WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Elektrische cop=1 bijstook terwijl je een gasaansluiting hebt?Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:43:
@Sport_Life
Ik heb een W/L hybride warmtepomp.
Wel elektrische bijstook doordat dit een hybride systeem is wat goed werkt totdat de buitentemperatuur onder de 4 graden komt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Comfort is betrekkelijk.Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:17:
[...]
Kun je dat ook beargumenteren? Over het comfort: Ik ken diverse ervaringsdeskundigen die het tegendeel beweren.
En over het elektriciteitsgebruik: Als je met lage temperatuur VVW kunt verwarmen zit er eigenlijk geen verschil tussen L/W en L/W, waarbij de L/W dan behalve het reeds genoemde comfortvoordeel nog het grote voordeel heeft dat alle ruimtes van je woning worden verwarmd, en niet alleen de ruimtes waar toevallig een L/L binnenunit hangt.
Naast de "ervaringsdeskundigen" op tweakers die luidkeels overal rond blijven roepen wat een verschrikking lucht/lucht is en hoe blij ze zijn als ze weer lucht/water hebben, zijn er ook veel mensen die erg tevreden zijn met hun lucht/lucht als hoofdverwarming en die ook qua comfort er uitstekend mee uit de voeten kunnen.
Alleen die laatste groep roept vaak wat minder hard. Alleen al omdat zodra je op tweakers zegt tevreden te zijn over je airco, de luidkeelse groep uit de hoeken en gaten komt om je te vertellen dat je tevreden bent omdat je geen geld hebt voor lucht/water, omdat je te dom/onervaren bent om te zien hoe het echt zit, "wacht maar tot je meer ervaring hebt, dan weet je wel beter", kopersbias etc.
Het is voor sommige mensen lastig te begrijpen dat waar zij niet tevreden zijn over hun airco (waarbij je het nog eens kan hebben over de oorzaken daarvan), andere mensen dat misschien wel zijn
Situaties, omstandigheden, behoeftes, wensen kunnen een rol spelen.
Nou dit dus. En eigenlijk helemaal niet nodig. Op vakanties koken wij met 800watt inductie per pit. Het duurt dan net zo lang als gas of zelfs nog sneller! Maar nee, het moet allemaal met krachtstroom en super snel. Want het kan... Nou blijkbaar dus niet. Kracht aansluitingen van 7kw+ Ik vind het persoonlijk belachelijk en kies straks wel voor een 1 fase fornuit. Uit principe, en dan maar even geduld als er niet meer vermogen is. Dat is het minste wat ik kan doen rondom net congestie.dunklefaser schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:11:
[...]
Ik vermoed dat 's avonds de (snel)laadpalen i.c.m. inductiefornuizen de grootste piekbelasting
bij de afname van elektrisch vermogen (=netcongestie op laagspanningsnet) in sommige buurten veroorzaken.
Als dan de aantallen van deze apparaten (fors) toenemen en verder nog verwarmende airco's & wp's wat stroom gaan trekken . . .
Zelfde voor de auto. Voor 90% mensen zou een 3.7kw lader genoeg zijn. Zelfs als ze hem na 20.00 nog zouden aanzetten. Moet je zien waarmee de auto's nu opladen..... Bijna allemaal 7/10kw of zelfs meer.
Warmtepompen en airco vallen daarintegen nog mee. Zeker met vloerverwarming. Het zit in de massa, en je hebt dus niet een hoge piek vraag om een bepaald tijdstip.
Een airco waarmee je in de ochtend verwarmd vraagt wel even een half uur 2kw..
[ Voor 10% gewijzigd door StormRider op 08-12-2024 11:31 ]
Toen we net Airco hadden (januari) behandelde ik het als een CV. Dus forse nachtverlanging en overdag werken naar 19 graden kamertemperatuur. Veel koude luchtstromen als gevolg in huis. Zeer oncomfortabel. Dat samen met de koudeval van slechte kozijnen en oud dubbel glas was dat geen fijne overgang.
In de zomer naar tripple glas gegaan en spouwmuurisolatie. En in oktober tijdens de opwarmsessies en veel lezen hier de boel aangepast naar 24/7 stoken met een doeltemperatuur van 21 graden in de kamers waar we verblijven en open deuren naar de rest van het huis.
Nu is het gewoon echt meer comfortabel dan voorheen met CV verwarming.
Dus, ja ik denk dat beide kanten waar zijn. In bepaalde gevallen is het minder comfortabel, maar dat hoeft niet per se. Ik denk dat het meest belangrijke is om vooral niet te veel verlagingen toe te passen. Zie het meer als vloerverwarming dan radiatorverwarming.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
En ik geloof er niks van dat dit enige impact heeft op net congestie. Ja jouw persoonlijke aansluiting heeft een hoop stroom te verduren wanneer je je inductie fornuis op zijn boost stand zet. Maar tenzij je een quiz wil doen of iets houtskool is of een hamburger, zal je maar hooguit een minuut of twee die aan hebben staan, om het water aan de kook te brengen. En je buren hebben niet op exact dezelfde twee minuten hem ook op boost stand aan. En zelfs als die dat hebben, heeft niet iedereen in je wijk dat.StormRider schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:26:
[...]
Nou dit dus. En eigenlijk helemaal niet nodig. Op vakanties koken wij met 800watt inductie per pit. Het duurt dan net zo lang als gas of zelfs nog sneller! Maar nee, het moet allemaal met krachtstroom en super snel. Want het kan... Nou blijkbaar dus niet. Kracht aansluitingen van 7kw+ Ik vind het persoonlijk belachelijk en kies straks wel voor een 1 fase fornuit. Uit principe, en dan maar even geduld als er niet meer vermogen is. Dat is het minste wat ik kan doen rondom net congestie.
En dat is wel een ander verhaal met opladen van auto's, als iedereen aan het laden is nadat ze terug zijn gekomen van werk, dan duurt dat een uur bijvoorbeeld, en dan heb je dus gigantische overlap. Maar niet van dat minuutje dat je inductiefornuis een piekstroom trekt.
Maar bedoel je dat je airco comfortabeler vindt dan CV (wat ik me zelf lastig kan voorstellen, maar goed, ieder zijn ding), of dat je de oude slecht geisoleerde situatie minder comfortabel vindt dan de nieuwe goed geisoleerde situatie?ArthurMorgan schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:32:
Nu is het gewoon echt meer comfortabel dan voorheen met CV verwarming.
Ik heb een 11kw inductieplaat en 22kw laadpaal. Beide kom ik nooit in de buurt van het maximale vermogen. Waarom dan een 11kw inductieplaat? Omdat dit de enige was met 90cm breedte en andere opties (oa verbinding met afzuigkap, timer per pitje afzonderlijk in te stellen, etc).StormRider schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:26:
[...]
Nou dit dus. En eigenlijk helemaal niet nodig. Op vakanties koken wij met 800watt inductie per pit. Het duurt dan net zo lang als gas of zelfs nog sneller! Maar nee, het moet allemaal met krachtstroom en super snel. Want het kan... Nou blijkbaar dus niet. Kracht aansluitingen van 7kw+ Ik vind het persoonlijk belachelijk en kies straks wel voor een 1 fase fornuit. Uit principe, en dan maar even geduld als er niet meer vermogen is. Dat is het minste wat ik kan doen rondom net congestie.
Zelfde voor de auto. Voor 90% mensen zou een 3.7kw lader genoeg zijn. Zelfs als ze hem na 20.00 nog zouden aanzetten. Moet je zien waarmee de auto's nu opladen..... Bijna allemaal 7/10kw of zelfs meer.
Warmtepompen en airco vallen daarintegen nog mee. Zeker met vloerverwarming. Het zit in de massa, en je hebt dus niet een hoge piek vraag om een bepaald tijdstip.
Een airco waarmee je in de ochtend verwarmd vraagt wel even een half uur 2kw..
Idem voor de laadpaal. Ik laad maximaal 3,7kw, maar deze laadpaal kan op de ecostand 100% op zonnestroom afkomstig van mijn eigen panelen laden. Na salderen is dat perfect. Iets wat een budget paal van 3,7kw meestal niet heeft.
Mijn auto kan ook 220kmph, maar ik maak daar ook nooit gebruik van
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-12-2024 11:46 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Verwijderd
Je vergeet de inverstering om de hybride warmtepomp te vervangen voor een andere type warmtepomp.
In iedergeval ben ik op dit monument 150 euro per jaar onodig kwijt.
Echter levert 4,5k op een deposito spaarrekening met een rendement van 3,5% mij ook weer 150 euro op per jaar. Echter is de inverstering voor een warmtepomp vele malen hoger.
Plus zwaberbeleid van de regering waardoor ik mij maar aanhou om geen investeringen te doen die zich niet in 3 jaar tijd terug verdienen.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2024 11:55 ]
Ik heb radiatoren, dat is water-lucht, want ik stook op 20-40 graden met fans onder de radiatoren, straling heb je nauwelijks. Ik was vorige week bij mensen met een airco, heerlijk warme voeten. Thuis trekt de koude lucht over de vloer en gaat de warme lucht omhoog. Met airco blaas je warme lucht naar beneden.Sjamo schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:19:
[...]
Comfort is betrekkelijk.
Naast de "ervaringsdeskundigen" op tweakers die luidkeels overal rond blijven roepen wat een verschrikking lucht/lucht is en hoe blij ze zijn als ze weer lucht/water hebben, zijn er ook veel mensen die erg tevreden zijn met hun lucht/lucht als hoofdverwarming en die ook qua comfort er uitstekend mee uit de voeten kunnen.
Alleen die laatste groep roept vaak wat minder hard. Alleen al omdat zodra je op tweakers zegt tevreden te zijn over je airco, de luidkeelse groep uit de hoeken en gaten komt om je te vertellen dat je tevreden bent omdat je geen geld hebt voor lucht/water, omdat je te dom/onervaren bent om te zien hoe het echt zit, "wacht maar tot je meer ervaring hebt, dan weet je wel beter", kopersbias etc.
Het is voor sommige mensen lastig te begrijpen dat waar zij niet tevreden zijn over hun airco (waarbij je het nog eens kan hebben over de oorzaken daarvan), andere mensen dat misschien wel zijn
Situaties, omstandigheden, behoeftes, wensen kunnen een rol spelen.
Als je vloerverwarming gewend bent is airco minder comfort. Ben je radiatoren gewend is het andersom.
Ik vind het comfort in huis nu beter. Dat komt door alles bij elkaar. Maar waar ik begin dit jaar koude luchtstromen heb, heb ik nu warme luchtstromen. Dat vind ik wel lekker eigenlijk.Sissors schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:37:
[...]
Maar bedoel je dat je airco comfortabeler vindt dan CV (wat ik me zelf lastig kan voorstellen, maar goed, ieder zijn ding), of dat je de oude slecht geisoleerde situatie minder comfortabel vindt dan de nieuwe goed geisoleerde situatie?
Met een airco kun je tegen dezelfde energietarieven gewoon een hogere doeltemperatuur kiezen. (mijn gas kost 4 keer zoveel als een kWh stroom. Maar ik gebruik maar 2,5 keer zoveel stroom als gas voorheen per graaddag*. Met dus veel hogere temperaturen in mijn hele huis.)
Ik heb helaas(?) niet kunnen testen of ik dat comfort gevoel ook had kunnen creeren in de oude situatie.
*begin dit jaar ook 2,5 maar toen dus met 2 graden lagere settemperaturen, en nachtverlaging.
[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 08-12-2024 11:54 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Verwijderd
Wat denk je dat er gebeurt wanneer de salderings regeling er af is?Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:19:
[...]
Elektrische cop=1 bijstook terwijl je een gasaansluiting hebt?Het is echt heel goed dat over een paar jaar de salderingsregeling verdwijnt, want als veel mensen dit gaan doen klapt ons elektriciteitsnet nog eens, en dan heeft niemand meer verwarming.
Dan ga ik juist van september tot met april100% mijn overschot op stoken @ cop 1 in plaats van
terugleveren voor 2 cent per kWh.
Wat mij wel van cop 1 stoken af kan krijgen is een fatsoenlijke teruglever vergoeding. In de periode dat ik wel een nette terugleververgoeding kreeg heb ik wel mijn woning op gas verwarmt.
Btw een kachel van 800watt lijk mij geen zware belasting voor het net. Een warmtepomp in deforst geef veel groter pieken op het net.
Btw, in maand november heb ik 150kWh uit net onttrokken (hybride warmtepomp + cop 1) om mijn woning te verwarmen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2024 12:04 ]
Ga eens kijken in het lucht/lucht topic de meeste zijn daar tevreden. Daar lopen inderdaad wat mensen die zich ervaringsdeskundig noemen maar die gewoon een slechte setup hebben en zeer nadrukkelijk irritant aanwezig zijn.Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:17:
[...]
Kun je dat ook beargumenteren? Over het comfort: Ik ken diverse ervaringsdeskundigen die het tegendeel beweren.
En over het elektriciteitsgebruik: Als je met lage temperatuur VVW kunt verwarmen zit er eigenlijk geen verschil tussen L/W en L/W, waarbij de L/W dan behalve het reeds genoemde comfortvoordeel nog het grote voordeel heeft dat alle ruimtes van je woning worden verwarmd, en niet alleen de ruimtes waar toevallig een L/L binnenunit hangt.
Alle ruimtes van je woning verwarmen is in deze tijd onverantwoorde verspilling. Met l/l kun je heel precies zonder verspilling verwarmen. Sowieso is l/l zuinig, doen gewoon cop 5 bij 2 c. Precies verwarmen is bv ook nachtverlaging of niet verwarmen als er niemand thuis is. Dit zorgt natuurlijk allemaal een stuk lager energie verbruik.
Vergelijk een binnenunit met een gaskachel en daar krijgen we nog steeds huizen goed en comfortabel mee warm. Dat is met biinenunits ook prima te doen of anders met een kanaals uitvoering.
u can fool all people some time and fool some people alltime
En uitstoot van verbrandingsgassen in de lokale omgeving is met 100% gedaald.
Het is niet perfect maar wel beter dan wat er vroeger was.
Mwah. Er zijn legio aan/uit hybride warmtepompen neergezet door de subsidies.Sport_Life schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:08:
[...]
Een warmtepomp heeft helemaal geen hoog piekvermogen in de praktijk.. Mits goed afgesteld en een moderne unit draait ie lange runs op 500-1000w bij koude temperaturen.
Pas ver onder het vriespunt neemt het vermogen toe, en bij -15 of kouder zal een electrisch element inspringen. Hoe vaak is het nou zo koud ?
Laadpaal is wel een stroomvreter , maar die kan weer makkelijk getimed worden, bijv op zonnige dagen met veel wind.
Ik heb helaas ook te snel toegehapt en heb hier een 3kWe warmtepomp staan. Die draait dus alleen maar vol vermogen of niet.
Best jammer dat er met de subsidietoekenning niet beter naar gekeken is. Ik vermoed dat er legio locaties zijn waar wat is neergeplempt want subsidie en men er niet tevreden mee is. Ik inclusief!
Of je zorgt gewoon dat de keet een beetje acceptabel geïsoleerd is. Gewoon comfort in het hele huis en niet een binnendeur open doen en de kou in lopen.digifun schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:10:
Alle ruimtes van je woning verwarmen is in deze tijd onverantwoorde verspilling. Met l/l kun je heel precies zonder verspilling verwarmen. Sowieso is l/l zuinig, doen gewoon cop 5 bij 2 c. Precies verwarmen is bv ook nachtverlaging of niet verwarmen als er niemand thuis is. Dit zorgt natuurlijk allemaal een stuk lager energie verbruik.
Dan blijft het nog verspilling. Dat is niet meer van deze tijd.Oilman schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:31:
[...]
Of je zorgt gewoon dat de keet een beetje acceptabel geïsoleerd is. Gewoon comfort in het hele huis en niet een binnendeur open doen en de kou in lopen.
Beetje off topic, maar:Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:43:
@Sport_Life
Ik heb een W/L hybride warmtepomp.
Wel elektrische bijstook doordat dit een hybride systeem is wat goed werkt totdat de buitentemperatuur onder de 4 graden komt.
November heb ik 63kWh extra cop 1 elektrische bij verwarmt. Wel heb ik sinds kort zo ingeregeld dat nu 100% van de zonne-energie van september tot april wordt gebruikt om te verwarmen zodat ik in die periode niks teruglever.
Jouw WP gaat bij 4 graden al cop1 bijstoken? Crimineel!
Het gaat bij gros van de mensen alleen om de euro’s. Milieu is een secundaire overweging (als het überhaupt al een overweging is). De overheid is niet helemaal van gisteren en is niet voor niks met subsidies gaan strooien.digifun schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:39:
[...]
Dan blijft het nog verspilling. Dat is niet meer van deze tijd.
Idempotent.
Met de plafondverwarming van de woonkamer aan (=vloerverwarming slaapkamers) kan het setpoint een graad lager voor gelijk ervaren comfort: stralingswarmte van boven en minder tocht/trek/koudeval door kleinere temperatuurverschillen.
Bovendien kan het vermogen verdeeld worden over een groter afgifteoppervlak waardoor de warmtepomp ca 10% efficiënter werkt.
Voor het totale warmteverlies maakt het nauwelijks uit. In de slaapkamers scheelt het maar een graad, hooguit twee. Warme lucht stijgt immers op.
Het lagere setpoint en hogere COP zorgen samen voor minder verspilling van elektriciteit.
Met slechte isolatie, kieren in de buitenschil en koudebruggen kan het in een ander huis anders uitpakken en Jevons paradox ligt ook op de loer.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Als je je huis goed geïsoleerd hebt, is er weinig verspilling over. Wij stoken beneden voor 19c, met slechte isolatie werd het 10-15 graden boven (zolder 10-12, 1e verd 14-15). Met meer moderne isolatie schommelt het een beetje rond de 17 graden overal, terwijl wij enkel de woonkamer verwarmen. Warmte stijgt op, dus hoe dan ook komt de warmte van beneden naar boven, tenzij je je woonkamer met binnenmuren en plafonds en al isoleert.digifun schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:39:
[...]
Dan blijft het nog verspilling. Dat is niet meer van deze tijd.
Dat is niet hoe het werkt. Die defrostpieken zijn uiteindelijk kort en niet gelijktijdig met de buren, en daardoor zijn ze niet heel vervelend voor het net.Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:54:
[...]
Btw een kachel van 800watt lijk mij geen zware belasting voor het net. Een warmtepomp in deforst geef veel groter pieken op het net.
Een van de belangrijkste factoren is simpelweg kWh/dag. Hoe meer, hoe zwaarder voor het net.
En dan is vrij gauw duidelijk dat COP 4 (of bij strenge vorst COP 2) beter is dan COP 1.
Uiteraard is een afgenomen kWh in de dalmomenten beter dan een afgenomen kWh in de avondpiek. Maar voor ruimteverwarming geldt bij zovel een WP als resistieve verwarming dat het vrij verspreid over de dag is, er zal geen noemenswaardig verschil in spreiding zijn. En dan zijn het de kWh's die uitmaken.
Verwijderd
Ik zit desondanks op maar 150kWh wat ik uit net heb getrokken voor warmte. Wel werk ik met een infrarood kachel waardoor ik met een lagere temperatuur meer comfort heb.
En met de cop1 kachels stook ik kWh uit mijn zonnepanelen direct (in plaats terugleveren) wat eigenlijk gratis energie is.
Dat ga ik niet vertellen, want dat leidt af van de discussieVerwijderd schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:14:
Maar de vraag blijft wel, hoeveel kWh heb jij dan verbruikt in November?
Ik zit desondanks op maar 150kWh wat ik uit net heb getrokken voor warmte. Wel werk ik met een infrarood kachel waardoor ik met een lagere temperatuur meer comfort heb.
En met de cop1 kachels stook ik kWh uit mijn zonnepanelen direct (in plaats terugleveren) wat eigenlijk gratis energie is.
Maatgevend voor de vriendelijkheid voor het net is de zeer koude dag die eens in de 10 jaar voorkomt. En als je 't binnen behaaglijk wil hebben, zal je met cop1 toch een serieuze hoeveelheid energie moeten verstoken. Zelfs als je een luchttemperatuur van 15 graden acceptabel vind.
Op een dag dat er geen zon is, gebruik jij dus je cop1 kachels niet? En 's avonds?
Mijn warmtepomp defrosts doen helemaal geen piek op het net. Hij draait om zodat het warmte water van de vloerverwarming de boel ontdooit. In vermogenstermen ziet dat er omgeveer zo uit al is het bij mij meestel ergens tussen de 400 en 800 watt:Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:54:
[...]
Een warmtepomp in deforst geef veel groter pieken op het net.

( Bron van het plaatje, blijkt van een medetweaker te zijn
[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 09-12-2024 09:31 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
A'dam PVOutput
Rijtjeshuizen zijn energievreters. Gestapelde bouw, mits goed geïsoleerd, gaat veel efficiënter met warmte/energie om.marcop23 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:24:
[...]
Dat ga ik niet vertellen, want dat leidt af van de discussie
Maatgevend voor de vriendelijkheid voor het net is de zeer koude dag die eens in de 10 jaar voorkomt. En als je 't binnen behaaglijk wil hebben, zal je met cop1 toch een serieuze hoeveelheid energie moeten verstoken. Zelfs als je een luchttemperatuur van 15 graden acceptabel vind.
Op een dag dat er geen zon is, gebruik jij dus je cop1 kachels niet?
A'dam PVOutput
Dat valt wel mee als de buitenste schil goed is geisoleerd en de tussenwanden / tussenvloeren amper (zoals de meeste nieuwbouw wordt uitgevoerd).digifun schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:10:
[...]
Alle ruimtes van je woning verwarmen is in deze tijd onverantwoorde verspilling.
Als je dan alleen de woonkamer staat te stoken en de warmte lekt naar boven ben je eigenlijk met je woonkamer het hele huis aan het verwarmen met een relatief kleine afgifte. Gevolg: Ta moet wat hoger dan noodzakelijk (want anders niet genoeg vermogen), COP gaat omlaag. Met ook boven de vloerverwarming wat aan, kon hier de Ta lager waardoor het verbuik niet steeg en het wel overal comfortabeler was.
Nu tussenvloeren aan het isoleren waardoor ruimten niet verwarmen wel loont
Als L/W voor jou werkt: prima! Maar ik heb nog geen situatie gevonden waar ik het net zo comfortabel als L/W + vloerverwarming vond. En met 660kWh voor WP seizoen 2023/2024 voor huisje uit 1913 mag ik over verbruik niet echt klagen denk ik
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Op vakantie?StormRider schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:26:
[...]
Nou dit dus. En eigenlijk helemaal niet nodig. Op vakanties koken wij met 800watt inductie per pit.
Ik gebruik sinds 2014 een vierpitsinductiekookplaat. Thuis, niet op vakantie.
De kleinste pit zit ergens rond de 400 tot 500 W (van een Bialetti tot een forse wok) en de grootste komt zelden continu boven de 1000W.
Alles is hier trouwens monofase. Tot de laadpaal van de EV toe.
Netcongestie is hier evenmin aan de orde want de gebruikte netcapaciteit komt hier uiterst zelden boven de 2,5 kW per klokkwartier.
Laden gebeurt hier trouwens nooit boven de 5 kW en doorgaans ook 100% op zon.
En dat zonder aan enig comfort in te boeten.
Nul spijt dat we in onze gerenoveerde woning (open bebouwing, geen stapelbouw) resoluut voor geen gasaansluiting gekozen hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2024 10:44 ]
Gewoon een houtkachel voor CV en SWW als back up en problem solved.Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:19:
[...]
want als veel mensen dit gaan doen klapt ons elektriciteitsnet nog eens, en dan heeft niemand meer verwarming.
Ik woon in Vlaanderen.Ivow85 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:08:
[...]
Enkele jaren geleden was dat verschil in belastingdruk tussen gas en elektriciteit nog veel groter. Afgelopen jaren is dat verschil al enigszins recht getrokken.
Daar is beslist dat vanaf 2025 de heffingen op elektriciteit tot 31% mogen stijgen en op gas met 2% mogen ........ dalen.
(En gas is er nu al goedkoper dan in Nederland).
Overproductie van panelen via de eigen laadpaal rechtstreeks in de accu van de EV.Technician- schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:43:
[...]
PV panelen vooral en de electrische laadpalen aan huis.
Problem solved en dubbele winst.
Zelden tot nooit (hier, centraal Vlaanderen, toch niet).
In 2024 had ik tot op heden nog maar 9 dagen dat de gemiddelde etmaaltemperatuur onder het vriespunt zat, 24 dagen dat de minimumtemperatuur onder het vriespunt zat en maar twee dagen dat de max. temperatuur niet boven het vriespunt uitkwam.
De laagst gemeten temperatuur bedroeg -7,9°C (11/1/24) en zelfs toen kwam de hoogste temp. boven het vriespunt uit (+1,9°C).
[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2024 10:16 ]
Verwijderd
Ik ben wel benieuwd hoe dit in NL zal gaan. Ik zit met een hybride opstelling met dank aan de vorige bewoners, maar in principe is de isolatie nu dusdanig goed dat de WP het zelfstandig kan redden. Maar de winsten om de cv ketel te vervangen voor een boiler is nu minder gunstig, gezien de 4 jaar oude ketel er uit moet > boiler plaatsen. Was voor de bewoners die hybride gingen goedkoper geweest om direct goed te doen.IvoB2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:03:
[...]
Ik woon in Vlaanderen.
Daar is beslist dat vanaf 2025 de heffingen op elektriciteit tot 31% mogen stijgen en op gas met 2% mogen ........ dalen.
(En gas is er nu al goedkoper dan in Nederland).
Dat en gezien de huidige kabinet de rem op verduurzaming/WPen drukt, neem ik de vastrecht en onderhoudskosten maar voor lief voor de komende jaren. Het was wel de bedoeling om gasloos te gaan, maar je weet maar nooit wat er op korte termijn ineens kan veranderen.
Net een van de redenen dat ik op middellange termijn (hier een twintigjaren stappenplan*) volledig inzet op een zo groot mogelijke energetische zelfredzaamheid. Dan maakt het niet meer uit wat anderen beslissen dat er zou moeten veranderen.Verwijderd schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:15:
[...]
je weet maar nooit wat er op korte termijn ineens kan veranderen.
*
1. PV
2. WP + houtkachel + isolatie
3. Zonnewinsten + isolatie
4. Stationaire thuisaccu
5. Mobiele thuisaccu (als back up)
6. PV
7. ....
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2024 10:22 ]
Verwijderd
Zeker wel. Maar of er er een warmtepomp draait van 1kWh of een Infrarood paneel van 1kWh maakt voor net niet uit.marcop23 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:24:
[...]
Dat ga ik niet vertellen, want dat leidt af van de discussie
Op een dag dat er geen zon is, gebruik jij dus je cop1 kachels niet? En 's avonds?
Mij zolder verwarm ik niet, maar daar is vorig jaar niet kouder geweest van 15 graden.
Het voordeel van een tussenwoning met buren.
Die warmtepomp verwarmt drie tot vier keer sneller. En geeft dus met dezelfde warmtebehoefte minder (lang) druk op het net.Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:53:
[...]
Zeker wel. Maar of er er een warmtepomp draait van 1kWh of een Infrarood paneel van 1kWh maakt voor net niet uit.
Mij zolder verwarm ik niet, maar daar is vorig jaar niet kouder geweest van 15 graden.
Nee; maar als ik mijn watergedragen systeem een uurtje uitzet; vanwege de prijzen of misschien in de toekomst piekbelasting heb ik nog wel een uur of 2 a 3 warmte zat in het beton, waarschijnlijk langer; dus dat is niet zo bezwaarlijk.Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:53:
[...]
Zeker wel. Maar of er er een warmtepomp draait van 1kWh of een Infrarood paneel van 1kWh maakt voor net niet uit.
Als jij de IR panelen uitzet is dat meteen een vermindering in comfort dus veel vervelender.
Het is altijd nog boven het COP=1 rendement van een IR paneel.Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:17:
Een infrarood paneel geeft directe warmte. Terwijl warmtepomp met L/W eerst de ruimte moet opwarmen en met de koude dagen ook last heeft met een verminderde rendement.
[ Voor 20% gewijzigd door silverball op 10-12-2024 11:18 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Verwijderd
Uiteindelijk gaat er om wat je onder aan de streep van het net trekt. In ene situatie komt een warmtepomp beter uit, in een andere situatie komt en infrarood paneel die alleen plaatselijk verwarmt beter uit.
Het is allemaal niet zo zwart/wit.
Zelf probeer ik daar allemaal goed gebruik van te maken. Warmtepomp verwarmt woning zodra buiten boven 4 graden is vanwege rendement. Doordeweeks ben ik enkel avonds thuis waarbij infrarood kachel veel comfort geeft voor maar die paar uur.
Heb ik veel zon, dan wordt alles opgebruikt zodat ik niks teruglever.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2024 11:21 ]
Zowel op mijn werk (kantoor) als bij mijn vader ben ik niet enorm te spreken over l/l. Terwijl het kantoor uit 2014 komt en behoorlijk geïsoleerd is.digifun schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:10:
[...]
Ga eens kijken in het lucht/lucht topic de meeste zijn daar tevreden. Daar lopen inderdaad wat mensen die zich ervaringsdeskundig noemen maar die gewoon een slechte setup hebben en zeer nadrukkelijk irritant aanwezig zijn.
- Hete luchtstroom op bepaalde posities
- Mensen met lenzen klagen over droge ogen
- Defrost voel je direct, wordt meteen een stuk kouder
Ik denk overigens dat het al helpt als men 24/7 gaat verwarmen, maar daar wil niemand aan
Net zo, op termijn. De PVV achterban heeft geen warmtepomp.Verwijderd schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:15:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe dit in NL zal gaan.
[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 10-12-2024 11:51 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Waarschijnlijk kom je bij de afrekening dan van een koude kermis thuis omdat je de stroom die je in de winter verstookte gewoon tegen de geldende tarieven moet betalen.Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:54:
[...]
Wat denk je dat er gebeurt wanneer de salderings regeling er af is?
Dan ga ik juist van september tot met april100% mijn overschot op stoken @ cop 1 in plaats van
terugleveren voor 2 cent per kWh.
"Overschot" of niet speelt na afloop van de salderingsregeling zo of zo geen rol meer.
Je hebt dan namelijk geen overschot meer.
Ook dit klopt niet, iig niet bij jouw kleine hybride ELGA achtige en zoals bij de meeste normale L/W-wp'en wordt de defrost uit het min of meer warme cv-water bekostigd. Uiteraard moet de warmte weer aangevuld worden maar dit gebeurd meestal niet met 800 W (elektrisch!) of meer.Wat mij wel van cop 1 stoken af kan krijgen is een fatsoenlijke teruglever vergoeding. In de periode dat ik wel een nette terugleververgoeding kreeg heb ik wel mijn woning op gas verwarmt.
Btw, de afgelopen 12 dagen heb ik met gemiddeld 7,33 kWh/dag mijn vrijstaand huis kunnen verwarmen.Btw, in maand november heb ik 150kWh uit net onttrokken (hybride warmtepomp + cop 1) om mijn woning te verwarmen.
full-electric L/W wp - Maar zonder aanvullende gegevens zegt dit natuurlijk ook niets.
Nog een paar nietszeggende getalletjes: Mijn ferraris heeft in die 12 dagen 163 kWh bijgeteld en mijn pv-installatie heeft 66 kWh stroom geproduceerd.
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 10-12-2024 13:11 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Typish zo een onjuist dogma hier op tweakers van met name l/w bezitters.silverball schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:33:
[...]
Zowel op mijn werk (kantoor) als bij mijn vader ben ik niet enorm te spreken over l/l. Terwijl het kantoor uit 2014 komt en behoorlijk geïsoleerd is.En ja dit zijn beide LG multisplits, maar LG is gewoon waar de gemiddelde installateur ervaring mee heeft en wat jan met de pet dus krijgt als hij een airco wilt.
- Hete luchtstroom op bepaalde posities
- Mensen met lenzen klagen over droge ogen
- Defrost voel je direct, wordt meteen een stuk kouder
Ik denk overigens dat het al helpt als men 24/7 gaat verwarmen, maar daar wil niemand aan
In beide gevallen is de setup gewoon niet goed, lg is ook een heel slechte keuze om te verwarmen vooral de multi's.
Zal er even heel kort op ingaan.
Hete luchtstroom. Daar moet je gewoon niet in gaan zitten en het zo aanleggen dat je er niet in zit. Bij een gaskachel ga je ook niet op de gaskachel zelf zitten en dan klagen dat het oncomfortabel is.
Droge ogen. Bij verwarmen haalt een airco geen vocht uit de lucht, geen verschil dus met andere verwarming.
Defrosts. Bij moderne machines van een goed merk merk je daar helemaal niks van.
Genoeg mensen die 24/7 verwarmen.
Verwarmen met een airco gaat prima , je moet alleen nadenken over de setup en een a merk nemen.
Dat snap ik, maar de installateur heeft het zo aangeraden en geplaatst; mijn bureau staat daar simpelweg. Ik kan hem zonder STEK, toestemming van de baas en enorme gatzaag niet even verplaatsen. Er is geen andere plek voor mijn bureau.digifun schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:14:
[...]
Hete luchtstroom. Daar moet je gewoon niet in gaan zitten en het zo aanleggen dat je er niet in zit. Bij een gaskachel ga je ook niet op de gaskachel zelf zitten en dan klagen dat het oncomfortabel is.
Dat snap ik, maar je bent dezelfde droge lucht wel met een orkaankracht door een kamer aan het blazen. Maar misschien kletsen mijn collega's wel hoor, zou kunnen. Ik heb er zelf geen last van, het is wel een veelgehoorde klacht sinds we l/l doen i.p.v. vloerverwarming.digifun schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:14:
[...]
Droge ogen. Bij verwarmen haalt een airco geen vocht uit de lucht, geen verschil dus met andere verwarming.
Defrosts. Bij moderne machines van een goed merk merk je daar helemaal niks van.
Tenzij je heel goed zoekt of zelf e.e.a. kan wilt de gemiddelde installateur gewoon aan de LG (hogere marge ofzo?).digifun schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:14:
[...]
In beide gevallen is de setup gewoon niet goed, lg is ook een heel slechte keuze om te verwarmen vooral de multi's.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat dit mijn praktijkervaringen zijn, en zo hoor ik wel meer om mij heen uit de l/l club. Zo ook iemand in de nieuwbouw die l/l heeft genomen en de l/w heeft afgekoppeld omdat hij "niet in warmtepompen geloofd". Nu blijkt zowel, verrassing, dat de SCOP en 't comfort in de praktijk lager zijn.
Maar wat ik zeg, mijn ervaring, n=1. Het heeft wel mij l/w keuze bevestigd. Achteraf met d.i.y. stukken goedkoper ook.
Ik heb de indruk dat veel mensen het veel te ingewikkeld vinden om over zulke dingen na te denken. Vooral omdat het bij lucht/water eenduidiger lijkt te zijn om het goed te krijgen?digifun schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:14:
[...]
Typish zo een onjuist dogma hier op tweakers van met name l/w bezitters.
Zal er even heel kort op ingaan.
Genoeg mensen die 24/7 verwarmen.
Verwarmen met een airco gaat prima , je moet alleen nadenken over de setup en een a merk nemen.
Maar er is een sterke stroming die beweert dat airco erg geschikt is als goedkope optie. Wanneer geïnteresseerden informeren dan lopen ze aan tegen de meute die altijd hetzelfde roept. Wat geroepen wordt (zo klein mogelijke unit want dat is beter want warmtepomp, 1 unit in de woonkamer is zat want zij verwarmen met 1x een 2,5kWh hun hele huis en dat kan iedereen, bla bla) is bijna altijd een goedkopere optie dan wat misschien beter geschikt zou zijn. En dat horen geinteresseerden blijkbaar graag. Goedkoper. Goedkoper merk. Kleinere units. Minder units of liever nog 1 unit voor het hele huis.
Het is alsof je mensen aanraad een cv-ketel te nemen en vervolgens 1 radiator in de woonkamer te zetten. Want je weet wel, de stijgende lucht houdt de bovenverdieping ook wel lekker op temperatuur en de gang en de overloop, en komt allemaal goed. En die ene radiator geeft zat warme lucht af om vanzelf en makkelijk aan de andere kant van de kamer te komen. Want dat is hoe zij het doen of deden, waarna ze nog eens vertellen dat lucht/water de veel betere keuze is. En dat dat voor hen geldt, dat zal best, maar dat ligt niet aan de airco als verwarming.
Ik denk zelf altijd dat ik liever advies aan zou nemen van iemand die het zo voor elkaar heeft dat het goed werkt, liever dan van iemand die het als waardeloos ervaart. Maar blijkbaar leest men liever de goedkoopste opties, en denkt men dat mensen die het prut vinden er meer van weten dan mensen die er tevreden over zijn, want hogere standaard etc.
En dan lees je in september weer de mensen die net 4 weken hun airco hebben hangen, helemaal tevreden. En in november bij 4 graden buiten dat de airco het niet warm kan houden. Of dat ze het alleen warm kunnen houden in de grote woonkamer als die ene unit op stand orkaan staat. Of dat het zo onaangenaam is als ze de gang in lopen of dat het boven te koud is. Want dat ligt aan het gegeven airco natuurlijk.
Ik vind een airco prima voor verwarmen, maar dat heeft gedeeltelijk met mijn comfortwensen te maken. Ook met mijn eigenwijsheid om zelf te bekijken wat we hier nodig hebben in huis en hoe het verdeeld moest worden. Maar vooral denk ik dat het een beter imago zou krijgen als mensen het niet als toverstokje zouden zien.
Echter snap ik in dat uitgangspunt lucht/lucht niet zo goed. Als je echt lucht/lucht deftig in een huis wilt inpassen moet je dus aan luchtkanalen of in elke verblijfsruimte een unit hangen. Ik kan mij weinig situaties voorstellen dat dat goedkoper is dan l/w, zeker met de subsidie erbij. En dan zit je nog met grote bakken aan de muur en luchtstroom. Grote voordeel is natuurlijk actief koelen.
Ik pas ervoor om een 5kw tornado-binnenunit in de woonkamer te hebben om het hele huis warm te stoken, en als ik de slaapkamers ook wil doen dan lopen de kosten al gigantisch op. En dan blijft het feit dat de ervaringen met l/l hier op Tweakers wat verdeeld zijn.
Je zal mij echt nooit horen zeggen dat airco voor iedereen de juiste keuze is. Maar dat heeft te maken met situatie, omstandigheden en wensen. Niet met of airco geschikt is voor verwarming.silverball schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:56:
@Sjamo Ik ben het met je eens.
Echter snap ik in dat uitgangspunt lucht/lucht niet zo goed. Als je echt lucht/lucht deftig in een huis wilt inpassen moet je dus aan luchtkanalen of in elke verblijfsruimte een unit hangen. Ik kan mij weinig situaties voorstellen dat dat goedkoper is dan l/w, zeker met de subsidie erbij. En dan zit je nog met grote bakken aan de muur en luchtstroom. Grote voordeel is natuurlijk actief koelen.
Ik pas ervoor om een 5kw tornado-binnenunit in de woonkamer te hebben om het hele huis warm te stoken, en als ik de slaapkamers ook wil doen dan lopen de kosten al gigantisch op. En dan blijft het feit dat de ervaringen met l/l hier op Tweakers wat verdeeld zijn.
Mijn partner en ik hebben een klein rijtjeshuis. We hebben een woonkamer, klein genoeg dat 1 unit het met een minimum aan merkbare luchtverplaatsing snel, goed en stabiel op een evenwichtig verdeelde temperatuur krijgt (meestal 20 graden). De unit in de woonkamer is onderdeel van een multisplit, waarbij het gebruik van 2 units tegelijk bijna altijd minder vermogen opneemt dan 1. Dus wij hebben eigenlijk altijd ook onze unit in het trapgat aan, die onze trap, de gang en de overloop op een aangename 18 graden houdt. Onze installatie heeft voldoende vermogen dat defrosts op geluid, en warm blazen er na, ongemerkt voorbij gaan. Het koelt hier normaal niet tot nauwelijks af bij defrosts. En verder verwarmen we weinig 24/7 omdat onze installatie het in de ochtend in no time weer aangenaam op temperatuur heeft.
Dan hebben we in onze slaapkamer nog een unit die we zelden gebruiken, omdat het zelden nodig is. Maar als het nodig is, is het erg fijn dat we het hebben.
We zijn maar samen, en deze opzet is voor ons prima en erg comfortabel. Het kan dus prima. Het geeft ons grote voordelen, financieel en anders, en het geeft ons zeker hetzelfde comfort als toen we nog een cv-ketel met radiatoren hadden. Misschien meer, omdat we vanwege het betrekkelijk lage verbruik inmiddels wat minder zuinig verwarmen dan we met de cv-ketel deden.
Wanneer deze installatie stuk gaat gaan wij vrijwel zeker weer airco gebruiken, afhankelijk van de situatie dan.
Maar er kunnen talloze redenen zijn waarom airco voor iemand anders niet of minder geschikt is.
Verwijderd
Daarnaast heb ik mijn radiatoren enkele in de huiskamer en kantoor opstaan.
Ik zie niet de nut van in om de slaapkamer of hal te van verwarmen.
Blijkbaar wil je niet snappen.dunklefaser schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:45:
[...]
Waarschijnlijk kom je bij de afrekening dan van een koude kermis thuis omdat je de stroom die je in de winter verstookte gewoon tegen de geldende tarieven moet betalen.
"Overschot" of niet speelt na afloop van de salderingsregeling zo of zo geen rol meer.
Je hebt dan namelijk geen overschot meer.
Wat ik doe is direct de energie verstoken die de zonnepanelen opwekken. Dit kost 0,0 cent behalve de afschrijving van mijn zonnepanelen en omvormer.
Dat zegt juist alles. Het gaat uiteindelijk om wat je onder aan de streep van het net trekt.Btw, de afgelopen 12 dagen heb ik met gemiddeld 7,33 kWh/dag mijn vrijstaand huis kunnen verwarmen.
full-electric L/W wp - Maar zonder aanvullende gegevens zegt dit natuurlijk ook niets.
Nog een paar nietszeggende getalletjes: Mijn ferraris heeft in die 12 dagen 163 kWh bijgeteld en mijn pv-installatie heeft 66 kWh stroom geproduceerd.
Je kunt warmtepomp hebben met een cop van 10 in een grote kasteel, maar als vele malen kWh van het net trekt dan iemand in een appartement met een elektrische kacheltje dan is dat toch een grotere belasting voor het net en je zult uiteindelijk ook een hoger energie rekening hebben wanneer je niet kunt salderen.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2024 18:14 ]
Dus je gaat ervoor zorgen dat je nooit iets teruglevert?
Bij mij is dit iig in de zomer onmogelijk of ik moet de pv-installatie terugregelen.
Ga je dit allemaal met domotica en intelligente aansturing van jouw apparatuur regelen?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Enige wat ik nog overweeg is overcapaciteit in een boiler stoppen, maar dat effect is ook maar beperkt. Als de PV hier een paar uur lang 2500W staat te maken is die boiler ook wel een keer warm.
Verwijderd
Ik heb warmwater boiler die ik op 90 graden kan stoken en wat ruimtes in mijn woning die ik extra zou kunnen verwarmen in de maand september om als buffer te gebruiken.
Dit jaar ben ik pas oktober begonnen met het opstoken van alle zonne-energie ( geen buffer opgebouwd in september)
Ik gebruik hiervoor slimme schakelaars die ik aanstuur aan de hand zonne-energie opbrengst. En ik heb een schakelaar omgebouwd zodat ik daarmee ook de warmtevraag van mijn warmtepomp kan aansturen.
Dan blijf je nog wel zitten met wat extra warmtevraag die overblijft op de koudere dagen. Eerste instantie zal ik proberen omdat zoveel mogelijk te voldoen met de warmtepomp.
Daarnaast maak ik ook gebruik van een infrarood kacheltje. Mijn ervaring is dat een infrarood kachel in een ruimte van 17 graden meer comfort geeft dan een ruimte verwarmt op 20 graden. Juist stralingswarmte geeft mij een aangename gevoel, net als of je voor een houtkachel zit en vaak gebruik ik hem ook niet in de hoogste stand, dan bak je hier weg.
Mocht het dan toch nog te koud zijn dan kan ik nog altijd besluiten om de cv ketel bij te stoken wanneer we niet meer kunnen salderen en/of mij de stroom prijs te duur is geworden.
Dat is ook onder andere de reden dat ik mijn gasaansluiting behou. Ander reden is voor geval dat ik mijn woning verkoop, dan behoud de koper de mogelijkheid om de woning te kunnen verwarmen op de manier die hij/zij het fijnst vindt.
Voor rest kan op dit moment bij mij niet uit om de hybride warmtepomp te vervangen voor een volledig warmtepomp. Maar mocht huidige hybride warmtepomp versleten zijn dan zal ik dat waarschijnlijk doen tenzij ik de huidige voor een paar euro kan vervangen voor eentje van marktplaats met weinig draai uren.
Maar dat is ook het nadeel van handig zijn met je handen. Je kunt vaak vaak voor een fractie van de prijs je apparatuur vervangen wanneer geen probleem hebt met tweedehands.
Mijn inductie kookplaat heeft mij maar 15 euro gekost, inbouw oven magnetron combi maar 50 euro (Nee, geen oudje maar een model wat nog steeds wordt verkocht). En mijn kopere boiler heeft zodoende ook niet veel meer gekost dan wat alleen al het koper en waarde heeft.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2024 19:38 ]
Heb je dan een heel veld vol met zonnepanelen liggen? Als het gewoon wat panelen op het dak zijn, mag je blij zijn als je vandaag uberhaupt 1 kWh aan opbrengst hebt. Dat nog verdeelt over een aanzienlijk deel van de dag, dus gaat er 1e je sluipverbruik nog vanaf. Beetje zinloze exercitie om te pogen een paar 100 Wh met COP=1 in een boilervat te stoppen, terwijl je nog gewoon mag salderen.Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:02:
Mij plan is om het opstoken van zonne-energie alle zonne-energie te doen vanaf september t/m april.
Ik heb warmwater boiler die ik op 90 graden kan stoken en wat ruimtes in mijn woning die ik extra zou kunnen verwarmen in de maand september om als buffer te gebruiken.
Dit jaar ben ik pas oktober begonnen met het opstoken van alle zonne-energie ( geen buffer opgebouwd in september)
Hier ligt meer dan 10k WP op het dak, maar de afgelopen week is er slechts sporadisch een beetje energie terug geleverd, de rest is direct door de WP die 24/7 loopt en het sluipverbruik geconsumeerd.
Verwijderd
En ik weet dat nog gewoon kunnen salderen, ik hou er alleen alvast rekening mee wanneer dat niet meer kan zodat ik al kan zien wat voor effect zal hebben.
Maar idee te geven,
Oktober
106kWh uit net onttrokken
75kWh direct uit de zonnepanelen verbruikt
November
247 kWh uit net onttrokken
70kWh direct uit de zonnepanelen verbruikt
December 1 t/m 8
110 kWh uit net onttrokken
20,5 kWh direct uit de zonnepanelen verbruikt
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2024 23:39 ]
15kwp op het dak en dit was vandaag...Oilman schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:53:
[...]
Heb je dan een heel veld vol met zonnepanelen liggen? Als het gewoon wat panelen op het dak zijn, mag je blij zijn als je vandaag uberhaupt 1 kWh aan opbrengst hebt. Dat nog verdeelt over een aanzienlijk deel van de dag, dus gaat er 1e je sluipverbruik nog vanaf. Beetje zinloze exercitie om te pogen een paar 100 Wh met COP=1 in een boilervat te stoppen, terwijl je nog gewoon mag salderen.
Hier ligt meer dan 10k WP op het dak, maar de afgelopen week is er slechts sporadisch een beetje energie terug geleverd, de rest is direct door de WP die 24/7 loopt en het sluipverbruik geconsumeerd.
:strip_exif()/f/image/SfmiJhFTLpoa61nRkDmBOazP.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan er in ieder geval een paar eitjes mee bakken...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Je stookt dus gas, COP1 en een warmtepomp(je). Eigenlijk moet daar nog hout en stookolie bij voor de bingoVerwijderd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:02:
Mocht het dan toch nog te koud zijn dan kan ik nog altijd besluiten om de cv ketel bij te stoken wanneer we niet meer kunnen salderen en/of mij de stroom prijs te duur is geworden.
Dat is ook onder andere de reden dat ik mijn gasaansluiting behou. Ander reden is voor geval dat ik mijn woning verkoop, dan behoud de koper de mogelijkheid om de woning te kunnen verwarmen op de manier die hij/zij het fijnst vindt.
Ik ben net full electric, ook gediy't, en doe de gasaansluiting wel weg. Ik vind het gekkenwerk om vastrecht te blijven betalen om mijn huis verkoopbaar te houden voor gekkies die perse een cv ketel terug willen plaatsen. Maar inderdaad, ze bestaan.
Verwijderd
Van het Gas af? Zolang nog veel vervuilende olie gebruiken is het afstappen van gas eigenlijk geen logische stap. Mileu technisch zou het beter zijn als we eerst van de aardolie zouden afstappen.
Stuk efficienter om gas te gebruiken voor een gasturbine om electriciteit te produceren, dan het in een CV-ketel op te stoken. Immers die gascentrale is prima uit te zetten als het hard waait en het huis blijft gewoon warm met een WP, dat lukt niet met een CV-ketel, dan blijven we tot in het einde der tijden gas verstoken.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:32:
In 25 jaar tijd verwacht ik dat we wel weer een betere relatie zullen hebben met Rusland.
Van het Gas af? Zolang nog veel vervuilende olie gebruiken is het afstappen van gas eigenlijk geen logische stap. Mileu technisch zou het beter zijn als we eerst van de aardolie zouden afstappen.
mooiste is beide. Want niet alleen mileutechnisch is het handiger, ook economischer. Hoe lang wil je afhankelijk zijn van partijen als Rusland en het Midden Oosten? Onbetrouwbare handelspartners, zeker Rusland is wel gebleken.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:32:
In 25 jaar tijd verwacht ik dat we wel weer een betere relatie zullen hebben met Rusland.
Weet je dat zeker. Als ik zo even snel Google is een gasturbine 60% efficiënt en een hr keten rond de 80%. Plus dat vraag en aanbod beter afgestemd is.Oilman schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:45:
[...]
Stuk efficienter om gas te gebruiken voor een gasturbine om electriciteit te produceren, dan het in een CV-ketel op te stoken. Immers die gascentrale is prima uit te zetten als het hard waait en het huis blijft gewoon warm met een WP, dat lukt niet met een CV-ketel, dan blijven we tot in het einde der tijden gas verstoken.
Je moet het rendement van een warmtepomp ook mee nemen in die vergelijking.computerjunky schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:39:
[...]
Weet je dat zeker. Als ik zo even snel Google is een gasturbine 60% efficiënt en een hr keten rond de 80%. Plus dat vraag en aanbod beter afgestemd is.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ah op die fiets. Warm water is elektrisch dan wel weer zeer inefficiënt. Tenzij je een 12 kw doorstromer hebt is een boiler noodzaak en daar zit behoorlijk wat verlies in. Plus die dingen hebben lager comfort (warm water gelimiteerd). Ik verwarm het hele jaar water voor 60 m3. Dat kost me momenteel 77 euro. Tel daar de helft van mijn vastrecht bij op a 176 euro dan kan ik dus omgerekend voor 380 kWh aan warm water verstoken. Dat gaat echt niet lukken. Een deel van je winst van je warmtepomp gaat dus al verloren aan warm water. Zelfs met volledig vastrecht voor alleen water is gas een blijvertje.Ronald.42 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:45:
[...]
Je moet het rendement van een warmtepomp ook mee nemen in die vergelijking.
Ook een warmtepomp boiler is weer extra kosten wat terugverdiend moet worden.
Als die winst er überhaupt is want je moet eerst de veel duurdere pomp terugverdienen. Dat is al snel een factor 3 van een cv.
Rendement van wel of geen gas verwarmen van je huis ligt dus aan je verbruik en warm water lijkt mij gewoon niet rendabel. Het is niet efficiënt genoeg.
Ik heb zelf dus nog gas en snap dat heel veel mensen er niet vanaf willen. Steker nog bewust ergens gaan wonen met gas. Dat heeft me afgelopen 10 jaar ruim 7k bespaard ten opzichte van de stadsverwarming aan de andere kant van de stad (maar dat is een andere discussie haha). De kosten die all electric met zich mee brengt is vaak vele malen meer als dat kleine beetje vastrecht. De berekening hybride heb ik nog niet gemaakt omdat ik daar geen goede data over kan vinden die toepasbaar is op mijn scenario.
Iedereen moet die rekensom voor zichzelf maken denk ik.computerjunky schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 01:08:
[...]
Ah op die fiets. Warm water is elektrisch dan wel weer zeer inefficiënt. Tenzij je een 12 kw doorstromer hebt is een boiler noodzaak en daar zit behoorlijk wat verlies in. Plus die dingen hebben lager comfort (warm water gelimiteerd). Ik verwarm het hele jaar water voor 60 m3. Dat kost me momenteel 77 euro. Tel daar de helft van mijn vastrecht bij op a 176 euro dan kan ik dus omgerekend voor 380 kWh aan warm water verstoken. Dat gaat echt niet lukken. Een deel van je winst van je warmtepomp gaat dus al verloren aan warm water. Zelfs met volledig vastrecht voor alleen water is gas een blijvertje.
Als die winst er überhaupt is want je moet eerst de veel duurdere pomp terugverdienen. Dat is al snel een factor 3 van een cv.
Rendement van wel of geen gas verwarmen van je huis ligt dus aan je verbruik en warm water lijkt mij gewoon niet rendabel. Het is niet efficiënt genoeg.
Ik heb zelf dus nog gas en snap dat heel veel mensen er niet vanaf willen. Steker nog bewust ergens gaan wonen met gas. Dat heeft me afgelopen 10 jaar ruim 7k bespaard ten opzichte van de stadsverwarming aan de andere kant van de stad (maar dat is een andere discussie haha). De kosten die all electric met zich mee brengt is vaak vele malen meer als dat kleine beetje vastrecht. De berekening hybride heb ik nog niet gemaakt omdat ik daar geen goede data over kan vinden die toepasbaar is op mijn scenario.
Wij gebruiken dit jaar 550 kwh voor warm water.
Ik moest even terug naar medio 2022 maar daar zaten we rond de 20m3 gas per maand voor warm water.
Dat is dan 240m3 per jaar.
Gasprijs heb ik niet paraat maar reken het maar uit.
Voor het verwarmen van de woning komen we op zo'n 2500kwh dit jaar denk ik met nog een halve maand te gaan.
Waarschijnlijk iets minder zelfs nog.
Vastrecht voor gas hebben we niet.
Dat gaat zeker lukken hoor.computerjunky schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 01:08:
[...]
Ah op die fiets. Warm water is elektrisch dan wel weer zeer inefficiënt. Tenzij je een 12 kw doorstromer hebt is een boiler noodzaak en daar zit behoorlijk wat verlies in. Plus die dingen hebben lager comfort (warm water gelimiteerd). Ik verwarm het hele jaar water voor 60 m3. Dat kost me momenteel 77 euro. Tel daar de helft van mijn vastrecht bij op a 176 euro dan kan ik dus omgerekend voor 380 kWh aan warm water verstoken. Dat gaat echt niet lukken. Een deel van je winst van je warmtepomp gaat dus al verloren aan warm water. Zelfs met volledig vastrecht voor alleen water is gas een blijvertje.
Wij deden zo’n 10 kuub per maand aan gas verstoken voor SWW.. nu doen we het voor 450 kWh. Die 120 kuub kost 156 euro (1,30 per kuub). Die 450 kWh kost 135 euro (kost mij eigenlijk niks want zonnepanelen, salderen en geen terugleverboete maar ik reken ff met 0,30 per kWh).
Jij gebruikt de helft van wat wij gebruiken aan SWW, dus zelfs als je een flink verlies meeneemt want blijkbaar heb jij het beeld dat een boiler een mega verlies heeft (wat niet zo is) dus laten we zeggen 20% dan zou het met zo’n 300 kWh wel moeten lukken.
De 250/300 euro vastrecht voor gas nog niet eens meegerekend.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het klopt zeker, een boiler kan leeg en dat is niet goed voor de comfort beleving. Echter dat is goed te voorkomen in bijna alle gevallen, het begint natuurlijk met de juiste maat boiler om vervolgens te finetunen met de temperatuur instelling. Waar een boiler veel meer comfort levert is het maximale debiet, dat is immers gelijk met de wateraansluiting ipv beperkt door de CV-ketel.computerjunky schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 01:08:
Ah op die fiets. Warm water is elektrisch dan wel weer zeer inefficiënt. Tenzij je een 12 kw doorstromer hebt is een boiler noodzaak en daar zit behoorlijk wat verlies in. Plus die dingen hebben lager comfort (warm water gelimiteerd).
Het warmteverlies van een goed geisoleerd vat valt heel erg mee. Het feit dat je aan de buitenkant niet voelt dat er warm water in zit zegt al wel genoeg. Maar goed het boilervat staat in de isolatieschil van het huis, dus het beetje warmteverlies dat er is is deze maanden niet verloren.
Of kwa kosten. Als de belasting op elektriciteit en gas gelijk getrokken worden dan wordt een warmtepomp ook alweer een stuk aantrekkelijker. En er komt nog een stukje CO2 belasting aan op Europees niveau. Ook dat is weer in het voordeel van de warmtepomp.silverball schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:00:
2050 is 'slechts' 25 jaar realiseerde ik mij net nog even; terwijl de warmtepomp verplichting er niet is gekomen. Ik zie het niet gebeuren, of we moeten giga gaan draaien kwa politiek en opinie.
Maar het is zeker een drama dat de warmtepomp-verplichting weer is afgeschaft door het visieloze populistische kabinet.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Keer eens 25 jaar terug in de tijd, naar 1999 en bedenk hoe de wereld er toen uit zag.silverball schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:00:
2050 is 'slechts' 25 jaar realiseerde ik mij net nog even; terwijl de warmtepomp verplichting er niet is gekomen. Ik zie het niet gebeuren, of we moeten giga gaan draaien kwa politiek en opinie.
Ik had zelf nog geen gsm, internet was in een internetlokaal op school of een cybercafé, zonnepanelen en windmolens waren nog quasi onbestaande,...
Het was ook nog de tijd van de zure regen, gat in de ozonlaag, snelheidsbeperkingen in periodes van smog,...
Verwijderd
In de zomer is wel ding, maar de truc is door slim systeem de boiler te laten verwarmen op gratis/co2 neutrale zonne-energie.
Zelf ben ik trouwens niet zo van de warmtepomp boilers.
1.Leuk een warmtepomp boiler die met cop 4 de warmte uit je woning trekt. Maar die warmte moet dan vervolgens opnieuw aan je woning worden toegevoegd.
2. Een warmtepomp boiler is minder goed aan te sturen zodat deze alleen op de zonne energie draait.
(Zelf laat ik mijn boiler op zonnenerngie verwarmen + ik heb een overide schakelaar in mijn app gemaakt waarmee ik makelijk handmatig de boiler kan aanzetten op hoog vermogen zodat ik op niet zonnige dagen binnen een uur warm water heb).
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2024 11:29 ]
De luchttoevoer van je warmtepompboiler kun je ook naar buiten voeren. Ik heb de aanvoer en afvoer buiten liggen. Ook het aansturen is geen probleem (LG warmtepompboiler met home-assistant). Ik heb hem 's nachts uit staan. Als de zonnepanelen energie beginnen te leveren begint hij langzaam in warmtepomp stand en als er hoge vraag (> 5 L/m in flow) is of flink overschot zonne-energie gaat hij zelf in "Turbo stand" met ook element. Enige nadeel is wat mij betreft de aanschafprijs.Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:16:
Warmteverlies van boiler is 50% van jaar oktober-april geen ding gezien de warmte door de boiler wordt afgegeven je woning weer opwarmt.
In de zomer is wel ding, maar de truc is door slim systeem de boiler te laten verwarmen op gratis/co2 neutrale zonne-energie.
1.Leuk een warmtepomp boiler die met cop 4 de warmte uit je woning trekt. Maar die warmte moet dan vervolgens opnieuw aan je woning worden toegevoegd.
2. Een warmtepomp boiler is minder goed aan te sturen zodat deze alleen op de zonne energie draait.
(Zelf laat ik mijn boiler op zonnenerngie verwarmen + ik heb een overide schakelaar in mijn app gemaakt waarmee ik makelijk handmatig de boiler kan aanzetten op hoog vermogen zodat ik op niet zonnige dagen binnen een uur warm water heb).
Die twee hebben toch niets met elkaar te maken? Je kan prima op hetzelfde moment van het gas af, als dat ie een electrische auto koopt.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:32:
Boiler die warmte uit je huis trekt? Waar heb je het over? Een beetje wpb heeft gewoon in- en uitlaat naar buiten.Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:16:
Warmteverlies van boiler is 50% van jaar oktober-april geen ding gezien de warmte door de boiler wordt afgegeven je woning weer opwarmt.
Verwijderd
Als land hebben we grote hoeveelheid aan energie nodig om te functioneren.
Op dit moment gebruiken we uit de volgende bronnen energie.
42% Aardgas
36% Aardolie
11% Duurzame energiebronnen
8% Steenkool
1% Kernenergie
2% Overig
De energie opgewekt uit steenkool geeft de meeste vervuiling, daarop volgend de energie opgewekt wordt uit aardolie.
Echter willen we op dit moment als land zijnde zo min mogelijk afhankelijk zijn van Russische gas. En je ziet dat er op meer vlakken op dit moment wordt Ingezet.
Echter kan dit in 25 jaar tijd hoop veranderen waardoor we misschien tegen die tijd juist liever stoppen met de steenkolen en aardolie.
Tijd zal het leren
@warmtepomp boilers,
Er zijn genoeg die de warmte uit de woning halen. Ik heb niet gezegd dat er geen warmtepomp boilers zijn die dit niet doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2024 01:16 ]
De heilige graal van witte waterstof gaat de oplossing brengen?Verwijderd schreef op zondag 15 december 2024 @ 01:14:
@overhyped
Als land hebben we grote hoeveelheid aan energie nodig om te functioneren.
Op dit moment gebruiken we uit de volgende bronnen energie.
42% Aardgas
36% Aardolie
11% Duurzame energiebronnen
8% Steenkool
1% Kernenergie
2% Overig
De energie opgewekt uit steenkool geeft de meeste vervuiling, daarop volgend de energie opgewekt wordt uit aardolie.
Echter willen we op dit moment als land zijnde zo min mogelijk afhankelijk zijn van Russische gas. En je ziet dat er op meer vlakken op dit moment wordt Ingezet.
Echter kan dit in 25 jaar tijd hoop veranderen waardoor we misschien tegen die tijd juist liever stoppen met de steenkolen en aardolie.
Tijd zal het leren
@warmtepomp boilers,
Er zijn genoeg die de warmte uit de woning halen. Ik heb niet gezegd dat er geen warmtepomp boilers zijn die dit niet doen.
https://www.gelderlander....honderden-jaren~acb71fc2/Niet alleen auto's kunnen profiteren van de aangetroffen hoeveelheid waterstof, die volgens vakblad Science Advances zo'n 5,6 biljoen ton groot is. De waterstof kan ook gebruikt worden om energiecentrales aan te drijven. Zelfs wanneer slechts 2 procent van het totaal omhoog gepompt kan worden, is er volgens onderzoekers al genoeg waterstof om de wereldwijde energiebehoefte voor de komende tweehonderd jaar te dekken.
Hoeveel vermogen trekt dat IR paneel? 200W?Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:02:
Daarnaast maak ik ook gebruik van een infrarood kacheltje. Mijn ervaring is dat een infrarood kachel in een ruimte van 17 graden meer comfort geeft dan een ruimte verwarmt op 20 graden. Juist stralingswarmte geeft mij een aangename gevoel, net als of je voor een houtkachel zit en vaak gebruik ik hem ook niet in de hoogste stand, dan bak je hier weg.
Warmtepomp maakt daar gemiddeld 800W van…
Vrij stevige kans dat de kamer met 800W thermisch /extra/ redelijk gemakkelijk boven de 20 graden gaat worden…
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Spijt van gasloos of spijt van gas?
Hoe minder je er van nodig hebt hoe beter lijkt mij.
H2 heeft een GWP van ca 10-30 afhankelijk van de meetmethode. Met ca 1% lekkage per handelingsstap is het klimaattechnisch dus nauwelijks beter of zelfs slechter dan aardgas.Trichoglossus schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:47:
[...]
De heilige graal van witte waterstof gaat de oplossing brengen?
[...]
https://www.gelderlander....honderden-jaren~acb71fc2/
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik denk er heel sterk over om SWW toch met een angstketeltje op gas te doen en mijn gasloos verhaal 20 jaar voor mij uit te schuiven. Ja, dit is duurder in gebruik.
Lekker anekdotisch; ik heb 0 positieve reacties in de buurt maar ook in de vriendenkring of op kantoor gehad over gasloos wonen. Alleen maar indianenverhalen over dalende prijzen van gas, waterstof, koude huizen en onverkoopbare woningen. Iedereen, dus ook installateurs, mijn collega IT'ers maar ook het lokale energieloket heeft mij gewaarschuwd.
Als iedereen daar zo over denkt wordt het vanzelf een self fulfilling prophecy natuurlijk. Maar wel maak ik mij druk over het negatieve sentiment over gasloos wonen in de media, op het internet en om mij heen. Daar komt nog bij dat een steeds rechtser wordend kabinet de hele 2050 verplichting op termijn opzij zal schuiven en het clubje warmtepompbezitters op termijn weg gaat zetten als speelgoed voor rijke linkse gekkies ofzo. Het is een kwestie van tijd dat nieuwbouw weer aan de CV gaat omwille van 'kostenbesparing'.
Als drie provincies, waaronder de mijne, met klem adviseren om af te zien van gasloos wonen is er wel wat aan de hand.
Waar ik benieuwd naar ben zijn cijfers van mensen die actief gasloze woningen meiden. Ik ken er nu een aantal, mijn directe (nieuwe) buren en een aantal familieleden die daardoor niet in de nieuwbouw willen.
Want hoe je het went of keert, het sentiment over gasloos wonen is gemiddeld negatief.
/f/image/htzv0a7Z39JLZjJYhLUq0171.png?f=fotoalbum_large)
Meer mensen die angst aangepraat zijn om de gasaansluiting op te zeggen?
[ Voor 8% gewijzigd door silverball op 08-01-2025 15:31 ]
Goede les is loslaten voor jouw ouders.silverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:38:
@RobKJ Congrats, contract is ook opgezegd dus ik zit ook in die pijplijn hoor, maar als je ouders hebt die actieve paniek hebben over jouw gasloze plannen krab je toch wel even achter je oren
Ja die angst hoor ik om me heen ook wel. Toch is dit vaak angst voor het onbekende, dus de "ik kies hybride want dan weet ik zeker dat het warm genoeg is thuis" terwijl die angst nergens voor nodig issilverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:38:
@RobKJ Congrats, contract is ook opgezegd dus ik zit ook in die pijplijn hoor, maar als je ouders hebt die actieve paniek hebben over jouw gasloze plannen krab je toch wel even achter je oren
Hoezo? Als die paniek gebaseerd is op fabeltjes en hearsay kan je die toch makkelijk negeren? Als jouw contract al opgezegd is leef je op dit moment gasloos, heb jij het koud? Kan jij niet meer warm douchen?silverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:38:
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Angst is vrijwel altijd een slechte raadgever waar het niet direct om overleven gaatsilverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:38:
Ik zie het maar zo: zolang die bangmakerij gaande is en de problematiek op het stroomnet voortduurt zal de aboptie van warmtepompen langzamer verlopen. Voor ons warmtepompbezitters is dat alleen maar gunstig. Zodra er teveel van komen zul je zien dat er extra maatregelen gaan komen om het verlies van belastingcentjes te verschuiven naar warmtepompbezitters.
Tot die tijd lekker profiteren. Tegen die tijd zien we wel weer..
Wat betreft het beter of slechter verkopen van huizen zonder gas. Zijn hier eigenlijk ergens iets van statistieken voor?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja, maar het is wel een beetje de druppel die de spreekwoordelijke emmer voor mij doet overlopen. Nogmaals, anekdotisch, maar er zijn zo veel FUD gasten om mij heen in het dagelijks leven, er zijn geen echte cijfers voor hoe het warmtepompsentiment is; maar als de woningmarkt ooit zal instorten wil ik niet dankzij gasloosheid aan het kortste eind trekken.fsfikke schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:44:
[...]
Hoezo? Als die paniek gebaseerd is op fabeltjes en hearsay kan je die toch makkelijk negeren? Als jouw contract al opgezegd is leef je op dit moment gasloos, heb jij het koud? Kan jij niet meer warm douchen?
Ik hoor het vaak (n=1Glashelder schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:50:
[...]
Wat betreft het beter of slechter verkopen van huizen zonder gas. Zijn hier eigenlijk ergens iets van statistieken voor?
Tja, ik heb een paar jaar geleden m'n huis verkocht (uiteraard gasloos) en dat was juist een selling point. Nu zijn m'n stookkosten (uiteraard ook weer gasloos) de helft van wat ze met gas geweest waren.silverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:54:
[...]
Ja, maar het is wel een beetje de druppel die de spreekwoordelijke emmer voor mij doet overlopen. Nogmaals, anekdotisch, maar er zijn zo veel FUD gasten om mij heen in het dagelijks leven, er zijn geen echte cijfers voor hoe het warmtepompsentiment is; maar als de woningmarkt ooit zal instorten wil ik niet dankzij gasloosheid aan het kortste eind trekken.
[...]
Ik hoor het vaak (n=1) maar ik heb hier geen statistieken over gevonden. Ik ben zeer geïnteresseerd in deze data want dit is een starterswoning, ooit willen we doorgroeien.
Tegenvraag: waarom laat jij je leiden door andermans angsten, in plaats van dat je anderen inspireerd? Daar heb vooral jij veel meer aan! (en jouw omgeving ook
Het doet mij heel erg denken aan de aankoop van onze eerste woning (appartement) in 2011. Ik ben zelfs nog opgebeld door familie om me te waarschuwen voor de ellende die mij te wachten staat als ik dat appartement na 5 jaar met veel verlies zou verkopen.silverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:24:
Ik ga mijn cop1 boiler wegdoen, en de planning was om deze te vervangen met een warmtepompboiler.
Ik denk er heel sterk over om SWW toch met een angstketeltje op gas te doen en mijn gasloos verhaal 20 jaar voor mij uit te schuiven. Ja, dit is duurder in gebruik.
Lekker anekdotisch; ik heb 0 positieve reacties in de buurt maar ook in de vriendenkring of op kantoor gehad over gasloos wonen. Alleen maar indianenverhalen over dalende prijzen van gas, waterstof, koude huizen en onverkoopbare woningen. Iedereen, dus ook installateurs, mijn collega IT'ers maar ook het lokale energieloket heeft mij gewaarschuwd.
Als iedereen daar zo over denkt wordt het vanzelf een self fulfilling prophecy natuurlijk. Maar wel maak ik mij druk over het negatieve sentiment over gasloos wonen in de media, op het internet en om mij heen. Daar komt nog bij dat een steeds rechtser wordend kabinet de hele 2050 verplichting op termijn opzij zal schuiven en het clubje warmtepompbezitters op termijn weg gaat zetten als speelgoed voor rijke linkse gekkies ofzo. Het is een kwestie van tijd dat nieuwbouw weer aan de CV gaat omwille van 'kostenbesparing'.
Als drie provincies, waaronder de mijne, met klem adviseren om af te zien van gasloos wonen is er wel wat aan de hand.
Waar ik benieuwd naar ben zijn cijfers van mensen die actief gasloze woningen meiden. Ik ken er nu een aantal, mijn directe (nieuwe) buren en een aantal familieleden die daardoor niet in de nieuwbouw willen.
Want hoe je het went of keert, het sentiment over gasloos wonen is gemiddeld negatief.
[Afbeelding]
Fast forward naar 2017: nieuwbouwwoning gekocht en oude appartement verkocht met 117.000 winst (verschil aankoopprijs en verkoopprijs, los van de aflossingen).
Exact dezelfde familie waarschuwt mij nu voor de ellende die we gaan krijgen met de warmtepomp (gasloos). Ondertussen betalen zij honderden euro's per maand aan gaskosten en betalen wij al 3 jaar niks dankzij salderen. Van die besparing kunnen we 3 cv ketels kopen haha
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2025 16:31 ]
Goed gespeeld, geen ideeoverhyped schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:23:
[...]
Tja, ik heb een paar jaar geleden m'n huis verkocht (uiteraard gasloos) en dat was juist een selling point. Nu zijn m'n stookkosten (uiteraard ook weer gasloos) de helft van wat ze met gas geweest waren.
Tegenvraag: waarom laat jij je leiden door andermans angsten, in plaats van dat je anderen inspireerd? Daar heb vooral jij veel meer aan! (en jouw omgeving ook
Ik ben gewoon onderweg naar het weghalen van de aansluiting hoor, maar vraag mij wel af of ik in een gas-bubbel zit of veel mensen last hebben van een soort van goedbedoelde FUD DDOS om je heen.
Wij hebben ook zulke sukkels - aanhang - in de familie...Sport_Life schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:27:
[...]
Het doet mij heel erg denken aan de aankoop van onze eerste woning (appartement) in 2011. Ik ben zelfs nog opgebeld door familie om me te waarschuwen voor de ellende die mij te wachten staat als ik dat appartement na 5 jaar met veel verlies zou verkopen.
Fast forward naar 2017: nieuwbouwwoning gekocht en oude appartement verkocht met 117.000 winst (verschil aankoopprijs en verkoopprijs, los van de aflossingen).
Exact dezelfde familie waarschuwt mij nu voor de ellende die we gaan krijgen met de warmtepomp (gasloos). Ondertussen betalen zij honderden euro's per maand aan gaskosten en betalen wij al 3 jaar niks dankzij salderen. Van die besparing kunnen we 3 cv ketels kopen haha. (Eigenlijk 4 met winst uit de aandelen).
Investering als PV, Wp, wpb, E-cars en gasloos al lang terugverdiend. Met dank aan winsten nu de accu's aangeschaft
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Je zit in een "bang voor verandering"-bubbel helaas. Natuurlijk ook anekdotisch maar in mijn omgeving is gasloos behoorlijk populair. Angst voor "nieuwe" techniek (warmtepompen zijn niet nieuw maar oke...) blijft toch. Onverkoopbaarheid van een woning lijkt me grote onzin. Er zijn in NL ook een paar honderdduizend appartementen met blokverwarming en elektrische boilertjes (COP 1). Die zouden qua energielasten en duurzaamheid ook nu al onverkoopbaar moeten zijn --> ze zijn binnen 3 weken verkocht.silverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:29:
[...]
Goed gespeeld, geen idee![]()
Ik ben gewoon onderweg naar het weghalen van de aansluiting hoor, maar vraag mij wel af of ik in een gas-bubbel zit of veel mensen last hebben van een soort van goedbedoelde FUD DDOS om je heen.
Redeneer vanuit een andere hoek: wat vindt je zelf belangrijk? Je kunt niet een beslissing proberen te maken obv een onbekende huizenkoper in de toekomst, daarmee zet je alleen jezelf maar klem. En verder is het ook vrij simpel om te zien dat energie in de toekomst duurder zal zijn dan nu omdat het groener gaat worden. Europa heeft al de hoogste energieprijzen ter wereld en die trein blijft gaan. Dus zorg dan dat je oplossingen kiest die zo weinig mogelijk input-energie nodig hebben. Tadaa---> warmtepomp
#warmtepompmaffia represent
Haha het is inderdaad aanhangyingli405 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:55:
[...]
Wij hebben ook zulke sukkels - aanhang - in de familie...
Investering als PV, Wp, wpb, E-cars en gasloos al lang terugverdiend. Met dank aan winsten nu de accu's aangeschaft
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2025 17:09 ]
Mijn zwager is installateur, riep ook jaren dat warmtepompen waardeloos was en je woning niet warm kregen. En toen had 'ie zelf ineens een hybride warmtepomp erbij en bleek het allemaal wel mee te vallen. Daarna kwam hij er ook achter dat een verdeler zonder pomp hoger rendement geeft.silverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:24:
Ik ga mijn cop1 boiler wegdoen, en de planning was om deze te vervangen met een warmtepompboiler.
[Afbeelding]
Wat betreft de provincie: veel nieuwbouw wordt met 3x35A opgeleverd omdat de projectbouwer dat berekent terwijl dat niet nodig is. Een standaard 3x25 aansluiting krijg je nog wel, een hele wijk op 3x35A kost je ten eerste 1000 euro per jaar extra en ten tweede heeft het net niet de capaciteit daarvoor. Projectbouwer berekent dat omdat ze dan een warmtepomp plaatsen van 11KW met daadwerkelijk 11KW aan COP=1 backup heaters erin, totale waanzin (Remeha Eria Tower).
De zoektocht die je weergeeft:
onderhoud is niet nodig, 1x per jaar even uitblazen en dat is het wel. Je koelkast onderhoud je ook niet. Vervelender wordt het als je warmtepomp op het dak zit en je er zelf niet bij kunt en dan een bedrijf moet inhuren, die hebben daar ook geen zin in. Typische kwaal bij nieuwbouw met architecten die "mooi" boven "praktisch" verkiezen.
Dan de rampverhalen over nieuwbouw en hoge rekeningen of huizen die niet warm worden. Daar heeft de aannemer gekozen voor een probleemunit van Itho. Itho heeft dat ding van de markt gehaald omdat er ontwerpfouten in zitten. Weer mooi boven praktisch, want het is een monoblock die je binnenhuis zet met aan- en afvoerbuizen door het dak of de gevel. Op papier heel leuk, in de praktijk dramatisch. Teveel lawaai, trillingen door het hele huis, COP die niet gehaald wordt, storingen, drama. Itho moet lekker bij keukenboilers en ventilatieboxen blijven, dat kunnen ze goed, op gebied van verwarming is het altijd drama geweest.
Toen ik aangaf dat we zelf 30x3 meerlagenbuis hebben, overal vloerverwarming met pomploze verdelers, geen buffervat en een FE installatie (kortom super simpele installatie) gaf hij toe dat de problemen vaak ontstaan bij hybride installaties omdat veel mensen (en installateurs) denken dat FE de boel niet warm krijgt.
Dus dan plaatsen ze een gare hybride installatie met gesloten verdelers, buffervat en weet ik veel wat allemaal nog meer.. Dat is vragen om problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2025 17:06 ]
Who cares.. de winst is binnenSport_Life schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:04:
Ik sprak trouwens afgelopen weekend een installateur op een verjaardag, die vond een warmtepomp ook onzin , hij adviseerde een cv ketel icm airco.
Toen ik aangaf dat we zelf 30x3 meerlagenbuis hebben, overal vloerverwarming met pomploze verdelers, geen buffervat en een FE installatie (kortom super simpele installatie) gaf hij toe dat de problemen vaak ontstaan bij hybride installaties omdat veel mensen (en installateurs) denken dat FE de boel niet warm krijgt.
Dus dan plaatsen ze een gare hybride installatie met gesloten verdelers, buffervat en weet ik veel wat allemaal nog meer.. Dat is vragen om problemen.
Volk moet niet zeiken en gewoon lekker betalen voor het onderhoud
En de vorige crisis is nog maar van 2022 geleden.
Het wordt dan weer huilen dat de overheid niets doet, geen visie heeft, niet op lange termijn denkt,...
Welk onderhoud?Glashelder schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:16:
[...]
Who cares.. de winst is binnen![]()
![]()
Volk moet niet zeiken en gewoon lekker betalen voor het onderhoudProfit!$
3 maaden lang alleen op de positieve WP en WPB klikken, zoeken op WP in winkels en je komt vanzelf in de andere bubbel.
Bij mij begint de batterijen bubble al zichtbaar te worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 08-01-2025 20:01 ]
Ja en die problemen zijn waar de indianenverhalen vandaan komen.Sport_Life schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:04:
Ik sprak trouwens afgelopen weekend een installateur op een verjaardag, die vond een warmtepomp ook onzin , hij adviseerde een cv ketel icm airco.
Je kan best gasloos maar je moet het wel goed doen.
Ik heb zelf gewoon een keteltje opgehangen eind 2020 omdat ik geen tijd en energie had om mezelf erin te verdiepen. Wel is een deel van de radiotoren inmiddels weg (slaapkamer 1 en slaapkamer zolder). Die missen we vooralsnog niet. Volgende stap is L/L warmtepomp op die slaapkamers. En vanaf daar zien we wel weer verder.
Ik verbruik ruim onder de 500 m3 gas dus de kosten zijn het ook niet.
Van de gasketel (bij hybride)
Verwijderd
Hier wel bewust een gas aansluiting ondanks ik op dit moment niks van af neem.
De meer kosten zijn minimaal gezien de hogere welkomskortingen die je krijgt wanneer je een contract afsluit met gas. Afgelopen jaar heeft mij maar € 111,50 gekost. Reden van het aanhouden is dat ik mijn woning goed verkoper wil houden.
En de kopers snap ik wel. Op een slecht ingerichte full elektric woning loop je compleet leeg en de kosten omdat te veranderen zijn zeer hoog.
Eigenlijk zouden we energie labels bij woning moeten hebben die gebaseerd zijn op werkelijk energie verbruik van een woning in plaats theoretische berekening waarbij werkelijkheid beide kanten op kan vallen.