Deismyna schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:53:
[...]
Klopt het dat ik dit met een lekstroomtang kan opsporen?
Ik neem aan dat ik daar dan geen dure Fluke voor nodig heb, maar dat
zoiets ook prima is voor huis-tuin-en-keuken gebruik? Een resolutie van 0,1 mA lijkt me voldoende om te kijken in welk gedeelte van de groep de meeste stroom verdwijnt.
Een isolatieweerstandstester (megger) lijkt ook nog een optie, heeft één van de twee nog de voorkeur boven de ander?
Beide meetinstrumenten kunnen je helpen een aardfout op te sporen.
Met een isolatieweerstandstester meet je de isolatieweerstand van een spanningsloos circuit. Wanneer je met een hoge meetspanning meet (dit kan met apparaten losgekoppeld) vind je ook 'kleine' fouten, oftewel je hebt een goede kans om de fout op te sporen ook als deze zich even niet (meer) manifesteert.
Een isolatieweerstandstester leent zich prima om bijvoorbeeld fouten als gevolg van beschadigde kabels of vocht in kabeldozen op te sporen. Het leent zich wat minder om een fout in een apparaat te vinden, enerzijds omdat je met gevoelige apparaten aangesloten geen meetspanning hoger dan 250VDC wilt gebruiken, anderzijds omdat je kans hebt dat je fouten in een toestel helemaal niet meet wanneer het toestel is uitgeschakeld (stel het toestel heeft een dubbelpolig hoofdstroomrelais). Vaak vind je fouten wel prima hoor, maar ben jezelf ervan bewust dat een groep waarvan de isolatieweerstand perfect meet toch nog wel eens storingen kan veroorzaken.
Ook vertelt een isolatieweerstandstester je niet
waar de fout zit. De isolatieweerstand zal overal in de groep hetzelfde meten, of je nou in de groepenkast meet of in een contactdoos. Mocht het slecht meten dan moet je dus delen van de installatie los gaan koppelen totdat het goed meet, of om deze individueel te meten, om te achterhalen in welk installatiedeel de fout zit. Met ondergrondse verbindingen kan dat wel eens lastig zijn.
Met een lekstroomtang meet je de werkelijke lekstroom in normaal bedrijf. Daar zit meteen het eerste nadeel: je moet het circuit dus wel kunnen inschakelen om te kunnen meten, met een goede aardfout lukt dit niet.

Ben jezelf ervan bewust dat je de tang om alleen de fase- en nuldraad moet klemmen. Stel dat de stroom via de aardedraad naar aarde lekt dan heb je er niets aan om een hele kabel inclusief aardedraad door je tang te laten lopen, want de som van alle aders blijft dan 0 (wanneer de stroom niet via de aardedraad in de leiding weglekt, maar daadwerkelijk naar "de aarde" zou je dit op die manier natuurlijk wel kunnen meten). Ook kun je de tang sowieso niet om een grondkabel klemmen want het aardscherm verstoort het magnetische veld wat de tang gebruikt om te meten.
Je kunt dus prima in de groepenkast de lekstroom van de gehele groep meten, maar ook dan zul je delen van de installatie los moeten koppelen totdat het goed meet. In theorie zou je met je lekstroomtang ook verderop in de installatie kunnen meten om alleen de lekstroom van het circuit "stroomopwaarts" te meten, maar dan moet je dus wel ergens bijvoorbeeld een kabeldoos kunnen openen om de tang alleen om de fase en nuldraad te kunnen klemmen.
Een lekstroomtang is wel fijn om snel de lekstroom van een toestel in bedrijf te meten, maar dat kan dus niet door simpelweg de tang om het aansluitsnoer te klemmen. Ik heb zelf een snoertje met stekker en contrastekker in elkaar geknutseld voor dat soort metingen:
Een goede vakman zal beide meetinstrumenten bij zich hebben en afhankelijk van de situatie misschien ook wel beide gebruiken.