Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-04 09:10
Ik wil graag delen hoe ik in stappen redelijk goedkoop mijn woning gasloos heb gekregen.
Misschien dat anderen er iets mee kunnen of er geïnspireerd door raken.

Sinds vorig jaar, 28-7-2022, heb ik zonnepanelen liggen.
Natuurlijk hier advies gevraagd en gekregen.
Kosten €4600 excl. BTW.

Ik heb geluk gehad met een goede TLV (wel ook dankzij Tweakers, van €0,67 bij United Consumers. Met een teruglevering van 2500 kWh, dus een dikke €1650 teruggekregen.
Dat nog buiten de besparing van salderen van de vorige energieleverancier en bij UC zelf, samen nog zo'n .1750 kWh, dus goed voor zo'n €700.

Dit bedrag heb ik juli dit jaar, 12-7-2023, geïnvesteerd in een L/L-warmtepomp, oftewel een airco.
Wederom met Tweaker-advies.
Deze heeft me in €2100 gekost.
Plus nog de aanleg van een groep in de meterkast door een elektricien; €250.

Eerder, exacte datum weet ik niet meer, ergens voorjaar dit jaar, heb ik een 1-fase 2-pits inductiekookplaat gekocht, €100.

En eind augustus heb ik een elektrische boiler gekocht en die is gisteren 10-10-2023, geïnstalleerd (door een kennis).
Kosten boiler €189 (maar ik had bij Bol.com nog €50 korting) en €100 installatiemateriaal (koperen leidingwerk en dergelijke).

Totale investering dus zo'n €7300.
Besparing eerste jaar zonnepanelen €2350.
Jaarlijkse besparing gas sowieso €300 vaste kosten, plus zo'n 400m3 aan gasverbruik. En de verdere besparing (waarschijnlijk opbrengst) op stroom. Ik verwacht nog altijd netto terug te leveren ipv te verbruiken.
Grof gerekend en geschat denk ik dat ik nu jaarlijks ipv een rekening van €1000 een kleine bedrag zal ontvangen.
Dan heb ik de volledige investering na zo'n 5 tot 6 jaar terugverdiend. En daarna blijf ik het voordeel houden van een geld krijgen op de energierekening ipv betalen.

(En wellicht in de toekomst dat er toch een warmtepompboiler komt, afhankelijk van mijn werkelijke verbruik nu met de e-boiler en of er een besparing in zit.)

Ik heb de gaskraan dichtgedraaid en de afmelding bij de gasleverancier is goed gegaan. Wel benieuwd naar het vervolg hierin via de Tweakersroute...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:09
Mooi voorbeeld! Vraag is wel hoe je gaat uitkomen als salderen is afgeschaft?
Daarnaast had je al een vrij laag gasverbruik dus waarschijnlijk een goed geïsoleerde en/of kleine woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-04 15:11
@Truus01 Vermelding van je ferrarismeter is misschien nog een zinvolle toevoeging.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je moet de winter nog door he ;) Ik vind het wel knap als je totale energieverbuik (elektra+verwarmen+koelen) gedekt is met 12 (?) zonnepanelen en je ook nog overschot hebt. Op hoeveel graden zet je de temperatuur in de woning komende winter?

Ter vergelijking, ik heb een redelijk nieuwe woning met 8 panelen. We gebuiken niet veel maar alle opgewekte elektra gaat op aan elektra en 's zomers koelen op de 1e verdieping.

[ Voor 27% gewijzigd door Cheesy op 11-10-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 14:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Nice. Misschien ook goed om iets aan te geven van je woonruimte en gezinssamenstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 13:13

Whuzz

Dodgeball!

Cheesy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:36:
Je moet de winter nog door he ;) Ik vind het wel knap als je totale energieverbuik (elektra+verwarmen+koelen) gedekt is met 12 (?) zonnepanelen en je ook nog overschot hebt. Op hoeveel graden zet je de temperatuur in de woning komende winter?

Ter vergelijking, ik heb een redelijk nieuwe woning met 8 panelen. We gebuiken niet veel maar alle opgewekte elektra gaat op aan elektra en 's zomers koelen op de 1e verdieping.
Dit ja. Wij hebben 11 panelen en dekken daarmee maar zo'n 80% van ons verbruik af (electrische auto niet meegerekend) en dan stoken we nog gewoon op gas...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Mooi gedaan, vraag is wel, welke soort woning en hoeveel personen.
Hoe verwarm je de badkamer b.v.
Ik heb ons hoekhuis een tijdje met airco verwarmd maar vond het niet lekker, daarom een wp geplaatst.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:27
Ik ga uit van niet zo'n oude tussenwoning gezien het lage gasverbruik.
Ik vraag mij af hoeveel capaciteit de airco heeft in verhouding tot de grootte van de woning en isolatiegraad. Helaas nog geen winter ervaring.
Zelf kook ik al elektrisch en is de airco in bestelling (3,5 kW) Ik heb een tussenwoning uit de 80 er jaren die goed na geïsoleerd is. Plannen voor een warmtepomp boiler zijn er nog niet.
Stroom over heb ik nog niet ondanks de 15 panelen (295Wp) en de EV.
Ik ga ervan uit dat de airco het qua verwarming moet aankunnen. Moet zeker comfortabel zijn als ik 24/7 de airco aan laat staan.
Of ik naar gasloos ga is nog de vraag. Hoe betrouwbaar is het om te vertrouwen op de airco.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ah , ja, goede opmerkingen en vragen!

Ik ben alleen. Het huis is een hoekwoning uit 1960. In het eerste jaar nadat ik het huis gekocht heb, heb ik spouwmuurisolatie laten aanbrengen.

Bovenverdieping (inclusief badkamer) verwarm ik niet. Mocht ik het toch koud krijgen op de slaapkamer, dan wil ik daar desnoods een elektrische radiator (zo'n losstaand ding) aanzetten, maar waarschijnlijk dat de elektrische deken voldoende is. Ik ben overdag niet op de slaapkamer(s) dus is het niet nodig warm te stoken. Badkamer eigenlijk ook zo, die ben ik in en uit. Na het douchen iets meer tijd nodig, maar door het douchen wordt de badkamer warm.
De bedoeling is dus om de benedenverdieping, de woonkamer en wellicht keuken, te verwarmen. De woonkamer is overigens aan de binnenmuur, de keuken is de buitenmuur (en daar staat nog een schuur tegen).
Koelen is sowieso niet de bedoeling, maar wellicht dat ik daar volgende zomer toch anders over denk. ;)

Ik heb een Ferrarismeter. Al weet ik niet wat dat voor verschil maakt, behalve dat mijn inzicht niet zo diepgaand is, buiten de app van de panelen en het zelf bijhouden van de meterstand. ;)
Oh en dat ik automatisch saldeer. Dus tegen de tijd dat er iets met salderen gaat gebeuren...
Waarschijnlijk word ik dan verplicht over te gaan.
Maar ik denk dat eea nog wel even duurt.

Voor die tijd, heb ik de boel al terugverdiend. En is het kijken wat dan zinvol is. Waarschijnlijk gaat eea dan wel wat kosten en is bv die WP-boiler toch een interessantere optie dan de huidige e-boiler.

Inderdaad nog geen winter meegemaakt.
In de echte winter ben ik niet thuis, maar ik ben uitgegaan van de data toen ik wel nog thuis was in de winter. Maar ik kan me voorstellen dat het verwarmen met een airco niet helemaal prettig is.
Dan nog zou ik daar wel voor kiezen, kostentechnisch. Dat is mijn grootste drijfveer geweest.

Ja, inderdaad 12 zonnepanelen, 4495Wp. En sinds die panelen, en de prijsstijgingen, zuiniger geworden met stroom en gas.
Waarschijnlijk zal, omdat ik dus de winter niet thuis ben, het verbruik lager zijn. Dus aan de ene kant is de werkelijke besparing op het verbruik op gas lager, maar aan de andere kant is het stroomverbruik dan ook lager (al is dat niet 'terug te verdienen' met de huidige TLV).
Maar/En, gas wordt alleen maar duurder, dus wordt de besparing wel weer hoger.
De enige exacte bedragen zijn dan ook de investeringen en de opbrengsten van het eerste jaar. Al denk ik dat nu nog 4 à 5 jaar wel reëel is dat het werkelijk terugverdiend is.

In ieder geval is in het ene jaar zonnepanelen mijn verbruik dus ongeveer 1750kWh geweest en nog 2500kWh overschot. En dat overschot gaat zeer waarschijnlijk (net) niet op aan de airco en e-boiler (en koken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:03:

Ik ben alleen. Het huis is een hoekwoning uit 1960. In het eerste jaar nadat ik het huis gekocht heb, heb ik spouwmuurisolatie laten aanbrengen.

Bovenverdieping (inclusief badkamer) verwarm ik niet. Mocht ik het toch koud krijgen op de slaapkamer, dan wil ik daar desnoods een elektrische radiator (zo'n losstaand ding) aanzetten, maar waarschijnlijk dat de elektrische deken voldoende is. Ik ben overdag niet op de slaapkamer(s) dus is het niet nodig warm te stoken. Badkamer eigenlijk ook zo, die ben ik in en uit. Na het douchen iets meer tijd nodig, maar door het douchen wordt de badkamer warm.
De bedoeling is dus om de benedenverdieping, de woonkamer en wellicht keuken, te verwarmen. De woonkamer is overigens aan de binnenmuur, de keuken is de buitenmuur (en daar staat nog een schuur tegen).
Koelen is sowieso niet de bedoeling, maar wellicht dat ik daar volgende zomer toch anders over denk. ;)

Ik heb een Ferrarismeter. Al weet ik niet wat dat voor verschil maakt, behalve dat mijn inzicht niet zo diepgaand is, buiten de app van de panelen en het zelf bijhouden van de meterstand. ;)
Oh en dat ik automatisch saldeer. Dus tegen de tijd dat er iets met salderen gaat gebeuren...

Voor die tijd, heb ik de boel al terugverdiend. En is het kijken wat dan zinvol is. Waarschijnlijk gaat eea dan wel wat kosten en is bv die WP-boiler toch een interessantere optie dan de huidige e-boiler.

In de echte winter ben ik niet thuis, maar ik ben uitgegaan van de data toen ik wel nog thuis was in de winter. Maar ik kan me voorstellen dat het verwarmen met een airco niet helemaal prettig is.
Dan nog zou ik daar wel voor kiezen, kostentechnisch. Dat is mijn grootste drijfveer geweest.

Ja, inderdaad 12 zonnepanelen, 4495Wp. En sinds die panelen, en de prijsstijgingen, zuiniger geworden met stroom en gas.
Waarschijnlijk zal, omdat ik dus de winter niet thuis ben, het verbruik lager zijn. Dus aan de ene kant is de werkelijke besparing op het verbruik op gas lager, maar aan de andere kant is het stroomverbruik dan ook lager (al is dat niet 'terug te verdienen' met de huidige TLV).
De enige exacte bedragen zijn dan ook de investeringen en de opbrengsten van het eerste jaar. Al denk ik dat nu nog 4 à 5 jaar wel reëel is dat het werkelijk terugverdiend is.

In ieder geval is in het ene jaar zonnepanelen mijn verbruik dus ongeveer 1750kWh geweest en nog 2500kWh overschot. En dat overschot gaat zeer waarschijnlijk (net) niet op aan de airco en e-boiler (en koken).
Maar hoe koud wordt het dan tijdens een koude winterdag op zeg je slaapkamer? Ik vermoed dat je al snel onder het douwpunt duikt met enkel spouwmuurisolatie en met een airco stoken beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sluit me aan bij @pagani. Zie daar wel een risico in, zeker ook in de badkamer i.v.m. vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-04 08:43
Ik heb EXACT de zelfde setup. Houd zelfs genoeg stroom over voor een compacte EV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Allemaal leuk en aardig, maar zodra salderen weg valt is de business-case plotseling heel slecht. Want dit hele model is gebaseerd op salderen (opwek in de zomer en dit verbruiken in de winter). Zeker zo'n elektrische boiler is momenteel nog een stuk duurder dan warm water op gas en alleen maar rendabel als je kunt salderen. Daarmee is ook de verwachting dat je geld blijft krijgen op de energierekening is zonder salderen per direct verdwenen.

Bij dit soort verhalen vraag ik me dan ook altijd af of er over 5 jaar nog steeds wordt gedacht dat het de goede oplossing is geweest. Ik ben daarom bewust niet van het gas aan het gaan en heb simpelweg meerdere opties gepakt waardoor ik kan kiezen (b.v. verwarmen kan ik via CV, airco of houtkachel-CV)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
@pagani
Ik heb al langer de radiatoren op de bovenverdieping dicht staan en daar geen last van gehad.
redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:04:
Allemaal leuk en aardig, maar zodra salderen weg valt is de business-case plotseling heel slecht. Want dit hele model is gebaseerd op salderen (opwek in de zomer en dit verbruiken in de winter). Zeker zo'n elektrische boiler is momenteel nog een stuk duurder dan warm water op gas en alleen maar rendabel als je kunt salderen. Daarmee is ook de verwachting dat je geld blijft krijgen op de energierekening is zonder salderen per direct verdwenen.

Bij dit soort verhalen vraag ik me dan ook altijd af of er over 5 jaar nog steeds wordt gedacht dat het de goede oplossing is geweest. Ik ben daarom bewust niet van het gas aan het gaan en heb simpelweg meerdere opties gepakt waardoor ik kan kiezen (b.v. verwarmen kan ik via CV, airco of houtkachel-CV)
Salderen is voorlopig nog niet weg.
Gasgebruik wordt sterk (en steeds meer) ontmoedigd door de overheid, onder andere door steeds hogere belastingen.
Iedereen die van het gas af is en gaat doet dat op basis van salderen. Er is nu eenmaal zon in de zomer en kou in de winter, kan niet anders.
Over 5 jaar is alles weer anders. Waarschijnlijk zit salderen dan in een afbouwfase. Is de gasprijs enorm hoog (voornamelijk door gestegen belastingen). En heb ik de boel al terugverdiend.
Dus waarom zou dit over 5 jaar een slechte oplossing zijn?

Wat ik wel denk mis te lopen zijn subsidies en dergelijk die komen zodra warmtepompen verplicht worden (of zelfs gasloos verplicht wordt). Of dat ik juist tegen die tijd de boel dan wel met subsidie kan vervangen voor duurzame exemplaren.

Overigens, die e-boiler is juist het enige wat niet afhankelijk is van salderen. Die kan ik overdag laten opwarmen als de zon schijnt en 's avonds gebruik van maken. Terwijl de woning verwarmen toch (ook) 's avonds moet en er dan geen zon schijnt. Daar kan ik niet alvast 'voor verwarmen' of de energie opslaan om later te gebruiken.
(Oh, dus misschien over 5 jaar wel aan een accu, dat zou mooi zijn, maar is nu nog onbetaalbaar, zeker voor me.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Overigens is dit hoe het bij mij en voor mij werkt. Dit zal zeker niet dé oplossing zijn voor iedereen.
@mortal Wel mooi dat jij dezelfde setup hebt!

Het is bedoeld om aan te geven dat het wél kan en wellicht ter inspiratie voor anderen.
En dat het dus niet per se allemaal heel duur hoeft te zijn.

Heel misschien moet ik volgend jaar melden dat het allemaal toch niet zo werkt als ik gedacht en gehoopt had.
Maar voor nu ben ik er blij mee en bespaard het me direct op mijn maandelijks lasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Truus01 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:07:
Overigens is dit hoe het bij mij en voor mij werkt. Dit zal zeker niet dé oplossing zijn voor iedereen.
@mortal Wel mooi dat jij dezelfde setup hebt!

Het is bedoeld om aan te geven dat het wél kan en wellicht ter inspiratie voor anderen.
En dat het dus niet per se allemaal heel duur hoeft te zijn.

Heel misschien moet ik volgend jaar melden dat het allemaal toch niet zo werkt als ik gedacht en gehoopt had.
Maar voor nu ben ik er blij mee en bespaard het me direct op mijn maandelijks lasten.
Als je de afgelopen paar jaar handig was door zelf wat te doen en daarbij leuke energiecontractjes hebt afgesloten is het volgens mij onafhankelijk van de setup die je hebt gekozen. Hier is de setup met een 16kW monobloc en 29kW PV inmiddels ook al terugverdient. Dit was een traject waar ik in 2020 mee ben begonnen. Huis is vrijstaand met bedrijfsruimte er achter, beide ca 100 jaar oud. Ik heb hiermee ook zat energie over om EV te rijden en nog 10000kWh te verkopen.

Vanwege de overkill aan PV wordt het na salderen ook makkelijker, vanaf half februari tot half november red ik het hier met een klein dag/nacht accutje. In de winter moet ik nog dan nog ca 2000kWh kopen.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Truus01 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:07:
@pagani
Ik heb al langer de radiatoren op de bovenverdieping dicht staan en daar geen last van gehad.

[...]

Salderen is voorlopig nog niet weg.
Maar zal over een paar jaar hoe dan ook afgebouwd gaan worden. Je ziet dat nu al gebeuren via de energie-maatschappijen die allerlei extra kosten aan het rekenen zijn voor zonnepanelen. Over 5 jaar zal hoe dan ook een groot voordeel van salderen wel verdwenen zijn.
Gasgebruik wordt sterk (en steeds meer) ontmoedigd door de overheid, onder andere door steeds hogere belastingen.
Tegelijkertijd zie je dat ook de stroom steeds duurder wordt. Als je nu b.v. kijkt naar de voordelen van een EV t.o.v. een ICE zijn die ook al grotendeels verdwenen. En dat terwijl de regering nog steeds zegt dat ze EV willen stimuleren. Hetzelfde zie je ook al bij elektra gebeuren. Ik heb er dus weinig vertrouwen in dat elektra daadwerkelijk de goedkoopste optie gaat zijn de komende jaren. Zeker omdat het netwerk het voorlopig simpelweg niet aankan.
Iedereen die van het gas af is en gaat doet dat op basis van salderen. Er is nu eenmaal zon in de zomer en kou in de winter, kan niet anders.
En salderen gaat ooit verdwijnen, ook dat kan niet anders.
Over 5 jaar is alles weer anders. Waarschijnlijk zit salderen dan in een afbouwfase. Is de gasprijs enorm hoog (voornamelijk door gestegen belastingen). En heb ik de boel al terugverdiend.
Dus waarom zou dit over 5 jaar een slechte oplossing zijn?
Omdat het dan de vraag is of op dat moment jouw elektrische optie wel goedkoper is dan de gas-oplossing. Zoals ik al zei heb ik beiden en zal ik zolang ik kan salderen de voordelen hebben van de zonnepanelen/airco etc. (in de afgelopen 3 jaar heb ik die ten slotte al terugverdient) Ik zie alleen goed gebeuren dat ik over 5 jaar weer de CV meer aan het stoken ben omdat in de winter de elektra niet kan concurreren tegen gas.

Daarbij ben ik dus zeker niet tegen wat je aan het doen bent, ik vraag me alleen wel af of helemaal van het gas gaan de goede optie is.
Wat ik wel denk mis te lopen zijn subsidies en dergelijk die komen zodra warmtepompen verplicht worden (of zelfs gasloos verplicht wordt). Of dat ik juist tegen die tijd de boel dan wel met subsidie kan vervangen voor duurzame exemplaren.

Overigens, die e-boiler is juist het enige wat niet afhankelijk is van salderen. Die kan ik overdag laten opwarmen als de zon schijnt en 's avonds gebruik van maken. Terwijl de woning verwarmen toch (ook) 's avonds moet en er dan geen zon schijnt. Daar kan ik niet alvast 'voor verwarmen' of de energie opslaan om later te gebruiken.
(Oh, dus misschien over 5 jaar wel aan een accu, dat zou mooi zijn, maar is nu nog onbetaalbaar, zeker voor me.)
In de winter ga je niet genoeg zon hebben om die e-boiler op te warmen. Je gaat dus in de dure tijd alsnog elektra van het net nodig hebben. Die is dus wel degelijk afhankelijk van salderen.

Uiteindelijk is het enige punt dat ik probeer te maken dat ik me afvraag of volledig van het gas af gaan op langere termijn wel de goede keuze zal zijn. En dan vooral voor de paar wintermaanden (net als @Srednier zou ik hier met een kleine accu ook mijn verbruik van half feb t/m half nov voor 99% af kunnen dekken. )

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:33:

Uiteindelijk is het enige punt dat ik probeer te maken dat ik me afvraag of volledig van het gas af gaan op langere termijn wel de goede keuze zal zijn. En dan vooral voor de paar wintermaanden (net als @Srednier zou ik hier met een kleine accu ook mijn verbruik van half feb t/m half nov voor 99% af kunnen dekken. )
Als je gas als bron pakt kun je daar nog altijd elektriciteit van maken met een rendement van 50% in de gascentrales die we nu hebben. Een goeie warmtepomp doet in de winter een COP van zeg 4. Dus het rendement van gas naar verwarming is met een WP 2x zo hoog als met een gasketel.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Cheesy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:36:

Hij heeft het toch helemaal niet over koelen? En veel mensen verwarmen de bovenverdieping niet. Een lucht/lucht warmtepomp verwarmd vrij snel dus die hoeft ook alleen aan als er iemand thuis is.

Verder moet de winter nog beginnen inderdaad, hij heeft die lucht/lucht warmtepomp net drie maanden, maar zijn gasverbruik was ook laag dus die zal niet 24/7 op 25 graden staan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Srednier schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:40:
[...]
Als je gas als bron pakt kun je daar nog altijd elektriciteit van maken met een rendement van 50% in de gascentrales die we nu hebben. Een goeie warmtepomp doet in de winter een COP van zeg 4. Dus het rendement van gas naar verwarming is met een WP 2x zo hoog als met een gasketel.
Klopt, alleen als je naar de prijzen kijkt komt dat nog vaak niet uit. Zolang de regering geen goed lange-termijnsplan heeft kan het alle kanten op gaan. En aangezien voorlopig het net het niet aankan zie ik de komende tijd nog wel gebeuren dat gas de goedkopere optie zijn.

Milieutechnisch is er natuurlijk geen discussie hierover, maar prijstechnisch wel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Klopt, alleen als je naar de prijzen kijkt komt dat nog vaak niet uit. Zolang de regering geen goed lange-termijnsplan heeft kan het alle kanten op gaan. En aangezien voorlopig het net het niet aankan zie ik de komende tijd nog wel gebeuren dat gas de goedkopere optie zijn.

Milieutechnisch is er natuurlijk geen discussie hierover, maar prijstechnisch wel.
Zeker als veel mensen electrisch gaan in de EU. Ik laat me ook nog niet afsluiten, en misschien kan de aansluiting in de toekomst wel voor iets anders gebruikt worden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Hij heeft het toch helemaal niet over koelen? En veel mensen verwarmen de bovenverdieping niet. Een lucht/lucht warmtepomp verwarmd vrij snel dus die hoeft ook alleen aan als er iemand thuis is.

Verder moet de winter nog beginnen inderdaad, hij heeft die lucht/lucht warmtepomp net drie maanden, maar zijn gasverbruik was ook laag dus die zal niet 24/7 op 25 graden staan.
Wij verwarmen boven ook niet en ons gasverbruik was vorig jaar nog geen 500 m3.
Koelen doen we een paar dagen per jaar als het echt te warm is. We hebben waarschijnlijk wel een groter huishouden dan TS.

Dus samengevat vind ik het knap dat die 400 m3 gas afgedekt wordt door ca. 4 à 5 paneeltjes. Ik zou er zelf nog niet helemaal op vertrouwen (alhoewel je natuurlijk gewoon stroom bij kan kopen mocht je tekort hebben, en de warmtepomp genoeg vermogen heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Ik verwarmde met cv het huis met 800m3 gas, nu verwarm ik het huis met een wp en 2000kWh stroom.
800 x €1,35 = €1080 + €275 + €1355 voor gas per jaar
2000 x €0,35 = €700
€655 voordeliger dus en met salderen €1355 voordeel.
Warm water was 200m3 dus €270
Nu met wpb 500kWh x €0,35 = €175
Voordeel €95 en met salderen €270

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
klump4u schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Ik verwarmde met cv het huis met 800m3 gas, nu verwarm ik het huis met een wp en 2000kWh stroom.
800 x €1,35 = €1080 + €275 + €1355 voor gas per jaar
2000 x €0,35 = €700
€655 voordeliger dus en met salderen €1355 voordeel.
Warm water was 200m3 dus €270
Nu met wpb 500kWh x €0,35 = €175
Voordeel €95 en met salderen €270
En nu de e-boiler die gemiddeld 1800kWh per jaar verbruikt vs een gas-boiler die zo'n 300m3 per jaar verbruikt en dan wordt het 630 euro voor de elektrische versie vs. 405 euro voor gas. Pak daarbij dat je nu al zo'n 200 euro minder aan welkomstkorting krijgt en al heffingen ziet zoals bij VandeBron en de prijzen liggen alweer heel dicht bij elkaar.

Uiteindelijk ligt het er dus heel erg aan wat de regering gaat doen en aangezien het net duidelijk de energietransitie nog niet aan kan zie ik wel extra heffingen op elektriciteit komen om dat te bekostigen.

En nogmaals, je hoeft mij niet te overtuigen dat momenteel elektra voor veel dingen beter is, mijn punt ging alleen om het volledig van het gas gaan wat naar mijn idee nog niet slim is. Ik zie de keuze voor gasvrij echt nog wel in de toekomst problemen opleveren. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat ik de stappen die @Truus01 genomen heeft gewoon prima zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

En nu de e-boiler die gemiddeld 1800kWh per jaar verbruikt vs een gas-boiler die zo'n 300m3 per jaar verbruikt en dan wordt het 630 euro voor de elektrische versie vs. 405 euro voor gas. Pak daarbij dat je nu al zo'n 200 euro minder aan welkomstkorting krijgt en al heffingen ziet zoals bij VandeBron en de prijzen liggen alweer heel dicht bij elkaar.

Uiteindelijk ligt het er dus heel erg aan wat de regering gaat doen en aangezien het net duidelijk de energietransitie nog niet aan kan zie ik wel extra heffingen op elektriciteit komen om dat te bekostigen.

En nogmaals, je hoeft mij niet te overtuigen dat momenteel elektra voor veel dingen beter is, mijn punt ging alleen om het volledig van het gas gaan wat naar mijn idee nog niet slim is. Ik zie de keuze voor gasvrij echt nog wel in de toekomst problemen opleveren. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat ik de stappen die @Truus01 genomen heeft gewoon prima zijn.
Tja verschil van denken, jij denkt in de toekomst en ik denk en leef nu.
En inderdaad de stappen die @Truus01 heeft genomen zijn top.
Wil wel eens weten wat haar boiler gebruikt per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
klump4u schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:10:
[...]

Tja verschil van denken, jij denkt in de toekomst en ik denk en leef nu.
En inderdaad de stappen die @Truus01 heeft genomen zijn top.
Wil wel eens weten wat haar boiler gebruikt per maand.
Nee hoor, ik doe beide, vandaar dat ik momenteel alles elektrisch kan doen, maar tegelijkerijd ook morgen weer gas kan gebruiken en/of hout stoken als hoofdverwarming. En dat is een optie die je niet meer hebt als je echt gasloos gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:03
Helaas ben je niet milieubewust bezig met deze setup. Ik raad hem dan ook niemand aan.

Een beter milieu, begin bij jezelf. Het doel van @Truus01 is zo goedkoop mogelijk van het gas af te komen. Terwijl het doel eigenlijk moet zijn: zo milieuvriendelijk van het gas af komen. De oplossing die hier is gekozen zorgt er alleen maar voor dat de opwarming van de aarde helaas verder gaat. Nu doet 1 huishouden individueel niet veel, maar het nadeel is dat veel mensen het juist doen.

https://www.nu.nl/301631/...it-koelte-onze-aarde.html

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

DutchKel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:56:
Helaas ben je niet milieubewust bezig met deze setup. Ik raad hem dan ook niemand aan.

Een beter milieu, begin bij jezelf. Het doel van @Truus01 is zo goedkoop mogelijk van het gas af te komen. Terwijl het doel eigenlijk moet zijn: zo milieuvriendelijk van het gas af komen. De oplossing die hier is gekozen zorgt er alleen maar voor dat de opwarming van de aarde helaas verder gaat. Nu doet 1 huishouden individueel niet veel, maar het nadeel is dat veel mensen het juist doen.

https://www.nu.nl/301631/...it-koelte-onze-aarde.html
Je artikel gaat over koelen met de airco, het beoogde doel is verwarmen. Je weet dat een airco ook gewoon een warmtepomp is? Dus volgens jouw redenatie is dat ook niet milieuvriendelijk?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:21:
Nee hoor, ik doe beide, vandaar dat ik momenteel alles elektrisch kan doen, maar tegelijkerijd ook morgen weer gas kan gebruiken en/of hout stoken als hoofdverwarming. En dat is een optie die je niet meer hebt als je echt gasloos gaat.
Ik wil geen €300/jaar betalen om die optie te behouden.

Je gaf ook nog aan dat stroom steeds duurder wordt, maar de belasting op de stroom daalt. En ook dat wil de overheid blijven doen, belasting op gas verhogen en op stroom laag houden of zelfs verlagen.

En inderdaad, juist hetgeen de toekomst brengt is onvoorspelbaar.
Feit is wel dat gas duur is, duurder zal worden en dat de overheid dit met alle mogelijke middelen demotiveert, dus op de (hele) lange termijn is van het gas af niet alleen de goede keuze, maar waarschijnlijk de enige keuze.

Over of en hoe lang salderen nog zal zijn en wat er voor in de plaats komt, etc, dat weten we nu absoluut nog niet. Maar het zal nooit zo zijn dat de huishoudens die van het gas af zijn plots veel meer moeten betalen dan die nog wel gas zouden hebben. Zeer waarschijnlijk dat de stroomprijs met die 80% TLV voor een deel weggestreept kan worden en dan ben je elektrisch waarschijnlijk alsnog voordeliger uit.
Maar ja, daar staan hele topics vol mee en is weinig van te zeggen.
Zoals @klump4u, ik kijk naar nu. En met mijn investering met een korte terugverdientijd, hoef ik niet zo sterk te kijken naar de toekomst.

@Marzman Zij. ;)

@Cheesy Ik heb 12 panelen. Al zegt het aantal panelen natuurlijk niet veel, het gaat om 4495Wp. Afgelopen jaar was de opwek zo'n 4250kWh. 1750kWh aan stroom verbruikt. Volgens de adviezen in de betreffende topics staat 400m3 gelijk aan 800kWh verbruik van de airco. Heb ik dus nog 1700kWh over voor de e-boiler.
Nu ben ik zelf ook wel benieuwd naar het verbruik daarvan (maar ik heb nog geen middelen om dat precies te monitoren, @klump4u ), maar lijkt me dat ik dat moet redden, met die 1700kWh...
(En anders blijf ik vooral douchen bij de sportvereniging en minder thuis.)

En inderdaad, misschien moet ik uiteindelijk stroom bij gaan kopen, moet ik weer op zoek naar de goedkoopste stroomleverancier ipv de hoogste TLV. Maar dan denk ik nog altijd goedkoper uit te zijn (de komende jaren, dus inderdaad wel met salderen) dan met gas en betalen voor de gasaansluiting.

Oh (@redwing), de e-boiler is de 'minst goede' beslissing, want dat verbruik zal inderdaad hoog zijn. Maar anders zou ik voor die kWh een lage TLV krijgen. daar zit nu dus toch een deel van de 'winst'.

@DutchKel Ik doe het inderdaad voor mijn (kleine!) beurs. Als iedereen zo milieuvriendelijk mogelijk van het gas of moet, dan kunnen heel veel mensen het niet betalen om van het gas af te gaan. Maar ik wil niet gaan koelen met de airco, ik ga verwarmen met de airco en bespaar dus gas (duurzaam!).
De discussie die je probeert aan te zwengelen, mag wat mij betreft ergens anders gevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 22:03
silverball schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Je artikel gaat over koelen met de airco, het beoogde doel is verwarmen. Je weet dat een airco ook gewoon een warmtepomp is? Dus volgens jouw redenatie is dat ook niet milieuvriendelijk?
Een warmtepomp is inderdaad ook niet helemaal milieuvriendelijk, een W/W warmtepomp is voor zover ik weet het meest milieuvriendelijkste. Maar de gekozen oplossing hier is het minst milieuvriendelijk (van de 3 soorten warmtepompen).

Zelfs al koel je niet dan nog is een L/L warmtepomp degene die het minst zuinig verwarmt, maar het is wel een stuk beter dan een elektrische radiator met een COP van 1.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

DutchKel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Een warmtepomp is inderdaad ook niet helemaal milieuvriendelijk, een W/W warmtepomp is voor zover ik weet het meest milieuvriendelijkste. Maar de gekozen oplossing hier is het minst milieuvriendelijk (van de 3 soorten warmtepompen).

Zelfs al koel je niet dan nog is een L/L warmtepomp degene die het minst zuinig verwarmt, maar het is wel een stuk beter dan een elektrische radiator met een COP van 1.
Ik weet niet naar wat voor el-cheapo l/l je kijkt (en of we deze discussie hier moeten gaan voeren) maar een MHI SRC 35 ZS-W heeft een SCOP van 4,7. Dat is bijzonder hoog, vooral voor een L/W om in de praktijk te behalen en tevens ook veel efficiënter dan stoken met een gas-CV.

W/W is mooi, maar niet iedereen zwemt in het geld. L/L en L/W zijn een prima alternatief, zeker met de steeds groener wordende energiemix.

Goed bezig @Truus01 ! Ik heb het ook overwogen maar ga toch voor L/W waarschijnlijk omdat ik de airco's op het werk niet bijzonder comfortabel vind. Heb je wel je CV systeem laten hangen?

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 12-10-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Cheesy op 12-10-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Truus01 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:10:
[...]
Ik wil geen €300/jaar betalen om die optie te behouden.

Je gaf ook nog aan dat stroom steeds duurder wordt, maar de belasting op de stroom daalt. En ook dat wil de overheid blijven doen, belasting op gas verhogen en op stroom laag houden of zelfs verlagen.

En inderdaad, juist hetgeen de toekomst brengt is onvoorspelbaar.
Feit is wel dat gas duur is, duurder zal worden en dat de overheid dit met alle mogelijke middelen demotiveert, dus op de (hele) lange termijn is van het gas af niet alleen de goede keuze, maar waarschijnlijk de enige keuze.
Tja, het grote probleem dat ik zie is dat de regering vaak iets anders doet dan wat ze zeggen. Zo willen ze mensen van het gas af, maar als je naar de afgelopen jaren kijkt is vanuit de overheid juist de rem gezet op elektriciteit terwijl er bij het gas weinig is verandert. Ik zie daar dus iets anders gebeuren dan wat er gezegd wordt. Op de langere termijn heb je natuurlijk gelijk, maar ik vraag me vooral af wat er in de tijd tussen nu en dan gaat gebeuren.
Over of en hoe lang salderen nog zal zijn en wat er voor in de plaats komt, etc, dat weten we nu absoluut nog niet. Maar het zal nooit zo zijn dat de huishoudens die van het gas af zijn plots veel meer moeten betalen dan die nog wel gas zouden hebben. Zeer waarschijnlijk dat de stroomprijs met die 80% TLV voor een deel weggestreept kan worden en dan ben je elektrisch waarschijnlijk alsnog voordeliger uit.
Maar ja, daar staan hele topics vol mee en is weinig van te zeggen.
Zoals @klump4u, ik kijk naar nu. En met mijn investering met een korte terugverdientijd, hoef ik niet zo sterk te kijken naar de toekomst.
Zoals ik ook al aangaf snap ik dat helemaal. Ik heb zelf ook zonnepanelen, airco voor verwarmen en warm water via een warmtepomp+zonneboiler. Ik zie alleen de rem komen op de energietransitie omdat het duidelijk is dat we in de komende 5-10jaar nog zeker een gedeelte van Nederland op gas moeten laten draaien.
@Cheesy Ik heb 12 panelen. Al zegt het aantal panelen natuurlijk niet veel, het gaat om 4495Wp. Afgelopen jaar was de opwek zo'n 4250kWh. 1750kWh aan stroom verbruikt. Volgens de adviezen in de betreffende topics staat 400m3 gelijk aan 800kWh verbruik van de airco. Heb ik dus nog 1700kWh over voor de e-boiler.
Nu ben ik zelf ook wel benieuwd naar het verbruik daarvan (maar ik heb nog geen middelen om dat precies te monitoren, @klump4u ), maar lijkt me dat ik dat moet redden, met die 1700kWh...
(En anders blijf ik vooral douchen bij de sportvereniging en minder thuis.)
Gezien wat ik in dit topic uit je verbruik haal en je aangeeft in de winter er niet te zijn moet dat zeker genoeg zijn. Hierboven gaf ik al in het voorbeeld het standaard verbruik aan en die zit rond de 1700kWh per jaar. Ik verwacht echter dat jij nog niet eens de helft zult verbruiken.
Oh (@redwing), de e-boiler is de 'minst goede' beslissing, want dat verbruik zal inderdaad hoog zijn. Maar anders zou ik voor die kWh een lage TLV krijgen. daar zit nu dus toch een deel van de 'winst'.
Zolang er salderen is is het ook makkelijk een goede beslissing. Mijn post ging er vooral over wat er zal gebeuren als dat salderen wegvalt. Ik verwacht dan nl. dat veel mensen plotseling weer tegen onverwacht hoge kosten aan gaan lopen. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat dat een keuze is en dat als je naar het nu kijkt het een goede optie is om naar gasvrij te gaan.
@DutchKel Ik doe het inderdaad voor mijn (kleine!) beurs. Als iedereen zo milieuvriendelijk mogelijk van het gas of moet, dan kunnen heel veel mensen het niet betalen om van het gas af te gaan. Maar ik wil niet gaan koelen met de airco, ik ga verwarmen met de airco en bespaar dus gas (duurzaam!).
De discussie die je probeert aan te zwengelen, mag wat mij betreft ergens anders gevoerd worden.
Een fatsoenlijke airco verbruikt voor koelen nog maar heel weinig (verwarmen kost veel meer). Mijn ervaring is dat voor de paar dagen dat het echt warm is de extra comfort van koelen makkelijk opweegt tegen de paar euro extra kosten. Niet te vergeten dat dat op dagen is dat de zon schijnt en de stroom dus rechtstreeks van je zonnepanelen naar je airco loopt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Tja, het grote probleem dat ik zie is dat de regering vaak iets anders doet dan wat ze zeggen. Zo willen ze mensen van het gas af, maar als je naar de afgelopen jaren kijkt is vanuit de overheid juist de rem gezet op elektriciteit terwijl er bij het gas weinig is verandert. Ik zie daar dus iets anders gebeuren dan wat er gezegd wordt. Op de langere termijn heb je natuurlijk gelijk, maar ik vraag me vooral af wat er in de tijd tussen nu en dan gaat gebeuren.
Gas wordt volgend jaar 9,3 cent per kuub duurder dankzij verhoogde belasting, de energieprijs zakt enorm door de vergroening van de energiemix. Hoezo is er een rem op elektriciteit? De warmtepompverplichting komt er nog steeds aan.

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 12-10-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Cheesy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Ik heb me waarschijnlijk een stuk slechter ingelezen dan jij ;) "Volgens Google" zou 1 m3 gas overeenkomen met 10 kWh stroom. Factor 10 en dat komt overeen met de calorische waarde van van ca. 9,7.

Gezien het een andere manier van verwarmen is kun je die waarde natuurlijk niet 1 op 1 vertalen naar verbruik. Jij zit op factor 2 en klump4u in "Goedkoop (<7,5k) gasloos geworden" op factor 2,5. Dat geeft me nieuwe inzichten, misschien moet ik wat meer hier meelezen in de topics over gasloos etc. ;) Alleen beetje jammer dat we ooit willen verhuizen en dan voelt alle inzet een beetje voor niets.
Een airco verwarmt met een COP van 4-5 wat betekent dat er voor 1kWh die de airco in gaat er voor 4-5kWh aan warmte naar binnen komt. En als je dan rekent dat 1m3 gas overeenkomt met 10kWh aan warmte, heb je dus 2-2.5kWh nodig om met je airco die 10kWh aan warmte binnen te krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

En nu de e-boiler die gemiddeld 1800kWh per jaar verbruikt vs een gas-boiler die zo'n 300m3 per jaar verbruikt en dan wordt het 630 euro voor de elektrische versie vs. 405 euro voor gas.
Mijn e-boiler verwarmt met 500 watt. iets wat ik bij bewolkte dagen ook vrij eenvoudig haal met mijn pv setup. Daarnaast kost die stroom uit mijn panelen ongeveer 0.07 cent (als je alleen de afschrijving rekent). Dus mijn berekening is een heeel druk voordeliger dan gas.

Op de meest gure dagen van het jaar zal ik inderdaad stroom uit het net moeten halen voor mijn warme water, maar daar staat tegenover dat ik 95% van het jaar helemaal kostenloos ben. En dat voor een investering van 300 euro (boiler), 75 euro dimmer en een homewizard power-socket van 35 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Een airco verwarmt met een COP van 4-5 wat betekent dat er voor 1kWh die de airco in gaat er voor 4-5kWh aan warmte naar binnen komt. En als je dan rekent dat 1m3 gas overeenkomt met 10kWh aan warmte, heb je dus 2-2.5kWh nodig om met je airco die 10kWh aan warmte binnen te krijgen.
Ik drukte op verzenden en bedacht me dat ik iets vergat maar je had het al gelezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mortal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:26:
[...]
Mijn e-boiler verwarmt met 500 watt. iets wat ik bij bewolkte dagen ook vrij eenvoudig haal met mijn pv setup. Daarnaast kost die stroom uit mijn panelen ongeveer 0.07 cent (als je alleen de afschrijving rekent). Dus mijn berekening is een heeel druk voordeliger dan gas.

Op de meest gure dagen van het jaar zal ik inderdaad stroom uit het net moeten halen voor mijn warme water, maar daar staat tegenover dat ik 95% van het jaar helemaal kostenloos ben. En dat voor een investering van 300 euro (boiler), 75 euro dimmer en een homewizard power-socket van 35 euro.
We hadden het over de kosten als er geen salderen meer zal zijn. Met salderen is er geen discussie, maar dat heb ik al een paar keer aangegeven. Zonder salderen halen de meeste mensen op een bewolkte dag in de winter hun normale dagelijkse verbruik al niet terug en zal die e-boiler dus extra zijn voor de huidige stroomprijzen. Daarbij zul je dan ook al je e-boiler van wat logica moeten voorzien dat ie alleen verwarmt als er op dat moment daadwerkelijk een overschot is van je zonnepanelen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

We hadden het over de kosten als er geen salderen meer zal zijn. Met salderen is er geen discussie, maar dat heb ik al een paar keer aangegeven. Zonder salderen halen de meeste mensen op een bewolkte dag in de winter hun normale dagelijkse verbruik al niet terug en zal die e-boiler dus extra zijn voor de huidige stroomprijzen. Daarbij zul je dan ook al je e-boiler van wat logica moeten voorzien dat ie alleen verwarmt als er op dat moment daadwerkelijk een overschot is van je zonnepanelen.
Puur verwarmen met overschot in de winter schiet vermoedelijk niet op als je geen legionellagroei wilt krijgen. Dan zou je ook nog rekening moeten houden met de minimumtemperatuur en daarmee schiet je je doel voorbij. Makkelijker is om zoveel mogelijk 's ochtends te douchen voordat je naar je werk gaat.

Bovendien als de saldering eraf is is die el-cheapo boiler ook alweer terugverdient en kan er altijd een nieuwe berekening/ businesscase gemaakt worden voor een WP-boiler o.i.d.

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 12-10-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Ik heb het ook over kosten zonder salderen. Zo lang je de boiler alleen laat lopen bij zonlicht dan gaat de energie niet eens door de meter heen. Die logica zit in Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
mortal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
Ik heb het ook over kosten zonder salderen. Zo lang je de boiler alleen laat lopen bij zonlicht dan gaat de energie niet eens door de meter heen. Die logica zit in Homewizard.
In de winter zal voor de meeste mensen de opbrengst van de panelen niet voldoende zijn om het dagelijks verbruik af te dekken. Ga je dan dus naar zo'n e-boiler toe komt alle verbruik dus uit het net. Daarbij snap ik dat hier op tweakers de Homewizard zo'n beetje standaard in huis is, maar voor het gemiddelde huishouden zal dat niet het geval zijn.

Maarre we dwalen een beetje af, mijn opmerking ging er vooral over dat je goed moet nadenken of je wel volledig van het gas af wil of dat het slim is om je aansluiting te behouden (en b.v. warm water niet via een e-boiler maar nog via gas te laten lopen)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05:46
Truus01 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:03:

Door de hoge gasprijzen heb ik afgelopen jaar ook de hele winter onze woonruimte warm gestookt met de airco vanwege groot overschot ook aan stroom.

Ik kan dit wel met zekerheid bevestigen dat dit echt niet prettig was.

Ondanks dat het niet echt onder 0 graden is gegaan maar door een hoge luchtvochtigheid bevriest de airco enorm veel waardoor de warmte ook extreem snel weg is.

Wanneer de airco ontdooid is start deze terug op en is het ook snel weer warm wel maar dan moet hij heel hard blazen waardoor het niet echt comfortabel is vonden wij.

Dit jaar ga ik proberen om de verwarming met gas op 19 graden te laten staan en de rest bijstoken met airco tot 21 als de airco dan bevriest zitten we niet meer direct in een ijskoud huis.

Ohja en het verbruik kan ook oplopen dan tussen 15kwh en 23kwh.

Zelf ben ik ook op zoek naar een andere oplossing en het enige waar ik op uitkom is in de zware winterperiodes verwarmen met een pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Philtjens schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Zelf ben ik ook op zoek naar een andere oplossing en het enige waar ik op uitkom is in de zware winterperiodes verwarmen met een pelletkachel.
Gewoon een L/W warmtepomp ? Voorbeelden genoeg van Tweakers die er zelf eentje aansluiten.
redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Maarre we dwalen een beetje af, mijn opmerking ging er vooral over dat je goed moet nadenken of je wel volledig van het gas af wil of dat het slim is om je aansluiting te behouden (en b.v. warm water niet via een e-boiler maar nog via gas te laten lopen)
Waarom zou dat niet slim zijn? Hoe goedkoop denk je dat gas nog gaat worden? Lekker wegdoen, scheelt je vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
silverball schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:42:
[...]

Gewoon een L/W warmtepomp ? Voorbeelden genoeg van Tweakers die er zelf eentje aansluiten.

Mijn huis is niet voldoende geisoleerd hiervoor dus geen optie in mijn ogen

[...]

Waarom zou dat niet slim zijn? Hoe goedkoop denk je dat gas nog gaat worden? Lekker wegdoen, scheelt je vastrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

Ik was eigenlijk nog iets goedkoper gasloos geworden in 2018:
LL warmtepomp. 1400 euro.
Warmtepompboiler 0 euro (na aftrek subsidie)
Installatie warmtepompboiler 250 euro.
inductiekookplaat 350 euro.

In totaal dus 2000 euro.

Ohja ik was wel nog aanvullend 200 euro kwijt voor het laten verzegelen van mijn gasmeter.
Echter daar stond weer tegenover dat ik via markplaats 400 euro heb ontvangen voor wat radiatoren en de 10 jaar oude cv ketel.

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 12-10-2023 13:46 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 05:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb netto 20k geïnvesteerd in 26pv panelen en een l/w warmtepomp, die 20k is in 5-6 jaar terug verdiend :)
Daarna scheelt het zon 1.500 euro per jaar (direct verbruik + besparing vastrecht).
redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Beide zijn geen goed idee.

Een wp boiler kost iets meer maar is al veel efficiënter.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2023 13:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Philtjens schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:43:
Mijn huis is niet voldoende geisoleerd hiervoor dus geen optie in mijn ogen
Waarom zou je huis voor L/L wel voldoende geïsoleerd zijn maar niet voor L/W? Isoleren is altijd slim maar zolang je afgifte maar op orde is (grote radiatoren, vloerverwarming) werkt 't gewoon. Bovendien kunnen veel recente CO2 warmtepompen gewoon tot 75 graden leveren met een aardige COP, dus dan luistert het minder nauw.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
silverball schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Waarom zou je huis voor L/L wel voldoende geïsoleerd zijn maar niet voor L/W? Isoleren is altijd slim maar zolang je afgifte maar op orde is (grote radiatoren, vloerverwarming) werkt 't gewoon. Bovendien kunnen veel recente CO2 warmtepompen gewoon tot 75 graden leveren met een aardige COP, dus dan luistert het minder nauw.

Ik heb ook geen vloerverwarming dus daarom was dit ook minder interessant.

Nu jij dit aangeeft ga ik dit wel eens goed uitzoeken 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je alleen bent en niet langer dan een kwartier douched per dag zou het moeten kunnen.
Een gasaansluiting is 89 cent per dag +0,3m3 gas is 1,2 euro daar heb je 4 kWh elektra voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

silverball schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

L/W is een langzame manier van verwarmen, je huis altijd op dezelfde temperatuur. Je zet die niet uit als je even weg gaat.

Lucht warmt heel snel op en kun je dus aanzetten als het nodig is zoals mensen met oudere woningen bij gas deden. Isolatie helpt wel nog steeds natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 12-10-2023 15:29 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
silverball schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:20:
Goed bezig @Truus01 ! Ik heb het ook overwogen maar ga toch voor L/W waarschijnlijk omdat ik de airco's op het werk niet bijzonder comfortabel vind. Heb je wel je CV systeem laten hangen?
Dank je. Ja, alles hangt nog (gevuld).
Ik kan in principe nu nog altijd terug, totdat Enexis de boel echt komt verwijderen.

@redwing Ik snap(te) je redenatie. En het is voor mij uit kostenoogpunt dat ik dus het gascontract gestopt heb. Waarschijnlijk dat ik anders die vaste kosten voorlopig ook voor lief had genomen. En wellicht ook nu al voor een WP-boiler of zelfs een L/W-WP had gekozen.
Maar ja, dat geld is er niet, vandaar mijn keuzes.

En het is me zeker duidelijk dat salderen niet eeuwig blijft en ik besef dat ik dan wel eens in de winter, als ik moet verwarmen, met hogere kosten zit en in de zomer met een overschot waar ik niks mee kan.
Maar, tegen die tijd heb ik de boel terugverdiend (want nu dus nog maar 4 jaar, denk ik) en zal het op jaarbasis nog altijd gunstig zijn. Want alle besparing dan is pure 'winst'. Dan is wel te hopen dat die besparing (en de opbrengst van het overschot) opweegt tov de kosten in de winter en dat dan weer in vergelijking met wat het anders met gas zou kosten. Dan pas weet ik of het ook dan nog rendabel is.
En jij of je dan het toch aandurft om de gasaansluiting op te zeggen. Ik begrijp dus ook heel goed waarom je het nu nog niet doet.

Ik heb zelf juist het idee dat ik nu juist voorbereid ben op waar de overheid mee kan komen. Maar jij hebt daar wel meer keuzemogelijkheid in. En daar betaal je voor.
Haha, ik bedenk me in een keer, dit is net gokken. Gokken op wat de overheid zal verzinnen en doen en dan daarop inzetten met behoorlijke investeringen. En hoe meer je je kansen wilt spreiden, hoe meer je dus moet inzetten.
Cheesy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:22:
Dat geeft me nieuwe inzichten, misschien moet ik wat meer hier meelezen in de topics over gasloos etc. ;) Alleen beetje jammer dat we ooit willen verhuizen en dan voelt alle inzet een beetje voor niets.
Ik weet niet waarom je je post verwijderd hebt, dus ik heb het toch uit de quote van @redwing gehaald.
Maar dat is dus waarom ik dit topic gestart ben. Mensen te laten zien dat het kan, tegen niet al te hoge kosten en daardoor een vrij korte terugverdientijd. In mijn geval, als ik over 5 jaar verhuis, heb ik de boel er al uit en dus geen centje pijn. En wellicht wel een verkooppunt dat het huis volledig elektrisch is (en 0 op de meter, als de Ferrarismeter er nog hangt. En 0 op de nota als salderen er nog is. Maar dan wel alleen met mijn (oude) verbruikscijfers... ;) ).
silverball schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:34:
Makkelijker is om zoveel mogelijk 's ochtends te douchen voordat je naar je werk gaat.
Of op je werk...
Bovendien als de saldering eraf is is die el-cheapo boiler ook alweer terugverdient en kan er altijd een nieuwe berekening/ businesscase gemaakt worden voor een WP-boiler o.i.d.
Precies wat ik me dus bedacht heb.

@Philtjens Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik ken meer mensen die inderdaad de boel met gas op zo'n 18gr houden en dan het verder verwarmen naar 20 met een airco.
(Overigens heb ik in de verschillende topics gelezen dat een goed geïsoleerd huis niet noodzakelijk is voor een L/W-WP. Alleen is dan het verbruik wat hoger. Belangrijker is of het kan.
(Zoals @silverball ook al aangeeft.))

@de Peer Er zit natuurlijk een verschil in de tijd van aanschaf, alles is nu duurder. ;) Jij hebt (meen ik) ook eea zelf gedaan, dat drukt ook de kosten. (Ik heb alleen de e-boiler 'zelf' (door een kennis) opgehangen, de rest is gedaan.)
En ik heb de investering in de zonnepanelen meegeteld, die is het grootst (die is bij jou ook groot, maar al volledig terugverdiend, en meer?! Mede dankzij de bakker? ;)
De zonnepanelen niet meegerekend zit ik op €2700, dus maar €700 meer.
De cv-ketel verkoop ik misschien ook nog wel in de toekomst, maar die laat ik nu nog wel even hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

redwing schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

Daarom ben ik blij met mijn L/W warmtepomp en mijn L/L warmtepomp, gas wordt echt niet meer goedkoper in de toekomst, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:46:
[...]

Dank je. Ja, alles hangt nog (gevuld).
Ik kan in principe nu nog altijd terug, totdat Enexis de boel echt komt verwijderen.

@redwing Ik snap(te) je redenatie. En het is voor mij uit kostenoogpunt dat ik dus het gascontract gestopt heb. Waarschijnlijk dat ik anders die vaste kosten voorlopig ook voor lief had genomen. En wellicht ook nu al voor een WP-boiler of zelfs een L/W-WP had gekozen.
Maar ja, dat geld is er niet, vandaar mijn keuzes.

En het is me zeker duidelijk dat salderen niet eeuwig blijft en ik besef dat ik dan wel eens in de winter, als ik moet verwarmen, met hogere kosten zit en in de zomer met een overschot waar ik niks mee kan.
Maar, tegen die tijd heb ik de boel terugverdiend (want nu dus nog maar 4 jaar, denk ik) en zal het op jaarbasis nog altijd gunstig zijn. Want alle besparing dan is pure 'winst'. Dan is wel te hopen dat die besparing (en de opbrengst van het overschot) opweegt tov de kosten in de winter en dat dan weer in vergelijking met wat het anders met gas zou kosten. Dan pas weet ik of het ook dan nog rendabel is.
En jij of je dan het toch aandurft om de gasaansluiting op te zeggen. Ik begrijp dus ook heel goed waarom je het nu nog niet doet.

Ik heb zelf juist het idee dat ik nu juist voorbereid ben op waar de overheid mee kan komen. Maar jij hebt daar wel meer keuzemogelijkheid in. En daar betaal je voor.
Haha, ik bedenk me in een keer, dit is net gokken. Gokken op wat de overheid zal verzinnen en doen en dan daarop inzetten met behoorlijke investeringen. En hoe meer je je kansen wilt spreiden, hoe meer je dus moet inzetten.

[...]

Ik weet niet waarom je je post verwijderd hebt, dus ik heb het toch uit de quote van @redwing gehaald.
Maar dat is dus waarom ik dit topic gestart ben. Mensen te laten zien dat het kan, tegen niet al te hoge kosten en daardoor een vrij korte terugverdientijd. In mijn geval, als ik over 5 jaar verhuis, heb ik de boel er al uit en dus geen centje pijn. En wellicht wel een verkooppunt dat het huis volledig elektrisch is (en 0 op de meter, als de Ferrarismeter er nog hangt. En 0 op de nota als salderen er nog is. Maar dan wel alleen met mijn (oude) verbruikscijfers... ;) ).

[...]

Of op je werk...

[...]

Precies wat ik me dus bedacht heb.

@Philtjens Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik ken meer mensen die inderdaad de boel met gas op zo'n 18gr houden en dan het verder verwarmen naar 20 met een airco.
(Overigens heb ik in de verschillende topics gelezen dat een goed geïsoleerd huis niet noodzakelijk is voor een L/W-WP. Alleen is dan het verbruik wat hoger. Belangrijker is of het kan.
(Zoals @silverball ook al aangeeft.))

@de Peer Er zit natuurlijk een verschil in de tijd van aanschaf, alles is nu duurder. ;) Jij hebt (meen ik) ook eea zelf gedaan, dat drukt ook de kosten. (Ik heb alleen de e-boiler 'zelf' (door een kennis) opgehangen, de rest is gedaan.)
En ik heb de investering in de zonnepanelen meegeteld, die is het grootst (die is bij jou ook groot, maar al volledig terugverdiend, en meer?! Mede dankzij de bakker? ;)
De zonnepanelen niet meegerekend zit ik op €2700, dus maar €700 meer.
De cv-ketel verkoop ik misschien ook nog wel in de toekomst, maar die laat ik nu nog wel even hangen.
Ja ik zie niet in wat zonnepanelen te maken hebben met van het gas af gaan. Dat vertroebelt de berekening alleen maar. Stroom komt gewoon uit het stopcontact. Daar zijn geen panelen voor nodig.

En inderdaad dan blijven de echte kosten over. Voor 2000-3000 euro van het gas af! 😃

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik vind het mooi gedaan. Je hebt iedere keer een stap gezet. En ook al zal het best dat je misschien een keer een stap extra moet maken ten opzichte van ineens een hele grote investering, is dat niet bij alle woningen en budgetten haalbaar.

Je doet het toch maar mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Leuk gedaan.
Ik zou idd nog wel eens kijken voor wpb.
Maar ik snap ook dat de huidige 230,- euro tegen over een wpb van 2K euro wel een grote stap is.
Het verschil moet je dan terug verdienen met de cop dat is best nog wel een ruim gat als je nog kunt salderen en ook nog eens een overschot hebt.

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk zo direct geen idee heb wat het hier in totaal gekost om all electric te gaan.
Zo op een bierviltje zeg ik tegen de 10K..
Met alles zelf doen..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:13
Nou Truus.... Ik vind het knap gedaan. Petje af. En in de ogen van sommige kun je het toch nooit goed doen, dus trek lekker je eigen plan!

Ik probeer ook altijd maar die discussies te vermijden over "wat is duurzaam". Al moet ik dan wel mezelf vaak inhouden om toch niet alsnog te reageren.

Uiteindelijk gaat het er om wat je kan betalen en waar je voor jezelf je prioriteiten legt en goed bij voelt. En dat is voor iedereen anders natuurlijk. Dus lekker doen wat je voor jezelf kunt verantwoorden en betalen. Duurzaam is tenslotte duurzaam en je krijgt geen extra punten voor gradaties. Alles op z'n tijd.

Toen ik destijds van het gas af ging heb ik meteen alles er uit laten trekken. Moest ook van de netbeheerder. Gewoon afdoppen kon niet. Maar ze deden niet geheimzinnig over de kosten verder en alles was ook vlot geregeld. Kreeg een nul factuur van 750 € en alles was geregeld.

Best een eng idee destijds want nooit anders gedaan dan gas stoken natuurlijk. Ik had alles wel door gerekend (zo ff grof op een kladje) en al een beetje "proef" gedraaid met de L/L airco dus wist dat het allemaal gewoon moest kunnen. Bovendien kan ik gewoon terugvallen op een pelletkachel wanneer het toch misgaat.
Dat anderen dat dan niet duurzaam vinden vind ik dan wat minder interessant. Die kunnen niet in mijn portemonnee kijken.

Ik stook nu ipv een ton per jaar misschien net nog 200kg pellets. Niet omdat de airco het niet trekt, maar gewoon omdat het kan, het een lekkere warmte is en ik dat vlammetje in de woonkamer gewoon gezellig vind.

De airco's bevallen verder goed. Erg snel warm in de ruimtes waar ze hangen en staan. Ik vind het niet tochten en het geluid zijn wel gewend omdat de pellet kachel ook een blower heeft. Het stoort ons in iedergeval niet verder.

Vond de badkamer toch wel erg fris dus daar nu een COP1 kachel blowertje opgehangen. Onze badkamer is maar klein en heeft verder geen ramen. Wel afzuiging naar buiten. 5 minuten voor we douchen gaat ie even aan en dan is het er heerlijk warm en comfortabel! Eigenlijk veel lekkerder dan een radiator vinden we zelf. Misschien niet duurzaam, wel lekker!

Net als jij ben ik nu ook aan het nadenken over een thuis accu. Maar gezien we voorlopig nog salderen is dit nog geen prio voor mij. Als ik meer duidelijkheid heb welke richting het verder opgaat dan neem ik wel een besluit.

Zelf ben ik verder van mening hoe meer zonnepanelen hoe beter. En dan bedoel ik ook echt veel. Maar dan in combi met een thuis accu om 1 of 2 dagen te overbruggen. Gaat het er van komen dat we voor teruglevering moeten betalen dan gaan ze uit op het moment dat ik geen andere verbruikers heb waar het heen zou kunnen.
Rendabel? Geen idee. Gevoel van onafhankelijkheid? Onbetaalbaar!

[ Voor 29% gewijzigd door Doggieman op 21-10-2023 10:41 . Reden: Even wat taal en typ fouten verwijderd. ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:49
Petje af mooi gedaan! Ik zal onze situatie ook schetsen. In 2019 zijn we hier komen wonen we hebben de CV direct zuiniger afgesteld en in 2021 tot de conclusie gekomen dat ons verbruik 2313kwh en 613m3 gas is met een maandelijkse voorschot van 200 euro en een gezin van 3.

Gezien we de boven verdieping bijna niet verwarmen en het er zomers extreem warm kan worden hebben we een airco aangeschaft. Via via waren we hier 1300 euro voor kwijt. Eind 2022 hebben we ter anticipatie op de stijgende gas rekening ook een airco voor beneden aangeschaft. Aanschaf was 613 euro met montage en afvullen ook weer via via kwamen we uit op een kleine 1100 euro.

Resultaat sinds 2022 gebruiken we geen kuub'je gas meer voor verwarming enkel warm water en koken. Nu begin dit jaar 8 panelen op zuid laten aanleggen wat ons naar verwachting 3300 kWh op jaar basis gaat opleveren. (Momenteel 3186kwh opgeleverd en nader te noemen terug geleverd). Kosten een kleine 3600 euro voorbereiding meterkast en kabel naar zolder zelf gedaan dus dit scheelde in installatie.

Totaal kosten zijn dus ongeveer 6000 euro. Ons voorschot staat nog steeds op 200 euro en na verwachting krijgen we hier iets meer dan 2000 euro van terug. Ons verbruik is na schatting 2724kwh en 180m3 gas momenteel. We gaan waarschijnlijk het contract een jaar vast zetten en natuurlijk het voorschot flink verlagen. We hebben niks mee gekregen in onze maandelijkse kosten van de prijs stijging en zelfs wat 'subsidie' van de overheid gekregen in de vorm van die een malige toeslag.

We zitten er nu nog over na te denken om op de beneden verdieping HR++ glas te laten plaatsen puur ter comfort als de airco een defrost heeft. Hoe we volledig en betaalbaar van het gas af gaan is nog even de vraag. Inductie kookplaat vereist een meterkast aanpassing en met een gezin van 3 verwachten we dat een elektrische boiler geen optie is. Maar goed dat is een zorg voor later we hebben momenteel al een flinke besparing te pakken wie weet wat de toekomst brengt!
Pagina: 1