Hertog_Martin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:35:
We staan aan de vooravond van een grote renovatie. Het nieuwste in de woning is een cv ketel uit 2022. Omdat er wat keuzes gemaakt moeten worden mede daarom de twijfel om toch niet meteen een warmtepomp te laten installeren.
Nu vraag ik mij alleen af of het na renovatie niet veel extra werk is om het later te installeren. Ik doel dan op het aanleggen van leidingen van bv buitenunit naar SWW en dergelijke. In hoeverre valt dat al voor te bereiden zonder al groot deel van de kosten te maken?
Enerzijds lijkt mij het voordeliger om installatie mee te nemen in renovatie als alles toch helemaal gestript wordt, anderzijds moeten er dus keuzes gemaakt worden omdat budgettechnisch niet alles tegelijk kan.
Het beste is natuurlijk dat je het zo maakt dat je (evt later) makkelijk leidingen kunt leggen en ruimte creëert om apparaten te plaatsen (vnl grote apparaten als warmtepomp en boiler).
Ik kwam uit een tussen-huis (bouwjaar '97) waar allerlei leidingen in beton gegoten waren, en verhuist naar een vrijstaand huis (bouwjaar '87) met grote (relatief hoge) kruipruimte waar het meeste van de leidingen zich bevonden.
Vandaar dat ik - relatief- makkelijk leidingen (riool, cv, water, stroom, data) kon aanpassen. Dus het devies is zoveel mogelijk flexibiliteit inbouwen, zeker als je nog niet weet wat je wilt. Dus ruimte laten waar je leidingen wilt leggen.
Dat gezegd hebbende heeft het meeste werk (afgelopen 2 jaar) gezeten in (in volgorde van hoeveelheid werk):
1) aanbrengen van allerlei isolatie (dak, kruipruimte, deuren en HR++ ramen e.d.)
2) het uitbreiden van de VVW (verdere opruiming van radiatoren naar vvw). Wat hier betekent oude tegelvloeren weghalen, cement eronder verwijderen, anhydriet vloer aanbrengen, frezen, buizen leggen en kunststof vloer aanbrengen. (deze volgorde was hier nodig)
3) CV leidingen (waren van staal en in kruipruimte in +30 jaar zwaar gecorrodeerd) bijna allemaal vervangen en gebracht naar gewenste diameter (26 mm binnendiameter).
Waterleidingen (warm & koud) zijn 15 mm koper oud en nieuw, dus weinig aanpassing nodig.
Aangezien ik veel zelf doe spreid ik het uit in tijd (ben ook nog niet klaar

). Zelfdoen scheelt enorm veel geld, kan het zelf plannen en kan voldoen aan m'n eigen kwaliteitsnormen. En heb de tijd er gelukkig voor en doe het met plezier.
Het plaatsen van een WP, boiler of WPB, aanpassen van meterkast, aanpassen van elektra leidingen is eigenlijk minor werk (vergeleken met 1, 2 & 3).