Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 645.740 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Over buiten gesproken: ik zag in de ABB werkschakelaar (die welbekende grijze met hendel aan de zijkant) dat er een klein rondje (3mm ofzo) binnenin zit met aanduiding erbij (icoontje van een schroevendraaier en druppels) om die eruit te tikken.

Is dat altijd nodig of bijv. alleen in bepaalde posities?

Ik had er ook eentje (moet er drie plaatsen ivm buitenunits airco’s) waar de opening onderop voor de wartels echt bizar moeilijk open te maken was. Met platte schroevendraaier eruit tikken ging nauwelijks, zo taai was het plastic daar. Heb geprobeerd met stapppenboor, maar volledig uitboren kon niet omdat je dan het schroefdraad gaat beschadigen. Uiteindelijk met een mesje de laatste restjes weg kunnen snijden.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:59:
Zojuist met een multimeter de weerstand gemeten van het buiten stukje.
De aders die uit de muur komen zijn niet te identificeren als een nul of fase, aarde gelukkig wel.
Tussen nul en fase meet ik: 3,7 oplopend naar 4 Mohm.
Tussen aarde en ader 1: 1,6 Mohm
Tussen aarde en ader 2: 3,5 Mohm.

Dat is dus met geen enkel apparaat aangesloten. Enkel een lamp die via een schakelaar uit staat.

De waardes zien er naar mijn weten er goed uit toch? Alleen dat die meting van 1,6 Mohm misschien wat lager is dan de rest.
Ik vind die 1,6 MΩ nogal laag, zeker als dat is gemeten met een normale multimeter. Een isolatiemultimeter of installatietester die er 250, 500 of zelfs 1000 V op zet, meet in de regel wat lagers, en dan is het erg de vraag of het nog wel boven het minimum van 1 MΩ uitkomt.

Een praktijkvoorbeeld van waarom je de isolatie in zo'n geval moet meten met een hogere spanning dan een normale multimeter geeft: dit verwarmingselement (rechts op de foto), dat in vochtige toestand de aardlekschakelaar meteen deed trippen, gaf na een paar dagen droog binnen liggen geen doorslag (OL) met een normale multimeter (die volgens de specs tot 50 MΩ gaat), maar 20 kΩ bij 500 V met een isolatiemultimeter. Links op de foto staat de vervanging; die is inmiddels gemonteerd en de aardlekschakelaar heeft sinds dien niet meer getript.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 11-11-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:19

thijsco19

KTM 990 SMT

Juerd schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:47:
[...]

Ik vind die 1,6 MΩ nogal laag, zeker als dat is gemeten met een normale multimeter. Een isolatiemultimeter of installatietester die er 500 of zelfs 1000 volt op zet, meet in de regel wat lagers, en dan is het erg de vraag of het nog wel boven het minimum van 1 MΩ uitkomt.

Een praktijkvoorbeeld van waarom je de isolatie in zo'n geval moet meten met een hogere spanning dan een normale multimeter geeft: dit verwarmingselement (rechts op de foto), dat in vochtige toestand de aardlekschakelaar meteen deed trippen, gaf na een paar dagen droog binnen liggen geen doorslag (OL) met een normale multimeter (die volgens de specs tot 50 MΩ gaat), maar 20 kΩ bij 500 V met een isolatiemultimeter. Links op de foto staat de vervanging; die is inmiddels gemonteerd en de aardlekschakelaar heeft sinds dien niet meer getript.
goed punt.
In het verleden, toen ik nog wel eens apparaten en machines meggerde (is dat een woord :9 ), had ik ook weleens zulk soort situaties. Een fout bij de isolatieweerstandstest maar met een multimeter eigenlijk niet te vinden. Dan was het vaak vies en vuil en soms zelfs vochtigheid wat gelukkig makkelijk te vinden en schoon te maken was. Het laat dan toch zien wat een spanning van 230 of 500 volt doet bij vervuiling.

Eens kijken of ik toch niet een tester kan meenemen van werk. Moet ijk alleen ook een stekker naar stekker verloopje maken zodat ik hem in een WCD kan stoppen :+ .

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPad schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:21:
Over buiten gesproken: ik zag in de ABB werkschakelaar (die welbekende grijze met hendel aan de zijkant) dat er een klein rondje (3mm ofzo) binnenin zit met aanduiding erbij (icoontje van een schroevendraaier en druppels) om die eruit te tikken.

Is dat altijd nodig of bijv. alleen in bepaalde posities?
Een condenswatergaatje is nodig als er condens kan optreden, en dat zal buiten al snel zo zijn.

Het condenswatergat zit in principe op het laagste punt, of in elk geval significant lager dan de laagste blote geleider.
Ik had er ook eentje (moet er drie plaatsen ivm buitenunits airco’s) waar de opening onderop voor de wartels echt bizar moeilijk open te maken was. Met platte schroevendraaier eruit tikken ging nauwelijks, zo taai was het plastic daar. Heb geprobeerd met stapppenboor, maar volledig uitboren kon niet omdat je dan het schroefdraad gaat beschadigen. Uiteindelijk met een mesje de laatste restjes weg kunnen snijden.
De wartel erin draaien met een flinke sleuteltang/steeksleutel/bahco, dan duw je vanzelf het plastic eruit. Dat werkt althans met alle M20 wartelgaten die ik tot nu toe heb gebruikt; ik heb geen installatie-ervaring met dit specifieke ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:57:
Moet ijk alleen ook een stekker naar stekker verloopje maken zodat ik hem in een WCD kan stoppen :+ .
Ai, dat klinkt alsof je een apparatentester gaat gebruiken in plaats van een installatietester of isolatiemultimeter. Zo'n ding heeft een schuko contactdoos, toch? Normale 4 mm bananenstekker-meetsnoeren passen daar in, en een krokodillenbekklemmetje voor de randaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer dan 10.000 berichten, verder in deel3: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
@Septillion

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.