:28 ]

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
@SebastiaanPs Leuk om te zien, die grafieken. Enig idee hoe het kan dat je met time blocks een dynamic price index van 1 haalt? Lijkt me bijna onmogelijk als je de dure uren blokkeert?

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Eens, maar straks vanaf 1 januari 2027 geldt dat natuurlijk niet meer, want dan krijg je nog maar heel weinig voor terugleveren. Dat is al over 7 maanden.
Al is het maar weinig, soms kan het nog best aardig verschillen. Om 16u krijg je vandaag 10 cent voor je stroom (vanaf 2027 prijzen), en om 19u toch nog 18 cent.

@xoror duidelijk te zien dat hij inderdaad niet te vroeg kan beginnen met bufferen omdat je anders de volgende ochtend tekort komt... Maar ook al is het maar centenwerk, het lijkt me niet heel veel extra moeite om toch rekening te houden met opbrengsten voor teruglevering? Ook in 2027 is de stroom nog wat waard, en zeker in de avonduren. Verbruikte stroom door je WP = niet verkochte stroom = kosten.

• SebastiaanPs
xoror schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:27:
@michaelvo @SebastiaanPs Dit is voornamelijk gemaakt met het oog op de 2027 regeling. Ik moet per augustus over, dus dit is vooral oefenen en wennen voor 2027.

om het buffer gedrag te snappen moet je ook het schema zien van de volgende dag: hij zakt anders onder mijn comfort grens[Afbeelding]
@SebastiaanPs Ik heb er meerdere gelezen en de conclusies waren altijd gelijk. Hier een master thesis die wat meer van toepassing is voor NL. Het gaat dan wel om model predictive control (MPC, wat Odin dus doet), maar een deel daarvan is load shifting.

Deze zegt eigenlijk hetzelfde en is eigenlijk baseline vs load shifting.
De master thesis die je noemt is een modellering studie, waarbij het referentiescenario is dat de gebruiker zijn warmtepomp als een gasketel gebruikt (zie de pieken hieronder, ook voor een 'typische winterdag'). Dat lijkt me niet een typisch patroon wat de Tweakers hier hartje winter hanteren. Bovendien zijn de modelleringen helemaal niet gevalideerd met praktijkexperimenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yM96fZpELVNNxM_ByO_aOGN_Cs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9NnIt6mr0Ry6zsRfEN6cxFHa.png?f=fotoalbum_large

De tweede studie die je noemt modeleert een huis van 170 m2 met overal vloerverwarming en een Ta van 35 tot 45 graden ( :X ) en een parallel opgestelde buffertank van 1500 L die als thermal energy storage wordt gebruikt. Ik vraag me af of je eventuele gunstige effecten dan niet compleet te niet doet met de onnodig hoge Ta en ook deze studie is niet gevalideerd met praktijkexperimenten.

Ik ben nog niet overtuigd. :)
Als anderen ook experimenten willen doen om methodes te vergelijken: het is vrij simpel. Als je wil kan ik meedenken. Van de maanden november tot en met februari pas je bijv. 1 strategie toe in de maanden november en januari, de ander in december en februari.

• SebastiaanPs
Fleighe schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:29:
@SebastiaanPs Leuk om te zien, die grafieken. Enig idee hoe het kan dat je met time blocks een dynamic price index van 1 haalt? Lijkt me bijna onmogelijk als je de dure uren blokkeert?
Het schema geeft ook een voorkeur voor overdag verwarmen bij hogere buitentemperaturen, met een hogere COP. In de winter zijn de prijzen 's nachts vaak lager (maar de temperatuur het laagst, meer defrosts). Met het schema worden de ochtend- en avondpieken vermeden, afhankelijk van de buitentemperatuur.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

michaelvo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:43:
[...]

Al is het maar weinig, soms kan het nog best aardig verschillen. Om 16u krijg je vandaag 10 cent voor je stroom (vanaf 2027 prijzen), en om 19u toch nog 18 cent.

@xoror duidelijk te zien dat hij inderdaad niet te vroeg kan beginnen met bufferen omdat je anders de volgende ochtend tekort komt... Maar ook al is het maar centenwerk, het lijkt me niet heel veel extra moeite om toch rekening te houden met opbrengsten voor teruglevering? Ook in 2027 is de stroom nog wat waard, en zeker in de avonduren. Verbruikte stroom door je WP = niet verkochte stroom = kosten.
@xoror , mooi werk met een optimizer.

Ik zie hierboven een hoop feature requests die te maken hebben met dynamisch, pv en terugleveren. Dat is natuurlijk voor ieder anders (ik had bijv zaterdag een teruglevertarief van €1,45/kWh, waardoor warmtepomp midden op de dag de SWW even uit moest).
Heb je ook gekeken naar synergie qua optimizer met DAO (ook van een tweaker en topic over) en EVCC (duitse ontwikkelaar voor met name laadpaal aansturing, maar tegenwoordig ook warmtepompen en andere stuurbare verbruikers in de optimizer, ook topic op tweakers). Beide zijn ook aan het optimaliseren op een heel gelijk aantal parameters, incl ook batterij en EV lader. Jouw toevoeging is daarin de warmteverlies/warmtevraag en snelheid van verwarmen met warmtepomp van het huis als parameter, wat erg waardevol is.

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Ik heb zoveel bekeken, en even een paar gepakt. Niet de beste zo te zien :P
Ik zal vanavond even wat beter kijken.
edit: Dat valt nog niet mee praktijk data vinden die vergelijkbaar is met jouw woning. Dit gaat over een goed geïsoleerde woning die ze over een lange tijd hebben bekeken. Ik begrijp eigenlijk nog niet zo goed waarom je geen kosten reductie zag (dus euros tellen, niet de kwh).

Wat ik me bedacht is dat je ws niet heb gebufferd tijdens de goedkoper uren? Dus je hebt ws gewoon verwarmd totdat je thermostaat je wp weer uitschakelt? Dat zou een logische verklaring kunnen zijn.

@Get!em Ik heb ook eerst rond gekeken wat er al was, maar miste de huis params en integratie met de WP. Dus wat ik anders doe is dat ik automatisch je huis parameters leer. Elk huis gedraagt zich anders. De huis params bepalen hoe goed je kan optimizen met welke mate. Een tweede punt is dat ik gewoon een plug and play systeem wilde, dus bij voorkeur lastige configuraties vermijden. Door alleen in te zoomen op de WP kan je specifieker dingen doen (dhw, verwarmen, koelen).

[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 18-05-2026 12:23 ]

• michaelvo
Get!em schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Ik zie hierboven een hoop feature requests die te maken hebben met dynamisch, pv en terugleveren. Dat is natuurlijk voor ieder anders (ik had bijv zaterdag een teruglevertarief van €1,45/kWh, waardoor warmtepomp midden op de dag de SWW even uit moest).
Voor de goede orde, mijn opmerking was geen feature request maar gewoon een constatering. Als hij bijv. 25 cent per kWh kosten rekent als hij 's nachts een kWh van het net trekt, dan zou hij ook 10 cent aan kosten moeten rekenen als hij overdag een kWh aan zonnestroom gebruikt die hij dus niet terug verkoopt aan het net. In het huidige model kost het wel 25 cent om netstroom te gebruiken, maar is de zonnestroom per definitie altijd gratis. Dat klopt volgens mij niet helemaal.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

michaelvo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Voor de goede orde, mijn opmerking was geen feature request maar gewoon een constatering. Als hij bijv. 25 cent per kWh kosten rekent als hij 's nachts een kWh van het net trekt, dan zou hij ook 10 cent aan kosten moeten rekenen als hij overdag een kWh aan zonnestroom gebruikt die hij dus niet terug verkoopt aan het net. In het huidige model kost het wel 25 cent om netstroom te gebruiken, maar is de zonnestroom per definitie altijd gratis. Dat klopt volgens mij niet helemaal.
Mee eens hoor :)

Ik noemde die andere optimizers, omdat die precies door hetzelfde optimalisatie-proces zijn gegaan.... En optimizen op 1 scope (verwarming, ev chargen (evcc)) is leuk, maar als je daar PV productie voor inzet, die ook elders gebruikt of verkocht kan worden, dan moet je die eigenlijk wel meenemen in de extra scope. DAO en EVCC doen dat ondertussen al wel, waarbij EVCC nog in read-only / ter info staat, en DAO al handvaten voor actieve aansturing heeft.

• mr_evil08
  • Nu online
asdfvdsa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:23:
Dank iedereen!

@BarryH de drempeltemperaturen zijn aangepast en de teksten zijn wat positiever gemaakt.

@MotorBeast het lucht-lucht advies heb ik laten vervallen.

@martijnst je aanbevelingen zijn verwerkt. Verdere uitleg en links ga ik nog aan werken.

@EVfan an, @dunklefaser , @RichieB :

Jaga heeft een Excel sheet waar de exacte afgiftevermogen kan zien van hun producten, zowel verwarmen als koelvermogen.
Je kan de aanvoer/retour met bijbehorende ventilatorstand invoeren.

Zoek op "selectiemodel-jaga-nederland" dat is een excelsheet.

Persoonlijke mening, onder 28 °C aanvoer doen fancoils "niks".

Hier vloerverwarming gecombineerd met één Strada hybrid omdat de lucht anders erg "kill" werd bij enkel vloerverwarming, de convector ondersteund prima.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 18-05-2026 14:04 ]

• EVfan
SebastiaanPs schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:04:
[...]

De master thesis die je noemt is een modellering studie, waarbij het referentiescenario is dat de gebruiker zijn warmtepomp als een gasketel gebruikt (zie de pieken hieronder, ook voor een 'typische winterdag'). Dat lijkt me niet een typisch patroon wat de Tweakers hier hartje winter hanteren. Bovendien zijn de modelleringen helemaal niet gevalideerd met praktijkexperimenten.

[Afbeelding]

De tweede studie die je noemt modeleert een huis van 170 m2 met overal vloerverwarming en een Ta van 35 tot 45 graden ( :X ) en een parallel opgestelde buffertank van 1500 L die als thermal energy storage wordt gebruikt. Ik vraag me af of je eventuele gunstige effecten dan niet compleet te niet doet met de onnodig hoge Ta en ook deze studie is niet gevalideerd met praktijkexperimenten.

Ik ben nog niet overtuigd. :)
Als anderen ook experimenten willen doen om methodes te vergelijken: het is vrij simpel. Als je wil kan ik meedenken. Van de maanden november tot en met februari pas je bijv. 1 strategie toe in de maanden november en januari, de ander in december en februari.
@xoror

Volgens mij wordt in de studie van de master thesis ook geen rekening gehouden met defrosts, wat toch echt prominenter zal zijn als men in blokken verwarmt en de pomp na een stilstand weer met hoger vermogen gaat verwarmen om het verlies in verwarmingstijd in te halen. Dat kan maar zo een deel van het ogenschijnlijke verschil met de studie van @SebastiaanPs verklaren, hetgeen real measurement data zijn.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• marten12
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:32
Ik heb met veel aandacht verschillende topics doorgelezen en 95% zeker dat ik voor een All Electric oplossing ga kiezen. De shortlist bestaat op het moment uit Panasonic (L-serie) of Quatt (vanwege hoge subsidie en extra kortingen).
Maar waar ik wel benieuwd naar ben is jullie visie op vervanging na de levensduur.

Vb. Levensduur is 15 jaar. Uitgaand van de huidige prijzen bespaar ik over die periode zo'n €7.000,-
Een CV ketel zou ook 15 jaar meegaan. Die vervangen zou zo'n €3.000,- kosten.
In theorie zou dat betekenen dat ik alleen besparing heb als de vervangingskosten lager dan €10.000 euro zijn.
Dat kan door:
A) Niet de hele installatie, maar alleen een deel hoef te vervangen (bijv. de buitenunit, maar niet de boiler. Zeker bij Quatt twijfel ik of dit het mogelijk gaat zijn)
B) De gehele installatie tegen die tijd minder dan €10.000 euro kost.

Ter referentie; de Quatt, zonder subsidie, kost nu zo'n €14.000 incl installatie.

Hoe denken jullie hierover? En zijn er bijvoorbeeld ook merken die hierin uitblinken, bijvoorbeeld door een lange compatibiliteit van onderdelen te garanderen?

• mr_evil08
  • Nu online
marten12 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:28:
Ik heb met veel aandacht verschillende topics doorgelezen en 95% zeker dat ik voor een All Electric oplossing ga kiezen. De shortlist bestaat op het moment uit Panasonic (L-serie) of Quatt (vanwege hoge subsidie en extra kortingen).
Maar waar ik wel benieuwd naar ben is jullie visie op vervanging na de levensduur.

Vb. Levensduur is 15 jaar. Uitgaand van de huidige prijzen bespaar ik over die periode zo'n €7.000,-
In theorie zou dat betekenen dat ik alleen besparing heb als de vervangingskosten lager dan €10.000 euro zijn.
Dat kan door:
A) Niet de hele installatie, maar alleen een deel hoef te vervangen (bijv. de buitenunit, maar niet de boiler. Zeker bij Quatt twijfel ik of dit het mogelijk gaat zijn)

Ter referentie; de Quatt, zonder subsidie, kost nu zo'n €14.000 incl installatie.
Bedenk ook dat de voorbereidingen eenmalig zijn, dit geeft een flinke hap in de kosten, vervangen van een warmtepomp is veel goedkoper doordat de aansluitingen aanwezig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 18-05-2026 14:32 ]

• SebastiaanPs
xoror schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:26:
@SebastiaanPs Ik heb zoveel bekeken, en even een paar gepakt. Niet de beste zo te zien :P
Ik zal vanavond even wat beter kijken.
edit: Dat valt nog niet mee praktijk data vinden die vergelijkbaar is met jouw woning. Dit gaat over een goed geïsoleerde woning die ze over een lange tijd hebben bekeken. Ik begrijp eigenlijk nog niet zo goed waarom je geen kosten reductie zag (dus euros tellen, niet de kwh).

Wat ik me bedacht is dat je ws niet heb gebufferd tijdens de goedkoper uren? Dus je hebt ws gewoon verwarmd totdat je thermostaat je wp weer uitschakelt? Dat zou een logische verklaring kunnen zijn.
Inderdaad nauwelijks pre-heating. De hysterese van 1.0 graden en de 41 m2 vvw in zandcement hielpen wel om wat warmte te bufferen in mijn situatie.

Dat onderzoek waar je naar linkt was heel interessant om te lezen! Een Deens nieuwbouwhuis van 230 m2 met overal vvw op beton en een 7 kW Bosch L/W warmtepomp. Eerst een benchmark periode, daarna een testperiode met Model Predictive Control (MPC) aansturing. Comfort levels 3 en 4 lijken qua binnentemperatuur grofweg op de benchmark dagen en geven resp. 2% en 17% kostenreductie. De vraag is of het echt goed vergelijkbaar is met de benchmark, want ze beschrijven ook resp. +15% en -12% verschil in warmteproductie ten opzichte van de benchmark. Een mogelijke verklaring is het meenemen van de maanden maart, april, mei en oktober in de analyse. Dan heb je veel zoninstraling en een heel andere warmtevraag - daarom had ik die maanden geexcludeerd.

Over de beperkte besparing schrijven zij: “Several things impact savings: model errors, forecasts errors, lack of controller robustness and more. This said, the loss of efficiency, mentioned in Section 6.3, stands out as a major plausible limiter. The efficiency loss originates not only from the higher loads but also due to the dynamic operations. The loss from dynamic operations puts load shifting at a disadvantage.” Dat zag ik ook: na een pauze hogere vermogens en meer defrosts, met een lagere COP, wat een deel van het voordeel teniet doet.

Al met al super interessant. Jouw solver blijft wat mij betreft super veelbelovend en zoals je weet zou ik hem heel graag testen, maar heb ik een probleempje waardoor het niet kan. Ik schat in dat de solver het grootste voordeel geeft bij milde tot matige temperaturen, als er weinig penalty is voor load shifting.

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs De besparing kan je tweaken. Dus meer bandbreedte accepteren -> meer besparen. Die t/m 17% is dus op comfort getuned en weinig vrijheid toegestaan.

Zelf zie ik als ik +1c bandbreedte geeft dat hij daar gretig van gebruik maakt. Je kan gewoon kunnen testen hoor, was gratis, had het nog aangeboden. Het was al na de koude periode dus dat is lastig te vergelijken.

• BarryH
  • Nu online

Dat kan door:

Hoe denken jullie hierover? En zijn er bijvoorbeeld ook merken die hierin uitblinken, bijvoorbeeld door een lange compatibiliteit van onderdelen te garanderen?
- idd geen ombouw meer

- en zelfs als het weer 10k kost heb je toch ook weer de integraal lagere kosten? en heb opzeggen vastrecht gas in je som zitten?

• SebastiaanPs

Dat kan door:

Deze website van een mede-Tweaker vind ik een mooie voor het economische aspect van warmtepomp versus gasketel: https://warmtepompofgas.nl

€14k voor een Quatt all electric zou ik persoonlijk niet doen. Voor dat geld kun je ook een A-merk warmtepomp laten installeren. Een passief verwarmde SWW tank van RVS gaat zeer lang mee en hoef je een volgende keer niet te vervangen. Waarom staat bijv Vaillant niet in je shortlist? Evt kun je een eigen topic maken volgens de FAQ (zie onderaan in het geel).

Pagina: 1 ... 266 ... 268 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)