PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik ging ervan uit dat het een TT-stelsel was, ik zag de aardklem over het hoofd. TN komt namelijk niet zo vaak voor bij huisinstallaties, helemaal niet in het Noorden waar ik voornamelijk actief benleonbong schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:04:
[...]
Gezien de kast met netbeheerder automaten een aardklem heeft is dit een tn stelsel dan haal je die <166ohm met twee vingers in je neus.
De reactie van ABB is de volgende:Juerd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
Wat algemene opmerkingen over die kast:
1. De aardlekschakelaars zijn van een type (0903.741) dat mogelijk betrokken was bij een terughaalactie. Het gaat om "exemplaren die geproduceerd zijn tussen januari 2003 en mei 2005". Als die van jou uit die periode zouden kunnen zijn, en de afschakeltijden zijn nog niet gecontroleerd met meetapparatuur, dan zou ik dat alsnog laten doen (of gewoon vervangen, aardlekschakelars zijn inmiddels best betaalbaar).
Leuk, zo'n advies, maar deze dingen zijn natuurlijk niet gratis. Ik begrijp het eigenlijk helemaal niet. Als die dingen 10 jaar geleden niet goed waren zijn ze dat nog steeds niet.De aardlekschakelaar is van het type: F372 artikel 0903-741.
Deze serie maakte indertijd (ca 20 jaar geleden) deel uit van een terugroepactie.
U zult begrijpen dat, gelet op de periode, welke lang achter ons ligt, deze terugroepactie na een aantal malen verlengd te zijn is beëindigd.
De vervanger voor de schakelaar is de 0903.751.
Zie tevens onderstaande link.
https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=92694
Ik heb ze wel hier gevonden:
https://gebruiktebouwmate...aar-fh202-a-0903-751.html
Zit er even over te denken maar ik kan eigenlijk geen rationele argumenten vinden om dit niet te doen. De rest van de kast is ook niet nieuw.....
[ Voor 3% gewijzigd door exroosje op 01-11-2024 10:06 ]
Ik was betrokken bij die discussie en ik heb het ook zo gebouwd omdat de verbinding naar de tussenverdeler een rechstreekse pijp is door de muur naar zolder waardoor deze als dubbel geisoleerd beschouwd kan worden. Het wordt volgens mij ook beschreven als "distributiegroep" en in mijn geval kan ik niet eens in de buurt van de leiding komen met een boormachine al zou ik willenRimco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:29:
[...]
Die discussie is hier ook recentelijk nog langsgekomen en inderdaad: zolang het traject naar de onderverdeler en de onderverdeler zelf maar dubbel geïsoleerd is, mag het zonder aardlek, onafhankelijk van de impedantie.
20A mag vaak ook nog op 2.5mm2, zolang het niet te lang wordt etc.
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Dan zou ik voor 1,50 € meer een nieuwe kopen. Dat model is op alle punten identiek, behalve dat de schakelaar blauw is, de kortsluitvastheid wat hoger is gespecificeerd, en het ding CPI's heeft (groene/rode indicatie).exroosje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:04:
[...]
Ik heb ze wel hier gevonden:
https://gebruiktebouwmate...aar-fh202-a-0903-751.html
Zit er even over te denken maar ik kan eigenlijk geen rationele argumenten vinden om dit niet te doen. De rest van de kast is ook niet nieuw.....
Zo simpel ligt dat niet. De maximale stroom, en daarmee hoe je het moet afzekeren, ligt aan het soort gebruikte kabel (maximale temperatuur), het aantal belaste aders (2/3/moeilijk), de installatiemethode (omgeving waarin het gelegd is), de te verwachten omgevingstemperatuur, en of de kabel gebundeld is, en de lengte/spanningsval. Er zijn zelfs omstandigheden waarbij je een kabel van 2,5 mm² op 25 A mag afzekeren, net zoals er situaties bestaan waarbij je 1,5 mm² kunt afzekeren op 16 A. De combinatie 16 A = 2,5 mm² is hooguit een handige vuistregel die nagenoeg altijd voldoet.HVinduction schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:39:
[...]
Als die kabel 2.5mm2 is mag je hem niet hoger dan 16A afzekeren.
Je hele aarde met z'n 40075 km omtrek?Dan kan je boven wel een extra verdeler met aardlek plaatsen maar het gaat om de kabel die bii een fout je hele aarde op 230v zet.
Ze zijn duur, ja, maar dat ze op elkaar zitten hoeft niet zo'n probleem te zijn. De hoofdzekering zal 3×25 A zijn, waardoor de groepen überhaupt niet allemaal tegelijk op 16 A belast kunnen worden. Je hebt in zo'n situatie geen berekening nodig om te zien dat die 4×16 A = 64 A per fase toch al niet haalbaar is.nu heb je smalle aardlekautomaten die heel duur zijn, minder belast kunnen worden omdat ze dicht op elkaar zitten,
De DS301C aardlekautomaat geeft vergeleken met de SN201 normale automaat minder warmte af: bij B16 is dat respectievelijk 2,8 W en 3,6 W bij volle belasting (en nauwelijks relevant bij normale belasting, want de opwarming is relatief aan I² (stroom kwadraat) en de stroom is verdeeld over lekker veel groepen).sowieso al meer warmte afgeven dan normale automaten
Dat klinkt alsof je hier statistieken over hebt, maar ik twijfel daaraan. Heb je 'n link naar iets dat deze bewering kan onderbouwen?en een stuk kwetsbaarder voor defecten zijn dan losse automaten + aardlekschakelaars.
Rimco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:29:
Die discussie is hier ook recentelijk nog langsgekomen en inderdaad: zolang het traject naar de onderverdeler en de onderverdeler zelf maar dubbel geïsoleerd is, mag het zonder aardlek, onafhankelijk van de impedantie.
eatme schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:46:
Ik was betrokken bij die discussie en ik heb het ook zo gebouwd omdat de verbinding naar de tussenverdeler een rechstreekse pijp is door de muur naar zolder waardoor deze als dubbel geisoleerd beschouwd kan worden. Het wordt volgens mij ook beschreven als "distributiegroep" en in mijn geval kan ik niet eens in de buurt van de leiding komen met een boormachine al zou ik willen
Heel complete uitleg werd gegeven door Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2", maar als ik jullie goed begrijp, gebruiken jullie het dubbelgeïsoleerd-argument nu voor dingen waarbij die vlieger zelden opgaat, zoals normale distributiegroepen. Edit: ik had het verkeerd begrepen; in het geval waarbij de distributiegroep-kabel en onderverdeler dubbelgeïsoleerd zijn en alles in de onderverdeler wel aardlekbeveiligd is, kan het.Rimco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:29:
Het dubbel-/versterkt geïsoleerd gaat over alles dat op de groep zit, tot en met de verbruikers, niet alleen over de kabel. Heb je stopcontact, of een kabel/verbruiker die geaard moet zijn voor de veiligheid, dan gaat het al niet meer op. In de praktijk is die uitzondering waarbij foutbeveiliging optioneel is, dus meestal niet haalbaar, al helemaal niet voor een distributiegroep!
Bij klasse I, oftewel veiligheidsaarding, is foutbescherming verplicht. Als ZS* laag genoeg is (zoals bij TN in principe het geval), kan een installatieautomaat dat doen, maar als die te hoog is (zoals bij TT meestal het geval) kan alleen een aardlekschakelaar dat doen.
* Of was het RA? Op veel plekken staat dat, maar ik zou ZS hier logischer vinden. Wie geeft onderbouwd uitsluitsel?
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 01-11-2024 16:47 ]
Dat neemt niet weg dat een deel van je installatie (in dit geval hoofdverdeelinrichting, leidingsysteem, onderverdeelinrichting) aan de eisen van NEN1010 412 kan voldoen. Na de onderverdeler is het inderdaad niet meer van toepassing, daarom zitten er aardlekautomaten in die onderverdeler.Juerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:58:
Heel complete uitleg werd gegeven door Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2", maar als ik jullie goed begrijp, gebruiken jullie het dubbelgeïsoleerd-argument nu voor dingen waarbij die vlieger zelden opgaat, zoals normale distributiegroepen.
Het dubbel-/versterkt geïsoleerd gaat over alles dat op de groep zit, tot en met de verbruikers, niet alleen over de kabel. Heb je stopcontact, of een kabel/verbruiker die geaard moet zijn voor de veiligheid, dan gaat het al niet meer op. In de praktijk is die uitzondering waarbij foutbeveiliging optioneel is, dus meestal niet haalbaar, al helemaal niet voor een distributiegroep!
Dit is in principe niet anders dan het installatiedeel van de hoofdaansluiting t/m je hoofdverdeelinrichting. In de doorsnee woning hangt niet voor niets een kunststof verdeelinrichting, dat is zodat je daar geen rekening hoeft te houden met sluiting naar aarde. Wanneer je een plaatstalen klasse I verdeelinrichting op zou hangen moet ZS laag genoeg zijn om de hoofdzekering tijdig te laten uitschakelen wanneer er in de verdeelinrichting sluiting naar aarde zou optreden en dat haal je vaak niet in een TT-stelsel.
NEN1010 zegt toch gewoon ZS?Bij klasse I, oftewel veiligheidsaarding, is foutbescherming verplicht. Als ZS* laag genoeg is (zoals bij TN in principe het geval), kan een installatieautomaat dat doen, maar als die te hoog is (zoals bij TT meestal het geval) kan alleen een aardlekschakelaar dat doen.
* Of was het RA? Op veel plekken staat dat, maar ik zou ZS hier logischer vinden. Wie geeft onderbouwd uitsluitsel?
411.5.2 In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is, zie 411.5.4.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik had bewust nergens in mijn reactie "dubbel geïsoleerd" gebruikt.Juerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:47:
@Xander Bedankt voor je verhelderende uitleg. Wanneer kan een verdeler als dubbelgeïsoleerd gelden? Met een blote aardrail is de isolatie tussen de daarlangs gelegen actieve geleiders en aarde volgens mijn intuïtie toch hartstikke enkel...
Maareh:
412.2.1.1 Het toegepaste elektrisch materieel moet van een van de volgende uitvoeringen zijn, een typebeproeving hebben ondergaan en zijn voorzien van aanduidingen volgens de van toepassing zijnde normen:
— elektrisch materieel met dubbele of versterkte isolatie (materieel van klasse II);
— elektrisch materieel dat in de van toepassing zijnde productnorm wordt aangeduid als gelijkwaardig aan klasse II, zoals schakel- en verdeelinrichtingen met volledige isolatie (zie de NEN-EN-IEC 61439-reeks).
Dus ja, de aardrail moet wel zijn geïsoleerd van actieve geleiders. Dat is in de meeste moderne kasten toch ook wel?412.2.2.4 Geleidende delen binnen het isolerende omhulsel mogen niet zijn verbonden met een beschermingsleiding. Dit sluit niet uit dat aansluitmogelijkheden aanwezig kunnen zijn voor beschermingsleidingen die noodzakelijkerwijs door het omhulsel worden gevoerd voor de bescherming van ander elektrisch materieel waarvan de voedende stroomketen eveneens door het omhulsel is gevoerd. Binnen het omhulsel moeten deze beschermingsleidingen en de bijbehorende klemmen op dezelfde wijze zijn geïsoleerd als de actieve delen en de klemmen moeten als PE-klemmen zijn aangeduid.
(Zie in dit citaat ook waarom je een litze inderdaad behoort te isoleren in je verdeelinrichting)
Voor wat betreft het leidingsysteem trouwens:
412.2.4.1 Leidingsystemen die zijn aangelegd in overeenstemming met hoofdstuk 52, worden geacht te voldoen aan de eisen van 412.2 indien zij bestaan uit:
a) geïsoleerde geleiders met een toegekende spanning niet lager dan de nominale spanning van de installatie en ten minste 300 V tot 500 V; aangelegd in kabelkanalen of kabelgoten met elektrische isolatiewaarden in overeenstemming met de NEN-EN 50085-reeks, of in buis met elektrische isolatiewaarden in overeenstemming met de NEN-EN-IEC 61386-reeks, of
b) kabel die bestand is tegen de elektrische, thermische en mechanische spanningen en omgevingsinvloeden met dezelfde betrouwbaarheid als die geboden wordt door dubbele isolatie.
OPMERKING Dergelijke leidingsystemen worden niet aangeduid met het symbool (EN 60417-5172:2003-02) en evenmin met het symbool (EN 60417-5019:2006-08 en NEN-EN-IEC 80416-3:2002, hoofdstuk 7).
Dit stukje van deel 41-2 is ook wel relevant hier:
:strip_exif()/f/image/b12wZzBgEX3LaSsKsh7gP1gH.jpg?f=fotoalbum_large)
Let ook op dat het verhaal verandert als je een grondkabel (kabel met metalen mantel) zou leggen naar je onderverdeelinrichting. Althans, volgens NPR5310:2017, gebaseerd op NEN1010:2015. In NEN1010:2020 is het bijbehorende artikel 412.2.4.1 anders omschreven en lees je er niets meer over metalen mantels, geen idee of dat een bewuste wijziging is geweest.

In sommige. Hager Vision is zo snel de enige die ik kan bedenken met een geïsoleerde aardrail.Xander schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:59:
Dus ja, de aardrail moet wel zijn geïsoleerd van actieve geleiders. Dat is in de meeste moderne kasten toch ook wel?
ABB HAF, Eaton System 55, en de Schneider Advanced (populair bij EMAT-bouwers) hebben een ongeïsoleerde aardrail, maar die ligt bovenop de buisinvoeren waardoor de actieve geleiders er (zolang je geen gekke dingen doet) best ver vandaan liggen. Vooral bij ABB's insteekrail met eigen deksel moet het raar lopen om een actieve geleider bij de aardrail in de buurt te krijgen. Misschien (maar ik twijfel daaraan) kun je dat nog gelijkstellen aan dubbele/versterkte isolatie?
Maar bij de Duitse f-tronic AP, die razend populair is in het goedkopere segment (vaak rebranded als SEP of Gacia, bestaat ook in zwart met blauw), en de SIMCAS Simcast (die zich richten op projectmatige woningbouw, en bijv. door Lageweg worden gecombineerd met Gewiss-componenten) die er van binnen ook verdacht veel op lijkt (zwart/oranje), ligt de blote aardrail tegen de achterkant aan, en lopen de actieve geleiders altijd langs die blote aardrail.
Zomaar aannemen dat een onderverdeler (gelijkwaardig aan) dubbelgeïsoleerd is, lijkt me niet handig, zolang Hager daarin moederziel alleen voorop loopt. Zal toch per geval bekeken moeten worden.
Zo komt het vast wel eens over, maar ik heb alleen die uit 1962 en 1984. Recentere NEN 1010's en de NPR 5310 kan ik lenen.Xander schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:30:
@Juerd Ik weet dat je NEN1010 hebt, maar heb je toevallig ook NPR5310:2017?
Ik ben geen kastenbouwer, maar "het moet raar lopen om sluiting naar aarde te krijgen" is wel een beetje de insteek van dit verhaal, dus ja dat is eigenlijk wel hoe ik er in sta.Juerd schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:54:
In sommige. Hager Vision is zo snel de enige die ik kan bedenken met een geïsoleerde aardrail.
ABB HAF, Eaton System 55, en de Schneider Advanced (populair bij EMAT-bouwers) hebben een ongeïsoleerde aardrail, maar die ligt bovenop de buisinvoeren waardoor de actieve geleiders er (zolang je geen gekke dingen doet) best ver vandaan liggen. Vooral bij ABB's insteekrail met eigen deksel moet het raar lopen om een actieve geleider bij de aardrail in de buurt te krijgen. Misschien (maar ik twijfel daaraan) kun je dat nog gelijkstellen aan dubbele/versterkte isolatie?
Wel +1 voor de duidelijke datasheet van F-tronic.Maar bij de Duitse f-tronic AP, die razend populair is in het goedkopere segment (vaak rebranded als SEP of Gacia, bestaat ook in zwart met blauw), en de SIMCAS Simcast (die zich richten op projectmatige woningbouw, en bijv. door Lageweg worden gecombineerd met Gewiss-componenten) die er van binnen ook verdacht veel op lijkt (zwart/oranje), ligt de blote aardrail tegen de achterkant aan, en lopen de actieve geleiders altijd langs die blote aardrail.
Schutzklasse II
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
In een verdeelinrichting met dubbele isolatie / versterkte isolatie / volledige isolatie / klasse II / weet ik veel hoe ze het willen noemen, zou dat niet mogelijk moeten zijn.eatme schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:35:
Als een PV- verdeler met 2xAS en aardrail niet als veilig wordt beschouwd als deze niet achter een aardlekschakelaar zit, dan is toch elke groepenkast onveilig? In mijn nieuwe en oude groepenkast zitten ook stroomvoerende draden die niet op aardlek zitten ( bv draden na hoofdschakelaar ) en een aardrail ? Daarvan kan je ook zeggen dat als die loskomen tegen de aardrail dan staat alles onder spanning.
Ik zie alleen ook niet in hoe die eerder genoemde F-tronic verdeler hier aan moet voldoen, terwijl die volgens het datablad wel klasse II is.
En die B20 geeft voeding aan een onderverdeelinrichting, waarin weer aardlekautomaten zijn gemonteerd. Dus dan kan het wel.leonbong schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:04:
[...]
Gezien de kast met netbeheerder automaten een aardklem heeft is dit een tn stelsel dan haal je die <166ohm met twee vingers in je neus.
Is dit dan een zogenaamd TN-C-S stelsel? Want ik heb ook nog een eigen aardpen en die zit eveneens aangesloten en dan zou ik een TT- stelsel hebben. Of had ik eerst TT stelsel en heb ik nu TN-C-S stelsel?
:strip_exif()/f/image/1W3P4XiICEgFJ1DjyVCqMx6L.jpg?f=fotoalbum_large)
plaatje roteert 90 graden, geen idee waarom en hoe ik dat recht krijg.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik heb TN maar inderdaad geen sticker. Die zijn ze schijnbaar vergeten erop te plakken.habbekrats schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:58:
@wlmpie Normaal plakt de netbeheerder een sticker met Netbeheerder bied aarde aan. Als die er niet zit zou ik er niet op vertrouwen. Je kunt natuurlijk wel navraag doen.
/f/image/CuovBvI35QVEBZd8m1lt21Bm.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij komt de aarde niet eens met een klem uit de hoofdaansluiting kast.
Er komt een aardr uit het meterbord omhoog uitgevoerd in 16mm2 VDS die gaat direct de groepenkast rail in.
Zeker, al mis ik in de datasheet aan welke normen het product voldoet.Xander schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:01:
Wel +1 voor de duidelijke datasheet van F-tronic.
Wat dat betreft is EMAT recent een stuk verbeterd, met duidelijke datasheets waar zelfs de norm in staat vermeld. Maar net als bij f-tronic twijfel ik aan de inhoud (probeer maar eens 2 Nm op zo'n goedkoop klein schroefje in een smalle automaat...). En het was toch leuk geweest als er ook bijstond welke doorsneden flexibel draad je mag gebruiken. Nou ja, niet mijn probleem, ik gebruik niks van dat merk
Precies... Dat kan haast geen klasse II zijn volgens IEC 61140, want "7.4.2.1. Conductive parts enclosed in the insulating enclosure shall not be connected to a protective conductor. However, provision may be made for connecting protective conductors which run through the enclosure. Inside the enclosure, any such conductors and their terminals shall be insulated as though they were live parts, and their terminals shall be marked as PE terminals."
Of misschien is er een ander eisenpakket binnen de IEC 61439(-3)? Ik heb die helaas nog niet kunnen lezen. (Mijn inbox staat open, mocht iemand een pdf'je hebben
Bedankt voor de hulp en tips.
:strip_exif()/f/image/yLmIe48ynKTajBjxTL2kJw17.jpg?f=fotoalbum_large)
Maakt het voor zo'n automaat nog uit waar je de N aansluit?
Ik dacht dat het gebruikelijk was de N aan de rechterzijde te zetten maar i.v.m. lengte van de draden vroeg ik me af of dit überhaupt uitmaakt en of de posities in principe vrij te kiezen zijn.
Meer technische installatie dan dit wordt het niet => naar het grote topic in DEI
[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 04-11-2024 09:46 ]
Op de automaat staat of in tekst of in het symbool aangegeven welke beveiligd en welke onbeveiligd is.
Dat haal ik niet uit de datasheet, daar staat het weer beschreven als 4P.Septillion schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:47:
@ASW1 Ja, dit maakt uit. Want zoals je zelf al zegt is het een 3P+N.
Kun je hier uit halen waar de N zou moeten komen?
https://www.se.com/uk/en/...CBO-2P-3P-4P_A9D87432.pdf
Regeren is vooruitschuiven
32A is dan wel weer een beetje een rare eend voor een Nederlandse meterkast...
[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 04-11-2024 10:12 ]
Klopt het is eigenlijk een 20A maar de documentatie van de fabrikant verwijst automatisch naar de 32A versie.Septillion schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:12:
@ASW1 Dat is volgens mij werkelijk een 4P (en dus niet een 3P+N). Dus dan maakt het niet uit
32A is dan wel weer een beetje een rare eend voor een Nederlandse meterkast...
Verwarring komt denk ik doordat webwinkels het onderscheid niet maken en alle 3-fasen aardlekautomaten als 3P+N categoriseren. Ik zie bv dat de goedkope Chints wel degelijk 3P+N zijn met dus een dedicated N positie, maar Hager lijkt in werkelijkheid ook 4P te zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 04-11-2024 10:25 ]
[ Voor 95% gewijzigd door devriesjande op 04-11-2024 12:40 ]
/f/image/02HWmqDlSnHguIKCKq0KT4f8.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de QR code scan kom ik bij ABB terecht.
Als ik vervolg op google zoek kan ik het stickervel in de link vinden.
Weet iemand waar deze stickers te koop zijn (en bij voorkeur ook met de onderste sticker)?
[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 04-11-2024 18:23 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Specifiek met 2 nullen op 1 klem bij de kookplaat bij een 2P/2N kookgroep kan een standaard 3P+N automaat een overbelaste nul niet detecteren als die op de N zit. Een 4P kan dat wel en is dus iets veiliger.
Ze zijn alleen iets lastiger te vinden (al heb ik er noord bewust naar gezocht).
Voor accu en zonnepanelen:John245 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:23:
Hier vindt ik onderstaande labels:
[Afbeelding]
Als ik de QR code scan kom ik bij ABB terecht.
Als ik vervolg op google zoek kan ik het stickervel in de link vinden.
Weet iemand waar deze stickers te koop zijn (en bij voorkeur ook met de onderste sticker)?
https://esvshop.nl/veilig.../brandveiligheid-stickers (Cedel, meer keus en de gene die je zoekt denk ik, zie hier onder)
En hier nog meer opties (volgen mij allemaal die je zoekt)
https://webshop.cedel.nl/nl/Waarschuwing-en-veiligheid
[ Voor 9% gewijzigd door cossy nl op 04-11-2024 18:34 . Reden: Beter uitgezocht.. ]
Bedankt voor de links. Maar daar hebben ze die labels dus niet.cossy nl schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:28:
[...]
Voor accu en zonnepanelen:
https://esvshop.nl/veilig.../brandveiligheid-stickers
En hier nog meer opties (volgen mij allemaal die je zoekt)
https://webshop.cedel.nl/nl/Waarschuwing-en-veiligheid
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
https://www.bol.com/nl/nl...tDRg.2_37.38.ProductImageJohn245 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:34:
[...]
Bedankt voor de links. Maar daar hebben ze die labels dus niet.
Niet 100% maar gaat wel dan om die gele sticker, het gaat om het afschakelen van AC en DC zijdes.
Of als je helemaal custom wilt:
https://www.quicksigns.nl/?page=zonnepanelen-stickers
Het gros zou twee 1P1N is de kast schroeven en die misschien mechanisch koppelen. Is bij een onderbroeken nul ook niet ideaal. Een 3P+N is dan iets beter, maar niet voldoende. Een 4P is dan de enige goede keuze..uaT schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:37:
@jeronimo Waarom zou je bij een 2P/2N kookplaat een 3p+N automaat kiezen? Je hebt dan toch maar 1 fase?
Maar je kunt ook zeggen dat als je op de kookplaat de nullen niet kunt scheiden, je eigenlijk in NL op 3fase moet aansluiten.
[ Voor 2% gewijzigd door jeronimo op 04-11-2024 19:02 . Reden: aanvulling ]
Mij gaat het juist om de onderste sticker. Bedankt voor de link voor het maken van custom stickers. Dat is echt een stuk makkelijker dan de site die ik had gevonden.cossy nl schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:40:
[...]
https://www.bol.com/nl/nl...tDRg.2_37.38.ProductImage
Niet 100% maar gaat wel dan om die gele sticker, het gaat om het afschakelen van AC en DC zijdes.
Of als je helemaal custom wilt:
https://www.quicksigns.nl/?page=zonnepanelen-stickers
Als je die onderste sticker in hi-res hebt en je koopt bij een kantoor-shop een single A4 stickervel om te bedrukken, en je bedrukt het met een laserprinter ben je er ook toch?John245 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:47:
[...]
Mij gaat het juist om de onderste sticker. Bedankt voor de link voor het maken van custom stickers. Dat is echt een stuk makkelijker dan de site die ik had gevonden.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Maar een 3p+n noem ik eigenlijk net zo fout, nog steeds geen bescherming zoals het moet.
@uaT Het gaat juist niet op de 2P+2N platen maar om de 2P+N platen (van >3,6kW op een 1x35/40A netaansluiting). Dan heb je, met selectiviteit in stand houdende, maar één correcte methode van aansluiten en dat is met een 4P automaat. En zonder selectiviteit zou je een 1x32A kunnen pakken maar dat komt met bijbehorende bekabeling.
Je hebt gelijk, ik heb mijn post iets aangevuld.Septillion schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:55:
@jeronimo Op zich was, ik had even door moeten linken: Het grote kookplaat aansluiten topic
Maar een 3p+n noem ik eigenlijk net zo fout, nog steeds geen bescherming zoals het moet.
@uaT Het gaat juist niet op de 2P+2N platen maar om de 2P+N platen (van >3,6kW op een 1x35/40A netaansluiting). Dan heb je, met selectiviteit in stand houdende, maar één correcte methode van aansluiten en dat is met een 4P automaat. En zonder selectiviteit zou je een 1x32A kunnen pakken maar dat komt met bijbehorende bekabeling.
Misschien wel. Maar kant en klaar is een stuk makkelijker.Annuk schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:52:
[...]
Als je die onderste sticker in hi-res hebt en je koopt bij een kantoor-shop een single A4 stickervel om te bedrukken, en je bedrukt het met een laserprinter ben je er ook toch?
Die stickervellen lijken wel heel permanent te hechten.
Ook daar heb je verschillende gradaties in natuurlijkJohn245 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:06:
[...]
Misschien wel. Maar kant en klaar is een stuk makkelijker.
Die stickervellen lijken wel heel permanent te hechten.
kijkt naar vriendin die de wereld aan verschillende soorten stickervellen heeft om te bedrukken
Inmiddels heb ik al het werk klaar en draait het allemaal naar wens. Ik ben zelf erg blij met het resultaat. Ik heb onwijs veel geleerd, mede dankzij alle input op het forum hier. Daarom een big shout out naar o.a. @Juerd @Annuk @Xander (en anderen die ik nu vergeet) en in het bijzonder @blackd die mij echt heel veel input heeft gegegeven!!
Het trekken van de 5 aderige 4mm2 kabel via bestaande leidingen is niet gelukt. Ik kan het ook niemand aanraden, als je ook maar 1 of 2 bochten verwacht. Ik heb uiteindelijk zelf naast het al bestaande leidingwerk van Zonneplan een nieuwe kabel buitenom gelegd, waarbij ik ook 19 mm buis heb gebruikt. Ik vond het een behoorlijke klus om daar al die kabel doorheen te krijgen met de nodige bochten.
VOOR:
:strip_exif()/f/image/yqhfMjjVsw7aLQJO3DvcUT7p.jpg?f=fotoalbum_large)
NA:
:strip_exif()/f/image/SOfClBsMLa1ariF1G9BZKY5F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kiceCKBPa9rwzPf8iLEsJHZz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qw0TfnlPswdriE5Vs22kISJf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AtO14wAu9fEyOemqVHVe5GqQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gvummVMtullJKhpu7oypKQt2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door EvtK op 05-11-2024 08:35 . Reden: typo ]
Thanks! Je doelt op de aansluitingen in de IP65 verdeelkast? Er zitten van die nippels bij, dat werkt eigenlijk prima. Het is een kwalitatief goede kast! Heb de doorvoeren wel moeten uitboren met een speedboortje, wat niet helemaal jofel voelde in een net nieuwe kast. In de handleiding staat dat het zou moeten kunnen met een schroevendraaier en een hamertje, maar dat werkt echt niet. Plastic is veel te hard.uaT schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:45:
Mooi gemaakt. zitten de kabels met wartels in de kast?
:strip_exif()/f/image/qNN3vZUvUqudeEECg6uuUfwP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Etj30vqPz5mVBST2p0hZa5JF.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zult het vast niet heel snel weer doen verwacht ikEvtK schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:28:
[...]
Thanks! Je doelt op de aansluitingen in de IP65 verdeelkast? Er zitten van die nippels bij, dat werkt eigenlijk prima. Het is een kwalitatief goede kast! Heb de doorvoeren wel moeten uitboren met een speedboortje, wat niet helemaal jofel voelde in een net nieuwe kast. In de handleiding staat dat het zou moeten kunnen met een schroevendraaier en een hamertje, maar dat werkt echt niet. Plastic is veel te hard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar in ieder geval tip voor iedereen die ook iets dergelijks wil gaan doen, schaf een trappenboor (setje) aan, dat werkt zoveel fijner en makkelijker dan met een speedboor.
Edit: hier even een shopping linkje en tevens voorbeeld:
https://www.lidl.nl/p/par...=18251105883&gad_source=1
Aangezien de meest gebruikte standaard (bij mij althans) de M20 wartel is, boor ik meestal met het boortje t/m 20 het gat uit en daarna soms even met de grotere boor de randen iets opschonen
P.s. wordt ook wel stappenboor genoemd.
[ Voor 17% gewijzigd door Annuk op 05-11-2024 11:10 ]
Klopt het dat ik dan een omschakelrelais kan gebruiken zoals deze?
https://www.se.com/nl/nl/...ntact-in10a-uc230240v-ac/
Ik zoek dus een aan te sturen omschakelrelais. Niet een automatische (detectie) of manuele omschakelrelais of switch (die schakelt tussen prioriteitvoeding en tweede voeding), maar wel dat niveau van isolatie, en dan zelf aansturen met 12v of 230v
Het schneider voorbeeld hierboven wordt ook wel 'Omwisselingsrelais' genoemd en heeft "1 C/O + 1 NO" als contacten waarbij de C/O voor changeover staat.
Dat zijn dan toch wel de criteria om op te zoeken toch?
Want dit kan niet met ieder willekeurig relais met N/O en N/C contactjes, waarbij toch contact gemaakt kan worden tijdens het omschakelen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ah check. Goeie, dan zou ik eens even moeten kijken welke maat warteltjes ik nodig heb.uaT schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:09:
@EvtK Dat zit inderdaad wel dicht maar de wartels bieden ook trekontlasting, dat hoort hier eigenlijk wel te zitten.
Ja ik zie ook het break before make principe en dat is in de basis wat ik nodig heb. Maar dat zoekt niet lekker.onetime schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:10:
@!null Ik weet niet welke je moet hebben, maar ik ken wel de zoek termen, jij wilt "break before make" en dus niet "make before break".
Als ik omschakelrelais zoek, krijg gewoon een mooi din rail ding.
Waar het me om gaat is waar ik op moet letten. Een relais gemaakt voor changeover (C/O) is volgens mij goed genoeg.
Dan gaat hij denk ik van C/O contact naar N/O
Ik probeer overigens niet twee verschillende fases o.i.d. te schakelen.
Ik heb het nodig om iets te schakelen tussen de L en de N. Maar die L en N mogen elkaar niet raken, wat hetzelfde probleem is als bij omschakelen tussen fases of twee stroombronnen (net en aggregaat etc)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Nieuwsgierig hoeveel falende verliesstroomschakelaars er al ondekt zijn…Juerd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 03:34:
Wintertijd!
Vergeet niet om je aardlekschakelaars te testen
Hier zijn ze alle 22 geslaagd.DiggerStubble schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:29:
[...]
Nieuwsgierig hoeveel falende verliesstroomschakelaars er al ondekt zijn…
Alleen nu zijn overal reeds twin adereindhulzen gebruikt dus ik kan niet makkelijk ergens aftappen. Enige wat ik kan bedenken is een aftakblok boven de hoofdschakelaar maar dat vind ik niet echt heel netjes. Iemand nog ideeën?
:strip_exif()/f/image/1i0GJdzXlOZprCiGN5XXvAbd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yMgDzTLdFPgkVq8mIzoEVUor.jpg?f=fotoalbum_large)
HD4Life @ Full-HD
Een KJ100A.Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:30:
Ik ben even inspiratieloos. Vandaag voor het eerst de groepenkast van onze nieuwbouwwoning open gehad omdat ik een extra 1-fase aardlekautomaat moet plaatsen voor onze Jacuzzi.
Alleen nu zijn overal reeds twin adereindhulzen gebruikt dus ik kan niet makkelijk ergens aftappen. Enige wat ik kan bedenken is een aftakblok boven de hoofdschakelaar maar dat vind ik niet echt heel netjes. Iemand nog ideeën?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom niet een extra automaat achter 1 van de bestaande aardlekschakelaars?Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:30:
Ik ben even inspiratieloos. Vandaag voor het eerst de groepenkast van onze nieuwbouwwoning open gehad omdat ik een extra 1-fase aardlekautomaat moet plaatsen voor onze Jacuzzi.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou kunnen maar het liefste heb ik de Jacuzzi volledig los. Die dingen zijn toch iets gevoeliger voor lekstroom en dan klapt dus ook een gedeelte van de lichtgroepen eruit. De leverancier vereist cq. adviseert ook dat hij achter een eigen aardlekschakelaar geplaatst wordt.jeronimo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:40:
[...]
Waarom niet een extra automaat achter 1 van de bestaande aardlekschakelaars?
Het zou wel de makkelijkste nette oplossing zijn qua kabelmanagement dat wel.
HD4Life @ Full-HD
Hoe ziet het er uit onder die kamrail links onder? Zit daar ook al in alle klemmen draad aangesloten?Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder zit nog niet overal een twinhuls.
Is dit een TN-stelsel (aarde geleverd door de netbeheerder) of heb je een lage aardverspreidingsweerstand? Je hebt 4 groepen zonder aardlekbeveiliging, ik vind dat voor in een woning altijd wel een bijzondere keuze.
Jammer dat de kookgroep op één fase is aangesloten. Zeker aangezien deze niet achter een (2-polige) aardlekschakelaar is aangesloten zou het heel erg eenvoudig zijn om het vermogen over 2 fasen te verdelen.
Klopt kookgroep is/was een gevecht met de installateur van de bouwer dat heb ik maar opgegeven. Volgens de installatie tekening zitten de 2 groepen voor de warmtepomp, PV groep, laadpaal groep en kookgroep niet achter een aardlek inderdaad en dit klopt wel ook met de praktijk.Xander schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:47:
[...]
Hoe ziet het er uit onder die kamrail links onder? Zit daar ook al in alle klemmen draad aangesloten?
Verder zit nog niet overal een twinhuls.Waar die nog niet zitten zou je er natuurlijk 1 kunnen zetten.
Is dit een TN-stelsel (aarde geleverd door de netbeheerder) of heb je een lage aardverspreidingsweerstand? Je hebt 4 groepen zonder aardlekbeveiliging, ik vind dat voor in een woning altijd wel een bijzondere keuze.
Jammer dat de kookgroep op één fase is aangesloten. Zeker aangezien deze niet achter een (2-polige) aardlekschakelaar is aangesloten zou het heel erg eenvoudig zijn om het vermogen over 2 fasen te verdelen.
Snap die keuze eigenlijk niet maar is een standaardinstallatie welke al 200 keer hier in de wijk is uitgevoerd dus het zal vast “mogen” volgens de regels.
HD4Life @ Full-HD
Dan kan je de fases en N naar beneden leiden en dan verdelen.
https://www.sandervunderi...menset-3-fase-vkg91t.html
In de video zie je hoe deze gebruikt cq aangesloten kan worden.
YouTube: Groepenkast 1 en 3 fase + zonnepanelen groep zelf bouwen | Hager | p...
[ Voor 42% gewijzigd door leeri003 op 05-11-2024 21:02 ]
Ik had vanmiddag nog een linkje naar het "Het grote kookplaat aansluiten topic" geplaatst op het youtube kanaal van een installateur die een kookgroep op 1 fase zette van een 3x25A aansluiting.Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:57:
[...]
Klopt kookgroep is/was een gevecht met de installateur van de bouwer dat heb ik maar opgegeven.
Binnen no time had die mijn reactie verwijderd. Geen normale reactie maar gewoon verwijderd.

:strip_exif()/f/image/6d7AZGKiKc41LXijGHIk5gNv.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee
De aarddraad die de twee kasten verbind lijkt me nu overigens ook te dun...
Ennuh, kookgroep? Het grote kookplaat aansluiten topic
Hoe dik is de aardedraad tussen de twee kasten? Is daar niet een minimale dikte voor?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Omdat het nogal overtrokken is om te beweren dat het fout. Als er overstroom gaat de 25A automaat eruit.jeronimo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:43:
[...]
Ik had vanmiddag nog een linkje naar het "Het grote kookplaat aansluiten topic" geplaatst op het youtube kanaal van een installateur die een kookgroep op 1 fase zette van een 3x25A aansluiting.
Binnen no time had die mijn reactie verwijderd. Geen normale reactie maar gewoon verwijderd.
We sluiten in dit topic rustig 12 16A woning groepen achter 3x25A dat zou dan ook enorme overbelasting moeten opleveren maar we doen het allemaal.
Maar dan komen we opeens met gelijktijdigheids argument. Maar dat geldt ook voor een kookplaat.
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 06-11-2024 07:12 ]
Even voor mijn nieuwsgierigheid: wat bedoel je met een mobiele lader, een granny charger? Daarmee kun je geen 3 fasen laden zover ik weet. Die wordt op een normale 2-polige wcd aangesloten. En een laadpaal wordt bedraad aangesloten op een 1 of 3 fase alamat, daar zit toch geen CEE wcd tussen?marvel27 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:00:
Ik wil mijn EV met drie fasen gaan laden. Buiten wil ik gaan laden dmv een mobiele lader en een 5-polige CEE WCD. De vijf-aderige kabel loopt al van de meterkast naar de plek waar de aansluiting moet komen. Heeft iemand een inschatting van wat een redelijke prijs zou zijn van het plaatsen van de CEE WCD en de aanpassing in de meterkast?
De topicstarter van het kookplaat aansluiten topic is daar erg duidelijk over. Het is niet volgens de huidige normen. Goedpraten met argumenten dat het wel werkt verandert daar niets aanleonbong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:11:
[...]
Omdat het nogal overtrokken is om te beweren dat het fout. Als er overstroom gaat de 25A automaat eruit.
We sluiten in dit topic rustig 12 16A woning groepen achter 3x25A dat zou dan ook enorme overbelasting moeten opleveren maar we doen het allemaal.
Maar dan komen we opeens met gelijktijdigheids argument. Maar dat geldt ook voor een kookplaat.
Een granny charger roept het beeld op van een lader waarmee je in noodgevallen op laag vermogen kan laden bij het gammele stopcontact in de schuur van je oma, maar er zijn voldoende granny chargers die eigenlijk fungeren als een volwaardige mobiele lader, en kunnen laden aan 11 of zelfs 22 kW. Dat gebeurt dan via een rode vijfpolige 16A CEE WCD. Voorbeelden zijn de NRGKick of de Tesla Universal Mobile Charger. Die wordt standaard gelever met een Schuko en blauwe CEE adapters, maar je kan ook een rode CEE adapter kopen online.BGFG schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:23:
[...]
Even voor mijn nieuwsgierigheid: wat bedoel je met een mobiele lader, een granny charger? Daarmee kun je geen 3 fasen laden zover ik weet. Die wordt op een normale 2-polige wcd aangesloten. En een laadpaal wordt bedraad aangesloten op een 1 of 3 fase alamat, daar zit toch geen CEE wcd tussen?
Septillion schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:22:
@marvel27 Daar zou ik de rechter kast vervangen door ook gewoon een 2x12. Eigenlijk doodzonde dat het toen niet gelijk gedaan is.
De aarddraad die de twee kasten verbind lijkt me nu overigens ook te dun...
Ennuh, kookgroep? Het grote kookplaat aansluiten topic
Dank allen! Als de elektricien er is zal ik hem zeker laten kijken naar de kookgroep, en naar de aardedraad. Geen idee hoe dik die nu is, of hoe dik die moet zijn, maar ik zal de expert het laten uitvogelentimovd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 05:00:
@marvel27 kookgroep inderdaad vervangen voor een 3f.
Hoe dik is de aardedraad tussen de twee kasten? Is daar niet een minimale dikte voor?
Maar wat mijn vraag over plaats voor een 3F groep betreft: het antwoord van @Septillion was dat er beter een grotere kast geplaatst had moeten worden. Is dat een definitieve nee, of is het toch nog mogelijk? Ik tel 3-4 lege plekken. Kan er wat geschoven worden met de bestaande groepen, of werkt dat niet zo?
Waar een foto al niet goed voor is. Na bestuderen besloten om inderdaad op de L2 invoer van de laadpaalgroep een twin huls te krimpen en dan op de nul van de kookgroep ook. De 1 fase aardlekautomaat plaats ik dan links naast de beltrafo op de rij daaronder.Xander schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:47:
[...]
Hoe ziet het er uit onder die kamrail links onder? Zit daar ook al in alle klemmen draad aangesloten?
Verder zit nog niet overal een twinhuls.Waar die nog niet zitten zou je er natuurlijk 1 kunnen zetten.
Dank voor de creatieve oplossingen van één ieder.
HD4Life @ Full-HD
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Maar denk dat de hele kast vervangen door een 2x12 nog steeds eenvoudiger is dan alles te moeten schuiven. Gewoon even los en het kan 1 op 1 weer terug in de grotere kast. Naast dat je dan tenminste nog wat ruimt hebt
En vraag dan gelijk om de boel correct te labelen incl PV waarschuwingen
Youtube reacties met links erin worden vrijwel altijd standaard verwijderd door de spamfilters, grote kans dat de beheerder van het kanaal jouw reactie nooit heeft gelezen. En een kookgroep in een driefasenkast is niet verboden of onveilig, daarom komen installateurs er massaal mee weg, zelfs in nieuwbouw, omdat het de makkelijkste en goedkoopste oplossing is.jeronimo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:43:
[...]
Ik had vanmiddag nog een linkje naar het "Het grote kookplaat aansluiten topic" geplaatst op het youtube kanaal van een installateur die een kookgroep op 1 fase zette van een 3x25A aansluiting.
De enige juiste manier om dat tegen te gaan is het simpelweg niet meer toestaan in de norm, zolang dat niet gebeurd doen ze ook niks fout en valt ze niks te verwijten.
Dat is het dus kennelijk wel en dan verbaasd het mij dat hier niet op gehandhaafd wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Trilliwilli op 06-11-2024 14:52 ]
Met vriendelijke groet, William
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het grote kookplaat aansluiten topic
Dan past het net; 3fase hoofdschakelaar en een alamat voor de laadpaal op de onderste rij.
edit: @tweakpeter https://www.sandervunderink.nl/laadpalen voor een 1 / 3 fase laadpaal.
[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 06-11-2024 14:33 ]
De hoofdschakelaar zou van 2DIN naar 4DIN wijzigen. Dan heb je nog 4DIN over. Je aardlekschakelaar en je automaten kunnen behouden blijven mits je het goed kunt verdelen over 2 fases. Dan heb je met 4DIN genoeg ruimte voor een krachtaardlekautomaat voor een 3-fase laadpaal. Dus ja het kan.tweakpeter schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:02:
We hebben een elektrische auto gekocht en nu probeer ik een laadpaal-keuze te maken. Een en ander hangt af van wat er in onze meterkast mogelijk is. Heeft deze ruimte genoeg om de aansluiting te laten veranderen naar een 3-fase aansluiting? Iemand enig idee?[Afbeelding]
Eventueel kun je kiezen om over te gaan op 1DIN brede aardlekautomaten voor je groepen daarmee bespaar je 4DIN. Ook zou je eventueel je beltrafo als opbouw naast/boven je groepenkast kunnen plaatsen. Dat is ook weer 2DIN.
Met je huidige ruimte is het krap, maar mogelijk. Het kan efficiënter, maar dat is direct ook duurder. Heb je trouwens een kookgroep? Ik kan dat niet helemaal zien, het lijkt dat je wel een afschakelbrug hebt tussen een aantal groepen. Dan moet je liggend aan de installatie daar mogelijk nog veranderingen in aanbrengen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Het is mogelijk wat @onetime voorstelt, maar het wordt echt krap in je groepenkast. Er is vrij beperkte ruimte in je meterkast om veel verder uit te breiden.
Of een Eaton IKAtimovd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:26:
Dat zou ook nog kunnen. Kijk bijvoorbeeld of een ABB Mistral of een Hager Vega (heb ik zelf hangen) past in jouw meterkast.
Dat wist ik niet. Lijkt me ook best een gedoe, en zo mobiel zijn die CEE dingen niet, want zo’n aansluiting zie je niet vaak op straat of oprit. Maar goed, het kan blijkbaar. Ik ben in ieder geval superblij met mijn 3-fase laadpaal met loadbalancing en 8 meter vaste kabel.marvel27 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:26:
[...]
Een granny charger roept het beeld op van een lader waarmee je in noodgevallen op laag vermogen kan laden bij het gammele stopcontact in de schuur van je oma, maar er zijn voldoende granny chargers die eigenlijk fungeren als een volwaardige mobiele lader, en kunnen laden aan 11 of zelfs 22 kW. Dat gebeurt dan via een rode vijfpolige 16A CEE WCD. Voorbeelden zijn de NRGKick of de Tesla Universal Mobile Charger. Die wordt standaard gelever met een Schuko en blauwe CEE adapters, maar je kan ook een rode CEE adapter kopen online.
Ik weet niet hoeveel ruimte je nog boven je plankje hebt waar je nu je AP hebt hangen (oftewel is de kast nog een stukje hoger?), evt. zou je daar nog een verhogingsrand met dinrail boven kunnen zetten.tweakpeter schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:02:
We hebben een elektrische auto gekocht en nu probeer ik een laadpaal-keuze te maken. Een en ander hangt af van wat er in onze meterkast mogelijk is. Heeft deze ruimte genoeg om de aansluiting te laten veranderen naar een 3-fase aansluiting? Iemand enig idee?[Afbeelding]
Dan de huidige aardlekschakelaars + groepen beide een etage naar boven verhuizen, en dan op de onderste rij uitbreiden met een 3F+N Alamat voor je laadpaal.
P.S. heb je de aanvraag al lopen bij je netbeheerder? Aangezien je nog een gietijzeren aansluitkast hebt, kan dat namelijk nog wat problemen en langere wachttijden opleveren.
Als je de aanvraag nog moet doen voor verzwaring naar 3 fase, maak dan ook direct even goede foto's van de huidige aansluitkast en plaats die bij in de aanvraag.
P.S.2: Als alles je gezind is en je krijgt een nieuwe aansluitcombinatie (aansluitkast + meterbord) kan je evt. ook vragen (en ze goed verzorgen met koffie & koek/lekkers) of ze deze ietsjes lager plaatsen dan de standaard, en dan met name die 165mm lager, zodat er b.v. zo'n verhogingsrand op je kast kan die ik hierboven noemde
De hier genoemde CEE-stekker chargers kende ik ook niet, weet wel dat ik a.s. weekend bij kennissen nieuw kastje mag/moet plaatsen en ook een CEE-WCD in de garage, die willen ze dan gebruiken in de toekomst (mogelijk) om een charger aan te sluiten, maar voor nu voornamelijk ook voor de hout-kloof-machine.BGFG schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:20:
[...]
Dat wist ik niet. Lijkt me ook best een gedoe, en zo mobiel zijn die CEE dingen niet, want zo’n aansluiting zie je niet vaak op straat of oprit. Maar goed, het kan blijkbaar. Ik ben in ieder geval superblij met mijn 3-fase laadpaal met loadbalancing en 8 meter vaste kabel.
[ Voor 17% gewijzigd door Annuk op 06-11-2024 23:05 ]
Nee, dat geldt niet voor een kookplaat omdat dat 1 toestel is, niet meerdere. Ik heb dat al een aantal keer uitgelegd in het kookplaattopic, mocht je geïnteresseerd zijn in de details.leonbong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:11:
Interessanter is de verdeling over de fasen, die vanuit de Netcode elektriciteit verplicht is waar mogelijk, en bij een kookplaat is het mogelijk.
De minimale dikte van een beschermingsleiding moet zo zijn gekozen dat er snel genoeg wordt uitgeschakeld volgens een bepaalde formule en er is een bepaald algemeen minimum, maar in huisinstallaties is het simpeler en gebruikelijker om gewoon aan te houden dat je altijd minstens dezelfde maat neemt als voor de fasedraden. Dus heb je 6 mm² als hoofdbedrading tussen de twee kasten, koppel dan ook de aarde het liefst met minimaal 6 mm².timovd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 05:00:
@marvel27 kookgroep inderdaad vervangen voor een 3f.
[/quote]
Ik zie eerlijk gezegd de toegevoegde waarde er niet van en ze lijken me ook niet (heel) veel goedkoper dan een vaste paal. Wel veel onhandiger toch
Weet niet of het (on)handiger is...BGFG schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:22:
De hier genoemde CEE-stekker chargers kende ik ook niet, weet wel dat ik a.s. weekend bij kennissen nieuw kastje mag/moet plaatsen en ook een CEE-WCD in de garage, die willen ze dan gebruiken in de toekomst (mogelijk) om een charger aan te sluiten, maar voor nu voornamelijk ook voor de hout-kloof-machine.
[/quote]
Ik zie eerlijk gezegd de toegevoegde waarde er niet van en ze lijken me ook niet (heel) veel goedkoper dan een vaste paal. Wel veel onhandiger toch
De voorziening die ik mag plaatsen is wel met het oog op een vaste laadpaal.
Zou me zoiets (mobiele charger) voor kunnen stellen als je b.v. tijdelijk huurt en geen wallbox mag plaatsen van de verhuurder.
Of als je b.v. als uitvoerder oid regelmatig op bouwplaatsen komt waar vaak wel een paddenstoel staat waar je evt op kunt aansluiten.
Hier eenzelfde soort gietijzeren hoofdaansluiting, sommigen zijn voorzien van asbesthoudend isolatiemateriaal. Bij mij is voor de omzetting naar 3F de gehele grondkabel vervangen en kon de volledige meterkast op de schop. Bij oudbouw vonden ze het geen enkel probleem om het nieuwe meterbord een stuk lager te plaatsen waardoor ik meer dan voldoende ruimte overhield. Maak goede foto's en overleg met de mensen van je netbeheerder die de schouwing komen doen.Annuk schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:03:
[...]
P.S.2: Als alles je gezind is en je krijgt een nieuwe aansluitcombinatie (aansluitkast + meterbord) kan je evt. ook vragen (en ze goed verzorgen met koffie & koek/lekkers) of ze deze ietsjes lager plaatsen dan de standaard, en dan met name die 165mm lager, zodat er b.v. zo'n verhogingsrand op je kast kan die ik hierboven noemde
[...]
:strip_exif()/f/image/Khm0zUEiPu2xdA2hkP12XvGc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0jXUoXBvjbGn8KIR059VFwtA.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, sommige zijn voorzien van asbesthoudend koort, dit met opzet niet benoemd i.v.m. sommige die direct in totale stress schiet bij het horen/lezen van mogelijk asbest.BierDopjuh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:14:
[...]
Hier eenzelfde soort gietijzeren hoofdaansluiting, sommigen zijn voorzien van asbesthoudend isolatiemateriaal. Bij mij is voor de omzetting naar 3F de gehele grondkabel vervangen en kon de volledige meterkast op de schop. Bij oudbouw vonden ze het geen enkel probleem om het nieuwe meterbord een stuk lager te plaatsen waardoor ik meer dan voldoende ruimte overhield. Maak goede foto's en overleg met de mensen van je netbeheerder die de schouwing komen doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar inderdaad vaak is er wel iets te overleggen met schouwer en/of de uitvoerend monteur, en doe dat voornamelijk ook met de monteur aangezien niet altijd alles goed doorkomt vanaf de schouwer naar de monteur (iets met communicatie en omschrijving).
Wat zouden oorzaken kunnen zijn dat zowel de automaat en ALS tript?
ALS snap ik.
Maar een automaat tript eigenlijk alleen bij overbelasting, ofwel kortsluiting ofwel langdurige overbelasting. (Toch?)
Bij kortsluiting verwacht ik dat de automaat er direct weer uitknalt.
Verder heb ik geen bijzonder apparatuur in huis dat een groep zou kunnen over belasten.
Geen warmtepomp bijvoorbeeld.
Het enigste wat ik kan bedenken zijn de stopcontacten en de lamp buiten. Daar ga ik vanmiddag even naar kijken, al zit daar verder niks op aangesloten.
Ruik verder ook geen brandlucht wat kan duiden op kortsluiting of overbelasting. Kan nog controleren met een wbc.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Kortsluiting tussen fase en aarde.thijsco19 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:04:
Wat zouden oorzaken kunnen zijn dat zowel de automaat en ALS tript?
Omdat de beveiligingen hebben gewerkt, is het binnen enkele tientallen milliseconden afgeschakeld. Het heeft niet heel veel kans gekregen om heet te worden.Ruik verder ook geen brandlucht wat kan duiden op kortsluiting of overbelasting.
[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 07-11-2024 10:09 ]
/f/image/io3V5oqmLeUdsVLpDdgrp2AO.png?f=fotoalbum_large)
(let niet op de losse kabel, dit was de tijdelijke voeding vanaf de oude stoppenkast)
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.