Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-07 01:10
Werkelijk elk kernenergie project in Europa van deze eeuw heeft hopeloos gefaald, wanneer je kijkt naar budget en tijd. Daarnaast is een kerncentrale moeilijk te integreren in het huidige elektriciteits landschap. Bij voldoende wind, zon en korte termijn opslag (en dat gaat er komen, want goedkoper), is er alleen een elektriciteitstekort ten tijde van dagenlange dunkelflaute's. Lijkt me niet helemaal de bedoeling dat die kerncentrales 45 weken per jaar stilstaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Nul_op_de_Meter op 26-01-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@HandyLumberjack dan heb je misschien een zeer goed geisoleerd huis en/of stook je redelijk veel hout?
Maar klopt, het is zeker afhankelijk van de situatie en behoeften.

Zelf heb ik een vergelijkbare hoeveelheid aan PV als jij en een thuisbatterij icm een full electric woning en EV. Maar incl EV kwam ik afgelopen december toch ca 300kWh tekort om helemaal zelfvoorzienend te zijn. Excl EV zou dat iets minder zijn, maar toch zeker nog een tekort.

Ik ben bezig de benodigde energie voor verwarming nog verder omlaag te brengen maar zal het niet gaan redden om ook in de winter zonder net te kunnen. Maar wie weet wat de toekomst brengt.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 26-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:16
Nul_op_de_Meter schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:29:
Werkelijk elk kernenergie project in Europa van deze eeuw heeft hopeloos gefaald, wanneer je kijkt naar budget en tijd. Daarnaast is een kerncentrale moeilijk te integreren in het huidige elektriciteits landschap. Bij voldoende wind, zon en korte termijn opslag (en dat gaat er komen, want goedkoper), is er alleen een elektriciteitstekort ten tijde van dagenlange dunkelflaute's. Lijkt me niet helemaal de bedoeling dat die kerncentrales 45 weken per jaar stilstaan.
Bij kern bouw je de windkracht af naar 0.
Dat zijn ook schadelijke dingen op de Noordzee uiteindelijk.

Dat vind ik.
En is het niet zo dat tegenstanders vooral roepen dat het niks is. Binnen budget is het nooit maar dat is een kwestie van beter (lees efficiënter) bouwen.
Dit kan door de grote getallen en meer hulp (lees tegenwerking) van landen en overheden.

Hoe mooi is een heel Europees (en uiteindelijk) wereldwijd netwerk zonder windmolens, gas en kolen turbines. Stil en schoon de meest groene stroom die er is. Met een standtijd tot 50 jaar per centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
HandyLumberjack schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Das een beetje afhankelijk van je situatie, ik heb een warmtepomp en een houtkachel en redelijk wat zonnepanelen, als ik de EV de deur uit zou doen en een thuisaccu van ca. 20kWh koop kan ik ook in de winter nagenoeg autonoom draaien.
Hoe dan als de zon wekenlang weg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:19
Franciesco schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:36:
@HandyLumberjack dan heb je misschien een zeer goed geisoleerd huis en/of stook je redelijk veel hout?
Maar klopt, het is zeker afhankelijk van de situatie en behoeften.

Zelf heb ik een vergelijkbare hoeveelheid aan PV als jij en een thuisbatterij icm een full electric woning en EV. Maar incl EV kwam ik afgelopen december toch ca 300kWh tekort om helemaal zelfvoorzienend te zijn. Excl EV zou dat iets minder zijn, maar toch zeker nog een tekort.

Ik ben bezig de benodigde energie voor verwarming nog verder omlaag te brengen maar zal het niet gaan redden om ook in de winter zonder net te kunnen. Maar wie weet wat de toekomst brengt.
De kachel brandt vrij veel ja :). Afgelopen december was mijn huishoudelijk verbruik vergelijkbaar met mijn opwek. En als ik zou willen had ik nog wat WP verbruik kunnen vervangen door de houtkachel. En dit was een uitzonderlijk slechte december qua PV opbrengst, normaal is het aanzienlijk meer. Vorig jaar had ik bijna twee keer zoveel opwek als verbruik.

De EV is hier het probleem die heeft 513kWh verbruikt in december. Maar die wordt vervangen door een zuiniger model.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 26-01-2025 16:07 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Hoe dan als de zon wekenlang weg is?
Als je maar genoeg panelen hebt heb je nog steeds een redelijke productie, ook als het bewolkt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-07 01:10
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Bij kern bouw je de windkracht af naar 0.
Dat zijn ook schadelijke dingen op de Noordzee uiteindelijk.

Dat vind ik.
En is het niet zo dat tegenstanders vooral roepen dat het niks is. Binnen budget is het nooit maar dat is een kwestie van beter (lees efficiënter) bouwen.
Dit kan door de grote getallen en meer hulp (lees tegenwerking) van landen en overheden.

Hoe mooi is een heel Europees (en uiteindelijk) wereldwijd netwerk zonder windmolens, gas en kolen turbines. Stil en schoon de meest groene stroom die er is. Met een standtijd tot 50 jaar per centrale.
Iedereen mag een mening hebben, maar zonder wind en gas heb je uiteindelijk ongeveer 100x Borssele nodig. Onhaalbaar en onbetaalbaar, lijkt me toch.
Mijn mening, lekker doorgaan met offshore wind, zonnepanelen en batterijen. Dan zijn we over een jaar of 15 voor 90% klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Nul_op_de_Meter schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Iedereen mag een mening hebben, maar zonder wind en gas heb je uiteindelijk ongeveer 100x Borssele nodig. Onhaalbaar en onbetaalbaar, lijkt me toch.
Mijn mening, lekker doorgaan met offshore wind, zonnepanelen en batterijen. Dan zijn we over een jaar of 15 voor 90% klaar.
Ik snap de consensus, persoonlijk vind ik dat het onvoldoende onderzoek of medestand krijgt door de smet die eraan hangt.

Met 8 moderne centrales is Nederland ook klaar.

Uiteindelijk kom je er met elkaar toch niet uit, dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Ik snap de consensus, persoonlijk vind ik dat het onvoldoende onderzoek of medestand krijgt door de smet die eraan hangt.

Met 8 moderne centrales is Nederland ook klaar.

Uiteindelijk kom je er met elkaar toch niet uit, dit soort dingen.
16 stuks zijn we klaar icm de huidige PV- en Wind installaties en pijplijn, als we tenminste alle primaire energie willen elektrificeren (zoals van gas stoken naar elektra voor verwarmen).

Het alternatief is héél nederland én de hele noordzee maximaal volzetten met die afzichtelijke windmolens, een heel groot deel van de daken volleggen met PV (ben ik voor), nog eens vele duizenden hectares ruimte die we niet hebben volbouwen met accuparken en waterstoffabrieken/opslag en dan nog hebben we te weinig energie om het huidige niveau van economische activiteit te handhaven, tegen in totaal veel hogere (energie)kosten en ruimtebeslag dan een handvol kerncentrales met een 3-4 ordes van grootte kleinere footprint.

Wie denkt dat het energieverbruik decarboniseren zonder nuclear kan, kan/wil óf niet doorrekenen hoe dat eindplaatje er dan echt uitziet en blijft lekker in onhaalbare groene sprookjes van luchtkasteelverkopers geloven óf wil de economische activiteit, mobiliteit e.d. significant doen verminderen.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Met gasloze huishoudens en spijt heeft bovenstaand weinig meer te maken.

De toekomst van kernenergie in ons netwerk kan in Hoe past kernenergie in de energiemix? besproken worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
*knip* zie boven

[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 27-01-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Meeste winst is te boeken door energie gebruik beter te sturen.
EV's bijv alleen overdag, weekenden laden. Boilers, warmtepompen zou prima op aanbod van duurzame energie kunnen sturen. Je moet eens weten hoeveel warmte energie je in een woning al kan opslaan door de tempratuur tijdelijk 1 graad te verhogen.
Laats las ik nog stukje over overlast van warmtepompen die nachts draaien. Ik snap echt niet dat mensen dat überhaupt doen. Hier zakt de tempratuur hoogstens 0,5 graad wanneer nachts de verwarming uit heb staan. Nachts is doorgaans de buiten buitentempratuur ook lagere, wat bij een warmtepomp ook een lager rendement geeft.

@nwagenaar
295m3 p/j alleen voor warmwater? Dat klink als slecht werkende CV ketel. Of had je CV ketel ingesteld dat tap ook bij geen afname op 70 graden houdt?

Hier verbruikte mijn CV ketel maar 4m3 gas per maand voor warm water (douch & bad). Of wel 48m3 per jaar.
Grote nadeel van boiler is dat de last hebben van stilstand energie verlies.
Warmtepomp boilers komen doorgaans niet veder cop 4.
644KwH x 4 = 2.576Kwh aan warmte enrgie waarbij de stilstand verlies er nog van af moet worden gehaald.
Ik kan hierbij alleen maar concluderen dat je minder warmwater ben gaan gebruiken of dat je een slecht werkende CV ketel had.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 26-01-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Anoniem: 91634 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:27:
Meeste winst is te boeken door energie gebruik beter te sturen.
EV's bijv alleen overdag, weekenden laden. Boilers, warmtepompen zou prima op aanbod van duurzame energie kunnen sturen. Je moet eens weten hoeveel warmte energie je in een woning al kan opslaan door de tempratuur tijdelijk 1 graad te verhogen.
EV's laden in de daluren voor het netwerk/opwek zou ik zeggen. Of dat dan 's-nachts als het lekker waait of overdag gunstig is hangt ook van het seizoen af (lees de pv opwek seizoenen). Maar het begint idd bij slim (en betrouwbaar!) sturen.

Room buffering doet idd heel veel, véél meer dan de boiler wat verder opstoken. Wat dat betreft is het best jammer dat dat bij een Daikin WP niet apart te sturen is, het is altijd eerst de boiler en dan pas de ruimte. Ik zou liever alleen dat laatste kunnen doen (kan wel, maar niet via de smart-grid sturing die ervoor bedoeld is).
Laats las ik nog stukje over overlast van warmtepompen die nachts draaien. Ik snap echt niet dat mensen dat überhaupt doen. Hier zakt de tempratuur hoogstens 0,5 graad wanneer nachts de verwarming uit heb staan. Nachts is doorgaans de buiten buitentempratuur ook lagere, wat bij een warmtepomp ook een lager rendement geeft.
Simpel, als het echt koud is is het gunstiger 24/7 door te pruttelen dan 's-nachts te stoppen en in de vroege ochtend (zeker wanneer je geen koude vloer wil) weer volgas in te halen (met een veel lagere COP). En dan zakt de temperatuur bij mij wel meer dan 0,5K, niet iedereen heeft hetzelfde huis. Of en waar dat omslagpunt ligt verschilt per woning en moet je eigenlijk gewoon uittesten. Ik heb dat een tijdje gedaan en vervolgens het wel of niet toepassen van een nachtverlaging (lees: nachtelijke stop) geautomatiseerd.

Als je buren er 's-nachts last van hebben kan je natuurlijk een andere afweging maken, maar dat is bij mij geen factor, kijk puur naar het verbruik per (graad)dag.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:08

nwagenaar

God, root. What's the differen

Anoniem: 91634 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:27:
@nwagenaar
295m3 p/j alleen voor warmwater? Dat klink als slecht werkende CV ketel. Of had je CV ketel ingesteld dat tap ook bij geen afname op 70 graden houdt?
De CV-ketel was tijdens het verwijderen rond de 15 jaar oud en hij stond op de economy stand op (ik meende) 60 graden.

Met de P1 meter kon ik zien dat:

- 2 personen douchen om en nabij de 0.5m3 was (we douchen sowieso bijna dagelijks)
- Volle bad was om en naij de 1m3

Daarbij was er ook nog regulier warm water verbruik. De CV-ketel was zeker niet top-of-the-bill, maar ik vind 295 kuub op jaarbasis niet overdreven veel.
Hier verbruikte mijn CV ketel maar 4m3 gas per maand voor warm water (douch & bad). Of wel 48m3 per jaar.
Grote nadeel van boiler is dat de last hebben van stilstand energie verlies.
Warmtepomp boilers komen doorgaans niet veder cop 4.
644KwH x 4 = 2.576Kwh aan warmte enrgie waarbij de stilstand verlies er nog van af moet worden gehaald.
Ik kan hierbij alleen maar concluderen dat je minder warmwater ben gaan gebruiken of dat je een slecht werkende CV ketel had.
Wij verwarmen het water dagelijks tijdens PV-opwekking tot 55 graden (ergens tussen 10:00 en 16:00) of tijdens goedkope uren. Middels isolatie, etc ervaren wij dat het water niet kouder wordt dan 48 graden (zelfs als het buiten vriest), maar hij staat ook bij ons op de 1e verdieping.

Overigens ben ik juist meer warm water gaan verbruiken (iets met een hobby als bierbrouwen, dan gaat er redelijk wat water warm doorheen) tov van voorheen. Ik vermoed eerder dat de CV-ketel door zijn ouderdom meer verbruik had dan als wij een hedendaagste variant hadden gehad.

We zaten ook in dubio om de ketel te vervangen voor een hybride ipv een WPB, maar uiteindelijk toch voor de WPB gegaan omdat dit het laatste stapje was in gasloos gaan. De vast kosten per jaar (€ 275 p/j) betalen wij niet (meer) en alleen al daardoor kan een WPB relatief vlot terugverdiend zijn.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 12:25

Wuursj

want worst is al bezet

HandyLumberjack schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Als je maar genoeg panelen hebt heb je nog steeds een redelijke productie, ook als het bewolkt is.
Ondanks een laag verbruik zou ik dan wel heel veel panelen nodig hebben. In de mistroostige van decembers van afgelopen jaren verbruikte ik gemiddeld iets minder dan 300kwh. Dat is al niet veel voor all electric. Maar ik wekte met 14x 330wp daar wel maar 1/10 van op... Dus zelfs met accu zou ik 100x 440Wp panelen nodig hebben om december door te komen en dat pas niet op mijn huis. Januari lijkt nog erger te worden :)

Zelfs toen ik een week weg was rond kerst en alles uit was qua WP verwarming, boilers etc (en dus in een steenkoud huis aankom) werd het dagverbruik van ~1,5 kwh niet eens gedekt.

Wat wellicht meer helpt ipv meer panelen is sturen op winteropstellingen voor zonnepanelen. Ja dat rekent niet lekker voor de aanbieders qua terugverdientijd tijdens salderen maar na saldering helpt het wel enorm. De paneeltjes op mijn plat dak op de schuur (15 graden, oost-west) aan de zuid muur hangen (90 graden), zouden volgens de modellen een stuk meer doen in de winter! Maar op die grijze dagen zie ik die paneeltjes ook niet veel doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 27-01-2025 13:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:17
Ik heb dit jaar ook het plan om enkele panelen te plaatsen op Zuid onder een hoek van 70gr (bevestigd op een zuidmuur).

Lente/zomer opbrengst doet er eigenlijk weinig toe, dan is het verbruik toch al laag en is er al veel aanbod vanuit het net.

Komt er bij dat die paar echt koude dagen meestal ook wel zonnige dagen zijn (nee, niet altijd) dus ieder beetje opbrengst gaat recht de warmtepomp in.

Het zal hier voorlopig ook maar een experiment zijn met 2 stekkerpanelen dus qua investering valt het wel mee. En ik zal de opbrengst goed opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 14:11
Wuursj schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Ondanks een laag verbruik zou ik dan wel heel veel panelen nodig hebben. In de mistroostige van afgelopen decembers van agelopen jaren verbruikte ik gemiddeld iets minder dan 300kwh. Dat is al niet veel voor all electric. Maar ik wekte met 14x 330wp daar wel maar 1/10 van op... Dus zelfs met accu zou ik 100x 440Wp panelen nodig hebben om december door te komen en dat pas niet op mijn huis. Januari lijkt nog erger te worden :)

Zelfs toen ik een week weg was rond kerst en alles uit was qua WP verwarming, boilers etc (en dus in een steenkoud huis aankom) werd het dagverbruik van ~1,5 kwh niet eens gedekt.

Wat wellicht meer helpt ipv meer panelen is sturen op winteropstellingen voor zonnepanelen. Ja dat rekent niet lekker voor de aanbieders qua terugverdientijd tijdens salderen maar na saldering helpt het wel enorm. De paneeltjes op mijn plat dak op de schuur (15 graden, oost-west) aan de zuid muur hangen (90 graden), zouden volgens de modellen een stuk meer doen in de winter! Maar op die grijze dagen zie ik die paneeltjes ook niet veel doen.
Ik weet niet welk energiecontract je hebt maar bij mij is dat dynamisch en kijk zeker niet alleen naar opbrengst van 1 wintermaand zoals december maar wel dus over een heel jaar, met name het zomeroverschot is dan relevant mbt dynamisch contract 1+ punt.

Wat is jou opbrengst met die 14x 330wp in juli/augustus en overproductie? waar veel te winnen valt heeft vooral betrekking op het energiecontract, stroom! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 12:25

Wuursj

want worst is al bezet

@Mika7

Over euor's en energiecontract heb ik niks te klagen, ik krijg nu nog (een beetje) geld.
De discussie ging over autonoom draaien. Dat lukt me niet zonder het energienet te gebruiken als accu.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Wuursj schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Ondanks een laag verbruik zou ik dan wel heel veel panelen nodig hebben. In de mistroostige van decembers van afgelopen jaren verbruikte ik gemiddeld iets minder dan 300kwh. Dat is al niet veel voor all electric. Maar ik wekte met 14x 330wp daar wel maar 1/10 van op... Dus zelfs met accu zou ik 100x 440Wp panelen nodig hebben om december door te komen en dat pas niet op mijn huis. Januari lijkt nog erger te worden :)

Meestal produceren goed georiënteerde zonnepanelen ca. 15 kWh/kWp in december. Voor 300kWh, zou je dan 20 kWp nodig hebben om gemiddeld net zoveel te produceren als je verbruik.

Niet iedereen heeft ruimte daarvoor en dan zul je vast nog wel eens iets uit het net halen, maar dat is niet veel meer, zeker als je dat tegen je jaarlijkse verbruik zet.

Ik heb wat meer panelen en flink minder verbruik omdat de houtkachel in december ook een flinke bijdrage aan de verwarming levert. Ik krijg nu nog flink geld terug van de energieleverancier, en hoop dat ik na afschaffing salderen en aanschaf van een thuisaccu, nog net een negatieve rekening blijf houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-06 09:37
HandyLumberjack schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Meestal produceren goed georiënteerde zonnepanelen ca. 15 kWh/kWp in december. Voor 300kWh, zou je dan 20 kWp nodig hebben om gemiddeld net zoveel te produceren als je verbruik.

[...]
Dat is alsnog 46 panelen van 440Wp met een goede oriëntatie. Dat zal een enkeling lukken. Een kwart tot een derde daarvan zal misschien net lukken op een optimaal georiënteerd rijtjeshuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik snap doorgaans dat houtstook niet wanneer je gratis kunt salderen.
Het hout kost geld en de rendement is vrij slecht doordat de meeste warmte door de schoorsteen naar buiten verdwijnt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43
Anoniem: 91634 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:12:
Het hout kost geld en de rendement is vrij slecht doordat de meeste warmte door de schoorsteen naar buiten verdwijnt.
Dat laatste is nog tot daaraantoe, maar het probleem dat de eigenaar van die houtkachel lekker warm binnen ziet, maar de buren in de stank, vind ik veel groter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Anoniem: 91634 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:12:
Terecht punt, meestal snap ik het ook niet.

Maar mijn situatie is anders:

1: Ik heb onbeperkt gratis hout
2: Ik heb nog een gunstig energiecontract zonder boetes en een teruglevergoeding van 21ct per kWh tot 1 december 2026.
3: Ik woon buitenaf en heb geen buren, dus niemand heeft er last van.
4 Het is een hobby en ik beleef er plezier aan.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste