Technician- schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:57:
Ten eerste verwarm je gewoon minder(ruimtes) anders was je sCOP 8,3 en dat is onmogelijk.
Ten tweede. De warmteinhoud van 1m3 gr aardgas is ong 10kwh inderdaad. Maar de electriciteitscentrale (gascentrale) heeft zeker geen rendement van 100%
Dit rendement is 50% en bij hele moderne centrales 60%, daarna tot ong 10% transportverliezen.
Dus van je 1m3/10kwh komt thuis maar 5kwh binnen.
Ga je dan nieuwe technieken op grote schaal goedkoop produceren. Gasadsorbtie bv maak je van de 1m3 aardgas die je binnenkrijgt 10x1,5 = 15kwh.
Jouw m3 gas is van 10 naar 5 gegaan en door je sCOP naar 5x3,5 = 17,5 -/ 20 kwh maar bij goede afgifte en na enorme investeringen in het Enet.
ik zelf reken voor gas 9,2 tot 9,6kWh per m3.
maar als ik gas stook, dan heb ik per m3 (over een jaar gezien) ook nog 1kWh nodig (standbystand ketel + thermostaat + rond pompen water etc etc)
maar een gas ketel is geen 110% effectief (dat is marketing) je blijft warme lucht je pijp uit blazen.
(pas als de lucht die je in zuigt 10% kouder is als die weer naar buiten gaat is het echt 110% effectief.)
een gasketel is eigenlijk maar 70-90% effectief.
dus je haalt maar 8kWh warmte uit 1m3 gas met een gasketel.
(als je warm tap water maakt is dit wat lager, want dan draait de ketel op top vermogen ineffectief.
als je het huis stookt dan is het wat hoger, de ketel draait dan 99% van de tijd op hoog effectief vermogen.
dus relatief is de 1m3=8kWh gas wel een beetje realistisch)
maakt een gascentrale + verlies een 4kWh per m3. (dus laag afgerond)
en mijn warmtepomp met COP4 (eigenlijk COP4,2 maar reken vast wel wat verlies.)
dan is:
gasketel 1m3gas = 8kWh warmte in huis.
warmtepomp 1m3gas = 4kWh met gascentrale = 16kWh warmte met warmtepomp in huis.
warmtepomp wint zolang de sCOP boven de +/-2,5 blijft. (dan weet jij ook dit is lastig om niet te halen, maar goed soms heb je collega's die er een potje van maken.)
gaat het energie net dit redden?
nop ik denk het ook dat dit wel eens lastig kan worden, maar lastig betekend nog niet "niet kunnen".
van de zomer zijn er 50-100 van de zelfde hybride warmtepompen geïnstalleerd in mijn wijk door de woningbouw vereniging.
(met muur/vloer isolatie en een nieuw dak met isolatie, grondig gedaan kan ik wel zeggen.
ik dacht dat elk huis de warmtepomp heeft gekregen, er was geen optie om die te weigeren.)
de warmtepomp trekt maar max 314W(en levert dan 1,4kW), maar dit 100x, zal een aardige trekking zijn aan het elektra net.
tot nu toe, gaat alles nog goed en zijn er geen problemen.
(een vriendin in zo een huis, doet de logging via mindergas, en na wat start problemen begint er een flinke besparing op de rekening zichtbaar te worden.
helaas zo als dit altijd gaat, is de komende besparing maar een 1/2 jaar vanwege het afreken moment.
december 2020 = 250m3 gas gebruik
december 2022 = 160m3 gas gebruik (met isolatie zonder warmtepomp.)
december 2023 = 100m3 gas gebruik.
alleen hij telt nog niet helemaal, de warmtepomp was verkeerd bevestigt aan de muur, hij hing tegen de gasketel aan met geluid overlast tot gevolg. dus nog geen 100% gebruik er van.)
financieel is dan weer een heel ander verhaal.
(zeker doordat het woningbouw vereniging is.)
lastig, erg lastig.
maar echte grote problemen, heb ik nog niet gezien.
(wel veel klachten gehoord, maar die zijn meer van het nivo -10.
pfff wat kunnen mensen klagen over de dingen die ze niet snappen.
wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)