Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:46:
@
Insert12 Laaghangend isolatiefruit is waarschijnlijk nuttig. Zeker niet nalaten... Maar meer dan Dak, Spouw, Vloer (indien vloerverwarming) is het meestal niet. Glas is in veel gevallen harde twijfel als het al beter is dan enkelglas.
Dus dan is gewoon die WP er in hengelen voor zowel de eigenaar (direct) als de maatschappij (indirect) kostenverlagend. Als de eigenaar het bespaarde dan apart zet voor verdere verbetering in plaats van een cruise-vakantie gaat het helemaal goed.
Daar kan ik me wel in vinden ja. Ik heb in 2013 een woning gekocht BJ 1978 (met verwarming op stookolie!) waarvan een gedeelte van het dak al (matig) geïsoleerd was maar de ramen en kozijnen overal vernieuwd waren met een U = 1. (Maar wel gigantische radiatoren overal T33 of T22)
Vanwege een defectie stookolieketel ben ik toen overgegaan op een condensatieketel op gas.
In Vlaanderen kon (kan?) je toen een gasaansluiting binnen halen voor 250 EUR en zoiets als vastrecht kennen we hier niet. (Maar wel een bedrag voor het onderhoud van je teller en de distributie. Voor mij zo'n 76 EUR / jaar)
10 jaar later heb ik daar zeker geen spijt van. Ik kende toen niets van CV, warmtepomp en was pas voor de eerste maal huiseigenaar.
Ondertussen ben ik wijzer (en ouder

) en heb onder invloed van mijn CO2 afdruk
- Het platte dak van de uitbouw laten isoleren (2.2k)
- Spouwmuur van 6cm overal laten isoleren (2.7k)
Hier ging nog bij beide subsidie van af.
Met deze 2 simpele ingrepen hebben we het gasverbruik reeds doen dalen van 2500 m³ naar 1500 m³.
Dit is incl. SWW (we koken niet op gas) en gezinsuitbreiding met bijhorend extra waterverbruik.
Mede dankzij dit forum heb ik mijn temperaturen van mijn CV kunnen verlagen van een 75/50 regime naar een 40/35 regime. 45/40 bij extreme vrieskou die we de laatste jaren niet meer hebben meegemaakt
Jammer dat in Vlaanderen de prijs van elektriciteit nog steeds (relatief) vele malen hoger is dan gas.
Dit staat de adoptie van een L/W warmtepomp zeker in de weg bij renovatie. Nieuwbouw is gas geen optie meer.
Dus kan ik naar een warmtepomp? Waarschijnlijk wel.
Doe ik heb nu al? Jammer genoeg niet, ik haal het er financiëel niet uit. De kost (~11k bij een Panasonic verdeler / installateur) ligt momenteel te hoog om het rendabel te maken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.