vso schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:03:
[...]
wat een kul uitspraak(lees algemene mening) tenzij we voor nieuwe kern/fusie centrales gaan, waar je zelfs oude kerncentrale afval nog kan hergebruiken (minder dan paar gram afval versus tonnen) anno nu, is dit gewoon onzin. elektra moet goedkoper/efficenter om CO2 productie te minderen veel meer aanbod/capacitiet nodig.
Voor nu is CO2 of dat nu gas/elektrisch is niet de focus maar de manier waarop we verbruiken
1 --> De productie van WP en boilervaten + de benodigde pijpen produceert net zoveel of niet meer dan oude CV techniek in de het productie proces dan het wellicht bespaart, of je nu elektrisch of gasgestookte metaal smelterij-en hebt. en dan heb ik het nog niet over productie van bijvoorbeeld windmolens of glas voor de PV installatie(s) of de energie die nodig is voor de accu's
om niet verder al te negatief door te gaan --> enige zinnige is dat we zuiniger gaan bouwen & na isoleren van bestaande woningen.
Maar net zoals verwarmen linksom/rechtsom gewoon veel energie vraag zit
80% in huis verwarmen
15% in SWW (douchen /(af)was oftewel warm water)
2-5% koken
Die getallen veranderen als je je huis zuiniger maakt maar dat ga je elektrisch niet opvangen. tenzij je goed geisoleerd hebt.. en dan nog is overstap naar elektra onzinnig.
[...]
Ik vraag me af hoever je je verdiept hebt in Kernenergie, anno nu is dat niet meer zo vervuilend als 50 jaar terug. technieken zijn stukken beter / efficienter, en zoals hierboven aangegeven je kan zelfs afval van oude centrales alsnog als brandstof (hergebruiken) om het afval wat er is te reduceren naar "vingerhoedjes" hoeveelheden.
TLDR Gas OF elektra .. is voor de individuele (gezin) huishouden een druppel op een gloeiende plaat en het is niet slecht om zelf te beginnen maar je zit wel in de marge te etteren de industrie(en) kunnen 20x meer resultaat boeken.
Een heel verhaal en daar hou ik van, want vaak betekent dat dat men de moeite heeft genomen om ook de nuance te beschrijven, niet alleen enkele on-onderbouwde zwart/witte punten.
Maar ik kan geen logica vinden in wat je zegt.
Waarom vind je het een kulverhaal dat gas slecht is om te gebruiken? Kan dat te maken hebben met dat je het niet eens bent met onderzoeken die aantonen dat oa het gebruik van aardgas voor verwarmen bijdraagt aan groeiende problemen met het klimaat?
Ik denk dat gas een schaars goed is en nog meer wordt. Blijvend gebruik er van zal ons naast de voortgaande milieuschade die het veroorzaakt, ook erg afhankelijk maken van andere landen. Dat zal meer en meer financiele druk zal gaan leggen op mensen die nog (veel) gas blijven gebruiken.
Je begint over kernenergie. Dat klinkt altijd aardig, maar met de beperkte info die ik er over gelezen heb gaan de kosten van het bouwen van nieuwe kerncentrales op geen enkele manier opwegen tegen het beperkte nut ervan. Dat nog los van dat de bouw lang zal duren en het gebruik van kernenergie meer kernafval zal voortbrengen waar we (nog) geen goede oplossing voor hebben. Plus dat een kerncentrale handig kan zijn, tot er iets mis gaat. Dan heb je een enorm probleem (understatement) en kosten waar je niet over na wil denken.
Ik ben met je eens dat isoleren van een woning een goede zaak is. Maar voor mij staat dat los van de keuze voor verwarmen via een warmtepomp of via een cv-ketel. Het is in alle gevallen nuttig. Bij gebruik van een warmtepomp vermindert het het verbruik van kWh's, juist op momenten dat er veel verbruikt wordt dus erg nuttig.
Zowel de produktie van warmtepompen als cv-ketels, windmolens, zonnepanelen etc. belasten het milieu. Het is altijd goed dat er wegen gezocht worden om dit zo te doen dat er een goede balans komt tussen efficiente produktie, en efficient maar ethisch verantwoorde produktie en gebruik van grondstoffen. Het lijkt er op dat daar nog wel één en ander te verbeteren valt, maar ik denk dat geen enkele verandering, overgang, zonder groeistuipen gebeurt. Dat was bij de overgang van kolen en hout naar aardgas volgens mij niet anders.
Het verschil, financieel gezien, tussen verwarmen met aardgas en elektriciteit kon wel eens groter zijn dan je denkt. Wij gingen van een maandbedrag voor energie van 120 euro (onder een extreem gunstig contract) naar nu (met het zelfde contract maar zonder gas) een negatief maandbedrag van rond de 30 euro. Dat met 8 zonnepanelen en all electric. Ja, daar hebben we geld voor uitgegeven, maar het lijkt er op dat we dat echt wel gaan terugverdienen, onverwacht. Ik vind het geen druppel op de gloeiende plaat. Bovendien zijn we nu minder afhankelijk van wat er gebeurt met gas en de toekomstige prijs ervan.
De renteloze lening voor verduurzaming die mogelijk is voor mensen met een laag- tot middeninkomen zou best veel mensen kunnen helpen denk ik.
Verder duurt de overgang nog tot 2050. Dat is een hele tijd. Doorgaans worden termijnen bijgesteld als een plan redelijkerwijs niet te halen valt maar gezien de termijn lijkt me nu niet een goed moment dat te doen.
Mijn tip, check de plannen voor de energie-transitie van je gemeente voor jouw wijk. Op die manier kan je een geinformeerde keuze maken voor wat te doen met verduurzaming van jouw (algemeen)