Dus, waar gaat die geweldige oplossing met waterstof dan vandaan komen? Groen schrijf je zelf al af en grijs is per definitie niet duurzaam.
Alleen witte waterstof zou iets aan de discussie kunnen veranderen, maar of die genoeg te vinden is is nog helemaal niet zeker en als dat zo is of die goed en veilig te minen is, ook niet zeker.
Maar waar je steeds aan voorbij gaat, en wat de hele discussie zinloos maakt is de fundering dat schaal per definitie wint van de kleine oplossingen.
En dat is in deze context; onafhankelijk van welke energie bron in de toekomst ontdekt gaat worden, welke efficientie slag gehaald gaat worden of welke natuurwetten op de schop zullen gaan.... het beste is dat we die dan toepassen in electriciteitscentrales die mooi centraal beheert worden. Dat kan ervoor zorgen dat die nieuwe innovaties, die we nu nog niet kunnen verzinnen, het snelst ingezet worden.
Vanaf die centrales naar de huizen toe is stroom gewoon een zeeeeeer effectieve transport methode.
En dan de stroom omzetten in warmte op dat punt altijd een eenvoudige klus is waar nu en later prima oplossingen voor bestaan die al zeer effectief zijn.
Het is een last mile discussie, net als bij batterij auto's. Elke innovatie kan via de opwek van electrischiteit DIRECT een totale verbetering van het hele energie landschap realiseren.
Terwijl als we in elke huis/auto een speciale machine blijven bouwen om iets te verbranden voor het omgezet wordt in energie we steeds een transitie krijgen als er iets nieuws is.
Dus juist voor jouw, what if, vragen blijft het antwoord: Auto's en woonhuizen moeten een energie transport gebruiken in de vorm van electrische stroom die eenvoudig omgezet kan worden in ALLES wat we maar nodig hebben, en hoe die stroom gemaakt wordt, daar kunnen we nog heel veel innovatie in stoppen.
En NU is het al zoveel duurzamer dat het idioot is dat we dat niet al jaren verplichten.
Simpel voorbeeld, in 1 m3 aardgas is ongeveer 10kWh waard, dat is wat een centrale er makkelijk uit kan halen. Dus mijn huis gebruikte voor de verwarming 2500m3 gas==25000kWh waarde aan stroom.
De warmtepompen die ik nu heb, lucht-lucht in mijn geval (6 binnen units- 3 buiten units) gebruiken 3000kWh om dezelfde (in mijn ogen zelfs hogere) comfort te bereiken.
Dus als de aardgas die een gascentrale nodig heeft om mijn stroom op te wekken maar 300m3 is versus de 2500m3 die mijn CV installatie nodig had...
En dat is het punt, wat je ook verzint als alternatieve bronnen en welke omzettingen er ook verzonnen gaan worden; doe het in een centrale om er stroom van te maken, daarna kan een warmtepomp het nog efficienter (dankzij de locale ontrekking van warmte uit de lucht) omzetten in locale warmte. Per kamer naar de precieze behoefte etc.
Het gas net is zo geweldig niet, er lekt in europa uit die gas netwerken heel veel gas gewoon weg, direct te lucht in. Zie
https://www.vrt.be/vrtnws...ekken-aardgas-wereldwijd/.
Trek dat eens door naar waterstof, het is een nieuwe natuurramp als dat blijft lekken. En dat terwijl waterstof veeeeeel makkelijker lekt dan gas.
Gas is nu al een gevaar voor woningen, en niet alleen omdat de eigenaar iets slecht onderhoud. Dat moeten we niet willen voor huishoudens met waterstof.
Dus deze discussie, het is niet zinnig, er is geen enkel goed argument te verzinnen waarom je het zou moeten willen en een hoop argumenten te verzinnen om het niet te willen.
Weg met de gas aansluitingen en laat ze focussen op centrales en opslag, daar heb je helemaal gelijk dat het een interesante oplossing kan zijn, in de zomer electrolyse gebruiken om waterstof te maken met het overschot aan zonnestroom (als eenmaal al die daken echt vol liggen) of tijdens stormen de windenergie overschotten etc, die kan je dan op andere momenten in centrale omzetten in stroom.
Kan je alle kanten op.