Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:25
joezzt schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:13:
Algemeen, het verbaast mij wel dat als ik hier en bij het topic “wp trillingen dempen” op “scroll” zoek ik zo weinig hits heb over een scroll compressor, mijn vorige huis -2018 nieuwbouw- had een Viessmann warmtepomp met scroll compressor die je nauwelijks hoorde.
In mijn nieuwe huis heb ik een mitsubishi met “twin-rotary”. Nou , die stampt/bromt als een gek.
Als ik zo lees wat de verschillen zijn is het ook een beetje duidelijk https://www.lg.com/global...-scroll-rotary-compressor Ze kunnen de rotary compressor wel stiller maken, maar de scroll compressor is inherent stiller zonder kunstgrepen.
Is het niet zo dat je in het algemeen kunt zeggen dat je altijd een wp met scroll compressor wil hebben als ie op een dak, aan een muur, of dichtbij het huis staat. En als je een beetje tuin hebt een wp met rotary wel ok is en je een beetje geld bespaart in het grote geheel?
Trouwens, dBA getallen zeggen niets over de potentie van doorgifte van trillingen, dus die zijn volkomen irrelevant lijkt mij.
Interessant inderdaad. Ik heb er ook wel eens het een en ander over opgezocht.

De nieuwe generatie Mitsubishi warmtepompen, de PUZ-serie, hebben allemaal een scroll compressor en zijn duidelijk stiller dan eerdere generaties.

Aan de andere kant: de Vaillant Arotherm plus 55/6 en 75/6 staan bekend als misschien wel de stilste warmtepompen in de markt, maar hebben beide een rotary piston compressor. Geen scroll. De grotere modellen, de 105/6 en 125/6, hebben pas een scroll compressor.

Misschien dat één van de installateurs of andere kenners ons wat kan uitleggen over deze types compressor?
Via Google krijg je snel de indruk dat je marketing verhaaltjes aan het lezen bent…

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:02:
[...]

De nieuwe generatie Mitsubishi warmtepompen, de PUZ-serie, hebben allemaal een scroll compressor en zijn duidelijk stiller dan eerdere generaties.

Aan de andere kant: de Vaillant Arotherm plus 55/6 en 75/6 staan bekend als misschien wel de stilste warmtepompen in de markt, maar hebben beide een rotary piston compressor. Geen scroll. De grotere modellen, de 105/6 en 125/6, hebben pas een scroll compressor.

Misschien dat één van de installateurs of andere kenners ons wat kan uitleggen over deze types compressor?
Via Google krijg je snel de indruk dat je marketing verhaaltjes aan het lezen bent…
Ja, die PUZ serie, daar was ik ook naar aan het kijken, om mijn buitenunit ,SUZ, te vervangen.
De "stilste" ? Och, als het CBS stelt dat het de stilste is vertrouw ik het wel. Maar de ene installatie/opstelling is de andere niet, daaarom is het belangrijk om te weten wat de techniek is en daarmee wat het risico op overlast is.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
Pfoe. tot nu toe best wel een schijtwinter qua temperatuur voor mijn gevoel. Is nu mijn 4e winter met de WP en volgens mij nog niet eerder zoveel van die inneficiente dagen gehad. Het blijft maar nat en vochtig buiten. Tussen de 5 en 0 is de vervelendste temperatuur en dan ook nog eens die structurele mist van de laatste dagen maakt het nog erger.

Ben nog steeds erg tevreden maar merk wel dat ik met dit soort dagen altijd weer terug verlang naar een rechte lijn van m'n compressor frequentie in plaats van al die pieken en dalen.

Grafiek van deze week laat duidelijk zien dat het onder de 4 graden buiten gelijk bal is. Verschil tussen 14-jan en vandaag (heel veel mist hier aan zee, bijna motregen) is ook duidelijk zichtbaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHm_rqaou7qjOJcJRpCdlYPwP_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/avYhlBCJ6R6PsfnLxPDNfl2n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:20
Niltag schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:36:
Pfoe. tot nu toe best wel een schijtwinter qua temperatuur voor mijn gevoel. Is nu mijn 4e winter met de WP en volgens mij nog niet eerder zoveel van die inneficiente dagen gehad. Het blijft maar nat en vochtig buiten. Tussen de 5 en 0 is de vervelendste temperatuur en dan ook nog eens die structurele mist van de laatste dagen maakt het nog erger.

Ben nog steeds erg tevreden maar merk wel dat ik met dit soort dagen altijd weer terug verlang naar een rechte lijn van m'n compressor frequentie in plaats van al die pieken en dalen.

Grafiek van deze week laat duidelijk zien dat het onder de 4 graden buiten gelijk bal is. Verschil tussen 14-jan en vandaag (heel veel mist hier aan zee, bijna motregen) is ook duidelijk zichtbaar. [Afbeelding]
Zolang 't binnen behaaglijk is de COP op zo'n dag nog 3,5 is (3,1 als ook 't vermogen van de BUH wordt meegenomen) hoor je mij niet klagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pMCYngScVDPyEa_ayl6PbyZg8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RPJHBpz22MDv4rJ5ffWQFe8x.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-10 22:36
ZonnigY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:12:
Noobvraagje omdat mijn vertrouwen in de installateur van mijn warmtepomp redelijk op een dieptepunt zit. De installateur van mijn warmtepomp beweert dat onderstaande een magneetfilter is. Ik geloof er geen snars van, het lijkt totaal niet op wat ik vind als in google op magneetfilter, en denk dat hij gewoon geen zin heeft om dit aan te passen. Kan iemand mijn argwaan temperen en mij vertellen welk type het is zodat ik kan opzoeken hoe ik deze schoon kan maken?

[Afbeelding]
Verkeerde topic 🤡

Als je die in het Nefit topic had gevraagd had je denk ik sneller antwoord. Het is inderdaad een kogelkraan met ingebouwd filterkorfje en daarin een magneet. Heb toevallig dit jaar in het Nefit topic de mensen nog een reminder gepost om het ding jaarlijks even schoon te maken. Zoals hier al aangegeven even de installatie stil leggen en dan kraan dichtdraaien. Daarna kan je de grote moer er af draaien en komt de magneet met ca een kopje lekwater naar buiten. Vervolgens het filterkorfje er met je vinger uittrekken.

Let bij terugplaatsen op de nokken van het korfje, die past maar op 1 manier terug. Klusje van een paar minuten maar kan zeker flow storingen voorkomen. Installateur had dus gelijk 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:20
Mijn CV is toe aan vervanging en wil graag over op full electric warmtepomp. Ik loop echter tegen twee problemen aan.

1. Diameter leidingen: vanaf mijn CV loopt een kort stuk leiding met diameter 28mm naar een verdeler, waarna door heel mijn woning 18-19mm leidingen lopen naar de radiatoren. Ik kan deze leidingen niet vervangen want dan moet ik overal mijn vloer eruit slopen. Ik lees dat je minimaal over 22mm leidingen moet beschikken. Maakt dat een warmtepomp zeer inefficiënt draait voor mijn woning? Of is het toch te doen met een warmtepomp van 7kw? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28TvgwgD3pBEX8LYxo89wlLlKAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyDqMg7Z9T5FLLR1D9dyd9La.jpg?f=fotoalbum_large

2. In heel mijn woning ligt geen vloerverwarming. Wel overal Jaga Tempo LTV radiatoren. Ben ik daarom gebonden aan een buffervat? Het is me niet duidelijk hoe ik mijn systeeminhoud kan berekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:55
Zo even snel gezien zijn die koperen leidingen vanaf de verdeler standaard 15mm WIKU , dus met een kunststof beschermmantel omdat ze ingestort zijn. Maar als elk van die leidingen maar 1 radiator voedt, zal dat op zich geen bezwaar zijn lijkt me.
Koper van 18 mm bestaat wel en wordt uitgebreid gebruikt in Duitsland, maar is hier dacht ik niet te koop. In D ligt het in alle bouwmarkten.
Systeeminhoud kan je toch berekenen aan de hand van de fabrikanten docu. van de radiatoren, en het leidingwerk is lengte van elke leiding x binnenoppervlak van de buis, reken op 2 mm minder dan de buiten dia. voor de getoonde stalen en koperen buizen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:19
Vinny1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:36:
Mijn CV is toe aan vervanging en wil graag over op full electric warmtepomp. Ik loop echter tegen twee problemen aan.

1. Diameter leidingen: vanaf mijn CV loopt een kort stuk leiding met diameter 28mm naar een verdeler, waarna door heel mijn woning 18-19mm leidingen lopen naar de radiatoren. Ik kan deze leidingen niet vervangen want dan moet ik overal mijn vloer eruit slopen. Ik lees dat je minimaal over 22mm leidingen moet beschikken. Maakt dat een warmtepomp zeer inefficiënt draait voor mijn woning? Of is het toch te doen met een warmtepomp van 7kw?
Indien je CV ketel het ondersteunt kun je dit het beste testen door nu proef te draaien:
  • zet je CV ketel op een vaste aanvoertemperatuur. Het liefst de temperatuur waarbij je CV ketel urenlang blijft doorlopen zonder dat de temperatuur in huis teveel daalt, bijvoorbeeld 40 a 45 graden
  • zet de interne pomp van je CV ketel op z'n hoogst
  • monitor 24 uur lang de Ta en Tr van je ketel en je gasverbruik (slimme meter)
  • zoek een periode waarbij de ketel niet is uitgeweest, en noteer de Ta/Tr en het gasverbruik van dat uur, en controleer of de binnentemperatuur in die periode redelijk constant is geweest
Met deze info kun je het thermisch vermogen en de flow door je afgiftesysteem uitrekenen, en geeft je inzicht in het warmteverlies van je woning voor zover je dat nog niet weet. Vervolgens kun je bepalen hoe een warmtepomp het bij jou zou gaan doen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Maar even een reactie in dit topic, omdat het niet specifiek voor Mitsubishi is:
SebastiaanPs schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:26:
Overigens ook wel leuk, wat ik tegen kwam:
Hier een @Andrehj die neigde naar een gasketel (je leest het goed) ipv een warmtepomp, toen hij nog niet alles van warmtepompen af wist en nog geen COP-kampioen van heel NL en daarbuiten was ;)
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Ok eerlijk, de gasprijzen lagen toen een stuk lager.
Toen werd ik uitgelachen om mijn kostenvergelijk, maar de enige echte fout die erin zat, was dat ik het energieverbruik van de WP wat te hoog had ingeschat.
O.a. @Daannn1987 vond toen het begrootte investeringsbedrag van 10k voor de WP veel te hoog, maar achteraf bleek dat zelfs nog te weinig, inmiddels staat de teller op 10.5k. En dat ook nog met erg veel zelf doen.
De kritiek van toen heb ik netjes in mijn overzicht verwerkt, waarna de balans nog steeds doorsloeg naar een gasketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny7ZQ6n15Mtya2d-wI2lfUblW38=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rV4J5mUNW3HGGPGbvb4IjWEy.png?f=user_large
De genoemde @Chris_82 probeerde @Andrehj destijds te overtuigen van de warmtepomp en ik weet niet of hij het was of iemand anders, maar @Andrehj koos voor de warmtepomp en ja… the rest is history, haha
Die keuze werd voor mij gemaakt, want voor bouwvergunningen afgegeven vanaf 1 juli 2018 gold dat er geen gasaansluiting meer mocht komen. Dus hadden wij geen keuze meer. Vanaf dat moment gold mijn motto: Als je het doet, doe het dan goed. Dat is wel aardig gelukt denk ik.

Qua kosten: Dankzij het feit dat hier veel PV op het dak ligt, Poetin zijn grootheidswaanzin en vooral de salderingsregeling zijn we daar achteraf gezien erg goed uitgekomen, en is het geheel van WP + PV inmiddels wel terugverdiend.

Als we het geheel van nieuwbouw nu opnieuw zouden moeten doen (en nog de keuze voor gas zouden hebben), ziet het plaatje er zo uit (zonder salderingsregeling, want die loopt immers af):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOfDwIFVUaH2Hw_pxsWoKv0erYc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PnvuSC7lmaJ9IHtL0k04gWvD.png?f=user_large
Dan blijkt weer dat een warmtepomp bij nieuwbouw best een beroerde investering is. En dit is nog bij een behoorlijk grote vrijstaande woning.

Als je het plaatje voor een meer standaard nieuwbouw tussenwoning maakt, die veel minder verwarmingsbehoefte heeft, maar wel hetzelfde SWW gebruik, wordt de vergelijking nog veel beroerder en liggen je jaarlijkse lasten voor verwarming + SWW met een WP zomaar 50% hoger dan ze zouden zijn geweest met een gasketeltje, en dan reken ik nog met erg weinig stroomverbruik tegen een laag tarief van 25 cent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jWD5rdmJUUaTmR79EOdGd7SraA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/npdy6sRo4TlqZvfjGRe8rpHG.png?f=user_large

Let ook even op de berekening van de kosten van de gasaansluiting. Dat heb ik net eens even netjes uitgerekend en dan blijkt dat door de kortingen die je krijgt van energieleveranciers die netto helemaal niet zo duur is. (Bron: Gaslicht.com met energieleverancier Oxxio, 1 jaar vast)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Naalroc schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:09:
Zo even snel gezien zijn die koperen leidingen vanaf de verdeler standaard 15mm WIKU , dus met een kunststof beschermmantel omdat ze ingestort zijn. Maar als elk van die leidingen maar 1 radiator voedt, zal dat op zich geen bezwaar zijn lijkt me.
Koper van 18 mm bestaat wel en wordt uitgebreid gebruikt in Duitsland, maar is hier dacht ik niet te koop. In D ligt het in alle bouwmarkten.
Nou, toen ik een 18mm knel naar schroef nodig had werd mij in de Duitse bouwmarkt verteld dat dat alleen nog maar op bestelling leverbaar was aangezien er nog maar weinig vraag naar was. Alleen in soldeer hadden ze nog wat liggen dus heb ik uiteindelijk dat er maar op gesoldeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Andrehj
Wat betreft die laatste berekening: als je op dit moment zou starten met nieuwbouw en zou mogen kiezen tussen WP en gasketel.
Tja dat vloeroppervlak rekenen als een kostenpost… in de kern heb je natuurlijk gelijk. Maar of je dat nou moet gaan meerekenen…?
En jij rekent een afschrijvingstermijn van 10 jaar, is dat niet kort voor zowel de warmtepomp als gas CV ketel? Als je die voor beide op 15 jaar zet dan kom je per jaar ongeveer even duur uit.
Hoe dan ook, ik had wel iets meer voordeel van de WP verwacht ook bij nieuwbouw.

Edit: en nog een laatste punt. Jij noemde net dat je installatie € 10.050 heeft gekost. En in de laatste berekening reken je €15k? Waarom? En waar is de subsidie?

[ Voor 25% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-01-2025 10:41 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:42
Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:06:
Dan blijkt weer dat een warmtepomp bij nieuwbouw best een beroerde investering is.
Het kan nu inderdaad eigenlijk gewoon niet uit zonder liefhebber en/of doe het zelver te zijn.

Uiteindelijk zal de prijs van gasaansluiting en verbruik gewoon omhoog moeten en op een gegeven moment ook gaan.

En dat blijft de grote onbekende in de berekening. Aan de ene kant moet de transitie sneller maar aan de andere kant kunnen de lagere inkomens niet te hard geraakt worden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Vinny1 Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Een Vaillant 75/6 heeft voldoende aan 540 l/h, 9 l/m.
De Pure serie heeft met volledige hulpverwarming een minimale systeeminhoud van nul liter (al zou ik een serievat namens de netbeheerder wel aanraden).
Andere merken heb ik niet paraat maar zal vergelijkbaar zijn.

Je kunt het beste een topic openen volgens het template in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic om daar rustig alle info op een rijtje te zetten: leidingverloop, gevraagd vermogen bij -7, afgiftesysteem, plek voor de buitenunit, verwachtingen qua SWW etc.
Misschien kan je halverwege het circuit inkoppelen om zo het debiet door de dunne buizen te halveren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-10 21:19
Let ook even op de berekening van de kosten van de gasaansluiting. Dat heb ik net eens even netjes uitgerekend en dan blijkt dat door de kortingen die je krijgt van energieleveranciers die netto helemaal niet zo duur is. (Bron: Gaslicht.com met energieleverancier Oxxio, 1 jaar vast)
Maar als je niet ieder jaar overstapt, wat de meeste mensen helemaal niet doen, dan betaal je gewoon fors meer voor de gasaansluiting dan wat je hebt mee genomen. Onderhoud CV-ketel gaat hoger zijn, je moet heel goed je best doen om niet in een onderhoudscontract terecht te komen, dan ben je die 100 EUR al kwijt en komt het materiaal daar nog bij. Daar staat tegenover dat ik niet weet hoe ik 50 EUR per jaar kwijt zou moeten zijn aan de WP, beetje water bijvullen en magneetfilter even schoonmaken ga je toch niet iemand voor laten komen?

De gasprijs zie ik de komende jaren wel verder oplopen, zit veel minder belasting op dan op elektriciteit en het is toch een stuk lastiger hier te krijgen dat elektriciteit sinds dat we Groningen niet meer als gewin gewest mogen gebruiken. Nu Oekraine niet meer doorvoert naar o.a. Slowakije, zal ook die kant LNG op moeten. Voor elektriciteit zijn er toch een stuk meer opties om het op te wekken.

Zelf heel bewust de keuze gemaakt voor de WP, 2.5 jaar geleden een huis gekocht met een paar jaar oude Nefit ketel, die had prima kunnen blijven hangen. Maar nu dankzij salderen betalen we maandelijks niets en krijgen we aan het eind van het jaar geld terug. De investering is terug betaald zo rondom het moment dat het salderen eraf gaat. Als ik met de kennis van nu het maand bedrag uitreken (zonder gedragsaanpassing door meer stroom overdag te gebruiken voor zover mogelijk en zonder accu), dan gaan we iets van 110 EUR per maand betalen voor elektriciteit (incl verwarming), zo weinig heb ik de laatste jaren dat we nog een ketel hadden echt niet betaald en dan wonen we nu in een huis van 1000+ m3.

Kortom het is maar net welke kant je op wilt rekenen. Die ene m2 waar de WP staat aan de zijkant van huis, maakt in ons geval ook geen verschil op de vierkante meters tuin die we over hadden. Hetzelfde geldt voor binnen, het 'CV-hok' was installatie ruimte en is nu iets verder gevuld, maar nog steeds installatieruimte. Reken je dan nog eens door i.c.m. hierboven genoemde zaken dan valt het sommetje de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:23:
Tja dat vloeroppervlak rekenen als een kostenpost… in de kern heb je natuurlijk gelijk. Maar of je dat nou moet gaan meerekenen…?
Uiteraard moet je dat meerekenen. Op de plek waar mijn SWW-vat staat kan ik niet wonen. En ik kan geen tuintafel neerzetten op de plek van mijn buitenunit. En in beide gevallen moeten de vierkante meters wel betaald en gefinancierd worden.
Hou vooral ook in je achterhoofd dat de gemiddelde Nederlander niet in een grote vrijstaande woning woont, maar een achtertuintje heeft van 5.5x10 meter, waarvoor meestal meer dan € 500/m² betaald is.
En jij rekent een afschrijvingstermijn van 10 jaar, is dat niet kort voor zowel de warmtepomp als gas CV ketel? Als je die voor beide op 15 jaar zet dan kom je per jaar ongeveer even duur uit.
Nog steeds niet. Hier het plaatje van de 15 jaar afschrijving (wat overigens geen boekhouder zou accepteren, gezien de mogelijk oplopende onderhoudskosten tegen die tijd) bij een nieuwbouwwoning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M21u9x9XVEB2SF_DNeBndcl2AiE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AD5G8ItmCP9jdqD5gLkEFpAy.png?f=user_large
Edit: en nog een laatste punt. Jij noemde net dat je installatie € 10.050 heeft gekost. En in de laatste berekening reken je €15k? Waarom?
Die 10k waren mijn cijfers van 2019/2020.
Tegenwoordig zie ik voor warmtepompen alleen maar offertes in de orde van grootte van 15k voorbij komen. Hier zelfs 19k. Offerteprijzen rond de 10k zie je in het Ecodan topic al jaren niet meer. De inflatie heeft hard toegeslagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2025 10:42 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 26-10 13:25
Maar even een reactie in dit topic, omdat het niet specifiek voor Mitsubishi is:

[...]

Toen werd ik uitgelachen om mijn kostenvergelijk, maar de enige echte fout die erin zat, was dat ik het energieverbruik van de WP wat te hoog had ingeschat.
O.a. @Daannn1987 vond toen het begrootte investeringsbedrag van 10k voor de WP veel te hoog, maar achteraf bleek dat zelfs nog te weinig, inmiddels staat de teller op 10.5k. En dat ook nog met erg veel zelf doen.
De kritiek van toen heb ik netjes in mijn overzicht verwerkt, waarna de balans nog steeds doorsloeg naar een gasketel:
[Afbeelding]

[...]

Die keuze werd voor mij gemaakt, want voor bouwvergunningen afgegeven vanaf 1 juli 2018 gold dat er geen gasaansluiting meer mocht komen. Dus hadden wij geen keuze meer. Vanaf dat moment gold mijn motto: Als je het doet, doe het dan goed. Dat is wel aardig gelukt denk ik.

Qua kosten: Dankzij het feit dat hier veel PV op het dak ligt, Poetin zijn grootheidswaanzin en vooral de salderingsregeling zijn we daar achteraf gezien erg goed uitgekomen, en is het geheel van WP + PV inmiddels wel terugverdiend.

Als we het geheel van nieuwbouw nu opnieuw zouden moeten doen (en nog de keuze voor gas zouden hebben), ziet het plaatje er zo uit (zonder salderingsregeling, want die loopt immers af):
[Afbeelding]
Dan blijkt weer dat een warmtepomp bij nieuwbouw best een beroerde investering is. En dit is nog bij een behoorlijk grote vrijstaande woning.

Als je het plaatje voor een meer standaard nieuwbouw tussenwoning maakt, die veel minder verwarmingsbehoefte heeft, maar wel hetzelfde SWW gebruik, wordt de vergelijking nog veel beroerder en liggen je jaarlijkse lasten voor verwarming + SWW met een WP zomaar 50% hoger dan ze zouden zijn geweest met een gasketeltje, en dan reken ik nog met erg weinig stroomverbruik tegen een laag tarief van 25 cent:
[Afbeelding]

Sinds die uitspraak heb ik een nieuw huis, waarbij ik een pana 9j + atlantic explorer 270liter heb geinstalleerd. De investering zat ruim onder de 5k na subsidie. Hier heb ik ook wel veel zelf gedaan, vooral de cv zijde, het aansluiten van de warmtepomp is gedaan door de installateur.
Het ligt er net aan welk pad je bewandel, hoe complex je installatie is, welke installatie je hebt en hoeveel je getild wordt door de installateur.

Kan je iets meer over je installatie delen en waarom de teller op 10k+ staat (8k+ na subsidie))?

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 18-01-2025 10:49 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:41:
Sinds die uitspraak heb ik een nieuw huis, waarbij ik een pana 9j + atlantic explorer 270liter heb geinstalleerd. De investering zat ruim onder de 5k na subsidie. Het ligt er net aan welk pad je bewandel, hoe complex je installatie is en hoeveel je getild wordt door de installateur.
Dit gaat over nieuwbouw. Dan is subsidie niet (meer) van toepassing.
Kan je iets meer over je installatie delen en waarom de teller op 10k+ staat?
Uiteraard kan ik dat. Ik hou elke euro die in het huis wordt geïnvesteerd netjes bij, en wijs die toe aan de verschillende categorieën:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRI_oA1VY--NDUiz1HjLH4H_AzA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/doYf3M5yAGUgRVbp2ncwiNFu.png?f=user_large
Wat ik hier veel merk is dat men enkel een paar grote bedragen pakt, en dat ziet als de "kosten van de warmtepomp". Maar vaak worden al die kleine bedragen vergeten. En je ziet dat al die kleinere bedragen stiekem toch optellen naar een boel geld.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:57

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Het is jammer in elk vergelijk dat de aarde geen kosten mag rekenen voor ons wangedrag… hernieuwbare energie is het enige antwoord. Gas moeten we gewoon zo prijzen dat we er niet eens aan denken… stuiptrekkingen van een generatie bij de beleidsmakers…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:51:
[...]

Dit gaat over nieuwbouw. Dan is subsidie niet (meer) van toepassing.

[...]

Uiteraard kan ik dat. Ik hou elke euro die in het huis wordt geïnvesteerd netjes bij, en wijs die toe aan de verschillende categorieën:
[Afbeelding]
Wat ik hier veel merk is dat men enkel een paar grote bedragen pakt, en dat ziet als de "kosten van de warmtepomp". Maar vaak worden al die kleine bedragen vergeten. En je ziet dat al die kleinere bedragen stiekem toch optellen naar een boel geld.
Geen subsidie was toen niet van toepassing natuurlijk. Hierbij mijn overzicht van de warmtepomp. De wpboiler heb ik niet in details, maar die installatie was ook dermate simpel dat die lijst heel kort isAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0NAD0GK8_HzK8jJqUXb3Qz_Yd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5L0KmyEhoqJlvoRHXsvWNQxV.png?f=fotoalbum_large

Had nog gerekend met onvoorzien maar die was er niet echt, dus in de uiteindelijke berekening niet meegenomen. @Andrehj als ik heel even simpel de grote verschillen mag op sommen;
Geen subsidie
Meer uren installateur
Stek kosten (want geen mono)

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 18-01-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Miezie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:51:
Het is jammer in elk vergelijk dat de aarde geen kosten mag rekenen voor ons wangedrag… hernieuwbare energie is het enige antwoord. Gas moeten we gewoon zo prijzen dat we er niet eens aan denken… stuiptrekkingen van een generatie bij de beleidsmakers…
Eens , en je kan altijd van je af rekenen, naar je toe rekenen, of ertussen in zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:55:
Geen subsidie was toen niet van toepassing natuurlijk. Hierbij mijn overzicht van de warmtepomp. De wpboiler heb ik niet in details, maar die installatie was ook dermate simpel dat die lijst heel kort is[Afbeelding]

Had nog gerekend met onvoorzien maar die was er niet echt, dus in de uiteindelijke berekening niet meegenomen
Dit lijkt een installatie waar je 90% van het werk zelf hebt gedaan, en de installateur alleen voor de subsidie hebt ingeschakeld. Dat is mooi, en voor veel Tweakers ook een mogelijkheid. Maar geen optie voor iemand die een (projectbouw) nieuwbouwwoning koopt. En daarmee voor mijn vergelijk ook niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Uiteraard moet je dat meerekenen. Op de plek waar mijn SWW-vat staat kan ik niet wonen. En ik kan geen tuintafel neerzetten op de plek van mijn buitenunit. En in beide gevallen moeten de vierkante meters wel betaald en gefinancierd worden.
Hou vooral ook in je achterhoofd dat de gemiddelde Nederlander niet in een grote vrijstaande woning woont, maar een achtertuintje heeft van 5.5x10 meter, waarvoor meestal meer dan € 500/m² betaald is.

[...]
Ik denk dat het eerlijker is als je "kosten die je anders niet gehad zou hebben" moet hanteren. Maw, op de m2 die je nu aan de WP/CV heb toegewezen had je anders ook een bedrag moeten investeren om te wonen. Je zou dan alleen de meerprijs moeten rekenen. En als het om de euros gaat, zou je ook moeten kijken naar verkoop prijzen van je woning met WP of gasketel.

Neemt niet weg dat een wp absurd duur is in aanschaf, het lijkt gewoon 15k te moeten kosten. Ik heb met een aantal offertes meegekeken en het lijkt alsof ze naar een eind bedrag toe rekenen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Dit lijkt een installatie waar je 90% van het werk zelf hebt gedaan, en de installateur alleen voor de subsidie hebt ingeschakeld. Dat is mooi, en voor veel Tweakers ook een mogelijkheid. Maar niet geen optie voor iemand die een (projectbouw) nieuwbouwwoning koopt. En daarmee voor mijn vergelijk ook niet realistisch.
Heb veel voorbereiding zelf gedaan ja, installateur heeft alles aan de warmtepomp gedaan.
Uponor aansluiten, electra aansluiten etc.

Een mono pana 9j aansluiten is ook een stuk minder complex dan een Mitsubishi split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:57

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Dit lijkt een installatie waar je 90% van het werk zelf hebt gedaan, en de installateur alleen voor de subsidie hebt ingeschakeld. Dat is mooi, en voor veel Tweakers ook een mogelijkheid. Maar niet geen optie voor iemand die een (projectbouw) nieuwbouwwoning koopt. En daarmee voor mijn vergelijk ook niet realistisch.
Bij nieuwbouw is het vergelijk gelukkig ook niet nodig en hebben we te maken met andere uitdagingen: je betaalt de hoge prijs maar krijgt niet de bijbehorende kwaliteit en installatie. Mentaliteitskwestie.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
xoror schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:01:
[...]

Neemt niet weg dat een wp absurd duur is in aanschaf, het lijkt gewoon 15k te moeten kosten. Ik heb met een aantal offertes meegekeken en het lijkt alsof ze naar een eind bedrag toe rekenen.
Ik probeer zelf een goede installatie zo voordelig mogelijk aan te bieden, maar er gaan veel kosten zitten in aanpassingen en maatwerk. Bijvoorbeeld een dik geïsoleerde buis door de grond zodat de buitenunit niet vlak bij het huis staat. Of vervangen van vloerverdelers. Of een dakdoorvoer voor PVT panelen. Als een nieuwbouwhuis zo gebouwd wordt dat er standaard aansluitingen voor aanvoer en retour, en voor stroom, in een ruimte bij de buitenmuur aanwezig zijn kost een monoblock warmtepomp niet zoveel meer dan een gasketel.
De kosten voor de positionering van die aansluitingen zijn niet hoger dan de aanleg van een gasaansluiting.
De situatie is nu niet zo, maar dat zouden we wel kunnen doen. Vergeet niet dat we in Nederland heel goedkope HR gasketels hebben vergeleken met onze buurlanden als gevolg van standaardisatie en daarmee schaalvoordelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:58

[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wist al wel dat de kostenberekening zo zou uitkomen, ik reken ook weleens op excel en kom dan tot de conclusie dat voor puur het geld je het niet hoeft te doen.

Maar moeten we daar niet vanaf? Dat NLse in geld denken. Wil je misschien een moderne installatie die zo min mogelijk energie vraagt en wel comfortabel is?

Tevens wat moet je tot “de” investering warmtepomp rekenen? We moeten daar vanaf.

Was van de week bij een oudere woning van gas af. Die waren goed voorbereid. De meterkast was al vervangen en uitgebreid met 9 groepen. Er was al een PV installatie en inductiekookplaat geplaatst en de voorbereidingen voor elektrisch rijden.
De afgifte was al vervangen voor T33 met fans.
Kost allemaal geld.
Uiteindelijk door ons wat installatie aanpassingen gemaakt, grondleiding, opstelplaats en 2 monobloc warmtepompen in cascade (was door een adviseur geadviseerd, nou prima)

Dus die hele installatie is verbeterd en vervangen.
Moet je dat dan afschrijven in 10 jaar? Of alleen de monobloc?

Want na 10-15 jaar rijd je een karretje met nieuw monobloc naar de plek, de leidingen, bekabeling binnen is allemaal duurzaam en voor 50jaar uitgelegd.
Met 4 uurtjes met 2 man draait daar weer een gloednieuwe pomp met misschien wel COP 6 of 7 over 12 jaar met een investering van 4-5K (zonder inflatie en zonder subsidie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Verder zullen de warmtepomp prijzen de cv ketel markt gaan volgen. Deze worden relatief steeds efficiënter geproduceerd en gemonteerd.

Maar al met al vraag ik me ook weleens af wat we er nou uiteindelijk mee opschieten. Want al dat werk had je ook niet kunnen doen en dat scheelt ook weer enorm veel: fabrieken, installaties, koper, isolatie, verbouwingen e.d.
Je had ook kunnen zeggen, we gaan pas op all electric bij grotere renovatie of complete nieuwbouw wanneer er makkelijk vloerverwarming e.d. in kan.
Opzich doen we maar wat als mensheid als het maar goed voelt.

[ Voor 62% gewijzigd door Technician- op 18-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:55
Vraag over isolatie van hydraulische leiding buiten (naar monoblock) en het plastic tape dat ik hier veel gebruikt zie worden. Waar is het plastic tape voor nodig?

Over 2 weken wordt de WP geplaatst op ruime 3 m van de gevel.
Installateur heeft gisteren vast leidingen gelegd en geisoleerd. Opbouw leidingen:

Henco 32mm mlb met standaard 6 mm isolatie + ~15 mm extra isolatie aangebracht door installateur (geen armaflex maar...? ) .
Nu zit er wel plastic op de naden, maar niet om de buisisolatie in zijn geheel. Is dat plastic nog iets om toe te voegen?

PS. Let niet op de takken, die gaan nog weg.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rLDRZVuniulIu7LSDUiAMQ1QoA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x1uwGWI9v8yLSqehv0mBhD47.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-10 16:11

[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hier vorig jaar ook aan gerekend; zie hier. Ik had wel een andere vraagstelling, n.l. wat is het voordeligst: CV ketel vervangen of WP installeren. Bij mij kwam de WP er als de voordeligste optie uit.

Andere verschillen tussen mijn en jouw berekening:
- ik heb de m2 niet meegenomen aangezien ik die niet relevant voor deze vraag vind
- ik heb de impact op BOX3 wel meegenomen maar die is maar klein

Uiteindelijk kom ik op een terugverdientijd van 7.7 jaar.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:03

timovd

Voorsprong door techniek

@freakaleek het tape wordt vaak gebruikt tegen vogels of andere dieren die er in gaan knagen. In jouw geval lijkt het er op dat er extra buisisolatie voor binnen is gebruikt. Dat gaat vocht absorberen bij vochtig weer en dan heeft de isolatie geen zin meer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
cville schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Ik heb hier vorig jaar ook aan gerekend; zie hier. Ik had wel een andere vraagstelling, n.l. wat is het voordeligst: CV ketel vervangen of WP installeren. Bij mij kwam de WP er als de voordeligste optie uit.

Andere verschillen tussen mijn en jouw berekening:
- ik heb de m2 niet meegenomen aangezien ik die niet relevant voor deze vraag vind
- ik heb de impact op BOX3 wel meegenomen maar die is maar klein

Uiteindelijk kom ik op een terugverdientijd van 7.7 jaar.
Een ander groot verschil is nieuwbouw (zonder subsidie) versus bestaande bouw (met subsidie).

Voor bestaande bouw met een niet te klein gasverbruik is de warmtepomp in veel gevallen financieel behoorlijk aantrekkelijk (zoals ook bij jou het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
timovd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:41:
@freakaleek het tape wordt vaak gebruikt tegen vogels of andere dieren die er in gaan knagen. In jouw geval lijkt het er op dat er extra buisisolatie voor binnen is gebruikt. Dat gaat vocht absorberen bij vochtig weer en dan heeft de isolatie geen zin meer.
Hm dat zou mooi vervelend zijn. Ik zal het nog eens navragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanx
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-04 23:09
Misschien past het niet in dit topic, laat het dan weten en ik verwijder het bericht.

Onze 8Kw l/w warmtepomp heeft voor de tweede maal een lekkende warmtewisselaar binnen een jaar van gebruik. De installateur suggereert nu dat dit wordt veroorzaakt doordat de nalooptijd van de pomp op 0 staat. Volgens hem moet de pomp tenminste 5 minuten nalopen, anders wordt de warmtewisselaar te heet en kan deze scheuren. Zou dat kunnen? En als dat zo is, waarom zit er dan een instelling op de warmtepomp waarmee je de nalooptijd op 0 kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-10 21:27
@iwanx ik zou ook even merk en type noemen ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanx
Ah, dat is wel zo handig, het betreft een Hitachi Yutaki S 3 (geen combi maar de single-split set - 8 kW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SebastiaanPs schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Met de aroTHERM 55/6 of 75/6 heb je echt geen miskoop! Gisteren een inbedrijfstelling uitgevoerd van de aroTHERM 75/6… Vaillant is in dit opzicht wel echt mijn favoriet. Even los dat alle A merken tegenwoordig wel een stuk stiller zijn, vooral de nieuwe generaties.
Vindt het verhaal van LG wel vrij duidelijk zoals eerder vermeld.
Beide compressoren hebben hun voor en nadelen, zou dus eerder gewoon afgaan op het maximaal geluidsvermogen van de warmtepomp en hierop vergelijken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iwanx schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:15:
Misschien past het niet in dit topic, laat het dan weten en ik verwijder het bericht.
Het gaat over warmtewisselaars in warmtepompen, dus dat lijkt me wel. Overigens is er voor Hitachi ook een eigen topic: Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp
Onze 8Kw l/w warmtepomp heeft voor de tweede maal een lekkende warmtewisselaar binnen een jaar van gebruik. De installateur suggereert nu dat dit wordt veroorzaakt doordat de nalooptijd van de pomp op 0 staat. Volgens hem moet de pomp tenminste 5 minuten nalopen, anders wordt de warmtewisselaar te heet en kan deze scheuren. Zou dat kunnen? En als dat zo is, waarom zit er dan een instelling op de warmtepomp waarmee je de nalooptijd op 0 kunt zetten?
Bij mijn Mitsubishi heb ik ook een dergelijke instelling, alleen doet de WP er niks mee. Zodra de thermostaat de WP uitschakelt, gaan zowel pomp als compressor direct uit. Is blijkbaar (bij Mitsubishi dus) niet zo'n groot probleem.
Toch zou ik ook graag de waterpomp nog even door laten lopen. Dat "voelt" wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:03

timovd

Voorsprong door techniek

Bij Panasonic blijft de (cv-water)pomp doorlopen. Daar zal vast een hele goede reden voor zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanx
Bij Panasonic blijft de (cv-water)pomp doorlopen. Daar zal vast een hele goede reden voor zijn.
Zou het niet laten doorlopen dan inderdaad de warmtewisselaar doen scheuren? Maar waarom kun je dan in hemelsnaam 0 minuten nalooptijd instellen? Als dat zo desastreus is, dan is het toch raar dat je dit zonder problemen kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:47
Sinds eind november een panasonic 9J in gebruik.
Het externe magneetfilter leeg ik elke 2 weken, met deze opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6SXWi6giDyrRTti_a_UhLBQWAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkvrYKnjZP996tz3XDReedms.jpg?f=fotoalbum_large

Zou ik het minder vaak kunnen doen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
BarryH schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:35:
[Afbeelding]

Is dit inclusief de (bij mij zwarte) drab die direct aan de magneet kleeft? Volgens mij is dit helemaal niets, ik maakte 'm de eerste maanden een paar x schoon (oude CV installatie), nu doe ik dat 2 x per jaar.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
blb4 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:41:
[...]

Is dit inclusief de (bij mij zwarte) drab die direct aan de magneet kleeft? Volgens mij is dit helemaal niets, ik maakte 'm de eerste maanden een paar x schoon (oude CV installatie), nu doe ik dat 2 x per jaar.
Nee dit is de calaffeti (?): warmtepomp uit, bij calafetti de magneetring eraf, aftapkraan even flink open.

Dus niet de filter in de warmtepomp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
BarryH schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:35:
[Afbeelding]

Die hoef je maar eens per jaar te spoelen.
Idd in het begin een paar keer om te checken of er niet heel veel drab inkomt. Maar dit is niks.

Het filter in de 9J daarentegen is mini en slibt wel snel dicht ondanks de magneetfilter ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Technician- Merk je dat nog aan een verminderde flow, of is het niet zo merkbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe heb je de onderhoudskosten berekend? Want €60,- is tegenwoordig wel erg weinig. Alleen al een onderhoudsset (pakkingen etc) kost minimaal €25,- tot €65,- (Afhankelijk van merk, type en benodigde set)

Feenstra rekent bijvoorbeeld voor het basis onderhoud het volgende:

CV ketel:
- Eenmalig €75,-
- Jaarlijks €96,60
- Onderhoud 1x per 24 maanden.
- Materiaalkosten niet inbegrepen, ca €45,- verwacht ik.

Warmtepomp hybride (excl cv ketel):
- Eenmalig €75,-
- Jaarlijks 108,96

Maar eerlijk gezegd doen de meeste mensen wel de ketel laten onderhoud, maar de warmtepomp of airco helemaal niet. Dan bespaar je in bijv 10 jaar toch ca €1266,-

De oppervlakte binnen/buiten is discutabel, de ene zal echt ruimte inleveren… De andere benut ruimte waar je toch niks aan hebt… Bijvoorbeeld een dakopbouw of cilinder unit op de plaats waar de cv ketel stond.

De afschrijving van zo’n installatie is beetje afhankelijk vanuit welk uitgangspunt je het bekijkt.
- TVT / Rendement etc.
- Afschrijving ivm reparatie niet meer verantwoord is.

Even het belangrijkste onderdeel meegerekend: Warmtewisselaar (cv ketel) en compressor (warmtepomp)

Een ketel kost ca €2500,- / Reparatie warmtewisselaar ca €1250,-
Een warmtepomp kost €15.000,- / Reparatie compressor gemiddeld €2500,- (prijzen verschillen best wel sterk tussen de merken en serie warmtepompen)

Reparatie ketel is 50% van een nieuwe installatie.
Reparatie warmtepomp is (afgerond) 17% van een nieuwe installatie.

Is het dan een eerlijke vergelijking om beide in 10 jaar te willen afschrijven?

Verder mooi voorbeeld, het is altijd goed om over je investering na te denken en welke uitgangspunten je belangrijk vind! :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
BarryH schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:58:
@Technician- Merk je dat nog aan een verminderde flow, of is het niet zo merkbaar?
Sterker nog, je moet de Max flow instellen en noteren hoeveel l/min je WP doet (bij gelijke opening van alle gebruikers)
Pas als de flow zakt ga je het interne filter reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online

[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn vorige huis, vrijstaand, is eind 2017 opgeleverd. Ik heb niets berekend toen, dak vol met 36 zonnepanelen en een 8 kW wp (overgedimensioneerd vanwege het geluid) voor 180 m2 vvw en een hr speksteen houtkachel voor als de poep de ventilator raakt. Oh ja, ook heel veel plafondventilatoren in huis, geen koeling, wel dakplatanen op het oosten etc etc.

Ik geloof er wel in.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
timovd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:41:
Ik ben er inmiddels achter dat het Climaflex is (volgens de persoon die het heeft aangelegd).
Ik zie hier : https://www.climaflexpipeinsulation.co.uk/ dat het buiten gebruikt kan worden maar niet UV resistent is. Onder de grond lijkt me dat geen probleem? Alleen uiteinde bij de WP dus goed aftapen?

Of toch nog in zn geheel een plasticje eromheen om te beschermen tegen vocht

Edit. Nevermind ben inmiddels achter de post van @Technician- gekomen waarin hij https://www.buisisolatie....atie-uv-plak-overlap.html aanraadt, inderdaad isolatie met UV/waterbescherming.

[ Voor 16% gewijzigd door freakaleek op 18-01-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:55
ErnstvV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Nou, toen ik een 18mm knel naar schroef nodig had werd mij in de Duitse bouwmarkt verteld dat dat alleen nog maar op bestelling leverbaar was aangezien er nog maar weinig vraag naar was. Alleen in soldeer hadden ze nog wat liggen dus heb ik uiteindelijk dat er maar op gesoldeerd.
Ik heb even op de site van Hornbach in De gekeken of het aanbod zo is veranderd sinds ik daar niet meer woon, maar dat valt best mee hoor, kijk maar eens hier, er zijn 236 items die met 18 mm koperen fittings te maken hebben; zowel soldeer als knel, nu.
https://www.hornbach.de/s...=3&isInitialRequest=false

Maar het klopt, knelfittingen zijn nooit populair geweest in Duitsland.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:07:
Hoe heb je de onderhoudskosten berekend? Want €60,- is tegenwoordig wel erg weinig.
Die 60 euro staat dan ook bij het kostenoverzicht uit 2018. Toen liet ik onze CV-ketel nog onderhouden voor 90 euro per twee jaar door de plaatselijke installateur.
Die 60 euro per jaar was toen voor mij in ieder geval realistisch.

Aan onderhoudscontracten deed ik toen ook al niet. Dat is een verzekering voor een risico wat ik gemakkelijk zelf kan dragen, en die ik dus nooit af zal sluiten.

In het kostenoverzicht van 2025 heb ik dat verhoogd naar 100 euro per jaar (200 euro per 2 jaar), vooral om de extra kosten door de gasketelwet te dekken.
Warmtepomp hybride (excl cv ketel):
- Eenmalig €75,-
- Jaarlijks 108,96

Maar eerlijk gezegd doen de meeste mensen wel de ketel laten onderhoud, maar de warmtepomp of airco helemaal niet. Dan bespaar je in bijv 10 jaar toch ca €1266,-
Dat klopt, maar niet iedereen doet dat, daarom toch een klein bedrag van € 50/jr daarvoor begroot.
Is het dan een eerlijke vergelijking om beide in 10 jaar te willen afschrijven?
Boekhoudkundig is dat toch echt gebruikelijk. En ja, bij mij gaan de spullen ook altijd langer dan dat mee. CV-ketels zeker 15 jaar, en ik hoop dat mijn warmtepomp dat ook haalt.
Maar in het laatste tabelletje, waarmee ik reken met die 15 jaar afschrijvingstermijn zie je dat je met een WP bij een standaard nieuwbouw tussenwoning nog steeds duurder uit bent dan je zou zijn geweest met een simpel CV-keteltje.
Die keus is echter al voor je gemaakt, dus je zult het er als woningbezitter mee moeten doen.

Hopelijk komt die woningbezitter dan een keer in dit topic (of één van de vele merkspecifieke topics), waar dan als eerste wordt aangeraden om die dure zoneregeling eraf te halen, zodat het lage begrootte stroomverbruik van 1250 kWh ook daadwerkelijk gehaald wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
DutchWing schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Met de aroTHERM 55/6 of 75/6 heb je echt geen miskoop! Gisteren een inbedrijfstelling uitgevoerd van de aroTHERM 75/6… Vaillant is in dit opzicht wel echt mijn favoriet. Even los dat alle A merken tegenwoordig wel een stuk stiller zijn, vooral de nieuwe generaties.

[...]

Vindt het verhaal van LG wel vrij duidelijk zoals eerder vermeld.
Beide compressoren hebben hun voor en nadelen, zou dus eerder gewoon afgaan op het maximaal geluidsvermogen van de warmtepomp en hierop vergelijken.
Toch lees je op veel engelstalige sites om voor huizen altijd voor een scroll compressor te gaan vanwege de veel mindere of afwezige vibraties. Een ventilator die draait is heel wat anders als een brom. Continue wind is iets anders als een vlieg of mug die rondvliegt. Nu vliegt ie elk uur een kwartier rond (bijkomen van defrost).
Qua vaillant zie je op engelse sites ( bijvoorbeeld ) ook klachten over humming buzzing noise als de wp hard werkt.
In ieder geval vermelden ze ook tonaliteitstoeslag ( 0 dB bij de lage vermogens types) maar bij welk vermogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
Ik vraag het me af, heb zelf een twin-rotary. Dus met twee excentrieken op een as. Die heffen elkaar op dus vrijwel trillingsvrij.
Toch maakt het apparaat in mijn optiek (Gevoelig typetje?!) teveel lawaai. Zal meer met het gewicht van ik dacht amper 30kg te maken hebben.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
LacsapOV schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:39:
Ik vraag het me af, heb zelf een twin-rotary. Dus met twee excentrieken op een as. Die heffen elkaar op dus vrijwel trillingsvrij.
Toch maakt het apparaat in mijn optiek (Gevoelig typetje?!) teveel lawaai. Zal meer met het gewicht van ik dacht amper 30kg te maken hebben.
Die heb ik ook , bijzonder lawaaierig op hoge vermogens. Twin, je zou zeggen dat de brom frequentie 2x zo hoog wordt. Maar zie , ik zie 2 stuks , 53 en 106, terwijl de uitlezing zegt dat ie op 106 draait.
Klopt natuurlijk ook, die 106 is het aantal compressies, maar de as draait op 53.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czcZms0yCf7Elqk8uybopxxM2z4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CJE1INJGJCb4RCqa1yYefKMI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hoe gaat het met de warmtepompen in den lande?
Vind het vandaag wel heel bijzonder weer. Hier in Twente is het nog steeds -2C met zeer dichte mist (vanochtend) erg vochtig bij -2C is best uitzonderlijk.

De warmtepomp hier thuis houdt het netjes 22C
Bij mijn pa, radiatoren en te krappe WP (5Kw op
Groot oud vrijstaand huis) is er al overgeschakeld naar gas cv. Die had hij laten zitten. Dit hieldt de aanvoertemp niet meer door de veelvuldige defrostst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-10 17:43
Technician- schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:40:
Vind het vandaag wel heel bijzonder weer. Hier in Twente is het nog steeds -2C met zeer dichte mist (vanochtend) erg vochtig bij -2C is best uitzonderlijk.

Groot oud vrijstaand huis) is er al overgeschakeld naar gas cv. Die had hij laten zitten. Dit hieldt de aanvoertemp niet meer door de veelvuldige defrostst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nfDhKkHg9l05QeCmLg_yol1uC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QH6SVFTEmExfY1EF07qMTc9u.jpg?f=fotoalbum_large

Defrost mania. Zuid holland, panasonic 9J monoblock.

Dit is eigenlijk de worst case voor de Panasonic, als het kouder is en droger heb je veel minder defrosts.
Hij verstookte gisteren 28 kWh zonder de backup heater, daar zal ook nog wel 5 a 10 kWh ingegaan zijn. Nu sinds vannacht staat de teller ook al op 15 kWh.

Maar het is ongekend comfortabel binnen, 21.5c constante temperatuur _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:42
Hier sinds vrijdag een oude elga carrier draaien houdt het verbazingwekkend goed vol zonder gas vebruik, 20 graden binnen met gebooste radiatoren om de 35 min ongeveer een defrost Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPDL5LDFgPnxz5bN0DsCk81N0cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McYzJVUpiTpoCiuaxMVRNm4X.jpg?f=fotoalbum_large

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:35

Drie warmtepompen in den lande vandaag:
Mijn arotherm 65/7.2 en 2 arotherm plus 55/6 (uitvoerige logging) systeem1 en systeem2

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:31

Die van mij 55/6 loopt op zn tenen. Gisteren 40 defrosts en een half graadje van Tgewenst door 40% fluisterbedrijf.

We wonen aan de dijk van de Nederrijn. Dus veel aanvoer van mist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXCmNWliC-H2ODI-MvOU2uE1l74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RO78gwbnJG550reDqBXdtWtO.png?f=fotoalbum_large

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-10 15:33
Hier langs de IJssel, -2 en mist.
(Slechts) Iedere 2 uur een defrost en een prima 20,5 binnen. 26 kWh verstookt en 96 kWh geleverd, ta=30/31 graden. Grote vrijstaande woning, dus lijkt mij netjes. Regelgedrag van de verwarming is top nu de warmtepomp goed om is aangesloten.
Beetje jammer alleen dat hij de defrosts ineens uit de boiler trekt . ;(

[ Voor 6% gewijzigd door ZonnigY op 19-01-2025 14:07 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:05
Hier op de noord-oost Veluwe is het in huize Signor Doekie aangenaam en wordt de keet met twee vingers in de neus door een Panasonic 5J en met een nachtverlaging van 1,4° van 18,8° naar 20,2° weer opgestookt met een ta28 en een tr24, een flow van 10ltr/min en met iedere 45 min tot een uur een defrost.
Het is een uitgebouwde tweekapper en goed na geïsoleerd met beneden vvw en boven radiatoren die we zo goed als niet gebruiken, alleen in de badkamer.

Ook in het Gooi bij mijn zoon in hun tweekapper uit 1926 blijft het aangenaam op temperatuur d.m.v. de Panasonic 5J, ondanks dat er daar 6 pijpjes in de verdamper in permanente staking zijn. Deze moet wel wat harder werken dan bij ons maar het valt mij alleszins mee dat dit lukt.
Hier wordt met ca 85m2 droogbouw vvw beneden en boven de boel verwarmd. Doordat hier de tr boven de 27° is gebeuren de defrosts hier bijna zonder buh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Djvdb schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:59:
Hier sinds vrijdag een oude elga carrier draaien houdt het verbazingwekkend goed vol zonder gas vebruik, 20 graden binnen met gebooste radiatoren om de 35 min ongeveer een defrost [Afbeelding]
Mooie temperaturen voor radiatoren. T33's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Daannn1987 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Mooie temperaturen voor radiatoren. T33's ?
nee keuken is een betherma convector (twin) van 1,60 en de woonkamer is een t22 van 0,30x 2,40. We hebben er wel heimeier 300 kranen opzitten dus er gaat ook flink wat flow door. Woning is uit 2000 (rc 3,0) en we hebben ook decentrale wtw beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:35
@Signor Doekie
Interessant dat de Panasonic 5J mono's de BUH al bij retourtemperaturen < 27°C
tijdens een defrost bijschakelen. Is dit niet relatief vroeg?
Hangt misschien ook samen met mono vs. split, want bij mij gebeurt dit bijna nooit
en vermoedelijk pas bij een retour < 20°C. Ik zie wel af en toe een aanvoer < 14°C
maar dit is geen probleem en ook zonder BUH op te lossen.
BUH sinds inbedrijfstelling 27 november: 8 kWh en 6 schakelingen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Laatst online: 09:54
ZonnigY schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:06:
Hier langs de IJssel, -2 en mist.
(Slechts) Iedere 2 uur een defrost en een prima 20,5 binnen. 26 kWh verstookt en 96 kWh geleverd, ta=30/31 graden. Grote vrijstaande woning, dus lijkt mij netjes. Regelgedrag van de verwarming is top nu de warmtepomp goed om is aangesloten.
Beetje jammer alleen dat hij de defrosts ineens uit de boiler trekt . ;(
Hier vergelijkbaar, Is nu sinds 00.00 uur met de 8e defrost bezig, dus om de 1 uur en 3 kwartier.
Temp buiten gemiddeld -2, binnen 20 graden en verbruikt tot nu 21 kwh maar heeft intussen ook de 300 liter boiler op 65 graden gebracht
Heb ook een grote vrijstaande woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Djvdb schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:33:
[...]

nee keuken is een betherma convector (twin) van 1,60 en de woonkamer is een t22 van 0,30x 2,40. We hebben er wel heimeier 300 kranen opzitten dus er gaat ook flink wat flow door. Woning is uit 2000 (rc 3,0) en we hebben ook decentrale wtw beneden.
Nice! Dat bied perspectief.

Door omstandigheden
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
moet ik weer verhuizen. Ik ga terug naar eenzelfde woning (2kapper 130m2) als ik hiervoor had welke ik warm hield met een ELGA Toshiba + VVW.

Nu heeft de nieuwe woning nog Jaga's Type 20's + WTW-D + overal HR++ glas. Het historsich gasverbruik ligt op 600m3 per jaar, dat ligt ook in lijn met wat ik in mijn vorige woning had voordat de ELGA kwam.

Ik zal ze sowieso met zelfbouw (14cm fans) gaan boosten, dus heb wel goede hoop dat het goed komt. 600m3 is eigenlijk niets, dat is inc tapwater.

Er zal zeer waarschijnlijk een Pana 5j komen, die dit op z'n slofjes moet kunnen.

Die kranen zijn wel interessant, ik maak mij vooral bang om ruis, daar heb ik wel wat ervaring mee met die jaga's

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 19-01-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
dunklefaser schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:35:
@Signor Doekie
Interessant dat de Panasonic 5J mono's de BUH al bij retourtemperaturen < 27°C
tijdens een defrost bijschakelen. Is dit niet relatief vroeg?
Hangt dit misschien ook samen met mono vs. split, want bij mij gebeurt dit bijna nooit
en vermoedelijk pas bij een retour < 20°C. Ik zie wel af en toe een aanvoer < 14°C
maar dit is geen probleem en ook zonder BUH op te lossen.
BUH sinds inbedrijfstelling 27 november: 8 kWh en 6 schakelingen.
Doet mijn Pana 9j helaas ook... met behoorlijk wat verbruik erbij.
Ik neem het maar voor lief, over het algemeen heb ik een bizar laag verbruik voor een vrijstaande woning van 192m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Daannn1987 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Nice! Dat bied perspectief.

Door omstandigheden
***members only***
moet ik weer verhuizen. Ik ga terug naar eenzelfde woning (2kapper 130m2) als ik hiervoor had welke ik warm hield met een ELGA Toshiba + VVW.

Nu heeft de nieuwe woning nog Jaga's Type 20's + WTW-D + overal HR++ glas. Het historsich gasverbruik ligt op 600m3 per jaar, dat ligt ook in lijn met wat ik in mijn vorige woning had voordat de ELGA kwam.

Ik zal ze sowieso met zelfbouw (14cm fans) gaan boosten, dus heb wel goede hoop dat het goed komt. 600m3 is eigenlijk niets, dat is inc tapwater.

Er zal zeer waarschijnlijk een Pana 5j komen, die dit op z'n slofjes moet kunnen.

Die kranen zijn wel interessant, ik maak mij vooral bang om ruis, daar heb ik wel wat ervaring mee met die jaga's
Dat zou dan denk ik wel goed moeten gaan hier is het historisch verbuik 750m2. Ook zelfbouw fans maar dan met 9cm onder de t22 en 12cm onder de betherma. Fans staan overigens zo zacht dat je ze niet kunt horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Onze bamipomp houdt het hier prima warm in de stille modus.

Ontdooit wel om de haverklap.. maar met 480 meter aan slangen in een dikke betonnen vloer merk je daar niets van.. d:)b

Binnenuit hangt in de schuur overigens. Daarom dat ie water rondt blijft pompen ondanks dat de buitenunit soms uit staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07S9UutKbKyrfbboCIY3xfCLFO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPakqvTJtvVyl3ylyUAFrvC0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaMMma6i9S5_rd2FNdffXE2D73E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNemOi8fH5LNMwGfgZVPeBEX.jpg?f=fotoalbum_large

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Hier in regio Utrecht niks te klagen met de 5J:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srcKWZ45SbU3Y5KdorBD6ecy1XQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J67pOlwlce9heXr6xE92gG2E.png?f=fotoalbum_large

Binnen is het steady 20 graden op een directe stooklijn van 27 graden. Net graadje hoger gezet, kijken of het naar 20.5 wil.
Defrosts nu dus zonder BUH, gaat ook prima.

Maar de dagen zonder mist zijn toch leuker om te bekijken, dan deze chaos-grafiek :P

[ Voor 5% gewijzigd door MisterMailman op 19-01-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MisterMailman schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Hier in regio Utrecht niks te klagen met de 5J:
[Afbeelding]

Binnen is het steady 20 graden op een directe stooklijn van 27 graden. Net graadje hoger gezet, kijken of het naar 20.5 wil.
Defrosts nu dus zonder BUH, gaat ook prima.

Maar de dagen zonder mist zijn toch leuker om te bekijken, dan deze chaos-grafiek :P
Ik zie je retourtemp onder de 25C zakken met defrost. Theoretisch stuurt de pana dan de BUH aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Technician- schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Ik zie je retourtemp onder de 25C zakken met defrost. Theoretisch stuurt de pana dan de BUH aan.
Niet als je 'm uitzet in het verborgen menu ;)
Wat ik dus van de week gedaan heb, want elke defrost ging op de BUH door de lage stooklijn. Terwijl er in huis massa genoeg is...

[ Voor 7% gewijzigd door MisterMailman op 19-01-2025 15:27 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Technician-
MisterMailman schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Niet als je 'm uitzet in het verborgen menu ;)
Wat ik dus van de week gedaan heb, want elke defrost ging op de BUH door de lage stooklijn. Terwijl er in huis massa genoeg is...
Ohja dan niet nee. Maar je hebt wel lef dan.
Je weet dat je wisselaar al bij Tr van 15C kan kapot knappen door ijsvorming?
De verdampingstemperaturen zijn bij deze lage temp ook lager. Dat betekend dat het koudemiddel tijdens een defrost bv wel -10-15K kan zijn van de watertemperatuur.
Het is niet voor niks dat fabrikanten onder de 20C water een BUH aanzetten. Das niet voor de grap.

[ Voor 33% gewijzigd door Technician- op 19-01-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 26-10 17:43
Technician- schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Ik durf het ook niet, heb geen zin om 30 euro energie te besparen en dan terug te komen van wintersport met een bevroren unit. Al zou ik die backup heater kunnen schakelen met de heishamon dan zou ik het wel aandurven door nog wat extra monitoring in home assistant in te programmeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Technician- schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Je weet dat je wisselaar al bij Tr van 15C kan kapot knappen door ijsvorming?
De verdampingstemperaturen zijn bij deze lage temp ook lager. Dat betekend dat het koudemiddel tijdens een defrost bv wel -10-15K kan zijn van de watertemperatuur.
Het is niet voor niks dat fabrikanten onder de 20C water een BUH aanzetten. Das niet voor de grap.
Tja, keuzes... ik monitor de defrosts afgelopen dagen, en zie mn retour niet onder de 22 komen bij een defrost. Wel is retour altijd onder de 27, aangezien stooklijn 28 of 29 is. En bij Tr < 27 = BUH.
Dat betekent óf stooklijn flink omhoog om Tr boven de 27 te krijgen (=minder zuinig), óf accepteren dat elke defrost op de BUH gaat (=minder zuinig) óf BUH uitzetten (=risico). Ik ben er nog niet uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:05
Mijn jaar verbruik voor verwarming ligt tussen 1300kWh en 1400kWh waarvan ca 10% voor de buh is. Voor die paar knaken ga ik het er niet op wagen dat mijn wp te barsten gaat en we in de kou zitten. De gasleiding is inmiddels verwijderd en dus geen gas meer als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
Hier ook -2 en aardig wat mist dus elk uur een defrost. Aangenaam warm binnen maar met een COP van 3.3 niet om over naar huis te schrijven. 🤭

Heel gek is het niet want ik ben net even een rondje wezen fietsen. Ik had het ijs echt overal zitten. Zelfs op de helm en mouwen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:49

martijn v o

Certified by Enphase.

@Technician-

Hier gaat ie goed 5J aanvoer 26 graden retour 23.
Ik kan bevestigen dat het goed gaat zonder back-up heater tot een (aanvoer) daling van 17 graden :-). Het ding staat al een jaar uit.

Het was beter geweest als meneer Panasonic het ding voor de wisselaar had geplaatst in plaats van erachter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8Sy14haSe8m19JYIUHVDnKTggA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NfW2BPrSqKJ0gOT0beDZS4Qw.png?f=fotoalbum_large

Gisteren hadden we de dag met het meeste verbruik ooit van de WP een 14,24 kWh voor 24 uur, hij heeft ook de hele dag en nacht aangestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXBVyowoQ3hoGKUzF9B5oNbJW48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SwDf6YNaSSWCC29mNCO5EDo1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door martijn v o op 19-01-2025 17:13 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 20:39
@martijn v o In de maandoverzichten zie ik dat jij een veel lager verbruik hebt dan anderen met een 5J. Enig idee waar 'm dat in zit?

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
MisterMailman schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:53:
[...]

Tja, keuzes... ik monitor de defrosts afgelopen dagen, en zie mn retour niet onder de 22 komen bij een defrost. Wel is retour altijd onder de 27, aangezien stooklijn 28 of 29 is. En bij Tr < 27 = BUH.
Dat betekent óf stooklijn flink omhoog om Tr boven de 27 te krijgen (=minder zuinig), óf accepteren dat elke defrost op de BUH gaat (=minder zuinig) óf BUH uitzetten (=risico). Ik ben er nog niet uit...
Ben jou zal het wel goed gaan, alleen je hebt geen marge meer.
Als je er meer gevoel bij wilt hebben moet je de zuiggas temp of temp na expansieventiel en wisselaar uit monitoren (dus de koeltechnische temperaturen)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

@Ecowoman Goed ontwerp :-)

WP genomen met:
- Goede isolatie (HR++ glas hele huis, duco HR roosters kunststof, isolerende brievenbuis, terugslagklep op de afzuigkap, tonzon in de kruipruimte en alle rubbers van de ramen en deuren nagelopen.
- Verwarming in het hele huis (ook op zolder) vloerverwarming hart-hart 12,5 cm, groepen niet langer dan 60 meter.
- GEEN buffervat :-)
- GEEN zoneregelingen alles ingeregeld op basis van retourtemperatuur
- GEEN menggroepen
- Aanvoertemperatuur zo laag mogelijk (setting is 26 graden momenteel)
- Pomp naar minimum
- Geen warmwater door de WP (heb ik een aparte WPB voor)
- machine proberen te draaien als de zon schijnt (en dus hogere buiten temp)
- Overgedimensioneerde machine (wel met oog naar minimum afgifte)

En ook een normaal huis, tussenwoning 1989 105 m2.
Op jaarbasis ben ik ongeveer 1050 kWh kwijt voor de verwarming en in de zomer 200 kWh voor koeling
Jaar SCOP is 5,1 over de laatste 4 jaar genomen.
Je kunt het ook zien aan de defrosten, ik heb er gemiddeld maar 130 per seizoen.
De machine staat te pruttelen op minimum niveau en dan wordt uiteindelijk het huis eigenlijk nog te warm. Gisteren avond was het 21 graden of eigenlijk de hele dag en nacht daar tegenaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4TULk6NYUqKew2ko5H0Gq2Phkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6CqZmQcuOJl7265oOy1CYGhU.png?f=fotoalbum_large

Dus ontwerp is wel geslaagd.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 20:39
martijn v o schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:29:
- machine proberen te draaien als de zon schijnt (en dus hogere buiten temp)
Op jaarbasis ben ik ongeveer 1050 kWh kwijt voor de verwarming
Gebruik je ook nachtverlaging? In de overzichten zag ik bij jou in 2024 zelfs maar 884 kWh en in 2023 816. Echt heel netjes!

[ Voor 26% gewijzigd door Ecowoman op 19-01-2025 16:51 . Reden: aanvulling over verbruik ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ja normaal gesproken gaat ie als het 4 graden of warmer is in de nacht snachts helemaal uit.
Maar als het daaronder komt blijft ie aan zonder nachtverlaging.
Nachtverlaging heeft bij ons minder zin dan gaat ie toch uit omdat ie al op minimum loopt.
En dat ding heeft de vervelende eigenschap dat als hij uit gaat nog even een minuut hard gaat blazen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:28
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:00:
Hopelijk komt die woningbezitter dan een keer in dit topic (of één van de vele merkspecifieke topics), waar dan als eerste wordt aangeraden om die dure zoneregeling eraf te halen, zodat het lage begrootte stroomverbruik van 1250 kWh ook daadwerkelijk gehaald wordt. ;)
Anekdote:
Huisbezitter mooie WP, logt P1 poort, ziet hoog elektriciteit verbruik tijdens verwarmen, installateur ziet goed lopende WP die een van zijn collega's heeft geplaatst. Huisbezitter heeft alleen WP laten plaatsen en 'de rest' zelf voorbereid, want handig.

Installateur: Zal wel ergens anders zitten.
Huisbezitter: Leugenaar, oplichter, WP's werken gewoon inderdaad niet zoals ze zeggen, etc., etc.

Niets vermoedende bezoeker (lees: ik) kwam recent langs, hoort verhaal en zegt 'oh, mag ik het eens zien?'.

Zie daar: mengverdeler met stroomslurpende oude pomp en 10 (hier en daar flink geknepen) groepen met thermische motoren die elk 15W gebruiken in geactiveerde toestand (ja, ja, 15W, er schijnen nog ergere te zijn).

De WP liep voor de rest als een zonnetje, want kon zijn vermogen wel kwijt in al die groepen en 'was al klaar', voordat die thermische motoren eens een keer dicht waren.

Die circa 210W was zo een 25-50% extra verbruik op wat de WP zelf aangaf en gaat qua tijd natuurlijk vrij gelijk op werd het meteen aan de WP gerelateerd.

Dus nog een reden om kritisch naar naregeling te kijken als je die hebt.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

Djvdb schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:33:
[...]

En geen herrie van die Heimeiers?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
The Lord schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:36:
[...]

Anekdote:
Huisbezitter mooie WP, logt P1 poort, ziet hoog elektriciteit verbruik tijdens verwarmen, installateur ziet goed lopende WP die een van zijn collega's heeft geplaatst. Huisbezitter heeft alleen WP laten plaatsen en 'de rest' zelf voorbereid, want handig.

Installateur: Zal wel ergens anders zitten.
Huisbezitter: Leugenaar, oplichter, WP's werken gewoon inderdaad niet zoals ze zeggen, etc., etc.

Niets vermoedende bezoeker (lees: ik) kwam recent langs, hoort verhaal en zegt 'oh, mag ik het eens zien?'.

Zie daar: mengverdeler met stroomslurpende oude pomp en 10 (hier en daar flink geknepen) groepen met thermische motoren die elk 15W gebruiken in geactiveerde toestand (ja, ja, 15W, er schijnen nog ergere te zijn).

De WP liep voor de rest als een zonnetje, want kon zijn vermogen wel kwijt in al die groepen en 'was al klaar', voordat die thermische motoren eens een keer dicht waren.

Die circa 210W was zo een 25-50% extra verbruik op wat de WP zelf aangaf en gaat qua tijd natuurlijk vrij gelijk op werd het meteen aan de WP gerelateerd.

Dus nog een reden om kritisch naar naregeling te kijken als je die hebt.
Af en toe zal het echt zo gaan ja ;) Als installateur zou je ook wel moeten kunnen aanvoelen wat de prutser is of degene die redelijk weet waar hij over praat en de oorzaak eerst bij zichzelf zoekt.
Die eerste zijn vervelende mensen , die verjaardagen sla ik ook altijd over ;)

Btw das leuke cop 1 verwarming die motoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:14

Hier ook al drie dagen veel mist met temperaturen van rond de -2 °C. Daardoor ca. elk uur een defrost. De temperatuur is nog wel behaaglijk in de kamer (21.5 °C). De COP is wel gezakt tot 3.1.Verbruik elektrisch is de laatste dagen opgelopen tot 25..30 kWh. Dit is het derde jaar dat de LG 7 kW het huis verwarmt, maar deze winter nu al best veel dagen met defrost mania. Het comfort heeft er gelukkig niet onder te lijden en de verwachting is, dat de mist nu langzaam wegtrekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxjE7WU5IJzPCWRtYiYJZ20sIdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCspXT9RvdqORgg1ViwaF8ur.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
Seafarer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:41:
[...]

En geen herrie van die Heimeiers?
Nee, echt 0 beneden. Boven in de badkamer horen we de leiding wel suizen. Maar daar zit dan weer geen heimeier en het is de badkamer dus sat vinden we prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-10 17:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-10 21:25
martijn v o schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:14:
@Technician-

Hier gaat ie goed 5J aanvoer 26 graden retour 23.
Ik kan bevestigen dat het goed gaat zonder back-up heater tot een (aanvoer) daling van 17 graden :-). Het ding staat al een jaar uit.

Het was beter geweest als meneer Panasonic het ding voor de wisselaar had geplaatst in plaats van erachter.
[Afbeelding]

Gisteren hadden we de dag met het meeste verbruik ooit van de WP een 14,24 kWh voor 24 uur, hij heeft ook de hele dag en nacht aangestaan.

[Afbeelding]
Heel netjes! Doe je nog iets met Heishamon? Ik zie namelijk dat je wp na een defrost amper vol in de toeren gaat en heel snel, of zelfs direct, of laat vermogen door tokkelt. Niet echt het gedrag wat je bij normaal bij een j-serie ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-10 15:08

SBL

Mijn hybride warmtepompje (ook in Twente) doet de afgelopen dagen de max van 26 defrosts per etmaal en doet dan nog ruim 4kWh/h. Daarmee verzorgt hij ongeveer 70% van de warmtebehoefte, de rest wordt aangevuld met gas.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Laatst online: 02-07 12:32
<knip> We gaan niet gewoon lopen spammen

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 22-01-2025 12:58 ]

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10 10:01

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barcomoon
  • Laatst online: 10:05
BaBoK schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:41:
@Andrehj @Technician- @SebastiaanPs @EVfan @blb4 @xoror
Inmiddels een offerte binnen voor een Mitsubishi split warmtepomp:
PUZ-SWM120YAA
ERSF-VM2E
€8155,- excl. BTW

- 50 liter Buffer €255,- excl. BTW
- 3-wegklep ESBE €125,- excl. BTW
- Tapwatersensor €56,- excl. BTW
- Beluchter €15,- excl. BTW

- 1* Installatiemateriaal + installatiekosten €2490,-
- 300 liter Boiler €1215,-
- Vuilafscheider €175,-
- Expansievat incl. Beugel €75,-
- Circulatiepomp €250,-

Installatiemateriaal + kosten bestaande uit;
1* Bijvulling koudemiddel
Waterzijdig leidingwerk
CV leidingwerk
Bochten, puntstukken etc.
Verlopen
Ontluchters
PVC materiaal
Beugelwerk
Koelleiding
Soldeerkoppelingen
Bevestigingsblokken buitendeel
Stuurstroomkabel tussen binnen- en buitendeel
Werkschakelaar bij buitendeel
Installatie koeltechniek en CV/Waterzijdig

Totaalprijs 12811euro exc. btw en exc. subisidie.
Totaalprijs 11801euro inc. btw en inc. subisidie.

In mijn optiek en met mij vele in het forum denk ik, kan eruit:
-50 liter buffer
- circulatiepomp

Wat vinden jullie verder van de offerte qua prijs?
Missen jullie hier nog elementen in?

Meterkast aanpassing doet de electricien en zit niet meegenomen in de offerte.
Mooie offerte! Ik ben ook in de markt voor deze serie. Alleen dan eentje kleiner namelijk de 100YAA. Offerte die ik tot nu toe heb gehad is veel te duur in vergelijking met deze offerte. Ik ben nog in afwachting van een andere offerte.

Gaat dit ook via Alklima? Welke installateur is dit (als je het wilt delen).

WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, ESP met Home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Sjouke Jacobsen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Heel netjes! Doe je nog iets met Heishamon? Ik zie namelijk dat je wp na een defrost amper vol in de toeren gaat en heel snel, of zelfs direct, of laat vermogen door tokkelt. Niet echt het gedrag wat je bij normaal bij een j-serie ziet...
Nee hier geen Heishamon, ik heb de Pana cloud module voor de WP, de CEMM voor de kWh-meters en de Testo voor de temperatuur en vocht metingen. Ik moet eigenlijk alleen de warmtemeter van Kampstrup nog via afstand uitleesbaar maken, maar ik wil dan gelijk de meter uitwisselen voor een versie die ook de koeling kan meten. Die schijn ik met een register ook op de CEMM te kunnen zetten. Een voor de panelen heb ik dan weer Enphase. Dus alles is wel op afstand uit te lezen en te bedienen maar dan wel via verschillende apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Woning is prima warm te houden, 264m2 woonoppervlakte waarvan 225m2 vloerverwarming.
Wel veel verlies oa vloer is rc2,5 en nog wat oude hr ramen die nog vervangen moeten worden. Komende zomer maar eens aan beginnen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Niet het lage verbruik zoals sommige hier, maar daar is de woning ook niet naar. Wel het bewijs dat een warmtepomp prima functioneert in een grote vrijstaande woning. Nu maar hopen dat we weer een zonnig voorjaar krijgen dan zijn de kosten weer 0 ;).

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2025 08:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:21:
[...]

Woning is prima warm te houden, 264m2 woonoppervlakte waarvan 225m2 vloerverwarming.
Wel veel verlies oa vloer is rc2,5 en nog wat oude hr ramen die nog vervangen moeten worden. Komende zomer maar eens aan beginnen.

***members only***

Niet het lage verbruik zoals sommige hier, maar daar is de woning ook niet naar. Wel het bewijs dat een warmtepomp prima functioneert in een grote vrijstaande woning. Nu maar hopen dat we weer een zonnig voorjaar krijgen dan zijn de kosten weer 0 ;).
Vergelijkbaar met mijn huis: zo'n 290m2 woonoppervlak waarvan 200m3 (schatting, niet precies gemeten) vloerverwarming. Isolatie is rondom rc3 (dus zowel vloer, muren als dak). Ik zit deze maand tot nu toe op 690KwH. (ter vergelijking: in januari 2023, het eerste jaar dat we er woonden, ging er 500m3 gas doorheen in 1 maand).

Ik vind het dus hele realistische cijfers die je hebt.
(ps, ik heb een 12Kw panasonic)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

ConQuestador schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:51:
[...]

Vergelijkbaar met mijn huis: zo'n 290m2 woonoppervlak waarvan 200m3 (schatting, niet precies gemeten) vloerverwarming. Isolatie is rondom rc3 (dus zowel vloer, muren als dak). Ik zit deze maand tot nu toe op 690KwH. (ter vergelijking: in januari 2023, het eerste jaar dat we er woonden, ging er 500m3 gas doorheen in 1 maand).

Ik vind het dus hele realistische cijfers die je hebt.
(ps, ik heb een 12Kw panasonic)
Gasverbruik januari 2023 was 313m3, warmtepomp is een Toshiba 8kw (+ 3kw electrisch element die nooit aan gaat).
Isolatie hier ook rondom rc2,5/3 alleen dak is rc6. Wel heel veel ramen rondom, voor het woongenot fantastisch maar wel veel verlies.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2025 09:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:42
Ik heb zaterdag mijn hoogste dagverbruik tot nu toe gehad met 23kWh, thermisch 73kWh die dag dus COP 3.17
Dat is behoorlijk lager dan het gemiddelde tot nu toe deze maand: COP4.1
Vervolgens is dat weer fors lager dan het gemiddelde vorige maand: COP5.1

Ik draai nog altijd met nachtverlaging dus het warm houden is het probleem niet :P
L/L verwarming op de slaapkamers nog niet gebruikt, blijft daar tot nu toe nog 16-18°C
assje schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:34:
Vrijstaande woning uit 1976 woonoppervlatke 200m2, volledig nageisoleerd gevel/dak/triple glas/balansventilatie (vloerisolatie en geschakelde garage moet ik nog doen)

Twee warmtepompen/systemen:
  • L/W Daikin ERGA08 t.b.v. vloerverwarming (BG&Badkamer) en SWW
  • L/L Daikin 4MX68 t.b.v. koelen en verwarmen verdieping (4x binnenunit)
Gebaseerd op 3,78kWh/graaddag gerekend naar -10°C durf ik te stellen dat 6kW ook (ruim) voldoende was geweest. Dat dacht ik van tevoren ook al wel maar geen/weinig verschil in minimum vermogen tussen 6/8kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGMzDPALcYnDUnTuQSd8oKnqj1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVXiOgs1oRRLJjgK5zZEWEaF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 21-01-2025 11:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-10 21:25
Als ik de weerberichten bekijk, dan is het defrost'feest' over een dag gelukkig weer voorbij. Ik heb diverse topics met merken warmtepompen doorgelezen. Ik zie dat het overal hetzelfde liedje is.

Als je ziet hoeveel vermogen je er in een paar dagen doorheen jast, ten opzichte van een mooie dag met een lange run op laag vermogen, dan is het verschil enorm. Ik vraag mij dan af waarom er door warmtepompfabrikanten nog niet iets is anders is bedacht om de verdamper ijsvrij te houden.

Zelf ben ik wel van de ideeën en hou van innovaties. Ik dacht aan een kleine extra warmtewisselaar tussen de ventilator en de verdamper, die warme lucht over de verdamper blaast. Of een extra spiraal in de verdamper met opgewarmd water. Deze draait dan onder de 4 graden continue mee, en zorgt zorgt ervoor dat het systeem verder ongestoord door kan werken. Dit kost uiteraard een beetje extra vermogen, maar zorgt er tegelijk voor dat de wp heel constant warmte kan leveren aan de woning, en daarvoor weer minder vermogen nodig heeft (hoeft verlieswarmte niet te compenseren en compressor hoeft niet steeds op en af te toeren + geen verlies van efficiëntie als verdamper gaat bevriezen). Dit lijkt mij nog idealer voor een systeem met radiatoren, waarbij de radiatoren niet steeds afkoelen. Ook bij lucht-lucht (airco) ideaal omdat ruimte niet steeds afkoelt als binnen-unit uitschakelt.

Het is maar een proefballonnetje. Ik ben geen techneut, dus misschien is het helemaal niet haalbaar of denk ik er te makkelijk over. Het lijkt mij ook niet iets voor ons om zomaar even aan te passen. Maar meer voor fabrikanten. Ik heb het idee dat ze allemaal nog een beetje op hetzelfde principe zitten en op dit gebied weinig innoveren. De vaak vochtige lucht in NL is ook niet representatief voor de rest van de wereld. Maar ik kan het mis hebben, en misschien zijn dergelijke innovaties wel op de markt. Dan hoor ik het ook graag!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Sjouke Jacobsen schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:37:
Als ik de weerberichten bekijk, dan is het defrost'feest' over een dag gelukkig weer voorbij. Ik heb diverse topics met merken warmtepompen doorgelezen. Ik zie dat het overal hetzelfde liedje is.

Als je ziet hoeveel vermogen je er in een paar dagen doorheen jast, ten opzichte van een mooie dag met een lange run op laag vermogen, dan is het verschil enorm. Ik vraag mij dan af waarom er door warmtepompfabrikanten nog niet iets is anders is bedacht om de verdamper ijsvrij te houden.

Zelf ben ik wel van de ideeën en hou van innovaties. Ik dacht aan een kleine extra warmtewisselaar tussen de ventilator en de verdamper, die warme lucht over de verdamper blaast. Of een extra spiraal in de verdamper met opgewarmd water. Deze draait dan onder de 4 graden continue mee, en zorgt zorgt ervoor dat het systeem verder ongestoord door kan werken. Dit kost uiteraard een beetje extra vermogen, maar zorgt er tegelijk voor dat de wp heel constant warmte kan leveren aan de woning, en daarvoor weer minder vermogen nodig heeft (hoeft verlieswarmte niet te compenseren en compressor hoeft niet steeds op en af te toeren + geen verlies van efficiëntie als verdamper gaat bevriezen). Dit lijkt mij nog idealer voor een systeem met radiatoren, waarbij de radiatoren niet steeds afkoelen. Ook bij lucht-lucht (airco) ideaal omdat ruimte niet steeds afkoelt als binnen-unit uitschakelt.

Het is maar een proefballonnetje. Ik ben geen techneut, dus misschien is het helemaal niet haalbaar of denk ik er te makkelijk over. Het lijkt mij ook niet iets voor ons om zomaar even aan te passen. Maar meer voor fabrikanten. Ik heb het idee dat ze allemaal nog een beetje op hetzelfde principe zitten en op dit gebied weinig innoveren. De vaak vochtige lucht in NL is ook niet representatief voor de rest van de wereld. Maar ik kan het mis hebben, en misschien zijn dergelijke innovaties wel op de markt. Dan hoor ik het ook graag!
Als je uitvinding geslaagd is, bouw je dan ook meteen even een perpetuum mobile?

Het probleem is niet even "op te lossen", het is een logisch gevolg van hoe een warmtepomp werkt: Hij onttrekt energie uit de lucht. Het gevolg is dat de lucht op die plek (verder) onder 0 komt, en in combinatie met een hoge luchtvochtigheid bevriest het water dat in de lucht zit op die plek.

Als je wilt voorkomen dat het aanvriest moet je zorgen dat de lucht op die plek warmer is dan 0 graden, maar dan ben je dus alle energie die je uit de lucht haalt voor je WP, er weer aan het instoppen om aanvriezen te voorkomen..

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Pagina: 1 ... 193 ... 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)