Welke airco kan tot een lage temperatuur verwarmen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:36
Ik stel de vraag even specifiek, buiten mijn adviesvraag om.

Ik heb eigenlijk een airco nodig, om te verwarmen, maar die ook de ruimte 'vorstvrij' kan houden.
En nu ben ik al op internet aan het zoeken geweest, maar ik kan nergens vinden wat de laagste temperatuurstand is bij airco's. En welke airco's (zo) laag kunnen.
Ook bij specifieke airco's (oa Mitsubishi Compact MSZ-AP35VGK) vind ik in de handleiding geen minimum aan setpunt terug. (Althans, bij die vind ik ergens 20°C, maar dat zal toch niet echt het minimum zijn?!)

Nogmaals, het gaat om verwarmen. Dat ik in de winter, tijdens afwezigheid, de airco op 10°C (of lager?) kan zetten en dat die ruimte dan dus vorstvrij blijft. En boven de 10°C blijft die uit. (Moet dus ook niet gaan koelen.)

Kan iemand mij helpen?
Ik verwacht op een airco van Mitsubishi of Daikin uit te komen, als dat het zoeken makkelijker maakt.

Misschien willen degene met airco's eens kijken wat die bij hun kan?

Alvast dank!

Beste antwoord (via Truus01 op 13-07-2023 21:00)

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:26
Mijn Mitsubishi Electric kan tot 10 graden.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ron321

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
ron321 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:31:
Super, dus het kan in ieder geval wel.
Weet je toevallig ook welk model/type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Bij MHI is 17 graden het minimale setpoint. Vervolgens veranderen bepaalde modi het setpoint nog met maximaal 2 graden.

Over het algemeen wil je in verband met condensatie een huis boven het dauwpunt houden, ca 13-14 graden.

Met wat automatisering kun je de airco ook voor de gek houden door een andere temperatuur aan te bieden met een externe temperatuursensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Wat voor ruimte gaat het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MarkS90 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:48:
Wat voor ruimte gaat het hier?
Woonkamer (icm keuken als ik de deur open laat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
En ja, vocht en schimmelvorming en dergelijke weet ik, maar afgelopen winter heb ik de CV op 5°C gezet en heb ik verder geen schimmelvorming gehad. Volgens mij is de temperatuur in de kamer ook niet veel (en zeker niet vaak) lager dan 10°C geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 08:35
Mijn Daikin heeft 10 graden als minimum voor te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Wilin schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:56:
Mijn Daikin heeft 10 graden als minimum voor te verwarmen
Model/type? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik ben in ieder geval al heel blij om te horen dat het wel gewoon kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35

RvV

Hier een Panasonic van een paar jaar oud 16°C. En dat lijkt mij een prima temperatuur. Er is een reden dat de meeste CV thermostaten naar 15°C gaan. :)
Al zou ik heel de winter niet verwarmen dan nog zakt de temperatuur hier ook niet onder de 10°C. Zo veel gaat het niet extra kosten om van 10°C naar 15°C te verwarmen.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
RvV schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:39:
Al zou ik heel de winter niet verwarmen dan nog zakt de temperatuur hier ook niet onder de 10°C. Zo veel gaat het niet extra kosten om van 10°C naar 15°C te verwarmen.
Enig idee hoeveel? Of hoe ik dat zou kunnen berekenen? Is natuurlijk op zich ook interessant.
Bv als de aangeboden airco minimaal op 15 kan, maar €1000 goedkoper is dan een die wel naar 10 kan, is eea te berekenen of die extra kosten het waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilin
Buitentoestel
1 x Daikin buitentoestel RXA 50B - 5,0 kW
Binnentoestel
1 x Daikin binnentoestel FTXA 50AW - 1,7 - 5,8 kW verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Onze LG PS12SQ verwarmd vanaf 16 graden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Houdt er ook rekening mee dat bij een lage temperatuurinstelling de airco eerder gaat pendelen. En dat kost ook energie, waardoor het rendement afneemt.
M.a.w., de werkelijke SCOP is dan lager dan je uit de specs mag verwachten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
JukeboxBill schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:25:
Houdt er ook rekening mee dat bij een lage temperatuurinstelling de airco eerder gaat pendelen. En dat kost ook energie, waardoor het rendement afneemt.
Dankje voor deze extra info! Ik zal nog eens wat meer over dat pendelen lezen, want dat snap ik nog niet helemaal.
Wat ik begrijp is dat dan de airco zijn vermogen niet goed kwijt kan? (Dus vergelijkbaar als ik een 6kW airco in een te kleine kamer zou zetten? Dan snap ik ook wel dat een lage temperatuur datzelfde gevolg heeft.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Truus01 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:57:
[...]

Dankje voor deze extra info! Ik zal nog eens wat meer over dat pendelen lezen, want dat snap ik nog niet helemaal.
Wat ik begrijp is dat dan de airco zijn vermogen niet goed kwijt kan? (Dus vergelijkbaar als ik een 6kW airco in een te kleine kamer zou zetten? Dan snap ik ook wel dat een lage temperatuur datzelfde gevolg heeft.)
Daar komt het wel op neer.
Een airco is niet de meest geschikte verwarming om een ruimte alleen maar vorstvrij te houden, is mijn ervaring.
Als het buiten heel koud is, zeg maar -10, dan houdt een airco er mee op. En bij het kwakkelweer in NL is het vermogen al gauw te groot met als gevolg het pendelen. Nu hoeft dat geen ramp te zijn, want in totaal is het verbruik ws. minder dan een elektrisch kacheltje.
Maar elektrische kacheltjes kosten een fractie van wat een airco kost.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Koop gewoon een kacheltje, zoiets als deze, houdt de ruimte op 5 tot 7 graden. Ben je voor minder dan 200 euro klaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-05 19:36
JukeboxBill schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:36:
[...]

Een airco is niet de meest geschikte verwarming om een ruimte alleen maar vorstvrij te houden, is mijn ervaring.
Als het buiten heel koud is, zeg maar -10, dan houdt een airco er mee op. En bij het kwakkelweer in NL is het vermogen al gauw te groot met als gevolg het pendelen. Nu hoeft dat geen ramp te zijn, want in totaal is het verbruik ws. minder dan een elektrisch kacheltje.
Er zijn echter ook genoeg airco's op de markt die bij -25 graden nog steeds kunnen verwarmen met 70% van het oorspronkelijk verwarmingsvermogen. Je moet alleen wel de juiste keuze maken natuurlijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Yaksa schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:46:
Koop gewoon een kacheltje, zoiets als deze, houdt de ruimte op 5 tot 7 graden. Ben je voor minder dan 200 euro klaar.
Hij Zij zoekt geen COP=1 verwarming.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

JukeboxBill schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:36:
[...]

dat is simpelweg niet waar. zelfs een budgetairco werkt tot -15 en veel nog een stuk lager. adviseren om een straalkachetje neer te zetten is wel erg kortzichtig te noemen. wil je 400 kuub doen met een straalkachel kost bijna 3500kWh per jaar, dat is ERG veel geld in vergelijking met de 800kWh die men kwijt is met een airco. dat is factor 4 meer stroomkosten. dat is het verschil tussen 300 euro en 1300 euro per jaar. dus die airco heeft zich in 2 jaar terugverdient tegenover een straalkachetlje neerzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 27-05-2023 18:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
remco_k schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:15:
Hij zoekt geen COP=1 verwarming.
Ik identificeer me als zij. (Ik ben ook gewoon een vrouw.) ;) Maar inderdaad.

(@Yaksa) Wat misschien wel zou kunnen is de airco voor als ik er 's winters wel ben, voor echte verwarming, maar als ik er niet ben zo'n kacheltje om het vorstvrij te houden. Toch denk ik dat dat uiteindelijk niet zo efficiënt is, vooral als ik heel de winter er niet zou zijn. En voor dat soort kacheltjes is de woonkamer toch ook net te groot, moet ik er al 2 of 3, met dus ook 2 of 3 keer het verbruik.
Ik heb er een, die heb ik wel eens gebruikt voor bijverwarmen, maar zelfs dat ging niet echt lekker en verbruikte behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Truus01 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:48:
[...]
Ik identificeer me als zij. (Ik ben ook gewoon een vrouw.) ;) Maar inderdaad.
Mijn nederige excuses! Haha. Macht der gewoonten zonder na te denken. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02
Sommige panasonic modellen hebben ook een summer house functie.
Deze houd je huis vorst vrij.7/8 graden.
Volgens mij gaan dan wel de fan naar de hoogste stand om de warmte goed te verdelen.

[ Voor 29% gewijzigd door redbullwaning op 27-05-2023 19:04 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:03
Misschien kan je een simpel straalkacheltje kanibaliseren, het thermostaatje eruit halen en daarmee de airco aan en uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

JukeboxBill schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:25:
Ik dacht altijd dat pendelen juist gunstig is voor de COP vanwege de zogenaamde pulse-and-glide techniek zoals je bij auto's toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Compuadb schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Er zijn echter ook genoeg airco's op de markt die bij -25 graden nog steeds kunnen verwarmen met 70% van het oorspronkelijk verwarmingsvermogen. Je moet alleen wel de juiste keuze maken natuurlijk. ;)
Dat lijkt me sterk, 70 procent? Ze moeten dan continu de buitenunit ontdooien (met cop 1? waarbij er niet verwarmd wordt binnen) en er zal weinig energie uit de lucht te halen zijn.

Edit, oh vermogen. Ik las rendement.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 28-05-2023 05:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
Bosch kan op 8 graden vorstvrije stand.

[ Voor 39% gewijzigd door IplugNplay op 28-05-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Dre schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:09:
[...]

Ik dacht altijd dat pendelen juist gunstig is voor de COP vanwege de zogenaamde pulse-and-glide techniek zoals je bij auto's toepast.
nee, pendelen is vrijwel altijd slecht voor de COP. en efficeintie bij reguliere benzine of diesel autoaircos is vrijwel niet aan de orde omdat die met hele andere methodes werken en veel lagere EER hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 28-05-2023 09:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
tcw82 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:04:
Misschien kan je een simpel straalkacheltje kanibaliseren, het thermostaatje eruit halen en daarmee de airco aan en uitschakelen?
Dat soort mogelijkheden zijn vooral voor als er een te groot prijsverschil zou zijn tussen de airco's die het wel kunnen en niet kunnen, maar van wat ik zo lees kunnen genoeg tot 10°C en is echt gaan hobbyen dus niet nodig. (En heb ik denk ik ook wat weinig kennis van en wordt een en ander alsnog lastig en duur om iemand dat te laten doen.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:17
Rukapul schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:43:
Bij MHI is 17 graden het minimale setpoint. Vervolgens veranderen bepaalde modi het setpoint nog met maximaal 2 graden.

Over het algemeen wil je in verband met condensatie een huis boven het dauwpunt houden, ca 13-14 graden.

Met wat automatisering kun je de airco ook voor de gek houden door een andere temperatuur aan te bieden met een externe temperatuursensor.
Mhi, bijvoorbeeld srk35zsx-w, kan op een nachtstand gezet worden waarbij de temperatuur op 10 graden gehouden wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OwDvHm1rCV-cBZol9dh43rED_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3UXtt4PoEMxwGrXXQGgJbnO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-05 11:05
Ik heb zelf een Toshiba airco (RAS-B10PKVSG) en die kan ik geloof van 2 - 8 graden of zo verwarmen. Is een aparte setting die niet via de afstandsbediening te doen is maar wel via de app mbv een wifi adapter. Ik gebruik het om een blokhut in de tuin vorstvrij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Weet iemand het toevallig van deze specifieke modellen?
Mitsubishi Compact MSZ-AP35VGK, Daikin Sensira FTXF-35D en Mitsubishi MUZ-HR35VF?

[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 05-06-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:11

paQ

flippy schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:31:
[...]

dat is simpelweg niet waar. zelfs een budgetairco werkt tot -15 en veel nog een stuk lager. adviseren om een straalkachetje neer te zetten is wel erg kortzichtig te noemen. wil je 400 kuub doen met een straalkachel kost bijna 3500kWh per jaar, dat is ERG veel geld in vergelijking met de 800kWh die men kwijt is met een airco. dat is factor 4 meer stroomkosten. dat is het verschil tussen 300 euro en 1300 euro per jaar. dus die airco heeft zich in 2 jaar terugverdient tegenover een straalkachetlje neerzetten.
nah, een ruimte op 10+ houden is misschien enkele dagen, hooguit weken per jaar het geval.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
paQ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:34:
[...]

nah, een ruimte op 10+ houden is misschien enkele dagen, hooguit weken per jaar het geval.
Er komt sowieso een airco, om te verwarmen, voor als ik wel thuis ben in de winter en dan gewoon naar 18/19/20gr wil verwarmen.
Als die airco dan ook de boel op 10gr kan houden als ik in de winter er niet ben, is dat natuurlijk wel het makkelijkste. (En juist dan zou een straalkacheltje oid niet echt handig zijn, als ik er zelf dus niet ben.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
UPDATE:
Er is een Mitsubishi Electric Compact MSZ-AP35VGK geïnstalleerd en deze kan inderdaad (op de afstandsbediening in ieder geval) tot 10°C verwarmen.

Extra update:
Deze heeft ook een functie Vorstbescherming!
"Onder "Vorstbescherming" kunt u een minimale kamertemperatuur instellen. Zodra de kamertemperatuur onder deze waarde valt, verwarmt de installatie automatisch de kamer tot de hier opgegeven temperatuur. Zo beschermt u de kamer en bouwmaterialen tegen mogelijke schade ten gevolge van lage temperaturen."
Woohoo!

[ Voor 44% gewijzigd door Truus01 op 26-07-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-05 23:02
Truus01 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:30:
Weet iemand het toevallig van deze specifieke modellen?
Mitsubishi Compact MSZ-AP35VGK, Daikin Sensira FTXF-35D en Mitsubishi MUZ-HR35VF?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:05

Timple

Truus01 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:59:
UPDATE:
Er is een Mitsubishi Electric Compact MSZ-AP35VGK geïnstalleerd en deze kan inderdaad (op de afstandsbediening in ieder geval) tot 10°C verwarmen.

Extra update:
Deze heeft ook een functie Vorstbescherming!
"Onder "Vorstbescherming" kunt u een minimale kamertemperatuur instellen. Zodra de kamertemperatuur onder deze waarde valt, verwarmt de installatie automatisch de kamer tot de hier opgegeven temperatuur. Zo beschermt u de kamer en bouwmaterialen tegen mogelijke schade ten gevolge van lage temperaturen."
Woohoo!
Beetje late update. Maar dit kan dus niet via de wifi module of de ESPHome integratie. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Timple schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

Beetje late update. Maar dit kan dus niet via de wifi module of de ESPHome integratie. :-(
Even een correctie op bovenstaande. De vorstbescherming niet kunnen besturen via ESPHome geldt voor Mitsubishi Heavy Industries. Voor Mitsubishi Electric weet ik het niet.

Dus even een subtiel kickje op dit topic. Van de airco's die onder de 15 graden kunnen, welke zijn er te bedienen via lokale home assistant integratie?

@ron321 @Wilin @redbullwaning @IplugNplay @Sjamo @SteveH @Truus01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-05 11:05
@Timple Ik kan niet zeggen of het met HA wel of niet lukt maar ik krijg hem in ieder geval niet aan mijn KNX installatie gekoppeld, kon daar ieder geval niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@Timple Geen idee over Home Assist, maar bij mij kan het in ieder geval via de app van Mitsubishi Electric (MELCloud). Je kunt daar een minimum en maximum temperatuur voor de vorstbescherming ingeven. En het laagste minimum is 4gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:20

voz

De echte kenner

Je zou sowieso met behulp van een temperatuursensor en home assistant zodanig kunnen automatiseren, dat je airco warme lucht gaat blazen onder een bepaalde temperatuur en daarmee stopt boven een bepaalde temperatuur. Dan maakt het niet uit hoe laag je de airco in kan stellen. Dan kun je dus gewoon kijken naar welke airco dan ook die met home assistant werkt. Ik zou me niet blind staren op de minimaal instelbare temperatuur.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Thanks @SteveH & @Truus01!

En @voz dat klopt natuurlijk. Maar deze airco zal 95% van de winter in deze modus opereren. Dus vandaar dat ik er liever een heb die zelf zijn broek op kan houden.

Maar je hebt gelijk, alles is te automatiseren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilin
@Timple Ik heb een FTXA50A2V1BW die lokaal via homeassistant kan bestuurd worden. Ik weet wel dat er voor nieuwere modellen problemen zijn met de lokale API
Pagina: 1