Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:29:

[...]

Laten we anders zeggen 500, dat is rond het verbruik wat Quooker opgeeft, prima. Dat is nog steeds meer dan het verbruik van een WPB.

Heb jij je Quooker hotfill aangesloten? :)

Hier staat de WPB overigens in de schuur, naast de keuken, dus daar is altijd snel warm water. De nieuwe keuken heeft een vaatwasser die straks hotfill aangesloten is op de WPB. Scheelt weer een COP1 verwarmer :+
Meer dan een Wpb op 100 graden?
Of desnoods 65? Denk dat het meevalt.

Heb hem idd hotfill aangesloten, op de boiler die aan mn warmtepomp hangt, kon mn leiding niet dichtbij genoeg afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12
Haha mooi verhaal.
Maar waarom zitten en niet gewoon afsluiters op de radiatoren daar? :P
Met dertien graden onder nul en een snijdende Siberische wind vluchtte ik na een half uur interviews alweer bibberend naar binnen.
Gelukkig is er in Peking binnen verwarming, al valt daar wel een en ander op aan te merken. De verwarming wordt in China centraal geregeld, op stadsniveau of – in een stad als Peking – op buurtniveau. Hoe warm je het binnenshuis hebt, is dus niet je eigen keuze, maar wordt van bovenaf opgelegd. Op 15 november, als iedereen er al behoorlijk verkleumd bij zit, wordt de stadsverwarming ingeschakeld, en is het in spanning afwachten waar dit jaar het kwik in de thermometer stopt.
In mijn eigen appartement blijkt dat mee te vallen. De kamertemperatuur bedraagt doorgaans zo’n 20 graden, al kan dat bij hevige noorderwind een paar graden zakken. Maar zoals mijn huisbazin reageerde, toen ik naar een mogelijke controle van de radiatoren informeerde: “Niet zeuren, je kunt ook gewoon een extra trui aantrekken.”
Ik prijs me gelukkig, want voor hetzelfde geld breng je in Peking je winter in tropische hitte door. Bij een vriendin is het binnenshuis standaard 25 graden, dag en nacht, ook in de slaapkamer. Zij zet de hele dag de ramen open, maar toen dat onlangs wegens luchtvervuiling niet kon, had ze ’s nachts van pure ellende de verwarmingskraan dichtgedraaid. De volgende dag stond een medewerker van het verwarmingsbedrijf voor de deur: als zij haar verwarming uitschakelt, zitten al haar buren in de kou. Er zit niets ­anders op dan de winter uit te zweten.
Ook zij klaagt niet: ze heeft tenminste verwarming, en dat is meer dan veel Chinezen kunnen zeggen. Toen het systeem van centraal gedistribueerde verwarming in de jaren vijftig werd aangelegd, kampte China met een groot energietekort, en werd beslist om alleen het noorden van China de luxe van verwarming te gunnen. Ten zuiden van de Huairivier en het Qingebergte – 33 graden noorderbreedte – is geen radiator te zien.
Warmwaterkruiken
Maar ook in het zuiden van China kan het stevig vriezen. Toen ik een jaar in Hangzhou woonde, net onder Shanghai, kende de stad de strengste winter in vijftig jaar. De temperatuur dook naar
11 graden onder nul, en iedereen kroop onder airco’s op warmtestand, bij elektrische vuurtjes en onder elektrische dekens. Tot het elektriciteitsnetwerk het begaf, en het behelpen was met warmwaterkruiken en gewatteerde kledinglagen. Nee, dan toch liever langzaam gaarbakken in een Pekings appartement.
Iedere winter barsten in China twee discussies los: in het zuiden over de vraag of zij in een steeds welvarender land niet ook op het warmtenet moeten worden aangesloten. En in het noorden, waar al die verwarmingscentrales een hoop fijnstof uitstoten, over de vraag of de centraal aangestuurde verwarming niet wat minder verspillend kan.
Die discussies duren doorgaans tot 15 maart. Dan gaat de verwarming, koud of niet, gewoon weer op nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Of desnoods 65? Denk dat het meevalt.

Heb hem idd hotfill aangesloten, op de boiler die aan mn warmtepomp hangt, kon mn leiding niet dichtbij genoeg afdoppen.
Een WPB haalt natuurlijk geen 100 graden, die zet je op 50 of 55. De mijne doet 500 kWh per jaar, maar produceert wel veel meer water dan een Cooker omdat je er ook mee douched.

En ja daar gaan we dus weer, hotfill. Oftewel als je een afwasje doet dan tap je zowel uit je Cooker als uit je andere boiler. Dat is gewoon dubbel verbruik. Dat heeft niks met energiebesparing te maken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:50
Als je je druk gaat maken over het verbruik van een Quooker dan moet je je serieus afvragen of er niet lager hangend fruit is. Met gemiddeld 10W om het warm te houden is het verbruik minder dan een gemiddelde switch of access point. Véél minder dan de 90W vloerverwarmingspompen die 24/7 365 dagen per jaar draaien in de meeste huizen <2010. Het onnodig laten draaien van een NAS die weinig wordt gebruikt. Etc. etc. etc.

En dan hebben we het nog niet gehad over onnodig spullen kopen en in onnodig grote huizen wonen, welke veel energie kosten om te produceren en te transporteren.'Groen' in een Tesla model Y rijden terwijl een Aygo ook zou werken voor die 5k km per jaar. Als je al deze dingen in je eigen leven hebt opgelost dan mag je bij anderen gaan zeuren over het verbruik van een Quooker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:44

killercow

eth0

Technician- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:34:
Haha mooi verhaal.
Maar waarom zitten en niet gewoon afsluiters op de radiatoren daar? :P

[...]
Omdat het natuurlijk niet helemaal waar is.
Kevinns schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:38:
Als je je druk gaat maken over het verbruik van een Quooker dan moet je je serieus afvragen of er niet lager hangend fruit is. Met gemiddeld 10W om het warm te houden is het verbruik minder dan een gemiddelde switch of access point. Véél minder dan de 90W vloerverwarmingspompen die 24/7 365 dagen per jaar draaien in de meeste huizen <2010. Het onnodig laten draaien van een NAS die weinig wordt gebruikt. Etc. etc. etc.

En dan hebben we het nog niet gehad over onnodig spullen kopen en in onnodig grote huizen wonen, welke veel energie kosten om te produceren en te transporteren.'Groen' in een Tesla model Y rijden terwijl een Aygo ook zou werken voor die 5k km per jaar. Als je al deze dingen in je eigen leven hebt opgelost dan mag je bij anderen gaan zeuren over het verbruik van een Quooker ;)
Mooi op man, nuttige toevoeging ook, zo kan je letterlijk alles wel wegcijferen. "Waarom eten je zelf niet gewoon droog brood ipv te klagen over iemands Quooker, heh, nou? had je niet beter gewoon een kleiner huis kunnen hebben ipv bespaartips te geven?"

[ Voor 68% gewijzigd door killercow op 05-01-2024 09:41 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Een WPB haalt natuurlijk geen 100 graden, die zet je op 50 of 55. De mijne doet 500 kWh per jaar, maar produceert wel veel meer water dan een Cooker omdat je er ook mee douched.

En ja daar gaan we dus weer, hotfill. Oftewel als je een afwasje doet dan tap je zowel uit je Cooker als uit je andere boiler. Dat is gewoon dubbel verbruik. Dat heeft niks met energiebesparing te maken.
Daarmee is het dus appels met peren vergelijken. Ik wil gewoon 60+ hebben met afwassen. Daar ga ik geen boiler op zetten. Overigens, tegen de tijd dat ik warm water uit de boiler heb is de afwas klaar:+

Ik zeg niet dat een Quooker of close in boiler zuiniger is overigens, maar de nadelen worden nogal overdreven. Zeker in het licht van de voordelen die er ook zijn.

Zo wil ik geen waterkoker op mn aanrecht hebben ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:15

vliegnerd

Nintendo fan.

Glashelder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Je zegt net zelf het tegengestelde...
Glashelder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:29:
Hier staat de WPB overigens in de schuur, naast de keuken, dus daar is altijd snel warm water. De nieuwe keuken heeft een vaatwasser die straks hotfill aangesloten is op de WPB. Scheelt weer een COP1 verwarmer :+
Wat is het nou?

Quooker hotfill op WPB aansluiten is precies even slim of dom als een close-in boiler bij CV of vaatwasser op de WPB. Het hangt alleen af van de hoeveelheid waterleiding tussen bron en gebruiker die je moet opwarmen.

Als de WPB ver weg staat dan is hotfill niet slim.
Als de WPB dichtbij genoeg staat kun je er veel energie mee besparen.

We zijn het wel eens hoor dat een Quooker luxe is die je kan missen. Maar met drogredenen zwart maken van Quookers gaat geen energiebesparen. EDIT: Ze zijn vooral niet onzuiniger dan alternatieven. Je moet echt je best doen met een waterkoker (altijd alleen precies één kop water verwarmen) om zuiniger uit te kunnen met close-in boiler en waterkoker. In dan opzicht is de luxe van een Quooker niet eens zo raar.

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 05-01-2024 09:56 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kevinns
killercow schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:38:

[...]

Mooi op man, nuttige toevoeging ook, zo kan je letterlijk alles wel wegcijferen. "Waarom eten je zelf niet gewoon droog brood ipv te klagen over iemands Quooker, heh, nou? had je niet beter gewoon een kleiner huis kunnen hebben ipv bespaartips te geven?"
Natuurlijk is het niet zwart-wit, maar je moet alles wel in perspectief zien.

Beetje offtopic maar ik vind het vergelijkbaar met deze discussie: Er was een tijdje geleden een aflevering van het TV programma Binnenstebuiten waar iemand een huis liet zien wat 'zo ontzettend eco!" was. Helemaal van het gas, elektrische auto, eco bouwmaterialen.

Maar het was een gepensioneerd echtpaar wat dit huis had laten bouwen: 300m2 woonoppervlak voor met z'n tweeën, zwemvijver, dikke E-SUV en 40+ zonnepanelen om alles van stroom te voorzien. Dan ben je dus niet eco, ook al verbruik je geen gas en netto geen stroom. Perspectief is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Kevinns schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Beetje offtopic maar ik vind het vergelijkbaar met deze discussie: Er was een tijdje geleden een aflevering van het TV programma Binnenstebuiten waar iemand een huis liet zien wat 'zo ontzettend eco!" was. Helemaal van het gas, elektrische auto, eco bouwmaterialen.

Maar het was een gepensioneerd echtpaar wat dit huis had laten bouwen: 300m2 woonoppervlak voor met z'n tweeën, zwemvijver, dikke E-SUV en 40+ zonnepanelen om alles van stroom te voorzien. Dan ben je dus niet eco, ook al verbruik je geen gas en netto geen stroom. Perspectief is alles.
*knip*

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 05-01-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
*knip*

[ Voor 92% gewijzigd door twain4me op 05-01-2024 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:21
natural colour schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:58:
[...]

2023:
Totale e verbruik verwarmen + SWW: 2321 KWh, waarvan:
wp- boiler: 213 KWh = 9%
Daalderop e -boiler: 312 KWh = 13.5%
Totaal SWW dus ruim 22%

De wpb levert in de keuken na 1 minuut wachten water van 47°, de e-boiler na 5 seconden 75°.
COP 1 voor comfort en noodzakelijkheid in de keuken.
Er werd gezegd dat een E-boiler in de keuken qua verbruik geen enkel probleem is, omdat het verbruik maar een heel klein onderdeel van het verbruik is. Ik schaar zelf de quooker daar ook onder maar wij gebruiken een E-boiler.

Onze E-boiler verbruikt bij erg zuinig gebruik 8% van ons stroomverbruik. Ik vind dat niet een klein deel. Zouden we het gebruiken zoals we warm water gebruikten in de keuken toen we nog een cv-ketel hadden, zouden we fors hoger uitkomen dan die 8%.

Wij hebben geen spijt van de keuze voor een E-boiler, maar we zijn wel bewust erg gaan letten op het gebruik en de temperatuur. Het is niet energie-zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

vliegnerd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Je zegt net zelf het tegengestelde...

[...]

Wat is het nou?

Quooker hotfill op WPB aansluiten is precies even slim of dom als een close-in boiler bij CV of vaatwasser op de WPB. Het hangt alleen af van de hoeveelheid waterleiding tussen bron en gebruiker die je moet opwarmen.

Als de WPB ver weg staat dan is hotfill niet slim.
Als de WPB dichtbij genoeg staat kun je er veel energie mee besparen.

We zijn het wel eens hoor dat een Quooker luxe is die je kan missen. Maar met drogredenen zwart maken van Quookers gaat geen energiebesparen. EDIT: Ze zijn vooral niet onzuiniger dan alternatieven. Je moet echt je best doen met een waterkoker (altijd alleen precies één kop water verwarmen) om zuiniger uit te kunnen met close-in boiler en waterkoker. In dan opzicht is de luxe van een Quooker niet eens zo raar.
Wat zeg ik nou precies verkeerd :? Ik zie het niet..

Een vaatwasser hotfill aansluiten is iets heel anders dan een Quooker hotfill aansluiten.. :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
FirePuma142 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Ik zit hier in een woning van begin jaren 50 waar onderhand al een halve ton aan verspijkerd is om te verduurzamen en ik denk dat ik nog een 30K verder ben voor er een warmtepomp in kan. Het kost echt heel, heel veel meer dan alleen achterstallig onderhoud. Elke andere voorstelling is kolderiek.
Ik heb ons jaren 1910 huis, vrijstaande huis, all-electric gemaakt, Ik weet aardig waar ik over praat.

Al het isolatie, en verduurzamings werk is achterstallig onderhoud. Om een huis waardevast, verkoopbaar, en dus bij de tijd te houden zal je moeten investeren. Gelukkig zie je die investeringen prima terug in de waardevastheid van je huis. In de compleet gestoorde markt van de afgelopen jaren was het mischien minder zichtbaar, maar huizen die qua duurzaamheid verwaarloosd zijn zullen veel minder waard worden, en slechter verkocht worden.

Dat staat los van de warmtepomp. Dat is een nobrainer in een bij de tijd gebracht huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:15

vliegnerd

Nintendo fan.

Glashelder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Wat zeg ik nou precies verkeerd :? Ik zie het niet..

Een vaatwasser hotfill aansluiten is iets heel anders dan een Quooker hotfill aansluiten.. :?
Blijkbaar praten we over andere installaties. In mijn ogen is er geen verschil:

Beide hebben hotfill op een warmwater inlaat en een aparte koudwater inlaat. Besparing wordt veroorzaakt door hogere COP van de WPB t.o.v. COP1 elektrisch verwarmen in het apparaat.

Hoezo is het anders? Wat doet de vaatwasser anders? De natuurkunde is toch gewoon hetzelfde?

De vaatwasser neemt hotfill warm water in en hoeft dus minder COP1 te verwarmen.
De Quooker neemt hotfill warm water in en hoeft dus minder COP1 te verwarmen.

Ik zie het verschil niet.

Edit: bedoel je het verschil als je heel vaak heel weinig water uit de Quooker haalt met voldoende tijd om de hotfill leiding te laten afkoelen? Dus dat je steeds de leiding verwarmd en eigenlijk nooit warmwater in je Quooker krijgt?

[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 05-01-2024 10:23 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
vliegnerd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:20:

De vaatwasser neemt hotfill warm water in en hoeft dus minder COP1 te verwarmen.

Leidingverlies is lastig te definiëren. Een moderne vaatwasser doet <10liter per cyclus. En dat is inclusief spoel water, dus dat wordt niet in 1 keer getapt.

15mm koperleiding is 130ml per meter. Met 10 meter gooi je dus wellicht al > 20% weg aan leiding verlies.
En dat dan bovenop de al niet zo heel denderende COP van SWW... Hotfill was nuttig toen wasmachines tientallen liters warm water verbuikten... nu veel minder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

overhyped schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Ik heb ons jaren 1910 huis, vrijstaande huis, all-electric gemaakt, Ik weet aardig waar ik over praat.

Al het isolatie, en verduurzamings werk is achterstallig onderhoud.
Daar verschillen we dan over van mening denk ik. Natuurlijk moet je een huis onderhouden en bij de tijd houden. De stappen die je extra moet nemen om een ouder huis voor een warmtepomp klaar te maken horen daar niet bij. En dat zijn significante extra stappen ten opzichte van een huis dat je met hybride gas-cv-ketel kunt blijven verwarmen.
Om een huis waardevast, verkoopbaar, en dus bij de tijd te houden zal je moeten investeren.
Investeren in je huis om aan die voorwaarden te voldoen staat niet gelijk aan geschikt maken voor een warmtepomp.
Gelukkig zie je die investeringen prima terug in de waardevastheid van je huis. In de compleet gestoorde markt van de afgelopen jaren was het mischien minder zichtbaar, maar huizen die qua duurzaamheid verwaarloosd zijn zullen veel minder waard worden, en slechter verkocht worden.
Je maakt het wel ernstig zwart-wit. Je kunt prima in je huis investeren en ook in duurzaamheid, zonder aan een warmtepomp te komen en zonder dat verwaarloosd te noemen.
Dat staat los van de warmtepomp. Dat is een nobrainer in een bij de tijd gebracht huis.
En dat bij de tijd brengen voor een warmtepomp kost een significant hogere investering dan voor een hybride-cv-ketel.

Ik heb in 2018 een huis gekocht uit 1953 dat in 2013 is gerenoveerd. En toch ben ik straks om en nabij de 80K kwijt om het all-electric te hebben. Ik weet dus ook wel waar ik het over heb. En dat is geen 80K aan achterstallig onderhoud.

[ Voor 6% gewijzigd door FirePuma142 op 05-01-2024 10:42 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

renegrunn schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Zo wordt ik altijd moe van die plaat “ja maar China…”.

Als je voor je werk in China komt, net als ik, dan weet je stiekem vast ook wel dat China meer panelen legt dan de rest van de wereld opgeteld? Ze hebben in de afgelopen 4 jaar tijd een capaciteit aangelegd, waar ze 10 jaar voor hadden gepland.

En zeker, China bouwt ook nog altijd kolencentrales er naast, maar laten we nou niet doen alsof dat land niks aan alternatieven doet.

En die column gaat trouwens nergens over… haha in China laten ze de airco’s aan staan. Misschien hadden ze de daar in de krant staan dat wij in de EU in een ongeopend vliegveld 7 jaar lang de airco’s aan hebben laten staan?
Ik weet dat de gemiddelde CO2 uitstoot van een Europeaan (per capita) veel hoger is dan de gemiddelde Chinees. En ik weet ook dat ze daar in 2050 klimaat-neutraal willen zijn.

Ik zie het alleen niet gebeuren.. En ik praat over meer dan China... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

vliegnerd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Blijkbaar praten we over andere installaties. In mijn ogen is er geen verschil:

Beide hebben hotfill op een warmwater inlaat en een aparte koudwater inlaat. Besparing wordt veroorzaakt door hogere COP van de WPB t.o.v. COP1 elektrisch verwarmen in het apparaat.

Hoezo is het anders? Wat doet de vaatwasser anders? De natuurkunde is toch gewoon hetzelfde?

Edit: bedoel je het verschil als je heel vaak heel weinig water uit de Quooker haalt met voldoende tijd om de hotfill leiding te laten afkoelen? Dus dat je steeds de leiding verwarmd en eigenlijk nooit warmwater in je Quooker krijgt?
Een Quooker is hier overbodig. Mijn WPB staat aan de andere kant van de muur, op 2 meter afstand.

En ik noemde het alleen als voorbeeld hoe wij hier daadwerkelijk energie proberen te besparen.. meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Kevinns schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Eens.

Ook met je Tesla opmerking btw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Leidingverlies is lastig te definiëren. Een moderne vaatwasser doet <10liter per cyclus. En dat is inclusief spoel water, dus dat wordt niet in 1 keer getapt.

15mm koperleiding is 130ml per meter. Met 10 meter gooi je dus wellicht al > 20% weg aan leiding verlies.
En dat dan bovenop de al niet zo heel denderende COP van SWW... Hotfill was nuttig toen wasmachines tientallen liters warm water verbuikten... nu veel minder.
Als ik mijn vaatwasser hotfill aansluit gaat ie of geen warm water krijgen, of hij gaat drie keer zoveel water gebruiken. Weet niet hoe ze dat sturen eerlijk gezegd.

Ik heb hier uit de losse pols een meter of veertig ingegoten leiding zonder buitenmantel tussen boiler en keuken... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
FirePuma142 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Daar verschillen we dan over van mening denk ik. Natuurlijk moet je een huis onderhouden en bij de tijd houden. De stappen die je extra moet nemen om een ouder huis voor een warmtepomp klaar te maken horen daar niet bij. En dat zijn significante extra stappen ten opzichte van een huis dat je met hybride gas-cv-ketel kunt blijven verwarmen.

[...]

Investeren in je huis om aan die voorwaarden te voldoen staat niet gelijk aan geschikt maken voor een warmtepomp.

[...]

Je maakt het wel ernstig zwart-wit. Je kunt prima in je huis investeren en ook in duurzaamheid, zonder aan een warmtepomp te komen en zonder dat verwaarloosd te noemen.

[...]

En dat bij de tijd brengen voor een warmtepomp kost een significant hogere investering dan voor een hybride-cv-ketel.

Ik heb in 2018 een huis gekocht uit 1953 dat in 2013 is gerenoveerd. En toch ben ik straks om en nabij de 80K kwijt om het all-electric te hebben. Ik weet dus ook wel waar ik het over heb. En dat is geen 80K aan achterstallig onderhoud.
Het is 80k om voorop te lopen, prachtig. De alternatieven zijn of meer betalen aan stookkosten, of het half doen en uiteindelijk veel meer kwijt zijn. Normaal groot onderhoud dus. Eens in de zoveel decennia moet ‘t grondig. Jij en ik lopen wat voorop met de grote stappen, anderen lopen achter, sommige gaan meer geleidelijk, maar uiteindelijk is verduurzaming (en dus all naar all electric) het in stand houden van je huis.

Ergens is het wel Leuk, schattig, maar vooral ook triest dat we nu een beetje moeilijk doen met hybride geneuzel of de stuiptrekkingen van de fossiele industrie serieus nemen qua waterstof e.d., maar uiteindelijk gaan we gewoon over naar all electric voor huizen en het meeste transport. Hoe die energie opgewekt wordt is secundair: alle verduurzaming van de energie opwek schaalt dan 1 op 1 door naar alle afnemers. En of dat nu over 10 of 30 jaar is dat is uiteindelijk niet zo boeiend. Het eindstation is duidelijk, het pad is nog wat hobbelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:05
[...]

Wij hebben nog geen 2 jaar terug een huis uit 1840 gekocht, en waren minder dan 10k kwijt om van het gas af te gaan. (6k airco’s, 1,5k wpb, 450€ inductieplaat, subsidies gaan hier nog vanaf).

Daarna(ast) zijn we veel bezig geweest met isolatie maar die kosten waren nog geen 5k. Dat 80k nodig is om het all electric te maken is overdreven. Je kan prima veel geld uitgeven en extra isoleren en dat kan echt zinnig zijn; maar het is geen vereiste.
Wij zijn nu ook rond die 80k kwijt, maar dat is voor meer comfort en beter voor het milieu, niet de noodzaak om van het gas af te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:53
MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Bestaan er überhaupt warmtepomp boilers die de 100 graden aan kunnen tikken? Ik moet binnenkort waarschijnlijk nog een boiler hebben, zakelijk. Ik ben een beetje aan het rondkijken, maar de meeste houden het bij ongeveer 65 graden wel voor gezien geloof ik...

[ Voor 8% gewijzigd door Nickname55 op 05-01-2024 11:16 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 06:06
overhyped schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Het is 80k om voorop te lopen, prachtig. De alternatieven zijn of meer betalen aan stookkosten, of het half doen en uiteindelijk veel meer kwijt zijn. Normaal groot onderhoud dus. Eens in de zoveel decennia moet ‘t grondig. Jij en ik lopen wat voorop met de grote stappen, anderen lopen achter, sommige gaan meer geleidelijk, maar uiteindelijk is verduurzaming (en dus all naar all electric) het in stand houden van je huis.

Ergens is het wel Leuk, schattig, maar vooral ook triest dat we nu een beetje moeilijk doen met hybride geneuzel of de stuiptrekkingen van de fossiele industrie serieus nemen qua waterstof e.d., maar uiteindelijk gaan we gewoon over naar all electric voor huizen en het meeste transport. Hoe die energie opgewekt wordt is secundair: alle verduurzaming van de energie opwek schaalt dan 1 op 1 door naar alle afnemers. En of dat nu over 10 of 30 jaar is dat is uiteindelijk niet zo boeiend. Het eindstation is duidelijk, het pad is nog wat hobbelig.
Je zou ook kunnen overwegen dat je misschien de marketing iets te veel gelooft: fossiele brandstoffen nemen nog steeds in gebruik toe, en zullen over 50 jaar nog steeds gebruikt worden op veel plekken op deze wereld omdat er geen beter alternatief is. We kunnen nu, net als in de Middeleeuwen dogma's blijven nalopen omdat we er zo graag in geloven, maar onder de streep zijn fossiele brandstoffen erg goed in wat ze doen, ze zijn relatief schoon, erg goedkoop (zonder accijns), draagbaar, snel te tanken en enorm energy-dense (vliegtuigen, weinig gewicht).

En je vergeet een belangrijk aspect uit het oog: militaire overwegingen. Ik zie Europa nooit tanks of munitie maken op zonnepaneeltjes en windmolentjes op de Noordzee, ook niet met waterstof. Maar zoals met altijd, we zullen het op de harde manier moeten leren, want de nadelen willen we niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nickname55 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Bestaan er überhaupt warmtepomp boilers die de 100 graden aan kunnen tikken? Ik moet binnenkort waarschijnlijk nog een boiler hebben, zakelijk. Ik ben een beetje aan het rondkijken, maar de meeste houden het bij ongeveer 65 graden wel voor gezien geloof ik...
Nee uiteraard niet. Maar dat maakt wel dat het vergelijk Een beetje mank gaat natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

backupdevice schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:21:
[...]

Dat jij heel misschien een perfecte positie voor je WP hebt , wilt niet zeggen dat andere mensen die ook hebben natuurlijk .

Ik heb zelf een mislukt WP avontuur. Een van dingen die mis zijn gegaan is de plaatsing van dat de unit, inclusief slecht advies van de installateurs.

Nu heb ik heb een bovengemiddeld huis met bovengemiddelde tuin oppervlakte, maar het was zonder extra grote investeringen , naast vervangen complete vloer en nieuwe cv, moeilijk geweest zonder geluidsoverlast binnen & buiten dat ding te plaatsen.

Nieuwbouw, no issue. Bestaande bouw , niet altijd rozengeur en maneschijn.
kleine correctie mag wel, je hebt een mislukt installateurs-avontuur, de WP kan er niks aan doen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:00

backupdevice

Boeh!

flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:32:
[...]

kleine correctie mag wel, je hebt een mislukt installateurs-avontuur, de WP kan er niks aan doen.
WP was zeker niet de schuldige

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
Finder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Je zou ook kunnen overwegen dat je misschien de marketing iets te veel gelooft: fossiele brandstoffen nemen nog steeds in gebruik toe, en zullen over 50 jaar nog steeds gebruikt worden op veel plekken op deze wereld omdat er geen beter alternatief is. We kunnen nu, net als in de Middeleeuwen dogma's blijven nalopen omdat we er zo graag in geloven, maar onder de streep zijn fossiele brandstoffen erg goed in wat ze doen, ze zijn relatief schoon, erg goedkoop (zonder accijns), draagbaar, snel te tanken en enorm energy-dense (vliegtuigen, weinig gewicht).

En je vergeet een belangrijk aspect uit het oog: militaire overwegingen. Ik zie Europa nooit tanks of munitie maken op zonnepaneeltjes en windmolentjes op de Noordzee, ook niet met waterstof. Maar zoals met altijd, we zullen het op de harde manier moeten leren, want de nadelen willen we niet zien.
Verwar m’n idealisme niet met naïviteit! De dogma’s zie ik vooral bij de fossiele aanhangers.

er zijn zeker veel plekken waar voorlopig fossiel, en waarschijnlijk altijd moleculen beter zijn dan electronen.

M’n (ik weet het, vrij botte, ongenuanceerde) statement gaat primair over huizen en vervoer. Voor de meeste huizen is all electric nu al beter dan gas. Als we nu van 0 mochten beginnen zouden we het all electric doen, dus dat is het uitgangspunt. De uitdagingen zijn puur engineering, niets fundamenteels.

Voor het meeste transport over land geld ‘t zelfde. Nu al is de batterij techniek goed genoeg voor de meeste gebruikers, en met een verdere flexibilisering, en decentralisering van het energie systeem is laden ook opgelost.

Tuurlijk staan er nog wat praktische dingen in de weg, maar laten we die vooral oplossen in plaats van als excuus voor de status quo te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

overhyped schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Het is 80k om voorop te lopen, prachtig.
Ik vind het ook geen probleem en we hebben het er voor over, ik wil vooral aangeven dat het echt wel meer is dan alleen achterstallig onderhoud.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:44

killercow

eth0

Finder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:23:
[...]

fossiele brandstoffen zijn goedkoop omdat er een dikke bult subsidie heen gaat, elk jaar, en omdat we lang niet alle kosten (milieuvervuiling, uitputting bronnen, schade aan mens en dier) meerekenen in de wat jij nu als prijs ziet.
Heck, juist die oorlogen waar jij over begint zijn grotendeels of bedoeld om olie veilig te stellen, of omdat we vanwege klimaatverandering mensen meer en meer in economische, voedsel of veiligheids-crisisen drukken,

Maar blijf vooral anderen van het volgen van Dogma's betichten.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

overhyped schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Verwar m’n idealisme niet met naïviteit! De dogma’s zie ik vooral bij de fossiele aanhangers.

er zijn zeker veel plekken waar voorlopig fossiel, en waarschijnlijk altijd moleculen beter zijn dan electronen.

M’n (ik weet het, vrij botte, ongenuanceerde) statement gaat primair over huizen en vervoer. Voor de meeste huizen is all electric nu al beter dan gas. Als we nu van 0 mochten beginnen zouden we het all electric doen, dus dat is het uitgangspunt. De uitdagingen zijn puur engineering, niets fundamenteels.

Voor het meeste transport over land geld ‘t zelfde. Nu al is de batterij techniek goed genoeg voor de meeste gebruikers, en met een verdere flexibilisering, en decentralisering van het energie systeem is laden ook opgelost.

Tuurlijk staan er nog wat praktische dingen in de weg, maar laten we die vooral oplossen in plaats van als excuus voor de status quo te gebruiken.
het probleem is al lang niet meer de techniek maar de mens en een heel sterk "wat de boer niet kent vreet hij niet".
objectief gezien is er geen reden om elk huis of voertuig electrisch te maken. het probleem is het poppetje wat erin zit die je schreewend en krijsend uit hun diesel moet trekken.

gelukkig zijn er al steeds meer bedrijven die "jammer dan" zeggen en elke werknemer een electrisch voertuig onder de reet schuiven vanwege de kostenbesparing die het geeft. immers is dat uiteindelijk de enigste stok die men heeft. men gaat echt niet uit het goede hart de gasketel weghalen of de diesel omruilen voor een EV als het niet goedkoper is.
ken trouwens nog 2 oud collegas die nog steeds in de transport zitten en die hebben onlangs beide hun ontslag ingediend omdat ze hun dieselvrachtwagen moesten omruilen voor een electrische. |:(

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
FirePuma142 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Ik vind het ook geen probleem en we hebben het er voor over, ik wil vooral aangeven dat het echt wel meer is dan alleen achterstallig onderhoud.
Laten we het er op houden dat onze definitie van onderhoud anders is ;)

Mischien is de zin:” onderhoud en het voor de toekomst bestendig maken” beter passend bij de lading die ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:58:
[...]

het probleem is al lang niet meer de techniek maar de mens en een heel sterk "wat de boer niet kent vreet hij niet".
objectief gezien is er geen reden om elk huis of voertuig electrisch te maken. het probleem is het poppetje wat erin zit die je schreewend en krijsend uit hun diesel moet trekken.

gelukkig zijn er al steeds meer bedrijven die "jammer dan" zeggen en elke werknemer een electrisch voertuig onder de reet schuiven vanwege de kostenbesparing die het geeft. immers is dat uiteindelijk de enigste stok die men heeft. men gaat echt niet uit het goede hart de gasketel weghalen of de diesel omruilen voor een EV als het niet goedkoper is.
ken trouwens nog 2 oud collegas die nog steeds in de transport zitten en die hebben onlangs beide hun ontslag ingediend omdat ze hun dieselvrachtwagen moesten omruilen voor een electrische. |:(
Klopt, de menselijke psyche is een bitch. Maar uiteindelijk gaan verbrandingsmotoren de kant op van paarden: een leuke, dure hobby. Kan me slecht voorstellen dat een CV ketel iemands hobby wordt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

ik weet 100% zeker (en durf daar een ERG lekker flesje wiskey op te wedden O-) ) dat een conversie naar all electric echt geen 80k kost voor jouw woning.
overhyped schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:02:
[...]
Klopt, de menselijke psyche is een bitch. Maar uiteindelijk gaan verbrandingsmotoren de kant op van paarden: een leuke, dure hobby. Kan me slecht voorstellen dat een CV ketel iemands hobby wordt :)
je staat er nog van te kijken hoe "standvastig" sommige mensen zijn over hun gasketel als je een agrument maakt voor een WP.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 05-01-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

juliusyoup schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Wij hebben nog geen 2 jaar terug een huis uit 1840 gekocht, en waren minder dan 10k kwijt om van het gas af te gaan. (6k airco’s, 1,5k wpb, 450€ inductieplaat, subsidies gaan hier nog vanaf).
Dan gier je qua kosten voor elektra wel de pan uit. Ik vraag me af of je dan op realistische maandlasten uit komt. Ik heb niet bijzonder veel plek voor zonnepanelen helaas.

Ik heb hier vloeren vervangen voor laagtemperatuur vloerverwarming, radiatoren vervangen voor LTV, dakkapellen laten isoleren, dakisolatie vervangen, spouwmuren laten isoleren, voorzetwanden geplaatst, nieuwe kozijnen en glas waar nodig, stapels met kieren en andere gaten dicht gemaakt, balansventilatie aangebracht want natuurlijke ventilatie verdwenen, het lijstje is eindeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FirePuma142 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Dan gier je qua kosten voor elektra wel de pan uit. Ik vraag me af of je dan op realistische maandlasten uit komt. Ik heb niet bijzonder veel plek voor zonnepanelen helaas.

Ik heb hier vloeren vervangen voor laagtemperatuur vloerverwarming, radiatoren vervangen voor LTV, dakkapellen laten isoleren, dakisolatie vervangen, spouwmuren laten isoleren, voorzetwanden geplaatst, nieuwe kozijnen en glas waar nodig, stapels met kieren en andere gaten dicht gemaakt, balansventilatie aangebracht want natuurlijke ventilatie verdwenen, het lijstje is eindeloos.
wat een onzinlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:03:
[...]

ik weet 100% zeker (en durf daar een ERG lekker flesje wiskey op te wedden O-) ) dat een conversie naar all electric echt geen 80k kost voor jouw woning.
Je kunt ook overal een elektrische kachel neerzetten en dan ben je voor €500 klaar. Maar daar hebben we het niet over, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hahaha, ok, prima niveautje. Sterkte verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:46
overhyped schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Mijn buurman is er heilig van overtuigd dat als straks iedereen van het gas af is en hij niet, de vraag instort en de prijs vanzelf omlaag gaat.

Dat hij in z'n eentje straks het gasnetwerk in onze woonplaats mag gaan betalen heeft ie nog niet bij stilgestaan.

Installatiebedrijven buiten het ook maximaal uit: focus op hybride, of nu nog snel een nieuwe CV ketel plaatsen al is je oude nog lang niet op, want vanaf volgend jaar is hybride verplicht. Buurman heeft een ketel van 7 jaar oud, overweegt serieus te vervangen want over 8 jaar moet ie aan de hybride...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FirePuma142 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Je kunt ook overal een elektrische kachel neerzetten en dan ben je voor €500 klaar. Maar daar hebben we het niet over, toch?
je bent volgens mij goed gekgepraat door verschillende partijen. alles wat je noemt is absoluut niet noodzakelijk voor een warmtepomp en het meeste heeft er niet eens wat mee te maken.

isolatie, WTW's en overge dingen heeft al niks te maken met een warmtepomp installeren. isolatie zegt alleen hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte opwekt. je radiatoren kan het geen biet schelen of het water word opgewarmd door een gasketel, warmtepomp of jomanda die in een hoekje staat de leiding in te stralen.

reken eens uit als jij je huidige gasverbruik pakt in kuubs en die vervangt door het dubbele aan kWh, (dus 1000 kuub word 2000kWh) hoeveel zou je dan besparen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
[...]

die hele lijst heeft natuurlijk niets met all electric te maken. Die heeft te maken met het significant terug brengen van je footprint. Eigenlijk is de ltv verwarming het enige dat nodig is om all electric met een warmtepomp goedkoper uit te zijn dan met gas. Natuurlijk is het helemaal top wat je gedaan hebt, (en aan het doen bent) maar niet randvoorwaardelijk voor efficiënt all electric.

De paradox is eigenlijk dat in een meer verbruikend huis de business case voor een warmtepomp alleen maar makkelijker is, als je het tenminste warm houd met LTV.

Komen we direct op m’n originele punt. Jij rekent die hele verbouwing toe aan ‘kosten om all electric te kunnen zijn’ ik stop ze in de pot: ‘zorgen dat je huis niet onverkoopbaar wordt’

Ik denk trouwens dat de waarde van jouw huis door alle aanpassingen ook wel die 80k omhoog gegaan is, dus eigenlijk is ‘t gratis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:10:
[...]

je bent volgens mij goed gekgepraat door verschillende partijen. alles wat je noemt is absoluut niet noodzakelijk voor een warmtepomp en het meeste heeft er niet eens wat mee te maken.
Geenszins, maar verzin vooral waar je je goed bij voelt.
isolatie, WTW's en overge dingen heeft al niks te maken met een warmtepomp installeren. isolatie zet hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte opwekt. je radiatoren kan het geen biet schelen of het water word opgewarmd door een gasketel, warmtepomp of jomanda die in een hoekje staat de leiding in te stralen.
Natuurlijk wel, alleen een warmtepomp installeren had hier het huis simpelweg niet warm gekregen.
reken eens uit als jij je huidige gasverbruik pakt in kuubs en die vervangt door het dubbele aan kWh, (dus 1000 kuub word 2000kWh) hoeveel zou je dan besparen?
Dat is niet heel relevant als ik mijn huis er niet warm van krijg zonder aanvullende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

overhyped schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:12:
[...]

die hele lijst heeft natuurlijk niets met all electric te maken. Die heeft te maken met het significant terug brengen van je footprint. Eigenlijk is de ltv verwarming het enige dat nodig is om all electric met een warmtepomp goedkoper uit te zijn dan met gas. Natuurlijk is het helemaal top wat je gedaan hebt, (en aan het doen bent) maar niet randvoorwaardelijk voor efficiënt all electric.
Je valt van de ene in de andere verbetering, en ik denk dat het de enige manier is om zinvol in je huis te investeren. Juist in het geval van een warmtepomp. De flippers waar VT-Wonen en een warmtepompje in staat zijn natuurlijk alleen aan de oppervlakte zinvol. Dat is naar mijn idee eerder en desinvestering.
De paradox is eigenlijk dat in een meer verbruikend huis de business case voor een warmtepomp alleen maar makkelijker is, als je het tenminste warm houd met LTV.

Komen we direct op m’n originele punt. Jij rekent die hele verbouwing toe aan ‘kosten om all electric te kunnen zijn’ ik stop ze in de pot: ‘zorgen dat je huis niet onverkoopbaar wordt’
Laat ik dan de helft rekenen voor alleen all electric om mijn huis in ieder geval warm te krijgen zonder gas. Alsnog een significant bedrag wat voor heel veel mensen nauwelijks is op te brengen.
Ik denk trouwens dat de waarde van jouw huis door alle aanpassingen ook wel die 80k omhoog gegaan is, dus eigenlijk is ‘t gratis ;)
Van geld in stenen koop ik geen boodschappen. Maar dat het een goede investering is, daar ben ik het mee eens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FirePuma142 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:20:
[...]
Natuurlijk wel, alleen een warmtepomp installeren had hier het huis simpelweg niet warm gekregen.
Dat is niet heel relevant als ik mijn huis er niet warm van krijg zonder aanvullende maatregelen.
dat is niet hoe warmte werkt in een pand. het gaat om simpele kilowatten, zolang de warmteproducent (gasketel of warmtepomp) dezelfde hoeveelheid warmte inbrengt zal er geen verschil zijn.

het idee dat "je moet vanalles doen om een warmtepomp te kunnen installeren" is gewoon een lulverhaal van de gasketelinstallteurs die niet weten waar ze over praten.

ik heb HEEL wat panden gezien in de jaren dat ik dit werk doe en ik heb nog nooit een pand gezien die niet direct op een warmtepomp kon of slechts wat minimale aanpassingen nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:47
MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Daarmee is het dus appels met peren vergelijken. Ik wil gewoon 60+ hebben met afwassen. Daar ga ik geen boiler op zetten. Overigens, tegen de tijd dat ik warm water uit de boiler heb is de afwas klaar:+

Ik zeg niet dat een Quooker of close in boiler zuiniger is overigens, maar de nadelen worden nogal overdreven. Zeker in het licht van de voordelen die er ook zijn.

Zo wil ik geen waterkoker op mn aanrecht hebben ook.
Afwassen doe ik liever met een vaatwasser :)
Thuis drinken we 1 kopje koffie / thee per dag. Dus zo'n Quooker is niks voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:26:
[...]

dat is niet hoe warmte werkt in een pand. het gaat om simpele kilowatten, zolang de warmteproducent (gasketel of warmtepomp) dezelfde hoeveelheid warmte inbrengt zal er geen verschil zijn.

het idee dat "je moet vanalles doen om een warmtepomp te kunnen installeren" is gewoon een lulverhaal van de gasketelinstallteurs die niet weten waar ze over praten.

ik heb HEEL wat panden gezien in de jaren dat ik dit werk doe en ik heb nog nooit een pand gezien die niet direct op een warmtepomp kon of slechts wat minimale aanpassingen nodig had.
Blaf je ook zo tegen je klanten, want kanonne zeg, het is wel van dik hout zaagt men planken voor de kachel. Ik ben er wel een beetje klaar mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FirePuma142 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Blaf je ook zo tegen je klanten, want kanonne zeg, het is wel van dik hout zaagt men planken voor de kachel. Ik ben er wel een beetje klaar mee.
ik verkoop je niks behalve de waarheid.

dat je zuur bent dat je door installateurs gekgepraat bent om 80k uit te geven kan ik niks (meer) aan doen in dit stadium. ik heb er wel een probleem mee dat je andere mensen gaat vertellen dat ze 80k in hun hut moeten steken om een warmtepomp te installeren want dat is gewoon simpelweg niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Bouwbesluit geeft aan dat de leiding naar de keuken maximaal 10 mm diameter mag hebben, dus dan bespaar je alweer 33% t.o.v. je koperleiding voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Z___Z schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Bouwbesluit geeft aan dat de leiding naar de keuken maximaal 10 mm diameter mag hebben
wat is daar de logica achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Moet zeggen dat ik x3 ben gegaan.

Van 1500-1600 naar 4500-4600 afgelopen jaar.

Kwam wel neer op nog geen 700e voor het hele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Ik weet dat de gemiddelde CO2 uitstoot van een Europeaan (per capita) veel hoger is dan de gemiddelde Chinees. En ik weet ook dat ze daar in 2050 klimaat-neutraal willen zijn.

Ik zie het alleen niet gebeuren.. En ik praat over meer dan China... :)
China zal eerder klimaat neutraal worden dan Nederland/Europa, simpelweg door de lange termijnvisie die de overheid daar wel heeft. China heeft geen olie en de afhankelijkheid daarvan maakt ze kwetsbaar voor buitenlandse invloeden. Dus van fossiel af gaan is ook strategisch voor hen van belang.

Gas is gewoon heel schoon en efficiënt te transporteren, en we hadden nog jaren dit kunnen gebruiken als we het niet goedkoop hadden verkocht aan voornamelijk Duitsland, maar verstandig mee om waren gegaan zoals de Noren. We hadden ook kunnen investeren in mini elektrische generatoren in onze cv ketels. Maar energie onafhankelijkheid is slecht voor grote bedrijven en onze overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:36:
[...]

wat is daar de logica achter?
Minder leidingverlies en sneller warm water in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:32:
[...]

ik verkoop je niks behalve de waarheid.
Je blaft vooral met weinig onderbouwing behalve dan heel hard roepen dat het allemaal onzin is.
dat je zuur bent dat je door installateurs gekgepraat bent om 80k uit te geven kan ik niks (meer) aan doen in dit stadium.
Hou eens op met dit soort verzinsels. Het is nergens voor nodig.
ik heb er wel een probleem mee dat je andere mensen gaat vertellen dat ze 80k in hun hut moeten steken om een warmtepomp te installeren want dat is gewoon simpelweg niet waar.
Lees even wat andere posts ook door anders. Dan zie je waarom ik het op deze manier heb aangepakt. Ook zul je nergens terugzien dat ik zeg dat elk pand eenzelfde bedrag uit zal moeten geven voor een warmtepomp. Alweer, je verzint het gewoon waar je bij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arjantje72 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Afwassen doe ik liever met een vaatwasser :)
Thuis drinken we 1 kopje koffie / thee per dag. Dus zo'n Quooker is niks voor mij :)
Dure pannen, messen, houten snijplanken, springvormen, babyflessen en spenen en keuken machine accessoires gaan hier niet in de vaatwasser.

Dus dan sta je nog aardig af te wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Z___Z schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Bouwbesluit geeft aan dat de leiding naar de keuken maximaal 10 mm diameter mag hebben, dus dan bespaar je alweer 33% t.o.v. je koperleiding voorbeeld.
Dus?

Ik nam het verbruik van de vaatwasser al heeeeel riant... 7,7l voor een klasse A bijvoorbeeld.
Dus dan zit je evengoed op 30% leiding verlies als de helft van het water al warm getapt wordt.

@flippy Leidingverlies, en snelheid van aankomst warm water. Harder laten stromen haal je makkelijker de tijdslimiet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Denk dat dit overzicht wel handig is voor de discussie. De woningvoorraad is best divers en ook niet uniform over het land verdeeld. Maar het bepaalt wel sterk wat er mogelijk is en wat het meeste resultaat oplevert.

Afbeeldingslocatie: https://www.clo.nl/sites/default/files/infographics/2166_005g_clo_04_nl.png

Bron: https://www.clo.nl/indica...ar-bouwjaar-en-woningtype

A'dam PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Is gas wel gratis dan? Een hoge warmtebehoefte is een hoge warmtebehoefte, ondanks de opwekker.
FirePuma142 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Je blaft vooral met weinig onderbouwing behalve dan heel hard roepen dat het allemaal onzin is.

[...]

[...]

Uuh, iets met een pot en een ketel O-) Je bent zelf ook nog niet met berekeningen over de brug gekomen.

[ Voor 41% gewijzigd door silverball op 05-01-2024 12:53 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
ik kan moeilijk hier basisschool natuurkunde uit gaan leggen hier. 1kW uit een gasketel is hetzelfde als 1kW uit een warmtepomp.

en je zegt glashard hier:
[...]

Ik heb hier vloeren vervangen voor laagtemperatuur vloerverwarming,
radiatoren vervangen voor LTV,
dakkapellen laten isoleren,
dakisolatie vervangen,
spouwmuren laten isoleren,
voorzetwanden geplaatst,
nieuwe kozijnen en glas waar nodig,
stapels met kieren en andere gaten dicht gemaakt,
balansventilatie aangebracht
het lijstje is eindeloos.
letterlijk niks wat in dat lijstje staat heeft wat te maken met je warmteproducent, alleen je warmtevraag.

als je al die dingen hebt gedaan en je gasketel gehouden was je verbruik gezakt, meer niet. als je dat allemaal niet had gedaan was je energieverbruik (in kilowatt) hetzelfde gebleven alleen was je dan stroom kwijt ipv gas en stroom is goedkoper om via een warmtepomp dezelfde warmte op te wekken dan wat je in kuubs had weggestookt anders. enigste verschil tussen voor en na deze onderneming is hoeveel energie je verbruikt.
ook die zonnepanelen hebben er niks mee te maken, dat is iets tussen jou en je energiemaatschappij, die zonnepanelen hebben immers geen invloed op de warmte in je huis en doen niks op dat hele lijstje, alleen wat op je eindafrekening, je hebt nog steeds evenveel kW nodig om je huis warm te maken met of zonder panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:56:
[...]

ik kan moeilijk hier basisschool natuurkunde uit gaan leggen hier. 1kW uit een gasketel is hetzelfde als 1kW uit een warmtepomp.

en je zegt glashard hier:

[...]

letterlijk niks wat in dat lijstje staat heeft wat te maken met je warmteproducent, alleen je warmtevraag.

als je al die dingen hebt gedaan en je gasketel gehouden was je verbruik gezakt, meer niet. als je dat allemaal niet had gedaan was je energieverbruik (in kilowatt) hetzelfde gebleven alleen was je dan stroom kwijt ipv gas en stroom is goedkoper om via een warmtepomp dezelfde warmte op te wekken dan wat je in kuubs had weggestookt anders. enigste verschil tussen voor en na deze onderneming is hoeveel energie je verbruikt.
ook die zonnepanelen hebben er niks mee te maken, dat is iets tussen jou en je energiemaatschappij, die zonnepanelen hebben immers geen invloed op de warmte in je huis en doen niks op dat hele lijstje, alleen wat op je eindafrekening, je hebt nog steeds evenveel kW nodig om je huis warm te maken met of zonder panelen.
Geef het op sommige mensen willen het niet begrijpen. Kun je beter je tijd en energie besteden aan mensen die wel open staan voor verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
FirePuma142 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Mensen die lang in het vak zitten vergeten weleens dat de klant koning is en jou betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Sommige mensen moeten meer werken zodat ze minder op het forum zitten. :-) Dat helpt aan twee kanten dan gaat de transitie ook sneller.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 08:22
Technician- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Mensen die lang in het vak zitten vergeten weleens dat de klant koning is en jou betaalt.
Mensen die lang in het vak zitten worden te vaak geconfronteerd met het Dunning Kruger effect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
martijn v o schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:18:
Sommige mensen moeten meer werken zodat ze minder op het forum zitten. :-) Dat helpt aan twee kanten dan gaat de transitie ook sneller.
F gassen specialisten kunnen het in een halve dag verdienen zodat ze nog een halve dag mensen kunnen irriteren in een topic ter ontspanning.
Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:19
MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Ik heb het nog niet op graaddagen, dus goed vergelijken lukt me (nu) niet. Maar bij ons is het ongeveer x2 tot x2,5 gegaan.
Van ketel op gas voor verwarming en warm water (we kookte al op inductie) naar warmtepomp met 300 liter vat.

Comfort is ook verbeterd, want ik heb het nu zo ingesteld dat de ruimtes een constantere temperatuur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:19
flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:58:

De andere stok is CO2 regelgeving. Bedrijven met meer dan 100 medewerkers moeten dat gaan registreren en moeten binnen x jaar (ik weet even niet alle exacte datums) voldoen aan bepaalde normen. Dus zijn die bedrijven al begonnen met elektrisch rijden stimuleren/verplichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Pejdref schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Mensen die lang in het vak zitten worden te vaak geconfronteerd met het Dunning Kruger effect.
Confrontatie met het "Dunning-Kruger Effect" - Bij wie? Bij de klanten of bij de "vakmensen" _O-

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

[...]

[...]

Lees even wat andere posts ook door anders. Dan zie je waarom ik het op deze manier heb aangepakt. Ook zul je nergens terugzien dat ik zeg dat elk pand eenzelfde bedrag uit zal moeten geven voor een warmtepomp. Alweer, je verzint het gewoon waar je bij staat.
Maar waar is jouw onderbouwing dan dat de stappen die jij hebt genomen ook echt *vereist* zijn om over te gaan naar een warmtepomp?

Flippy is niet het meest subtiel, maar heeft wel gelijk hier (vindt ik ;) ). Als je een hoog warmteverlies hebt kan je een huis ook warm houden met een 16kW warmtepomp bij wijze van spreken. En omdat elektra goedkoper is dan gas, verdien je dat ook des te sneller terug.

10.000 kWh om 5000 kuub gas omruilen geeft een grotere financiële besparing dan 1000 kuub gas inruilen voor 2000 kWh.

Het is daarbij uiteraard wel zaak dat een warmtepomp goed gedimensioneerd wordt. Het is natuurlijk flauwekul om een 8 kW warmtepomp in een huis te stoppen met een warmtevraag van 12 kW of meer. Ja, dat ding gaat dan gebruik maken van de backup heater en dat schiet het verbruik omhoog. De truc is juist om dat te voorkomen :o

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 05-01-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:30:
[...]

F gassen specialisten kunnen het in een halve dag verdienen zodat ze nog een halve dag mensen kunnen irriteren in een topic ter ontspanning.
Haha
Andere f gassen specialisten hebben een jaar flink hard gewerkt en nemen een paar dagen vrij. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Glashelder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Maar waar is jouw onderbouwing dan dat de stappen die jij hebt genomen ook echt *vereist* zijn om over te gaan naar een warmtepomp?

Flippy is niet het meest subtiel, maar heeft wel gelijk hier (vindt ik ;) ). Als je een hoog warmteverlies hebt kan je een huis ook warm houden met een 16kW warmtepomp bij wijze van spreken. En omdat elektra goedkoper is dan gas, verdien je dat ook des te sneller terug.

10.000 kWh om 5000 kuub gas omruilen geeft een grotere financiële besparing dan 1000 kuub gas inruilen voor 2000 kWh.
En beneden een "bepaalde grens" aan gasverbruik (voor cv + sww) is een hybride wp niet meer rendabel
vergeleken met een all-electric. Maar waar deze grens ligt hangt van diverse randvoorwaarden af.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Ik heb het nog niet op graaddagen, dus goed vergelijken lukt me (nu) niet. Maar bij ons is het ongeveer x2 tot x2,5 gegaan.
Van ketel op gas voor verwarming en warm water (we kookte al op inductie) naar warmtepomp met 300 liter vat.

Comfort is ook verbeterd, want ik heb het nu zo ingesteld dat de ruimtes een constantere temperatuur hebben.
Ik push nog steeds naar mindergas.

Laatste 365 dagen
1,156
m3/graaddag

Wel kwh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:38:
[...]

De oorspronkelijke quote van 1000 m3 naar 2000 kWh komt mij wel bekend voor. Het verwarmen gaat zuiniger dan verwacht, het is de douche die meer kost dan gedacht.

Aangezien een gasaansluiting zelf ook iets van 300 euro per jaar kost is gasloos winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Als ik mijn vaatwasser hotfill aansluit gaat ie of geen warm water krijgen, of hij gaat drie keer zoveel water gebruiken. Weet niet hoe ze dat sturen eerlijk gezegd.

Ik heb hier uit de losse pols een meter of veertig ingegoten leiding zonder buitenmantel tussen boiler en keuken... :X
Ik zou het ook niet weten, maar wat ik wel weet is dat elektra heel duur is vergeleken met water. Water kost echt geen drol. 0,18 cent per liter (bij PWN, wat volgens mij de duurste van NL is, en inclusief belastingen).

Als je dus een kWh uitspaart door hotfill te gaan dan kan ik 200 liter verspillen (mijn kWh prijs is 36 cent) voordat het niet meer interessant is :+ Hierbij hou ik dan even geen rekening met het verbruik van de WPB uiteraard, dus in werkelijkheid zal het minder zijn. We gaan het meemaken, want ergens in april verwacht ik dat de nieuwe keuken komt en de vaatwasser is speciaal geschikt voor hotfill 8)

Water besparen is financieel gezien echt niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MikeyMan
Je bedoelt de 1,156 m³ zijn in realiteit 1,156 kWh?

1,156 kWh/ggd x sCOP (3,5 - 4) = 4,05 - 4,62 kWh/ggd
= 0,435 m³/ggd - 0,498 m³/ggd bij verwarmen met een gasketel @95%
Bij een nu normale winter met 2750 ggd =

Voor een normaal (geïsoleerd) huis lijkt dit vrij hoog, hoeveel m² worden verwarmd?

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 05-01-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:19
overhyped schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:12:
[...]

En toch kun je het niet los van elkaar zien. Anders kun je iedere plaggenhut vol stoppen met radiatoren en van een wp voorzien. De doorwaaihut blijft dan voorzien van een enorme energierekening (al is het iets lager door toepassing van een wp) en vraagt om een hoop vermogen om op temperatuur te blijven. Leuk dat het kan, totaal onzinnig in de praktijk. Gaan we die kant wel op, dan zullen we een hele hoop extra windmolenparken op zee nodig hebben om te voldoen aan de energiebehoefte van Nederland. En ook de infrastructuur in de woonwijken mag dan nog een paar tandjes zwaarder uitgevoerd worden.

Wat mij betreft blijft isoleren altijd op 1 staan. Het verminderen van het warmteverlies is wat er voor de komende jaren nodig is bij heel erg veel woningen in Nederland. Dat kan met relatief lage kosten door subsidies en slimme keuzes te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Insert12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:20:
[...]

En toch kun je het niet los van elkaar zien. Anders kun je iedere plaggenhut vol stoppen met radiatoren en van een wp voorzien. De doorwaaihut blijft dan voorzien van een enorme energierekening (al is het iets lager door toepassing van een wp) en vraagt om een hoop vermogen om op temperatuur te blijven. Leuk dat het kan, totaal onzinnig in de praktijk. Gaan we die kant wel op, dan zullen we een hele hoop extra windmolenparken op zee nodig hebben om te voldoen aan de energiebehoefte van Nederland. En ook de infrastructuur in de woonwijken mag dan nog een paar tandjes zwaarder uitgevoerd worden.

Wat mij betreft blijft isoleren altijd op 1 staan. Het verminderen van het warmteverlies is wat er voor de komende jaren nodig is bij heel erg veel woningen in Nederland. Dat kan met relatief lage kosten door subsidies en slimme keuzes te maken.
Het was een ontkrachting van het argument dat een WP niet mogelijk is voor slecht geïsoleerde huizen, dat is namelijk een wanargument.

Als je 10k te investeren hebt in een slecht geïsoleerd huis dan is het vaak beter om dit in isolatie te investeren dan in een WP. Dat wordt hier volgens mij nergens ontkent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pejdref
Zoals bij iedere overgang naar een nieuwe of alternatieve techniek zijn er altijd de ‘ja maar dit systeem werkt toch goed genoeg en ik ken een Piet die echt veel problemen heeft met dit nieuwe iets’ mensen. Natuurwetten bestaan niet en iedereen is een expert, want internet. Als je maar vaak genoeg pessimistische dingen roept krijg je wel een keer gelijk en kun je vervolgens tot aan je dood op verjaardagen de ‘dat zei ik toen al direct’ erin gooien. De 9 vd 10 keren dat je er naast zat vergeet je gewoon. Bij iedere nieuwe techniek kun je wel een nadeel vinden en uitmelken in de discussies dat de oude techniek dit nadeel niet heeft. Iedere techniek heeft zijn eigen uitdagingen.

Natuurlijk gaan er dingen/projecten fout. Natuurlijk zijn er opportunisten die zonder enige kennis in deze markt proberen te springen om snel te cashen en daarmee voor (imago) problemen zorgen. Dit gebeurde en gebeurt in de CV-ketel wereld ook. Natuurlijk kleven er nadelen aan deze oplossing die een CV ketel niet kent (bijv geluid, opslag, investeringskosten). Geluid is bij de nieuwste generatie al enorm verbeterd en zal alleen maar beter worden. En voor opslag; de route gas > stroom > warmtepomp > warm huis is nog altijd efficiënter dan gas > CV-ketel > warm huis. En zo zal dat ook zijn voor een eventuele gasvervanger die er NU nog niet is. Dus zelfs als opslag in een gasvorm de oplossing hiervoor gaat zijn zitten we niet fout met de warmtepomp als (voornaamste) keuze.
Kosten van een nieuwe techniek zijn vrijwel altijd hoger in het begin oa doordat de supply line nog niet geoptimaliseerd is, vraag/aanbod uit balans is en de verhouding ontwikkelingskosten vs afzetaantallen minder gunstig is. Bij een warmtepomp komt daar ook nog eens bij dat een significant deel van de (eerste) installatiekosten het verleggen/wijzigen van leidingwerk is. Over 10 jaar kost het vervangen van een WP net zo veel (ik denk zelfs minder) dan het vervangen van een CV-ketel nu.
Dat er (groepen) mensen zijn die deze investering niet op kunnen brengen is een sociaal probleem, geen probleem van de techniek. Daar moet een politieke oplossing voor komen.

Als je nu blanco zou beginnen met een vraagstuk ‘hoe gaan we huizen verwarmen’ en je legt de gas/CV-ketel keten naast de stroom/warmtepomp keten dan sneuvelt je gas/CV-ketel route al in de eerste 2 vergaderingen (met als hoofdargumenten veiligheid, efficiëntie, technische eenvoud). Neem je het feit mee dat het 60 jaar oude aardgasnetwerk er al ligt dan kost het je 2 extra vergaderingen om er achter te komen dat dit een besluit is dat de komende 50 jaar gaat vormgeven en niet enkel over de komende 5 jaar gaat. Het aardgasnetwerk in Nederland is prachtig maar dankt haar bestaansrecht aan het gasveld van Slochteren. Vergis je ook niet in de onderhoudskosten van dit netwerk en de eventuele kosten om dit geschikt te maken voor een alternatief gas.
Netcongestie is voor een groot deel een politiek/bureaucratisch probleem, als je vandaag een schep in de grond zet kun je het sneller uitbreiden dan de WP installateurs het bij kunnen houden. Zoek maar eens op hoe snel het compleet nieuwe aardgasnetwerk is aangelegd. Niet dat het met deze uitspraak is opgelost, maar ook dit is een politiek probleem, geen technisch probleem.

Als ik in het buitenland op vakantie ga dan vraag ik me ook wel eens af, heeft het nut wat we hier met een paar man aan het doen zijn? Maar dat is geen rationele gedachte.Je moet simpelweg ergens beginnen en onderschat de invloed van een enkel land op de lange termijn niet. Zoek maar eens op wat Duitse subsidies hebben betekent voor de wereldwijde zonnepanelen industrie. En op wat grotere schaal; zoek maar eens op hoe EU regels de wereldwijde voedselveiligheid hebben verbeterd, hetzelfde geldt voor Europese uitstootregels van auto’s.
Ja er zijn genoeg uitdagingen en voor veel uitdagingen is nog geen directe oplossing, maar de geschiedenis wijst uit dat deze oplossingen er vaak wel komen als je maar 'gewoon' begint. En af en toe gaat het ook gewoon mis. Straks terugkijkend vinden we genoeg dingen die we beter hadden kunnen doen. De Henk die dat nu al geroepen heeft kan zijn geluk niet op tijdens verjaardagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Z___Z schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:39:
[...]

China zal eerder klimaat neutraal worden dan Nederland/Europa, simpelweg door de lange termijnvisie die de overheid daar wel heeft. China heeft geen olie en de afhankelijkheid daarvan maakt ze kwetsbaar voor buitenlandse invloeden. Dus van fossiel af gaan is ook strategisch voor hen van belang.

..
Dat "heilig" verklaren van China omdat ze een lange termijnvisie hebben.. Tja.. De laatste jaren laten zien dat China vooral onbetrouwbaar is, op heel veel vlakken. En dat ze vooral doen wat voor hunzelf het allerbeste is. Dus mochten ze daar ineens (om wat voor geopolitieke redenen dan ook) WEL toegang krijgen tot goedkope fossiele brandstoffen wordt het verhaal heel anders. 2030 is ver weg, laat staan 2050...

Eens dat de plannen die ze hebben prima zijn. Maar eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Dure pannen, messen, houten snijplanken, springvormen, babyflessen en spenen en keuken machine accessoires gaan hier niet in de vaatwasser.

Dus dan sta je nog aardig af te wassen.
Dat is in ieder geval wel goed voor het milieu! :)
FreakNL in "Stille vaatwasser"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

silverball schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Is gas wel gratis dan? Een hoge warmtebehoefte is een hoge warmtebehoefte, ondanks de opwekker.

[...]

.
Dat dus.

Verminderen is key, niet alleen maar de opwekker veranderen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
[...]

Zie het in context:

In een slecht geïsoleerd hok verstook je met een Warmtepomp via de gasgestookte centrale ook gewoon de helft van het gas dan wat er direct verstookt zou zijn in een CV.

Ook zolang we niet 100% duurzaam zijn in de stroomvoorziening in de winter is het gewoon winst om de WP in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
[...]

Het enige wat je niet los van elkaar kunt zien is een bijpassend afgifte systeem. Een woning uit de jaren 2000 met kleine radiatoren die het met 80 graden aanvoer warm krijgt is ook (economisch) niet warm te krijgen met een warmtepomp.

Ik woon in een jaren 90 woning van 260m2 met veel glas. Verbruik eerste jaar 4000m2 gas. Snel de stap gezet om met een warmtepomp op de vloerverwarming en hier en daar een grotere radiator en voldoende zonnepanelen te verwarmen. Dit lukt met hier en daar wat inleveren op comfort. Investering van 10k na aftrek subsidie is in de afgelopen twee jaar ruimschoots terug verdiend. Wat ik nu bespaar gebruik ik om gericht te isoleren om de warmtevraag naar beneden te brengen en ook het comfort te vergroten. Het geld wat ik hiervoor investeer verdien ik bijna niet meer terug maar maakt wel mijn Co2 afdruk kleiner. Had ik de omgekeerde route gevolgd dan had ik mijn investeringen nog lang niet terug verdiend en zou ook volgende investeringen moeten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Zie het in context:

In een slecht geïsoleerd hok verstook je met een Warmtepomp via de gasgestookte centrale ook gewoon de helft van het gas dan wat er direct verstookt zou zijn in een CV.

Ook zolang we niet 100% duurzaam zijn in de stroomvoorziening in de winter is het gewoon winst om de WP in te zetten.
Dat is een heel andere insteek dan beweren dat isolatie nergens voor nodig is en er zo een wp in iedere woning geknald kan worden. Zo wordt het wel namelijk beweerd en dat vind ik kwalijk.
WillemSuper schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:32:
[...]

Het enige wat je niet los van elkaar kunt zien is een bijpassend afgifte systeem. Een woning uit de jaren 2000 met kleine radiatoren die het met 80 graden aanvoer warm krijgt is ook (economisch) niet warm te krijgen met een warmtepomp.

Ik woon in een jaren 90 woning van 260m2 met veel glas. Verbruik eerste jaar 4000m2 gas. Snel de stap gezet om met een warmtepomp op de vloerverwarming en hier en daar een grotere radiator en voldoende zonnepanelen te verwarmen. Dit lukt met hier en daar wat inleveren op comfort. Investering van 10k na aftrek subsidie is in de afgelopen twee jaar ruimschoots terug verdiend. Wat ik nu bespaar gebruik ik om gericht te isoleren om de warmtevraag naar beneden te brengen en ook het comfort te vergroten. Het geld wat ik hiervoor investeer verdien ik bijna niet meer terug maar maakt wel mijn Co2 afdruk kleiner. Had ik de omgekeerde route gevolgd dan had ik mijn investeringen nog lang niet terug verdiend en zou ook volgende investeringen moeten wachten.
Klopt helemaal en juist daarom is iedere full electric installatie maatwerk. Iedere woning is weer anders en vraagt om bijpassende actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Insert12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Dat is een heel andere insteek dan beweren dat isolatie nergens voor nodig is en er zo een wp in iedere woning geknald kan worden. Zo wordt het wel namelijk beweerd en dat vind ik kwalijk.
Niemand zegt dat, alleen wordt er vaak beweert dat een warmtepomp onmogelijk is zonder ongelooflijke bedragen te steken in isolatie. Het is vaak een goed idee, ja, maar het een sluit het ander niet uit.

Hetzelfde valt te zeggen met het leggen van PV in combinatie met de WP. Geen voorwaarde, ookal hoor ik dat wel steeds.

"Goh leuk dat je zonnepanelen hebt silverball, dan kan je van het gas af! Ben je niet bang voor terugleverboetes?"

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Insert12 Laaghangend isolatiefruit is waarschijnlijk nuttig. Zeker niet nalaten... Maar meer dan Dak, Spouw, Vloer (indien vloerverwarming) is het meestal niet. Glas is in veel gevallen harde twijfel als het al beter is dan enkelglas.

Dus dan is gewoon die WP er in hengelen voor zowel de eigenaar (direct) als de maatschappij (indirect) kostenverlagend. Als de eigenaar het bespaarde dan apart zet voor verdere verbetering in plaats van een cruise-vakantie gaat het helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
silverball schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Niemand zegt dat, alleen wordt er vaak beweert dat een warmtepomp onmogelijk is zonder ongelooflijke bedragen te steken in isolatie. Het is vaak een goed idee, ja, maar het een sluit het ander niet uit.

Hetzelfde valt te zeggen met het leggen van PV in combinatie met de WP. Geen voorwaarde, ookal hoor ik dat wel steeds.

"Goh leuk dat je zonnepanelen hebt silverball, dan kan je van het gas af! Ben je niet bang voor terugleverboetes?"
Hier staat toch echt letterlijk dat overal zomaar een warmtepomp in kan of dat er minimale aanpassingen nodig zijn. Recept voor ellende om zulke dingen te roepen.:
flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Insert12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Hier staat toch echt letterlijk dat overal zomaar een warmtepomp in kan of dat er minimale aanpassingen nodig zijn. Recept voor ellende om zulke dingen te roepen.:

[...]
Fair, maar het is strikt gezien ook niet nodig dus.

Maar wat is het recept voor ellende dan? Ja hoog stroomverbruik, maar die woning had pre warmtepomp dus ook een hoog gasverbruik. Is wel gunstig voor je TVT van je WP. De warmtevraag veranderd niet en de warmtepomp is direct voordeliger in gebruik (extreme gevallen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Glashelder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Ik geloof niet dat ik dat ergens heb gezegd? Ik vind het wel met afstand het meest verstandig om te doen. Er zitten naar mijn idee wel noodzakelijke maatregelen tussen om niet enorm te overdimensioneren en het verbruik binnen de perken te houden bij lagere temperaturen. Dat zal heus niet de hele 80K zijn, maar daar waren we eerder al achter.
Flippy is niet het meest subtiel, maar heeft wel gelijk hier (vindt ik ;) ).
Flippy leest niet zo goed, probeert je allerlei woorden in de mond te leggen en verwijt je vervolgens ook nog wat totale verzinsels.

Tel er een of andere aversie tegen de CV-ketelbranche op die ik voor de voeten krijg en dan ben ik rap klaar. Brengt wel een lekker sfeertje ook vind je niet?
Als je een hoog warmteverlies hebt kan je een huis ook warm houden met een 16kW warmtepomp bij wijze van spreken. En omdat elektra goedkoper is dan gas, verdien je dat ook des te sneller terug.
Met een laagtemperatuur warmtepomp is de efficiëntie niet bepaald om over naar huis te schrijven als je niet de juiste maatregelen neemt. Zeker niet bij lage temperaturen die roet in het eten kunnen gooien. Zie ook het stukje dimensionering waar je het later nog over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dunklefaser schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:18:
@MikeyMan
Je bedoelt de 1,156 m³ zijn in realiteit 1,156 kWh?

1,156 kWh/ggd x sCOP (3,5 - 4) = 4,05 - 4,62 kWh/ggd
= 0,435 m³/ggd - 0,498 m³/ggd bij verwarmen met een gasketel @95%
Bij een nu normale winter met 2750 ggd =

Voor een normaal (geïsoleerd) huis lijkt dit vrij hoog, hoeveel m² worden verwarmd?
Yup . Heb ongeveer 230m2 vloeroppervlak. Bij 2m70 plafond hoogte.

Kom van 1500-1600m3 gas af.
Zal door verdere finetuning dit jaar wel iets lager uit gaan komen denk ik. Maar zal niet ineens 20% minder zijn.

Grote boosdoener is denk ik wel het bad. Die gebruikten we voorheen amper, nu met kind(eren) veel vaker.

Dit is ex Quooker overigens :P

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Met een hoogtemperatuur warmtepomp is de efficiëntie vrijwel zeker niet bepaald om naar huis te schrijven als je niet de juiste maatregelen neemt. Zeker niet bij zeer hoge temperaturen die ook hier roet in het eten kunnen gooien. De dimensionering van het hele systeem is natuurlijk altijd belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WillemSuper schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:32:
[...]

[…]
Waarbij het ook nog zo kan zijn dat het inpassen van een nieuw (of beter) afgiftesysteem soms gewoon fysiek niet kan of andere bezwaren heeft. Een goede natuurstenen vloer opdoeken is niet bepaald duurzaam.

In ons kleine appartement met relatief weinig gevel past geen vloerverwarming want de dekvloer is te dun en met de noodzakelijke maat LTV-radiatoren kan de deur niet meer open en hebben we er bovendien een ongewenst meubelstuk bij. Elke vierkante meter telt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 10:40

Devil103

Coffee need more coffee

Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:46:
@Insert12 Laaghangend isolatiefruit is waarschijnlijk nuttig. Zeker niet nalaten... Maar meer dan Dak, Spouw, Vloer (indien vloerverwarming) is het meestal niet. Glas is in veel gevallen harde twijfel als het al beter is dan enkelglas.

Dus dan is gewoon die WP er in hengelen voor zowel de eigenaar (direct) als de maatschappij (indirect) kostenverlagend. Als de eigenaar het bespaarde dan apart zet voor verdere verbetering in plaats van een cruise-vakantie gaat het helemaal goed.
Daar kan ik me wel in vinden ja. Ik heb in 2013 een woning gekocht BJ 1978 (met verwarming op stookolie!) waarvan een gedeelte van het dak al (matig) geïsoleerd was maar de ramen en kozijnen overal vernieuwd waren met een U = 1. (Maar wel gigantische radiatoren overal T33 of T22)

Vanwege een defectie stookolieketel ben ik toen overgegaan op een condensatieketel op gas.
In Vlaanderen kon (kan?) je toen een gasaansluiting binnen halen voor 250 EUR en zoiets als vastrecht kennen we hier niet. (Maar wel een bedrag voor het onderhoud van je teller en de distributie. Voor mij zo'n 76 EUR / jaar)

10 jaar later heb ik daar zeker geen spijt van. Ik kende toen niets van CV, warmtepomp en was pas voor de eerste maal huiseigenaar.

Ondertussen ben ik wijzer (en ouder 8)7 ) en heb onder invloed van mijn CO2 afdruk

- Het platte dak van de uitbouw laten isoleren (2.2k)
- Spouwmuur van 6cm overal laten isoleren (2.7k)

Hier ging nog bij beide subsidie van af.

Met deze 2 simpele ingrepen hebben we het gasverbruik reeds doen dalen van 2500 m³ naar 1500 m³.
Dit is incl. SWW (we koken niet op gas) en gezinsuitbreiding met bijhorend extra waterverbruik.

Mede dankzij dit forum heb ik mijn temperaturen van mijn CV kunnen verlagen van een 75/50 regime naar een 40/35 regime. 45/40 bij extreme vrieskou die we de laatste jaren niet meer hebben meegemaakt

Jammer dat in Vlaanderen de prijs van elektriciteit nog steeds (relatief) vele malen hoger is dan gas.
Dit staat de adoptie van een L/W warmtepomp zeker in de weg bij renovatie. Nieuwbouw is gas geen optie meer.

Dus kan ik naar een warmtepomp? Waarschijnlijk wel.
Doe ik heb nu al? Jammer genoeg niet, ik haal het er financiëel niet uit. De kost (~11k bij een Panasonic verdeler / installateur) ligt momenteel te hoog om het rendabel te maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Deze hoort beslist (ook) hier:
Van warmtepomp terug naar gasketel:
Leen1967 in "Midea warmtepomp krijgt vloer niet goed warm"

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:59
Nee. Vooralsnog geen spijt van gasloos.
Goedkoop (<7,5k) gasloos geworden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Dit is nog steeds mijn grootste nachtmerrie in mijn aanstaande warmtepomp avontuur. Veel doen hier vrij makkelijk over de geluidsnorm; maar mijn overbuurvrouw heeft hierdoor de airco alweer weg kunnen halen (na het verwijderen van de CV ketel!)

Het is allemaal heel leuk totdat je de buren tegen je hebt. Zo is mijn relatie met mijn buren aardig bekoeld door mijn PV installatie (jij brengt mij in onnodig brandgevaar !)
Ik hoop jou dit jaar in te maken met mijn rvs e-boiler uit een restpartij (<€200) en een (hopelijk) gesubsidieerde l/w monoblock, maar dat ligt vooral aan de vvw-boer en de subsidie :P

[ Voor 36% gewijzigd door silverball op 05-01-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49
silverball schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:40:
[...]

Dit is nog steeds mijn grootste nachtmerrie in mijn aanstaande warmtepomp avontuur. Veel doen hier vrij makkelijk over de geluidsnorm; maar mijn overbuurvrouw heeft hierdoor de airco alweer weg kunnen halen (na het verwijderen van de CV ketel!)

Het is allemaal heel leuk totdat je de buren tegen je hebt. Zo is mijn relatie met mijn buren aardig bekoeld door mijn PV installatie (jij brengt mij in onnodig brandgevaar !)
Welke mogelijkheden heb je om de buitenunit te plaatsen? In het genoemde topic had de installateur een wat minder handige plek gekozen:

Buitenunit hangt boven de voordeur in de voortuin van een rijtjeshuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik lees de startpost. Ik zie 50m² aan vloer. Daar krijg je niet veel meer dan 5kW aan vermogen doorheen.
Ofwel een 5kW warmtepomp was goed geweest.
Vaillant 55/6 heeft een nominaal geluidsvermogen van 51dBa bij A7W35, 10 minder dan de Midea en 46dBa op stille modus. Met 51dBa heb je genoeg aan een weinig meer dan een meter open veld om aan de 45dB op erfgrens te voldoen.

Dat de vloer verder niet functioneert heeft niets met de WP te maken, en wel met de onkundig overkomende installateur.

Het is daarmee vooral een voorbeeld dat je niet aan de markt kan overlaten om kundige installateurs bij mensen binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

antidote schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:18:
[...]

Welke mogelijkheden heb je om de buitenunit te plaatsen? In het genoemde topic had de installateur een wat minder handige plek gekozen:

Buitenunit hangt boven de voordeur in de voortuin van een rijtjeshuis.
Het voornaamste probleem is dat mijn tuintje pakweg 5 meter breed is, 8 meter bruikbare diepte.

De officiële tool geeft aan max 55 dB geluidsvermogensniveau 's nachts op de plek die ik gekozen heb. Fijn!
Overigens alleen met tuinmuren, ik weet niet of mijn houten schutting daar ook onder valt, anders kan het niet.

Maar dan wil je een WP kiezen. Men adverteert wisselend met
  • Geluidsdrukniveau
  • Geluidsdrukniveau volgens EN 12102 bij 0/35°C op 1 m. afstand (Panasonic)
  • Nominaal geluidsvermogen (dB)* (Itho Amber)
  • Maximaal geluidsvermogen (Vaillant AroTERM)
Ik denk dan als relatieve leek dat dimensioneren op maximaal geluidsvermogen het meest veilig is. Maar ik vind het tricky, want de schuur die halverwege de tuin staat, waar de unit met z'n rug schuin tegenaan staat; (de unit staat op X 2m en de schuur begint op X 3,5 meter), krijg ik er niet behoorlijk in

Het is sowieso allemaal heel krap. Als ik een wat luider maandagochtendexemplaartje heb of mijn schutting niet zo goed dempt als de tool verwacht hang ik. Als ik dan zulke topics lees met opmerkingen als
Leen1967 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:04:
Klopt. Met een kavelbreedte van 5.4 meter zoals bij ons haal je dan nooit iets wat officieel voldoet.
En met buren die al getriggerd zijn door overlast wil je ‘t risico niet nemen met iets wat op t randje is.
Wie weet zijn er over een paar jaar veel stillere systemen die beter bij een tussenwoning passen.
Krijg ik het toch wel weer wat warm. Zeker omdat er al een unit is verwijderd door overlast in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

silverball schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:32:
[...]

Het voornaamste probleem is dat mijn tuintje pakweg 5 meter breed is, 8 meter bruikbare diepte.

De officiële tool geeft aan max 55 dB geluidsvermogensniveau 's nachts op de plek die ik gekozen heb. Fijn!
Overigens alleen met tuinmuren, ik weet niet of mijn houten schutting daar ook onder valt, anders kan het niet.

Maar dan wil je een WP kiezen. Men adverteert wisselend met
  • Geluidsdrukniveau
  • Geluidsdrukniveau volgens EN 12102 bij 0/35°C op 1 m. afstand (Panasonic)
  • Nominaal geluidsvermogen (dB)* (Itho Amber)
  • Maximaal geluidsvermogen (Vaillant AroTERM)
Ik denk dan als relatieve leek dat dimensioneren op maximaal geluidsvermogen het meest veilig is. Maar ik vind het tricky, want de schuur (waar de unit met z'n rug 1m vandaan staat) die halverwege de tuin tot 3,5 meter op de X-as komt krijg ik er niet behoorlijk in.

Het is sowieso allemaal heel krap. Als ik een wat luider maandagochtendexemplaartje heb of mijn schutting niet zo goed dempt als de tool verwacht hang ik. Als ik dan zulke topics lees met opmerkingen als

[...]

Krijg ik het toch wel weer wat warm. Zeker omdat er al een unit is verwijderd door overlast in de straat.
je kan dan toch gewoon nog een monoblok ergens diep in de achtertuin kieperen waar je ver van alle buren vandaan bent? is alleen ff balen voor de geul die gegraven moet worden voor de leidingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:38:
[...]

je kan dan toch gewoon nog een monoblok ergens diep in de achtertuin kieperen waar je ver van alle buren vandaan bent? is alleen ff balen voor de geul die gegraven moet worden voor de leidingen...
Dan ben ik ver van de huizen, maar zit ik nog steeds met de afstand tot de erfgrens, want rijtjeshuizen (toch?)

Niet dat ze er dan last van gaan hebben; maar ik wil het gewoon 100% hebben want ik weet zeker dat mijn buren er een punt van gaan maken. Ik heb immers al discussie over brandgevaar van mijn PV-installatie.

[ Voor 19% gewijzigd door silverball op 05-01-2024 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

silverball schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Dan ben ik ver van de huizen, maar zit ik nog steeds met de afstand tot de erfgrens, want rijtjeshuizen (toch?)

Niet dat ze er dan last van gaan hebben; maar ik wil het gewoon 100% hebben want ik weet zeker dat mijn buren er een punt van gaan maken. Ik heb immers al discussie over brandgevaar van mijn PV-installatie.
als dat ding achterin de tuin staat heb je om de puntjes op de i te krijgen de opties om tussen dat ding en de erfscheiding wat gedluidsabsorberende panelen of zoiets te plaatsen. je hebt maar een paar db nodig dus heel ingewikkeld zal dat niet hoeven te zijn. losse warmtepompboiler op de zolder waar nu de CV staat en klaar heb je zonder gezeik.

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste