Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:52
@PieterL Dit vraagt om wat foto's

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:56
PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:01:
Mijn Nefit/Bosch 3400i doet met dit weer bijna 50 defrosts per etmaal. Bij bewolkt weer in de zomer zijn dat er "slechts" 4 per dag.
Is dit normaal of toch wat al te gortig?
Als hij in de zomer ook bevriest, dan lijkt het erop dat je koude uitblaaslucht weer terug wordt aangezogen. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden waarom je nu zoveel defrosts hebt. 50 is echt niet normaal. Met mist rond het vriespunt is 1 per uur normaal.

Kun je eens een foto sturen van de opstelling buiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 11-01-2025 15:52 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu0M6hwFCPygPs1OJ6QlslbzFjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6CjWqYs3QLayd94dookr7Q3.jpg?f=fotoalbum_large
Defrosts bijna per half uur. Verder doet de wp het prima maar als Bosch-fan ...

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Jojan265 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:52:
[...]

Als hij in de zomer ook bevriest, dan lijkt het erop dat je koude uitblaaslucht weer terug wordt aangezogen. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden waarom je nu zoveel defrosts hebt. 50 is echt niet normaal. Met mist rond het vriespunt is 1 per uur normaal.

Kun je eens een foto sturen van de opstelling buiten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fETZ4uq7DreAqVRoldMs3SD9h0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gf0vIbvZNz2beexshgeDkKHX.jpg?f=fotoalbum_large
Op plat dak. Ik zie niets vreemds ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@PieterL Kan het in de zomer ook pendelen zijn? Dus WP gaat kort uit omdat de Ta overschreden wordt, terwijl er nog wel warmtevraag is?
Want defrost in de zomer) (of boven de 5-10 graden) is niet logisch

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
BarryH schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:19:
@PieterL Kan het in de zomer ook pendelen zijn? Dus WP gaat kort uit omdat de Ta overschreden wordt, terwijl er nog wel warmtevraag is?
Want defrost in de zomer) (of boven de 5-10 graden) is niet logisch
Defrost met buiten 15 graden doet de 3400i graag maar alleen als er een dikke pak donkere wolken hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
Dat vraagt om meer onderzoek denk ik zo. Straks zit er te weinig koudemiddel in het systeem. Vanaf het begin al zo geweest?

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:08:
[...]

[Afbeelding]
Inderdaad. Dan blijf ik het wel vreemd vinden, dat je zelfs in de zomer of überhaupt boven 5 graden nog defrosts hebt. Dat hoort echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-10 18:39
Carboy54 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:15:
[...]

Volstrekt logisch. Een videocall als in bedrijf stelling zien is volstrekt tegen alle regelgeving in. Ook even een bonnetje voor 100 euro maken via de mail is niet toegestaan. Goed dat dit ongeoorloofd gebruik van subsidie geld via leveringen over de toonbank tegen een bodemprijs een halt wordt toe geroepen. Helaas zullen hier een flink aantal tweakers de dupe van zijn maar dat was een te verwachten risico. Met dank aan dit soort leveranciers ligt de branche nu onder een vergrootglas bij de RVO.
Heel toevallig heb ik sinds kort een Panasonic wh-mdc07j3e5 erbij en subsidie aangevraagd.
Gisteren kreeg ik bericht, toegekend.
Ik heb alleen een bon en betaaldbewijs van de warmtepomphardware opgestuurd.
Ik heb natuurlijk geen installateur laat staan een bon hiervan.
Vorige keer ging het ook al zo makkelijk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@PieterL Kortom: een apart topic maken en andere 3400i eigenaren erbij verzamelen..
En de installateur maar eens bellen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:38
koevlaas2 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Heel toevallig heb ik sinds kort een Panasonic wh-mdc07j3e5 erbij en subsidie aangevraagd.
Tja, als je het als Koevlaas2 indient, wie kan dat nu weigeren?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Tja, je leest hier weinig over Nefit. Snap ik.
Hou wel Bosch in de gaten. T zijn erg goede techneuten dus hun nieuwe eigen wp modellen kunnen top-machines zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:00
Mijn Nefit/Bosch 3400i doet met dit weer bijna 50 defrosts per etmaal. Bij bewolkt weer in de zomer zijn dat er "slechts" 4 per dag.
12 defrosts tot nu toe vandaag

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Dan heb je nog geluk gehad want ik lees van klanten van een leverancier met in bedrijf stellingen via een video call dat die inmiddels zijn afgewezen. Ook zijn wij en vele collegae telefonisch door de RVO benaderd voor meer informatie de afgelopen week.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 11-01-2025 18:20 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
BernieW schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:54:
[...]

Tja, als je het als Koevlaas2 indient, wie kan dat nu weigeren?? :)
Ja blijkbaar 🤣

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
Jojan265 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:52:
[...]
50 is echt niet normaal. Met mist rond het vriespunt is 1 per uur normaal.
Nouja, het ligt ook wel aan het vermogen dat je vraagt natuurlijk. Eens per half uur is bij ongunstig weer niet ondenkbaar. Als je WP dan de hele dag draait, ga je al richting de 50.

Dit was bij mij op de 28e:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL13jceRiS80YRSB_xwPTVSmPtw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wGB3tQapySNG3srVKARlpw1U.png?f=user_large
Weer: gemiddeld -0,7 graden (maximaal 0,7, minimum -2). Gemiddelde luchtvochtigheid 99%.

Tot 7 uur 's ochtends staat quiet mode aan. Rond etenstijd ging de oven even aan, dus besloot de thermostaat dat de WP even uit kon. Maar verder gewoon de hele dag bijna eens per half uur een defrost. En ja, de COP is dan echt helemaal ruk. Maar toch, nog steeds goedkoper dan verwarmen op gas ;)

Defrosts in de zomer zijn wel erg raar. Mijn WP doet dat zeker niet boven de 4 graden. @PieterL, heb je misschien ook de luchtinlaattemperatuur en de verdampertemperatuur gelogd?

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 11-01-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
marcop23 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Nouja, het ligt ook wel aan het vermogen dat je vraagt natuurlijk. Eens per half uur is bij ongunstig weer niet ondenkbaar. Als je WP dan de hele dag draait, ga je al richting de 50.

Dit was bij mij op de 28e:
[Afbeelding]
Weer: gemiddeld 0,7 graden (maximaal 0,7, minimum -2). Gemiddelde luchtvochtigheid 99%.

Tot 7 uur 's ochtends staat quiet mode aan. Rond etenstijd ging de oven even aan, dus besloot de thermostaat dat de WP even uit kon. Maar verder gewoon de hele dag bijna eens per half uur een defrost. En ja, de COP is dan echt helemaal ruk. Maar toch, nog steeds goedkoper dan verwarmen op gas ;)

Defrosts in de zomer zijn wel erg raar. Mijn WP doet dat zeker niet boven de 4 graden. @PieterL, heb je misschien ook de luchtinlaattemperatuur en de verdampertemperatuur gelogd?
Wauw ... je bent de eerste die ook een defrost per half uur meldt.
Welke merktype wp gebruik jij???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:37
PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Ik heb een Vaillant Arotherm Plus 55/6. Maar het ligt denk ik minder aan het type WP, en meer aan het thermische vermogen dat geleverd moet worden.

Ik denk al gauw dat 2x zo veel vermogen neer komt op 2x zo veel defrosts, waarbij dus de hoeveelheid energie die onttrokken wordt tussen 2 defrosts ongeveer gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:05
marcop23 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Ik heb een Vaillant Arotherm Plus 55/6. Maar het ligt denk ik minder aan het type WP, en meer aan het thermische vermogen dat geleverd moet worden.

Ik denk al gauw dat 2x zo veel vermogen neer komt op 2x zo veel defrosts, waarbij dus de hoeveelheid energie die onttrokken wordt tussen 2 defrosts ongeveer gelijk blijft.
Hier ook een 55/6 maar met precies ieder uur een defrost.
Ta is 29gr.
Buitentemp. 1,7gr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:59
PieterL schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Elke Techneco ELGA doet het om de 26 minuten ;)
En hij is zeker niet de eerste die dit meld... we zitten inmiddels in topic 11 :+

[ Voor 13% gewijzigd door Daannn1987 op 11-01-2025 20:13 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 09:59
marcop23 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Nee ligt ook wel aan het merk hoor, een Pana zal niet 1x per half uur defrosten. Volgens mij is het minimale rond de 45 minuten

Ik monitor de volgende systemen:
techneco elga (2,9 kw? :+ )
Elga ace 6kw
Mercuria ace 6kw
2x panasonic 9j
Daikin Altherma 3 H MT 12kw

Dus heb wel aardig wat inzicht welke warmtepomp hoe vaak defrost, en een paar van deze warmtepompen hebben het heel zwaar met deze omstandigheden

[ Voor 20% gewijzigd door Daannn1987 op 11-01-2025 20:16 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:21
@Daannn1987
Ligt volgens mij ook aan hoeveel vermogen je van je WP vraagt.
Een ruim bemeten warmtepomp met grote verdamper zal bij hetzelfde huis minder defrosten dan een heel krap gekozen WP met kleine verdamper.
In het laatste geval heel veel lucht (en dus waterdamp) door de relatief kleine verdamper, die extra koud is om voldoende warmte uit de lucht te kunnen trekken.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Carboy54 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:16:
[...]

Dan heb je nog geluk gehad want ik lees van klanten van een leverancier met in bedrijf stellingen via een video call dat die inmiddels zijn afgewezen. Ook zijn wij en vele collegae telefonisch door de RVO benaderd voor meer informatie de afgelopen week.
Ik heb niets gehoord, had ook geen tijd want ik zat in Apeldoorn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:24
Carboy54 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:09:
[...]

een dergelijk voorstel tot keuring is een van de weinige mogelijkheden om dit probleem voor menig doe het zelver te kunnen oplossen wellicht. Onder het moto beter iets dan helemaal niets. Dat heeft weinig te maken met het spekken van de portemonnee van de installateur. Die doet het liefst de hele klus tegen zijn prijs.
Als installateur sluit ik net zo lief een doe-het-zelf installatie aan als een professioneel gebouwde installatie. Ik wil alleen in beide gevallen wel iets kunnen vinden van het afgiftesysteem, ik wil het kunnen testen en ik wil dat de klant mij kan bellen voor hulp als het koud wordt. Lijkt me redelijk voor beide partijen. Geeft een gevoel van zekerheid bij iemand die zo'n klus waarschijnlijk voor de eerste keer heeft gedaan. En ik heb ook een zekere beroepstrots.

Als je op die manier voorkomt dat een klep verkeerd om aangesloten wordt is die extra arbeidstijd al gauw de moeite waard.

Wat betreft een keuring: ik denk dat daar de devil in the details schuilt. Als je een legertje van erg goede keurmeesters zou hebben is het ideaal. Helaas hoor ik van veel collega's af en toe uitspraken die mij doen twijfelen of ik ze bij mij thuis aan de slag zou laten gaan. Als die representatief zijn voor de consensus in de installatiebranche houd ik mijn hart vast als keuringseisen daarop gebaseerd worden. Dan richt ik nog liever zelf een keurmerk op. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:02
basfromasd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Wat betreft een keuring: ik denk dat daar de devil in the details schuilt. Als je een legertje van erg goede keurmeesters zou hebben is het ideaal. Helaas hoor ik van veel collega's af en toe uitspraken die mij doen twijfelen of ik ze bij mij thuis aan de slag zou laten gaan. Als die representatief zijn voor de consensus in de installatiebranche houd ik mijn hart vast als keuringseisen daarop gebaseerd worden. Dan richt ik nog liever zelf een keurmerk op. 😁
En dan de vraag "waar ga je op keuren?" In hoeverre wordt de installateur verantwoordelijk voor het afgiftesysteem dat misschien al jaren eerder is aangelegd? De uitdagingen die ik hier op het forum lees hebben vaak te maken met regelingen en afgiftesystemen in combinatie met de warmtepomp. Wordt een warmtepomp dan afgekeurd voor subsidie als de COP te laag uitvalt?
Zelf ben ik meer een voorstander van simpele oplossingen. Maak bijvoorbeeld de BTW op warmtepompen op 0 % en je geeft al 21 % korting op de apparaten (net als op zonnepanelen). Of maak voor mijn part de BTW -10 %, en daarmee 31 % korting. Of zullen de computers van de belastingdienst een negatieve BTW niet aankunnen? ;)
En maak je geen zorgen of die dingen wel of niet goed zijn geïnstalleerd. Een slechte installatie heeft een hoog verbruik, dat wordt toch wel opgelost als dat veel geld voor energieverbruik gaat kosten. In ieder geval na afschaffing van de saldering. Want nu is er voor mensen met veel panelen geen enkele prikkel naar een laag verbruik door een efficiënte installatie.
Wel zorgen dat de warmtepompen gemarkeerd worden als exclusief voor de Nederlandse markt om te voorkomen dat er een exporthandel ontstaat.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Daannn1987 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:51:
Er staat ook bij RVO;
De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.

Nu is de vraag natuurlijk wat valt er onder de volledige installatie van een warmtepomp?
Als de aansluiting plug-and-play is (m.a.w. de klant heeft de cv kant klaar gemaakt, of is al klaar om een warmtepomp aan te sluiten) maar de installateur doet de warmtepomp hieraan knopen, is dat dan de volledige installatie?
Technisch gezien wel. Je krijgt ook alleen subsidie voor de warmtepomp en niet voor de rest van de installatie. Ze verwachten natuurlijk wel van de installateur dat die geen warmtepomp gaat installeren die niet geschikt is voor het afgiftesysteem. Als de eigenaar dus zelf zijn installatie heeft aangepast, zodat de installateur alleen een geschikte warmtepomp hoeft aan te sluiten, zou dat geen probleem moeten zijn.
In mijn huidige woning heb ik de CV kant zo voorbereid dat de installateur de warmtepomp alleen maar elektrisch hoefde aan te sluiten, en 2 perskoppelingen te persen om de warmtepomp te installeren.
Een controle van de installateur daarvan zou genoeg moeten zijn. Wat mij betreft zou dat zelfs op afstand kunnen als je met een videocall alles kunt laten zien.
Warmtepomp doet alleen verwarmen, voor tapwater heb ik een warmtepompboiler dus feitelijk een extreem simpele installatie.

Als nu mijn warmtepomp stuk zou gaan, is het vervangen extreem simpel, maar toch een "volledige installatie"
Het vervangen van een warmtepomp zou wat mij betreft hetzelfde behandeld kunnen worden. Toch nog even een controle of de gekozen warmtepomp past bij het afgiftesysteem en dan hoeft de installateur alleen de warmtepomp aan te sluiten voor het verkrijgen van de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Laatst online: 21:55
Wij krijgen binnenkort vloerverwarming, en woensdag wordt onze hybride warmtepomp (Elga) in bedrijf gesteld. Nu zit ik een beetje te twijfelen of we een verdeler met of zonder pomp moeten nemen. De verdeler die we krijgen, kan sowieso worden omgebouwd naar een pomploos en hydraulisch actief worden ingesteld wanneer er wel een pomp op zit. Dat betekent toch dat er niet wordt gemengd met de retour?

Aangezien de cv-ketel ook nog mee kan verwarmen, vind ik een pomploze verdeler een beetje spannend, omdat er dan helemaal geen temperatuurbewaking op de vloerverwarming zit. Of zijn daar andere oplossingen voor?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:34
basfromasd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:42:
[...]
Keuringen zie ik niks in, dan gaan ze kijken naar het bouwbesluit etc.
Hier voldoen een aantal afgiftepunten niet meer sinds overstap naar lage temp, in de slaapkamers bijv, ondanks voor ons uitstekend zo zouden wij toch een boel geld moeten uitgeven aan nieuwe afgiftepunten die nooit gebruikt worden.

Dan zou de warmtepomp er nooit komen gezien ombouw/investering te hoog wordt.

Zijn wij de enige die een slaapkamer echt als slaapkamer gebruiken en liever koel slapen?
(Verdiepingsvloer is geisoleerd).

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 12-01-2025 13:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Djvdb schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:33:
Wij krijgen binnenkort vloerverwarming, en woensdag wordt onze hybride warmtepomp (Elga) in bedrijf gesteld. Nu zit ik een beetje te twijfelen of we een verdeler met of zonder pomp moeten nemen. De verdeler die we krijgen, kan sowieso worden omgebouwd naar een pomploos en hydraulisch actief worden ingesteld wanneer er wel een pomp op zit. Dat betekent toch dat er niet wordt gemengd met de retour?

Aangezien de cv-ketel ook nog mee kan verwarmen, vind ik een pomploze verdeler een beetje spannend, omdat er dan helemaal geen temperatuurbewaking op de vloerverwarming zit. Of zijn daar andere oplossingen voor?
Hybride verdeler? :)

Die gebruikt de mengfunctie alleen wanneer de aanvoertemperatuur daar aanleiding toe geeft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Laatst online: 16:24
mr_evil08 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Zijn wij de enige die een slaapkamer echt als slaapkamer gebruiken en liever koel slapen?
Inderdaad, in 32 jaar heb ik nog nooit waargenomen dat het bouwbesluit iets heeft toegevoegd aan de kwaliteit van wonen in Nederland. Het heeft wel bijgedragen aan hoofdpijn.

Je bent niet de enige. Het is heel gewoon dat mensen het wat koeler willen hebben in de slaapkamer. Gewoonlijk is het dan ook heel comfortabel om met een lage temperatuur te verwarmen. Zeker als dat 24 uur per dag gebeurt. Bij een warmteverliesberekening moet je uitgaan van de werkelijk gewenste temperaturen als je je klant tenminste zo goed mogelijk wilt helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Keuringen zie ik niks in, dan gaan ze kijken naar het bouwbesluit etc.
Hier voldoen een aantal afgiftepunten niet meer sinds overstap naar lage temp, in de slaapkamers bijv, ondanks voor ons uitstekend zo zouden wij toch een boel geld moeten uitgeven aan nieuwe afgiftepunten die nooit gebruikt worden.

Dan zou de warmtepomp er nooit komen gezien ombouw/investering te hoog wordt.

Bouwbesluit wordt gehanteerd bij nieuwbouw. Een keuring methode voor het goedkeuren van de warmtepomp installatie bij zelfinstallatie is iets geheel anders. Het gaat erom hoe je bij zelf installatie toch recht kan krijgen op de subsidie regeling. Niet ideaal wellicht maar wel de oplossing om gecertificeerde installateurs dit te laten uitvoeren op correcte installatie en werking. Kost niet veel tijd maar dan heb je in ieder geval een substantieel deel van de kosten in de vorm van subsidie vergoed gekregen. Daar gaat het om. Nu is geen subsidie de realiteit geworden. De RvO controleert inmiddels actief.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH

Als je de ketel op aanvoertemperatuur kan begrenzen kan je met een open verdeler werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Laatst online: 19-10 14:52

cobo

I’m not make it, I create it

[...]

[Afbeelding]
Volgens mij staat jouw buitendeel te laag op het dak. Volgend de handleiding van Nefit moet die minimaal 300 mm vanaf de grond zijn. Zie handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYfBudAOj2Rm8GGw0-LYnCKZFEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sQ2cpvT8XjADfthhec8ybKtz.png?f=fotoalbum_large

Dat is makkelijk zelf te doen met een big foot verhoging. Hier te koop https://www.loodgietshop....igh-bloc-verhoging-06mtr/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

cobo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Volgens mij staat jouw buitendeel te laag op het dak. Volgend de handleiding van Nefit moet die minimaal 300 mm vanaf de grond zijn. Zie handleiding:
[Afbeelding]

Dat is makkelijk zelf te doen met een big foot verhoging. Hier te koop https://www.loodgietshop....igh-bloc-verhoging-06mtr/
Op deze plaats zou ik aanraden een Big Foot van een meter te nemen ivm gewichtsreductie en het omwaai risico te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24

silverball

De wagen voor moderne mensen

Carboy54 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Onder de nieuwe gaswet mag je überhaupt niet meer sleutelen aan jouw gasketel zonder de vereiste ( dure ) certificaten. Ik ben het met grote delen van jouw betoog wel eens maar een dergelijk voorstel tot keuring is een van de weinige mogelijkheden om dit probleem voor menig doe het zelver te kunnen oplossen wellicht. Onder het moto beter iets dan helemaal niets. Dat heeft weinig te maken met het spekken van de portemonnee van de installateur. Die doet het liefst de hele klus tegen zijn prijs. Vergeet ook niet dat er ook veel wordt gerommeld door een aantal zelfmonteurs die een warmtepomp aanschaffen voor een prijs lager dan de subsidie van beroerde kwaliteit en vaak na 2 jaar al weer defect zoals een Meeting warmtepomp. Of ieder jaar een warmtepomp of xx aan de muur hangen met subsidie en na 12 mnd deze weer op marktplaats zetten. Dat is de andere kant van het verhaal en kan je moeilijk verduurzamen noemen.
Nee dat snap ik, ik bedoelde ook om de gasketel simpelweg te laten installeren. Die hangt voor <2k en dan loop je geen enorm risico op hele substandaard praktijken of niet renderende installaties.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
cobo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]

Goeie tip. Dank!
De 300mm is voor zware sneeuwval dus hopelijk geen noodzaak.
Vrees ook dat dan de split verlengd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Nee hoor, maar we hebben 1 slaapkamer waar we daadwerkelijk in slapen, de andere twee zijn thuiswerkplekken, zolang, en als, ons geen gezin gegund is blijft dat zo. Dus ik kan mij voorstellen dat je dat wel gewoon flexibel wilt houden.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08

Elke gasketel(in iedergeval de laatste 10 jaar) kan je de aanvoertemperaturen omlaag zetten en blokkeren via installateursmenu zodat niet perongeluk omhoog wordt gezet.

En anders laat je de thermonstaat zitten, mocht het dan toch perongeluk gebeuren dan gooit de thermonstaat de vloer dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:35
[...]

[Afbeelding]
Verklaring kan zijn dat je afgifte temperatuur behoorlijk hoog is. Klopt het dat je Tafgift rond de 40°-45°C staat?
Dat kan je aantal defrost best wel verklaren.
Heb je een LTV verwarmingssysteem of gewoon ouderwetse radiatoren?
Heb zelf overal Vloerverwarming (LTV) en mijn T-afgiste bij 0°C staat ingesteld op 29°C.
Aantal defrost is idd, zoals al eerder door iemand aangegeven rond de 1 x per uur)

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Wimhaw schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Verklaring kan zijn dat je afgifte temperatuur behoorlijk hoog is. Klopt het dat je Tafgift rond de 40°-45°C staat?
Heb zelf overal Vloerverwarming (LTV) en mijn T-afgiste bij 0°C staat ingesteld op 29°C.
Aantal defrost is idd, zoals al eerder door iemand aangegeven rond de 1 x per uur)
Tja, mijn Ta is nu 27 en alles is vvw. Geen radiatoren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wimhaw schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Ligt sterk aan de werklast en heeft weinig met aanvoertemperaturen te maken.
aanvoertemperaturen van 50c en lage werklast kan ook(moet je afgifte wel klein zijn).
50c betekend natuurlijk vaak hoge werklast.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
mr_evil08 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:41:
[...]

aanvoertemperaturen van 50c en lage werklast kan ook(moet je afgifte wel klein zijn).
Werklast compressor was gisteren 24%.
Vandaag met defrosts 48%.
Ta ongeveer gelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:35
mr_evil08 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Volgens mij is wat ik schrijf het zelfde.
Je schrijft dat namelijk ook al zelf.
Maw.
Hogere afgifte temperatuur bij x volume geeft meer defrost dan lage afgiste temperatuur bij x volume. Volume blijft gelijk werklast wordt hoger om de temperatuur hoger te krijgen.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Waarom zou hij in de zomer defrosts doen? Dan is er iets mis lijkt mij.

Defrosts zie ik hier alleen als het buiten kouder is dan 1 a 2 graden en maximaal eens per 45 minuten, dus 32 per dag. Dat is hard-gecodeerd in de Toshiba: er zit minimaal 45 minuten tussen de defrosts.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarryH
silverball schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Nee dat snap ik, ik bedoelde ook om de gasketel simpelweg te laten installeren. Die hangt voor <2k en dan loop je geen enorm risico op hele substandaard praktijken of niet renderende installaties.
Humor.

Een renderende gasketel

_/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Het heeft wat langer geduurd dan ik dacht maar de Daikin Altherma 4 HT R290 (propaan) komt er nu wel vlot aan.
De technische specificaties zijn nog niet vrijgegeven, die krijg ik week 7. De Pomp is leverbaar in week 10.

Voordelen en verbeteringen t.o.v. nu (altherma 3)

- De HMI is niet meer de de lelijke zwarte kast meer een touchscreen
- Geluid is nog lager, men spreekt over 28 dBa op een meter (nog geen gegevens bij welke conditie)
- Mooi modern zwart antraciet
- Ingebouwde vorstkleppen IN de monobloc.

Zie filmpje (teaser)
YouTube: Daikin Altherma 4 H: new R290 heat pump

Vermogensrange is ook prima: 6, 8, 10, 14 kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtKgSj54q9lzBThrf68HIryxwko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4e9v4TxLqpjo1Xlr3ntjZNto.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
SebastiaanPs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:23:
@Daannn1987
Ligt volgens mij ook aan hoeveel vermogen je van je WP vraagt.
Een ruim bemeten warmtepomp met grote verdamper zal bij hetzelfde huis minder defrosten dan een heel krap gekozen WP met kleine verdamper.
In het laatste geval heel veel lucht (en dus waterdamp) door de relatief kleine verdamper, die extra koud is om voldoende warmte uit de lucht te kunnen trekken.
Juistem !
Je WP loopt het best op ca. 60% van het maximale vermogen, het aantal defrosts zal dan meevallen.
Verlaag de aanvoertemperatuur maar eens totdat je hieraan voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
PieterL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:37:
[...]

Tja, mijn Ta is nu 27 en alles is vvw. Geen radiatoren dus.
Het is een split ? Heeft ie wel genoeg koudemiddel ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SebastiaanPs
koevlaas2 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Het is een split ? Heeft ie wel genoeg koudemiddel ?
@PieterL @koevlaas2
Zat even de posts van PieterL terug te lezen…

Maart 2024, buiten 11 graden, bij Pieter thuis defrosts…
PieterL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Tekort aan koudemiddel werd hier gesuggereerd

Nefit-Bosch zou op bezoek komen…

Januari 2025, Pieter meldt dat er in de zomer nog steeds 4 defrosts per dag waren
En blijkbaar doet zijn WP graag defrosts bij Tbuiten 15 gr

Ik vraag me af: wat is er gebeurd? :?

Maar het zijn heel goede techneuten bij Bosch :+

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-10 10:49
Ik heb een lucht/water-wartempomp split-unit van Thercon.

Het is op dit moment te koud in huis. De warmtepomp haalt de gevraagde aanvoertemperatuur niet en draait zogezegd de hele tijd op 100%. Als ik echter kijk naar het energieverbruik (met een eigen energiemeter onafhankelijk van de warmtepomp) zie ik een omgekeerd verband tussen het energieverbruik en de buitentemperatuur. De warmtepomp verbruikt minder stroom naarmate het kouder wordt.
Bijvoorbeeld begin januari verbruikte de pomp tot 3,4 kW en de laatste dagen nog maar tot 2,6 kW. Bij een SWW-run haalt de warmtepomp tot 4,2 kW. Voor al die verschillende verbruiken geeft de warmtepomp aan dat deze zogezegd op 100% van zijn vermogen draait.

Voor alle duidelijkheid, de defrosts zijn hierbuiten gelaten. Ik kijk puur naar het verbruik op het moment de warmtepomp draait om te verwarmen. Het gaat niet om een gemiddeld verbruik.

Ik heb geprobeerd om op internet te zoeken of dit normaal is, maar ik vind hierover niets. Ik vind dit persoonlijk vreemd, want het is te koud in huis terwijl er misschien nog capiciteit over is. Is dat normaal gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-10 13:41
Het eerste dat bij mij opkwam bij defrosts in de zomer: doet de ventilator het dan wel? Het feit dat het alleen/vooral bij vochtig weer optreedt suggereert dat de verdamper wel echt bevriest. Er wordt dan weldegelijk (veel!) warmte uit de buitenlucht onttrokken, dus er gaat toch iets goed met de warmtepomp, maar ook iets behoorlijk fout...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
SchumiFAST schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:27:
Ik heb een lucht/water-wartempomp split-unit van Thercon.

Het is op dit moment te koud in huis. De warmtepomp haalt de gevraagde aanvoertemperatuur niet en draait zogezegd de hele tijd op 100%. Als ik echter kijk naar het energieverbruik (met een eigen energiemeter onafhankelijk van de warmtepomp) zie ik een omgekeerd verband tussen het energieverbruik en de buitentemperatuur. De warmtepomp verbruikt minder stroom naarmate het kouder wordt.
Bijvoorbeeld begin januari verbruikte de pomp tot 3,4 kW en de laatste dagen nog maar tot 2,6 kW. Bij een SWW-run haalt de warmtepomp tot 4,2 kW. Voor al die verschillende verbruiken geeft de warmtepomp aan dat deze zogezegd op 100% van zijn vermogen draait.

Voor alle duidelijkheid, de defrosts zijn hierbuiten gelaten. Ik kijk puur naar het verbruik op het moment de warmtepomp draait om te verwarmen. Het gaat niet om een gemiddeld verbruik.

Ik heb geprobeerd om op internet te zoeken of dit normaal is, maar ik vind hierover niets. Ik vind dit persoonlijk vreemd, want het is te koud in huis terwijl er misschien nog capiciteit over is. Is dat normaal gedrag?
Heb je wat plaatjes van het E verbruik over de dag op een koude versus een minder koude dag (dus data per 5 minuten ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
SebastiaanPs schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:50:
[...]

@PieterL @koevlaas2

Januari 2025, Pieter meldt dat er in de zomer nog steeds 4 defrosts per dag waren

Knik in 1 of 2 koudemiddelleidingen kan ook nog, is de dikke geknikt dan krijg je een ijsje buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
SebastiaanPs schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:50:
[...]

@PieterL @koevlaas2

Heb die techneuten van Bosch altijd bewonderd ja. Zie ze helaas nog maar beperkt bij warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
koevlaas2 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Knik in 1 of 2 koudemiddelleidingen kan ook nog, is de dikke geknikt dan krijg je een ijsje buiten.
Bedankt voor je tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
PieterL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Heb die techneuten van Bosch altijd bewonderd ja. Zie ze helaas nog maar beperkt bij warmtepompen.
Ik kan je vertellen dat in elk bedrijf knakkers werken die ik mijn fietsband nog niet zou laten plakken :+

Maar daar help ik jou WP probleem niet mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-10 01:08
Technician- schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:16:
Het heeft wat langer geduurd dan ik dacht maar de Daikin Altherma 4 HT R290 (propaan) komt er nu wel vlot aan.
De technische specificaties zijn nog niet vrijgegeven, die krijg ik week 7. De Pomp is leverbaar in week 10.

Voordelen en verbeteringen t.o.v. nu (altherma 3)

- De HMI is niet meer de de lelijke zwarte kast meer een touchscreen
- Geluid is nog lager, men spreekt over 28 dBa op een meter (nog geen gegevens bij welke conditie)
- Mooi modern zwart antraciet
- Ingebouwde vorstkleppen IN de monobloc.

Zie filmpje (teaser)
YouTube: Daikin Altherma 4 H: new R290 heat pump

Vermogensrange is ook prima: 6, 8, 10, 14 kW

[Afbeelding]
Haha. 28dBa in de babykamer aan de andere kant van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:25:
[...]

Haha. 28dBa in de babykamer aan de andere kant van het huis.
Zal wel in stil bedrijf zijn.
Ben benieuwd naar de officiële gegevens.
Maar Daikin is ook niet gek en zal meer geluidsdempende maatregelen hebben genomen in deze unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 22:33
Technician- schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:23:
[...]

Zal wel in stil bedrijf zijn.
Ben benieuwd naar de officiële gegevens.
Maar Daikin is ook niet gek en zal meer geluidsdempende maatregelen hebben genomen in deze unit
Heb je al iets gehoord over de LT-versies?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
RonJ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:53:
[...]

Heb je al iets gehoord over de LT-versies?
In monobloc komen alleen deze dacht ik.
Maakt niet uit hoe ze ze noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
BarryH schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:01:
[...]

Heb je wat plaatjes van het E verbruik over de dag op een koude versus een minder koude dag (dus data per 5 minuten ofzo?
Ik heb onderstand twee grafieken van het verbruik toegevoegd. Op 1 januari was het aanzienlijk warmer dan gisteren. Je ziet dat de warmtepomp gedurende de dag ook iets meer vermogen trekt naarmate het warmer wordt.
Op de grafiek van gisteren zie je ook een SWW-run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x__pzz4aq3Oez6_KHzf7oN7IN-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lqgKXT3EbJdAgDXK9vwDCjpn.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vyC10tyBr6tfTaLnpDCUKt6SLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BLsiUyxXiDGNp25Ul6IgSq79.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik neem aan dat dat defrosts zijn. Dat is wel erg veel, elke 45 minuten. Dan kan het best dat je gewoon te weinig warmte krijgt. En dan ook nog op 2,5 kW :X
Ik heb 13 januari 7 defrosts gehad tussen 3 en 11 uur.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
Maasluip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:56:
Ik neem aan dat dat defrosts zijn. Dat is wel erg veel, elke 45 minuten. Dan kan het best dat je gewoon te weinig warmte krijgt. En dan ook nog op 2,5 kW :X
Ik heb 13 januari 7 defrosts gehad tussen 3 en 11 uur.
bedankt voor je antwoord.
De defrosts op zijn kortst zijn ongeveer elke 40 minuten. Dat was afgelopen nacht ook zo maar tijdens de dag vandaag tussen 60 en 90 minuten.

Mijn vraag is eigenlijk waarom de warmtepomp minder vermogen neemt op koude dagen dan op warme dagen. Gisteren 2,6 kW en op 1 januari 3,4 kW. De tijd tussen defrosts is ongeveer gelijk op die dagen. Bedoel je dan dat de warmtepomp bewust terugschakelt om niet nog meer defrosts te hebben als het buiten erg koud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:17
SchumiFAST schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:42:
[...]

bedankt voor je antwoord.
De defrosts op zijn kortst zijn ongeveer elke 40 minuten. Dat was afgelopen nacht ook zo maar tijdens de dag vandaag tussen 60 en 90 minuten.

Mijn vraag is eigenlijk waarom de warmtepomp minder vermogen neemt op koude dagen dan op warme dagen. Gisteren 2,6 kW en op 1 januari 3,4 kW. De tijd tussen defrosts is ongeveer gelijk op die dagen. Bedoel je dan dat de warmtepomp bewust terugschakelt om niet nog meer defrosts te hebben als het buiten erg koud is?
Het is eerder de hogere luchtvochtigheid tegenover de hogere warmtevraag vanuit de woning.

Als het -5 oid is en de luchtvochtigheid daalt, dan werkt de warmtepomp weer heel goed zonder alteveel defrosts. Zie Scandinavië.

Eigenlijk is het NL klimaat waardeloos voor warmtepompen in het algemeen, maar er zijn wat trucjes voor om dit enigszins te verhelpen heb ik me laten vertellen.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:40

Jan2023

KISS

Eigenlijk is het NL klimaat waardeloos voor warmtepompen in het algemeen, maar er zijn wat trucjes voor om dit enigszins te verhelpen heb ik me laten vertellen.
Tot die conclusie ben ik ook wel gekomen , de laatste dagen is de WP meer bezig met defrosten dan met verwarmen van het huis.
Zonde van alle energie .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
LongTimeAgo schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:55:
Eigenlijk is het NL klimaat waardeloos voor warmtepompen in het algemeen
Nou nou niet zo negatief
Kijk eens wat overzichten van @Tomexergie terug anders, misschien dat dat je wat opvrolijkt ;)

Defrosts blijf je ook bij -5 en -10 buiten houden maar inderdaad wel wat minder als de luchtvochtigheid laag is.
Moet je hier maar eens kijken, ik heb een paar links opgesomd van hoe Tweakers in februari 2021 de kou doorstonden (tot -10 buiten, brrrrr…). En eind februari 2018.
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Vooral de laatste link in die post wel interessant en een aanrader: de relatie tussen Tbuiten, luchtvochtigheid en defrosts.

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 14-01-2025 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
SebastiaanPs schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Nou nou niet zo negatief
Kijk eens wat overzichten van @Tomexergie terug anders, misschien dat dat je wat opvrolijkt ;)
Haha, valt wel mee hoor. Ben heel blij met mn Adlar warmtepompje (6kw). Doet het heel goed en wordt af en toe met en af en toe zonder CV ketel gedefrost op hele lastige dagen.

Maar mn reactie is puur in context te lezen met de vergelijking met bijv scandinavische landen of landen die hoger in de bergen liggen. Daar werken ze eenmaal nou gewoon stukken beter.

Toch zijn vele wp's zichzelf goed aan t bewijzen in ons kikkerlandje ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@SebastiaanPs Er zit absoluut minder vocht in vrieslucht, dus zou ik zeggen dat het Nederlandse klimaat niet bijster geschikt is voor de overvraagde te kleine hybride pompjes. Een unit die is berekend op vollast bij -7 heeft tijd zat voor defrosts en @Jan2023 die kosten meer tijd dan energie.
Maar het effect van de RV is duidelijk en voorspelbaar, zie ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Al dat vocht levert ook een iets hogere COP op, want meer kJ/kg+stollingswarmte.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 14-01-2025 18:42 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Nou nou niet zo negatief

Defrosts blijf je ook bij -5 en -10 buiten houden maar inderdaad wel wat minder als de luchtvochtigheid laag is.
Moet je hier maar eens kijken, ik heb een paar links opgesomd van hoe Tweakers in februari 2021 de kou doorstonden (tot -10 buiten, brrrrr…). En eind februari 2018.
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Vooral de laatste link in die post wel interessant en een aanrader: de relatie tussen Tbuiten, luchtvochtigheid en defrosts.
Dat zijn wel goede warmtepompen die prima presteren bij -10C de Zubadan en Ecodan powerinverter. Met een goed vermogen bij -10C

Ik wil de berichten nu bij een nieuwe -10C / -12C periode wel eens zien. Er staan nu veel meer te kleine of onkwalitatieve warmtepompen.
Zie de topics van warmtepompen met als type 9kw die bij -10C blij zijn als ze nog 5kw halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Proton_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:38:
@SebastiaanPs Er zit absoluut minder vocht in vrieslucht, dus zou ik zeggen dat het Nederlandse klimaat niet bijster geschikt is voor de overvraagde te kleine hybride pompjes. Een unit die is berekend op vollast bij -7 heeft tijd zat voor defrosts en @Jan2023 die kosten meer tijd dan energie.
Maar het effect van de RV is duidelijk en voorspelbaar, zie ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Al dat vocht levert ook een iets hogere COP op, want meer kJ/kg+stollingswarmte.
In mijn ogen: geschikt, geschikter, geschiktst ;)

Tweakers krijgen het warm en het vermindert de verwarmingskosten aanzienlijk, dan is het toch geschikt? :)

Wat betreft de kleine overvraagde hybride warmtepompjes die defrosten like there is no tomorrow: dat kan ik volledig beamen en zie ik ook bij mijn ouders met een 6 kW Elga Ace hybride opgesteld bij een eerder gasverbruik van 2000 m3. Die WP heeft inderdaad veel meer defrosts dan mijn full electric WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
SebastiaanPs schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:51:
[...]

Wat betreft de kleine overvraagde hybride warmtepompjes die defrosten like there is no tomorrow...
In de Adlar Castra Aurora II forumgedeelte hebben we een aantal keer aantal defrosts vergeleken en zie je ook effect en verschil met wáár de warmtepomp geplaatst is. (Boven-)Op een dak volop in de koude wind? Meer defrosts lijkt wel.
Op een plat dakje beschut tussen meerdere muren en lichtelijk verwarmd door dicht bij de woning te staan? Véél minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Defrosts zelf kosten niet veel tijd of energie (5minuten), maar bij de Amber (die zowel Jan (95) als ik (120) hebben gaat hij onder de bepaalde omstandigheden gewoon in t ritme van elke 45-50minuten defrost. Na een defrost gaat de Amber een tijdje maximaal draaien om het verlies aan warmte in t systeem te compenseren tot setpoint, en dat kost weer meer energie.

Hier bij mij, met buffervat, kan t zijn dat hij vooraf aan defrost zo’n 25-30 minuten netjes 49 of 55Hz draait, maar na defrost gaat hij gerust een paar minuten op 90Hz (maximaal) om weer op setpoint te komen, om pas na 10 minuten met modulatie weer terug te zijn op de rustige 49-55Hz .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Ik heb mijn Pana J nu wel aardig onder controle, maar ik heb dit ook gezien; Ta wat verlagen en de WP even dwingen tot lager vermogen gaf een veel rustiger gedrag met minder defrosts daarna met uiteindelijk waarschijnlijk vergelijkbare hoeveelheid geleverde warmte.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:22
SchumiFAST schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Ik heb onderstand twee grafieken van het verbruik toegevoegd. Op 1 januari was het aanzienlijk warmer dan gisteren. Je ziet dat de warmtepomp gedurende de dag ook iets meer vermogen trekt naarmate het warmer wordt.
Op de grafiek van gisteren zie je ook een SWW-run.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik blijf die vele defrosts bijzonder vinden. Mijn 9 jaar oude ME wp heeft dan blijkbaar een grotere condensor en ik zie hier om de 1,5uur een defrost in het slechtste geval. Op 1 januari had ik slechts 2 defrosts over de hele dag.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
corsat schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Ik blijf die vele defrosts bijzonder vinden. Mijn 9 jaar oude ME wp heeft dan blijkbaar een grotere condensor en ik zie hier om de 1,5uur een defrost in het slechtste geval. Op 1 januari had ik slechts 2 defrosts over de hele dag.
Mijn inschatting is ook dat er bij @SchumiFAST wat aan de hand is. op 1 januari had ik 0 defrosts, 't was hier die dag dan ook 6-9 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Relatief positief bericht in de media omtrent de (in dit geval hybride) warmptepomp:
https://www.ed.nl/economi...er-dan-verwacht~a4868d36/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-10 09:50
Yes, vandaag is mijn buitenunit eindelijk goed om aangesloten. Tot 11.40 verkeerd om, vanaf 11.50 goed om. Volgens mij ziet het er een stuk beter uit. Dank allen voor t meedenken d:)b

[Afbeelding]

Het kostte nog wel ff tijd voor ik de installateur had overtuigd dat de boel echt verkeerdom zat. De tekening van de onderzijde van de binnenunit lazen ze als het ware 'ondersteboven'.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
  • Laatst online: 21:01
Technician- schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Ik wil de berichten nu bij een nieuwe -10C / -12C periode wel eens zien. Er staan nu veel meer te kleine of onkwalitatieve warmtepompen.
Zie de topics van warmtepompen met als type 9kw die bij -10C blij zijn als ze nog 5kw halen.
Ik denk dat het wel mee zal vallen allemaal. Voor Nederland zijn dat soort temperaturen echt uitzonderlijk, altijd al geweest ook. Ja, misschien een keer een nacht of zelfs meerdere nachten maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Plenkske schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:16:
Relatief positief bericht in de media omtrent de (in dit geval hybride) warmptepomp:
En als je dan de waanzin ziet die eronder uitgebraakt wordt..

Hetzelfde artikel staat overigens ook op ad.nl:
https://www.ad.nl/economi...er-dan-verwacht~a4868d36/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Glashelder schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:57:
[...]

En als je dan de waanzin ziet die eronder uitgebraakt wordt..

Hetzelfde artikel staat overigens ook op ad.nl:
https://www.ad.nl/economi...er-dan-verwacht~a4868d36/
Inderdaad, en zoals we hier weten komt dat vaak door installatie fouten of instellingen. Dat staat ook in het artikel:
Bij een op de vijf huizen gaat iets mis met de warmtepomp
Want hoewel de gemeten besparingen groter zijn dan verwacht, gaat er bij een op de vijf huizen iets mis met de warmtepomp. Dan is er geen besparing, een veel lagere besparing, of zelfs een hogere energierekening, nadat er een hybride warmtepomp is geïnstalleerd.

En daar kunnen tal van oorzaken aan ten grondslag liggen. Te dunne leidingen, te kleine radiatoren, pompen in de vloerverwarming die te traag draaien, of een combinatie van dat alles. Met de cv-ketel waren die problemen er ook, maar cv’s leveren hoge temperaturen van 60 graden of meer en de tekortkomingen zaten verstopt in het hoge gasverbruik. Een warmtepomp draait het zuinigst als de watertemperatuur niet boven de 35 graden komt en als het dan niet lukt de woning warm te krijgen, wordt de cv te veel ingeschakeld en de besparing niet gehaald.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
Ach ja, ik was destijds en van de eerste met een zonneboiler en zonnepanelen. Iedereen om mij heen vond me maar raar. Zelfde met de airco die voor verwarming werd ingezet, dat was echt ‘veel duurder dan gas hoor!’. Daarna was ik echt knetter dat ik een warmtepomp in onze nieuwe woning wilde laten installeren. En o ja, elektrisch rijden ging nooit wat worden, alle auto’s en woningen ‘gaan op waterstof over’.

Ik heb het maar geaccepteerd. Mijn vrienden (doorgaans ook redelijk onderlegde techneuten) laat ik de feiten zien middels de gelogde data. De anderen ga ik toch nooit overtuigen. Feit is dat we als gezin heel erg veel geld hebben bespaard de afgelopen 15 jaar en daar nu de vruchten van plukken. Het lot van de koplopers is onbegrip, maar laat ze maar lachen als je zelf maar weloverwogen je keuzes blijft maken 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:16:
Top, meer van dit soort berichten aub.

(Alleen maakt de laatste alinea niet zelfverzekerde gebruikers nog onzekerder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:33

Seafarer

XXX

LongTimeAgo schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Haha, valt wel mee hoor. Ben heel blij met mn Adlar warmtepompje (6kw). Doet het heel goed en wordt af en toe met en af en toe zonder CV ketel gedefrost op hele lastige dagen.

Maar mn reactie is puur in context te lezen met de vergelijking met bijv scandinavische landen of landen die hoger in de bergen liggen. Daar werken ze eenmaal nou gewoon stukken beter.

Toch zijn vele wp's zichzelf goed aan t bewijzen in ons kikkerlandje ;)
Het zuiden van Zweden heeft een vergelijkbaar klimaat net ons, beetje kouder, beetje meer sneeuw en vaak bergen van mist. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LongTimeAgo
master1104 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:26:
Ach ja, ik was destijds en van de eerste met een zonneboiler en zonnepanelen. Iedereen om mij heen vond me maar raar. Zelfde met de airco die voor verwarming werd ingezet, dat was echt ‘veel duurder dan gas hoor!’. Daarna was ik echt knetter dat ik een warmtepomp in onze nieuwe woning wilde laten installeren. En o ja, elektrisch rijden ging nooit wat worden, alle auto’s en woningen ‘gaan op waterstof over’.

Ik heb het maar geaccepteerd. Mijn vrienden (doorgaans ook redelijk onderlegde techneuten) laat ik de feiten zien middels de gelogde data. De anderen ga ik toch nooit overtuigen. Feit is dat we als gezin heel erg veel geld hebben bespaard de afgelopen 15 jaar en daar nu de vruchten van plukken. Het lot van de koplopers is onbegrip, maar laat ze maar lachen als je zelf maar weloverwogen je keuzes blijft maken 😃
Nouja 'onbegrip'. In veel gevallen ook onbedoelde/onbewuste jaloezie. Als je koploper kán zijn is het een geprivilegieerde positie waar in je je bevind. Dat is ook iets wat veel mensen (ook hier) zich moeten beseffen, maar niet doen en vervolgens weer gaan 'preken' op/over anderen. Wat alleen maar meer 'woede' op de hals haalt van de personen die het (net) niét kunnen betalen, zeker niet nu alle voordeeltjes wegvallen.

"waarom zou de overheid X steunen terwijl alleen de 'rijken' er van profiteren?"
"Ik heb het geld niet om X te doen, mijn Y rekening wordt alleen maar duurder, dat is toch discriminatie?!"
"Ik kan niet sparen voor X en zodra ik over 5+ jaar X wel kan, kan ik er niet meer van profiteren!"

Allemaal stuk voor stuk redelijke vragen en argumenten. (Ja echt, ook al klinken ze soms wat cru)

Ondertussen ben ik de eerste binnen de vriendengroep en aan mijn kant van de familie (en zelfs in mijn straat...) die een warmtepomp heeft. Velen hadden vragen, veel vragen heb ik kunnen beantwoorden (vragen die ik zelf ook had, maar ik zat tijdelijk in een geprivilegieerde positie om een warmtepomp aan te schaffen dus nam de gok maar met onbeantwoorde vragen). Op deze manier heb ik toch heel wat mensen steeds positiever later kijken naar de warmtepomp! Want veel data in Home Assistant wat ik kan laten zien :D

Net zoals EV rijders, ook zakelijk, mijn 'achter-de-feiten-aanlopen dingetje (mobiliteits budget heeft het nooit toegelaten en nu ik eindelijk wel een mobiliteitsbudget heb die EV's toelaat, zijn de bijtelling voordelen aan het verdwijnen). ;)

(maar wellicht gaat dit wat te ver off-topic, dus zal niet verder typen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
LongTimeAgo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:37:
"waarom zou de overheid X steunen terwijl alleen de 'rijken' er van profiteren?"
"Ik heb het geld niet om X te doen, mijn Y rekening wordt alleen maar duurder, dat is toch discriminatie?!"
"Ik kan niet sparen voor X en zodra ik over 5+ jaar X wel kan, kan ik er niet meer van profiteren!"

Allemaal stuk voor stuk redelijke vragen en argumenten. (Ja echt, ook al klinken ze soms wat cru)
Wat ik zo graag zou willen, is dat het niet meer (primair) over geld gaat, maar over duurzaamheid. Alleen (b)lijkt dat voor de meeste mensen te weinig incentive te zijn om zonnepanelen, een warmtepomp, of een EV te nemen.

Het vervelende is dat een 'carrot' (salderingsregeling of ISDE subsidie) vooral bij rijke mensen terecht komt, maar een 'stick' toepassen (verplicht minimaal hybride bij vervanging CV-ketel) heeft dan weer te weinig maatschappelijk en politiek draagvlak...

Maar om weer enigszins on-topic te komen: een van de grooste problemen, die zowel de (massale) uitrol, als de reputatie van warmtepompen in de weg zit is dus de kwaliteit van installateurs. Zou de overheid niet moeten zorgen dat zowel de kwantiteit als de kwaliteit van installateurs omhoog gaat, waardoor ze gaan concurreren op prijs, en (middels certificeringen) alsnog de kwaliteit geborgd is?

Toen ik mijn vorige woning verkocht had ik een energielabel nodig, en de man die de boel kwam bekijken/opmeten zei dat er vanuit het certificeringsorgaan (steek)proeven werden genomen. Nou werd hier laatst gesteld dat het lastig is om 'goede' normen op te stellen waar installateurs/installaties aan moeten voldoen, maar er moet toch we íéts te verzinnen zijn, om te toetsen dat een installateur geen 'fouten' heeft gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

LongTimeAgo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:37:
[...]

Nouja 'onbegrip'. In veel gevallen ook onbedoelde/onbewuste jaloezie. Als je koploper kán zijn is het een geprivilegieerde positie waar in je je bevind. Dat is ook iets wat veel mensen (ook hier) zich moeten beseffen, maar niet doen en vervolgens weer gaan 'preken' op/over anderen. Wat alleen maar meer 'woede' op de hals haalt van de personen die het (net) niét kunnen betalen, zeker niet nu alle voordeeltjes wegvallen.

Ondertussen ben ik de eerste binnen de vriendengroep en aan mijn kant van de familie (en zelfs in mijn straat...) die een warmtepomp heeft. Velen hadden vragen, veel vragen heb ik kunnen beantwoorden (vragen die ik zelf ook had, maar ik zat tijdelijk in een geprivilegieerde positie om een warmtepomp aan te schaffen dus nam de gok maar met onbeantwoorde vragen). Op deze manier heb ik toch heel wat mensen steeds positiever later kijken naar de warmtepomp! Want veel data in Home Assistant wat ik kan laten zien :D

Net zoals EV rijders, ook zakelijk, mijn 'achter-de-feiten-aanlopen dingetje (mobiliteits budget heeft het nooit toegelaten en nu ik eindelijk wel een mobiliteitsbudget heb die EV's toelaat, zijn de bijtelling voordelen aan het verdwijnen). ;)

(maar wellicht gaat dit wat te ver off-topic, dus zal niet verder typen)
Weet je wat het is , altijd maar weer geneuzel over afschrijving en terugverdien tijden.
Het lijkt wel of velen het niet willen zien en pas wakker worden als ze tot de enkels of meer in het water staan.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
a2aan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Wat ik zo graag zou willen, is dat het niet meer (primair) over geld gaat, maar over duurzaamheid. Alleen (b)lijkt dat voor de meeste mensen te weinig incentive te zijn om zonnepanelen, een warmtepomp, of een EV te nemen.

Het vervelende is dat een 'carrot' (salderingsregeling of ISDE subsidie) vooral bij rijke mensen terecht komt, maar een 'stick' toepassen (verplicht minimaal hybride bij vervanging CV-ketel) heeft dan weer te weinig maatschappelijk en politiek draagvlak...

Maar om weer enigszins on-topic te komen: een van de grooste problemen, die zowel de (massale) uitrol, als de reputatie van warmtepompen in de weg zit is dus de kwaliteit van installateurs. Zou de overheid niet moeten zorgen dat zowel de kwantiteit als de kwaliteit van installateurs omhoog gaat, waardoor ze gaan concurreren op prijs, en (middels certificeringen) alsnog de kwaliteit geborgd is?

Toen ik mijn vorige woning verkocht had ik een energielabel nodig, en de man die de boel kwam bekijken/opmeten zei dat er vanuit het certificeringsorgaan (steek)proeven werden genomen. Nou werd hier laatst gesteld dat het lastig is om 'goede' normen op te stellen waar installateurs/installaties aan moeten voldoen, maar er moet toch we íéts te verzinnen zijn, om te toetsen dat een installateur geen 'fouten' heeft gemaakt?
Subsidies zijn er om een markt aan te zwengelen.
Zonnepanelen was de laatste jaren al voor iedereen bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@a2aan Blijkbaar trekt ook de markt voor specifieke opleidingen voor warmtepompmonteurs aan.
Zal wel grote vraag naar zijn of verwacht worden - materiaal voor de praktijkcursussen komt waarschijnlijk van de gevestigde NL-fabrikanten, net zoals de standaard installatieschema's.
“Het is inderdaad wel een probleem in de markt voor de monteurs, dat er nog zoveel variatie in zit”, aldus Pape[ROVC]. “Daarom zie je ook vaak monteurs kiezen voor een bepaald aantal merken of misschien één model waar ze goed in zijn en dat aanbieden aan klanten, omdat het anders niet te behappen is."(= of andere/betere oplossingen zijn misschien te moeilijk?)

Warmtepompinstallaties uniformeren zoals bij gas cv-ketelinstallaties gebruikelijk?
Ik weet niet of dit echt mogelijk is zonder de een of andere, eigenlijk onwenselijke, compromis.
Maar ja zoals altijd - de energierekening is voor . . .

Op de foto's van het artikel zie ik bijvoorbeeld 2 x een installatie met een parallel buffervat - werkt (bijna) altijd. Als ze maar ook aan de monteurs laten zien wat de nadelen zijn (de praktijk en misschien de theorie)

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 15-01-2025 19:10 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Jan2023 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:55:
[...]

Weet je wat het is , altijd maar weer geneuzel over afschrijving en terugverdien tijden.
Het lijkt wel of velen het niet willen zien en pas wakker worden als ze tot de enkels of meer in het water staan.
8)7
Snap ik, maar de initiële investeringen van veel van de 'duurzame' producten zijn godsgruwelijk duur. En veel mensen hebben niet meer dan een paar duizend euro op hun bankrekening staan of kunnen niet meer dan 1000 per jaar sparen (en ook velen gewoon 0,0 euro en leven 'paycheck to paycheck'). Deze mensen worden ook gedwongen om aan deze producten te gaan en worden vervolgens in hun financiële situatie nóg verder gestraft omdat de belastingen/accijnzen/etc van hun bestaande uitgaven alleen maar toenemen.

Zonnepanelen waren de laatste 3+ jaar eindelijk goed betaalbaar, zowel met, maar zeker zónder installatie en dan verdwijnt, nog binnen de terugverdientijd van vele mensen die recent t hebben laten installeren, de salderingsregeling (deels).
Dan snap ik dat mensen zich belazerd voelen. Ongeacht of het voor een goed doel was of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

LongTimeAgo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Snap ik, maar de initiële investeringen van veel van de 'duurzame' producten zijn godsgruwelijk duur. En veel mensen hebben niet meer dan een paar duizend euro op hun bankrekening staan of kunnen niet meer dan 1000 per jaar sparen (en ook velen gewoon 0,0 euro en leven 'paycheck to paycheck'). Deze mensen worden ook gedwongen om aan deze producten te gaan en worden vervolgens in hun financiële situatie nóg verder gestraft omdat de belastingen/accijnzen/etc van hun bestaande uitgaven alleen maar toenemen.

Zonnepanelen waren de laatste 3+ jaar eindelijk goed betaalbaar, zowel met, maar zeker zónder installatie en dan verdwijnt, nog binnen de terugverdientijd van vele mensen die recent t hebben laten installeren, de salderingsregeling (deels).
Dan snap ik dat mensen zich belazerd voelen. Ongeacht of het voor een goed doel was of niet.
Heb je helemaal gelijk in .
Best triest dat een grote groep mensen niet deel kunnen nemen aan de energie transitie omdat ze domweg het geld er niet voor hebben en als achterblijvers uiteindelijk de rekening betalen .
Het wordt tijd dat onze regering eens actie onderneemt tegen bv de energie providers wat betreft de teruglever vergoedingen .
De grootste fout is geweest om energie leveranciers te privatiseren.
8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@LongTimeAgo Wie de afgelopen 3 jaar pas met zonnepanelen is begonnen wist eigenlijk dat de salderingsregeling zo of anders in 2027 waarschijnlijk zou stoppen.
Ik snap niet werkelijk dat deze mensen zich nu op eens vreselijk belazerd voelen.
Ze hadden gehoopt dat de politiek nog een andere oplossing zou presenteren, maar helaas . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
dunklefaser schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:48:
@LongTimeAgo Wie de afgelopen 3 jaar pas met zonnepanelen is begonnen wist eigenlijk dat de salderingsregeling zo of anders in 2027 waarschijnlijk zou stoppen.
Ik snap niet werkelijk dat deze mensen zich nu op eens vreselijk belazerd voelen.
Ze hadden gehoopt dat de politiek nog een andere oplossing zou presenteren, maar helaas . . .
Of ze dachten nog een steentje bij te kunnen dragen aan de transitie en het dan toch maar te riskeren voor de verkiezingen.
Ze hebben alsnog iets goed gedaan omdat ze het (eindelijk) konden doen, maar de prijs is er door wel wat hoger, uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
dunklefaser schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:48:
Het gros is super onwetend. Of leest half.
Ik hoor wel een paar keer per week: zit geen subsidie meer op warmtepompen hè?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
LongTimeAgo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Of ze dachten nog een steentje bij te kunnen dragen aan de transitie en het dan toch maar te riskeren voor de verkiezingen.
Ze hebben alsnog iets goed gedaan omdat ze het (eindelijk) konden doen, maar de prijs is er door wel wat hoger, uiteindelijk.
Toen ik recent de knoop doorhakte en in november i.p.v. een nieuwe gas-combiketel
eindelijk een full-electric wp liet installeren dacht ik ook dat gas veel duurder zou worden en stroom nog wat goedkoper. Maar ja - de energiepolitiek is lastiger te voorspellen dan het winterweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Dat ik niet eerder zonnepanelen heb genomen komt omdat ik in een appartement woonde. Maar ik snap het gehaat op de energiemaatschappijen nooit zo goed. Ik weet niet of de privatisering goed of slecht was, maar de kwaliteit is (nog steeds) erg hoog, er is voldoende concurrentie, en de markt is toegankelijk voor nieuwe toetreders, dus er worden geen woekerwinsten gemaakt (kijk maar naar de beursgenoteerde energiebedrijven). Denk je echt dat de overheid het beter en/of goedkoper had gekund?!

Maar nu weer terug in topic: hoe krijgen we de massa aan betaalbare en goede (of zo goed mogelijke) warmtepominstallaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
a2aan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:03:

Maar nu weer terug in topic: hoe krijgen we de massa aan betaalbare en goed (of zo goed mogelijke) warmtepomoinstallaties?
Informeren, informeren, informeren. Niet dwingen, geen mega subsidies, maar toch mensen bewust maken dat als ze wellicht een nieuwe CV moeten na 15 jaar, voor iets meer geld een WP ook echt wel kan in hun huis met normale radiatoren met wat geluk en een beetje aanpassing.

Althans, dat is als ik t een beetje peil binnen mijn kringen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

a2aan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:03:
Dat ik niet eerder zonnepanelen heb genomen komt omdat ik in een appartement woonde. Maar ik snap het gehaat op de energiemaatschappijen nooit zo goed. Ik weet niet of de privatisering goed of slecht was, maar de kwaliteit is (nog steeds) erg hoog, er is voldoende concurrentie, en de markt is toegankelijk voor nieuwe toetreders, dus er worden geen woekerwinsten gemaakt (kijk maar naar de beursgenoteerde energiebedrijven). Denk je echt dat de overheid het beter en/of goedkoper had gekund?!

Maar nu weer terug in topic: hoe krijgen we de massa aan betaalbare en goed (of zo goed mogelijke) warmtepominstallaties?
Nog effe offtopic

Gekift op de energie providers is een dingetje
Maar dit had voorkomen kunnen worden als het management van Nederland in het verleden niet zo gemakzuchtig was geweest.
Er is eenmalig een zak geld gebeurt met de privatisering maar eens verder kijken naar de toekomst ? , echt niet.
Baas in eigen huis en je niet afhankelijk maken van anderen.!
Datzelfde geldt voor het gas , er hadden al lang de nodige putten in de Noordzee operationeel kunnen zijn , en alle mensen in het noorden die schade hebben geleden hadden schadeloos gesteld moeten zijn .
Maar nee , gewoon mee betalen aan een leiding naar Rusland en het komt wel goed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:52
LongTimeAgo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:33:Zonnepanelen waren de laatste 3+ jaar eindelijk goed betaalbaar, zowel met, maar zeker zónder installatie en dan verdwijnt, nog binnen de terugverdientijd van vele mensen die recent t hebben laten installeren, de salderingsregeling (deels).
Maar het was toch altijd al bekend dat de saldering vanaf 2025 in stappen afgebouwd zou worden? Dat het nu in 1 keer gebeurt is niet fraai maar zo veel verschil maakt het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-10 15:18
ger356 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Maar het was toch altijd al bekend dat de saldering vanaf 2025 in stappen afgebouwd zou worden? Dat het nu in 1 keer gebeurt is niet fraai maar zo veel verschil maakt het allemaal niet.
Dat voorstel met geleidelijke afbouw is juist begin dit jaar weggestemd in de eerste kamer door onder andere pvv en bbb, welke later ineens de boel in een keer willen afschaffen. Maar verder stond het in 2017 al in het regeerakkoord en is er nu nog steeds geen officieel besluit genomen. Aan de ene kant kon je het dus wel zien aankomen en aan de andere kant bleef de politiek het besluit maar uitstellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18
@Bromptonrijder Wat bedoel je met "geen officieel besluit genomen"?

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 15-01-2025 21:15 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1 ... 191 ... 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)