Leveringsplicht van netbeheerder bij vele stroomstoringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Iemand die zeer dicht bij de bron zit, zoniet practisch zelf de bron is, binnen Enexis.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 09-06-2023 12:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

_Dune_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Iemand die zeer dicht bij de bron zit, binnen Enexis.
Oh ja?

Dan had het hier als boetebesluit voorbij moeten komen:

https://www.acm.nl/nl/zoeken?text=enexis&page=0

En ja, ik heb de 18 pagina's even doorgewerkt. Aan uitspraken van de koffiedame hebben we niet zoveel... :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ds23man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:52:
[...]

Oh ja?

Dan had het hier als boetebesluit voorbij moeten komen:

https://www.acm.nl/nl/zoeken?text=enexis&page=0

En ja, ik heb de 18 pagina's even doorgewerkt. Aan uitspraken van de koffiedame hebben we niet zoveel... :+
Zeer zeker geen koffiedame. :+ Iemand die zowel technisch als organisatorisch goed op de hoogte is, omdat dit ook binnen zijn verantwoording ligt. Waar ik zo af en toe eens een kop koffie of glas bier mee pak.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 09-06-2023 13:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

_Dune_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Zeer zeker geen koffiedame. :+ Iemand die zowel technisch als organisatorisch goed op de hoogte is, omdat dit ook binnen zijn verantwoording ligt.
Denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt: overleg en een daadwerkelijke boete. De laatste is er nooit geweest. Door de ontwikkelingen in het aardbevingsgebied werd Enexis geconfronteerd met ontwikkelingen die niet te voorzien waren en pas veel later in de rest van Nederland ontstonden. Daar zal ongetwijfeld veel overleg en afstemming met het ACM over zijn geweest. De pleuris was hier echt uitgebroken als je met je compensatie van 4000 euro niet kon terugleveren. Dat zal de ACM zich ook gerealiseerd hebben. Je ziet dan ook na 2014 een grote versnelling van de netversterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:42
Ik heb volgens mij 9 storingen gehad dit jaar, allemaal doordat een kabel gesmolten was o.i.d. (telkens dezelfde kabel). Ik neem aan dat ik nergens recht op heb los van die standaard vergoeding die mij niet interesseert, maar ik laat me het tegendeel bewijzen

[ Voor 37% gewijzigd door Gamebuster op 09-06-2023 16:29 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
ds23man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:59:
Met een kleine toevoeging: het waterbedrijf heeft toch ook genoeg capaciteit aangelegd voor alle kavels? Net als de KPN, riolering en kabelboeren. Ook zal het gasnet ook geschikt zijn voor alle kavels. Het is heel normaal dat bij de ontwikkeling van een nieuwe wijk de infrastructuur gelijk wordt aangelegd voor het aantal kavels in een plan, tot en met de straatverlichting aan toe. Waarom dat hier niet gebeurd is qua stroom is heel apart en ook niet gebruikelijk. Misschien hadden ze bij aanleg al een capaciteitsprobleem op de middenspanning.
Ja, maar als iedereen 2x zoveel verkeer gaat doen dan waarmee KPN en Ziggo gerekend hebben, stort dat netwerk ook in en haal je je snelheid niet. Als een groot gedeelte van de buurt 2x zoveel gas gaat gebruiken als geplanned door de netbeheerder, valt de gasdruk weg. Als een groot gedeelte van de buurt 2x zoveel water gaat gebruiken, valt de waterdruk weg. Etcetera, etcetera.

Dit is precies hetzelfde verhaal. De netbeheerder heeft met de oude norm gerekend, en met veel zonnepanelen in een buurt ligt de gemiddelde belasting van het netwerk een stuk hoger. Waarschijnlijk had de gemeente en/of overheid ook niet betaald voor een zwaardere installatie hier toen hij neergezet werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Plofkotje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:18:
[...]

Ja, maar als iedereen 2x zoveel verkeer gaat doen dan waarmee KPN en Ziggo gerekend hebben, stort dat netwerk ook in en haal je je snelheid niet. Als een groot gedeelte van de buurt 2x zoveel gas gaat gebruiken als geplanned door de netbeheerder, valt de gasdruk weg. Als een groot gedeelte van de buurt 2x zoveel water gaat gebruiken, valt de waterdruk weg. Etcetera, etcetera.

Dit is precies hetzelfde verhaal. De netbeheerder heeft met de oude norm gerekend, en met veel zonnepanelen in een buurt ligt de gemiddelde belasting van het netwerk een stuk hoger. Waarschijnlijk had de gemeente en/of overheid ook niet betaald voor een zwaardere installatie hier toen hij neergezet werd.
Met de norm uit 1960....

Even een misverstand uit de wereld helpen. Een gemeente bepaald niet wat er aangelegd wordt voor een X bedrag, op het riool en straatverlichting na. De laatste twee worden rechtstreeks door de gemeente betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Met de toevoeging dat in 1960 die 1kW ook al achterhaald was qua boilers met een verbruik a 2-3 kW die er gelijktijdig in klapten op het laag tarief in complete wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:39

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Inmiddels van Enexis te horen gekregen dat ze inhoudelijk nog niet op de situatie kunnen reageren.

Van de gemeente echter begrepen dat op 30 juni as Enexis een extra trafo komt plaatsen in de wijk.

Daarna moet men kabels gaan omleggen, dat zal langer duren.

Zit dus wel schot in de zaak!

Sinds mijn vorige bericht zijn er al weer twee storingen geweest en op dit moment is de 3e bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Mooi! Ik zei toch al dat dit wel eens heel snel kan gaan. Enexis zit echt niet te wachten op een schaftkeet voor de storingsdienst. En een gemeente kan zonder problemen een verklaring van geen bezwaar afgeven voor kabels en een hokje op hun eigen grond. En een compact trafohokje kan qua afmetingen ook nog onder de hondenhokregeling vallen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ds23man schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:24:
Mooi! Ik zei toch al dat dit wel eens heel snel kan gaan. Enexis zit echt niet te wachten op een schaftkeet voor de storingsdienst. En een gemeente kan zonder problemen een verklaring van geen bezwaar afgeven voor kabels en een hokje op hun eigen grond. En een compact trafohokje kan qua afmetingen ook nog onder de hondenhokregeling vallen. :+
Ja, fijn. Al lijkt Enexis intern dus ook niet helemaal te weten wat er speelt.

De gemeente heeft in ieder geval goed mee gewerkt. Ik hoop dat dit in Juli allemaal verleden tijd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Snow_King schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Ja, fijn. Al lijkt Enexis intern dus ook niet helemaal te weten wat er speelt.

De gemeente heeft in ieder geval goed mee gewerkt. Ik hoop dat dit in Juli allemaal verleden tijd is.
Bij grote organisaties is het niet zo vreemd dat de front office niet weet wat de back office doet. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hoewel Enexis aan de voorkant aangeeft dat er geen planning is staat er op dit moment een vrachtwagen een grote trafo af te leveren in de wijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POpQwuxzjiILkWlNfves1nBCVGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KHvdQwvWgkebuO1NEp0AHUMu.jpg?f=user_large

Als bewoners hebben we nog geen brief gehad over aanpassingen (onderbrekingen), dus het zal minimaal nog enkele weken gaan duren.

[ Voor 15% gewijzigd door Snow_King op 30-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Inmiddels een brief van Enexis gehad dat op maandag 17-07-2023 we van 08:00 tot 16:30 geen stroom hebben ivm werkzaamheden.

Als het goed is zijn onze problemen over twee weken dan ook echt opgelost.
Pagina: 1 2 Laatste