Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.656 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:11
eatme schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:14:
Voor het vervangen van mijn groepenkast heb ik gisteren de spullen bij Sander Vunderink besteld. Ik ga het op de onderstaande manier inrichten (paintskills :F ) omdat het meterbord behoorlijk hoog zit.

Is het toegestaan om de hoofdschakelaar op deze manier aan te sluiten zodat Liander de 3 fasen aan de bovenkant van de hoofdschakelaar aansluit? Dat scheelt namelijk een hoop draden.

En ik zie ook dat het meterbord ruim 1 cm scheef is gemonteerd op de muur. Kan Liander dat ook recht zetten?

[Afbeelding]
Als ik het goed bekijk, draden van de hz door de linker kleine kast heen (die bovenop het meterbord komt?) naar de HS die in de kast ernaast komt?

In principe mag het, maar zou het niet adviseren, je wilt zo min mogelijk spanningsvoerende draden in/door je kast hebben als je HS uit staat, daarom ook in de meeste gevallen zit de HS rechtstreeks boven het meterbord. Ten 2e ik denk niet dat je bedrading vanaf de meter zo lang is, en deze wil je normaliter niet doorverbinden.

Persoonlijk zou ik de HS en de 3F+N groep(en) in de kleine kast plaatsen boven de meter (doorverbinden met kamrails) en dan de grotere kast ernaast met daarin alle 1F+N onderdelen in dit geval.

P.s. weet niet waarom je een losse 3F+N aardlekschakelaar + losse groep hebt, maar zou je deze evt niet upgraden naar een 3F+N alamat?

P.s.2: ik vraag me oprecht af of Liander (of welke netbeheerder ook) hieraan meewerkt om je HS niet zo direct boven het meterbord te plaatsen.

Edit:
Zou m'n kast meer deze opstelling maken denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du98Vfj-wMzyD15g50OK5CCGeIk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kj9vaeS1fHceoCEFR6a5IUK0.jpg?f=fotoalbum_medium
En dan bij voorkeur ook de PV upgraden naar 3F

[ Voor 11% gewijzigd door Annuk op 28-10-2024 08:30 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
De fase en nul zijn op dit moment lang genoeg en bij wijziging 3 fase trekt Liander er toch 2 draden bij of 4 nieuwe draden.

Om PV te upgraden naar 3F moet ik het dak van de buren erbij nemen. Ik heb nu 3600WP en mijn dak licht vol. Ik vind het een beetje zonde om een nieuwe omvormer, 3F groep en bekabeling aan leggen voor een betere faseverdeling.

Alle groepen zitten nu in 2 22x22 kasten. Als ik het op zoals jouw voorstel zou opbouwen dan red ik het niet met de bestaande afgaande bekabeling en moet ik daar nieuwe draden trekken.

Hoe kom ik erachter of Liander het zo niet zou willen aansluiten? Melden ze dit terug als ik de aanpassings aanvraag doe met de foto van de groepenkast erbij?

[ Voor 19% gewijzigd door eatme op 28-10-2024 08:41 ]

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Zou dit in jou ogen een betere opstelling zijn? Dit red ik wel met de draden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4xXU61pCmbnWU1zeHamjWDW24g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtLtITtD7qX7PeMdZBrDij0U.jpg?f=fotoalbum_large

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
eatme schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:32:
De fase en nul zijn op dit moment lang genoeg en bij wijziging 3 fase trekt Liander er toch 2 draden bij of 4 nieuwe draden.

Alle groepen zitten nu in 2 22x22 kasten. Als ik het op zoals jouw voorstel zou opbouwen dan red ik het niet met de bestaande afgaande bekabeling en moet ik daar nieuwe draden trekken.

Hoe kom ik erachter of Liander het zo niet zou willen aansluiten? Melden ze dit terug als ik de aanpassings aanvraag doe met de foto van de groepenkast erbij?
Standaard is 2 draden erbij plaatsen bij overgang naar 3F (tenminste bij ons(andere netbeheerder)).
Dit zijn standaard draden die meegeleverd worden bij een "upgrade" pakket, deze zijn uit m'n hoofd 45cm lang, oftewel te kort om op je nieuwe HS aan te sluiten.
Mogelijk krijg je ze zover om de bedrading via de zijkant van het meterbord naar je nieuwe kast te krijgen (in je eigen opstelling) maar ga er niet vanuit.

Om erachter te komen of je het voor elkaar kunt krijgen zal je inderdaad contact op moeten nemen met Liander met vele fotos en motivatie waarom zo.
Misschien als je een monteur in de buurt aan het werk hebt en die vraag je even onder het genot van een bak koffie kan die je misschien ook wel iets vertellen.

P.s. klinkt ff lullig maar het zal de netbeheerder aan z'n kont roesten dat je je eigen installatie flink om moet bouwen om het "volgens de regels" te krijgen, dat is je eigen probleem, de netbeheerder doet alleen hun deel, en particuliere installatie moeten ze af blijven.
De eis is veilig achterlaten dus aangesloten op de HS, verder totaal niet ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Annuk op 28-10-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Annuk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

Standaard is 2 draden erbij plaatsen bij overgang naar 3F (tenminste bij ons(andere netbeheerder)).
Dit zijn standaard draden die meegeleverd worden bij een "upgrade" pakket, deze zijn uit m'n hoofd 45cm lang, oftewel te kort om op je nieuwe HS aan te sluiten.
Mogelijk krijg je ze zover om de bedrading via de zijkant van het meterbord naar je nieuwe kast te krijgen (in je eigen opstelling) maar ga er niet vanuit.

Om erachter te komen of je het voor elkaar kunt krijgen zal je inderdaad contact op moeten nemen met Liander met vele fotos en motivatie waarom zo.
Misschien als je een monteur in de buurt aan het werk hebt en die vraag je even onder het genot van een bak koffie kan die je misschien ook wel iets vertellen.

P.s. klinkt ff lullig maar het zal de netbeheerder aan z'n kont roesten dat je je eigen installatie flink om moet bouwen om het "volgens de regels" te krijgen, dat is je eigen probleem, de netbeheerder doet alleen hun deel, en particuliere installatie moeten ze af blijven.
De eis is veilig achterlaten dus aangesloten op de HS, verder totaal niet ;)
Bedankt, ik begrijp dat het Liander niets zal kunnen schelen of ik bedrading moet omleggen. Ik ging er alleen vanuit dat als het volgens de NEN mag en dat ze gewoon de hoofdschakelaar aansluiten. Ik kan ook nog 4 aansluitblokken onderaan de kleine kast plaatsen en dan daar vanuit naar de hoofdschakelaar links. Maar als de regel is om zo min mogelijk draden voor de hoofdschakelaar te hebben wordt dat ook weer een discussie. Ik denk dat ik het dan opbouw zoals ik in het laatste plaatje heb getekend als daar geen grote bezwaren mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
eatme schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Bedankt, ik begrijp dat het Liander niets zal kunnen schelen of ik bedrading moet omleggen. Ik ging er alleen vanuit dat als het volgens de NEN mag en dat ze gewoon de hoofdschakelaar aansluiten. Ik kan ook nog 4 aansluitblokken onderaan de kleine kast plaatsen en dan daar vanuit naar de hoofdschakelaar links. Maar als de regel is om zo min mogelijk draden voor de hoofdschakelaar te hebben wordt dat ook weer een discussie. Ik denk dat ik het dan opbouw zoals ik in het laatste plaatje heb getekend als daar geen grote bezwaren mee zijn.
Netbeheerders hebben niets met de NEN van doen in principe, die kennen alleen de BEI.

Ik zou persoonlijk deze opstelling kiezen als ik jou was, dan heb je nog minder bedrading ook door je kast lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcIisn9AjpUk8lQG4XeKr1vteIU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3TnXwzZFrY3jwSGkmS1jSUn.jpg?f=fotoalbum_medium

P.s. heb je ook (genoeg) kamrails en bedrading bij bestelt? Of moet je nog bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Annuk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Netbeheerders hebben niets met de NEN van doen in principe, die kennen alleen de BEI.

Ik zou persoonlijk deze opstelling kiezen als ik jou was, dan heb je nog minder bedrading ook door je kast lopen.
[Afbeelding]

P.s. heb je ook (genoeg) kamrails en bedrading bij bestelt? Of moet je nog bestellen?
Ik heb al besteld en met extra kamrails en 4 x 2m 6mm2 en VEEL enkele en dubbele ader eindhulzen. Maar als het handig is bestel ik er nog wat bij.

Ik heb inderdaad losse 3F AS en Automaat besteld omdat ik er een 2e automaat bij kan zetten ipv een nieuwe 3F aardlekautomaat, want die dingen zijn echt duur.

Ik denk dat ik het dan zo ga doen. Of zouden ze nog kunnen eisen dat de HS links zit? Ik lees dat dat gebruikelijk is maar zo komt het mooier uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzpTIz4ct_dS88DSOZPlGo15rto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMvS1mwtgRalJ9rh2kNJP4Ns.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door eatme op 28-10-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:30
Ik begrijp de keuze voor de aardlekschakelaar in plaats van een aardlekautomaat. Maar zorg dan ook dat er ruimte is voor het plaatsen van een extra driefaseautomaat. Verplaats daarom de driefaseautomaat 2 posites naar links en de beltrafo naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
Er is geen eis voor een vaste plaats voor de hoofschakelaar.

Als je meer ruimte nodig hebt kan je ook een ABB flexline krachtgroep nemen die zijn maar 3 posities breed.
Hebben alleen als nadeel dat je die alleen vanaf onder kan voeden.

[ Voor 64% gewijzigd door leonbong op 28-10-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
devriesjande schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:32:
Ik begrijp de keuze voor de aardlekschakelaar in plaats van een aardlekautomaat. Maar zorg dan ook dat er ruimte is voor het plaatsen van een extra driefaseautomaat. Verplaats daarom de driefaseautomaat 2 posites naar links en de beltrafo naar boven.
Als ik ooit een extra 3F automaat nodig heb dan verplaats ik de beltrafo naar boven en zet de automaat rechts onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
eatme schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Als ik ooit een extra 3F automaat nodig heb dan verplaats ik de beltrafo naar boven en zet de automaat rechts onder.
Dan zou ik misschien direct dit overwegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQGa5DtoZGXGXLTvcugmsvrio-Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ixOW0dsfNWDOod1RovNTCfgK.png?f=fotoalbum_medium
Heb je onder direct de ruimte voor nog een 3F groep en boven nog makkelijk uitbreiding mogelijk op 1F.
Hoef je later in principe niets meer om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Bedankt allemaal. Als het binnen is ga ik puzzelen en laat het eindresultaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

Oh, is dat standaard. Als ik 2 draden van de ene soort zie, en 2 afwijkende, ben ik er blijkbaar ten onrechte van uitgegaan dat dat luiheid van de monteur van de netbeheerder was. Zeker wanneer de oude draden H07V-K (dat 70 °C mag worden) zijn in plaats van het modernere H07V2-K (dat 90 °C mag worden), komt het slordig over.

Weet je toevallig ook waarom niet meteen alle 4 de draden nieuw worden geïnstalleerd? Het lijkt me zo'n kleine moeite en qua kosten scheelt het ook maar een paar euro op een opdracht van een paarhonderd...

Zouden jullie het wel vervangen, als de aangeslotene zelf 4 nieuwe draden klaar heeft liggen? (Uitgaande van een normale positie boven het meterbord.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Juerd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Oh, is dat standaard. Als ik 2 draden van de ene soort zie, en 2 afwijkende, ben ik er blijkbaar ten onrechte van uitgegaan dat dat luiheid van de monteur van de netbeheerder was. Zeker wanneer de oude draden H07V-K (dat 70 °C mag worden) zijn in plaats van het modernere H07V2-K (dat 90 °C mag worden), kom het slordig over.
Net even voor je gekeken, de inhoud van een standaard verzwarings setje van 1 naar 3F:
• 2 x 10cm 10mm2 (gebruik vanaf inlegklem naar onderkant hoofdzekering)
• 2 x 17cm 10mm2 (gebruik vanaf zekering naar invoer van de meter)
• 2 x 55cm 10mm2 (gebruik vanaf de meter naar de HS)

Onderstaande wordt gebruikt bij HZ wat automaten zijn.
• 2x din-rail verhoging waar de zekering op komt omdat anders de zekering te diep in de kast ligt en niet bedienbaar is + gevaar om spanningsvoerende delen per ongeluk aan te raken.

Sommige dingen hangen ook nog af van wat voor aansluitkast er hangt en wat daarin zit, soms wordt er b.v. ook wel 6mm2 massief gebruikt van inlegklem naar zekeringhouder (smeltzekering) en/of van diezelfde zekeringhouder naar de meter.
B.v. inlegklem is ook niet altijd aanwezig en zitten de draden vanaf de straat al gemonteerd onder de zekeringhouder of liggen ze in een parkeer-klem, en bij sommige zekeringhouders kan je de flexibele draden niet fijn/veilig monteren en word er VD gebruikt.
Weet je toevallig ook waarom niet meteen alle 4 de draden nieuw worden geïnstalleerd? Het lijkt me zo'n kleine moeite en qua kosten scheelt het ook maar een paar euro op een opdracht van een paarhonderd...
Denk zowel materieel als uurloon kosten van het totale plaatje... Die paar honderd zo jij het noemt gaan er per dag al door hè bij alle netbeheerders in NL gezamenlijk.
Officieel moet alles aan bepaalde keurmeken en eisen voldoen, en kunnen we niet alles zomaar bij bv de TU ophalen.
Zouden jullie het wel vervangen, als de aangeslotene zelf 4 nieuwe draden klaar heeft liggen? (Uitgaande van een normale positie boven het meterbord.)
Voor mij persoonlijk, afhankelijk van hoe de klant het voor elkaar heeft mogelijk wel (en hoe hij/zij mij behandeld), mits ik zeker weet dat het goede bedrading van de juiste dikte is wel (10mm2).

Maar dergelijke dingen zijn geheel afhankelijk van welke monteur je treft en hoe die zijn/haar dag heeft.

Het aansluiten onder de HS is officieel gezien zelfs een grijs gebied, als netbeheerder mag je niet aan een klant-installatie zitten (officieel dus ook niet uitschakelen of alleen als klant erbij is en toestemming geeft), maar we moeten het wel veilig achterlaten, oftewel wat doe je? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Een algemene vraag, en ben een beetje lief voor me.

Ik heb zojuist de cursus Vakbekwaam Persoon NEN3410 afgerond bij een opleidingsinstituut via e-learing. Het doel was (meer) te leren over elektrotechnische installaties, met als persoonlijk hoofddoel het kunnen installeren van elektrische laadpalen voor elektrische auto's. (Ik ben zelfstandige en heb een opleiding gehad in elektrotechniek op het VBO en doe naast mijn IT consultancy diverse klusopdrachten waaronder het aanpassen van elektra in huis).

Nog even los van de discussie of onze 'nieuwe'overheid nu elektrisch rijden om zeep heeft geholpen, en bedrijven in de zonnepanelen en laadpalen branche het zwaar hebben. Heb ik het certificaat nu behaald, en alhoewel de onderwerpen relevant waren ben ik buiten de veiligheidsaspecten voor mijn gevoel niet veel wijzer geworden op het front van het uitrekenen van welke automaat bij welke configuratie, kabeldikte etc.

En als je diensten gaat verlenen bij anderen en aan een elektronische installatie gaat werken, dan wil je zelf ook zeker weten dat je dit goed doet.

Nu zitten hier veel mensen met kennis, ben in het verleden ook goed geholpen met vragen, maar vraag me dan af, waar halen jullie de kennis vandaan? Is het jullie werk, of misschien zelf uitgezocht.

Kort de bocht kan ik wel stellen dat ik met de NEN3410 in de hand nog niet in staat ben een laadpaal correct te kunnen installeren. Maar ik ben wel naar die informatie op zoek.

Bijv. als je het hebt over kabeldikte dan zijn we in mijn beleving zo klaar:
Bij 16A en maximaal 50 meter tussen de meterkast en de laadpaal is een kabel met geleiderdoorsnede van 4mm² geschikt, bij meer dan 50 meter wordt 6mm² geadviseerd. Bij 25A tot 32A is dit 6mm², en 10mm² bij 50 meter of meer
Dat valt nog te overzien, maar het kiezen van de juiste automaat vind ik nog wel een dingetje. Toen ik zelf een laadpaal wilde heb ik offertes opgevraagd bij elektra monteurs en ze kwamen allemaal met dezelfde specificatie automaat voor mijn installatie. Maar toen ik hier informatie over navroeg in dit topic, waren de reacties toch nog verschillend vanwege de continue belasting en de hiermee gemoeide warmtedissipatie.

Maar ook hier zou een norm toch duidelijkheid over moeten verschaffen?

En hoe 'ingewikkeld kan het nou zijn'? Er zijn imho maar 3 smaaken (toch?!)
1-fase 16A laadpaal Aardlekautomaat EV - 1P+N - 16A of 20A
1-fase 32A laadpaal Aardlekautomaat EV - 1P+N - 40A
3-fase 16A laadpaal Aardlekautomaat EV - 3P+N - 16A of 20A
Die 20A komt dan voort uit het rekening houden met de warmtedissipatie. Bij mij zit de automaat in een aparte 2de meterkast, dus heb ik gewoon rekening gehouden met 16A.

Maar van dit soort dingen kan ik me dus voorstellen dat je gaat twijfelen en als je dit dus voor een ander maakt, dan kom ik terug op wat ik zeg. Dan moet je de garantie kunnen geven dat je het goed hebt aangesloten.

En uiteraard behelst het installeren van een paal nog wel wat meer uitdagingen, en moet er veilig gewerkt worden en als je gaat uitbreiden dan moet je goed opletten met welke kabeldiktes je vanaf de hoofdschakelaar gaat vertakken naar de aardlekautomaat, maar we moeten ergens beginnen toch..

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Zoals ik eerder opmerkte zit mijn meterbord niet verticaal, maar ca. 10mm scheef. Ik zie 2 hout schroeven waarmee het meterbord in de kast zit geschroefd. Kan ik bij de omschakeling naar 3F vragen of hij/zij dit recht zet of kan/ mag ik dit zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
Het is jouw meterkast, dus je moet het zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
eatme schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:00:
Zoals ik eerder opmerkte zit mijn meterbord niet verticaal, maar ca. 10mm scheef. Ik zie 2 hout schroeven waarmee het meterbord in de kast zit geschroefd. Kan ik bij de omschakeling naar 3F vragen of hij/zij dit recht zet of kan/ mag ik dit zelf doen?
Van waaruit meet je dat? Of heb je de waterpas erbij gehad?

Maar dit ga je zelf niet redden als alles goed zit, je hebt 2 zichtbare schroeven en nog 5 niet zichtbare.

Je bent vrij om te vragen en nee heb je, ja kan je krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
Annuk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Van waaruit meet je dat? Of heb je de waterpas erbij gehad?

Maar dit ga je zelf niet redden als alles goed zit, je hebt 2 zichtbare schroeven en nog 5 niet zichtbare.

Je bent vrij om te vragen en nee heb je, ja kan je krijgen ;)
@eatme
Hier ooit gevraagd om het meterbord en de hoofdaansluiting op te schuiven (in combinatie met het upgraden van 1f naar 3f).

Reactie kantoor dat kan maar kost een paar honderd euro extra. Er kwam een werkvoorbereider kijken en die zij dat gaan we doen en kost niks extra. Is gewoon een kwestie van een beetje geluk hebben.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
John245 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

@eatme
Hier ooit gevraagd om het meterbord en de hoofdaansluiting op te schuiven (in combinatie met het upgraden van 1f naar 3f).

Reactie kantoor dat kan maar kost een paar honderd euro extra. Er kwam een werkvoorbereider kijken en die zij dat gaan we doen en kost niks extra. Is gewoon een kwestie van een beetje geluk hebben.
Officieel is het inderdaad een verplaatsing en daar hangt een ander tarief aan dan een verzwaring.
Dan ligt het er ook nog aan welke monteur met welke aanwijzing vanuit de BEI deze heeft en wat hij/zij dus mag doen.

En dan ligt het er nog aan welke ruimte je nog hebt op je aansluitkabel (overlengte) of het mogelijk is.
Met moderne woningen met vaste (verplichte) doorvoerbuizen heb je praktisch geen ruimte om dat te verplaatsen zonder er een enorme klus van te maken.

@eatme je hebt 2 zichtbare schroeven bovenaan je meterbord, 1 schroef onder/achter je meter en 4 stuks in de hoofdzekering kast, en de hoofdzekering kast zit vast aan het meterbord dus zelf bijdraaien gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:05
Ik heb enkele TL led armaturen gekocht voor in de garage. Deze worden op het plafond gemonteerd en ga ik voeden met een kabel in slagvaste buis vanaf een abb 3640 installatiedoos. Wat voor kabel kan ik voor deze armaturen gebruiken? Volgens de handleiding zijn de armaturen niet geaard. Een 2,5mm xvmk/yvmk lijkt mij overkill, zou dit bijvoorbeeld met een soepele 2 aderige neopreen kabel kunnen? Ik gebruik Wago 221-413 lasklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Officieel is het inderdaad een verplaatsing en daar hangt een ander tarief aan dan een verzwaring.
Dan ligt het er ook nog aan welke monteur met welke aanwijzing vanuit de BEI deze heeft en wat hij/zij dus mag doen.

En dan ligt het er nog aan welke ruimte je nog hebt op je aansluitkabel (overlengte) of het mogelijk is.
Met moderne woningen met vaste (verplichte) doorvoerbuizen heb je praktisch geen ruimte om dat te verplaatsen zonder er een enorme klus van te maken.
De werkvoorbereider trok even aan de kabel en zei speling genoeg (jaren 30 woning). Ik neem aan dat de werkvoorbereider er dan voor zorgt dat de juiste monteur gestuurd wordt.

Dus voor €170,89 van 1 fase naar 3 fase inclusief alles verplaatsen (omdat destijds de BPM er naast moest en dit anders niet zou passen).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rockerpoet Ik heb paar jaar terug ergens spullen mogen ophalen als ik ze zelf los haalde. Daar zat de verlichting op geschakelde stopkontakten op het plafond. Ideetje?

edit: @John245 BPM?

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 28-10-2024 21:25 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatme
Annuk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

..
Van waaruit meet je dat? Of heb je de waterpas erbij gehad? ..
Inderdaad met waterpas. Omdat de 2 groepenkastjes wel recht zitten zit meterbord scheef ten opzichte daarvan. Ik zet de nieuwe groepenkast wel gelijk aan hoe ze nu zitten en zet koffie en koek klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:38
Gokje: Bruto Productie Meter.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Annuk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:08:
[...]
..

Officieel is het inderdaad een verplaatsing ..
In mijn geval van 10mm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
onetime schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:24:
@rockerpoet Ik heb paar jaar terug ergens spullen mogen ophalen als ik ze zelf los haalde. Daar zat de verlichting op geschakelde stopkontakten op het plafond. Ideetje?

Klinkt als een bedrijfspand ;)
Maar inderdaad een prima oplossing.

eatme schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Inderdaad met waterpas. Omdat de 2 groepenkastjes wel recht zitten zit meterbord scheef ten opzichte daarvan. Ik zet de nieuwe groepenkast wel gelijk aan hoe ze nu zitten en zet koffie en koek klaar :)
Inderdaad wel zorgen dat je de koffie klaar hebt voordat ze komen en in een thermoskan doen... Als ze bezig zijn heb je even geen stroom om koffie te zetten 8)7

@John245 z'n situatie was (hoe ik het lees) iets anders, als ik bij je zou komen en je zou me dit vragen zou ik dit inderdaad ook wel even doen mits mogelijk.
P.s. ligt aan de bedrijfsstructuur hoeveel invloed de werkvoorbereiding invloed heeft op de planning. Maar ze kunnen bij ons iig wel een voorkeur geven maar betekent niet per definitie dat die monteur dan ook komt voor de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Dat kan inderdaad ook. Werd daar dan ook neopreen kabel gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 12:37
3 jaar gekregen heeft de aannemer extra groepen aangelegd. Er moet een groep bijkomen en was dus nieuwsgierig hoe hij het gedaan heeft, zodat ik dit kon kopieeren. Nu is het mij opgevallen dat hij 2 draden onder een schroef plaatst voor het doorlussen. Volgens mij mag dat toch niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xbh1tDiqM0ZZG1-h__0WBc5TNtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6O16z7lZI0HBQWUEJJRDpTcF.jpg?f=fotoalbum_large
Ik was opzoek naar een geschikte kamrail voor aardlek groep en automaten, maar kan dit niet vinden voor abb merk. Wat zijn de oplossing hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
De draden zien er ook veel te dun uit, lijkt wel 2,5mm².

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben geen fan van normale stopcontacten achter lichtschakelaars.

In een groot pand waar ik regelmatig kom, hadden ze dat ooit zo boven de systeemplafonds geïnstalleerd. Nu is dat een bedrijfsverzamelgebouw en zijn veel van de systeemplafonds gesloopt omdat de huidige mode is om een galmende ruimte met kaal beton te hebben. Die contactdozen, bedraad met 1,5 mm² schakeldraad vanaf 10 A lichtschakelaars, worden nu voor van alles gebruikt, tot aan waterkokers en ovens toe. Leken steken stekkers in stopcontacten, en verwachten dat het veilig is. En wat mij betreft is dat een redelijke verwachting, en dus een installatiefout als het niet zo is. Maar ja, het is helaas wel heel gebruikelijk, en de NEN 1010:2020 zegt dat een contactdoos voor specifiek gebruik "door de plaatsing" herkenbaar is - ja ja, alsof de plek waar ooit een bepaald apparaat stond, nog herkenbaar is als dat apparaat weg is. In de :2015 stond daar nog bij "of een aanduiding bij de contactdoos", wat mij een veel beter idee lijkt, maar dat is in de nieuwe versie verdwenen... Zucht.

Wat mij betreft komt er een regel dat elke normale wcd altijd voor algemeen gebruik geschikt moet zijn. (En dus afgezekerd op maximaal 16 A, beveiligd met 30 mA aardlekschakelaar, en aangesloten op dingen (incl. eventuele schakelaars) met een rating van minstens 16 A.)

Gebruik voor bijzondere situaties liever een vaste aansluiting of een afwijkende stekker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245

@onetime
Bruto Productie Meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

loewie1984 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:58:

Ik heb zojuist de cursus Vakbekwaam Persoon NEN3410 afgerond bij een opleidingsinstituut via e-learing. Het doel was (meer) te leren over elektrotechnische installaties, met als persoonlijk hoofddoel het kunnen installeren van elektrische laadpalen voor elektrische auto's. (Ik ben zelfstandige en heb een opleiding gehad in elektrotechniek op het VBO en doe naast mijn IT consultancy diverse klusopdrachten waaronder het aanpassen van elektra in huis).

Nog even los van de discussie of onze 'nieuwe'overheid nu elektrisch rijden om zeep heeft geholpen, en bedrijven in de zonnepanelen en laadpalen branche het zwaar hebben. Heb ik het certificaat nu behaald, en alhoewel de onderwerpen relevant waren ben ik buiten de veiligheidsaspecten voor mijn gevoel niet veel wijzer geworden op het front van het uitrekenen van welke automaat bij welke configuratie, kabeldikte etc.

En als je diensten gaat verlenen bij anderen en aan een elektronische installatie gaat werken, dan wil je zelf ook zeker weten dat je dit goed doet.

Nu zitten hier veel mensen met kennis, ben in het verleden ook goed geholpen met vragen, maar vraag me dan af, waar halen jullie de kennis vandaan? Is het jullie werk, of misschien zelf uitgezocht.

Kort de bocht kan ik wel stellen dat ik met de NEN3410 in de hand nog niet in staat ben een laadpaal correct te kunnen installeren. Maar ik ben wel naar die informatie op zoek.

[...]

Dat valt nog te overzien, maar het kiezen van de juiste automaat vind ik nog wel een dingetje. Toen ik zelf een laadpaal wilde heb ik offertes opgevraagd bij elektra monteurs en ze kwamen allemaal met dezelfde specificatie automaat voor mijn installatie. Maar toen ik hier informatie over navroeg in dit topic, waren de reacties toch nog verschillend vanwege de continue belasting en de hiermee gemoeide warmtedissipatie.

[...]

Die 20A komt dan voort uit het rekening houden met de warmtedissipatie. Bij mij zit de automaat in een aparte 2de meterkast, dus heb ik gewoon rekening gehouden met 16A.

Maar van dit soort dingen kan ik me dus voorstellen dat je gaat twijfelen en als je dit dus voor een ander maakt, dan kom ik terug op wat ik zeg. Dan moet je de garantie kunnen geven dat je het goed hebt aangesloten.

En uiteraard behelst het installeren van een paal nog wel wat meer uitdagingen, en moet er veilig gewerkt worden en als je gaat uitbreiden dan moet je goed opletten met welke kabeldiktes je vanaf de hoofdschakelaar gaat vertakken naar de aardlekautomaat, maar we moeten ergens beginnen toch..
Er zijn ook trainingen voor installatie laadpalen.
Weet dat Dirksen Opleidingen bijvoorbeeld een training voor laadpalen geeft met praktijk erbij. Maar ook de technische unie biedt het aan.

En anders via de leverancier, maar dat is meer een product training ipv een technische training.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 23:59
loewie1984 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:58:

[...]

[...]

Ik weet dat oa de firma Elektroraad goede cursussen geeft.
Je hebt daar keuze tussen de NEN1010 (in meerdere smaken/nivo's) en de NEN4010 (een meer praktische uitvoering van de NEN1010)
De NEN1010 is stiekum best ingewikkeld en redelijk droge leesvoer. Ben je daar niet zo sterk in dan zou je beter af zijn met de NEN4010, maar het verschilt natuurlijk per persoon/situatie wat het beste is.

Laadpaal discussie.
20A vs 16A, warmtedissipatie vs selectiviteit. Beide kan bij huisaansluitingen vrijwel nooit, dus moet je kiezen.
Persoonlijk kies ik voor 20A, de warmtedissipatie. Dat is een stukje veiligheid.
Selectiviteit is in een huisinstallatie meer ongemak dan veiligheid, dus naar mijn idee ondergeschikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Juerd Stopcontact op het plafond, waar zou dat anders voor zijn dan voor verlichting?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 09:41
onetime schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:33:
@Juerd Stopcontact op het plafond, waar zou dat anders voor zijn dan voor verlichting?
Garagepoort motor, (fiets)lift, kerst versiering, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Ik ga over op elektrisch koken en mijn groepenkast is bijna vol. Ik zou net een 2 fase kookgroep kwijt kunnen maar wil liever een 3 fase krachtgroep. Bovendien zijn al mijn aardleks vol dus alle uitbreiding moet met alamats . Ik heb nu een 2x 12 ABB 3 fase kast met busboard- Zie de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANs5c_lBDLSvJPOTvajz1BcyUkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nzwg2fChecyOK7v41GDKWvA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil daarom er een kast links naast (laten) zetten (moet dan wel even de aardedraad verplaatsen) en dacht aan een 2x6 kast van ABB (1x6 zou ook kunnen nu , maar dit biedt meer toekomst). Breder kan niet ivm de aanwezige ruimte. Zonder busboard lijkt me, omdat ik een 3 fase alamat nodig heb in de nieuwe kast Deze moet dan op de 4 aansluit rails onderin de bestaande kast aangesloten (dus na de aan uit maar voor de al aanwezige aardlekschakelaars) gebruik makend van tenminste 6mm2 draad.

Als ik ooit nog groepen bij wil plaatsen (airco / warmtepomp) moeten dat ook altijd alamats zijn lijkt me, die kun je toch (beperkt) doorlussen vanaf de 3 nieuwe fase alamat (of is het beter ook een 3 fase rail in de nieuwe kast te plaatsen en daar alles van af te voeden - als dat al kan in zo'n smalle kast)

Dan de aarde, de huidige kast heeft een rail bovenin met ca 10 aansluitpunten, vandaar dat er een lasklem is gebruikt om er 12 groepen op aan te sluiten. Dat lijkt me niet correct, is het dan toch niet beter om enkele aansluitingen dubbel te gebruiken?

Zie in de afbeelding de componenten die ik denk nodig te hebben (ex 6mm2 aansluitdraad) , mis ik nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLwQ8FxBDOBbOjh9iFvJL4R7L5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Onkwgab5Jhy33pg9qcSfQJc.png?f=fotoalbum_large

Is er verder nog iets op de huidige kast aan te merken behalve de lasklem. Ik vind het bovenin nogal een zootje.
Ik heb 1 insteek automaat (groep 8), hoe haal je daar een kabel weer netjes uit ? Moet je ergens op drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58

timovd

Voorsprong door techniek

@exroosje Past er niet een zelfde kast naast? Als je later meer wil uitbreiden, zit je met een klein, lullig kastje.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:33:
Uitgaande van wat ik al ben tegengekomen, allemaal in hetzelfde pand, allemaal aangesloten op die plafond-wcd's: waterkoker, laserprinter, rookmachine, oven, en stekkerdozen vol normale bureau-apparatuur.

Ik heb er al meerdere mensen op aangesproken als ik het zag, en ze waren stuk voor stuk totaal verbaasd toen ik aangaf dat het alleen bedoeld was voor licht. Ja, ze wisten wel dat het achter een lichtschakelaar zat, en dat het samen met het licht schakelt, maar dat er dan dunnere draden worden gebruikt en dat een lichtschakelaar niet zo veel stroom mag hebben, is duidelijk niet algemeen bekend. Gelukkig zijn in dat pand de lichtgroepen oorspronkelijk heel ruim bemeten vanwege de enorme inschakelpieken van de EVSA's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05
Djankie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:57:
3 jaar gekregen heeft de aannemer extra groepen aangelegd. Er moet een groep bijkomen en was dus nieuwsgierig hoe hij het gedaan heeft, zodat ik dit kon kopieeren. Nu is het mij opgevallen dat hij 2 draden onder een schroef plaatst voor het doorlussen. Volgens mij mag dat toch niet?
[Afbeelding]
Ik was opzoek naar een geschikte kamrail voor aardlek groep en automaten, maar kan dit niet vinden voor abb merk. Wat zijn de oplossing hiervoor?
Dit mag idd niet en zoals je zelf aangeeft kun je kamrails gebruiken. Deze hoeft niet specifiek van ABB te zijn. Zijn vaak unverseel. Het is soms even zoeken naar de juiste.

Als je met verschillende maat modules zit is het soms handiger om met draad door te lussen en dan voor de modules met gelijke breedtes kamrail pakken.
Maar idd niet 2 draden onder 1 klem en ook dikker installatiedraad gebruiken.

Zie bijv links boven heb ik dat gedaan (eerst draad, dan kamrail).
En anders pak je dubbele adereind hulzen, dan mag het wel met 2 draden als het je niet lukt met kamrails.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74wP6JM08VtGbE9P0w3lj1aptCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZxXtKFJGp3nSl5LmPoGF7z0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 14:29 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:15:
Ik ga over op elektrisch koken en mijn groepenkast is bijna vol. Ik zou net een 2 fase kookgroep kwijt kunnen maar wil liever een 3 fase krachtgroep. Bovendien zijn al mijn aardleks vol dus alle uitbreiding moet met alamats . Ik heb nu een 2x 12 ABB 3 fase kast met busboard- Zie de foto.

[Afbeelding]
Wat algemene opmerkingen over die kast:

1. De aardlekschakelaars zijn van een type (0903.741) dat mogelijk betrokken was bij een terughaalactie. Het gaat om "exemplaren die geproduceerd zijn tussen januari 2003 en mei 2005". Als die van jou uit die periode zouden kunnen zijn, en de afschakeltijden zijn nog niet gecontroleerd met meetapparatuur, dan zou ik dat alsnog laten doen (of gewoon vervangen, aardlekschakelars zijn inmiddels best betaalbaar).

2. Er zit heel veel overlengte op de draden en vooral bovenaan zit het nogal volgepropt, waardoor warmte niet goed weg kan. 12 groepen in zo'n kast is best veel en ervan uitgaande dat er ook redenen waren voor die 12 groepen, dan valt ook een best hoog piekverbruik te verwachten.
Ik wil daarom er een kast links naast (laten) zetten (moet dan wel even de aardedraad verplaatsen) en dacht aan een 2x6 kast van ABB (1x6 zou ook kunnen nu , maar dit biedt meer toekomst). Breder kan niet ivm de aanwezige ruimte. Zonder busboard lijkt me, omdat ik een 3 fase alamat nodig heb in de nieuwe kast Deze moet dan op de 4 aansluit rails onderin de bestaande kast aangesloten (dus na de aan uit maar voor de al aanwezige aardlekschakelaars) gebruik makend van tenminste 6mm2 draad.
Klinkt als goed plan, maar overweeg om als het past meteen een grote kast te plaatsen en misschien zelfs wat groepen van de huidige kast daarheen te verhuizen.
Als ik ooit nog groepen bij wil plaatsen (airco / warmtepomp) moeten dat ook altijd alamats zijn lijkt me, die kun je toch (beperkt) doorlussen vanaf de 3 nieuwe fase alamat (of is het beter ook een 3 fase rail in de nieuwe kast te plaatsen en daar alles van af te voeden - als dat al kan in zo'n smalle kast)
Dat hoeven niet altijd per se aardlekautomaten te zijn, maar het is wel wenselijk.

Die kun je prima doorlussen, inderdaad.
Dan de aarde, de huidige kast heeft een rail bovenin met ca 10 aansluitpunten, vandaar dat er een lasklem is gebruikt om er 12 groepen op aan te sluiten. Dat lijkt me niet correct, is het dan toch niet beter om enkele aansluitingen dubbel te gebruiken?
Lasklemmen horen niet in een groepenkast (behalve eventueel op een DIN-rail-houdertje). Als deze draden voor verschillende groepen zijn, is hun gezamenlijke aardedraad te dun: 2,5 mm² aarde is te weinig voor zoveel groepen die elk actieve geleiders hebben van ook 2,5 mm².

Ik zou dan inderdaad liever 2 (identieke) draden onder 1 schroefkop doen.
Ik heb 1 insteek automaat (groep 8), hoe haal je daar een kabel weer netjes uit ? Moet je ergens op drukken?
De bruine en blauwe plastic onderdelen kunnen scharnieren. Platte schroevendraaier in het sleufje, dan omlaag bewegen. Dan gaat de klem open en kun je de draad eruit halen zonder weerstand. Vergeet niet om eerst de hoofdschakelaar om te zetten en te controleren of de spanning er echt af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die huls van de aardeverbinding lijkt niet gekrimpt te zijn, die is nog veel te glad. En klopt de maat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Juerd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

Die huls van de aardeverbinding lijkt niet gekrimpt te zijn, die is nog veel te glad. En klopt de maat wel?
Ja die is gekrimpt. Het is een extra dikke draad die de aardrail van mijn 2 meterkasten met elkaar verbind. Ik geloof 6 of 8mm2

Snap niet wat je bedoelt met 'veel te glad' ? Je ziet het eind van de huls (welke je krimpt) niet op de foto. Het geel deel is niet wat je krimpt met een adereindhulstang

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Ja die is gekrimpt. Het is een extra dikke draad die de aardrail van mijn 2 meterkasten met elkaar verbind. Ik geloof 6 of 8mm2

Snap niet wat je bedoelt met 'veel te glad' ? Je ziet het eind van de huls (welke je krimpt) niet op de foto. Het geel deel is niet wat je krimpt met een adereindhulstang
Je heb de foto inmiddels vervangen, en op de nieuwe foto valt het deel dat ik bedoel net buiten beeld. Op de foto die je eerst had gepost was dat wel goed te zien.

Van de linker adereindhuls zag het uitstekende deel van het metaal er compleet ongekrimpt uit. Nadat de tang klaar is met de draad, ziet het er in het algemeen niet meer zo rond en glad uit (al bestaan er wel tangen die een soort hart-vorm erin krimpen, dan zou het misschien nog kunnen).

Het ziet er dikker uit dan 6 mm², en op je nieuwe foto kan ik zien dat er een gele twinhuls is gebruikt (platte zijkanten), dus dat zou dan een 12 mm² huls zijn. Maar 12 mm² montagedraad is geen standaardmaat, dus dat is ook raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@Juerd
Ah zo. Het is vanwege de dikte idd met een andere krimptang gedaan die ik had. Zo één die er idd aan 1 kant een punt in drukt in zo'n hartvorm.

Het is een 10mm2 aardedraad en kan goed zijn dat ik daarvoor een twin huls heb gebruikt. Ik vind het niet zo spannend. En naar mijn idee kon ik voor soorlussen aardrail beter een te dikke dan te dunne draad gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-08 10:29

uaT

Heel bijzonder is ook dat een 4polige én een 2polige hoofdschakelaar in de kast zit, en een overschot aan aardlekschakelaars. Edit: op die weggehaalde foto dan.

[ Voor 12% gewijzigd door uaT op 29-10-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:09:
@Juerd
Ah zo. Het is vanwege de dikte idd met een andere krimptang gedaan die ik had. Zo één die er idd aan 1 kant een punt in drukt in zo'n hartvorm.
Een adereindhulstang krimpt de hele lengte van de huls, dus niet een punt. Ik denk dat je een kabelschoentang hebt gebruikt, bedoeld voor heel wat anders, en nu dus mogelijk geen goede krimp hebt.
Het is een 10mm2 aardedraad en kan goed zijn dat ik daarvoor een twin huls heb gebruikt. Ik vind het niet zo spannend. En naar mijn idee kon ik voor soorlussen aardrail beter een te dikke dan te dunne draad gebruiken
Als de adereindhuls significant te klein is, heb je geen goede krimp.

Een te dikke draad is inderdaad beter dan een te dunne draad, maar als je geen goede krimp hebt, heb daar mogelijk niet zo veel aan.

De krimp moet o.a. een gasdichte verbinding tussen de koperen haren maken, zodat het enorm grote koper-oppervlak niet gaat oxideren. Dat kan alleen als je de juiste huls en de juiste tang gebruikt. Nu heb je mogelijk maar een klein deel van het draadje in gebruik, en dan kan ie nog zo dik zijn, het is niet geod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
uaT schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:09:
Heel bijzonder is ook dat een 4polige én een 2polige hoofdschakelaar in de kast zit, en een overschot aan aardlekschakelaars. Edit: op die weggehaalde foto dan.
Ik denk dat je ook refereert naar de oude foto die ik heb vervangen? Dat was een tussenperiode waarin de meterkast geschiktmaakte voor 3 fasen, maar de netbeheerder nog moest komen.
Ik kon de oude hoofdschakelaar niet veilig verwijderen ivm oude hoofdstad achter de verzegeling, dus ik moest deze tijdelijk laten zitten.
Om de rest van de meterkast vast aan te kunnen passen heb ik die 4p hoofdschakelaar er dus naast gezet. Niets spannends aan.

Overschot aan aardlekschakelaars??

Maar ik kom hier niet voor feedback. Wilde iets delen tav een vraag van een ander. Als er iets niet klopt sta ik natuurlijk open voor tips, maar je legt nu zout op slakken die alweer weg zijn en zonder de situatie te kennen :)

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Juerd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Een adereindhulstang krimpt de hele lengte van de huls, dus niet een punt. Ik denk dat je een kabelschoentang hebt gebruikt, bedoeld voor heel wat anders, en nu dus mogelijk geen goede krimp hebt.

[...]

Als de adereindhuls significant te klein is, heb je geen goede krimp.

Een te dikke draad is inderdaad beter dan een te dunne draad, maar als je geen goede krimp hebt, heb daar mogelijk niet zo veel aan.

De krimp moet o.a. een gasdichte verbinding tussen de koperen haren maken, zodat het enorm grote koper-oppervlak niet gaat oxideren. Dat kan alleen als je de juiste huls en de juiste tang gebruikt. Nu heb je mogelijk maar een klein deel van het draadje in gebruik, en dan kan ie nog zo dik zijn, het is niet geod.
Het is een draad met geperste kern. De huls is prima gepersd. Dat heb ik omwille van de maat met een andere tang gedaan. Ik heb een twin huls gebruikt, dat had idd anders gekund.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8XECYuS3UtwcBq0bvwfBpjv-ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpaeYouK7FORf8ETCVm36uuR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uaT

uaT

Ja dacht al dat het tijdelijk was. Verder ok hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

Het is een draad met vaste kern. De huls is prima gepersd. Ik heb een twin huls gebruikt, dat had idd anders gekund.
Als de draad een vaste kern heeft, moet je geen adereindhuls gebruiken! Adereindhulzen zijn voor soepel draad dat bestaat uit tientallen koperen haren. Op een vaste kern krijgt je tang niet de juiste vorm erin, en krijg je een verbinding die slechter is dan zonder huls.

Die nws-tang is overigens inderdaad een adereindhulstang, maar een tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk type. Je moet daarbij zelf meerdere keren knijpen om de hele lengte te doen, maar het is begrijpelijk als je alleen het deel met de schroef hebt gedaan.

Je nws-tang, die ene die een streep erin krimpt, is niet geschikt voor twinhulzen, maar alleen voor de exacte maten die erop staan.

[ Voor 44% gewijzigd door Juerd op 29-10-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Het is idd wel soepel draad. Even gekeken.

Ik zal destijds vast de 12mm twin huls hebben vastgezet met de tang op 10mm. Daar maak ik me niet zo druk om.
Normaliter gebruik ik die andere tang.

[ Voor 64% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
uaT schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:20:
Ja dacht al dat het tijdelijk was. Verder ok hoor
Wat bedoel je met 'overschot aan aardlekschakelaars' ?
Ik heb er 4, waarbij 1 en 2 op L1 zitten en de anderen allemaal hun eigen fase. Maar volgens mij kun je prima meerdere aardlekschakelaars gebruiken?

[ Voor 23% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uaT

uaT

Dat was nav de vorige foto waarbij de helft van de automaten niet was aangesloten. Volgens mij kom je nu met 3 ALS ook uit. - detail

[ Voor 3% gewijzigd door uaT op 29-10-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
uaT schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:29:
Dat was nav de vorige foto waarbij de helft van de automaten niet was aangesloten. Volgens mij kom je nu met 3 ALS ook uit.
Ik zal de spraakmakende foto even opnieuw plaatsen, al is dit niet meer hoe mijn kast er nu uitziet. Bedrading loopt nu ook via de aansluitrails in beide kasten. Dat kon destijds niet omdat de netbeheerder binnenkwam op mijn aansluitrail ipv direct in de hoofdschakelaar... kon daardoor niet spanningloos werken, waardoor ik die tussenoplossing nodig had.
Daar had ik ook al 4 ALS.

Ik kom met 3 idd ook prima uit, maar had er al 4 en die dus ook alle 4 aangesloten. Biedt meer flexibiliteit voor uitbreiding.

Wat je bovenin ziet zijn geen aardlekschakelaars, maar aardlekautomaten voor WP , WPB en een aparte voor de tuin (die smalle)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUSdHcnK0KU1soSzSPbycDA9Kc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3KF6jNVWqTWwG4PdYesxi9i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
uaT schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:29:
Dat was nav de vorige foto waarbij de helft van de automaten niet was aangesloten. Volgens mij kom je nu met 3 ALS ook uit. - detail
Waarom zou je iets over minder aardlekschakelaars willen verdelen? Hoe meer aardlekschakelaars, hoe beter, met als hoogst haalbare 1 aardlekschakelaar per groep, oftewel aardlekautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Heel leuk om dat te doen inderdaad. Of het noodzakelijk is is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
uaT schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:51:
Heel leuk om dat te doen inderdaad. Of het noodzakelijk is is een ander verhaal.
Je leek een bestaande situatie te bekritiseren op iets dat niet verkeerd is maar juist goed, dat lijkt me ook niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Dat is waar, ik was wat voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Even een vraagje. In een ander topic kwam deze link voorbij: https://installo.nl/fornu...kautomaat-aansluiten/amp/

Op die site wordt een 2-fase kookgroep aardlekautomaten beschreven. Dat zijn dus twee aardlekautomaten met een brugje, waar 1 fornuis achter zit.

Ben ik nu gek of mag dit helemaal niet. Door de kookplaat op deze manier aan te sluiten kan er een lekstroom van 58 mA ontstaan voordat de aardlekautomaten trippen (allebei de automaten voeren dan 29 mA). Dat voldoet toch niet aan de eis dat de maximale lekstroom 30 mA is?

Een kookgroep is al zo'n gedrocht, maar hij moet in ieder geval achter een enkele (eventueel meerfasige) aardlekschakelaar, toch?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Bij een kookplaat zitten er meestal 2 gescheiden circuits in, feitelijk zijn het 2 apparaten van 230V. Per circuit kan de lekstroom dus nooit hoger zijn dan 30mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
uaT schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:15:
Bij een kookplaat zitten er meestal 2 gescheiden circuits in, feitelijk zijn het 2 apparaten van 230V. Per circuit kan de lekstroom dus nooit hoger zijn dan 30mA.
Per circuit niet, maar de buitenkant is 1 geheel en dat betekent dus dat de lekstroom naar aarde in totaal wel degelijk 58 mA kan worden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

In dit geval is het circuit dus ook de groep dus dan kan het niet meer worden dan 30mA per groep. Er is geen definitie voor een maximale lekstroom per apparaat. Uitgaande dat een kookplaat altijd is geaard is dan de maximale foutstroom van belang.
Theoretisch heb je wel gelijk, maar het kan dan alleen gevaarlijk worden als de kookplaat niet geaard is.

[ Voor 31% gewijzigd door uaT op 29-10-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Juerd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 02:12:
[...]

Ik ben geen fan van normale stopcontacten achter lichtschakelaars.

In een groot pand waar ik regelmatig kom, hadden ze dat ooit zo boven de systeemplafonds geïnstalleerd. Nu is dat een bedrijfsverzamelgebouw en zijn veel van de systeemplafonds gesloopt omdat de huidige mode is om een galmende ruimte met kaal beton te hebben. Die contactdozen, bedraad met 1,5 mm² schakeldraad vanaf 10 A lichtschakelaars, worden nu voor van alles gebruikt, tot aan waterkokers en ovens toe. Leken steken stekkers in stopcontacten, en verwachten dat het veilig is. En wat mij betreft is dat een redelijke verwachting, en dus een installatiefout als het niet zo is. Maar ja, het is helaas wel heel gebruikelijk, en de NEN 1010:2020 zegt dat een contactdoos voor specifiek gebruik "door de plaatsing" herkenbaar is - ja ja, alsof de plek waar ooit een bepaald apparaat stond, nog herkenbaar is als dat apparaat weg is. In de :2015 stond daar nog bij "of een aanduiding bij de contactdoos", wat mij een veel beter idee lijkt, maar dat is in de nieuwe versie verdwenen... Zucht.

Wat mij betreft komt er een regel dat elke normale wcd altijd voor algemeen gebruik geschikt moet zijn. (En dus afgezekerd op maximaal 16 A, beveiligd met 30 mA aardlekschakelaar, en aangesloten op dingen (incl. eventuele schakelaars) met een rating van minstens 16 A.)

Gebruik voor bijzondere situaties liever een vaste aansluiting of een afwijkende stekker...
Ik werk in een pand met systeemplafonds waar deze WCD’s dus ook boven zitten met verlichting erop.
Als je lang ergens werkt zie je ook het nut ervan, de oude TL-armaturen hadden niet het eeuwige leven en zijn vervangen voor LED. Dat is al één wissel die rap uitgevoerd kon worden. Die LED-lampen zijn niet erg degelijk en fikken met een paar jaar weg, dus die zijn allemaal weer vervangen. Als er nu regelmatig één stuk gaat komt daar weer een (contract) aannemer voor om die te wisselen. De rekeningen die je daar voor krijgt vliegen de bocht uit, laat staan dat al die lampen niet met een stekker maar met een vaste aansluiting zitten, en de overlast voor gebruikers in het gebouw zelf vanwege de extra tijd die het kost.

Vanuit een gebouwbeheerdersperspectief dus volkomen gerechtvaardigd, jou situatie waarbij de functie en inrichting van het gebouw is veranderd vraagt om een aanpassing van de installatie die duidelijk niet heeft plaatsgevonden. Wat mij betreft ligt de fout niet bij het “verkeerd” inzetten van WCD’s, maar bij de eigenaar van het pand die gelukkig ook verantwoordelijk is mocht het fout gaan.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Daar is Wieland GST18 voor bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Wat vinden jullie van mijn hobby werk ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEjFd23kd1MA2rJy28g7ENOCUe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgM0itV963ZJj9Qoja38ZAkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBxk3RlqLrogaw0E_KIAZi0o5gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TW6jrIHmrKIi9aybgMWdOrDA.jpg?f=fotoalbum_large

Aftakblokjes onderaan zijn voor aansluiten meterkastgroep (4) lasdoosje naar 3 wcd’s onder rechter kast.
Ik heb per fase kleur gebruikt O-)
Groep 1 is distributie groep die naar onder verdeler met 2 16A/30mA aardlekautomaten gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door eatme op 29-10-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
eatme schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:46:
Wat vinden jullie van mijn hobby werk ?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aftakblokjes onderaan zijn voor aansluiten meterkastgroep (4) lasdoosje naar 3 wcd’s onder rechter kast.
Ik heb per fase kleur gebruikt O-)
Groep 1 is distributie groep die naar onder verdeler met 2 16A/30mA aardlekautomaten gaat.
Ik snap nu de de plaatsing van je beltrafo ;)

Maar zou hem persoonlijk toch bovenin de linker kast zetten naast de groep, dan maar even iets draden van onderuit door de kast(en) heen, maar kan je met het oog op de toekomst wel makkelijker daar uitbreiden (extra krachtgroep) en hoef je de rest niet direct weer te verbouwen.

P.s. groep 1 alleen maar als distributie groep? En hoe is de aardverspreidingsweerstand?
Zou persoonlijk voor distributie eerder aardlek beveiliging willen dan alleen begrenzing van de stroom...

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 29-10-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Tegen de tijd dat ik een 2e krachtgroep aansluit heb ik misschien wel een slimme deurbel die ik via een adapter voedt, dan kan die beltrafo er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
eatme schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:21:
Tegen de tijd dat ik een 2e krachtgroep aansluit heb ik misschien wel een slimme deurbel die ik via een adapter voedt, dan kan die beltrafo er zo uit.
Maar dan moet je alsnog ergens weer gaan lassen.. als je nu direct de draden naar groep 4 brengt, is het daar aangesloten, aftakblokje eruit en draden in de groep.
Als in je bent nu toch bezig het te plaatsen en netjes te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Annuk schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Maar dan moet je alsnog ergens weer gaan lassen.. als je nu direct de draden naar groep 4 brengt, is het daar aangesloten, aftakblokje eruit en draden in de groep.
Als in je bent nu toch bezig het te plaatsen en netjes te maken ;)
Bedoel je dan aftakblokjes op groep 4 en van daaruit naar trafo en draden naar lasdoos rechts onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
eatme schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

Bedoel je dan aftakblokjes op groep 4 en van daaruit naar trafo en draden naar lasdoos rechts onder?
Yes helemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Bedankt, ga ik doen, heb ik nog wat te klussen. Ik vind het bijna jammer dat het klaar is. Misschien heb ik toch het verkeerde vak gekozen 30 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
eatme schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Bedankt, ga ik doen, heb ik nog wat te klussen. Ik vind het bijna jammer dat het klaar is. Misschien heb ik toch het verkeerde vak gekozen 30 jaar geleden.
Omscholing is een optie hoor...
Zelf ook gedaan na 17 jaar in een totaal andere tak van werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
[quote]Juerd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

Wat algemene opmerkingen over die kast:

1. De aardlekschakelaars zijn van een type (0903.741) dat mogelijk betrokken was bij een terughaalactie.

Dank, ik heb al een berichtje naar ABB gestuurd de self service website bestaat niet meer
2. Er zit heel veel overlengte op de draden en vooral bovenaan zit het nogal volgepropt, waardoor warmte niet goed weg kan. 12 groepen in zo'n kast is best veel en ervan uitgaande dat er ook redenen waren voor die 12 groepen, dan valt ook een best hoog piekverbruik te verwachten.

----
3. Lasklemmen horen niet in een groepenkast (behalve eventueel op een DIN-rail-houdertje).
Als je ze allemaal kort afknipt kun je alleen nooit meer een groep naar beneden verplaatsen , bv groep 8 naar een losse alamat 100mA omdat er zonnepanelen achter zitten, deze kan je alleen nog naast de hoofdschakelaar onderin kwijt. Maar dan moet je de draden verlengen en dat mag dus niet. Hoe los je dat anders op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
exroosje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:07:
[quote]Juerd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:35:
Als je ze allemaal kort afknipt kun je alleen nooit meer een groep naar beneden verplaatsen , bv groep 8 naar een losse alamat 100mA omdat er zonnepanelen achter zitten, deze kan je alleen nog naast de hoofdschakelaar onderin kwijt. Maar dan moet je de draden verlengen en dat mag dus niet. Hoe los je dat anders op?
Invoeren op rijgklemmen en dan met een nieuw touwtje door naar de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:12
Ik heb een fout gemaakt met bestellen, namelijk 5x2,5mm2 YMvK kabel bestelt i.p.v. 5 losse kleuren VD draden voor mijn inductiekookplaat.
Kabel is op lengte dus mag niet retour. Nu is mijn vraag of ik de kabelmantel (19m) mag afpellen en alsnog de 5 losse aders door een 19mm buis mag trekken? of risico niet nemen en opnieuw bestellen?

Enkele verschillen die ik zie:

Ader van YMvK:
- Diameter: 3mm
- Materiaal aderisolatie: XLPE
- Max toelaatbare geleidertemperatuur: 90gr

VD draad:
- Diameter: 3,3mm
- Materiaal aderisolatie: PVC
- Max toelaatbare geleidertemperatuur: 70gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:07:
Zelf laat ik de installatiedraden te kort om een groep naar onderen te verplaatsen. In het zeldzame geval dat dat nodig is, is nieuwe draadjes trekken ook zo gedaan. Naar mijn inzicht is de warmtehuishouding in de groepenkast belangrijker, zeker in zo'n heel volle kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chic schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:59:
Nu is mijn vraag of ik de kabelmantel (19m) mag afpellen en alsnog de 5 losse aders door een 19mm buis mag trekken?
Ja, niks mis mee. Je moet natuurlijk wel zorgen dat de gestripte draden niet uit de buis getrokken kunnen worden, en het is uiteraard handig om de buis en de mantel een behoorlijk stuk te laten overlappen.
Ader van YMvK:
- Diameter: 3mm
- Materiaal aderisolatie: XLPE
- Max toelaatbare geleidertemperatuur: 90gr

VD draad:
- Diameter: 3,3mm
- Materiaal aderisolatie: PVC
- Max toelaatbare geleidertemperatuur: 70gr
XLPE is superieur aan PVC. Het is eigenlijk raar dat XLPE installatiedraad zo moeilijk te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:12
Juerd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:09:
[...]

Ja, niks mis mee. Je moet natuurlijk wel zorgen dat de gestripte draden niet uit de buis getrokken kunnen worden, en het is uiteraard handig om de buis en de mantel een behoorlijk stuk te laten overlappen.

[...]

XLPE is superieur aan PVC. Het is eigenlijk raar dat XLPE installatiedraad zo moeilijk te vinden is.
Onbewust dus betere kwaliteit :)
Ik haal de kabelmantel helemaal weg, want de draden komen volledig in buis, dus deze kunnen niet weggetrokken worden. Zal alleen even duren voordat ik 19 meter mantel heb afgepelt…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:02
Doe jezelf een plezier en gebruik een kabelmes. Werkt snel, geen kans dat je in je vinger snijdt en (mits goed afgesteld) geen kans dat je de isolatie van de aders raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mijn aansluiting is door liander veranderd van 1x40A naar 3x25A automaten.
(Ik had al 1x40A automaat).

Ik moet zeggen keurig uitgevoerd adereindhulzen/ moment schroevendraaier. Tja daar kan je eigenlijk niks van zeggen. Ik was ook snel aan de beurt twee weken, tussen aanvraag en uitvoering.

Nu woon ik in een vrij nieuw huis (2009) dat zal wel schelen.

Enige opmerking ik had een D automaat dat krijg je eigenlijk niet overbelast in een huis nu een C. Daarnaast vanaf de meter had ik 16mm2 nu 6mm2, voeding de woning in is wel 16mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Sinds kort huur ik een garagebox met electra, deze is voorzien van een 1x35A aansluiting. Voor de (slimme) energiemeter bevindt zich een C40 installatie-automaat, na de meter een 40A aardlek en B16 automaat. Nu zijn de netbeheerkosten behoorlijk hoog dus ik wil eens onderzoeken of er mogelijkheden zijn de installatie te verminderen naar 1x10. Is dit aan te raden? Zijn er zaken om rekening mee te houden? De garagebox wordt primair gebruikt voor stalling en er wordt sporadisch geklust. Elektrische verbruikers o.a. bouwstofzuiger, compressor, cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
leonbong schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:57:
Mijn aansluiting is door liander veranderd van 1x40A naar 3x25A automaten.
(Ik had al 1x40A automaat).

Ik moet zeggen keurig uitgevoerd adereindhulzen/ moment schroevendraaier. Tja daar kan je eigenlijk niks van zeggen. Ik was ook snel aan de beurt twee weken, tussen aanvraag en uitvoering.

Nu woon ik in een vrij nieuw huis (2009) dat zal wel schelen.

Enige opmerking ik had een D automaat dat krijg je eigenlijk niet overbelast in een huis nu een C. Daarnaast vanaf de meter had ik 16mm2 nu 6mm2, voeding de woning in is wel 16mm2.
D-karakteristiek is puur de afschakeltijd met korte piekbelasting (zware opstartende machines), dus tenzij je een flinke werkplaats hebt met zware machines maakt dat niets uit.

De 6mm2 vind ik wel heel vreemd, weet je dat wel heel zeker?
Voeding inkomend is inderdaad standaard (tegenwoordig) 16mm2 koper voor woonhuizen.

rockerpoet schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:09:
Sinds kort huur ik een garagebox met electra, deze is voorzien van een 1x35A aansluiting. Voor de (slimme) energiemeter bevindt zich een C40 installatie-automaat, na de meter een 40A aardlek en B16 automaat. Nu zijn de netbeheerkosten behoorlijk hoog dus ik wil eens onderzoeken of er mogelijkheden zijn de installatie te verminderen naar 1x10. Is dit aan te raden? Zijn er zaken om rekening mee te houden? De garagebox wordt primair gebruikt voor stalling en er wordt sporadisch geklust. Elektrische verbruikers o.a. bouwstofzuiger, compressor, cirkelzaag.
Kan inderdaad wel flink schelen in de capaciteits-kosten, maar veel meer dan een bouwstofzuiger kan je al niet meer aansluiten dan. 1x10A (max 2300W) is vooral voor beetje verlichting en misschien een heel klein kacheltje, en bv Abri's etc hebben ook vaak zo'n aansluiting (of gaat mee op de openbare verlichting van de gemeente).

Als je een klein aggregaatje mee wilt nemen als je er even wilt klussen of je kunt uit de buurt dan even stroom "lenen" dan is het wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rockerpoet Let op dat de waterkoker geen 2kW is en let ook op met de andere dingen. Lassen gaat alleen nog met een goed geregeld las apparaat... En natuurlijk niet teveel tegelijk. . . Ik heb er ook over nagedacht voor mijn huis appartement, maar dat vind ik toch net te weinig, al moet het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Annuk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

D-karakteristiek is puur de afschakeltijd met korte piekbelasting (zware opstartende machines), dus tenzij je een flinke werkplaats hebt met zware machines maakt dat niets uit.

De 6mm2 vind ik wel heel vreemd, weet je dat wel heel zeker?
Voeding inkomend is inderdaad standaard (tegenwoordig) 16mm2 koper voor woonhuizen.
Alleen tussen meter en HS zit 6mm2 en ja dat weet ik zeker.
Overigens ze hele bus lag vol met prefab 6mm2 draden voor dit doel. Dus zal wel standaard zijn voldoet natuurlijk prima voor max 25A over 40cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7IgspxBvR6SAOmILrEJDZ93pzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDKvSEI9q74552DnQODUnZW5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:38
Hier van de week de meterkast van de buurman vervangen. Enige maanden geleden daar een EV lader aangesloten en toen ik groepenkast opende wist ik niet wat ik zag.

Sindsdien is de buurman ook overgestapt van Peugeot naar Tesla en wilde ook wel sneller kunnen laden. Aanvraag gedaan voor omzetten naar 3 fase en was binnen een maand aan de beurt.

Gelijk de hele meterkast een beetje netter gemaakt want het was nogal een bende.

Huis is uit 2002 maar de vorige bewoners hebben er door kennissen al aardig aan laten lopen rommelen. 4 jaar geleden is mijn buurman hier komen wonen en heeft toen een andere keuken laten zetten met quoooker, inductieplaat, vaatwasser enz. Maar die hebben ook oude troep gebruikt. Eigenlijk heeft alleen de PV boer wel net werk geleverd, maar toch ook maar vervangen voor degelijk spul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzVzl6qvvHFMlnqGaPH8GbkBCTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxS2hxOyCds4y6wbWeXiyQVu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YcMWzG7cFEXReX-oVUFr93mLRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eI3lLIkZZk1vDjJrEh8LhZOt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzqYgzuStGnDcH7l1ImOKKR-j58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXBNGW2qmM7t2Om9oSTffjFK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKWx6PDN42yhCOnGl1-JUubLln4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMctWo3T2Jez22kbO5le2rII.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is het geworden. Buurman heeft zelf labels geprint om de groepen de nummeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Max3endvLfmEB6OWfWutjwvcqwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzH4rMhgK3ZZEt6CWBdy8oNH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUdeXQalTkP9fJb84YgMbNUeDPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbQGXCqJ5pXFLypdlahlevce.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
Duur kastje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Guido7619 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:48:

En dit is het geworden. Buurman heeft zelf labels geprint om de groepen de nummeren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt op massieve draad die de HS binnen komt vanuit de meter, if so hoort daar geen (duo)hulsje op.
En het doorlussen met blauwe draad naar L2 & L3 op de voedende zijde van de HS ook niet heel netjes en eigenlijk zelfs zeer onduidelijk.
Had dan even netjes een 3-voudig kammetje mee besteld om de HS door te verbinden.

Vraag me zelfs af of dit wat je zo hebt gedaan mag (duo-huls op de inkomende fase) i.v.m. eigendom van de netbeheerder.

Boven de HS lijkt het er verder wel netjes uit te zien, maar wat is dat met die linkse 3P+N alamat?
Zwart + grijs op L2 & L3, en bruin + blauw onder de nul?
En onderzijde gevoed via kam-rail oid? (Kan ik net niet goed zien)

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 31-10-2024 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Lijkt op massieve draad die de HS binnen komt vanuit de meter, if so hoort daar geen (duo)hulsje op.
En het doorlussen met blauwe draad naar L2 & L3 op de voedende zijde van de HS ook niet heel netjes en eigenlijk zelfs zeer onduidelijk.
Had dan even netjes een 3-voudig kammetje mee besteld om de HS door te verbinden.

Vraag me zelfs af of dit wat je zo hebt gedaan mag (duo-huls op de inkomende fase) i.v.m. eigendom van de netbeheerder.

Boven de HS lijkt het er verder wel netjes uit te zien, maar wat is dat met die linkse 3P+N alamat?
Zwart + grijs op L2 & L3, en bruin + blauw onder de nul?
En onderzijde gevoed via kam-rail oid? (Kan ik net niet goed zien)
@Guido7619 zie ik nou een bruine draad in de N van een automaat (bovenste rij)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baxke
Groep 6 indd.

De B20 zonder aardlekbeveiliging? Is de aardverspreidingsweerstand wel laag genoeg?

[ Voor 78% gewijzigd door Baxke op 31-10-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
John245 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

@Guido7619 zie ik nou een bruine draad in de N van een automaat (bovenste rij)?
Ik zie dat nu ook. Ga ik morgen gelijk veranderen.

Die linkse krachtgroep onderin is de kookplaat. Zat voorheen op kookgroep.

En de blauwe draadjes om door te lussen op de HS is tijdelijk natuurlijk en dit blauwe stukje had ik nog zo compleet liggen.

Vanaf de netbeheerder is er draad gebruikt dus een hulsje mag. Wordt 27 november vervangen als liander komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido7619
Baxke schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:15:
Groep 6 indd.

De B20 zonder aardlekbeveiliging? Is de aardverspreidingsweerstand wel laag genoeg?
Is de PV. Zat voorheen ook een B20 in. Wilde eigenlijk alalamat nemen, maar volgens Sander Vunderink mag dit zo. Boven op zolder is een PV verdeler met daarin nog 2 stuks alamat B16 voor PV en wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:38
Een kennis van mij vraagt om een laadpaal, hij heeft een 1-fase aansluiting.

Voor een plug-in hybride is dat geen probleem, die kan toch maar op 1-fase laden. Nu zijn alle moderne type 2 laadpunten als 3-fase uitgevoerd. Zou ik deze gewoon kunnen installeren als ik alleen L1 en N aansluit? In bijvoorbeeld de handleiding van de laadpalen van EVhub lees ik hier niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
Zo te zien is het vermogen van de EVhub instelbaar:

https://www.laadpaal24.nl...eter-zwart-lp-hdde721nwj/

Er is een 1-fase type en een 3-fase type van dit merk.

https://handleidingen.acc...hub-laadstations-1-fasig/

[ Voor 30% gewijzigd door Baxke op 31-10-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@m_rick Ik had een goedkope Schneider gescoord voor < €175 franco huis, maar die is echt 3fase en doet het niet op 1 fase, ook niet met 3x dezelfde fase, gewoon even geprobeerd. Dus op ander adres geïnstalleerd.

edit: kijk eens in het zelfbouw topic, ik dacht dat je dan een universele kon bouwen. Wil ik ook nog doen...

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 31-10-2024 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HVinduction
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 21:29
Guido7619 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:48:
Hier van de week de meterkast van de buurman vervangen. Enige maanden geleden daar een EV lader aangesloten en toen ik groepenkast opende wist ik niet wat ik zag.

Sindsdien is de buurman ook overgestapt van Peugeot naar Tesla en wilde ook wel sneller kunnen laden. Aanvraag gedaan voor omzetten naar 3 fase en was binnen een maand aan de beurt.

Gelijk de hele meterkast een beetje netter gemaakt want het was nogal een bende.

Huis is uit 2002 maar de vorige bewoners hebben er door kennissen al aardig aan laten lopen rommelen. 4 jaar geleden is mijn buurman hier komen wonen en heeft toen een andere keuken laten zetten met quoooker, inductieplaat, vaatwasser enz. Maar die hebben ook oude troep gebruikt. Eigenlijk heeft alleen de PV boer wel net werk geleverd, maar toch ook maar vervangen voor degelijk spul.

Dit klopt niet, de kabel voor de PV is nu beschermd zonder aardlek en de aardelektrode is in de meeste gevallen <166 ohm dus dat mag niet, sterker nog het is erg gevaarlijk. Als die kabel 2.5mm2 is mag je hem niet hoger dan 16A afzekeren. Dan kan je boven wel een extra verdeler met aardlek plaatsen maar het gaat om de kabel die bii een fout je hele aarde op 230v zet.

Je had eigenlijk gewoon een grotere kast moeten gebruiken, nu heb je smalle aardlekautomaten die heel duur zijn, minder belast kunnen worden omdat ze dicht op elkaar zitten, sowieso al meer warmte afgeven dan normale automaten en een stuk kwetsbaarder voor defecten zijn dan losse automaten + aardlekschakelaars. Een 2x 220x330 kast was hiervoor al voldoende geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Annuk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:19:
[...]Kan inderdaad wel flink schelen in de capaciteits-kosten, maar veel meer dan een bouwstofzuiger kan je al niet meer aansluiten dan. 1x10A (max 2300W) is vooral voor beetje verlichting en misschien een heel klein kacheltje, en bv Abri's etc hebben ook vaak zo'n aansluiting (of gaat mee op de openbare verlichting van de gemeente).

Als je een klein aggregaatje mee wilt nemen als je er even wilt klussen of je kunt uit de buurt dan even stroom "lenen" dan is het wel te overzien.
Mijn bouwstofzuiger, 1000w, zou moeten lukken. Aggregaat is een goede tip, niet eens aan gedacht en zie dat die dingen niet zo duur zijn.
onetime schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:35:
@rockerpoet Let op dat de waterkoker geen 2kW is en let ook op met de andere dingen. Lassen gaat alleen nog met een goed geregeld las apparaat... En natuurlijk niet teveel tegelijk. . . Ik heb er ook over nagedacht voor mijn huis appartement, maar dat vind ik toch net te weinig, al moet het kunnen.
Die waterkoker had ik even niet voorzien, ga ik ook nodig hebben. Gelukkig ook wel in 2kw te krijgen. Lassen ga ik mogelijk in de toekomst doen, weet jij apparaten geschikt zouden zijn? Compressor is an sich wel onder de 2.3kw te vinden, alleen is de kans groot dat ik die in combinatie met de bouwstofzuiger gebruik, dat zal dan al lastig gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
HVinduction schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

Dit klopt niet, de kabel voor de PV is nu beschermd zonder aardlek en de aardelektrode is in de meeste gevallen <166 ohm dus dat mag niet, sterker nog het is erg gevaarlijk. Als die kabel 2.5mm2 is mag je hem niet hoger dan 16A afzekeren. Dan kan je boven wel een extra verdeler met aardlek plaatsen maar het gaat om de kabel die bii een fout je hele aarde op 230v zet.

Je had eigenlijk gewoon een grotere kast moeten gebruiken, nu heb je smalle aardlekautomaten die heel duur zijn, minder belast kunnen worden omdat ze dicht op elkaar zitten, sowieso al meer warmte afgeven dan normale automaten en een stuk kwetsbaarder voor defecten zijn dan losse automaten + aardlekschakelaars. Een 2x 220x330 kast was hiervoor al voldoende geweest...
Ja ik zat daar ook mee. Wilde eerst voor een alamat gaan. Maar origineel vanuit de PV installateur zat er ook enkel een automaat. Verder dit specifiek nagevraagd bij SanderVunderink en de reactie was dat het is toegestaan enkel een automaat te gebruiken indien de leiding geen aftakkingen heeft en de leiding is weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
onetime schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:19:
@m_rick Ik had een goedkope Schneider gescoord voor < €175 franco huis, maar die is echt 3fase en doet het niet op 1 fase, ook niet met 3x dezelfde fase, gewoon even geprobeerd. Dus op ander adres geïnstalleerd.

edit: kijk eens in het zelfbouw topic, ik dacht dat je dan een universele kon bouwen. Wil ik ook nog doen...
Ik heb dus net de groepenkast van buurman voorbereidt op overstap naar 3 fase. Zijn EV lader staat nu nog op 1 fase.

Gezien ik straks weer weg ben voor 6 weken stelde hij voor dat ik de EV lader alvast 3 fasig aansluit zodat als Liander is geweest zijn laadpaal het direct op volle sterkte doet, zonder op mij te hoeven wachten.

Maar ik vraag mij af dat gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
HVinduction schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

Gezien de kast met netbeheerder automaten een aardklem heeft is dit een tn stelsel dan haal je die <166ohm met twee vingers in je neus.
Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.