40dB op de erfgrens is de wettelijke max voor de nacht (van 19 uur tot 7 uur), met 45dB ga je alsnog over het maximum heen.Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:31:
[...]
Ik lees de startpost. Ik zie 50m² aan vloer. Daar krijg je niet veel meer dan 5kW aan vermogen doorheen.
Ofwel een 5kW warmtepomp was goed geweest.
Vaillant 55/6 heeft een nominaal geluidsvermogen van 51dBa bij A7W35, 10 minder dan de Midea en 46dBa op stille modus. Met 51dBa heb je genoeg aan een weinig meer dan een meter open veld om aan de 45dB op erfgrens te voldoen.
Dat de vloer verder niet functioneert heeft niets met de WP te maken, en wel met de onkundig overkomende installateur.
Het is daarmee vooral een voorbeeld dat je niet aan de markt kan overlaten om kundige installateurs bij mensen binnen te krijgen.
Dus ik maak mij waarschijnlijk druk om niets, helder.flippy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:57:
[...]
als dat ding achterin de tuin staat heb je om de puntjes op de i te krijgen de opties om tussen dat ding en de erfscheiding wat gedluidsabsorberende panelen of zoiets te plaatsen. je hebt maar een paar db nodig dus heel ingewikkeld zal dat niet hoeven te zijn. losse warmtepompboiler op de zolder waar nu de CV staat en klaar heb je zonder gezeik.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
De stille modus blijft even snel onder de 40.Insert12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:03:
[...]
40dB op de erfgrens is de wettelijke max voor de nacht (van 19 uur tot 7 uur), met 45dB ga je alsnog over het maximum heen.
2,4 meter voldoet als je norm geluid 54dBa is en ik de WPAC goed ingevuld heb om onder de 40dB te blijven.
Er zijn een heleboel op dit forum zeer populaire machines die lawaaibakken zijn vergeleken met de Itho Amber en Vaillants /6.
En dan heb je daar mee vergeleken nog een stel lawaaibakken die voor niet meer dan een handje 100 minder in de markt staan... Zoals die in het gerefereerde topic.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Bij de gemiddelde rijtjeswoning staat de wp midden in de achtertuin als je 2,4 meter aan moet houden tot de erfgrens. Een stille modus is mooi, maar vaak gaat dat ten koste van het vermogen van de wp.Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:08:
[...]
De stille modus blijft even snel onder de 40.
2,4 meter voldoet als je norm geluid 54dBa is en ik de WPAC goed ingevuld heb om onder de 40dB te blijven.
Er zijn een heleboel op dit forum zeer populaire machines die lawaaibakken zijn vergeleken met de Itho Amber en Vaillants /6.
En dan heb je daar mee vergeleken nog een stel lawaaibakken die voor niet meer dan een handje 100 minder in de markt staan... Zoals die in het gerefereerde topic.
Goed lezen: Ik noemde geen stille modus bij de 54dBa norm en 40dB op 2,4m.Insert12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Bij de gemiddelde rijtjeswoning staat de wp midden in de achtertuin als je 2,4 meter aan moet houden tot de erfgrens. Een stille modus is mooi, maar vaak gaat dat ten koste van het vermogen van de wp.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat zeg ik, zonder maatregelen staat de wp dus middenin de achtertuin bij een rijtjeshuis.Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:15:
[...]
Goed lezen: Ik noemde geen stille modus bij de 54dBa norm en 40dB op 2,4m.
Oftewel, het is op het moment vrijwel onmogelijk om aan de wet te voldoen zonder aanvullende maatregelen te nemen als je een normaal rijtjeshuis hebt met een beukmaat van 5,4 meter. Dan zul je vrijwel altijd moeten kijken naar bijvoorbeeld kokosschuttingen of andere geluiddempende materialen die tegen de erfgrens moeten komen. Alleen dit al werpt een flinke drempel op om van het gas af te gaan.
Zo'n Vincent van Itho is dan ineens niet meer zo gek. Zeker niet als je dat geluid in de technische ruimte weg gedempt krijgt.
[ Voor 49% gewijzigd door Insert12 op 05-01-2024 19:47 ]
Weer een heerlijk 'ik hou niet zo van verandering'-topic. 
Het is een paradox: mensen houden niet van verandering en tegelijk is het aanpassingsvermogen van een mens enorm eens ze er voor staan. En daarbovenop wil niemand terug naar hoe het vroeger was maar is er wel nostalgie naar hoe het vroeger (grotendeels gefantaseerd) was.
Het is een paradox: mensen houden niet van verandering en tegelijk is het aanpassingsvermogen van een mens enorm eens ze er voor staan. En daarbovenop wil niemand terug naar hoe het vroeger was maar is er wel nostalgie naar hoe het vroeger (grotendeels gefantaseerd) was.
Ach, als salderen afgeschaft wordt is gas opeens weer heel gunstig.
Want? De factor is grofweg 1 op 2, dus voor elke verstookte kuub gas verstook je 2 kWh.Accretion schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:02:
Dan is de warmtepomp nog steeds de financieel aantrekkelijkere optie. 2 kWh is goedkoper dan 1 kuub gas.
Zonnepanelen maken het wel interessanter, dat zeker. In plaats van 36 cent kost een kWh hier maar 7 cent (misgelopen TLV).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De achtertuin hier heeft ongeveer dezelfde oppervlakte. Dat laat denk ik twee mogelijkheden: samen met de buren aan één kant een stenen muur neerzetten, en allebei de warmtepomp daar tegenaan. Of naar achterin de tuin, hier zou dat betekenen in de schuur.silverball schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:32:
[...]
Het voornaamste probleem is dat mijn tuintje pakweg 5 meter breed is, 8 meter bruikbare diepte.
De officiële tool geeft aan max 55 dB geluidsvermogensniveau 's nachts op de plek die ik gekozen heb. Fijn!
Overigens alleen met tuinmuren, ik weet niet of mijn houten schutting daar ook onder valt, anders kan het niet.
Een andere optie zou zijn plaatsing boven op het platte dak. De bereikbaarheid is dan wel een nadeel, en ik vraag me af hoe de prestaties zijn als er flinke wind staat.
De zonnepanelen waren hier geen issue, die hadden de buren zelf al. Airco's zijn berucht qua geluidsoverlast, doordat ze bijvoorbeeld op de uitbouw van de huiskamer worden geplaatst -en veel woonwijken zijn niet erg ruim bemeten.
Dan zorgt de overheid wel dat de energiebelasting flink omhoog gaat. Die is op gas inmiddels zowat het dubbele van de kale prijs en dan is er nog de knop teruggave energiebelasting om aan te draaien en uiteindelijk te laten verdwijnen..Accretion schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:02:
[ Voor 27% gewijzigd door PP_Sound op 05-01-2024 20:39 ]
Niemand is heilig en ongetwijfeld als ze morgen een oliebol aanboren zullen ze de hele energie behoefte opnieuw uitwerken, waardoor wellicht de klimaatdoelen niet meer worden gehaald. Elke regering zou 80% moeten inzetten op het verbeteren van het leven van haar eigen bevolking en 20% bekommeren over de rest van de wereld. Klimaatverandering tegen gaan is nu in lijn met de doelstellingen voor de Chinese bevolking, maar ook voor de Nederlandse bevolking. Als je ergens in een gematigd klimaat ver boven zee niveau een land hebt, is het minder van belang. Dus wellicht moeten we gewoon blij zijn dat China dit nodig heeft ipv kritiek leveren op het regime. Je kan het geopolitiek oneens met een land zijn en alsnog op sommige punten het met elkaar eens zijn.FreakNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Dat "heilig" verklaren van China omdat ze een lange termijnvisie hebben.. Tja.. De laatste jaren laten zien dat China vooral onbetrouwbaar is, op heel veel vlakken. En dat ze vooral doen wat voor hunzelf het allerbeste is. Dus mochten ze daar ineens (om wat voor geopolitieke redenen dan ook) WEL toegang krijgen tot goedkope fossiele brandstoffen wordt het verhaal heel anders. 2030 is ver weg, laat staan 2050...
Eens dat de plannen die ze hebben prima zijn. Maar eerst zien, dan geloven.
Ga toch eens rekenen voordat je onzin opschrijft. Ook zonder salderen of zonnepanelen is een warmtepomp per graad warmte goedkoper dan gas.Accretion schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:02:
Je kunt van alles van de overheid zeggen... een van de weinige zaken waar ze consistent in zijn is het verhogen van de belasting op gas, en verlagen van belasting op stroom.PP_Sound schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Dan zorgt de overheid wel dat de energiebelasting flink omhoog gaat. Die is op gas inmiddels zowat het dubbele van de kale prijs en dan is er nog de knop teruggave energiebelasting om aan te draaien en uiteindelijk te laten verdwijnen..
En de teruggave veranderd wederom niets aan de kWh kosten.
Ik heb de indruk dat we soms de olifant in de kamer vergeten: de uitstoot veroorzaakt door het in brand steken van fossiel spul.Z___Z schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:32:
[...]
Niemand is heilig en ongetwijfeld als ze morgen een oliebol aanboren zullen ze de hele energie behoefte opnieuw uitwerken, waardoor wellicht de klimaatdoelen niet meer worden gehaald. Elke regering zou 80% moeten inzetten op het verbeteren van het leven van haar eigen bevolking en 20% bekommeren over de rest van de wereld. Klimaatverandering tegen gaan is nu in lijn met de doelstellingen voor de Chinese bevolking, maar ook voor de Nederlandse bevolking. Als je ergens in een gematigd klimaat ver boven zee niveau een land hebt, is het minder van belang. Dus wellicht moeten we gewoon blij zijn dat China dit nodig heeft ipv kritiek leveren op het regime. Je kan het geopolitiek oneens met een land zijn en alsnog op sommige punten het met elkaar eens zijn.
Een mix van CO2, stikstofdioxides, fijn stof,...
Ja, voor 1 gascondensatieketel kan dat misschien nog allemaal redelijk goed meevallen maar er zijn er wel miljoenen geïnstalleerd. En dan moet je ook nog eens alle oude, slecht afgestelde ketels, houtkachels, allesbranders bijtellen.
Het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat fossiele uitstoot een negatieve invloed heeft op de gezondheid. Een groter risico op bijvoorbeeld hart- en herseninfarct.
Misschien dat je daar tot aan je 50 of 60 jaar weinig last van hebt maar uiteindelijk krijg je toch de rekening gepresenteerd. Pakweg 1 á 2 jaar minder lang in goede gezondheid leven komt met een enorme persoonlijke en maatschappelijke kost.
Die teruggave energiebelasting is juist een extra knop voor de overheid om aan te draaien, door het aan de stroomrekening te hangen kun je nog wat extra sturen en wanneer genoeg gestuurd afschaffen.Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:52:
[...]
Je kunt van alles van de overheid zeggen... een van de weinige zaken waar ze consistent in zijn is het verhogen van de belasting op gas, en verlagen van belasting op stroom.
En de teruggave veranderd wederom niets aan de kWh kosten.
Vervolgens zitten we dan in NL met de duurste energie in Europa wat nu overigens ook al het geval is.
[ Voor 8% gewijzigd door PP_Sound op 05-01-2024 22:46 ]
Of zoiets als in Nijmegen. Gewoon naast de voordeur in een ketelhok.Insert12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Bij de gemiddelde rijtjeswoning staat de wp midden in de achtertuin als je 2,4 meter aan moet houden tot de erfgrens. Een stille modus is mooi, maar vaak gaat dat ten koste van het vermogen van de wp.
https://www.gelderlander....nte-mislukking~a43e5d85c/
Kan ook inderdaad, alleen ff stooklijn juist instellen of de wp op ruimtetemperatuur laten regelen. Dan voorkom je die klachten over temperatuur en voorkom je zo'n titel boven het artikel.Trichoglossus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:55:
[...]
Of zoiets als in Nijmegen. Gewoon naast de voordeur in een ketelhok.
https://www.gelderlander....nte-mislukking~a43e5d85c/
Bij zulke experimenteren is het juist belangrijk om er bovenop te zitten als corporatie zodat het slaagt. Nu is het enorm slechte reclame ondanks dat het technisch allemaal juist lijkt. Bewoners van andere wijken denken wel twee keer na voor ze ja zeggen op het meedoen met zo'n experiment. Voor je het weet zit je met dezelfde problemen.
En dan nog is de belasting op gas veel lager dan op elektriciteit.PP_Sound schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Dan zorgt de overheid wel dat de energiebelasting flink omhoog gaat. Die is op gas inmiddels zowat het dubbele van de kale prijs en dan is er nog de knop teruggave energiebelasting om aan te draaien en uiteindelijk te laten verdwijnen..
Gas 71 cent per m3 (maar bevat 10 kWh)
Elektriciteit 13 cent per kWh
Om echt een gelijk speelveld te maken zou de energiebelasting op electriciteit nog een stuk goedkoper mogen om precies te zijn 7 cent per kWh.
[ Voor 11% gewijzigd door psy op 06-01-2024 11:56 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Aangezien dit “mijn” topic is zwengel ik nog eens een discussie aan.
Dit jaar toch 4 CO doden.
https://www.installatie.n...noxide-doden-in-een-week/
Heel veel om te doen geweest, en nu is er de gasketelwet. Vooral certificerende instanties gaan hier dik omzet mee draaien.
Maar gaan er minder mensen dood? Ik denk het niet.
Waarom?
- Het onderhoud laten uitvoeren voelt nog niet verlicht, of mensen weten het niet.
- als je niet laat uitvoeren is er geen concequentie.
- er kan tussentijds nog van alles stuk.
- mensen blijven zelf klooien
- monteurs zijn desondanks papiertje toch niet kundig genoeg.
Dit hele drama had eenvoudig voorkomen kunnen worden met techniek.
Hier pleitte ik 15 jaar geleden al over.
Oplossing: voeg een CO2/CO sensor toe aan de cv ketel. En maak dit verplicht. Bij nieuwe en bestaande installaties.
Er waren al jaren terug cv ketels met net als de lamda sonde in de auto ketels met rookgas sensoren. Deze ketels zouden 100-200 euro duurder zijn dan zonder.
Bij een co > 15ppm zal de ketel direct afschakelen. De CO2 sensor zorgt dat afstelling niet meer nodig is en rendement altijd goed is.
Waarom dit nooit doorgevoerd is is mij een raadsel
Het enige toestel die al jaren een co/co2 sensor heeft en een electronisch geregeld gasblok is de Vaillant Ecotec Excusive.
https://www.vaillant.nl/c...otec-exclusive-24448.html
Daar kun je de pijpen van losgooien en doen wat je wilt maar nooit zal deze co kunnen produceren.
Heel veel om te doen geweest, en nu is er de gasketelwet. Vooral certificerende instanties gaan hier dik omzet mee draaien.
Maar gaan er minder mensen dood? Ik denk het niet.
Waarom?
- Het onderhoud laten uitvoeren voelt nog niet verlicht, of mensen weten het niet.
- als je niet laat uitvoeren is er geen concequentie.
- er kan tussentijds nog van alles stuk.
- mensen blijven zelf klooien
- monteurs zijn desondanks papiertje toch niet kundig genoeg.
Dit hele drama had eenvoudig voorkomen kunnen worden met techniek.
Hier pleitte ik 15 jaar geleden al over.
Oplossing: voeg een CO2/CO sensor toe aan de cv ketel. En maak dit verplicht. Bij nieuwe en bestaande installaties.
Er waren al jaren terug cv ketels met net als de lamda sonde in de auto ketels met rookgas sensoren. Deze ketels zouden 100-200 euro duurder zijn dan zonder.
Bij een co > 15ppm zal de ketel direct afschakelen. De CO2 sensor zorgt dat afstelling niet meer nodig is en rendement altijd goed is.
Waarom dit nooit doorgevoerd is is mij een raadsel
Het enige toestel die al jaren een co/co2 sensor heeft en een electronisch geregeld gasblok is de Vaillant Ecotec Excusive.
https://www.vaillant.nl/c...otec-exclusive-24448.html
Daar kun je de pijpen van losgooien en doen wat je wilt maar nooit zal deze co kunnen produceren.
[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 06-01-2024 16:15 ]
Ik begin me juist steeds meer af te vragen of we qua regelgeving in de westerse wereld niet ontzettend doorslaan.
Die wetgeving jaagt alles en iedereen met een gasketel op kosten. Bedrijven en ZZPers stoppen ermee. Wanneer draaien we het eens om: er hangen vele miljoenen CV ketels en statistisch gezien zijn ongelukken verwaarloosbaar. Dat is toch eigenlijk gewoon heel goed. Maar nee, het is hier nooit goed genoeg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YFZoB13wBtfpAkULslF7Om7C.jpg?f=user_large)
Als we zo doorgaan wordt dit de realiteit. Want lopen.. je zal maar vallen
Maar lijkt me wel voer voor een ander topic
Die wetgeving jaagt alles en iedereen met een gasketel op kosten. Bedrijven en ZZPers stoppen ermee. Wanneer draaien we het eens om: er hangen vele miljoenen CV ketels en statistisch gezien zijn ongelukken verwaarloosbaar. Dat is toch eigenlijk gewoon heel goed. Maar nee, het is hier nooit goed genoeg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YFZoB13wBtfpAkULslF7Om7C.jpg?f=user_large)
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Inderdaad. Een beetje meer eigen verantwoordelijkheid is ook goed. Wat betreft cv en co2 vergiftiging hebben we meer aan voorlichting, dan aan die extra regels.Glashelder schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:10:
Ik begin me juist steeds meer af te vragen of we qua regelgeving in de westerse wereld niet ontzettend doorslaan.
We raken in paniek door die paar doden bij slecht onderhouden cv's.
Maar ondertussen houden we niet bij hoeveel mensen er door een warmtepomp, zonnepanelen of bev geëlectrocuteerd zijn of hoeveel brand er door overbelasting is ontstaan.
Ik ben er niet gerust op dat mijn huurwoning veilig een overstap naar electrische verwarming en koken aankan.
Voorlopig doe ik het met mijn 20 jaar oude cv en geiser uit 1970.
(als ik mensen laat schrikken; ik heb wel co2 meters, maar die gaan alleen af als ik kook)
let the past be the past.
ja, want een 20 jaar oude ketel en een 55 jaar oude geizer is zo ongelofelijk veilig.SPee schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:15:
[...]
Inderdaad. Een beetje meer eigen verantwoordelijkheid is ook goed. Wat betreft cv en co2 vergiftiging hebben we meer aan voorlichting, dan aan die extra regels.
Maar ondertussen houden we niet bij hoeveel mensen er door een warmtepomp, zonnepanelen of bev geëlectrocuteerd zijn of hoeveel brand er door overbelasting is ontstaan.
Ik ben er niet gerust op dat mijn huurwoning veilig een overstap naar electrische verwarming en koken aankan.
(als ik mensen laat schrikken; ik heb wel co2 meters, maar die gaan alleen af als ik kook)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Had je de WPAC al geprobeerd ? Ik vind het spannend, maar het moet wel kunnen.antidote schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:24:
[...]
De achtertuin hier heeft ongeveer dezelfde oppervlakte. Dat laat denk ik twee mogelijkheden: samen met de buren aan één kant een stenen muur neerzetten, en allebei de warmtepomp daar tegenaan. Of naar achterin de tuin, hier zou dat betekenen in de schuur.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Mag best hoor... directe doden valt wel mee ja.Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:02:
Aangezien dit “mijn” topic is zwengel ik nog eens een discussie aan.
Hoeveel duizenden gaan vroegtijdig dood door verbranden van fossiele meuk?
Vrij veel... https://www.businessinsid...-klimaatverandering-2050/
Maar je hebt gelijk: we gaan zeer slecht om met de waarde van een mensenleven...
? Twijfelen over de veiligheid van all electric, maar prima comfortabel een 50 jaar oude geiser gebruiken… iets zegt me dat je wat risico inschattingen verkeerd maakt…SPee schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:15:
[...]
Inderdaad. Een beetje meer eigen verantwoordelijkheid is ook goed. Wat betreft cv en co2 vergiftiging hebben we meer aan voorlichting, dan aan die extra regels.
Gaat niet goed bij de risico inschattingen nee... Een CO2 meter ziet bar weinig van het veel dodelijkere CO ;-)overhyped schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:07:
[...]
? Twijfelen over de veiligheid van all electric, maar prima comfortabel een 50 jaar oude geiser gebruiken… iets zegt me dat je wat risico inschattingen verkeerd maakt…
(Die een geiser uit 1970 in mooie hoeveelheden zou kunnen maken)
Een ander woord voor regelgeving is rechtszekerheid.Glashelder schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:10:
[Afbeelding]
Wat als je buurman aan alles zijn kl*ten veegt en jij daardoor schade ondervindt?
Zonder juridische basis en technische normen sta je nergens om je buurman aansprakelijk te stellen.
Regelgeving is niet op 1 enkel individu gericht maar op de samenleving in zijn geheel. En op een maatschappelijk niveau bekeken is het goedkoper om regelgeving op te tuigen dan pakweg oog om oog tand om tand.
Ik zie daar geen reden in om overal maar regels voor te willen verzinnen. Je kan toch nooit overal regels voor verzinnen. Op een gegeven moment moet je accepteren dat er dingen mis gaan die je je niet in regels hebt gegoten en accepteren dat het zo goed is.Wozmro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:16:
[...]
Een ander woord voor regelgeving is rechtszekerheid.
Wat als je buurman aan alles zijn kl*ten veegt en jij daardoor schade ondervindt?
Zonder juridische basis en technische normen sta je nergens om je buurman aansprakelijk te stellen.
Regelgeving is niet op 1 enkel individu gericht maar op de samenleving in zijn geheel. En op een maatschappelijk niveau bekeken is het goedkoper om regelgeving op te tuigen dan pakweg oog om oog tand om tand.
Die nieuwe gaswet veroorzaakt een bak ellende om heel misschien een paar doden per jaar te besparen. De Feenstra’s van het land zijn de politiek zeer dankbaar. Die verdienen er weer dik geld mee
Altijd omdat er een gek opstaat die zegt: “we accepteren 0 doden per jaar”Glashelder schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:20:
[...]
Ik zie daar geen reden in om overal maar regels voor te willen verzinnen. Je kan toch nooit overal regels voor verzinnen. Op een gegeven moment moet je accepteren dat er dingen mis gaan die je je niet in regels hebt gegoten en accepteren dat het zo goed is.
Die nieuwe gaswet veroorzaakt een bak ellende om heel misschien een paar doden per jaar te besparen. De Feenstra’s van het land zijn de politiek zeer dankbaar. Die verdienen er weer dik geld mee
Ja mooi verhaal Joep, maar je kunt de hele wereld aan eisen en regels stellen en toch gaan er mensen nog dood, als is het er maar 1 per jaar.
Verder deze hele situatie was niet nodig bij de CO sensor op de branderauromaat.
Snappen mensen dit wel? Waarom is dit nooit verplicht gesteld?
Nee, dat moet je niet accepteren. Het streven moet gewoon zijn: 0 doden en 0 ongevallen.Glashelder schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:20:
[...]
Ik zie daar geen reden in om overal maar regels voor te willen verzinnen. Je kan toch nooit overal regels voor verzinnen. Op een gegeven moment moet je accepteren dat er dingen mis gaan die je je niet in regels hebt gegoten en accepteren dat het zo goed is.
Er bestaat geen 'gulden middenweg'. Regelgeving is wel een combinatie van risicoanalyse en voortschrijdend inzicht, regelgeving is altijd aan verandering onderhevig, er wordt ook veel regelgeving afgeschaft.
Zijn regels vervelend? Ja.
Zijn regels perfect? Zeker niet
Kost het allemaal veel geld? Jazeker.
Maar van zodra je ook maar een beetje de schijn opgeeft van dat sommige dingen acceptabel zijn dan pas wordt het heel erg duur want dan moet ieder individu zelf investeren in zijn eigen veiligheid en daar veel tijd en geld in steken.
Want je zal zelf moeten uitzoeken hoe je de vaklui kan herkennen tussen de cowboys die het allemaal niet zo nauw nemen want ze komen er toch mee weg.
En je zal moeten zeker zijn van je stuk want je kan niet terecht bij een rechtbank of verzekeraar als het fout gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Wozmro op 06-01-2024 23:03 ]
Maar waarom hebben cv ketels dan geen sensor die de automaat stopt bij CO? Een eenvoudig apparaat van €100 zou alles oplossen.Wozmro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:58:
[...]
Nee, dat moet je niet accepteren. Het streven moet gewoon zijn: 0 doden en 0 ongevallen.
Er bestaat geen 'gulden middenweg'. Regelgeving is wel een combinatie van risicoanalyse en voortschrijdend inzicht, regelgeving is altijd aan verandering onderhevig, er wordt ook veel regelgeving afgeschaft.
Zijn regels vervelend? Ja.
Zijn regels perfect? Zeker niet
Kost het allemaal veel geld? Jazeker.
Maar van zodra je ook maar een beetje de schijn opgeeft van dat sommige dingen acceptabel zijn dan pas wordt het heel erg duur want dan moet ieder individu zelf investeren in zijn eigen veiligheid en daar veel tijd en geld in steken.
Want je zal zelf moeten uitzoeken hoe je de vaklui kan herkennen tussen de cowboys die het allemaal niet zo nauw nemen want ze komen er toch mee weg.
En je zal moeten zeker zijn van je stuk want je kan niet terecht bij een rechtbank of verzekeraar als het fout gaat.
Eén reden graag?
Vroegah (30jaar terug)had de geiser thuis al zo'n beveiliging.Technician- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:53:
[...]
Maar waarom hebben cv ketels dan geen sensor die de automaat stopt bij CO? Een eenvoudig apparaat van €100 zou alles oplossen.
Eén reden graag?
Als de wind dan verkeerd was viel dat ding uit en stond je onder de koude douche.
Oplossing was een vork uit de keukenlade om de connector door te verbinden en een raampje open zetten.
Kon je tenmiste nog lekker warm douchen...
En zo zal er ook tegenwoordig vast wel wat van dat "slimme" volk rond stappen.....
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Die beveiliging (valwindafleider/trekonderbreker) was niet tegen CO maar tegen het terugstromen van rookgassen in de ruimte of teveel trek.Ronald.42 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:04:
[...]
Vroegah (30jaar terug)had de geiser thuis al zo'n beveiliging.
Als de wind dan verkeerd was viel dat ding uit en stond je onder de koude douche.
Oplossing was een vork uit de keukenlade om de connector door te verbinden en een raampje open zetten.
Kon je tenmiste nog lekker warm douchen...
En zo zal er ook tegenwoordig vast wel wat van dat "slimme" volk rond stappen.....
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 07-01-2024 00:06 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik ben geen expert gasketels maar misschien is het zo dat fabrikanten onvoldoende kan garanderen dat dergelijke sensor ingebouwd in de ketel zelf altijd betrouwbaar werkt in alle mogelijke opstellingsvarianten van de ketel?
Ah dan was dat het, het meurde altijd wel als een gek in de hal als je dat soort kunsten uithaalde.DutchWing schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:05:
[...]
Die beveiliging (valwindafleider/trekonderbreker) was niet tegen CO maar tegen het terugstromen van rookgassen in de ruimte of teveel trek.
Er zaten twee aansluitingen met draden vlakbij het raampje waar je de vlam door kon zien.
Daar schoven we dan een vork omheen dat paste precies
Ach ja ik was toen nog een tiener en we hebben het overleeft
Is ook de laatste keer geweest dat ik iets met een geiser te maken had.
In die tijd stond je trouwens ook gewoon in een douche met zo'n roodgloeiend spiraal boven je hoofd op 220

Een wonder dat ik er nog ben
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Verklaart niet dat Vaillant al jaren zo’n toestel heeft.Wozmro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:05:
Ik ben geen expert gasketels maar misschien is het zo dat fabrikanten onvoldoende kan garanderen dat dergelijke sensor ingebouwd in de ketel zelf altijd betrouwbaar werkt in alle mogelijke opstellingsvarianten van de ketel?
https://www.installatie.n...onoxide%20wordt%20gemeten.
Wordt ws Europees verplicht zo’n sensor.
Maar waarom pas nu dan?
We zijn nu ong klaar met cv ketels en ineens is er de gaswet, co sensoren enz.
Beetje laat nie?
Natuurlijk is zo’n sensor niet 100% betrouwbaar. Maar een gasketelwet is evenmin een garantie tegen prutswerk. Niets houdt mij fysiek tegen om zelf een ketel op te hangen als ik zou willen.Wozmro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:05:
Maar op papier wordt ik in ieder geval tegengehouden
Laatste reactie onder dat artikel: al voor de derde keer stuk... wat heb je er dan aan?Technician- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 07:21:
[...]
Verklaart niet dat Vaillant al jaren zo’n toestel heeft.
https://www.installatie.n...onoxide%20wordt%20gemeten.
Wordt ws Europees verplicht zo’n sensor.
Maar waarom pas nu dan?
We zijn nu ong klaar met cv ketels en ineens is er de gaswet, co sensoren enz.
Beetje laat nie?
Maargoed, een ketel zuigt zijn eigen troep op en gaat dan hele rare dingen doen bij een lek (ploffen, resoneren of in storing vallen), dat merk je als gebruiker echt wel. Probleem is dat er door de jaren heen teveel gebeund is.
Er was een tijd dat het ministerie, VROM in dit geval, een notitie had: Nuchter omgaan met risico’s.
https://zoek.officielebek....nl/nds-vrom040397-b2.pdf
Helaas vooral toegepast bij milieuwetgeving en niet in andere sectoren.
https://zoek.officielebek....nl/nds-vrom040397-b2.pdf
Helaas vooral toegepast bij milieuwetgeving en niet in andere sectoren.
:strip_exif()/f/image/Z4tK7LLiVlf2pDq3EmXOq93O.jpg?f=fotoalbum_large)
A'dam PVOutput
We zijn tig gevallen bekend waarbij door een defect de verbranding niet optimaal was en daardoor de ketel CO produceert. Dat had niks met beunen te maken._JGC_ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:44:
[...]
Laatste reactie onder dat artikel: al voor de derde keer stuk... wat heb je er dan aan?
Maargoed, een ketel zuigt zijn eigen troep op en gaat dan hele rare dingen doen bij een lek (ploffen, resoneren of in storing vallen), dat merk je als gebruiker echt wel. Probleem is dat er door de jaren heen teveel gebeund is.
Auto’s hebben ook een labda sonde, de eersten waren ook niet best, maar door de jaren heen worden ze goedkoper en beter. Zo werkt dat.
Begrijp echt niet dat CV ketels dit niet al jaren (verplicht) hebben.
Die heb ik nog niet ingevuld, ik ben nog aan het oriënteren op de verschillende opties. Een WP achteraan het perceel zou geen probleem moeten zijn, of je moet ook daar stuiten op buren.silverball schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:29:
[...]
Had je de WPAC al geprobeerd ? Ik vind het spannend, maar het moet wel kunnen.
Klopt helemaal wat je zegt, als de rookgasafvoer niet goed is kan je wel een co sensor in de ketel hebben maar de ketel werkt gewoon door zolang die sensor niks registreert.Wozmro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:05:
Betere oplossing is dan een sensor in de ruimte die de ketel uitschakelt bij een te hoge co.
Zoals deze https://www.buurs.nl/prod...noxidemelder?gad_source=1
Please state the nature of the technical emergency
Dit is pertinent fout. Uiteraard. De ketel moet co produceren voordat CO de ruimte kan inkomen.edsandje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:13:
[...]
Klopt helemaal wat je zegt, als de rookgasafvoer niet goed is kan je wel een co sensor in de ketel hebben maar de ketel werkt gewoon door zolang die sensor niks registreert.
Betere oplossing is dan een sensor in de ruimte die de ketel uitschakelt bij een te hoge co.
Zoals deze https://www.buurs.nl/prod...noxidemelder?gad_source=1
Als de rookgas bv afbreekt en de ketel recirculeert gaat deze snel co produceren en schakelt deze uit.
Het is ook een meetsensor die een verplichte 0-meting kan doen, en die bij start licht moet iplopen als sensor controle.
De techniek is inmiddels zeker zo ver dat je dit failsafe kunt inbouwen (Vaillant heeft dit al 10 jaar inde ecotec)
Een losse co sensor is een “domme” sensor en geen goede oplossing. Deze is te manipuleren, hangt wellicht in de verkeerde ruimte.
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 07-01-2024 13:45 ]
en die oude krengen worden dus gewoon nog goedgekeurd met een stickterje ? laten we eerst eens alle open toestellen vervangen voor een gesloten toestel. een paar jaar gelden was dit een co doden in het nieuws geweest etc. en nee het is niet meer de hooftfactor omdat er niet zoveel open toestellen zijn. maar ieder steentje dat men bij kan dragen is er een. https://www.youtube.com/watch?v=3zqAQgEOyP4SPee schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:15:
[...]
verder een is het mooie discusie. waar ik mij helaas wel in kan vinden ik heb ook mensen met diploma een eind raak zien klooien. maar dat was allemaal net voordat de regelgeving werdt ingevoerdt. nu lijkt het voor grofweg iets beter te zijn maar nou te zeggen dat alle problemen oplost nee dat ook weer niet helaas.
Dus een beveiliging dmv een co schakelaar is fout?Technician- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Dit is pertinent fout. Uiteraard. De ketel moet co produceren voordat CO de ruimte kan inkomen.
Als de rookgas bv afbreekt en de ketel recirculeert gaat deze snel co produceren en schakelt deze uit.
Het is ook een meetsensor die een verplichte 0-meting kan doen, en die bij start licht moet iplopen als sensor controle.
De techniek is inmiddels zeker zo ver dat je dit failsafe kunt inbouwen (Vaillant heeft dit al 10 jaar inde ecotec)
Een losse co sensor is een “domme” sensor en geen goede oplossing. Deze is te manipuleren, hangt wellicht in de verkeerde ruimte.
Lijkt mij beter dan niks.
En die sensor in Vaillant staat nou niet echt bekend om zijn betrouwbaarheid.
En als een ketel parallel zit aangesloten en de rookgas lekt ergens en de luchttoevoer zuigt die verbrandingsgassen niet aan reageert die sensor ook niet.
Er zou verplicht moeten worden om een co melder te plaatsen waar de cv ketel hangt (en op de juiste hoogte!)
We kunnen natuurlijk ook gewoon versneld al die gare gasketels wegdoen. Met een warmtepomp heb je dat CO probleem niet.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Met een goed aangesloten en goed onderhouden cv ketel ook niet.psy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:16:
We kunnen natuurlijk ook gewoon versneld al die gare gasketels wegdoen. Met een warmtepomp heb je dat CO probleem niet.
De hele energietransitie gaat nog wel even duren dus voorlopig hebben er er wel mee te maken.
De meeste gevallen van co waren in een andere ruimte dan waar de cv ketel hangt. Bv bij een gecombineerde schacht, en een ondeugdelijke rga. Lees de verschillende praktijkvoorbeelden maar.edsandje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Dus een beveiliging dmv een co schakelaar is fout?
Lijkt mij beter dan niks.
En die sensor in Vaillant staat nou niet echt bekend om zijn betrouwbaarheid.
En als een ketel parallel zit aangesloten en de rookgas lekt ergens en de luchttoevoer zuigt die verbrandingsgassen niet aan reageert die sensor ook niet.
Er zou verplicht moeten worden om een co melder te plaatsen waar de cv ketel hangt (en op de juiste hoogte!)
Eén beetje veel CO2 wordt je muf van maar ga je niet van dood, pas als de cv CO begint te produceren is er gevaar. Dus meten direct na de warmtewisselaar is best.
Als alle toestellen dit hebben kan er gewoon niks gebeuren.
En als de rookgasafvoer parallel is naar een schacht en de rookgas is ergens kapot/onderbroken/los dan meet die sensor in de ketel ook niks, die ketel brand gewoon verder.Technician- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:49:
[...]
De meeste gevallen van co waren in een andere ruimte dan waar de cv ketel hangt. Bv bij een gecombineerde schacht, en een ondeugdelijke rga. Lees de verschillende praktijkvoorbeelden maar.
Eén beetje veel CO2 wordt je muf van maar ga je niet van dood, pas als de cv CO begint te produceren is er gevaar. Dus meten direct na de warmtewisselaar is best.
Als alle toestellen dit hebben kan er gewoon niks gebeuren.
Alleen als die rookgassen weer aanzuigt komt die sensor in werking.
En er zijn veel problemen met die Vaillant sensor dus zo zaligmakend is het niet.
Als het echt zo fantastisch werkt zouden andere fabrikanten het ook wel hebben toegepast.
En wie gaat dat betalen?psy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:16:
Ook leuk voor ons electriciteitsnetwerk als hele woonwijken opeens volledig vergaan op een warmtepomp. Maar het is niet alleen de verwarming; ook koken en heet water gaat dan ook electrisch.
En dan... is het maandagavond rond etenstijd. Zware vorst, dus de warmtepomp staat vol aan, 2-3 pannen op het vuur de inductiekookplaat. Na het eten gaan de kinderen onder de douche. En dan is er natuurlijk nog de electrische auto die opgeladen moet worden. Ja, dat kan ons electriciteitsnetwerk nu aan.

En anders het electra binnenhuis: ik woon boven en samen met mijn buren (naast en onder) hebben we 1 aansluiting. Dus (warmte + koken) * 3 gaat dan over 1 hoofdkabel. Dus er gaat watt(?), mogelijk 6+Kwh over één kabel? Dat gaat niet goed en moet dus aangepast worden. Ergo: deze aanpassing moet ook meegenomen worden. Ditzelfde geldt voor het hele blok waar ik woon, dus keer 30 ofzo. Leuke kosten voor de verhuurder.
Niemand meer een cv ketel is één ding. Maar wat komt er voor in de plaats?
Ik denk niet dat iedereen een warmtepomp neemt en/of dat kan. Volgens mij was er zelfs in sommige gemeentes sprake van dat ze een warmtenet wouden aanleggen.
Maar er zullen ook mensen zijn die dan maar gaan voor... een moderne kachel !
Niks geen gas: gewoon hout(pellets) !
Is die CO uit de cv ketel ook opgelost.
Als ik kijk naar mijn broer in zweden, die gebruikt verschillende manieren van verwarming.
Dan is een enkele bron voor heet water en verwarming middels de cv ketel toch een betere oplossing.
Ik denk niet dat iedereen een warmtepomp neemt en/of dat kan. Volgens mij was er zelfs in sommige gemeentes sprake van dat ze een warmtenet wouden aanleggen.
Als ik kijk naar mijn broer in zweden, die gebruikt verschillende manieren van verwarming.
- Hout: een houtkachel (soms ook houtfornuis) voor algemene verwarming
- Infraroodpanelen voor de zithoek en boven het bed
- Warmtepanelen voor de badkamer
- Electrische verwarming voor het water
- Dekens en extra kleding
Dan is een enkele bron voor heet water en verwarming middels de cv ketel toch een betere oplossing.
Maar zolang de CV ketel geen CO produceert hoe kan het dan in een andere ruimte komen?edsandje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:00:
[...]
En als de rookgasafvoer parallel is naar een schacht en de rookgas is ergens kapot/onderbroken/los dan meet die sensor in de ketel ook niks, die ketel brand gewoon verder.
Alleen als die rookgassen weer aanzuigt komt die sensor in werking.
En er zijn veel problemen met die Vaillant sensor dus zo zaligmakend is het niet.
Als het echt zo fantastisch werkt zouden andere fabrikanten het ook wel hebben toegepast.
Stiekeme omzetting onderweg ofzo?
CO sensoren zijn onderhevig aan veroudering dus preventief vervangen is een pre.
Dat niet elke ketel dit heeft is alleen omdat de EU daarvoor tegen heeft gestemd
https://www.installatie.n...in-cv-ketel-koolmonoxide/
[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 07-01-2024 16:20 ]
Een ketel die geen co produceert? Dan staat ie uit zeker.Technician- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:17:
[...]
Maar zolang de CV ketel geen CO produceert hoe kan het dan in een andere ruimte komen?
Stiekeme omzetting onderweg ofzo?
CO sensoren zijn onderhevig aan veroudering dus preventief vervangen is een pre.
Dat niet elke ketel dit heeft is alleen omdat de EU daarvoor tegen heeft gestemd
https://www.installatie.n...in-cv-ketel-koolmonoxide/
Nee? Goed afgestelde ketel zit op zo’n 5 ppm. Bijna niets dus.edsandje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:25:
[...]
Een ketel die geen co produceert? Dan staat ie uit zeker.
Je bent in de war met CO2 denk ik.
[ Voor 20% gewijzigd door Technician- op 07-01-2024 16:36 ]
Onder 4 zou het moeten zijn, maar duurt ook even voordat hij dit bereikt, bij de start ieder geval nog niet.Technician- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:36:
[...]
Nee? Goed afgestelde ketel zit op zo’n 5 ppm. Bijna niets dus.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Officieel is het de geluidsbelasting op de erfgrens die niet boven 45/40 mag komen met een warmtepomp onafhankelijk of het dicht op de gevel is of aan de achterzijde van je perceel. Al zal je daar meestal minder overlast veroorzaken.antidote schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:01:
[...]
Die heb ik nog niet ingevuld, ik ben nog aan het oriënteren op de verschillende opties. Een WP achteraan het perceel zou geen probleem moeten zijn, of je moet ook daar stuiten op buren.
Of je moet in de zomer volop gaan koelen en jouw buitenunit staat net naast het terras van de buren. Die zullen dan misschien niet blij zijn.
Dat is ook serieus wel een ding inderdaad. Voor veel wijken kan het een optie zijn om load balancing toe te passen. De meeste warmtepompen hebben daar wel een optie voor zodat de netbeheerder ze tijdelijk kan uitschakelen. Met een goed geïsoleerde woning geen probleem door het lage warmteverlies, dan blijft het wel op temperatuur. Bij minder goed geïsoleerde woningen zou hybride de oplossing zijn voor het elektriciteitsnetwerk. Wp uitschakelen en cv ketel aan. Alsnog een forse besparing en lagere kosten voor het verbouwen van het netwerk.SPee schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:06:
[...]
En wie gaat dat betalen?
Ook leuk voor ons electriciteitsnetwerk als hele woonwijken opeens volledig vergaan op een warmtepomp. Maar het is niet alleen de verwarming; ook koken en heet water gaat dan ook electrisch.
En dan... is het maandagavond rond etenstijd. Zware vorst, dus de warmtepomp staat vol aan, 2-3 pannen op het vuur de inductiekookplaat. Na het eten gaan de kinderen onder de douche. En dan is er natuurlijk nog de electrische auto die opgeladen moet worden. Ja, dat kan ons electriciteitsnetwerk nu aan.
En anders het electra binnenhuis: ik woon boven en samen met mijn buren (naast en onder) hebben we 1 aansluiting. Dus (warmte + koken) * 3 gaat dan over 1 hoofdkabel. Dus er gaat watt(?), mogelijk 6+Kwh over één kabel? Dat gaat niet goed en moet dus aangepast worden. Ergo: deze aanpassing moet ook meegenomen worden. Ditzelfde geldt voor het hele blok waar ik woon, dus keer 30 ofzo. Leuke kosten voor de verhuurder.
Het elektriciteitsverbruik op dagen als dit met temperaturen rond het vriespunt is enorm veel hoger met een wp. Wij zitten met een goed geïsoleerde woning nu tussen de 20 en 30kWh per dag. Als de hele straat of wijk daar ineens naar toe gaat dan kan ik me goed voorstellen dat er problemen optreden.
Het is de gelijktijdigheid! - de lastpieken spelen nu al tussen 17 en 21 uur een significante rolInsert12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:19:
[...]
Dat is ook serieus wel een ding inderdaad. Voor veel wijken kan het een optie zijn om load balancing toe te passen. De meeste warmtepompen hebben daar wel een optie voor zodat de netbeheerder ze tijdelijk kan uitschakelen. Met een goed geïsoleerde woning geen probleem door het lage warmteverlies, dan blijft het wel op temperatuur. Bij minder goed geïsoleerde woningen zou hybride de oplossing zijn voor het elektriciteitsnetwerk. Wp uitschakelen en cv ketel aan. Alsnog een forse besparing en lagere kosten voor het verbouwen van het netwerk.
Het elektriciteitsverbruik op dagen als dit met temperaturen rond het vriespunt is enorm veel hoger met een wp. Wij zitten met een goed geïsoleerde woning nu tussen de 20 en 30kWh per dag. Als de hele straat of wijk daar ineens naar toe gaat dan kan ik me goed voorstellen dat er problemen optreden.
als er idd. meer warmtepompen/airco's en EV's komen en rond deze tijd naast het normale verbruik ook nog
aan het net zuigen ... kan het in sommige buurten krap aan worden.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Daarom. Hier trekken we nu op het moment 4,5kW met een inductiekookplaat aan, de wp en een oven tegelijkertijd. En dan staat de wp nog op een laag pitje te draaien. Voor de hele wijk is dat best heftig.dunklefaser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:26:
[...]
Het is de gelijktijdigheid! - de lastpieken spelen nu al tussen 17 en 21 uur een significante rol
als er idd. meer warmtepompen/airco's en EV's komen en rond deze tijd naast het normale verbruik ook nog
aan het net zuigen ... kan het in sommige buurten krap aan worden.
de capaciteitsproblemen zijn in nieuwe locaties, niet bestaande. dat is iets wat niet duidelijk word gemaakt en al helemaal niet door de mensen die elkaar naroepen bij het koffieaparaat die wat hebben gelezen op facebook om boos over te zijn.
als er structurele issues zijn of beginnen te ontstaan voor woonwijken word dat opgepakt door de netbeheerder voordat mensen er last van hebben. de netbeheerder ziet dat en handelt er gewoon na.
als er structurele issues zijn of beginnen te ontstaan voor woonwijken word dat opgepakt door de netbeheerder voordat mensen er last van hebben. de netbeheerder ziet dat en handelt er gewoon na.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Elke ketel in bedrijf produceert co.Technician- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:36:
[...]
Opstartfase / vollast / laaglast het is allemaal van invloed.
En hoe laag die co ook is die wil je niet binnen in huis.
Nog een test gevonden van de Vaillant:
https://www.consumentenbo...koolmonoxidesensor-getest
[ Voor 8% gewijzigd door edsandje op 07-01-2024 18:10 . Reden: Verkeerde link ]
Verkeerde link? Dat is een CO switch.edsandje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:43:
[...]
Elke ketel in bedrijf produceert co.
Opstartfase / vollast / laaglast het is allemaal van invloed.
En hoe laag die co ook is die wil je niet binnen in huis.
Nog een test gevonden van de Vaillant:
https://www.buurs.nl/prod...noxidemelder?gad_source=1
Een rookgas sonde en electronisch geregeld gasblok is heel wat anders. Die past elke gassoort optimaal aan aan het type gas, je kan er ook hoog of laag calorisch gas, methaan mening of propaan instoppen.
In bv kassen staat een hele grote ketel of gasgestookte WKK en de uitlaat komt gewoon uit in de kas. Die moet een hoge CO2 waarde hebben.
Die stoot ook wel een kleinere CO waarde uit, maar 5ppm ga je met een beetje ventilatie nooit merken.
De situaties waarbij het fout gaat gaat ketel serieus onvolledig verbranden alvorens het CO percentage in de ruimte dusdanig wordt dat het dodelijk is.
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 07-01-2024 18:06 ]
Daar zijn de problemen er ook. Nieuwe woonwijken worden soms überhaupt niet meer aangesloten vanwege capaciteitsproblemen. De netbeheerders lopen enorm achter en missen alle deadlines voor het tijdig aan kunnen sluiten van nieuwe wijken. In sommige gevallen worden er diesel aggregaten neer gezet zodat de woningen bewoond kunnen worden.flippy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:36:
de capaciteitsproblemen zijn in nieuwe locaties, niet bestaande. dat is iets wat niet duidelijk word gemaakt en al helemaal niet door de mensen die elkaar naroepen bij het koffieaparaat die wat hebben gelezen op facebook om boos over te zijn.
daarom zeg ik ook heel specifiek dat de problemen zijn bij nieuwe aansluitingen, niet bestaande.Insert12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:12:
[...]
Daar zijn de problemen er ook. Nieuwe woonwijken worden soms überhaupt niet meer aangesloten vanwege capaciteitsproblemen. De netbeheerders lopen enorm achter en missen alle deadlines voor het tijdig aan kunnen sluiten van nieuwe wijken. In sommige gevallen worden er diesel aggregaten neer gezet zodat de woningen bewoond kunnen worden.
de netbeheerders willen niet dat door het aansluiten van nieuwe gebruikers de bestaande ineens er last van hebben.
Ik heb de juiste link er in gezet.Technician- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:05:
[...]
Verkeerde link? Dat is een CO switch.
Een rookgas sonde en electronisch geregeld gasblok is heel wat anders. Die past elke gassoort optimaal aan aan het type gas, je kan er ook hoog of laag calorisch gas, methaan mening of propaan instoppen.
In bv kassen staat een hele grote ketel of gasgestookte WKK en de uitlaat komt gewoon uit in de kas. Die moet een hoge CO2 waarde hebben.
Die stoot ook wel een kleinere CO waarde uit, maar 5ppm ga je met een beetje ventilatie nooit merken.
De situaties waarbij het fout gaat gaat ketel serieus onvolledig verbranden alvorens het CO percentage in de ruimte dusdanig wordt dat het dodelijk is.
De nieuwe Remeha Tzerra Ace-matic doet ook zelf afstellen. Je geeft aan welke gassoort en de ketel calibreert zichzelf.
Je moet dan de rookgassen controleren, als ik die dan meet zit er ook co bij.
Je kan wel alles klein willen schrijven - maar er zijn soms subtiele verschillen:
CO is wat anders dan Co en co ken ik niet,
zeker niet als verbrandingsproduct
.
P.S.: Voor sommigen is er ook geen verschil tussen MWh en mWh.
Just my 2 pWs
CO is wat anders dan Co en co ken ik niet,
zeker niet als verbrandingsproduct

P.S.: Voor sommigen is er ook geen verschil tussen MWh en mWh.
Just my 2 pWs
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat zou mooi zijn.flippy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:36:
Ik vind het niet in de manual maar heb sterk de indruk dat dit toestel alleen een O2 sensor heeft voor de gasverhouding.edsandje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:16:
[...]
Ik heb de juiste link er in gezet.
De nieuwe Remeha Tzerra Ace-matic doet ook zelf afstellen. Je geeft aan welke gassoort en de ketel calibreert zichzelf.
Je moet dan de rookgassen controleren, als ik die dan meet zit er ook co bij.
Remeha levert er een losse CO sensor bij als accessoire (eentje gewoon in de ruimte).
5ppm is nog steeds CO. Maar dan hang je zo'n sensor in de rookgasafvoer zodat je kunt meten dat het 50ppm wordt om dan af te schakelen.Technician- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:36:
[...]
Vervolgens zit er een lek in je rookgasafvoer en hoopt dat gewoon op in de ruimte.
Mijn berging waar de ketel hangt is niet actief geventileerd. Als daar de ketel CO gaat lekken wordt het vanzelf een keer kritiek en flikker je dood neer als je even een kwartiertje bezig bent met was uitsorteren voordat je het in de machine stopt.
Liever gewoon een CO melder bij de ketel. Als de ketel inwendig lek raakt merk ik dat vanzelf, want 25% vermogen met verkeerde afstelling gaat ranzig hard resoneren, dat hoor je door het hele huis.
Ik was in november bij een bijeenkomst in Nijmegen waar Liander o.a. ook over deflippy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:36:
energietransitie in de binnensteden elaboreerde.
Als ik me goed herinner moet in sommige buurten in de komende jaren de capaciteit
( = het aantal wijktrafo's) dusdanig vergroot worden dat er plaatsingproblemen kunnen ontstaan.
Dit zijn dan natuurlijk langzaam? groeiende capaciteiten maar als er obstakels zijn
kan hier alsnog een (tijdelijk) capaciteitsprobleem ontstaan.
nijmegen heeft het ook volledig aan zichzelf te danken. ik heb er zelf gewoond en vroeger nog bij de centrale gewerkt en meer dan genoeg hoofdpijn gehad van de gemeente die niks liever wou dan alles wat met de centrale te maken had (inclusief het midden en laagspanningsnet in de gemeente want de wethouders snappen het verschil niet) werd geblokkeerd of geweigerd dus nijmegen loopt doodleuk tientallen jaren achter in verbeteringen van het laagspanningsnet. weet nog goed dat het vervangen van de wijktrafo in dukenburg waar ik zelf op aangesloten was meer dan 8 jaar heeft geduurd om die te vervangen door al het gemeentelijke gezeik....dunklefaser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:06:
[...]
Ik was in november bij een bijeenkomst in Nijmegen waar Liander o.a. ook over de
energietransitie in de binnensteden elaboreerde.
Als ik me goed herinner moet in sommige buurten in de komende jaren de capaciteit
( = het aantal wijktrafo's) dusdanig vergroot worden dat er plaatsingproblemen kunnen ontstaan.
Dit zijn dan natuurlijk langzaam? groeiende capaciteiten maar als er obstakels zijn
kan hier alsnog een (tijdelijk) capaciteitsprobleem ontstaan.

Het vermogen is inderdaad hoog, maar de hoeveelheid energie valt reuze mee. Die warmtepomp kan best een half uurtje wachten met draaien en de meeste auto’s laden van 0:00 tot 6:00 weer vol. De kookplaat, oven en ook wasmachine vraagt maar heel kort piek vermogen. Dit zou eenvoudig met een relatief kleine accu (eventueel van je auto) op te vangen.Insert12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:32:
[...]
Daarom. Hier trekken we nu op het moment 4,5kW met een inductiekookplaat aan, de wp en een oven tegelijkertijd. En dan staat de wp nog op een laag pitje te draaien. Voor de hele wijk is dat best heftig.
Bovenstaande kan allemaal op ons huidige net. Het enige wat moet gebeuren is dit gedrag te stimuleren, want voor niets gaan mensen de norm niet aanpassen. Het verschil tussen piek en dal tarieven is tegenwoordig de moeite ook niet waard. ‘S nachts wassen bespaard je misschien 2 of 3ct op een wasbeurt. Afschaffen van energiebelasting 0:00-6:00 en halveren vanaf 20:00 zou een goed en eenvoudig begin zijn.
En redelijk voorspelbaar, dus met een accu op wijkniveau kom je een eind.Deveon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:29:
[...]
Het vermogen is inderdaad hoog, maar de hoeveelheid energie valt reuze mee. Die warmtepomp kan best een half uurtje wachten met draaien en de meeste auto’s laden van 0:00 tot 6:00 weer vol. De kookplaat, oven en ook wasmachine vraagt maar heel kort piek vermogen. Dit zou eenvoudig met een relatief kleine accu (eventueel van je auto) op te vangen.
Bovenstaande kan allemaal op ons huidige net. Het enige wat moet gebeuren is dit gedrag te stimuleren, want voor niets gaan mensen de norm niet aanpassen. Het verschil tussen piek en dal tarieven is tegenwoordig de moeite ook niet waard. ‘S nachts wassen bespaard je misschien 2 of 3ct op een wasbeurt. Afschaffen van energiebelasting 0:00-6:00 en halveren vanaf 20:00 zou een goed en eenvoudig begin zijn.
Naast de officiële normen scheelt het denk ik ook of meer mensen in de buurt bezig zijn met alternatieven voor de gasketel. Hier is dat voor de meesten nog een ver van m'n bed show. Wanneer de gemeente concrete stappen gaat zetten richting warmtenet of een all electric wijk, gaan meer mensen zich daarmee bezig houden en vergroot dit de acceptatie van warmtepompen.Leen1967 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Officieel is het de geluidsbelasting op de erfgrens die niet boven 45/40 mag komen met een warmtepomp onafhankelijk of het dicht op de gevel is of aan de achterzijde van je perceel. Al zal je daar meestal minder overlast veroorzaken.
Of je moet in de zomer volop gaan koelen en jouw buitenunit staat net naast het terras van de buren. Die zullen dan misschien niet blij zijn.
Mijn fout, ik wist niet dat met Bejing en Peking dezelfde stad wordt bedoeld.
Ivow85 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 06:57:
[...]
Wanneer een artikel het over Bejing en ook Peking heeft, kan ik dat niet bepaald serieus nemen als een goed stukje journalistiek en twijfel ik zeer aan de kwaliteit van het artikel.
Het is als zeggen in een Engelstalig artikel dat in De Haag en ook in The Hague er iets aan de hand is. No shit, als je het twee keer over dezelfde stad hebt.
Colums zijn natuurlijk ook geen echte journalistiek, maar gewoon het (vaak ongfundeerd) ventileren van de eigen mening van de columnnist, danwel een stukje fictie om gewoon wat aandacht te trekken en stennis te schoppen.
Inderdaad die warmtepompen, isolatie, zonnepanelen, windturbines en elektrische voertuigen gaan de wereld niet redden als er geen andere grote technische doorbraken komen (zoals carbon removal en een manier om groene energie op te slaan).FreakNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:31:
[...]
![]()
![]()
Ondanks dat het een aanmatigend artikel is;
Ik kom voor mijn werk in heel veel landen. En dan niet in Spanje of Griekenland of zelfs maar Slovenië of Albanië. Maar denk aan (inderdaad) China maar ook andere (in veel opzichten 3e wereld)landen als Kazachstan, Egypte, Brazilië, Azerbeidzjan, Jordanië, Nigeria, Angola, Panama, etc…
Wat ik daar allemaal gezien heb… Die paar paneeltjes en EV in de EU gaat de wereld echt niet redden… Ik ben voor het goeie voorbeeld geven hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar er is een veel langere weg te gaan dan de mensen in hun EU-bubbel denken/hopen en ik betwijfel persoonlijk ten zeerste of we überhaupt nog op het rechte pad komen als mensheid… Het zou ook zomaar over kunnen zijn over pakweg 5000 jaar. Waarbij die laatste 500 jaar niet prettig zullen zijn…
Ergerlijk is dat de winst van de elektrische auto`s die nu rondrijden al teniet wordt gedaan door al die zware SUVs. Dat er nog steeds volop geïnvesteerd wordt in fossiele energie. Dat de cruiseschepen nog steeds groter worden. Dat de vliegtickets nog steeds te goedkoop te zijn. Dat er nog steeds miljardensubsidies (EU) naar intensieve veehouderij gaan. Ga zo maar door...
Daarom raad ik iedereen aan het volgende artikel te lezen.
DE ONBEWOONBARE AARDE
Not for the faint of heart! The Uninhabitable Earth: Famine, economic collapse, a sun that cooks us: What climate change could wreak — sooner than you think. By David Wallace-Wells uit 2017..
Based on the worst-case scenarios foreseen by science, his article portrayed a world of drought, plague and famine, in which acidified oceans drown coastal homelands, dormant diseases are released from ancient ice, conflicts surge, economies collapse, human cognitive abilities decline and heat stress becomes more intolerable in New York City than in present-day Bahrain.
Er was de nodige kritiek op dit artikel.. Maar veel journalisten steunen de schrijver van het artikel en zeggen dat er geen bewijs is voor serieuze feitelijke fouten.
Read an extract from The Uninhabitable Earth: A Story Of The Future, by David Wallace-Wells
[ Voor 64% gewijzigd door strohalm op 07-01-2024 23:42 ]
Ja haha.SPee schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:06:
Niemand meer een cv ketel is één ding. Maar wat komt er voor in de plaats?
Als ik kijk naar mijn broer in zweden, die gebruikt verschillende manieren van verwarming.Vanwege de hoge (en sterk wisselende) electra prijzen proberen ze daar wel om het electriciteitsverbruik klein te houden.
- Hout: een houtkachel (soms ook houtfornuis) voor algemene verwarming
- Infraroodpanelen voor de zithoek en boven het bed
- Warmtepanelen voor de badkamer
- Electrische verwarming voor het water
- Dekens en extra kleding
Wat ik nog heb voor nood is een Chinese dieselheater in behuizing met dieseltankje van 8kw.
Zie hiervoor Ali je hebt ze al voor €110,-
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden.
https://a.aliexpress.com/_m0p8abO
Lucht kanalen 80mm in en uitgaand, diesel circuit en lucht circuit compleet gescheiden.
Kastje buiten tegen de muur geschroefd, regen kapje erboven.
Loopt op 12v accu die wordt opgeladen door een zonnepaneel. Bizar hoelang die draait op een 5liter diesel!
Ik gebruik hem nooit maar als hobby eens mee geëxperimenteerd en mocht nou ooit de Elektra er eens een paar dagen af liggen -> mij niet bellen
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 07-01-2024 23:05 ]
Carbon removal lijkt mij onzin, de (groene!) energie benodigd voor die apparatuur kunnen we beter elders gebruiken om grijze energie te vervangen. Kan mij niet voorstellen dat het anders efficiënter is.strohalm schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:52:
[...]
Inderdaad die warmtepompen, isolatie, zonnepanelen, windturbines en elektrische voertuigen gaan de wereld niet redden als er geen andere grote technische doorbraken komen (zoals carbon removal en een manier om groene energie op te slaan).
Deveon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:29:
[...]
Het vermogen is inderdaad hoog, maar de hoeveelheid energie valt reuze mee. Die warmtepomp kan best een half uurtje wachten met draaien en de meeste auto’s laden van 0:00 tot 6:00 weer vol. De kookplaat, oven en ook wasmachine vraagt maar heel kort piek vermogen. Dit zou eenvoudig met een relatief kleine accu (eventueel van je auto) op te vangen.
Dat zijn allemaal excuses voor het feit dat het net vol zit (op veel plekken) momenteel.Insert12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:56:
[...]
En redelijk voorspelbaar, dus met een accu op wijkniveau kom je een eind.
Dat is een beetje als berekenen dat je met een 15pk motor je dikke suv wel kunt voortbewegen.
Als je maar weinig remt en heel langzaam in de 1 een heuvel op gaat.
Dan is continue het net blijven uitbreiden is zoals allemaal in een dikke SUV met 600 pk te gaan rijden omdat we het misschien een keer nodig hebben. Als iets vol zit op het ene moment en praktisch leeg op het andere moment dan is het toch een no-brainer om te motiveren om dat te gaan schuiven? We bouwen toch ook geen grotere supermarkt zodat iedereen op zaterdag kan komen? Met de wegen doen we deze achtelijke aanpak al en het is niet alleen ontzettend duur maar het helpt voor geen meter. Meer doen met minder zou altijd de eerst overweging moeten zijn.Technician- schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:11:
[...]
Dat zijn allemaal excuses voor het feit dat het net vol zit (op veel plekken) momenteel.
Dat is een beetje als berekenen dat je met een 15pk motor je dikke suv wel kunt voortbewegen.
Terug naar jou voorbeeld, heb je die dikke SUV wel nodig? Want met 15pk in een Up! kom je al een stuk verder.
De anologie is meer dat je in een plugin hybrid geen benzine motor voor alle pieken nodig hebt, maar dat je pieken met de electromotor opvangt.Technician- schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:11:
[...]
Dat zijn allemaal excuses voor het feit dat het net vol zit (op veel plekken) momenteel.
Juist de dynamiek is wat nodig is, niet alleen maar dom meer kabels neer plempen zodat iedereen altijd een "garantie" op piek vermogen heeft.
In mijn voorbeeld is de SUV de WP + electrische autotjeDeveon schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Dan is continue het net blijven uitbreiden is zoals allemaal in een dikke SUV met 600 pk te gaan rijden omdat we het misschien een keer nodig hebben. Als iets vol zit op het ene moment en praktisch leeg op het andere moment dan is het toch een no-brainer om te motiveren om dat te gaan schuiven? We bouwen toch ook geen grotere supermarkt zodat iedereen op zaterdag kan komen? Met de wegen doen we deze achtelijke aanpak al en het is niet alleen ontzettend duur maar het helpt voor geen meter. Meer doen met minder zou altijd de eerst overweging moeten zijn.
Terug naar jou voorbeeld, heb je die dikke SUV wel nodig? Want met 15pk in een Up! kom je al een stuk verder.
De UP is de hr ketel bij goed geïsoleerd huis en en een euh UP.
Dan hoef je niets te doen aan het verzwaren vh net he?
Zelfde als met de wegen, als meer mensen thuiswerken is er ook geen overbelasting.
Maar beetje flauw dit I know.
Het gaat mij alleen om de volgende zaken:
- overheid heeft beslist, geen aardgas meer
- deze beslissing vind ik voorbarig en onvoldoende doordacht
- er is niet veel mis met aardas totdat de transitie is afgerond.
- de gevolgen voor het wel volgen van het thuisladen en warmtepompen all electric in bestaande huizen is (nog steeds) niet goed doorgerekend en voorzien van kosten
- kosten en baten moeten in balans blijven.
Ik blijf deze discussies heel erg interessant vinden. Ik heb een paar jaar geleden mijn C.V. laten vervangen door een onwijs ervaren monteur. Tijdens de montage liet hij de brander zien (Intergas HRE)... Deze was zo groot als twee melkpakken. Als je je dan bedenkt hoe efficient deze ketels zijn geworden en na verhouding zoveel power kunnen leveren om een compleet huis van 3 verdiepingen kunnen verwarmen zet je dat wel aan het denken. Ik kon me niet voorstellen dat elektrisch ooit een alternatief kon worden. Ik heb een goed geïsoleerd huis maar door ligging en opzet van het dak zijn eigenlijk geen opties voor dingen zoals zonnepanelen. Mijn buren hebben meerdere airco units hangen en ik wordt inmiddels gestoord van het het gedreun van deze apparaten en houdt mijn hart vast als iedereen straks allerhande airco's en warmtepompen buiten hebben staan. Dan moet ik straks ook nog eens geluidsisolatie gaan aanbrengen...
@Technician- Vooropgesteld - elke analogie heeft zwakke punten (min of soms meer)
Wat bedoel je met "niet veel mis" in
"er is niet veel mis met aardgas totdat de transitie [welke?] is afgerond"
Wie moet trouwens de gevolgen en voor wie doorrekenen?
Er zijn diverse partijen die mee willen en soms moeten doen.
Kosten en baten moeten in balans blijven? Voor wie is hier de vraag,
ook hierin moet waarschijnlijk een keuze gemaakt worden.
We kunnen wel blijven rekenen tot we een ons wegen maar daar schieten we niets meer op. Nieuwbouw toont al aan dat all-electric en een elektrische auto prima samen gaat. Dit is overigens ook een redelijk voorkomende situatie in een nieuwbouwwijk. Grootste probleem is alleen terugleveren van zonnepanelen, zeker als de aannemer álle (excuus)paneelen in de wijk op dezelfde fase heeft gezet en niet begrijpt dat een kookgroep op 3 fase hoort.
Gezien we daarmee in de praktijk een werkbare alternatief op het verbranden van zaken hebben gerealiseerd (in ieder geval aan de vraag kant) is het vervolgens een kwestie van kijken waar dit in de bestaande bouw ook mogelijk is. Nu moeten we zeker niet preventief CV ketels gaan vervangen voor warmtepompen, maar als die toch vervangen moet worden dan zal ieder de overweging wel maken. Grotendeels dankzij de overheid die eindelijk een lange termijn visie toont en verder kijkt dan de verkiezingen, met elektrische auto's zien we weer het tegenovergestelde (MRB).
Voor zowel de warmtepompsector, gassector en het energienet is het overigens cruciaal dat we niet te hard gaan in de transitie. Niets mis met gas als een warmtepomp niet voldoet, net als dat er niets mis is met diesel waar een elektrische auto niet voldoet. Zowel de productiecapaciteit als expertise is er niet voldoende om in korte termijn over te gaan en de oude industrie moet ook de kans krijgen om rustig af te bouwen.
Verder heb ik trouwens de duurzaamheid drang voor het milieu ook nooit echt zo gezien. Persoonlijk denk ik dat in de hogere kringen meer speelt dat Europa onafhankelijker moet worden van geïmporteerde energie, deels ook gerelateerd aan de onrust in Oekraine (die al meer dan tien jaar speelt, maar niet relevant voor hier). Het milieu lijkt meer een middel om het te promoten zonder de noodzakelijke leveranciers teveel in een kwaad daglicht te zetten.
Deze transitie vereist echter een lange termijn visie. Momenteel zijn we nog afhankelijk van geïmporteerde energie en diverse bronnen binnen Europa worden beperkt vanwege "not in my backyard". Dit is echter geen vereisten om in ieder geval de vraagkant de elektrificatie vast in te zetten, ook op kolen is dat vaak al efficienter. Zonnepanelen, windmolens en accu's importeren we ook maar dat is eenmalig. Hopelijk zet de EU ook in op het recyclen hiervan zodat we hier de zelfzame grondstoffen hierin ook hier kunnen houden.
Voor ons net zie ik echter niet waarom we niet de vraag kunnen balanceren in plaats van maar gewoon dikkere kabels neer te leggen. We kunnen die financiering beter meegeven aan de inwoners die bereid zijn om niet alles nu te willen maar prima willen meedenken om het slimmer te doen. Was dat niet ooit ook de gedachte achter het daltarief? Het daltarief zet echter weinig zoden aan de dijk vanwege de energiebelasting.
Gezien we daarmee in de praktijk een werkbare alternatief op het verbranden van zaken hebben gerealiseerd (in ieder geval aan de vraag kant) is het vervolgens een kwestie van kijken waar dit in de bestaande bouw ook mogelijk is. Nu moeten we zeker niet preventief CV ketels gaan vervangen voor warmtepompen, maar als die toch vervangen moet worden dan zal ieder de overweging wel maken. Grotendeels dankzij de overheid die eindelijk een lange termijn visie toont en verder kijkt dan de verkiezingen, met elektrische auto's zien we weer het tegenovergestelde (MRB).
Voor zowel de warmtepompsector, gassector en het energienet is het overigens cruciaal dat we niet te hard gaan in de transitie. Niets mis met gas als een warmtepomp niet voldoet, net als dat er niets mis is met diesel waar een elektrische auto niet voldoet. Zowel de productiecapaciteit als expertise is er niet voldoende om in korte termijn over te gaan en de oude industrie moet ook de kans krijgen om rustig af te bouwen.
Verder heb ik trouwens de duurzaamheid drang voor het milieu ook nooit echt zo gezien. Persoonlijk denk ik dat in de hogere kringen meer speelt dat Europa onafhankelijker moet worden van geïmporteerde energie, deels ook gerelateerd aan de onrust in Oekraine (die al meer dan tien jaar speelt, maar niet relevant voor hier). Het milieu lijkt meer een middel om het te promoten zonder de noodzakelijke leveranciers teveel in een kwaad daglicht te zetten.
Deze transitie vereist echter een lange termijn visie. Momenteel zijn we nog afhankelijk van geïmporteerde energie en diverse bronnen binnen Europa worden beperkt vanwege "not in my backyard". Dit is echter geen vereisten om in ieder geval de vraagkant de elektrificatie vast in te zetten, ook op kolen is dat vaak al efficienter. Zonnepanelen, windmolens en accu's importeren we ook maar dat is eenmalig. Hopelijk zet de EU ook in op het recyclen hiervan zodat we hier de zelfzame grondstoffen hierin ook hier kunnen houden.
Voor ons net zie ik echter niet waarom we niet de vraag kunnen balanceren in plaats van maar gewoon dikkere kabels neer te leggen. We kunnen die financiering beter meegeven aan de inwoners die bereid zijn om niet alles nu te willen maar prima willen meedenken om het slimmer te doen. Was dat niet ooit ook de gedachte achter het daltarief? Het daltarief zet echter weinig zoden aan de dijk vanwege de energiebelasting.
Ik verwijs puur naar de overheids besluiten.dunklefaser schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:47:
@Technician- Vooropgesteld - elke analogie heeft zwakke punten (min of soms meer)
Citaat van RVO:
Nederland gooit bij voorbaat de aardgas optie eruit.Hoe lang kan ik nog koken en stoken op gas?
De Rijksoverheid wil de CO2-uitstoot verminderen door over te stappen op duurzame energie. Daarom kunt u vanaf 2050 in principe niet meer koken op gas of stoken op aardgas. Dan kan dit alleen nog met duurzame installaties. Voor de aankoop van deze installaties kunt u subsidie krijgen.
En dat is, denk ik, gewoonweg fout.
Al zullen we de gevolgen pas over 10 jaar echt gaan zien.
De economische situatie van de Duitse industrie baart mij grote zorgen voor de hele EU economie in is ook ingegeven door al te doldwaze besluiten op gebied van energie (en nog veel meer maar de energiewende heeft er alles mee van doen)
Verwijderd
Het probleem met de huidige daltarief is dat de energie s' nachts goedkoper is wanneer de zon niet schijnt en er weinig energie beschikbaar is. Wat betreft zou beter zijn om dal tarief in te voeren van 10:00 tot 15:00.
Heel goed voorbeeld zijn die elektrische auto's. Grootste deel hier van worde nachts opgeladen tegen dal tarief op energie wat opgewekt wordt doormiddel van fossiele energie.
En waar kompleet fout gaat met de elektrische auto's is dat wegenbelasting voordeel alleen maar groter naar hoe zwaarder de auto is. Beter was een vaste korting geweest van 50 euro per maand op de wegenbelasting zodat men meer gestimuleerd wordt om voor een kleine lichte elektrische auto te gaan.
Heel goed voorbeeld zijn die elektrische auto's. Grootste deel hier van worde nachts opgeladen tegen dal tarief op energie wat opgewekt wordt doormiddel van fossiele energie.
En waar kompleet fout gaat met de elektrische auto's is dat wegenbelasting voordeel alleen maar groter naar hoe zwaarder de auto is. Beter was een vaste korting geweest van 50 euro per maand op de wegenbelasting zodat men meer gestimuleerd wordt om voor een kleine lichte elektrische auto te gaan.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2024 11:37 ]
Steeds vaker zie je toch juist dat als je een auto thuis kan laden men kiest voor een dynamisch contract waarbij je juist profiteert van de goedkopere schonere energie. Helemaal omdat dit steeds makkelijker te automatiseren is via bv een app.Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:31:
Het probleem met de huidige daltarief is dat de energie s' nachts goedkoper is wanneer de zon niet schijnt en er weinig energie beschikbaar is. Wat betreft zou beter zijn om dal tarief in te voeren van 10:00 tot 15:00.
@Technician- Een geruststellend? citaat van de RVO: Tot 2050 is er nog aardgas beschikbaar.
En wie zou, volgens jou dan, de "weg van het gas" in NL weer terugdraaien en de gaskraan weer open~?
En over 10 jaar zien we dan welke gevolgen? - Misschien heeft NL dan H2 i.p.v. CH4,
uiteraard niet voor iedereen.
En wie zou, volgens jou dan, de "weg van het gas" in NL weer terugdraaien en de gaskraan weer open~?
En over 10 jaar zien we dan welke gevolgen? - Misschien heeft NL dan H2 i.p.v. CH4,
uiteraard niet voor iedereen.
Waarom blijf je toch zo hardnekkig de voordelen negeren? Op gas stoken is hopeloos inefficiënt en zorgt voor hopen extra CO2 uitstoot. Klaar.Technician- schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Ik verwijs puur naar de overheids besluiten.
Citaat van RVO:
[...]
Nederland gooit bij voorbaat de aardgas optie eruit.
De economische situatie van de Duitse industrie baart mij grote zorgen voor de hele EU economie in is ook ingegeven door al te doldwaze besluiten op gebied van energie (en nog veel meer maar de energiewende heeft er alles mee van doen)
Verdere discussie is in feite zinloos als je die voordelen telkens weer niet benoemt.
Gasketels zijn niet efficiënt. Je hebt gelijk over de kleine plek die ze innemen en de enorme hoeveelheid warmte die ze kunnen produceren. Maar dat is nu ook juist de reden waarom veel huizen in Nederland nog steeds zo beroerd geïsoleerd zijn. Er was gas genoeg.T-Blizzard schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:41:
Ik blijf deze discussies heel erg interessant vinden. Ik heb een paar jaar geleden mijn C.V. laten vervangen door een onwijs ervaren monteur. Tijdens de montage liet hij de brander zien (Intergas HRE)... Deze was zo groot als twee melkpakken. Als je je dan bedenkt hoe efficient deze ketels zijn geworden en na verhouding zoveel power kunnen leveren om een compleet huis van 3 verdiepingen kunnen verwarmen zet je dat wel aan het denken. Ik kon me niet voorstellen dat elektrisch ooit een alternatief kon worden. Ik heb een goed geïsoleerd huis maar door ligging en opzet van het dak zijn eigenlijk geen opties voor dingen zoals zonnepanelen. Mijn buren hebben meerdere airco units hangen en ik wordt inmiddels gestoord van het het gedreun van deze apparaten en houdt mijn hart vast als iedereen straks allerhande airco's en warmtepompen buiten hebben staan. Dan moet ik straks ook nog eens geluidsisolatie gaan aanbrengen...
Het geluid kan een issue zijn bij slechte plaatsing en daar moet absoluut aandacht aan besteed worden.
Ik ben ervan overtuigd dat het geen issue hoeft te zijn, als bij mij zelfs een 16 kW warmtepomp vrijwel niet te horen is. En al helemaal niet in de winter waar je altijd binnen bent.
Overdrijven we niet een beetje in de benodigde netverzwaring die nodig zou zijn voor de WP's (ev's, okey die moet je niet tegelijkertijd gaan laden)?
Nog niet zo lang geleden waren we, naja mijn ouders, +-200w kwijt om de woonkamer en keuken alleen al van verlichting te voorzien. De koelkast gebruikte pakweg 1kwh per dag, oude vvw pomp, de wasmachine slurpte stroom, oude mv box wilde ook wel en dan nemen we de crt TV en alle overige apparatuur niet mee. Stand-by verbruik is niet eens 1/4e van wat het toen was.
In de straat alleen al staan 4 lantaarnpalen met destijds 400w Philips SON-T, dat zal nu ook een fractie zijn; laat staan de rest van het Nederlandse wegennet
En dan kan nu een 5kw warmtepomp niet uit?
Nog niet zo lang geleden waren we, naja mijn ouders, +-200w kwijt om de woonkamer en keuken alleen al van verlichting te voorzien. De koelkast gebruikte pakweg 1kwh per dag, oude vvw pomp, de wasmachine slurpte stroom, oude mv box wilde ook wel en dan nemen we de crt TV en alle overige apparatuur niet mee. Stand-by verbruik is niet eens 1/4e van wat het toen was.
In de straat alleen al staan 4 lantaarnpalen met destijds 400w Philips SON-T, dat zal nu ook een fractie zijn; laat staan de rest van het Nederlandse wegennet
[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 10-01-2024 12:00 ]
Huishoudens hebben over het algemeen nu meer elektrische apparaten dan 20 jaar geleden. Daarnaast, als netbeheerders nu al aangeven nieuwe woningen niet te kunnen aansluiten (en er wordt een diesel generator neergezet) dan is het niet overdreven.silverball schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:58:
Overdrijven we niet een beetje in de benodigde netverzwaring die nodig zou zijn voor de WP's (ev's, okey die moet je niet tegelijkertijd gaan laden)?
Hier de afgelopen 24 uur met een 5kW warmtepomp een auto aan de lader 6kW en de vaatwasser die 2 pieken geeft.silverball schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:58:
/f/image/fpHtO2xta3vXQZI83oUmEyJM.png?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Drie jaar geleden hebben we bij Enexis een onderzoek gehad bij een paar honderd medewerkers over bandbreedte beperking; hieruit bleek dat niet zozeer de warmtepompen (die vooral laag continue draaien) maar vooral de elektrische auto's problematischer waren, deze kunnen soms wel de maximale aansluitwaarde trekken. Als deze bewuster geladen werden (bijvoorbeeld niet direct snel bij thuiskomst maar langzaam in de nacht) was het probleem al veel beheersbaarder.silverball schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:58:
Het grafiekje van @klump4u geeft dit ook goed weer; is het nodig om de auto in een paar uur vol op te laden als het laden zeer vroeg in de ochtend al klaar is? Vaak is het niet nuttig en kan dit ook langzamer over meer uren. En nu heeft hij ook nog een relatief trage 6 kW lader, het effect kan nog veel groter zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door psy op 10-01-2024 12:14 ]
prima, dat lijkt jou fout maar veel experts denken daar anders over. Het is juist nodig een lange-termijn doel neer te zetten want zonder gebeurt er heel. weinig. Dus is het prima verdedigbaar om aardgas uit te faseren.Technician- schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Ik verwijs puur naar de overheids besluiten.
Citaat van RVO:
[...]
Nederland gooit bij voorbaat de aardgas optie eruit.
De wind stopt niet als de zon ondergaat, maar een groot deel van de industrie en bedrijfspanden wél. Denk maar niet dat die paar warmtepompen en elektrische auto's een aanzienlijk impact heeft op het totale energie (niet enkel stroom) verbruik van Nederland. Laat de particulier maar profiteren van goedkope nachtstroom en overdag van lokale zonnepanelen om het stroomnet te ontzien. De industrie kan dan profiteren van voordelige stroom overdag (de reden waarom ze ook geen energiebelasting betalen) en hiermee ook hun processen elektrificeren. Het aanbod van duurzame elektriciteit komt later wel, elektrische auto's moesten ook tegelijk groeien met de laadpalen. Het kip hoeft niet te wachten op het ei, stroom is er al.Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:31:
Beide zijn waar: zowel de planeet wordt erg extreem als populariteit warmtepompen en de stilstaande elektrische auto als energie handelaar - winst machine.
Waar staan de feiten dat gasloos zijn niet werkt? Vooral langere termijn?
Waar staan de feiten dat gasloos zijn niet werkt? Vooral langere termijn?
[ Voor 3% gewijzigd door Harm_H op 10-01-2024 14:05 ]