• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@ocaj dank, offtopic is vaak grijsgebied maar je hebt gelijk. Ben op dit moment in laatste fase van offerte tekenen voor een dikke WP 160kg buiten unit. 15kw max. Vooral al die variabelen van buiten einde saldering, , en binnen ons eigen history vsn gebruik maakt inschatten hoe onze rekening word lastig. Gelukkig is de mechanische installatie redelijk makkelijk. Wel een liggende ww boiler.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:08
copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:53:
@ocaj dank, offtopic is vaak grijsgebied maar je hebt gelijk. Ben op dit moment in laatste fase van offerte tekenen voor een dikke WP 160kg buiten unit. 15kw max. Vooral al die variabelen van buiten einde saldering, , en binnen ons eigen history vsn gebruik maakt inschatten hoe onze rekening word lastig. Gelukkig is de mechanische installatie redelijk makkelijk. Wel een liggende ww boiler.
hier gaat iets mis want 700m3 aardgas verbruiken past absoluut niet bij een straalmotor van een warmtepomp (15 kW vermogen)

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:47:
[...]

hier gaat iets mis want 700m3 aardgas verbruiken past absoluut niet bij een straalmotor van een warmtepomp (15 kW vermogen)
Ok misschien verduidelijkt dit het: 1980 woning 150m2 woonoppervlakte denk nu C label. Hr++ extra kruipruimte iso en extra dak iso geen spouwmuur gedaan, we hebben enorm veel bezuinigd op gasverwarming en maximaal gerendeerd op salderings stroom dus alle zomer teruglevering opverbrand met electrische kacheltjes.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dit omdat er geen radiatoren meer hingen in de slaapkamers 1ste verdieping wegens stucen en zo. Idee was airco's. Maar de leiding wegwerking was lelijk en 4 ruimtes is 2 buiten x 2 binnen units. Dus overgestapt naar WP en LT radiatoren als nieuwe verwarming. Dus in theorie is de gascomponent vd rekening per jaar zo weg en zijn de kacheltjes een simulatie geweest vd FE WP.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:16
copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Ok misschien verduidelijkt dit het: 1980 woning 150m2 woonoppervlakte denk nu C label. Hr++ extra kruipruimte iso en extra dak iso geen spouwmuur gedaan, we hebben enorm veel bezuinigd op gasverwarming en maximaal gerendeerd op salderings stroom dus alle zomer teruglevering opverbrand met electrische kacheltjes.

***members only***

Dit omdat er geen radiatoren meer hingen in de slaapkamers 1ste verdieping wegens stucen en zo. Idee was airco's. Maar de leiding wegwerking was lelijk en 4 ruimtes is 2 buiten x 2 binnen units. Dus overgestapt naar WP en LT radiatoren als nieuwe verwarming. Dus in theorie is de gascomponent vd rekening per jaar zo weg en zijn de kacheltjes een simulatie geweest vd FE WP.
die elektra kachels is dan toch niet meer dan 4x800kWh = 400m3 gas?. Dus 1100m3 gas -> ca. 5-6kW vermogen bij -10 oid , of zit je nu op 17 graden te kleumen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

BarryH schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:44:
[...]

die elektra kachels is dan toch niet meer dan 4x800kWh = 400m3 gas?. Dus 1100m3 gas -> ca. 5-6kW vermogen bij -10 oid , of zit je nu op 17 graden te kleumen
Slaapkamers worden bij ons niet op 19 gehouden je ligt onder dekbed. 15-17 was nacht stand cv. 19 avondstand. Trek een trui aan principe. We zitten consequent onder appartement niveau in GC vergelijk.

Ik heb gevraagd om de 3-8.9kwh, kleinere versie van de WP. Maar was te krap voor de m2 in de berekeningen. Omdat straks stooklijn en radiatoren open zal t vermoedelijk in de winter stuk confortabeler worden en overal 18-20 graden. ( ik heb t overigens zelden koud. En 17 18 vind ik prima.)

• BarryH
copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Slaapkamers worden bij ons niet op 19 gehouden je ligt onder dekbed. 15-17 was nacht stand cv. 19 avondstand. Trek een trui aan principe. We zitten consequent onder appartement niveau in GC vergelijk.

Ik heb gevraagd om de 3-8.9kwh, kleinere versie van de WP. Maar was te krap voor de m2 in de berekeningen. Omdat straks stooklijn en radiatoren open zal t vermoedelijk in de winter stuk confortabeler worden en overal 18-20 graden. ( ik heb t overigens zelden koud. En 17 18 vind ik prima.)
Als je maar hebt uitgerekend op welke watertemperatuur je moet draaien om het minimale vermogen van de warmtepomp kwijt te kunnen komt het vast wel goed. En anders kan je hem altijd nog een keer vervangen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

BarryH schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Als je maar hebt uitgerekend op welke watertemperatuur je moet draaien om het minimale vermogen van de warmtepomp kwijt te kunnen komt het vast wel goed. En anders kan je hem altijd nog een keer vervangen
Ik? Dat moeten de leveranciers toch doen? Hij is moduleerbaar tot 5.4kwh Idee is 45 graden als basis, er komen Thermrad compact 6 hybrids. De wp kan tot 75 graden komen. Overigens de weheat sparrow ip60 s even duur. Hun "basis model" is een 3.10-8.90kwh. .

• BarryH
copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Ik? Dat moeten de leveranciers toch doen? Hij is moduleerbaar tot 5.4kwh Idee is 45 graden als basis, er komen Thermrad compact 6 hybrids. De wp kan tot 75 graden komen. Overigens de weheat sparrow ip60 s even duur. Hun "basis model" is een 3.10-8.90kwh. .
Dit klinkt alsof je toch een "onbekend merk" avontuur gaat starten.

Sluit een hele goede rechtsbijstandsverzekering af.

In mijn omgeving

- 1 batavia ding: eerst geplaatst, grote geluidsklachten en niet warm binnen , merford kast er omheen op kosten installateur en later toch verplaatst naar andere plek in de tuin

- Nog zoiets: eerst geplaatst. In de woning bleek je 55 graden watertemperatuur te moeten draaien om het minimale vermogen kwijt te kunnen, na 1 jaar en faillisement installateur vervangen door vaillant wp op kosten klant.

Het minimum vermogen is dat bij +10 of -10?

Elke thermrad compact hybrid moet dus 900watt warmte afgeven (als ze al allemaal open staan), ben benieuwd hoe hard de ventilatoren dan draaien en welke temperatuur nodig is.

volgens https://thermrad.eu/wp-content/uploads/2024/02/Brochure-Thermrad_ENG_Tech_004_Highres-pages.pdf kan alleen het grootste model 900 watt leveren (bij 45/35/20), de scop van dit feestje gaat echt heel matig worden : want je zit altijd op 45 graden of meer te draaienAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnwJ2waOQ7GC6aBW3sRwsEQ7YXg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zLqMxCoQZ6hhf3R5oUijndJ4.png?f=user_large

nb. op basis van je gasverbruik (opgeplust voor de elektrische kachels) kan je bij -5 tot -10 nog met dit minimumvermogen toe.....

nb2. als de installateur in deze situatie toch de 15kW versie wil plaatsen klinkt dat als een diskwalificatie van die installateur

Maar goed: we gaan het meemaken

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 11-08-2026 16:33 ]

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:37
[...]

Een goede installateur doet dat ook inderdaad, maar helaas zijn die schaars. Er zijn er veel die er maar gewoon een veel te krachtige in gooien, "dan kan die het in ieder geval aan" en hebben zij geen klagende klanten dat het te koud is. Dat je dan een ontzettend inefficiënt systeem hebt, hebben zij toch geen last van.

Als zij puur naar het aantal m2 kijken dan zegt dat ook niet zoveel. Je moet alle factoren meetellen, zoals vloerverwarming vs radiatoren, isolatie, enz.

Ter vergelijking, ik heb zelf ook 150 m2 uit 1976, goed geïsoleerd inmiddels, en kom uit op ca. 6,5-7 kW benodigd vermogen. Dat is dan wel met grotendeels vloerverwarming en een enkele radiator boven.

Je zou zelf eens een berekening kunnen maken op bijvoorbeeld https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening. Een expert kan dat natuurlijk nauwkeuriger, maar dat geeft je in ieder geval een beetje een idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Bazi op 11-08-2026 16:31 ]

• BarryH
@copykat @Bazi zoals zo vaak geschreven: kijk gewoon naar gasverbruik+ elektra kachels op koude dagen en extrapoleer dat.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als ik zoiets lees "45 graden als basis" (bij welke buitentemperatuur?)
en "de wp kan tot 75 graden komen" (voor verwarmen? en bij welke buitentemperatuur?)
hoef ik eigenlijk niets meer te weten over de installatie zelf en de installateur al helemaal niet.
Misschien toch nog even het faq-topic doorlezen (of door laten lezen)?
Just my 2 m€

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ik word langzaam helemaal debiel van warmtepompen en de leveranciers/instalateurs. Zoveel variatie aan gegevens en moeizaam controleerbare feiten, meningen en zo.

Ik heb geen vloerverwarming. Expres LT radiatoren met boosters gekozen zodat de oppervlakte vd radiatoren niet te groot moeten zijn. want gewoon goedkope radiatoren plaatsen zou ook kunnen volgens anderen. Hoe warm t cv water moet zijn om comfortabel te zijn ? 45-75 graden. Er staat op hun data sheet tot 75graden waterflow temp. 100liter buffer vat (das vermoedelijk tegen pendelen.) 200liter hygienevat.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Meer kan ik niet opleveren aan feiten. En als dit echt een deephole is bij welke installateur moet ik dan zijn in regio Amsterdam? Want ik ben ondertussen op t niveau dat ik denk ik flikker wel een half bos in mn open haard, stook wat gas met mn 15 jaar oude ATAG, en ben klaar met van t gas af.

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 11-08-2026 18:02 ]

• BarryH
copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:55:
Ik word langzaam helemaal debiel van warmtepompen en de leveranciers/instalateurs. Zoveel variatie aan gegevens en moeizaam controleerbare feiten, meningen en zo.

Ik heb geen vloerverwarming. Expres LT radiatoren met boosters gekozen zodat de oppervlakte vd radiatoren niet te groot moeten zijn. want gewoon goedkope radiatoren plaatsen zou ook kunnen volgens anderen. Hoe warm t cv water moet zijn om comfortabel te zijn ? 45-75 graden. Er staat op hun data sheet tot 75graden waterflow temp. 100liter buffer vat (das vermoedelijk tegen pendelen.) 200liter hygienevat.

***members only***

Meer kan ik niet opleveren aan feiten. En als dit echt een deephole is bij welke installateur moet ik dan zijn in regio Amsterdam? Want ik ben ondertussen op t niveau dat ik denk ik flikker wel een half bos in mn open haard, stook wat gas met mn 15 jaar oude ATAG, en ben klaar met van t gas af.
Gaat lekker zo.

1/ Het advies is: open een eigen topic. Nu kom je ineens met een openhaard. Hoeveel warmte maak je daar de afgelopen jaren mee?

2/ Niet boos op ons worden.

3/ Regio amsterdam? is dat Weesp of Haarlem, dat maakt nogal uit.

4/ die radiatoren zijn ook wel voldoende . Waarschijnlijk is 5- 6kW bij -10 genoeg. Dan is 45 graden (En geen 35 maar ca 40 retour) genoeg bij -10. Bij +10 dan ca. 35 graden. Dan heb je een stooklijn wat een redelijk rendement geeft. Maar je WP moet dan wel minimum vermogen ca. 2500watt bij +10 hebben en ca max vermogen bij -10 ca 5.5-6.

6/ weheat is een stuk beter dan wat je nu gekozen hebt. vooral omdat er een eigen weheat topic is, zodat je bij issues raad kan vragen bij andere gebruikers.

7/ In het Gooi weet ik zo 3 installateurs die Vaillant installeren

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:04
copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:55:

***members only***

Ik ben ook op dit punt geweest waar jij nu bent. Uiteindelijk met hulp van iedereen hier en zelfs een installateur via tweakers een perfect werkende installatie gekregen met bij vragen ook nog eens uitgebreide support via het (Mitsubishi Ecodan) topic. Dus inderdaad, maak een eigen topic aan, dump de link hier, en laat je informeren. Helaas is het de waarheid dat de meerderheid van de installateurs echt geen idee heeft...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

BarryH schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:38:
[...]

Gaat lekker zo.

1/ Het advies is: open een eigen topic. Nu kom je ineens met een openhaard. Hoeveel warmte maak je daar de afgelopen jaren mee?
Sorry was gewoon effe gefrustreert, elke keer als ik denk ik heb alle kikkers in de emmer, en ik denk even de laatste details af te vinken springt alles op eens alle kanten op. Was niet op jullie als experts maar meer op vragen waar ik t antwoord niet op weet en ook niet kan terug vinden en dan schiet ik wel eens uit de bocht na al die uren uitzoeken en nakijken en denken de finishlijn is in zicht en poef => wegomleiding , nog 1000km tegaan. |:(

De open haard zat in t huis toen we t kochten letterlijk in de zelfde staat als toen ik in 1980 t afgebouwd zag worden als kind. Dat heeft vast een negatieve warmte opbrengst. Aka je kan net zo goed t in de tuin aansteken. Was ook niet echt mn idee van zinnige verwarming.
2/ Niet boos op ons worden.
Als dat zo leek mea culpa. Was frustratie over de neverending story van warmtepomp keuze.
3/ Regio amsterdam? is dat Weesp of Haarlem, dat maakt nogal uit.
Boven t kanaal. Onder Hoorn Alkmaar. ;-)
4/ die radiatoren zijn ook wel voldoende . Waarschijnlijk is 5- 6kW bij -10 genoeg. Dan is 45 graden (En geen 35 maar ca 40 retour) genoeg bij -10. Bij +10 dan ca. 35 graden. Dan heb je een stooklijn wat een redelijk rendement geeft. Maar je WP moet dan wel minimum vermogen ca. 2500watt bij +10 hebben en ca max vermogen bij -10 ca 5.5-6.
Kijk waarom zegt die installateur( officiele valliant dealer) dan dat die sparrow p60 echt onvoldoende is maar geen alternatief opnoemd terwijl zn verkoper eerst de weheat sparrow bij me op tafel legt en die greentherm 20 was ook te krap bemeten met 8kwh. Niet dat ik jou niet geloof, want je hebt geen commercieel belang, maar ik hoop dat je begrijpt dat voor een niet in de warmtepompenlarij zittende persoon dit erg verwarrend word? :-)
6/ weheat is een stuk beter dan wat je nu gekozen hebt. vooral omdat er een eigen weheat topic is, zodat je bij issues raad kan vragen bij andere gebruikers.

7/ In het Gooi weet ik zo 3 installateurs die Vaillant installeren
DIe eliteklima kwam ook uit hilversum en vond mijn woonplaats uiterste rand van zn werkcirkel. Maar pm, om geen reclame hier te maken de installateurs. Weheat sparrow p60 werd dus door opmerkingen van andere installateurs als te klein betiteld voor mijn huis. En die blackbird is voor platdak geloof ik. Daarom viel die af en nu blijkbaar toch niet.

Ik ga ff alles op een rijtje zetten en alle feiten die ik heb om jullie te bedienen van info om tot een concludie te komen. (Wel / niet offerte tekenen dus.) zonder teveel prive gegevens te spuien in een nieuw eigen topic neer zetten later vanavond of vd week. Hopelijk op zo'n manier dat een niet-dyslect het ook begrijpt :+ .

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[...]

Ik? Dat moeten de leveranciers toch doen? Hij is moduleerbaar tot 5.4kwh Idee is 45 graden als basis,
Een WP wil je eigenlijk de hele dag door laten draaien en niet laten pauzeren. Hij pauzeert als hij zijn minimum vermogen niet kwijt kan.
Als het minimum vermogen 5,4 kW is (let op geen kWh), dan moet je aardig wat warmte kwijt.

Getallen zijn moeilijk te bevatten, maar je hebt ervaring met elektrische kacheltjes. Die hebben meestal een 1000W en een 2000W stand.
Stel je qua warmte voor dat je 2 van die kacheltjes van 2000W en 1 van 1000W continu aan hebt staan (beetje verdeeld over het huis). Voelt dat als zachtjes warmhouden, of voelt dat als een enorme bak warmte?
Fijn als het -10 is, maar dat is niet het minimum vermogen waar je de hele dag op wil draaien als het buiten 5-10 graden is.

Verder geldt bij een WP: hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe efficiënter hij draait. Ja, ze kunnen ook 45 of meer graden maken, maar dan zit je al gauw op een COP 3 of minder. Dan gaat je energieverbruik ook een heel ander plaatje worden, dan wanneer je met COP4-5 kunt rekenen.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ik nodig iedereen die er zin in heeft mij te helpen een goed werkende en op mijn huis afgestemde warmtepomp te laten kopen op dit eigen topic

@ocaj dat door laten lopen begrijp ik en ik heb de leverancier/verkoper verteld dat ik op stooklijn wil draaien. En ik heb de jaar gegevens van HW 25/26 ook door gestuurd dus eh dan neem ik aan dat iemand hiermee de juiste capaciteit kan bepalen toch? Wat me iets opviel was de dikke ,100liter, buffervat. terwijl ik eerder 60liter of zo heb gezien bij weheat. of een 300literwss combivat. (vier personen.) kwa electra verwarming: ik heb 1 in de garage die heeft t meeste aan gestaan want enkelsteens en vocht bijna 1Mwh. ( vandaar de radiator aan de wp)

LSC keramische plaat op standje 20graden ecostand voor de hondenmand en de hond (kan de woon kamer rustig 15graden worden overdag) , 700kwh/jaar en staat naast mn vrouw er zit plek die heeft t eerder koud, en een soort haardkachel die "openhaard speelt" met blower 200kwh boven een hyundai schuur kacheltje noord kamer 346kwh zeg andere kamer ook kwa kwh maar die staat niet op een smartsocket van HW.

Overigens in de toekomst moet er nog willen we nog een splitairco komen voor zolder een misschien overloop 1ste etage om de slaapkamers iets extra te koelen en als dat idee niet werkt gewoon in de woonkamer. ( Al kunnen we ons voorlopig prima redden met wat ventilatoren in deze hitte en op zolder met een mobiele cheapass airco unit aangesloten op een 110pijp uit t dak vd MV) Dus dat brengt ook nog wat extra "verwarmings capaciteit" die misschien de al stevige WP nog steviger maakt.

• BarryH
copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:59:
Ik nodig iedereen die er zin in heeft mij te helpen een goed werkende en op mijn huis afgestemde warmtepomp te laten kopen op dit eigen topic

@ocaj dat door laten lopen begrijp ik en ik heb de leverancier/verkoper verteld dat ik op stooklijn wil draaien. En ik heb de jaar gegevens van HW 25/26 ook door gestuurd dus eh dan neem ik aan dat iemand hiermee de juiste capaciteit kan bepalen toch? Wat me iets opviel was de dikke ,100liter, buffervat. terwijl ik eerder 60liter of zo heb gezien bij weheat. of een 300literwss combivat. (vier personen.) kwa electra verwarming: ik heb 1 in de garage die heeft t meeste aan gestaan want enkelsteens en vocht bijna 1Mwh. ( vandaar de radiator aan de wp)

LSC keramische plaat op standje 20graden ecostand voor de hondenmand en de hond (kan de woon kamer rustig 15graden worden overdag) , 700kwh/jaar en staat naast mn vrouw er zit plek die heeft t eerder koud, en een soort haardkachel die "openhaard speelt" met blower 200kwh boven een hyundai schuur kacheltje noord kamer 346kwh zeg andere kamer ook kwa kwh maar die staat niet op een smartsocket van HW.

Overigens in de toekomst moet er nog willen we nog een splitairco komen voor zolder een misschien overloop 1ste etage om de slaapkamers iets extra te koelen en als dat idee niet werkt gewoon in de woonkamer. ( Al kunnen we ons voorlopig prima redden met wat ventilatoren in deze hitte en op zolder met een mobiele cheapass airco unit aangesloten op een 110pijp uit t dak vd MV) Dus dat brengt ook nog wat extra "verwarmings capaciteit" die misschien de al stevige WP nog steviger maakt.
dat 100 liter buffervat is deels het gevolg van dat hoge minimum vermogen.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

BarryH schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:40:
[...]

dat 100 liter buffervat is deels het gevolg van dat hoge minimum vermogen.
Dat vermoede ik al, is dat inefficient of heb ik dan in de lente en herfst minder draai uren en dus minder stroom verbruik?

• BarryH
copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:43:
[...]

Dat vermoede ik al, is dat inefficient of heb ik dan in de lente en herfst minder draai uren en dus minder stroom verbruik?
Inefficiënt

Pagina: 1 ... 270 271 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)