Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Bij ons in de wijk is de afgelopen weken de stroom inmiddels 6 keer uitgevallen. In elk van de gevallen was de uitval op 1 van de 3-fasen en duurde de individuele storingen tussen de 1 en 2 uur.

De netbeheerder (Enexis) moest de zekering bij de transformator vervangen waarna alles weer werkte.

Het gerucht dat nu gaat is dat het komt door de vele PV die is geinstalleerd deze winter.

Het voltage loopt overigens niet op tot 253V in de wijk, kijkende naar mijn P1mon zie ik dat het voltage wel op loopt tot 249V, maar de stroomuitval begon ook al enkele keren bij 244V.

De uitval vind plaats op zonnige dagen tussen 11:00 en 16:00.

Mijn vraag
Inmiddels zijn we 6 storingen verder. We gaan als buurt met Enexis in gesprek om aan te geven dat wij dit een wanprestatie vinden, maar ik ben benieuwd welke rechten we hebben.

Ik lees vooral deze tekst:
Consumenten met een aansluiting t/m 3x25 ampère hebben recht op een bedrag van € 35 na een stroomstoring die meer dan vier uur heeft geduurd. Na elke vier uur dat de stroomuitval langer duurt, wordt dit bedrag met € 20 verhoogd.
Geen van onze storingen was 4u lang, maar bij elkaar al ruim 10 uur.

Nu gaat het mij niet om het geld, ik wil dat Enexis actie gaat ondernemen, zo wordt het lastig een zomer door te komen.

Iemand enig idee welke wetgeving hier bestaat waarmee we een netbeheerder eventueel kunnen dwingen tot actie?

Voorop staat dat we gewoon eerst in gesprek willen. Mocht Enexis dan geen actie willen ondernemen, dan wil ik kijken welke mogelijkheden er dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Weet je wel wat de oorzaak van de storing was?

90% van de storingen komen door bewoners of bedrijven die met een graafmachine een kabel raken waardoor de beveiliging in trafohuisje ingrijpt.

[ Voor 26% gewijzigd door Sethro op 22-05-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Sethro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:30:

90% van de storingen komen door bewoners of bedrijven die met een graafmachine een kabel raken waardoor de beveiliging in trafohuisje ingrijpt.
Ja, overbelasting, althans, daar lijkt het op. Ik schreef ook al:
De netbeheerder (Enexis) moest de zekering bij de transformator vervangen waarna alles weer werkte.
Het is elke keer een andere fase die uitvalt. Inmiddels hebben we ze wel alle 3 al een keer (of 2) gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:36
Snow_King schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Ja, overbelasting, althans, daar lijkt het op. Ik schreef ook al:

[...]

Het is elke keer een andere fase die uitvalt. Inmiddels hebben we ze wel alle 3 al een keer (of 2) gehad.
Ook dan is het meestal niet puur overbelasting, maar iets dat fout gaat op het net (graven, slechte kabels etc.) Het kan natuurlijk wel overbelasting zijn, maar ik zou eerst eens goed navragen of dat echt het geval is. Het kan ook altijd een kwestie van een keertje pech zijn.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
Voordat je met de vinger wijst zou ik eerst even uitzoeken waar de storing door komt.

Het netwerk in NL is zo enorm overgedimensioneerd dat overbelasting niet voor de hand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
redwing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:35:
[...]

Ook dan is het meestal niet puur overbelasting, maar iets dat fout gaat op het net (graven, slechte kabels etc.) Het kan natuurlijk wel overbelasting zijn, maar ik zou eerst eens goed navragen of dat echt het geval is. Het kan ook altijd een kwestie van een keertje pech zijn.
Wij krijgen als buurt feedback van de callcenter medewerkers dat het aan de vele PV in de wijk zou liggen.

Graafwerkzaamheden zijn er niet in de wijk.
Sethro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:36:
Voordat je met de vinger wijst zou ik eerst even uitzoeken waar de storing door komt.

Het netwerk in NL is zo enorm overgedimensioneerd dat overbelasting niet voor de hand ligt.
Zoals ik aan geef gaan we eerst met de buurt in gesprek met Enexis en kijken waar ze mee komen.

Als dat nergens toe leidt, dan ben ik benieuwd welke rechten er zijn.

Tot op heden geven de callcenter medewerkers ook steeds aan dat het aan de PV ligt. Ook is het erg toevallig dat de uitval altijd op een zonnige dag tussen 11:00 en 16:00 gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
Helemaal mee eens dat netbeheerder dit probleem moet voorkomen. Een compensatie om daar wat druk achter te zetten lijkt mij een strak plan. Ik weet niet of je er recht op hebt...
Snow_King schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:22:
Het gerucht dat nu gaat is dat het komt door de vele PV die is geinstalleerd deze winter.
...maar dit lijkt me wel een beetje gek :)

Je stroom valt niet uit als er (bijvoorbeeld door veel PV-panelen) de netspanning boven de 250v komt. Wat er dan namelijk gebeurd, is dat een omvormer zichzelf uitschakelt. Heel plat gezegd moet een omvormer namelijk een iets hoger voltage aanbieden dan het netvoltage om 'terug te leveren', maar het is in Nederland niet toegestaan om >250v aan te bieden. Het is niet zo dat het complete net eruit klapt als er een keer 251v of 252v op draait, het is enkel en alleen omvormers die er dan mee kappen.

Dit is te onderstrepen doordat je netvoltage onder de 250v ook er eens uit is gevallen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-05 15:12
Is dat hetzelfde netwerk dat aan alle kanten zo overbelast is dat er geen zonnepanelen(parken) meer kunnen worden aangesloten? :?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
Richh schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:38:
Helemaal mee eens dat netbeheerder dit probleem moet voorkomen. Een compensatie om daar wat druk achter te zetten lijkt mij een strak plan. Ik weet niet of je er recht op hebt...

[...]

Je stroom valt niet uit als er (bijvoorbeeld door veel PV-panelen) de netspanning boven de 250v komt. Wat er dan namelijk gebeurd, is dat een omvormer zichzelf uitschakelt. Heel plat gezegd moet een omvormer namelijk een iets hoger voltage aanbieden dan het netvoltage om 'terug te leveren', maar het is in Nederland niet toegestaan om >250v aan te bieden. Het is niet zo dat het complete net eruit klapt als er een keer 251v of 252v op draait, het is enkel en alleen omvormers die er dan mee kappen.

Dit is te onderstrepen doordat je netvoltage onder de 250v ook er eens uit is gevallen ;)
Dit klopt natuurlijk wel alleen die spanning heeft wel relatie tot de weerstand van de kabel. Als de afstanden tot het station kort zijn kan er veel stroom worden geleverd zonder dat spanning significant toeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Snow_King schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:38:
[...]

Wij krijgen als buurt feedback van de callcenter medewerkers dat het aan de vele PV in de wijk zou liggen.

Graafwerkzaamheden zijn er niet in de wijk.

[...]
Zoals ik aan geef gaan we eerst met de buurt in gesprek met Enexis en kijken waar ze mee komen.

Als dat nergens toe leidt, dan ben ik benieuwd welke rechten er zijn.

Tot op heden geven de callcenter medewerkers ook steeds aan dat het aan de PV ligt. Ook is het erg toevallig dat de uitval altijd op een zonnige dag tussen 11:00 en 16:00 gebeurd.
Niet om heel lullig te doen, maar callcenter medewerkers roepen meestal maar wat en kennen weinig van wat er daadwerkelijk aan de hand is. Ik zou dus even afwachten of Enexis met hetzelfde verhaal komt.

Het is nl. raar dat PV voor overbelasting zorgt van de zekering. Normaal gesproken gaat die zekering er pas uit als er problemen zijn. Bij teveel PV zou de spanning boven de 253V moeten komen, waarna de PV zichzelf begint uit te schakelen.

Het kan natuurlijk wel, maar dan gaat er meer mis in het hele netwerk en zal op zijn minst dat transformatorkastje vervangen moeten worden, maar zeer waarschijnlijk ook wat meer in het hele netwerk.

Hoe dan ook is het aan Enexis om dit op te lossen, maar als ik zo naar de contracten/regels kijk heb je momenteel nog geen recht op compensatie.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Waarom zou je als klant van een leverancier moeten uitzoeken waar de oorzaak ligt als het op wijknivo plaats vindt?

En hoe zou een klant dat moeten onderzoeken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sethro
LordSinclair schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Is dat hetzelfde netwerk dat aan alle kanten zo overbelast is dat er geen zonnepanelen(parken) meer kunnen worden aangesloten? :?
Klok en klepel opmerking. Dat is om te zorgen dat het netwerk niet overbelast raakt. En daar zit nog ruim voldoende veiligheidsmarge in.

Daarnaast hebben die parken hele zware aansluitingen nodig en zitten meestal in gebieden waar historisch gezien weinig bedrijvigheid is en netwerk daar dus niet op uitgerust is.

Die parken zitten niet op hetzelfde stuk netwerk waar ook huishoudens op zijn aangesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 22-05-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Waarom zou je als klant van een leverancier moeten uitzoeken waar de oorzaak ligt als het op wijknivo plaats vindt?

Wie eist die bewijst?

En zoals eerder aangehaald zijn storingen meestal het gevolg van graafschade. Dan kun je Enexis alleen aanspreken op hoe snel de storing is opgelost. En dat lijkt gewoon in orde.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 22-05-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Richh schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:38:

[...]

Dat weet ik dus niet zeker. Als de trafo het niet maar aan kan, dan loopt de spanning op.

Als de trafo wel de stroom kan verwerken, dan loopt het voltage niet op, maar de stroom (ampere) wel en daardoor kan dan uiteindelijk de zekering springen die de kabels naar de trafo toe beveiligd.

Oplopen tot >250V is volgens mij juist een indicatie dan de trafo het niet aan kan. Dat gebeurd hier dus niet.
redwing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Niet om heel lullig te doen, maar callcenter medewerkers roepen meestal maar wat en kennen weinig van wat er daadwerkelijk aan de hand is. Ik zou dus even afwachten of Enexis met hetzelfde verhaal komt.

Het is nl. raar dat PV voor overbelasting zorgt van de zekering. Normaal gesproken gaat die zekering er pas uit als er problemen zijn. Bij teveel PV zou de spanning boven de 253V moeten komen, waarna de PV zichzelf begint uit te schakelen.

Het kan natuurlijk wel, maar dan gaat er meer mis in het hele netwerk en zal op zijn minst dat transformatorkastje vervangen moeten worden, maar zeer waarschijnlijk ook wat meer in het hele netwerk.

Hoe dan ook is het aan Enexis om dit op te lossen, maar als ik zo naar de contracten/regels kijk heb je momenteel nog geen recht op compensatie.
Ik snap dat een callcenter medewerker niet de juiste bron van informatie is.

Ik heb niet veel zin in een zomer waarin de stroom elke week 2x uit valt voor enkele uren en we blijven bellen met Enexis en zij zekeringen gaan vervangen.

Daarom ben ik dus op zoek naar de rechten en plichten van Enexis. Wel begrijp ik dat we met zijn allen voor een uitdaging staan, daarom gaan we eerst normaal het gesprek met hen aan.
Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Precies. Enexis heeft een leveringsplicht en uiteindelijk hebben zij alle informatie. Wij als klanten hebben geen inzage in de belastingen in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 10:56
Denk dat het van belang is dat het bij Enexis duidelijk is dat er iets mis is dat opgelost moet worden.

Je mag verwachten dat er inmiddels een melding gemaakt is dat dit verder onderzocht gaat worden. Alleen zal dat iets zijn dat ingepland gaat worden en wat tijd zal gaan kosten.
In de tussentijd zullen ze "brandjes blussen", dus z.s.m. zekeringen vervangen als deze er uit klapt.

Een zekering heeft maar 1 taak: Het beschermen van de bekabeling. Het feit dat de zekering smelt betekent dat er meer stroom doorheen gaat dan dat de kabels aan kunnen.
Nu heb je grofweg 3 mogelijke oorzaken:
- Overbelasting: Te zware belasting
- Kortsluiting: Directe verbinding tussen fase en nulgeleider.
- Stroompieken: Bijv. Blikseminslag.

Wat betreft zonnepanelen in een wijk, deze hebben in principe geen directe invloed op de zekering in het transformatorhuisje. Zonnepanelen genereren gelijkstroom (DC) die wordt omgezet in wisselstroom (AC) door middel van een omvormer voordat ze worden toegevoegd aan het stroomnetwerk. De omvormer is ontworpen om de stroom te reguleren en te synchroniseren met het netwerk, zodat er geen grote stroomstoten ontstaan die de zekeringen zouden kunnen doen smelten.

Nu is het theoretisch mogelijk dat een slechte PV-installatie voor dermate kortsluiting/overbelasting zorgt dat de hoofdzekering er uit klapt, maar dan zou de hoofdzekering van de aansluiting in die woning ook al gesmolten moeten zijn. Tenzij iemand besloten heeft om een van zijn hoofdzekeringen door te lussen....

Zoals eerder geschetst schakelen omvormers zich uit voordat er sprake kan zijn van te veel terug leveren van PV. Ook is het netwerk dermate overgedimensioneerd dat dit nooit het geval kan zijn.

De verhalen van krapte op het net zijn voornamelijk van toepassing op grote projecten. Een grote fabriek en/of een zonneweide in een gebied waar de capaciteit zijn grenzen bereikt. Maar ook daar is nog ruimte genoeg.

Wat meer voor de hand ligt is dat een ondergrondse kabel beschadigd is en kortsluiting veroorzaakt. Maar dat is iets dat Enexis moet uitzoeken.
Enige wat je kunt doen is proberen te achterhalen of bij Enexis dit probleem al verder aan het onderzoeken is en wat de status is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Snow_King schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Dat weet ik dus niet zeker. Als de trafo het niet maar aan kan, dan loopt de spanning op.

Als de trafo wel de stroom kan verwerken, dan loopt het voltage niet op, maar de stroom (ampere) wel en daardoor kan dan uiteindelijk de zekering springen die de kabels naar de trafo toe beveiligd.

Oplopen tot >250V is volgens mij juist een indicatie dan de trafo het niet aan kan. Dat gebeurd hier dus niet.
Dat is niet hoe het werkt. Het is een kwestie van vraag en aanbod, waarbij zodra het aanbod groeit de spanning omhoog gaat en als de vraag toeneemt de spanning juist omlaag gaat. Dat zou niets te maken moeten hebben met die zekeringen. Die trafo bepaalt iig niet of de spanning wel/niet omhoog gaat. In dit geval is er dus meer aan de hand dan puur een overbelasting door PV-installaties, want dan zou je een spanning van 253V en uitvallende PV-systemen hebben.
[...]

Ik snap dat een callcenter medewerker niet de juiste bron van informatie is.

Ik heb niet veel zin in een zomer waarin de stroom elke week 2x uit valt voor enkele uren en we blijven bellen met Enexis en zij zekeringen gaan vervangen.

Daarom ben ik dus op zoek naar de rechten en plichten van Enexis. Wel begrijp ik dat we met zijn allen voor een uitdaging staan, daarom gaan we eerst normaal het gesprek met hen aan.
Je zult inderdaad eerst met Enexis om de tafel moeten om de details te leren. Het puur op PV-systemen gooien is wat te kort door de bocht. Er moet iets mis zitten in het netwerk zelf, anders zou de spanning simpelweg oplopen en zouden er geen zekeringen uit gaan.

En dit is natuurlijk zeker iets dat Enexis op moet lossen, maar zolang je niet weet wat het probleem is, kun je ook niet bepalen in hoeverre Enexis het snel op kan lossen. En daarmee kun je dus ook niet bepalen wat je van Enexis kunt verwachten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Wie eist die bewijst?

En zoals eerder aangehaald zijn storingen meestal het gevolg van graafschade. Dan kun je Enexis alleen aanspreken op hoe snel de storing is opgelost. En dat lijkt gewoon in orde.
6 gemelde wijkstoringen is voldoende bewijs.

Als klant moet je je helemaal niet bezighouden met de oorzaak hiervan, dat geeft alleen maar ruis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zo te lezen is dit een gevalletje te lichte wijktrafo.

Een laagspanningsnet wordt ontworpen aan de hand van de gelijktijdigheidsfactor en die was in het verleden veel lager. Stel je hebt 50 35A klantaansluitingen, dat wil niet zeggen dat de trafo 1750A kan verwerken!

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 22:28
Spanningsklachten die worden opgelost door een zekeringwissel duidt inderdaad op overbelasting. Het netwerk is door de exponentiële groei van PV panelen en overige elektrificatie niet meer zo overgedimensioneerd als dat het vroeger was helaas. Reken maar dat dit al bekend is bij de netbeheerder, want zekeringen worden gewisseld door de storingsdienst. Dit zijn erg kostbare uren voor Enexis. De structurele oplossing is waarschijnlijk een nieuwe trafo in jouw wijk. Hiervoor moet een project worden aangemaakt, en daar is een groot capaciteit tekort.

Weet dat dit absoluut geen onwil is vanuit de netbeheerder. Er zijn simpelweg ontzettend veel klanten met dezelfde problematiek als jij. Het werkpakket voor Enexis is gigantisch. Welk gebied is dit? Mag ook via DM. Ik werk voor Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hier in hartje aardbevingsgebied schieten overal nieuwe trafohokjes de grond uit.

Leesvoer:

https://www.phasetophase.nl/boek/boek_1_3.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:04
Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:10:
[...]

6 gemelde wijkstoringen is voldoende bewijs.

Als klant moet je je helemaal niet bezighouden met de oorzaak hiervan, dat geeft alleen maar ruis.
Nee.
Het zou prima kunnen dat er 6 x gegraven is en 6 x een kabel geraakt is waardoor de stroom er uit klapt.
Zo'n storing kan Enexis ook niks aan doen dus dat wil niet direct betekenen dat het probleem bij Enexis zit.

Als klant hoef je inderdaad niet alles volledig uit te zoeken, maar 6 storingen wil niet direct (kans is natuurijk wel groot dat het wel zo is) zeggen dat het probleem bij Enexis zit.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05 16:00
OosterF schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:45:
Spanningsklachten die worden opgelost door een zekeringwissel duidt inderdaad op overbelasting. Het netwerk is door de exponentiële groei van PV panelen en overige elektrificatie niet meer zo overgedimensioneerd als dat het vroeger was helaas. Reken maar dat dit al bekend is bij de netbeheerder, want zekeringen worden gewisseld door de storingsdienst. Dit zijn erg kostbare uren voor Enexis. De structurele oplossing is waarschijnlijk een nieuwe trafo in jouw wijk. Hiervoor moet een project worden aangemaakt, en daar is een groot capaciteit tekort.

Weet dat dit absoluut geen onwil is vanuit de netbeheerder. Er zijn simpelweg ontzettend veel klanten met dezelfde problematiek als jij. Het werkpakket voor Enexis is gigantisch. Welk gebied is dit? Mag ook via DM. Ik werk voor Enexis.
Dit dus. In de regio Horst is dit ook gaande hoor ik van kennissen en een Enexis medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ds23man schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:32:
Zo te lezen is dit een gevalletje te lichte wijktrafo.

Een laagspanningsnet wordt ontworpen aan de hand van de gelijktijdigheidsfactor en die was in het verleden veel lager. Stel je hebt 50 35A klantaansluitingen, dat wil niet zeggen dat de trafo 1750A kan verwerken!
Deze wijk is overigens 12 jaar oud. Geen idee of men er toen al rekening mee hield.
redwing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Dat is niet hoe het werkt. Het is een kwestie van vraag en aanbod, waarbij zodra het aanbod groeit de spanning omhoog gaat en als de vraag toeneemt de spanning juist omlaag gaat. Dat zou niets te maken moeten hebben met die zekeringen. Die trafo bepaalt iig niet of de spanning wel/niet omhoog gaat. In dit geval is er dus meer aan de hand dan puur een overbelasting door PV-installaties, want dan zou je een spanning van 253V en uitvallende PV-systemen hebben.

[...]

Je zult inderdaad eerst met Enexis om de tafel moeten om de details te leren. Het puur op PV-systemen gooien is wat te kort door de bocht. Er moet iets mis zitten in het netwerk zelf, anders zou de spanning simpelweg oplopen en zouden er geen zekeringen uit gaan.

En dit is natuurlijk zeker iets dat Enexis op moet lossen, maar zolang je niet weet wat het probleem is, kun je ook niet bepalen in hoeverre Enexis het snel op kan lossen. En daarmee kun je dus ook niet bepalen wat je van Enexis kunt verwachten.
Bedankt voor de informatie :-)

Enexis gaan we mee in gesprek, dat sowieso.
OosterF schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:45:

We hopen dat Enexis dit serieus neemt. Want als we de gehele zomer door moeten met deze verstoringen gaat dat best lastig worden.

Thuiswerken doen heel veel mensen hier in de wijk.

Dit is overigens in Venlo-Oost, ik heb je via de DM meer details gestuurd.
nielsn schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Dit dus. In de regio Horst is dit ook gaande hoor ik van kennissen en een Enexis medewerker.
Horst is hier niet verder vandaan :-) Maar ik vermoed niet dat we de zelfde trafo delen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sethro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:30:

Sethro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Wie eist die bewijst?

De netbeheerder moet stroom leveren. Dat gebeurt niet. Wat de oorzaak is, is niet aan de bewoners om uit te te zoeken.
Er is iets aan de hand (oorzaak) waardoor diverese bewoners geen stroom meer hebben (gevolg). Het is aan de leveranicer om te kijken waarom er op zijn product een storing zit, niet aan de bewoners.

Wie eist die bewijst?
Antwoord: Ik bewijs dat jullie storingen hebben.
Sethro schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:46:
[...]

Klok en klepel opmerking. Dat is om te zorgen dat het netwerk niet overbelast raakt. En daar zit nog ruim voldoende veiligheidsmarge in.
Aha vandaar dat hele woonwijken niet gebruik kunnen maken van PV installaties?

Het interesseert mij geen ruk hoe de klok waar in de klepel steekt, zolang de netbeheerders zelf moord en brand schreeuwen, en er uitval plaatsvind, zie ik het als overbelast.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rensjuh schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Nee.
Het zou prima kunnen dat er 6 x gegraven is en 6 x een kabel geraakt is waardoor de stroom er uit klapt.
Zo'n storing kan Enexis ook niks aan doen dus dat wil niet direct betekenen dat het probleem bij Enexis zit.

Als klant hoef je inderdaad niet alles volledig uit te zoeken, maar 6 storingen wil niet direct (kans is natuurijk wel groot dat het wel zo is) zeggen dat het probleem bij Enexis zit.
Alles kan, maar de oorzaak van het probleem is niet relevant aangezien de regeling vrij duidelijk is en er nergens iets staat over 'door derden veroorzaakt' of overmacht.

Ik denk wel dat er in dit geval geen compensatie verwacht kan worden, de storingen waren kort en ook nog eens op 1 fase. Er was dus wel degelijk nog stroom beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Koffie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:00:
[...]
Aha vandaar dat hele woonwijken niet gebruik kunnen maken van PV installaties?
Inderdaad, dat gebeurd nl. om overbelasting te voorkomen.
Het interesseert mij geen ruk hoe de klok waar in de klepel steekt, zolang de netbeheerders zelf moord en brand schreeuwen, en er uitval plaatsvind, zie ik het als overbelast.
Als je advies geeft aan iemand die problemen heeft met Enexis is het wel slim om het klok/klepel verhaal enigszins te snappen. Zo niet kom je heel snel in een discussie terecht waarbij Enexis allerlei beloftes kan doen zonder het probleem daadwerkelijk op te lossen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Denk dat Enexis allang meetapparatuur heeft geplaatst. Verder is het niet te hopen dat de wijktrafo zo'n compact prefab station is, daarvan vervang je niet even een trafo. Dan moeten ze al snel het net op gaan knippen en een extra trafo plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ds23man schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:17:
Denk dat Enexis allang meetapparatuur heeft geplaatst. Verder is het niet te hopen dat de wijktrafo zo'n compact prefab station is, daarvan vervang je niet even een trafo. Dan moeten ze al snel het net op gaan knippen en een extra trafo plaatsen.
Laten we het hopen!

Zo ver ik weet is dit de trafo van onze wijk: https://goo.gl/maps/YZkeSbvGftrXsHvd9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

redwing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Inderdaad, dat gebeurd nl. om overbelasting te voorkomen.
Voor mij als consument IS dat overbelasting.

Wanneer ik niet in een bus mag stappen van de vervoerder omdat de bus anders overbrlast raakt, is voor mij die bus overbelast. Ongeacht hoeveel plekken er nog vrij zijn. Oók als de vervoerder dit doet bij 75% vulling om overbelasting (aan zijn kant) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Snow_King schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Laten we het hopen!

Zo ver ik weet is dit de trafo van onze wijk: https://goo.gl/maps/YZkeSbvGftrXsHvd9
Daar krijg je niet een zwaardere trafo in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWwQpznFhElRWGhzK0QrvWh5SVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7l8tfP4oUZq1L1ujT1OtCfQF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door ds23man op 22-05-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Koffie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Voor mij als consument IS dat overbelasting.

Wanneer ik niet in een bus mag stappen van de vervoerder omdat de bus anders overbrlast raakt, is voor mij die bus overbelast. Ongeacht hoeveel plekken er nog vrij zijn. Oók als de vervoerder dit doet bij 75% vulling om overbelasting (aan zijn kant) te voorkomen.
Nogmaals, wil je de discussie met de beheerder aangaan is het niet slim om zomaar dingen te roepen. Want dan krijg je dus b.v. een toezegging dat ze nog maar 75% vulling zullen aanhouden om problemen te voorkomen (waarbij jouw probleem dus niet opgelost is).

Je bereikt veel meer als je met een goed verhaal komt dan als je alleen met wat niet onderbouwt geschreeuw aankomt. Dus laten we TS helpen met hem informatie te geven, dat ie gelijk heeft en dat Enexis het probleem op moet lossen is wel duidelijk. Nu is het zaak om dat zo efficiënt mogelijk voor elkaar te krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 13:33
ds23man schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:32:
[...]

[Afbeelding]
In dat hokje zelf niet nee, maar het lijkt wel alsof ze in de kavelverdeling ruimte hebben gehouden voor uitbreiding (doelend op de uitsparing in de kavel van huisnr 12).
Of daar reeds plannen voor zijn en wat de status daar van is dat is dan weer de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
Je zou zeggen dat overbelasting door het terug leveren met zonnepanelen wordt afgevangen door het terug leveren te stoppen op het moment dat het voltage op het net oploopt.

Een andere oorzaak van overbelasting zou kunnen zijn doordat er ergens in de wijk een hennepkwekerij op zonder staat.
In de wijk waar ik een aantal jaar geleden woonde hadden we ook regelmatig last van stroomuitval.
Dit probleem was verholpen op het moment dat er een huis afbrandde waarvan de zolder was ingericht als kwekerij.
Daarna nooit meer een probleem gehad.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ds23man schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:32:
[...]

[Afbeelding]
Hoe kom je aan dit kaartje? En waar zou ik deze eventueel kunnen opvragen?
redwing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Nogmaals, wil je de discussie met de beheerder aangaan is het niet slim om zomaar dingen te roepen. Want dan krijg je dus b.v. een toezegging dat ze nog maar 75% vulling zullen aanhouden om problemen te voorkomen (waarbij jouw probleem dus niet opgelost is).

Je bereikt veel meer als je met een goed verhaal komt dan als je alleen met wat niet onderbouwt geschreeuw aankomt. Dus laten we TS helpen met hem informatie te geven, dat ie gelijk heeft en dat Enexis het probleem op moet lossen is wel duidelijk. Nu is het zaak om dat zo efficiënt mogelijk voor elkaar te krijgen.
Bedankt! Ik ben daar naar op zoek: Hoe kan ik dit bij Enexis zo goed mogelijk aankaarten?

Ik wil voorkomen dat dit superlang gaat duren en dat we straks elke X dagen uitval hebben in de wijk. Dat lijkt mij niet werkbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
Wat een nonsens hier over voltage vs overbelasting. Een zekering kan er ook uitknallen op 240V. Voltage en amperage zijn niet direct gekoppelt, weerstand speelt ook een rol. De verplichte omvormer begrenzing van 253V heeft niks te maken met het voorkomen van overbelasting van het net, maar met het voorkomen dat de spanning buiten spec gaat (230V +/-10%). Aangesloten apparaten kunnen dan namelijk stuk/in de fik gaan.
Als de weerstand naar de wijktransformator laag is (dikke kabel/weinig afstand) dan kan het dus prima zijn dat er te veel stroom loopt zonder dat het voltage te hoog is.

Maw, op basis hiervan is het plausibel dat dit door te veel aanbod van zonnepanelen wordt veroorzaakt. Een andere oorzaak is niet uit te sluiten.

Maar ontopic; het is niet jouw probleem wat de oorzaak is. Een gesprek met Enexis lijkt me een goede stap.
Als je rechtsbijstandverzekering hebt zou ik daar ook informeren. Niet om direct advocaten erop af te sturen maar je kunt er meestal ook terecht voor dit soort vragen.
Mocht het een langslepend en mogelijk juridisch verhaal worden dan helpt het ook dat je je verzekering op tijd hebt geïnformeerd. Er staat vaak in de voorwaarden dat je een dreigend juridisch conflict moet melden voordat je zelf stappen initieert. Nu weet ik niet hoe nauw ze dat nemen en zou ik het eerste gesprek nog niet als dreigend juridisch conflict beschouwen maar dit is goed om te onthouden mocht het wel die kant opgaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zie een nieuwbouwwijk vol met dure koopwoningen die met teveel op 1 compact station zitten. Denk dat 95% PV op het dak heeft liggen. Voor een wijk als deze hadden ze eigenlijk een betreedbaar station moeten hebben. Het slechte nieuws is dat dit niet 123 oplosbaar is. Het net opknippen en op diverse plekken extra stations bijplaatsen is de oplossing. Maar dan moet je ook gaan graven om middenspannningskabels aan te leggen.

Kaartje:

https://roosendaal.maps.a...44b62490aa4bf180e85ad0021

Vroeger stonden de MS kabels er ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:59:
Ik zie een nieuwbouwwijk vol met dure koopwoningen die met teveel op 1 compact station zitten. Denk dat 95% PV op het dak heeft liggen. Voor een wijk als deze hadden ze eigenlijk een betreedbaar station moeten hebben. Het slechte nieuws is dat dit niet 123 oplosbaar is. Het net opknippen en op diverse plekken extra stations bijplaatsen is de oplossing. Maar dan moet je ook gaan graven om middenspannningskabels aan te leggen.

Kaartje:

Precies dit dus. Daarmee is wat @Pejdref aangeeft een leuk verhaal welke in principe klopt, maar juist doordat je ziet dat de spanning onder de 253V blijft terwijl de zekeringen er uit gaan, is het duidelijk een probleem in het netwerk zelf. Het netwerk hoort zo ingericht te zijn dat er voldoende ruimtie is voor vraag/aanbod om de spanning boven die 253V te krijgen voordat de stroom te groot wordt voor de transformatorkast (Wel met de opmerking trouwens dat die weerstand van de lijnen weinig te maken heeft met de te hoge stroom/lage spanning. Die spanning/stroom ontstaat grotendeels door vraag/aanbod op het netwerk)

Punt blijft dat dit waarschijnlijk dus niet simpel opgelost worden door die transformator aan te passen, maar er zullen meer transformator-kasten bij moeten komen.

Vandaar dat het dus belangrijk is om te weten of dit daadwerkelijk het probleem is, of dat ze b.v. ergens ondergronds een kapotte kabel hebben die lekstromen/kortsluiting heeft en daarmee het net blijft overbelasten. En dat heeft weer gevolgen met wat je kunt verwachten. Moeten er kasten bij geplaatst worden is dat iets dat niet binnen een paar weken is opgelost. Gaat het om een defecte kabel kunnen ze er echter wel meer spoed achter zetten om uit te zoeken waar het probleem zit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Heb er even wat plaatjes bijgehaald.

Google Earth, loopt een aantal jaren achter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B2tLOiM22Q-1RkHjjXPAszbkPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B2L9MIiGnLRRn19hzVnSRc3V.png?f=fotoalbum_large

Pak je de huidige kaart erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0DH0cfGqbI9REaOFp7jV4EWTl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r6rRzGYGxB9uKdsAtxFt68JY.png?f=fotoalbum_large

Dan zie je dat er de afgelopen paar jaar er heel veel is bijgebouwd en alles op dat wijktrafootje bijgeprakt is.

Hier nog een plaatje toen ie nog vrijstaand was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qE5XvAZC7JmCdyF8fi3FQ5Muu00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z0f2mBBYkwvII4Ly1zHxwSWM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ds23man schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:56:
Heb er even wat plaatjes bijgehaald.

Google Earth, loopt een aantal jaren achter:

[Afbeelding]

Pak je de huidige kaart erbij:

[Afbeelding]

Dan zie je dat er de afgelopen paar jaar er heel veel is bijgebouwd en alles op dat wijktrafootje bijgeprakt is.

Hier nog een plaatje toen ie nog vrijstaand was:

[Afbeelding]
Ja, deze wijk is de afgelopen jaren hard gaan groeien. Kavels waren er allang, zijn geen extra kavels bij gekomen, maar de bouw is afgelopen tijd hard gegaan.

Deze herfst/winter is er heel veel PV bij gekomen vanwege de hoge energieprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:46
Dat betekent dus dat het netwerk achterhaald is tov van wat er nu gebouwd wordt. Het netwerk is gelegd met de kennis van 2008, dus geen zonnepanelen, warmtepompen of elektrische auto's.

Doordat de laagspanningskabels wel veel stroom kunnen transporteren, zit het knelpunt in de transformator.

Momenteel treffen we dit soort situaties ook veel in Noord Nederland, maar de meeste die ik voorbij heb zien komen hebben we de trafo nog kunnen verzwaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Laatst online: 29-04 10:24
Snow_King schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:48:
[...]
Ik wil voorkomen dat dit superlang gaat duren en dat we straks elke X dagen uitval hebben in de wijk. Dat lijkt mij niet werkbaar.
Houdt er maar rekening mee dat het niet binnen hele korte termijn opgelost is. Dat zijn langlopende processen. Een trafo bijplaatsen kan wel een jaar duren of nog langer duren. Zeker als er voor een nieuwe trafo een extra plaats in de openbare ruimte gevonden moet worden. Zelfde geldt voor het verzwaren van een trafo.

De opties:
- Informeer bij de rechtsbijstandsverzekering over wat zij aan mogelijkheden zien.
- Blijf de netbeheerder (Enexis) bevragen.
- Ga het melden bij de gemeente. Zorg ervoor dat het daar ook bekend is. Dat kan je via het ambtenarenapparaat doen (een brief naar het college van Burgemeester en Wethouders) maar ook via de politiek (brief aan de gemeenteraad of losse raadsleden).

Je kan nog eens kijken of er een onderzoek in jullie gebied loopt: Congestiemanagement onderzoek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Congestiemanagement onderzoeken zijn alleen voor grootverbruikers aansluitingen. Doet er hier niet ter zake.

Dit is wel een echt hoofdpijndossier voor Enexis en ook de buurtbewoners, hoe dit ontstaan is doet er verder niet toe. Enexis zit er echt niet op te wachten om een schaftkeet bij dat station neer te zetten en de bewoners niet op om de haverklap zonder stroom te zitten. Dus moet je constructief het gesprek in, als het door teveel aan PV veroorzaakt wordt zou je kunnen denken aan het begrenzen van het maximale vermogen van de omvormers waar dan de netbeheerder een korting op het vastrecht/transportkosten zou moeten geven.

Je kan er met vol gestrekt been ingaan, maar meestal lost dat niets op. Sterker nog, het vertraagd alleen maar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Laatst online: 29-04 10:24
ds23man schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:38:
Congestiemanagement onderzoeken zijn alleen voor grootverbruikers aansluitingen. Doet er hier niet ter zake.
Klopt. Hier geeft het verzwaren van het netwerk een uitkomst. Dus een tweede trafo of een zwaardere trafo. Alleen het kan al wel een indicatie zijn dat het netwerk aangepast moet worden omdat er geen capaciteit is. Dan zal een nieuwe trafo of een verzwaring ook wel even op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:38:

Dit is wel een echt hoofdpijndossier voor Enexis en ook de buurtbewoners, hoe dit ontstaan is doet er verder niet toe. Enexis zit er echt niet op te wachten om een schaftkeet bij dat station neer te zetten en de bewoners niet op om de haverklap zonder stroom te zitten. Dus moet je constructief het gesprek in, als het door teveel aan PV veroorzaakt wordt zou je kunnen denken aan het begrenzen van het maximale vermogen van de omvormers waar dan de netbeheerder een korting op het vastrecht/transportkosten zou moeten geven.

Je kan er met vol gestrekt been ingaan, maar meestal lost dat niets op. Sterker nog, het vertraagd alleen maar.....
Gezien de storing op één fase zit, ik neem aan steeds dezelfde, is het dan geen idee als een aantal bewoners hun enkelfase omvormer op een andere fase plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Gezien de storing op één fase zit, ik neem aan steeds dezelfde, is het dan geen idee als een aantal bewoners hun enkelfase omvormer op een andere fase plaatsen?
Iedere keer een andere fase, inmiddels alle 3 al een storing gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:18
@Snow_King
Ik denk dat @ds23man gelijk heeft en levertijd trafo voor windmolenpark bij mijn werkgever is rond de 11 tot 13 maanden. Dus denk dat zijn suggestie de weg is voor minder storingen. Dit jaar en een trafo bestellen voor erna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Op de huidige locatie is er geen ruimte voor uitbreiding, station staat op gemeentegrond en alles er omheen is verkocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaEccN0d-qbIrXG_teUsDLUvdGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FWgUre7KOysgzBaE8VrXHjF8.png?f=fotoalbum_large

https://app.pdok.nl/viewe...d27fca;OpenbareRuimteNaam

Als ik de rest van de wijk bekijk is er alleen maar ruimte om de rand heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Geen antwoord op de vraag van TS, maar kiezen netbeheerders er ook wel eens voor om de trafo en zekeringen te koelen met ventilatoren. Ik kan me voorstellen dat zo'n hokje wel warm wil worden door verliezen, veel zon, en weinig afkoeling door veel begroeiing.

Overigens kan ik me voorstellen dat de buurman niet zo blij wordt van het geluid van ventilatoren in zijn tuin. Maar die warmtepomp staat er toch ook al ;)

Jammer dat de meetdata van de zekeringen niet openbaar zijn, want dan zou je als noodmaatregelen daarop kunnen sturen qua verbruikers en opwekkers.

[ Voor 42% gewijzigd door Dre op 22-05-2023 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 18:19
redwing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Precies dit dus. Daarmee is wat @Pejdref aangeeft een leuk verhaal welke in principe klopt, maar juist doordat je ziet dat de spanning onder de 253V blijft terwijl de zekeringen er uit gaan, is het duidelijk een probleem in het netwerk zelf. Het netwerk hoort zo ingericht te zijn dat er voldoende ruimtie is voor vraag/aanbod om de spanning boven die 253V te krijgen voordat de stroom te groot wordt voor de transformatorkast
Hoe dan? Stel, je hebt een wijktrafo, en je wil er een extra straat / kabel op aansluiten. Dan zou je dus een hele dunne kabel moeten gebruiken (of een weerstand in je kabel opnemen...) om te zorgen dat de spanning te veel zakt/stijgt om weer te zorgen dat je omvormers uitvallen voordat de trafo overbelast is. Volgens mij wordt dit echt niet gedaan. Als er capaciteit (kVA's) over zijn, dan kan er nu gewoon een extra afgaande kabel op de transformator.

En stel, klanten heel dicht bij de trafo gaan flink terugleveren. De spanning bij die klant zal nooit significant stijgen, dus die kan altijd maximaal terug blijven leveren. Met als gevolg dat de transformator overbelast zou kunnen worden.

Met een beetje geluk kan de transformator vervangen worden door een zwaardere. Bijvoorbeeld als er een compactere variant bestaat die op het perceel past. Met iets minder geluk past er een 2e trafo op dezelfde 10kV-kabel ergens. Met nog wat minder geluk moet er ook aan het 10kV-trace geklust worden. Met nog minder geluk is het 10kV-trace ook overbelast en moet er een nieuwe kabel naar het onderstation komen. Hoe dan ook: het is niet eenvoudig op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
@Snow_King: heeft trouwens iedereen op die transformator last van uitval? Of alleen een specifieke straat / kabel?

Wat je aan Enexis voor zou kunnen stellen:
Mogelijk kunnen ze de trapstand van de transformator tijdelijk hoger zetten. Zodat de spanning onbelast bijvoorbeeld 240V is, ipv 230V. De omvormers zullen dan eerder beginnen met uitschakelen, met als gevolg dat de stromen afnemen en de zekeringen dus niet meer doorbranden.

Zoiets kan een storingsmonteur namelijk tussendoor prima uitvoeren, daar heb je geen compleet projectteam voor nodig. Maar het blijft wel een tijdelijke workaround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGwtV13jISeZVYjtB7RJtbDAjZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELqqNJtNO3yXRMSo7lq85qum.jpg?f=fotoalbum_large
Op deze kaart zie je de MS-kabel ook liggen. Deze lijkt achteraf ingelust vanaf de Postweg.

Nu de wijk rond de Ben Hendrixstraat zo is uitgebreid, zou Enexis daar misschien een 2e trafo neer kunnen zetten op de bestaande 10kV-kabel. Daarvoor zijn dan amper graafwerkzaamheden nodig. Er lijkt ook nog wel wat grond beschikbaar op de satellietfoto. Dat zou een permanentere oplossing zijn.

Je zou Enexis kunnen vragen of het nuttig is als jullie als bewoners in samenwerking met de gemeente alvast een plekje uit proberen te kiezen voor de wijktrafo.

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 22-05-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:53

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier in de wijk hebben we een paar weken geleden ook zon storing gehad. Op doet dagen vier keer een fase er uit, steeds dezelfde.

Uiteindelijk is bij mij voor de deur de stoep opgebroken en is er een eindmof van een geknipte kabel vervangen. De oude was 'prutswerk' volgens de monteur, welke bij kritieke voltages net te veel kortsluiting maakte en de wijkkade er uit klapte.

Indirect dus te hoge voltages (pv) maar de daadwerkelijke bron was dus een verloren eindmof.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
marcop23 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:47:
[...]

Hoe dan? Stel, je hebt een wijktrafo, en je wil er een extra straat / kabel op aansluiten. Dan zou je dus een hele dunne kabel moeten gebruiken (of een weerstand in je kabel opnemen...) om te zorgen dat de spanning te veel zakt/stijgt om weer te zorgen dat je omvormers uitvallen voordat de trafo overbelast is. Volgens mij wordt dit echt niet gedaan. Als er capaciteit (kVA's) over zijn, dan kan er nu gewoon een extra afgaande kabel op de transformator.

En stel, klanten heel dicht bij de trafo gaan flink terugleveren. De spanning bij die klant zal nooit significant stijgen, dus die kan altijd maximaal terug blijven leveren. Met als gevolg dat de transformator overbelast zou kunnen worden.

Met een beetje geluk kan de transformator vervangen worden door een zwaardere. Bijvoorbeeld als er een compactere variant bestaat die op het perceel past. Met iets minder geluk past er een 2e trafo op dezelfde 10kV-kabel ergens. Met nog wat minder geluk moet er ook aan het 10kV-trace geklust worden. Met nog minder geluk is het 10kV-trace ook overbelast en moet er een nieuwe kabel naar het onderstation komen. Hoe dan ook: het is niet eenvoudig op te lossen.
Precies wat ik zeg :+ Punt is gewoon dat de transformator niet voldoende te klein is voor de wijk. En normaal gesproken moet het juist andersom zijn, en moet je met de transformatoren juist overcapaciteit hebben omdat dan de spanning eerst naar de 253V gaat voordat de zekeringen problemen gaan geven.

Hoe dan ook, ik bedoel precies hetzelfde als wat jij zegt :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:15
Allemaal heel interessant, maar de kern van de zaak is toch heel simpel. TS betaald Enexis voor een dienst maar Enexis kan die dienst (wat de oorzaak ook is) niet leveren. Het is dan aan Enexis om de zaak binnen redelijke termijn (en dat is maximaal een aantal weken, niet maanden, dat er tekorten zijn heeft de consument niets mee van doen) op te lossen of TS te compenseren.

Ik zou dat aangeven in gesprek met Enexis en wanneer dat geen resultaat geeft snel escaleren, bij voorkeur via de rechtsbijstand. En helemaal niet in gesprek gaan over waar de oorzaak wel of niet ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mania-92 op 22-05-2023 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Tsja, het probleem is dat er terugleverproblemen zijn in heel het land en veel te weinig capaciteit om alles in een paar weken op te lossen. Ze kunnen zich ongetwijfeld beroepen op overmacht en dat er geen compensatie bij kleine storingen is afgesproken in de regels. Iedereen wil graag vooraan in de rij staan, maar dat kan gewoon niet. Dat los je ook niet op met juridisch getouwtrek. Kan je in mijn ogen beter constructief proberen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Gisteren ging rond 20:00 L1 er uit, deze ging vrijdag ook al. Buurtbewoner sprak de monteur van Enexis en die monteur gaf alsnog PV de 'schuld'. Zekering zou overdag het flink voor zijn kiezen hebben gehad om daarna in de avond alsnog te gaan.

Ik heb een foto gezien van de zekering, dit is een 450A/500V zekering. Dat zou suggereren dat er 3x450A is voor al deze huizen bij elkaar? 100kW per fase danwel 300kW in totaal.

Dat is net iets meer dan 1kW per huis, dat is best krap ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOCfjDKd4Hp8GPaJf_Dwoe4s1z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rignxUjfMvJOykPyu5pIFVKH.jpg?f=fotoalbum_large
marcop23 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:10:
@Snow_King: heeft trouwens iedereen op die transformator last van uitval? Of alleen een specifieke straat / kabel?

Mogelijk kunnen ze de trapstand van de transformator tijdelijk hoger zetten. Zodat de spanning onbelast bijvoorbeeld 240V is, ipv 230V. De omvormers zullen dan eerder beginnen met uitschakelen, met als gevolg dat de stromen afnemen en de zekeringen dus niet meer doorbranden.

Zoiets kan een storingsmonteur namelijk tussendoor prima uitvoeren, daar heb je geen compleet projectteam voor nodig. Maar het blijft wel een tijdelijke workaround.
Het lijkt wel iedere keer de gehele wijk te zijn, al lijkt er soms ook een vertraging in te zitten.
Mania-92 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:10:
Allemaal heel interessant, maar de kern van de zaak is toch heel simpel. TS betaald Enexis voor een dienst maar Enexis kan die dienst (wat de oorzaak ook is) niet leveren. Het is dan aan Enexis om de zaak binnen redelijke termijn (en dat is maximaal een aantal weken, niet maanden, dat er tekorten zijn heeft de consument niets mee van doen) op te lossen of TS te compenseren.

Ik zou dat aangeven in gesprek met Enexis en wanneer dat geen resultaat geeft snel escaleren, bij voorkeur via de rechtsbijstand. En helemaal niet in gesprek gaan over waar de oorzaak wel of niet ligt.
Zo sta ik er wel in. Ik heb alle begrip voor congestie en bepaalde problemen, maar we hebben echt hele slimme mensen werken in dit veld.

Onder druk wordt alles vloeibaar. Als de er vergunningen nodig zijn kunnen die vast wel snel worden geregeld als het echt nodig is, noem maar op.

[ Voor 7% gewijzigd door Snow_King op 23-05-2023 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
marcop23 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:20:
[Afbeelding]
Op deze kaart zie je de MS-kabel ook liggen. Deze lijkt achteraf ingelust vanaf de Postweg.

Nu de wijk rond de Ben Hendrixstraat zo is uitgebreid, zou Enexis daar misschien een 2e trafo neer kunnen zetten op de bestaande 10kV-kabel. Daarvoor zijn dan amper graafwerkzaamheden nodig. Er lijkt ook nog wel wat grond beschikbaar op de satellietfoto. Dat zou een permanentere oplossing zijn.

Je zou Enexis kunnen vragen of het nuttig is als jullie als bewoners in samenwerking met de gemeente alvast een plekje uit proberen te kiezen voor de wijktrafo.
Maar over de Postweg lijkt bij "Creative Nails" nog een 400V (LS) kabel 'over te steken'.

Waar gaat die dan heen is de vraag? Zou er ergens een 2e trafo kunnen staan of snap ik het kaartje niet?

Ruimte is er in de wijk voldoende om ergens een trafo te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-04 13:43
LordSinclair schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Nee, die zitten niet op een wijktrafo aangesloten waar deze problemen spelen.

In wijken met een oude trafo kan de spanning niet geregeld worden. Ze leveren de overtollige stroom overigens wel terug. Maar hebben dus een limiet.
Modernere trafo's kunnen de spanning aan de secundaire kant dus wel bij regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Snow_King schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:49:
[...]

Maar over de Postweg lijkt bij "Creative Nails" nog een 400V (LS) kabel 'over te steken'.

Waar gaat die dan heen is de vraag? Zou er ergens een 2e trafo kunnen staan of snap ik het kaartje niet?

Ruimte is er in de wijk voldoende om ergens een trafo te plaatsen.
Ja, er zijn meer van die oversteekjes. Ik weet ook niet precies waarom. Maar ik denk niet dat twee wijktransformatoren dezelfde kabels kunnen voeden. Dat zou de afzekering bijvoorbeeld heel complex maken.

Nadeel aan de open data, waarmee ik dat kaartje gemaakt heb, is dat je alleen de tracés kan zien en niet weet hoe dik de kabel is bijvoorbeeld. Of zelfs of het wel verbonden is, misschien zijn het twee kabels in dezelfde sleuf. Misschien is 't bijvoorbeeld een kabel voor een lantaarnpaal aan de overkant van de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De opendata is inderdaad heel globaal maar je kan wel de grote lijnen eruit halen met een beetje gepuzzel. Ik schat dat er 100 aansluitingen op die trafo zitten. Dat zou max aan 3 kW aan pv per aansluiting zijn. Maar bijna niemand heeft tegenwoordig zo weinig op zijn dak liggen.

Kan best zijn dat Enexis al plannen klaar heeft liggen omdat ze dit ook wel zien aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Heb even zitten kijken op de meest recente lucht en satellietfoto's. De wijk ligt behoorlijk vol met "pleur mijn hele dak maar vol" installaties. Geen wonder dat dit niet goed gaat...

Een bijkomend probleem is dat het station chronisch overbelast wordt met alle gevolgen van dien. Die prefab compact dingen hebben nogal eens de neiging in brand te vliegen:

https://www.google.nl/sea...biw=1536&bih=691&dpr=1.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ds23man schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:09:
Heb even zitten kijken op de meest recente lucht en satellietfoto's. De wijk ligt behoorlijk vol met "pleur mijn hele dak maar vol" installaties. Geen wonder dat dit niet goed gaat...

Een bijkomend probleem is dat het station chronisch overbelast wordt met alle gevolgen van dien. Die prefab compact dingen hebben nogal eens de neiging in brand te vliegen:

Zeker. Veel huizen hebben gewoon zo veel mogelijk PV liggen. Wijk staat vol met elektrische auto's, warmtepompen, zwembaden en dan uiteindelijk PV.

Sinds 2018 moest je in deze wijk ook gasloos bouwen en was men dus (zo ook ik) verplicht volledig elektrisch te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
ds23man schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:09:

De hele buurt zit op Tweakers dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Snow_King schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:27:
[...]

Zeker. Veel huizen hebben gewoon zo veel mogelijk PV liggen als mogelijk. Wijk staat vol met elektrische auto's, warmtepompen, zwembaden en dan uiteindelijk PV.

Sinds 2018 moest je in deze wijk ook gasloos bouwen en was men dus (zo ook ik) verplicht volledig elektrisch te gaan.
Leuk dat je dit feitje noemt, als je de gasaansluitingen erbij pakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS0-Av28yiNynjgi2tHIf4-3qds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IDEoDbLr9eXNX83gScwYO8sa.png?f=user_large

Zie je dat de halve wijk sinds 2018 is ingevuld. Van die gasloze huizen mag je gewoon verwachten dat die max PV op het dak hebben liggen.

Denk dat dit een schoolvoorbeeld is van gebrek aan communicatie van diverse partijen en niet de manier is om de energietransitie door te lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door ds23man op 23-05-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:41
Ik ben toch wel heel benieuwd of hier al een update over is. @Snow_King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

redwing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:35:
Zes keer in een paar weken tijd lijkt mij althans geen 'kwestie van een keertje pech hebben' anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
NIB0R schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:50:
Ik ben toch wel heel benieuwd of hier al een update over is. @Snow_King
Niet echt eigenlijk. Inmiddels al weer 3 storingen gehad.

Enexis bevestigt de situatie, maar dat is het voor nu.

Gemeente heeft wel aangegeven met prioriteit een evt vergunning te behandelen.

We wachten nog op een inhoudelijk antwoord van Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
Snow_King schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:40:
Gisteren ging rond 20:00 L1 er uit, deze ging vrijdag ook al. Buurtbewoner sprak de monteur van Enexis en die monteur gaf alsnog PV de 'schuld'. Zekering zou overdag het flink voor zijn kiezen hebben gehad om daarna in de avond alsnog te gaan.

Ik heb een foto gezien van de zekering, dit is een 450A/500V zekering. Dat zou suggereren dat er 3x450A is voor al deze huizen bij elkaar? 100kW per fase danwel 300kW in totaal.

[Afbeelding]

[...]

Het lijkt wel iedere keer de gehele wijk te zijn, al lijkt er soms ook een vertraging in te zitten.

[...]

Zo sta ik er wel in. Ik heb alle begrip voor congestie en bepaalde problemen, maar we hebben echt hele slimme mensen werken in dit veld.

Onder druk wordt alles vloeibaar. Als de er vergunningen nodig zijn kunnen die vast wel snel worden geregeld als het echt nodig is, noem maar op.
Ik ben geen monteur maar het lijkt mij wel zeer aannemelijk dat er in zo'n trafo huis meer dan 1x setje van 3 zekeringen zit. Voor elk afgaande kabel zal er zeer waarschijnlijk zo'n zekering(3 stuks voor elke fase 1) zit. En dan naar schatting z'n 30 tot 50 :? woningen per kabel.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dit zijn de hoofdzekeringen naar het LS verdeelrack, elke afgaande kabel heeft ook weer zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:40
The-Source schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Ik ben geen monteur maar het lijkt mij wel zeer aannemelijk dat er in zo'n trafo huis meer dan 1x setje van 3 zekeringen zit. Voor elk afgaande kabel zal er zeer waarschijnlijk zo'n zekering(3 stuks voor elke fase 1) zit. En dan naar schatting z'n 30 tot 50 :? woningen per kabel.
Zekeringen voor de afgaande kabels voor woonhuizen zijn veel kleiner. Zou niet best zijn als de kabel die jouw huis binnenkomt is afgezekerd op 450A, nog los van de problemen/kosten om telkens een 6mm af te takken van wat gezien de lengte dan rond de 300mm zal zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door Groningerkoek op 07-06-2023 10:58 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dre schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:46:
Overigens kan ik me voorstellen dat de buurman niet zo blij wordt van het geluid van ventilatoren in zijn tuin. Maar die warmtepomp staat er toch ook al ;)
Die huisjes zorgen sowieso al voor overlast. Ze zoemen niet allemaal even hard, maar als je er een in je achtertuin hebt staan die dat wel doet dan is dat echt een geluid om helemaal gek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Oon schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Die huisjes zorgen sowieso al voor overlast. Ze zoemen niet allemaal even hard, maar als je er een in je achtertuin hebt staan die dat wel doet dan is dat echt een geluid om helemaal gek van te worden.
Ook een netbeheerder dient te voldoen aan de geluidseisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:51
ds23man schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:59:

Kaartje:

Off-topic vraag; maar hoe/waar kun je een andere plaatsnaam invoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Tux3.14 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:19:
[...]

Off-topic vraag; maar hoe/waar kun je een andere plaatsnaam invoeren?
Uitzoomen met je scroll knop en dan de kaart verslepen en weer inzoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
ds23man schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:21:
[...]

Uitzoomen met je scroll knop en dan de kaart verslepen en weer inzoomen.
Geprobeerd, maar dan veranderd er niks :+ Ik zie enkel lijntjes bij Roosendaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Tux3.14 op 07-06-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Tux3.14 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:51:
[...]

Heb ik wel eens, die site rammelt af en toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:53
Tux3.14 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:51:
[...]

zoom in naar het gedeelte wat je wilt zien, ga naar het tabblad "Gas" links boven en switch terug naar "Electra", haal een kop koffie en als je terugkomt bij je PC heeft de kaart geladen

Edit : Of je hebt een andere netbeheerder, volgens mij laat dit kaartje alleen de kabels van Enexis zien, alleen het roze gebied in dit kaartje dus
Afbeeldingslocatie: https://www.energievergelijk.nl/wp-content/uploads/2022/06/Netbeheerders-elektriciteit-juni-2022.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door J-roenn op 07-06-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
J-roenn schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:31:
[...]

zoom in naar het gedeelte wat je wilt zien, ga naar het tabblad "Gas" links boven en switch terug naar "Electra", haal een kop koffie en als je terugkomt bij je PC heeft de kaart geladen

Edit : Of je hebt een andere netbeheerder, volgens mij laat dit kaartje alleen de kabels van Enexis zien, alleen het roze gebied in dit kaartje dus
[Afbeelding]
Ik zit zelf bij Enexis :) Wel grappig om hoe mijn route loopt en naar welke wijkhuisje mijn lijn gaat.
Inderdaad, ik moest 15 minuten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
The-Source schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Geen idee hoe precies. Maar als er een zekering gaat heeft direct de hele wijk geen spanning.

Vandaag was het weer zo ver voor een periode van 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
marcop23 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:10:

Om mezelf te pluggen: heb je dit al eens voorgesteld? Ben je in ieder geval op korte termijn van de volledige uitval af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Enexis doet het wat anders dan Liander. Gewoon alles aansluiten en we zien wel wat de oplossing is als er problemen ontstaan:’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
marcop23 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:01:
[...]

Om mezelf te pluggen: heb je dit al eens voorgesteld? Ben je in ieder geval op korte termijn van de volledige uitval af.
Als de smeltzekerheid doorgaat zoals TS aangaf in het trafohuisje zal de paar honderd mA die dat scheelt niet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
marcop23 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:01:
[...]

Nee, dat heb ik nog niet gedaan.

Dit zou ons eerder bij de 253V brengen waardoor PV zich uitschakelt bedoel je denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Plofkotje schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:08:
[...]

Als de smeltzekerheid doorgaat zoals TS aangaf in het trafohuisje zal de paar honderd mA die dat scheelt niet uitmaken.
Hoezo zou het maar een paar honderd mA schelen? Als door de verhoogde netspanning de helft van de omvormers uitvalt op een zonnige dag, scheelt het dus de helft van de stroom. Dus een paar honderd A.
Snow_King schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:50:
[...]

Nee, dat heb ik nog niet gedaan.

Dit zou ons eerder bij de 253V brengen waardoor PV zich uitschakelt bedoel je denk ik?
Yes, dat bedoel ik inderdaad. De netspanning zo verhogen dat de omvormers veel eerder uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 11:22
Het verzwaren van het net gaat dit toch niet oplossen, maar hooguit verschuiven? Het aantal panelen neemt heel hard toe, dus dit zal in steeds meer wijken gaan gebeuren. De enige echte oplossing is dan ook om je eigen stroom te gaan gebruiken als het wordt opgewekt, dus als wijk de (af)wasmachine aan, de airco, boilers opwarmen, auto opladen, zwembad verwarmen, noem maar op. Dat hoef je dan niet 's avonds met fossiele stroom te doen, en dan heb je daadwerkelijk een besparing bereikt.
Ik verbaas me dat netstabiliteit nauwelijks als argument tegen saldering wordt gebruikt. Laat ik hem dan maar inkoppen: salderen maakt meer kapot dan je lief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

RemcoDelft schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:53:
Het verzwaren van het net gaat dit toch niet oplossen, maar hooguit verschuiven? Het aantal panelen neemt heel hard toe, dus dit zal in steeds meer wijken gaan gebeuren. De enige echte oplossing is dan ook om je eigen stroom te gaan gebruiken als het wordt opgewekt, dus als wijk de (af)wasmachine aan, de airco, boilers opwarmen, auto opladen, noem maar op. Dat hoef je dan niet 's avonds met fossiele stroom te doen, en dan heb je daadwerkelijk een besparing bereikt.
Ik verbaas me dat netstabiliteit nauwelijks als argument tegen saldering wordt gebruikt. Laat ik hem dan maar inkoppen: salderen maakt meer kapot dan je lief is.
Het probleem bij deze wijk is dat vanaf het begin het netwerk te licht is uitgevoerd. Dat ging goed omdat de wijk een tijdlang maar half bebouwd was. De laatste jaren zijn de overgebleven kavels ook volgebouwd en dan ook nog eens gasloos. Daar heeft de netbeheerder behoorlijk wat steken laten vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ds23man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Het probleem bij deze wijk is dat vanaf het begin het netwerk te licht is uitgevoerd. Dat ging goed omdat de wijk een tijdlang maar half bebouwd was. De laatste jaren zijn de overgebleven kavels ook volgebouwd en dan ook nog eens gasloos. Daar heeft de netbeheerder behoorlijk wat steken laten vallen.
Nee, de netbeheerder heeft geen steken laten vallen. Ik lees het vaak in dergelijke topic's als deze dat er met een bezwaarde vinger naar de netbeheerders gewezen wordt, dat zij te laat zijn en nu nog nauwelijks acties ondernemen. Het is heel simpel, tot voorkort mochten zij dit helemaal niet. Ondanks dat de netbeheerders jaren geleden al voor deze situatie hebben gewaarschuwd.

De planning van dergelijk deelnetten worden ver vantevoren gedaan en begroot. Bij een wijk als deze is tijdens de bouw van de wijk het een en ander nogal drastisch gewijzigd. Hoe graag de netbeheerder hier in mee had in mee willen bewegen, zij mochten dit tot voorkort niet, onder het toeziend oog van ACM.

Het is wederom de overheid/heden die hier weer eens achter de feiten aanlopen. Waarom, denk je. De netbeheerders zijn geen commerciele partijen, maar zogenaamde semie-overheid. De netbeheerders zijn namelijk nogaltijd voornamelijk in handen van provinciën en gemeenten. Dit zijn dan ook de partijen welke de netbeheerders hebben beperkt en hier heeft ACM op toe gezien.

Ik weet dat met name Enexis zonder toesteming deelnetten heeft verzwaard, hiervoor ook boetes heeft geincasseerd van de ACM. Had men dit niet gedaan, dan waren er inmiddels wel meer en grotere problemen geweest bij bepaalde deelnetten, zeker in het noorden van het land (Groningen).

Gelukkig is daar recent verandering in gekomen en heeft men groen licht gekregen om nette pro-actief, zonder dat onderhoud als gepland is te gaan verzwaren. Echter loop je nu ook tegen een ander probleem aan en dat is capaciteit op het gebied van kundig personeel die dit kan en mag uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 09-06-2023 09:32 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

_Dune_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Nee, de netbeheerder heeft geen steken laten vallen. Ik lees het vaak in dergelijke topic's als deze dat er met een bezwaarde vinger naar de netbeheerders gewezen wordt, dat zij te laat zijn en nu nog nauwelijks acties ondernemen. Het is heel simpel, tot voorkort mochten zij dit helemaal niet. Ondanks dat de netbeheerders jaren geleden al voor deze situatie hebben gewaarschuwd.

De planning van dergelijk deelnetten worden ver vantevoren gedaan en begroot. Bij een wijk als deze is tijdens de bouw van de wijk het een en ander nogal drastisch gewijzigd. Hoe graag de netbeheerder hier in mee had in mee willen bewegen, zij mochten dit tot voorkort niet, onder het toeziend oog van ACM.

Het is wederom de overheid/heden die hier weer eens achter de feiten aanlopen. Waarom, denk je. De netbeheerders zijn geen commerciele partijen, maar zogenaamde semie-overheid. De netbeheerders zijn namelijk nogaltijd voornamelijk in handen van provinciën en gemeenten. Dit zijn dan ook de partijen welke de netbeheerders hebben beperkt en hier heeft ACM op toe gezien.

Ik weet dat met name Enexis zonder toesteming deelnetten heeft verzwaard, hiervoor ook boetes heeft geincasseerd van de ACM. Had men dit niet gedaan, dan waren er inmiddels wel meer en grotere problemen geweest bij bepaalde deelnetten, zeker in het noorden van het land (Groningen).

Gelukkig is daar recent verandering in gekomen en heeft men groen licht gekregen om nette pro-actief, zonder dat onderhoud als gepland is te gaan verzwaren. Echter loop je nu ook tegen een ander probleem aan en dat is capaciteit op het gebied van kundig personeel die dit kan en mag uitvoeren.
Denk dat wat genuanceerder ligt in dit geval. We hebben het over een uitbreidingswijk met vrije kavelverkoop. Vanaf begin af aan was bekend wat de hoeveelheid aansluitingen er zouden kunnen komen. In eerste instantie was blijkbaar maar de helft van de kavels verkocht en heeft de netbeheerder daar capaciteit voor aangelegd. Daarna hebben de verkopen blijkbaar behoorlijk lang stil gelegen. De afgelopen jaren zijn blijkbaar de andere kavels rap verkocht en dan gasloos. De netbeheerder krijgt dan in korte tijd veel aanvragen binnen en dan ook nog zonder gas. Je kan op je klompen aanvoelen dat dat niet goed gaat. Daar hebben ze gewoon niet op geanticipeerd. In dit geval is het niet mogen maar moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Met een kleine toevoeging: het waterbedrijf heeft toch ook genoeg capaciteit aangelegd voor alle kavels? Net als de KPN, riolering en kabelboeren. Ook zal het gasnet ook geschikt zijn voor alle kavels. Het is heel normaal dat bij de ontwikkeling van een nieuwe wijk de infrastructuur gelijk wordt aangelegd voor het aantal kavels in een plan, tot en met de straatverlichting aan toe. Waarom dat hier niet gebeurd is qua stroom is heel apart en ook niet gebruikelijk. Misschien hadden ze bij aanleg al een capaciteitsprobleem op de middenspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

ds23man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:59:
Met een kleine toevoeging: het waterbedrijf heeft toch ook genoeg capaciteit aangelegd voor alle kavels? Net als de KPN, riolering en kabelboeren. Ook zal het gasnet ook geschikt zijn voor alle kavels. Het is heel normaal dat bij de ontwikkeling van een nieuwe wijk de infrastructuur gelijk wordt aangelegd voor het aantal kavels in een plan, tot en met de straatverlichting aan toe. Waarom dat hier niet gebeurd is qua stroom is heel apart en ook niet gebruikelijk. Misschien hadden ze bij aanleg al een capaciteitsprobleem op de middenspanning.
Hierbij is wel een verschil: tot vrij recent ging men voor een woning uit van maximaal gemiddeld 1kW/aansluiting. Met zonnepanelen op de helft van de huizen (zeg 4kWp) is dit vaak ruim 2kW per huis geworden. En de gelijktijdigheid is nagenoeg 1. Dus dan is het niet raar dat er iets faalt. Uiteraard had dit voorzien kunnen worden, maar tegelijk is NL koploper in de uitrol van residentiële panelen. En onnodig dikke kabels leggen is verschrikkelijk duur. Dat bijt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Cr3ator schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Hierbij is wel een verschil: tot vrij recent ging men voor een woning uit van maximaal gemiddeld 1kW/aansluiting. Met zonnepanelen op de helft van de huizen (zeg 4kWp) is dit vaak ruim 2kW per huis geworden. En de gelijktijdigheid is nagenoeg 1. Dus dan is het niet raar dat er iets faalt. Uiteraard had dit voorzien kunnen worden, maar tegelijk is NL koploper in de uitrol van residentiële panelen. En onnodig dikke kabels leggen is verschrikkelijk duur. Dat bijt.
De LS kabels in de grond zijn het probleem niet, wel het feit dat er een zwaardere of meer wijktrafo's hadden aangelegd moeten worden. Als je daar in meeneemt dat het voor 2018 al bekend was dat de helft van de kavels gasloos moesten zijn, heb je als netbeheerder behoorlijk zitten suffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

ds23man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:10:
[...]

De LS kabels in de grond zijn het probleem niet, wel het feit dat er een zwaardere of meer wijktrafo's hadden aangelegd moeten worden. Als je daar in meeneemt dat het voor 2018 al bekend was dat de helft van de kavels gasloos moesten zijn, heb je als netbeheerder behoorlijk zitten suffen.
Ik had het verkeerd verwoord: bedoelde 'onnodig zwaar aanleggen' (dus kabels, maar ook de overige LS infra).
Waarschijnlijk klopte het sommetje op basis van de oude aannames nog wel.. maarja, ondertussen zou men inderdaad beter moeten weten. Hoewel in dit specifieke geval de mogelijkheden wat beperkt lijken te zijn.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ds23man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:10:
[...]

Nogmaals, niet zozeer de netbeheerder heeft zitten suffen. De netbeheerders hebben het mandaad niet gekregen om hier op te acteren, zoals ik al aangaf, de netbeheerders hadden dit al voorzien. Echter de overheid geeft aan de eene kant aan gasloos, maar aan de anderekant biedt/bood zij niet de mogelijkheid voor de netbeheerders hier rekening mee te houden kwa electrische capaciteit. De extra componenten die in het net aangelegd zouden moeten worden waar @ds23man en @Cr3ator ook op doelen, moet ook vergunning voor verkregen worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:24
Snow_King schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:40:

Dat is niet krap, maar volgens plan. Dat het plan een beetje achter loopt op de realiteit weet de netbeheerder ook wel, maar die krijgt van de (lokale)overheid een budget voor zo'n nieuwe wijk en 4kW per huishouden zat niet in dat budget. :+ Je bent een beetje tussen de wal en het schip gevallen met je gasloze nieuwbouwwoning op basis van oude plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

_Dune_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Nogmaals, niet zozeer de netbeheerder heeft zitten suffen. De netbeheerders hebben het mandaad niet gekregen om hier op te acteren, zoals ik al aangaf, de netbeheerders hadden dit al voorzien. Echter de overheid geeft aan de eene kant aan gasloos, maar aan de anderekant biedt/bood zij niet de mogelijkheid voor de netbeheerders hier rekening mee te houden kwa electrische capaciteit. De extra componenten die in het net aangelegd zouden moeten worden waar @ds23man en @Cr3ator ook op doelen, moet ook vergunning voor verkregen worden.
Wat je nu zegt klopt niet. Als een gemeente een nieuwe wijk ontwikkeld zal deze aan de nutsbedrijven opdracht geven om de voorzieningen aan te leggen voor de gehele wijk. Ook de de kavels die nog niet gelijk bebouwd worden. Het ACM verhaal staat hier helemaal buiten! Alle nutsvoorzieningen liggen er dan ook behalve te weinig stroomcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

jadjong schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:30:
[...]

Dat is niet krap, maar volgens plan. Dat het plan een beetje achter loopt op de realiteit weet de netbeheerder ook wel, maar die krijgt van de (lokale)overheid een budget voor zo'n nieuwe wijk en 4kW per huishouden zat niet in dat budget. :+ Je bent een beetje tussen de wal en het schip gevallen met je gasloze nieuwbouwwoning op basis van oude plannen.
En dit klopt ook niet, de gemeente bepaald niet hoeveel capaciteit er aangelegd wordt. Dat is geheel aan de netbeheerders. De enige punten waar een gemeente direct invloed op heeft is de riolering en de lantarenpalen.

En 1 kW was in 2000 al zwaar achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ds23man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:33:
[...]
Wat je nu zegt klopt niet. Als een gemeente een nieuwe wijk ontwikkeld zal deze aan de nutsbedrijven opdracht geven om de voorzieningen aan te leggen voor de gehele wijk. Ook de de kavels die nog niet gelijk bebouwd worden. Het ACM verhaal staat hier helemaal buiten! Alle nutsvoorzieningen liggen er dan ook behalve te weinig stroomcapaciteit.
Echter is de benodigde capaciteit waarmee rekening is gehouden of gerekend mocht worden is niet meer gelijk aan dat wat daadwerkelijk nodig is. Zomaar dit omgooien heeft de netbeheerder geen mandaat voor, tenminste tot voorkort, daarbij om extra capciteit te kunnen aanleggen en de benodigde vergunningen hiervoor waren tot voorkort ook een enorme vertragende factor, welke toch echt bij provinciën en gemeenten liggen.

Wat ik probeer aan te geven is dat ovrheden aan de eene kant van alles willen en op aan sturen, maar aan de andere kant de zaken niet regelen om het gehele plaatje compleet te krijgen. Zeker als iets al gepland of aangelegd is, kon een netbeheerder tot voorkort niet zomaar en snel hier op antisiperen.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 09-06-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

_Dune_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Echter is de benodigde capaciteit waarmee rekening is gehouden niet meer gelijk aan dat wat daadwerkelijk nodig is. Zomaar dit omgooien heeft de netbeheerder geen mandaat voor, tenminste tot voorkort, daarbij om extra capciteit te kunnen aanleggen en de bendoigde vergunningen hiervoor waren tot voorkort ook een enorme vertragende factor, welke toch echt bij provinciën en gemeenten liggen.

Wat ik probeer aan te geven is dat ovrheden aan de eene kant van alles willen en op aan sturen, maar aan de andere kant de zaken niet regelen om het gehele plaatje compleet te krijgen. Zeker als iets al gepland of aangelegd is, kon een netbeheerder tot voorkort niet zomaar en snel op antisiperen.

Een wijk zoals hier over gesproken wordt die in fasen gebouwd is, daar zal nu inmiddels veel meer zonnepanelen capaciteit liggen dan voor 2018 voorzien is geweest.
En dit klopt ook weer niet. Een behoorlijke tijd terug is er hier in het aardbevingsgebied een subsidie ingesteld voor 4000 euro aan zonnepanelen als je schade had. Enexis heeft hier gelijk op grote schaal op ingespeeld met net verzwaringen. Pro actief dus. Dat was vanaf 2014 en daarmee heeft Enexis een hoop ervaring opgedaan. Voordeel is nu wel dat bij versterking en sloop/nieuwbouw waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk van het gas af te gaan er geen capaciteitsproblemen zijn. Ook niet voor het laden van je auto, meeste woningen hier hebben een eigen oprit. Denk niet dat we hier veel afschakelende panelen hebben. Het kan dus wel.....

Die compact wijktrafo dingen zijn hier al jaren konijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ds23man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:06:
[...]

En dit klopt ook weer niet. Een behoorlijke tijd terug is er hier in het aardbevingsgebied een subsidie ingesteld voor 4000 euro aan zonnepanelen als je schade had. Enexis heeft hier gelijk op grote schaal op ingespeeld met net verzwaringen. Pro actief dus. Dat was vanaf 2014 en daarmee heeft Enexis een hoop ervaring opgedaan. Voordeel is nu wel dat bij versterking en sloop/nieuwbouw waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk van het gas af te gaan er geen capaciteitsproblemen zijn. Ook niet voor het laden van je auto, meeste woningen hier hebben een eigen oprit. Denk niet dat we hier veel afschakelende panelen hebben. Het kan dus wel.....

Die compact wijktrafo dingen zijn hier al jaren konijnen.
En nu juist in dit gebeid, was in eerste instantie door deze subsidie regeling een groot probleem. De meeste panelen werden door overbelasting in het net algauw afgeschakeld. Dat Enexis uiteindelijk (Pro-actief zover dit nog mogelijk was) hier iets meegedaan heeft, is niet zonder slag of stoot gedaag en niet altijd met toestemming van de genoemde aandeelhouders. Waarvoor Enexis daadwerkelijk boetes vanuit ACM heeft geincasseerd, echter daar hoor of lees je niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

_Dune_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:10:
[...]

En nu juist in dit gebeid, was in eerste instantie door deze subsidie regeling een groot probleem. De meeste panelen werden door overbelasting in het net algauw afgeschakeld. Dat Enexis uiteindelijk hier iets meegedaan heeft, is niet zonder slag of stoot gedaag en niet altijd met toestemming van de genoemde aandeelhouders. Waarvoor Enexis daadwerkelijk boetes vanuit ACM heeft geincasseerd, echter daar hoor of lees je niets over.
Bron?

Pagina: 1 2 Laatste