PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Opzich is de combinatie van een (goede) airco en CV best een goede/goedkope oplossing voor veel huizen waarbij nog relatief hoge aanvoertemperaturen nodig zijn om de hut warm te krijgen.Sport_Life schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:04:
Ik sprak trouwens afgelopen weekend een installateur op een verjaardag, die vond een warmtepomp ook onzin , hij adviseerde een cv ketel icm airco.
Toen ik aangaf dat we zelf 30x3 meerlagenbuis hebben, overal vloerverwarming met pomploze verdelers, geen buffervat en een FE installatie (kortom super simpele installatie) gaf hij toe dat de problemen vaak ontstaan bij hybride installaties omdat veel mensen (en installateurs) denken dat FE de boel niet warm krijgt.
Dus dan plaatsen ze een gare hybride installatie met gesloten verdelers, buffervat en weet ik veel wat allemaal nog meer.. Dat is vragen om problemen.
Is er vloerverwarming/een lage aanvoertemperatuur nodig dan kun je mijn inziens beter voor full electric gaan.
Probleem is vaak dat ze die systemen veel te complex maken, ik heb zelf vloerverwarming met een warmtepomp (alleen open verdeler geen buffervat)en een losse warmtepompboiler voor warm tapwater, en dat werkt gewoon goed.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Wij zijn nu ruim 2 jaar gasloos en iets meer dan een jaar terug is onze gasaansluiting echt verwijderd. Het verwarmen van onze in 2022 aangeschafte eind jaren '70 hoekwoning gebeurt als volgt:
- MHI Airco's in de woonkamer en op de 1e verdieping (hoofverwarming)
- Enkele IR-panelen die bestuurd worden via WiFi (kantoor, badkamer en schuur voor als ik klus/brouw)
- Enkele Mill-Panelen (toilet, keuken en gang) op locaties die voorheen een verwarming hadden en-of om vocht-issues tegen te gaan (deze zijn ook via WiFi aanstuurbaar)
Warm water doen we als volgt:
- 200L WPB voor de badkamer (douche en bad)
- Qooker in de keuken
We hebben 20 panelen. Sinds 1 jaar een EV en sinds enkele maanden 3.2KwH balkon-batterij in gebruik. De EV wordt via EVCC aangestuurd (dus bij lage prijzen en-of opwekking) waar dit kan en de batterij wordt opgeladen via een 4-tal rechtstreeks aangesloten panelen.
Uiteraard isolatie toegepast (muur-isolatie en vloer-isolatie). We hebben ook nog een houtkachel voor als het echt nodig is als de airco's het niet aan zouden kunnen: tot op heden hebben wij daarentegen dat niet nodig gehad (de houtkachel gaat incidenteel aan voor sfeer/gezelligheid).
De Airco's draaien van oktober t/m hoogstens apri 24x7 en zijn ingesteld op 20.5 graden (offset is uitgeschakeld) en schakelen automatisch uit als het buiten warmer dan 18 graden is.
Tot 1-12-2024 werd alles geautomatiseerd aangestuurd via HA icm Dynamische Energie leverancier (Tibber) als het ging om temperatuur. Hetzelfde geldt ook voor de WPB, deze verwarmde bij opwekking en-of (zeer) lage prijzen.
Met in 2023/2024 een verbruik van iets meer dan 10.000KwH p/j en 6700KwH opwekking (waarvan we 40% in het jaar direct verbruiken) betaalde wij € 1227,- p/j all-in (om en nabij de € 102,- p/maand).
Sinds 1-12-2024 zitten we bij Essent via de VEH-aanbieding, deze was erg aantrekkelijk; zelfs met de teruglever-boete.
Ik ben wel benieuwd hoe financieel interessant hoe onze configuratie zal zijn zodra saldering gaat verdwijnen...
Wel tekenend dat de installateur bij jou ook meteen in het populaire narratief schiet, hoewel hij er dus wel wat kaas van gegeten heeft. De installateurs om mij heen komen ook eerst binnen met horrorverhalen en na mijn installatie beschreven te hebben gaat er water bij de wijn.Sport_Life schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:04:
Ik sprak trouwens afgelopen weekend een installateur op een verjaardag, die vond een warmtepomp ook onzin , hij adviseerde een cv ketel icm airco.
Toen ik aangaf dat we zelf 30x3 meerlagenbuis hebben, overal vloerverwarming met pomploze verdelers, geen buffervat en een FE installatie (kortom super simpele installatie) gaf hij toe dat de problemen vaak ontstaan bij hybride installaties omdat veel mensen (en installateurs) denken dat FE de boel niet warm krijgt.
Ben benieuwd waar die makelaar mee komt!
Dan moet vriendinlief stiekem deel zijn van de bubbel, want ik lees dat sensatienieuws nietDapdodo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:00:
`Google genereert je bubble als je op al die WP probleem artikelen klikt.
3 maaden lang alleen op de positieve WP en WPB klikken, zoeken op WP in winkels en je komt vanzelf in de andere bubbel.
Bij mij begint de batterijen bubble al zichtbaar te worden.
Ja voor altbau snap ik dat wel, dan kom je in het ir panelen, e-cv vaarwater. Maar nieuwbouw mijden vind ik persoonlijk wel bijzonder.Anoniem: 91634 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 01:29:
En de kopers snap ik wel. Op een slecht ingerichte full elektric woning loop je compleet leeg en de kosten omdat te veranderen zijn zeer hoog.
Rechts is Europabreed helemaal hip en happening, dat gaat echt niet gebeuren.assje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:29:
[...]
Dat zal dan wel biogas moeten zijn in onze Co2 neutrale (of zelfs negatieve) toekomst die we nodig hebben.
Nou ja, veel doen dat toch, in een doorstroomwoning; daar ga je geen hele subjectieve aanpassingen doen. En ik vraag mij af dat de mogelijkheid om op gas stoken en koken daar redelijkerwijs bij hoort. Ik neig naar nee, weg die zooi, maar iedereen in mijn fysieke wereldje verklaart mij voor gek.Fr33z schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Redeneer vanuit een andere hoek: wat vindt je zelf belangrijk? Je kunt niet een beslissing proberen te maken obv een onbekende huizenkoper in de toekomst, daarmee zet je alleen jezelf maar klem. En verder is het ook vrij simpel om te zien dat energie in de toekomst duurder zal zijn dan nu omdat het groener gaat worden. Europa heeft al de hoogste energieprijzen ter wereld en die trein blijft gaan. Dus zorg dan dat je oplossingen kiest die zo weinig mogelijk input-energie nodig hebben. Tadaa---> warmtepomp
Ik heb bijvoorbeeld ook afgezien van mijn initiële plan hier 2 van de 3 slaapkamers op te offeren voor een ruimere slaap en badkamer, want de volgende koper van deze gezinswoning kan kinderen hebben. Achteraf zelf ook blij mee.
Wat ik zelf belangrijk vind is duurzaamheid, prettig koken (namelijk inductie) en lage stookkosten. Alle drie zijn geborgd. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die echt alleen op gas willen koken.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
En door deze mindset draag je zelf bij aan die richting.silverball schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:47:
Rechts is Europabreed helemaal hip en happening, dat gaat echt niet gebeuren.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
silverball schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:47:
[...]
Rechts is Europabreed helemaal hip en happening, dat gaat echt niet gebeuren.
Ik stem niet op die lui, en ik heb "money where my mouth is". Gasloos met een daadwerkelijk duurzame set-up, geen hoofdverwarming met IR dus, PV, hybride auto uit noodzaak maar doe op korte afstand 'alles' met de fiets; vliegen doen we niet. Ik draag dus niet bij aan de opkomst van extreem-rechts en probeer mijn persoonlijke voetprint zoveel mogelijk te beperken.assje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:59:
[...]
En door deze mindset draag je zelf bij aan die richting.
Die opmerking vanuit mij uit is puur trends zien over meerdere jaren en realistisch denken mijns inziens. Er is een wereld buiten Tweakers waar je jezelf bijna niet erger voor aap kan zetten dan je druk maken over het klimaat.
[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 09-01-2025 15:38 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Simpel gezegd 200KW/h per maand wat neerkomt op €60,-. Succes om met gas de woning zo warm te stoken. Alleen het vast recht van gas is al rond de €20,- als ik het goed heb.
Hierbij moet ik wel zeggen dat we houden van lang douchen en de kachel hier op 23,5 graden staat. De hele benedenverdieping 90m2 is op die temperatuur. Via de trap gaat er genoeg warmte naar boven zodat we daar nooit hoeven te stoken.
Heb zelf airco's hangen voor het geval de warmtepomp ooit stuk gaat en een verwarmingsspiraal in het boilervat (welke ik niet gebruik). Beide voor het geval de warmtepomp ooit stuk gaat bij -10 graden dat ik niet in de kou zit.
Ik moet zeggen dat ik zelf de warmtepomp gekocht heb in Duitsland en een loodgieter per uur betaald om hem aan te sluiten. Dit scheelt flink in de kosten. Had eerst ook offertes op gevraagd maar €16.000,- tot €20.000,- is heel normaal. Was nu rond de €6.000,- klaar na aftrek van subsidie.
☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Geinig, die bubbelvorming.silverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:24:
Want hoe je het went of keert, het sentiment over gasloos wonen is gemiddeld negatief.
[Afbeelding]
Meer mensen die angst aangepraat zijn om de gasaansluiting op te zeggen?
/f/image/4hNDx9NJ9ORlb1eSnGUMzVIZ.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dus dat heb ik met gaslicht maar even uitgezocht voor ons verbruik/opbrengst van afgelopen jaar van onze gasloze woning.

Ja na afbouw sladering ga ik ~30 euro meer betalen dan nu in het wordt-case scenario zonder terugleververogeding. Balen. Maar het maandbedrag valt mij zeker mee en weegt alleen al amper op tegen de vaste lasten van een gasaansluting.
De winst van PV is wel een stukje lager, gelukkig zijn de panelen hier al terug verdient want dat lijkt me nog wel een uitdaging met een besparing van slechts 15 euro per maand. Maar wellicht is dat straks weer beter als de afbouw saldering gaat zorgen voor het weer wegvallen van teruglever vergoedingen.
Nog steeds geen spijt hier dus
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Via mijn-aansluiting.nl. Hoewel dat inderdaad volgens de wet niet nodig zou moeten zijn, heb ik verder geen akkoord hoeven geven op algemene voorwaarden of wat dan ook.
Ben benieuwd hoe ik over een jaar of vijf op deze beslissing terug kijk. Iets zegt mij nog steeds dat ik er spijt van ga krijgen, maar ik ga ook niet betalen voor iets wat ik niet gebruik.
De woningmarkt gaat echt niet dermate inkakken dat ik mijn woning niet kwijt ga raken door de missende gasaansluiting.
Dus ik denk dat je over 5 jaar blij bent. Misschien kost verwijdering tegen die tijd wel veel geld
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
:strip_exif()/f/image/xxV9OFhjX4tQbGdLkbJdBe4a.png?f=user_large)
Dus wel een behoorlijk bedrag, maar niet het einde van mijn fiscale gezondheid ofzo.
En mocht ik de woning ooit verkopen en de nieuwe eigenaren toch op gas willen verwarmen, dan zetten ze maar een gastank in de tuin
Ik lees hier https://www.duurzaamgebou...transitie-uit-de-jaren-60
Door de early adopters werden de zorgen rond het verwarmen met aardgas steeds meer weggenomen. De vooral rijkere huishoudens namen als eerste een gashaard en konden zich zo onderscheiden. De 30% van bewoners die aangaven nooit met aardgas te gaan verwarmen, eind jaren 60, werden ook snel overtuigd en zo groeide aardgas naar de dominante verwarmingsbron.”
Beide zijn nu niet het geval. Vervangingen in huurwonigen zijn bijna altijd gas CV voor gas CV. En zorgen zijn er nog steeds, dankzij slecht presterende installaties en veel meer sensationele media.Een ander mooi voorbeeld is dat de woningcorporaties als startmotor fungeerden om die centrale verwarming in Nederland grootschalig toe te passen. Daardoor ontstond een grote industrie en werden de kosten beter te betalen voor onder andere particulieren.
Overgang van kolen naar gas was natuurlijk voor de bewoner ook een gigantisch voordeel, kolen zijn gewoon onhandig en vies. De overgang naar een gaskachel waar je niets aan hoeft te doen, behalve aanzetten met het knopje betekende een enorme comfort verhoging.silverball schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:05:
Jammer dat er geen cijfers zijn van mensen, c.q. pannenkoeken, die in de 60s perse geen aardgas wilde en graag een woning kochten met kolenkachel of hun kolenkachel wilde behouden. Natuurlijk was het wel veel makkelijker om in een CV huis gewoon een kolenkachel te plaatsen dan nu om terug te gaan op aardgas.
Ik lees hier https://www.duurzaamgebou...transitie-uit-de-jaren-60
[...]
[...]
Beide zijn nu niet het geval. Vervangingen in huurwonigen zijn bijna altijd gas CV voor gas CV. En zorgen zijn er nog steeds, dankzij slecht presterende installaties en veel meer sensationele media.
Nu is het het ene kastje waar een gasbuisje naar toe loopt vervangen door een veel groter kastje waar alleen een stroomdraadje aan vast zit, verder merk je er niks van qua comfort (als het goed is).
Maar als je het slim doet is het vaak wel goedkoper.
Verder ook nog meerdere woningen in m'n omgeving gasloos gemaakt:
- Appartment van m'n vader. Ketel eruit en triple-split A/C en een WPB erin.
- Appartement van een vriend. Ketel eruit, L/W monoblock + boilervat erin, aangevuld met kanaalairco's.
- Appartement (verhuur) van een neef, ketel ruit, 2x2 airco's erin en een WPB.
- Woning (koop) van dezelfde neef, ketel eruit, L/W op het dak, aangevuld met een triple split airco.
- Woning (koop) van m'n zus, nu in de ontwerp/offertefase. Ketel gaat eruit voor een L/W, al dan niet icm airco boven.
Geen van deze personen heeft ooit ergens over geklaagd, hoor ze alleen maar enthousiast vertellen over hoe het bevalt qua comfort en de enorm veel lagere rekening.
Toch hoor ik ook continu de welbekende verhalen waarom het allemaal kut zou zijn. En voor een groot deel zijn dat inderdaad onterechte angstverhalen gebaseerd op hele- en halve leugens die ze lezen in de clickbait media. Maar ook is heel veel wel degelijk gebaseerd op de welbekende en volop voorkomende nachtmerries uit de praktijk. En het blijft nou eenmaal zo dat negatieve ervaringen als een lopend vuurtje gaan en de positieve ervaringen niet. En dat heeft de branche toch echt volledig aan zichzelf te danken, doordat er nog altijd massaal prutswerk geleverd wordt. Met name in de projectbouw is het echt niet te harden.
Ik schrik er elke keer weer van hoe men warmtepompen ontwerp en oplevert in nieuwbouwwoningen. Dat ligt niet aan de WP, maar vooral aan de prutsers die 'm ontwerpen en in mindere mate aan diegenen die 'm in veel te weinig tijd mogen plaatsen. Het resultaat is echter hetzelfde dus ik snap ondanks mijn eigen positieve ervaringen ook echt wel waar de waarstand bij heel veel mensen vandaan komt. Niet zelden kan ik gelijk aan de slag om de rokende puinhoop waarvoor uiteraard niemand thuisgeeft in een wél goedwerkende installatie te veranderen.
Het probleem is ook een beetje dat bijna niemand nog wat zelf kan of ergens verstand van heeft tegenwoordig, ik ken maar heel weinig leeftijdsgenoten die zelf dingen kunnen of beter gezegd, willen kunnen op klus- en vooral installatiegebied. En dan ben je toch wel een beetje aan de goden overgeleverd tegenwoordig.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 10-01-2025 17:39 ]
All-electric.
AmenRonJ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:34:
ik ken maar heel weinig leeftijdsgenoten die zelf dingen kunnen of beter gezegd, willen kunnen op klus- en vooral installatiegebied. En dan ben je toch wel een beetje aan de goden overgeleverd tegenwoordig.
Maar ook renovatie is iets... geregeld topics met huizen die niet warm worden omdat de oude pompverdeler is blijven hangen of omdat men 1,5 kuub per uur door een 16mm buis probeert te pompen. Of zoals gisteren een 500 liter boilervat met ongeïsoleerde circulatieleiding. Allemaal dingen die niet hoeven als je je als installateur een beetje verdiept in de materie.
Tsja, als je 660 kWh/jaar verbruikt voor verwarmen, zal het maar €30 euro per maand zijn. Maar dat 660 kWh/jaar is erg weinig, zo kan ik het ook.Wuursj schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:43:
Ik hoor om me heen veel angst en beven om mee heen over 'jamaar de saldering gaat er af en dan'! Die denken dat we dan de hoofdprijs gaan betalen en duurder gaan uit zijn.
Dus dat heb ik met gaslicht maar even uitgezocht voor ons verbruik/opbrengst van afgelopen jaar van onze gasloze woning.
[Afbeelding]
Ja na afbouw sladering ga ik ~30 euro meer betalen dan nu in het wordt-case scenario zonder terugleververogeding. Balen. Maar het maandbedrag valt mij zeker mee en weegt alleen al amper op tegen de vaste lasten van een gasaansluting.
Nog steeds geen spijt hier dus
Als je uitgaat van het gemiddelde gasverbruik van ca 1000 m3, zal de gemiddelde WP ongeveer 2000 kWh/jaar verbruiken voor verwarmen. En dan worden de meerkosten bij we wegvallen van de salderingsregel ineens wel serieus.
E.e.a. is wel enorm afhankelijk van de terugleververgoeding die we gaan krijgen, en of we energiebelasting en btw wel mogen salderen.
Zonder saldering en €0,05 tlv incl.tlk €50,- p/m
Zonder panelen zou ik €150,- p/m betalen.
Zou ik nog gas gebruiken voor CV, SWW en koken kom ik op €208,- p/m
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
De verhouding kosten electra/gas is momenteel 1/4 ongeveer (ca 25ct vs 1 euro), dus dan zijn de variabele kosten toch de helft?marcop23 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:02:
[...]
Tsja, als je 660 kWh/jaar verbruikt voor verwarmen, zal het maar €30 euro per maand zijn. Maar dat 660 kWh/jaar is erg weinig, zo kan ik het ook.
Als je uitgaat van het gemiddelde gasverbruik van ca 1000 m3, zal de gemiddelde WP ongeveer 2000 kWh/jaar verbruiken voor verwarmen. En dan worden de meerkosten bij we wegvallen van de salderingsregel ineens wel serieus.
E.e.a. is wel enorm afhankelijk van de terugleververgoeding die we gaan krijgen, en of we energiebelasting en btw wel mogen salderen.
1000x 1 = 1000
2000x 0,25 = 500
Hoe hoger het verbruik hoe meer voordeel
Plus een deel direct verbruik wat niks kost als de panelen eenmaal zijn verdient met salderen (met name voor en najaar en de boiler)
Plus geen vastrecht gas
Plus soms rentekorting (scheelt mij 780 euro per jaar label A+++ ipv B )
Welke 'meerkosten' die ontstaan na het wegvallen van de salderingsregeling bedoel jij dan?
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 10-01-2025 19:28 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 10-01-2025 23:13 ]
Ik bedoel meerkosten bij wegvallen van de salderingsregeling (ten opzichte van nu; wel een salderingsregeling).Sport_Life schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:22:
[...]
De verhouding kosten electra/gas is momenteel 1/4 ongeveer (ca 25ct vs 1 euro), dus dan zijn de variabele kosten toch de helft?
[...]
Welke 'meerkosten' die ontstaan na het wegvallen van de salderingsregeling bedoel jij dan?
Het is nog steeds goedkoper dan gas, daar ben ik het zeker mee eens. Maar de terugverdientijd van een warmtepomp wordt wel een stuk langer zonder saldering.
100x 12 x 20 = 24.000mitsumark schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:31:
Vergeten jullie niet de extra investering van 12k euro, over 20 jaar, is ook 100 per maand...
Mijn wp kostte 10.000 netto (medio 2021)
Als er veel extra investeringen nodig zijn die je niet wil maken (vloerverwarming etc) dan komt het niet uit , als je toch gaat verbouwen is het een no brainer in de meeste gevallen.
[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 10-01-2025 19:40 ]
Vloerverwarming is geen must. Ik stook hier met 35/30/20 op een CV ketel met radiatoren. Die kan gewoon 1-op-1 geswapt worden met een warmtepomp. Zo verschrikkelijk duur is een monoblock niet.Sport_Life schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:39:
[...]
100x 12 x 20 = 24.000.
Als er veel extra investeringen nodig zijn die je niet wil maken (vloerverwarming etc) dan komt het niet uit , als je toch gaat verbouwen is het een no brainer in de meeste gevallen.
Mijn wp was gratis.... na subsidie.Sport_Life schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:39:
[...]
100x 12 x 20 = 24.000.
Buffervat want hout cv dus die kosten kun je 2 kanten op schrijven of bij de wp of bij de houtcv.
Zonder hout cv was dat vat niet nodig geweest...
Ding koste 850 euro voor 1000 liter.
Bosje leidingwerk en koppelingen paar honderd euro.
Wat pompjes en kleppen paar honderd euro.
En dan nog wat appendages zal ook een paar honderd euro zijn.
Laat het hele feest eens 2500 euro gekost hebben daar kun je vandaag amper nog een cv ketel voor laten plaatsen.
Verbruik verwarming en warm water heel vorig jaar 2900kwh.
24/7 op 22,5 graden.
Douchen en bad voor een gezin van 4.
Dus nee geen spijt van gasloos.
De houtkachel brand hier nauwelijks nog het is toch altijd al lekker warm.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ohja, my bad, kleinigheidje, 50 per maand / 600 per jaar (maar dat is wel gelijk mn halve energierekening van 2025)Sport_Life schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:39:
[...]
100x 12 x 20 = 24.000
Mijn offertes eind 24 waren 12k (weheat) en 14k (LG), terugverdientijd 22-26 jaar.
Ik zou juist zeggen hoe hoger verbruik hoe beter gasvrij.Als er veel extra investeringen nodig zijn die je niet wil maken (vloerverwarming etc) dan komt het niet uit , als je toch gaat verbouwen is het een no brainer in de meeste gevallen.
Grootste verschil in mijn bubble is de overstap naar L/L waarbij er maar 1 of 2 ruimtes worden verwarmt ipv het halve/hele huis, dat laatste maakt financieel natuurlijk wel uit.
Echter de meesten zijn niet zo positief over uniformiteit binnen de ruimte en het geluid.
Een Tweaker had dat zelf al gedaan voor nog geen €1000,- totaal.mitsumark schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:31:
Vergeten jullie niet de extra investering van 12k euro, over 20 jaar, is ook 100 per maand...
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Betreft een huis met 0,2 epc, circa 160m2 met bodemwarmtepomp en 300L boiler.
Dagverbruik zit nu op circa 15kWh met uitschieters naar 22 kWh. Maandverbruik zit b.v. in december op 500kWh. 3 persoonshuishouden en thermostaat standaard op 21,5 graden.
Geen elektrische auto. 6 zonnepanelen.
Wat let je?marcop23 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:02:
[...]
Maar dat 660 kWh/jaar is erg weinig, zo kan ik het ook.
Ik geef toe, zonder een ingrijpende verbouwing was het een stuk lastiger geweest qua afgifte en isolatie om zo laag te komen maar we hebben ook voor de verbouwing 2 winters op de wp gedraait en juist doen was de besparing hoog in het gebruik hoog. Immers geeft een WP meer warmte-joules per euro dan een gasketel.
Zoals gezegd: groter verbruik = meer winst met de WP. Juist de kleine verbruikers hebben het lastig om WP investeringen 'terug te verdienen'. Met die getallen die jij noemt, loop je een voordeel mis van ~42 euro per maand ten opzichte van nu door wegvallen saldering. Maar vergeleken met Gas ben je ook helmaal zonder PV nog steeds spekkoper, van ~1400 euro aan gas + 200 euro aan lasten van aansluiting naar 600 euro aan (electrische) verwarmingskosten per jaar. Scheelt je zo 1000 euro per jaar. Ook zonder saldering geen slechte deal als de investering niet al te gek loopt.Als je uitgaat van het gemiddelde gasverbruik van ca 1000 m3, zal de gemiddelde WP ongeveer 2000 kWh/jaar verbruiken voor verwarmen. En dan worden de meerkosten bij we wegvallen van de salderingsregel ineens wel serieus.
Ik blijf het een beetje gek vinden dat men bij WP het steeds over salderen heeft als wegvallend voordeel terwijl de concurrent (gas) ook niet gesaldeerd kan worden terwijl dat per wamte-joule nog eens duurder is dan via een WP.
[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 10-01-2025 21:17 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Maandverbruik hier was 234KWh en 130m3.PHPResource schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:46:
Hier neig ik soms wel naar een beetje spijt van gasloos. Ik vind de energieverbruik voor ons modern huis aan de hoge kant. Wellicht kunnen jullie e.e.a relativeren?
Dagverbruik zit nu op circa 15kWh met uitschieters naar 22 kWh. Maandverbruik zit b.v. in december op 500kWh. 3 persoonshuishouden en thermostaat standaard op 21,5 graden.
Huis van 1978 met wat na-isolatie van 104m2. Thermostaat van 7:00 tot 22:00 op 19 graden, handmatig wordt die ergens naar 19.5 en later 20 gezet. 6 zonnepaneeltjes die in heel december maar 53KWh hebben opgewekt.
Mijn verbruik is vergelijkbaar met het jouwe, maar jouw huis is de helft groter en wordt 24/7 op een hogere temperatuur gehouden.
Het kan nog beterklump4u schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:34:
[...]
Een Tweaker had dat zelf al gedaan voor nog geen €1000,- totaal.
Maar ik geef toe, dat was een beetje extreme situatie. Zonder die extra gemeentesubsidie en martplaats deal was het ongeveer 4,5k geweest met wel een deel zelfwerkzaamheid. Dat kostte het ook ongeveer bij een vriend van me waar een monoblock geplaatst is. Bijn overbuurman was laatst voor een nieuwe ketel met installatie, rookpijp en dat soort dingen ook al 3,5k kwijt. Ik vind die >10k prijzen die vaak genoemd worden dan ook best hoog, zoveel heb ik nou ook weer niet zelf gedaan.
Zo'n bedrag onder de 5k is met een 1k besparing per jaar opeens een stuk rooskleuriger qua terugverdientijd. Misschien is dat nog een klein voordeel van de verminderde populariteit: normalisatie in de prijzen van de installateurs. Maar gezien wat die overbuurman betaalde aan de normale gasketelboer, ben ik bang dat we daar weinig hoeven te verwachten.
[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 10-01-2025 21:11 ]
Is die 500 kWh / 15 kWh per dag van je hele huis, en niet alleen de warmtepomp? Dan verbruik je ongeveer hetzelfde als ik. Als dat wel alleen je warmtepomp is zou ik een topic openen
Mijn huis is met gasketel opgeleverd en verbruikte de eerste twee jaar ca 800 m³ gas.
Met €1,30 per m³ had dat €1040 per jaar gekost. Nu gaat er 1400-1600 kWh in de warmtepomp, dat kost met €0.30/kWh €480.
De rest van het huishouden is niet echt op gas aan te drijven.
Dat zegt allemaal niks.PHPResource schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:46:
Hier neig ik soms wel naar een beetje spijt van gasloos. Ik vind de energieverbruik voor ons modern huis aan de hoge kant. Wellicht kunnen jullie e.e.a relativeren?
Waar het om gaat is het verbruik van enkel je warmtepomp. En wat ie opbrengt. En dat vergelijk je dan met de hoeveelheid gas (en de kosten ervan) die je nodig zou hebben gehad als je dezelfde hoeveelheid warmte met gas in je woning zou hebben gebracht.
Ik wil je wel vast verklappen: Dat was veel duurder geweest.
Hier verbruikt enkel de L/W WP deze dagen al gemiddeld zo'n 15 kWh. En ik heb het recent nog even uitgerekend: Verwarmen + SWW kost ons over het hele jaar gezien gemiddeld 15 euro per maand...(Ik reken met 11.5 cent/kWh aan misgelopen TLV) Met gas was ik misschien wel het zesvoudige kwijt geweest.
@Proton_ Je vergeet nog het vastrecht van je gasaansluiting.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 10-01-2025 21:23 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je hebt 2000-2500Wp aan zonnepanelen liggen, die mag je nu nog salderen, maar in de EPC berekening telt dat ook mee.
De omrekening van m³ gas naar kWh hebben de Belgen alvast beter voor elkaar, daar staat het direct op de rekening.
@Andrehj oh, voor een compleet plaatje moet er nog wel meer bij (hoger eigenverbruik PV bijvoorbeeld)
a) Het heeft hier absoluut geen 12k gekost, moet ik daar wel eerlijk bij zeggen dat ik alles zelf heb gedaan.mitsumark schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:31:
b) De WP installatie incl boiler en 17 extra zonnepanelen gaan zich reeds terugverdient hebben ergens begin 2027, dankzij het salderen gaat het nu namelijk nogal hard. 1500+ kuub gas + vastrecht tikt aardig aan, terwijl we nu dankzij het salderen maandelijks niet betalen en aan het eind van het jaar geld terug krijgen.
Kortom nog geen seconde spijt dat we gasloos zijn. WP loopt op WAR, temperatuur is zeer stabiel in huis. Als het salderen eraf is, we ons gedrag niet aanpassen qua energieverbruik, geen accu plaatsen, dan zouden we €110 per maand gaan betalen voor elektra. Natuurlijk zal ik dat proberen te minimaliseren, maar €110 per maand voor een vrijstaand huis (1000+ m3) aan elektra + verwarming, daar kan ik niet wakker van liggen.
Toevallig Liander net aan de lijn gehad omdat ik nog steeds dreigbrieven krijg ondanks mijn "melding einde gebruik". Ik heb puur uit nieuwsgierigheid even gevraagd naar de omkeerbaarheid van het verwijderen van een aansluiting:silverball schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:34:
@Glashelder Tja wie weet. In de tussentijd is op het moment dit het risico voor mij (Liander)
[Afbeelding]
Dus wel een behoorlijk bedrag, maar niet het einde van mijn fiscale gezondheid ofzo.
"Liander gaat geen woningen opnieuw aansluiten op het gas. We trekken indien mogelijk de hele leiding uit de grond, deze komt niet meer terug; zo'n aanvraag nemen wij niet in behandeling"
Echter:
"Overigens rekenen wij niet op een herwaardering van gas of een grootschalige introductie van waterstof. Als we woningen weer moeten heraansluiten van de politiek dan breekt bij ons de pleuris los"
Dus het lijkt in ieder geval dat het echt onomkeerbaar is, in ieder geval op korte termijn.
Dat komt iedere keer weer terug..mitsumark schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:31:
Vergeten jullie niet de extra investering van 12k euro, over 20 jaar, is ook 100 50 per maand...
Van die 50 euro gaat al 30 euro vastrecht af , die 30 euro wordt ook nog eens ieder jaar geïndexeerd. Dus over 15 jaar is de afschrijving nog steeds 50 euro , terwijl de besparing op vastrecht gas dan waarschijnlijk 60 euro is
Nu we toch aan het rekenen zijn.. onze rente gaat dankzij de warmtepomp en daardoor Label A+++ 70 euro per maand naar beneden. (70+30) x 12 x 20 = 24.000......
Financieel kan het gewoon uit in veel gevallen (niet alle).
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2025 14:41 ]
Ik betaal maar 8,5 vastrecht, als je 30 betaalt zou ik eens kijken of overstappen loont (of je moet daarnaast heel weinig betalen per m3).Sport_Life schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Dat komt iedere keer weer terug..
Van die 50 euro gaat al 30 euro vastrecht af , die 30 euro wordt ook nog eens ieder jaar geïndexeerd. Dus over 15 jaar is de afschrijving nog steeds 50 euro , terwijl de besparing op vastrecht gas dan waarschijnlijk 60 euro is
Nu we toch aan het rekenen zijn.. onze rente gaat dankzij de warmtepomp en daardoor Label A+++ 70 euro per maand naar beneden. (70+30) x 12 x 20 = 24.000......
En daarnaast 14,5 netbeheerkosten.
Dit is door de jaren niet zoveel gegroeid, dus 60 wordt het waarschijnlijk niet binnen de levensduur van de warmtepomp (zelfs niet als de helft van nederland van het gas af gaat).
Maargoed, die waren al wel benoemd, dus hoefde ik in mijn post niet aan te stippen.
Het ging erom dat iedereen zich rijk aan het rekenen was en pronken met hoe laag de maandelijkse/jaarlijkse rekening nu is, zonder daarin mee te nemen wat de benodigde investering was, die móet je gewoon meenemen.
Ik ben het met je eens dat het voor de meeste mensen gewoon loont, maar voor sommigen niet of nauwelijks. Die verbruiken echter al weinig gas, dus die hoeven (voor het milieu) niet met spoed over.
Ik betaal nu voor mn EV maar 100 per maand aan lasten, vorige auto 200.
Maar daarvoor heb ik wel 100 extra afschrijving, per saldo schiet ik er financieel niks mee op.
Ik kreeg nu via vereniging eigen huis een aanbieding voor 8k netto (dat is al beter dan de 9-11k van 2 maanden terug), ik wacht nog even af.
Als ik nu op een vergelijker (frits) het energielabel aanpas van C naar A++++ tot "nul op de meter" verandert er exact niks in de (goedkoopste) top 5.
Misschien dat de hypotheken die een "duurzaamheidskorting" geven al niet de goedkoopste waren?
Of misschien moet je al een (nog) slechter label hebben, is het dan niet meer een boete voor hogere labels?
[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 24-01-2025 14:53 ]
Ik ben in 10 jaar van 143 naat 178 euro vastrecht per jaar voor gas gegaan. Dat is dus 15 euro per maand. Dat is mijlen ver van de 60 euro.Sport_Life schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Dat komt iedere keer weer terug..
Daarnaast kost een cv met installeren 1300 max en dus moet je gewoon een enorm bedrag aan besparen met gasloos zijn. En net zoals zonnepanelen hou ik voo dat dat geld op mijn deposito ook gewoon geld oplevert. Afgelopen jaar honderden euro's aan rente ontvangen door niet verder te vergroenen en niet in de electrifikatie grap te trappen. Geen accu geen monoblock niets meer.
10 a 11 k extra terug verdienen is gewoon enorm veel. Als je dat met gasverbruik min stroomverbruik moet gaan realiseren... Je moet behoorlijk wat gas verbruikt hebben wil dat lonen aan het einde van de levensduur van de pomp. En hoe is daardoor stookgedrag en temp in huis veranderd. Ook de kosten voor warm water moeten opgeteld worden bij de stook kosten van de cv. Met een cv kost warm water bijna niets. Een uur douchen kost mij precies 1 m3 ofwel 1.25 euro. Hoeveel kost het wel niet om een grote boiler te vullen en warm te houden.
Mijn cv dateert ondertussen iit 2009 en hweft pwr jaar gemiddeld 85 euro gekost. (Aanschaf en onderhoud verdeeld over 15 jaar).
Als ik hoor wat ze hier tegenover voor exact hetzelfde huis gebruiken met warmtepompen en boiler (bijna 4000 kwh op 20 graden en 200l boiler) en ze kwamen van 1200 m3 dan gaan ze die installaties nooit terug verdienen.
[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 24-01-2025 14:57 ]
@silverball Volg na 2x de boel eruit te hebben laten trekken door Liander dat dossier niet meer zo. Maar het blijft toch ronduit bizar hoe die clowns maar blijven vasthouden aan die bizarre verspilling van tijd, geld en personeel en ondertussen maar klagen over hoe ze daar tekort aan komen voor wél nuttig werk aan het stroomnet. Het zou toch een keer tijd worden dat de politiek daar eindelijk een keer op ingrijpt. Ik zou de dreigbrieven lekker blijven negeren, al is het maar uit principe.
Edit: Een warmtepomp c.q gasloos gaan blijft vooral interessant voor wie zelf dingen kan en/of uitzoekt, ooit was dat de doelgroep hier.

Maar ook op metaniveau voor de transitie zelf is dat nogal ongewenst en onnodig. Het is een enorme kapitaalverspilling als iedere woning zo enorm veel geld in een simpele warmteopwekker moet steken en dat slaat ook gewoon helemaal nergens op. Dan is dat enorme bedrag simpelweg veel doelmatiger te besteden aan een andere reductiemaatregel in fossiel verbruik.
Wat dat betreft is het ergens wel goed dat nu de vraag wat geremd wordt door het beperken van de subsidies, die hebben er eigenlijk alleen maar toe geleid dat veel installateurs en vooral ook de importeurs gigantisch de zakken lopen te vullen de laatste jaren, ik vraag me echt af of de consument er beter van geworden is.
Laat de marktpartijen weer eens met beide voeten op de grond komen en zorgen dat er oplossingen worden bedacht en geleverd die inherent rendabel zijn c.q. kunnen concurreren met de betere gasketels en dan wmb wel meteen goed, dus full electric en iig geen hybride oplossingen die niet geschikt zijn om de volgende stap te maken. Dat kan ook allemaal prima, mits er maar de goede (lees: niet onnodige dure en overcomplexe) oplossingen worden gebouwd en geleverd.
[ Voor 51% gewijzigd door RonJ op 24-01-2025 15:11 ]
All-electric.
Maar je moet ook wel eerlijk rekenen.mitsumark schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:31:
Vergeten jullie niet de extra investering van 12k euro, over 20 jaar, is ook 100 50 per maand...
Je ziet bij een CV ketel dat er puur een nieuw keteltje gehangen wordt, maar bij een WP ongeveer alles vernieuwd wordt.
In mijn huis is overal vloerverwarming gekomen, bij de buren gaat ook zoiets gebeuren. Die CV installaties komen uit ~jaren 70. En los van de ketel zijn die installaties zelf ook gewoon moe. Ja het werkt (nog net), maar 6x overschilderde radiatoren, koppelingen en buizen die betere tijden hebben gezien en soms is het geheel ook niet meer van deze tijd. Een convectorput beperkt ook je vrijheid qua indeling (en hing bij ons pontificaal in het souterrain).
In mijn huis had de installatie het waarschijnlijk niet nog een ketel uitgehouden en dan krijg je ineens een hoop extra kosten.
Mijn zonnepanelen waren ~€20k, omdat ook de dakbedekking mee moest en dan ook isolatie werd aangebracht. Had ik niks gedaan dan had ik over een paar jaar alsnog €8k voor de dakbedekking moeten neertellen. Wat is dan eerlijk rekenen?
Als je het dan echt eerlijk doet, dan moet je ook de dikke cashback meenemen die je vaak kan krijgen als je nog wel een gasaansluiting hebt.RonJ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:56:
Je moet qua besparing op de gasaansluiting wel de vastrecht/netbeheerskosten én de maandelijkse vaste kosten van een gascontract vanuit je aanbieder bij elkaar optellen. En dan kom je ergens tussen de 275 en 300 per jaar uit afhankelijk van je aanbieders.
@silverball Volg na 2x de boel eruit te hebben laten trekken door Liander dat dossier niet meer zo. Maar het blijft toch ronduit bizar hoe die clowns maar blijven vasthouden aan die bizarre verspilling van tijd, geld en personeel en ondertussen maar klagen over hoe ze daar tekort aan komen voor wél nuttig werk aan het stroomnet. Het zou toch een keer tijd worden dat de politiek daar eindelijk een keer op ingrijpt. Ik zou de dreigbrieven lekker blijven negeren, al is het maar uit principe.
Mijns inziens zit de grote winst in het gasverbruik flink drukken, of je de dan uiteindelijk wel van het gas af gaat of nog een paar 100m3 verbruikt is niet zo relevant, zowel voor het milieu als de portemonnee.
@TheGhostInc Ik wilde net een soortgelijke reactie tikken. En dan ook nog wellicht ook de woningwaarde en woonconfort verhogen door met vloerverwarming te stoken i.p.v. een verouderde cv installatie met buizen overal in het zicht.TheGhostInc schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:00:
[...]
Maar je moet ook wel eerlijk rekenen.
Je ziet bij een CV ketel dat er puur een nieuw keteltje gehangen wordt, maar bij een WP ongeveer alles vernieuwd wordt.
In mijn huis is overal vloerverwarming gekomen, bij de buren gaat ook zoiets gebeuren. Die CV installaties komen uit ~jaren 70. En los van de ketel zijn die installaties zelf ook gewoon moe. Ja het werkt (nog net), maar 6x overschilderde radiatoren, koppelingen en buizen die betere tijden hebben gezien en soms is het geheel ook niet meer van deze tijd. Een convectorput beperkt ook je vrijheid qua indeling (en hing bij ons pontificaal in het souterrain).
In mijn huis had de installatie het waarschijnlijk niet nog een ketel uitgehouden en dan krijg je ineens een hoop extra kosten.
Mijn zonnepanelen waren ~€20k, omdat ook de dakbedekking mee moest en dan ook isolatie werd aangebracht. Had ik niks gedaan dan had ik over een paar jaar alsnog €8k voor de dakbedekking moeten neertellen. Wat is dan eerlijk rekenen?
Dat ligt toch echt aan de installatie en de rekenmethode. Die laatste kuubs worden door afschrijving CV en vastrecht toch behoorlijk duur, SWW met een boiler wordt dan aardig interessant.HandyLumberjack schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:02:
[...]
Als je het dan echt eerlijk doet, dan moet je ook de dikke cashback meenemen die je vaak kan krijgen als je nog wel een gasaansluiting hebt.
Mijns inziens zit de grote winst in het gasverbruik flink drukken, of je de dan uiteindelijk wel of niet van het gas af gaat is niet zo relevant, zowel voor het milieu als de portemonnee.
Dat is een COP van +- 2,5, dat gaat niet helemaal goed. Meten ze echt op de warmtepomp of is het een schatting op basis van het totale verbruik?computerjunky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Als ik hoor wat ze hier tegenover voor exact hetzelfde huis gebruiken met warmtepompen en boiler (bijna 4000 kwh op 20 graden en 200l boiler) en ze kwamen van 1200 m3 dan gaan ze die installaties nooit terug verdienen.
[ Voor 11% gewijzigd door silverball op 24-01-2025 15:07 ]
Dat verschilt allemaal per huis(houden), moet ieder voor zich maar berekenen (zolang het maar niet verplicht wordt als het rekensommetje niet uitkomt).TheGhostInc schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:00:
Maar je moet ook wel eerlijk rekenen.
Leidingwerk, afgiftesysteem, dakbedekking, isolatie (en de kosten daarvan) hebben imo niks te maken met de warmtepomp/boiler/zonnepanelen, dus die neem je sowieso niet mee, dat moest toch (een keer).
Al kan het natuurlijk verstandig/goedkoper zijn dingen samen/tegelijk te doen.
Een aantal aanpassingen (bv meterkast) moeten wel extra gedaan worden, die zijn inderdaad maar eenmalig.
Over 15 jaar de WP vervangen zal dan goedkoper zijn, zegge 1000 euro van de huidige installatiekosten kun je de tweede keer waarschijnlijk besparen.
Dat lig zeker aan de installatie, soms is het handig en soms niet.silverball schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:04:
[...]
Dat ligt toch echt aan de installatie en de rekenmethode. Die laatste kuubs worden door afschrijving CV en vastrecht toch behoorlijk duur, SWW met een boiler wordt dan aardig interessant.
Maar zoals aangegeven dat verlaagde vastrecht (minder dan 500m3) kun je voor een groot deel wegstrepen tegen de cashback als je jaarlijks overstapt.
Ja heb je gelijk in. En/of sommige boevenclubs die het vastrecht voor elektriciteit hoger zetten als je er geen gas bij afneemt.HandyLumberjack schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:02:
[...]
Als je het dan echt eerlijk doet, dan moet je ook de dikke cashback meenemen die je vaak kan krijgen als je nog wel een gasaansluiting hebt.
Mijns inziens zit de grote winst in het gasverbruik flink drukken, of je de dan uiteindelijk wel van het gas af gaat of nog een paar 100m3 verbruikt is niet zo relevant, zowel voor het milieu als de portemonnee.
Dat laatste niet mee eens, want die paar 100m3 gas worden makkelijk 2x zo duur als je de vaste kosten omslaat. Het loont dan juist enorm om het laatste stapje te maken.
All-electric.
Er hangt een meter tussen.silverball schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:04:
[...]
Dat is een COP van +- 2,5, dat gaat niet helemaal goed. Meten ze echt op de warmtepomp of is het een schatting op basis van het totale verbruik?
Huis is bouwjaar 1986 met eerste generatie dubbelglas maar niet veel raam oppervlak. Een achterdeur raam en een raam van 120x180 en een 80x80+30x30 aan de voorkant. nieuwe energie klasse B- tussenwoning.
Let wel die 4k kWh is voor warm water en de pomp samen. Bij het wegdoen van gas en de cv moet immers ook warm water op een andere manier voorzien worden.
Je kan er natuurlijk over discussiëren dat het overstappen naar LTV bij een warmtepomp hoort, maar ik vind vloerverwarming ook wel meer confort bieden.mitsumark schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:08:
[...]
Leidingwerk, afgiftesysteem, dakbedekking, isolatie (en de kosten daarvan) hebben imo niks te maken met de warmtepomp/boiler/zonnepanelen, dus die neem je sowieso niet mee, dat moest toch (een keer).
Al kan het natuurlijk verstandig/goedkoper zijn dingen samen/tegelijk te doen.
Okey, maar voor SWW mag je toch ook wel een COP van 2 a 3 verwachten mijns inziens. Of hebben ze een of andere electraboiler met een heel gezin?computerjunky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:19:
[...]
Er hangt een meter tussen.
Huis is bouwjaar 1986 met eerste generatie dubbelglas maar niet veel raam oppervlak. Een achterdeur raam en een raam van 120x180 en een 80x80+30x30 aan de voorkant. nieuwe energie klasse B- tussenwoning.
Let wel die 4k kWh is voor warm water en de pomp samen. Bij het wegdoen van gas en de cv moet immers ook warm water op een andere manier voorzien worden.
Tja, als alles plug & play kan, lukt dat wel ja. Ik moest de rookgasafvoer laten vervangen en daardoor de ketel op een andere plek kwijt; kwam al snel aan dezelfde kosten die ik nu voor de monoblok heb gemaakt.computerjunky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Daarnaast kost een cv met installeren 1300 max en dus moet je gewoon een enorm bedrag aan besparen met gasloos zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door silverball op 24-01-2025 15:29 ]
Wel een beetje eerlijk vergelijken. Met een 1:1 vervanging zijn dat misschien de kosten wel. Maar zodra er wat ingrijpends vervangen moet worden (nieuwe regelgeving mbt afvoer etc, gasleidingen etc) gaat die prijs hard omhoog. Zowel mijn moeder als mijn buurman kostte de nieuwe ketel en de hele rataplan een stuk meer, meer dan een monoblock. Een 1:1 vervanging van een ketel door WP hoeft ook geen 10k te kosten om het vergelijken eerlijk te houden.computerjunky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Daarnaast kost een cv met installeren 1300 max en dus moet je gewoon een enorm bedrag aan besparen met gasloos zijn.
In ons eigen huis waarbij de ketel door verbouwing verplaatst moest worden inc. leiding. waren de offertes voor gasketel een stuk hoger dan wat ik uiteindelijk heb betaald voor de WP excl. gemeente subsidie.
Om wat misinformatie uit de wereld te krijgen: via WP water verwarmen is niet duurder dan via gas (maar bespaard ook niet veel):Met een cv kost warm water bijna niets. Een uur douchen kost mij precies 1 m3 ofwel 1.25 euro. Hoeveel kost het wel niet om een grote boiler te vullen en warm te houden.
Uur douchen zegt niet veel zonder specs van de douche maar 1 m3 gas heeft ongeveer 8kwh aan warmte bij warm water een moderne ketel (eerder minder dan meer). Met een WP COP=2,7 (worst case) is dat 3kwh dus 0,91 euro. Stilstandverliezen hier vallen erg mee met een 200 liter boiler. Als niemand heeft gedouched, draait het ding ongeveer 45 minuten @ 300 watt en daar zit ook nog het keuken gebruik in. 7ct per dag...
Met PV is het nog goedkoper en douchewater warm maken is nou net een van de dingen die de helft van het jaar nog wel gaat lukken na afbouw saldering.
Via een COP=1 oplossing warm water maken met een gewone electrische boiler is in gebruik inderdaad wel een stuk duurder dan via gas, dat kan niet genoeg benadrukt worden (en dat wordt imho ook wel genoeg gedaan in de topics). Maar zelfs dat kan nog best redelijk OK uitpakken als daardoor vaste lasten wegvallen.
[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 24-01-2025 15:48 ]
Het ligt er totaal aan wat je voor dat laatste stapje moet doen, is het alleen SWW dan heb je helemaal gelijk.RonJ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:09:
[...]
Ja heb je gelijk in. En/of sommige boevenclubs die het vastrecht voor elektriciteit hoger zetten als je er geen gas bij afneemt.
Dat laatste niet mee eens, want die paar 100m3 gas worden makkelijk 2x zo duur als je de vaste kosten omslaat. Het loont dan juist enorm om het laatste stapje te maken.
Maar gebruik je de gasketel ook als incidentele piekketel i.c.m. verwarmen met airco in een matig geïsoleerd huis met hoge temperatuur verwarming dan is het een ander verhaal.
En ik verwacht dat een airco binnen enkele jaren steeds normaler gaat zijn met de hittegolven van tegenwoordig. En veel huizen in nederland hebben nog steeds matige isolatie en hoge temperatuur verwarming.
Ik ben totaal niet tegen gasloos, maar soms is een gasketel voor het laatst beetje warmte helemaal niet gek.
[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-01-2025 15:45 ]
Minder gas kan nooit duurder worden, hooguit per kuub.RonJ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:09:
Echter de vervangende investering blijft "gelijk", hoe minder je verbruikt hoe langer de terugverdientijd.
Ik moest bij VEH actie zelfs 750m3 invullen ipv mn daadwerkelijke verbruik, anders wilden ze niet eens aanbieden.
Mensen die meer dan 2000m3 verbruiken moeten eerst maar eens isoleren etc, mensen die minder dan 1000m3 verbruiken loont het amper tot niet, de WP doelgroep zit daartussen.
Zeker, maar dat geef ik ook aan in mijn post !mitsumark schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:47:
[...]
Ik ben het met je eens dat het voor de meeste mensen gewoon loont, maar voor sommigen niet of nauwelijks. Die verbruiken echter al weinig gas, dus die hoeven (voor het milieu) niet met spoed over.
Je hebt dan toch voor dezelfde maandlasten een nieuwe/duurdere auto? Dus dan ga je er wel degelijk op vooruit.Ik betaal nu voor mn EV maar 100 per maand aan lasten, vorige auto 200.
Maar daarvoor heb ik wel 100 extra afschrijving, per saldo schiet ik er financieel niks mee op.
Idem met een warmtepomp , zelfs al zou het financieel gelijk zijn dan is een warmtepomp + boiler 24/7 veel comfortabeler dan cv ketel 12/7.
Ik krijg 0,15% korting bij de Rabobank, rente afgesloten in 2021 voor 1,52% 20 jaar vast.Als ik nu op een vergelijker (frits) het energielabel aanpas van C naar A++++ tot "nul op de meter" verandert er exact niks in de (goedkoopste) top 5.
Misschien dat de hypotheken die een "duurzaamheidskorting" geven al niet de goedkoopste waren?
Of misschien moet je al een (nog) slechter label hebben, is het dan niet meer een boete voor hogere labels?
Toegegeven,met alleen pv panelen was dat ook gelukt
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2025 16:02 ]
Per kuub bedoel ik ook idd. Als je je verwarming bijv. al met een warmtepomp (incl airco) doet en alleen nog SWW en evt. koken op gas doet, dan is het laatste stapje goed te behappen en imho zonde om niet helemaal door te pakken.mitsumark schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:49:
[...]
Minder gas kan nooit duurder worden, hooguit per kuub.
Beetje mee eens, maar dan ga je uit van het nul/beginpunt. Als je al stappen gemaakt hebt, heb je ook al een grote investering gedaan en wordt het weer een ander sommetje.Echter de vervangende investering blijft "gelijk", hoe minder je verbruikt hoe langer de terugverdientijd.
Ik moest bij VEH actie zelfs 750m3 invullen ipv mn daadwerkelijke verbruik, anders wilden ze niet eens aanbieden.
Mensen die meer dan 2000m3 verbruiken moeten eerst maar eens isoleren etc, mensen die minder dan 1000m3 verbruiken loont het amper tot niet, de WP doelgroep zit daartussen.
Verbruik je >2000m3, dan moet je vaak idd gewoon eerst aan de slag met flink isoleren. Maar dat kan ook niet altijd (bijv. een monument) of je hebt gewoon een enorm huis en/of een zwembad erbij oid. Dan loont het juist wel heel erg om naar een WP (of meerdere) te gaan.
Verbruik je altijd al <1000, dan loont het vaak nog steeds, mits je de kosten binnen de perken houdt en je in ~1990-2005 gebouwde huis het niet enorm ingrijpend maakt door de sterk afgeknepen afgifte, 12mm leidingen in het beton, etc.
All-electric.
Sorry, maar dit is echt onzin. Vuistregel is m3 x2.computerjunky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Dus 1200m3 gas = 2400kWh voor de warmtepomp. 4000kWh is mijn verbruik en dit is een vrijstaande woning van 264m2...
Die warmtepomp had ik het eerste jaar zo'n beetje al terugverdiend met salderen en de gasprijzen van 2022
Rest van je verhaal zul je ook nog even moeten herzien want 1300 euro voor een cv ketel inc installatie lukt zelfs een online dozenschuiver niet
Voorbeeld online dozenschuiver 1625 + verplicht 15 euro per maand abonnement. En dat is excl aanpassing rookgasafvoer.
[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2025 16:26 ]
Huh , hybride ?RobKJ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:40:
[...]
Ja die angst hoor ik om me heen ook wel. Toch is dit vaak angst voor het onbekende, dus de "ik kies hybride want dan weet ik zeker dat het warm genoeg is thuis" terwijl die angst nergens voor nodig is.
Hoe ga je dat doen zonder gas ?
Warmtewisselaar achter je houtkachel ?
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Je kan je huis altijd nog als starterswoning adverteren op Funda.silverball schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:03:
Nou goed, mijn melding einde gebruik is de deur uit,
Via mijn-aansluiting.nl. Hoewel dat inderdaad volgens de wet niet nodig zou moeten zijn, heb ik verder geen akkoord hoeven geven op algemene voorwaarden of wat dan ook.
Ben benieuwd hoe ik over een jaar of vijf op deze beslissing terug kijk. Iets zegt mij nog steeds dat ik er spijt van ga krijgen, maar ik ga ook niet betalen voor iets wat ik niet gebruik.
De woningmarkt gaat echt niet dermate inkakken dat ik mijn woning niet kwijt ga raken door de missende gasaansluiting.
Er zijn zat woningzoekenden die het niet erg vinden om wat te investeren.
Tja , ik moet onze kleinkinderen ook steeds weer vertellen dat ze de deuren dicht moeten doen als ze hier zijn .computerjunky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Waarin, ik heb al l/w en gas terugnemen is geen optie als ik Liander mag geloven.Jan2023 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:49:
[...]
Je kan je huis altijd nog als starterswoning adverteren op Funda.
![]()
Er zijn zat woningzoekenden die het niet erg vinden om wat te investeren.
Maar ja, auto’s zijn emotie. Warmtepompen zijn saai. Ofzo.
Ik denk dat het voor veel mensen toch bij zowel verwarmen als auto's een voornamelijk economische afweging is.Gramser schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:09:
Nul spijt. Wat ik me wel eens afvraag is of de focus op terugverdientijd net zo sterk is bij de overgang van een brandstofauto, naar een elektrische.
Maar ja, auto’s zijn emotie. Warmtepompen zijn saai. Ofzo.
Waarbij voor veel mensen EV's ook nog eens minder emotie hebben, en ze per definitie tegen EV's zijn.
Oh ja , dat schreef je al , er is geen weg terug ,silverball schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:09:
[...]
Waarin, ik heb al l/w en gas terugnemen is geen optie als ik Liander mag geloven.
Ik heb er een beeld bij 😆silverball schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:22:
Nou @Gramser, je zou eens een keer op een kring verjaardag van m'n pa ofzo moeten komen; daar gaat gasloos en duurzaamheid ook over emotie ipv cijfers
Joiw mening maakt het geen feit. Een ketel kan ik in Duitsland kopen voor 800 euro dat laat 500 voor installatie. En als je goed had gelezen had je gezien dan 4000 incl warm water boiler is. Salderen is voor nieuwe installaties compleet irrelevant dus dat diet er ook niet toe. Bovendien hebben wij geen ruimte voor nig meer panelen. De 6 a 8 die er op passen zijn voor het gewone gebruik.Sport_Life schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:14:
[...]
Sorry, maar dit is echt onzin. Vuistregel is m3 x2.
Dus 1200m3 gas = 2400kWh voor de warmtepomp. 4000kWh is mijn verbruik en dit is een vrijstaande woning van 264m2...
Die warmtepomp had ik het eerste jaar zo'n beetje al terugverdiend met salderen en de gasprijzen van 2022.
Rest van je verhaal zul je ook nog even moeten herzien want 1300 euro voor een cv ketel inc installatie lukt zelfs een online dozenschuiver niet.
Voorbeeld online dozenschuiver 1625 + verplicht 15 euro per maand abonnement. En dat is excl aanpassing rookgasafvoer.
Zelfs binnen Nederland kan je al een cv halen voor 950. Eerste pagina Google resultaten had je dat kunnen zien.
Hybride, dus je cv ketel als backup…. Dat mensen daarom nog niet van het gas gaan/kunnenJan2023 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:30:
[...]
Huh , hybride ?
Hoe ga je dat doen zonder gas ?
Warmtewisselaar achter je houtkachel ?
Verder is een ketel gekeurd voor een bepaalde gassamenstelling. Elk land zijn eigen keurmerken. Een Duitse ketel heeft niet onze keurmerken dus mag hier niet in bedrijf gesteld worden.
En ja, ik weet dat bijvoorbeeld in België Intergas en AWB ketels verkocht worden onder een andere merknaam, maar de importeur van die dingen staat garant voor de keurmerken en de werking op het Belgische gasnet.
Dat is hier een beetje het geval. Ik ben van 800m3 (2017) naar 250/300m3 gegaan in 2023 voornamelijk door na-isoleren en bewuster omgaan met energie. Daar zit al een grote winst. Ik zou wel gasloos kunnen gaan maar heb daar weinig haast mee, mede omdat ik even verbouwingsmoe ben en er een ketel uit 2020 hangt. Ik zing het nog ff uit.HandyLumberjack schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:02:
[...]
1600kWh (4000-2400) voor een 200l boiler aangesloten op een warmtepomp is natuurlijk dezelfde kul als een cv ketel voor 1300 incl installatie anno 2025....computerjunky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:03:
[...]
Joiw mening maakt het geen feit. Een ketel kan ik in Duitsland kopen voor 800 euro dat laat 500 voor installatie. En als je goed had gelezen had je gezien dan 4000 incl warm water boiler is. Salderen is voor nieuwe installaties compleet irrelevant dus dat diet er ook niet toe. Bovendien hebben wij geen ruimte voor nig meer panelen. De 6 a 8 die er op passen zijn voor het gewone gebruik.
Zelfs binnen Nederland kan je al een cv halen voor 950. Eerste pagina Google resultaten had je dat kunnen zien.
Je verhaal rommelt aan alle kanten.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2025 20:20 ]
Met zo'n laag verbruik is dat natuurlijk ook ronduit prima. Tegen de tijd dat je huidige ketel op leeftijd raakt, kun je nog eens de opties overwegen.FreakNL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Dat is hier een beetje het geval. Ik ben van 800m3 (2017) naar 250/300m3 gegaan in 2023 voornamelijk door na-isoleren en bewuster omgaan met energie. Daar zit al een grote winst. Ik zou wel gasloos kunnen gaan maar heb daar weinig haast mee, mede omdat ik even verbouwingsmoe ben en er een ketel uit 2020 hangt. Ik zing het nog ff uit.
Zowel financieel als in uitstoot gaat het vroegtijdig vervangen van de ketel je niet of nauwelijks winst opleveren.
Wij kregen van de vorige bewoners op dat het jaarverbruik ongeveer 1800m³ was en ze boven niet of nauwelijks stookten (stel zonder kinderen, boven werd uitsluitend geslapen). Reden genoeg om met de snel stijgende gasprijzen eind 2021 zo snel mogelijk die warmtepomp te laten plaatsen. Met zo'n verbruik is 2,50 per kuub niet leuk. Gelukkig had de installateur begin februari 2022 alles binnen en tijd om alles te plaatsen. Jaarverbruik was het eerste jaar zo'n 4000kWh (inclusief SWW). Inmiddels gedaald ivm laten plaatsen triple glas. Binnen enkele jaren moeten de dakpannen vernieuwd worden, de betonpannen zijn al enkele jaren 'over datum'. Dan gaan we uiteraard direct voor grondige een upgrade van de dakisolatie en hopen we dat het verbruik daalt tot onder 3000kWh.
Van de zonnepanelen komt jaarlijks ruim 4000kWh.
Verwarming is nu dus 'gratis'. Zonder investering hadden we in 2022 zeker €4000 voor verwarming moeten afrekenen, zo'n €3000 in 2023 en €2500 in 2024.
De investering voor warmtepomp en zonnepanelen was €15k exclusief subsidies, dus in 3 jaar al 2/3e terugverdiend.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
mag je vinden dat maakt het nog geen realiteit... Ik krijg het gewoon voor dat geld gekocht en geïnstalleerd. door. maar probeer vooral je eigen investering goed te praten door proberen mijn te verifiëren feiten de grond in te boren. Ik ben weer klaar met de mensen in dit forum want er valt geen gesprek mee te voeren.Sport_Life schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:16:
[...]
1600kWh (4000-2400) voor een 200l boiler aangesloten op een warmtepomp is natuurlijk dezelfde kul als een cv ketel voor 1300 incl installatie anno 2025....
Je verhaal rommelt aan alle kanten.
We betalen verder 45 euro per maand dus voor die paar euro hoef ik het ook niet te doen.
Voor 1300 krijg jij geen ketel legaal opgehangen. Een HRE 24/18 doet 845 euro bij CVTotaal. Nieuwe rookgasafvoer doet 203 euro. Zit je op 1048 euro. Dan moet jij voor 252 euro een installateur vinden die dat ding netjes ophangt, het dak op gaat om een nieuwe rookgasafvoer te plaatsen en vervolgens de boel afstelt (gas/lucht).computerjunky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:38:
[...]
mag je vinden dat maakt het nog geen realiteit... Ik krijg het gewoon voor dat geld gekocht en geïnstalleerd. door. maar probeer vooral je eigen investering goed te praten door proberen mijn te verifiëren feiten de grond in te boren. Ik ben weer klaar met de mensen in dit forum want er valt geen gesprek mee te voeren.
Ja ik was in 2010 1300 euro kwijt voor ketel, rookgasafvoer, thermostaat, expansievat en de rest van het aansluitmateriaal. Mijn zwager heeft dat op een zaterdag voor 200 euro even zwart bijgeklust, maar dat doet hij nu niet meer. Iets met gasketelwet, registraties en een werkgever die er geen zin in heeft dat beunwerk op naam van de zaak wordt afgemeld.
Maar het comfort is zoveel groter dan met gas. Echt ideaal, wat mij betreft.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Waarom is het comfort met een WP groter dan met CV ketel? Komt volgens mij alleen door de manier waarop je verwarmt. Als je met een CV ketel ook 24/7 op bv op 20 graden stookt met een gelijk afgiftesysteem dan is het comfort gelijk aan een WP of mis ik wat?Aziraphale schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:25:
Hier ook absoluut geen spijt, ook al ging er met dat klereweer de afgelopen dagen dik 30kWh per dag de wp in. Wel met een prima COP, dus dat scheelt.
Maar het comfort is zoveel groter dan met gas. Echt ideaal, wat mij betreft.
Een WP kan over het algemeen veel lager moduleren dan een CV ketel.GoEV6 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:12:
[...]
Waarom is het comfort met een WP groter dan met CV ketel? Komt volgens mij alleen door de manier waarop je verwarmt. Als je met een CV ketel ook 24/7 op bv op 20 graden stookt met een gelijk afgiftesysteem dan is het comfort gelijk aan een WP of mis ik wat?
Als ik mijn CV laat stoken gaat de temperatuur na verloop van tijd naar 45 graden. Radiatoren hebben daarmee zoveel vermogen dat dat een flinke overshoot geeft, vervolgens wordt er een halfuur tot een uur niet weer gestookt.
Die radiatoren gaan naar 45 omdat de ketel meer vermogen geeft dan de radiatoren kunnen afgeven. De thermostaat vraagt al die tijd een lagere temperatuur.
Het comfort is dan ongeveer gelijk maar je loopt dan compleet leeg op de energierekening. CV ketels zijn nou eenmaal wat minder goed in op laag niveau stoken om de temperatuur in huis gelijk te houden.GoEV6 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:12:
[...]
Waarom is het comfort met een WP groter dan met CV ketel? Komt volgens mij alleen door de manier waarop je verwarmt. Als je met een CV ketel ook 24/7 op bv op 20 graden stookt met een gelijk afgiftesysteem dan is het comfort gelijk aan een WP of mis ik wat?
GoEV6 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:12:
[...]
[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2025 23:14 ]
Valt wel mee, mijn ketel moduleert terug naar 6kW, dat is gelijk aan een 1,5kW WP met COP4. Ja, er zijn er die naar 1kW of zelfs 0,5kW moduleren, vraag me af of dat echt nodig is._JGC_ schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:51:
Een WP kan over het algemeen veel lager moduleren dan een CV ketel.
Als ik mijn CV laat stoken gaat de temperatuur na verloop van tijd naar 45 graden. Radiatoren hebben daarmee zoveel vermogen dat dat een flinke overshoot geeft, vervolgens wordt er een halfuur tot een uur niet weer gestookt.
Die radiatoren gaan naar 45 omdat de ketel meer vermogen geeft dan de radiatoren kunnen afgeven. De thermostaat vraagt al die tijd een lagere temperatuur.
Maargoed, ook aan/uit is geen enkel probleem met lage temperatuur vloerverwarming en een goed geisoleerd huis.
Hier heb ik 99% van de dagen overigens alleen de CV aan in de ochtend ('s nachts thermostaat 1 graadje kouder opdat de warme vloerverwarming 's ochtends fijn aanvoelt), die begint op wat hoger vermogen, en zodra dichter bij target neemt het af tot 0, zonder noemenswaardige overshoot.
Enige merkbare overshoot die ik heb komt binnen door de zon in de middag.
Je loopt alleen compleet leeg als je isolatie niet op orde is.Glashelder schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:52:
Het comfort is dan ongeveer gelijk maar je loopt dan compleet leeg op de energierekening. CV ketels zijn nou eenmaal wat minder goed in op laag niveau stoken om de temperatuur in huis gelijk te houden.
Als je op laag niveau moet stoken omdat het anders te snel te warm wordt, loop je per definitie niet leeg, getuige mijn rekening.
Als ik bijvoorbeeld nu kijk, gisteren weggeweest, na 14:00 niet meer gestookt. Was vanmorgen om 6:30 17 graden in huis. Ketel heeft in 1,5 uur het systeem van 17 graden naar 44 graden gebracht. Setpoint van 19 is gehaald, heatboosters toeren af en ketel gaat straks aan/uit de boel warmhouden.
Bij elke stooksessie knalt de CV temperatuur in enkele minuten weer naar 44 graden, simpelweg omdat 6KW veel meer is dan noodzakelijk.
Als je mijn screenshot goed bekijkt zie je op die dag een minimale afgifte van 0,5kW, dat is een winterse dag met cop4 2kW. En dit is een unit die max 11kW kan . (Uitgemeten bij -15 voor langere tijd).mitsumark schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:59:
[...]
Valt wel mee, mijn ketel moduleert terug naar 6kW, dat is gelijk aan een 1,5kW WP met COP4. Ja, er zijn er die naar 1kW of zelfs 0,5kW moduleren, vraag me af of dat echt nodig is.
Maargoed, ook aan/uit is geen enkel probleem met lage temperatuur vloerverwarming en een goed geisoleerd huis.
Hier heb ik 99% van de dagen overigens alleen de CV aan in de ochtend ('s nachts thermostaat 1 graadje kouder opdat de warme vloerverwarming 's ochtends fijn aanvoelt), die begint op wat hoger vermogen, en zodra dichter bij target neemt het af tot 0, zonder noemenswaardige overshoot.
Enige merkbare overshoot die ik heb komt binnen door de zon in de middag.
[...]
Je loopt alleen compleet leeg als je isolatie niet op orde is.
Als je op laag niveau moet stoken omdat het anders te snel te warm wordt, loop je per definitie niet leeg, getuige mijn rekening.
Maargoed iedereen aan de warmtepomp en electrische auto kan het stroomnet toch niet aan dus eigenlijk is het wel prima dat een aantal nog overtuigd zijn van de cv ketel, misschien beter maar in die waan houden
Dat geeft netbeheerders nog wat jaren om het electra net te verzwaren.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 26-01-2025 08:55 ]
Vrijwel iedere warmtepomp met éénfase compressor kan terug moduleren tot zo'n 500W of minder (elektrisch vermogen).mitsumark schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:59:
[...]
Valt wel mee, mijn ketel moduleert terug naar 6kW, dat is gelijk aan een 1,5kW WP met COP4. Ja, er zijn er die naar 1kW of zelfs 0,5kW moduleren, vraag me af of dat echt nodig is.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
In ons geval leverde de inzet van een WPB voor verwarmen van water wel een behoorlijke besparing op.Wuursj schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:26:
[...]
Om wat misinformatie uit de wereld te krijgen: via WP water verwarmen is niet duurder dan via gas (maar bespaard ook niet veel):
Ik de laatste fase van onze verduurzamingsproject om gasloos te worden hadden we een CV-ketel die alleen nog gebruikt werd voor warm water en de badkamer (bad en douche). Deze CV-ketel moest sowieso binnen enkele jaren vervangen worden, dus dit vervangen voor een 200L WPB welke aangestuurd wordt om primair te verwarmen op PV-opwekking.
Voor alleen warm water verbruik zaten wij op 295m3 p/j en betaalde we 275 euro p/j aan vaste kosten voor verbruik van gas.
Kosten van de WPB was 1800 euro incl. Materiaal (zelf geplaatst, geen gebruik gemaakt van subsidie).
Verbruik over de periode van 2023/2024 was 644KwH, icm dynamische prijzen waren de bruto kosten 153 euro (om en nabij de 0.24 de KwH).
Geen rekening houdende dat ik 55% van mijn bruto verbruik realiseer via aansturing via mijn PV zou ik momenteel met gasverbruik 1.26 per m3 (aanbieding van VEH) bij hetzelfde verbruik rond 372 euro zitten VS 129 euro (bruto) via dezelfde aanbieding.
Aangezien dat ik in 55% van de gevallen de WPB “gratis” verwarm via PV-opwekking is dit netto dus “maar” 58 euro (of 69 euro icm dynamische prijzen van voor de VEH aanbieding) waardoor ik effectief 303 (dynamische prijzen) tot 314 euro (via VEH aanbieding) op jaarbasis bespaar op alleen al het verbruik.
Als ik de vaste jaarlijkse kosten voor gas niet meereken is de WPB terugverdiend binnen 6 jaar en zonder PV zou dit 8 jaar zijn.
Nu weer zoveel ontwikkelingen, drill baby drill en het laag houden van de olie prijs kan daar weer invloed op hebben. Als eenmaal de elektraprijs helemaal los is van gas kan er wel weer eens een nieuwe hausse naar warmtepompen komen.
Feit blijft dat je met elektrisch verwarmen en sww bereiden de mogelijkheid hebt om met PV minder afhankelijk te zijn van de grillen op de markt, overheid etc. En zelfs meerdere maanden onafhankelijk van het net KAN zijn. ‘Kan’ met hoofdletters wat er zijn natuurlijk wat maatregelen voor nodig zoals een bepaalde onderlinge verhouding tussen opwek, verbruik en opslag.
Met verwarmen etc op gas gaat je dit iig nooit lukken. Idem voor het rijden op fossiele brandstoffen.
Als bovenstaande belangrijk gevonden wordt, dan kan dat een extra reden zijn om gasloos te gaan. En daar, On Topic, geen spijt van te hebben
Nou ja je hangt wel aan het infuus van het E-net.Franciesco schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:54:
Inderdaad @Technician-.
Feit blijft dat je met elektrisch verwarmen en sww bereiden de mogelijkheid hebt om met PV minder afhankelijk te zijn van de grillen op de markt, overheid etc. En zelfs meerdere maanden onafhankelijk van het net KAN zijn. ‘Kan’ met hoofdletters wat er zijn natuurlijk wat maatregelen voor nodig zoals een bepaalde onderlinge verhouding tussen opwek, verbruik en opslag.
Met verwarmen etc op gas gaat je dit iig nooit lukken. Idem voor het rijden op fossiele brandstoffen.
Als bovenstaande belangrijk gevonden wordt, dan kan dat een extra reden zijn om gasloos te gaan. En daar, On Topic, geen spijt van te hebben
In de koude donkere wintermaanden is er niks mogelijk met accu’s wat enigszins opschiet.
Daarom ben ik ook voorstander van toch eigen kernenergieopwekking als basis last als land. Dan ben je zoveel mogelijk onafhankelijk.
Bij wind ben je voor de basis afhankelijk van gas, en dat wordt/is nu bijna allemaal LNG uit de landen waarvan je het niet wil hebben.
Zie ook de enorme storm rond het VK. Komt dat een keer over onze windmolens kan het zo een aantal maanden plat liggen.
[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 26-01-2025 14:03 ]
Zegt ook de CEO van Engie:
https://www.tijd.be/onder...-enorm-duur/10584055.html
Gaat weer over de prijs, het is te duur.Wozmro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:19:
Kernenergie is aan zijn laatste rondje bezig.
Zegt ook de CEO van Engie:
https://www.tijd.be/onder...-enorm-duur/10584055.html
Vind ik zo’n non-issue.
Denk eerder dat er veel lobbyclubs op tegen zijn. Want dan vervalt er veel, CO2 opslag, waterstof productie parken, de hele duurzame handel eigenlijk.
Want het is een onestop-shop oplossing. Enige wat we doen is veel meer koper in de grond en wat centrales bouwen.
En je maakt me niet wijs dat dit in zijn geheel duurder is dan:
- windparken op zee onderhouden
- windparken verdedigen (defensie)
- windparken uitbreiden
- gascentrales en kolencentrales aanhouden als basislast en backupcentrales, die onderhouden
- co2 opslag van die centrales en industrie
- waterstof productie voor opslag van wind overproductie
- dunkelflaute, schade door stormen of terrorisme
- de aanhoudende protesten omdat we nog steeds fossiel nodig hebben en dit blijft zo (zie dunkelflaute)
Het is eigenlijk zo:
Mensen we hebben een manier om de wereld te redden en echt van fossiel af te gaan.
Ik waarom doen we dat niet:
Tja te duur en niemand wil zo’n fabriek in zijn achtertuin.
Oh kee dan modderen we maar door zoals het nu gaat.
Oké!
[ Voor 56% gewijzigd door Technician- op 26-01-2025 14:30 ]
Hoeveel batterijopslag had je gewenst?
https://reneweconomy.com....tion-approval-in-germany/
Ohja de enorme footprint van batterij opslag, die vergat ik nog.Wozmro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:26:
In een markt zonder concurrentie (in dit geval zo'n/wind/batterij) zou het inderdaad een non-issue zijn.
Hoeveel batterijopslag had je gewenst?
https://reneweconomy.com....tion-approval-in-germany/
Ik weet er veel van want heb deze centrales geïnstalleerd en geserviced in het verleden.
Grote zeecontainers bomvol met accu’s en omvormers van Chinees fabrikaat op enorme vierkante meters en een grote kans op ooit enorme explosies.
10x liever een kerncentrale in mijn tuin dan die “bommen”
Ik heb een WP met een drie-fase compressor, en die kan terug tot zo'n 430 W elekrisch.Ivow85 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:55:
Vrijwel iedere warmtepomp met éénfase compressor kan terug moduleren tot zo'n 500W of minder (elektrisch vermogen).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een houthandel is brandbaar maar zal niet ontploffen (ok, wel als er een zagerij met stofafzuiging aanwezig is). Een maalderij is minder brandbaar dan een houthandel maar kan wel ontploffen.
Als jij al dergelijke batterijen geplaatst hebt kan je dan ook zeggen welke preventieve veiligheidsmaatregelen er zijn om incidenten te vermijden?
[ Voor 8% gewijzigd door Wozmro op 26-01-2025 14:43 ]
Blusgas installaties, de ruimte wordt dan in notime volgepompt met bv argon.Wozmro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:42:
Explosief of brandbaar? Nogal een verschil.
Een houthandel is brandbaar maar zal niet ontploffen (ok, wel als er een zagerij met stofafzuiging aanwezig is). Een maalderij is minder brandbaar dan een houthandel maar kan wel ontploffen.
Als jij al dergelijke batterijen geplaatst hebt kan je dan ook zeggen welke preventieve veiligheidsmaatregelen er zijn om incidenten te vermijden?
Echter zit de oxide in de accu’s en zal de brand doorgaan, ze zijn zeer lastig onder controle te krijgen en kunnen doorslaan naar hele plant.
Je kunt het zo zien, de energie die je opslaat kan er in bepaalde condities in een klap uitkomen.
En ja das een flinke bom.
[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 26-01-2025 17:07 ]
Das een beetje afhankelijk van je situatie, ik heb een warmtepomp en een houtkachel en redelijk wat zonnepanelen, als ik de EV de deur uit zou doen en een thuisaccu van ca. 20kWh koop kan ik ook in de winter nagenoeg autonoom draaien.Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:01:
[...]
Nou ja je hangt wel aan het infuus van het E-net.
In de koude donkere wintermaanden is er niks mogelijk met accu’s wat enigszins opschiet.