Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste
Acties:
  • 645.560 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
TCMR schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Hadden onze netbeheerders dat ook maar gedaan...
Sorry, dit zinnetje triggert mij.
Netbeheerders hebben vroeger flink overgedimensioneerd. De meeste onderstations uit de jaren 60, 70 zijn nog steeds in bedrijf ondanks dat het land flink veranderd is (50% meer inwoners + hele andere elektrische apparaten). In vele oudere wijken zie je gewoon nog originele transformatorhuisjes. Hoe komt dat? Omdat ze echt ver in de toekomst keken.

In de jaren 90 - 2020ish is dit helaas veranderd. Maar ja, wat wil je. Het model van de ACM stuurde behoorlijk op lage kosten. Daarbij werden investingen en innovatie gewoon ontmoedigd. Netbeheerders werden reactief ipv pro-actief, by design. Daar kan je ze wat mij betreft moeilijk van beschuldigen. Het is het hele maatschappelijke denkbeeld die in de vrije markt modus ging denken.

Na 2020 is er pas weer aandacht gekomen voor de netcongestie die ontstaat, en de grote gevolgen voor 's lands economie (ten opzichte van de paar tientjes per jaar die je bespaart). Nu wordt het klimaat om investeringen voor de lange termijn te doen eindelijk weer beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 23-05 12:25
marcop23 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:57:
[...]
Sorry, dit zinnetje triggert mij.
Ik weet het, het was een beetje flauw. Ik weet dat de netbeheerders zelf niet verantwoordelijk zijn voor de huidige situatie, maar dat (overheids)beleid ze met handen en voeten gebonden heeft. Maar hoe verwoord je dat in één klein zinnetje? Ik heb het aangepast voor je, dus je kunt weer relaxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

dragonhaertt schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:28:
Ik ben een nieuwe groepenkast aan het indelen voor een kennis van mij. Het huis heeft nu 1 fase, maar we bereiden voor voor een 3-fase aansluiting en zonnepanelen.

Nu wil ik dus een 3-fase aardlekautomaat gebruiken voor de zonnepanelen groep. Is het verstandig om meteen 300ma te nemen, of is dat tegenwoordig niet echt meer nodig?

https://www.sandervunderi...omaat-3p-n-16a-300ma.html
Dat ligt er aan, je mag eigenlijk alleen een 300mA aardlek toepassen als de fabrikant voorschrijft dat je die nodig hebt. Dat menig PV-boer dat maar direct doet, want minder kans op klachten doet daar niets aan af.
Ik zou 'm dus leeg houden als je nog niet weet wat voor omvormer er komt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:12:
[...]

Dat ligt er aan, je mag eigenlijk alleen een 300mA aardlek toepassen als de fabrikant voorschrijft dat je die nodig hebt.
? Waarom? Er is toch geen enkele norm die voorschrijft dat het 30mA o.i.d. zou moeten zijn?

Ik zou hem willen omdraaien: Je mag alleen geen 300mA aardlek toepassen, als de fabrikant voorschrijft dat het lager moet zijn.

Afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand is de aardlekbeveiliging misschien wel helemaal niet nodig. Ook in dat geval mag je natuurlijk 300mA plaatsen.

@dragonhaertt Ik zou het gewoon doen. Vuistregel is dat PV tot zo'n 10 mA per kWp lekstroom kan hebben, dus als je al een 3-fasen omvormer nodig hebt zal 30mA heel snel te krap kunnen worden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:28:
[...]

? Waarom? Er is toch geen enkele norm die voorschrijft dat het 30mA o.i.d. zou moeten zijn?

Ik zou hem willen omdraaien: Je mag alleen geen 300mA aardlek toepassen, als de fabrikant voorschrijft dat het lager moet zijn.

Afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand is de aardlekbeveiliging misschien wel helemaal niet nodig. Ook in dat geval mag je natuurlijk 300mA plaatsen.

@dragonhaertt Ik zou het gewoon doen. Vuistregel is dat PV tot zo'n 10 mA per kWp lekstroom kan hebben, dus als je al een 3-fasen omvormer nodig hebt zal 30mA heel snel te krap kunnen worden.
Was het officieel niet zelfs zo 'erg' dat een aardlek überhaupt niet verplicht is omdat het een vast apparaat is op een enkele groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
@True Dat klopt, wat @Xander ook al zegt:
Afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand is de aardlekbeveiliging misschien wel helemaal niet nodig.
Als die laag genoeg is hoef je geen ALS toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 04:08:
[...]Het is wel nuttig om het verschil tussen draden te kunnen herkennen, maar ik zou er ook weer niet heel veel moeite in steken. Persoonlijk heb ik al een keertje bruin als schakeldraad gebruikt, tegen de oude Nederlandse regels in, en die draad dan met een stukje PVC-tape gemarkeerd. Die draad had ik nog liggen, en ik vond het onzin om speciaal hiervoor een rol zwarte draad te gaan kopen.
Ik heb al tientallen jaren minstens een aangebroken rol van de vier basis kleuren.
Misschien komt daar nog wel een rol grijs en zwart 2,5mm2 bij.
De 6mm2 flex voor in de groepenkast heb ik ooit eens gescoord bij de oud metaal handel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Dat is ook hoe ik het onthouden heb. Het lijk me logisch om voor te bereiden op 300mA foor een 3-fase omvormer. Maar ik weet niet goed welke omvormers er nu op de markt zijn, welke aangeraden worden en wat de aardlek voorschriften daarvoor zijn.

In ieder geval komt er een B16 30(0)mA aardlekschakelaar voor de 3-fase PV groep.
Nog even afwegen welke van de twee opties het wordt.

Heeft iemand een algemeen advies m.b.t. omvormers?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
dragonhaertt schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:28:
Ik ben een nieuwe groepenkast aan het indelen voor een kennis van mij. Het huis heeft nu 1 fase, maar we bereiden voor voor een 3-fase aansluiting en zonnepanelen.

Nu wil ik dus een 3-fase aardlekautomaat gebruiken voor de zonnepanelen groep. Is het verstandig om meteen 300ma te nemen, of is dat tegenwoordig niet echt meer nodig?

https://www.sandervunderi...omaat-3p-n-16a-300ma.html
Ik zou zelf volgen wat de fabrikant van de omvormer voorschrijft.
Omdat ik er weinig vertrouwen in had wat het zonnepanelenbedrijf zou gaan plaatsen heb ik het hele AC deel van de elektra zelf aangelegd en ook nog in een werkschakelaar voorzien in het DC stuk.

Bij mij zou het oorspronkelijk een SMA Sunny Tripower 8.0 worden maar er werd onverwachts een SMA Sunny Tripower 8.0 Smart Energy geplaatst die na maanden wachten wel leverbaar was.
Op zich een fijne upgrade omdat die las iets van €800 duurder was en er ook een accu aan kan.

Helaas bleek de Smart Energy minimaal een 100mA ALS nodig te hebben terwijl ik al een 30mA aardlekautomaat had geplaatst.
Volgens het bedrijf was dat geen enkel probleem.
Maar heb wel bij het bedrijf afgedwongen dat mocht de 30mA toch problemen geven zij dan alsnog voor de upgrade bij leggen.
De omvormer is in oktober 22 geplaatst en de aardlekautomaat is er nooit uitgegaan. Waar ik maar mee wil zeggen dat als je een 30mA plaatst en 300mA wordt voorgeschreven het niet per se niet werkt maar zou er zeker niet bewust voor gekozen hebben. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 29-05-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:52:
@True Dat klopt, wat @Xander ook al zegt:

[...]

Als die laag genoeg is hoef je geen ALS toe te passen.
Ik doel op:
"Een omvormer is een vast aangesloten toestel, dus in het kader van aanvullende bescherming is geen aardlekbeveiliging noodzakelijk."
Zoals bijv hier te vinden is: https://www.nen.nl/nieuws...liging-worden-aangesloten

edit: dit is incorrect en gecorrigeerd door @Xander hier: Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door True op 29-05-2024 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:10
onetime schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:01:
[...]
De 6mm2 flex voor in de groepenkast heb ik ooit eens gescoord bij de oud metaal handel.
Cedel heeft 6mm2 H07V2-K per meter (blauw / bruin / zwart / grijs / geelgroen), mocht iemand het nodig hebben.

Ik wou grijs hebben om een meterkast opnieuw te bedraden en L3 volgens de juiste kleur te kunnen bedraden i.p.v. alles in bruin of zwart (het oog wil ook wat, ziet er clean uit vind ik met elke fase netjes z'n eigen kleur :9 ).

Ze zitten bij mij in de buurt dus voor mij de voordeligste doordat ik het dan kan afhalen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
dragonhaertt schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Dat is ook hoe ik het onthouden heb. Het lijk me logisch om voor te bereiden op 300mA foor een 3-fase omvormer. Maar ik weet niet goed welke omvormers er nu op de markt zijn, welke aangeraden worden en wat de aardlek voorschriften daarvoor zijn.

In ieder geval komt er een B16 30(0)mA aardlekschakelaar voor de 3-fase PV groep.
Nog even afwegen welke van de twee opties het wordt.

Heeft iemand een algemeen advies m.b.t. omvormers?
Gaan ze de PV helemaal zelf aanleggen? Dan kan je natuurlijk kiezen wat je wilt qua omvormer en ook bewust kiezen welke ALS erbij hoort.
Als een zonnepanelen bedrijf het gaat plaatsen dan werken ze vaak maar met één of twee merken.

Algemeen advies over omvormers kan je beter hier vragen: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12

Je kan ook simpelweg wachten met het kopen van de aardlekautomaat tot duidelijk is wat er geplaatst gaat worden qua omvormer of het zonnepanelen bedrijf het laten doen als je daar vertrouwen in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:15
Ik laat aankomende maandag Stedin langs komen om de slimme meter te wisselen naar een 3 fase variant, echter is onze meterkast nog verouderd en wordt binnenkort vervangen voor een nieuwe.

Is het handig om eerst stedin langs te komen of eerst de elektricien ? welke volgorde is het beste?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:36
flaskk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:15:
Ik laat aankomende maandag Stedin langs komen om de slimme meter te wisselen naar een 3 fase variant, echter is onze meterkast nog verouderd en wordt binnenkort vervangen voor een nieuwe.

Is het handig om eerst stedin langs te komen of eerst de elektricien ? welke volgorde is het beste?
Officieel moet er een 4-polige hoofdschakelaar aanwezig zijn voordat Stedin 3 fases aan mag sluiten. Dus eerst de elektricien.

Er zijn verhalen dat sommige monteurs het door de vingers zien en 2 fases afdoppen met een lasklem/Wago, maar zeker niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou er absoluut niet op gokken dat de twee fases afgedopt worden. Stedin vraagt als het goed is ook een foto van de groepenkast en daar moet een 4p hs op zichtbaar zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:21
flaskk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:15:

Je moet in ieder geval een 3 fase hoofdschakelaar hebben om Stedin op aan te laten sluiten.

Ik zou de meterkast eerst laten vervangen, dan word er doorgaans een brug geplaatst tussen fase 1,2 en 3 op de hoofdschakelaar. Je hebt enkel nog geen 3 fase, dus eventuele nieuwe 3 fase apparatuur werkt nog niet.

De monteur van stedin zal bij het aansluiten de brug verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:15
Bedankt allen, zojuist de afspraak verzet :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
True schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Ik doel op:
"Een omvormer is een vast aangesloten toestel, dus in het kader van aanvullende bescherming is geen aardlekbeveiliging noodzakelijk."
Zoals bijv hier te vinden is: https://www.nen.nl/nieuws...liging-worden-aangesloten
In het kader van aanvullende bescherming is er inderdaad geen aardlekbeveiliging noodzakelijk, maar deze kan natuurlijk wel nodig zijn voor de foutbescherming, wanneer de aardverspreidingsweerstand dus niet voldoende laag is...

Gevaarlijk om dat onderscheid uit het oog te verliezen want voordat je het weet zijn mensen er van overtuigd dat een vast aangesloten toestel nooit met een aardlekschakelaar beveiligd hoeft te worden, omdat ze dat ergens op Tweakers hebben gelezen.

Jouw link beschrijft dit ook prima trouwens.
411.5.1 Beschrijft hoe hiermee moet worden omgegaan. In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming (max. 300 m A). Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs (impedantie van het foutstroomcircuit) permanent laag genoeg is.
Dus vandaar dat ik me beperkte tot "misschien". ;)
Afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand is de aardlekbeveiliging misschien wel helemaal niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:13
[...]

Bij mijn SMA (8 kW) omvormer kan ik instellen dat ie achter een 30 mA aardlek zit. Geen idee wat er dan intern wordt aangepast, maar met die instelling gaat dat nu al vier jaar goed. Mocht het ooit een probleem worden, dan upgrade ik dan de alamat wel naar een 300 mA versie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
True schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Ik doel op:
Nu pak je maar 1 zinnetje uit die opsomming, dat is cherry picking ;)
Gaat zowel om foutbescherming als aanvullende bescherming.

(oeps, zie nu pas dat Xander al geantwoord had :) )

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 29-05-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Andrehj schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Bij mijn SMA (8 kW) omvormer kan ik instellen dat ie achter een 30 mA aardlek zit. Geen idee wat er dan intern wordt aangepast, maar met die instelling gaat dat nu al vier jaar goed. Mocht het ooit een probleem worden, dan upgrade ik dan de alamat wel naar een 300 mA versie.
Die tip kreeg ik ook toen ik een SMA Smart Energy omvormer kreeg ipv de normale maar bij die versie is er dus geen instelling voor gebruik bij een 30mA ALS.
Je kan er dus helaas niet vanuit gaan dat deze optie aanwezig is als het zelfs bij verschillende typen binnen hetzelfde merk al wisselt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:59:
[...]

Het AREI is dan ook overheidsregelgeving, NEN1010 is dat niet.
De NEN 1010 is aangewezen in het Bbl (voorheen Bouwbesluit) en dus ook overheidsregelgeving. Dat maakt het walgelijk dat je ervoor moet betalen. Het is in de praktijk, weliswaar indirect, betaalde wetgeving.

Het Europese Hof van Justitie heeft onlangs uitgesproken dat bepaalde technische normen (in dit geval omtrent de veiligheid van kinderspeelgoed) niet zomaar achter 'n paywall kunnen. De verdediging werd gevoerd door de diverse norminstituten, waaronder het NEN. Ze hebben wat mij betreft terecht verloren: het algemeen belang van veiligheid gaat boven kromme verdienmodellen en gelukkig is dat bij wet geregeld.

Als ik de redenatie van het Hof probeer toe te passen op de NEN 1010, dan kom ik daarbij ook tot de conclusie dat het onterecht is dat die niet openbaar is. Hetzelfde geldt ook voor de diverse normen waar de NEN 1010 naar verwijst. Ik hoop dat zo'n zelfde rechtzaak ook gevoerd gaat worden over alle andere veiligheidsnormen die van overheidswege (zo goed als) verplicht moeten zijn in het algemene belang, en dat de NEN 1010 dus ook nog eens openbaar wordt.

Het lijkt mij qua ethiek ook niet zo moeilijk om te beredeneren dat normen die de veiligheid moeten regelen, openbaar worden gemaakt. Ik juich piraterij van dit soort veiligheidsnormen daarom van harte toe. Vooral aan het adres van mijn inbox, want online stukjes en beetjes uit citaten bij elkaar sprokkelen is erg vermoeiend. Ik zou bijvoorbeeld de IEC 61439 (vooral delen 1 en 3) graag eens doorlezen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 29-05-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:57
Hi allen,

N.a.v. mijn eigen topic over een nieuwe groepenkast zou ik toch ook hier in het centrale topic een vraag willen stellen.

Ik heb uiteindelijk de volgende configuratie besteld, alles voorbedraad, wordt morgen geleverd. In geel is aangegeven waar een aansluitkam aanwezig is in de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPL3A_smNfmHkKLyRQjyEZZ6Kjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lfx1A28Pl38oC7TfK1h2IY6n.png?f=fotoalbum_large

Nu zou ik graag op de C25 aardlekautomaat (positie 5 t/m 8 ) en de meest rechter installatieautomaat (positie 24) een HomeWizard kWh meter willen hebben. Dat zijn dus een 3-fase en een 1-fase meter van HomeWizard. Die zouden dan op de posities kunnen komen zoals in het plaatje onderaan deze post.

Mijn vraag is: wat is een goede manier om de kWh meters aan te sluiten? Voornamelijk i.v.m. de al aanwezige aansluitkammen. Wil het graag zo netjes mogelijk in de kast hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN46LOBeDKjRJ5w3nszPlbeoM6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tm5HS2QDin4UJjN9lYmPqLD0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Nickname27 Als je met 1 meter 1 groep wilt meten, dan gewoon de meter tussen de (aardlek)automaat en de verbruikers zetten, oftewel de afgaande draden van de automaat verplaatsen naar de afgaande kant van de meter, en nieuwe draden aansluiten tussen de automaat en de inkomende kant van de meter. Gebruik hiervoor het liefst H07V2-K met aangeperste adereindhulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@Juerd Ah ik zat wat te moeilijk te denken, thanks!

Ander vraagje dan nog: kan een PV alamat en een verbruik-alamat op dezelfde aansluitkam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:04

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Juerd schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:34:
De NEN 1010 is aangewezen in het Bbl (voorheen Bouwbesluit) en dus ook overheidsregelgeving. Dat maakt het walgelijk dat je ervoor moet betalen. Het is in de praktijk, weliswaar indirect, betaalde wetgeving.

Het Europese Hof van Justitie heeft onlangs uitgesproken dat bepaalde technische normen (in dit geval omtrent de veiligheid van kinderspeelgoed) niet zomaar achter 'n paywall kunnen. De verdediging werd gevoerd door de diverse norminstituten, waaronder het NEN. Ze hebben wat mij betreft terecht verloren: het algemeen belang van veiligheid gaat boven kromme verdienmodellen en gelukkig is dat bij wet geregeld.

Als ik de redenatie van het Hof probeer toe te passen op de NEN 1010, dan kom ik daarbij ook tot de conclusie dat het onterecht is dat die niet openbaar is. Hetzelfde geldt ook voor de diverse normen waar de NEN 1010 naar verwijst. Ik hoop dat zo'n zelfde rechtzaak ook gevoerd gaat worden over alle andere veiligheidsnormen die van overheidswege (zo goed als) verplicht moeten zijn in het algemene belang, en dat de NEN 1010 dus ook nog eens openbaar wordt.

Het lijkt mij qua ethiek ook niet zo moeilijk om te beredeneren dat normen die de veiligheid moeten regelen, openbaar worden gemaakt. Ik juich piraterij van dit soort veiligheidsnormen daarom van harte toe. Vooral aan het adres van mijn inbox, want online stukjes en beetjes uit citaten bij elkaar sprokkelen is erg vermoeiend. Ik zou bijvoorbeeld de IEC 61439 (vooral delen 1 en 3) graag eens doorlezen :)
Interessante uitspraak van het Hof! Maar ik ben bang dat deze geen precedentwerking zal hebben voor NEN1010. In de onderhavige zaak ging het om zogenaamde geharmoniseerde normen, d.w.z. normen die op basis van Europese regelgeving toepasselijk zijn binnen de hele Unie. NEN1010 is geen geharmoniseerde norm. Maar het principe zou eigenlijk doorgetrokken moeten worden op nationaal niveau. Misschien iets voor Kamervragen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nickname27 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:45:
@Juerd Ah ik zat wat te moeilijk te denken, thanks!

Ander vraagje dan nog: kan een PV alamat en een verbruik-alamat op dezelfde aansluitkam?
Let op dat die HomeWizard (Eastron whitelabel) meters raar aansluiten. Zie:
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-3-fase
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

En weet dat 2,5 Nm - 3,0 Nm op de schroeven van die Eastron meters serieus lastig is om goed te krijgen (het is een rare maat waardoor een standaard PZ2 niet past en met een kleinere PZ1 je eigenlijk net niet genoeg grip hebt om gemakkelijk te schroeven), heb je een momentschroevendraaier (of kun je er ergens één lenen)?
Een SL/PZ2 zie ook: True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" kan erg handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:15

iichel

Gazoooo

iichel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:53:
In de regel heeft iedere onderverdeelkast z'n eigen hoofdschakelaar.
Nu heb ik een onderverdeelkast in mijn technische ruimte. Ik wil graag 2 kwh meters toevoegen voor mijn zonnepanelen, 1 per array (noord en zuid).

Is het nodig om in deze extra kast een hoofdschakelaar te plaatsen of is deze kast te nemen als extensie van de verdeelkast ernaast?

Situatieschets

[Afbeelding]

(komt uiteraard een houten bord achter, invoer 1x 5xx2,5,mm2 uitvoer 2x 5x2x,5mm2 YMVK in buis)
En het resultaat.
Invoer is 5x4mm2 geworden, hoofdschakelaar links is een B32 automaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mwAycE8.jpeg

Het leggen van de panelen: Zelf zonnepanelen geplaatst, een ervaring (rijker)

[ Voor 6% gewijzigd door iichel op 29-05-2024 20:39 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Interessante uitspraak van het Hof! Maar ik ben bang dat deze geen precedentwerking zal hebben voor NEN1010. In de onderhavige zaak ging het om zogenaamde geharmoniseerde normen, d.w.z. normen die op basis van Europese regelgeving toepasselijk zijn binnen de hele Unie. NEN1010 is geen geharmoniseerde norm.
Zoals ik het heb begrepen, is de NEN 1010 wel degelijk een geharmoniseerde norm sinds NEN 1010:2015.

NEN 1010 is de Nederlandse implementatie van de HD-IEC 60364 (HD = Harmonization Document), gepubliceerd door CENELEC en gelijkwaardig aan een EN standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@iichel Op zich netjes, maar... had nou die rechter kast ook 2x 12 genomen, met alle 3 fase spul bij elkaar. Met eventueel ruimte voor een laadpaal aansluiting of schakel en regel spul voor optimaal eigen gebruik van je zonne-energie.
Dan had je links 3 aardlek schakelaars kwijt gekund, 1 per fase. En een 3x 4 verdeling van de groepen. Nu heb je 5 groepen per aardlek en de fases scheef belast. Die automaat als hoofdschakelaar is onverwacht, maar ik zou niet weten waarom dat niet mag. Hij is duidelijk gelabeld.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:42:
Die automaat als hoofdschakelaar is onverwacht, maar ik zou niet weten waarom dat niet mag. Hij is duidelijk gelabeld.
Een (aardlek)automaat als hoofdschakelaar mag gewoon, inderdaad. Geeft wel extra warmte-ontwikkeling waar je mogelijk iets mee moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

dit is niet mijn hoofdmeterkast, beneden hangt die met 2x 2x12 met daarin al een laadpaal voorbereiding etc :) en nog 5 vrije groepen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t7ssVj9.jpeg

De aardlekschakelaar in de linker kast, onderste rij, in het midden is om de kabel naar de 2e kast te beschermen.

als ik in deze kast ooit ruimte nodig heb kan ik altijd de wcd's eruit wippen, krijg je 5 modules voor terug.

[ Voor 51% gewijzigd door iichel op 29-05-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@iichel Mooi gelabelde pijpen ook. Voor mij is onderverdeler duidelijk en distributiegroep niet. Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Thanks. Zal ABB vragen voor een label 'onderverdeler' :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb je nou de aarde doorverbonden met dun staal in plaats van dik koper of messing, of zie ik dat verkeerd?

En zo'n badkamervereffeningsrailtje met 1 schroef per gat houdt ook niet over. Ik zou toch liever 2 schroeven per draad hebben voor iets dat zo belangrijk is, waarvan je niet makkelijk ontdekt dat het los gekomen is.

[ Voor 28% gewijzigd door Juerd op 29-05-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Das een vrij dikke stalen strip

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iichel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:35:
Das een vrij dikke stalen strip
Da's echt niet het juiste materiaal. Hoeveel mm² is dat?

Neem gewoon zo'n ding.

Als je wilt dat die SPD's goed hun werk kunnen doen, wil je dat ze een zo laag mogelijke weerstand naar aarde hebben, liefst ook lager dan de rest. En sowieso wil je voor de veiligheidsaarde natuurlijk nergens op bezuinigen.

[ Voor 33% gewijzigd door Juerd op 29-05-2024 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

goed punt. ik zal intern een kabel trekken, dat heb ik nog wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shootersa
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03 18:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsQboAdeD2ESie2rQ_YMtfcO4ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCL5t3k6MUgElpjdU5wKpSpd.jpg?f=fotoalbum_large

Hi iedereen!

Kort vraagje met betrekking tot het vervangen van de meterkast. Op dit moment heb ik een 1 fase meterkast hangen met 6 groepen, 2 aardlekschakelaars en een beltrafo. Omdat ik binnekort zonnepanelen ga krijgen (12 stuks) is het tijd om de meterkast te vervangen en daarbij ook een verzwaring van de aansluiting.

Ik heb veel websites afgezocht, kennis opgedaan en zoveel mogelijk geprobeerd te begrijpen wat er in moet maar heb toch nog twijfel of de huidige configuratie goed is of niet.

Ik wil het volgende bereiken met de huidige configuratie zoals boven afgebeeld:

- Aansluiting van 12 Zonnepanelen met 3 fase omvormer (groep wordt door installateur geplaatst)
- Aansluiting van een 11KW laadpaal tbv opladen auto (Aardlekautomaat 3P+N)
- Aanslutiing van een fornuisgroep (krachtgroep vanwege 3 fase) tbv inductie kookplaat
- Aardlekautomaten voor de huidige groepen met wat extra voor eventueel uitbreiding

De hoofdschakelaar is verhoogd naar 63A vanwege de zonnepanelen. Op die manier hoeft er geen vertraging tussen de zonnepanelen en de groep (als ik de installateur van de zonnepanelen mag geloven).

Graag hoor ik of ik op de goede weg ben of niet, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:55
Ik zou controleren of die aardlekautomaten niet spanningsafhakelijk zijn.
Dat is meestal het geval voor 1 module brede alamats.

Spanningsafhankelijk is niet verstandig voor algemeen gebruik groepen. (Groepen met wcd’s voor normaal gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18
Shootersa schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:47:
[Afbeelding]

Hi iedereen!

Kort vraagje met betrekking tot het vervangen van de meterkast. Op dit moment heb ik een 1 fase meterkast hangen met 6 groepen, 2 aardlekschakelaars en een beltrafo. Omdat ik binnekort zonnepanelen ga krijgen (12 stuks) is het tijd om de meterkast te vervangen en daarbij ook een verzwaring van de aansluiting.

Ik heb veel websites afgezocht, kennis opgedaan en zoveel mogelijk geprobeerd te begrijpen wat er in moet maar heb toch nog twijfel of de huidige configuratie goed is of niet.

Ik wil het volgende bereiken met de huidige configuratie zoals boven afgebeeld:

- Aansluiting van 12 Zonnepanelen met 3 fase omvormer (groep wordt door installateur geplaatst)
- Aanslutiing van een fornuisgroep (krachtgroep vanwege 3 fase) tbv inductie kookplaat
- Aardlekautomaten voor de huidige groepen met wat extra voor eventueel uitbreiding

De hoofdschakelaar is verhoogd naar 63A vanwege de zonnepanelen. Op die manier hoeft er geen vertraging tussen de zonnepanelen en de groep (als ik de installateur van de zonnepanelen mag geloven).

Graag hoor ik of ik op de goede weg ben of niet, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag :)
Ah je gaat de groepenkast vervangen niet de meterkast hoop ik? Daarnaast kun je nog overspanningsbeveiliging installeren. Hoeft maar 1x mis te gaan en dure apparatuur zoals WP, WTW of laadpaal zijn defect.

Zomaar wat gedachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-05-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:10
Ik zou geen EMAT of CHiNT erin zetten. B-merken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shootersa
leonbong schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:22:

Spanningsafhankelijk is niet verstandig voor algemeen gebruik groepen. (Groepen met wcd’s voor normaal gebruik)
Net gechecked en zijn inderdaad spanningsafhankelijk... Zal dat dus even moeten aanpassen met andere modules of toch normale installatieautomaten met aardlekschakelaar. Ik denk dat het laatste wordt waarbij ik 2 groepen eraf haal. Mocht ik ooit meer nodig hebben dan kan het er altijd bij.
Vaevictis_ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:42:
[...]

Ah je gaat de groepenkast vervangen niet de meterkast hoop ik? Daarnaast kun je nog overspanningsbeveiliging installeren. Hoeft maar 1x mis te gaan en dure apparatuur zoals WP, WTW of laadpaal zijn defect.

Zomaar wat gedachten.
Ah vergeten maar zeker handig idd, thanks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Shootersa waar is de 3f ALS voor? En 63A hoofdschakelaar... verwacht je meer dan 40A terug te leveren per fase?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
In de afbeelding staat een 40A aardlekautomaat?!
Waarom kies je hier niet ook een aardlekautomaat in plaats van een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat?
Je moet rekening houden met hogere stromen als gevolg van 2 paralelle voedingsbronnen. Met een 3x25A hoofdaansluiting en méér dan 3x15A PV zou je een 40A verdeelinrichting kunnen overbelasten. Nou is dit juist voor de hoofdschakelaar geen issue, maar eigenlijk meer voor alles wat erna zit. Maar je mag hopen dat een kast met 63A hoofdschakelaar in zijn geheel geschikt wordt gemaakt voor 63A.

Maar verwacht je met 12 panelen meer dan 3x15A op te wekken? Nee toch zeker? Dan is er waarschijnlijk helemaal geen probleem om gewoon een 40A verdeler te plaatsen.
Shootersa schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:48:
Net gechecked en zijn inderdaad spanningsafhankelijk... Zal dat dus even moeten aanpassen met andere modules of toch normale installatieautomaten met aardlekschakelaar. Ik denk dat het laatste wordt waarbij ik 2 groepen eraf haal. Mocht ik ooit meer nodig hebben dan kan het er altijd bij.
Smalle spanningsonafhankelijke aardlekautomaten zijn ook best betaalbaar tegenwoordig. https://www.sandervunderi...t-1p-n-30ma-1-module.html

Mocht je voor losse aardlekschakelaars gaan en mocht de kast inderdaad geschikt moeten zijn voor >40A, hou er dan wel rekening mee dat je 63A aardlekschakelaars moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:22:

Dat is moeilijk te controleren als je hebt gekozen voor EMAT, want EMAT geeft zulke informatie niet op een heldere manier in specificaties of datasheet. Tegenwoordig staat er wel "E3" op de aardlekautomaatjes, wat betekent dat ze spanningsafhankelijk zijn.

(Maar als je het assortiment kent, is het makkelijk: EMAT heeft alleen maar spanningsafhankelijke smalle aardlekautomaten. Die zijn dus niet altijd toegestaan in een woning.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]
[...]
Zie deze post voor achtergrondinformatie bij het kiezen tussen afzekeren op 16 A en 20 A.
Zie ik goed dat deze geen aardlekbeveiliging heeft? Dat kan, net als de keuze voor spanningsafhankelijke aardlekautomaten, alleen als je de aardlekbeveiliging niet als foutbescherming hoeft in te zetten, en dus alleen als de aardimpedantie laag genoeg is. Heb je die laten meten?
De hoofdschakelaar is verhoogd naar 63A vanwege de zonnepanelen.
Daar heb je iets verkeerd begrepen, denk ik. De hoofdschakelaar hoeft niet zwaarder dan je hoofdzekering.
Op die manier hoeft er geen vertraging tussen de zonnepanelen en de groep (als ik de installateur van de zonnepanelen mag geloven).
Ik heb geen idee wat je hier bedoelt. Vertraging?
Je gaat een grote investering doen voor 12 zonnepanelen; was daarna het geld op voor een groepenkast van een A-merk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shootersa
Xander schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:25:
[...]

In de afbeelding staat een 40A aardlekautomaat?!

[...]

Waarom kies je hier niet ook een aardlekautomaat in plaats van een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat?

[...]

Je moet rekening houden met hogere stromen als gevolg van 2 paralelle voedingsbronnen. Met een 3x25A hoofdaansluiting en méér dan 3x15A PV zou je een 40A verdeelinrichting kunnen overbelasten. Nou is dit juist voor de hoofdschakelaar geen issue, maar eigenlijk meer voor alles wat erna zit. Maar je mag hopen dat een kast met 63A hoofdschakelaar in zijn geheel geschikt wordt gemaakt voor 63A.

Maar verwacht je met 12 panelen meer dan 3x15A op te wekken? Nee toch zeker? Dan is er waarschijnlijk helemaal geen probleem om gewoon een 40A verdeler te plaatsen.

[...]

Smalle spanningsonafhankelijke aardlekautomaten zijn ook best betaalbaar tegenwoordig. https://www.sandervunderi...t-1p-n-30ma-1-module.html

Mocht je voor losse aardlekschakelaars gaan en mocht de kast inderdaad geschikt moeten zijn voor >40A, hou er dan wel rekening mee dat je 63A aardlekschakelaars moet plaatsen.
Bedankt voor de waardevolle informatie, de aardlekautomaat van 40A klopt idd niet.

Voor het fornuis, niet aan gedacht maar dat kan zeker ook een mogelijkheid zijn, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shootersa
Juerd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:38:
[...]

Zie deze post voor achtergrondinformatie bij het kiezen tussen afzekeren op 16 A en 20 A.

[...]

Zie ik goed dat deze geen aardlekbeveiliging heeft? Dat kan, net als de keuze voor spanningsafhankelijke aardlekautomaten, alleen als je de aardlekbeveiliging niet als foutbescherming hoeft in te zetten, en dus alleen als de aardimpedantie laag genoeg is. Heb je die laten meten?

[...]

Daar heb je iets verkeerd begrepen, denk ik. De hoofdschakelaar hoeft niet zwaarder dan je hoofdzekering.

[...]

[...]

Je gaat een grote investering doen voor 12 zonnepanelen; was daarna het geld op voor een groepenkast van een A-merk? :)
Het geld is zeker nog niet op voor een beter merk haha, EMAT was wel het eerste waar ik zo tegen aan liep en wat ik gebruikte om voor mijzelf duidelijk te krijgen hoe groepenkasten in elkaar zitten en wat er wel en niet nodig was. :)

Thanks voor de post over laadpalen, nu een stuk duidelijk, in dat geval ga ik voor de B20.

De fornuisgroep heeft een aardlek beveiliging daarboven afgebeeld, wellicht dat het een beetje raar staat zo in de afbeelding.

Wat betreft de zonnepanelen had ik dat vanuit de installatie monteur vernomen, hij had het over dat zij twee groepen plaatsen waarbij 1 voor vertraging zal zijn, wat hij daar mee bedoeld, geen idee. De zonnepanelen die worden geplaatst zijn 12x 435 WP panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shootersa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl_uq13S-kD7PImFfHoIGBAPVQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/610xge5VnjtGzjAhqRBtw5rQ.jpg?f=fotoalbum_large

Update van de meterkast na alle feedback (bedankt allen :) ), aardlekautomaten voor de laadpaal en fornuis staan niet op de afbeelding maar kunnen nog los besteld worden. Worden de volgende componenten:

Aardlekautomaat 1P: https://www.elektramat.nl...3MTgwMC4wLjAuNTIyNjM4MDEz

Aardlekautomaat laadpaal: https://www.elektramat.nl...wNi4wLjAuMTM2MzI1NjMyNQ..

Aardlekautomaat fornuis: https://www.elektramat.nl...0My4wLjAuMTM2MzI1NjMyNQ..

Feedback is nog zeker welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Shootersa Waarom heb je de brede aardlekautomaten genomen? Xander linkte naar de nieuwe smalle. De ca. 60 € extra kosten verdien je meteen weer terug doordat je geen extra kast meer nodig hebt: de 8 automaten en deurbeltrafo passen dan samen op 1 rail, met zelfs nog 2 modules vrij op die rail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22
Shootersa schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Bedankt voor de waardevolle informatie, de aardlekautomaat van 40A klopt idd niet.

Voor het fornuis, niet aan gedacht maar dat kan zeker ook een mogelijkheid zijn, thanks!
Heb geen specifieke feedback maar ik vind posts voor nieuwe groepenkasten altijd interessant. Moet er zelf ook aan geloven namelijk.

We zouden eigenlijk een soort van template post moeten creëren welke als startpunt voor veel mensen kan gaan dienen.
Daarin bv:
- aansluiting 3x25A
- EV (3 fase)
- PV
- 3 fase groep voor koken (géén kookgroep)
- 3 fase voor warmtepomp
- 3 fase voor thuisaccu

Leek mij kwa concept simpel.

En dan hiermee voor de bekende merken een configuratie link aanbieden.
Echter ik merkte al dat voor mijn eigen situatie ik al flink afwijk. Mijn PV is 1 fase en voor een Sessie thuisaccu word aanbevolen dat je die in dezelfde groep plaatst als de PV, of zelfs de PV op de Sessie aansluit meen ik.
Dat haalt meteen het gescheiden simpele groep concept onderuit.
Bovendien liep ik - als ik deze setup probeerde te configureren in ABB Hafonorm configurator al snel vast - foutmelding dat de kast niet geconfigureerd kon worden - waarschijnlijk door te weinig kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shootersa schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:18:
[Afbeelding]

Update van de meterkast na alle feedback (bedankt allen :) ), aardlekautomaten voor de laadpaal en fornuis staan niet op de afbeelding maar kunnen nog los besteld worden. Worden de volgende componenten:

Aardlekautomaat laadpaal: https://www.elektramat.nl...wNi4wLjAuMTM2MzI1NjMyNQ..

Aardlekautomaat fornuis: https://www.elektramat.nl...0My4wLjAuMTM2MzI1NjMyNQ..

Feedback is nog zeker welkom
Dan zou ik m'n kast eerder denk ik zo configureren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQd3NQuqq9HLbaq8lRI819BIeyc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MiOosWWboUpK5nkkGKksoY6z.png?f=fotoalbum_medium
Dan zit er die extra 1F+N alamat al in (weet niet waarvoor je die wenst te gebruiken, heb je niet omschreven).
En dan zitten er ook je alamat's voor de laadpaal en fornuis al bij in.. en zou zelfs ook nog zeggen om direct de alamat voor de PV erbij in te plaatsen als ik jou was.
Dan heb je zekerheid dat alles er netjes in zit, alles van 1 A-merk en geen chinese honkey-tonkey zooi waarmee de meeste zonne-cowboys mee aankomen.
Aangezien je nu in je post al aangeeft dat dat als aanvulling is, maar als je nu in 1x besteld en netjes configureert ben je voorbereid (neem aan dat je die dingen aangaf vanwege relatief korte termijn vooruitzicht).

kon in de configurator geen B20 kiezen voor je laadpaal, maar dat lijkt me ook niet geheel nodig

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Annuk Het is wel knap om uit het ABB-assortiment precies de spanningsafhankelijke aardlekautomaat uit te zoeken. Dat is ook stiekem geen ABB-fabrikaat, maar een rebranded ding van een ander merk :)

Ik zou voor de DS301C gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:44:
@Annuk Het is wel knap om uit het ABB-assortiment precies de spanningsafhankelijke aardlekautomaat uit te zoeken. Dat is ook stiekem geen ABB-fabrikaat, maar een rebranded ding van een ander merk :)

Ik zou voor de DS301C gaan.
haha okee, eens!
Had ik eerlijk gezegd ook niet echt op gelet in dit geval, en m'n afbeelding was meer bedoeld als voorbeeld richting @Shootersa...
Ook even w.b.t. de indeling van de groepen/alamats bovenin, zou ik rekening mee houden dat je de praktische ruimte overhoud om de fase-verdeling te handhaven en er evt. nog een extra automaat makkelijk naast te kunnen plaatsen (daarom ook 3:3:3).
En ben er inderdaad ook wel achter dat de configurator van EM lang niet alle opties bied die ze wel in de shop verder aan producten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:38:
Tja de term "REM-automaat" is ook op de een of andere manier ingeburgerd geraakt en met een rem vertraag je, toch? 7(8)7
Shootersa schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:56:
Wat betreft de zonnepanelen had ik dat vanuit de installatie monteur vernomen, hij had het over dat zij twee groepen plaatsen waarbij 1 voor vertraging zal zijn, wat hij daar mee bedoeld, geen idee. De zonnepanelen die worden geplaatst zijn 12x 435 WP panelen.
En je weet zeker dat er een 3-fasen omvormer komt?

Met 12x435Wp oftewel 5220Wp zit je dan aan ~3x8A. Samen met de 3x25A hoofdaansluiting heb je dan ~3x33A beschikbaar. Daar is een 40A verdeelinrichting gewoon voor geschikt, je hoeft dan geen maximaalstroombeveiliging, REM-automaat, vertraging of weet ik veel hoe je het beestje wilt noemen. Dit is trouwens sowieso al niet nodig als je alleen maar aardlekautomaten toepast en de bedrading op de maximale stroom berekent, het klassieke voorbeeld van 40A aardlekschakelaars die overbelast kunnen worden heb je geen last van zonder 40A aardlekschakelaars.
Shootersa schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:18:
[Afbeelding]

Voor 20% meer zou ik de nieuwe smalle spanningsonafhankelijke variant van ABB pakken, dat scheelt wel heel veel ruimte in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shootersa
Annuk schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Dan zou ik m'n kast eerder denk ik zo configureren:
[Afbeelding]
Dan zit er die extra 1F+N alamat al in (weet niet waarvoor je die wenst te gebruiken, heb je niet omschreven).
En dan zitten er ook je alamat's voor de laadpaal en fornuis al bij in.. en zou zelfs ook nog zeggen om direct de alamat voor de PV erbij in te plaatsen als ik jou was.
Dan heb je zekerheid dat alles er netjes in zit, alles van 1 A-merk en geen chinese honkey-tonkey zooi waarmee de meeste zonne-cowboys mee aankomen.
Aangezien je nu in je post al aangeeft dat dat als aanvulling is, maar als je nu in 1x besteld en netjes configureert ben je voorbereid (neem aan dat je die dingen aangaf vanwege relatief korte termijn vooruitzicht).

kon in de configurator geen B20 kiezen voor je laadpaal, maar dat lijkt me ook niet geheel nodig
Thanks, dat lijkt inderdaad wel hoe het nu gaat worden. Wel meteen weer een vraag.. ik zie dat je hebt gekozen voor een schroefgroepen groepenkast, maakt dat nog veel verschil uit met de HAF groepenkast van ABB? en tevens is het dan wel mogelijk om alle componenten te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shootersa
Xander schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:45:
En je weet zeker dat er een 3-fasen omvormer komt?

Met 12x435Wp oftewel 5220Wp zit je dan aan ~3x8A. Samen met de 3x25A hoofdaansluiting heb je dan ~3x33A beschikbaar. Daar is een 40A verdeelinrichting gewoon voor geschikt, je hoeft dan geen maximaalstroombeveiliging, REM-automaat, vertraging of weet ik veel hoe je het beestje wilt noemen. Dit is trouwens sowieso al niet nodig als je alleen maar aardlekautomaten toepast en de bedrading op de maximale stroom berekent, het klassieke voorbeeld van 40A aardlekschakelaars die overbelast kunnen worden heb je geen last van zonder 40A aardlekschakelaars.
Yes, dat was duidelijk aangegeven, het gaat om het volgende: https://solarshop-noord.nl/product/goodwe-gw5k-dt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor 20% meer zou ik de nieuwe smalle spanningsonafhankelijke variant van ABB pakken, dat scheelt wel heel veel ruimte in de kast.
Dan zou ik adviseren even bij sander vunderink te kijken, daar zijn ze bijna €10 p.s. goedkoper dan bij EM.
https://www.sandervunderi...t-1p-n-30ma-1-module.html

Shootersa schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:35:
[...]

Thanks, dat lijkt inderdaad wel hoe het nu gaat worden. Wel meteen weer een vraag.. ik zie dat je hebt gekozen voor een schroefgroepen groepenkast, maakt dat nog veel verschil uit met de HAF groepenkast van ABB? en tevens is het dan wel mogelijk om alle componenten te installeren?
Hoe bedoel je schroef groepen?
Ouderwetse smelt patronen?
Of dat je de groepen af monteerd door de draden vast te schroeven?

je kunt altijd eens even mijn screenshot naar sander vunderink sturen en vragen of ze je daar een offerte van kunnen maken, gemonteerd en wel. Wel even duidelijk alles specificeren bij hun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Hier is zojuist mijn voorbedrade kast geleverd.
Wat me toch opvalt is dat over mijn huidige kast best wat geschreven is over het gevaar van blote aders. En toch zie ik deze adereindhulzen vrij bloot onderin de nieuwe kast liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EYjY9zejtjh7uuYd3CKebc4-1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqbf2kXlPpkMPPCM3Fkrokm5.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen waarom dit wél is toegestaan?
(Ik laat overigens alles door een professional installeren, maar ik wil zelf ook erg graag goed begrijpen wat ik in mijn groepenkast heb hangen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja de term "REM-automaat" is ook op de een of andere manier ingeburgerd geraakt en met een rem vertraag je, toch? 7(8)7
Geen speldklepel tussen te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nickname27 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:50:
Hier is zojuist mijn voorbedrade kast geleverd.
Wat me toch opvalt is dat over mijn huidige kast best wat geschreven is over het gevaar van blote aders. En toch zie ik deze adereindhulzen vrij bloot onderin de nieuwe kast liggen:

[Afbeelding]
Die hadden inderdaad wat minder diep erin gestoken moeten worden, en/of ingekort.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit wél is toegestaan?
Wie zegt dat het is toegestaan? :)

Persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen. Ik hoop dat je überhaupt nooit zo diep met je vingers in de groepenkast hoeft te zitten, en al helemaal niet met de spanning er nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Juerd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:58:
[...]

Die hadden inderdaad wat minder diep erin gestoken moeten worden, en/of ingekort.

[...]

Persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen. Ik hoop dat je überhaupt nooit zo diep met je vingers in de groepenkast hoeft te zitten, en al helemaal niet met de spanning er nog op.
Oke, thanks!
Ik ging ervan uit dat "voorbedraad" betekent: alles volgens de richtlijnen. Kennelijk niet helemaal :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Juerd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:58:
Wie zegt dat het niet is toegestaan? :)

Er zit een deksel voor wat alleen met een schroevendraaier is te verwijderen. Daarmee voldoet het in ieder geval aan NEN1010 zou ik zeggen.
412.2.2.3 Indien deksels of deuren van isolerende omhulsels kunnen worden geopend zonder gebruik te
maken van gereedschap of een sleutel, moeten alle geleidende delen die bereikbaar zijn wanneer het deksel
of de deur is geopend, zich bevinden achter een isolerende afscherming (die een beschermingsgraad biedt
van ten minste IP2X of IPXXB) die toevallige aanraking van deze delen door personen verhindert. Deze
isolerende afscherming mag alleen kunnen worden verwijderd met behulp van gereedschap of een sleutel.
Wellicht dat NEN-EN-IEC61439 er iets van vindt. Maar dan moet het al een eis zijn specifiek voor verdeelinrichtingen welke worden bediend door leken ofzo, want dit voldoet natuurlijk ook gewoon aan de 61439:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y35QLEXw88xXPlv2Chit5OAnleg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/67sigfv7Lctu8puPpH8FQWrt.jpg?f=user_large

Of om het even bij de ABB HAF kasten te houden, dit kun je ook nog steeds kopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc5LwStPMdWSSNlQcmksLP8IhiY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lzObNfo8Ysbw6LLJkexNhk8e.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shootersa
Annuk schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:42:

[...]

Hoe bedoel je schroef groepen?
Ouderwetse smelt patronen?
Of dat je de groepen af monteerd door de draden vast te schroeven?

je kunt altijd eens even mijn screenshot naar sander vunderink sturen en vragen of ze je daar een offerte van kunnen maken, gemonteerd en wel. Wel even duidelijk alles specificeren bij hun ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fvA8pjjej0wv2hMA4jZJK_RG0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jhYPsijGtjNI7nSCQj1cCay.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoel wat hier in tekst staat, eentje is met busbaan, ander zonder. En goed idee idd denk dat ik even ga navragen bij sander vunderink :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shootersa
@Juerd @Xander @Annuk thanks for alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shootersa schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:33:
[...]

[Afbeelding]

Bedoel wat hier in tekst staat, eentje is met busbaan, ander zonder. En goed idee idd denk dat ik even ga navragen bij sander vunderink :)
Ohh die bus board kasten inderdaad... Die zou ik proberen te vermijden.
Heb nu in vrij korte tijd al 4 zulke kasten moeten verwijderen (en woning spanningsloos maken) ivm brand/kortsluiting in die kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:40:
[...]

Ohh die bus board kasten inderdaad... Die zou ik proberen te vermijden.
Heb nu in vrij korte tijd al 4 zulke kasten moeten verwijderen (en woning spanningsloos maken) ivm brand/kortsluiting in die kasten.
De oudere busboards (grijs), of de nieuwere / huidige variant (wit)? Heb het idee dat de problemen daarmee wel echt iets van vroeger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:44:
[...]

De oudere busboards (grijs), of de nieuwere / huidige variant (wit)? Heb het idee dat de problemen daarmee wel echt iets van vroeger zijn.
1x grijze en 3x wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:08:

Wie zegt dat het niet is toegestaan? :)
[...]
Wellicht dat NEN-EN-IEC61439 er iets van vindt. Maar dan moet het al een eis zijn specifiek voor verdeelinrichtingen welke worden bediend door leken ofzo
Dat klopt, het is er eentje uit 61439-3, oftewel het deel over verdelers voor bediening door leken.

Hager zegt: Een verdeel­kast die voldoet aan de NEN-EN-IEC 61439-3 (verdelers bedien­baar door leken) moet voor- en na het openen van de deuren ten minste IP2X of IPXXB zijn.

(Staat ook op andere plekken, maar dit was het meest complete citaat.)

[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 30-05-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:18:
[...]

Dat klopt, het is er eentje uit 61439-3, oftewel het deel over verdelers voor bediening door leken.

Hager zegt: Een verdeel­kast die voldoet aan de NEN-EN-IEC 61439-3 (verdelers bedien­baar door leken) moet voor- en na het openen van de deuren ten minste IP2X of IPXXB zijn.

Maar een deur is niet hetzelfde als een geschroefd deksel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 10:42
Juerd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:18:
[...]

Ik denk wel dat je goed op het woordje "bedienbaar" moet letten en op het woordje "deuren". Bedienen betreft het in/uitschakelen van een groep/aardlekschakelaar/hoofdschakelaar. Onder deuren welke geopend worden vallen geen afschermkappen maar gewoon letterlijk deuren welke je kan openen zonder gereedschap toe te passen. Ga je dit wel doen op dit moment ga je ook niet meer bedienen maar werkzaamheden verrichten aan de verdeler.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hm, teleurstellend. :(

Heb zelf de nieuwere witte variant nog nooit zien falen zonder externe oorzaken (zoals water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:31:
[...]

Maar een deur is niet hetzelfde als een geschroefd deksel toch?
MrBas schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:31:
[...]

Ik denk wel dat je goed op het woordje "bedienbaar" moet letten en op het woordje "deuren". Bedienen betreft het in/uitschakelen van een groep/aardlekschakelaar/hoofdschakelaar. Onder deuren welke geopend worden vallen geen afschermkappen maar gewoon letterlijk deuren welke je kan openen zonder gereedschap toe te passen. Ga je dit wel doen op dit moment ga je ook niet meer bedienen maar werkzaamheden verrichten aan de verdeler.
Goed punt.

Ik vraag me dan wel af waarom nagenoeg alles binnen een normale groepenkast tegenwoordig aanraakveilig zijn. Verdeelblokjes, aftakblokjes, automaten, allemaal dingen die vroeger "gewoon" aanraakbare bloot metaal hadden, maar in een hedendaagse kast niet meer. Het zal toch niet dat alle merken dat helemaal uit eigen beweging veiliger hebben gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:35:
[...]

[...]

Goed punt.

Ik vraag me dan wel af waarom nagenoeg alles binnen een normale groepenkast tegenwoordig aanraakveilig zijn. Verdeelblokjes, aftakblokjes, automaten, allemaal dingen die vroeger "gewoon" aanraakbare bloot metaal hadden, maar in een hedendaagse kast niet meer. Het zal toch niet dat alle merken dat helemaal uit eigen beweging veiliger hebben gemaakt?
Dat zie je bij zo'n beetje alle componenten. Een hedendaagse WCD is ook zonder inzetplaat prima aanraakveilig bijvoorbeeld.

Het is natuurlijk ook wel fijner / netter en heeft wellicht wat voordelen vanuit bijvoorbeeld NEN3140 (het deksel openen van een groepenkast die zonder deksel nog steeds aanraakveilig is, is geen "werken onder spanning"). Maar is er een verplichting? (Dit is vanuit mij ook oprecht een vraag btw :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Heb toch nog twee "beginners"vragen over mijn nieuwe kast.. :)

De kast ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooXSCMoIH78_fcAfdg-hJizoCYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0waE2zxWrmdMfmZEsfLDuIQs.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:
  1. Onderste 3-fase alamat is voor PV (6,3kWp). Bovenste is voor de inductieplaat. Naast beide alamats komt nog een 3-fase alamat, eentje voor een doorstroomboiler bovenin de kast (die is al aanwezig), en eentje voor een laadpaal onderin de kast (over een paar weken). Kunnen beide toegevoegde alamats verbonden worden met deze 8-vorks aansluitkam op de bestaande alamats? https://www.sandervunderi...ansluitingen-8x-vork.html
  2. De draden van de 1-fase ALS naar 1-fase automaten zijn 4mm2 voorbedraad. Is het noodzakelijk/verstandig (ook gezien vraag 1) om deze te vervangen door 6mm2 zoals aangeraden in de topicstart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:42
@Nickname27 Zoals ik maar steeds blijf herhalen, je Wp heeft geen klap te maken met de installatie. Alleen het vermogen van de omvormer :)

1. Als Eaton alle aansluitingen in één lijn heeft zitten dan moet zo'n busbar wel kunnen.

2. Je maximale stroom in de kast is 41A. Nu was het netjes geweest om dat 6qmm te hebben maar zou het er zelf niet om vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:28:

2. Je maximale stroom in de kast is 41A. Nu was het netjes geweest om dat 6qmm te hebben maar zou het er zelf niet om vervangen.
Het zal vast goed gaan met 4 mm², en als Eaton dit zo getest heeft, kan het ook conform IEC 61439 zijn. Maar als je het zelf zou bedraden, moet je uitgaan van de diverse correctiefactoren, en zou het maar 34 A mogen hebben, en dat is met de gunstige aanname dat het H07V2-K is. En als ik het goed begrijp, geldt dat eigenlijk ook als je überhaupt iets aanpast in de kast, omdat de hele warmtehuishouding dan kan veranderen.

En sowieso vind ik 4 mm² wel karig; jammer dat ze niet 6 mm² hebben gebruikt.

Aan de andere kant zou ik er niet wakker van liggen. 41 A is welliswaar hoger dan 34 A, maar in de praktijk levert de omvormer met dit pakket aan panelen als 't goed is maar 3×10 A en komt de stroom per fase dus hooguit op 35 A, wat echt maar 'n heel klein beetje over de kunstmatig verlaagde grens heen gaat. Je mag op die manier niet rekenen, want je moet uitgaan van de beveiliging van de draden en niet alleen de ontwerpstroom, maar het geeft misschien wat rust.

Zelf zou ik wel overwegen om voor die paar euro de draden gewoon te upgraden. Maar in die overweging zit ook dat ik een momentschroevendraaier tot m'n beschikking heb... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:44
Kleine vraag, ik was bezig met de elektra op de bovenverdieping. Wilde daar oa aarde naartoe trekken vanwege de apparatuur van m'n werkkamer. Toen ik de wcd op de inbouwdoos ging schroeven bleek dit erg zwaar te gaan. Na verder inspecteren bleek dat de inbouwdoos een Attema U30 doos is, en dus maar 30 mm diep. Na nog was meer wcd opengemaakt te hebben blijkt dat alle inbouwdozen U30's zijn. Mag dit type doos daarvoor gebruikt worden? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je minimaal 40 mm moet gebruiken voor inbouwmateriaal. Heb niet zo'n zin om alle inbouwdozen te moeten vervangen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Nickname27 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:19:
Heb toch nog twee "beginners"vragen over mijn nieuwe kast.. :)

De kast ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]

Mijn vragen:
  1. Onderste 3-fase alamat is voor PV (6,3kWp). Bovenste is voor de inductieplaat. Naast beide alamats komt nog een 3-fase alamat, eentje voor een doorstroomboiler bovenin de kast (die is al aanwezig), en eentje voor een laadpaal onderin de kast (over een paar weken). Kunnen beide toegevoegde alamats verbonden worden met deze 8-vorks aansluitkam op de bestaande alamats? https://www.sandervunderi...ansluitingen-8x-vork.html
  2. De draden van de 1-fase ALS naar 1-fase automaten zijn 4mm2 voorbedraad. Is het noodzakelijk/verstandig (ook gezien vraag 1) om deze te vervangen door 6mm2 zoals aangeraden in de topicstart?
Het kan aan mij liggen, maar is de rechter kast eigenlijk wel verbonden met de linkerkast? Volgens mij is hetgeen wat aangesloten is op de aansluitblokken de 3 fase aardlekautomaten en mist de verbinding naar de rechterkast.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBas schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:57:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar is de rechter kast eigenlijk wel verbonden met de linkerkast? Volgens mij is hetgeen wat aangesloten is op de aansluitblokken de 3 fase aardlekautomaten en mist de verbinding naar de rechterkast.
Als ik @Nickname27 z'n vorige post zo begreep gaat de installateur het plaatsen.
Weet niet hoe jij de kasten binnen krijgt en plaatst maar wil de kasten nog niet aan elkaar hebben bij plaatsen.
Mogelijk dat @Nickname27 dit nog even moet doorgeven aan z'n installateur of misschien heeft hij de bedrading daarvoor al klaar liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Inderdaad, voor het verbinden van de kasten heb ik 3x zwarte en 1x blauwe 6mm2 draad erbij geleverd gekregen. Die gaat mijn installateur gebruiken om de kasten met elkaar te verbinden als ze eenmaal hangen (ik neem aan via de aansluitblokken onderin de kast).

@Juerd Vermogen van mijn omvormer is 8kW. Zou 4mm2 in theorie dan nog voldoen? Zit eraan te denken mijn installateur te vragen de draden te vervangen, maar dat kost wel weer wat extra manuren en ergens vind ik het zonde dat ik het juist voorbedraad heb besteld en dan alsnog de draden weer ga laten vervangen 8)7. Dus als het niet noodzakelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Nickname27 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:30:
Inderdaad, voor het verbinden van de kasten heb ik 3x zwarte en 1x blauwe 6mm2 draad erbij geleverd gekregen. Die gaat mijn installateur gebruiken om de kasten met elkaar te verbinden als ze eenmaal hangen (ik neem aan via de aansluitblokken onderin de kast).

@Juerd Vermogen van mijn omvormer is 8kW. Zou 4mm2 in theorie dan nog voldoen? Zit eraan te denken mijn installateur te vragen de draden te vervangen, maar dat kost wel weer wat extra manuren en ergens vind ik het zonde dat ik het juist voorbedraad heb besteld en dan alsnog de draden weer ga laten vervangen 8)7. Dus als het niet noodzakelijk is..
Is dit elektrisch vermogen of verwarmvermogen net zoals bij een airco? Ik heb bijvoorbeeld een 6kW warmtepomp welke gewoon op een 16A groepje draait en nog niet eens het volle vemogen vraagt van deze groep. Vermogen om te verwarmen en koelen is namelijk wat anders dan opgenomen vermogen elektrisch. Heeft met COP berekening te maken…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nickname27 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:30:
@Juerd Vermogen van mijn omvormer is 8kW. Zou 4mm2 in theorie dan nog voldoen?
Nee, in theorie zeker niet. In theorie moet je gewoon voldoen aan de norm, en als het beveiligd is met 41 A dan moeten die draden dus 41 A aankunnen, ook onder ongunstige (temperatuur)omstandigheden.

In de praktijk daarentegen heb je meer informatie en gaat het waarschijnlijk goed, en daarom zou ik er geen slapeloze nacht van hebben als het mijn groepenkast was. Maar je mag in principe zo niet rekenen, en als je later je PV-installatie uitbreidt op dezelfde groep kan het zijn dat je tegen die tijd vergeten was dat je installatie er eigenlijk niet op berekend is dat je PV meer dan 10 A per fase gaat leveren.
Zit eraan te denken mijn installateur te vragen de draden te vervangen, maar dat kost wel weer wat extra manuren
Die 6 draadjes vervangen is minder dan 10 minuten werk als je het netjes doet (draadjes op maat knippen, strippen, adereindhulzen aanzetten, oude draadjes losschroeven, draadjes vervangen, momentsleutel instellen, vastschroeven).
en ergens vind ik het zonde dat ik het juist voorbedraad heb besteld en dan alsnog de draden weer ga laten vervangen 8)7. Dus als het niet noodzakelijk is..
Tja, had dan een groepenkast besteld die ook daadwerkelijk geschikt is voor wat je ermee gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBas schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Is dit elektrisch vermogen of verwarmvermogen net zoals bij een airco?
Het gaat over PV, dus elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Juerd schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Nee, in theorie zeker niet. In theorie moet je gewoon voldoen aan de norm, en als het beveiligd is met 41 A dan moeten die draden dus 41 A aankunnen, ook onder ongunstige (temperatuur)omstandigheden.

In de praktijk daarentegen heb je meer informatie en gaat het waarschijnlijk goed, en daarom zou ik er geen slapeloze nacht van hebben als het mijn groepenkast was. Maar je mag in principe zo niet rekenen, en als je later je PV-installatie uitbreidt op dezelfde groep kan het zijn dat je tegen die tijd vergeten was dat je installatie er eigenlijk niet op berekend is dat je PV meer dan 10 A per fase gaat leveren.

[...]

Die 6 draadjes vervangen is minder dan 10 minuten werk als je het netjes doet (draadjes op maat knippen, strippen, adereindhulzen aanzetten, oude draadjes losschroeven, draadjes vervangen, momentsleutel instellen, vastschroeven).

[...]

Tja, had dan een groepenkast besteld die ook daadwerkelijk geschikt is voor wat je ermee gaat doen :)
Heeft dit ook niet met de uiteindelijke ligging te maken van de panelen? Ik bedoel als ze oost west liggen krijg je nooit 16A per fase door je kast heen (afhankelijk van de hoeveelheid panelen uiteraard). Alles op zuid wordt een ander verhaal. Maar mocht het oost west zijn en je legt je dak al vol en je zit onder 15A aan te leveren vermogen zou ik me niet zo bang maken :). Volgens de norm moet je overigens kijken naar de maxinaal te leveren stroom vanuit je omvormer, het is niet de groep welke bepaald.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Juerd schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:52:
[...]

Het gaat over PV, dus elektrisch.
Niet gezien, dacht dat het over WP ging :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MrBas schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:54:
[...]

Heeft dit ook niet met de uiteindelijke ligging te maken van de panelen? Ik bedoel als ze oost west liggen krijg je nooit 16A per fase door je kast heen (afhankelijk van de hoeveelheid panelen uiteraard). Alles op zuid wordt een ander verhaal. Maar mocht het oost west zijn en je legt je dak al vol en je zit onder 15A aan te leveren vermogen zou ik me niet zo bang maken :). Volgens de norm moet je overigens kijken naar de maxinaal te leveren stroom vanuit je omvormer, het is niet de groep welke bepaald.
offtopic:
Ja, maar dan zou een 8kW 3-fase omvormer met 6300 Wp aan panelen zwaar overgedimensioneerd zijn.
Maar dat is meer iets voor: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12 me dunkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Nickname27 hoe ga je de aardrail doorverbinden?
Is het een optie om de hoofdschakelaar in de linker kast te plaatsen en de 2 alamats met een kam door te verbinden? Dat scheelt spaghetti in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:02:
@Nickname27 hoe ga je de aardrail doorverbinden?
Zou ik persoonlijk met 6qmm massief koper doen, kan boven (buiten) de kast om via de beoogde sparingen die je kunt verwijderen, of je doet het binnen langs (voor het oog).
Is het een optie om de hoofdschakelaar in de linker kast te plaatsen en de 2 alamats met een kam door te verbinden? Dat scheelt spaghetti in je kast.
Dan moet je sowieso alle bedrading aan gaan passen + dan zijn vermoedelijk de draden uit je meter te kort (vanuit gaande dat de uitbreiding links geplaatst wordt).
Of je moet inderdaad dan ook de kasten gaan omwisselen van plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@Juerd Ik heb idd bij het bestellen de specificaties doorgegeven incl. het gebruik van de alamats. Lastig voor een "leek" als ik (zelfs met input vanuit hier) om het allemaal van tevoren helemaal goed te doen blijkt maar weer. Blij dat ik het nu iig alsnog heb gedubbelcheckt en niet als de installateur de boel al heeft aangesloten.

@MrBas Panelen liggen idd oost/west en dak ligt vol. Heb als absolute piek tot nu toe zo'n 4,5kW aan opwek voorbij ziek komen. Voorzie geen uitbreiding in de toekomst. Dus 4mm2 is in dat geval voldoende begrijp ik?

@timovd Aardrail doorverbinden kan niet met een aardedraad?

Hoofdschakelaar kan idd helaas niet verder naar links dan dit want de draden vanuit de meter zijn daar te kort voor (zoals @Annuk ook aangeeft). Uitbreidingskast rechts kan ook niet, want daar is geen ruimte in mijn meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nickname27 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:48:
@Juerd Ik heb idd bij het bestellen de specificaties doorgegeven incl. het gebruik van de alamats. Lastig voor een "leek" als ik (zelfs met input vanuit hier) om het allemaal van tevoren helemaal goed te doen blijkt maar weer. Blij dat ik het nu iig alsnog heb gedubbelcheckt en niet als de installateur de boel al heeft aangesloten.
Als je het vooraf compleet en juist hebt doorgegeven, ben je verkeerd geadviseerd. Nou weet ik maar een heel klein beetje van consumentenrecht, maar je mag in zo'n geval toch gewoon eisen dat je alsnog het correcte geleverd krijgt?

Het is op zich helaas niet ongebruikelijk dat men nalaat rekening te houden met de extra belasting door levering vanuit PV of batterijen, maar zo onbekend is dit onderwerp ook weer niet. Check vooral die laatste link, want die is van Eaton. Daarin zie je ook dat hun "PV-ready"-kasten allemaal voorzien zijn van 63 A aardlekschakelaars, niet de 40 A die jij hebt. Nou is het verschil tussen 40 en 41 wat mij betreft ook niets om van wakker te liggen, maar ook hier geldt dat het gewoon niet klopt voor een kast met een 16 A PV-groep.

De tweede helft van de regel IB ≤ In ≤ I Z, oftewel "ontwerpstroom ≤ beveiliging ≤ wat de draden mogen hebben", is redelijk heilig. Je verwacht wellicht maar 32 A te gaan kunnen trekken (25 A hoofdzekering + (4500 W / 230 V / 3 ≈ 7 A) PV-omvormer), dus zou de ontwerpstroom IB op 32 A kunnen stellen (al weet ik niet of je hiervoor het hoogste realistische vermogen, of het maximale vermogen van je omvormer moet gebruiken). IZ = 34 A, want 4 mm² mag als je zelf een groepenkast bouwt of aanpast maar 34 A hebben (als ik het goed begrijp), en In is 25 A (hoofdzekering) + 16 A (PV-groep). 32 ≤ 34 dus dat lijkt in eerste instantie prima in orde: de bedrading kan de verwachte stroom wel hebben. Maar dan negeer je de beveiliging die moet ingrijpen als de stroom toch hoger wordt dan verwacht: 32 ≤ 41 ≤ 34 klopt niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Juerd op 01-06-2024 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@Juerd Ik ga het even checken met de leverancier, want ik heb zeker duidelijk aangegeven dat één van de alamats als PV zou gaan toegepast. Hoe dan ook laat ik de 6x 4mm2 draden vervangen door 6mm2 (door de leverancier of de installateur).

Ik vraag me sowieso af in hoeverre verschillende installateurs hier goed van op de hoogte zijn. Mijn PV boer heeft me hier bijvoorbeeld ook nooit op gewezen, terwijl mijn huidige kast nauwelijks 6mm2 bevat :|

Wat dit onderwerp betreft blijven bij mij twee vragen nog hangen:
  1. We "accepteren" zogezegd een theoretische max 41A belasting over een 40A max capaciteit van de draad en ALS. Maar waar ligt dan wel de grens? Dit is alsnog 1A teveel en dan klopt je vergelijking IB ≤ In ≤ Iz niet.
  2. In het geval dat er in de toekomst nog een invoedings-bron erbij komt, zeg bijv. Vehicle to Home of iets dergelijks, of een thuisbatterij, op een 16A 3-fase alamat. Betekent dat dat je hele kast dan dus ook 25A (hoofdzekering) + 16A (PV theoretisch) + 16A (thuisbatterij/iets anders) = 57A aan moet kunnen? Dus 63A ALS en ook alles naar 10mm2 bedrading?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
True schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:57:
[...]

offtopic:
Ja, maar dan zou een 8kW 3-fase omvormer met 6300 Wp aan panelen zwaar overgedimensioneerd zijn.
Maar dat is meer iets voor: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12 me dunkt
offtopic:
Klopt, maar de omvormer was voor mij gratis, dus dat nemen we dan maar voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nickname27 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:16:
Ik vraag me sowieso af in hoeverre verschillende installateurs hier goed van op de hoogte zijn. Mijn PV boer heeft me hier bijvoorbeeld ook nooit op gewezen, terwijl mijn huidige kast nauwelijks 6mm2 bevat :|
Dat valt tegen. Ik ken zelf al verschillende installaties waar dit verkeerd is gedaan, waaronder 1 groepenkast waar al rook uit is gekomen. Het helpt niet mee dat elektrische keuringen voor woonhuizen in Nederland een zeldzaamheid zijn, en het helpt niet mee dat de veiligheidsregels achter een extreme paywall zitten. Desalniettemin ben ik teleurgesteld in de vele zogenaamde elektriciens, want als ik als hobbyist 10 jaar geleden al heb gelezen over dit probleem, waarom zijn er dan nu nog steeds professionals die deze beginnersfout maken?

Ik ga binnenkort (zodra deze weer leverbaar zijn) bij iemand de groepenkast upgraden, bij wie de PV-boer ook beweerde strikt volgens de NEN 1010 te werken. Daar gaat het om 1-fase: 35 A + 16 A = 51 A. De bedrading is in orde, maar de aardlekschakelaars nog niet. Die zonnepanelen zijn geïnstalleerd in een tijd dat dit probleem al bekend was.

Zo'n installatie die op papier onveilig is, zal heus meestal niet in de fik vliegen: je moet immers zoveel stroom trekken dat zonder zonnepanelen je hoofdzekering zou zijn aangesproken en alles kan wel een ongespecificeerde hoeveelheid overbelasting hebben. Maar die hoofdzekering zat er ook niet voor niks: zo'n overstroom kan wel eens voorkomen en de bijbehorende hitte is gewoon niet goed.
• We "accepteren" zogezegd een theoretische max 41A belasting over een 40A max capaciteit van de draad en ALS. Maar waar ligt dan wel de grens? Dit is alsnog 1A teveel en dan klopt je vergelijking IB ≤ In ≤ Iz niet.
Dat ligt er maar net aan wie je het vraagt. Ik zou zelf liever geen groepenkast willen ophangen die ook maar 1 A te weinig aankan op papier, want uiteindelijk moet ik erkennen dat ik maar beperkte kennis en ervaring heb en me dus maar beter aan alle regels kan houden die zijn verzonnen door mensen die deskundiger en meer ervaren zijn dan ik. Maar als het er eenmaal zou hangen zou ik die kleine overbelasting wel durven accepteren. Of het door een keuring zou komen, vraag ik me af.

Bovendien: hoeveel een aardlekschakelaar mag hebben, is weliswaar duidelijk omdat de fabrikant dat op de behuizing heeft gezet, maar hoeveel een draad mag hebben, is alweer een stuk lastiger te bepalen. Er zijn veel tabellen die allemaal weer van elkaar verschillen omdat er andere onderliggende aannames worden gedaan.

IEC 61439 lijkt te rekenen met een omgevingstemperatuur van 35 °C met daar bovenop 20 °C opwarming door belasting, waardoor het uitkomt op de correctiefactoren van 55 °C. (Interessant daarbij: mag je dan wel een component gebruiken met een maximum omgevingstemperatuur van 40 °C in plaats van 55 °C?) Bovendien zegt het dat elke draad 25% overgedimensioneerd moet zijn ten opzichte van de beveiliging. Zo kom je op een veel lagere maximale stroom uit dan je vanuit de NEN 1010 zou verwachten. Maar die 61439 is voor verdelers volgens de NEN 1010:2015 alleen voorgeschreven voor medisch gebruikte ruimten en bij gebruik van PV-systemen (bepaling 712.511.5). In de NEN 1010:2020 (die nog niet is aangewezen in het Bbl (bouwbesluit)) wordt voor huisaansluitingen echter bepaald in 712.511.103 dat een huisgroepenkast in plaats van de IEC 61439-reeks ook mag voldoen aan de IEC 60670-24, waarvan ik niet kan vinden hoe daarin geredeneerd wordt over draden. En er staat ineens dat het omhulsel eraan moet voldoen - maakt de inhoud van dat omhulsel dan nog wel wat uit? :)
• In het geval dat er in de toekomst nog een invoedings-bron erbij komt, zeg bijv. Vehicle to Home of iets dergelijks, of een thuisbatterij, op een 16A 3-fase alamat. Betekent dat dat je hele kast dan dus ook 25A (hoofdzekering) + 16A (PV theoretisch) + 16A (thuisbatterij/iets anders) = 57A aan moet kunnen? Dus 63A ALS en ook alles naar 10mm2 bedrading?
63 A aardlekschaelaars? Ja.

10 mm² bedrading? Uitgaande van H07V2-K, installatiemethode G(horizontaal), 55 °C en 25% overdimensionering zou je zelfs naar 16 mm² moeten gaan klopt dat. Maar of je inderdaad op die manier moet rekenen is, zoals ik hierboven al omschreef, niet bepaald duidelijk.

Maar het zou denk ik in veel gevallen logischer zijn om PV en batterij bij elkaar en op dezelfde groep te installeren.

Edit 2024-06-01 17:52: ik had de tabel scheef gelezen. 10 mm² gaat onder de genoemde voorwaarden tot 61 A.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 01-06-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Juerd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:40:
10 mm² bedrading? Uitgaande van H07V2-K, installatiemethode G(horizontaal), 55 °C en 25% overdimensionering zou je zelfs naar 16 mm² moeten gaan. Maar of je inderdaad op die manier moet rekenen is, zoals ik hierboven al omschreef, niet bepaald duidelijk.
Wat voor bedrading is er in het geval van dat 1-fase voorbeeld aanwezig waarvan je aangeeft dat die wel in orde is voor (in dat geval) 51A belasting?
Ik ga binnenkort (zodra deze weer leverbaar zijn) bij iemand de groepenkast upgraden, bij wie de PV-boer ook beweerde strikt volgens de NEN 1010 te werken. Daar gaat het om 1-fase: 35 A + 16 A = 51 A. De bedrading is in orde, maar de aardlekschakelaars nog niet. Die zonnepanelen zijn geïnstalleerd in een tijd dat dit probleem al bekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nickname27 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:14:
Wat voor bedrading is er in het geval van dat 1-fase voorbeeld aanwezig waarvan je aangeeft dat die wel in orde is voor (in dat geval) 51A belasting?
10 mm² kamrail voor 2 aardlekschakelaars, aan de ene kant gevoed met 6 mm² vanuit de hoofdschakelaar, aan de andere kant met 6 mm² uit de PV-groep. Vanuit elke aardlekschakelaar is een helft van het ABB busboard aangesloten, en die is volgens de fabrikant geschikt voor 63 A. De voedende draden van zo'n busboard zitten eraan vast.

[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 01-06-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

63 A aardlekschaelaars? Ja.

10 mm² bedrading? Uitgaande van H07V2-K, installatiemethode G(horizontaal), 55 °C en 25% overdimensionering zou je zelfs naar 16 mm² moeten gaan. Maar of je inderdaad op die manier moet rekenen is, zoals ik hierboven al omschreef, niet bepaald duidelijk.

Maar het zou denk ik in veel gevallen logischer zijn om PV en batterij bij elkaar en op dezelfde groep te installeren.
En vanuit netbeheer wordt (verticale installatie dat wel) 16qmm gemonteerd bij b.v. 63A en 80A hoofdzekering, dus de marge wordt wel heel ruim genomen vermoed ik met de nen/iec normen.
Alles tm 50A hz is 10qmm (of 6qmm massief).

Acties:
  • +16 Henk 'm!
Omdat ik het zat was om steeds dezelfde dingen op te zoeken, heb ik even een tabel gemaakt om op te zoeken hoe "dik" je aardlekschakelaar en hoe dik de draden in een groepenkast zouden moeten zijn bij een bepaalde beveiliging.
  • In de eerste kolom heb ik gangbare beveiligingen genomen. De optellingen zijn gebaseerd op hoofdzekering + PV-groep.
  • In de tweede kolom heb ik dat vervolgens naar boven afgerond op gangbare soorten aardlekschakelaars (hoewel 25 A niet gangbaar meer is, en je daar natuurlijk in de praktijk voor 40 A zou gaan).
  • De derde en vierde kolom zijn gebaseerd op gangbare draaddiktes, tabel H.1 uit IEC 61439 (alles 20% derated ivm 125%-regel), en deze tabel met de logica van die pagina, en dus alleen toepasbaar op een installatie met draden die ongebundeld vrij van elkaar liggen. De aangegeven draaddiktes zijn dus nadrukkelijk onvoldoende voor draden die gebundeld zijn of anderszins gepropt op elkaar liggen.
In Aardlekschakelaar H07V2-K (90 °C)(H07V-K/U (70 °C) [0])
16 A ≥ 25 A ≥ 2,5 mm² [1] (≥ 2,5 mm²)
20 A ≥ 25 A ≥ 4 mm² [1] (≥ 4 mm²)
25 A ≥ 25 A ≥ 4 mm² [1] (≥ 6 mm²)
32 A (16+16) ≥ 40 A ≥ 4 mm² (≥ 10 mm²)
35 A ≥ 40 A ≥ 6 mm² (≥ 10 mm²)
36 A (20+16) ≥ 40 A ≥ 6 mm² (≥ 10 mm²)
40 A ≥ 40 A ≥ 6 mm² (≥ 10 mm²)
41 A (25+16) ≥ 63 A ≥ 6 mm² (≥ 16 mm²)
50 A ≥ 63 A ≥ 10 mm² (≥ 16 mm²)
51 A (35+16) ≥ 63 A ≥ 10 mm² [2] (≥ 16 mm²)
56 A (40+16) ≥ 63 A ≥ 10 mm² [2] (≥ 25 mm²)
57 A (25+32) ≥ 63 A ≥ 10 mm² (≥ 25 mm²)
63 A ≥ 63 A ≥ 16 mm² [3] (≥ 25 mm²)
66 A (50+16) ≥ 80 A [4] ≥ 16 mm² (≥ 25 mm²)

[0] Draad die maar 70 °C mag hebben, is nog te koop, maar moet je gewoon niet meer gebruiken in een verdeler. Ik heb het voor de volledigheid in deze tabel opgenomen, omdat het meteen duidelijk maakt waarom het in principe niet meer gebruikt wordt in groepenkasten. Pas op dat veel stug installatiedraad nog H07V-U is en dus maar 70 °C mag hebben.

[1] Volgens de berekening komt hier respectievelijk 1,5 mm² en 2,5 mm² uit. Dat is erg dun; dikkere draden zijn hier dan ook gangbaar; ik neem aan dat de rekenmethode gewoon tekortschiet voor dit soort dunne draden, en heb het allebei een stap hoger gemaakt.

[2] Bij een ABB HAF-verdeler met busbar kun je volgens een brochure van de fabrikant volstaan met 6 mm².

[3] Deze kolom gaat over H07V2-K-draad, maar het leek me nuttig te vermelden dat je bij gebruik van kamrails kunt uitgaan van de informatie van de fabrikant, waardoor je misschien wel wegkomt met 10 mm² kamrails voor 63 A.

[4] Hier wordt een remautomaat of aardlekautomaat al snel veel aantrekkelijker, want 80 A aardlekschakelaars zijn duur en moeilijker te vinden, 2× 16 mm² past in veel automaten niet, en 10 mm² kamrails mogen vaak "maar" 63 A hebben.

Disclaimer: Ik heb gebruik gemaakt van informatie uit NEN 1010 en IEC 61439 voor zover ik die uit diverse citaten bij elkaar kon sprokkelen, maar de resulterende tabel is niet gecheckt door iemand die er wel voor gestudeerd heeft. Maak er niet mijn probleem van als je huis affikt :)

En voor de zekerheid nog een keertje: dit gaat allemaal over losse draden in groepenkasten. Voor kabels en gebundelde draden gelden heel andere overwegingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 02-06-2024 02:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Juerd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:33:
Omdat ik het zat was om steeds dezelfde dingen op te zoeken, heb ik even een tabel gemaakt om op te zoeken hoe "dik" je aardlekschakelaar en hoe dik de draden in een groepenkast zouden moeten zijn bij een bepaalde beveiliging.
  • In de eerste kolom heb ik gangbare beveiligingen genomen. De optellingen zijn gebaseerd op hoofdzekering + PV-groep.
  • In de tweede kolom heb ik dat vervolgens naar boven afgerond op gangbare soorten aardlekschakelaars (hoewel 25 A niet gangbaar meer is, en je daar natuurlijk in de praktijk voor 40 A zou gaan).
  • De derde kolom is gebaseerd op gangbare draaddiktes, tabel H.1 uit IEC 61439 (alles 20% derated ivm 125%-regel), en deze tabel met de logica van die pagina, en dus alleen toepasbaar op een installatie met draden die ongebundeld vrij van elkaar liggen. De aangegeven draaddiktes zijn dus nadrukkelijk onvoldoende voor draden die gebundeld zijn of anderszins gepropt op elkaar liggen.
In Aardlekschakelaar H07V2-K (90 °C)(H07V-K/U (70 °C) [0])
16 A ≥ 25 A ≥ 2,5 mm² [1] (≥ 2,5 mm²)
20 A ≥ 25 A ≥ 4 mm² [1] (≥ 4 mm²)
25 A ≥ 25 A ≥ 4 mm² [1] (≥ 6 mm²)
32 A (16+16) ≥ 40 A ≥ 4 mm² (≥ 10 mm²)
35 A ≥ 40 A ≥ 6 mm² (≥ 10 mm²)
36 A (20+16) ≥ 40 A ≥ 6 mm² (≥ 10 mm²)
40 A ≥ 40 A ≥ 6 mm² (≥ 10 mm²)
41 A (25+16) ≥ 63 A ≥ 6 mm² (≥ 16 mm²)
50 A ≥ 63 A ≥ 10 mm² (≥ 16 mm²)
51 A (35+16) ≥ 63 A ≥ 10 mm² [2] (≥ 16 mm²)
56 A (40+16) ≥ 63 A ≥ 10 mm² [2] (≥ 25 mm²)
57 A (25+32) ≥ 63 A ≥ 10 mm² (≥ 25 mm²)
63 A ≥ 63 A ≥ 16 mm² [3] (≥ 25 mm²)
66 A (50+16) ≥ 80 A [4] ≥ 16 mm² (≥ 25 mm²)

[0] Draad die maar 70 °C mag hebben, is nog te koop, maar moet je gewoon niet meer gebruiken in een verdeler. Ik heb het voor de volledigheid in deze tabel opgenomen, omdat het meteen duidelijk maakt waarom het in principe niet meer gebruikt wordt in groepenkasten. Pas op dat veel stug installatiedraad nog H07V-U is en dus maar 70 °C mag hebben.

[1] Volgens de berekening komt hier respectievelijk 1,5 mm² en 2,5 mm² uit. Dat is erg dun; dikkere draden zijn hier dan ook gangbaar; ik neem aan dat de rekenmethode gewoon tekortschiet voor dit soort dunne draden, en heb het allebei een stap hoger gemaakt.

[2] Bij een ABB HAF-kast met busbar kun je volgens een brochure van de fabrikant volstaan met 6 mm².

[3] Deze kolom gaat over H07V2-K-draad, maar het leek me nuttig te vermelden dat je bij gebruik van kamrails kunt uitgaan van de informatie van de fabrikant, waardoor je misschien wel wegkomt met 10 mm² kamrails voor 63 A.

[4] Hier wordt een remautomaat of aardlekautomaat al snel veel aantrekkelijker.

Disclaimer: Ik heb gebruik gemaakt van informatie uit NEN 1010 en IEC 61439 voor zover ik die uit diverse citaten bij elkaar kon sprokkelen, maar de resulterende tabel is niet gecheckt door iemand die er wel voor gestudeerd heeft. Maak er niet mijn probleem van als je huis affikt :)
Mooie post, @onetime zou 'm wel mogen pinnen ;)
Wellicht nog iets over afstand erbij (of noemen maar niet berekenen verder)? Voordat men denk ik ga mijn 16A laadpaal met 40 meter YMVK-AS uitrollen op 2,5mm2 bijv.
edit: in wezen zeg je dit al in je eerste post: hoe dik je draden in de groepenkast moeten zijn. Maar ik las er ook al overheen en ik wist toevallig waar ik naar moest zoeken :+
edit2: wellicht iets over waarom [4] een alamat aantrekkelijker wordt.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.