• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:16:
@Andrehj En hoe is het met waterzijdig inregelen? - Ook bij installaties met warmtepompen zinvol?
Waterzijdig inregelen optimaliseerd het warmteafgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming). Het gevolg is dat je warmteopweksysteem (warmtepom/cv ketel) minder energie nodig heeft voor hetzelfde resultaat: waterzijdig inregelen is zinvol, ook bij warmtepompen.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@marnie Dus kort samengevat: zonering = liever niet, waterzijdig inregelen = altijd
Dit komt ook overeen met mijn ervaring en kennis.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 22:36
Isniedood schreef op zondag 6 september 2026 @ 23:44:
[...]

Eigen bouw inderdaad.

Duidelijk verhaal.

Enige wat mij niet helemaal duidelijk is in wat je zegt is dat ik geen zoneregeling moet willen maar dat boven niet 1 grote zone moet zijn. Moet ik het zo zien:

Je vloerverwarming geef je verschillende kamers wel verschillende zones en daarin knijp je eenmalig handmatig de leidingen zoals je ze wil hebben ? (de naregeling?) Hoe moet de badkamer dan anders zijn dan de rest? Die kan toch ook pas verwarmen en koelen als de rest gaat verwarmen of koelen? Zeker zonder buffervat om voldoende afgifte te houden.
Beneden en badkamer altijd open. Warmtepomp aan/uit obv thermostaat woonkamer.

Boven naregeling per kamer om zoninstraling te compenseren.

Goed de stooklijn instellen dat draait de wp veel uren.

Maak maar eigen topic met je huis, dan kunnen we zien of daar kamers in zitten die problematisch gaan zijn (bv klein met veel glas )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
dunklefaser schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:17:
@marnie Dus kort samengevat: zonering = liever niet, waterzijdig inregelen = altijd
Dat ben ik wel met je eens. Maar wel een kanttekening: zonering heeft met comfort beleving te maken en waterzijdig inregelen met efficientie van het afgifte systeem.
Er zullen gevallen zijn dat comfort belangrijker wordt gevonden dan efficientie, ondanks het prijskaartje.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03
dunklefaser schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:17:
Verschilt echt per situatie, in theorie nee, praktijk is anders per huis.

De overige ruimtes mee verwarmen geeft hier meerverbruik maar goed dit is geen passief huis.

Na het koelseizoen gaat hier het afgiftepunt op zolder weer dicht en badkamer open hier.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 07-09-2026 13:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:14
Maar is het dan niet beneden zone incl badkamers, zone 1e verdieping zone 2e verdieping en niet per kamer apart ?

Heb je ook gelijk het Bouwbesluit getackeld

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:32
Isniedood schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:06:
Maar is het dan niet beneden zone incl badkamers, zone 1e verdieping zone 2e verdieping en niet per kamer apart ?

Heb je ook gelijk het Bouwbesluit getackeld
De basis is dat je genoeg groepen altijd open wil hebben zodat de warmtepomp zijn warmte goed kwijt kan en de defrosts goed kan doen (al is voor dat laatste nog een seriebuffer een optie). De rest hangt af van de woningkarakteristieken en comforteisen. Met je wens om de kamers boven warmer te hebben dan beneden zou je bijvoorbeeld de kamer(s) op de verdieping met het hoogste relatieve verlies altijd open kunnen zetten, samen met de badkamer en een deel van de groepen beneden open zetten voor voldoende volume. De overige kamers kun je dan voorzien van naregeling.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:04
Het idee van het bouwbesluit is dat je naregeling moet toepassen en zo ongebruikte ruimtes niet verwarmt waardoor je energie bespaart. Voor CV ketels is daar iets voor te zeggen, met warmtepompen is het niet stoken van ruimtes in de geïsoleerde schil gewoon dikke kul, want je verlaagt de afgifte en idd de defrosts hebben minder volume beschikbaar.

Ik zie nog genoeg mensen de benedenverdieping vloerverwarming leggen en dan boven alle radiatoren wegslopen, "want we stoken boven toch niet", om vervolgens de bovenverwarming op te warmen met de vloerverwarming beneden.

Het bouwbesluit eist dat je ruimtes onafhankelijk kunt afschakelen. Niet dat de ketel moet branden als je in 1 van die afgeschakelde ruimtes alsnog warmte gaat vragen. Dat kan met zo'n duur honeywell systeem, maar je kunt ook voor 16 euro een Tuya wifi controller van Ali halen en voor 30 euro een aantal 230V klepmotoren die daarop passen, vervolgens stuur je ze aan met HA op basis van een paar BTHomev2 thermometers. Ben je voor een paar tientjes klaar.

• Ronald
  • Laatst online: 15:58
Een ruimte uit zetten kan toch ook met een domme TRV of zelfs een draaiventiel ? Of moet het centraal kunnen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

dunklefaser schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:16:
@Andrehj En hoe is het met waterzijdig inregelen? - Ook bij installaties met warmtepompen zinvol?
Mijn idee was om alle groepen ongeveer even veel flow te geven. Dat is in het begin al gemakkelijk als je alle groepen qua lengte zo dicht mogelijk bij elkaar brengt, en vooral zorgt voor geen uitschieters naar boven. Een enkele wat kortere lus is geen probleem, want die kun je wel wat knijpen. Ik heb dus bijna niks hoeven regelen.
Isniedood schreef op zondag 6 september 2026 @ 23:44:
Je vloerverwarming geef je verschillende kamers wel verschillende zones en daarin knijp je eenmalig handmatig de leidingen zoals je ze wil hebben ? (de naregeling?) Hoe moet de badkamer dan anders zijn dan de rest? Die kan toch ook pas verwarmen en koelen als de rest gaat verwarmen of koelen? Zeker zonder buffervat om voldoende afgifte te houden.
Ja. Dat klopt. Gewoon beginnen met alles max open en dan evt wat knijpen waar je minder afgifte wilt.
Overigens moet je 22 graden in de badkamer vergeten. Dat is bedacht door ambtenaren, maar krijg je met VVW nooit voor elkaar. Gewoon accepteren dat het daar net zo warm wordt als in de rest van de woning. Dat is (in onze praktijk) ook helemaal prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:14
Ik geloof dat ik een type fout heb gemaakt. Boven willen we minder warm maar gelijk kan ik ook mee leven. Kan altijd bijsturen met airco voor slaapkamers en kantoor. Die komen er sowieso
Isniedood schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:00:
Ik geloof dat ik een type fout heb gemaakt. Boven willen we minder warm maar gelijk kan ik ook mee leven. Kan altijd bijsturen met airco voor slaapkamers en kantoor. Die komen er sowieso
Als je boven niet of nauwelijks verwarmt (alleen de badkamer) zal het in de winter boven hooguit een graad koeler blijven (en je badkamer dus ook achter blijven, alleen iets minder dan de slaapkamers).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:52
_JGC_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:52:
Het idee van het bouwbesluit is dat je naregeling moet toepassen en zo ongebruikte ruimtes niet verwarmt waardoor je energie bespaart. Voor CV ketels is daar iets voor te zeggen, met warmtepompen is het niet stoken van ruimtes in de geïsoleerde schil gewoon dikke kul, want je verlaagt de afgifte en idd de defrosts hebben minder volume beschikbaar.

Ik zie nog genoeg mensen de benedenverdieping vloerverwarming leggen en dan boven alle radiatoren wegslopen, "want we stoken boven toch niet", om vervolgens de bovenverwarming op te warmen met de vloerverwarming beneden.

Het bouwbesluit eist dat je ruimtes onafhankelijk kunt afschakelen. Niet dat de ketel moet branden als je in 1 van die afgeschakelde ruimtes alsnog warmte gaat vragen. Dat kan met zo'n duur honeywell systeem, maar je kunt ook voor 16 euro een Tuya wifi controller van Ali halen en voor 30 euro een aantal 230V klepmotoren die daarop passen, vervolgens stuur je ze aan met HA op basis van een paar BTHomev2 thermometers. Ben je voor een paar tientjes klaar.
Ik heb zo'n duur systeem (niet honywell maar plugwise), en ik denk dat het onafhankelijk uitschakelen een beetje afhangt van het warmteverlies per ruimte en het gebruik etc.

Met 13 kamers en 2 badkamers vond ik het met gas cv heel fijn om per kamer te kunnen regelen, en nu met warmtepomp houden we de meer gebruikte ruimtes op 18-19 graden en de minder gebruikte ruimtes op 15-17 graden. Als er bezoek komt doen we de logeerkamer weer even bijstoken, maar dat is voor een enkele ruimte en de deur open houden dan ook relatief snel gedaan.

Met in de toekomst airco's kunnen we hopelijk de WP water temperatuur weer wat verlagen en daarmee COP verhogen, en dan met lucht/lucht een beetje bijstoken waar nodig. Dat is in ieder geval het experiment wat ik volgend jaar hoop te doen.

• _JGC_
  • Laatst online: 18:04
Ronald schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:26:
Een ruimte uit zetten kan toch ook met een domme TRV of zelfs een draaiventiel ? Of moet het centraal kunnen?
Temperatuurgestuurd uiteraard.

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:14
MisterMailman schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:28:
[...]

Een groep op je verdeler dichtzetten, is dat regelbaar genoeg?
Serieuze vraag btw.
Nee zie bouwbesluit, het moet thermostaatgeregeld zijn, ja je kan er van alles van vinden ik ook, maar dat zijn de regels.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:31
Andrehj schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:59:
[...]

Het is vooral ook een interpretatie van de voorschriften. Probleem is dat bedrijven als Honeywell deze onzin er doorheen hebben gelobbyd, en nu slapend rijk worden van de verkoop van die veel te dure en vooral overbodige zoneregelingen.
Dat nieuwbouwwoningen hierdoor weer onnodig duizend euro of meer duurder worden en de energiekosten van de toekomstige bewoners onnodig hoog worden vinden dat soort bedrijven niet interessant.
Het wordt tijd voor een woonminister die een beetje verstand van techniek heeft en deze idioterie stopt.
Dat geld wat nu bij nieuwbouw aan zoneregelingen wordt weggegooid kun je beter investeren in zaken die wél iets toevoegen, zoals balansventilatie en drievoudig glas.
Helemaal eens.

Ik word gek van lobbyclubs die tegenwoordig zowat de regels bepalen in (nationale) technische voorschriften.

Heb je de EPBDIV al goed gelezen en de NL uitvoering hiervan in GACS.

Elk gebouw moet straks in elke ruimte een opnemer hebben die CO2, VOC, geluid en vocht meet. Ook al kun je niks regelen.

Koekoek de snoepfabriek voor fabrikanten.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:52
Technician- schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:11:
[...]

Helemaal eens.

Ik word gek van lobbyclubs die tegenwoordig zowat de regels bepalen in (nationale) technische voorschriften.

Heb je de EPBDIV al goed gelezen en de NL uitvoering hiervan in GACS.

Elk gebouw moet straks in elke ruimte een opnemer hebben die CO2, VOC, geluid en vocht meet. Ook al kun je niks regelen.

Koekoek de snoepfabriek voor fabrikanten.
snoepfabriek voor service bedrijven als die sensoren het ook nog moeten blijven doen. 2 uurtjes sensor testen en vervangen is een stuk duurder dan de hele sensor, en dan hebben we het nog niet over de draadloze of bedrade infra die er onder ligt om het aangesloten te houden.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-09 12:29
copykat schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:13:
Even kijken of mn idee workaround hout snijd.

Hoeveel van jullie hebben een L/W wp draaien én airco's (L/L wp) als backup heating en koeling?

Ik heb een water gebonden warmte transport nodig voor de diverse ruimtes die ook warmte moeten krijgen dus alleen airco word t ook niet. Alleen een FE L/W wp is door layout, plaatsings mogelijkheden buiten unit enzo ook ingewikkeld en heeft flink vermogen nodig om de -7 norm te halen. Gevalletje moeizaam. Geen 123tje. Dus ik dacht buiten de box te denken en gestapelde koeling en verwarming te maken. Heeft de wp moeite met warmtapwater te maken én t huis op temp te krijgen => airco aan voor extra instand warmte. 3 binnen units op elke etage 1.

Nadeel meer apparaten die onderhoud nodig hebben, stuk kunnen gaan. En vermoedelijk duurder bij elkaar opgeteld. Voordeel ik kan stapsgewijs beginnen met cv radiatoren opwaarderen naar fancoils en nog even op gas laten verwarmen en de aircos installeren. Boiler en l/wwp nog even wachten. ( wws is dan op gas. En basis verwarming is dan ook even gas. (Deze winter kan nog ivm vast contract tot mei.) En dat als laatste de FE stap doen als ik weet wat de andere systemen opleveren in de berekening. Uiteindelijk is een eboiler/wpboiler of combi fe wp met boilervat noodzakelijk om t laatste stapje te nemen om vh gas af te komen.

Meer mensen die dit pad bewamdeld hebben of word dit idee afgeschoten 😇?

Niet conderenserend koelen met fancoils kan natuurlijk geholpen worden met de aircos door rv te verlagen en met extra koeling vd lucht en de zon levert de stroom via panelen. Aka minder teruglevering. We hebben vermoedelijk meer (extreem) warme zomers dan strenge winters. Dus ook dat meegenomen is de balans tussen verwarming/koelings vermogen ook anders dan 10 jaar geleden.
Ik heb een L/W WP voor warm water en vloerverwarming (stooklijn) en vloerkoeling (17 graden watertemperatuur). Daarnaast heb ik L/L units. Eentje in de woonkamer/keuken (80 m2 samen) en eentje op de hal van de bovenverdieping (90 m2 totaal).

De L/L gebruik ik alleen voor koelen. Voor verwarmen is de L/W WP voldoende. Koelen via de vloer is het grootste deel van de tijd ook genoeg, alleen tijdens de echte pieken zorgt de airco dat de temperatuur onder de 23 graden blijft. Door de grote hoeveelheid glas in de gevels waar de zon overheen draait, in combinatie met een plat dak, is het niet mogelijk om alleen met de vloerkoeling tot een redelijk binnenklimaat te komen.

De WP's hebben eigenlijk geen onderhoud nodig. Van de L/W moet je hooguit een keer het filter schoonmaken (moet ik eigenlijk eens een keer doen). Van de L/L alleen de filters in de binnenunit. De buitenunits staan op het dak, daar heb ik verder geen omkijken naar. Ik spuit ze af en toe een keer schoon met de tuinslang als ik toch op het dak ben om de zonnepanelen te wassen, maar meer niet. Wel controleer ik dan of alle leidingen nog beschermd zijn en dat niet de isolatie opgegeten is door vogeltjes ofzo. Tot nu toe gaat dat prima.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

Pagina: 1 ... 273 274 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)