Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dat hebben de gemeentes/provincie volledig aan zichzelf te danken door vele jaren ontiegelijk moeilijk te doen over uitbreidingen en upgrades van bestaande installaties.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:12:
[...]

dat hebben de gemeentes/provincie volledig aan zichzelf te danken door vele jaren ontiegelijk moeilijk te doen over uitbreidingen en upgrades van bestaande installaties.
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 14:55
Bohaak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Ik bedoel alleen voor de cv en met name bij mij de vloerverwarming weer warm krijgen.
Als het electrisch moet via COP 1 dan is IR vloerverwarming de beste oplossing, vele malen efficiënter dan een elektrische ketel.
Een elektrische ketel heeft ook een CV pomp en leidingtraject ofwel een hoop verliezen.

Termische massa van de vloer heb je niks aan bij COP 1 verwarmen doordat de bron zich kan aanpassen naar de warmtevraag, reden waarom massa belangrijk is bij een gasketel of warmtepomp zodat er buffer is want apparatuur heeft vaak teveel minimaal vermogen om continue te draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2024 12:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

mr_evil08 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Als het electrisch moet via COP 1 dan is IR vloerverwarming de beste oplossing, vele malen efficiënter dan een elektrische ketel.
Een elektrische ketel heeft ook een CV pomp en leidingtraject ofwel een hoop verliezen.

Termische massa van de vloer heb je niks aan bij COP 1 verwarmen doordat de bron zich kan aanpassen naar de warmtevraag, reden waarom massa belangrijk is bij een gasketel of warmtepomp is zodat er een buffer is want apparatuur heeft vaak teveel minimaal vermogen om continue te draaien.
Leidingstraject tja, zolang het allemaal binnen de thermische schil blijft.....

De pomp is natuurlijk helemaal waar. Overigens hoor ik constant mensen hier na-apen dat je met IR zuiniger stookt want gevoelstemperatuur is hoger, waaronder iemand die zijn hele '80 woning met IR stookt (hoera salderingsregeling) dus wellicht dat daar ook een kern van waarheid inzit.

[ Voor 14% gewijzigd door silverball op 06-02-2024 12:32 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
silverball schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Leidingstraject tja, zolang het allemaal binnen de thermische schil blijft.....

De pomp is natuurlijk helemaal waar.
Ook binnen de thermische schil kan het verlies zijn, denk aan ruimte,s die je niet verwarmd, doorgaans blijven deze kouder en is er minder verlies via deze muren/dak.

Niet alle warmte gaat via het dak verloren, dat is een fabel.

[ Voor 85% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 13:46
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Termische massa van de vloer heb je niks aan bij COP 1 verwarmen doordat de bron zich kan aanpassen naar de warmtevraag, reden waarom massa belangrijk is bij een gasketel of warmtepomp zodat er buffer is want apparatuur heeft vaak teveel minimaal vermogen om continue te draaien.
Het is niet de bedoeling om volledig met een E- ketel te gaan verwarmen,

Ik heb nu 2 stuks Daikin Ftxm35R in 12 meter woonkamer en keuken en wil de bestaande 40 jaar oude en in goede staat verkerende vvw slechts 1-2 uur bij -5 graden 2 uur laten verwarmen op 40 graden.

Ik doe dit nu met 0-7 m3 gas maar wil “van het gas af”, en ja, dat zal 8-9 Kw aan stroom kosten of meer…

Is het dan nog ‘n slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Bohaak schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Het is niet de bedoeling om volledig met een E- ketel te gaan verwarmen,

Ik heb nu 2 stuks Daikin Ftxm35R in 12 meter woonkamer en keuken en wil de bestaande 40 jaar oude en in goede staat verkerende vvw slechts 1-2 uur bij -5 graden 2 uur laten verwarmen op 40 graden.

Ik doe dit nu met 0-7 m3 gas maar wil “van het gas af”, en ja, dat zal 8-9 Kw aan stroom kosten of meer…

Bedenk wel dat 7m3 gas minstens 56kwh aan stroom kost, vanuitgaand dat de gasketel on efficient verwarmd.

Als je 40 graden water in de vloer stopt gebruik je het als hoofdverwarming.

die 56kwh verdeelt over 12 uur verwarmen is continue 4,6kwh en kan het zijn dat je de hoofdzekering ook moet upgraden.

Waarom is een lucht/water warmtepomp geen oplossing(voor een tussenwoning zijn er ook stille warmtepompen)?
Installateurs zijn vaak te paniekerig en ze proberen je te n**ien zoals ook een nieuwe gasketel laten aansmeren wat in veel gevallen niet hoeft.

Ik heb ze ook gehad "ja maar die gasketel is wel op leeftijd en kan niet met merk x" dat terwijl de databoeken van de fabrikant iets anders zegt, ze mogen gelijk weer vertrekken hier.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 07-02-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:44
mr_evil08 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Bedenk wel dat 7m3 gas minstens 56kwh aan stroom kost, vanuitgaand dat de gasketel on efficient verwarmd.

die 56kwh verdeelt over 12 uur verwarmen is continue 4,6kwh en kan het zijn dat je de hoofdzekering ook moet upgraden.

Waarom is een lucht/water warmtepomp geen oplossing(voor een tussenwoning zijn er ook stille warmtepompen)?
Installateurs zijn vaak te paniekerig en ze proberen je te n**ien zoals ook een nieuwe gasketel laten aansmeren wat in veel gevallen niet hoeft.

Ik heb ze ook gehad "ja maar die gasketel is wel op leeftijd en kan niet met merk x" dat terwijl de databoeken van de fabrikant iets anders zegt, ze mogen gelijk weer vertrekken hier.
Let wel op dat je de COP van de warmtepomp nog meeneemt. Dus (7m3 * 8 kWh) / COP 4 = 14 kWh aan stroom. Stelregel is een beetje, 1m3 gas vervang je voor 2 kWh aan stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
barbarbar schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:58:
De meerwaarde van triple glas ten opzichte van hr++ glas is wel erg beperkt hoor. Voor ons nieuwbouwhuis hebben we het laten doorrekenen (en zelf ook nog eens). Op jaarbasis zouden we met triple glas ongeveer 400kwh aan stroom voor de warmtepomp besparen, ten opzichte van hr++. Dus zeg maar wat één à twee zonnepanelen opbrengen, die nog nog niet eens 100 euro per stuk kosten. De meerkosten van overal triple glas in ipv hr++ is op het hele huis rond de 4000 euro. We hebben nu triple glas overal in huis, en de hoeveelheid lichtinval is een stuk minder dan bij hr++ glas. Dus in het nieuwe huis komt gewoon hr++ dubbelglas, en twee extra zonnepanelen. Je kunt dat geld veel beter in dak- en muurisolatie en zonnepanelen steken, dat levert veel meer op.

Als je bestaande kozijnen die verder nog goed zijn, moet gaan vervangen, zou ik nooit triple glas gaan doen. Dat is gewoon je geld weggooien. De aannemers die hr++ adviseren ipv triple glas snap ik echt wel. De enige reden waarom we triple glas zouden willen is omdat het geluid nog wat beter dempt.

De genoemde besparing van 400kwh is ook nog op basis van het hele huis op 21 graden houden. Terwijl we de slaapkamers, berging e.d. veel lager zetten, en alleen op 21 graden verwarmen als we er echt zitten. Dus de totale besparing zal uiteindelijk nog minder zijn, waarschijnlijk eerder rond de 200kwh. Daar leg ik liever een extra zonnepaneel voor neer die 85 euro kost, ipv 4000 euro extra uit te gaan geven voor triple glas.

Ga je het extra verbruik van meer verlichting, meer koeling in de zomer en de koelkast/vriezer die harder moeten werken door de hogere temp in huis meerekenen, dan zou je nog wel eens op 0 verschil kunnen uitkomen tussen hr++ of triple glas. Als je bij ons triple vervangt door hr++, en verder niks veranderd, denk ik dat het totale energieverbruik op een jaar vrijwel niks scheelt.
Ik heb bewust voor hr++ gekozen voor de ramen op het zuiden, en triple voor mijn noord gevel. Dit heb ik gedaan omdat de zon instraling in de winter zeker niet te verwaarlozen is en triple t.o.v. hr++ dit dus deels teniet doet. Triple heeft dus het meeste zin bij ramen waarbij zoninstraling niet wenselijk is, of waar helemaal geen zon komt. Door de grotere zoninstraling bij hr++, wordt een deel van het besparende effect van triple teniet gedaan.

In de zomer heb ik zonwering, dus dan speelt het geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
mr_evil08 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid, het is 0,7 m3 gas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
frennek schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Ik heb bewust voor hr++ gekozen voor de ramen op het zuiden, en triple voor mijn noord gevel. Dit heb ik gedaan omdat de zon instraling in de winter zeker niet te verwaarlozen is en triple t.o.v. hr++ dit dus deels teniet doet. Triple heeft dus het meeste zin bij ramen waarbij zoninstraling niet wenselijk is, of waar helemaal geen zon komt. Door de grotere zoninstraling bij hr++, wordt een deel van het besparende effect van triple teniet gedaan.

Je vergeet even dat het triple glas in de avond, nacht, ochtend en als het geen zonnig weer is bijna de helft minder warmte doorlaat dan HR++.

Winter 2022-2023 had gemiddeld 237 zonuren (bovengemiddeld, langjarig gemiddelde is 218). Als je dat uitsmeert over 90 dagen heb je 1923 uren geen zon maar wel meer warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
_JGC_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:18:
[...]

Je vergeet even dat het triple glas in de avond, nacht, ochtend en als het geen zonnig weer is bijna de helft minder warmte doorlaat dan HR++.

Winter 2022-2023 had gemiddeld 237 zonuren (bovengemiddeld, langjarig gemiddelde is 218). Als je dat uitsmeert over 90 dagen heb je 1923 uren geen zon maar wel meer warmteverlies.
We hadden het hier over de discussie kosten/baten triple glas, en dat deze soms te rooskleurig wordt gegeven omdat de besparing van triple glas in de praktijk minder is dan de simplistische theorie ons voorschrijft. Triple glas is in veel gevallen dus economisch gezien geen slimme keuze.De isolatiewaarde hangt ook weer af van het tiepe triple glas, het gemiddelde triple glas isoleert zeker niet 2x beter dan het beste hr++ glas.

Triple glas heeft zeker zijn nut, vooral in de meest verwarmde zones van je huis en dan helemaal de ramen die bijna geen daglicht ontvangen. Ook geluidsdemping is een factor die belangrijk is in sommige situaties.

Maar een koelere slaapkamer waarin eigenlijk nauwelijks wordt gestookt en die op gemiddeld zonnige dagen al zijn nodige warmte kan ontvangen door lichtinval vanuit het zuiden is maar weinig gebaat bij triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
_JGC_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:18:
[...]

Nog toegevoegd: De zon bevat per vierkante meter tot zo'n kW/m2 aan warmte bij loodrechte inval. In de winter wat minder doordat deze laag aan de atmosfeer staat, maar de zon staat wel loodrechter op je raampartij.

Het verschil in zontoetredingsfactor tussen dubbel en triple is zo'n 10%, dus hr++ laat bij een goede winterzon misschien wel zo'n 60 tot 80 Watt/m2 meer aan warmte binnen.

Het verschil in isolatiewaarde (u-waarde) tussen hr++ en triple is ongeveer 0,4 W/(m2·K). Bij een typische januari maand met gemiddeld 5 graden buiten en 20 graden binnen (15 graden delta T), heb je 6 W/m2 meer warmte uitstroom bij hr++ t.o.v. triple.

Dus een uurtje goede zon bij hr++ dekt zo'n 10 uur warmte uitstroom voordeel van triple in een maand als januari. Dus twee uur een beetje degelijke zon op een dag in de winter doet de voordelen van triple al bijna teniet en staan beide gelijk in de warmte balans.

Zo zie je ook dat zonwerend glas nemen op je zuidgevel eigenlijk geen slimme beslissing is, het is gratis energie weggooien in de winter. In de zomer moet je zorgen voor een luifel of zonwering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
frennek schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Een nadeel dat hr++ kent is alsnog koudeval bij de ramen.
Kan het hier wel merken HR++ u1,0
Ramen zonder roosters gezien er een WTW aanwezig is.

HR+++ kent dit zo goed als niet, voor kleine huizen waarbij je dichtbij het glas zit zou ik altijd HR+++ aanraden.

Hier op zuid ook HR++ maar de hoeveelheid zondagen zijn te verwaardelozen in de winter.
Als eenmaal de zon schijnt in de winter warmt het redelijk op dat klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 07-02-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
mr_evil08 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Een nadeel dat hr++ kent is alsnog koudeval bij de ramen.
Kan het hier wel merken HR++ u1,0
Ramen zonder roosters gezien er een WTW aanwezig is.

HR+++ kent dit zo goed als niet, voor kleine huizen waarbij je dichtbij het glas zit zou ik altijd HR+++ aanraden.

Hier op zuid ook HR++ maar de hoeveelheid zondagen zijn te verwaardelozen in de winter.
Als eenmaal de zon schijnt in de winter warmt het redelijk op dat klopt.
Tuurlijk, triple glas heeft absoluut het hoogste comfort, daar kan geen discussie over zijn. We dwalen wel wat af van het hoofddoel van dit topic denk ik :D.

Kunnen we met zijn allen gasloos? Tja, het is een simpele rekensom die de overheid icm netbeheerder kan doen. Hoeveel TWh gaat er nu door de gasleidingen aan energie, dat moet dus grotendeels vervangen kunnen worden door het elektriciteitsnet met warmtepompen met rond de COP4 ofzo? Extrapoleer gelijk even het groeiend aantal elektrische auto's erbij en je hebt al een simpel model. Werkgroepje erop om het iets fijnmaziger te doen op stads/dorps/wijk niveau en de kaart is wel duidelijk toch? Is dit al eens gedaan? Klinkt niet enorm ingewikkeld als de data voorhanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
Bohaak schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid, het is 0,7 m3 gas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bohaak schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:00:
[...]

Dan koop je een dure e-cv om de vloerverwarming aan te sturen... als 2 uur stoken echt maar 0,7m3 kost zou ik het door een tweedehands daalderop boiler sturen, of als je een warmtepompboiler overweegt kan je kiezen voor eentje met spiraal voor "cv ondersteuning". Die spiraal gebruik je dan andersom dan waar ie voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Van een paar maanden geleden dat niemand iets had gehoord van problemen met het E-net naar professoren die de noodklok luiden.
Het kan snel vergaan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:39:
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Van een paar maanden geleden dat niemand iets had gehoord van problemen met het E-net naar professoren die de noodklok luiden.
Het kan snel vergaan :D
men zit het al jaren te roepen hoor.

en ook hier heb je weer een dramakoning/professor op zoek naar likes. ook deze pipo negeert (expres of niet) dat het alleen gaat om NIEUWE aansluitingen, niet bestaande.

dat er niks nieuws aangesloten kan/mag worden hebben de transporttokos helemaal aan zichzelf te danken door decennia lang niks te doen behalve wat pleisters plakken en maximaal cashen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dit vind ik ook zo’n bizar raar artikel
https://www.nu.nl/klimaat...uiken-te-veel-stroom.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 13:01

The_Scarabial

MTB for life!

Dat is het ook, totdat de waterschappen niet meer pompen en iedereen natte voetjes krijgt, dan piept men wel weer anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:23
Je merkt gewoon dat media niets snappen van technische problemen/uitdagingen (en de taal en gewoontes van netbeheerders). En dan doen ze er nog een schep drama bovenop.

Er staat meer volk toe te kijken en te zeuren dan dat er techneuten effectief bezig zijn met het elektriciteitsnet te verbeteren.

Ze zouden beter meehelpen met kabels afrollen en transformatoren op hun plek zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
The_Scarabial schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Dat is het ook, totdat de waterschappen niet meer pompen en iedereen natte voetjes krijgt, dan piept men wel weer anders.
Ja maar zouden de Essents echt dwangbrieven hebben geschreven om per direct te stoppen met pompen?
Dat is toch raar?

Of gaat het om het geld? Dat de waterschappen een contract hebben met te lage inschatting (bewust) en de netboeren daarom ruzie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:36
Niks vreemds aan. Je spreekt een bepaalde afname af en als je daar overheen gaat wordt je er op aangesproken, zeker als er schaarste is. Volgende keer meer ruimte voor afname in het contract opnemen.

Als ik in die periode van hoge energieprijzen (er was toen schaarste) toezeg maximaal 5000 warmtepompen af te nemen en het worden er zo opeens 10000 dan geeft de groothandel ook commentaar. Dan moet er eerlijk verdeeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Ja maar zouden de Essents echt dwangbrieven hebben geschreven om per direct te stoppen met pompen?
Dat is toch raar?

Of gaat het om het geld? Dat de waterschappen een contract hebben met te lage inschatting (bewust) en de netboeren daarom ruzie?
tarieven, geld en productie.

gemalen gebruiken VEUL stroom en erg lokaal. vaak betekent dat er in de buurt een piekcentrale aangetrapt moet worden die duurder is om te laten lopen dan een basislastcentrale die niet echt een gaspedaal heeft. en de gemalen moesten dagen dan al niet weken 24/7 lopen op vol gas. dat worden dus dure megawattjes in vergelijking met gewoon snachts een gemaal laten draaien als de reguliere centrales genoeg maken. iemand loopt dus een flinke zak met geld mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
[...]

Dat is toch raar?

Bij grootverbruikers aansluitingen wordt een piek en continu vermogen afgesproken en daarop worden de tarieven bepaald.
Nu zijn door de vele langdurige regen de netbeheerders waarschijnlijk overh hun afgesproken continue vermogen heen gegaan voor langere tijd. Allereerst hebben de waterschappen dus meer vermogen gebruikt dan afgesproken en daar zal volgens contract dan een naheffing + boete op volgen. Allemaal prima natuurlijk.

Waar het probleem ligt, is het volgende:
Voor de grootverbruikers aansluitingen moet de netbeheerder het continu vermogen ook daadwerkelijk continu kunnen leveren. De netbeheerder geeft dus niet meer contracten in een bepaald gebied uit, dan wat er in dat gebied aan continue vermogen geleverd kan worden via de aanwezige infrastructuur.

Als 100% van de capaciteit in een gebied al gecontracteerd is, dan kan er aan individuele aangeslotenen geen extra capaciteit meer worden toegekend en kan er ook geen nieuwe aansluiting gerealiseerd worden. Want dan wordt meer dan 100% van de beschikbare capaciteit gecontracteerd, en kan de netbeheerder niet meer aan alle partijen gelijktijdig het volledige gecontracteerde vermogen leveren.

De praktijk is in veel gevallen echter véél minder zwart-wit wat betreft het volle stroomnet. Vrijwel geen enkele partij gebruikt daadwerkelijk voor langere tijd het gascontracteerde vermogen. In praktijk wordt op een doordeweekse dag op een gemiddelde bedrijventerrein vol klanten met grootverbruikersaansluitingen maar rond 60% van de gecontracteerde capaciteit gebruikt als je kijkt naar het totale bedrijventerrein.
In praktijk kan de infrastructuur van de netbeheerder het dus prima aan wanneer een waterschap de pompen harder laat draaien.

Redenen dat de gecontracteerde capaciteit bij lange na niet volledig gebruikt wordt:
- Je wilt als bedrijf een beetje flexibiliteit. Als je er een machine bij koopt wil je niet eerst door de molen van de netbeheerder voor een zwaardere aansluiting (ook niet als de netbeheerder ruim voldoende capaciteit heeft). Je wilt gewoon al dan niet tijdelijke die extra machine of apparaten aan kunnen zetten.
- Veel machines, computer en wat dan ook draaien het grootste deel van de tijd in deellast, maar de gecontracteerde capaciteit is op basis van vollast.
- Doordat er al jarenlang problemen zijn met netcapaciteit geven bedrijven die nu een te groot contract hebben dat niet zomaar op. Want door het contract te verkleinen naar een lager gegarandeerd vermogen beperken ze zichzelf bij toekomstige ontwikkelingen/uitbreidingen. Want ze weten dat ze dan onderaan de wachtrij komen voor een grotere aansluiting. Dus doordat het net op papier overvol is, kan niet alle capaciteit nuttig worden ingezet.

Dat de netbeheerder dreigt met afsluiting, in plaats van met het bieden van een groter aansluitvermogen is natuurlijk wel weer de zoveelste schreeuw dat ze hun zaken niet op orde hebben. Ze hebben een wettelijke taak im voor voldoende transportcapaciteit te zorgen, maar daarin verzuimen ze nu al enkele jaren. Desondanks grijpt de politiek niet in met het zonder zakgeld op "vakantie" sturen van de falebde directie en management.
De netbeheerder moet gewoon capaciteit leveren, maar hun beleid faalt jammerlijk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Dat is toch raar?

Sta niet gek te kijken als die waterschappen gewoon in een geautomatiseerd proces terecht zijn gekomen :+

Bij de gasloos discussie zijn ook heel veel mensen in processen beland waarbij alleen ‘robots’ (mensen die strikt getraind zijn volgens een vaste flowchart te werken óf een of andere bot) naar de gestuurd input (brieven/mails) kijken :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Glashelder schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:45:
Sta niet gek te kijken als die waterschappen gewoon in een geautomatiseerd proces terecht zijn gekomen :+
Stoppen met pompen rond het Eneco/Vattenfall/Essent hoofdkantoor.

Sorry van de natte voeten, we mochten niet meer verbruiken van jullie... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Dat is toch raar?

Zo te lezen wel, ze hadden een contract voor een bepaalde hoeveelheid stroom en hebben meer stroom verbruikt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik heb nog steeds geen directe spijt van mijn beslissing om gasloos te gaan. De energierekening en de milieuwinst spreken voor zich. Het piekverbruik valt enorm mee (en is te sturen eventueel door de netbeheerder), niet in verhouding met de overstap naar inductie of een EV, lang niet.

Wel denk ik dat warmtepompen in Nederland op lange termijn een beetje aflopende zaak is. We schuiven steeds verder op naar rechts, wat uiteindelijk betekent dat er op termijn wel weer Russisch gas onder de straat zal vloeien met ditto prijsvoering. Warmtepompen zullen daarom een beetje uit het zicht verdwijnen.

Ik hoop dat dat nog lang duurt zodat de overheid warmtepompgebruikers gewoon erkent indien er een energiecrisis o.i.d. ontstaat, wat met het vorige verbruiksplafond in de eerste instantie ook was vergeten.

[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 04-12-2024 14:27 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
silverball schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:26:
Ik heb nog steeds geen directe spijt van mijn beslissing om gasloos te gaan. De energierekening en de milieuwinst spreken voor zich. Het piekverbruik valt enorm mee (en is te sturen eventueel door de netbeheerder), niet in verhouding met de overstap naar inductie of een EV, lang niet.

Wel denk ik dat warmtepompen in Nederland op lange termijn een beetje aflopende zaak is. We schuiven steeds verder op naar rechts, wat uiteindelijk betekent dat er op termijn wel weer Russisch gas onder de straat zal vloeien met ditto prijsvoering. Warmtepompen zullen daarom een beetje uit het zicht verdwijnen.
Dat zie je echt verkeerd. Voor nieuwbouw is gasloos nog steeds verplicht en worden de meeste woningen dus verwarmd met een warmtepomp. Dat is (en blijft) ook onder een realistisch rechtse regering zo.
Hooguit gaat de transitie iets langzamer, maar dat is niet erg, want anders kan ons elektriciteitsnet het ook niet bijbenen.

Maar over 100 jaar zijn zo'n beetje alle huidige woningen vervangen, en is iedereen dus aan de warmtepomp of een ander gasloos alternatief.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 23:25
Gas is een wereldwijd verhandelde commodity.
Dat we niet meer direct van Rusland gas afnemen betekend niet dat hun gas geen effect heeft op de prijs op de wereld markt. Andere regio’s nemen gewoon gas af van hen. Het effect van de beschikbaarheid van Russisch gas heeft dus gewoon effect op de prijs die we betalen.

Verduurzamen wordt zielig weinig gedaan vanuit oprecht milieu oogpunt. Welk topic begint niet met terugverdientijd?
Als je het echt vanuit milieu oogpunt doet dan kijk je daar minimaal naar.

De casus voor verduurzaming is dus in belangrijke mate economisch… iets waar een rechtse regering weinig aan gaat veranderen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Ik heb nog steeds geen directe spijt van mijn beslissing om gasloos te gaan. De energierekening en de milieuwinst spreken voor zich.
Niet voor iedereen, hier zou de energierekening (incl afschrijving/onderhoud/etc) €500 per jaar hoger zijn met een warmtepomp i.p.v. cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ronald schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:19:
[...]

Gas is een wereldwijd verhandelde commodity.
Dat we niet meer direct van Rusland gas afnemen betekend niet dat hun gas geen effect heeft op de prijs op de wereld markt. Andere regio’s nemen gewoon gas af van hen. Het effect van de beschikbaarheid van Russisch gas heeft dus gewoon effect op de prijs die we betalen.
Ja dat is waar.
Ronald schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:19:
[...]

Verduurzamen wordt zielig weinig gedaan vanuit oprecht milieu oogpunt. Welk topic begint niet met terugverdientijd?
Als je het echt vanuit milieu oogpunt doet dan kijk je daar minimaal naar.

De casus voor verduurzaming is dus in belangrijke mate economisch… iets waar een rechtse regering weinig aan gaat veranderen.
Verduurzaming was mijn drijfveer toevallig (moet ook wel, all-electric met <500m3), maar men kan altijd nog flink aan de accijns, BTW knoppen gaan draaien wanneer gas te duur gaat worden, dat is gewoon een gigantisch deel van de consumentenprijs. Had men de accijnsverhoging dit jaar niet al teruggedraaid?
Dat hoop ik :)
Andrehj schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:11:
[...]

Voor nieuwbouw is gasloos nog steeds verplicht en worden de meeste woningen dus verwarmd met een warmtepomp. Dat is (en blijft) ook onder een realistisch rechtse regering zo.
Hooguit gaat de transitie iets langzamer, maar dat is niet erg, want anders kan ons elektriciteitsnet het ook niet bijbenen.
Die nieuwbouw zet vooralsnog niet afdoende zoden aan de dijk, aangezien er in dit jaar nog steeds meer CV ketels zijn verkocht, en dat is inclusief nieuwbouw. Ook in de "drastische daling" van CV ketelverkoop uit 2023 gingen er nog fors meer over de toonbank dan warmtepompen.

Bovendien kan men in het vrijstaand segment gewoon een Propaan in de tuin zetten, dat zie ik om mij heen veel; maar goed n=1, ik heb daar geen cijfers van.
mitsumark schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:30:
[...]

Niet voor iedereen, hier zou de energierekening (incl afschrijving/onderhoud/etc) €500 per jaar hoger zijn met een warmtepomp i.p.v. cv ketel.
Dat schreeuwt om een bierviltjesberekening :P, want met normale plaatsing en onderhoudskosten lijkt mij dat ietwat sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Binnen een paar jaar:

https://www.vrt.be/vrtnws...r-tijden-waar-gaat-het-p/

Er zullen dan wel weer stemmen opgaan van: 'het gaat allemaal veel te snel', 'het is geen goed moment want...'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:30:
[...]

Je hebt het kennelijk uitgerekend.
Zou je de berekening willen delen ?

Edit: al eerder gevraagd zie ik.

[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 04-12-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Het is wat mij betreft jammer dat de (hybride) warmtepomp verplichting, met zijn riante uitzonderingen, opgeschort is. Dat had wellicht voor de schaalvergroting gezorgd die nodig is. Te vaak hoor ik nog over installateurs die warmtepompen per definitie afraden of beginnen met offertes van €20k.

N=1: ik ken twee mensen met een l/w warmtepomp, beide in de nieuwbouw. De ene heeft hem nooit aangehad en direct afgekoppeld want "op stroom verwarmen is duur" en heeft met wat trucjes een gasaansluiting nu.

De ander meent exorbitant verbruik te hebben omdat hij 's nachts niet van de stroom af mag van z'n installateur dus wilt over naar een propaan ketel van Intergas.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 04-12-2024 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Als comfort een issue is zou ik het snappen, maar dat een wp meer zou verbruiken dan een gas gestookte CV snap ik niet zo goed.

Wij verwarmen sinds drie jaar met 1 centrale luch-lucht airco het volledige huis. Dit kost ~ 2100kWh per jaar incl koeling in de zomer.

Het gasgebruik is van 900m3 gedaald naar 150m3. 750m3 gas bespaard.

Gas kost nu 1,60€ en stroom 0,35€ voor ons.
2100kWh x 0,35 is €735
750m3 x 1,6 is €1300

Hiermee verdien ik die installatie voorlopig zeker niet terug, maar heb er wel een warm & koel huis op (zonne)stroom voor terug.

Wellicht hebben we een db met data nodig om tot conclusies qua kosten te komen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb al een paar keer de berekening voor onze situatie uiteengezet, ga ik niet weer herhalen.
Het komt erop neer dat de warmtepomp (netto kosten incl boiler 11k) na 3 jaar salderen volledig is terugverdiend, daarna bespaart het zo'n 1.500 euro per jaar.

Alle verbouwingen die nodig waren voor de warmtepomp (vloerverwarming , extra isolatie ed) reken ik niet mee want betreft comfort + onderhoud vd woning .

Na 15-20 jaar kun je ook eenvoudig een nieuwe erin (laten) zetten, alles zit al op z'n plek dus het is een kwestie van ophangen en aansluiten, hoeft max een halve dag te duren. Ongeveer net zoveel tijd als 4x onderhoud van een cv ketel ;).

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 04-12-2024 19:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 23:50
Sport_Life schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:30:
[knip]

Alle verbouwingen die nodig waren voor de warmtepomp (vloerverwarming , extra isolatie ed) reken ik niet mee want betreft comfort + onderhoud vd woning .

[knip]
Daar zit bij mij het verschil. Nu gas met radiatoren en convectorput. En een mooie dikke dure visgraatvloer en mooi natuursteen.

Dus het maken van vloerverwarming is denk ik een desinvestering van meer dan 15k.

Daarom wacht ik wel nog ff tot al dat moois is afgeschreven. Tot die tijd komt er nog waarschijnlijk een lucht lucht warmtepomp (airco) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
BovenHond schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:17:
[...]

Daar zit bij mij het verschil. Nu gas met radiatoren en convectorput. En een mooie dikke dure visgraatvloer en mooi natuursteen.

Dus het maken van vloerverwarming is denk ik een desinvestering van meer dan 15k.

Daarom wacht ik wel nog ff tot al dat moois is afgeschreven. Tot die tijd komt er nog waarschijnlijk een lucht lucht warmtepomp (airco) .
Warmtepomp kan gewoon met radiatoren. Ik heb een ketel die is afgesteld als een overbemeten warmtepomp, levert altijd 6KW en op zo laag mogelijke temperatuur. Krijg hier met radiatoren de keet gewoon warm met 37 aanvoer. Meestal is de keet al warm voordat de installatie op temperatuur is, ketel doet er meer dan een uur over om 37 graden te maken.

Vloerverwarming is vooral comfort maar geen must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
BovenHond schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:17:
[...]

Hebben we hier ook en daarom (nog)geen vloerverwarming genomen.
Warmtepomp draait voor het 2e seizoen nu, naar alle tevredenheid en gewoon op de bestaande radiatoren en convectorput.

Edit: oh ja, gasloos dus, en spijtloos. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 04-12-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
ASW1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:07:
[...]

Hebben we hier ook en daarom (nog)geen vloerverwarming genomen.
Warmtepomp draait voor het 2e seizoen nu, naar alle tevredenheid en gewoon op de bestaande radiatoren en convectorput.

Edit: oh ja, gasloos dus, en spijtloos. :*)
Isolatie ook niet opgewaardeerd? In theorie is de wp dan relatief lage temp voor de hoge temp radiatoren, dus vind mooi om te lezen dat het werkt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:16:
[...]

Isolatie ook niet opgewaardeerd? In theorie is de wp dan relatief lage temp voor de hoge temp radiatoren, dus vind mooi om te lezen dat het werkt.
Beetje bijgeisoleerd (kierdichting, oud dubbel glas vervangen door HR++) maar niet teveel.
Radiatoren waren al vrij ruim gedimensioneerd.
Bij een buitentemperatuur van nul graden houden we het warm met een CV aanvoertemperatuur van 38 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Geen spijt hier sinds april 2017 toen de gasleiding daadwerkelijk weg was en 1-8-2016 al ermee gestopt toen 2 airco's en een boiler het prima bleken te redden tot er in maart 2018 een wpb kwam.
Toen pv (van 2012) verdubbeld en later nog eens de helft meer wat sinds 2018 elk jaar geld toe betekent :)
Later nog wat aan isolatie en kierdichting gedaan toen de L/W wp kwam en de airco's rust kregen.
Wat nog resteert is oud dubbelglas wat wellicht volgend jaar kan als de isde is verhoogd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
silverball schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:35:
Dat schreeuwt om een bierviltjesberekening :P, want met normale plaatsing en onderhoudskosten lijkt mij dat ietwat sterk.
TvanW schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:46:
[...]

Je hebt het kennelijk uitgerekend.
Zou je de berekening willen delen ?

Edit: al eerder gevraagd zie ik.
Mijn bierviltje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-OLW7BvbT8amUGm1h1bq5Dj0yU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/70y9TqccT72x97T7QsZbXX8j.jpg?f=user_large

De 12k heb ik in een offerte staan: Weheat WP, incl boiler, installatie en de hele reutemeteut.
Heb ook een offerte van 14k met LG spullen.
Kookplaat is maar een stelpost (incl meterkast veranderingen), zal niet voor iedereen nodig zijn.
Niet iedereen heeft zo'n laag gasverbruik natuurlijk, dus dat maakt mijn situatie "uniek".
Beleggen heb ik erg conservatief ingeschoten, als dat 8% blijkt zit je op 1000 verschil per jaar..
Wellicht dat de warmtepomp langer meegaat, maar daar durf ik nu geen aannames voor te doen, met 20 jaar gaat er 150 per maand af ofzo.
Onderhoud voor beiden is redelijk gelijkwaardig (volgens google, chatgpt), dus die neem ik niet mee.
Tweede ronde warmtepomp incl boiler zal wel goedkoper zijn (7000?), dus over 30-40 jaar zal het wellicht beter uitkomen.
Zolang de eerste warmtepomp 12-14k kost zit ik op een terugverdientijd die (veel) langer is dan de levensduur en loop ik beleggingsinkomsten mis.
Er moet voor mijn bierviltje nog 1/3e van de prijs af (of gas moet 2x zo duur worden) voordat het een beetje kan concurreren met beleggen.
En ja, beleggen neemt risico's met zich mee, investeren in gasloos ook. Ik ben dan misschien liever afhankelijk van de wereldeconomie dan onze overheid, Poetin, Trump, maar dat gaat offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je alles moet laten doen dan kost het idd veel.
Ik deed alles zelf (wpb en wp monoblock stellen weinig voor) maar ik heb wel de tijd genomen om alles uit te werken en naar mijn zin te installeren.
De wpb had toen bijna de kostprijs aan isde en je mocht hem zelf plaatsen, met de wp kan dat ook maar daar komt wat creatief boekhouden bij kijken waarna ik voor minder dan €2K klaar was incl. alle aanpassingen.
Merk daarbij op dat mijn inkomen minimaal is en bijv. €12K - €3K isde geen optie was geweest.
De wp verbruikt ongeveer wat de airco's deden (zelf geplaatst behalve de koelleidingen) maar nu verwarm ik de hele woning wat met de 2 airco's en 4 kamers niet (goed/snel) kon.
Zo bezien is de cop van de wp een stukje hoger en het comfort zeker.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mitsumark schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:54:
[...]

[...]

Mijn bierviltje.
[Afbeelding]

De 12k heb ik in een offerte staan: Weheat WP, incl boiler, installatie en de hele reutemeteut.
Kookplaat is maar een stelpost (incl meterkast veranderingen), zal niet voor iedereen nodig zijn.
Niet iedereen heeft zo'n laag gasverbruik natuurlijk, dus dat maakt mijn situatie "uniek".
Beleggen heb ik erg conservatief ingeschoten, als dat 8% blijkt zit je op 1000 verschil per jaar..
Wellicht dat de warmtepomp langer meegaat, maar daar durf ik nu geen aannames voor te doen, met 20 jaar gaat er 150 per maand af ofzo.
Onderhoud voor beiden is redelijk gelijkwaardig (volgens google, chatgpt), dus die neem ik niet mee.
Tweede ronde warmtepomp incl boiler zal wel goedkoper zijn (7000?), dus over 30-40 jaar zal het wellicht beter uitkomen.
Zolang de eerste warmtepomp 12-14k kost zit ik op een terugverdientijd die (veel) langer is dan de levensduur en loop ik beleggingsinkomsten mis.
Er moet voor mijn bierviltje nog 1/3e van de prijs af (of gas moet 2x zo duur worden) voordat het een beetje kan concurreren met beleggen.
En ja, beleggen neemt risico's met zich mee, investeren in gasloos ook. Ik ben dan misschien liever afhankelijk van de wereldeconomie dan onze overheid, Poetin, Trump, maar dat gaat offtopic.
450m3 gas ga je inderdaad niet terugverdienen, dan zou ik ook gewoon bij een cv ketel blijven.
Idem met woningen die niet op LTV kunnen (had ooit een stadsappartement uit 1890, prachtig maar niet geschikt voor een warmtepomp).

Als je mijn cijfers op je bierviltje invult kom je heel anders uit: 1900m3 gas vs 4000kWh stroom + 9360WP pv panelen :) (264m2 vrijstaand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:14:
Als je alles moet laten doen dan kost het idd veel.
Ik deed alles zelf (wpb en wp monoblock stellen weinig voor) maar ik heb wel de tijd genomen om alles uit te werken en naar mijn zin te installeren.
De wpb had toen bijna de kostprijs aan isde en je mocht hem zelf plaatsen, met de wp kan dat ook maar daar komt wat creatief boekhouden bij kijken waarna ik voor minder dan €2K klaar was incl. alle aanpassingen.
Merk daarbij op dat mijn inkomen minimaal is en bijv. €12K - €3K isde geen optie was geweest.
De wp verbruikt ongeveer wat de airco's deden (zelf geplaatst behalve de koelleidingen) maar nu verwarm ik de hele woning wat met de 2 airco's en 4 kamers niet (goed/snel) kon.
Zo bezien is de cop van de wp een stukje hoger en het comfort zeker.
Met die aanname (WP ~4k + ~1k installatie) was ik nu ook offertes gaan aanvragen (want ik hoef echt geen terugverdientijd van 5-7 jaar, 10-12 jaar is ook prima), maar toch behoorlijk koude kermis.
WPB had ik ook 50% goedkoper ingeschat, 2k ipv 3k en dan subsidie.
Comfort met WP schat ik lager in dan ketel, omdat ik waarschijnlijk toch ga proberen elektraprijzen en zonnepanelen te optimaliseren, terwijl ik juist de warme vloer om 8 uur 's ochtends zo lekker vind aanvoelen (maar beiden beter dan lucht-lucht inderdaad, al koelt/droogt die weer beter).
Daarnaast maakt de warmtepomp van de buren "herrie", waarmee de WAF momenteel ook zo goed als nul is.
Sport_Life schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:42:
[...]

450m3 gas ga je inderdaad niet terugverdienen, dan zou ik ook gewoon bij een cv ketel blijven.
Idem met woningen die niet op LTV kunnen (had ooit een stadsappartement uit 1890, prachtig maar niet geschikt voor een warmtepomp).

Als je mijn cijfers op je bierviltje invult kom je heel anders uit: 1900m3 gas vs 4000kWh stroom + 9360WP pv panelen :) (264m2 vrijstaand).
Klopt, met 1900m3 en 4000kWh kom ik juist op het tegenovergestelde (-500), als je dan met PV ook de gemiddelde kWh prijs een stuk lager kunt krijgen lijkt een WP een prima oplossing.
Die PV panelen heb ik nu echter een beetje hetzelfde mee, vooral onzekerheid.
Ik zou kunnen uitbreiden van 4000WP naar 9000WP, installatiekosten vallen me mee, maar volgens de energievergelijkers komt er dan bijna 1000 euro terugleverboete bij, dus dat schiet niet op (maandlasten van 120 naar 80, afgerond 500 per jaar winst, pakweg 10 jaar terugverdientijd). Echter, geen idee wat de toekomst brengen moge, dus ook hier kan ik imo beter beleggen met minder risico...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 02:01
mitsumark schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:54:
[...]

[...]

Mijn bierviltje.
[Afbeelding]

Als je maar 450m3 gas moet vervangen heb je meer dan genoeg aan een WeHeat Flint oid. 3200 EUR via CB inclusief subsidie en installatie. Gooi er een warmtepompboiler bij voor 2000 EUR, en je bent volledig van het gas af voor zo'n 6000 EUR.
Op de bierviltjes berekening kun je (naast beleggingsresultaten) ook de post 'waardevermeerdering van huis door energielabel' meenemen. Dan valt je berekening opeens dik de andere kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Nul_op_de_Meter schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:32:
[...]

Als je maar 450m3 gas moet vervangen heb je meer dan genoeg aan een WeHeat Flint oid. 3200 EUR via CB inclusief subsidie en installatie. Gooi er een warmtepompboiler bij voor 2000 EUR, en je bent volledig van het gas af voor zo'n 6000 EUR.
Op de bierviltjes berekening kun je (naast beleggingsresultaten) ook de post 'waardevermeerdering van huis door energielabel' meenemen. Dan valt je berekening opeens dik de andere kant op.
6000 is al beter dan 9000, echter de Flint 4kW wilden ze all-electric niet doen, de Sparrow 6kW is 3000 duurder (en inderdaad overkill).
Ben niet compleet afhankelijk van anderen, zou zelf een "ongeschikte" WP kunnen installeren als het echt moet, maar de moeite vs reward geeft me niet genoeg motivatie (heb nog wel andere klussen op het lijstje ook).
Waardevermeerdering huis zie ik toch anders dan beleggen, het is niet tastbaar, je kunt niet zomaar een deel cashen.
Ik ben ook niet van plan op korte termijn te verkopen en tegen de tijd dat dat misschien wel aan de orde is, is de WP wellicht alweer aan vervanging toe.
Over 5-10 jaar zijn WP's misschien wat goedkoper (relatief), en dan kun je je huis verkopen met een nieuwere/betere WP (en nóg beter label?).

Maagoed, het topic gaat niet alleen over mijn situatie.
Al mijn familie/vrienden met een (veel) hoger verbruik praat ik wel een warmtepomp en all-electric aan, al is het maar om minder afhankelijk te zijn van (geo)politiek. Als het financieel ook klopt kun je daar moeilijk spijt van krijgen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@mitsumark van welk gas- en elekta verbruik ben je uitgegaan ?

[ Voor 6% gewijzigd door TvanW op 05-12-2024 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
TvanW schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:05:
@mitsumark van welk gas- en elekta verbruik ben je uitgegaan ?
450m3 gas vs 1100kWh voor WP, zie bierviltje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
mitsumark schreef op donderdag 5 december 2024 @ 00:16:
[...]
6000 is al beter dan 9000, echter de Flint 4kW wilden ze all-electric niet doen, de Sparrow 6kW is 3000 duurder (en inderdaad overkill).
Ben niet compleet afhankelijk van anderen, zou zelf een "ongeschikte" WP kunnen installeren als het echt moet, maar de moeite vs reward geeft me niet genoeg motivatie (heb nog wel andere klussen op het lijstje ook).
Waardevermeerdering huis zie ik toch anders dan beleggen, het is niet tastbaar, je kunt niet zomaar een deel cashen.
Ik ben ook niet van plan op korte termijn te verkopen en tegen de tijd dat dat misschien wel aan de orde is, is de WP wellicht alweer aan vervanging toe.
Over 5-10 jaar zijn WP's misschien wat goedkoper (relatief), en dan kun je je huis verkopen met een nieuwere/betere WP (en nóg beter label?).

Maagoed, het topic gaat niet alleen over mijn situatie.
Al mijn familie/vrienden met een (veel) hoger verbruik praat ik wel een warmtepomp en all-electric aan, al is het maar om minder afhankelijk te zijn van (geo)politiek. Als het financieel ook klopt kun je daar moeilijk spijt van krijgen imo.
De Flint is 6kW bij A7/W35. Je kunt een WPB laten installeren, nadat de Flint er staat. (Subsidie op de WPB zit in dezelfde range als installatiekosten, dus kom je nog steeds op 2K voor de WPB). Zelf wel even gas afdoppen en CV-ketel van de muur schroeven. Alternatief is de PompAO van DeWarmte. Die zit in dezelfde prijsklasse als de Flint.
De waardevermeerdering zit dan idd wel vast in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Nul_op_de_Meter schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:51:
[...]

De waardevermeerdering zit dan idd wel vast in je huis.
Waardevermeerdering wil ik overigens wel een keer concrete data van zien, genoeg mensen die expliciet naar een huis met gas zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Met 450m3 verbruik word het wel lastig. Voor vrienden ook al een uitgezocht die rond de 1000m3 gebruiken, en daar werd het puur financieel gezien al lastig te verantwoorden, ook al zouden we het zelf doen met een warmtepompboiler en een monoblock zelf plaatsen.

Wat ik wel raar vind is dat je aan de ene kant wel rentederving/beleggingen meerekent (op zich terecht), maar aan de andere kant niet meeneemt dat je het geld kunt lenen (hypotheek ophogen voor duurzaamheidsmaatregelen, of een lening van de gemeente). En dat je energiekosten elk jaar lager zijn. Zet dat eens per jaar, voor 15 jaar in een tabelletje, en je komt ongetwijfeld beter uit dan alleen beleggen. Immer is én besparen, én een iets hogere hypotheek, én alsnog kunnen beleggen, uiteindelijk de betere optie.

Even snel gekeken: als ik nu 10k extra leen bij m'n hypotheek, kost me dat 35 euro per maand netto. Terwijl de maandelijkse besparing op de energierekening zo'n 60 euro is. Beleggingen raak je dan niet aan, dus laat ik verder buiten beschouwing. Vergelijk energie via gaslicht: 3500kwh en 450m3 gas, of alleen 4600kwh stroom.

Pak ik die 25 euro per maand besparing, en ga ik die beleggen dan heb ik over 15 jaar zomaar 10.000 euro op m'n rekening staan. Die je niet hebt als je gas houd. Cijfertjes: 25 euro per maand, 3% jaarlijkse indexatie van de inleg, 8% rendement per jaar, 15 jaar looptijd. Reken je met gemiddelde van 12% per jaar rendement, zit je al op bijna 14k. Dus nu gas aanhouden is ook in jouw situatie eigenlijk geld weggooien. Ook als je, zoals anderen al aangaven, meeneemt dat je huis ook in waarde stijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door barbarbar op 05-12-2024 11:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
silverball schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:12:
[...]

Waardevermeerdering wil ik overigens wel een keer concrete data van zien, genoeg mensen die expliciet naar een huis met gas zoeken.
Je kunt een flink hogere hypotheek krijgen wanneer het huis een beter energielabel heeft. Dan kun je wel nagaan wat dat doet met de woningwaarde.
Zie ook deze bron: https://brainbay.nl/nieuw...0een%20energielabelsprong.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16
silverball schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:12:
[...]

Paar jaar geleden m’n huis verkocht; hoogste bod was precies m’n investering in warmtepomp en zonnepanelen hoger dan het tweede bod.

Kopers gaven aan dat de verduurzaming een van de redenen voor het bod was.

N=1 :)

Mensen die bewust een huis met gas zoeken zijn niet goed wijs:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
overhyped schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:18:
[...]

Paar jaar geleden m’n huis verkocht; hoogste bod was precies m’n investering in warmtepomp en zonnepanelen hoger dan het tweede bod.

Kopers gaven aan dat de verduurzaming een van de redenen voor het bod was.

N=1 :)

Mensen die bewust een huis met gas zoeken zijn niet goed wijs:)
Of hebben slechte ervaringen met warmtenetten/stadsverwarming en zoeken daarom op die manier ;)

Ik ken iemand die aan zo'n net vastzit, hij kan wel een warmtepomp neerzetten maar hij moet dan contractueel gezien de vaste aansluitkosten blijven betalen. Die zoekt voor zn nieuwe huis ook iets met een gasaansluiting :X

[ Voor 18% gewijzigd door Oogje op 05-12-2024 12:22 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Absoluut, ik heb wat dat betreft gewoon veel 'gekkies' om mij heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:03
Of gasloos met een L/L-WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Oogje schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:20:
[...]

Of hebben slechte ervaringen met warmtenetten/stadsverwarming en zoeken daarom op die manier ;)

Ik ken iemand die aan zo'n net vastzit, hij kan wel een warmtepomp neerzetten maar hij moet dan contractueel gezien de vaste aansluitkosten blijven betalen. Die zoekt voor zn nieuwe huis ook iets met een gasaansluiting :X
Fair point :) door onze ‘niet duurder dan’ onzin kan je beter op gas, dan op een warmtenet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Oogje schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:20:
[...]

Dat zijn geen mensen die een woning met een warmtepomp mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:53
[...]

Begrijp ik je goed dat je zegt dat je de kosten voor isolatie, vloerverwarming etc niet meerekent in jouw sommetje, want dit zijn comfort maatregelen?

Was die 1900m3 gas verbruik uit jouw sommetje dan pre-isolatie of post-isolatie? Want die 4000kWh zijn sowieso post-isolatie.

In het geval van pre-isolatie, dan vergelijk je denk ik toch appels met peren, zeker als je de kosten van isolatie zelf niet meeneemt in de som. Je had immers ook kunnen isoleren, maar geen warmtepomp kunnen nemen.

Eigenlijk moet je rekenen met een inschatting van het gasverbruik post-isolatie (ik snap dat dat lastig is) om een beter beeld van het sommetje te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Biggg schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:11:
[...]

Begrijp ik je goed dat je zegt dat je de kosten voor isolatie, vloerverwarming etc niet meerekent in jouw sommetje, want dit zijn comfort maatregelen?

Was die 1900m3 gas verbruik uit jouw sommetje dan pre-isolatie of post-isolatie? Want die 4000kWh zijn sowieso post-isolatie.

In het geval van pre-isolatie, dan vergelijk je denk ik toch appels met peren, zeker als je de kosten van isolatie zelf niet meeneemt in de som. Je had immers ook kunnen isoleren, maar geen warmtepomp kunnen nemen.

Eigenlijk moet je rekenen met een inschatting van het gasverbruik post-isolatie (ik snap dat dat lastig is) om een beter beeld van het sommetje te krijgen.
Natuurlijk neem je isolatie niet mee in je warmtepomp business case. Dat is altijd nuttig, en een losse technische maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Beide natuurlijk na de verbouwing (warmtepomp kwam een jaar later).
Vorige bewoners zaten op 2500m3 of zo met 2 personen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 05-12-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Nul_op_de_Meter schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:32:
[...]

Je moet je huis ooit nog wel kunnen verkopen hè, ik weet niet hoe zuinig er gestookt wordt; maar niet het hele huis flink kunnen opstoken lijkt mij een verborgen gebrek en niet volgens het bouwbesluit.
[...]

Vice versa ook, warmtepomp zonder (na)isoleren; dan rendeert de warmtepomp relatief gezien alleen maar beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:44
overhyped schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:02:
Natuurlijk neem je isolatie niet mee in je warmtepomp business case. Dat is altijd nuttig, en een losse technische maatregel.
Maar veel van de technische maatregelen gaan wel hand in hand. De isolatie bepaalt de warmtevraag, het afgiftesysteem moet het af kunnen geven op wenselijke temperatuur en de warmtepomp moet het kunnen leveren.

Dit was de renovatie van mijn woning afgelopen jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjpSwYuMrSMYaq67gMCBtjVbb_c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L4BtxdfirEsBdO8Mwzje2kEc.jpg?f=user_large

€27k voor warmtepomp en afgiftesysteem (gaat nog €2.850 ISDE vanaf)
€109k voor isolatie en gerelateerd (gaat nog €14k ISDE vanaf)
€10k voor zonnepanelen

Een vrijstaande woning van 210m2 waar sinds de bouw in 1976 nooit iets aan gedaan was. Geen idee wat het gasverbruik geweest zou zijn zonder deze meetregelen maar dat moet serieus geweest zijn. Nu is de komende jaren de energierekening nog negatief inclusief twee auto's, na einde salderen maar weer even zien.

Alsnog is terugverdienen puur op energiekosten wel echt iets van lange termijn, stel we nemen €5k/jaar uitegespaard aan (?) dan duurt het nog meer dan 25 jaar.

Maar, niets doen was hoe dan ook niet echt een optie. Met een gasketel, wat spouwmuurisolatie en nieuw glas in de bestaande kozijnen had het wel voor €50k minder gekund wellicht. Maar, dan had je in de komende decennia alsnog aan de slag gekund...

Wat mij betreft is het duidelijk dat de komende decennia zowel vastrecht als verbruik voor gas alleen maar duurder gaat worden; ook in verhouding met elektra.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 05-12-2024 16:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
assje schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:08:
[...]

Maar veel van de technische maatregelen gaan wel hand in hand. De isolatie bepaalt de warmtevraag, het afgiftesysteem moet het af kunnen geven op wenselijke temperatuur en de warmtepomp moet het kunnen leveren.

Dit was de renovatie van mijn woning afgelopen jaar:
[Afbeelding]

€27k voor warmtepomp en afgiftesysteem (gaat nog €2.850 ISDE vanaf)
€109k voor isolatie en gerelateerd (gaat nog €14k ISDE vanaf)
€10k voor zonnepanelen

Een vrijstaande woning van 210m2 waar sinds de bouw in 1976 nooit iets aan gedaan was. Geen idee wat het gasverbruik geweest zou zijn zonder deze meetregelen maar dat moet serieus geweest zijn. Nu is de komende jaren de energierekening nog negatief inclusief twee auto's, na einde salderen maar weer even zien.

Alsnog is terugverdienen puur op energiekosten wel echt iets van lange termijn, stel we nemen €5k/jaar uitegespaard aan (?) dan duurt het nog meer dan 25 jaar.

Maar, niets doen was hoe dan ook niet echt een optie. Met een gasketel, wat spouwmuurisolatie en nieuw glas in de bestaande kozijnen had het wel voor €50k minder gekund wellicht. Maar, dan had je in de komende decennia alsnog aan de slag gekund...

Wat mij betreft is het duidelijk dat de komende decennia zowel vastrecht als verbruik voor gas alleen maar duurder gaat worden; ook in verhouding met elektra.
Verduurzaming kost zeker geld, absoluut. Maar als je al in de TvT valkuil van gas versus all electric wil stappen dan is het enige eerlijke vergelijk gasverbruik na maatregelen VS Electra na maatregelen. Beter nog doe je dat gewoon niet en maak je het werk af door gas er uit te gooien :)

Wat veel mensen ook vergeten is dat veel verduurzaming gewoon het in stand houden van je huis is. Je moet nu eenmaal eens in de overal jaar grondig aan de slag.

[ Voor 4% gewijzigd door overhyped op 05-12-2024 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
overhyped schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:08:
[...]

Verduurzaming kost zeker geld, absoluut. Maar als je al in de TvT valkuil van gas versus all electric wil stappen dan is het enige eerlijke vergelijk gasverbruik na maatregelen VS Electra na maatregelen. Beter nog doe je dat gewoon niet en maak je het werk af door gas er uit te gooien :)

Wat veel mensen ook vergeten is dat veel verduurzaming gewoon het in stand houden van je huis is. Je moet nu eenmaal eens in de overal jaar grondig aan de slag.
Als je nu iets koopt en Vh gas gaat en een tvt wil berekenen dan moet je een glazen bol hebben.

Immers vullen mensen de huidige gasprijs in en dat geldt natuurlijk niet.
Met deze overheid is het gokken op een paard.

Mijn bedoeling vh topic is om erover na te denken om gas te behouden samen met Full Electric.
Voor die €300 per jaar zou ik graag nog een gas-backup behouden.
Maar daar hoef ik niet over na te denken want de gasaansluiting is al 5 jaar weg. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 05-12-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

silverball schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:46:
[...]

Je moet je huis ooit nog wel kunnen verkopen hè, ik weet niet hoe zuinig er gestookt wordt; maar niet het hele huis flink kunnen opstoken lijkt mij een verborgen gebrek en niet volgens het bouwbesluit.
Onzin er zijn genoeg huizen nog met gaskachels bijvoorbeeld. Zelfs milieu centraal adviseert om niet te stoken in ruimtes waar het niet hoeft.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
barbarbar schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:13:
[...]

Met 450m3 verbruik word het wel lastig. Voor vrienden ook al een uitgezocht die rond de 1000m3 gebruiken, en daar werd het puur financieel gezien al lastig te verantwoorden, ook al zouden we het zelf doen met een warmtepompboiler en een monoblock zelf plaatsen.

Wat ik wel raar vind is dat je aan de ene kant wel rentederving/beleggingen meerekent (op zich terecht), maar aan de andere kant niet meeneemt dat je het geld kunt lenen (hypotheek ophogen voor duurzaamheidsmaatregelen, of een lening van de gemeente). En dat je energiekosten elk jaar lager zijn. Zet dat eens per jaar, voor 15 jaar in een tabelletje, en je komt ongetwijfeld beter uit dan alleen beleggen. Immer is én besparen, én een iets hogere hypotheek, én alsnog kunnen beleggen, uiteindelijk de betere optie.

Even snel gekeken: als ik nu 10k extra leen bij m'n hypotheek, kost me dat 35 euro per maand netto. Terwijl de maandelijkse besparing op de energierekening zo'n 60 euro is. Beleggingen raak je dan niet aan, dus laat ik verder buiten beschouwing. Vergelijk energie via gaslicht: 3500kwh en 450m3 gas, of alleen 4600kwh stroom.

Pak ik die 25 euro per maand besparing, en ga ik die beleggen dan heb ik over 15 jaar zomaar 10.000 euro op m'n rekening staan. Die je niet hebt als je gas houd. Cijfertjes: 25 euro per maand, 3% jaarlijkse indexatie van de inleg, 8% rendement per jaar, 15 jaar looptijd. Reken je met gemiddelde van 12% per jaar rendement, zit je al op bijna 14k. Dus nu gas aanhouden is ook in jouw situatie eigenlijk geld weggooien. Ook als je, zoals anderen al aangaven, meeneemt dat je huis ook in waarde stijgt.
Kun je dat rekensommetje eens verder uittikken? Ik sluit niet uit dat het beter is, maar het het rendement van de lagere energierekening is niet zomaar beter dan 15-30 jaar lang 35 euro betalen.
Volgens mij vergeet je (deels) dat je die 10k ook moet afbetalen, weet niet of dat (deels) in die 35 euro zit?
Ik zal het voor mezelf ook nog eens narekenen incl de "duurzaamheidslening" en verschillende rendementen. Helaas zit ik bij Argenta verbonden aan een verplichtte externe adviseur wat ook weer geld kost.

Stijging waarde van het huis kost in principe alleen meer aan gemeentelijke belasting, van A naar A++? scheelt ook niet zoveel meer, 2,2% volgens de vorige link (en die kun je ook over 5 of 10 jaar een keer pakken, misschien wel gelijk naar A++++).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Persoonlijk zie ik het voordeel van een gasaansluiting niet, naast een all-electric WP systeem. Ik zie gas niet gauw goedkoper worden dan electriciteit en ook niet robuuster zijn m.b.t. uitval (je hebt toch altijd een elektrische vonk nodig). Heb zelf dan ook geen spijt van het verwijderen.

Misschien wel handig om ergens een haard te hebben om rotzooi in te branden als Poetin toch komt buurten. Schijnt sowieso al een populaire hobby te zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:31:
[...]

Als je nu iets koopt en Vh gas gaat en een tvt wil berekenen dan moet je een glazen bol hebben.

Immers vullen mensen de huidige gasprijs in en dat geldt natuurlijk niet.
Met deze overheid is het gokken op een paard.

Mijn bedoeling vh topic is om erover na te denken om gas te behouden samen met Full Electric.
Voor die €300 per jaar zou ik graag nog een gas-backup behouden.
Maar daar hoef ik niet over na te denken want de gasaansluiting is al 5 jaar weg. :+
In mijn ogen een totaal verkeerd uitgangspunt (waar je het topic mee starte) we moeten van had af, en laten we vooral niet mee gaan in populistisch geneuzel.

Klaar is klaar, we paardenstallen hebben we ook alleen nog voor de hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
@mitsumark Als je bij bijvoorbeeld bij berekenhet.nl bij "Hypotheek maandlasten berekenen" invult, kun je zien wat het voor jezelf betekend. Bij mij zou die 35 euro netto de hogere maandlast zijn, dus inclusief rente en aflossing over 30 jaar annuitair bij 4%. Als je energielabel er genoeg op vooruit gaat zijn er ook aanbieders die je dan een lagere rente rekenen over je hele hypotheek, dat kan soms zo uitkomen dat je maandlasten juist dalen door die warmtepomp te nemen.

Maar goed, dat licht inderdaad heel erg aan de hypotheek die je hebt en wat de voorwaarden voor verduurzamen zijn. Maar geeft wel aan dat er best opties zijn zonder dat je het hele bedrag direct kwijt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
overhyped schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:23:
[...]

In mijn ogen een totaal verkeerd uitgangspunt (waar je het topic mee starte) we moeten van had af, en laten we vooral niet mee gaan in populistisch geneuzel.

Klaar is klaar, we paardenstallen hebben we ook alleen nog voor de hobby.
Misschien is van het gas af (massaal dan) wel het populistische geneuzel.

Was beter geweest als er geen subsidies in de bestaande bouw was gegeven op warmtepompen.
Wel de verplichting bij nieuwbouw en op isolatie maatregelen.

Misschien een constructie dat als je warmteverlies voor isolatie X laag is per m2 dat je dan subsidie krijgt op een warmtepomp.

Dit was niet de juiste weg (samen met teveel pv panelen) de congestiekaart is nu voor bijna heel nl en elke provincie donkerrood.
En de bedrijven leiden eraan want die krijgen geen groen licht voor uitbreiding of nieuw locaties.

De bedrijven zijn de backbone van de NLse economie en die zal je imo altijd voorrang moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:32
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:29:
[...]

De bedrijven zijn de backbone van de NLse economie en die zal je imo altijd voorrang moeten geven.
Als woningen van het gas gaan kunnen bedrijven juist aan het gas blijven. Waterstof en groen gas zijn schaars, dus wil je dat vooral bij bedrijven krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
svenk91 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:33:
[...]

Als woningen van het gas gaan kunnen bedrijven juist aan het gas blijven. Waterstof en groen gas zijn schaars, dus wil je dat vooral bij bedrijven krijgen.
Gaat om elektra aansluitingen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
svenk91 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:33:
[...]

Precies dit. Zolang het efficiënter is om een m3 gas in een centrale te verbranden en er via een warmtepomp warmte van te maken: vol gas huizen van het gas, en zolang een woonwijk op een zonnige dag in de winter nog niet netto energie oplevert: verder met het opschalen van PV.

De rest is alleen maar geneuzel dat afleid van de echte geopolitieke, en klimaat problemen van fossiele brandstoffen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
Nee, het gaat om energie en waar dat het efficiënt ingezet kan worden. Decentrale verbranding van moleculen is dat doorgaans niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:29:
[...]

Misschien is van het gas af (massaal dan) wel het populistische geneuzel.

Was beter geweest als er geen subsidies in de bestaande bouw was gegeven op warmtepompen.
Wel de verplichting bij nieuwbouw en op isolatie maatregelen.
Als elektriciteit niet zoveel zwaarder belast zou zijn dan gas, dan waren de subsidies voor warmtepompen waarschijnlijk ook niet nodig geweest.

Volgend jaar is de energiebelasting op gas 70ct/m3. Dat is afgerond 7ct per kWh.
De energiebelasting op elektriciteit is volgend jaar nog altijd 12ct (bedragen inclusief BTW).
Hef dat verschil van 70% in de energiebelasting op en een warmtepomp is zonder subsidies nog aantrekkelijker dan dat het nu met subsidies is.

Enkele jaren geleden was dat verschil in belastingdruk tussen gas en elektriciteit nog veel groter. Afgelopen jaren is dat verschil al enigszins recht getrokken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik betwijfel zeer of warmtepompen de veroorzaker zijn van de huidige net congestie problemen; mits goed gedimensioneerd.

Leesvoer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22
#transitiespijt? xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
silverball schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:50:
[...]

Ik betwijfel zeer of warmtepompen de veroorzaker zijn van de huidige net congestie problemen; mits goed gedimensioneerd.

Leesvoer
PV panelen vooral en de electrische laadpalen aan huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Technician- schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:43:
[...]

Ik vermoed dat 's avonds de (snel)laadpalen i.c.m. inductiefornuizen de grootste piekbelasting
bij de afname van elektrisch vermogen (=netcongestie op laagspanningsnet) in sommige buurten veroorzaken.
Als dan de aantallen van deze apparaten (fors) toenemen en verder nog verwarmende airco's & wp's wat stroom gaan trekken . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Technician- schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:43:
[...]

Gelukkig heffen die elkaar op, met een beetje slimme sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

dunklefaser schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:11:
[...]

Ik vermoed dat 's avonds de (snel)laadpalen i.c.m. inductiefornuizen de grootste piekbelasting
bij de afname van elektrisch vermogen (=netcongestie op laagspanningsnet) in sommige buurten veroorzaken.
Als dan de aantallen van deze apparaten (fors) toenemen en verder nog verwarmende airco's & wp's wat stroom gaan trekken . . .
Kan de netbeheerder mooi de warmtepompen kort afschakelen middels dat contact dat daarvoor bedoeld is op de meeste nieuwe warmtepompen:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

silverball schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:58:
[...]

Kan de netbeheerder mooi de warmtepompen kort afschakelen middels dat contact dat daarvoor bedoeld is op de meeste nieuwe warmtepompen:)
Ik (als netbeheerder) zou dan eerder de laadpalen iets terug laten schakelen,
dit zet meer zoden aan de dijk en heeft vermoedelijk minder impact.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

dunklefaser schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:11:
[...]

Een warmtepomp heeft helemaal geen hoog piekvermogen in de praktijk.. Mits goed afgesteld en een moderne unit draait ie lange runs op 500-1000w bij koude temperaturen.
Pas ver onder het vriespunt neemt het vermogen toe, en bij -15 of kouder zal een electrisch element inspringen. Hoe vaak is het nou zo koud ?

Laadpaal is wel een stroomvreter , maar die kan weer makkelijk getimed worden, bijv op zonnige dagen met veel wind.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-12-2024 19:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Hier is onlangs in de buurt een laadpaal bijgekomen (22kW) en daar hangt een sticker op dat die dynamisch is. Het laden kan tijdelijk vertragen of stopgezet worden.

Eigenlijk is het een groot voordeel van elektriciteit dat je gemakkelijk de vraag kan sturen indien nodig, bij gas is het gewoon kraan open of dicht.

EV, boiler, warmtepomp,... ze hebben allemaal marge om hun vraag te sturen zonder aan comfort in te boeten.
Geen 100% maar toch pakweg 20% en dat in beide richtingen.

Hoe meer er geëlectrificeerd wordt hoe stabieler het totale totale systeem zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 14:27
Nou..mn lijkt me stug

volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hier bewust wel gasleiding ondanks dat ik niks verbruik.
Op dit moment is stroom goedkoop voor mij dankzij het salderen.
Verdwijnt straks het salderen dan gaat de stroom prijs flink omhoog voor in de winter waardoor juist weer voordelig kan zijn om met gas te verwarmen.

Gasaansluiting duur?
Gemiddeld krijg ik met een gas aansluiting een welkomskorting die 100 euro hoger is. Effectief betaal ik 150 euro per jaar voor mijn gasaansluiting .

Ga je woning verkopen? Daar bij wil ook negatief invloed hebben op de verkoop prijs wanneer er geen gas aansluiting aanwezig is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:20:
Verdwijnt straks het salderen dan gaat de stroom prijs flink omhoog voor in de winter waardoor juist weer voordelig kan zijn om met gas te verwarmen.

Gasaansluiting duur?
Gemiddeld krijg ik met een gas aansluiting een welkomskorting die 100 euro hoger is. Effectief betaal ik 150 euro per jaar voor mijn gasaansluiting .

Ga je woning verkopen? Daar bij wil ook negatief invloed hebben op de verkoop prijs wanneer er geen gas aansluiting aanwezig is.
Maar dan verwarm je waarschijnlijk met een airco.. Niet met een l/w warmtepomp.
Dan is geen gasaansluiting inderdaad nadelig bij verkoop.

De reden is heel simpel: een airco is niet comfortabel als hoofdverwarming.
Gasloos met een warmtepomp (l/w of w/w) is dat wel. En veel goedkoper in gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 08-12-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Er zijn ook mensen die naast de gasaansluiting voor de zekerheid (en gezelligheid)
de open haard pelletkachel aanhouden.
wp in hybride opstelling + houtkachel = best of three worlds (of toch niet?)
Je kan je maar beter verzekeren en alle bronnen aanboren.

P.S.: Hier full-electric (wp + wpb) - zonder gas, zonder houtstook.
Nog geen spijt - all-electric pas sinds 27 november.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 08-12-2024 09:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Sport_Life schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:27:
[...]

De reden is heel simpel: een airco is niet comfortabel als hoofdverwarming.
Gasloos met een warmtepomp (l/l of l/w) is dat wel. En veel goedkoper in gebruik.
Een airco is wel comfortabel als hoofdverwarming en gebruikt minder elektriciteit dan l/w.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sport_Life
Ik heb een W/L hybride warmtepomp.
Wel elektrische bijstook doordat dit een hybride systeem is wat goed werkt totdat de buitentemperatuur onder de 4 graden komt.
November heb ik 63kWh extra cop 1 elektrische bij verwarmt. Wel heb ik sinds kort zo ingeregeld dat nu 100% van de zonne-energie van september tot april wordt gebruikt om te verwarmen zodat ik in die periode niks teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:43:
@Sport_Life
Ik heb een W/L hybride warmtepomp.
Wel elektrische bijstook doordat dit een hybride systeem is wat goed werkt totdat de buitentemperatuur onder de 4 graden komt.
November heb ik 63kWh extra cop 1 elektrische bij verwarmt. Wel heb ik sinds kort zo ingeregeld dat nu 100% van de zonne-energie van september tot april wordt gebruikt om te verwarmen zodat ik in die periode niks teruglever.
Hoe is je sww dan?

Cop 1 zal minder efficiënt zijn dan een cv ketel denk ik, en de investering van een zwaardere warmtepomp loont waarschijnlijk ook niet in jouw geval. Tenzij je de huidige warmtepomp goed kunt verkopen.

Dan snap ik dat je gas blijft houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 08-12-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:20:
Denk je dat? Of heb je het uitgerekend?

Want als je het uit gaat rekenen is het sommetje vrij simpel:

Bij bijvoorbeeld Vattenvall kost de stroom die je in moet kopen nu 28 cent / kWh.
Met een warmtepomp haal je zeker een COP van 4 (hier zit ik tussen de 5 en 6).
Elke kWh thermisch kost je op elektriciteit dus minder dan 7 cent.

Voor gas betaal je nu zo'n € 1.35 per kuub. Met vloerverwarming haal je daar max 9 kWh warmte uit (met radiatoren nog minder). Dan kost elke thermische kWh je dus 15 cent.

Je ziet dat ook zonder saldering het verwarmen op elektriciteit (via een warmtepomp) nog zeker een factor 2 goedkoper is dan op gas. En bovendien bespaar je nog het vastrecht van die gasaansluiting, plus de onderhoudskosten van de CV-ketel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste