Meeste winst is te boeken door energie gebruik beter te sturen.
EV's bijv alleen overdag, weekenden laden. Boilers, warmtepompen zou prima op aanbod van duurzame energie kunnen sturen. Je moet eens weten hoeveel warmte energie je in een woning al kan opslaan door de tempratuur tijdelijk 1 graad te verhogen.
Laats las ik nog stukje over overlast van warmtepompen die nachts draaien. Ik snap echt niet dat mensen dat überhaupt doen. Hier zakt de tempratuur hoogstens 0,5 graad wanneer nachts de verwarming uit heb staan. Nachts is doorgaans de buiten buitentempratuur ook lagere, wat bij een warmtepomp ook een lager rendement geeft.
@
nwagenaar
295m3 p/j alleen voor warmwater? Dat klink als slecht werkende CV ketel. Of had je CV ketel ingesteld dat tap ook bij geen afname op 70 graden houdt?
Hier verbruikte mijn CV ketel maar 4m3 gas per maand voor warm water (douch & bad). Of wel 48m3 per jaar.
Grote nadeel van boiler is dat de last hebben van stilstand energie verlies.
Warmtepomp boilers komen doorgaans niet veder cop 4.
644KwH x 4 = 2.576Kwh aan warmte enrgie waarbij de stilstand verlies er nog van af moet worden gehaald.
Ik kan hierbij alleen maar concluderen dat je minder warmwater ben gaan gebruiken of dat je een slecht werkende CV ketel had.
[
Voor 33% gewijzigd door
Anoniem: 91634 op 26-01-2025 23:39
]