Advies offertes airco (om mee te verwarmen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:23
Ik heb mijn 'warmtepomp'/airco vraag aangepakt door offertes te gaan vragen.
De eerste twee heb ik binnen en die wil ik graag delen en jullie mening over weten.
(Volgende week komt nog een adviseur en de week erop nog een.)

Mijn situatie
(Ik zal dik maken wat me van belang lijkt.)

Ik heb zonnepanelen, wil van het gas af en wil daarom elektrisch gaan verwarmen. Op dit moment heb ik denk ik een overschot van 2500kWh/jr (maar de panelen liggen nog geen jaar, dus ik weet het niet exact).
Het historisch gasverbruik zat op zo'n 400m3/jr (incl. weinig koken en douchen), voordat ik 's winters niet thuis was en zuinig aan ging doen... Hoe vertegenwoordigd zich dat in kWh? x8? Kom ik uit met die 2500kWh? (Bij 400*8 in ieder geval niet.)
Vrij snel uitgekomen op een airco, ook ivm het grote verschil in prijs tov L/W warmtepomp. Dit wordt ook door deze adviseurs geadviseerd, ook al kunnen ze ook L/W warmtepompen plaatsen.
Het gaat bij mij om het verwarmen (en soms zelfs alleen maar 'vorstvrij' houden) van mijn woonkamer (en met de deur open ook de keuken).
Mocht het op de slaapkamer echt ooit te koud worden, zet ik daar wel een simpele elektrische radiator.
Het huis is uit 1960, is een hoekwoning, met de woonkamer aan de kant van de buren en de keuken aan de buitenkant, maar ik heb spouwmuurisolatie en tegen de buitenkant van de woning heb ik een schuur gebouwd. (Dus is er eigenlijk geen echte koude buitenmuur meer, alleen de voor- en achterkant met grote oude (wel dubbel) ramen, waarvan het raam aan de achterzijde helaas zelfs 'lekt' (condensvorming in de raam, dus daar is kwa isolatie nog wel wat te halen, maar dat is weer een investering voor later.
Mijn woonkamer is zo'n 76m3 en de keuken denk ik 19m3.
Ik ben langere periodes in de winter niet thuis (1 tot 6 maanden), maar dan moet het huis toch enigszins warm/vorstvrij blijven. Afgelopen winter had ik de CV op 5gr staan en dat heeft goed gewerkt. Ik meen dat airco's niet zo laag kunnen, maar een zo laag mogelijke insteltemperatuur zou wel fijn zijn. 10gr zou denk ik ook prima zijn. (Misschien zelfs beter ivm vocht en mogelijke schimmelvorming, maar dat is een andere discussie.)
Ik heb wel zelf zitten denken om desnoods iets wat schakelt op de buitentemperatuur ertussen te zetten. Dus dat de airco geen stroom krijgt, en dus uit staat, zolang het buiten (of eventueel een lagere binnentemperatuur, mocht de airco bv niet lager dan 18gr kunnen) niet vriest (of binnen warmer is dan 5/10gr), maar mij wordt aangeraden de airco altijd aan te laten en die op de gemeten omgevingstemperatuur zelf te laten schakelen. In dat geval is het dus echt van belang dat die 'koud' kan staan (zonder dat die overigens ineens gaat koelen ipv verwarmen, bedenk ik me nu...)
(S)COP speelt in rol, maar wel in verhouding tot prijs, die natuurlijk ook een grote rol speelt.

Reeds verkregen offertes
Aanbieder
Airco (3,5kW)

Laagste insteltemp
SEER
SCOP
Label koelen
Label verwarmen
Prijs
Condenspomp
Prijs
Extra
Prijs
Garantie
Totaalprijs (incl BTW)

Stroomleiding + zekering 16A
Prijs
1
Mitsubishi Compact
MSZ-AP35VGK
?
8,6
4,7
A+++
A++
€1996,50
ja
€151,25
ja*
€96,8
3 jr**
€2244,60

ja
€242
2
Daikin Sensira
FTXF-35D
10gr?
6,5
4,11
A++
A+
€1850
ja
€250
nee
-
?
€2100

ja
€200
3
LG
Standaard Plus
10gr?
6,4
4,0
A++
A+
?
ja
?
ja
?
10 jr
€2481

ja
€363
4***
Mitsubishi
MUZ-HR35VF
16gr?
6,2
4,3
A++
A+
?
ja
?
ja
?
5 jr
€2227,43

nee
-

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat extra info
De buitenunit komt aan de zijkant van mijn huis. 2 wil deze op het houten dak van mijn schuur plaatsen. 1 wil dat niet en met beugels zo'n 15cm boven het dak ophangen (zit dus ook in de prijs). Zijn redenatie is dat, mocht er ooit iets met de schuur gebeuren, dak moet vervangen worden of zo, dan kan dat zonder verdere gevolgen voor de buitenunit.
Hoe zit het in beide gevallen met trillingen/resonantie? Of is dat sowieso verwaarloosbaar?
2 zegt dat het wat dat betreft beter op het dak kan hebben staan, dan aan de muur. Dat de trillingen dan door de schuur worden geabsorbeerd ipv de muur/het huis, maar dat resonantie sowieso niet echt voorkomt, alleen bij nieuwbouw/betonbouw woningen komt het nog wel eens voor.

Het leidingwerk/kabels moet door mijn keuken om in de woonkamer te komen.
1 stelde voor om het gat van keuken naar woonkamer aan keukenzijde laag te hebben en dan tegen de muur een koofje omhoog en dan een koof over het plafond naar de buitenmuur.
2 stelde voor om naast de airco in de woonkamer juist een koofje omhoog te hebben, dat het gat in de keuken dus al bij het plafond te hebben en daar verder met een koof over het plafond. En ik denk dat dat er mooier uitziet. (En ik denk ook dat 1 dat ook zo kan maken, als ik er bij installatie op wijs, gewoon niet/anders over gedacht.)

1 brengt mogelijk nog extra kosten in rekening als er een betonboor gebruikt zou moeten worden, à €150 ex. BTW (dus €181,50 incl.).

*1 zat een beetje moeilijk te doen met extra kabelwerk door de schuur, om op een 'nette manier' stroom op het dak te krijgen. 2 zegt schuin te kunnen boren en zo boven het dak van de schuur uit te kunnen komen. Uiteindelijk zou dat dus een nettere oplossing zijn, maar ik het plafond van mijn keuken zit boven het dak van de schuur. Dus ik snap niet zo goed waarom er iets nog door de schuur (1) of schuin (2) zou moeten.

**1 Biedt een onderhoudscontract aan van €90/jr, maar geeft dan 12 jr garantie en €90,75 korting. Met 2 niet over gehad. Ook geen idee van de noodzaak. L/L-topic nog eens doorgenomen, onderhoudscontract is niet echt nodig.

De garantie is bij beiden exclusief het condenspompje.

1 kan ook Daikin aanbieden (en LG, maar die raadt hij zelf niet aan), 2 alleen Daikin.

Regio
Limburg

Foto's
Members only:

Foto 1 waar ongeveer de airco komt, met in het paars hoe 2 het leidingwerk gedacht had. Foto 2 hoe ongeveer het leidingwerk door de keuken komt, met in het lichtblauw hoe 1 het gedacht had. Foto 3, daar ongeveer moet de buitenunit komen. Foto 4 de zekeringenkast. Klopt het dat bovenin niet zomaar een 16A zekering erbij mag, maar onderin wel? (Dat gaf 2 aan, 1 wilde die er bovenin bij prikken.)

Vraag...
Wat is jullie advies in deze? Welke zouden jullie kiezen en waarom?
Of zouden jullie me heel iets anders adviseren?
Is 3,5kW wellicht te veel, of prima?
Allerlei andere tips en ideeën zijn ook welkom! (Zelfs opbouwende kritiek.)

Beste antwoord (via Truus01 op 18-06-2023 18:42)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die 400 kuub vertaalt zich naar 800kWh als je met een airco verwarmt.

gewoon 3.5kW unit pakken.

veel modellen van MHI hebben een specifieke 10 graden stand voor het soort bedrijf wat je zoekt. 5 graden is zeer laag en vrijwel geen enkele airco wil of kan zo laag.

airco NIET van de stroom afhalen als je hem niet aan wilt zetten. pak dan een binnendeel met wifi zodat je hem op die manier kan bedienen op afstand. unit van de stroom afhalen in de winter de compressor vernielen als je hem ineens op stroom zet en op vol vermogen aanzet.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-05-2023 00:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

die 400 kuub vertaalt zich naar 800kWh als je met een airco verwarmt.

gewoon 3.5kW unit pakken.

veel modellen van MHI hebben een specifieke 10 graden stand voor het soort bedrijf wat je zoekt. 5 graden is zeer laag en vrijwel geen enkele airco wil of kan zo laag.

airco NIET van de stroom afhalen als je hem niet aan wilt zetten. pak dan een binnendeel met wifi zodat je hem op die manier kan bedienen op afstand. unit van de stroom afhalen in de winter de compressor vernielen als je hem ineens op stroom zet en op vol vermogen aanzet.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-05-2023 00:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Klopt het dat bovenin niet zomaar een 16A zekering erbij mag, maar onderin wel? (Dat gaf 2 aan, 1 wilde die er bovenin bij prikken.)
Klopt, de aardlek heeft daar al 4 groepen. Onderin nog maar 3 groepen van de max 4. Het kan ook zijn dat de ene van plan is een aardlekautomaat te gebruiken. Dan is er ruimte genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ondertussen begrijp ik ook waarom 1 over het kabelwerk bezig was. Ik denk dat 2 eroverheen gekeken heeft, want de leidingen gaan door die koof en muur naar buiten, maar de stroom moet nog ergens vandaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 12:49
De MSZ-AP kan je met de afstandsbediening en de app tot 10 graden instellen.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26
Ik kan niet zo snel een prijs van die Mitsubishi vinden, maar die daikin wel, die kost 875 euro inclusief btw. Ik ben ook erg benieuwd waarom ze die zo duur in de offerte hebben staan. Ik hoop dan dat dit inclusief montage is

[ Voor 10% gewijzigd door RobertV70 op 27-05-2023 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Als ik het zo mag berekenen, dan vragen ze dus 1125 euro voor montage, fors aan de prijs mag ik wel zeggen. 1,5 jaar geleden mijn 3 binnenunits (1 woonkamer en 1 op elke slaapkamer) en multisplit buitenunit laten installeren voor 1250 euro incl btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Tja, ze weten de prijzen wel. Die Mitsubishi had ik terug gevonden, maar op een site voor €1200 (denk ex BTW) en op een andere site €1800 incl BTW, dus die gaat in ieder geval niet 3 keer over de kop.
Uit deze 2 heeft 1 mijn voorkeur. Ik dacht dat die moeilijk deed met de bekabeling, maar 2 heeft er gewoon overheen gekeken. De Mitsubishi lijkt me een betere. En het prijsverschil is niet zo heel veel.

Wel denk ik dat ik probeer een elektricien de extra groep te maken, ik denk dat dat scheelt in prijs (van beiden) en dan kan ik het hopelijk wel zo krijgen zonder al die extra bekabeling.

Wel nog even navragen of het zeker is dat deze Mitsubishi ook tot 10°C kan verwarmen, of kijken wat hij aanbeveelt van die het wel kunnen.

En ook nog even de andere 2 afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
1170 euro inclusief btw kost de Mitsubishi Compact MSZ-AP35VGK bij climashop en 999 incl btw bij aircoplazazwolle

[ Voor 29% gewijzigd door RobertV70 op 28-05-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Dus ook die gaat over de kop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Zit wel (bij beiden) de installatie bij, dus tellen ze allebei zo'n €1000 voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

prijzen zijn redelijk voor 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Het is een hot item om het zo maar eens te zeggen, dus ik snap dat ze er goud geld voor durven te vragen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
400m3 aan gas gaat je bijna geen besparing opleveren in de kosten. Ik zou gewoon lekker mijn keteltje laten hangen en de terugleververgoeding van je panelen pakken. NB: voor van gas af moet je ook nog een boiler hangen. Ik verstookte 950m3 inclusief 450m3 SWW en bij mij is de winst al minimaal. Of je moet koelen in de zomer ook willen dan is L/L interessant. Maar dan doe je het voor het genot van koel huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MotorBeast schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:50:
400m3 aan gas gaat je bijna geen besparing opleveren in de kosten. Ik zou gewoon lekker mijn keteltje laten hangen en de terugleververgoeding van je panelen pakken. NB: voor van gas af moet je ook nog een boiler hangen. Ik verstookte 950m3 inclusief 450m3 SWW en bij mij is de winst al minimaal. Of je moet koelen in de zomer ook willen dan is L/L interessant. Maar dan doe je het voor het genot van koel huis.
Voor mij is dit een (grote) stap in het van het gas af gaan. De kosten die ik dan bespaar zijn sowieso €250 tot €300 per jaar aan vaste kosten. En aangezien de overheid het gas alleen nog maar duurder zal maken, en ik 'gratis' stroom heb van de zonnepanelen, denk ik toch wel dat ik er op zal besparen.
(Eea wel afhankelijk van TLV, salderen, etc.)

Een boiler is de volgende stap en daar zal ik tzt vast een nieuw topic over beginnen, want ik twijfel nu al over of dat een simpele elektrische boiler moet worden, of toch een WP-boiler. Maar daar ben ik nog niet ingedoken, zoals gezegd, dat is de volgende stap.
(Het eerste stapje was overigens dat ik me een losstaande inductie kookplaat heb gekocht.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Truus01 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Voor mij is dit een (grote) stap in het van het gas af gaan. De kosten die ik dan bespaar zijn sowieso €250 tot €300 per jaar aan vaste kosten. En aangezien de overheid het gas alleen nog maar duurder zal maken, en ik 'gratis' stroom heb van de zonnepanelen, denk ik toch wel dat ik er op zal besparen.
(Eea wel afhankelijk van TLV, salderen, etc.)

Een boiler is de volgende stap en daar zal ik tzt vast een nieuw topic over beginnen, want ik twijfel nu al over of dat een simpele elektrische boiler moet worden, of toch een WP-boiler. Maar daar ben ik nog niet ingedoken, zoals gezegd, dat is de volgende stap.
(Het eerste stapje was overigens dat ik me een losstaande inductie kookplaat heb gekocht.)
Je hebt nu nog gratis stroom. Salderen gaat worden afgebouwd zoals het er nu uitziet. Wat je wil maar met een verbruik van 400m3 zal je niet snel rijk ervan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Truus01 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Die 2 stappen lopen aardig in elkaar over, zeker een electrische boiler (of doorstromer) moet je goed kijken of je dit wel op je huidige 25A aansluiting kan, anders moet je over naar 35A en ben je direct elke vorm van besparing direct kwijt.

Wij hebben nu kleine 7 jaar airco voor verwarming en koeling, de eerste jaren was het met name de vorm van verwarming dat de 'winst' gaf, maar sinds de prijzen van electra/gas compleet los zijn gegaan, zit daar je winst amper nog in, erger zelfs nog, ik ben dit jaar zelfs terug op gas gegaan omdat het simpelweg bijna 300 euro per maand goedkoper was.

Airco en boiler kan je niet direct met elkaar vergelijking qua vermogen tot verwarmen, airco heeft diverse nachtstanden (dus niet temperatuur, maar ook luchtcirculatie snelheid) waar je flink stuk zuiniger uit kan komen (boiler moet afaik minimaal 60 graden, airco kan lomp gezien elke temperatuur in zijn range).

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 29-05-2023 16:37 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
SinergyX schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Die 2 stappen lopen aardig in elkaar over, zeker een electrische boiler (of doorstromer) moet je goed kijken of je dit wel op je huidige 25A aansluiting kan, anders moet je over naar 35A en ben je direct elke vorm van besparing direct kwijt.

Wij hebben nu kleine 7 jaar airco voor verwarming en koeling, de eerste jaren was het met name de vorm van verwarming dat de 'winst' gaf, maar sinds de prijzen van electra/gas compleet los zijn gegaan, zit daar je winst amper nog in, erger zelfs nog, ik ben dit jaar zelfs terug op gas gegaan omdat het simpelweg bijna 300 euro per maand goedkoper was.

Airco en boiler kan je niet direct met elkaar vergelijking qua vermogen tot verwarmen, airco heeft diverse nachtstanden (dus niet temperatuur, maar ook luchtcirculatie snelheid) waar je flink stuk zuiniger uit kan komen (boiler moet afaik minimaal 60 graden, airco kan lomp gezien elke temperatuur in zijn range).
https://www.energievergel...Dutch-TTF-Gas-Futures.jpg

Ik ben al een tijd bezig met L/W maar ik twijfel toch ernstig dit nog door te zetten. L/L heb ik al maar daarmee vind ik verwarmen zwaar k..bij vorst.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MotorBeast schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:42:
[...]

https://www.energievergel...Dutch-TTF-Gas-Futures.jpg

Ik ben al een tijd bezig met L/W maar ik twijfel toch ernstig dit nog door te zetten. L/L heb ik al maar daarmee vind ik verwarmen zwaar k..bij vorst.
Handelprijs loopt al sinds niet bepaald 'marktconform', zelfs nu zit consumentenprijs nog rond de 1,40, terwijl bij diezelfde handelprijs in mei 2021 op dacht amper 70 cent zat.

Leg deze er maar eens naast, het loopt al tijdje scheef;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ueMy-jdQ2npops2MTNr3ean3UY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JVGR1nhyhyeltp7oasXoXxyD.png?f=user_large

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
SinergyX schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:56:
[...]

Handelprijs loopt al sinds niet bepaald 'marktconform', zelfs nu zit consumentenprijs nog rond de 1,40, terwijl bij diezelfde handelprijs in mei 2021 op dacht amper 70 cent zat.

Leg deze er maar eens naast, het loopt al tijdje scheef;
[Afbeelding]
Komt goed. Dat komt door mensen zoals ik die een 3 jarig contract hebben en die geen last hebben gehad van de extreme verhogingen. Op mij hebben ze fors verlies geleden. >:) Prijzen worden vanzelf recht getrokken.

Dynamisch op dit moment: Wat is de actuele uurprijs voor gas?

Op dit moment (18:04) is de actuele uurpijs € 0,99 per m3. Op dit moment van de dag is het gas het duurst.

Bron: https://www.dynamisch-tarief.nl/

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
UPDATE, de derde offerte toegevoegd, maar met die prijs en alleen LG valt die eigenlijk direct al af.

Ik ben voor het toevoegen van de extra groep bezig met een elektricien, ik verwacht dat die het goedkoper (en beter?) kan dan deze aanbieders (en al helemaal bij die derde!).

Tot nu toe gaat mijn voorkeur steeds meer uit naar de volgorde van de aanbieders, dus aanbieder 1 staat ook op 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Truus01 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:08:
UPDATE, de derde offerte toegevoegd, maar met die prijs en alleen LG valt die eigenlijk direct al af.

Ik ben voor het toevoegen van de extra groep bezig met een elektricien, ik verwacht dat die het goedkoper (en beter?) kan dan deze aanbieders (en al helemaal bij die derde!).

Tot nu toe gaat mijn voorkeur steeds meer uit naar de volgorde van de aanbieders, dus aanbieder 1 staat ook op 1.
zoizo moet je de electra laten doen door een electricien, aircoinstallateurs en dergelijke maken er gewoon een zooitje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
flippy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:23:
zoizo moet je de electra laten doen door een electricien, aircoinstallateurs en dergelijke maken er gewoon een zooitje van.
Is inderdaad een van de redenen. Ieder z'n vak.

Wel een vraagje, wat jij misschien zo weet. Heeft de airco-installateur het meest aan een WCD of een losse kabel (of iets anders) om de buitenunit op aan te sluiten? (Dat contactpunt zit dan wel binnen, maar zou dan bij de rest van de leidingen naar buiten gaan, wat dan weer wel door de aircomonteur moet gebeuren.)

[ Voor 36% gewijzigd door Truus01 op 30-05-2023 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59
flippy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:23:
Er zijn echter wel installatie-bedrijven die ook airco's doen en gewoon netjes een elektricien meesturen voor dat deel (terwijl de ander de koelleidingen staat te solderen enz.)

De goedkoopste zijn die uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
UPDATE:
4e (en tevens laatste) offerte toegevoegd.
Zij kunnen eventueel ook LG en Daikin aanbieden. Wilde eigenlijk een offerte met een Daikin maken, maar heeft er later toch voor gekozen om voor een Mitsubishi te gaan (beter basismodel?!)
Als extra komt er een wifi-module in, om die als ik 's winters weg ben wel aan en uit te kunnen zetten en zo.
4 is de goedkoopste, maar...
Deze zouden destijds ook met een offerte komen voor zonnepanelen, nooit wat van gehoord. (En bij familie toen ook al niet.)
In het vergelijk heb ik de 3,5kW gezet en ook om gevraagd. De eigenlijke offerte is een 5kW, Mitsubishi MUZ-HR50VF, Totaalprijs (incl. BTW) €2922,95. Bij hoog en laag bleef hij volhouden dat ik toch echt naar een 5kW toe moest. Dit ivm de grootte van de totale ruimte (woonkamer en keuken) en omdat dat comfortabeler zou zijn en omdat het uiteindelijk minder verbruik zou zijn, omdat de airco dan minder hard hoefde te werken (alles voor verwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Mede door 4 toch de vraag, is 3,5kW voldoende voor woonkamer 76m3 en keuken 19m3 (samen dus 95m3), of moet ik toch naar een 5kW? Toch maar weer opnieuw de topics doorgenomen.
Koevlaasformule is: Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

Voor een gemiddelde (tussen)woning kan je denken aan een 3.5 kW of 2 x 2.5 kW unit voor de woonkamer, en 2kW tot 2.5 kW units voor de slaapkamers (welke meestal al overbemeten zijn gezien de relatief lage warmtevraag, maar kleiner is er meestal niet).
Ik ben er nu toch wel van overtuigd dat 3,5kW voldoende is. Mbv de Koevlaasformule kom ik op 2.

3 valt af, voornamelijk vanwege de prijs.
(4 gun ik het eigenlijk niet, omdat die toen geen enkele reactie hebben gegeven ivm zonnepanelen.)
Maar aangezien de prijzen van 1, 2 en 4 redelijk bij elkaar liggen, heb ik daar toch wel behoorlijke twijfel.

De garanties vind ik ook een beetje vaag. Bij 1 3jr op alles, 2 niet over gehad, 4 1jr op installatie, 5jr op binnenunit, 10jr op buitenunit. Tja.
Zou ik bv bij 1 niet terug kunnen vallen op een fabrieks-/wettelijk garantie van Mitsubishi? Die dingen horen toch langer mee te gaan dan 3jr?!

Als ik puur kijk naar de airco zou ik voor 1 gaan, die lijkt qua specs beter, met de veel hogere SEER, iets hogere SCOP (Of is een tiende hoger direct heel veel hoger? Weet nog altijd niet precies hoe dat zit.) en de betere energielabels voor koelen en verwarmen.

Ik blijf ook een beetje hangen op die laagste insteltemperatuur. Die heb ik voor geen van de specifieke modellen duidelijk.

Dus toch maar weer de vraag, waar zouden jullie voor gaan en waarom?
Klopt het dat de airco die 1 aanbiedt de beter is, of zeggen die specs ook niet alles?
Oh, en aan de muur ophangen of op het dak van de schuur plaatsen?
Alvast bedankt voor de hulp en het meedenken!

[ Voor 18% gewijzigd door Truus01 op 08-06-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Bedankt voor de tips en adviezen, ik heb gekozen voor 1.
Ik zal tzt wel een fotootje plaatsen van het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 10:03
Wanneer gaan ze plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Moet nog worden ingepland. De verwachting was na bestelling ongeveer een maand.
*Edit: 12-7-2023

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 13-07-2023 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Het eindresultaat:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
flippy schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:02:
Geldt dit ook voor nu, de zomer? Dus dat ik de zekering omzet, totdat ik de airco wil gaan gebruiken om te verwarmen?
Of ook beter gewoon aan laten staan en de binnenunit uit?
Ik heb ergens gelezen dat er mensen zijn die 'm uitzetten, maar ik kan dat niet meer terugvinden en weet niet of zomer (warme buitenlucht) of winter (koude buitenlucht) onderscheid maakt.
Pagina: 1