Spijt van gasloos ?

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:30
Ivow85 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:55:
Vrijwel iedere warmtepomp met éénfase compressor kan terug moduleren tot zo'n 500W of minder (elektrisch vermogen).
Ik heb een WP met een drie-fase compressor, en die kan terug tot zo'n 430 W elekrisch.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:08
Explosief of brandbaar? Nogal een verschil.

Een houthandel is brandbaar maar zal niet ontploffen (ok, wel als er een zagerij met stofafzuiging aanwezig is). Een maalderij is minder brandbaar dan een houthandel maar kan wel ontploffen.

Als jij al dergelijke batterijen geplaatst hebt kan je dan ook zeggen welke preventieve veiligheidsmaatregelen er zijn om incidenten te vermijden?

[ Voor 8% gewijzigd door Wozmro op 26-01-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:02
Wozmro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:42:
Explosief of brandbaar? Nogal een verschil.

Een houthandel is brandbaar maar zal niet ontploffen (ok, wel als er een zagerij met stofafzuiging aanwezig is). Een maalderij is minder brandbaar dan een houthandel maar kan wel ontploffen.

Als jij al dergelijke batterijen geplaatst hebt kan je dan ook zeggen welke preventieve veiligheidsmaatregelen er zijn om incidenten te vermijden?
Blusgas installaties, de ruimte wordt dan in notime volgepompt met bv argon.

Echter zit de oxide in de accu’s en zal de brand doorgaan, ze zijn zeer lastig onder controle te krijgen en kunnen doorslaan naar hele plant.

Je kunt het zo zien, de energie die je opslaat kan er in bepaalde condities in een klap uitkomen.
En ja das een flinke bom.

[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 26-01-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Nou ja je hangt wel aan het infuus van het E-net.
In de koude donkere wintermaanden is er niks mogelijk met accu’s wat enigszins opschiet.
Das een beetje afhankelijk van je situatie, ik heb een warmtepomp en een houtkachel en redelijk wat zonnepanelen, als ik de EV de deur uit zou doen en een thuisaccu van ca. 20kWh koop kan ik ook in de winter nagenoeg autonoom draaien.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:39
Werkelijk elk kernenergie project in Europa van deze eeuw heeft hopeloos gefaald, wanneer je kijkt naar budget en tijd. Daarnaast is een kerncentrale moeilijk te integreren in het huidige elektriciteits landschap. Bij voldoende wind, zon en korte termijn opslag (en dat gaat er komen, want goedkoper), is er alleen een elektriciteitstekort ten tijde van dagenlange dunkelflaute's. Lijkt me niet helemaal de bedoeling dat die kerncentrales 45 weken per jaar stilstaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Nul_op_de_Meter op 26-01-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:53
@HandyLumberjack dan heb je misschien een zeer goed geisoleerd huis en/of stook je redelijk veel hout?
Maar klopt, het is zeker afhankelijk van de situatie en behoeften.

Zelf heb ik een vergelijkbare hoeveelheid aan PV als jij en een thuisbatterij icm een full electric woning en EV. Maar incl EV kwam ik afgelopen december toch ca 300kWh tekort om helemaal zelfvoorzienend te zijn. Excl EV zou dat iets minder zijn, maar toch zeker nog een tekort.

Ik ben bezig de benodigde energie voor verwarming nog verder omlaag te brengen maar zal het niet gaan redden om ook in de winter zonder net te kunnen. Maar wie weet wat de toekomst brengt.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 26-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Nul_op_de_Meter schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:29:
Werkelijk elk kernenergie project in Europa van deze eeuw heeft hopeloos gefaald, wanneer je kijkt naar budget en tijd. Daarnaast is een kerncentrale moeilijk te integreren in het huidige elektriciteits landschap. Bij voldoende wind, zon en korte termijn opslag (en dat gaat er komen, want goedkoper), is er alleen een elektriciteitstekort ten tijde van dagenlange dunkelflaute's. Lijkt me niet helemaal de bedoeling dat die kerncentrales 45 weken per jaar stilstaan.
Bij kern bouw je de windkracht af naar 0.
Dat zijn ook schadelijke dingen op de Noordzee uiteindelijk.

Dat vind ik.
En is het niet zo dat tegenstanders vooral roepen dat het niks is. Binnen budget is het nooit maar dat is een kwestie van beter (lees efficiënter) bouwen.
Dit kan door de grote getallen en meer hulp (lees tegenwerking) van landen en overheden.

Hoe mooi is een heel Europees (en uiteindelijk) wereldwijd netwerk zonder windmolens, gas en kolen turbines. Stil en schoon de meest groene stroom die er is. Met een standtijd tot 50 jaar per centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
HandyLumberjack schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Das een beetje afhankelijk van je situatie, ik heb een warmtepomp en een houtkachel en redelijk wat zonnepanelen, als ik de EV de deur uit zou doen en een thuisaccu van ca. 20kWh koop kan ik ook in de winter nagenoeg autonoom draaien.
Hoe dan als de zon wekenlang weg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Franciesco schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:36:
@HandyLumberjack dan heb je misschien een zeer goed geisoleerd huis en/of stook je redelijk veel hout?
Maar klopt, het is zeker afhankelijk van de situatie en behoeften.

Zelf heb ik een vergelijkbare hoeveelheid aan PV als jij en een thuisbatterij icm een full electric woning en EV. Maar incl EV kwam ik afgelopen december toch ca 300kWh tekort om helemaal zelfvoorzienend te zijn. Excl EV zou dat iets minder zijn, maar toch zeker nog een tekort.

Ik ben bezig de benodigde energie voor verwarming nog verder omlaag te brengen maar zal het niet gaan redden om ook in de winter zonder net te kunnen. Maar wie weet wat de toekomst brengt.
De kachel brandt vrij veel ja :). Afgelopen december was mijn huishoudelijk verbruik vergelijkbaar met mijn opwek. En als ik zou willen had ik nog wat WP verbruik kunnen vervangen door de houtkachel. En dit was een uitzonderlijk slechte december qua PV opbrengst, normaal is het aanzienlijk meer. Vorig jaar had ik bijna twee keer zoveel opwek als verbruik.

De EV is hier het probleem die heeft 513kWh verbruikt in december. Maar die wordt vervangen door een zuiniger model.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 26-01-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Hoe dan als de zon wekenlang weg is?
Als je maar genoeg panelen hebt heb je nog steeds een redelijke productie, ook als het bewolkt is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:39
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Bij kern bouw je de windkracht af naar 0.
Dat zijn ook schadelijke dingen op de Noordzee uiteindelijk.

Dat vind ik.
En is het niet zo dat tegenstanders vooral roepen dat het niks is. Binnen budget is het nooit maar dat is een kwestie van beter (lees efficiënter) bouwen.
Dit kan door de grote getallen en meer hulp (lees tegenwerking) van landen en overheden.

Hoe mooi is een heel Europees (en uiteindelijk) wereldwijd netwerk zonder windmolens, gas en kolen turbines. Stil en schoon de meest groene stroom die er is. Met een standtijd tot 50 jaar per centrale.
Iedereen mag een mening hebben, maar zonder wind en gas heb je uiteindelijk ongeveer 100x Borssele nodig. Onhaalbaar en onbetaalbaar, lijkt me toch.
Mijn mening, lekker doorgaan met offshore wind, zonnepanelen en batterijen. Dan zijn we over een jaar of 15 voor 90% klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Nul_op_de_Meter schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Iedereen mag een mening hebben, maar zonder wind en gas heb je uiteindelijk ongeveer 100x Borssele nodig. Onhaalbaar en onbetaalbaar, lijkt me toch.
Mijn mening, lekker doorgaan met offshore wind, zonnepanelen en batterijen. Dan zijn we over een jaar of 15 voor 90% klaar.
Ik snap de consensus, persoonlijk vind ik dat het onvoldoende onderzoek of medestand krijgt door de smet die eraan hangt.

Met 8 moderne centrales is Nederland ook klaar.

Uiteindelijk kom je er met elkaar toch niet uit, dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Ik snap de consensus, persoonlijk vind ik dat het onvoldoende onderzoek of medestand krijgt door de smet die eraan hangt.

Met 8 moderne centrales is Nederland ook klaar.

Uiteindelijk kom je er met elkaar toch niet uit, dit soort dingen.
16 stuks zijn we klaar icm de huidige PV- en Wind installaties en pijplijn, als we tenminste alle primaire energie willen elektrificeren (zoals van gas stoken naar elektra voor verwarmen).

Het alternatief is héél nederland én de hele noordzee maximaal volzetten met die afzichtelijke windmolens, een heel groot deel van de daken volleggen met PV (ben ik voor), nog eens vele duizenden hectares ruimte die we niet hebben volbouwen met accuparken en waterstoffabrieken/opslag en dan nog hebben we te weinig energie om het huidige niveau van economische activiteit te handhaven, tegen in totaal veel hogere (energie)kosten en ruimtebeslag dan een handvol kerncentrales met een 3-4 ordes van grootte kleinere footprint.

Wie denkt dat het energieverbruik decarboniseren zonder nuclear kan, kan/wil óf niet doorrekenen hoe dat eindplaatje er dan echt uitziet en blijft lekker in onhaalbare groene sprookjes van luchtkasteelverkopers geloven óf wil de economische activiteit, mobiliteit e.d. significant doen verminderen.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Met gasloze huishoudens en spijt heeft bovenstaand weinig meer te maken.

De toekomst van kernenergie in ons netwerk kan in Hoe past kernenergie in de energiemix? besproken worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
*knip* zie boven

[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 27-01-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meeste winst is te boeken door energie gebruik beter te sturen.
EV's bijv alleen overdag, weekenden laden. Boilers, warmtepompen zou prima op aanbod van duurzame energie kunnen sturen. Je moet eens weten hoeveel warmte energie je in een woning al kan opslaan door de tempratuur tijdelijk 1 graad te verhogen.
Laats las ik nog stukje over overlast van warmtepompen die nachts draaien. Ik snap echt niet dat mensen dat überhaupt doen. Hier zakt de tempratuur hoogstens 0,5 graad wanneer nachts de verwarming uit heb staan. Nachts is doorgaans de buiten buitentempratuur ook lagere, wat bij een warmtepomp ook een lager rendement geeft.

@nwagenaar
295m3 p/j alleen voor warmwater? Dat klink als slecht werkende CV ketel. Of had je CV ketel ingesteld dat tap ook bij geen afname op 70 graden houdt?

Hier verbruikte mijn CV ketel maar 4m3 gas per maand voor warm water (douch & bad). Of wel 48m3 per jaar.
Grote nadeel van boiler is dat de last hebben van stilstand energie verlies.
Warmtepomp boilers komen doorgaans niet veder cop 4.
644KwH x 4 = 2.576Kwh aan warmte enrgie waarbij de stilstand verlies er nog van af moet worden gehaald.
Ik kan hierbij alleen maar concluderen dat je minder warmwater ben gaan gebruiken of dat je een slecht werkende CV ketel had.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 18:56
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:27:
Meeste winst is te boeken door energie gebruik beter te sturen.
EV's bijv alleen overdag, weekenden laden. Boilers, warmtepompen zou prima op aanbod van duurzame energie kunnen sturen. Je moet eens weten hoeveel warmte energie je in een woning al kan opslaan door de tempratuur tijdelijk 1 graad te verhogen.
EV's laden in de daluren voor het netwerk/opwek zou ik zeggen. Of dat dan 's-nachts als het lekker waait of overdag gunstig is hangt ook van het seizoen af (lees de pv opwek seizoenen). Maar het begint idd bij slim (en betrouwbaar!) sturen.

Room buffering doet idd heel veel, véél meer dan de boiler wat verder opstoken. Wat dat betreft is het best jammer dat dat bij een Daikin WP niet apart te sturen is, het is altijd eerst de boiler en dan pas de ruimte. Ik zou liever alleen dat laatste kunnen doen (kan wel, maar niet via de smart-grid sturing die ervoor bedoeld is).
Laats las ik nog stukje over overlast van warmtepompen die nachts draaien. Ik snap echt niet dat mensen dat überhaupt doen. Hier zakt de tempratuur hoogstens 0,5 graad wanneer nachts de verwarming uit heb staan. Nachts is doorgaans de buiten buitentempratuur ook lagere, wat bij een warmtepomp ook een lager rendement geeft.
Simpel, als het echt koud is is het gunstiger 24/7 door te pruttelen dan 's-nachts te stoppen en in de vroege ochtend (zeker wanneer je geen koude vloer wil) weer volgas in te halen (met een veel lagere COP). En dan zakt de temperatuur bij mij wel meer dan 0,5K, niet iedereen heeft hetzelfde huis. Of en waar dat omslagpunt ligt verschilt per woning en moet je eigenlijk gewoon uittesten. Ik heb dat een tijdje gedaan en vervolgens het wel of niet toepassen van een nachtverlaging (lees: nachtelijke stop) geautomatiseerd.

Als je buren er 's-nachts last van hebben kan je natuurlijk een andere afweging maken, maar dat is bij mij geen factor, kijk puur naar het verbruik per (graad)dag.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:02

nwagenaar

God, root. What's the differen

Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:27:
@nwagenaar
295m3 p/j alleen voor warmwater? Dat klink als slecht werkende CV ketel. Of had je CV ketel ingesteld dat tap ook bij geen afname op 70 graden houdt?
De CV-ketel was tijdens het verwijderen rond de 15 jaar oud en hij stond op de economy stand op (ik meende) 60 graden.

Met de P1 meter kon ik zien dat:

- 2 personen douchen om en nabij de 0.5m3 was (we douchen sowieso bijna dagelijks)
- Volle bad was om en naij de 1m3

Daarbij was er ook nog regulier warm water verbruik. De CV-ketel was zeker niet top-of-the-bill, maar ik vind 295 kuub op jaarbasis niet overdreven veel.
Hier verbruikte mijn CV ketel maar 4m3 gas per maand voor warm water (douch & bad). Of wel 48m3 per jaar.
Grote nadeel van boiler is dat de last hebben van stilstand energie verlies.
Warmtepomp boilers komen doorgaans niet veder cop 4.
644KwH x 4 = 2.576Kwh aan warmte enrgie waarbij de stilstand verlies er nog van af moet worden gehaald.
Ik kan hierbij alleen maar concluderen dat je minder warmwater ben gaan gebruiken of dat je een slecht werkende CV ketel had.
Wij verwarmen het water dagelijks tijdens PV-opwekking tot 55 graden (ergens tussen 10:00 en 16:00) of tijdens goedkope uren. Middels isolatie, etc ervaren wij dat het water niet kouder wordt dan 48 graden (zelfs als het buiten vriest), maar hij staat ook bij ons op de 1e verdieping.

Overigens ben ik juist meer warm water gaan verbruiken (iets met een hobby als bierbrouwen, dan gaat er redelijk wat water warm doorheen) tov van voorheen. Ik vermoed eerder dat de CV-ketel door zijn ouderdom meer verbruik had dan als wij een hedendaagste variant hadden gehad.

We zaten ook in dubio om de ketel te vervangen voor een hybride ipv een WPB, maar uiteindelijk toch voor de WPB gegaan omdat dit het laatste stapje was in gasloos gaan. De vast kosten per jaar (€ 275 p/j) betalen wij niet (meer) en alleen al daardoor kan een WPB relatief vlot terugverdiend zijn.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 27-07 10:48

Wuursj

want worst is al bezet

HandyLumberjack schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Als je maar genoeg panelen hebt heb je nog steeds een redelijke productie, ook als het bewolkt is.
Ondanks een laag verbruik zou ik dan wel heel veel panelen nodig hebben. In de mistroostige van decembers van afgelopen jaren verbruikte ik gemiddeld iets minder dan 300kwh. Dat is al niet veel voor all electric. Maar ik wekte met 14x 330wp daar wel maar 1/10 van op... Dus zelfs met accu zou ik 100x 440Wp panelen nodig hebben om december door te komen en dat pas niet op mijn huis. Januari lijkt nog erger te worden :)

Zelfs toen ik een week weg was rond kerst en alles uit was qua WP verwarming, boilers etc (en dus in een steenkoud huis aankom) werd het dagverbruik van ~1,5 kwh niet eens gedekt.

Wat wellicht meer helpt ipv meer panelen is sturen op winteropstellingen voor zonnepanelen. Ja dat rekent niet lekker voor de aanbieders qua terugverdientijd tijdens salderen maar na saldering helpt het wel enorm. De paneeltjes op mijn plat dak op de schuur (15 graden, oost-west) aan de zuid muur hangen (90 graden), zouden volgens de modellen een stuk meer doen in de winter! Maar op die grijze dagen zie ik die paneeltjes ook niet veel doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 27-01-2025 13:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb dit jaar ook het plan om enkele panelen te plaatsen op Zuid onder een hoek van 70gr (bevestigd op een zuidmuur).

Lente/zomer opbrengst doet er eigenlijk weinig toe, dan is het verbruik toch al laag en is er al veel aanbod vanuit het net.

Komt er bij dat die paar echt koude dagen meestal ook wel zonnige dagen zijn (nee, niet altijd) dus ieder beetje opbrengst gaat recht de warmtepomp in.

Het zal hier voorlopig ook maar een experiment zijn met 2 stekkerpanelen dus qua investering valt het wel mee. En ik zal de opbrengst goed opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-07 12:12
Wuursj schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Ondanks een laag verbruik zou ik dan wel heel veel panelen nodig hebben. In de mistroostige van afgelopen decembers van agelopen jaren verbruikte ik gemiddeld iets minder dan 300kwh. Dat is al niet veel voor all electric. Maar ik wekte met 14x 330wp daar wel maar 1/10 van op... Dus zelfs met accu zou ik 100x 440Wp panelen nodig hebben om december door te komen en dat pas niet op mijn huis. Januari lijkt nog erger te worden :)

Zelfs toen ik een week weg was rond kerst en alles uit was qua WP verwarming, boilers etc (en dus in een steenkoud huis aankom) werd het dagverbruik van ~1,5 kwh niet eens gedekt.

Wat wellicht meer helpt ipv meer panelen is sturen op winteropstellingen voor zonnepanelen. Ja dat rekent niet lekker voor de aanbieders qua terugverdientijd tijdens salderen maar na saldering helpt het wel enorm. De paneeltjes op mijn plat dak op de schuur (15 graden, oost-west) aan de zuid muur hangen (90 graden), zouden volgens de modellen een stuk meer doen in de winter! Maar op die grijze dagen zie ik die paneeltjes ook niet veel doen.
Ik weet niet welk energiecontract je hebt maar bij mij is dat dynamisch en kijk zeker niet alleen naar opbrengst van 1 wintermaand zoals december maar wel dus over een heel jaar, met name het zomeroverschot is dan relevant mbt dynamisch contract 1+ punt.

Wat is jou opbrengst met die 14x 330wp in juli/augustus en overproductie? waar veel te winnen valt heeft vooral betrekking op het energiecontract, stroom! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 27-07 10:48

Wuursj

want worst is al bezet

@Mika7

Over euor's en energiecontract heb ik niks te klagen, ik krijg nu nog (een beetje) geld.
De discussie ging over autonoom draaien. Dat lukt me niet zonder het energienet te gebruiken als accu.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Wuursj schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Ondanks een laag verbruik zou ik dan wel heel veel panelen nodig hebben. In de mistroostige van decembers van afgelopen jaren verbruikte ik gemiddeld iets minder dan 300kwh. Dat is al niet veel voor all electric. Maar ik wekte met 14x 330wp daar wel maar 1/10 van op... Dus zelfs met accu zou ik 100x 440Wp panelen nodig hebben om december door te komen en dat pas niet op mijn huis. Januari lijkt nog erger te worden :)

Meestal produceren goed georiënteerde zonnepanelen ca. 15 kWh/kWp in december. Voor 300kWh, zou je dan 20 kWp nodig hebben om gemiddeld net zoveel te produceren als je verbruik.

Niet iedereen heeft ruimte daarvoor en dan zul je vast nog wel eens iets uit het net halen, maar dat is niet veel meer, zeker als je dat tegen je jaarlijkse verbruik zet.

Ik heb wat meer panelen en flink minder verbruik omdat de houtkachel in december ook een flinke bijdrage aan de verwarming levert. Ik krijg nu nog flink geld terug van de energieleverancier, en hoop dat ik na afschaffing salderen en aanschaf van een thuisaccu, nog net een negatieve rekening blijf houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-07 00:21
HandyLumberjack schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Meestal produceren goed georiënteerde zonnepanelen ca. 15 kWh/kWp in december. Voor 300kWh, zou je dan 20 kWp nodig hebben om gemiddeld net zoveel te produceren als je verbruik.

[...]
Dat is alsnog 46 panelen van 440Wp met een goede oriëntatie. Dat zal een enkeling lukken. Een kwart tot een derde daarvan zal misschien net lukken op een optimaal georiënteerd rijtjeshuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap doorgaans dat houtstook niet wanneer je gratis kunt salderen.
Het hout kost geld en de rendement is vrij slecht doordat de meeste warmte door de schoorsteen naar buiten verdwijnt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:30
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:12:
Het hout kost geld en de rendement is vrij slecht doordat de meeste warmte door de schoorsteen naar buiten verdwijnt.
Dat laatste is nog tot daaraantoe, maar het probleem dat de eigenaar van die houtkachel lekker warm binnen ziet, maar de buren in de stank, vind ik veel groter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:12:
Terecht punt, meestal snap ik het ook niet.

Maar mijn situatie is anders:

1: Ik heb onbeperkt gratis hout
2: Ik heb nog een gunstig energiecontract zonder boetes en een teruglevergoeding van 21ct per kWh tot 1 december 2026.
3: Ik woon buitenaf en heb geen buren, dus niemand heeft er last van.
4 Het is een hobby en ik beleef er plezier aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Dit topic begon ooit om een dom hersenspinsel mijner zijde.

Maar lijkt toch actueler dan ooit te worden.
https://www.nu.nl/tech/63...et-uitgesloten.html#nujij

Eigenlijk is het gewoon te bezopen voor woorden. Het is duidelijk dat toen de overheid begon te subsidiëren voor ellectric oplossingen zoals PV, EV en WP, ook bij bedrijven.
Dat men toen de netbeheerder niet heeft meegenomen zodat deze parallel de netten vergrootte.

Eigenlijk zou je als burgers moeten weigeren “mee te denken” aan je stroomverbruik momenten, maar gewoon eisen dat de infra in orde komt.
Je betaalt er royaal voor in iedergeval.

PS Ik denk dat Enexis hier dik staat te bluffen om de “urgentie” naar boven te brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 08-07-2025 08:30 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:15
Er zijn nieuwbouwwijken waar dit al een probleem is en de stroom er met enige regelmaat uitklapt, dat is nog zeer lokaal maar ik denk niet dat dit bluf is, hooguit wat aangedikt.

De netbeheerders weten dit al langer maar hebben nooit de ruimte/geld/bevoegdheden gekregen om hier werk van te maken.

En waarom zou je als burger moeten weigeren mee te denken? 'Je betaalt er royaal voor' klinkt ook een beetje populistisch.
We kunnen miljarden investeren om er voor te zorgen dat wij als burgers niet hoeven na te denken en allemaal om 17u onze auto vol op gaan laden terwijl we elektrisch staan te koken zodat we 22 uur per dag 80% van onze duur betaalde infrastructuur niet gebruiken, of we kunnen er wat slimmer mee omgaan zodat we een paar miljard kunnen besparen. Uiteindelijk moeten we het toch met zn allen betalen.

Het hele 'de overheid moet het maar oplossen' sentiment gaat er bij mij moeilijk in. Alsof de overheid een soort alwetend wonder is met magische financieringsmogelijkheden. De overheid bestaat ook maar gewoon uit een zootje burgers die net zo slim/dom zijn als ons allemaal.
En ja we zijn er te laat mee, maar we zijn hier nu en moeten dat met zn allen oplossen en niet naar elkaar blijven wijzen totdat we in het donker zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17

Bezulba

Formerly known as Eendje

Technician- schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:29:

Eigenlijk is het gewoon te bezopen voor woorden. Het is duidelijk dat toen de overheid begon te subsidiëren voor ellectric oplossingen zoals PV, EV en WP, ook bij bedrijven.
Dat men toen de netbeheerder niet heeft meegenomen zodat deze parallel de netten vergrootte.

Eigenlijk zou je als burgers moeten weigeren “mee te denken” aan je stroomverbruik momenten, maar gewoon eisen dat de infra in orde komt.
Je betaalt er royaal voor in iedergeval.

PS Ik denk dat Enexis hier dik staat te bluffen om de “urgentie” naar boven te brengen.
Bluffen is een groot woord, maar dit is net een wetenschapper die zegt dat hij niet kan uitsluiten dat evolutie niet bestaat. Dat betekent niet dat hij denkt dat evolutie niet bestaat, maar hij kan het niet 100% uitsluiten (want er zijn weinig dingen in het leven die 100% zekerheid hebben)

En nu.nl gebruikt dat lekker als clickbait titel. Terwijl je natuurlijk de kans moet meenemen in zo'n vraag.

Ze kunnen het niet uitsluiten maar de kans dat het gebeurt is ook erg klein. Maar het is wel een zorgelijk punt.

Feit is gewoon dat investeringen in het stroomnet hopeloos achterlopen. En dat is puur een politieke aangelegenheid. Toen wij allemaal aan het gas moesten is er binnen no-time een heel gasnetwerk gebouwd tot aan zo'n beetje elke schuur in Nederland. Dat kan echt wel nog een keer herhaald worden.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Volgende stap is dat je gaat betalen per kWh transport aan de netbeheerder afhankelijk van het moment. Daar willen ze in 2028 mee starten, en dat zal de problemen waarschijnlijk flink verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
HandyLumberjack schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:59:
Volgende stap is dat je gaat betalen per kWh transport aan de netbeheerder afhankelijk van het moment. Daar willen ze in 2028 mee starten, en dat zal de problemen waarschijnlijk flink verminderen.
Er volgen nu wel sneller ontwikkelingen als V2G en erg op momenten sturen. Dat is misschien ook wel mooi weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Pejdref schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:51:
Er zijn nieuwbouwwijken waar dit al een probleem is en de stroom er met enige regelmaat uitklapt, dat is nog zeer lokaal maar ik denk niet dat dit bluf is, hooguit wat aangedikt.

De netbeheerders weten dit al langer maar hebben nooit de ruimte/geld/bevoegdheden gekregen om hier werk van te maken.

En waarom zou je als burger moeten weigeren mee te denken? 'Je betaalt er royaal voor' klinkt ook een beetje populistisch.
We kunnen miljarden investeren om er voor te zorgen dat wij als burgers niet hoeven na te denken en allemaal om 17u onze auto vol op gaan laden terwijl we elektrisch staan te koken zodat we 22 uur per dag 80% van onze duur betaalde infrastructuur niet gebruiken, of we kunnen er wat slimmer mee omgaan zodat we een paar miljard kunnen besparen. Uiteindelijk moeten we het toch met zn allen betalen.

Het hele 'de overheid moet het maar oplossen' sentiment gaat er bij mij moeilijk in. Alsof de overheid een soort alwetend wonder is met magische financieringsmogelijkheden. De overheid bestaat ook maar gewoon uit een zootje burgers die net zo slim/dom zijn als ons allemaal.
En ja we zijn er te laat mee, maar we zijn hier nu en moeten dat met zn allen oplossen en niet naar elkaar blijven wijzen totdat we in het donker zitten.
Dat ben ik dan ook eigenlijk wel met je eens.
Voor elektra wil ik daar ook wel in mee.
Maar met drinkwater weiger ik dat, daarvan is een leveringsplicht die gewoon maar voldaan moet worden.

Want daar begint ook een nieuwe campagne over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 26-07 07:22
Technician- schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:29:

De kans dit daadwerkelijk moet gebeuren, is volgens de netbeheerder klein. Maar Enexis kan het niet helemaal uitsluiten.
Elektriciteitsnetten zijn normaal N-1. Dat wil zeggen: bij een enkelvoudige storing blijft het mogelijk om de normale hoeveelheid stroom te leveren.

Wat hier waarschijnlijk bedoeld wordt: heel af en toe in de prognoses wordt het beschikbare N-1 vermogen overschreden. Dat betekent dat, als zo'n moment samenvalt met een storing, de overgebleven componenten overbelast zouden kunnen raken.

Bijvoorbeeld: als op een horrorwinterdag 1 transformator uitvalt, zou het kunnen dat trafo 2 iets te veel belast wordt en ze iets af moeten schakelen om die trafo te redden.

Maar goed: hoe groot is de kans dat de horrorwinterdag samenvalt met een transformatorstoring. Die is al echt minimaal. Ik denk < 0,1% kans op optreden per jaar. Maar goed, je kan het niet uitsluiten.

En dan komt Nu.nl met een kop als "elektriciteitsuitval ligt op de loer". Tsja, wel ten opzichte van onze zeer hoge standaarden, maar het is wel erg clickbait. In vele landen ter wereld, inclusief eerste wereldlanden, is de kans op uitval nog veel groter.

Persoonlijk ben ik ook zwaar fan om gewoon lekker de boel te elektrificeren. Het stroomnet volgt echt wel. Ja, er zijn knelpunten, maar die worden wel weer gefixt. Ja, er is kans dat het verbruik op de piekmomenten de N-1 belastbaarheid overschrijdt. Boeien. Dan maar een storinkje meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Welke zijn dat dan? Zou toch verwachten dat dat wel in het nieuws is als er wijken zijn waar de stroom zo vaak uitvalt?

Ik zeg niet dat je uit je nek kletst overigens maar ik had er nog niet van gehoord en ik kan het ook zo snel niet vinden :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Technician- schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:56:
Dat ben ik dan ook eigenlijk wel met je eens.
Voor elektra wil ik daar ook wel in mee.
Maar met drinkwater weiger ik dat, daarvan is een leveringsplicht die gewoon maar voldaan moet worden.

Want daar begint ook een nieuwe campagne over.
Maar ook daar kan je het hebben over wat reeel is. Gemiddeld waterverbruik per persoon is 129 liter per dag waarvan maar 1 of 2 liter wordt gebruikt om op te drinken.

Als iemand dan tijdens een droge periode zijn tuin gaat besproeien of een zwembad van 30.000L gaat vullen; moet daar dan een leveringsplicht voor zijn?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 22:15
Glashelder schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Welke zijn dat dan? Zou toch verwachten dat dat wel in het nieuws is als er wijken zijn waar de stroom zo vaak uitvalt?

Ik zeg niet dat je uit je nek kletst overigens maar ik had er nog niet van gehoord en ik kan het ook zo snel niet vinden :p
Ik klets wel uit mijn nek. Ik haalde dit: Leveringsplicht van netbeheerder bij vele stroomstoringen door elkaar met de nieuwberichten over nieuwbouwwijken die met noodstroomvoorzieningen voorzien worden van stroom door capaciteitsproblemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pejdref schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Ik klets wel uit mijn nek. Ik haalde dit: Leveringsplicht van netbeheerder bij vele stroomstoringen door elkaar met de nieuwberichten over nieuwbouwwijken die met noodstroomvoorzieningen voorzien worden van stroom door capaciteitsproblemen
Foei :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Dat is toch gewoon paraplu-marketing van de netbeheerders?

Ja, er is veel werk aan het elektriciteitsnet maar dat is al 100 jaar zo.

Een elektriciteitsnet is ook zoiets wat de meeste mensen gewoon niet opmerken als het werkt, pas als het eens niet werkt.

Daarom moeten netbeheerders af en toe eens hun vinger in de lucht steken en zeggen: wij zijn er en er komt best wel wat bij kijken bij een elektriciteitsnet in de lucht houden.

Ik ben zelf mijn elektriciteitsfacturen beginnen betalen als jonge volwassene zo rond 2007, toen kostte 1kWh 14€c alles inbegrepen. Toen waren er ook al mensen die zeiden dat hey onbetaalbaar was, dat het allemaal graaiers zijn,...

Vandaag zou ik zonder eigen zonnepanelen en met een variabel contract iets van een 30€c/kWh betalen.

Al bij al vind ik de uitspraak: elektriciteit is peperduur nogal meevallen.
Ja, er zijn enkele periodes met uitschieters naar boven geweest maar net zo goed naar beneden.

Hoeveel zou 1kWh elektriciteit mogen kosten waarbij iedereen zal zeggen: Awel ja, aan die prijs vind ik het goedkoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 23:13
Ik heb mijn huis volgegooid met 6 airco's, waardoor de woonkamer en slaapkamer een airco heeft. Plus een warmtepompboiler.

Gas eruit gegooid. Vloerverwarming op de BG daardoor verloren en een boiler van maar 150 liter. Erg veel spijt. Verbruik was niet meer dan 500m3 gas geweest, plus je krijgt meer korting bij overstap als je gas afneemt.

Het zou me maximaal een paar honderd euro per jaar meer kosten. Nog geen druppel op de gloeiende plaat, zeker als ik ooit het huis zonder vloerverwarming moet verkopen ben ik waarschijnlijk veel meer verloren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Flatisa schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:04:
Ik heb mijn huis volgegooid met 6 airco's, waardoor de woonkamer en slaapkamer een airco heeft. Plus een warmtepompboiler.

Gas eruit gegooid. Vloerverwarming op de BG daardoor verloren en een boiler van maar 150 liter. Erg veel spijt. Verbruik was niet meer dan 500m3 gas geweest, plus je krijgt meer korting bij overstap als je gas afneemt.

Het zou me maximaal een paar honderd euro per jaar meer kosten. Nog geen druppel op de gloeiende plaat, zeker als ik ooit het huis zonder vloerverwarming moet verkopen ben ik waarschijnlijk veel meer verloren.
Monoblock aan de vloerverwarming en klaar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inktvis75
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-07 08:00
Glashelder schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:08:
Dorp, vlakbij Drachten. Een redelijk aantal keren per jaar is er dan wel te weinig (onder 220), dan wel te veel aan stroom (tegen 250). In beide gevallen vind sommige apparatuur dat niet prettig. Onze inductie bijv. weigert dan dienst, laadpaal vind t ook niet leuk etc. Daarnaast een paar keer per jaar stroomstoringen, soms enige minuten, soms tegen het half uur. Onnodig te zeggen dat er hier in de buurt veel interesse ontstaat in batterijen en mogelijkheden voor backup...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Wozmro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:13:
Dat is toch gewoon paraplu-marketing van de netbeheerders?

Ja, er is veel werk aan het elektriciteitsnet maar dat is al 100 jaar zo.

Een elektriciteitsnet is ook zoiets wat de meeste mensen gewoon niet opmerken als het werkt, pas als het eens niet werkt.

Daarom moeten netbeheerders af en toe eens hun vinger in de lucht steken en zeggen: wij zijn er en er komt best wel wat bij kijken bij een elektriciteitsnet in de lucht houden.

Ik ben zelf mijn elektriciteitsfacturen beginnen betalen als jonge volwassene zo rond 2007, toen kostte 1kWh 14€c alles inbegrepen. Toen waren er ook al mensen die zeiden dat hey onbetaalbaar was, dat het allemaal graaiers zijn,...

Vandaag zou ik zonder eigen zonnepanelen en met een variabel contract iets van een 30€c/kWh betalen.

Al bij al vind ik de uitspraak: elektriciteit is peperduur nogal meevallen.
Ja, er zijn enkele periodes met uitschieters naar boven geweest maar net zo goed naar beneden.

Hoeveel zou 1kWh elektriciteit mogen kosten waarbij iedereen zal zeggen: Awel ja, aan die prijs vind ik het goedkoop?
Voor veel mensen is het mijns inziens best goedkoop nu: als je weinig verbruikt betaal je nauwelijks vanwege de vermindering energiebelasting en een cashback (bij jaarlijks wisselen).

Mensen die veel verbruiken hebben vaak zonnepanelen en zolang er nog gesaldeerd kan worden hebben ze ook lage lasten.

Zodra salderen is afgeschaft en de netbeheerders komen met die tijdgebonden kWh tarieven wordt het wel flink duurder voor die tweede groep.

Lage COP elektrische verwarming in combinatie met zonnepanelen is dan niet grappig meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:05

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

klump4u schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:59:
[...]

Monoblock aan de vloerverwarming en klaar.
Daar mag ie wel een keer mee gooien dan, net als al het andere :9
Hier echt geen spijt van gasloos gaan, sinds 2017 geld toe op stroom gehad en dit jaar nog 1 keer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:09
inktvis75 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:32:
[...]

Dorp, vlakbij Drachten. Een redelijk aantal keren per jaar is er dan wel te weinig (onder 220), dan wel te veel aan stroom (tegen 250). In beide gevallen vind sommige apparatuur dat niet prettig. Onze inductie bijv. weigert dan dienst, laadpaal vind t ook niet leuk etc. Daarnaast een paar keer per jaar stroomstoringen, soms enige minuten, soms tegen het half uur. Onnodig te zeggen dat er hier in de buurt veel interesse ontstaat in batterijen en mogelijkheden voor backup...
Pas bij een spanning onder 207V mag je apparatuur dienst weigeren. Wanneer dat al bij 220V gebeurt, moet je bij de leverancier van de apparatuur melden dat het apparaat non-conform is en een oplossing eisen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Algemeen: Ik vraag me af of een aantal (losse) airco's als volwaardige verwarming kan worden aangemerkt.
Zijn er nieuwe huizen die op deze manier volledig verwarmd worden? - Voordeel van airco's is natuurlijk de extra koeling.

@HandyLumberjack Elektrische (weerstands)verwarming is ook op dit moment vaak niet meer goedkoop (=grappig?) i.c.m. zonnepanelen.
Ik denk hierbij o.a. aan de innovatieve tariefmodellen van de energieleveranciers voor zonnepaneelbezitters.

Spijt van gasloos? Kan ik (nog) niet zeggen - volgend jaar heb ik meer gegevens van mijn wp + wpb.
Het ziet voorlopig niet slecht uit qua (besparing op de) bedrijfskosten in verhouding tot de investering en ook de prestaties vallen niet tegen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dunklefaser schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:08:
Algemeen: Ik vraag me af of een aantal (losse) airco's als volwaardige verwarming kan worden aangemerkt.
Zijn er nieuwe huizen die op deze manier volledig verwarmd worden? - Voordeel van airco's is natuurlijk de extra koeling.
In het L/L topic hebben we dit redelijk uitgebreid besproken en ik meen dat de consensus redelijk is dat dat mag, maar een verblijfsruimte moet verwarming hebben (dat zegt het bouwbesluit). L/L (airco's) voldoen verder gewoon aan het bouwbesluit voor verwarming, in tegenstelling tot COP1 verwarming zoals infrarood. Dat voldoet niet aan de eisen voor verbruik t.o.v. warmteopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Werkt hier al jaren prima. Voordeel van airco's is ook is dat het nog zuiniger is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
digifun schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Werkt hier al jaren prima. Voordeel van airco's is ook is dat het nog zuiniger is.
Zuiniger dan wat? Een L/W warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inktvis75
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-07 08:00
Ivow85 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:00:
[...]

Pas bij een spanning onder 207V mag je apparatuur dienst weigeren. Wanneer dat al bij 220V gebeurt, moet je bij de leverancier van de apparatuur melden dat het apparaat non-conform is en een oplossing eisen.
Dat is een interessante, ik wist wel dat het een verplichting aan de kant van de netbeheerder zo is, maar niet dat het ook aan de kant van de apparatuur zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
mitsumark schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Als die L/W warmtepomp is aangesloten op een HT-afgiftesysteem zal een (goede) airco zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Glashelder schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:18:
[...]

In het L/L topic hebben we dit redelijk uitgebreid besproken en ik meen dat de consensus redelijk is dat dat mag, maar een verblijfsruimte moet verwarming hebben (dat zegt het bouwbesluit). L/L (airco's) voldoen verder gewoon aan het bouwbesluit voor verwarming, in tegenstelling tot COP1 verwarming zoals infrarood. Dat voldoet niet aan de eisen voor verbruik t.o.v. warmteopbrengst.
Volgens mijn makelaar +- 3 jaar geleden trekt hij bij aircoverwarming zonder cv of l/w wel geld van de verwachte vraagprijs van de woning af, volgens zijn boekje, vanwege condensgevaar en comfortproblemen.

Mede een van de redenen waarom wij een 'gewone' l/w warmtepomp hebben.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
inktvis75 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Dat is een interessante, ik wist wel dat het een verplichting aan de kant van de netbeheerder zo is, maar niet dat het ook aan de kant van de apparatuur zo is.
Wanneer een fabrikant of leverancier meldt dat een apparaat geschikt is voor gebruik op het Nederlandse stroomnet, moet je er simpelweg vanuit kunnen gaan dat het apparaat werkt op elke netspanning die binnen de toleranties van het Nederlandse stroomnet valt, dus bij een netspanning tussen 207 en 253V moet het werken.
Zo niet, dan had de verkoper daar er nadrukkelijk melding van moeten maken dat het apparaat niet geschikt is voor elk voltage wat binnen de normen valt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 09-07-2025 12:35 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op zich zouden kanaal units best een mooie oplossing kunnen zijn denk ik. Zeker in nieuwe huizen.

Een unit in de hal en overloop eerste, en wat uit/invoer kanalen boven de deur van de kamers.
Bezulba schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:57:

Feit is gewoon dat investeringen in het stroomnet hopeloos achterlopen. En dat is puur een politieke aangelegenheid. Toen wij allemaal aan het gas moesten is er binnen no-time een heel gasnetwerk gebouwd tot aan zo'n beetje elke schuur in Nederland. Dat kan echt wel nog een keer herhaald worden.
Vind dit wel een goed punt, niet alleen de overheid maar ook de netbeheerders zijn flink verantwoordelijk voor achterstallig onderhoud en extra aanleg.
Je leest vaak dat er flinke uitkeringen naar aandeelhouders zijn gedaan (gemeenten, provincies). Wat als die gewoon goed besteed waren en in het verzwaren van de netten waren gestopt? We zullen het nooit weten.
Maar waarschijnlijk zijn we als burger weer de klos en zal het bijlappen worden voor investeringen….

[ Voor 45% gewijzigd door ZeRoC00L op 09-07-2025 13:58 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:05

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

silverball schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Volgens mijn makelaar +- 3 jaar geleden trekt hij bij aircoverwarming zonder cv of l/w wel geld van de verwachte vraagprijs van de woning af, volgens zijn boekje, vanwege condensgevaar en comfortproblemen.

Leuk om te weten, al is mijn woning al ruim 2x de hypotheek waard.

Inmiddels staat hier een ruim jaar een L/W wp de boel te verwarmen na 8 jaar met airco's, gelukkig gaat dat goed met de radiatoren die er al zaten.
Wat comfort betreft is de wp prettiger zonder een luchtstroom die plots weg kan vallen.
Het verbruik is vergelijkbaar ondanks dat ik nu meerdere ruimtes verwarm om genoeg afgifte te hebben.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
ZeRoC00L schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:47:
[...]

Op zich zouden kanaal units best een mooie oplossing kunnen zijn denk ik. Zeker in nieuwe huizen.

Een unit in de hal en overloop eerste, en wat uit/invoer kanalen boven de deur van de kamers.

[...]

Vind dit wel een goed punt, niet alleen de overheid maar ook de netbeheerders zijn flink verantwoordelijk voor achterstallig onderhoud en extra aanleg.
Je leest vaak dat er flinke uitkeringen naar aandeelhouders zijn gedaan (gemeenten, provincies). Wat als die gewoon goed besteed waren en in het verzwaren van de netten waren gestopt? We zullen het nooit weten.
Maar waarschijnlijk zijn we als burger weer de klos en zal het bijlappen worden voor investeringen….
Kun je ook mooi combineren met WTW ventilatie in een systeem.
Een losnay met een kanaal unit erachter, wordt in de utiliteit veelvuldig toegepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
  • Laatst online: 22:25
Technician- schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:05:
[mbr]Afgesplitst van Gas de deur uit doen: Gratis! [/]

Al was ik 3-4 jaar geleden heel blij dat ik gratis van gas af kon, denk ik nu dat dit eigenlijk een fout is geweest en het heel slecht is voor nl wanneer dit massaal gebeurt.
Vind het wel grappig dat ik dit stukje van juist jou nu tegenkom.

Mijn visie even los van het kostenplaatje:

Stoppen met fossiel graag zo snel mogelijk.

De meeste energie gaat naar warmte, global! Als warmte kan worden geproduceerd met minder CO2 footprint kunnen daar de nodige stappen het snelst worden gemaakt. Met behulp van warmtepompen kan dat.

Een label G woning op een warmtepomp zetten reduceert de CO2 footprint van die woning met 50%.

Ik noem bewust label G. Het geldt voor alle gebouwen en ook label G woningen kunnen zonder aanpassingen aan het warmteverlies op warmtepompen over.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Ik ben momenteel op het Zweedse platteland. Bij heel veel woningen staat hier een warmtepomp.

Als het niet zou werken bij -15 of -20, dan zouden die Zweden echt niet zo'n duur apparaat neerzetten. Waarom men hier wel overtuigd is, is heel simpel: het alternatief is elektrisch verwarmen met COP1 (naast de houtkachel, die hier met lokaal hout gestookt wordt en daarmee ook zo goed als CO2 neutraal is).

Ja, als het -20 is heeft die warmtepomp waarschijnlijk een COP van ongeveer 2. Maar dat is dan weer niet zo erg. Elke paar kilometer staat er in het riviertje een waterkrachtcentrale voor schone elektriciteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Ik snap niet waarom ik op het moment spijt moet hebben. Ondanks het einde van de saldering ben ik goedkoper uit jaarrond en ik kan zomers ook lekker wat bijkoelen. Puur vanwege de koeling i.c.m. vvw zou ik het zo weer opnieuw doen, heerlijk.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:57
mitsumark schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Airco's zullen R32 koelmiddel gebruiken, moderne L/W warmtepomp R290.
R32 is wat efficienter bij lage temperaturen en lagere aanvoertemperaturen.

Airco's kunnen in de praktijk vaak ook met lagere aanvoertemperaturen werken dan vergelijkbare l/w warmtepompen.

Als je een l/w warmtepomp met radiatoren combineert is een l/l warmtepomp eigenlijk altijd zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05
silverball schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:53:

Comfortproblemen kan, maar condensproblemen bij verwarmen met een airco, wat moet ik me daar bij voorstellen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Wilke schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:46:
[...]

Comfortproblemen kan, maar condensproblemen bij verwarmen met een airco, wat moet ik me daar bij voorstellen :?
Geen idee, kon hij mij ook niet uitleggen.

Wellicht ging het initieel om een situatie waarin een hele CV installatie vervangen is door een enkele split in de woonkamer en dat er daardoor schimmel is ontstaan in (te) koude slaapkamers. Kan mij best wel voorstellen dat zo'n verhaal een eigen leven gaat leiden.

Zo'n voorbeeld ken ik namelijk zelf ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
[...]

Die comfortproblemen van een standaard (wandmodel) airco zijn voor een groot deel op te lossen door voor een vloermodel te kiezen, de warmteverdeling (bij verwarmen) is dan veel beter.

Mijn huis is al tien jaar gasloos, de enige die spijt heeft is mijn energieleverancier omdat die al 10 jaar geen gas heeft kunnen verkopen aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:37
[...]

De bouwschil koelt uiteindelijk gedurende de winter meer af dan bij conventionele verwarming.
Radiatoren geven met name bij de muren de warmte af die dus ook die muur mee opwarmt en daarmee het dauwpunt verlegt.

Dan niet te vergeten het warmtetransport bij conventionele verwarming via de leidingen, die lopen ook door het huis en geven links en rechts warmte af aan de bouwconstructie. De leidingen lopen veelal langs en door muren, vloeren en plafonds.

De aanleg van een fatsoenlijke WTW verlaagd het risico op condensatie aan de koudste hoekjes in huis.

24.300Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:37
HandyLumberjack schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:16:
[...]

Die comfortproblemen van een standaard (wandmodel) airco zijn voor een groot deel op te lossen door voor een vloermodel te kiezen, de warmteverdeling (bij verwarmen) is dan veel beter.

Mijn huis is al tien jaar gasloos, de enige die spijt heeft is mijn energieleverancier omdat die al 10 jaar geen gas heeft kunnen verkopen aan mij.
Een aanrader is dat absoluut!
Van mijn eigen klanten die de lage wand unit op mijn advies kozen zijn daar uiterst tevreden over.

24.300Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:12
silverball schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:24:
Ik snap niet waarom ik op het moment spijt moet hebben. Ondanks het einde van de saldering ben ik goedkoper uit jaarrond en ik kan zomers ook lekker wat bijkoelen. Puur vanwege de koeling i.c.m. vvw zou ik het zo weer opnieuw doen, heerlijk.
Hier ook. Nieuwbouwwoning volledig geïsoleerd + warmtepomp en vloerverwarming. Het is het hele jaar gewoon 21 graden in de woonkamer. Of het buiten nu 37 graden is of -5. Zonder airco die staat de blazen. Zou nooit meer terug willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat de mogelijke toekomstige voordelen van gasloos (=gedeeltelijk fossielvri) betreft
(of eerder de toenemende financiële nadelen van stoken met fossiele brandstoffen):
Mijn bijdrage in "De energierekening - kroegtopic "

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 13-07-2025 16:10 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is inderdaad geen bluf, die vattenfall laadpalen voor electrische auto's werken ook al vaak niet meer op piekuren in woonwijken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Marzman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Is inderdaad geen bluf, die vattenfall laadpalen voor electrische auto's werken ook al vaak niet meer op piekuren in woonwijken.
Ik blijf erbij dat ik het bizar vind om te verwachten dat iedereen tegelijk zijn auto kan opladen op piekuren. Mocht de EV ooit serieus aanslaan is daar niet tegenaan te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

silverball schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Ik blijf erbij dat ik het bizar vind om te verwachten dat iedereen tegelijk zijn auto kan opladen op piekuren. Mocht de EV ooit serieus aanslaan is daar niet tegenaan te bouwen.
Inderdaad, een mooi weekend, iedereen rijdt naar zee. Iedereen moet laden, de rest van het jaar komt er niemand. Daar kun je niet een stroomnet voor gaan bouwen.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Marzman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:02:
[...]

Inderdaad, een mooi weekend, iedereen rijdt naar zee. Iedereen moet laden, de rest van het jaar komt er niemand. Daar kun je niet een stroomnet voor gaan bouwen.
Waarom zou je daar moeten laden?

Met nagenoeg alle moderne EV's kan je van bijna elke plek in Nederland naar de kust en terug zonder bij te laden.

EV's moeten gewoon op het juiste moment geladen worden, dan kunnen er nog heel veel bij zonder problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door HandyLumberjack op 25-07-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

HandyLumberjack schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:06:
[...]

Waarom zou je daar moeten laden?

Met nagenoeg alle moderne EV's kan je van bijna elke plek in Nederland naar de kust en terug zonder bij te laden.

EV's moeten gewoon op het juiste moment geladen worden, dan kunnen er nog heel veel bij zonder problemen.
Niet iedereen inderdaad, maar ik ga er vanuit dat er ook nog vraag is naar spontane trips.

Als Jan Modaal straks naar de EV gaat, en toevallig niet kan laden omdat de buurman op de laadplek is blijven staan; gaat het er natuurlijk niet in als daardoor de stranddag of vakantie in het water valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 22:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

silverball schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Niet iedereen inderdaad, maar ik ga er vanuit dat er ook nog vraag is naar spontane trips.

Als Jan Modaal straks naar de EV gaat, en toevallig niet kan laden omdat de buurman op de laadplek is blijven staan; gaat het er natuurlijk niet in als daardoor de stranddag of vakantie in het water valt.
Dan pak je toch de snellader onderweg die nu al goed werken en waar overcapaciteit is? Langs de weg staan voor 20 minuutjes is niet leuk, nee zeker niet. Maar om nou te zeggen dat de vakantie dan in het water valt... Nou poh poh. In het beste geval kan je het combineren met een McDonalds zodat je tegelijk kan avond eten :9

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yariva schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Dan pak je toch de snellader onderweg die nu al goed werken en waar overcapaciteit is? Langs de weg staan voor 20 minuutjes is niet leuk, nee zeker niet. Maar om nou te zeggen dat de vakantie dan in het water valt... Nou poh poh. In het beste geval kan je het combineren met een McDonalds zodat je tegelijk kan avond eten :9
Hier in Belgie is dat een weg waar het ook alleen druk zal zijn in een mooi weekend, dan staat iedereen in de file. En dan nog omstebeurt 20 minuten aan de snellader die de rest van het jaar ongebruikt is, ik denk dat er toch ergens een bottleneck in dat scenario zit ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 25-07-2025 16:02 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Als iedereen die naar zee gaat ook zou tanken aan zee dan zou het mooi worden.

Gelijk in welke auto rijdt, in de praktijk neemt iedereen marge om te kunnen anticiperen op eventuele onverwachte situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Marzman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:01:
[...]

Hier in Belgie is dat een weg waar het ook alleen druk zal zijn in een mooi weekend, dan staat iedereen in de file. En dan nog omstebeurt 20 minuten aan de snellader die de rest van het jaar ongebruikt is, ik denk dat er toch ergens een bottleneck in dat scenario zit ;)
Ik woon ver van de kust, als ik heen en terug naar de kust rijdt kom ik meer dan 20 snellaadstations tegen (met meestal meerdere laadpunten per station). Maar die heb ik niet nodig als ik vol vertrek. En iemand die dichterbij woont heeft meestal ook geen lader nodig als hij met een gedeeltelijk geladen accu vertrekt.

In de praktijk is dit gewoon geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Da's meer iets om in een ander topic uit te diepen :)

De link met congestie is er natuurlijk wel met gasloos/verwarming. Dat hangt vooral aan de hulpverwarming en correcte dimensionering van de warmtepomp.
Mits goed uitgevoerd is er juist een infrastructuur-afhankelijkheid minder ten opzichte van gas en is de betrouwbaarheid dus hoger.
De infra staat nu goed in de spotlight dus ik verwacht dat dit een tijdelijk probleem is (~10 jaar), het is in ieder geval niets fundamenteels.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Proton_ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:39:
Da's meer iets om in een ander topic uit te diepen :)

De link met congestie is er natuurlijk wel met gasloos/verwarming. Dat hangt vooral aan de hulpverwarming en correcte dimensionering van de warmtepomp.
Mits goed uitgevoerd is er juist een infrastructuur-afhankelijkheid minder ten opzichte van gas en is de betrouwbaarheid dus hoger.
De infra staat nu goed in de spotlight dus ik verwacht dat dit een tijdelijk probleem is (~10 jaar), het is in ieder geval niets fundamenteels.
Zoals vroeger in de finale met Hennie Huisman dat de telefoonlijnen uitvielen als mensen thuis met de telefoon mochten stemmen. Dat probleem hoor je ook nooit meer ;) We gaan het vanzelf wel meemaken denk ik.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik denk niet dat de capaciteitsbeperkingen binnen 10 jaar zijn opgelost.

We moeten op die piekmomenten straks gewoon flink betalen voor energie, waarmee de vraag beperkt wordt.

Als je dan gasloos bent geworden met een systeem dat richting de COP=1 gaat bij extreme kou en geen mogelijkheden om de energievraag te verschuiven, dan ga je heel flink betalen en spijt krijgen van gasloos.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 25-07-2025 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@HandyLumberjack Op zich is dat ook een doelmatige oplossing, enerzijds meer alu onder de straat, anderzijds een prikkel om geen domme dingen te doen.

Een systeem dat COP1 wordt is een slecht ontworpen systeem. Dan is het probleem niet dat het gasloos is.
Mijn N=1 heeft bij -20 nog COP2.1, gemiddeld ongeveer net zo duur als gas dus.
Boven de -20 is het dus, zeker buiten de pieken, goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HandyLumberjack Wanneer is straks en hoe lang gaat het duren met de vraagbeperking?
De 10 miljard euro vraag (per jaar).

De extra (netwerk)kosten worden dan waarschijnlijk per kwartier vastgesteld vergelijkbaar? met de energietarieven.
Ik kan me voorstellen dat de fysieke capaciteitsbeperkingen ook nog sterk per locatie verschillen.
De nieuwe tarieven zijn natuurlijk niet per locatie verschillend.

En als het dan extreem koud wordt gaat misschien het "licht" (per locatie? :)F ) uit.
Zeker als de EV's nog worden opgeladen. (ook gespreid?)
Hout stapelen en waxinelichtjes inslaan . . .Ik zie het alweer gebeuren 8)7 .
De pelletkachel en de cv-ketel op (bio)gas werken dan natuurlijk ook alleen met een noodstroomvoorziening _O- .
We zullen het zien - in het licht van een zaklamp.
Mooi rampscenario - voor een film :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ach, over 10 jaar zijn er weer flink minder gasaansluitingen en moeten de kosten verdeeld worden over de blijvers.
En wat EV betreft, met de wispelturige overheid denk ik dat het nog vies tegen gaat vallen met de vergroening van ons wagenpark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Proton_ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:06:
@HandyLumberjack Op zich is dat ook een doelmatige oplossing, enerzijds meer alu onder de straat, anderzijds een prikkel om geen domme dingen te doen.

Een systeem dat COP1 wordt is een slecht ontworpen systeem. Dan is het probleem niet dat het gasloos is.
Mijn N=1 heeft bij -20 nog COP2.1, gemiddeld ongeveer net zo duur als gas dus.
Boven de -20 is het dus, zeker buiten de pieken, goedkoper.
Het hoeft niet zozeer slecht ontworpen te zijn. Een HT warmtepomp gaat gewoon richting COP=1 als het buiten echt koud wordt en hij ook echt hoge temperaturen leveren. In sommige bestaande situaties is het vrij lastig om het afgiftesysteem op orde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
dunklefaser schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:08:
@HandyLumberjack Wanneer is straks en hoe lang gaat het duren met de vraagbeperking?
De 10 miljard euro vraag (per jaar).

De extra (netwerk)kosten worden dan waarschijnlijk per kwartier vastgesteld vergelijkbaar? met de energietarieven.
Ik kan me voorstellen dat de fysieke capaciteitsbeperkingen ook nog sterk per locatie verschillen.
De nieuwe tarieven zijn natuurlijk niet per locatie verschillend.

En als het dan extreem koud wordt gaat misschien het "licht" (per locatie? :)F ) uit.
Zeker als de EV's nog worden opgeladen. (ook gespreid?)
Hout stapelen en waxinelichtjes inslaan . . .Ik zie het alweer gebeuren 8)7 .
De pelletkachel en de cv-ketel op (bio)gas werken dan natuurlijk ook alleen met een noodstroomvoorziening _O- .
We zullen het zien - in het licht van een zaklamp.
Mooi rampscenario - voor een film :+ .
Ik ben helaas mijn glazen bol kwijt.

Maar de netbeheerders hebben al een voorstel gedaan voor tijdgebonden tarieven die oplopen tot €0.24 per kWh per 2030.

Ik verwacht dat tegen die tijd dynamische contracten ook veel gangbaarder worden. En tijdens een dunkelflaute zie ik de kale elektriciteitsprijzen nog wel stijgen tot boven de €1,- per kWh. En daar komt de EB en BTW ook nog bovenop.

(Er zijn al jaren geen nieuwe fossiele centrales gebouwd en we hebben ze op een gegeven moment wel nodig, als de vraag toeneemt)

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 25-07-2025 19:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HandyLumberjack schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:07:
Ik denk niet dat de capaciteitsbeperkingen binnen 10 jaar zijn opgelost.

We moeten op die piekmomenten straks gewoon flink betalen voor energie, waarmee de vraag beperkt wordt.

Als je dan gasloos bent geworden met een systeem dat richting de COP=1 gaat bij extreme kou en geen mogelijkheden om de energievraag te verschuiven, dan ga je heel flink betalen en spijt krijgen van gasloos.
Als ik 10 jaar lang elke dag mag lachen maar in die 10 jaar 2 dagen moet huilen dan vind ik dat nog altijd een extreem goede deal.

In die 10 jaar lach ik vooral om mensen die vrezen voor 2 dagen huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Het hoeft niet zozeer slecht ontworpen te zijn. Een HT warmtepomp gaat gewoon richting COP=1 als het buiten echt koud wordt en hij ook echt hoge temperaturen leveren. In sommige bestaande situaties is het vrij lastig om het afgiftesysteem op orde te krijgen.
Mijn HT verwarmingssysteem dat in 1978 is ontworpen om 12KW vermogen op 90/70/20 weg te stoken doet nu prima zijn werk op 35 graden en heeft dan nog capaciteit teveel om mijn huis te verwarmen.
Er is een T20 vervangen door een T22 en er zijn 30 fans aangebracht.
35 graden omdat de ketel anders geen 6KW kwijt kan.

Maar snap ook dat er jaren 1990-2010 huizen zijn met matige isolatie en postzegelradiatoren, na-isoleren lastig of onmogelijk en grotere radiatoren kosten een fortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@_JGC_ Je hebt zeker geen spijt van gasloos - hoelang blijf je nog aan het gas hangen?
Als je ketel zo lang meegaat als die van mij - 24 jaar - heb je nog 9 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

HandyLumberjack schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:24:
[...]
Klopt, de oudbouw stadskernen/hoogbouw staan doorgaans op de rol voor stadsverwarming.
Vrijwel alle laagbouw van na de oorlog is met wat radiatorfans op 45 graden bij -10 warm te houden, zeker als de nachtverlaging eraf gaat (en met uurprijzen op netwerk is dat helemaal een goed plan).
Serieus, wat fans besparen doorgaans meer € dan isolatie en kosten veel minder, een absolute nobrainer bij een warmtepomprenovatie.

COP2.5 is dan waar je mee kan rekenen op A-10W45. Of desnoods COP2 op A-10W55.
Hoedanook, mijn punt is dat het netwerk dimensioneren op COP1 verwarming niet nodig of doelmatig is, mits een beta-factor van 1 of (hout)hybride gedraaid wordt en de driefasen-hulpverwarming in de doos blijft.

Een andere oplossingsrichting is het in het buitenland al gebruikte EVU contact. In Nederland vooralsnog politiek kansloos omdat het ingrijpen achter de voordeur is, maar het zou erg pragmatisch zijn :)

Spijt van gasloos wegens gebrekkige infra is nog steeds te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:24:
@_JGC_ Je hebt zeker geen spijt van gasloos - hoelang blijf je nog aan het gas hangen?
Als je ketel zo lang meegaat als die van mij - 24 jaar - heb je nog 9 jaar.
Deze winter nog op gas, daarna vind ik het leuk geweest. Zelfs met 5 minuten douchen slaat de ketel 3x af tijdens het douchen. Ben nu nog met project garage bezig, daarna PV erop en 3 fasen aanvragen.

En ja, 24 jaar moet mogelijk zijn, maar ik heb een roestende stalen gasleiding in de kruipruimte. In alle huurhuizen zijn ze al vervangen hier, de mijne gaat geen 9 jaar meer veilig halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@_JGC_ Gasleiding vervangen is natuurlijk zo gebeurd en kost geen fortuin.
Trouwens wat heeft het afslaan van de ketel tijdens het douchen met van het gas afgaan te maken?

Ik kan met jouw instellingen van de cv-installatie natuurlijk begrijpen dat je zo van het gas af kan,
mijn installatie was op een vergelijkbare? manier voorbereid op een warmtepomp.

Sinds 28 november j.l. van het gas (en € 8500) af - en nog geen spijt van.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 25-07-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:55:
@_JGC_ Gasleiding vervangen is natuurlijk zo gebeurd en kost geen fortuin.
Trouwens wat heeft het afslaan van de ketel tijdens het douchen met van het gas afgaan te maken?

Ik kan met jouw instellingen van de cv-installatie natuurlijk begrijpen dat je zo van het gas af kan,
mijn installatie was op een vergelijkbare? manier voorbereid op een warmtepomp..
Liever saneer ik de leiding ipv vervangen.

Wat betreft het tapwater: de ketel pendelt niet alleen bij verwarmen maar ook bij tapwater. Teveel vermogen voor beide dus geen enkele reden om ketel te houden. Ik heb in Denemarken gezien dat wij prima met een 50 liter boiler uit de voeten kunnen, dus een bescheiden RVS vat van 120-150 liter is voor ons prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
Glashelder schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:57:
[...]

Als ik 10 jaar lang elke dag mag lachen maar in die 10 jaar 2 dagen moet huilen dan vind ik dat nog altijd een extreem goede deal.

In die 10 jaar lach ik vooral om mensen die vrezen voor 2 dagen huilen.
Volgens mij begint het lachen pas na 10 jaar, als je systeem is terugverdiend (en in mijn situatue is het zelfs 20 jaar voor zover de glazen bol cijfertjes laat zien).
Tot die tijd kijk ik, al lachend, naar de cijfertjes op mn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@mitsumark Je verdient niks terug. In beide gevallen betaal je geld voor de aanschaf en daarna voor verbruik, aansluiting en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mitsumark schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:46:
[...]

Volgens mij begint het lachen pas na 10 jaar, als je systeem is terugverdiend (en in mijn situatue is het zelfs 20 jaar voor zover de glazen bol cijfertjes laat zien).
Tot die tijd kijk ik, al lachend, naar de cijfertjes op mn rekening.
Ik heb een goedkope Chinees die minder kostte dan de subsidie. Installatie voor het leeuwendeel zelf gedaan.

Hiervoor lachte ik me rot met een Haier airco die de boel hier verwarmde sinds 2019. Ding kostte 600 euro. Met zonnepanelen ging de energierekening zwaar negatief. Geld krijgen ipv betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 25-07-2025 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Glashelder @mitsumark , @_JGC_ Er zijn bij gasloos gaan natuurlijk extremen mogelijk wat profijt en spijt betreft. Nieuw topic: "Profijt of spijt van gasloos?"?
Er zijn waarschijnlijk ook mensen die een wp met prima installatie (bijna) gratis hebben gekregen
of aan de andere kant die mensen die tienduizenden euro's betaald hebben voor een slecht ontworpen systeem met onderaardse prestaties (waarschijnlijk geen tweakers).

Met all-electric en zonnepanelen nog even een negatieve energierekening is tot 1-1-2027 geen tovenarij
en hangt voornamelijk van het energiecontract, o.a. de fameuze terugleverkosten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
dunklefaser schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:22:
@Glashelder @mitsumark , @_JGC_ Er zijn bij gasloos gaan natuurlijk extremen mogelijk wat profijt en spijt betreft. Nieuw topic: "Profijt of spijt van gasloos?"?
Er zijn waarschijnlijk ook mensen die een wp met prima installatie (bijna) gratis hebben gekregen
of aan de andere kant die mensen die tienduizenden euro's betaald hebben voor een slecht ontworpen systeem met onderaardse prestaties (waarschijnlijk geen tweakers).

Met all-electric en zonnepanelen nog even een negatieve energierekening is tot 1-1-2027 geen tovenarij
en hangt voornamelijk van het energiecontract, o.a. de fameuze terugleverkosten af.
Tot die tijd is de energierekening bij mij nog - €288,- per maand, dus ik heb geen spijt van gasloos, maar wie minder goede keuzes heeft gemaakt ziet een ander prijskaartje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Zo zie je maar hoe snel we het normaal zijn gaan vinden dat je iets kan verdienen met je technische installaties in je woning.

Vroeger kocht je gewoon steeds opnieuw spul om in brand te steken om warmte te produceren. Telkens weer opnieuw en dat was het.
Het kwam zelfs niet in je op om te denken aan terugverdienen' enkel streven naar zuinig doen en zo weinig mogelijk brandbaar spul nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
HandyLumberjack schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:35:
[...]

Ik ben helaas mijn glazen bol kwijt.

Maar de netbeheerders hebben al een voorstel gedaan voor tijdgebonden tarieven die oplopen tot €0.24 per kWh per 2030.

Ik verwacht dat tegen die tijd dynamische contracten ook veel gangbaarder worden. En tijdens een dunkelflaute zie ik de kale elektriciteitsprijzen nog wel stijgen tot boven de €1,- per kWh. En daar komt de EB en BTW ook nog bovenop.

(Er zijn al jaren geen nieuwe fossiele centrales gebouwd en we hebben ze op een gegeven moment wel nodig, als de vraag toeneemt)
€1 per kWh heb ik al moeten betalen. Niet zo spannend hoor. Net zoals het niet spannend is dat op een hele koude dag mijn verbruik oploopt tot 40-50kWh.

En juist het feit dat zelfs op een hele koude dag het gemiddeld afgenomen vermogen maar 2kW is, is er een mooie potentie voor een accu om pieken af te vlakken. Een 1x10A of 1x16A netaansluiting zou voor mij (en de meeste huishoudens) voldoende zijn met een beetje pieken schaven mbv een thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HandyLumberjack 26,6 kWp heeft de standaard tweaker vermoedelijk niet ter beschikking.
De keuze hangt natuurlijk van.meer factoren af en is altijd heel individueel (ook het tijdstip).
De keuze voor gasloos is/was in 2015 met de 117 x 125Wp (thin film?) niet helemaal absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
dunklefaser schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:22:
@HandyLumberjack 26,6 kWp heeft de standaard tweaker vermoedelijk niet ter beschikking.
De keuze hangt natuurlijk van.meer factoren af en is altijd heel individueel (ook het tijdstip).
De keuze voor gasloos is/was in 2015 met de 117 x 125Wp (thin film?) niet helemaal absurd.
Niet absurd, maar wel bijzonder. Het was voor de twee monteurs van de netbeheerder destijds de eerste woning die niet gesloopt werdt waarvan ze de gasaansluiting moesten weghalen.

De woning (uit 1932) werdt tot dat moment verwarmd door twee gaskachels. Bij een grote renovatie is de woning toen flink geïsoleerd en die gaskachels zaten in de weg. Ik had toen geen zin om een gasketel te plaatsen, dus toen maar besloten om de gasaansluiting de deur uit te doen. Geen moment spijt van gehad.

(Het zijn kleine polykristallijne panelen, inmiddels bijna 25 jaar oud, maar ze doen het nog perfect, ik zie ook geen reden om ze te vervangen)

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 26-07-2025 13:55 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste