Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Persoonlijk zou ik opteren om de kast naast de al twee bestaande kasten te zetten. Mocht je ooit een tweede meter willen; een secundair allocatiepunt (SAP) zou je netbeheerder kunnen gaan klagen. Het verplaatsen van je 4-voudige opbouw WCD is een kwestie van minuten.Bartje91 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:33:
Korte vraag waar ik zelf niet helemaal uit kom, ik wil een aantal kWh meters gaan plaatsen op de warmtepomp, boiler, etc. Hiervoor zou ik graag de groepenkast uitbreiden. Is het mogelijk om een hager kast in het rood gearceerde vlak te plaatsen zodat je naar onderen kunt uitbreiden?
[Afbeelding]
(let niet op de losse kabel, dit was de tijdelijke voeding vanaf de oude stoppenkast)
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Kortsluiting tussen fase en aarde id natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Bij kortsluiting verwacht ik inderdaad geen brandlucht maar bij een langdurige overbelasting waardoor de draden warm kunnen worden en smelten is het wel mogelijk.Juerd schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:09:
[...]
Kortsluiting tussen fase en aarde.
[...]
Omdat de beveiligingen hebben gewerkt, is het binnen enkele tientallen milliseconden afgeschakeld. Het heeft niet heel veel kans gekregen om heet te worden.
Maar hoe verklaar je het dat ik direct de automaat weer terug in kan schakelen? Dan kan het toch geen Kortsluiting zijn?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
De lucht daarvan ruik je natuurlijk niet in de meterkast maar waar de sluiting was. Dus heb je al in kaart wat er exact achter de groep hangt?
Klapperende aders onder (hoge) belasting en dat ze dan dus pas tegen elkaar aankomen.thijsco19 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:51:
[...]
Kortsluiting tussen fase en aarde id natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Bij kortsluiting verwacht ik inderdaad geen brandlucht maar bij een langdurige overbelasting waardoor de draden warm kunnen worden en smelten is het wel mogelijk.
Maar hoe verklaar je het dat ik direct de automaat weer terug in kan schakelen? Dan kan het toch geen Kortsluiting zijn?
B.v. pas als de compressor van de koelkast aanslaat en belasting trekt. Of sluiting in een apparaat waarbij er b.v. zowel sluiting in fase-nul of fase-aarde of aarde-nul is. Dit kan je of gaan meten of je gaat "sectioneren" en uitsluiten.
Ja. En dat is zeker een jaar hetzelfde. Geen apparaten erbij gekomen.Septillion schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:05:
@thijsco19 Mooie druppel water tussen een fase en PE. Of iets anders dat toch weggeblazen is.
De lucht daarvan ruik je natuurlijk niet in de meterkast maar waar de sluiting was. Dus heb je al in kaart wat er exact achter de groep hangt?
Woonkamer, keuken, aantal wcd's in de slaapkamers en CV dacht ik zo snel uit mijn hoofd.
En dan het stuk buiten, een lampje en wcd's. Zitten geen apparaten buiten aangesloten.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ja, je mag zelfs verder naar beneden, wat jij wil.Bartje91 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:33:
Korte vraag waar ik zelf niet helemaal uit kom, ik wil een aantal kWh meters gaan plaatsen op de warmtepomp, boiler, etc. Hiervoor zou ik graag de groepenkast uitbreiden. Is het mogelijk om een hager kast in het rood gearceerde vlak te plaatsen zodat je naar onderen kunt uitbreiden?
[Afbeelding]
(let niet op de losse kabel, dit was de tijdelijke voeding vanaf de oude stoppenkast)
De hoogte van de meter is vastgelegd vanuit de netbeheerder, maar waar jij je eigen verdeler plaatst is niet aan eisen gebonden.
De geleider die kortsluiting heeft gemaakt, kan zelf (bedoeld of onbedoeld) als smeltzekering hebben gefungeerd, en tegelijkertijd verdampt zijn. Apparaten moeten zelf ook beveiligd zijn tegen overbelasting, en dat kan bijvoorbeeld impliciet zijn doordat een koperspoortje op een printplaat doorfikt. Maar ook dikke draden die tegen elkaar aankomen, kunnen een stukje koper verliezen en dan net geen contact meer maken. Zelfs stof in een contactdoos, dat geleidend werd door een druppel water, is ook een optie, al zo ik daarbij niet snel de minstens 48 A verwachten die nodig is om de B16 te laten trippen.thijsco19 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:51:
Er is dus waarschijnlijk ergens iets met fysieke schade of geleidende vervuiling tussen fase en aarde. Oftewel, tijd om alles op die groep eens open te schroeven. Ongeaarde klasse II apparaten kun je overslaan, want als die sluiting naar aarde kunnen veroorzaken dan is de schade zo groot dat je dat aan de buitenkant meteen ziet
[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 07-11-2024 17:35 ]
Nou daar ben ik niet zo zeker van.pickboy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:13:
[...]
Ja, je mag zelfs verder naar beneden, wat jij wil.
De hoogte van de meter is vastgelegd vanuit de netbeheerder, maar waar jij je eigen verdeler plaatst is niet aan eisen gebonden.
:strip_exif()/f/image/bJhkc9cKojd4XJtfI1VecF0R.jpg?f=fotoalbum_large)
Zone E is gereserveerd volgens de norm voor meterkasten voor de elektradistributie, de netbeheerder dus.
De ruimte naast de meter is dat officieel ook.
Zelf zou ik ook wel naast de meter durven plaatsen, maar verder naar beneden waar de ruimte is gereserveerd voor water en gas zou ik met elektrakasten toch weg blijven.
De kans dat de netbeheerder de ruimte naast de meter nodig heeft is volgens mij klein, hooguit als je zoals hier reeds genoemd een tweede secundair allocatie punt krijgt, komt echter niet veel voor.
Met vriendelijke groet, William
Hoeveel particulieren willen/moeten dat?True schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:58:
[...]
Persoonlijk zou ik opteren om de kast naast de al twee bestaande kasten te zetten. Mocht je ooit een tweede meter willen; een secundair allocatiepunt (SAP) zou je netbeheerder kunnen gaan klagen. Het verplaatsen van je 4-voudige opbouw WCD is een kwestie van minuten.
Komt eigenlijk (tot nu toe bij ons) hoofdzakelijk in zakelijke omgevingen voor, en dat nog niet eens zoveel.
Eigenlijk alleen wat ik heb meegemaakt waar combinatie wonen en werken is.
P.s. inderdaad wel goed plan om de kast er naast te zetten i.p.v. er onder, al kan dat mogelijk wel minder mooi/fijn uitkomen met het oog op de (huidige) bedrading.
Precies wat @Trilliwilli zegt, naast je meterbord kan nog, maar naast je aansluitkast wordt eigenlijk al te laag.pickboy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:13:
[...]
Ja, je mag zelfs verder naar beneden, wat jij wil.
Je hebt kans dat de netbeheerder(s) dan zeggen "no no" eerst aanpassen voordat we werkzaamheden uitvoeren.
En wat/waarom heb je een pap+sap aansluiting dan als ik mag vragen?
Stukje pure nieuwsgierigheid hoor
Omdat het by een dynamisch contract zeer gunstig is de zonnestroom via een vast contract terug te leveren (alhoewel dat in de toekomst ook minder gunstig wordt).Annuk schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:34:
[...]
En wat/waarom heb je een pap+sap aansluiting dan als ik mag vragen?
Stukje pure nieuwsgierigheid hoor
Je neemt vaak stroom af voor een laag tarief en tegelijkertijd lever je alle zonnestroom terug tegen een hoog tarief.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Soms staat je jezelf blind op iets….True schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:58:
[...]
Persoonlijk zou ik opteren om de kast naast de al twee bestaande kasten te zetten. Mocht je ooit een tweede meter willen; een secundair allocatiepunt (SAP) zou je netbeheerder kunnen gaan klagen. Het verplaatsen van je 4-voudige opbouw WCD is een kwestie van minuten.

Als het bij mij had gekund, had ik het ook zeker gedaan. Maar ik had niet de ruimte ervoor en was voor jouw oorspronkelijke oplossing gegaan.Bartje91 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:48:
[...]
Soms staat je jezelf blind op iets….Bedankt voor de tip! Zo gaan we het doen
:strip_exif()/f/image/wcTd5BkDuySiCGXjbYZQjcD9.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik een electricien gevraagd om een offerte voor het aansluiten van een inductiefornuis/oven inclusief werkzaamheden aan de meterkast. Hij stelt voor de om de meterkast ook voor te bereiden op 3-fasen, en om een 4-polige aardlekautomaat (30A) te gebruiken voor de groep waar de het inductiefornuis/oven aan komt te hangen. Ik kan dan een verzwaring van de aansluiting aanvragen voor een optimale werking, tot die tijd wordt de onderkant van de hoofdschakelaar doorverbonden.
Wat betekent dit voor de tussentijd, dus zolang de verzwaring door de netbeheerder nog niet is uitgevoerd? Kan het fornuis dan wel 7,3kW trekken (zoals bij een keukengroep) totdat de verzwaring heeft plaatsgevonden? Of gedraagt de groep met 4-polige aardlekautomaat zich dan eerst als een normale groep van 3,7kW?
Ik weet namelijk nog niet of ik een verzwaring momenteel de moeite en kosten waard vind, zonnepanelen/autoladen/warmtepomp is voorlopig nog niet aan de orde.
Zeker als je al een elektrische boiler hebt zou ik zeker de overstap maken naar 3-fase. Dan heb je bijna dubbel de capaciteit.
Een 30A groep is geen logische waarde, denk dat het 30mA moet zijn voor het aardlek deel. En dan verder gewoon 16A.
En het ligt er een beetje aan hoe hij het aansluit. Op zich is een 3P+N of 4P aardlekautomaat prima te gebruiken als 2L+2N waarbij de L van verschillende fases kan komen. Als je dan brugt op de hoofdschakelaar kan je inderdaad gewoon 7,4kW pakken.
Hmmm, ik ben het helemaal eens met dat 3,6kW te weinig is, dan maakt zo'n opmerking me wel aan aan het twijfelen. Ik had al aardig wat zaken uitgezocht maar dat zou een showstopper kunnen zijn, want dan is het beter om te wachten op een grotere keukenverbouwing met losse oven. Op welke manier is dit verstop in de specs van deze apparaten?Septillion schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:59:
@JCD29 Let bij fornuis-oven combi dingen op. Dat is 99% zeker maar een 3,6kW fornuis. De andere 3,6kW is de oven. Persoonlijk vind ik koken op 3,6kW verschrikkelijk. Prima om wat te bakken etc, maar als je echt een keer 3 pannen hebt staan gaat het enorm pendelen... Dus weet waar je aan begint
Helder, ik bedoelde inderdaad 30mA.Zeker als je al een elektrische boiler hebt zou ik zeker de overstap maken naar 3-fase. Dan heb je bijna dubbel de capaciteit.
Een 30A groep is geen logische waarde, denk dat het 30mA moet zijn voor het aardlek deel. En dan verder gewoon 16A.
Moet de aansluiting van de Perilex dan worden gewijzigd na de verzwaring van de netaansluiting om meer dan 7,4kW (oftewel 3-fasen) te kunnen pakken?En het ligt er een beetje aan hoe hij het aansluit. Op zich is een 3P+N of 4P aardlekautomaat prima te gebruiken als 2L+2N waarbij de L van verschillende fases kan komen. Als je dan brugt op de hoofdschakelaar kan je inderdaad gewoon 7,4kW pakken.
Als je het volledig 3-fase zou uitrusten zou je ook op een enkele 3-fase groep twee fases kunnen gebruiken voor een 7,4kW kookplaat en één fase voor een oven.
Blokverwarming en "kookgas" dat klinkt als een flat/appartement. Al geïnformeerd of ze daar überhaupt 3 fase aanleggen ?JCD29 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:44:
Momenteel heb ik een gasaansluiting die ik alleen gebruik voor koken, want ik heb blokverwarming en een elektrische boiler voor warm water. Dat is nogal duur gas voor die 1,5 kuub per 2 maanden, dankzij het vastrecht.
Nu heb ik een electricien gevraagd om een offerte voor het aansluiten van een inductiefornuis/oven inclusief werkzaamheden aan de meterkast. Hij stelt voor de om de meterkast ook voor te bereiden op 3-fasen, en om een 4-polige aardlekautomaat (30A) te gebruiken voor de groep waar de het inductiefornuis/oven aan komt te hangen. Ik kan dan een verzwaring van de aansluiting aanvragen voor een optimale werking, tot die tijd wordt de onderkant van de hoofdschakelaar doorverbonden.
Wat betekent dit voor de tussentijd, dus zolang de verzwaring door de netbeheerder nog niet is uitgevoerd? Kan het fornuis dan wel 7,3kW trekken (zoals bij een keukengroep) totdat de verzwaring heeft plaatsgevonden? Of gedraagt de groep met 4-polige aardlekautomaat zich dan eerst als een normale groep van 3,7kW?
Ik weet namelijk nog niet of ik een verzwaring momenteel de moeite en kosten waard vind, zonnepanelen/autoladen/warmtepomp is voorlopig nog niet aan de orde.
Een alternatief is mogelijk van 1 x 25 A naar 1x 35/40 A aansluiting gaan.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
:strip_exif()/f/image/IEbLyQj7Ze27SiUkTWzMB3Bt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik werd er op aangesproken dat de electricien bij mij C aardlek automaten heeft geïnstalleerd voor de pv en batterij omvormer. Had gevraagd om ABB omdat de rest dat ook is. Helaas was hij die vergeten. Hangt er weer 3 jaar. Vind het wel schandalig dat je niet op een professional kan vertrouwen. Voor de kenners het gaat om een TT systeem aardweerstand 5,09 ohm (nieuwbouw) met kleigrond.
Ga het zelf vervangen door ABB B25 aardlek automaten.
[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-11-2024 14:14 ]
WTF is er met de zwarte draad onder de rechter (4) gebeurd? Of ligt aan de foto compressie?Vaevictis_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:13:
[Afbeelding]
Ik werd er op aangesproken dat de electricien bij mij C aardlek automaten heeft geïnstalleerd voor de pv en batterij omvormer. Had gevraagd om ABB omdat de rest dat ook is. Helaas was hij die vergeten. Hangt er weer 3 jaar. Vind het wel schandalig dat je niet op een professional kan vertrouwen. Voor de kenners het gaat om een TT systeem aardweerstand 5,09 ohm (nieuwbouw) met kleigrond.
Ga het zelf vervangen door ABB B25 aardlek automaten.
Artefact van de compressie ader is helemaal gaaf net gekeken.True schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:15:
[...]
WTF is er met de zwarte draad onder de rechter (4) gebeurd? Of ligt aan de foto compressie?
Zo klinkt het, en zo is het ook.Erwin_83 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:49:
[...]
Blokverwarming en "kookgas" dat klinkt als een flat/appartement. Al geïnformeerd of ze daar überhaupt 3 fase aanleggen ?
Een alternatief is mogelijk van 1 x 25 A naar 1x 35/40 A aansluiting gaan.
Da's toch niet erg? B is marginaal veiliger en daarom een goede default, maar de C-karakteristiek is vrijwel altijd prima bruikbaar. Uitgaande van 2,5 mm² en een normaal formaat huis (lengte van de kabel is relevant) zou dat goed moeten gaan. Je aardweerstand van >5 Ω betekent dat je sowieso aardlekbeveiliging nodig hebt als foutbeveiliging, aangezien zelfs de magnetische kortsluitbeveiliging van een B16 niet zou werken voor kortsluiting tussen fase en aarde. Dus op dat gebied maakt het verschil tussen C25 en B25 ook niet uit.Vaevictis_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:13:
Ik werd er op aangesproken dat de electricien bij mij C aardlek automaten heeft geïnstalleerd voor de pv en batterij omvormer.
Zo ken ik er meer...JCD29 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:20:
[...]
Zo klinkt het, en zo is het ook.Volgens mijn VvE-beheerder (en ook de electricien) kan een verzwaring gewoon zonder problemen worden uitgevoerd omdat er geen sprake is van gedeelde aansluiting o.i.d..
Plaats eens een foto van je hoofd-aansluiting inclusief de inkomende kabel als je wilt.
EAN nummer van de meter mag je ff weg laten...
En 100% zekerheid krijg je alleen van je netbeheerder
FixedAnnuk schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:12:
En 100% zekerheid krijg je alleen van je netbeheerder de monteur die langs komt
Maar in mijn jaren 60 appartement had ik ook gewoon 3-fase lopen. Mede ook omdat deze gewoon door ging naar mijn bovenburen.
Natuurlijk werkt het wel, maar dit is niet zoals we het in NL doen. Dan kun je alles wel op C-automaten aansluiten gaat de klant nooit klagen over afschakeling.Juerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:26:
[...]
Da's toch niet erg? B is marginaal veiliger en daarom een goede default, maar de C-karakteristiek is vrijwel altijd prima bruikbaar. Uitgaande van 2,5 mm² en een normaal formaat huis (lengte van de kabel is relevant) zou dat goed moeten gaan. Je aardweerstand van >5 Ω betekent dat je sowieso aardlekbeveiliging nodig hebt als foutbeveiliging, aangezien zelfs de magnetische kortsluitbeveiliging van een B16 niet zou werken voor kortsluiting tussen fase en aarde. Dus op dat gebied maakt het verschil tussen C25 en B25 ook niet uit.
"Dan word de kortsluitstroom die op kan treden nooit hoger van 45 ampere en doen dus al je automaten het wellicht niet met een sluiting." en "Ik zie het ook veel in handleidingen gebeuren, advies voor C, bij laadpalen en omvormers. Vanuit europees perspectief (waar die handleidingen voor zijn gemaakt) is dat ook vrij logisch, echter zit de rest van Europa niet zo aan het gas als wij, en hebben ze vaak veel grotere aansluitingen met veel meer vermogen, en vaak veel betere aardingsstelsels".
Als de expert. Ik ga ze gewoon vervangen voor mijn gemoedsrust. Helaas geen ABB zoals de rest want die kosten 150 euro. Dus ga voor Schneider Electric RCD 4P type A, 25A. Beide omvormers mogen op een type A worden aangesloten heb ik nagezocht.
[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-11-2024 17:23 ]
Zit er al een paar jaar helaas.Septillion schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:06:
@Vaevictis_ Maar is dat net geplaatst? Of zit het er nu al even? Krijg ik even niet eenduidig uit je tekst.
Maar op beide 25A alamats heb je PV? Dan moet de rest van de kast wel tegen 75A kunnen...
Ik kwam met een genuanceerd verhaal en je walst daar overheen met een generalisatie. Dat vind ik jammer.Vaevictis_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:14:
Natuurlijk werkt het wel, maar dit is niet zoals we het in NL doen. Dan kun je alles wel op C-automaten aansluiten gaat de klant nooit klagen over afschakeling.
Het ging niet over "alles". Het ging over groepen waar geen algemene contactdozen op zullen zitten, maar vast aangesloten toestellen. Dan weet je vooraf exact welke lengte de kabels hebben en of een C-automaat goed is.
Doe gerust wat je nodig hebt om beter te slapen, maar ik probeerde juist gerust te stellen dat de huidige situatie ook goed is. Maar dat gaat over de techniek, niet over gevoelens...Ik ga ze gewoon vervangen voor mijn gemoedsrust.
Nee PV en batterij omvormer van 17kW (11kWp aangesloten) en 10kW batterij omvormer.Septillion schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:24:
@Vaevictis_ De kortsluitstroom heeft weinig te maken met B of C karakteristiek... Alleen bij een harde sluiting zal een B wat sneller ingrijpen dan een C. Maar dan hebben we het over >3x nominaal.
Maar op beide 25A alamats heb je PV? Dan moet de rest van de kast wel tegen 75A kunnen...
Er loopt een 3 aderige ymvk-as 2.5mm2 kabel van de meterkast naar een centraaldoos in de schuur. Van daaruit zou ik graag verder gaan met neopreen kabel.
Voor spots zou 1.5mm2 voldoende zijn. Er komen Hue spots in dus er mag permanent stroom op.
Mag ik bij de wago lasklemmen waar de ymvk-as kabel in zit ook de neopreenkabel bij zetten? Ik heb ergens gelezen dat je geen gemende kring mag maken. Aan de andere kant als ik er een stopcontact tussen zetten, maar is het in principe niet hetzelfde?
Omdat ik deze discussie ook heb gehad met de electricien die doodleuk vertelde dat ie dat altijd deed bij PV, Batterij of laadpaal. Maar goed het was niet de bedoeling om tegen je uit te vallen.Juerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:35:
[...]
Ik kwam met een genuanceerd verhaal en je walst daar overheen met een generalisatie. Dat vind ik jammer.
Het ging niet over "alles". Het ging over groepen waar geen algemene contactdozen op zullen zitten, maar vast aangesloten toestellen. Dan weet je vooraf exact welke lengte de kabels hebben en of een C-automaat goed is.
[...]
Doe gerust wat je nodig hebt om beter te slapen, maar ik probeerde juist gerust te stellen dat de huidige situatie ook goed is. Maar dat gaat over de techniek, niet over gevoelens, en als je
Ik snap dat wel. Hoewel ik zelf liever B zou gebruiken als default, kan C is bijna alle omstandigheden voor dit soort toepassingen wel.Vaevictis_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:39:
[...]
Omdat ik deze discussie ook heb gehad met de electricien die doodleuk vertelde dat ie dat altijd deed bij PV, Batterij of laadpaal.
Da's alvast fijnMaar goed het was niet de bedoeling om tegen je uit te vallen.
Daar zijn die kaakklemmen (Wago 221/222) juist voor bedoeld. Daar kan zowel massief als soepel in.Despie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:38:
...
Mag ik bij de wago lasklemmen waar de ymvk-as kabel in zit ook de neopreenkabel bij zetten? Ik heb ergens gelezen dat je geen gemende kring mag maken. Aan de andere kant als ik er een stopcontact tussen zetten, maar is het in principe niet hetzelfde?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Op het moment dat je circuitimpedantie te hoog is en je kortsluitstroom dus te laag heb je kans dat je C-kar automaat niet reageert (>5x/<10x Inom). Dus in zekere zin heeft je kortsluitstroom er zeker wel mee te maken.Septillion schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:24:
@Vaevictis_ De kortsluitstroom heeft weinig te maken met B of C karakteristiek... Alleen bij een harde sluiting zal een B wat sneller ingrijpen dan een C. Maar dan hebben we het over >3x nominaal.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
@Vaevictis_ Dan hoop ik dat ja kabels dik genoeg zijn en je een REM-automaat of 63A aardlekschakelaar of alleen aardlekautomaten hebt? Anders zou ik me daar meer zorgen over maken dan een C-kar.
Gaat dus 2x type a aardlek automaat worden 25A. Kabels zijn met 10 kwadraat aders. Geen rem automaat en ook een aantal b16 automaten. Ben deze wel aan het vervangen door aardlek automaten.Septillion schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:13:
@MrBas Klopt, maar dat is dus exact de generalisatie waas @Juerd ook niet heen wilde.
@Vaevictis_ Dan hoop ik dat ja kabels dik genoeg zijn en je een REM-automaat of 63A aardlekschakelaar of alleen aardlekautomaten hebt? Anders zou ik me daar meer zorgen over maken dan een C-kar.
:strip_exif()/f/image/B52CBZwqCV9sQj7OUKR6sp4N.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-11-2024 18:33 ]
Mag hopen dat je het verkeerde plaatje hebt want dat is een aardlekschakelaar, geen aardlekautomaat. Dan ga je iets wat waarschijnlijk prima voldoet met een C25 automaat aanpassen naar iets wat van geen kant deugt want een aardlekschakelaar beveiligt niet tegen overbelasting en kortsluiting.Vaevictis_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:32:
[...]
Gaat dus 2x type a aardlek automaat worden 25A. Kabels zijn met 10 kwadraat aders. Geen rem automaat en ook een aantal b16 automaten. Ben deze wel aan het vervangen door aardlek automaten.
[Afbeelding]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ja ik zie het had deze opgeslagen maar is niet de juiste. Scherp van je! @XanderXander schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:55:
[...]
Mag hopen dat je het verkeerde plaatje hebt want dat is een aardlekschakelaar, geen aardlekautomaat. Dan ga je iets wat waarschijnlijk prima voldoet met een C25 automaat aanpassen naar iets wat van geen kant deugt want een aardlekschakelaar beveiligt niet tegen overbelasting en kortsluiting.
Dit is de juiste uitvoering (en gekocht) kon deze niet lager dan 40A vinden voor een normale prijs.
:strip_exif()/f/image/MCpl6wnSsAQ8t1zXr4XrymfH.png?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Vaevictis_ op 09-11-2024 10:04 ]
?! Ben je nu aan het trollen of...? Ook dat is een aardlekschakelaar, geen aardlekautomaat. Dit beveiligt dus alleen tegen aardfouten, niet tegen overbelasting en kortsluiting zoals de huidige Eaton aardlekautomaten wel doen.Vaevictis_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:24:
[...]
Ja ik zie het had deze opgeslagen maar is niet de juiste. Scherp van je! @Xander
Dit is de juiste uitvoering (en gekocht) kon deze niet lager dan 40A vinden voor een normale prijs. [Afbeelding]
Ik denk dat het misschien verstandiger is dat je maar van je groepenkast afblijft.
Dit is een ABB aardlekautomaat:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2im0B5CskkRo0ySMj1e1mvjW.jpg?f=user_large)
Daar staat behalve een stroom ook altijd een karakteristiek op (B in dit geval).
€150 is een normale prijs voor zoiets. Ja, een aardlekautomaat is duurder dan een aardlekschakelaar uiteraard.
[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 09-11-2024 11:21 ]
Je hebt gelijk, punt is dat bij amazon deze informatie niet goed staat. Je zoekt op aardlek automaat type b25 en krijgt vervolgens groen en geel door elkaar. 40A type AXander schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:12:
[...]
?! Ben je nu aan het trollen of...? Ook dat is een aardlekschakelaar, geen aardlekautomaat. Dit beveiligt dus alleen tegen aardfouten, niet tegen overbelasting en kortsluiting zoals de huidige Eaton aardlekautomaten wel doen.
Ik denk dat het misschien verstandiger is dat je maar van je groepenkast afblijft.
Ik weet het verschil tussen aardlekschakelaar, aardlek automaat maar gewoon niet goed gekeken in de avond.
Ga bij ABB het juiste type nummer opzoeken dat geeft hopelijk betere resultaten en anders houd ik het gewoon bij de C aardlek automaten.
Ik koop niet graag dit bij Amazon, er zit nog wel eens Chinese namaak tussen.Vaevictis_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:21:
[...]
Je hebt gelijk, punt is dat bij amazon deze informatie niet goed staat. Je zoekt op aardlek automaat type b25 en krijgt vervolgens groen en geel door elkaar. 40A type A
Ik weet het verschil tussen aardlekschakelaar, aardlek automaat maar gewoon niet goed gekeken in de avond.
Ga bij ABB het juiste type nummer opzoeken dat geeft hopelijk betere resultaten en anders houd ik het gewoon bij de C aardlek automaten.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ook opmerkingen als "kon deze niet lager dan 40A vinden voor een normale prijs" geven mij de indruk dat je er maar beter vanaf kunt blijven.Vaevictis_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:21:
[...]
Je hebt gelijk, punt is dat bij amazon deze informatie niet goed staat. Je zoekt op aardlek automaat type b25 en krijgt vervolgens groen en geel door elkaar. 40A type A
Je had blijkbaar een probleem met de C-karakteristiek automaten omdat deze trager afschakelen bij kortsluiting, maar zou er wel een B40 automaat inschroeven ondanks dat deze bij kortsluiting bijna net zo laat afschakelt als een C25 automaat? (B40 schakelt direct af tussen 120A en 200A, C25 tussen 125A en 250A, B25 tussen 75A en 125A) Welk probleem ben je dan precies aan het oplossen? Daarnaast is het maar de vraag of je straffeloos een 25A automaat door een 40A automaat kunt vervangen, dat heeft natuurlijk veel meer consequenties. En dan kies je ook nog eens tot 2x toe een aardlekschakelaar uit die überhaupt niet afschakelt bij overbelasting of kortsluiting.

Mocht je toch nog ABB aardlekautomaten bestellen, hou je er dan rekening mee dat die niet op een kamrail met vorkjes passen?
Zijn die ledspots wel geaard? De meeste zijn klasse II en dus niet geaard. En dan is het best lastig om naar aarde te lekken; een beschadiging die dat mogelijk maakt, zou je waarschijnlijk meteen herkennen.uaT schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:50:
Bij een kennis is een nieuwe groepenkast geplaatst, in de oude zaten nog geen aardlekschakelaars. Nu trippen de aardlekschakelaars op 2 groepen , die zijn daarom buitenom de aardlekschakelaar aangesloten. De totale lekstroom is iets van 300ma gemeten met een lekstroomtang op de aarde. Op de 2 groepen zitten nogal wat (oude LED inbouwspots aangesloten, de lekstroom is er ook als deze uit zijn geschakeld. Zou de lekstroom door de leds kunnen komen ? Er zitten verder geen apparaten op deze groepen.
300 mA is behoorlijk veel, dat is bij 230 V zo'n 70 W. Als dat op één plek zit, dan zou het dus ook significant opwarmen. Het zou dus best een normale verbruiker kunnen zijn die tussen fase en aarde is aangesloten in plaats van fase en nul. Of dat de nul ergens aan aarde hangt ("nulling"/TN-C, werd vroeger in Duitsland standaard gedaan; hebben er ooit Duitsers geklust in deze woning?
Even de lekstroomtang negerend (ik vertrouw ze niet helemaal) - het zijn 2 groepen; zaten die op verschillende aardlekschakelaars? Dan zou het ook goed kunnen dat er ergens een nul geleend is van een andere groep, iets wat je wel eens tegenkomt in oude installaties zonder aardlekschakelaars, voor een bijgebeund lichtpunt waarbij de fase wordt gebruikt van de groep die het dichtst bij de schakelaar zit, en de nul van de groep die dichterbij het lichtpunt zit. In dat geval is de vieze "oplossing" om de groepen achter dezelfde aardlekschakelaar te hangen. De echte oplossing is natuurlijk om te zorgen dat groepen niet door elkaar gehaald worden.
Als je geen specifieke oorzaak kunt beredeneren, zal het opsporen toch waarschijnlijk echt een kwestie worden van strategisch dingen loshalen en beredeneren in welk deel van de installatie de fout zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 09-11-2024 15:15 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Omdat het twee groepen betreft: Is er niet ergens een verbruiker tussen deze twee groepen aangesloten? Dus met de nul van de ene groep en de fase van de andere? Het zal de eerste keer niet zijn dat een beun zoiets heeft aangesloten...uaT schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:50:
Bij een kennis is een nieuwe groepenkast geplaatst, in de oude zaten nog geen aardlekschakelaars. Nu trippen de aardlekschakelaars op 2 groepen , die zijn daarom buitenom de aardlekschakelaar aangesloten. De totale lekstroom is iets van 300ma gemeten met een lekstroomtang op de aarde. Op de 2 groepen zitten nogal wat (oude LED inbouwspots aangesloten, de lekstroom is er ook als deze uit zijn geschakeld. Zou de lekstroom door de led(voedingen) kunnen komen ? Er zitten verder geen apparaten op deze groepen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 14% gewijzigd door uaT op 09-11-2024 17:10 ]
Heeft iemand een suggestie?
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/asXGJjPLaY1XKdlU6ptkcINo.jpg?f=user_large)
Wissel ook even die open tule aan de bovenkant om met een andere, als je hem aan de bovenkant niet gaat gebruiken.
Nee, je mag een groepen (circuits?) mixen in een kabel.rockerpoet schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:16:
Ik ben de elektra in mijn garage aan het uitbreiden en plaats twee wandcontactdozen met wisselschakelaars naast elkaar (in verband met twee gescheiden verlichtingscircuits). Een 5x2.5mm² YMVK-kabel komt vanaf een installatiedoos naar de linker wandcontactdoos, deze 5 aderige kabel heb ik nog liggen. Kan ik de tweede wandcontactdoos (rechts) direct tegen de linker plaatsen en de aders uit de kabel via de rubberen tule naar de rechter doos leiden?
[Afbeelding]
Als het op 1 groep zit mag het wel.
https://qelectrotech.org/BarryH schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:37:
Ik zoek een open source teken programma om een elektrisch schema uit te tekenen. Heb de gratis proficad geprobeerd, maar die heeft een te kleine symbolen bibliotheek
Heeft iemand een suggestie?
bedankt
Het mag wel, maar niet zomaar.Dapdodo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:09:
[...]
Nee, je mag een groepen (circuits?) mixen in een kabel.
Volgens 521.7 in de NEN 1010:2020 mag je verschillende groepen in één kabel hebben, volgens de Nederlandse bepaling bij 521.7 in de :2015-versie mocht dat nog niet. In een buis mag het nog steeds niet (521.6), al snap ik werkelijk niet wat het nut hierbij kan zijn van het verschil tussen een kabel en een buis.
Maar aan het uiteinde van de kabel heb je de verschillende groepen in één omhulsel, en dat mag weer niet zomaar. Om dat te mogen doen, moet je volgens 537.1.2 "waarschuwingsborden" plaatsen die wijzen op dit feit en de noodzaak om dus alle groepen te scheiden om het spanningsloos te maken, of de groepen moeten voorzien van een onderlinge vergrendeling waardoor je ze samen kunt scheiden. ("Scheiden" is jargon voor veilig spanningsloos maken.)
Als je zo'n onderlinge vergrendeling aanbrengt, heb je als het ware van de 2 groepen alsnog één groep gemaakt. Dat kennen we van de kookgroep, en uit die praktijk kun je dan ook opmaken dat het zodanig als 1 groep wordt gezien, dat het alsnog samen in één buis of kabel mag. Dat staat volgens mij nergens in de norm, maar het wordt heel veel gedaan en staat wel in de NPR 5310.
Als ik het allemaal goed snap, komt het erop neer dat je met een kookgroep-constructie sowieso wel 2 automaten kunt gebruiken voor een 5-aderige buis of kabel, en dat het met een kabel (maar niet met een buis) zonder kookgroep-constructie ook mag, als je werkt volgens de nieuwe norm en "waarschuwingsborden" plaatst.
Als @rockerpoet met installatiedoos een (kabel-)lasdoos bedoelt dan kan dat gewoon worden aangesloten :-)Dapdodo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:09:
[...]
Nee, je mag een groepen (circuits?) mixen in een kabel.
Ik heb het idee dat je een licht-lijn voor en een licht-lijn achter( of links/rechts oid) in je garage wilt hebben die je separaat kunt inschakelen of niet?rockerpoet schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:16:
Ik ben de elektra in mijn garage aan het uitbreiden en plaats twee wandcontactdozen met wisselschakelaars naast elkaar (in verband met twee gescheiden verlichtingscircuits). Een 5x2.5mm² YMVK-kabel komt vanaf een installatiedoos naar de linker wandcontactdoos, deze 5 aderige kabel heb ik nog liggen. Kan ik de tweede wandcontactdoos (rechts) direct tegen de linker plaatsen en de aders uit de kabel via de rubberen tule naar de rechter doos leiden?
[Afbeelding]
Als bovenstaande zo is heb je in principe niets van doen met wat hier boven staat over het mengen van circuits, dan is het niet anders dan wanneer je een doos hebt met een dubbele (serie) schakelaar.
Dan gebruik je br+bl+gl/gr voor de wcd's aansluiten en de zwarte en grijze ader om licht-lijn 1 en 2 te schakelen.
Ik zou trouwens opteren (als je de schakelaars bij elkaar wilt hebben), om de schakelaars samen in 1 doos te doen, zodat je elders naar wens het dubbele wcd kunt plaatsen. 5-aderig de dubbele schakelaar doos in, blauw en geel/groen weg knippen, bruin (doorverbinden) op de P-contacten en de ene schakelaar met zwart verbinden en de andere met grijs, hoef je de boel ook niet tegen elkaar aan te knopen en moeilijk te doen.
Dan kan je de dubbele wcd doos gewoon bedraden met 3-aderig of de 5-aderig waarvan je zwart en grijs weg knipt.
Weet iemand of er bij de samengestelde kasten van Sandervunderink wel adereindhulzen worden gebruikt?
2 x bij SV een kast besteld. 2 keer zijn er adereindhulzen en waar mogelijk kamrails gebruikt.marcdelange123 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:06:
Ik heb een 3-fase ABB groepenkast besteld bij Elektramat, maar ik was teleurgesteld over de kwaliteit toen ik de kast opende. Het viel me op dat er geen adereindhulzen zijn gebruikt en dat er losse draadjes uitsteken. Dit zou niet het geval zijn geweest als er adereindhulzen waren toegepast.
Weet iemand of er bij de samengestelde kasten van Sandervunderink wel adereindhulzen worden gebruikt?
Tot op heden alle kasten die ik bij SV heb besteld (kant & klaar in aangeboden configuratie als ook in zelf samengesteld) alles netjes met adereindhulzen en kamrails.marcdelange123 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:06:
Ik heb een 3-fase ABB groepenkast besteld bij Elektramat, maar ik was teleurgesteld over de kwaliteit toen ik de kast opende. Het viel me op dat er geen adereindhulzen zijn gebruikt en dat er losse draadjes uitsteken. Dit zou niet het geval zijn geweest als er adereindhulzen waren toegepast.
Dat klopt inderdaad.Annuk schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:53:
[...]Ik heb het idee dat je een licht-lijn voor en een licht-lijn achter( of links/rechts oid) in je garage wilt hebben die je separaat kunt inschakelen of niet?
Goed idee. Echter wenselijk bij de schakelaars ook wcd's te hebben, lekker makkelijk direct naast de garagedeur.....
Ik zou trouwens opteren (als je de schakelaars bij elkaar wilt hebben), om de schakelaars samen in 1 doos te doen, zodat je elders naar wens het dubbele wcd kunt plaatsen. 5-aderig de dubbele schakelaar doos in, blauw en geel/groen weg knippen, bruin (doorverbinden) op de P-contacten en de ene schakelaar met zwart verbinden en de andere met grijs, hoef je de boel ook niet tegen elkaar aan te knopen en moeilijk te doen.
Dan kan je de dubbele wcd doos gewoon bedraden met 3-aderig of de 5-aderig waarvan je zwart en grijs weg knipt.
Dan zou ik ze alsnog scheiden/samenvoegen (hoe je het wilt zien), of even kijken of je ergens een (losse) serieschakelaar van je beoogde merk op de kop kunt tikken, zodat je dus 2 schakkelwippen in 1 doos hebtrockerpoet schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:27:
Goed idee. Echter wenselijk bij de schakelaars ook wcd's te hebben, lekker makkelijk direct naast de garagedeur.
Dan kan je evt. deze die je nu hebt retourneren.
Dat is goed om te horen.Annuk schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:13:
[...]
Tot op heden alle kasten die ik bij SV heb besteld (kant & klaar in aangeboden configuratie als ook in zelf samengesteld) alles netjes met adereindhulzen en kamrails.
Ik begrijp uit deze reactie dat ik ook een samenstelling kan kiezen die niet op de website standaard aangeboden wordt?
Dat is namelijk de reden waarom ik bij Elektramat had besteld, normaliter bestel ik altijd bij SV.
Ik heb een configuratie voor 2 krachtgroepen (16a) deze wordt standaard niet aangeboden.
Als je b.v. bij EM o.i.d. in de configurator een kast samenstelt, daar een screenshot van maakt, en deze naar SV. toe mailt en hun even vragen of ze deze kast voor je kunnen samenstellen (evt. incl. de gewenste artikelen en draadkeuze (4mm/6mm/10mm) en b.v. voor een 63A HS of ALS.marcdelange123 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:42:
[...]
Dat is goed om te horen.
Ik begrijp uit deze reactie dat ik ook een samenstelling kan kiezen die niet op de website standaard aangeboden wordt?
Dat is namelijk de reden waarom ik bij Elektramat had besteld, normaliter bestel ik altijd bij SV.
Ik heb een configuratie voor 2 krachtgroepen (16a) deze wordt standaard niet aangeboden.
Dan krijg je van hun een offerte terug en/of dat ze je de aanwijzing(en) geven wat je in je winkelmandje moet gooien en dan in de opmerkingen bijplaatsen o.i.d. voor montage.
Kan dat ook bij een op maat gemaakte kast?onetime schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:39:
@marcdelange123 Terugsturen binnen de 14 dagen termijn van de wet koop-op-afstand een optie?
Waarom adviseer je ze samen te voegen? Denk dat het praktischer is de wcd's onderin de doos te hebben gezien je dan beter wegkomt met eventuele haakse stekkers. Serieschakelaar van dit merk bestaat helaas niet, heb er al eens naar gekeken.Annuk schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:42:
[...]Dan zou ik ze alsnog scheiden/samenvoegen (hoe je het wilt zien), of even kijken of je ergens een (losse) serieschakelaar van je beoogde merk op de kop kunt tikken, zodat je dus 2 schakkelwippen in 1 doos hebt
Dan kan je evt. deze die je nu hebt retourneren.
Dat lijkt me wel als ze het aansluiten zonder eindhulzen. Straks vervangen ze automaten met strookjes aluminiumfolie 😃Out.of.Control schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:05:
[...]
Kan dat ook bij een op maat gemaakte kast?
If you think you are smarter than the previous generation,, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Heb je ook fotos? En heb je misschien ook een van de klemmen los gehaald om te checken?Out.of.Control schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:05:
[...]
Kan ook hulzen zonder isolatie kraag gebruikt zijn of ultrasoon gelaste draden namelijk.
Maar je zou altijd contact op kunnen nemen met EM en aangeven dat het niet conform regelgeving is en dat je retour wilt sturen daarom.
Ik heb persoonlijk een afkeer van Elektramat omdat ze eigenlijk op de consument richten en die onterecht het gevoel geven dat de consument een elektrahuisinstallatie wel even in elkaar kan zetten. En daarnaast al jaren een hele eigen lijn uitbrengen onder noemer dat het goed spul is zonder dat dit goed na te gaan was (tegenwoordig bieden ze iets meer informatie hierover).marcdelange123 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:06:
Maar de eindes van de draden bij Elektramat in hun samengestelde kasten zijn ultrasoon gelast. En er is niets mis mee om dit toe te passen t.o.v. adereindhulzen.
Maar losse draadjes van een ader duidt op onzorgvuldig werken en dat mag m.i. natuurlijk wel opgelost worden.
Omdat je dan niet zo loopt te klooien met bruggen tussen 2 dozen aan te brengen.rockerpoet schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:09:
[...]
Waarom adviseer je ze samen te voegen? Denk dat het praktischer is de wcd's onderin de doos te hebben gezien je dan beter wegkomt met eventuele haakse stekkers.
Mijn mening: of beide separaat bekabelen vanuit de lasdoos of dus schakelaars combineren en wcd's combineren (en dus ook separaat bekabelen).
Volgens mij is dat deze: https://www.toolstation.n...ouw-spatwaterdicht/p31076Serieschakelaar van dit merk bestaat helaas niet, heb er al eens naar gekeken.
Niet te koop i.c.m. wcd, maar kan je evt zelf ombouwen.
Breng je 1 combinatie terug en neem je er een dubbel wcd mee retour.
Out.of.Control schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:05:
[...]
In principe moet het kunnen, maar ik verwacht dat ze schermen met het feit dat de kast voor de koper is samengesteld én dat het hierom niet terug te nemen is.
In de praktijk vind ik het eerlijk om de gehele kast dan terug te nemen en de gemaakte kosten voor het monteren in rekening te brengen aan de klant.
Maar in dit geval kan @marcdelange123 proberen om het te gooien op een ondeugdelijke installatie en aangeven dat je hierdoor geen vertrouwen meer hebt in een nieuwe kast. Het enige recht waar marcdelange123 echt op kan rekenen is non-conformiteit en dan moet EM een nieuwe kast gaan leveren óf (in overleg) de koop ontbinden.
Maar dit is allemaal juridisch geneuzel wat beter in Shopping forum kan me dunkt.
Hmm, ik heb hem nu weer in de doos zitten. Zal straks eens kijken of ze dan ultrasoon gelast zijn. Op een plek weet ik zeker dat ze niet ultrasoon gelast zijn.True schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:13:
[...]
Ik heb persoonlijk een afkeer van Elektramat omdat ze eigenlijk op de consument richten en die onterecht het gevoel geven dat de consument een elektrahuisinstallatie wel even in elkaar kan zetten. En daarnaast al jaren een hele eigen lijn uitbrengen onder noemer dat het goed spul is zonder dat dit goed na te gaan was (tegenwoordig bieden ze iets meer informatie hierover).
Maar de eindes van de draden bij Elektramat in hun samengestelde kasten zijn ultrasoon gelast. En er is niets mis mee om dit toe te passen t.o.v. adereindhulzen.
Maar losse draadjes van een ader duidt op onzorgvuldig werken en dat mag m.i. natuurlijk wel opgelost worden.
Dat komt omdat de overheid jaren terug zich heeft teruggetrokken uit deze wereld. Vroeger was mijn opa erkend installateur met van die borden aan de gevel. Aanwijzingen van het regionaal elektriciteitsbedrijf moest je ook hebben. Bij een nieuwbouwhuis kwamen ze dan keuren en bij fout geen hoofdzekering.True schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:13:
[...]
Ik heb persoonlijk een afkeer van Elektramat omdat ze eigenlijk op de consument richten en die onterecht het gevoel geven dat de consument een elektrahuisinstallatie wel even in elkaar kan zetten. En daarnaast al jaren een hele eigen lijn uitbrengen onder noemer dat het goed spul is zonder dat dit goed na te gaan was (tegenwoordig bieden ze iets meer informatie hierover).
In de opkomst van de Gamma, Hubo Praxis kon je daar bijna niets op elektra gebied kopen voor installatie werkzaamheden. Gamma begon eens met inbouwdozen, buis draad en lasdoppen. Daar zijn hele discussies over geweest. Het was volgens mij Attema die de inbouwdozen on de een b-merk leverde.
Daarna liet de overheid alles over aan de branche. Die het in mijn ogen compleet verprutst heeft met allerlei bedrijven die gecertificeerd prutswerk leveren, bv ook op CV gebied.
Het kan een stuk controleerbader worden als er van rechtswege een wet voor alleen woonhuizen zou zijn i.p.v. van het gedrocht wat tegenwoordig de nen1010 is.
Wetten zij gratis in te zien.
Op marktplaats een "installateur" de groepenkast laten vervangen met b en c merken is natuurlijk een stuk goedkoper een installateur met een groot kantoor.
Dacht dat Elektramat ultrasoon gelaste kabels gebruikte. Heb je een foto?marcdelange123 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:06:
[edit]Spuit 11 een pagina verder
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 10-11-2024 12:47 ]
Ja ik ben mij hiervan bewust, dit is natuurlijk een discussie die hier elke maand wel terugkomt in dit topichabbekrats schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:41:
[...]
Dat komt omdat de overheid jaren terug zich heeft teruggetrokken uit deze wereld. Vroeger was mijn opa erkend installateur met van die borden aan de gevel. Aanwijzingen van het regionaal elektriciteitsbedrijf moest je ook hebben. Bij een nieuwbouwhuis kwamen ze dan keuren en bij fout geen hoofdzekering.
In de opkomst van de Gamma, Hubo Praxis kon je daar bijna niets op elektra gebied kopen voor installatie werkzaamheden. Gamma begon eens met inbouwdozen, buis draad en lasdoppen. Daar zijn hele discussies over geweest. Het was volgens mij Attema die de inbouwdozen on de een b-merk leverde.
Daarna liet de overheid alles over aan de branche. Die het in mijn ogen compleet verprutst heeft met allerlei bedrijven die gecertificeerd prutswerk leveren, bv ook op CV gebied.
Het kan een stuk controleerbader worden als er van rechtswege een wet voor alleen woonhuizen zou zijn i.p.v. van het gedrocht wat tegenwoordig de nen1010 is.
Wetten zij gratis in te zien.
Op marktplaats een "installateur" de groepenkast laten vervangen met b en c merken is natuurlijk een stuk goedkoper een installateur met een groot kantoor.
Maar het ligt ook aan onszelf hoor, moet je voor de grap eens meelezen wat er in: Thuisladen van je EV deel 2 regelmatig geadviseerd wordt en daarna zelf wordt geïnstalleerd. Terwijl die installaties hier in dit topic tot de grond gelijk gemaakt zouden worden.
Maar ja zelf eigenwijs wat installeren en voor €800 klaar zijn is natuurlijk beter dan het laten doen voor €1500 en dan van te voren ook niet weten of het een elektricien is of een profiteur die gebaseerd op de stand van zon (lees politiek) op dat moment: PV-installaties, EVSE-installaties of thuisbatterijen installeert.

De consument die niet uitentreuren onderzoek doet én zelf ietwat technisch onderlegd is, weet gewoon niet wanneer hem een poot uitgedraaid wordt, dat is erg jammer.
:strip_exif()/f/image/zVgP9dBstPs6esvvIEHz4EHj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DgF5aCsXRQk02nACJmbzlipT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal de andere kabels ook even los maken om dit te controleren.
Ik zie nu ook diverse uiteinden liggen die afgeknipt zijn en wel ultrasoon gelast zijn. Maar ik zie nu al diverse kabels die niet ultrasoon gelast zijn. Voorbeeld van de losse afgeknipte stukjes die in de kast liggen:
:strip_exif()/f/image/zo59UrOb9y4FUjOcu6C8e2YI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door marcdelange123 op 10-11-2024 13:31 ]
Het zijn onscherpe foto's maar volgens mij is het wel ultrasoon gelast, maar daarna in de openingen gevrot.marcdelange123 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:24:
Ik heb bijvoorbeeld een extra WCD in de kast laten zetten. Hier was vanaf de buitenkant al zichtbaar dat er een paar draadjes uitstaken. Het lijkt mij dat dit niet ultrasoon gelast;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal de andere kabels ook even los maken om dit te controleren.
Kun je scherpe foto's maken?
:strip_exif()/f/image/jhrfGsiEVOzNT0qb6PQ0UnJ3.png?f=user_large)
Gebruik die groepenkast-WCD iets van een schroefklem (of kroonsteentjes

Ze gebruiken hier inderdaad schroefklemmen, maar als het ultrasoon gelastte zou volgens mij geen enkele van de draadjes los mogen komen mit s je deze met de juiste Newton aandraait.True schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:31:
[...]
Het zijn onscherpe foto's maar volgens mij is het wel ultrasoon gelast, maar daarna in de openingen gevrot.
Kun je scherpe foto's maken?
[Afbeelding]
Gebruik die groepenkast-WCD iets van een schroefklem (of kroonsteentjes)of zo? Dat verklaard dat laatste deel wat (lekker strak) is vastgedraaid.
Met je edit zou ik zeggen: foto's maken (scherpe ..) en argumenteren dat dit niet is wat je wilt en je geen vertrouwen hebt dat het de volgende keer wel goed gaat, immers zou je een volgende keer ook zelf moeten gaan controleren als dit de kwaliteit is die ze leveren. Aangeven dat je wilt retourneren en graag je geld terug wilt. Dan kunnen ze intern die medewerker een trap onder z'n donder geven als ze wat geven om QC.marcdelange123 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:34:
[...]
Ze gebruiken hier inderdaad schroefklemmen, maar als het ultrasoon gelastte zou volgens mij geen enkele van de draadjes los mogen komen mit s je deze met de juiste Newton aandraait.
Ik wil een kabel aanleggen die momenteel gebruikt gaat worden voor de oven. In de toekomst wil ik op deze plek wellicht een inductieplaat neerzetten en de groep hier dan voor gaan gebruiken.
Volstaat het om hier 5x2.5mm YMVK naartoe te trekken of moet ik speciaal 5x4mm Bijbestellen?
Verder kan ik deze op dezelfde manier door de kruipruimte trekken als de norrmale groepen?
Dank,
Wat ik heb gedaan, is een Merten MEG1011-9019 geplaatst achter de oven. Deze is met een 3f 16A aardlekautomaat afgezekerd. Achter één van de fasen heb ik een WCD voor de oven. Achter de andere 2 fasen, heb ik de kookplaat. De afzuiging (van de kookplaat) zit ook op de zelfde fase als de oven. Qua aders is daar plek voor, want in de doos zitten Wago 221-413 klemmen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Weet niet of je al 3F in huis hebt, anders zou je b.v. dit kunnen aansluiten waarbij je de oven in het schuko contact aansluit.Fireflyzz schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:32:
Hey, snelle vraag,
Ik wil een kabel aanleggen die momenteel gebruikt gaat worden voor de oven. In de toekomst wil ik op deze plek wellicht een inductieplaat neerzetten en de groep hier dan voor gaan gebruiken.
Volstaat het om hier 5x2.5mm YMVK naartoe te trekken of moet ik speciaal 5x4mm Bijbestellen?
Verder kan ik deze op dezelfde manier door de kruipruimte trekken als de norrmale groepen?
Dank,
Anders evt. een lasdoos met deksel gebruiken waarop een wcd zit.
Maar ja uitgaande van beetje normale lengtes is 5x2,5 genoeg. En dit kan inderdaad gewoon door de kruipruimte.
Meter of 15 kabel denk ik. Meterkast ben ik nog mee bezig. De kookplaat wil ik tzt gewoon op een 3-fase groep zetten. Kookplaat is een volgend-jaartje dus had me nog niet zo ingelezen. Op elektramat de keuzewijzer ingevuld en dus maar het "middelste" wattage gekozen. Weet zo niet echt wat die dingen trekken. Nu je het zo zegt lijkt 16A me wel zat idd. Om nou een 3x20A groep te plaatsen als mijn huis 3x25A wordt is te zot.timovd schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:42:
@Fireflyzz 4mm2 aders? Over welke lengte hebben we het en hoe afgezekerd? Ik vermoed geen tientallen meters en 16A afzekering, dus voldoet 2,5mm2.
Wat ik heb gedaan, is een Merten MEG1011-9019 geplaatst achter de oven. Deze is met een 3f 16A aardlekautomaat afgezekerd. Achter één van de fasen heb ik een WCD voor de oven. Achter de andere 2 fasen, heb ik de kookplaat. De afzuiging (van de kookplaat) zit ook op de zelfde fase als de oven. Qua aders is daar plek voor, want in de doos zitten Wago 221-413 klemmen.
Jouw oplossing is wel creatief. Mag dat gewoon zo?
3F, en de hele meterkast, moet nog komen. Heb voor de oven al een gewoon een "buiten" opbouw WCD geplaatst. Deze zit nl niet in het zicht. (ja is wel bereikbaar).Annuk schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:43:
[...]
Weet niet of je al 3F in huis hebt, anders zou je b.v. dit kunnen aansluiten waarbij je de oven in het schuko contact aansluit.
Anders evt. een lasdoos met deksel gebruiken waarop een wcd zit.
Maar ja uitgaande van beetje normale lengtes is 5x2,5 genoeg. En dit kan inderdaad gewoon door de kruipruimte.
Zou dat ding bijna kopen puur voor de cool-factor, maar dan heb ik straks bij het aansluiten nog een stopcontact op de 3-fase groep van de inductieplaat zitten. Mag dat en kan ik deze dan nog steeds gebruiken?
Mag je meersere wcd-en en lampen achter één automaat plaatsen? Zorg er wel voor dit je het goed documenteert in je meterkast/op je groepenkast.Fireflyzz schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:13:
[...]
Jouw oplossing is wel creatief. Mag dat gewoon zo?
[...]
Ben nog niet helemaal bekend met 3-fase aansluitingen. Niet eerder over nagedacht dat je deze dan weer zou kunnen splitsen bij de eindgebruikers en hoe dat werkt qua verbinding/beveiliging in de meterkast.timovd schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:36:
[...]
Mag je meersere wcd-en en lampen achter één automaat plaatsen? Zorg er wel voor dit je het goed documenteert in je meterkast/op je groepenkast.
2-fasen voor de inductieplaat, dan neem ik aan dat hij iets van 7kw vraagt. Is dat naar jouw mening genoeg om flink te staan koken?
Mijn genoemde wcd of de door @timovd genoemde merten ken je hetzelfde doel mee halen, bij de aansluitdoos moet je alleen een los wcd bij halen voor je oven, dan kan je de andere 2 fases over houden voor een kookplaat.Fireflyzz schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:48:
[...]
Ben nog niet helemaal bekend met 3-fase aansluitingen. Niet eerder over nagedacht dat je deze dan weer zou kunnen splitsen bij de eindgebruikers en hoe dat werkt qua verbinding/beveiliging in de meterkast.
2-fasen voor de inductieplaat, dan neem ik aan dat hij iets van 7kw vraagt. Is dat naar jouw mening genoeg om flink te staan koken?
Als je bv een groot losstaand fornuis met oven haalt gebeurt intern hetzelfde.
Update: onderstaande schreef ik toen ik onder de indruk was dat het alleen over ontbrekende adereindhulzen ging, de rest had ik blijkbaar gemist.True schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:21:
[...]
offtopic:
Het enige recht waar marcdelange123 echt op kan rekenen is non-conformiteit en dan moet EM een nieuwe kast gaan leveren óf (in overleg) de koop ontbinden.
Behalve dan dat het gebruik van adereindhulzen in de regel niet verplicht is, en dus ook niet nodig voor conformiteit. In diverse IEC-normen (bijv. die van installatieautomaten) staat dat flexibel draad ook gebruikt moet kunnen worden zonder speciale voorbereiding (en dat twisten niet telt als speciale voorbereiding). Bij installatieautomaten en aardlekautomaten geldt die verplichting voor alles t/m 32 A, maar ook een aantal stappen daarboven is het nog wel gebruikelijk dat het ook zonder adereindhuls kan en mag.
Adereindhulzen zijn een zichtbaar kenmerk van kwaliteit en zorg (je zou het een virtue signal kunnen noemen), en velen zeggen dat ze storing en zelfs brand kunnen voorkomen, maar juridisch heb je daar niks aan als de relevante productnormen nadrukkelijk aangeven dat ze niet hoeven.
Het weglaten van adereindhulzen in kooiklemmen zal in het algemeen geen reden zijn voor afkeur.
[ Voor 15% gewijzigd door Juerd op 10-11-2024 21:50 ]
Juerd schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:06:
[...]
Behalve dan dat het gebruik van adereindhulzen in de regel niet verplicht is, en dus ook niet nodig voor conformiteit. In diverse IEC-normen (bijv. die van installatieautomaten) staat dat flexibel draad ook gebruikt moet kunnen worden zonder speciale voorbereiding (en dat twisten niet telt als speciale voorbereiding). Bij installatieautomaten en aardlekautomaten geldt die verplichting voor alles t/m 32 A, maar ook een aantal stappen daarboven is het nog wel gebruikelijk dat het ook zonder adereindhuls kan en mag.
Adereindhulzen zijn een zichtbaar kenmerk van kwaliteit en zorg (je zou het een virtue signal kunnen noemen), en velen zeggen dat ze storing en zelfs brand kunnen voorkomen, maar juridisch heb je daar niks aan als de relevante productnormen nadrukkelijk aangeven dat ze niet hoeven.
Het weglaten van adereindhulzen in kooiklemmen zal in het algemeen geen reden zijn voor afkeur.
Dit is geen shopping dus ik houd het kort.
Je quote één zin en begint met behalve.
Je mag verwachten dat je een degelijke montage krijgt. Hij heeft gekregen: losse stukken afgeknipt ader in z'n kast én niet alle draadjes van één ader zitten goed in één montage aansluiting én een ader is permanent vervormd door het aandraaien.
Je mag beter verachten, los van de regels hoe het volgens een eis zou moeten zijn.
Een groepenkast leveren met losse geleidende stukjes erin is natuurlijk onvergeeflijk.
Permanent vervormen van een ader is echter normaal als je het aandraait met het voorgeschreven moment. Dat hoort bij het maken van een goede schroefverbinding. Er staat altijd een afdruk van de ribbels van de kooiklem in het koper.
[ Voor 46% gewijzigd door Juerd op 10-11-2024 21:57 ]
Vond het wel een mooi blokje koper geworden, ik kreeg er niet snel deuken in geschroeft.
Buiten gekeken, een paar wcd's open gemaakt. Alles was keurig en nog schoon.Septillion schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:07:
@thijsco19 Ah, het wel bekende buiten. Dan zou ik daar eens zoekenPrima weer voor vocht en beestjes die holletjes zoeken
En dan ruik je het binnen ook niet zo
Om het in iedergeval te testen heb ik de verbinding naar buiten toe los gehaald. Nu dus 4 nachten geen probleem meer.
Voorlopig laat ik het zo, heb immers buiten geen stroom nodig op het moment.
Zag wel dat de kabel die in de muur zit is niet helemaal netjes meer.
Zal nog eens kijken of ik het allemaal door kan meten.
Als ik een megger aansluit op het buiten circuit kan ik toch de isolatieweerstand en dergelijk meten? Ding hebben wel nog wel op werk liggen, vroeger ook genoeg mee gespeeld.
Kan natuurlijk eerst met een multimeter meten..
is uiteindelijk wel de bedoeling ja. Nu niet mogelijk zonder grote aanpassingen. Kan helaas niet makkelijk een extra kabeltje trekken die kant op.Septillion schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:08:
@thijsco19 Heb je de optie om dat deel buiten überhaupt op een eigen alamat te zetten? Geen oplossing van het echte probleem maar veroorzaakt wel minder gedoe als het fout gaat.
En ligt beetje aan het probleem of het te meggeren is. Vochtproblemen kunnen lastig op te sporen zijn. Maar het is wel een begin.
[ Voor 26% gewijzigd door thijsco19 op 11-11-2024 13:09 ]
En ligt beetje aan het probleem of het te meggeren is. Vochtproblemen kunnen lastig op te sporen zijn. Maar het is wel een begin.
De aders die uit de muur komen zijn niet te identificeren als een nul of fase, aarde gelukkig wel.
Tussen nul en fase meet ik: 3,7 oplopend naar 4 Mohm.
Tussen aarde en ader 1: 1,6 Mohm
Tussen aarde en ader 2: 3,5 Mohm.
Dat is dus met geen enkel apparaat aangesloten. Enkel een lamp die via een schakelaar uit staat.
De waardes zien er naar mijn weten er goed uit toch? Alleen dat die meting van 1,6 Mohm misschien wat lager is dan de rest.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.