Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:26
xoror schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:41:
open open energy monitor gebruiken ze vaak carnot cop als haalbare schatting van je cop
https://docs.openenergymo....html#carnot-cop-equation

De aannames die ze doen:
T_condensing = T_flow + 2K
T_evaporating = T_ambient - 6K

maw, je heb alleen aanvoer en buiten temp nodig om te schatten wat je COP zou kunnen/moeten zijn.
je bedoelt 0,5x Carnot COP als haalbare schatting. Dat staat er ook.

Ik kom zelf vaak op basis van Tambient en Taanvoer op ca 0,45 x COP Carnot.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:04

Jan2023

KISS

Aziraphale schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Dat, dus. Wie verzint er nu zoiets en wat is de toegevoegde waarde ervan? Volgens mij heeft het enkel een negatief effect.
Die heeft nog nooit van een buigijzer gehoord.
🙄

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:41
Jan2023 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Die heeft nog nooit van een buigijzer gehoord.
🙄
Dat vind ik nog niet eens het punt, zie ook de reacties van @snameroc over DHZ. Maar zelfs als het DHZ is kun je dit toch strakker en met minder knietjes aansluiten? En als dit door een professional is gedaan dan moeten ze die met pek en veren de tent uit jagen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ecowoman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:12:
Ik zie nu trouwens dat de tabel voor verticale lengte van een thermosifon die @Andrehj destijds geplaatst heeft weliswaar geen aparte kolom voor MLB heeft, maar de kolom over staal verwijst in kleine letters wel naar hoe te rekenen bij een thermosifon van kunststof. In die voetnoot staat: "Siphone oder Z-Profile aus Kunststoff können in guter Näherung mit gleicher Schenkellänge ausgelegt werden." Dus bij MLB geldt dan dus ook 5.5x de binnendiameter omlaag, oftewel 14.3 cm bij 32x3mm MLB.

Wat ik me nog afvraag is wat de beste manier is om een thermosifon van 32x3mm MLB aan te brengen:
A. een knietje als aansluiting op het vat (wat ik in de voorbeelden hier vaak zie) om verticaal direct naar beneden te kunnen, maar wat nadelig is voor de flow,
of B. een 'normale' aansluiting en dus een geleidelijkere, ruimere, U-bocht - i.v.m. de minimale buigradius van 12.8 cm van Pipe-Tec.
Mij lijkt B. het beste, omdat je zo ook naar beneden gaat (alleen wat geleidelijker) en de flow optimaal kunt houden.

[...]

@peeter123 Waarom heb je er eigenlijk voor gekozen om 20x de binnendiameter naar beneden te gaan, want jouw buizen lijken vrij dun?
Lekker ouderwets staal (als je toch een stalen boiler hebt): https://pvcbuis.com/gegal...bocht-binnen-buitendraad/.

Of anders wat duurder in messing (ook ideaal buiten aan een monobloc): https://www.luttershandel...-bu-90-fig-1-1-mt87001025

Beiden nog goedkoper te krijgen in Duitsland en Polen. Zeker dikwandig staal zie je daar nog vaak, ook gewoon in de bouwmarkt in alle soorten en maten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Technician- schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Op hogere druk zal de lucht ingedrukt worden zodat water weer stroomt.
Wat jammer voor die installatie dat dat niet gelijk is gebeurd. Moeten ze na de vakantie wel even aanpassen. Zeg maar in opdracht van mij.
Ik heb nu wat berichtjes gekopieerd gekregen, inclusief een reactie met oplossing van Remeha zelf.

Code E02.24 treedt op na een defrost als er na de defrost teveel warmte achter blijft in de heat exchanger.

Dit kan komen door een foute sensor, of dat de nadraaitijd van de pomp te kort staat (vandaar hun advies om die naar 8 minuten te zetten)

Maar het kan ook zijn dat de installatie niet goed ontlucht is, want als er lucht in de HE zit ter hoogte van de sensoren krijg je dit gedrag ook.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Aziraphale schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Dat, dus. Wie verzint er nu zoiets en wat is de toegevoegde waarde ervan? Volgens mij heeft het enkel een negatief effect.
Het zou me niet verbazen als dit een tijdelijke situatie is, waarbij dit de enige radiator is die er nog is, en nodig was om de gasketel de warmwater voorziening te laten stoken. Er zijn gasgestookte combi-ketels die niet kunnen werken zonder een radiator circuit. Je maakt dan even een laatste radiator beschikbaar voor de gas/combiketel met materiaal wat je voorhanden hebt.

Hier in huis heb ik die situatie ook een aantal weken gehad, nadat ik alle radiatoren en leidingen verwijderd had uit huis, uit kruipruimte en muren, maar nog wel warm wilde douchen. Toen een bypass met gebogen MLB gemaakt van de combi-ketel naar de dichtsbijzijnde radiator over de muren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Get!em schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Het zou me niet verbazen als dit een tijdelijke situatie is, waarbij dit de enige radiator is die er nog is, en nodig was om de gasketel de warmwater voorziening te laten stoken. Er zijn gasgestookte combi-ketels die niet kunnen werken zonder een radiator circuit. Je maakt dan even een laatste radiator beschikbaar voor de gas/combiketel met materiaal wat je voorhanden hebt.

Hier in huis heb ik die situatie ook een aantal weken gehad, nadat ik alle radiatoren en leidingen verwijderd had uit huis, uit kruipruimte en muren, maar nog wel warm wilde douchen. Toen een bypass met gebogen MLB gemaakt van de combi-ketel naar de dichtsbijzijnde radiator over de muren heen.
Als je kijkt naar de kosten van dit soort materiaal is daar toch een behoorlijk bedrag in gegaan voor een tijdelijke situatie? Ze zijn dan wel een soort van herbruikbaar maar wie zit daar op te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Pixal schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Als je kijkt naar de kosten van dit soort materiaal is daar toch een behoorlijk bedrag in gegaan voor een tijdelijke situatie? Ze zijn dan wel een soort van herbruikbaar maar wie zit daar op te wachten?
Ik gok dat dit juist hergebruikt spul is wat toch nog in een doosje in de hoek lag.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:45
Of misschien gewoon extra weerstand om een "kortsluiting" te verhelpen ;) Wat is de metaalkleurige koppeling in het midden, een flow-begrenzer (2×)? Misschien dat hetgeen aan de meerlagenbuis zit, daar ook doorheen moet lopen.

Wel lelijk gedaan, je kunt niks meer dicht tegen de radiator aanzetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Martin7182 op 06-01-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 20:22
Ook de 2e leidingen uit de vloer zijn aangesloten. Het is meer dan dat het in eerste instantie lijkt. Maar fraai is anders.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:58
Tomexergie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:31:
Resultaten MONITOR L/W warmtepompen december 2024
Deelnemers die nog niet opgestuurd hebben komen in januari erbij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi overzicht weer, altijd weer best wat werk denk ik.

Jammer dat er nog weinig diversiteit in de merken/installaties zit, het lijkt mij wel eens interessant om bv de COP/Temp lijn R32 te vergelijken met R290. Wat ik nu zie zijn het iig geen grote verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:06

dof

Get!em schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:02:
[...]

En als je tijdelijk wat lastige bochtjes hebt in je ltv circuit kun je m.i. nog mooier wat korte flexibele slangen gebruiken bij zulke radiatoren. Dat kost niet veel en werkt een stuk mooier af en is ook zo weer los te halen.

Deze b.v.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:55
@Tomexergie Ik heb teruggezocht, maar kon het niet vinden:
Ik heb sinds november 24 een pana 9j monoblock. Op dit moment alleen cijfers die de wp zelf rapporteert. Vanaf komend voorjar stroomverbruik met een heisamon op basis van externe kWh meters.
Wil je de huidige cijfers al hebben voor de monitoring? of pas als ik een hele maand heb met data op basis van de externe kWh meters?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
dof schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:27:
[...]

En als je tijdelijk wat lastige bochtjes hebt in je ltv circuit kun je m.i. nog mooier wat korte flexibele slangen gebruiken bij zulke radiatoren. Dat kost niet veel en werkt een stuk mooier af en is ook zo weer los te halen.

Deze b.v.
Dan heb je toch nog steeds de t stukken voor de 2e leiding uit de vloer en doorstroom regel ventielen nodig.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-10 09:50
Technician- schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:25:
[...]

Jammer dat er nog weinig diversiteit in de merken/installaties zit, het lijkt mij wel eens interessant om bv de COP/Temp lijn R32 te vergelijken met R290. Wat ik nu zie zijn het iig geen grote verschillen.
Ik wil de mijne er wel bijzetten, maar gezien de boel nog verkeerd om is aangesloten |:( zal dat de boel behoorlijk vertekenen. Ik zit nu grofweg een cop punt lager dan de rest.

Vanaf februari hoop ik echt goede cijfers te hebben.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-10 13:41
Door een incident met een lekke condensor ben ik toch iets anders tegen de afweging split vs mono, en de veiligheidsaspecten van het toegepaste koelgas (toxiciteit en brand-/explosiegevaar) gaan kijken.

Worden monoblocks (standaard, buiten) uitgerust met een overstortventiel aan de CV-zijde? Zo niet, dan kan zo'n apparaat via een lekke condensor dus net zo goed koelgas je woning in blazen, wat vroeger of later ook weer (in de woning) zal ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

snameroc schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:58:
[...]

Dan heb je toch nog steeds de t stukken voor de 2e leiding uit de vloer en doorstroom regel ventielen nodig.
Klopt, maar het kan natuurlijk echt wel wat beter dan zo met -als ik goed tel- 15 fitting onderdelen in grijs en wit en het enige soldeerbochtje niet meegeteld. Het zal wel een kwestie zijn geweest van ... ik begin gewoon dan zie ik wel hoe het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:13
dof schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Klopt, maar het kan natuurlijk echt wel wat beter dan zo met -als ik goed tel- 15 fitting onderdelen in grijs en wit en het enige soldeerbochtje niet meegeteld. Het zal wel een kwestie zijn geweest van ... ik begin gewoon dan zie ik wel hoe het uitkomt.
Jullie suggereren toch niet dat dit echt bij iemand in huis zit toch 😳!?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@a2aan is een beetje type-afhankelijk, Vaillant heeft bij R290 < 10 kW een dubbelwandige wisselaar waardoor bij een lek het pad met de minste weerstand direct naar de buitenlucht is. >= 10 kW heeft een 2 bar overstort ingebouwd.
De Amber heeft dacht ik een automatische ontluchter in de aanvoer en een keerklep in de retour.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
blb4 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Jullie suggereren toch niet dat dit echt bij iemand in huis zit toch 😳!?
Jawel hoor. En zoek je meer voorbeelden, kijk dan eens op https://www.installatie.n...chniek/installatiefouten/ Daar kun je je een dag mee vermaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-10 01:26
BarryH schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:52:
@Tomexergie Ik heb teruggezocht, maar kon het niet vinden:
Ik heb sinds november 24 een pana 9j monoblock. Op dit moment alleen cijfers die de wp zelf rapporteert. Vanaf komend voorjar stroomverbruik met een heisamon op basis van externe kWh meters.
Wil je de huidige cijfers al hebben voor de monitoring? of pas als ik een hele maand heb met data op basis van de externe kWh meters?
Voor de eenvoud pas opgeven als je en hele maand hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-10 01:26
Technician- schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:25:
[...]

Daar heb je gelijk in, dat is interessant. Uit specificaties blijkt dat A-merk warmtepompen wat betreft COP heel dicht bij elkaar liggen. De verschillen in COP in de lijst worden hoofdzaklijk door de installatie bepaald. Ook wat betreft R32 en R290 is het moeilijk om verschil te zien als de installatie/woning +/- 30% COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:58
Fujitsu General wordt een dochterbedrijf van Intergas. Gekocht door Rheem manufacturing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:37:
Fujitsu General wordt een dochterbedrijf van Intergas. Gekocht door Rheem manufacturing.
Eerder een zuster, Intergas is (ook) dochter van Rheem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-10 19:47
Ecowoman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:12:
[...]

@peeter123 Waarom heb je er eigenlijk voor gekozen om 20x de binnendiameter naar beneden te gaan, want jouw buizen lijken vrij dun?
Ah dat staat niet goed in mijn bericht, ik bedoelde 20 centimeter. Ik heb 32mm Uponor MLB naar de boiler lopen. Dus volgens jouw bericht geldt dan bij MLB 5.5x de binnendiameter omlaag, oftewel 14.3 cm. Bij mij dus nu dus iets meer maar dat heeft verder geen nadeel denk ik.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Mijn Remeha Warmtepomp stuurt SWW water naar de douche, alleen het water in de douche blijft lauw ook als ik de thermostaat maximaal heet draai. Ik begrijp dat ik deze mengkraan iets verder kan opendraaien zodat er meer warm water gebruikt worden/ minder vermengt wordt.

Maar hoe draai ik deze verder open? Ik heb met een inbus het schroefje er al uit, maar het zit muurvast voor mijn gevoel. Hoe kan ik deze draaien? Met een tang en veel kracht zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMIeKM4razJwoSJNSrGQrStiuKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpHFDPbeF1aAZiU4ICVjLQ2n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Pieter2 op 07-01-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pieter2 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:32:
Mijn Remeha Warmtepomp stuurt SWW water naar de douche, alleen het water in de douche blijft lauw ook als ik de thermostaat maximaal heet draai. Ik begrijp dat ik deze mengkraan iets verder kan opendraaien zodat er meer warm water gebruikt worden/ minder vermengt wordt.

Maar hoe draai ik deze verder open? Ik heb met een inbus het schroefje er al uit, maar het zit muurvast voor mijn gevoel. Hoe kan ik deze draaien? Met een tang en veel kracht zetten?

[Afbeelding]
Ik zou je installateur bellen, want waarom heb je een mengventiel in je warmwaterleiding zitten? Met een WP wordt dat water toch nooit warmer dan de dik 60 graden van de legionellacyclus.
Dan kan dat hele ventiel dus weg, en is gelijk je probleem opgelost.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 21:28
@Pieter2 Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar waarom zit dat ding er tussen? Een overblijfsel van het gastijdperk misschien? Ik zou hem helemaal weg halen, want niet nodig; het tapwater van een wp is niet gloeiend heet zoals bij een gasgestookte ketel, maar eerder 45-50°C, daaronder verbrand je niet (zo gauw).

Mogelijk staat hij al helemaal open, en zit de markeer lijn aan de andere kant van de klep.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:55
@Pieter2 welk type warmtepomp is het?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-10 18:39
a2aan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:32:
Door een incident met een lekke condensor ben ik toch iets anders tegen de afweging split vs mono, en de veiligheidsaspecten van het toegepaste koelgas (toxiciteit en brand-/explosiegevaar) gaan kijken.

Worden monoblocks (standaard, buiten) uitgerust met een overstortventiel aan de CV-zijde? Zo niet, dan kan zo'n apparaat via een lekke condensor dus net zo goed koelgas je woning in blazen, wat vroeger of later ook weer (in de woning) zal ontsnappen.
Panasonic's hebben standaard een overstort in de buitenunit, opent bij +3 bar.
Dat bruine bij jou is compressorolie.
Honkietonkie apparaat trouwens, ik heb niet zoveel vertrouwen in zooi van 3e partijen die bij elkaar geraapte boel verkopen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@koevlaas2 en ook zit er een automatische ontluchter bij, tenzij je die dicht zet (ze lekken nog wel eens).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Pieter2 Het kan ook aan je douchethermostaatkraan liggen. Vooral de duurdere cold touch modellen werken matig.
Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater?
Hoe warm is je boiler?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:02
Proton_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:45:
@Pieter2 Het kan ook aan je douchethermostaatkraan liggen. Vooral de duurdere cold touch modellen werken matig.
Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater?
Hoe warm is je boiler?
Heb ik ook idd met mijn duurdere Grohe douche. Met hun thermostaat kraan wordt het douchewater lang niet zo warm als het water uit het kraantje in de badkamer.

Ik was er wel blij mee, de tempereatuur vind ik nu perfect en er wordt niet meer onnodig heet gedoucht, scheelt een hoop warmwater uit het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Laatst online: 06-09 17:39
Het betreft een Eria Tower Ace 6MR

@Andrehj de installatie is vorig jaar geplaatst, inclusief deze mengkraan. @Naalroc het is zeker geen overblijfsel, want hij is vorig jaar tijdens de installatie nieuw geplaatst.

@Proton_ de douche is nog niet verbouwd en bevat denk ik een 20 jaar oude standaard kraan. De installateur gaf ook aan vorig jaar als we het warmer wilde hebben dat we aan deze blauwe knop moesten draaien. Het water is 60 graden op zijn heetst in de boiler.

[ Voor 4% gewijzigd door Pieter2 op 08-01-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-10 13:08

Jerra

Beunhaas in wording

@Pieter2 maar juist met 60° water maximaal heb je zo'n knop helemaal niet nodig.

Sterker nog, het lijkt me zelfs onwenselijk: ik zou namelijk om de zoveel tijd wel mijn 60° water bij de kraan willen krijgen.
Anders spoel je altijd de leidingen door zonder echt tegen legionella te desinfecteren.

Maar voor de korte termijn oplossing zou je nu inderdaad aan die blauwe knop moeten draaien, echter hoe je die loskrijgt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Pieter2 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:22:
[...]
@Andrehj de installatie is vorig jaar geplaatst, inclusief deze mengkraan. @Naalroc het is zeker geen overblijfsel, want hij is vorig jaar tijdens de installatie nieuw geplaatst.
Totaal overbodig dus en zorgt er voor dat de installatie niet goed kan werken, tenzij je de boiler op maximaal haalbare temp zet, hoog in de vijftig, met slecht rendement als gevolg.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-10 09:44
Jerra schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:42:
@Pieter2 maar juist met 60° water maximaal heb je zo'n knop helemaal niet nodig.

Sterker nog, het lijkt me zelfs onwenselijk: ik zou namelijk om de zoveel tijd wel mijn 60° water bij de kraan willen krijgen.
Anders spoel je altijd de leidingen door zonder echt tegen legionella te desinfecteren.

Maar voor de korte termijn oplossing zou je nu inderdaad aan die blauwe knop moeten draaien, echter hoe je die loskrijgt weet ik ook niet.
En hoe spoel je koudwaterleidingen door want daar zit ook legionella in.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-10 22:21
Of is het een boiler waarop (de mogelijkheid tot) een zonnecollector zit?
Want dat zou de aanwezigheid van het mengventiel verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jerra schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:42:

Je hoeft leidingen niet te desinfecteren. Doorspoelen is voldoende.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Hmm ik dacht dat het onderdeel was van het bouwbesluit om binnen maximaal 2 minuten 60 graden bij het tapwaterpunt te krijgen bij een geiser/doorstroomverwarmer.
En binnen 2 minuten de hoogst haalbare temperatuur indien een boiler in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

mr_evil08 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:57:
[...]

En hoe spoel je koudwaterleidingen door want daar zit ook legionella in.
Klopt hoewel in veel mindere mate, drinkwater mag dan ook niet boven de 25 graden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
In de gebruiksaanwijzing van mijn wpboiler staat ook zo een mengklep geadviseerd dus ik snap die ontkenning hier niet zo.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!
snameroc schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:40:
In de gebruiksaanwijzing van mijn wpboiler staat ook zo een mengklep geadviseerd dus ik snap die ontkenning hier niet zo.
Waarom zou die mengklep er tussen moeten dan? Ik ben erg benieuwd naar de redenering daar achter.
Een CV-ketel levert standaard ook warm water van 60 graden en daar gebruikt niemand zo'n mengklep.
Bij het SWW-vat wordt het warm water alleen maar na een legionellacyclus zo warm, anders is het maar 47 graden. Waarom zou ik dan ineens zo'n mengklep (met al zijn mogelijke problemen) moeten toepassen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een CV ketel levert niet in een klap water van 60 graden. In de praktijk gaat daar best wat tijd overheen en is de overgang geleidelijk.

Mijn WPB daarentegen pompt in één klap water van 75 graden eruit na een legionellarun. Bij mijn WPB werd die mengklep dan ook geadviseerd. Niet gedaan uiteraard :p Maar met bijv. kleine kinderen snap ik het wel..

Wij hebben een baby van 4 maanden en die gaat ook ooit de warme kraan zelf open draaien dus wellicht bedenk ik me nog 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Glashelder schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:04:
Een CV ketel levert niet in een klap water van 60 graden. In de praktijk gaat daar best wat tijd overheen en is de overgang geleidelijk.

Mijn WPB daarentegen pompt in één klap water van 75 graden eruit na een legionellarun. Bij mijn WPB werd die mengklep dan ook geadviseerd. Niet gedaan uiteraard :p Maar met bijv. kleine kinderen snap ik het wel..

Wij hebben een baby van 4 maanden en die gaat ook ooit de warme kraan zelf open draaien dus wellicht bedenk ik me nog 8)7
m.i. Is ‘t criterium (ruim) boven 60 graden of niet. Ik doe legionellarun op 63 graden, voor mij is zo’n ding niet gewenst/nodig.

Als je DHW temperatuur (soms) veel hoger hebt door zonnecollector, legionellarun op +70 graden of bufferen van PV overschot in boiler dan kan ‘t zeker wenselijk zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zo'n simpele losse thermostatische klep sluit vaak wel helemaal (kan natuurlijk altijd een type zijn die dat niet doet of defect/verkeerd ingesteld/vuil zijn).

@Pieter2 ik weet niet wat jij een 'standaard kraan' vindt? Is het water dat (uiteindelijk) uit een wastafelkraan komt warmer dan uit de douche?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Glashelder schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:04:

DAT is een aardige prestatie, als jij je ware gezicht toont in je avatar...... ;)
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:20
Is er consensus op dit forum over wat momenteel de beste koop is voor een full electric warmtepomp (6-8kw) met buffervat? Ik heb er al flink doorheen gebladerd en ook verder op internet gezocht, maar los van het overzicht met COP waarden, vind ik het lastig om zelf een conclusie te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-10 18:39
Naalroc schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:13:
[...]

DAT is een aardige prestatie, als jij je ware gezicht toont in je avatar...... ;)
8)7
Hij had altijd een overgevende Willem Vermeend als avatar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

koevlaas2 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:51:
[...]

Hij had altijd een overgevende Willem Vermeend als avatar.
Die heb ik nog steeds, af en toe wissel ik :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
We staan aan de vooravond van een grote renovatie. Het nieuwste in de woning is een cv ketel uit 2022. Omdat er wat keuzes gemaakt moeten worden mede daarom de twijfel om toch niet meteen een warmtepomp te laten installeren.

Nu vraag ik mij alleen af of het na renovatie niet veel extra werk is om het later te installeren. Ik doel dan op het aanleggen van leidingen van bv buitenunit naar SWW en dergelijke. In hoeverre valt dat al voor te bereiden zonder al groot deel van de kosten te maken?

Enerzijds lijkt mij het voordeliger om installatie mee te nemen in renovatie als alles toch helemaal gestript wordt, anderzijds moeten er dus keuzes gemaakt worden omdat budgettechnisch niet alles tegelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

@Hertog_Martin in mijn huidige huis heb ik wel meteen de vrij nieuwe gasketel er uit gehaald en compleet gasloos verbouwd. De reden was simpel; ik moest vrijwel alle leidingen vervangen, omdat die te dun waren. De ketel hing boven en de warmtepomp staat nu beneden, dus beneden was alleen 16mm buis. Kwestie van prioriteiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Vinny1 De beste warmtepomp is die waarvan je installateur weet hoe hij hem goed moet afstellen.
Het is wel een heel open vraag zo :)
Welk deel van Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic heeft extra toelichting nodig?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 14:04
Vinny1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:44:
Is er consensus op dit forum over wat momenteel de beste koop is voor een full electric warmtepomp (6-8kw) met buffervat? Ik heb er al flink doorheen gebladerd en ook verder op internet gezocht, maar los van het overzicht met COP waarden, vind ik het lastig om zelf een conclusie te trekken.
Een full electric warmtepomp zónder buffervat.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:34
Hertog_Martin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:35:
We staan aan de vooravond van een grote renovatie. Het nieuwste in de woning is een cv ketel uit 2022. Omdat er wat keuzes gemaakt moeten worden mede daarom de twijfel om toch niet meteen een warmtepomp te laten installeren.

Nu vraag ik mij alleen af of het na renovatie niet veel extra werk is om het later te installeren. Ik doel dan op het aanleggen van leidingen van bv buitenunit naar SWW en dergelijke. In hoeverre valt dat al voor te bereiden zonder al groot deel van de kosten te maken?

Enerzijds lijkt mij het voordeliger om installatie mee te nemen in renovatie als alles toch helemaal gestript wordt, anderzijds moeten er dus keuzes gemaakt worden omdat budgettechnisch niet alles tegelijk kan.
Als je nog niet aan de warmtepomp wil dan moet je gewoon zorgen dat je tijdens de renovatie alles geschikt maakt om later zonder ellende over te kunnen.

Zo had ik hier alvast een dikke meerlagenbuis van zolder naar beneden getrokken, de vloerverwarmingverdelers pomploos gemaakt, en de CV met een max Ta van 35 graden aangesloten. Elektra voorbereiding gemaakt voor buitenunit.

Jaartje later alsnog de CV eruit, ding op marktplaats verkocht, split unit warmtepomp er voor in de plaats en geen centje pijn.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Veel warmtepompen kunnen aardig goed overweg met bestaande (ook dunne) leidingen in veel woningen (het is niet perfect uiteraard, maar zorgt niet voor onoverkomelijke problemen of massa's verbruik)
Maar 1 ding wat goed helpt ter voorbereiding is Vloer en/of Muurverwarming preventief plaatsen en het verwarmingswater van de CV ketel niet hoger dan 45 of 50 graden kunnen laten doen.
Dit hadden wij niet gedaan bij de verbouwing en doen we nu her en der 'achteraf'. Wel een beetje spijt van.

Mocht er al vloerverwarming in de woning zijn met een actieve verdeelpomp: Gelijk die verdeler vervangen voor een pomploze. Toen ik de warmtepomp liet plaatsen (Adlar Castra Aurora II 6kw) zorgde 1 simpele vloerverwarmingspomp er voor dat de gehele benedeverdieping gewoon niet warm werd. Welke 'correcte instelling' ik ook gebruikte. Na het vervangen ging het verwarmen perfect.

[ Voor 4% gewijzigd door LongTimeAgo op 09-01-2025 09:26 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
LongTimeAgo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Veel warmtepompen kunnen aardig goed overweg met bestaande (ook dunne) leidingen in veel woningen (het is niet perfect uiteraard, maar zorgt niet voor onoverkomelijke problemen of massa's verbruik)
Maar 1 ding wat goed helpt ter voorbereiding is Vloer en/of Muurverwarming preventief plaatsen en het verwarmingswater van de CV ketel niet hoger dan 45 of 50 graden kunnen laten doen.
Dit hadden wij niet gedaan bij de verbouwing en doen we nu her en der 'achteraf'. Wel een beetje spijt van.

Mocht er al vloerverwarming in de woning zijn met een actieve verdeelpomp: Gelijk die verdeler vervangen voor een pomploze. Toen ik de warmtepomp liet plaatsen (Adlar Castra Aurora II 6kw) zorgde 1 simpele vloerverwarmingspomp er voor dat de gehele benedeverdieping gewoon niet warm werd. Welke 'correcte instelling' ik ook gebruikte. Na het vervangen ging het verwarmen perfect.
Dan gooien ze een parallel buffer erin en behouden deltaT 10 tot 20, funest voor COP maar wel mogelijk inderdaad en de gebruiker gaat klagen over de energierekening.

De te dunne leidingen gaan anders ruizen of de flow is niet mogelijk, de kleine warmtepompen willen al 860 l/u hebben als je de zaak goed wil hebben, kan wel lager maar dan doe je concessie,s en haal je de fabrieksopgave,s niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
mr_evil08 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Dan gooien ze een parallel buffer erin en behouden deltaT 10 tot 20, funest voor COP maar wel mogelijk inderdaad en de gebruiker gaat klagen over de energierekening.

De te dunne leidingen gaan anders ruizen of de flow is niet mogelijk, de kleine warmtepompen willen al 860 l/u hebben als je de zaak goed wil hebben, kan wel lager maar dan doe je concessie,s en haal je de fabrieksopgave,s niet meer.
Tsja al hadden we het geld om álles in de woning te vervangen dan hadden we dit uiteraard gedaan.
Maar we vonden het al een wonder dat we überhaupt een Warmtepomp konden aanschaffen die nu hybride staat met de CV ketel.
En goed werkt. ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

En @LongTimeAgo heeft ook helemaal geen parallelle buffer hoor.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• blb4
Ik denk dat de consensus zo ongeveer wel is:
een full electric warmtepomp geïnstalleerd door een installateur die kennis van zaken heeft, aangesloten op een afgiftesysteem met zo laag mogelijke Ta (liefst hooguit 35 graden bij 0 graden buiten, lager is altijd beter) en maar 1 circulatiepomp in 't systeem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Bij een grote renovatie denk ik aan:
- vloerverwarming met kunststof verdeler
- 32mm leidingen van toekomstige opstelplaats WP naar vloerverwarmingsverdeler(s)
- reservering plek voor 300l boiler
- genoeg loze leidingen van/naar WP
- twee groepen naar opstelplaats WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

Het beste is natuurlijk dat je het zo maakt dat je (evt later) makkelijk leidingen kunt leggen en ruimte creëert om apparaten te plaatsen (vnl grote apparaten als warmtepomp en boiler).

Ik kwam uit een tussen-huis (bouwjaar '97) waar allerlei leidingen in beton gegoten waren, en verhuist naar een vrijstaand huis (bouwjaar '87) met grote (relatief hoge) kruipruimte waar het meeste van de leidingen zich bevonden.

Vandaar dat ik - relatief- makkelijk leidingen (riool, cv, water, stroom, data) kon aanpassen. Dus het devies is zoveel mogelijk flexibiliteit inbouwen, zeker als je nog niet weet wat je wilt. Dus ruimte laten waar je leidingen wilt leggen.

Dat gezegd hebbende heeft het meeste werk (afgelopen 2 jaar) gezeten in (in volgorde van hoeveelheid werk):

1) aanbrengen van allerlei isolatie (dak, kruipruimte, deuren en HR++ ramen e.d.)

2) het uitbreiden van de VVW (verdere opruiming van radiatoren naar vvw). Wat hier betekent oude tegelvloeren weghalen, cement eronder verwijderen, anhydriet vloer aanbrengen, frezen, buizen leggen en kunststof vloer aanbrengen. (deze volgorde was hier nodig)

3) CV leidingen (waren van staal en in kruipruimte in +30 jaar zwaar gecorrodeerd) bijna allemaal vervangen en gebracht naar gewenste diameter (26 mm binnendiameter).

Waterleidingen (warm & koud) zijn 15 mm koper oud en nieuw, dus weinig aanpassing nodig.

Aangezien ik veel zelf doe spreid ik het uit in tijd (ben ook nog niet klaar :) ). Zelfdoen scheelt enorm veel geld, kan het zelf plannen en kan voldoen aan m'n eigen kwaliteitsnormen. En heb de tijd er gelukkig voor en doe het met plezier.

Het plaatsen van een WP, boiler of WPB, aanpassen van meterkast, aanpassen van elektra leidingen is eigenlijk minor werk (vergeleken met 1, 2 & 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:28
snameroc schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:40:
Ik begrijp het ook niet. Ik heb een mixer geplaatst direct aan de boiler. Inderdaad als brandwondebeveiliging met een kleintje hier in huis. Staat op 45°C ofzo. En ik zou het direct op nieuw doen. Zeer zeer zeer tevreden. Na legionellarun ook gewoon warm (en geen heet) water. En als legionellapreventie in de leidingen lus ik de punten door en dan terug. Bij afname op 1 punt stroomt water door alle punten. En ook warmwater NIET isoleren. Ik zou het direct opnieuw zo doen. Iedereen zijn mening natuurlijk

@Pieter2 Ik zit er waarschijnlijk naast maar ik dacht dat er ook mixers zijn die een dT moeten hebben tussen aanvoer en uitgang. Eens kijken in de specs van de mixer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-10 13:13
goedemorgen mede tweakers,

met het oog op het verduurzamen van onze nieuwe woning en het uiteindelijk willen neer zetten van een WP heb ik voor de koude periode de temperatuur van onze ketel naar 35 graden terug gedraaid en de boel blijft prima warm in zowel ons woongedeelte als de slaap kamers van onze woning.

nu ben ik wel van plan om van het voorjaar de radiatoren in de slaapkamers ( T10 ) weg te halen en hier T22 radiatoren voor terug te gaan plaatsen.

nu krijg ik in deze weken een mooi beeld van het gas verbruik wanneer we alle ruimtes verwarmen met het huidige systeem op 35 graden aanvoer.

is dit verbruik nog steeds representatief wanneer ik de radiatoren verwisselt heb naar T22 of komt deze dan hoger uit door de grotere waterhoeveelheid welke door het systeem loopt of is dit verschil te verwaarlozen?

kan het benodigde Kwh voor een WP bijvoorbeeld ook berekend worden door middel van de totale systeeminhoud?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Mr. A schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:35:

met het oog op het verduurzamen van onze nieuwe woning en het uiteindelijk willen neer zetten van een WP heb ik voor de koude periode de temperatuur van onze ketel naar 35 graden terug gedraaid en de boel blijft prima warm in zowel ons woongedeelte als de slaap kamers van onze woning.

nu ben ik wel van plan om van het voorjaar de radiatoren in de slaapkamers ( T10 ) weg te halen en hier T22 radiatoren voor terug te gaan plaatsen.

nu krijg ik in deze weken een mooi beeld van het gas verbruik wanneer we alle ruimtes verwarmen met het huidige systeem op 35 graden aanvoer.
Dat is mooi. En haal je dan ook de referentietemperaturen van 21 graden, of heb je de thermostaat op 18 staan? Dat is wel belangrijk om in overweging te nemen: Zorg dat je gasverbruik weet bij de referentietemperaturen voor alle ruimtes (badkamer 22, woon- en slaapkamers 21, etc.). Misschien wil jij het niet zo warm stoken, maar het moet wel kunnen.
is dit verbruik nog steeds representatief wanneer ik de radiatoren verwisselt heb naar T22 of komt deze dan hoger uit door de grotere waterhoeveelheid welke door het systeem loopt of is dit verschil te verwaarlozen?
Ja dit is nog representatief. Grotere radiatoren geven niet ineens een grotere warmtebehoefte. Je kunt alleen met een nog lager Ta af.
kan het benodigde Kwh voor een WP bijvoorbeeld ook berekend worden door middel van de totale systeeminhoud?
Nee, die hebben helemaal niets met elkaar te maken. kWh warmte bereken je aan de hand van m3 gas 1 m3 gas is tussen de 8 en 9 kWh warmte afhankelijk van je ketel, maar bij een Ta van 35 kun je wel met 8,5 rekenen.

Systeeminhoud heeft niets te maken met warmteafgifte. Wel heb je een minimale inhoud nodig voor een WP, maar met radiatoren haal je dat sowieso wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
TomVH2 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:48:
[...]

Ik begrijp het ook niet. Ik heb een mixer geplaatst direct aan de boiler. Inderdaad als brandwondebeveiliging met een kleintje hier in huis. Staat op 45°C ofzo. En ik zou het direct op nieuw doen. Zeer zeer zeer tevreden. Na legionellarun ook gewoon warm (en geen heet) water. En als legionellapreventie in de leidingen lus ik de punten door en dan terug. Bij afname op 1 punt stroomt water door alle punten. En ook warmwater NIET isoleren. Ik zou het direct opnieuw zo doen. Iedereen zijn mening natuurlijk

@Pieter2 Ik zit er waarschijnlijk naast maar ik dacht dat er ook mixers zijn die een dT moeten hebben tussen aanvoer en uitgang. Eens kijken in de specs van de mixer.
Je hebt meningen en eisen. De eis vanuit bouwbesluit is dat je bij het verste tappunt vanaf de ketel gezien een uitstroomtemperatuur moet halen van 55 graden. Een mengklep bij de bron is dus simpelweg niet toegestaan, want daarmee voldoet de installatie niet meer aan de regels.

Een SWW vat instellen op 45 graden is wel toegestaan, want je kunt nog steeds 55 graden halen door de instelling aan te passen. Bij een mengklep kan dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Mr. A schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:35:

Verbruik wordt niet hoger mits ze goed waterzijdig ingeregeld zijn, doe je niks dan wordt het hoger maar heb je ook een warmer kamer.

Vraag me af of je werkelijk op 35c verwarmd of de ketel niet stiekem doorschiet want T10 bij 35c doen niks of je hele muur is een radiator.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-10 13:13
bedankt voor de reacties, ik zal eens kijken of de hogere temperaturen haalbaar zijn, verwarm woonkamer en eetkamer nu op 19 graden wat voor mij prima is .

ik heb een aantal keer staan kijken naar de temperatuur welke de ketel maakt en deze schiet niet boven de 35 graden, de radiatoren zijn wel fors overmaats volgens mij zo hangt er in de slaap kamer van circa 10 m2 een radiator van L 240 x H60

in ieder geval bedankt voor het mee denken en de antwoorden worden gewaardeerd!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:15
LongTimeAgo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Er zijn wel wat aandachtspunten waar je rekening mee moet houden bij een warmtepomp op te kleine leidingen. Bijvoorbeeld het vermogen van de warmtepomp wat je op te kleine leidingen zet. Bij hogere debieten krijg je ruis of een fluittoon. Het pompvermogen lager zetten is mogelijk maar zorgt er voor dat je ofwel een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt of een grotere dT moet accepteren. Beide gaan ten koste van het energieverbruik.

Check ook het maximale pompdebiet van de circulatiepomp in de wp. Bij veel warmtepompen gaan die naar het maximale debiet tijdens de ontdooicyclus. Dan kan het zomaar zijn dat er een debiet is dat nooit gehaald zal worden tijdens normaal bedrijf wat alsnog zorgt voor lawaai.
mr_evil08 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Soms is dat niet eens zo gek om te doen. 860 liter per uur van een 5kW warmtepomp heeft al best een impact op een bestaand afgiftesysteem in een gemiddelde woning. Dat kan er al voor zorgen dat er ruis ontstaat bijvoorbeeld. Je kunt dan aan alle kanten de wp af gaan knijpen om die ruis er uit te halen, of het afgiftesysteem aan pakken. Of als dat niet kan parallel buffer. Daarmee kan een wp kan dan gewoon doen wat ie moet doen en zal alsnog met een mooie COP draaien.

Ligt er overigens wel aan of die 5kW bij A-10/W35 is (vaak zo'n 7,5kW bij +7) of een hybride 5kW bij +7. Een wp die 7,5kW bij A7/W35 levert doet al zowat 1300 liter per uur. Oftewel, let op het maximum debiet van de wp die je op het oog hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:39
Mr. A schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:17:
bedankt voor de reacties, ik zal eens kijken of de hogere temperaturen haalbaar zijn, verwarm woonkamer en eetkamer nu op 19 graden wat voor mij prima is .

ik heb een aantal keer staan kijken naar de temperatuur welke de ketel maakt en deze schiet niet boven de 35 graden, de radiatoren zijn wel fors overmaats volgens mij zo hangt er in de slaap kamer van circa 10 m2 een radiator van L 240 x H60

in ieder geval bedankt voor het mee denken en de antwoorden worden gewaardeerd!!
Bij mij draait de CV-gasketel nu een paar jaar op max 35 graden. Wordt ook niet warmer, is gemonitord met HA. Gaat uitstekend, met vloerverwarming (pomploze verdeler) op de BG en badkamer, en radiatoren op de verdieping. Bij mij werd het op de verdieping wel koud (mijn eigen schuld, ik heb de vloer van de 1e verdieping zo goed geïsoleerd dat er geen warmte meer door de vloer de verdieping verwarmt :o ) Nu heb ik de verdieping Jaga strada's met DHB-setjes gemonteerd. Als soort van naregeling zetten we de DHB-ventilatortjes aan/uit, net hoe warm we het willen hebben als we daar zijn. Bij eerdere renovatie zijn de hoofdleidingen van de CV als 28 mm uitgevoerd.
Voor ons werkt dit prima, en is een prima tussenstap totdat ik komende zomer een WP ga installeren.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 19:59

silverball

De wagen voor moderne mensen

Een mailtje vanuit mijn warmtepompleverancier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ukgd8jCI_WycBOJeqcpr0YR10B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c13aqaKQM1Ts5RVjnoN5qohj.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd wat dit in de praktijk gaat betekenen, onze aanvraag ligt al ruim een maand op de stapel.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
silverball schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:56:

[Afbeelding]

Ben benieuwd wat dit in de praktijk gaat betekenen, onze aanvraag ligt al ruim een maand op de stapel.
Dan heb je dezelfde leverancier als ik heb. Ik ben als de dood wat dit voor mij betekend. Mijn aanvraag is er net deze week uitgegaan. Even 3000 euro subidie mislopen is voor mijn geen optie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

SuperKris schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Dan heb je dezelfde leverancier als ik heb. Ik ben als de dood wat dit voor mij betekend. Mijn aanvraag is er net deze week uitgegaan. Even 3000 euro subidie mislopen is voor mijn geen optie!
Als je echt niet zonder die 3k kan was het achteraf misschien geen handige keuze, het was namelijk al een twijfelachtige constructie zonder enige garantie.

Maar goed als ik wat weet over de mijne laat ik het even weten

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 20:39

[Afbeelding]

Het was al een subsidievereiste dat het volledig door een installateur werd geïnstalleerd, dus daar is niets in veranderd. Wat er veranderd is in jouw geval is dat jouw warmtepompleverancier blijkbaar voorheen ten onrechte de suggestie wekte dat met zelfinstallatie subsidie mogelijk was en dat ze daar nu door het RVO voor op de vingers zijn getikt.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ecowoman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:30:
[...]
Het was al een subsidievereiste dat het volledig door een installateur werd geïnstalleerd, dus daar is niets in veranderd. Wat er veranderd is in jouw geval is dat jouw warmtepompleverancier blijkbaar voorheen ten onrechte de suggestie wekte dat met zelfinstallatie subsidie mogelijk was en dat ze daar door het RVO voor op de vingers zijn getikt.
Dat snap ik, maar in de praktijk werden er zat installaties goedgekeurd en werd er op meerdere van zulke partijen actief reclame voor gemaakt. Dus vervelend is het wel dat RVO dit op stel en sprong ineens niet meer goedkeurt.

Ik ga de boel zonder die 3k waarschijnlijk niet terugverdienen, of ik moet hier 6+ jaar blijven wonen. Dat ik dat risico loop wist ik van te voren, dus het is geen ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-10 08:36
silverball schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Dat snap ik, maar in de praktijk werden er zat installaties goedgekeurd en werd er op meerdere van zulke partijen actief reclame voor gemaakt. Dus vervelend is het wel dat RVO dit op stel en sprong ineens niet meer goedkeurt.

Ik ga de boel zonder die 3k waarschijnlijk niet terugverdienen, of ik moet hier 6+ jaar blijven wonen. Dat ik dat risico loop wist ik van te voren, dus het is geen ramp.
Het is niet stel op sprong.
Mijn aanvraag van Q2 2024, is door zelfinstallatie ook afgewezen. zit dus al een tijd tussen.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

maomanna schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Het is niet stel op sprong.
Mijn aanvraag van Q2 2024, is door zelfinstallatie ook afgewezen. zit dus al een tijd tussen.
Ah balen, dan ga ik er ook niet meer op wachten; dan kan het alleen maar meevallen.

Mijn warmtepompavontuur is dan fiscaal 'mislukt', maar alles functioneert technisch prima dus het is niet zo erg. Het comfort is super, vooral dankzij vvw, tegen lage verbruikskosten.

Nu alleen nog eens goed overwegen of ik de gasaansluiting aanhou om de woning aantrekkelijk te houden voor de verkoop, maar daar heb ik het al over gehad in een relevanter topic.

Edit; ha, de brief van Liander "maak een keuze over het gebruik van je gasaansluiting" is net binnen gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 10-01-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:01
silverball schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Ah balen, dan ga ik er ook niet meer op wachten; dan kan het alleen maar meevallen.

Mijn warmtepompavontuur is dan fiscaal 'mislukt', maar alles functioneert technisch prima dus het is niet zo erg. Het comfort is super, vooral dankzij vvw, tegen lage verbruikskosten.

Nu alleen nog eens goed overwegen of ik de gasaansluiting aanhou om de woning aantrekkelijk te houden voor de verkoop, maar daar heb ik het al over gehad in een relevanter topic.

Edit; ha, de brief van Liander "maak een keuze over het gebruik van je gasaansluiting" is net binnen gekomen.
De controle zal waarschijnlijk vooral zijn op wat er op de factuur staat.
Ze gaan niet alle installaties bijlangs :)
Ik denk dat als er installatie en/of in bedrijfstelling + marterialen op een factuur staan, met een redelijk bedrag, dat er weinig aan de hand is.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]

Zolang de juiste woorden maar op factuur staan zal dat wel goed gaan.
Installatie+Oplevering is een breed begrip, installatie kan ook al zijn we prikken de pomp eraan en drukken op de aanknop en toedeloe maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:20
Proton_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:17:
@Vinny1 De beste warmtepomp is die waarvan je installateur weet hoe hij hem goed moet afstellen.
Het is wel een heel open vraag zo :)
Welk deel van Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic heeft extra toelichting nodig?
Dank voor je reactie. Op zich is alles duidelijk maar dat forum biedt nog steeds geen overzicht van warmtepompen die als betrouwbaar en efficiënt gezien worden.
Kies je niet juist een installateur op basis van welke warmtepompen hij aanbiedt? Beetje kip ei verhaal misschien maar ik dacht juist eerst te oriënteren op wat momenteel de meest efficiënte en betrouwbaarste warmtepompen zijn en op basis daarvan modellen te selecteren en dan pas een installateur.

Ik dacht met alle ervaringen op dit forum dat er misschien wel een aantal modellen zijn die er echt bovenuit schieten qua prestaties.

PS Ik bedoelde een boilervat, geen buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

@Nnoitra @mr_evil08 We gaan het zien, het is mooi meegenomen als hij erdoor komt, en anders niet. Ik reken mijzelf wat arm realiseer ik mij, want een nieuwe cv ketel had zichzelf al helemaal niet terugverdient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Vinny1 In het verleden is er wel gepoogd om een lijstje van A-merken te maken, maar echt consensus leverde dat niet op.
Een belangrijk deel van de prijs en performance wordt door installatiedetails bepaald, dus ik kan dat moeilijk los zien.
Mitsubishi Electric maakt prima warmtepompen, maar als je ze hoog op het dak zet in een recirculerende behuizing had je beter een B-merk in de tuin kunnen hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blb4
mr_evil08 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Zolang de juiste woorden maar op factuur staan zal dat wel goed gaan.
Installatie+Oplevering is een breed begrip, installatie kan ook al zijn we prikken de pomp eraan en drukken op de aanknop en toedeloe maar weer.
Deze discussie (wat is nu precies installatie) gaat in elk geval ALLEEN over het warmtepomp deel, je krijgt tenslotte ook subsidie als je een warmtepomp vervangt door een nieuw exemplaar. De rest van de installatie mag je m.i. dus altijd zelf doen. Zie 't zo: alles wat niet de installatiewerkzaamheden zijn bij het vervangen van je wp door een nieuw exemplaar kan je zelf doen. Dus idd ff een warmtepomp aan de op een warmtepomp voorbereide installatie prikken en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 14:04
Vinny1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Dank voor je reactie. Op zich is alles duidelijk maar dat forum biedt nog steeds geen overzicht van warmtepompen die als betrouwbaar en efficiënt gezien worden.
Kies je niet juist een installateur op basis van welke warmtepompen hij aanbiedt? Beetje kip ei verhaal misschien maar ik dacht juist eerst te oriënteren op wat momenteel de meest efficiënte en betrouwbaarste warmtepompen zijn en op basis daarvan modellen te selecteren en dan pas een installateur.

Ik dacht met alle ervaringen op dit forum dat er misschien wel een aantal modellen zijn die er echt bovenuit schieten qua prestaties.

PS Ik bedoelde een boilervat, geen buffervat.
Dat is nou net het punt, de kwaliteit van de installatie (en dus de installateur) is véél belangrijker voor het resultaat dan het exaxte model WP, dat dan ook nog eens maar net moet passen bij jouw installatie/behoefte.

Zolang je maar bij de A-merken blijft zit je sowieso goed. Mijn persoonlijke shortlist is iig niet veel veranderd de laatste jaren, daarop staan Daikin, Mitsubishi en Vaillant. Met alle 3 heb ik uitstekende ervaringen en kan je bovenaan de "SCOP-leaderboards" komen met een goede installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 10-01-2025 17:10 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Blihi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Je hebt meningen en eisen. De eis vanuit bouwbesluit is dat je bij het verste tappunt vanaf de ketel gezien een uitstroomtemperatuur moet halen van 55 graden. Een mengklep bij de bron is dus simpelweg niet toegestaan, want daarmee voldoet de installatie niet meer aan de regels.

Een SWW vat instellen op 45 graden is wel toegestaan, want je kunt nog steeds 55 graden halen door de instelling aan te passen. Bij een mengklep kan dat niet meer.
Bij een mengklep kan dat toch ook gewoon.

snameroc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]

Volstrekt logisch. Een videocall als in bedrijf stelling zien is volstrekt tegen alle regelgeving in. Ook even een bonnetje voor 100 euro maken via de mail is niet toegestaan. Goed dat dit ongeoorloofd gebruik van subsidie geld via leveringen over de toonbank tegen een bodemprijs een halt wordt toe geroepen. Helaas zullen hier een flink aantal tweakers de dupe van zijn maar dat was een te verwachten risico. Met dank aan dit soort leveranciers ligt de branche nu onder een vergrootglas bij de RVO.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 10-01-2025 23:26 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:39
Carboy54 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:15:
[...]

Volstrekt logisch. Een videocall als in bedrijf stelling zien is volstrekt tegen alle regelgeving in. Ook even een bonnetje voor 100 euro maken via de mail is niet toegestaan. Goed dat dit ongeoorloofd gebruik van subsidie geld via leveringen over de toonbank tegen een bodemprijs een halt wordt toe geroepen. Helaas zullen hier een flink aantal tweakers de dupe van zijn maar dat was een te verwachten risico. Met dank aan dit soort leveranciers ligt de branche nu onder een vergrootglas bij de RVO.
Tja, de markt voor installateurs wordt weer goed beschermd, onder het mom van de eis dat een installatie deskundig moet worden uitgevoerd. Helaas blijkt plaatsing door een installatiebedrijf geen enkele garantie dat een installatie goed en efficiënt wordt uitgevoerd.
Ik zou haast het tegenovergestelde durven te stellen. Zoals ook hier op het forum is te lezen ligt bij veel bedrijfsmatig aangelegde installaties de focus op zo gemakkelijk mogelijk plaatsen van een warmtepomp.
Dit komt het imago van warmtepompen niet ten goede, wanneer het leidt tot comfortproblemen en hoog verbruik.
Het zou zomaar wel eens penny-wise pound-foulish kunnen zijn. Uiteindelijk is het doel van de subsidie het aanjagen van de energietransitie, en niet het stimuleren van de installatiebranche.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mjier schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Tja, de markt voor installateurs wordt weer goed beschermd, onder het mom van de eis dat een installatie deskundig moet worden uitgevoerd. Helaas blijkt plaatsing door een installatiebedrijf geen enkele garantie dat een installatie goed en efficiënt wordt uitgevoerd.
Ik zou haast het tegenovergestelde durven te stellen. Zoals ook hier op het forum is te lezen ligt bij veel bedrijfsmatig aangelegde installaties de focus op zo gemakkelijk mogelijk plaatsen van een warmtepomp.
Dit komt het imago van warmtepompen niet ten goede, wanneer het leidt tot comfortproblemen en hoog verbruik.
Het zou zomaar wel eens penny-wise pound-foulish kunnen zijn. Uiteindelijk is het doel van de subsidie het aanjagen van de energietransitie, en niet het stimuleren van de installatiebranche.
Ik ben het helemaal met je eens. Wij hebben fraaie projecten gezien van zelf montage en ook vele slechte van zichzelf benoemde installateurs. Iedereen kan zonder kennis van zaken kan zich bij de KvK inschrijven als installateur. Helaas kwamen er vele partijen op de markt die voor 100 euro op afstand wel een bonnetje schreven, leuk verdienmodel , maar dat is nu ook weer niet de bedoeling. Het is tenslotte wel belasting geld wat wordt uitgegeven. Een professionele keuring op een correcte werking tegen een redelijke vergoeding zou dit probleem kunnen oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 11-01-2025 10:25 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10 20:46
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 00:07
[...]

Zegt meneer de installateur. Gelukkig levert de installatiebranche onberispelijk werk bij het installeren en opleveren van WP installaties, kwaliteit staat buiten kijf. Tot zover het #sarcasme, het enige dat buiten kijf staat is het goed geslaagde lobbywerk van de branche.

Hoeveel nieuwsberichten zijn er over WP's die slecht functioneren geïnstalleerd door een installateur en hoeveel door een DIY?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 20-10 20:46
Carboy54 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Wij hebben fraaie projecten gezien van zelf montage en ook vele slechte van zichzelf benoemde installateurs. Iedereen kan zonder kennis van zaken kan zich bij de KvK inschrijven als installateur. Helaas kwamen er vele partijen op de markt die voor 100 euro op afstand wel een bonnetje schreven, leuk verdienmodel , maar dat is nu ook weer niet de bedoeling. Het is tenslotte wel belasting geld wat wordt uitgegeven. Een professionele keuring op een correcte werking tegen een redelijke vergoeding zou dit probleem kunnen oplossen.
En daarmee doel je bijvoorbeeld op jullie optie3 inc in bedrijfsstelling?
Ben het als niet installateur gewoon met je eens hoor :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Alsjeblieft geen verplichte keuringen, dat wordt dan een business als nooit tevoren waar de consument weinig mee opschiet. Meer regulering betekent automatisch meer kosten.

Dan liever de subsidie laten vervallen zodat de prijzen ook zullen zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

[...]

Jij hebt er als installateur direct baat bij natuurlijk, en bij mij als consument is het tegenovergesteld. Maar mijns inziens moeten we wel het achterliggend doel voor ogen houden en dat is stimuleren van duurzaam verwarmen zonder aardgas en niet perse een industrie spekken.

Als ik een installateur in de hand had moeten nemen had ik een cv ketel gekocht, dus wat dat betreft is het doel volbracht. Ik weet dat er hier op Tweakers competent volk aanwezig is, waaronder jij, maar het is verder echt een gok wat je neemt als je ziet wat men plaatst en vraagt. Hier was t of hybride of 20k+
Wolly schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:26:
Alsjeblieft geen verplichte keuringen, dat wordt dan een business als nooit tevoren waar de consument weinig mee opschiet. Meer regulering betekent automatisch meer kosten.
Dan ook keuringen voor cv ketels anders geef je de warmtepomp markt nog even een schop na. Bovendien zijn die daadwerkelijk gevaarlijk. En ook keuringen voor 'professioneel' aangelegde installaties. Maar goed dat wordt natuurlijk onbetaalbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door silverball op 11-01-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-10 17:22
Ik heb een vraagje over de dakdoorvoer waar de leidingen van m'n warmtepomp doorheen lopen (van binnen naar het platte dak waar de warmtepomp staat). Dit is een dubbelwandige dakdoorvoer (https://www.ags.nl/dubbel...ium-diam-160-incl-bochten), van aluminium.

Nu is op dit moment het plafond van de ruimte waar de dakdoorvoer binnenkomt nog niet dicht en condenseert het redelijk wat op de buis van de dakdoorvoer.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit normaal en geen probleem meer als het plafond dichtgemaakt wordt (wordt luchtdicht afgewerkt)? Of is er een kans dat dit problematisch blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

silverball schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Jij hebt er als installateur direct baat bij natuurlijk, en bij mij als consument is het tegenovergesteld. Maar mijns inziens moeten we wel het achterliggend doel voor ogen houden en dat is stimuleren van duurzaam verwarmen zonder aardgas en niet perse een industrie spekken.

Als ik een installateur in de hand had moeten nemen had ik een cv ketel gekocht, dus wat dat betreft is het doel volbracht. Ik weet dat er hier op Tweakers competent volk aanwezig is, waaronder jij, maar het is verder echt een gok wat je neemt als je ziet wat men plaatst en vraagt. Hier was t of hybride of 20k+

[...]

Dan ook keuringen voor cv ketels anders geef je de warmtepomp markt nog even een schop na. Bovendien zijn die daadwerkelijk gevaarlijk. En ook keuringen voor 'professioneel' aangelegde installaties. Maar goed dat wordt natuurlijk onbetaalbaar.
Onder de nieuwe gaswet mag je überhaupt niet meer sleutelen aan jouw gasketel zonder de vereiste ( dure ) certificaten. Ik ben het met grote delen van jouw betoog wel eens maar een dergelijk voorstel tot keuring is een van de weinige mogelijkheden om dit probleem voor menig doe het zelver te kunnen oplossen wellicht. Onder het moto beter iets dan helemaal niets. Dat heeft weinig te maken met het spekken van de portemonnee van de installateur. Die doet het liefst de hele klus tegen zijn prijs. Vergeet ook niet dat er ook veel wordt gerommeld door een aantal zelfmonteurs die een warmtepomp aanschaffen voor een prijs lager dan de subsidie van beroerde kwaliteit en vaak na 2 jaar al weer defect zoals een Meeting warmtepomp. Of ieder jaar een warmtepomp of xx aan de muur hangen met subsidie en na 12 mnd deze weer op marktplaats zetten. Dat is de andere kant van het verhaal en kan je moeilijk verduurzamen noemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 11-01-2025 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Oilman schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:03:
[...]

Zegt meneer de installateur. Gelukkig levert de installatiebranche onberispelijk werk bij het installeren en opleveren van WP installaties, kwaliteit staat buiten kijf. Tot zover het #sarcasme, het enige dat buiten kijf staat is het goed geslaagde lobbywerk van de branche.

Hoeveel nieuwsberichten zijn er over WP's die slecht functioneren geïnstalleerd door een installateur en hoeveel door een DIY?
Nu zal een DIY ook niet zo snel met z’n ellende de publiciteit opzoeken….

Bij DIY gaat er natuurlijk ook veel mis of lopen dingen niet als verwacht. Groot verschil is dat tijd ‘gratis’ is (vaak is ‘t een nieuwe hobby). Bij Panasonic WP’s komt ‘t bv zo af en toe voor dan de controller op de thermostaataansluiting (waar 230V op staat) wordt aangesloten; € 350 gaat er dan in rook op.

[ Voor 21% gewijzigd door blb4 op 11-01-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
aaahaaap schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:59:
Ik heb een vraagje over de dakdoorvoer waar de leidingen van m'n warmtepomp doorheen lopen (van binnen naar het platte dak waar de warmtepomp staat). Dit is een dubbelwandige dakdoorvoer (https://www.ags.nl/dubbel...ium-diam-160-incl-bochten), van aluminium.

Nu is op dit moment het plafond van de ruimte waar de dakdoorvoer binnenkomt nog niet dicht en condenseert het redelijk wat op de buis van de dakdoorvoer.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit normaal en geen probleem meer als het plafond dichtgemaakt wordt (wordt luchtdicht afgewerkt)? Of is er een kans dat dit problematisch blijft?
m.i. is dit zeker een punt waar je goed aandacht aan moet besteden. Vochtvlekken op je nieuwe plafonnetje zit je niet op te wachten.

Het is een combinatie van koude (geleiding van buiten) en vochtige lucht. Die geleiding van buiten verandert niets aan, die lucht wel met een luchtdicht afgewerkt geïsoleerd? plafond. Maar of dat voldoende is?

Ik heb hier verder geen verstand van maar ik zou zeggen dat een kunststof dakdoorvoer beter zou zijn maar da’s niet zomaar gedaan… mogelijk zijn er nog andere verbeteringen mogelijk maar da’s misschien iets voor in een bouw-topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
Poeh het is wel een slecht dagje voor de COP. Gisteren nog redelijk in orde met 4.1 maar vandaag tot op heden maar 3.3. 🫣 Elk uur een defrost, niet gek met die mist en koude.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Laatst online: 18-10 10:09
Mijn Nefit/Bosch 3400i doet met dit weer bijna 50 defrosts per etmaal. Bij bewolkt weer in de zomer zijn dat er "slechts" 4 per dag.
Is dit normaal of toch wat al te gortig?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:30
PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:01:
Mijn Nefit/Bosch 3400i doet met dit weer bijna 50 defrosts per etmaal. Bij bewolkt weer in de zomer zijn dat er "slechts" 4 per dag.
Is dit normaal of toch wat al te gortig?
In de zomer hoort ie niet te defrosten. De meeste warmtepompen doen in de winter niet vaker dan 1x per 40-50 min een defrost als ie echt snel invriest.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Pagina: 1 ... 190 ... 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)