Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Technician- schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Wederom een denkfout.
Als we 30jaar geleden (net als Zweden) over gingen naar warmtepompen dan hadden we wel een lekker dik net gehad maar draaiden we nu nog steeds op fossiel.
(Tenzij we gekozen hadden voor kern energie)
Heeft niet zoveel met een denkfout 30 jaar geleden te maken - gasnetwerk is in prima staat en toen een prima vorm van stoken voor onze woningen, efficiënter dan COP1.

Het heeft vooral met het gebrek aan technisch inzicht gehad toen de groene partijen full-electric gingen promoten en beleid stimuleren, ZONDER regelgeving van de netbeheerders aan te pakken. Met name dat ze bij onderhoud/vervanging al een zwaardere kabel mogelijk leggen. Regelprocudures die 10 jaar duren en korter moeten. Die incapabiliteit neem ik de politiek zeer kwalijk.Sjamo in "Spijt van gasloos ?"

Zelfde met een visie over verwijderen huisaansluiting gasnet. Ook van de netbeheerder. Voorbeeld: in Tilburg zijn recent de gasleidingen vervangen. Niet dat ze de mensen vragen "Wilt u nog gas, of stapt u over 1 jaar over? Zo ja, hier is een fooi van 500 euro." Dus lopen ze (netbeheerder dus) straks 1000,- per aansluiting te dokken om weer te verwijderen.

(Vergelijkbare rant als met glasvezelaanleg - dat ongecoordineerde ieder-voor-zich-gegraaf maakt de boel nodeloos duur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

flippy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:59:
en je idee dat gas efficient is om te stoken is niks meer dan lachwekkend. letterlijk 70% van de warmte gaat langs je pot zo naar buiten of blijft lekker hangen in je huis en iedereen vergassen.
https://www.milieucentraa...-huis/inductie-kookplaat/

KookplaatDit gebruik je aan gas of stroom per jaarDit is je CO2-uitstoot per jaar
Gas37 m3 gas80 kilo
Inductie175 kWh60 kilo

45 euro gas of 70 euro elektra versu 20 kilo CO2 .. terwijl andere opties TONNEN co2 produceren zitten we hier te neuzelen over de 0,0001% marge .. 8)7
Meer stroomvreters? Laat verdeler plaatsen in de meterkast
Heb je meer apparaten die veel stroom vragen (hoog piekvermogen)? Bijvoorbeeld óók een grote volledige warmtepomp en een elektrische auto die je thuis oplaadt? Als die allemaal tegelijk stroom vragen, heb je een nóg zwaardere aansluiting nodig: 3x35A. Dat kost flink wat geld: het omzetten naar 3x35A kost eenmalig ruim € 200. En daarnaast betaal je voor deze aansluiting veel hogere jaarlijkse kosten voor netbeheer: zo'n € 940 per jaar. Dat is ruim € 600 per jaar extra.
* note overstappen van 1 fase naar 3 fase is niet direct "duurder" maar wel 1x 200,- omdat je mileu vriendelijker wilt zijn..

@Technician- deze cijfers liegen toch niet ?

anway ik blijf erbij overstap naar elektra word pas intressant als we paar mooie nieuwe kerncentrales neer donderen en de elektra prijs naar zakt naar 0,005 cent per kWh

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

Señor Sjon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:59:
[...]

LTV zijn toch vaak een stuk grotere uitvoering dan bestaand of duurder (convectorradiatoren). Lucht/lucht is gewoon a/c. ;)
Tja het blijft maatwerk. Mijn radiatoren in mn jaren 70 huis zijn zo overnemen met de huidige isolatie dat ze ltv gewoon werken. Maar dat klopt uiteraard.

A/C kan ook gewoon een optie zijn hoor IMO, kan je direct behoorlijk koelen.
[...]
Ik heb boilers projecten in zien gaan die nooit vervangen kunnen worden zonder weer het halve dak van het huis te halen. En dan te bedenken dat voor dit soort installaties met een levensduur van 15 jaar wordt gerekend. Heb je mazzel en gaat het langer mee, dan heb je altijd nog het vervangings- en capaciteitsprobleem.
Over hoe groot hebben we het dan ? Met z'n tweeën doen we het met 80L, dat is eigenlijk al vrij groot. Het vat is iets groter dan de cv ketel was.
[...]

Met al die huizen die nog 'om' moeten is een waterstofgeschikte ketel een stuk voordeliger, niet in de laatste plaats voor de eigenaar/bewoner.
De aanschaf van de ketel zal een stuk goedkoper zijn ja. Toch is het geheel toch behoorlijk inefficiënt grheel, ben benieuwd hoe het gaat lopen als alle subsidies stoppen over een jaar of tien.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

vso schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:10:
[...]

https://www.milieucentraa...-huis/inductie-kookplaat/

KookplaatDit gebruik je aan gas of stroom per jaarDit is je CO2-uitstoot per jaar
Gas37 m3 gas80 kilo
Inductie175 kWh60 kilo

45 euro gas of 70 euro elektra versu 20 kilo CO2 .. terwijl andere opties TONNEN co2 produceren zitten we hier te neuzelen over de 0,0001% marge .. 8)7
klopt van geen kant.

37 kuub gas = ~300kW aan warmte - 70% verlies = ~100kW aan nuttige warmte de pan in.

ga je uit van 85% efficientie van de inductieplaat en een normale gascentrale in nederland heb je om dezelfde 100kWh in een pan te krijgen 115kWh aan stroom nodig en een doorsnee centrale heeft daar 20 kuub gas voor nodig.

mis ik nog die andere 17 kuub die bij het gasvornuis mooi via de afzuigkap het warm staat te stoken voor de mussen.

mocht het nog niet op zijn gevallen: 17 kuub van 37 kuub is dus 45% verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 12-01-2024 17:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
A/C heb ik weleens geopperd voor kleinere woningen, maar in BENG-berekeningen word je daarvoor zwaar gestraft. Terwijl een multisplit voor woonkamer + 2-3 slaapkamers en een WP-boiler warm water prima zou kunnen werken.

80 liter... Wij gebruiken een half kuub water per dag ongeveer (2 volwassenen, 2 kinderen). Nu heb ik een hele fijne regendouche + hou ik van lang douchen, dus ben de grootverbruiker thuis. Die douche gebruikt zo'n 10 liter per minuut (volgens homewizard). Bij een eventuele overstap zou ik 3-400 liter boiler nog overwegen, maar buiten dat zo'n ding een halve ton op een vierkante meter weegt, is opeens mijn bijkeuken volledig gevuld met apparaten.

Qua aanschaf is het natuurlijk niet alleen de ketel, maar ook alles eromheen. Daar zie ik wel het grote voordeel van een waterstofsysteem. Voor de prijs van een nieuwe CV-ketel kan je in principe over. Zonder daarbij gelijk grootschalig te moeten gaan verbouwen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Señor Sjon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:21:
Voor de prijs van een nieuwe CV-ketel kan je in principe over. Zonder daarbij gelijk grootschalig te moeten gaan verbouwen.
een warmtepomp is goedkoper dan een nieuwe ketel.

en dan nog, voor de "prijs per kuub aan warmte" voor waterstof is grofweg 8x duurder dan gas en een slordige 15x duurder dan een warmtepomp.

ga jij echt een nieuw CV en compleet gasleidingsysteem vervangen in je huis alleen maar zodat je kan genieten van een ketel die je een tientje per kuub kost?

veel plezier met de halve toko opentrekken om een gasleiding naar de zolder en keuken te trekken die geschikt is voor waterstof. en vergeet niet die nieuwe waterstof-gasfornuis....

denk dat een warmtepompinstallatie van 6k minder gezeik oplevert.... O-)

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 12-01-2024 17:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
flippy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:25:
[...]

een warmtepomp is goedkoper dan een nieuwe ketel.

en dan nog, voor de "prijs per kuub aan warmte" voor waterstof is grofweg 8x duurder dan gas en een slordige 15x duurder dan een warmtepomp.

ga jij echt een nieuw CV en compleet gasleidingsysteem vervangen in je huis alleen maar zodat je kan genieten van een ketel die je een tientje per kuub kost?

veel plezier met de halve toko opentrekken om een gasleiding naar de zolder en keuken te trekken die geschikt is voor waterstof. en vergeet niet die nieuwe waterstof-gasfornuis....

denk dat een warmtepompinstallatie van 6k minder gezeik oplevert.... O-)
Ik ga er niet vanuit dat ik die ene gasleiding van mijn meter naar mijn ketel hoef te vervangen. :P We doen net alsof gas als een soort vloerverwarming door je hele huis ligt, maar dat is niet zo. Zeker als je al elektrisch kookt en die leidingen al weggehaald hebt, gaat er maar één enkel pijpje naar zolder. Er wordt heel zwaar getild aan het vervangen van die ene koperleiding, maar een renovatie van je huis moet maar kunnen voor die WP. :? Wat is dat?

Grote kans overigens dat de leiding zelf niks mee aan de hand is. En, geen extra installatieruimte nodig, geen snorrende WP's in al die tuinen, etc.

De prijzen in Nederland worden door de overheid bepaald, aangezien het grote gros belastingen zijn. Het is altijd afwachten wat het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als je hyperfocus de pan aardappelen is ???

je vergeet de overige factoren..

kook gedrag over een jaar tijd = x verbruik

- aanschaf /overgang naar 3 fase(s) + aanpassing meterkast + aanleggen bekabeling
- inductieplaat (al zijn die kosten marginaal tegenwoordig)

Dus of de prijs van elektra moet zakken of gas moet duurder worden ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:07
A/C heb ik weleens geopperd voor kleinere woningen, maar in BENG-berekeningen word je daarvoor zwaar gestraft. Terwijl een multisplit voor woonkamer + 2-3 slaapkamers en een WP-boiler warm water prima zou kunnen werken.
Weet je toevallig waarom je zwaar gestraft wordt voor een airco? Ik heb het eerder gelezen maar het komt me heel vreemd en onlogisch voor.

Wij zijn van 850m3 gas naar 1500kWh gegaan met airco, wpb en E-boiler. Waarvan dan ook nog een significant deel van eigen opwek komt.
Ik geloof nooit dat dat met een lucht/water warmtepomp zo extreem veel duurzamer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Señor Sjon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Ik ga er niet vanuit dat ik die ene gasleiding van mijn meter naar mijn ketel hoef te vervangen.
dat moet dus wel omdat waterstof gewoon door de leiding heen lekt, leuk op straat waar het uit de stoep sijpelt, niet leuk in een woning. grotere diameter is ook nodig om het verschil in massa/volume te compenseren. er kan gewoon niet genoeg gas door de leiding met de huidge drukken.

en dat negeert nog steeds de idiote prijs van een kuub waterstof. ben je serieus bereid om 15x zoveel te betalen ten opzichte van een warmtepomp? dat ding heb je in eltterlijk de eerste maand van de winter al terugverdiend.
vso schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Als je hyperfocus de pan aardappelen is ???

je vergeet de overige factoren..

kook gedrag over een jaar tijd = x verbruik

- aanschaf /overgang naar 3 fase(s) + aanpassing meterkast + aanleggen bekabeling
- inductieplaat (al zijn die kosten marginaal tegenwoordig)

Dus of de prijs van elektra moet zakken of gas moet duurder worden ..
die kosten worden "gesubsidieert" door de halvering in je stookkosten.

"terugverdientijd" zit met de huidige prijzen ergens rond de 3 a 5 jaar dus dat is makkelijk te verantwoorden.

[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 12-01-2024 18:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:59

80 liter... Wij gebruiken een half kuub water per dag ongeveer (2 volwassenen, 2 kinderen). Nu heb ik een hele fijne regendouche + hou ik van lang douchen, dus ben de grootverbruiker thuis. Die douche gebruikt zo'n 10 liter per minuut (volgens homewizard). Bij een eventuele overstap zou ik 3-400 liter boiler nog overwegen, maar buiten dat zo'n ding een halve ton op een vierkante meter weegt, is opeens mijn bijkeuken volledig gevuld met apparaten.

Qua aanschaf is het natuurlijk niet alleen de ketel, maar ook alles eromheen. Daar zie ik wel het grote voordeel van een waterstofsysteem. Voor de prijs van een nieuwe CV-ketel kan je in principe over. Zonder daarbij gelijk grootschalig te moeten gaan verbouwen.
prima dat jij voordelen ziet maar het gaat er nooit komen ( gelukkig). Waterstof voor in huizen is al zo vaak besproken en je komt altijd op hetzelfde uit, het is verschrikkelijk energie-intensief en daarmee onlogisch en ook onbetaalbaar. daar gaat geen technologische ontwikkeling iets aan doen. Het jammere is alleen dat er op elke straathoek en in elk topic. opnieuw de herhaling van zetten volgt omdat iemand denkt 'ja nee ik douche gewoon lekker veel en ik. wil geen grote apparaten--> jeeuj waterstof'. Het is een illusie dat zoiets ooit in je huis komt en dat moeten we helaas blijven herhalen omdat dit droombeeld zo hardnekkig is.

de ultrakorte versie: stel 1000m3 aardgas nu per jaar --> 8000 kwh thermisch. Met round trip efficiency van conversie, opslag transport etc kost dat bij waterstof 16000 kwh/jaar voor die ene woning. Warmtepomp doet het met ~2000 kwh/jaar. tegen de huidige prijzen is dat (30ct/kwh) dus OF 4800 euro/jaar OF 650 euro/jaar. Waterstof voor zoiets gebruiken kan alleen in een toekomst waarin we oneindig goedkope en schone energie hebben. En helaas bestaat die wereld niet en komt. die. er ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 12-01-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je van fossiel af wil, zal je energie op moeten slaan of een veelvoud aan overcapaciteit neer moeten zetten/leggen. Dat zie ik niet met accu's gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:59
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:58:
Als je van fossiel af wil, zal je energie op moeten slaan of een veelvoud aan overcapaciteit neer moeten zetten/leggen. Dat zie ik niet met accu's gebeuren.
so what, dat betekent heel wat anders dan 'ik denk dat waterstof naar mijn huis een goed idee/haalbare kaart is'. Opslag is weer een heel ander blik wormen opentrekken. Zeker belangrijk maar het 1 maakt het ander niet logisch/waarschijnlijk/realistisch etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

waarom niet? de grid tied systemen zoals tesla die verkoopt en al in gebruik zijn door de hele wereld hebben een terugverdientijd geteld in weken of maanden, niet jaren. die dingen gaan als warme broodjes over de toonbank en zijn letterlijk niet aan te slepen. elke fabrikant die zoiets maakt heeft orders tot 2030 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:45:
[...]

waarom niet? de grid tied systemen zoals tesla die verkoopt en al in gebruik zijn door de hele wereld hebben een terugverdientijd geteld in weken of maanden, niet jaren. die dingen gaan als warme broodjes over de toonbank en zijn letterlijk niet aan te slepen. elke fabrikant die zoiets maakt heeft orders tot 2030 staan.
Terugverdientijd van een accu in maanden? Hoe heb je dat berekend?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:41
Klok klepel. Opslag in gas of waterstof heeft niets met het verbranden van moleculen thuis te maken.

Niemand ontkent dat opslag in moleculen een rol heeft, het heeft alleen niets te maken met het verbranden van moleculen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jadjong schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Terugverdientijd van een accu in maanden? Hoe heb je dat berekend?
dat zeggen de eigenaren van die accus zelf. exacte cijfers verschillen per locatie en dergelijke maar onder de streep is zo'n opslagsysteem zo'n enorme besparing voor energieprodcenten zo hoog omdat ze niet constant peakers (zeer snel reagerende krachtcentrales, doorgaans grote turbinemotoren op aardgas) meer op hoeven te starten or standby te laten draaien. die dingen zuipen brandstof alsof het niks is en is een enorme aanslag op de totale kosten van de gemiddelde energieprijs. afhankelijk van wat omstandigheden is zo'n accu makkelijk 30 tot 50% goedkoper dan zon peaker opstarten. en als jij elke dag honderduizenden euroknallers aan gas erdoor jaagt om zo'n peaker aan te trappen is een paar miljoen aan accu zo terugverdiend.

als het niet voor de aandeelhouders snel terug te verdienen is gebeurt het gewoon niet. en als er voor vele jaren aan orders klaarliggen bij elke fabriek die zon accu eruit kan kakken denk ik dat die kopers meer weten over de economie ervan dan jij....

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 12-01-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
@flippy Ik denk dat we het over iets anders hebben. Jij over dagelijkse pieken glad trekken met accu's als buffer, ik dacht meer aan maandelijkse of jaarlijkse pieken/dalen. Dat eerste kan particulier interessant zijn omdat je met een kleinere aansluiting+accu de extra kosten voor 3x35A/3x50A vastrecht bespaard. Stroom uit de zomer opslaan in een accu voor de donkere winterse dagen is kansloos, met 100kWh batterij kan je net de WP drie dagen laten draaien.:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jadjong schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:46:
@flippy Ik denk dat we het over iets anders hebben. Jij over dagelijkse pieken glad trekken met accu's als buffer, ik dacht meer aan maandelijkse of jaarlijkse pieken/dalen. Dat eerste kan particulier interessant zijn omdat je met een kleinere aansluiting+accu de extra kosten voor 3x35A/3x50A vastrecht bespaard. Stroom uit de zomer opslaan in een accu voor de donkere winterse dagen is kansloos, met 100kWh batterij kan je net de WP drie dagen laten draaien.:+
zon opslagsysteem is onmogelijk met de huidige natuurwetten dus het is zinloos om daarover te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:17
flippy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:47:
[...]

zon opslagsysteem is onmogelijk met de huidige natuurwetten dus het is zinloos om daarover te praten.
Dan heb je ook ontzettend weinig gevoel en kijk op de energie hoeveelheden en benodigde accucapaciteit dat jenuberhaubt al begint over seizoensopslag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Thermische! energie zonder verliezen van de zomer naar de winter "transporteren"?
Dat kan in principe met een compacte, lokale opslag op basis van TCES.
Just my 2 pWs

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
silverball schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:32:
[...]

Het voornaamste probleem is dat mijn tuintje pakweg 5 meter breed is, 8 meter bruikbare diepte.

De officiële tool geeft aan max 55 dB geluidsvermogensniveau 's nachts op de plek die ik gekozen heb. Fijn!
Overigens alleen met tuinmuren, ik weet niet of mijn houten schutting daar ook onder valt, anders kan het niet.

Maar dan wil je een WP kiezen. Men adverteert wisselend met
  • Geluidsdrukniveau
  • Geluidsdrukniveau volgens EN 12102 bij 0/35°C op 1 m. afstand (Panasonic)
  • Nominaal geluidsvermogen (dB)* (Itho Amber)
  • Maximaal geluidsvermogen (Vaillant AroTERM)
Ik denk dan als relatieve leek dat dimensioneren op maximaal geluidsvermogen het meest veilig is. Maar ik vind het tricky, want de schuur die halverwege de tuin staat, waar de unit met z'n rug schuin tegenaan staat; (de unit staat op X 2m en de schuur begint op X 3,5 meter), krijg ik er niet behoorlijk in

Het is sowieso allemaal heel krap. Als ik een wat luider maandagochtendexemplaartje heb of mijn schutting niet zo goed dempt als de tool verwacht hang ik. Als ik dan zulke topics lees met opmerkingen als

[...]
En dan is er nog de Elga Ace die aderveert met "bij 30% deellast A7/W35". Wat is die deellast precies? Is A7/W35 30% deellast, of 30% deellast van het maximale vermogen bij A7/W35? Want op de een of andere manier worden hybride te klein bemeten, en staat zo'n ding 24/7 te blazen alsof het bezeten is 8)7

Ik begrijp ook niet hoe 40/45 dB(A) een acceptabele geluidsnorm is. Staat gelijk met "Koelkast/fluisteren", maar beide geluiden zijn enorm aanwezig, en 24/7. Zeker 's nachts waar de meeste buurten gewoon stil zijn.
rud schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:17:
j) Eisen stellen aan de geluidsproductie van warmtepompen. Nu hangt de subsidie af van het label en komen alleen warmtepompen A+++ nog in aanmerking voor subsidie. Heel goed, maar als dat ding herrie blijft produceren kan die niet in dichtbebouwd Nederland geplaatst worden. Er zijn al wamtepompen die 30dB halen, omlaag met die eisen! Als fabrikanten niet gedwongen worden doen ze het niet.
Welke is dat?
Zo, en nu ga ik mijn eten koken. Op gas. En op zoek naar een betaalbare inductiekookplaat :)
Ha, ook zoiets: een 6-pits inductiefornuis is bijna onvindbaar en onbetaalbaar, en heeft een levensduur van 10-15 jaar (zeggen ze). Iets vergelijkbaars voor gas kost 1500,- euro, en kan niet stuk (behalve de oven).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

silverball schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:40:
[...]

Dit is nog steeds mijn grootste nachtmerrie in mijn aanstaande warmtepomp avontuur. Veel doen hier vrij makkelijk over de geluidsnorm; maar mijn overbuurvrouw heeft hierdoor de airco alweer weg kunnen halen (na het verwijderen van de CV ketel!)

Het is allemaal heel leuk totdat je de buren tegen je hebt. Zo is mijn relatie met mijn buren aardig bekoeld door mijn PV installatie (jij brengt mij in onnodig brandgevaar !)
Per jaar zijn ongeveer 35 woningbranden afkomstig van zonnepanelen.
Per jaar zijn er ongeveer 64.000 woningbranden waarvan 1/3 van de wasdroger afkomstig is.
Even alles in perspectief bekeken... :)
Ik hoop jou dit jaar in te maken met mijn rvs e-boiler uit een restpartij (<€200) en een (hopelijk) gesubsidieerde l/w monoblock, maar dat ligt vooral aan de vvw-boer en de subsidie :P
Bijvoorbeeld Vaillant is een hele stille warmtepomp, en ook de amber schijnt heel stil te zijn...
Het voornaamste probleem is dat mijn tuintje pakweg 5 meter breed is, 8 meter bruikbare diepte.

De officiële tool geeft aan max 55 dB geluidsvermogensniveau 's nachts op de plek die ik gekozen heb. Fijn!
Overigens alleen met tuinmuren, ik weet niet of mijn houten schutting daar ook onder valt, anders kan het niet.

Maar dan wil je een WP kiezen. Men adverteert wisselend met
Geluidsdrukniveau
Geluidsdrukniveau volgens EN 12102 bij 0/35°C op 1 m. afstand (Panasonic)
Nominaal geluidsvermogen (dB)* (Itho Amber)
Maximaal geluidsvermogen (Vaillant AroTERM)
Mijn tuin is 6 meter breed en 10 meter diep, m'n warmtepomp blaast richting de schuur op zo'n 7 meter afstand. Gaat perfect :)
Ik denk dan als relatieve leek dat dimensioneren op maximaal geluidsvermogen het meest veilig is. Maar ik vind het tricky, want de schuur die halverwege de tuin staat, waar de unit met z'n rug schuin tegenaan staat; (de unit staat op X 2m en de schuur begint op X 3,5 meter), krijg ik er niet behoorlijk in

Het is sowieso allemaal heel krap. Als ik een wat luider maandagochtendexemplaartje heb of mijn schutting niet zo goed dempt als de tool verwacht hang ik. Als ik dan zulke topics lees met opmerkingen als
Gewoon de rekentool vanuit de overheid gebruiken.
In het ergste geval plaats je een geluidskast eromheen, dan zit je echt 100% safe!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Zwartoog schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:07:
[...]
- 3 fases zijn vooral relevant voor inductie en EV als gebruik.
Omdat inductiekoken erg efficient is heb je al jaren 4-pits inductiekookplaten met een gewone stekker. Je wordt geacht die aan te sluiten op een eigen groep van 16A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een HVDC de halve wereld over heeft een hogere efficiëntie dan de waterstof cyclus.
3,5% verlies per 1000km. Wikipedia: High-voltage direct current

Het is binnen 1000km nooit overal windstil.

Op grote schaal opslaan is ook kansloos wat mij betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 13-01-2024 07:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

rud schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 05:02:
[...]
Omdat inductiekoken erg efficient is heb je al jaren 4-pits inductiekookplaten met een gewone stekker. Je wordt geacht die aan te sluiten op een eigen groep van 16A.
Ik zou toch gewoon een krachtgroep naar de keuken trekken, zeker als je een beetje fervent koker bent.

Je hebt dan simpelweg meer keuze qua kookplaten en de boost functie werkt dan ook zeer goed als er al andere pannen aan staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:44
jadjong schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:46:
@flippy Ik denk dat we het over iets anders hebben. Jij over dagelijkse pieken glad trekken met accu's als buffer, ik dacht meer aan maandelijkse of jaarlijkse pieken/dalen. Dat eerste kan particulier interessant zijn omdat je met een kleinere aansluiting+accu de extra kosten voor 3x35A/3x50A vastrecht bespaard.
Als je als particulier een accu nodig hebt om te voorkomen dat je veel geld moet betalen voor 3x35A of hoger, dan gaat er vooral iets mis met het verbruik en is het veel interessanter om daar eens wat aan te gaan doen dan een thuisaccu plaatsen.

Full electric + EV gaat normaal echt prima op 3x25A zonder thuisaccu.
Full electric zonder EV lader (bijvoorbeeld bij een rijtjeshuis zonder oprit waar de auto dus bij een openbare paal moet laden) moet in principe ook prima gaan op 1x35/40A. Je kan dan 8kW trekken over de hoofdzekering, een waarde die wij zelden overschrijden. En als die al overschreden wordt, dan is het zo kort dat een trage hoofdzekering daar geen last van heeft.

Full-electric + thuisaccu om pieken op te vangen + EV zou al probleemloos kunnen werken op 1x20A of lager. Uit 1x20A kun je immers 110kWh per dag halen. Afgelopen koude dagen hier in Z-O Nederland is ons totaalverbruik van de matig geïsoleerde woning zo'n 50kWh per dag. Zonder EV maar met thuisaccu zou in theorie dus zelfs 1x10A net voldoende en 1x16A zeker voldoende kunnen zijn.
Je moet dan alleen wel goed gaan nadenken over de balans en de thuisaccu moet een flinke omvormer hebben om de pieken aan te kunnen.
Voor de netbeheerder zou het natuurlijk een zegen zijn als mensen op grote schaal de hoofdaansluiting downwgraden en pieken gaan opvangen met thuisaccu's. Het ligt daarmee voor de hand dat capaciteit voor de hoofdaansluiting in de toekomst anders geprijsd gaat worden. In Vlaanderen gebeurt dat al.

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 13-01-2024 08:39 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
flippy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:47:
[...]
Nu en voor de volledige winterbehoefte in huis is dat onmogelijk.

Ga je breder kijken, dan zie je echter dat windenergie in het winterseizoen nu al heel veel bijdraagt aan de energievoorziening van Europa.

En we hebben in landen met veel hoogteverschil al hele mooie batterijen liggen dankzij de natuurwetten.
Steeds meer van die batterijen worden ook oplaadbaar gemaakt, waarbij dan direct het vermogen waarmee de batterij ontladen kan worden wordt vefhoogd. De batterijen worden daarnaast ook door de natuur opgeladen.

Die batterijen zien er bijvoorbeeld zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1_SGxk5F29Uty8EGFMHzq10iTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doRAlXARhOdjsXIPehhfujbz.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas zijn ze in Nederland niet op grote schaal toepasbaar. Maar op kleine schaal wordt er ook in ons land zeker gebruik van gemaakt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ivow85 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Nu en voor de volledige winterbehoefte in huis is dat onmogelijk.

Ga je breder kijken, dan zie je echter dat windenergie in het winterseizoen nu al heel veel bijdraagt aan de energievoorziening van Europa.

En we hebben in landen met veel hoogteverschil al hele mooie batterijen liggen dankzij de natuurwetten.
Steeds meer van die batterijen worden ook oplaadbaar gemaakt, waarbij dan direct het vermogen waarmee de batterij ontladen kan worden wordt vefhoogd. De batterijen worden daarnaast ook door de natuur opgeladen.

Die batterijen zien er bijvoorbeeld zo uit:

[Afbeelding]

Helaas zijn ze in Nederland niet op grote schaal toepasbaar. Maar op kleine schaal wordt er ook in ons land zeker gebruik van gemaakt.
Als je denkt dat zoiets schaalbaar is begrijp je niet helemaal welke hoe eelheden energie we over praten. En gewoon maar meer windmilens neerprakken in elke weiland is ook niet schaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:48:
[...]

dat moet dus wel omdat waterstof gewoon door de leiding heen lekt, leuk op straat waar het uit de stoep sijpelt, niet leuk in een woning. grotere diameter is ook nodig om het verschil in massa/volume te compenseren. er kan gewoon niet genoeg gas door de leiding met de huidge drukken.

en dat negeert nog steeds de idiote prijs van een kuub waterstof. ben je serieus bereid om 15x zoveel te betalen ten opzichte van een warmtepomp? dat ding heb je in eltterlijk de eerste maand van de winter al terugverdiend.

die kosten worden "gesubsidieert" door de halvering in je stookkosten.

"terugverdientijd" zit met de huidige prijzen ergens rond de 3 a 5 jaar dus dat is makkelijk te verantwoorden.
Al geloof ik niet dat we ooit pure waterstof door de gasleidingen gaan doen.
Toch klopt dat punt niet, of wordt zwaar overdreven . Door de anti gasketel maffia tov de anti warmtepomp maffia (net gangs. :P )

Maa zo heet wordt de soep niet gegeten, de meeste leidingen zijn sowieso geschikt voor waterstof bij de drukken die vervoert worden.
Waterstofbroosheid treedt niet op bij die drukken.

https://www.gasunie.nl/ex...%20nieuwe%20pijpleidingen.

Een stalen leiding met hennep vind ik nu ook al niet kunnen, tenminste de hennep. Die keuren we nu ook al af omdat ze toch lekken. Schroefdraad lijmen met loctite en niks aan de hand.
Let wel, een koppeling in vloer of wand mocht toch al nooit.
Een nieuwe gasleiding evt van MK naar je keteltje trekken is altijd een minimale inspanning. Of bestaand koofje gebruiken of zo omhoog en nieuw koofje zetten. Gele meerlagenbuis met mantel erin en klaar.

De energiedichtheid is wel tot 4 lager van waterstof. Zodoende zullen de ketelvermogens gewoon lager gaan. Bv 11kw ipv 36kw. Dat betekent genoeg voor CV niet genoeg voor doorstroomverwarming. Dus een SWW vat.
Of 15kw en iets minder SWW. Maar leidingen verzwaren moet men niet willen (bij woningen) omdat de CV vermogens altijd al veel te hoog waren (in 99% van de gevallen)

Dan, is dit reël? Nee, waterstof is veel te duur.

Maar denk ook aan andere oplossingen. Het hoofdgasnet is al helemaal geschikt voor waterstof.
Je kan je dan voorstellen dat op regioniveau er waterstofbrandstof cellen kunnen staan die elektra produceren in gebieden waar de kabels niet volstaan en met de pieken bijspringen.

Ook denk ik dat een mix van waterstof en aardgas door de leiding meehelpt om de transitie betaalbaar te houden en meer ruimte te geven in de ontwikkeling van duurzame oplossingen (minder snel een nee te verkopen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
flippy schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Als je denkt dat zoiets schaalbaar is begrijp je niet helemaal welke hoe eelheden energie we over praten. En gewoon maar meer windmilens neerprakken in elke weiland is ook niet schaalbaar.
Alles is tot op zekere hoogte schaalbaar en geen enkel voorbeeld wat in dit topic (en andere topics) voorbij komt is op zichzelf een oplossing voor alles. De vele kleine puzzelstukjes samen maken dat duurzame elektriciteit zich de komende twee a drie decennia heel ver zal uitbreiden tot een bijna totaaloplossing.

Alleen zonnepanelen en accu's wordt niks. Alleen windmolens en waterstof wordt niks. Alleen waterkracht en warmtepompen wordt niks.
Alleen biogas en biodiesel wordt niks.

Een verzameling van al het bovenstaande, in combinatie met verduurzaming van gebouwen en installaties maakt dat we binnen één generatie echt ontzettend ver kunnen komen en gebruik van fossiele brandstoffen zeer fors kunnen terugdringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

Accretion schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Ik zou toch gewoon een krachtgroep naar de keuken trekken, zeker als je een beetje fervent koker bent.

Je hebt dan simpelweg meer keuze qua kookplaten en de boost functie werkt dan ook zeer goed als er al andere pannen aan staan.
Drie familieleden koken al ruime tijd op zo'n één-groeps inductieplaat en hebben geen problemen met 3860W max vermogen. Zoals ik elders las: je kunt inderdaad niet alle pitten tegelijkertijd op vol vermogen hebben. Maar als je weet dat je straks een pan kokend water nodig hebt tijdens het koken zet je die als eerste op het vuur 8) terwijl je de rest voorbereid. Als het water eenmaal aan de kook is kan je het met standje heel laag kokend houden.

Als we straks een capaciteitstarief krijgen is een krachtgroep misschien leuk in de keuken maar minder leuk voor je rekening. En je hoeft geen dure kookgroep te laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
rud schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:00:
Als we straks een capaciteitstarief krijgen is een krachtgroep misschien leuk in de keuken maar minder leuk voor je rekening. En je hoeft geen dure kookgroep te laten aanleggen.
Wat heeft een 3 fase groep te maken met belasten op piekvermogen? Een vermogen op 1 of 3 fasen blijft hetzelfde.
Wel kan een 3 fasen inductieplaat meer vermogen trekken dan 1 fase 16A.
Maar laten we ajb nooit accepteren dat er een piekvermogen heffing komt.
Dan is de transitie echt hopeloos mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

Misschien snap ik het niet maar een standaard kookgroep is 2 x 16A. Die kookgroep kan dus twee keer het vermogen trekken vergeleken met een kookplaat die op slechts 1 groep van 16A aangesloten is.

En dat capaciteitstarief zal er hoogstwaarschijnlijk komen. Belgie heeft het al en Nederland zou volgens in 2025. Maar onze regering is gevallen en de nieuwe ploeg maakt nog geen haast. Lijkt me sterk dat ze 2025 gaan halen. Ik gok op 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ivow85 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Alleen zonnepanelen en accu's wordt niks. Alleen windmolens en waterstof wordt niks. Alleen waterkracht en warmtepompen wordt niks.
Alleen biogas en biodiesel wordt niks.
je gaat ook hier weer enorm de mist in door waterstof in dat rijtje te noemen.

volgens mij is 1 ding niet helemaal duidelijk voor de meesten die denken zich "pro waterstof" opstellen: zowel de accu en waterstof zijn energiedragers, niet een energiebron. een accu vult zichzelf niet en waterstof trekt hans kazan ook niet uit zijn hoed.

verschil tussen die 2 is alleen dat een accu 80% efficient is en waterstof met moeite 30% als je schuin kijkt naar de meter en de tong in de juiste hoek houd.....

dus dan moet je af gaan vragen of iemand bereid is om voor 100 eenheden geld 30 eenheden energie willen of de optie nemen waar ze 80 eenheden energie krijgen voor hun 100 eenheden geld. of in het geval van warmte in huis 20 eenheden versus 300....

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 01:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
rud schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:34:
En dat capaciteitstarief zal er hoogstwaarschijnlijk komen. Belgie heeft het al en Nederland zou volgens in 2025. Maar onze regering is gevallen en de nieuwe ploeg maakt nog geen haast. Lijkt me sterk dat ze 2025 gaan halen. Ik gok op 2027.
De netbeheerders hebben inmiddels een andere voorkeur dan het bandbreedtemodel: tijdsafhankelijke nettarieven. https://www.netbeheernede...0het%20elektriciteitsnet.
Ze hebben er ook haast mee: Tennet heeft de aanvraag voor grootverbruikers al ingediend bij de ACM:
https://www.acm.nl/nl/pub...kelijke-transporttarieven.
Dat is ook hoe het proces loopt: er is geen wetswijziging nodig. Het kabinet hoeft niets te doen. De ACM moet instemmen met het nieuwe kostenmodel.

Zodra het voor grootverbruikers ingevoerd is, kan een soortgelijk model (wellicht wel wat simpeler) ook voor kleinverbruikers bij de regionale netbeheerders ingevoerd worden. Mogelijkheid is bijvoorbeeld extra netbeheerkosten te rekenen voor de kWh's die tijdens piekuren afgenomen worden. Dit is natuurlijk een stuk effectiever dan het bandbreedtemodel, dat een vast jaarbedrag extra zou kosten voor een hogere bandbreedte, maar daarna zou de prikkel om de pieken minder te belasten weer weg zijn. Daarnaast zou het bandbreedtemodel ook extra geld kosten als er op rustige uren veel afgenomen zou worden, terwijl dat wel juist een wenselijke verschuiving vanaf de piek is.
Op zich zou het voor kleinverbruikers ook eenvoudig ingevoerd kunnen worden zonder noodzaak tot slimme meters: er is alleen een meter nodig die vier telwerken heeft (afname en invoeding tijdens piek- en daluren). Die verplichting voor vier telwerken is al op komst.

Eerder heeft de ACM zich positief uitgesproken om lagere transporttarieven vast te stellen voor partijen die helpen met slim netgebruik het net te ontlasten; hiermee worden grootschalige batterijen bedoeld:
https://www.acm.nl/nl/pub...orttarief-voor-batterijen.

[ Voor 6% gewijzigd door Linea op 14-01-2024 02:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:14:

Ook denk ik dat een mix van waterstof en aardgas door de leiding meehelpt om de transitie betaalbaar te houden en meer ruimte te geven in de ontwikkeling van duurzame oplossingen (minder snel een nee te verkopen)
De ambitie van de overheid is niet om huishoudens van pure waterstof te voorzien, en ook niet van een mix van aardgas en waterstof. Dat aardgas gaat eruit, en wordt vervangen door groengas. De ambitie is dat er in 2030 2 miljard kuub groengas geproduceerd wordt. In 2022 was dat 'slechts' 230 miljoen kuub. Overigens ging de groei in 2022 wel te laag ten opzichte van de ambitie:
https://www.gasunie.nl/ni...een%20groei%20van%204%25.
Dat groengas gaat overigens niet naar ieder huishouden, maar is vooral bedoeld voor de vrijstaande huizen in het buitengebied, huizen in historische binnensteden en andere huizen waar geen warmtenet of all electric warmtepomp kan komen. Daarnaast gaat het groengas natuurlijk ook deels naar het MKB.
Bijmengen van waterstof kan natuurlijk wel ook bij dit groengas, maar daar wordt het groengas niet goedkoper van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

Linea schreef op zondag 14 januari 2024 @ 01:57:
[...]Op zich zou het voor kleinverbruikers ook eenvoudig ingevoerd kunnen worden zonder noodzaak tot slimme meters: er is alleen een meter nodig die vier telwerken heeft (afname en invoeding tijdens piek- en daluren). Die verplichting voor vier telwerken is al op komst.
Het laatste plaatje van de netbeheerders dat ik heb gezien bevatte vermenigvuldingsfactoren per tijdslot. De dag zou ingedeeld worden in zeg 24 tijdsloten van een uur en ieder tijdslot had dan zijn eigen vermenigvuldigsfactor, soms kleiner dan 1 (goedkopere tarieven), soms 1 en soms groter dan 1 (duurdere tarieven). Hiervoor is dan weer wel een slimme meter benodigd.

Conclusie: we weten nog niet wat het gaat worden. Er liggen minstens drie modellen en het is nog niet duidelijk wie wanneer welke knoop gaat doorhakken.
En hoe langer deze onzekerheid duurt hoe slechter voor investeringen. Persoonlijk stel ik alles nu gewoon uit, we praten bij dit soort investeringen niet over honderd euro of zo maar over duizenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

Linea schreef op zondag 14 januari 2024 @ 02:16:
[...] Dat aardgas gaat eruit, en wordt vervangen door groengas.
Nog meer onzekerheid. We moesten van het gas af. Nu moeten we wel van het gas af maar mogen sommige groepen groengas blijven ontvangen. En moeten we maar afwachten of we bij die groepen horen en wat de tarieven van dat groengas gaan worden.

Nog meer reden om nu geen investeringen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
rud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 02:58:

Het laatste plaatje van de netbeheerders dat ik heb gezien bevatte vermenigvuldingsfactoren per tijdslot. De dag zou ingedeeld worden in zeg 24 tijdsloten van een uur en ieder tijdslot had dan zijn eigen vermenigvuldigsfactor, soms kleiner dan 1 (goedkopere tarieven), soms 1 en soms groter dan 1 (duurdere tarieven). Hiervoor is dan weer wel een slimme meter benodigd.
Dat klopt, dat is het voorstel voor de grootverbruikers. In de piekuren is de wegingsfactor 1, in de daluren is de wegingsfactor 0,6. De tussenliggende tijdsblokken krijgen wegingsfactoren 0,9, 0,8 en 0,7.
Voor kleinverbruikers hoef je dat natuurlijk niet zo gedetailleerd te doen. De kleinverbuikers hebben veel minder impact op het netwerk dan de grootverbruikers. De regionale netbeheerders gaan door Tennet nu voorlopig 24/7 met een factor 0,9 aangeslagen worden (als de ACM met het voorstel instemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
rud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 03:05:

Nog meer onzekerheid. We moesten van het gas af. Nu moeten we wel van het gas af maar mogen sommige groepen groengas blijven ontvangen. En moeten we maar afwachten of we bij die groepen horen en wat de tarieven van dat groengas gaan worden.

We moeten van het aardgas af, niet overal van het groengas (dat hangt ervanaf of je wijk/buurt een warmtenet krijgt, of als all electric aangewezen is, want in die gevallen zal het gasnet uiteindelijk vervallen).
Wat je kunt verwachten, staat in de warmtevisie van je gemeente (alhoewel niet alle gemeenten dat even gedetailleerd uitgewerkt hebben). Het is vooral belangrijk voor de wijken die als eerste overgaan.

Landelijk gaan de netbeheerder en het ministerie van EZK grofweg uit van:
- 30% warmtenet
- 30% all electric warmtepomp (individueel of in de vorm van blokverwarming)
- 30% hybride warmtepomp (kan zowel groengas als waterstof worden)
- 10% overig, en dat is dan zowel cv-ketel (groengas of waterstof), losse gaskachel, houtstook als all electric COP1.
De 2 miljard kuub groengas is vooral voor die laatste twee groepen woningen (ca. 40% van alle woningen) bedoeld. Woningen verbruikten in 2022 7 miljard kuub aardgas (overigens deels door de hoge temperaturen; normaal zo'n 8 miljard kuub https://www.cbs.nl/nl-nl/...n-2022-laagste-in-50-jaar), dus het moge duidelijk zijn dat er voor de meeste huishoudens wat gaat veranderen om van 8 miljard kuub aardgas naar maximaal 2 miljard kuub groengas te komen.

Maar het is natuurlijk ook nog helemaal niet de bedoeling dat iedereen nu al per se een investering doet. De transitie duurt nog tientallen jaren. Het is vooral belangrijk als je in een van de eerst aangewezen wijken woont waar stadsverwarming komt, of als je cv-ketel kuren begint te tonen. Of als je energierekening te veel op begint te lopen door de stijgende energiebelasting op aardgas.

[ Voor 18% gewijzigd door Linea op 14-01-2024 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

Wel eens aan een doorstroomverwarmer gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Niet online

rud

Linea schreef op zondag 14 januari 2024 @ 03:13:
[...]
Dat klopt, dat is het voorstel voor de grootverbruikers. In de piekuren is de wegingsfactor 1, in de daluren is de wegingsfactor 0,6. De tussenliggende tijdsblokken krijgen wegingsfactoren 0,9, 0,8 en 0,7.
Voor kleinverbruikers hoef je dat natuurlijk niet zo gedetailleerd te doen. De kleinverbuikers hebben veel minder impact op het netwerk dan de grootverbruikers. De regionale netbeheerders gaan door Tennet nu voorlopig 24/7 met een factor 0,9 aangeslagen worden (als de ACM met het voorstel instemt).
Tabel die ik me kan herinneren bevatte ook getallen groter dan 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
rud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 03:59:
Tabel die ik me kan herinneren bevatte ook getallen groter dan 1.
Dit komt uit de toelichting van het voorstel van de netbeheerders. Het lijkt mij ook nogal vreemd om alleen lager te wegen en niet gemiddeld op 1 uit te komen. Maar alles wat via de regionale netbeheerders gaat, wordt dus ook al met 0,9 gewogen ipv 1,0. Dan zullen de prijzen dus wel maal 1,111 gaan om de inkomsten gelijk te houden (of nog meer als ze verhoogd worden).

[ Voor 11% gewijzigd door Linea op 14-01-2024 04:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
rud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 03:05:
[...]

Nee, nog meer redenen om vaart te maken en zo veel mogelijk in eigen hand te houden. Dus elektrificeren en Den Haag lekker Den Haag laten zijn. Dan zit je altijd goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:42
Linea schreef op zondag 14 januari 2024 @ 02:16:
Dat groengas gaat overigens niet naar ieder huishouden, maar is vooral bedoeld voor de vrijstaande huizen in het buitengebied, huizen in historische binnensteden en andere huizen waar geen warmtenet of all electric warmtepomp kan komen. Daarnaast gaat het groengas natuurlijk ook deels naar het MKB.
Bijmengen van waterstof kan natuurlijk wel ook bij dit groengas, maar daar wordt het groengas niet goedkoper van.
Verwarming met groengas (of waterstof) gaat onvermijdelijk factoren duurder zijn dan met een warmtepomp.

Uiteindelijk lijkt het logisch dat alleen de woningen waar echt niets anders kan op deze route uitkomen. Ik zou er als woningeigenaar zeker niet vanuit gaan dat dit een wenselijke oplossing is.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 14-01-2024 08:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
assje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:27:
Verwarming met groengas (of waterstof) gaat onvermijdelijk factoren duurder zijn dan met een warmtepomp.

Uiteindelijk lijkt het logisch dat alleen de woningen waar echt niets anders kan op deze route uitkomen. Ik zou er als woningeigenaar zeker niet vanuit gaan dat dit een wenselijke oplossing is.
Helemaal mee eens. Los daarvan worden warmtepompen (hybride of all electric) verplicht zodra de ketel vervangen moet worden, behalve voor huizen/appartementen waar dit echt niet kan vanwege ruimtegebrek, geluidshinder, monumentale status o.i.d., en voor huizen/appartementen waar een warmtenet gaat komen (die mogen dat warmtenet afwachten).
Niets doen is voor de meeste huishoudens uiteindelijk geen oplossing. Maar als mensen nog een goede ketel hebben en de ontwikkelingen nog een tijdje af willen wachten, dan kan dat prima. We kunnen toch niet allemaal binnen een paar jaar over met het huidige elektriciteitsnet.

In ieder geval kunnen mensen in de warmtevisie van hun gemeente zien of het gasnet in hun straat uiteindelijk verdwijnt.
Hier een voorbeeld uit de warmtevisie van een gemeente die het heel duidelijk in een aparte afbeelding zet wat er met het warmtenet gaat gebeuren: Haarlemmermeer. Verder overigens het toonvoorbeeld van een gemeente die vindt dat de meeste huishoudens maar voor een individuele oplossing moeten gaan (bedoeld wordt een all electric warmtepomp, want het gas gaat eruit) en als gemeente niet grootschalig aan een warmtenet gaat werken, zelfs niet in de grotere kernen:
https://haarlemmermeer.be...14-42c1-b653-9ffef0067b84
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aonZTTS8j9p8nt2l2jW4hw9g9nM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rhUgVaMPHObtuS0SI8FyqxnF.gif?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbPG2cPwiAqYDDJKPZirtxHuCzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JCqK8kqkzIAkNXJjBfWF3l7l.gif?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Linea op 14-01-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

assje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:27:
[...]

alle woningen kunnen voorzien worden van een warmtepomp. of het ene monument is of in een stadscentrum zit of zo maakt ook niet uit.

als jij denk dat het anders is laat mij dan een pand zien waar het niet kan want in de afgelopen jaren ben ik er nog nooit eentje tegengekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:21:
alle woningen kunnen voorzien worden van een warmtepomp.

als jij denk dat het anders is laat mij dan een pand zien waar het niet kan want in de afgelopen jaren ben ik er nog nooit eentje tegengekomen.
Het mag niet overal qua monumentenwetgeving. Er mag niet altijd wat aan de gevels of op het dak, maar ook de tuinen zijn soms beschermd (bijvoorbeeld hofjes).
Bovendien zijn er echt kleine oude huizen. Mijn vorige woning was 3,95 meter breed, en had achter alleen een klein plaatsje van 2 meter breed. Dat kan qua geluidsnormen tot de buren in zo'n geval waarschijnlijk niet (waren ook nog eens enkelsteens en halfsteens muren bij al die huizen; heel gehorig).
Ook sommige appartementen zijn niet geschikt, maar die kunnen vaak weer wel op blokverwarming of stadsverwarming over.
Tot slot is het niet erg rendabel om een warmtepomp te nemen als je binnen een paar jaar stadsverwarming krijgt. Of je moet gewoon een airco nemen die je voor koeling toch al wil nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 14-01-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 01:43:
[...]

je gaat ook hier weer enorm de mist in door waterstof in dat rijtje te noemen.
Nee hoor, daarmee ga ik niet de mist is. De kans dat waterstof een rol krijgt in de energietransitie bij het verduurzamen van industrie is vrij aannemelijk.

Alleen "voor thuis" is waterstof natuurlijk totaal niet interessant.
volgens mij is 1 ding niet helemaal duidelijk voor de meesten die denken zich "pro waterstof" opstellen: zowel de accu en waterstof zijn energiedragers, niet een energiebron. een accu vult zichzelf niet en waterstof trekt hans kazan ook niet uit zijn hoed.

verschil tussen die 2 is alleen dat een accu 80% efficient is en waterstof met moeite 30% als je schuin kijkt naar de meter en de tong in de juiste hoek houd.....

dus dan moet je af gaan vragen of iemand bereid is om voor 100 eenheden geld 30 eenheden energie willen of de optie nemen waar ze 80 eenheden energie krijgen voor hun 100 eenheden geld. of in het geval van warmte in huis 20 eenheden versus 300....
Als je uit die accu met je industriële proces niet genoeg temperatuur kunt halen, dan is die keuze voor waterstof dus snel gemaakt. Want dan is het een keuze tussen helemaal niets kunnen produceren met "goedkope" energie uit accu's of stroomkabels. Of wél de productie kunnen voortzetten met duurdere energie uit waterstof (of een ander groen gas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Linea schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Het mag niet overal qua monumentenwetgeving.
Bovendien zijn er echt kleine oude huizen. Mijn vorige woning was 3,95 meter breed, en had achter alleen een klein plaatsje van 2 meter breed. Dat kan qua geluidsnormen tot de buren in zo'n geval waarschijnlijk niet (waren ook nog eens enkelsteens en halfstenen muren bij al die huizen).
Ook sommige appartementen zijn niet geschikt, maar die kunnen vaak weer wel op blokverwarming of stadsverwarming over.
Tot slot is het niet erg rendabel om een warmtepomp te nemen als je binnen een paar jaar stadsverwarming krijgt. Of je moet gewoon een airco nemen die je voor koeling toch al wil nemen.
monumentenwetgeving verbied geen warmtepomp hoor, dat is en blijft een fabeltje. ik doe zelf tientallen panden onderhouden die een monument zijn en gewoon warmtepompen hebben. vaak is het hebben van een warmtepomp ook het enigste wat nog voorkomt dat het pand gesloopt gaat worden omdat het anders niet te doen is qua kosten. overheid heeft zelfs en speciaal potje om in zulke panden extra subsidie te geven voor de installatie ervan.

met zulke smalle woningen is het ook niet een groot (ha!) probleem maar dan heeft men gewoon bepaalde beperkingen qua keuzes. niet overkoombaar, het betekent alleen dat je niet bij je lokale CV boer moet aankloppen om wat te laten installeren wat geschikt is en moet je naar de "echte" warmtepompinstallateurs.
en ja, dat kan beteken dat je gewoon een airco krijgt bijvoorbeeld.
Ivow85 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Nee hoor, daarmee ga ik niet de mist is. De kans dat waterstof een rol krijgt in de energietransitie bij het verduurzamen van industrie is vrij aannemelijk.

Als je uit die accu met je industriële proces niet genoeg temperatuur kunt halen, dan is die keuze voor waterstof dus snel gemaakt. Want dan is het een keuze tussen helemaal niets kunnen produceren met "goedkope" energie uit accu's of stroomkabels. Of wél de productie kunnen voortzetten met duurdere energie uit waterstof (of een ander groen gas).
dat de industie waterstof nodig is mag duidelijk zijn, maar die hebben het nodig omdat het waterstof is en gebruiken het nu ook voor het proces zoals staalproductie. echter voor hoge temperaturen zal het gewoon puur COP1 electrisch worden omdat dat simpelweg goedkoper is dan stoken op waterstof. dan zullen boilers en ovens gewoon vervangen worden of omgebouwd worden naar puur electrisch ipv gasgestookt.

je zal nergens straks een industrie zien die waterstof dom gaat verbranden, daar is het simpelweg te duur voor in de prijs per kW.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ivow85 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:36:
[...]

[...]

Misschien nog een aanvulling: Een aantal industriële processen moeten van fossiele grondstoffen (dus niet puur fossiele energie!) op "groene" grondstoffen omgezet worden. Bijvoorbeeld de meststofproductie en het hoogovenproces. Dat betekent: Dit zijn chemische processen (op hoge temperaturen) welke waterstof nodig hebben.
Dit zijn dus de primaire afnemers voor groene waterstof want zij kunnen niet zonder.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 14-01-2024 11:19 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dunklefaser schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Misschien nog een aanvulling: Een aantal industriële processen moeten van fossiele grondstoffen (dus niet puur fossiele energie!) op "groene" grondstoffen omgezet worden. Bijvoorbeeld de meststofproductie en het hoogovenproces. Dat betekent dit zijn chemische processen (op hoge temperaturen) welke waterstof nodig hebben.
Dit zijn dus de primaire afnemers voor groene waterstof want zij kunnen niet zonder.
hoge temperaturen zullen electrisch gedaan worden, dat is niet economisch om dat met waterstof te doen. waterstof is te duur daarvoor.

referentie: 1 kilo waterstof kost nu ongeveer een tientje in grote hoeveelheden. als dat niet uit de grond komt zoals nu het geval is kost het een slordige 50kWh om die kilo te maken, dan moet het nog getransoorteerd worden en al die fijne dingen dus blijft er bij de eindgebruiker met moeite 30kWh over. je moet niet gaan denken dat de industrie 10 euro gaat lappen voor 3,5 kuub aan gas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Linea schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Tot slot is het niet erg rendabel om een warmtepomp te nemen als je binnen een paar jaar stadsverwarming krijgt.
Juist wel. Stadsverwarming wordt met een reden stadsverarming genoemd. De aanbieders daarvan hebben een legaal monopolie en zijn vèèl te duur.

Grote kans dat een warmtepomp zich gedurende de levensduur makkelijk terugverdiend. En aansluiten op een warmtenet kunnen ze niet verplichten..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:52:
[...]

hoge temperaturen zullen electrisch gedaan worden, dat is niet economisch om dat met waterstof te doen. waterstof is te duur daarvoor.

referentie: 1 kilo waterstof kost nu ongeveer een tientje in grote hoeveelheden. als dat niet uit de grond komt zoals nu het geval is kost het een slordige 50kWh om die kilo te maken, dan moet het nog getransoorteerd worden en al die fijne dingen dus blijft er bij de eindgebruiker met moeite 30kWh over. je moet niet gaan denken dat de industrie 10 euro gaat lappen voor 3,5 kuub aan gas.
Je vergeet de chemische kant van het verhaal volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dunklefaser schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Je vergeet de chemische kant van het verhaal volgens mij.
nee, die vergeet ik niet. daar was ik heel expeciet in als je even terugleest.
Glashelder schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Juist wel. Stadsverwarming wordt met een reden stadsverarming genoemd. De aanbieders daarvan hebben een legaal monopolie en zijn vèèl te duur.

Grote kans dat een warmtepomp zich gedurende de levensduur makkelijk terugverdiend. En aansluiten op een warmtenet kunnen ze niet verplichten..
bijna iedereen die ik spreek met een warmtenet (vooral in almere en delen van amsterdam) willen alleen maar ervanaf. ook veel bedrijven.
heb al bij een stuk of 10 bedrijven afgelopen jaar opnames gedaan om van de stadsverwarming af te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:40:
monumentenwetgeving verbied geen warmtepomp hoor, dat is en blijft een fabeltje. ik doe zelf tientallen panden onderhouden die een monument zijn en gewoon warmtepompen hebben. vaak is het hebben van een warmtepomp ook het enigste wat nog voorkomt dat het pand gesloopt gaat worden omdat het anders niet te doen is qua kosten. overheid heeft zelfs en speciaal potje om in zulke panden extra subsidie te geven voor de installatie ervan.

met zulke smalle woningen is het ook niet een groot (ha!) probleem maar dan heeft men gewoon bepaalde beperkingen qua keuzes. niet overkoombaar, het betekent alleen dat je niet bij je lokale CV boer moet aankloppen om wat te laten installeren wat geschikt is en moet je naar de "echte" warmtepompinstallateurs.
en ja, dat kan beteken dat je gewoon een airco krijgt bijvoorbeeld.
In beschermde stadsgezichten mag je niets aan de voorgevel, vaak ook niets aan de achter- en zijgevel. Zonnepanelen op het dak mochten bijvoorbeeld ook niet (dus een warmtepomp op het dak ook niet). Er zijn heel wat monumenten waar je echt geen warmtepomp kwijt kunt. Van slopen van de panden is bij rijksmonumenten echt geen sprake! Dan is het geen rijksmonument waar je het over hebt als de warmtepomp het enige is wat het pand nog voor sloop kan behoeden.

Een airco is voor zo'n smal huis ook geen oplossing, want daar geldt dezelfde geluidsnorm voor. 's Nachts uitzetten is in zo'n oud huis met halfsteens muren ook geen oplossing. Bovendien zal er bij zulke huizen wat aan de elektriciteitsvoorziening moeten veranderen, want die huizen zaten nog op 20A (met de groepenkast in de gang; geen meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Linea schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:56:
[...]

In beschermde stadsgezichten mag je niets aan de voorgevel, vaak ook niets aan de achter- en zijgevel. Zonnepanelen op het dak mochten bijvoorbeeld ook niet (dus een warmtepomp op het dak ook niet). Er zijn heel wat monumenten waar je echt geen warmtepomp kwijt kunt. Van slopen van de panden is bij rijksmonumenten echt geen sprake! Dan is het geen rijksmonument waar je het over hebt als de warmtepomp het enige is wat het pand nog voor sloop kan behoeden.

Een airco is voor zo'n smal huis ook geen oplossing, want daar geldt dezelfde geluidsnorm voor. 's Nachts uitzetten is in zo'n oud huis met halfsteens muren ook geen oplossing. Bovendien zal er bij zulke huizen wat aan de elektriciteitsvoorziening moeten veranderen, want die huizen zaten nog op 20A (met de groepenkast in de gang; geen meterkast).
wie zegt dat je en warmtepomp aan de muur moet hangen? en niemand heeft het ook over zonnepanelen want die hebben compleet en totaal niks te maken met je verwarming.
en voor zulke smalle woningen zijn gewoon oplossingen hoor die geen overlast geven. het kost alleen wat meer vaak.
de aansluiting is ook niet een groot probleem, dat is aan de netbeheerder.
niemand zegt dat er een plug-n-play oplossing is, in sommige huizen zal het wat meer omvatten dan een leiding omleggen en een unit in de tuin prakken. dat wilt niet zeggen dat het niet kan.

en panden die officeel de stempel van monument hebben en momenteel particutier bewoond zijn maar het niet meer kunnen betalen zal de last vallen op de gemeentes/rijksoverheid en het eerste wat die gaan doen is een warmtepomp erin prakken. daarom zijn er ook extra subsidies om monumenten betaalbaar te houden want de staat heeft ook geen zin om straks al die oude meuk in beheer te hebben en alles staat leeg want niemand kan/wilt de gasrekening betalen.
weet al van een paar panden in de randstad die inmiddels al onbewoonbaar zijn verklaard vanwege dit gezeik en nu mag de staat de rekening oppakken om de toko op te frissen voor VEUL geld zodat het niet een bouwval word. in een paar gevallen is het al erdoor dat de status van monument vervalt en gaat het gewoon tegen de vlakte binnenkort.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:52:

Dan moet je die warmtepomp dus behouden en niet over willen gaan op het warmtenet. Dan is het inderdaad wel een slimme keuze. Maar die keuze heb als bijvoorbeeld huurder niet overal.
Niet overal is stadsverwarming overigens zo duur hoor. Bovendien heeft het rijk niet voor niets besloten dat warmtenetten voor meer dan de helft van de aandelen in publieke handen moeten komen. Het winstbejag van de commerciële exploitanten is een drama, heeft zelfs onze neoliberale rijksoverheid ingezien.
Hier in de gemeente steken de gemeente en woningcorporatie veel subsidiegeld in het warmtenet, waar als eerste sociale huurwoningen op over gaan. Als dat te veel zou kosten, is het met de verdere uitbreiding van het warmtenet wel klaar.

Ik ken overigens zelf mensen in Almere, Lelystad en Purmerend die tevreden zijn over hun stadsverwarming. Het blijft allemaal anekdotisch of mensen zo tegen stadsverwarming zijn. Ik zelf zie het in ieder geval niet zitten (al staat onze buurt ook niet voor stadsverwarming aangemerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:52:
[...]

De genoemde chemische processen zijn exotherm, dus extra elektrisch bijverwarmen van de edukten
kan eventuele warmteverliezen compenseren maar is waarschijnlijk overbodig (hoogovenproces) of zelfs contraproductief?(ammoniakproductie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:02:
wie zegt dat je en warmtepomp aan de muur moet hangen? en niemand heeft het ook over zonnepanelen want die hebben compleet en totaal niks te maken met je verwarming.
en voor zulke smalle woningen zijn gewoon oplossingen hoor die geen overlast geven. het kost alleen wat meer vaak.
de aansluiting is ook niet een groot probleem, dat is aan de netbeheerder.
niemand zegt dat er een plug-n-play oplossing is, in sommige huizen zal het wat meer omvatten dan een leiding omleggen en een unit in de tuin prakken. dat wilt niet zeggen dat het niet kan.

en panden die officeel de stempel van monument hebben en momenteel particutier bewoond zijn maar het niet meer kunnen betalen zal de last vallen op de gemeentes/rijksoverheid en het eerste wat die gaan doen is een warmtepomp erin prakken. daarom zijn er ook extra subsidies om monumenten betaalbaar te houden want de staat heeft ook geen zin om straks al die oude meuk in beheer te hebben en alles staat leeg want niemand kan/wilt de gasrekening betalen.
weet al van een paar panden in de randstad die inmiddels al onbewoonbaar zijn verklaard vanwege dit gezeik en nu mag de staat de rekening oppakken om de toko op te frissen voor VEUL geld zodat het niet een bouwval word. in een paar gevallen is het al erdoor dat de status van monument vervalt en gaat het gewoon tegen de vlakte binnenkort.
Niemand zegt dat het op het dak of aan de muur moet. Maar niet alle huizen hebben een tuin, en regelmatig is die tuin ook beschermd monumentaal. Het voorbeeld van de zonnepanelen geef ik aan om aan te tonen dat er ook op het dak niets mag. Niet omdat PV noodzakelijk zou zijn voor een warmtepomp. Wel om aan te tonen dat verduurzaming bij monumenten moeizaam is.

Er is geen enkele reden waarom particuliere monumenten aan rijk/gemeente zouden toevallen. Het is de eigenaar die zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen pand. Langdurig leeg staat er ook niets. Mensen wonen er graag. Net als in de Amsterdamse 19e-eeuwse wijken rond de binnenstad bijvoorbeeld. Maar mocht er wat leeg komen, dan kan de gemeente de eigenaar dwingen iets aan het pand te doen (leegstandsregels; anti-verkrottingsregels).
Het is niet voor niets dat steden als Amsterdam, Amersfoort en Hoorn in hun warmtevisie de historische binnensteden als groengas aangemerkt hebben. Behoud van het gasnet is daar gewoon de beste oplossing. En als iemand individueel wel over kan en wil op een warmtepomp, en de regels staan het toe, dan kan dat ook natuurlijk.

Netbeheerder verantwoordelijk voor de aansluiting: ja. Maar kun je goed over als je nog zo'n oude aansluiting hebt: nee, niet als je niet de hele dag wilt kiezen tussen je verwarming, boiler (als je die al kwijt kunt), kookplaat, oven of stofzuiger. Dan moet je wachten totdat de netbeheerder aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Laatst online: 13-09 15:34

CR1992

Thor

https://www.hln.be/woon/d...oet-opschuiven~a57c5d629/

Als je dit leest is het in België niet zo interessant op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
CR1992 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:15:

Ik heb de oplossing! We maken gas daar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CR1992 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:15:

zelfde probleem als wat engeland heeft, zwaar gesubsidieerde kuubjes gas door de overheid versus maximale heffingen op stroom.

de verhouding moet gewoon gelijk worden getrokken dan zal het ineens heel rap lopen. met de huidige prijzen kan je nog zelfs bijna een generator neerzetten die op aardgas draait en je eigen stroom maken.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:21:
[...]

zelfde probleem als wat engeland heeft, zwaar gesubsidieerde kuubjes gas door de overheid versus maximale heffingen op stroom.

de verhouding moet gewoon gelijk worden getrokken dan zal het ineens heel rap lopen. met de huidige prijzen kan je nog zelfs bijna een generator neerzetten die op aardgas draait en je eigen stroom maken.
Haha inderdaad.
Al ga ik waarschijnlijk een warmtepomp zetten. Maar mijn gasketel hou ik denk ik.

Over een gas generator had ik ook al over nagedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
jadjong schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Ik heb de oplossing! We maken gas daar duurder.
Dat is inderdaad een oplossing. Het ongewenste gedrag belasten en het gewenste subsidiëren.

Of je dat e functie van belastingen acceptabel vindt is dat en politieke. Nu gebeurt in elk geval het omgekeerde, dus of je nu wel of niet voor het sturen van gedrag via fiscale impulsen bent gas is te goedkoop en Electra te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

overhyped schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Dat is inderdaad een oplossing. Het ongewenste gedrag belasten en het gewenste subsidiëren.

Of je dat e functie van belastingen acceptabel vindt is dat en politieke. Nu gebeurt in elk geval het omgekeerde, dus of je nu wel of niet voor het sturen van gedrag via fiscale impulsen bent gas is te goedkoop en Electra te duur.
Idd, en ik vrees dat als er veel Electrische auto's bij gaan komen dat stroom niet goedkoper wordt. Dus gas gaat duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
overhyped schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Nee, dat is geen oplossing, dat is arme mensen straffen door nog armer te maken en rijken belonen.

Arme mensen hebben belangrijkere prioriteiten dan co2 uitstoot, namelijk brood op de plank krijgen.

Sorry, maar wordt af en toe een beetje moe van dat "we moeten van het gas af" predikaat.

Als elektra heel goedkoop wordt gaat het lonen om cop1 te stoken, en dan zij we de echt niet goed bezig.

Daarnaast gaat het veel te hard met de hoeveelheid warmtepompen die geïnstalleerd worden. Haastige spoed is zelden goed, en dat is te zien aan de veelvuldige prutsinstallaties die worden opgeleverd door installateurs die zichzelf van een heeeeul goede boterham voorzien en de klant achterlaten met een inefficiënte installatie.

Werd er maar evenredig hard gewerkt aan het elektriciteitsnet van NL om al die duurzame energie goed te verwerken.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@verkeerslicht Het lijkt er op dat bij de overheid een of twee lichtjes (geen kaarsen i.v.m. CO2) gaan branden.
NRC van vrijdag op de voorpagina:
"Kabinet trekt meer dan 20 miljard uit voor Tennet om energietransitie niet in gevaar te brengen"

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 14-01-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@dunklefaser kun je het artikel delen? Ik kan 'm niet inzien

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
rud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 03:58:
[...]

Wel eens aan een doorstroomverwarmer gedacht?
Dan werk je met COP 1, dan hou ik liever mijn gasgestookte CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

verkeerslicht schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:06:
@dunklefaser kun je het artikel delen? Ik kan 'm niet inzien
Je kan het ook, minder schreeuwerig, bij de bron lezen: "Kabinet stelt een lening van €25 miljard ter beschikking aan staatsdeelneming TenneT" - Nieuwsbericht | 12-01-2024 | 17:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Linea schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Airco's zijn een stuk stiller dan bv een warmtepomp, de betere halen makkelijk de geluidsnorm. Nachtverlaging werkt ook prima en is zelfs het zuinigst.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

digifun schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Airco's zijn een stuk stiller dan bv een warmtepomp, de betere halen makkelijk de geluidsnorm. Nachtverlaging werkt ook prima en is zelfs het zuinigst.
Ben je zeker dat een airco zuiniger is als een warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Glashelder schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Welke wijken zijn dat dan? Waar je dus maximaal 4,4A mag/kan afnemen :?
Gemiddeld opgenomen vermogen per woning in een wijk.
Decennia lang kon de netbeheerder rekenen met 1200W per aansluiting.(gemiddeld)

Neem een inductiekookplaat, een hoger vermogen. Op wijkniveau kan er toch een gelijktijdigheidsfactor overheen. De kooktijd is nl kort, bv 20min, jantje kookt al om 16:30 pietje om 17:40 en dat middelt aardig door.
De vervelende eigenschap van warmtepompen is dat ze zo’n beetje simultaan werken, want capaciteit op basis van buitentemperatuur.

In wijken met voldoende dikke kabels geen probleem. Met al krappe kabels- wel probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

tip: deze stelling zou ik nog eens even nader bekijken voor je die blijft herhalen. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:05
[...]

Dus een warmptepomp is beter dan een warmptepomp?
:+

T is ook tomaat ipv tomaat zeker?

android since G1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Squixx schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Beetje als het verschil tussen een vogeltje: het ene pootje is evenlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:44
[...]

De geluidsproductie is erg merkafhankelijk en hoe je de buitenunit plaatst. Een paar deuren verder heeft iemand een Vaillant unit voor zijn huis op de grond geplaatst en dat ding maakt een bromgeluid als hij hard moet werken.

Wij hebben onze Daikin buitenunit tegen de zijgevel geplaatst en het enige wat je hoort is de ventilator. Als het een beetje waait overstemd dat makkelijk het geluid van de buitenunit. We hebben express een stille buitenunit gekozen, omdat we niet willen dat andere mensen last hebben van onze WP.

Dus nee, niet iedere WP maakt herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

CR1992 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Ja, met een airco haal je makkelijk 1,5 kWh voor 1 kuub gas.

Is ook wel logisch als je jezelf daarin verdiept. YouTube: 365 Dagen Later: Ervaringen, Besparingen & Temperatuur
Squixx schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Ik gebruik voor het gemak maar even het algemeen nederlandse spraakgebruik voor airco en warmtepomp. Dat is wel zo praktisch en gemakkelijk.
flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:10:
[...]

tip: deze stelling zou ik nog eens even nader bekijken voor je die blijft herhalen. ;)
tip: Je moet er wel mee leren omgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

digifun schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:26:
[...]
Ja, met een airco haal je makkelijk 1,5 kWh voor 1 kuub gas.
Is ook wel logisch als je jezelf daarin verdiept. YouTube: 365 Dagen Later: Ervaringen, Besparingen & Temperatuur
[...]
Ik gebruik voor het gemak maar even het algemeen nederlandse spraakgebruik voor airco en warmtepomp. Dat is wel zo praktisch en gemakkelijk.
[...]
tip: Je moet er wel mee leren omgaan.
denk dat je die roze bril even af moet zetten. L/W warmtepompen zijn efficienter dan reguliere aircos, dat is niet een kwestie van mening maar feit.

ik begrijp dat je graag je aigen aankoop wilt verdedigen maar dat is niet nodig hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Gemiddeld opgenomen vermogen per woning in een wijk.
Decennia lang kon de netbeheerder rekenen met 1200W per aansluiting.(gemiddeld)

Neem een inductiekookplaat, een hoger vermogen. Op wijkniveau kan er toch een gelijktijdigheidsfactor overheen. De kooktijd is nl kort, bv 20min, jantje kookt al om 16:30 pietje om 17:40 en dat middelt aardig door.
De vervelende eigenschap van warmtepompen is dat ze zo’n beetje simultaan werken, want capaciteit op basis van buitentemperatuur.

In wijken met voldoende dikke kabels geen probleem. Met al krappe kabels- wel probleem.
Maar wat is nu in essentie het probleem? Het elektriciteitsnet wordt toch al sinds het begin, 100 jaar geleden, uitgebreid en verbeterd?

Het is toch niet iets waar er geen ervaring in is of waarin er nog eerst wetenschappelijk onderzoek voor nodig is ?

Zie bijvoorbeeld de website:
https://www.hoogspanningsnet.com/page/3/

Ja, kost geld, tijd en moeite maar in essentie is er geen fundamenteel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wozmro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:30:
[...]
Maar wat is nu in essentie het probleem? Het elektriciteitsnet wordt toch al sinds het begin, 100 jaar geleden, uitgebreid en verbeterd?
Het is toch niet iets waar er geen ervaring in is of waarin er nog eerst wetenschappelijk onderzoek voor nodig is ?
Zie bijvoorbeeld de website:
https://www.hoogspanningsnet.com/page/3/
Ja, kost geld, tijd en moeite maar in essentie is er geen fundamenteel probleem.
fun fact: daar betaal je al die jaren vastrecht voor.... O-)

het fundamentale probleem is dat de netbeheerders hun zakken hebben lopen vullen de afgelopen 30 jaar ipv daadwerkelijk op de zaken vooruit gaan lopen en slenteren nu er maar een beetje achteraan.
niet hun probleem, die gasten zijn inmiddels al lang binnen en met pensioen.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
- steden en gemeenten die eigenaar zijn van de netbeheerder willen liefst zoveel mogelijk dividend om hun begroting dicht te timmeren.
- De algemene bevolking vindt elektriciteit altijd te duur dus politici gaan daarin mee.

Dit gaat niet over individuen die hun zakken gevuld hebben en nu op pensioen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

CR1992 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Ja want je verwarmt alleen de ruimte waar de airco hangt, de rest is steenkoud op den duur en niet lekker.
Ik heb een seizoen met airco verwarmd en heb een ventilator kachel op de badkamer gemaakt omdat het daar niet lekker meer was, nu met een warmtepomp stook ik het hele seizoen het hele huis op 20 graden uitgezonderd onze slaapkamer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:29:
[...]

denk dat je die roze bril even af moet zetten. L/W warmtepompen zijn efficienter dan reguliere aircos, dat is niet een kwestie van mening maar feit.

ik begrijp dat je graag je aigen aankoop wilt verdedigen maar dat is niet nodig hier.
Dat is geen feit dat is een vooroordeel. Ga de cop's bij vooral de lagere temperaturen maar eens vergelijken.

Is geen kwestie van een roze bril maar de ervaringen van diverse mensen ook uit de installatiebranche. Airco's verwarmen efficienter dan een luch/waterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

klump4u schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Ja want je verwarmt alleen de ruimte waar de airco hangt, de rest is steenkoud op den duur en niet lekker.
Ik heb een seizoen met airco verwarmd en heb een ventilator kachel op de badkamer gemaakt omdat het daar niet lekker meer was, nu met een warmtepomp stook ik het hele seizoen het hele huis op 20 graden uitgezonderd onze slaapkamer.
Meer airco's ophangen in meer ruimtes. Dan blijft het zuiniger dan een warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wozmro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:57:
Dit gaat niet over individuen die hun zakken gevuld hebben en nu op pensioen zijn.
ik heb die generatie meegemaakt toen ik zelf in de energieindustrie werkte en toen waren de managers die afvoeiden nog aan het werk als "adviseur" ergens en ik weet 100% zeker dat geen enkele van die gasten in een flatje op de bijlmer wonen ondanks dat hun overheidspensioentje echt niet meer toelaat...
digifun schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:02:
[...]

Dat is geen feit dat is een vooroordeel. Ga de cop's bij vooral de lagere temperaturen maar eens vergelijken.

Is geen kwestie van een roze bril maar de ervaringen van diverse mensen ook uit de installatiebranche. Airco's verwarmen efficienter dan een luch/waterpomp.
ik zit zelf "in de brance" en ben bijzonder goed op de hoogte van de efficienties van beide systemen.

sorry, maar je vergelijkt beide systemen gewoon niet gelijkwaardig. je bent ad hoc stoken per kamer aan het vergelijken met het hele pand constant warm houden. daar zit een aanzienlijk comfort en efficientieverschil in.

als je serieus de stelling maakt dat een splitje in de woonkamer ophangen beter is dan een warmtepomp aan je vloerverwarming knopen sla je de plank echt even mis hier.

als je die discussie echt wilt doorzetten verzoek ik je vriendelijk te begeven naar het L/W topic. daar zal het je ook haarfijn uitgelegd worden.

[ Voor 52% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:04:

[...]

ik zit zelf "in de brance" en ben bijzonder goed op de hoogte van de efficienties van beide systemen.

sorry, maar je vergelijkt beide systemen gewoon niet gelijkwaardig. je bent ad hoc stoken per kamer aan het vergelijken met het hele pand constant warm houden. daar zit een aanzienlijk comfort en efficientieverschil in.

als je serieus de stelling maakt dat een splitje in de woonkamer ophangen beter is dan een warmtepomp aan je vloerverwarming knopen sla je de plank echt even mis hier.
Een heel pand constant warm houden is puur inefficient verwarmingstechnisch. Verwarming aanpassen naar verwarmingsbehoefte is wel efficient en daardoor een stuk goedkoper.

2 Binnenunits in een (grote) woonkamer werkt prima en is net zo comfortabel als vloerverwarming. Zelfs comfortabeler omdat je direkt de temperatuur kunt aanpassen, bij vloerverwarming duurt dat al snel uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

digifun schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:12:
[...]

Een heel pand constant warm houden is puur inefficient verwarmingstechnisch. Verwarming aanpassen naar verwarmingsbehoefte is wel efficient en daardoor een stuk goedkoper.

2 Binnenunits in een (grote) woonkamer werkt prima en is net zo comfortabel als vloerverwarming. Zelfs comfortabeler omdat je direkt de temperatuur kunt aanpassen, bij vloerverwarming duurt dat al snel uren.
gelukkig werkt het in de prakijk anders. en zoals ik al zei: je moet wel 1:1 vergelijken.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:13:
[...]

gelukkig werkt het in de prakijk anders.
Mening en vooroordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

denk dat ik wel weet waar ik over praat. beide systemen hebben hun plaats en toepassing.

maar zoals ik al zei: je hoeft hier niet feiten te verdraaien om maar gelijk proberen te krijgen om je eigen aankoop goed te praten. daar is het apple en audi topic voor.

als je denk dat je gelijk hebt moet dit aangeven in het L/W topic en daar vragen voor harde data. dit is niet het topic hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
verkeerslicht schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Nee, dat is geen oplossing, dat is arme mensen straffen door nog armer te maken en rijken belonen.

Arme mensen hebben belangrijkere prioriteiten dan co2 uitstoot, namelijk brood op de plank krijgen.

Sorry, maar wordt af en toe een beetje moe van dat "we moeten van het gas af" predikaat.

Als elektra heel goedkoop wordt gaat het lonen om cop1 te stoken, en dan zij we de echt niet goed bezig.

Daarnaast gaat het veel te hard met de hoeveelheid warmtepompen die geïnstalleerd worden. Haastige spoed is zelden goed, en dat is te zien aan de veelvuldige prutsinstallaties die worden opgeleverd door installateurs die zichzelf van een heeeeul goede boterham voorzien en de klant achterlaten met een inefficiënte installatie.

Werd er maar evenredig hard gewerkt aan het elektriciteitsnet van NL om al die duurzame energie goed te verwerken.
of je in fiscaal stimuleren gelooft of niet is een politieke keuze. Dat we van het gas afkorten is gewoon het huidige beleid (waar ik 100% achter sta) maar wat je ziet is dat de huidige fiscaliteit niet in lijn is met het beleid. Dus wat je ook vindt van van het gas af het is in elk geval nu niet consequent. In Noorwegen heeft een fiscale stimulans goed gewerkt om meer te elektrificeren qua vervoer.

Dat we iets moeten doen aan hoe we nu de transitie financieren staat buiten kijf, het huidige beleid zorgt voor een vergroting van de kloof tussen arm en rijk, en dat is niet goed. Maar dat staat los van het kunstmatig goedkoop houden van gas ten opzichte van Electra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hielp ook wel dat in noorwegen de stroom tussen de 5 en 10 cent kost.... -O-

grap is ook daar dat inmiddels vrijwel alle waterstoftankstations gesloten zijn en je nog steeds op veel plekken waar die stations gesloten zijn daar naast of in de buurt nog wel toyota mirai's ziet staan die gewoon zijn achtergelaten want je kan niet meer tanken omdat het niet economisch was te verantwoorden en de uitbaters de tankstations ineens allemaal hebben dichtgegooid. dat er poosje geleden een waterstofstation ontplofte (en dat was niet een kleine knal) zal ook niet hebben geholpen.

dus als je wilt weten hoe het er over 5 jaar hier in nederland eruit ziet moet je even naar boven kijken,...

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:53:
hielp ook wel dat in noorwegen de stroom tussen de 5 en 10 cent kost.... -O-

grap is ook daar dat inmiddels vrijwel alle waterstoftankstations gesloten zijn en je nog steeds op veel plekken waar die stations gesloten zijn daar naast of in de buurt nog wel toyota mirai's ziet staan die gewoon zijn achtergelaten want je kan niet meer tanken omdat het niet economisch was te verantwoorden en de uitbaters de tankstations ineens allemaal hebben dichtgegooid. dat er poosje geleden een waterstofstation ontplofte (en dat was niet een kleine knal) zal ook niet hebben geholpen.

dus als je wilt weten hoe het er over 5 jaar hier in nederland eruit ziet moet je even naar boven kijken,...
Wat bedoel je? Ik had het niet over waterstof, dat is onzin voor huizen en auto’s, maar puur over de effecten van fiscale stimulatie. Aan onze eigen bijtelling jagers zien we natuurlijk hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:33:
[...]

denk dat ik wel weet waar ik over praat. beide systemen hebben hun plaats en toepassing.
Ik betwijfel; dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

overhyped schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Wat bedoel je? Ik had het niet over waterstof, dat is onzin voor huizen en auto’s, maar puur over de effecten van fiscale stimulatie. Aan onze eigen bijtelling jagers zien we natuurlijk hetzelfde :)
de stimulanten op alle gebieden verzieken het beeld momenteel bedoel ik ermee te zeggen. de enigste reden waarom men in noorwegen uberhaupt waterstof had was vanwege het feit dat de overheid het verschil volledig subsideerde net als dat gebeurt in engeland en deels in belgie met aardgas en hier in nederland ook gebeurt met de CNG voertuigen overal. als die voordeeltjes er niet meer zijn omdat de overheid het niet meer kan trekken door de popuariteit komt ineens de hele lelijke aap uit de mouw en zit je ineens met een systeem (of dat nu een auto is of een waterstofketel) wat niet te betalen is voor de consument of bedrijf en ben je het bokje als de rekening op de mat valt en je het echte bedrag wat het kost ineens moet lappen.
ik niet. ;)

wil je echt CV's gaan vergelijken? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:42
digifun schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:12:
Een heel pand constant warm houden is puur inefficient verwarmingstechnisch. Verwarming aanpassen naar verwarmingsbehoefte is wel efficient en daardoor een stuk goedkoper..
Dit soort algemeenheden heeft echt niemand iets aan. In een tochtige jaren 60 woning is er energetische wel een punt te maken voor lokale verwarming.

In een moderne goed geisoleerde woning heeft de thermische schil zomaar een factor 50 hogere warmteweerstand dan de scheidingswanden/vloeren.

In zo'n woning snijdt jouw stelling geen enkel hout.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

assje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:12:
[...]

In een moderne goed geisoleerde woning heeft de thermische schil zomaar een factor 50 hogere warmteweerstand dan de scheidingswanden/vloeren.
Een moderne goed geisoleerde woning verliest net zo goed warmte zelfs door die thermische schil heen.

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste