Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wat lees ik nou. Ze kunnen straks jouw warmtepomp op afstand uitzetten om te voorkomen dat het netwerk overbelast raakt. Dat is dus voor mij nog een reden om voorlopig geen warmtepomp te nemen. Ten eerste kan ik het niet betalen. Volgens onze installateur kost een hybride systeem al €16.000 voor onze woning. Een full electric systeem is nog veel duurder en werkt niet goed in onze woning. Als de salderingsregeling wordt afgeschaft zit ik bovendien met een hele hoge elektriciteitsrekening, ondanks dat we zonnepanelen hebben. Maar het uitzetten op afstand van een warmtepomp slaat werkelijk alles. Het begint echt een chaos te worden de hele energietransitie. Voorlopig doe ik niet meer mee. Gewoon lekker wat gas stoken en als het koud is de houtkachel aan.
Idioot hoe hoog de kosten voor een warmtepomp nog steeds worden ingeschat trouwens. Dat hele nujij draadje werpt men met 20k + prijzen en ook mijn installateur begon over de 20k, blijkbaar the magic number om mensen van een warmtepomp weg te jagen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
silverball schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Idioot hoe hoog de kosten voor een warmtepomp nog steeds worden ingeschat trouwens. Dat hele nujij draadje werpt men met 20k + prijzen en ook mijn installateur begon over de 20k, blijkbaar the magic number om mensen van een warmtepomp weg te jagen.
Tja hangt ook wel erg van de situatie af natuurlijk.

Ik heb hier nog een offerte liggen van 11k voor vloerverwarming.
Dat is dan inclusief plaatsen en een vulmassa.
1500 meter buis in de vloer, verdelers etc.
Dan nog een leuke Panasonic plus een 270l wpb.
Dan gaat het al hard.
Komt dan nog wel een paar K subsidie voor terug.
Is niet voor mezelf overigens. Dus daar komt ook nog wat arbeid en klein materiaal bij is ook snel een paar K

Daar tegenover hier lag al vloerverwarming.
Wp min de subsidie was gratis
Wpb was min de subsidie 1500
Buffervat 1000 liter ivm met de combi houtcv was 850
Kleinmateriaal ca 1000
Inductie fornuis was 2500 die vond ik het meest pijn doen eigenlijk om van het laatste gas af te komen..
Maar goed dan ben je voor een kleine 6K all electric en gasvrij.

Zonnepanelen is/was hier een doorgroeiend project ooit 11 jaar terug begonnen met de eerste panelen en de opbrengst voor een groot deel weer geïnvesteerd in uitbreiding van het zonnepark.
Inmiddels is dat ook wel klaar.

Zonder kennis van zaken wordt je vaak wel hard genaaid voor alleen een wp...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Technician- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:21:
[...]

De politiek wordt inmiddels ook wakker en de netbeheerders beginnen al de altijd leuke optie “paniekzaaien” in te zetten om geld los te peuteren.
https://www.nu.nl/klimaat...linke-ingrepen-nodig.html

En onwetende burgers gaan dan roeptoeteren:
(De topreactie op Nu.nl)

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZq-SJVhbUUAZGvOmsM9LG9BQE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/izdkQhMcpIBpAWJWYRrwahCU.gif?f=user_large

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Ronald.42 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:23:
[...]

Tja hangt ook wel erg van de situatie af natuurlijk.
Dat snap ik wel, maar ik heb al 2x voor mijn '81 rijtjeshuis van 89m2 met na isolatie bedragen gehoord van "meer dan twintig duizend euro, meneer".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
silverball schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Dat snap ik wel, maar ik heb al 2x voor mijn '81 rijtjeshuis van 89m2 met na isolatie bedragen gehoord van "meer dan twintig duizend euro, meneer".
Het is wat offtopic hier..
Maar heb je vloerverwarming ?
Heb je radiatoren?
Wat is je gasverbruik zonder warm water en koken die laatste is typisch tussen de 2 en 3 m3 per maand dus te verwaarlozen.
Heb je ruimte buiten voor een monoblock?

Vermoedelijk heb je één en andere zelf ook al bedacht gezien je hier op got rondzwerft.
Durf je het zelf? Dat leverd de grootste korting op.
Kan zelfs zo zijn dat als.je het zelf zonder subsidie doet je alsnog vele malen goedkoper uit kunt komen.
En anders zijn er wel sluipwegen om subsidie te krijgen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Hier voor €3000,- een standaard installatie.
https://www.aircoshopolde...subsidie-klaar-opgeleverd

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 14:05
Das zonder de warmtepomp zelf hè? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
https://www.nu.nl/290603/...erland-overvol-raakt.html

Als NU.nl explainer filmpjes gaat maken dan is de sjit aan hoor :9

Sorry voor dit topic, denk dat ze gewoon meegelezen hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 22-01-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-06 11:13
[...]

Hier ook. Alles is al vloerverwarming. Als er al een installateur reageert krijg ik een quote van 15/16k. Ok doei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Ook de Telegraaf en een zelfbenoemd energie expert waken op uit de winterslaap.
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Dit stond ook al letterlijk in dit topic paar weken terug.
kabel
Voor meer groei moet de overheid het netwerk verder uitbreiden. Volgens berekeningen van Netbeheer Nederland moeten komende jaren nog tussen de 37.000 en 54.000 extra elektriciteitshuisjes worden bijgebouwd. De bodem gaat overal open om nog eens 105.000 kilometer aan kabels neer te leggen. ’Minstens twee keer de aarde rond’, zo schetst het ministerie de omvang van de klus.

[ Voor 49% gewijzigd door Technician- op 22-01-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Technician- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:10:
https://www.nu.nl/290603/...erland-overvol-raakt.html

Als NU.nl explainer filmpjes gaat maken dan is de sjit aan hoor :9

Sorry voor dit topic, denk dat ze gewoon meegelezen hebben.
Denk nou niet dat je alle wijsheid in huis hebt, maar beter opletten cq. goed lezen: Het filmpje werd gepubliceerd op 16 december 2021 om 14:54

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
yingli405 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:37:
[...]

Denk nou niet dat je alle wijsheid in huis hebt, maar beter opletten cq. goed lezen: Het filmpje is Gepubliceerd op 16 december 2021 om 14:54
Fuck ja, deze stond direct onder het rapport Jetten bericht. Excuseer.

Anyways had ik wel een scherpe vooruitziende blik met dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 22-01-2024 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

Ronald.42 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Het is wat offtopic hier..
Maar heb je vloerverwarming ?
Heb je radiatoren?
Wat is je gasverbruik zonder warm water en koken die laatste is typisch tussen de 2 en 3 m3 per maand dus te verwaarlozen.
Heb je ruimte buiten voor een monoblock?

Vermoedelijk heb je één en andere zelf ook al bedacht gezien je hier op got rondzwerft.
Durf je het zelf? Dat leverd de grootste korting op.
Kan zelfs zo zijn dat als.je het zelf zonder subsidie doet je alsnog vele malen goedkoper uit kunt komen.
En anders zijn er wel sluipwegen om subsidie te krijgen.
Ja door de kosten ga ik zelf een monoblock neerzetten van de zomer. Vloerverwarming frezer komt aankomende lente ivm geringe afgifte capaciteit en comfort verbetering, boiler staat al klaar.

Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Technician- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:40:
[...]

Fuck ja, deze stond direct onder het rapport Jetten bericht. Excuseer.

Anyways had ik wel een scherpe vooruitziende blik met dit topic.
Iets met klok & klepel....

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

silverball schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 00:00:
[...]

Ja door de kosten ga ik zelf een monoblock neerzetten van de zomer. Vloerverwarming frezer komt aankomende lente ivm geringe afgifte capaciteit en comfort verbetering, boiler staat al klaar.

Dank :)
Feit is gewoon dat de mensen op Tweakers niet de maatstaf zijn. Henk & Ingrid zijn dat wel en die komen wel dat soort bedragen tegen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
backupdevice schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:26:
[...]

Feit is gewoon dat de mensen op Tweakers niet de maatstaf zijn. Henk & Ingrid zijn dat wel en die komen wel dat soort bedragen tegen.
Klopt, maar Henk en Ingrid krijgen ook offertes voor oplossingen die niet geschikt zijn. Vloerverwarming met een mengverdeler aan een warmtepomp, HR++ glas in nieuwe kunststof kozijnen, dat soort werk.

Collega is bezig met het verbouwen van zijn eerste jaren 60 huis. Veel te duur gekocht. Vervolgens bij een aannemer uit het dorp een offerte opvragen en direct tekenen zonder te vergelijken. Vloerverwarming erin met buizen over het zand in de kruipruimte, nieuwe houten kozijnen met HR++ 1.1 glas in de woonkamer, CV ketel en wat leidingwerk "voor ongeveer 4000 euro moet dat wel lukken" erin, werd een factuur van 5000 euro en dan hebben ze de oude rookgasafvoer niet eens vervangen en niks gebeugeld.

Aannemers zijn blij met lui zoals m'n collega. Die hoeven ook niet beter want het geld komt toch wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

_JGC_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Klopt, maar Henk en Ingrid krijgen ook offertes voor oplossingen die niet geschikt zijn. Vloerverwarming met een mengverdeler aan een warmtepomp, HR++ glas in nieuwe kunststof kozijnen, dat soort werk.

Collega is bezig met het verbouwen van zijn eerste jaren 60 huis. Veel te duur gekocht. Vervolgens bij een aannemer uit het dorp een offerte opvragen en direct tekenen zonder te vergelijken. Vloerverwarming erin met buizen over het zand in de kruipruimte, nieuwe houten kozijnen met HR++ 1.1 glas in de woonkamer, CV ketel en wat leidingwerk "voor ongeveer 4000 euro moet dat wel lukken" erin, werd een factuur van 5000 euro en dan hebben ze de oude rookgasafvoer niet eens vervangen en niks gebeugeld.

Aannemers zijn blij met lui zoals m'n collega. Die hoeven ook niet beter want het geld komt toch wel.
Juist. vandaar ook mijn pleidooi om gewoon eerst de gehele keten op orde te hebben, ipv hoe het nu gaat.

Want nogmaals, jij bent niet de norm. Jouw collega en zijn aannemers zijn de norm.

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 23-01-2024 09:49 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
_JGC_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb een aannemer uit het dorp gebeld (maar had wel vergelijking) en die heeft alles precies en netjes uitgevoerd en voor de afgesproken prijs.
Zo kun je overal wel op klagen, de ene tandarts maakt overbodige röntgen en verwijdert geen plak. De ander wel. Of je bent mondig en zegt: verwijder plak geen foto.

De hele beroepsgroep komt er wel een beetje zuur door hier. En weet je, ze verdienen het ook gewoon. Als ze nu een leuke boterham verdienen met elke ochtend om 6:30 op en de hele dag bezig gun ik ze dat 10x meer dan een kantoorklerk die effectief 2,8u werkt op een werkdag.

Mijn buurman kon in de bouwcrisis kiezen: der uit of de reisvergoeding inleveren en 2 jaar lang een project doen op 200+km.
‘s ochtends om 5:15 hoorde ik hem vertrekken en ‘s avonds tegen 18:00 was die er weer. Heb hem nooit horen klagen. Maar deze gasten doen wel de nuttige dingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 23-01-2024 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Ik heb een aannemer uit het dorp gebeld (maar had wel vergelijking) en die heeft alles precies en netjes uitgevoerd en voor de afgesproken prijs.
Zo kun je overal wel op klagen, de ene tandarts maakt overbodige röntgen en verwijdert geen plak. De ander wel. Of je bent mondig en zegt: verwijder plak geen foto.

De hele beroepsgroep komt er wel een beetje zuur door hier. En weet je, ze verdienen het ook gewoon. Als ze nu een leuke boterham verdienen met elke ochtend om 6:30 op en de hele dag bezig gun ik ze dat 10x meer dan een kantoorklerk die effectief 2,8u werkt op een werkdag.

Mijn buurman kon in de bouwcrisis kiezen: der uit of de reisvergoeding inleveren en 2 jaar lang een project doen op 200+km.
‘s ochtends om 5:15 hoorde ik hem vertrekken en ‘s avonds tegen 18:00 was die er weer. Heb hem nooit horen klagen. Maar deze gasten doen wel de nuttige dingen.
Er zitten echt wel mensen tussen die wat kunnen en weten waar ze het over hebben. Alleen zal je die moeten zoeken en als je ze vindt hebben ze het waarschijnlijk veel te druk en mag je volgend jaar ergens mee in de planning.

Topics te over hier op GoT van dingen die verkeerd ontworpen of uitgevoerd zijn, zelfs in de nieuwbouw gebeurt het. Bij m'n collega zie ik het van dichtbij.

Klant van me zet kunststofkozijnen. Directeur gaat mee met de montageploeg en staat zelf te monteren. Standaard offerte is triple glas, hebben ze een rupswagentje voor. Vrachtwagen met kraan standaard mee op en klus is ie nu mee bezig. Die klant heeft z'n planning voor dit jaar al vol zitten.

Kijk je dan naar het topic waar offertes voor kunststofkozijnen voorbij komen, gebeurt het regelmatig dat klanten verteld wordt dat triple glas helemaal geen zin heeft. Puur omdat het bedrijf geen zin heeft om met dat spul te sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Nu online

silverball

_JGC_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Kijk je dan naar het topic waar offertes voor kunststofkozijnen voorbij komen, gebeurt het regelmatig dat klanten verteld wordt dat triple glas helemaal geen zin heeft. Puur omdat het bedrijf geen zin heeft om met dat spul te sjouwen.
Dat vertellen ze hier ook bij het energieloket, samen met de boodschap "koop nog snel een CV ketel voor 2025"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:40

BlueTooth76

Let the sun shine!

Technician- schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:05:
[mbr]Afgesplitst van Gas de deur uit doen: Gratis! [/]

Al was ik 3-4 jaar geleden heel blij dat ik gratis van gas af kon, denk ik nu dat dit eigenlijk een fout is geweest en het heel slecht is voor nl wanneer dit massaal gebeurt.
Het is juist goed voor Nederland. Er zijn wel hindernissen te overwinnen omdat het stroomnet behoorlijk wat achterstallig onderhoud nodig heeft maar uiteindelijk is dat een investering in de toekomst.

Eenmaal over op all-electric met auto's en huishoudens hoef je niet meer terug naar wat anders, dus die investering is blijvend lonend.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Waarschijnlijk geen fuck te maken met particulieren maar het is wel vaak raak laatste tijd.
https://www.liander.nl/ni...w-stroomstoring-amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Flinke discussies in de reacties over Energy Hubs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04
Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:43:
Waarschijnlijk geen fuck te maken met particulieren maar het is wel vaak raak laatste tijd.
https://www.liander.nl/ni...w-stroomstoring-amsterdam
Klopt, had er niets mee te maken:
https://nos.nl/artikel/25...eer-en-kapotte-verwarming
Liander wijt stroomstoringen Amsterdam aan weer en kapotte verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de "verwarming" was niet stuk maar de airco/droger. of het moet een hele oude zijn die nog niet airco "nodig heeft" ivm de capaciteit.

[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 28-01-2024 10:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 22:33
De meerwaarde van triple glas ten opzichte van hr++ glas is wel erg beperkt hoor. Voor ons nieuwbouwhuis hebben we het laten doorrekenen (en zelf ook nog eens). Op jaarbasis zouden we met triple glas ongeveer 400kwh aan stroom voor de warmtepomp besparen, ten opzichte van hr++. Dus zeg maar wat één à twee zonnepanelen opbrengen, die nog nog niet eens 100 euro per stuk kosten. De meerkosten van overal triple glas in ipv hr++ is op het hele huis rond de 4000 euro. We hebben nu triple glas overal in huis, en de hoeveelheid lichtinval is een stuk minder dan bij hr++ glas. Dus in het nieuwe huis komt gewoon hr++ dubbelglas, en twee extra zonnepanelen. Je kunt dat geld veel beter in dak- en muurisolatie en zonnepanelen steken, dat levert veel meer op.

Als je bestaande kozijnen die verder nog goed zijn, moet gaan vervangen, zou ik nooit triple glas gaan doen. Dat is gewoon je geld weggooien. De aannemers die hr++ adviseren ipv triple glas snap ik echt wel. De enige reden waarom we triple glas zouden willen is omdat het geluid nog wat beter dempt.

De genoemde besparing van 400kwh is ook nog op basis van het hele huis op 21 graden houden. Terwijl we de slaapkamers, berging e.d. veel lager zetten, en alleen op 21 graden verwarmen als we er echt zitten. Dus de totale besparing zal uiteindelijk nog minder zijn, waarschijnlijk eerder rond de 200kwh. Daar leg ik liever een extra zonnepaneel voor neer die 85 euro kost, ipv 4000 euro extra uit te gaan geven voor triple glas.

Ga je het extra verbruik van meer verlichting, meer koeling in de zomer en de koelkast/vriezer die harder moeten werken door de hogere temp in huis meerekenen, dan zou je nog wel eens op 0 verschil kunnen uitkomen tussen hr++ of triple glas. Als je bij ons triple vervangt door hr++, en verder niks veranderd, denk ik dat het totale energieverbruik op een jaar vrijwel niks scheelt.

[ Voor 27% gewijzigd door barbarbar op 29-01-2024 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

barbarbar schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:58:
De meerwaarde van triple glas ten opzichte van hr++ glas is wel erg beperkt hoor. Voor ons nieuwbouwhuis hebben we het laten doorrekenen (en zelf ook nog eens). Op jaarbasis zouden we met triple glas ongeveer 400kwh aan stroom voor de warmtepomp besparen, ten opzichte van hr++. Dus zeg maar wat één à twee zonnepanelen opbrengen, die nog nog niet eens 100 euro per stuk kosten. De meerkosten van overal triple glas in ipv hr++ is op het hele huis rond de 4000 euro. We hebben nu triple glas overal in huis, en de hoeveelheid lichtinval is een stuk minder dan bij hr++ glas. Dus in het nieuwe huis komt gewoon hr++ dubbelglas, en twee extra zonnepanelen. Je kunt dat geld veel beter in dak- en muurisolatie en zonnepanelen steken, dat levert veel meer op.

Als je bestaande kozijnen die verder nog goed zijn, moet gaan vervangen, zou ik nooit triple glas gaan doen. Dat is gewoon je geld weggooien. De aannemers die hr++ adviseren ipv triple glas snap ik echt wel. De enige reden waarom we triple glas zouden willen is omdat het geluid nog wat beter dempt.
Mij scheelt het €25,- per m2 van HR++ naar triple glas, stuk minder dan die €4000,- van jou.
Voor die €4000,- heb ik glas en kozijnen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

De genoemde besparing van 400kwh is ook nog op basis van het hele huis op 21 graden houden. Terwijl we de slaapkamers, berging e.d. veel lager zetten, en alleen op 21 graden verwarmen als we er echt zitten. Dus de totale besparing zal uiteindelijk nog minder zijn, waarschijnlijk eerder rond de 200kwh. Daar leg ik liever een extra zonnepaneel voor neer die 85 euro kost, ipv 4000 euro extra uit te gaan geven voor triple glas.
ik heb triple hoofdzakelijk vanweg het geluid, dikste wat ik kon krijgen was 10-12-4-12-6 (dus totaal 2cm aan glas) en er kan ook inderdaad buiten een ratelende diesel staan en binnen merk je er niks van. helemaal met de rolluiken dicht. vrouw kan ook doorslapen als ze uit de nachtdienst komt en niet tegen het plavond aan zit als er een scooter met open uitlaat langs komt zeilen.

de katten vinden het ook gezegend want die slapen tegen het glas aan in de winter want het glas voelt gewoon "warm" aan ondanks dat er ijs op de ramen zit buiten.

ik deed de installatie zelf, dan valt het hard mee qua meerkosten maar dat is niet iedereen weggelegd.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 28-01-2024 11:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:32

dunklefaser

Point Of KnowReturn

OT: Voor de energetische winst/verliesrekening van alle glassoorten en hemelsrichtingen
kan ik mijn bijdrage van 2018 adviseren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
dunklefaser schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:07:
OT: Voor de energetische winst/verliesrekening van alle glassoorten en hemelsrichtingen
kan ik mijn bijdrage van 2018 adviseren.
Daar mee rekenen, zou voor ons nieuwbouwhuis een verschil zijn van ~320kwh bij scop van 4,5. Dus verschil tussen hr++ en triple glas, u waarde 1,1 vs 0,7. Bijna precies waar we zelf al op uit kwamen. Goed om het op een andere manier nog een bevestigd te zien.

De 4000 euro die ik noemde is voor ons ook dat we alles in zwaardere uitvoering moeten doen, dus ook de buitendeuren, schuifpui e.d. En dat zijn niet dingen die we zelf zomaar goedkoper kunnen doen, de meeste kosten zitten in het glas zelf. Ook zit er op nieuwbouw geen subsidie, dus dat is voor ons geen afweging. En met hr++ erin hebben we nog steeds het hoogste energielabel (A++++), dus ook dat is geen overweging.

De kosten van triple glas zouden voor ons ongeveer 50 euro per m2 meer zijn, maal 50m2. Dus 2500 euro aan extra laag glas, en de rest in zwaardere uitvoering van kozijnen en deuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Maar dat extra zonnepaneel levert in de zomer op terwijl je de besparing juist in de winter haalt. Zonder saldering heeft dat geen zin meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
eLScha schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Maar dat extra zonnepaneel levert in de zomer op terwijl je de besparing juist in de winter haalt. Zonder saldering heeft dat geen zin meer.
Met een gemiddelde prijs van 36c per kwh, kan alsnog makkelijk uit. € 144,- euro per jaar aan extra kosten, kan ik 27 jaar de hogere rekening mee betalen. Of, als je die bespaarde 4000 euro belegd kun je er oneindig je hogere rekening mee betalen, het is 3,6% van je belegde geld. Wetende dat je gemiddelde rendement 7% is na inflatie, word het nog meer waard ook.

Komt bij dat het salderen natuurlijk wel gewoon bestaat. Ook al wordt het afgeschaft, de stroom van je eigen panelen is nog steeds veel goedkoper dan die stroom moeten inkopen. Of anders gezegd: voor 4000 euro kan ik ~40 extra panelen neerleggen. Daarmee redt ik het echt wel om het energieverbruik ook in de winter op te vangen. En die overige 14.000kwh wordt vast nog wel iets voor betaald. Ook al is het maar een cent, heb ik alsnog 144 euro paar jaar winst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
barbarbar schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Met een gemiddelde prijs van 36c per kwh, kan alsnog makkelijk uit. € 144,- euro per jaar aan extra kosten, kan ik 27 jaar de hogere rekening mee betalen. Of, als je die bespaarde 4000 euro belegd kun je er oneindig je hogere rekening mee betalen, het is 3,6% van je belegde geld. Wetende dat je gemiddelde rendement 7% is na inflatie, word het nog meer waard ook.

Komt bij dat het salderen natuurlijk wel gewoon bestaat. Ook al wordt het afgeschaft, de stroom van je eigen panelen is nog steeds veel goedkoper dan die stroom moeten inkopen. Of anders gezegd: voor 4000 euro kan ik ~40 extra panelen neerleggen. Daarmee redt ik het echt wel om het energieverbruik ook in de winter op te vangen. En die overige 14.000kwh wordt vast nog wel iets voor betaald. Ook al is het maar een cent, heb ik alsnog 144 euro paar jaar winst.
Ik snap dat je het wel recht kunt rekenen via andere manieren, maar het simpele feit dat je er wel een paneeltje bijlegt om je extra winterverbruik te compenseren gaat niet op. Je kunt net zo goed die paneeltjes niet neerleggen, heb je nog 200 euro extra bespaard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dit soort artikelen helpen ook niet: https://www.ad.nl/rotterd...-gas-maar-terug~a51bd0be/

"Premium" artikel met 0 diepgang. Tussen de regels door lees je wat wij al weten: vastrecht van stadsverwarming is idioot hoog, maar de gemiddelde lezer trekt die conclusie niet en denkt precies dat wat de kop zegt.

Overigens is dit dus waarom ik me inzet om zelf van het gas te gaan, ik wil geen warmtenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
eLScha schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Ik snap dat je het wel recht kunt rekenen via andere manieren, maar het simpele feit dat je er wel een paneeltje bijlegt om je extra winterverbruik te compenseren gaat niet op. Je kunt net zo goed die paneeltjes niet neerleggen, heb je nog 200 euro extra bespaard.
Je kunt 40 (!!!) extra panelen neerleggen als je wilt, daarmee heb je ook in de winter echt wel je extra verbruik gedekt. Sterker nog, met 10 panelen heb ik óók in de winter m'n verbruik gedekt. Komt bij dat verbruik op zich natuurlijk niet het probleem is. Als je voldoende geïsoleerd hebt om met een warmtepomp te verwarmen, mag die stroom best van de wind komen ipv de zon. Maar een windmolen plaatsen in onze tuin wordt niemand echt blij van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
barbarbar schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:10:
Je kunt 40 (!!!) extra panelen neerleggen als je wilt, daarmee heb je ook in de winter echt wel je extra verbruik gedekt. Sterker nog, met 10 panelen heb ik óók in de winter m'n verbruik gedekt. Komt bij dat verbruik op zich natuurlijk niet het probleem is. Als je voldoende geïsoleerd hebt om met een warmtepomp te verwarmen, mag die stroom best van de wind komen ipv de zon. Maar een windmolen plaatsen in onze tuin wordt niemand echt blij van.
Ehm, de gemiddelde Nederlander heeft op zijn dak echt niet de ruimte om even 40 panelen bij te leggen. Die is al lang blij als ie überhaupt ruimte heeft om er in totaal 20 kwijt te kunnen.
Bovendien zijn 40 panelen in de winter echt niet voldoende om het verbruik van een full-electric woning te dekken. Hier ligt al 14 kWp op het dak, en dat is in de donkere maanden lang niet genoeg, ik heb minimaal het drievoudige nodig.
Maar je kunt (bij vervanging van de kozijnen of bij nieuwbouw) wel in elke woning drievoudig glas toepassen.
Bovendien heb je drievoudig glas niet alleen voor de terugverdientijd, maar vooral ook voor het comfort. Je hebt met VVW immers geen radiatoren meer voor de ramen die de koudeval daar compenseren. Met drievoudig glas heb je heel die koudeval niet meer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

_JGC_ schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:55:
Dit soort artikelen helpen ook niet: https://www.ad.nl/rotterd...-gas-maar-terug~a51bd0be/

"Premium" artikel met 0 diepgang. Tussen de regels door lees je wat wij al weten: vastrecht van stadsverwarming is idioot hoog, maar de gemiddelde lezer trekt die conclusie niet en denkt precies dat wat de kop zegt.

Overigens is dit dus waarom ik me inzet om zelf van het gas te gaan, ik wil geen warmtenet.
Woningbouwcorporatie Woonbron laat weten het ‘vervelend te vinden’ dat veel bewoners moeten bijbetalen voor de stookkosten. ,,Hierdoor komen mensen misschien in de problemen”, erkent een woordvoerder. Vrijdag stuurde de corporatie daarom een brief naar alle bewoners. ,,De prijs van energie is flink gestegen. We zien geen fouten, maar toch laten we een extra controle doen.”

Woonbron erkent ook dat de communicatie over de kosten van de stadsverwarming naar de bewoners beter had gemoeten. Bovendien denkt de corporatie dat het achteraf beter was geweest als de voorschotten hoger waren geweest.
Dit soort tenenkrommende reacties blijven het meest irritant :')

Maar goed die mensen weten ook niet beter :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Ehm, de gemiddelde Nederlander heeft op zijn dak echt niet de ruimte om even 40 panelen bij te leggen. Die is al lang blij als ie überhaupt ruimte heeft om er in totaal 20 kwijt te kunnen.
Bovendien zijn 40 panelen in de winter echt niet voldoende om het verbruik van een full-electric woning te dekken. Hier ligt al 14 kWp op het dak, en dat is in de donkere maanden lang niet genoeg, ik heb minimaal het drievoudige nodig.
Maar je kunt (bij vervanging van de kozijnen of bij nieuwbouw) wel in elke woning drievoudig glas toepassen.
Bovendien heb je drievoudig glas niet alleen voor de terugverdientijd, maar vooral ook voor het comfort. Je hebt met VVW immers geen radiatoren meer voor de ramen die de koudeval daar compenseren. Met drievoudig glas heb je heel die koudeval niet meer.
Ik begrijp het argument nooit waarom je met je zonnepanelen je energieverbruik moet dekken. We hebben over een paar maanden beiden (poging twee) een elektrische auto, moet ik die dan ook meetellen? Of het energieverbruik dat nodig was om het huis überhaupt te kunnen bouwen zoals de stenen bakken e.d.?

Voordeel van volledig elektrisch is dat je niet perse fossiel nodig bent voor de opwekking, en dat dus ook met andere bronnen kan. Waarom dat opeens met je eigen zonnepanelen moet ontgaat me helemaal. Dat komt waarschijnlijk door het salderen, want in de familie hoor ik dat argument ook keer op keer terugkomen. "Oh we doen geen warmtepomp, WANT dan moeten we ook extra zonnepanelen." Voor mij is het gewoon puur een financiële kwestie. Als ik in de winter met de wind kan verwarmen is dat toch prima?

De koudeval heb je inderdaad een goed punt. We plaatsen daarom op de slaapkamers ook ventilator convectoren, dus geen vloerverwarming. Het raam waar we beneden bij zitten komt een gordijn voor, en de schuifpui en andere ramen zitten we toch minimaal twee meter vanaf.

Voor ons was de belangrijkste reden voor hr++ ipv triple glas de lichtinval en het gewicht van de deuren en ramen. Omdat het extra verbruik gering is (vinden wij), vinden we dat belangrijker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:30
@barbarbar je vergeet misschien wel het belangrijkste argument om toch wél voor triple glas te gaan: wooncomfort.

Dat is iets wat geen terugverdientijd heeft, maar waar vrijwel iedereen die wat geld te besteden heeft echt bakken met geld aan uitgeeft. Als wooncomfort je niets kan schelen, dan kun je net zo goed die hele nieuwbouw aan je voorbij laten gaan en in het goedkoopste jaren 60 flatje gaan wonen wat je in jouw regio kunt vinden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
barbarbar schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Ik begrijp het argument nooit waarom je met je zonnepanelen je energieverbruik moet dekken. We hebben over een paar maanden beiden (poging twee) een elektrische auto, moet ik die dan ook meetellen? Of het energieverbruik dat nodig was om het huis überhaupt te kunnen bouwen zoals de stenen bakken e.d.?

Voordeel van volledig elektrisch is dat je niet perse fossiel nodig bent voor de opwekking, en dat dus ook met andere bronnen kan. Waarom dat opeens met je eigen zonnepanelen moet ontgaat me helemaal. Dat komt waarschijnlijk door het salderen, want in de familie hoor ik dat argument ook keer op keer terugkomen. "Oh we doen geen warmtepomp, WANT dan moeten we ook extra zonnepanelen." Voor mij is het gewoon puur een financiële kwestie. Als ik in de winter met de wind kan verwarmen is dat toch prima?

De koudeval heb je inderdaad een goed punt. We plaatsen daarom op de slaapkamers ook ventilator convectoren, dus geen vloerverwarming. Het raam waar we beneden bij zitten komt een gordijn voor, en de schuifpui en andere ramen zitten we toch minimaal twee meter vanaf.

Voor ons was de belangrijkste reden voor hr++ ipv triple glas de lichtinval en het gewicht van de deuren en ramen. Omdat het extra verbruik gering is (vinden wij), vinden we dat belangrijker.
Jaja dat moet.
En je moet opslaan in een paar mwh accu’s ingegraven in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
https://www.rtlnieuws.nl/...en-door-veranderende-weer

Liander: het komt door het weer.
Nee de zaken in het station waren niet voor elkaar, verwarming/ontvochtiging deed niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Ivow85 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:28:
@barbarbar je vergeet misschien wel het belangrijkste argument om toch wél voor triple glas te gaan: wooncomfort.

Dat is iets wat geen terugverdientijd heeft, maar waar vrijwel iedereen die wat geld te besteden heeft echt bakken met geld aan uitgeeft. Als wooncomfort je niets kan schelen, dan kun je net zo goed die hele nieuwbouw aan je voorbij laten gaan en in het goedkoopste jaren 60 flatje gaan wonen wat je in jouw regio kunt vinden.
Wooncomfort zeker mee eens. Maar om nou te stellen dat iedereen die geen triple glas heeft in een oncomfortabel huis woont is ook wat ver gezocht. We hebben nu juist overal triple glas, dus we we snappen best de voordelen. De vraag is wanneer iets comfortable genoeg is. En met familie die recent overal hr++ in heeft gezet met vloerverwarming, merken wij gewoon geen noemenswaardig verschil. En anderen plaatsen juist weer een open haard in hun nieuwe woning, omdat het gevoel van een warme plek in huis ontbreekt. En dat snap ik best, want ik mis zelf ook weleens een oude gaskachel of radiator om even bij te gaan staan. Daarom plaatsen we ook een ventilo convector in de woonkamer, heb je toch een plek om snel op te warmen zonder een open haard nodig te zijn.

Wellicht dat je het op allerkoudste dagen nog noemenswaardig merkt, maar de koude dagen worden steeds minder koud. Of de binnenkant van de ruit op de gemiddelde Nederlandse winterdag nou 18 of 18,5 graden is, dat merk je ook niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door barbarbar op 28-01-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-06 19:29
Technician- schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:22:
[...]

De vastrechtkosten worden almaar hoger nagelang meer mensen uitstappen.

Het is ook niet ondenkbaar dat er iets met het E net gebeurt waardoor meer dan 1000W afnemen niet meer kan en mensen graag weer terugwillen naar aardgas/groene gas mix. Dan ga je na ik verwacht pas betalen.

Ik zou nu helemaal niet zo snel het gas wegdoen.
Dan pakken we ons alternatief, de pelletkachel die de BG en 1e verdieping gemakkelijk warm houdt (bijna té gemakkelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door jellybrah op 28-01-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
jellybrah schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Dan pakken we ons alternatief, de pelletkachel die de BG en 1e verdieping gemakkelijk warm houdt (bijna té gemakkelijk)
Dat snap ik wel als individu, maar wat denk je dat er gebeurt als er een grote stroomstoring voor langere tijd is met de levering van pellets?

Mijn pleidooi gaat erom dat NL te snel gas eruit doet.
Je zou kunnen verplichten om in bestaande bouw (kosteloos) de gas aansluiting te laten zitten. En adviseren de cv te laten zitten voor storingen.
Kost niks meer, transitie kan gewoon doorgaan verder.

In België en Duitsland zijn ze druk bezig om huizen achteraf op het gasnet te krijgen. En wij gooien het er achterloos af en laten de leidingen in de grond rotten straks.

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 28-01-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Dat snap ik wel als individu, maar wat denk je dat er gebeurt als er een grote stroomstoring voor langere tijd is met de levering van pellets?

Je zou kunnen verplichten om in bestaande bouw (kosteloos) de gas aansluiting te laten zitten. En adviseren de cv te laten zitten voor storingen.

In België en Duitsland zijn ze druk bezig om huizen achteraf op het gasnet te krijgen. En wij gooien het er achterloos af en laten de leidingen in de grond rotten straks.
Wel een bijzondere "wat als" maar dat geldt natuurlijk overal voor zoals ook gas (de kraan dicht, tekorten).

Het is toch zo dat straks velen een hybride ketel hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:35
[...]

En je CV-ketel werkt wel met een stroomstoring?

Nee, de netbeheerders zijn alle leidingen eruit aan het trekken. Nu nog huis voor huis, die stoppen met gas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
jellybrah schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Wel een bijzondere "wat als" maar dat geldt natuurlijk overal voor zoals ook gas (de kraan dicht, tekorten).

Het is toch zo dat straks velen een hybride ketel hebben?
Geen bijzondere wat als. De kans is niet of maar wanneer dit voorkomt.
En de staat heeft een zorgplicht in deze. En onze backup is er al! Maar laten we weghalen.
Gewoon dom niet meer niet minder.
Omdat gas een “vies woordje” is geworden.

Trouwens die stroomstoringen gaan voorkomen door overbelasting.
Door een verordening uit te geven, bv bij dreigende tekorten om gas in te zetten voor verwarming of panelen uit te schakelen is meer ruimte in het net en kunnen stroomstoringen voorkomen worden zolang het net niet verzwaard is.

Eén tussen oplossing dus (nogmaals die wel al HEBBEN)

[ Voor 24% gewijzigd door Technician- op 28-01-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tja - de energietransitie doet pijn - en de warmtetransitie laat niemand koud.
Gaat dat niet ook geleidelijk? Ik bedoel het uitfaseren van fossiele brandstoffen.
Of is het: Van uitstel komt afstel 7(8)7 ? -

Maar ja - dan komen ook weer de bekende "argumenten O-) ":
NL moet niet weer proberen het beste jongetje van de klas te zijn.
Nederland is zo'n klein land en of wij nu op CO2 besparen of niet
zet geen zoden aan de dijk :Z . Idd de stijgende zeespiegel zal zich er niets van aantrekken :)F

Daarom z.s.m. gas verbruik minderen via hybride warmtepompen (minimaal!)
En isoleren, isoleren, isoleren en . . .

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 28-01-2024 14:35 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:33:
Tja - de energietransitie doet pijn - en de warmtetransitie laat niemand koud.
Gaat dat niet ook geleidelijk? Ik bedoel het uitfaseren van fossiele brandstoffen.
Of is het: Van uitstel komt afstel 7(8)7 ? -

Maar ja - dan komen ook weer de bekende "argumenten O-) ":
NL moet niet weer proberen het beste jongetje van de klas te zijn.
Nederland is zo'n klein land en of wij nu op CO2 besparen of niet
zet geen zoden aan de dijk :Z . Idd de stijgende zeespiegel zal zich er niets van aantrekken :)F

Daarom z.s.m. gas verbruik minderen via hybride warmtepompen (minimaal!)
En isoleren, isoleren, isoleren en . . .
Geen enkel argument om ook bij all electric gas erbij naast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Geen bijzondere wat als. De kans is niet of maar wanneer dit voorkomt.
En de staat heeft een zorgplicht in deze. En onze backup is er al! Maar laten we weghalen.
Gewoon dom niet meer niet minder.
Omdat gas een “vies woordje” is geworden.

Trouwens die stroomstoringen gaan voorkomen door overbelasting.
Door een verordening uit te geven, bv bij dreigende tekorten om gas in te zetten voor verwarming of panelen uit te schakelen is meer ruimte in het net en kunnen stroomstoringen voorkomen worden zolang het net niet verzwaard is.

Eén tussen oplossing dus (nogmaals die wel al HEBBEN)
de wat als van de aanvoer van pellets. Die stokt niet zomaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 18:55
barbarbar schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Reken je dan ook nog even de prijsstijging van elektra mee? Want voor je rendement reken je wel alles na met inflatie en een gemiddeld rendement maar je gaat wel uit van een elektraprijs van 36 cent ( gaat er aan voorbij dat er steeds meer economen zijn die denken dat we voor een laagconjuctuur/recessie staan en je +7% wel eens de komende jaren -7% kan zijn)

Die was 27 jaar geleden 8,7 cent.... oftewel 4 eurocent. Bij eenzelfde stijging (en heb niet het idee dat de vraag tussen 1997 en nu hoger is dan van 2024 tot 2051) heb je het over 3,24 per kwh in 2051. En ik verwacht dat dat veel hoger zal zijn maar stel dat dat de prijs is, dan heb je het over gemiddelde prijs van 1,79

Dan is je rekensom al anders :+ en IMHO is dat de meest optimistische situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 28-01-2024 14:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]
https://www.wattisduurzaa...ardgasketel-in-duitsland/

Zo druk zijn ze daar niet meer mee. Inmiddels zijn ze wakker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Waah schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Reken je dan ook nog even de prijsstijging van elektra mee? Want voor je rendement reken je wel alles na met inflatie en een gemiddeld rendement maar je gaat wel uit van een elektraprijs van 36 cent ( gaat er aan voorbij dat er steeds meer economen zijn die denken dat we voor een laagconjuctuur/recessie staan en je +7% wel eens de komende jaren -7% kan zijn)

Die was 27 jaar geleden 8,7 cent.... oftewel 4 eurocent. Bij eenzelfde stijging (en heb niet het idee dat de vraag tussen 1997 en nu hoger is dan van 2024 tot 2051) heb je het over 3,24 per kwh in 2051. En ik verwacht dat dat veel hoger zal zijn maar stel dat dat de prijs is, dan heb je het over gemiddelde prijs van 1,79

Dan is je rekensom al anders :+ en IMHO is dat de meest optimistische situatie.
Als je 4% neemt van je beleggingen, kun je die elk jaar met inflatie corrigeren en dat houd je minimaal 30 jaar vol, met 95%+ kans dat je vermogen in die tussentijd gewoon groeit want het gemiddelde is eerder 7% dan 4%. Dus ja, als je 4000 euro belegd kun je daar 160 euro per jaar uithalen voor je hogere energiekosten. En elk jaar de inflatie compenseren. En je eindigt met 95% zekerheid met een flink groter vermogen dan waar je mee begon. En je bent met de huidige energieprijzen, en een praktijkverschil van 200 à 300kwh per jaar met triple of hr++ glas, bij lange na geen 160 euro per jaar extra kwijt.

Is misschien ook een praktijk vs theorie ding. We hebben nu zelf triple glas, en een energieneutraal huis. We merken ook dat het in de zomer veel te warm blijft in huis. Dus we hoeven in ons volgende huis de isolatie zeker niet beter te hebben dan we nu al hebben. Sterker nog, in het volgende huis komt in elke kamer een airco dmv convectoren die op de warmtepomp zitten. De rest van Nederland komt er nog wel achter dat (te) veel isoleren in ons steeds warmer wordende landje ook niet zaligmakend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Hier ligt 2680Wp (6 panelen), dat doet op een dag als vandaag 1700W. Bij alleen daglicht doet het 100-200W.

Overigens is het lastig om verbruik en opwek op elkaar af te stellen. Ik heb per kwartier meterstanden, zelfs binnen een kwartier ben ik aan het salderen.

Ik heb straks op het hok nog ruimte voor 3480Wp (8 panelen), maar ik heb uiteindelijk alles op het zuiden liggen en net op het moment dat de opwek maximaal is heb ik diezelfde zon vol op de ramen staan en hoef ik niet te verwarmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:05
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Precies, die zijn er ook niet, geen valide in elk geval. Wel veel fomo en doemscenario’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Wat heb je aan gas als je het niet meer kan gebruiken?

Want niemand gaat vastrecht gas + ketel + ketelonderhoud betalen (€500/jaar) voor een huis wat prima all-electric draait.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ivow85 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:13:
[...]

Wat heb je aan gas als je het niet meer kan gebruiken?

Want niemand gaat vastrecht gas + ketel + ketelonderhoud betalen (€500/jaar) voor een huis wat prima all-electric draait.
Dan krijg je idd "Spijt van niet gasloos".
Maar ook met maar 100 m³ gas voor alleen warmwater is de kuub gas duur betaalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Jullie snappen het punt niet. De overheid moet toch miljarden uitgeven (eigenlijk wij als burgers)
Dan kan er ook gekozen worden voor het aanhouden van de gasleiding in de woning. Betaalt door de overheid.
Gewoon all electric subsidiëren maar verplichten dat er een gasbackup blijft. De infra ligt er al, in bestaande woningen (niet voor nieuwbouw).
En dan de WP stuurbaar maken door de netbeheerder (net als in Frankrijk) dit kan met een contact op de slimme meter daar zit al LoRa op.
Bij dreigende energieoverbelastingen kan dan overschakelt worden.

Dit gaat er voor zorgen dat veeeel meer huizen zonder te wachten op nieuw koper kunnen worden omgebouwd en zal de transitie versnellen.

Verbieden van gas of geen backup creëren zal vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:57
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ten eerste heb je dan 2 apparaten dus dubbele kosten en dubbele storingsgevoeligheid. Misschien wel 3 als je ook nog een losse WPB erbij hebt.
Ten tweede is de transitie helemaal niet vertraagd door een tekort aan koper of stroom in de woning maar door vele andere factoren. Denk aan technisch personeel en onderdelen.
De overheid zet overigens in nu op hybride en helemaal niet op een verbod op gas. Over 10 jaar hebben we nog grotendeels gas. Als je zelf aan de slag gaat is het wel wijs om gelijk all-electric te gaan maar dit is dus niet echt opgelegd vanuit de overheid.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jim423 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:57:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ten eerste heb je dan 2 apparaten dus dubbele kosten en dubbele storingsgevoeligheid. Misschien wel 3 als je ook nog een losse WPB erbij hebt.
Ten tweede is de transitie helemaal niet vertraagd door een tekort aan koper of stroom in de woning maar door vele andere factoren. Denk aan technisch personeel en onderdelen.
De overheid zet overigens in nu op hybride en helemaal niet op een verbod op gas. Over 10 jaar hebben we nog grotendeels gas. Als je zelf aan de slag gaat is het wel wijs om gelijk all-electric te gaan maar dit is dus niet echt opgelegd vanuit de overheid.
Toch zou het veel meer mogelijkheden geven als je (tijdelijk) kunt omschakelen met een infra, die je al hebt!
Verder als er een cv ketel staat als backup en haast nooit draait heb je daarvan geen last van storingsgevoeligheid / onderhoud / e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 28-01-2024 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

barbarbar schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:29:
[...]Is misschien ook een praktijk vs theorie ding. We hebben nu zelf triple glas, en een energieneutraal huis. We merken ook dat het in de zomer veel te warm blijft in huis. Dus we hoeven in ons volgende huis de isolatie zeker niet beter te hebben dan we nu al hebben. Sterker nog, in het volgende huis komt in elke kamer een airco dmv convectoren die op de warmtepomp zitten. De rest van Nederland komt er nog wel achter dat (te) veel isoleren in ons steeds warmer wordende landje ook niet zaligmakend is.
Barbarbar, kan je dit verklaren. Ik hoor dat verheel meer van mensen maar ik snap hier niks van.
Zelf heb ik woning op het zuiden met HR++ glas. HR++ glas houdt hier juist heel veel warmte tegen , en de warmte komt ook niet via de muren of dak binnen waardoor het hier koel juist koel blijft.
S'nachts de ramen tegen over elkaar open zetten en het is hier juist zomers heerlijk koel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Toch zou het veel meer mogelijkheden geven als je (tijdelijk) kunt omschakelen met een infra, die je al hebt!
Verder als er een cv ketel staat als backup en haast nooit draait heb je daarvan geen last van storingsgevoeligheid / onderhoud / e.d.
Ik heb een roestige stalen gasleiding door de kruipruimte. 46 jaar oud inmiddels. Buren hebben dat in hun huurhuis 10 jaar geleden al laten vervangen. Mijn gasketel is 14 jaar oud.

Stel ik zou volgend jaar van het gas gaan en over 5 jaar die ketel nodig hebben, wie garandeert mij dat mijn kruipruimte niet vol loopt met gas als ik de hoofdkraan opendraai? Wie garandeert dat die ketel na 5 jaar stilstaan zonder onderhoud nog een werkende pomp en dichte pakkingen heeft?

Ik ga die afgeschreven meuk niet aanhouden als backup. De netbeheerder gaat mij ook niet mijn leiding laten houden zonder daarvoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Anoniem: 91634 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Barbarbar, kan je dit verklaren. Ik hoor dat verheel meer van mensen maar ik snap hier niks van.
Zelf heb ik woning op het zuiden met HR++ glas. HR++ glas houdt hier juist heel veel warmte tegen , en de warmte komt ook niet via de muren of dak binnen waardoor het hier koel juist koel blijft.
S'nachts de ramen tegen over elkaar open zetten en het is hier juist zomers heerlijk koel.
Het hele huis is goed geïsoleerd, beter dan de beng norm. Op zich goed, maar betekend ook dat warmte niet weg wil. Dus begin lente warmt het op, en je krijgt het niet goed genoeg afgekoeld in de nacht. S'nachts ramen continu open maakt werkelijk 0,0 uit. Enige wat helpt is airco. Zonwering doet ook wel iets maar scheelt niet veel.

Ik gok dat de blinde muur van 10 meter en twee/drie verdiepingen op het zuiden een groot aandeel hieraan heeft. Uiteraard wel geïsoleerd maar geeft uiteindelijk gewoon de warmte af naar binnen. En die buitenmuur is 's ochtends nog warm...
Helpt ook niet mee dat we nu de boiler op zolder hebben staan. In de winter goed, maar in de zomer is die extra aan het verwarmen... Nieuwe huis komt die in de berging.

Dat het bij jou wel afkoelt komt waarschijnlijk doordat je muren (en glas) veel minder isoleren. Bij ons is de r waarde van de muren 5,3 wat ook voor nieuwbouw vrij hoog is. Het dak is ook wat meer dan de vereiste 6,3. En dus triple glas.

In het nieuwe huis komt isolatie zodat het net voldoet aan de beng norm, maar geen stap extra. Een huis bouw je voor 50 tot 100 jaar, dan worden hete zomers en milde winters de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
_JGC_ schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Ik heb een roestige stalen gasleiding door de kruipruimte. 46 jaar oud inmiddels. Buren hebben dat in hun huurhuis 10 jaar geleden al laten vervangen. Mijn gasketel is 14 jaar oud.

Stel ik zou volgend jaar van het gas gaan en over 5 jaar die ketel nodig hebben, wie garandeert mij dat mijn kruipruimte niet vol loopt met gas als ik de hoofdkraan opendraai? Wie garandeert dat die ketel na 5 jaar stilstaan zonder onderhoud nog een werkende pomp en dichte pakkingen heeft?

Ik ga die afgeschreven meuk niet aanhouden als backup. De netbeheerder gaat mij ook niet mijn leiding laten houden zonder daarvoor te betalen.
Tja dat mag niet hè, eigenlijk moet de gasleiding in een ononderbroken mantelleiding door de kruipruimte lopen. En deze mag zeker niet roesten, die zou ik dan maar meniën.
Maa makkelijker is nog van boven naar beneden een Uponor gas in mantel trekken tot aan de meter.
Dat kost de wereld niet en ben je ineens klaar.

Kan me ook nog wel voorstellen dat er mini verwarmertjes op gas op de markt komen van zo’n 8kw die als een inline verwarmer in je leiding kunnen. Deze zouden heel klein kunnen zijn.

Als je via Ali al een complete standkachel koopt met electronica, filters, oliepomp, in en uitlaat, en standkachel zelf voor €85,- en deze werkt nog eens tadeloos dan moet dat voor een gasverwarmer zeker lukken.

Ah kijk een aardgas waterverwarmer voor <€100.
Zou prima dienstdoen met pompje en dan over de installatie draaien.

https://a.aliexpress.com/_EyzLjbb

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 28-01-2024 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:28
[...]

Hier hebben we hetzelfde probleem met een goed geïsoleerde aanbouw (conform huidige bouwbesluit) en triple glas. Vanmiddag werd het in de keuken alweer 22 graden dankzij het zonnetje. We hebben daar een schuifpui van 3 meter op het zuiden en nog een paar ruiten waar de zon door naar binnen komt. Afgelopen zomer ging het naar de 28 graden. De warmtepomp wist het door vloerkoeling nog enigszins te beperken.

We zijn inmiddels bezig met offertes voor een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dit is helemaal mooi als backup voor je WP.
Een dieselgevoede waterheater 5kw.

https://a.aliexpress.com/_EyNzD3x

Verbruik 0,1 tot 0,24 l/uur diesel

Met een hard pe slangetje 4mm naar buiten ergens zet je een 20L jerrycan diesel in een kastje. Kun je 200uren mee stoken.
Een UPS erbij om een 40W pomp te voeden, en als de heater eenmaal draait kost deze geen stroom (zit gloeiplug in voor starten)
En je bent helemaal het mannetje straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

barbarbar schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:43:
Dat het bij jou wel afkoelt komt waarschijnlijk doordat je muren (en glas) veel minder isoleren.
Dat zou heel knap zijn wanneer het overdag buiten warmer is dan binnen .
Bij ons is de r waarde van de muren 5,3 wat ook voor nieuwbouw vrij hoog is. Het dak is ook wat meer dan de vereiste 6,3. En dus triple glas.
Ik heb zelf in een nieuwbouw woning.
HR++ glas zit er een speciale warmte werend coating die vooral stralingswarmte tegenhoud. Vooral bij zonlicht kan je dat goed merken dat dit glas veel warmte tegen houdt. Ik weet niet of trippel glas ook zo coating in verwerkt is anders heb je iets van zonnewering nodig.

Dat ventileren snachts geen verschil geeft bijzonder. Of is het huis zo gebouwd dat er goede ventileren/doorluchten niet mogelijk is? (Of luiken en openslaande ramen op onlogisch plekken?) wat zijn je co2 waardes in je woning?

En muur waarbij alsnog de warmte door naar binnen komt is simpel weg niet goed geïsoleerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Insert12 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:30:
[...]

Hier hebben we hetzelfde probleem met een goed geïsoleerde aanbouw (conform huidige bouwbesluit) en triple glas. Vanmiddag werd het in de keuken alweer 22 graden dankzij het zonnetje. We hebben daar een schuifpui van 3 meter op het zuiden en nog een paar ruiten waar de zon door naar binnen komt. Afgelopen zomer ging het naar de 28 graden. De warmtepomp wist het door vloerkoeling nog enigszins te beperken.

We zijn inmiddels bezig met offertes voor een airco.
Dat komt niet door overisoleren maar door glas op de zonkant. Overigens heeft veel triple glas op de buitenkant diezelfde coating zitten als op de binnenkant waardoor het effectief warmtewerend wordt.

Ik heb hier HR++ op de zuidkant, heb ik 2 jaar geleden een screen voor gekocht. Hele dag in het donker zitten om het 25 graden in huis te houden in de zomer. Voorheen ging dat ook naar 30+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:51:
Dit is helemaal mooi als backup voor je WP.
Een dieselgevoede waterheater 5kw.

Verbruik 0,1 tot 0,24 l/uur diesel

Met een hard pe slangetje 4mm naar buiten ergens zet je een 20L jerrycan diesel in een kastje. Kun je 200uren mee stoken.
Een UPS erbij om een 40W pomp te voeden, en als de heater eenmaal draait kost deze geen stroom (zit gloeiplug in voor starten)
En je bent helemaal het mannetje straks.
Ja echt een goede tip...

Mensen laten hobbyen met ali-express meuk waar geen geschikte onderdelen bij geleverd worden voor een rookgasafvoer de woning uit. Natuurlijk is dat de perfecte oplossing als ons e-net overbelast raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 09:44
Ivow85 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:01:
[...]

Ja echt een goede tip...

Mensen laten hobbyen met ali-express meuk waar geen geschikte onderdelen bij geleverd worden voor een rookgasafvoer de woning uit. Natuurlijk is dat de perfecte oplossing als ons e-net overbelast raakt.
Je hoeft er niet voor naar Ali: https://www.venoheatingsystems.nl/dieselverwarming-boot/

En voor dit werk moet je geen Ali willen nee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

... Zonwering doet ook wel iets maar scheelt niet veel.
De zon levert tot wel 1000W/m² op zonnige dagen in de zomer. Zonwering doet echt heel veel.
En dan niet alleen bij ramen, maar ook bij gevels. Een grote dak-overstek bijvoorbeeld, of een rij leibomen langs de gevel waardoor de zon nauwelijks op de ramen en gevel schijnt maakt groot verschil.
Ik gok dat de blinde muur van 10 meter en twee/drie verdiepingen op het zuiden een groot aandeel hieraan heeft. Uiteraard wel geïsoleerd maar geeft uiteindelijk gewoon de warmte af naar binnen. En die buitenmuur is 's ochtends nog warm...
Aangezien isolatie twee kanten op werkt, zorgt minder isolatie ook dat je zomers juist meer warmte door laat van buiten naar binnen toe.
Dat je in de ochtend nog steeds warmtestraling door de muur heen voelt, komt doordat die muur kennelijk veel thermische massa bevat. Bij minder isolatie kan het binnenspouwblad 's nachts wel iets sneller afkoelen (want de warmte kan met minder isolatie ook weer iets makkelijker naar buiten toe), maar dat werkt tijdens de echt warme zomerweken ook nauwelijks, omdat het een groot deel van de nacht buiten dan nog dik boven 20 graden blijft. Zolang het buiten boven 20 graden is, kan het binnen niet echt afkoelen.

Je probleem is niet het teveel aan isolatie, maar het overschot aan zonnewarmte. Minder isolatie bij een verder idintieke bouw zorgt voor nog meer zonnewarmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Ronald schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:07:
[...]

Je hoeft er niet voor naar Ali: https://www.venoheatingsystems.nl/dieselverwarming-boot/

Dat je er niet voor naar ali hoeft te gaan snap ik. Maar ga je naar een degelijke verkoper met gekeurde apparaten dan is de prijs alweer heel anders. En ook op jouw link is het nog zonder installatiekosten en zonder kosten voor een rookgasafvoer die geschikt is voor woningen. Tel je dat erbij kijk je gewoon tegen 1000+ euro aan voor iets wat je als de netbeheerder gewoon zijn werk doet nooit nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Anoniem: 91634 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 00:09:
[...]

Dat zou heel knap zijn wanneer het overdag buiten warmer is dan binnen .

[...]

Ik heb zelf in een nieuwbouw woning.
HR++ glas zit er een speciale warmte werend coating die vooral stralingswarmte tegenhoud. Vooral bij zonlicht kan je dat goed merken dat dit glas veel warmte tegen houdt. Ik weet niet of trippel glas ook zo coating in verwerkt is anders heb je iets van zonnewering nodig.

Dat ventileren snachts geen verschil geeft bijzonder. Of is het huis zo gebouwd dat er goede ventileren/doorluchten niet mogelijk is? (Of luiken en openslaande ramen op onlogisch plekken?) wat zijn je co2 waardes in je woning?

En muur waarbij alsnog de warmte door naar binnen komt is simpel weg niet goed geïsoleerde.
De ervaringen verschillen nogal zoals ook uit de andere reacties blijkt. Op de zonkant hebben we weinig tot geen glas. We hebben een wtw die het hele huis nachts "afkoelt", en die staat goed ingesteld. Nachts gaat die ook harder draaien om koele lucht naar binnen te krijgen. Ramen op zolder nachts altijd open. Maakt allemaal vrijwel niks uit. Meermaals monteur voor onderhoud geweest en die weten het ook allemaal beter...

Het zal ook een stukje beleving zijn, buren in exact zelfde huis hebben het altijd 21 graden. Maar dat komt omdat ze de display niet goed snappen en naar de ingestelde temp kijken. Kijk je goed naar de actuele temp is het bij hun net warm als bij ons...

Betere zonwering staat op de verlanglijst voor het nieuwe huis.

Constructie van nieuwbouw verschilt nogal, wat geld voor ons huis kan bij jou toch heel anders zijn. Zo is ons huidige huis één blok beton, alles prefab betonnen gegoten elementen, dus hele muur van 10m is één blok beton. Dat koelt domweg amper af. Nieuwbouwhuis worden de binnenmuren van ander materiaal, wat denk ik ook stuk zal schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Ivow85 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:10:
[...]

De zon levert tot wel 1000W/m² op zonnige dagen in de zomer. Zonwering doet echt heel veel.
En dan niet alleen bij ramen, maar ook bij gevels. Een grote dak-overstek bijvoorbeeld, of een rij leibomen langs de gevel waardoor de zon nauwelijks op de ramen en gevel schijnt maakt groot verschil.

[...]

Aangezien isolatie twee kanten op werkt, zorgt minder isolatie ook dat je zomers juist meer warmte door laat van buiten naar binnen toe.
Dat je in de ochtend nog steeds warmtestraling door de muur heen voelt, komt doordat die muur kennelijk veel thermische massa bevat. Bij minder isolatie kan het binnenspouwblad 's nachts wel iets sneller afkoelen (want de warmte kan met minder isolatie ook weer iets makkelijker naar buiten toe), maar dat werkt tijdens de echt warme zomerweken ook nauwelijks, omdat het een groot deel van de nacht buiten dan nog dik boven 20 graden blijft. Zolang het buiten boven 20 graden is, kan het binnen niet echt afkoelen.

Je probleem is niet het teveel aan isolatie, maar het overschot aan zonnewarmte. Minder isolatie bij een verder idintieke bouw zorgt voor nog meer zonnewarmte.
Dank voor je inzichten. Ik zal eens vragen bij de gemeente of we 10 meter hoge leibomen om het huis mogen zetten. Meer zonwering dan we nu hebben is geen optie.

Dat de isolatie niet het probleem is ben ik wel met je eens. Het is met name de massa van de binnen.uren die prefab beton elementen zijn die de warmte vasthouden en amper afkoelen. Voordeel is dat we maar een paar maanden per jaar verwarmen, nadeel is dat de warmte niet weg wil.

Het effect kun je ook gewoon voelen, voel na een zonnige dag maar eens aan straatstenen in de ochtend, die geven dan nog steeds warmte af ook al is het koud geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 19:59

Jan2023

KISS

barbarbar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Dank voor je inzichten. Ik zal eens vragen bij de gemeente of we 10 meter hoge leibomen om het huis mogen zetten. Meer zonwering dan we nu hebben is geen optie.

Dat de isolatie niet het probleem is ben ik wel met je eens. Het is met name de massa van de binnen.uren die prefab beton elementen zijn die de warmte vasthouden en amper afkoelen. Voordeel is dat we maar een paar maanden per jaar verwarmen, nadeel is dat de warmte niet weg wil.

Het effect kun je ook gewoon voelen, voel na een zonnige dag maar eens aan straatstenen in de ochtend, die geven dan nog steeds warmte af ook al is het koud geweest.
Voor die leibomen moet je wel groene vingers hebben.
Die mag je dan namelijk elk jaar , met een hoogwerker , terug snoeien tot op de stam.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:35
Technician- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Waarom? Waarom wil je daar allerlei extra kosten in (laten) stoppen?
En over het algemeen gaan dingen die maar af en toe draaien juist minder lang mee dan dingen die continue draaien (draaiuur-technisch gezien). De circulatiepomp van een CV ketel zou zo maar eens niet kunnen werken als je die net die ene keer in die 10jr nodig blijkt te hebben.

Houd jij overigens ook je coax-kabel en je ISDN-kabel, als backup, want je weet maar nooit met dat glasvezel en alle andere moderne verbindingen?! Kun je toch maar beter die mogelijkheid behouden...

Hoe dan ook, als jij die mogelijkheid wilt behouden (gas, maar ook coax of net wat), dan mag jij daar ook zelf voor betalen. Ga dat niet bij de overheid neerleggen zodat ineens iedereen ervoor moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-06 22:07
[...]

Het hele huis is goed geïsoleerd, beter dan de beng norm. Op zich goed, maar betekend ook dat warmte niet weg wil. Dus begin lente warmt het op, en je krijgt het niet goed genoeg afgekoeld in de nacht. S'nachts ramen continu open maakt werkelijk 0,0 uit. Enige wat helpt is airco. Zonwering doet ook wel iets maar scheelt niet veel.

Helpt ook niet mee dat we nu de boiler op zolder hebben staan. In de winter goed, maar in de zomer is die extra aan het verwarmen... Nieuwe huis komt die in de berging.

Dat het bij jou wel afkoelt komt waarschijnlijk doordat je muren (en glas) veel minder isoleren. Bij ons is de r waarde van de muren 5,3 wat ook voor nieuwbouw vrij hoog is. Het dak is ook wat meer dan de vereiste 6,3. En dus triple glas.

In het nieuwe huis komt isolatie zodat het net voldoet aan de beng norm, maar geen stap extra. Een huis bouw je voor 50 tot 100 jaar, dan worden hete zomers en milde winters de standaard.
Wat vinden jullie ervan om een elektrische cv- ketel neer te hangen als back up van 2Kw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bohaak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Wat vinden jullie ervan om een elektrische cv- ketel neer te hangen als back up van 2Kw?
Geldverspilling.
Met 2KW maak je geen tapwater, dus dan heb je 'm voor verwarming.
Je hebt bij de bouwmarkt, Action, blokker, etc een ruime keuze uit elektrische kachels van 1-2KW. Het begint bij een tientje, maar je kunt ze tot 250 euro krijgen met fancy thermostaten en wifi besturing. Dan ga je toch niet een elektrische ketel ophangen voor een veelvoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
_JGC_ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:24:
[...]

Geldverspilling.
Met 2KW maak je geen tapwater, dus dan heb je 'm voor verwarming.
Je hebt bij de bouwmarkt, Action, blokker, etc een ruime keuze uit elektrische kachels van 1-2KW. Het begint bij een tientje, maar je kunt ze tot 250 euro krijgen met fancy thermostaten en wifi besturing. Dan ga je toch niet een elektrische ketel ophangen voor een veelvoud?
Ik bedoel alleen voor de cv en met name bij mij de vloerverwarming weer warm krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bohaak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Ik bedoel alleen voor de cv en met name bij mij de vloerverwarming weer warm krijgen.
daar ga je de vloer niet warm mee krijgen en vooral moet vloerverwarming is het totale waanzin om met een element te gaan verwarmen. een simpele warmtepomp haalt bij vloerverwarming al rustig een COP van 6 of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bohaak Een onduidelijk, onvolledig verhaal in twee korte zinnetjes. Ik kan er helaas niets van vinden.
En waar is de relatie met de topic titel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bohaak
dunklefaser schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:46:
@Bohaak Een onduidelijk, onvolledig verhaal in twee korte zinnetjes. Ik kan er helaas niets van vinden.
En waar is de relatie met de topic titel?
Omdat ik gasloos zou kunnen, afgelopen jaar 90 m3 gas verbruikt en verwarmt met L/L , sww met E- boiler van 30 liter met 2 personen, zonnepanelen met netto 5000 Kw opbrengst, woning uit 1981 met A label en vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:58
Back-up voor wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 09:56
[...]

Ik hoor dat verheel meer van mensen maar ik snap hier niks van.
Goed geisolleerd huis wil ook warm worden, je stelt het probleem iets langer uit meer niet.
Ligt sterk aan of er overdag in geleefd wordt of dat iedereen weg is.

HR++ heeft aan 1 kant coating terwijl HR+++ aan beide kanten.
HR++ laat juist zoninstraling beter door en houdt het vervolgens binnen terwijl HR+++ de zoninstraling op buiten ook beter tegenhoudt.

HR++ glas geeft in de zomer iets verbetering (tegenover oud dubbelglas) dat komt doordat de zon hoog staat in die periode.

Dat "luchten" snachts werkt steeds minder doordat de nachten tijdens een hittegolf warm blijven.

Hier een "oud" huis en die blijft ook koel omdat er overdag niemand thuis is...

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2024 22:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
barbarbar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:45:
[...]

De ervaringen verschillen nogal zoals ook uit de andere reacties blijkt. Op de zonkant hebben we weinig tot geen glas. We hebben een wtw die het hele huis nachts "afkoelt", en die staat goed ingesteld. Nachts gaat die ook harder draaien om koele lucht naar binnen te krijgen. Ramen op zolder nachts altijd open. Maakt allemaal vrijwel niks uit. Meermaals monteur voor onderhoud geweest en die weten het ook allemaal beter...

Het zal ook een stukje beleving zijn, buren in exact zelfde huis hebben het altijd 21 graden. Maar dat komt omdat ze de display niet goed snappen en naar de ingestelde temp kijken. Kijk je goed naar de actuele temp is het bij hun net warm als bij ons...

Betere zonwering staat op de verlanglijst voor het nieuwe huis.

Constructie van nieuwbouw verschilt nogal, wat geld voor ons huis kan bij jou toch heel anders zijn. Zo is ons huidige huis één blok beton, alles prefab betonnen gegoten elementen, dus hele muur van 10m is één blok beton. Dat koelt domweg amper af. Nieuwbouwhuis worden de binnenmuren van ander materiaal, wat denk ik ook stuk zal schelen.
Goede isolatie houd doorslag warmte dus gewoon buiten. Ook op je blinde betonnen muur van 10m.
Ik heb een glazen erker op het zuid-zuid-westen en een glazen pui van 4m (alles hr+++) ook en in de zomer midden in de nacht is de buitenmuur gewoon nog echt heet van stralingswarmte en binnen dmv vloerkoeling en een bodemwarmtepomp is het binnen niet warmer geweest dan 23,5 graden. Betekend (helaas) wel alle ramen en deuren zoveel mogelijk dicht overdag en een juist ingestelde WTW.
Je woning is denk ik toch niet zo goed geïsoleerd als dat je denkt. De muren binnen hier blijven absoluut “koud”.

Hier wel voorbereid op airco en voor extra zonwering bij alle kozijnen maar beiden nog geen seconde aan gedacht om aan te schaffen. Het werkt boven verwachting hier.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
GeeMoney schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:03:
[...]

Goede isolatie houd doorslag warmte dus gewoon buiten. Ook op je blinde betonnen muur van 10m.
Ik heb een glazen erker op het zuid-zuid-westen en een glazen pui van 4m (alles hr+++) ook en in de zomer midden in de nacht is de buitenmuur gewoon nog echt heet van stralingswarmte en binnen dmv vloerkoeling en een bodemwarmtepomp is het binnen niet warmer geweest dan 23,5 graden. Betekend (helaas) wel alle ramen en deuren zoveel mogelijk dicht overdag en een juist ingestelde WTW.
Je woning is denk ik toch niet zo goed geïsoleerd als dat je denkt. De muren binnen hier blijven absoluut “koud”.

Hier wel voorbereid op airco en voor extra zonwering bij alle kozijnen maar beiden nog geen seconde aan gedacht om aan te schaffen. Het werkt boven verwachting hier.
Dat is natuurlijk onzin, want dan zou het huis in de winter ook niet afkoelen... Die isolatie is beter dan vereist bij ons. Een buitenmuur van soms 40 graden gaat je huis gewoon opwarmen, net zo als die bij 0 graden je huis koelt...

Vloerkoeling hebben we nu niet, volgende huis dus wel overal. Als je continu kunt koelen wordt het niet warm inderdaad. Net zoals dat je huis verwarmen zorgt dat het niet afkoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
barbarbar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Dat is natuurlijk onzin, want dan zou het huis in de winter ook niet afkoelen... Die isolatie is beter dan vereist bij ons. Een buitenmuur van soms 40 graden gaat je huis gewoon opwarmen, net zo als die bij 0 graden je huis koelt...

Vloerkoeling hebben we nu niet, volgende huis dus wel overal. Als je continu kunt koelen wordt het niet warm inderdaad. Net zoals dat je huis verwarmen zorgt dat het niet afkoelt...
In de winter hoeft er dus ook weinig warmte het huis in want het koelt inderdaad heel erg langzaam maar af.
Pomp is er hier eens 3 dagen afgeweest terwijl het buiten vroor en en in 3 dagen tijd krap 2 graden gezakt.
Dat doet goede isolatie dus, dat is geen onzin maar gewoon bewezen en een feit.
Je hebt maar weinig actieve koeling nodig (ook niet 0 natuurlijk) icm goede isolatie en een juiste WTW om het zomers gewoon prima behaaglijk te hebben binnen. Warmte die namelijk niet binnenkomt, hoef je ook niet te koelen.
Zonder koeling ga je het inderdaad geen weken redden maar een paar dagen duurt het zeker voordat de warmte pas doorslaat naar binnen en dan zit je, want die krijg je er inderdaad slecht weer uit.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 29-01-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
mr_evil08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Goed geisolleerd huis wil ook warm worden, je stelt het probleem iets langer uit meer niet.
Ligt sterk aan of er overdag in geleefd wordt of dat iedereen weg is.

HR++ heeft aan 1 kant coating terwijl HR+++ aan beide kanten.
HR++ laat juist zoninstraling beter door en houdt het vervolgens binnen terwijl HR+++ de zoninstraling op buiten ook beter tegenhoudt.

HR++ glas geeft in de zomer iets verbetering (tegenover oud dubbelglas) dat komt doordat de zon hoog staat in die periode.

Dat "luchten" snachts werkt steeds minder doordat de nachten tijdens een hittegolf warm blijven.

Hier een "oud" huis en die blijft ook koel omdat er overdag niemand thuis is...
Grappig, nooit zo over nagedacht. We zijn alle vier veel thuis, we werken beide vrijwel altijd thuis en kinderen zijn nog jong dus ook vrijwel altijd thuis. Dat alleen voegt al ~6kwh per dag toe. Alsof je de oven twee uur aan zet met de deur open. Dan wordt het wel warm ja en verklaart ook wel deels waarom anderen dat veel minder ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
GeeMoney schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:44:
[...]

In de winter hoeft er dus ook weinig warmte het huis in want het koelt inderdaad heel erg langzaam maar af.
Pomp is er hier eens 3 dagen afgeweest terwijl het buiten vroor en en in 3 dagen tijd krap 2 graden gezakt.
Dat doet goede isolatie dus, dat is geen onzin maar gewoon bewezen en een feit.
Je hebt maar weinig actieve koeling nodig (ook niet 0 natuurlijk) icm goede isolatie en een juiste WTW om het zomers gewoon prima behaaglijk te hebben binnen. Warmte die namelijk niet binnenkomt, hoef je ook niet te koelen.
Zonder koeling ga je het inderdaad geen weken redden maar een paar dagen duurt het zeker voordat de warmte pas doorslaat naar binnen en dan zit je, want die krijg je er inderdaad slecht weer uit.
Volgens mij zeggen we precies hetzelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ronald schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:07:
[...]

Zijn honderden mensen met zo’n Ali verwarmer in hun camper en boot ze zijn exact nagemaakt van Europese producten en zijn zeer betrouwbaar veilig gebleken.
Maar ik zeg maar voor het feit dat als zoiets op grote schaal gemaakt wordt het zeker heel goedkoop moet kunnen. Zeg maar 2x Ali prijs voor een Europees goed product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wacht maar, kom je vanzelf achter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Technician- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:59:
[...]

Wacht maar, kom je vanzelf achter. ;)
Hij heeft L/L als verwarming en een e-boiler voor SWW.
Dus back-up voor wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ASW1 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:07:
[...]

Hij heeft L/L als verwarming en een e-boiler voor SWW.
Dus back-up voor wat?
Langere stroom storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Een elektrische CV als back-up voor langere stroom storingen, je bent me kwijt.
Bohaak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ASW1 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:21:
[...]

Een elektrische CV als back-up voor langere stroom storingen, je bent me kwijt.

[...]
Ik had het over diesel heater back-ups.

En dan een UPS
/of noodstroom aggregaatje voor de voeding van je licht en de pomp.

Vind het zelf wel gaaf om altijd comfort te behouden, ook bij een week geen stroom.
Heb de standkachel al besteld. :9B

[ Voor 34% gewijzigd door Technician- op 29-01-2024 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Technician- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:23:
[...]

Ik had het over diesel heater back-ups.
Waarom denk je dat ik op jou reageerde :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Een beetje geïsoleerde woning koelt maar heel langzaam af. Als hij al puur op l/l kan verwarmen tegen een redelijke prijs dan zit die isolatie dus snor.
Als je al bang bent voor dagenlange stroomstoring (wat echt niet gaat gebeuren) dan moet je hoogstens een dikke trui aan in een goed geïsoleerde woning.
Dagenlange stroomstoringen door overbelasting komen er niet want dan gaan we gewoon tijd schakelen als nood maat regel al zijn er al genoeg gebieden die nu geen groot verbruikers meer aansluiten om te voorkomen dat er dus een te grote vraag of terug levering gaat plaats vinden.

Ook is er net voor 10 miljard garant geld beschikbaar gemaakt om de grote problemen op het net binnen nu en 10 jaar op te lossen naast de al lopende trajecten.

Ik neem aan dat jij in deze tijd ook al bezig bent met een bunker om onze Russische vrienden alvast buiten te houden? :)

Overigens zit ik snor, ik heb een gashaard op flessen in mijn gasloze woning :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
GeeMoney schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Een beetje geïsoleerde woning koelt maar heel langzaam af. Als hij al puur op l/l kan verwarmen tegen een redelijke prijs dan zit die isolatie dus snor.
Als je al bang bent voor dagenlange stroomstoring (wat echt niet gaat gebeuren) dan moet je hoogstens een dikke trui aan in een goed geïsoleerde woning.
Dagenlange stroomstoringen door overbelasting komen er niet want dan gaan we gewoon tijd schakelen als nood maat regel al zijn er al genoeg gebieden die nu geen groot verbruikers meer aansluiten om te voorkomen dat er dus een te grote vraag of terug levering gaat plaats vinden.

Ook is er net voor 10 miljard garant geld beschikbaar gemaakt om de grote problemen op het net binnen nu en 10 jaar op te lossen naast de al lopende trajecten.

Ik neem aan dat jij in deze tijd ook al bezig bent met een bunker om onze Russische vrienden alvast buiten te houden? :)

Overigens zit ik snor, ik heb een gashaard op flessen in mijn gasloze woning :+.
Nee maar wel een lange afstands geweer en een pistool :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 09:56
barbarbar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:51:
[...]

Grappig, nooit zo over nagedacht. We zijn alle vier veel thuis, we werken beide vrijwel altijd thuis en kinderen zijn nog jong dus ook vrijwel altijd thuis. Dat alleen voegt al ~6kwh per dag toe. Alsof je de oven twee uur aan zet met de deur open. Dan wordt het wel warm ja en verklaart ook wel deels waarom anderen dat veel minder ervaren.
En je ventileert meer anders zou de PPM te hoog oplopen die warmte komt gewoon binnen, daar gaat een WTW ook niks tegen doen als er binnen niet actief gekoelt wordt.

De 1 vind 30 graden binnen behaagelijk terwijl de ander 20 graden.
Verbaast mij dat mensen het huis "koel" houden met een WTW want zo krachtig zijn ze niet, net als in de zomer de nachten warmer kunnen zijn dan binnen is.

Ik heb inmiddels wel geleerd op Tweakers als mensen zeggen "behaagelijk" of "prima" je daar niks mee kan.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2024 10:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste