Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:56:
[...]
Nee JIJ bent daarnaar op zoek. Mensen met meer kennis en ervaring van de laagspanningsnetten kennen de knelpunten wel.
[...]
Jouw intelligentie komt niet verder dan, tja ik heb 3x16A te besteden en blijf daar dik onder. Mooi voor je.
Maar oude wijken die worden voorzien van tal van E afnemers zijn nog steeds ontworpen op 1500W per woning. Tot 700 woningen op een trafo.
Als je toevallig in de laatste kabeltak zit en veel buren voor jou hebben warmtepompen genomen.
En nu neem jij er een kan best zijn dat je al snel op een onderspanning storing komt (en zomers op overspanning komt en PV afschakeling)
Maar gelukkig is dit niet zo en hoeft er ook niks verzwaard te worden. Na een nacht van -10C gaan we gewoon communiceren onderling en maar de helft van de warmtepompen aanschakelen.
Wil je dit grof zien op een kaart:
https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
Rood=toppie.
Ja, er zullen her en der problemen zijn met te kleine transformatoren en te dunne kabels.
Maar de netbeheerders weten dit ook en die pakken de meest dringende zaken eerst aan.
Ik kan mij niet voorstellen dat in een bestaande wijk ieder huis tegelijk van de ene dag op de andere overschakelt naar een warmtepomp.
Als je werkelijk van de netbeheerders (en alle andere betrokken partijen?) een rimpelloos parcours verwacht in de omschakeling, terwijl iedereen het vanzelfsprekend vindt dat de boel gewoon foutloos blijft draaien..
Er was onlangs nog in het nieuws dat er in Nederland tegen 2030 50.000 wijktrafo's zullen bijgekomen zijn.
Ook in Vlaanderen worden er in een rotvaart oude cabines vervangen en nieuwe bijgeplaatst. Ja, kost veel geld maar dan heb je ook wel wat voor in de plaats.
Ik heb als kind nog de tijd meegemaakt dat de steenkolenboer de zakken antraciet op zijn schouder naar binnendroeg bij de buren.
Toen zal er ook wel gezegd geweest zijn wat er allemaal zo goed was aan steenkool in vergelijking met aardgas: kan niet ontploffen, je moet er geen dure buizerij voor aanleggen, mijn kacheltje hou ik,...
Nu zie je een nieuwe omschakeling. Om de eenvoudige reden dat het alles beschouwd een betere oplossing is.
En elektriciteit heb je toch nodig in je woning voor veel andere zaken. Een woning op enkel elektriciteit is haalbaar, een woning enkel met gas is heel moeilijk. Die gasinfra kunnen saneren zal een grote besparing zijn.