Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:06:
Maar even een reactie in dit topic, omdat het niet specifiek voor Mitsubishi is:
[...]
Toen werd ik uitgelachen om mijn kostenvergelijk, maar de enige echte fout die erin zat, was dat ik het energieverbruik van de WP wat te hoog had ingeschat.
O.a. @
Daannn1987 vond toen het begrootte investeringsbedrag van 10k voor de WP veel te hoog, maar achteraf bleek dat zelfs nog te weinig, inmiddels staat de teller op 10.5k. En dat ook nog met erg veel zelf doen.
De kritiek van toen heb ik netjes in mijn overzicht verwerkt, waarna de balans nog steeds doorsloeg naar een gasketel:
[
Afbeelding]
[...]
Die keuze werd voor mij gemaakt, want voor bouwvergunningen afgegeven vanaf 1 juli 2018 gold dat er geen gasaansluiting meer mocht komen. Dus hadden wij geen keuze meer. Vanaf dat moment gold mijn motto: Als je het doet, doe het dan goed. Dat is wel aardig gelukt denk ik.
Qua kosten: Dankzij het feit dat hier veel PV op het dak ligt, Poetin zijn grootheidswaanzin en vooral de salderingsregeling zijn we daar achteraf gezien erg goed uitgekomen, en is het geheel van WP + PV inmiddels wel terugverdiend.
Als we het geheel van nieuwbouw nu opnieuw zouden moeten doen (en nog de keuze voor gas zouden hebben), ziet het plaatje er zo uit (zonder salderingsregeling, want die loopt immers af):
[
Afbeelding]
Dan blijkt weer dat een warmtepomp bij nieuwbouw best een beroerde investering is. En dit is nog bij een behoorlijk grote vrijstaande woning.
Als je het plaatje voor een meer standaard nieuwbouw tussenwoning maakt, die veel minder verwarmingsbehoefte heeft, maar wel hetzelfde SWW gebruik, wordt de vergelijking nog veel beroerder en liggen je jaarlijkse lasten voor verwarming + SWW met een WP zomaar 50% hoger dan ze zouden zijn geweest met een gasketeltje, en dan reken ik nog met erg weinig stroomverbruik tegen een laag tarief van 25 cent:
[
Afbeelding]
Let ook even op de berekening van de kosten van de gasaansluiting. Dat heb ik net eens even netjes uitgerekend en dan blijkt dat door de kortingen die je krijgt van energieleveranciers die netto helemaal niet zo duur is. (Bron: Gaslicht.com met energieleverancier Oxxio, 1 jaar vast)
Hoe heb je de onderhoudskosten berekend? Want €60,- is tegenwoordig wel erg weinig. Alleen al een onderhoudsset (pakkingen etc) kost minimaal €25,- tot €65,- (Afhankelijk van merk, type en benodigde set)
Feenstra rekent bijvoorbeeld voor het basis onderhoud het volgende:
CV ketel:
- Eenmalig €75,-
- Jaarlijks €96,60
- Onderhoud 1x per 24 maanden.
- Materiaalkosten niet inbegrepen, ca €45,- verwacht ik.
Warmtepomp hybride (excl cv ketel):
- Eenmalig €75,-
- Jaarlijks 108,96
- Onderhoud 1x per 24 maanden.
Maar eerlijk gezegd doen de meeste mensen wel de ketel laten onderhoud, maar de warmtepomp of airco helemaal niet. Dan bespaar je in bijv 10 jaar toch ca €1266,-
De oppervlakte binnen/buiten is discutabel, de ene zal echt ruimte inleveren… De andere benut ruimte waar je toch niks aan hebt… Bijvoorbeeld een dakopbouw of cilinder unit op de plaats waar de cv ketel stond.
De afschrijving van zo’n installatie is beetje afhankelijk vanuit welk uitgangspunt je het bekijkt.
- TVT / Rendement etc.
- Afschrijving ivm reparatie niet meer verantwoord is.
Even het belangrijkste onderdeel meegerekend: Warmtewisselaar (cv ketel) en compressor (warmtepomp)
Een ketel kost ca €2500,- / Reparatie warmtewisselaar ca €1250,-
Een warmtepomp kost €15.000,- / Reparatie compressor gemiddeld €2500,- (prijzen verschillen best wel sterk tussen de merken en serie warmtepompen)
Reparatie ketel is 50% van een nieuwe installatie.
Reparatie warmtepomp is (afgerond) 17% van een nieuwe installatie.
Is het dan een eerlijke vergelijking om beide in 10 jaar te willen afschrijven?
Verder mooi voorbeeld, het is altijd goed om over je investering na te denken en welke uitgangspunten je belangrijk vind!
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu