Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°
Nice! Hoe het zat, was op zich niet fout volgens mij, maar dit vind ik mooier en logischer.Karlok[JY-616] schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:49:
Draden omgedraaid.
[Afbeelding]
Twinhuls, rechtsaf naar de hoofdschakelaar.
Linksaf richting pv-installatie.
Bovenkant rem-automaat gaan via de verdeelblokjes onderin de kast naar de 3 aardlekschakelaars.
jup, ik vraag me (ook) af waarom je dit hebt omgedraaid. Kan je iets meer hierover vertellen?Karlok[JY-616] schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:49:
Draden omgedraaid.
[Afbeelding]
Twinhuls, rechtsaf naar de hoofdschakelaar.
Linksaf richting pv-installatie.
Bovenkant rem-automaat gaan via de verdeelblokjes onderin de kast naar de 3 aardlekschakelaars.
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
:fill(white):strip_exif()/f/image/mAQvc8aHM5vmqlmOa2WeGevL.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7B51ddnLYXJOtZxIH5nLRYol.png?f=user_large)
//edit: Die 51 zal nooit 51 zijn omdat de remautomaat er max 40 toelaat en anders uitschakelt, en in andere situaties zal de zonnestroom richting het net gaan en zelfs dus de 35A verlagen met de teruglevering, maar dit was ff een snelle paint
[ Voor 20% gewijzigd door phYzar op 17-04-2024 13:40 ]
Ik weet niet of ik dat geloof. Het lijkt in alles op een rebranded Gacia R80M, of een van de andere Gacia's in dezelfde behuizing en met hetzelfde schema, maar dan met fase en nul omgedraaid. Die zijn allemaal bidirectioneel. Het schema dat op de voorkant staat suggereert ook dat ie bidirectioneel zou moeten zijn.Verdicampo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:42:
edit voor de volledigheid, voor wie ook zo'n ALS heeft (mail van Elektramat):
De EGA19-80 is helaas ook niet bi directioneel. Dus alleen van onderen gevoed.
Of zijn er van deze aardlekschakelaar ook meerdere versies, en zit ik naar de verkeerde te kijken?
Mooie tekening die het goed verklaart. Het zit 'm inderdaad in het woord "richting".phYzar schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:36:
Volgens mij is het enige verschil hoeveel ampère je max over de bedrading richting de rem-automaat gooit
Voor de werking maakt het op zich niet uit en het is volgens mij in dit geval allebei toegestaan. Toch is deze wijziging denk ik goed voor de overzichtelijkheid, en goed om geen gebruik te hoeven maken van uitzonderingsregels.
@Killerbert Zie mijn eerdere post over deze specifieke kast voor meer details zoals wat de NEN 1010 erover zegt.
Eh, gebeurt er nu niet 2x hetzelfde? Die automaat rechtsboven krijgt in beide gevallen 51A binnen hoor.phYzar schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:36:
Volgens mij is het enige verschil hoeveel ampère je max over de bedrading richting de rem-automaat gooit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
//edit: Die 51 zal nooit 51 zijn omdat de remautomaat er max 40 toelaat en anders uitschakelt, en in andere situaties zal de zonnestroom richting het net gaan en zelfs dus de 35A verlagen met de teruglevering, maar dit was ff een snelle paint
Dat klopt, maar dan over 2 draden ipv 1, dus functioneel hetzelfde, thermisch minder optimaal.Zwartoog schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:38:
[...]
Eh, gebeurt er nu niet 2x hetzelfde? Die automaat rechtsboven krijgt in beide gevallen 51A binnen hoor.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik vind het zelf ook wel logischer er uit zien.
PV voed eerst huisinstallatie en dan evt teruglevering richting hoofdschakelaar/net en visa versa.
Aangepast, omdat ik goede beargumenteerde adviezen kreeg hier.@Killerbert
jup, ik vraag me (ook) af waarom je dit hebt omgedraaid. Kan je iets meer hierover vertellen?
Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°
Nadat ik het schema van @phYzar zag was het duidelijk.Karlok[JY-616] schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:47:
Klopt, aan de werking van de C40 automaat zal er niks veranderen. Het was een kleine moeite om ze om te draaien.
Ik vind het zelf ook wel logischer er uit zien.
PV voed eerst huisinstallatie en dan evt teruglevering richting hoofdschakelaar/net en visa versa.
[...]
Aangepast, omdat ik goede beargumenteerde adviezen kreeg hier.
Nu wordt de 16A direct geleverd en gaat er geen (max) 51A door 1 kabeltje. Mooie en goede suggestie.
Nog even een vraag over het voorstel van deze meterkast.Killerbert schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:28:
[...]
Onderstaande in ABB komt op €798,- incl. btw.
[...]
Zijn dit alle benodigde / aanbovolen wijzigingen of mis ik er nog een paar?
- Kunnen jullie de grote van de 1 fase almats reduceren?
- De beltrafo bedraden we niet (uit de text) --> Wordt deze wel gewoon op 230v aangesloten? (lijkt me wel handig...)
- Hoe is de meter aangesloten? Het zou moeten zijn hoofdschakelaar --> almat 300mA --> meter. Meterkast heeft een slimme meter en op deze manier kan ik de opgewekte energie apart meten waardoor ik kan zien wat mijn sluip verbruik is
- Kan ik deze Eastron meter digitaal uitlezen? Zo nee, dan wil ik deze graag omwisselen
Ik heb de Eastron SDM72D-M en die is zowel met MODbus als puls interface uit te lezen.Killerbert schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:01:
[...]
Nog even een vraag over het voorstel van deze meterkast.
...
- Kan ik deze Eastron meter digitaal uitlezen? Zo nee, dan wil ik deze graag omwisselen
[/sub]
Ik gebruik momenteel alleen de puls interface:
Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Nu is de video en documentatie over het volgende onduidelijk: Heeft de Schneider Loadbalancer EVA1HPC3 een aparte aardlekschakelaar + installatieautomaat (of aardlekautomaat) nodig, of kan deze worden gecombineerd op de aardlekautomaat voor de laadpaal (EVH4S11N2).
De video lijkt te suggereren dat dit een aparte zou moeten zijn. Dit zou natuurlijk erg kostenverhogend werkend en het onnodig complex maken.
Bij voorbaat dank!
Screenshot video
/f/image/Y0FXoZYND4qU1XclEaw5ERx5.png?f=fotoalbum_large)
Link laadpaal: https://www.se.com/nl/nl/...3f-t2-connector-11kw-16a/
Link loadbalancer: https://www.se.com/nl/nl/...namic-load-controller-3f/
link loadbalancer video: YouTube: How to Install Optimizing Load Management Module at Home | Schneider...
[ Voor 255% gewijzigd door Autowiel op 18-04-2024 18:51 . Reden: links aangepast ]
1 laadpunt is voor 1 auto.
Je links doen het overigens niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 19-04-2024 00:11 ]
Loadbalancer komt achter de voeding van de laadpaal, goed in de boekjes kijken of een aardlekautomaat voldoet of aardlekschakelaar+automaat los van elkaar. Dus oftewel: schakelaar laadpaal -> load balancer -> laadpaal. Tevens goed kijken of je met een type A aardlekschakelaar goed uitkomt of dat dit een type B moet zijn.Autowiel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:42:
Laatst heb ik op Amazon de Schneider laadpaal in de aanbieding gekocht (EVH4S11N2). Ook heb ik de bijhorende Schneider loadbalancer besteld, de EVA1HPC3.
Nu is de video en documentatie over het volgende onduidelijk: Heeft de Schneider Loadbalancer EVA1HPC3 een aparte aardlekschakelaar + installatieautomaat (of aardlekautomaat) nodig, of kan deze worden gecombineerd op de aardlekautomaat voor de laadpaal (EVH4S11N2).
De video lijkt te suggereren dat dit een aparte zou moeten zijn. Dit zou natuurlijk erg kostenverhogend werkend en het onnodig complex maken.
Bij voorbaat dank!
Screenshot video
[Afbeelding]
link loadbalancer video: YouTube: How to Install Optimizing Load Management Module at Home | Schneider...
Dan is het een kwestie van die ringen om de inkomende aders van de voeding heen, aansluiten en gaan.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Het gaat in dit geval over het aansluiten van de fase-draden op de load balancer en de daarbij behorende installatieautomaat. In de NEN 1010 staat ook benoemd dat ieder aansluitpunt voor EVs met een eigen eindgroep moet worden beschermd tegen overstroom.Juerd schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:16:
@Autowiel Je moet een aardlekschakelaar per laadpunt hebben. Als je maar 1 laadpunt hebt, mag alle elektronica die uitsluitend voor het laadpunt gebruikt wordt, volgens mij gewoon achter diezelfde aardlekschakelaar. Pas vanaf meerdere laadpunten wordt 't irritanter.
1 laadpunt is voor 1 auto.
Je links doen het overigens niet.
Op de instruction sheet plaatsen ze een losse installatieautomaat voor de aftakking van de kabels naar de load balancer. Ze gebruiken ook slechts 1.5 mm² om deze load balancer aan te sluiten, deze mag ook niet zomaar achter een 32A aardlekautomaat worden gebruikt. Strikt genomen vermoed ik dat een losse installatieautomaat noodzakelijk is, vanwege de eerder genoemde NEN 1010 regel over overstroombeveiliging. Hiervan afwijken en de load balancer toch achter de aardlekautomaat aansluiten zal in theorie vermoedelijk werken, maar dan moeten er in ieder geval additionele maatregelen worden genomen.Autowiel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:42:
Laatst heb ik op Amazon de Schneider laadpaal in de aanbieding gekocht (EVH4S11N2). Ook heb ik de bijhorende Schneider loadbalancer besteld, de EVA1HPC3.
Bij voorbaat dank!
Screenshot video
[Afbeelding]
Denk niet dat je daar onderuit komt, dan is de 1,5mm2 niet gek.
Als de load balancer geen andere functie heeft dan het aansturen van dat ene laadpunt, is het volgens mij gewoon onderdeel van dat laadpunt te noemen. Bij sommige EVSE's zit zulke elektronica ingebouwd, hier is het extern, maar dat zou volgens mij niet moeten uitmaken.KoHa schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:30:
Het gaat in dit geval over het aansluiten van de fase-draden op de load balancer en de daarbij behorende installatieautomaat. In de NEN 1010 staat ook benoemd dat ieder aansluitpunt voor EVs met een eigen eindgroep moet worden beschermd tegen overstroom.
Waarom mag dat niet? En is beveiliging tegen overstroom in/door de load balancer überhaupt wel realistisch? Het gaat om een vast aangesloten 5 W verbruiker waarvan geen hogere belasting te verwachten is. Ik heb niet het idee dat er veel verschil is tussen dit ding achter 2 A, dit ding achter 32 A, en een 5 W LED-lamp beveiligd achter 16 A: in alle gevallen zal de elektronica de nominale stroom van de installatieautomaat niet aankunnen, laat staan de 1,45 × In die het ook ruim een uur zou mogen toestaan... Ruim voordat de beveiliging tegen overstroom kan trippen, zijn de kopersporen op de printplaat al verdampt. Of mis ik een overweging?Ze gebruiken ook slechts 1.5 mm² om deze load balancer aan te sluiten, deze mag ook niet zomaar achter een 32A aardlekautomaat worden gebruikt.
[...]
Strikt genomen vermoed ik dat een losse installatieautomaat noodzakelijk is, vanwege de eerder genoemde NEN 1010 regel over overstroombeveiliging.
Het moet natuurlijk wel zijn beveiligd tegen kortsluiting. De leidingen zijn 2× zo dik als gangbaar voor apparaten die 2,5 A gebruiken, terwijl het hier om een 100× kleinere stroom gaat. Beveiliging tegen kortsluiting haal je met een B32 en 1,5 mm² tot 37 meter volgens de tabel, en ik neem aan dat het hier gaat om draden van hooguit enkele tientallen cm.
Het lijkt me overigens logischer om een 11 kW EVSE achter 20 A te doen dan achter 32 A. Of terugregelen naar 9 kW en achter 16 A.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 19-04-2024 00:02 ]
Volgens mij kun je die load balancer niet beschermen met een automaat. Je maakt mij althans niet wijs dat de elektronica in dat ding een uur lang 1,45 × 2 A × 230 V = 667 W zou kunnen dissiperen zonder heel heftig kapot te gaan. Z'n normale verbruik is maximaal 5 W.Dapdodo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:41:
@Autowiel Ze gebruiken in de handleiding een 2A automaat om de (loadbalancer=kwh meter) te beschermen. [...]
Wat dat betreft is het Duitse woord voor installatieautomaat, Leitungschutzschalter, wel duidelijker: het beschermt de leidingen, niet de verbruiker(s).
Het is jammer dat ze niet verklaren waarom ze een losse 2A-automaat gebruiken. Ik snap het in elk geval vooralsnog niet.
[ Voor 22% gewijzigd door Juerd op 19-04-2024 00:10 ]
Ik zie dit persoonlijk wel anders, maar ik begrijp je standpunt.Juerd schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:58:
[...]
Als de load balancer geen andere functie heeft dan het aansturen van dat ene laadpunt, is het volgens mij gewoon onderdeel van dat laadpunt te noemen. Bij sommige EVSE's zit zulke elektronica ingebouwd, hier is het extern, maar dat zou volgens mij niet moeten uitmaken.
Deze load balancer is ook los gekeurd volgens de IEC 61010 en moet dus volledig losstaand van het laadstation voldoen aan richtlijnen omtrent elektrische veiligheid.
Ik moet je gelijk geven omtrent het aansluiten van de draden in de meterkast, daar heb ik zelf wat te simpele aannames gemaakt.Waarom mag dat niet? En is beveiliging tegen overstroom in/door de load balancer überhaupt wel realistisch? Het gaat om een vast aangesloten 5 W verbruiker waarvan geen hogere belasting te verwachten is. Ik heb niet het idee dat er veel verschil is tussen dit ding achter 2 A, dit ding achter 32 A, en een 5 W LED-lamp beveiligd achter 16 A: in alle gevallen zal de elektronica de nominale stroom van de installatieautomaat niet aankunnen, laat staan de 1,45 × In die het ook ruim een uur zou mogen toestaan... Ruim voordat de beveiliging tegen overstroom kan trippen, zijn de kopersporen op de printplaat al verdampt. Of mis ik een overweging?
Het moet natuurlijk wel zijn beveiligd tegen kortsluiting. De leidingen zijn 2× zo dik als gangbaar voor apparaten die 2,5 A gebruiken, terwijl het hier om een 100× kleinere stroom gaat. Beveiliging tegen kortsluiting haal je met een B32 en 1,5 mm² tot 37 meter volgens de tabel, en ik neem aan dat het hier gaat om draden van hooguit enkele tientallen cm.
Ik heb even snel gekeken hoe deze load balancer gekeurd is, vooral naar aanleiding van de opmerkingen over het verdampen van de kopersporen. Na wat raadplegen van willekeurige online artikelen over de IEC 61010 kom ik tot de volgende (volledig op aannames gebasseerde) conclusie:
Het probleem zit er (vermoed ik) in dat de IEC 61010 eist dat elektronische apparatuur moet voldoen aan de eis: "Overcurrent Protection – Equipment energized from a mains supply is protected by fuses, circuit-breakers, thermal cut-outs…".
Deze load balancer zal waarschijnlijk niets ingebouwd hebben m.b.t. overstroom begrensing.
Daar komt bij dat de norm onder andere eist dat een transformer protective bonding test (slide 28) moet worden uitgevoerd op twee keer de waarde van de overstroombegrensing.
De oplossing van Siemens is dus om in de handleiding maar op te nemen dat een externe installatieautomaat noodzakelijk is met een dusdanig lage waarde dat de interne elektronica nog steeds aan deze eisen voldoet.
Of dit ook echt het geval is, zal alleen Siemens Schneider ons kunnen vertellen...
Het interessante is nog dat de installatie instructie voor de eenfasige load balancer schrijft: "If the wires between the charger and the anti-tripping module are longer than 3 meters, add a 2A single-phase (1P + N) circuit breaker for dedicated protection".
[ Voor 5% gewijzigd door KoHa op 19-04-2024 09:15 ]
Dit komt zo ver buiten mijn kennisgebied dat ik er weinig over zou moeten zeggen, maar ik ga het toch doen...KoHa schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 01:04:
Deze load balancer zal waarschijnlijk niets ingebouwd hebben m.b.t. overstroom begrensing.
Daar komt bij dat de norm onder andere eist dat een transformer protective bonding test (slide 28) moet worden uitgevoerd op twee keer de waarde van de overstroombegrensing.
De oplossing van Siemens is dus om in de handleiding maar op te nemen dat een externe installatieautomaat noodzakelijk is met een dusdanig lage waarde dat de interne elektronica nog steeds aan deze eisen voldoet.
Ik denk dat we Siemens niet nodig hebben om vast te stellen dat deze bepaling niet relevant is.Of dit ook echt het geval is, zal alleen Siemens ons kunnen vertellen...
Dat gaat over protective bonding (beschermende vereffening), wat volgens definitie 3.5.7 gaat over verbinding tussen aanraakbare delen en een beschermingsleiding. Dat is dus niet van toepassing op voorgenoemde load balancer, die voorzien is van versterkte isolatie en niet is geaard.
Dat klinkt bijna alsof het impliceert dat er een overstroombeveiliging in het ding zit, aangezien 3 meter de maximum afstand is voor het mogen plaatsen van beveiliging tegen overstroom aan het einde van dunnere geleiders in plaats van aan het begin (433.2.2 NEN 1010). Zijn de leidingen langer, dan moet de beveiliging tegen overbelasting aan het begin (433.2.1).Het interessante is nog dat de installatie instructie voor de eenfasige load balancer schrijft: "If the wires between the charger and the anti-tripping module are longer than 3 meters, add a 2A single-phase (1P + N) circuit breaker for dedicated protection".
Ik zeg "bijna", omdat daarbij de plek van de lader natuurlijk niet uitmaakt, maar de plek waar dit ding z'n actieve geleiders vandaan aftakken.
Het blijft een mysterie
Toevoeging: okay, ik kon het niet laten, en heb gezocht naar een kopie van IEC 61010. Ik vond een PDF van de BS EN 61010-1:2010 en dat bevestigt wat ik hierboven zei over de protective bonding, maar ook dat een apparaat dat aan deze norm bescherming tegen overstroom moet hebben als het apparaat is bedoeld voor netspanning (9.6). Het staat er niet expliciet, maar uit de context kun je opmaken dat die beveiliging in het toestel zelf moet. Een upstream automaat is dus, zoals gewoonlijk, alleen om de tussenliggende leidingen te beschermen, (Update: zoals @KoHa hieronder aangeeft staat in 9.6.2 dat ingebouwde overstroombeveiliging optioneel is voor permanent aangesloten dingen) en ik snap nog steeds niet waarom ze daarbij 2 A specificeren bij 1,5 mm².
[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 19-04-2024 10:19 ]
Aangezien de loadbalancer maar 5 watt gebruikt zou mijn hele grote voorkeur zijn om die achter dezelfde aardlekautomaat te stoppen. De opmerking dat bij de 1 fase variant staat dat het optioneel is is wel interessant! De 1.5mm bedrading is volgens mij het minimale, dit kan ook prima 2.5mm/4mm/6mm worden.
Ik heb de vraag ook voorgelegd aan Schneider.
[ Voor 13% gewijzigd door Autowiel op 19-04-2024 08:54 ]
Toch weer vanalles geleerd hier, bedankt!Juerd schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 01:43:
[...]
Dat klinkt bijna alsof het impliceert dat er een overstroombeveiliging in het ding zit, aangezien 3 meter de maximum afstand is voor het mogen plaatsen van beveiliging tegen overstroom aan het einde van dunnere geleiders in plaats van aan het begin (433.2.2 NEN 1010). Zijn de leidingen langer, dan moet de beveiliging tegen overbelasting aan het begin (433.2.1).
Ik zeg "bijna", omdat daarbij de plek van de lader natuurlijk niet uitmaakt, maar de plek waar dit ding z'n actieve geleiders vandaan aftakken.
Het blijft een mysterie
Mijn vermoeden was eerder dat er slechts op één fase een ingebouwde beveiliging zit en dat daarom deze clausule bij de drie-fase variant eruit is gehaald.
Ook maar eens even snel in die norm gekeken, in 9.6.2 staat dat voor permanent aangesloten apparatuur ingebouwde overcurrent protection optioneel is en dat deze ook in de installatie mogen worden opgenomen als dit in de installatie instructies is opgenomen.Toevoeging: okay, ik kon het niet laten, en heb gezocht naar een kopie van IEC 61010. Ik vond een PDF van de BS EN 61010-1:2010 en dat bevestigt wat ik hierboven zei over de protective bonding, maar ook dat een apparaat dat aan deze norm bescherming tegen overstroom moet hebben als het apparaat is bedoeld voor netspanning (9.6). Het staat er niet expliciet, maar uit de context kun je opmaken dat die beveiliging in het toestel zelf moet. Een upstream automaat is dus, zoals gewoonlijk, alleen om de tussenliggende leidingen te beschermen, en ik snap nog steeds niet waarom ze daarbij 2 A specificeren bij 1,5 mm².
Daar had ik overheen gelezen! Het lijkt me een eenduidig antwoord dat wat @Autowiel hoopte, en wat mij alleszins logisch leek, helaas toch geen goed idee is, ware het niet dat ik nog altijd niet kan geloven dat dat dingetje een uur lang >600 W zou kunnen dissiperen zonder hartstikke kapot te gaan... Ik zou hier een zekering van maximaal 100 mA verwachten, eerder minder dan meer.KoHa schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:29:
Ook maar eens even snel in die norm gekeken, in 9.6.2 staat dat voor permanent aangesloten apparatuur ingebouwde overcurrent protection optioneel is en dat deze ook in de installatie mogen worden opgenomen als dit in de installatie instructies is opgenomen.
Het weglaten van een ingebouwde zekering is wel raar overigens, aangezien dat een supergoedkoop SMT-componentje op het PCB kan zijn. De klant opzadelen met ruim 50 € aan kosten en een lomp ding in de groepenkast om 5 cent te besparen lijkt me niks voor Schneider. Het enige voordeel is dat je dan makkelijk de zekering kunt resetten, maar dat lijkt me alleen nuttig als je verwacht dat het ooit nodig zal zijn, en ik hoop toch dat ze meer vertrouwen hebben in hun eigen ontwerpkunsten
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 19-04-2024 10:12 ]
"De eva1hpc3 moet voorbeveiligd worden met een eigen 2A automaat, en kan niet meegenomen worden met de beveiliging van de laadpaal."
Betekent dat ik 6 DIN plekjes extra nodig heb door dit grapje. Er lijken bij Eaton geen aardlekautomaten 3-fase te zijn met 2 ampere. Dus ik heb een aardlekschakelaar (3din) nodig + installatieautomaat 3 fase 2a (3 din). Naast de aardlekautomaat voor de laadpaal zelf, zucht...
Wow.Autowiel schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:18:
Ik heb een reactie van Schneider, maar helaas.... het lijkt gek genoeg toch echt nodig te zijn....
"De eva1hpc3 moet voorbeveiligd worden met een eigen 2A automaat, en kan niet meegenomen worden met de beveiliging van de laadpaal."
Betekent dat ik 6 DIN plekjes extra nodig heb door dit grapje. Er lijken bij Eaton geen aardlekautomaten 3-fase te zijn met 2 ampere. Dus ik heb een aardlekschakelaar (3din) nodig + installatieautomaat 3 fase 2a (3 din). Naast de aardlekautomaat voor de laadpaal zelf, zucht...
Is aardlekbeveiliging nodig voor dit ding? Ik kan me goed voorstellen dat je 1 vast aangesloten verbruiker met korte aansluitdraden en versterkte isolatie zonder aardlekbeveiliging zou installeren.
En ik vraag me nu af of inline glaszekeringhouders zijn toegestaan in een verdeler...
[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 19-04-2024 10:26 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Het ging me om het besparen van ruimte op de dinrail.big bang schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:42:
of din-rail smeltpatroon houders zoals Littelfuse, Socomec, etc.
Als je dat dan met glaszekeringhouders doet, die je achter je automaat van de laadpaal zet.Juerd schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:44:
[...]
Het ging me om het besparen van ruimte op de dinrail.
https://www.elektramat.nl...32aQ6-EAQYASABEgI0nfD_BwE bijvoorbeeld.
Dan ben je een stuk minder ruimte kwijt.
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Moet ik nu ergens bang voor zijn?
Thanks voor de suggestie! Ze zijn bij Schneider wel snel met reageren, ik heb de vraag even voorgelegd of een aardlekschakelaar echt nodig is, dit is de reactie:Juerd schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:23:
[...]
Wow.
Is aardlekbeveiliging nodig voor dit ding? Ik kan me goed voorstellen dat je 1 vast aangesloten verbruiker met korte aansluitdraden en versterkte isolatie zonder aardlekbeveiliging zou installeren.
En ik vraag me nu af of inline glaszekeringhouders zijn toegestaan in een verdeler...
"De eva1hpc3 hoeft niet achter aan aardlekschakelaar. Een standaard 2A isntallatieautomaat is voldoende."
Dan wordt mijn opstelling:
Eaton 20A, type c, 3 fase AardlekAutomaat -> Laadpaal EVH4S11N2
Eaton 2A, Type c, 3 fase InstallatieAutomaat -> Loadbalancer EVA1HPC3
Het kost dan 3 din plekjes + 100 euro, maar dat is even wat het is.
Thanks voor het meedenken allen.
Ik weet niet zeker of je reactie op mij gericht is of op @Killerbert maar als hij de Eastron SDM72D heeft zoals in zijn Excel staat aangegeven, dus zonder de -M er achter, dan ondersteund deze geen MODbus enkel puls output.Gizz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:20:
Waarbij je via modbus natuurlijk véél meer informatie krijgt dan via de puls. Zie hier voor een overzicht wat je allemaal uit kan lezen.
Zie handleiding
Zelf gebruik ik de puls interface ipv de MODbus omdat deze op een Youless is aangesloten die geen MODbus aansluiting heeft.
Vanaf de Youless gaat het door naar Enelogic.
Ik zou opnieuw lezenmarque1968 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:08:
Ik loop bij toeval tegen dit topic aan, en lees in de topicstartpost al dat je exliciet nooit emat moet gebruiken. Ik heb tijdens mijn renovatie alles vervangen door emat (en door een door de netbeheerder goedgekeurde electricien laten doormeten voor ingebruikstelling). Ook alle bedrading in het huis heb ik vervangen met door Elektramat voorbedrade flexibele buizen.
Moet ik nu ergens bang voor zijn?
In de TS staat weinig expliciet over EMAT en in een post waarnaar verwezen wordt staat enkel een uiteenzetting waarom A-merken A-merken zijn en dat andere merken dit niet zijn.
Je kunt hier zelf conclusies uit trekken. En dat elektramat zaken verkoopt hoeft ook niet te betekenen dat die zaken slecht zijn.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ah, niet goed gezien. Dacht dat je dezelfde meter had als @Killerbert en wilde daarom het verschil tussen uitlezen via puls en modbus voor hem duidenVliegvlug schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:14:
[...]
Ik weet niet zeker of je reactie op mij gericht is of op @Killerbert maar als hij de Eastron SDM72D heeft zoals in zijn Excel staat aangegeven, dus zonder de -M er achter, dan ondersteund deze geen MODbus enkel puls output.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Kijk, dit zijn de reacties waar ik naar op zoek ben. Ik vond het overzicht van de aanbieder niet zo duidelijk en nu zie ik het verschil. Het type nummer van deze Eastron moet worden veranderd.Vliegvlug schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:14:
[...]
Ik weet niet zeker of je reactie op mij gericht is of op @Killerbert maar als hij de Eastron SDM72D heeft zoals in zijn Excel staat aangegeven, dus zonder de -M er achter, dan ondersteund deze geen MODbus enkel puls output.
Zie handleiding
Zelf gebruik ik de puls interface ipv de MODbus omdat deze op een Youless is aangesloten die geen MODbus aansluiting heeft.
Vanaf de Youless gaat het door naar Enelogic.
Momenteel maak ik gebruik van Youless om elektra uit te lezen. Een vergelijkbare manier wil ik natuurlijk ook gebruiken om de opbrengst te meten, zodat ik de volgende dingen beter kan zien:
- mijn (sluip)verbruik
- mijn opbrengsten
Net even gebeld naar sandervunderink.
Hier is aangegeven dat de beltrafo standaard geen spanning krijgt; deze wordt standaard niet op een groep aangesloten. Hier aangegeven dat ze de groep mogen kiezen.
Deze meneer gaf ook aan dat de elektrische meter niet geschikt was voor het registreren van terug levering. Hier heb ik niet specifiek verder gevraagd. Hij wordt veranderd naar een SDM 630 (met MODbus)
De kleinere versies van de 1F Almat zijn niet op voorraad en het duurt nog 4 weken voordat die binnenkomen. Ook zijn ze duurder
1.000
[ Voor 20% gewijzigd door Killerbert op 19-04-2024 16:46 ]
Wat bedoel je precies?Killerbert schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:43:
[...]
Kijk, dit zijn de reacties waar ik naar op zoek ben. Ik vond het overzicht van de aanbieder niet zo duidelijk en nu zie ik het verschil. Het type nummer van deze Eastron moet worden veranderd.
Je kan de puls aansluiting van de Youless gebruiken om de opbrengst van je zonnepanelen te meten, dat is precies wat ik ook doe met de Eastron.Momenteel maak ik gebruik van Youless om elektra uit te lezen. Een vergelijkbare manier wil ik natuurlijk ook gebruiken om de opbrengst te meten, zodat ik de volgende dingen beter kan zien:
- mijn (sluip)verbruik
- mijn opbrengsten
Je kan prima opbrengsten meten met de SDM72D dus is me niet duidelijk waar ze dat vandaan halen.
Net even gebeld naar sandervunderink.
Hier is aangegeven dat de beltrafo standaard geen spanning krijgt; deze wordt standaard niet op een groep aangesloten. Hier aangegeven dat ze de groep mogen kiezen.
Deze meneer gaf ook aan dat de elektrische meter niet geschikt was voor het registreren van terug levering. Hier heb ik niet specifiek verder gevraagd.
Zo heb ik m aangesloten: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Hij wordt veranderd naar een SDM 630 (met MODbus)
De kleinere versies van de 1F Almat zijn niet op voorraad en het duurt nog 4 weken voordat die binnenkomen. Ook zijn ze duurder
De TS suggereert dat emat niet kwalitatief zou zijn, maar ook verschillende andere posts waarschuwen om geen emat te gebruiken, of zeggen dat ze deze uit hun setup (moeten) halen. Vandaar dat me dit een beetje angst inboezemd. Ik wil niet na 8 jaar klussen erachter komen dat ik de bron voor een grote bbq heb gemaakt. (Niet dat ik nog het budget heb om de groepenkast te vervangen). Dus vandaar mijn zorgen nuTrue schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:00:
[...]
Ik zou opnieuw lezen
In de TS staat weinig expliciet over EMAT en in een post waarnaar verwezen wordt staat enkel een uiteenzetting waarom A-merken A-merken zijn en dat andere merken dit niet zijn.
Je kunt hier zelf conclusies uit trekken. En dat elektramat zaken verkoopt hoeft ook niet te betekenen dat die zaken slecht zijn.
Vandaag heb ik bij RevSpace (hackerspace Den Haag) dit leuke speelgoed leren gebruiken, althans zo veel als nodig om de impedantie van een wago'tje te meten. Het ding geeft impedantie in milliohm met nog eens 3 cijfers na de komma, maar de laatste 2 cijfers gaan alle kanten op als je te hard naar de testopstelling kijkt, dus ik heb alles afgerond op 1 cijfer na de komma.Juerd schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 03:43:
Meh, die paar lasklemmen gaan geen noemenswaardig verschil maken in wat dan ook. Het gaat om ongeveer 0,7 milliohm.
Dat geeft bij op 16 A belaste draden een opwarming die je alleen met een zeer nauwkeurige warmtebeeldcamera gaat kunnen opmerken: bij 3 belaste aders minder dan 1 W verspreid over 6 draadeinden en 3 wago's.
:strip_exif()/f/image/E1x4JhN73x1fZeQRrGSq4yNO.jpg?f=fotoalbum_large)
Het apparaat is op nul gezet met dit draadje in de klemmen, daarna is het draadje geknipt en is de wago 221-2411 ertussen aangesloten. Daardoor is de meting in beeld alleen de impedantie die door de wago wordt toegevoegd. Bij deze specifieke draad, zeer luxe 12 AWG (~3,3 mm²) vertind koper, ging het om 0,3 milliohm (zie foto). (NB: vertind koper betekent hier dat alle individuele strands in de fabriek van een tin plating zijn voorzien, dat is dus niet hetzelfde als wanneer je zelf met een soldeerbout tin toevoegt. Je moet adereinden nooit zelf vertinnen voor een aansluiting in een elektra-installatie!)
Maar dat is wel meteen de beste meting die ik heb gevonden. Dezelfde test is daarna met andere draden opnieuw gedaan, en elke test een paar keer omdat je bij deze lage impedanties makkelijk een afwijking krijgt door bijvoorbeeld vingervet. Bij alle metingen is er ook aan de wago gewiebeld om de contacten te poetsen, want dat maakt uit bij bloot koper: na een klein beetje beweging is het contact net ietsje beter dan als je de draad erin steekt. Uiteraard is bij elke test een nieuw draadje opgeofferd: eerst op nul zetten met een stuk draad, dan doorknippen en met een wago opnieuw verbinden. Alle draden waren nieuw en vrij van zichtbare oxidatie.
Met een stukje 2,5 mm² normaal installatiedraad kwam het op ongeveer 1 milliohm, en bij 4 mm² solide koper (maximum wat in deze wago mag) uit een YMvK-kabel kwam het op 0,7 milliohm.
Nu heb ik dus echte metingen, en ik heb bovenstaande post daarop aangepast. Oorspronkelijk had ik het over "in de orde van een halve milliohm". Dat klopte redelijk, maar het bleek dus 0,7 milliohm te zijn in dat geval.
Bij dunne stranded onvertinde koperdraden (ik gok 0,75 mm²) ging het naar 10× dat: 7 milliohm! Het draad dubbelgevouwen in de wago steken maakte er 4,0 milliohm van. Maar ik zou het dubbelvouwen niet aanraden: er kwamen strands permanent klem te zitten in de lasklem, en dat wago'tje hebben we uiteindelijk maar weggegooid. Dat kun je voorkomen met dubbelvouwen en twisten, maar zelfs een klein beetje huidvet van redelijk schone handen maakt de overgangsweerstand wel weer wat slechter.
Het is duidelijk dat de druk van de veer veel uitmaakt: een dikkere draad geeft gewoon consistent een lagere overgangsweerstand. Maar ook het contactmateriaal maakt uit: het vertinde stranded koperdraad maakte duidelijk beter contact dan het onvertinde solide koper, ondanks dat het wat dunner is. Ik vraag me af of dat komt doordat het koper van de Wago 221 zelf ook vertind is. Helaas had ik geen verschillende soorten draden van gelijke doorsnede voor een betere vergelijking.
Voor de situatie waar het over ging, de vraag of een extra lasdoosje voor de grondkabel van een 11 kW laadpaal, aangesloten met 5×4 mm², uit zou maken ten opzichte van diezelfde kabel rechtstreeks in de groepenkast, blijf ik bij mijn eerdere conclusie, want de lasklemmen zijn equivalent aan slechts ongeveer 6 cm extra kabel. Geen probleem dus.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Er is bij mij begin april een zonnepanelen installatie aan gebracht van 10 Jingo panelen met
3 x Sun2000gs3 met een nominaal uitgangs vermogen van 2000 wat.
Nu zijn er AC kabels gebruikt met een lengte van 20 meter en een dikte van 1,5 mm2 . Omvormers zij 3 keer hele korte tijd online geweest, op dag van installeren daarna nooit meer online geweest.
Ik heb wel energie opwekking maar kan niks monitoren
Mijn vraag aan jullie is deze AC kabel niet veel te dun.
Is er brand gevaar door deze kabel in mijn meterkast ( zie begin van dit topic)
Is het beter om de PV installatie nu uit te schakelen.
Graag jullie advies
Groe Rene.
Dat ligt eraan waarmee de kabel beveiligd is, voor vast aangesloten toestellen mag er soms dunnere kabel gebruikt worden. Een 2000w omvormer kan bv met 10A beveilig worden.RenePetty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:54:
Goede dag.
Er is bij mij begin april een zonnepanelen installatie aan gebracht van 10 Jingo panelen met
3 x Sun2000gs3 met een nominaal uitgangs vermogen van 2000 wat.
Nu zijn er AC kabels gebruikt met een lengte van 20 meter en een dikte van 1,5 mm2 . Omvormers zij 3 keer hele korte tijd online geweest, op dag van installeren daarna nooit meer online geweest.
Ik heb wel energie opwekking maar kan niks monitoren
Mijn vraag aan jullie is deze AC kabel niet veel te dun.
Is er brand gevaar door deze kabel in mijn meterkast ( zie begin van dit topic)
Is het beter om de PV installatie nu uit te schakelen.
Graag jullie advies
Groe Rene.
Sun2000gs3 zijn dat van die Alie omvormers ?
Wat voor bedrijf was dat wel niet?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Wago's in een lasdoos gaan niet los, en als je oxidatie en vocht in je meterkast hebt, heb je echt grotere problemen dan die hypothetische extra lasdoos in je meterkast. Niet dat dat voor de lasklem-verbinding uitmaakt, want zo'n reeds gemaakte gasdichte verbinding zal niet oxideren als alles netjes vast ligt: de veerklem drukt de draad in het tin van de verbindingsstrip en zelfs een zeer oxiderende lucht heeft geen kans om bij het daadwerkelijke contactoppervlak te komen.onetime schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:43:
@Juerd Met de opmerking daarbij dat een doorgaande kabel minder kwetsbaar is dan een verbinding die los kan gaan of kan oxideren. Of dat vocht zich een weg erin kan banen.
Een wagoverbinding in de juiste lasdoos kan in het VK zelfs gelden als "maintenance free", wat met hun regelgeving inhoudt dat de verbinding onbereikbaar in muur, vloer, of plafond mag worden verstopt. Dat is nogal wat.
Met alle respect, ik heb het idee dat de argumentatie tegen een simpele lasdoos in de meterkast nu echt bizarre vormen aanneemt. Ja, een doorgaande kabel is theoretisch net iets "beter", maar we hebben het echt over hetzelfde aspect als dat een kortere kabel theoretisch ook wat beter is: lagere impedantie, en minder oppervlak dat kan beschadigen. Terwijl je, neem ik aan, gerust wat extra lengte neemt als dat een nettere installatie oplevert.
Uiteraard moeten de verbindingen goed gemaakt worden, maar het is niet bepaald moeilijk om de draden op de juiste lengte te strippen en de onbeschadigde, schone, en rechte draden in lasklemmen te steken. Ik blijf er nog steeds bij dat een grondkabel afwerken in een lasdoos naast de groepenkast geen enkel noemenswaardig nadeel heeft ten opzichte van diezelfde kabel rechtstreeks is de groepenkast invoeren, vooropgesteld dat je de ruimte op de achterwand en de extra euro's kunt missen
[ Voor 15% gewijzigd door Juerd op 21-04-2024 16:44 ]
[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 20-04-2024 17:12 ]
Het is hier geen Facebook! Hier gaan we respectvol met elkaar om. Beetje meer info doet geen pijn.RenePetty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:11:
[...]
Bla bla bla. Ja JinkoTiger Neo N-type 54HL4R-B 420-440 Watt
Ja 3 stuks kunnen 4 panelen op 1
4 x 440 w is 1760 w dan is 2000 wat genoeg
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik ben opzoek naar een Eastron slimme (tussen) meter om de opgewerkte energie te kunnen monitoren. Ik was niet op de hoogte dat de aangeboden meter niet (slim) uitgelezen kan worden met bijvoorbeeld een Youless meter.
[...]
Perfect! Hier ben ik naar opzoekVliegvlug schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:33:
Je kan de puls aansluiting van de Youless gebruiken om de opbrengst van je zonnepanelen te meten, dat is precies wat ik ook doe met de Eastron.
[...]
Op de website van sandervunderink staat specifiek dat de ABB beschikbaar is om teruglevering te registreren. Waarom die andere dat eventueel niet is, is mij ook een raadsel. De omvormer is bij jouw opstelling toch ook gewoon aan de bovenkant aangesloten?Vliegvlug schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:33:
Je kan prima opbrengsten meten met de SDM72D dus is me niet duidelijk waar ze dat vandaan halen.
Zo heb ik m aangesloten: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
SDM630
SDM72DMID
edit:
Als ik hier kijk, dan wordt het net aan de bovenkant aangesloten. Dat is waarschijnlijk de reden dat de andere wordt aangeraden / aangeboden
Dit heb ik van sandervunderink gekregen per mail
Aanpassing van kWh meter heeft een meerprijs van €53,- Nieuwe totaal prijs €851,- incl. btw.
Deze wordt begrijp ik alleen aangesloten om de zonnepanelen te monitoren, daardoor volstaat echter de SDM72DMID.
De SDM630 wordt doorgaans gebruikt voor het meten van de verbruikers (minus opbrengst PV) en het teruggeleverde (minus het reeds verbruikte van de opbrengst).
Beltrafo worden niet door ons bedraad, we geen materialen hiervoor bij onze productieafdeling liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Killerbert op 20-04-2024 16:15 ]
Bedoel je met de aangeboden meter de 72D?Killerbert schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:49:
[...]
Ik ben opzoek naar een Eastron slimme (tussen) meter om de opgewerkte energie te kunnen monitoren. Ik was niet op de hoogte dat de aangeboden meter niet (slim) uitgelezen kan worden met bijvoorbeeld een Youless meter.
Dat kan dus wel.
Graag gedaan![...]
Perfect! Hier ben ik naar opzoek
Maar er staat bij de Eastron ook nergens dat hij niet geschikt is voor registreren van teruglevering.[...]
Op de website van sandervunderink staat specifiek dat de ABB beschikbaar is om teruglevering te registreren. Waarom die andere dat eventueel niet is, is mij ook een raadsel.
Ja klopt.De omvormer is bij jouw opstelling toch ook gewoon aan de bovenkant aangesloten?
Zie mijn eerdere post
Huh, waarom haal je hieruit dat de SDM72D niet geschikt zou zijn.SDM630
SDM72DMID
Dit heb ik van sandervunderink gekregen per mail
Aanpassing van kWh meter heeft een meerprijs van €53,- Nieuwe totaal prijs €851,- incl. btw.
Deze wordt begrijp ik alleen aangesloten om de zonnepanelen te monitoren, daardoor volstaat echter de SDM72DMID.
De SDM630 wordt doorgaans gebruikt voor het meten van de verbruikers (minus opbrengst PV) en het teruggeleverde (minus het reeds verbruikte van de opbrengst).
Beltrafo worden niet door ons bedraad, we geen materialen hiervoor bij onze productieafdeling liggen.
[...]
Ze geven juist aan dat hij wel gebruikt kan worden.
Oke, nu volg ik het niet meer...Vliegvlug schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:30:
[...]
Bedoel je met de aangeboden meter de 72D?
Dat kan dus wel.
- Beide meters kunnen dus met dezelfde aansluiting op de Youless meter worden aangesloten?
- Beide meters worden aan dezelfde kant aangesloten op de netspanning?
Kijk, ik ben niet voor merk a of b. Wel vind ik het fijn dat de meter aan de onderkant op de netspanning hangt. Netjes de netspanning op de onderkant. Anders kan ik ook een EMAT installatieautomaat gebruiken en deze andersom laten aansluiten

Dat klopt. Mijn reactie was op hetgene wat mij telefonisch is gezegd. Deze mail is naar afloop gekomenVliegvlug schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:30:
[...]
Huh, waarom haal je hieruit dat de SDM72D niet geschikt zou zijn.![]()
Ze geven juist aan dat hij wel gebruikt kan worden.
Dat het allemaal kan geloof ik wel, maar keren ze ook uit als de boel afgefikt is en ze de lasdoos ontdekken
[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 20-04-2024 17:14 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zolang er duidelijk is dat er niets anders afgetakt is/was zal dat geen probleem opleveren.GeeMoney schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:11:
@Juerd maar mag het ook? Moeten groot verbruikers niet met een vaste directe kabel/verbinding aangesloten worden?
Dat het allemaal kan geloof ik wel, maar keren ze ook uit als de boel afgefikt is en ze de lasdoos ontdekken.
Stel je voor dat je bv nu 2 kasten naast elkaar hebt waar de kabel nu onderin komt en direct op de onderste rail zit aangesloten, en je gaat een andere kast plaatsten met 4 rails in de hoogte, dan is je kabel niet lang genoeg waarschijnlijk. Dan zou je deze toch ook 1 op 1 doorverbinden in een doos en netjes in de nieuwe kast brengen.
Of je hebt kabel bestelt maar je lengte heb je niet goed uitgemeten en te krap bestelt. Ga je dan voor de volle 25m nieuwe kabel bestellen of verleng je met 1 a 2m omdat het nodig is?
hoe denk je dat het elektriciteitsnet in elkaar zit? Dit is ook niet allemaal uit 1 kabel gelegd hoor
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Snap ik maar tussen wat we doen en denken maar wat formeel ook mag zit wel een verschil.Annuk schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:24:
[...]
Zolang er duidelijk is dat er niets anders afgetakt is/was zal dat geen probleem opleveren.
Stel je voor dat je bv nu 2 kasten naast elkaar hebt waar de kabel nu onderin komt en direct op de onderste rail zit aangesloten, en je gaat een andere kast plaatsten met 4 rails in de hoogte, dan is je kabel niet lang genoeg waarschijnlijk. Dan zou je deze toch ook 1 op 1 doorverbinden in een doos en netjes in de nieuwe kast brengen.
Of je hebt kabel bestelt maar je lengte heb je niet goed uitgemeten en te krap bestelt. Ga je dan voor de volle 25m nieuwe kabel bestellen of verleng je met 1 a 2m omdat het nodig is?
hoe denk je dat het elektriciteitsnet in elkaar zit? Dit is ook niet allemaal uit 1 kabel gelegd hoor![]()
Zeker in huis installaties waar dit dus de grootste constante verbruiker zal zijn voor wellicht uren achter elkaar kan ik mij voorstellen dat onze vrienden van de NEN normering hier weer wat van vinden
Ik ben zelf overigens wel van 1 kabel inderdaad maar dat zit tussen mijn oren.
Ongeveer alle kasten in de industrie (nou ja, niet alle...) worden afgemonteerd op rijgklemmen. Dus de hele bovenste rij is een groot uitgevallen kroonsteentje. Groepenkasten voor thuis worden soms uitgevoerd met stekkers aan de bovenzijde, dan schroef je de kast tegen de muur en klik je alle kabels er in.GeeMoney schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:28:
[...]
Snap ik maar tussen wat we doen en denken maar wat formeel ook mag zit wel een verschil.
Zeker in huis installaties waar dit dus de grootste constante verbruiker zal zijn voor wellicht uren achter elkaar kan ik mij voorstellen dat onze vrienden van de NEN normering hier weer wat van vinden.
Mee eens hoor, het is bewezen betrouwbaarder alles uit 1 stuk, maar als om deze of gene reden iets verlengd moet worden dan toch maar de op één-na beste oplossing en dat is doorverbinden.GeeMoney schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:28:
[...]
Snap ik maar tussen wat we doen en denken maar wat formeel ook mag zit wel een verschil.
Zeker in huis installaties waar dit dus de grootste constante verbruiker zal zijn voor wellicht uren achter elkaar kan ik mij voorstellen dat onze vrienden van de NEN normering hier weer wat van vinden.
En ik weet het is vloeken in de kerk hier, maar de beste verbinding is in principe de kroonsteen mits goede kwaliteit en juist gemonteerd.
En de meesten hier gebruiken (mede vanuit gemak, waaronder ikzelf ook) de steek-lasklemmen maar de ouderwetse draailas is ook beter wat dat betreft.
Ik zou niet weten waarom niet.
Ik zou niet weten waarom.Moeten groot verbruikers niet met een vaste directe kabel/verbinding aangesloten worden?
De kabels en verbindingen moeten de stroom en spanning aankunnen. Wago 221's voor 4 mm² zijn geschikt voor 32 A en 450 V. Dat wil zeggen dat die 11 kW laadpaal (3×16 A) er gewoon mee mee aangesloten mag worden en zelfs 22 kW (3×32 A) is wat deze verbinder betreft geen issue (al zou je dan waarschijnlijk al snel een 6 mm² kabel willen gebruiken).
O nee, een lasdoos!Dat het allemaal kan geloof ik wel, maar keren ze ook uit als de boel afgefikt is en ze de lasdoos ontdekken.
Kun je dat onderbouwen? De overgangsweerstand zal in eerste instantie lager zijn doordat je de draad harder kunt vastschroeven dan het verenstaal in een lasklem op de geleider drukt, maar een schroef kan te los of te vast zitten en daardoor los komen te zitten door trilling of door herhaaldelijk opwarmen en afkoelen, waardoor verbindingen met een veerklem op de lange termijn toch winnen.Annuk schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:54:
En ik weet het is vloeken in de kerk hier, maar de beste verbinding is in principe de kroonsteen mits goede kwaliteit en juist gemonteerd.
Je hebt wel een goed punt qua "juist gemonteerd": kroonsteentjes van een A-merk, aangedraaid met het door de fabrikant gespecificeerde moment, zou ik wel durven vertrouwen. Maar aan een kroonsteentje kun je niet zien of die juist is geïnstalleerd, terwijl je dat met een transparante lasklem een stuk beter kunt vaststellen.
Het probleem met ouderwetse lasdoppen is dat je er nóg makkelijker fouten mee kunt maken dan met een schroef. Ik geloof best dat ze ontzettend betrouwbaar kunnen zijn, maar dat vergt wel zekere expertise.En de meesten hier gebruiken (mede vanuit gemak, waaronder ikzelf ook) de steek-lasklemmen maar de ouderwetse draailas is ook beter wat dat betreft.
De stroom leverende kant wordt bij de SDM72D inderdaad aan de bovenkant aangesloten, de omvormer van de zonnepanelen dus ookKillerbert schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:49:
[...]
edit:
Als ik hier kijk, dan wordt het net aan de bovenkant aangesloten. Dat is waarschijnlijk de reden dat de andere wordt aangeraden / aangeboden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bqNLNOCdogkSHlgd7qHj6UaK.jpg?f=user_large)
(Uit dit document)
Kijk, dit zag ik ook in jouw vorige post.Vliegvlug schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:52:
[...]
De stroom leverende kant wordt bij de SDM72D inderdaad aan de bovenkant aangesloten, de omvormer van de zonnepanelen dus ook![]()
[Afbeelding]
(Uit dit document)
De SDM72D (zoals jullie ook zeggen) is gewoon goed geschikt. Ik snap niet waarom die andere is besproken en aangeraden...
Ik ook niet echt eerlijk gezegd
Ik ga er maar even vanuit dat je het over de Eastron SDM72D en de SDM630 hebt.klopt dit?
- Beide meters kunnen dus met dezelfde aansluiting op de Youless meter worden aangesloten?
- Beide meters worden aan dezelfde kant aangesloten op de netspanning?
De Eastron SDM630 is niet geschikt voor de Youless vanwege de puls frequentie.
Voor het aansluiten op de puls ingang van de Youless LS120 is 1000 Imp/kWh nodig.
Die biedt de 630 niet:
Pulsuitgang
De eenheid biedt twee pulsuitgangen. Beide pulsuitgangen zijn van het passieve type. Pulsuitgang 1 is configureerbaar. De pulsuitgang kan worden ingesteld voor rapportage van totaal / import/export kWh of kVarh.
De pulsconstante kan worden ingesteld voor generatie van 1 puls per:
dFt = 2,5 Wh/VArh
0,01 = 10 Wh/VArh
0,1 = 100 Wh/VArh
1 = 1 kWh/kVArh
10 = 10 kWh/kVArh
100 = 100 kWh/kVArh
Pulsbreedte: 200/100/60 ms
Pulsuitgang 2 is niet configureerbaar. De uitgang rapporteert alleen actieve kWh. De constante is 400 imp/kWh.
(Pagina 21 van handleiding SDM630)
Je kan ook de 3-fase kWh meter nemen die Youless zelf verkoopt:
S0 pulsen 1000 Imp/kWh, DIN 43864, ti=90 msec, 27V, 27mA
Zelf ben ik voor de SDM72D-M gegaan omdat deze ook MODbus heeft, niet dat ik het nu gebruik maar mogelijk in de toekomst wel.
Dat is dan de SMD72D-M toch?Vliegvlug schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:29:
Zelf ben ik voor de SDM72D gegaan omdat deze ook MODbus heeft, niet dat ik het nu gebruik maar mogelijk in de toekomst wel.
Klopt, dat is mijn fout. Het had natuurlijk de SDM72D en 630 moeten zijn.Vliegvlug schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:29:
[...]
Ik ook niet echt eerlijk gezegd, eerst had je het over een SDM72D, daarna een 630 en vervolgens over een ABB meter
Bedankt voor de duidelijke uitleg.Vliegvlug schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:29:
[...]
Ik ga er maar even vanuit dat je het over de Eastron SDM72D en de SDM630 hebt.
De Eastron SDM630 is niet geschikt voor de Youless vanwege de puls frequentie.
Voor het aansluiten op de puls ingang van de Youless LS120 is 1000 Imp/kWh nodig.
Die biedt de 630 niet
[...]
De SDM72D is goedkoper, ondersteund modbus en is compatible met Youless LS120Vliegvlug schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:29:
[...]
Zelf ben ik voor de SDM72D gegaan omdat deze ook MODbus heeft, niet dat ik het nu gebruik maar mogelijk in de toekomst wel.
[...]
Perfect
Zoals @klump4u aangeeft is de versie die Sander Vunderink verkoopt de versie zonder modbus, heb hem daar zelf dan ook niet gekocht.Killerbert schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:45:
[...]
De SDM72D is goedkoper, ondersteund modbus en is compatible met Youless LS120
Perfect
Heb ‘m bij Amazon gekocht: Eastron SDM72D-M V2
[ Voor 18% gewijzigd door Vliegvlug op 20-04-2024 22:15 ]
In de oude situatie had ik een 1x35A aansluiting met een simpele bijna 30 jaar oude groepenkast zonder hoofdschakelaar en met nauwelijks ruimte voor uitbreiding. De grijze flexibele buizen zijn het werk van de PV-installateur (2019).
:strip_exif()/f/image/zg99tQFqPMPqS9mHy6b37ZFO.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de meest uitgebreide plannen zou ik een 54-eenheden groepenkast nodig hebben. Uiteindelijk is het na een gouden tip in dit topic een dubbele Eaton Medusa geworden (ruimte te over). Deze past mooi in de beperkte ruimte (de planfondhoogte is hier slechts 2,42m). De Medusa is een fijne kast met veel werkruimte (rijafstand 150mm).
:strip_exif()/f/image/NbCugnhxEi7ixyhTboqZszmF.jpg?f=fotoalbum_large)
De componenten zijn allemaal ABB, de verdeelblokken zijn van Ouneva (grijs, blauw). Alle bedrading is H07V2-K met kamrails waar mogelijk. Links van de hoofdschakelaar komt op termijn een import/exportmeter en de ruimte links op de onderste rij is gereserveerd voor een EV-lader. De derde positie op de bovenste rij rechts is voor de aardlekautomaat van de PV-installatie (uit de oude groepenkast).
Met de nieuwe groepenkast heb ik ook de aarding gerenoveerd. Deze bestond uit een draadje van slechts 4mm2 vanaf het verdeelpunt onder in de meterkast. Ik heb nu de 16mm2 van de aardpen doorgetrokken tot in de groepenkast.
:strip_exif()/f/image/v07oK0OI6dmRNl79sJ0ICq5u.jpg?f=fotoalbum_large)
De netbeheerder (Enexis) liet zich van zijn beste kant zien. Ik had de aanvraag voor verzwaring van de aansluiting naar 3x25A ingeschoten op een zaterdag. De volgende woensdag belden ze al voor het maken van een afspraak ('Wij hebben vrijdag nog een gaatje. Schikt dat?'). Minder dan een week van aanvraag tot realisatie...
:strip_exif()/f/image/7tmIBtwFPG2Zm0NOwLo61ggX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het rechter WCD-blok zit op een eigen groep. Het linker WCD-blok is voor UPS-loads (modem, Linux server). Inmiddels is alles in vol bedrijf.
:strip_exif()/f/image/5QiyUyOIhZ10yBS8m1L1nm0K.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je voldoende ruime kroonsteen gebruikt (maar niet te groot) dan steek je vanuit beide kanten een lange gestripte ader bij elkaar langs, zo ver dat je aan het andere uiteinde de gestripte ader ziet (niet uit laten steken).Juerd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:59:
[...]
Kun je dat onderbouwen? De overgangsweerstand zal in eerste instantie lager zijn doordat je de draad harder kunt vastschroeven dan het verenstaal in een lasklem op de geleider drukt, maar een schroef kan te los of te vast zitten en daardoor los komen te zitten door trilling of door herhaaldelijk opwarmen en afkoelen, waardoor verbindingen met een veerklem op de lange termijn toch winnen.
Je hebt wel een goed punt qua "juist gemonteerd": kroonsteentjes van een A-merk, aangedraaid met het door de fabrikant gespecificeerde moment, zou ik wel durven vertrouwen. Maar aan een kroonsteentje kun je niet zien of die juist is geïnstalleerd, terwijl je dat met een transparante lasklem een stuk beter kunt vaststellen.
Dan schroef je de kroonsteen vast en zo zitten beide aders onder 2 schroeven + een groot contact oppervlak van de aders tegen elkaar aan.
Het probleem hoe de kroonsteen vaak wordt toegepast dat de aders stotend tegen elkaar worden gelegd, ipv bij elkaar langs, vandaar dat ze ook vaak als onbetrouwbaar bestempeld worden omdat ze dan dus vaker los schieten.
Klopt het vraagt wat ervaring en expertise maar in sommige (industriële) toepassingen zijn ze zelfs verplicht[...]
Het probleem met ouderwetse lasdoppen is dat je er nóg makkelijker fouten mee kunt maken dan met een schroef. Ik geloof best dat ze ontzettend betrouwbaar kunnen zijn, maar dat vergt wel zekere expertise.
Als ze goed gemonteerd zijn komen ze namelijk niet snel los door bv trillingen, en dat verbetert de bedrijfszekerheid en de kans op brand door losse contacten.
[ Voor 6% gewijzigd door Annuk op 21-04-2024 12:07 ]
Dat ken ik als de "Franse methode". Het geeft redundantie en inderdaad een groter contactoppervlak. Van de aders die tegen elkaar aan liggen, hoef je niet veel te verwachten, omdat alleen contact niet goed genoeg is: het moet ook stevig worden aangedrukt vanwege microscopische oneffenheden in het oppervlak. Deze animatie laat dat mooi zien. Vertinde connectors hebben de voorkeur omdat het dunne oppervlak van tin zachter is. (NB: nooit zelf vertinnen met soldeertin, ik heb het specifiek over tin plating.)Annuk schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:30:
Als je voldoende ruime kroonsteen gebruikt (maar niet te groot) dan steek je vanuit beide kanten een lange gestripte ader bij elkaar langs, zo ver dat je aan het andere uiteinde de gestripte ader ziet (niet uit laten steken).
Dan schroef je de kroonsteen vast en zo zitten beide aders onder 2 schroeven + een groot contact oppervlak van de aders tegen elkaar aan.
Een nadeel van de Franse methode is dat je een slecht contact kunt krijgen als de twee draden niet exact hetzelfde zijn, bijvoorbeeld de ene soepel in een adereindhuls en de andere stug, of twee verschillende diktes. Ook een brug leggen (nodig om een serieus alternatief voor lasklemmen met meer dan 2 gaatjes te zijn) kan dan niet meer, omdat 3 draden onder een schroef ook al snel geen betrouwbaar contact meer geeft. Het zal wel werken, maar de kans dat het op termijn los komt is relatief groot.
Dat 2 schroeven geen garantie geeft voor een langdurig goede verbinding, heb ik overigens recent nog meegemaakt met het CAP van mijn eigen badkamer: de draad naar de meterkast zat niet meer goed vast ondanks de 2 schroeven, en 1 schroef was duidelijk al veel langer aan 't trillen geweest dan de andere. Aan de deuken in de draad kon je wel zien dat ze ooit stevig aangedraaid hebben gezeten.
Dit is precies waar normale kroonstenen met 2 schroeven voor zijn gemaakt, om bovenstaande problemen te voorkomen. Als je die problemen negeert en durft te vertrouwen op schroeven, kun je immers ook gewoon de "Duitse" kroonstenen gebruiken met maar 1 schroef. (Ik snap wel dat de veerklemmen in Duitsland zijn uitgevonden, zij hadden deze innovatie misschien wel het hardste nodigHet probleem hoe de kroonsteen vaak wordt toegepast dat de aders stotend tegen elkaar worden gelegd, ipv bij elkaar langs, vandaar dat ze ook vaak als onbetrouwbaar bestempeld worden omdat ze dan dus vaker los schieten.
Citation needed... Ik geloof het gewoon niet, gezien hoeveel ik juist hoor dat men overstapt op veerklemmen, omdat die juist onder extreme omstandigheden betrouwbaar blijven.Klopt het vraagt wat ervaring en expertise maar in sommige (industriële) toepassingen zijn [draai-lasdoppen] zelfs verplicht
(Edit: laatste stukje van mijn reactie weggehaald omdat ik niet goed gelezen had en dacht dat het over kroonstenen ging, maar dat ging over ouderwetse lasdoppen.)
[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 21-04-2024 19:45 ]
In brandgevaarlijke en/of explosie gevaarlijke omgevingen (ATEX), en ziekenhuizen en omgevingen met (extreem) veel trillingen zijn de draailassen bij mijn weten nog verplicht. Dit omdat ze bedrijfszekerder zijn dan de steeklas. Meer contact oppervlak en kunnen minder snel losraken, wat dus evt weer vonken kan veroorzaken.Juerd schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:28:
[...]
Citation needed... Ik geloof het gewoon niet, gezien hoeveel ik juist hoor dat men overstapt op veerklemmen, omdat die juist onder extreme omstandigheden betrouwbaar blijven.
(Edit: laatste stukje van mijn reactie weggehaald omdat ik niet goed gelezen had en dacht dat het over kroonstenen ging, maar dat ging over ouderwetse lasdoppen.)
Oei, dat zal Wago niet leuk vinden. Hebben ze de EX-versie van de 221 lasklem voor niks gemaakt!Annuk schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:41:
In brandgevaarlijke en/of explosie gevaarlijke omgevingen (ATEX) [...] zijn de draailassen bij mijn weten nog verplicht.
Nou kan ik het mis hebben, maar ziekenhuizen in Nederland worden toch ook gewoon bedraad volgens de NEN 1010? Uiteraard met inachtneming van rubriek 710 (Medisch gebruikte ruimten).en ziekenhuizen
Als het om extreem veel trillingen gaat, wil je volgens mij zeker geen draailassen, en volgens jou juist wel. Een interessant verschil.en omgevingen met (extreem) veel trillingen
Gelukkig heeft Wago ook veerklemmen voor extreme omgevingen, op vibratiebestendigheid getest volgens DIN EN 60068-2-6. Oh wacht, alle connectors van Wago voldoen daaraan... althans, volgens hun propaganda (die ik overigens zo enorm interessant vond dat ik het grotendeels heb gelezen). Ze beschrijven dat ze geschikt zijn voor treinen en schepen. Dat lijken mij nou typisch omgevingen met extreem veel trillingen.
En ik link nu naar Wago-dingen, omdat ik daar zelf het meest bekend mee ben (meh, ik had misschien vooraf even moeten regelen dat ze me betalen voor deze spam, of zo). Maar ik neem aan dat andere fabrikanten van veerklemverbinders soortgelijke producten zullen hebben.
Anyway, ik heb toch nog even gezocht en kan geen externe bron vinden die je claims bevestigt, behalve zoals in forums zoals deze. Heb je zelf toevallig wel een bron dat dit soort regels anno 2024 nog bestaan? Ik vermoed namelijk dat je ergens een broodje aap hebt gehoord gelezen, wellicht van iemand anders die het ook ergens heeft gelezen of gehoord van iemand die het ook weer ergens heeft gehoord of gelezen, en zo voort, wellicht ooit ontstaan in een tijd waar steeklassen nog nieuw en eng werden gevonden.
[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 22-04-2024 04:08 ]
De regels omtrent kunnen veranderd zijn, deze kennis komt al van een aantal jaar geleden.Juerd schreef op maandag 22 april 2024 @ 02:44:
[...]
Anyway, ik heb toch nog even gezocht en kan geen externe bron vinden die je claims bevestigt, behalve zoals in forums zoals deze. Heb je zelf toevallig wel een bron dat dit soort regels anno 2024 nog bestaan? Ik vermoed namelijk dat je ergens een broodje aap hebt gehoord gelezen, wellicht van iemand anders die het ook ergens heeft gelezen of gehoord van iemand die het ook weer ergens heeft gehoord of gelezen, en zo voort, wellicht ooit ontstaan in een tijd waar steeklassen nog nieuw en eng werden gevonden.
Maar destijds was ik bij een grote poeder fabriek (explosie gevaarlijke omgeving) en dit moest vanuit regelgeving toen zo worden aangelegd.
Oftewel of dit anno nu nog zo is weet ik niet
Persoonlijk gebruik ik ook merendeels de wago's 221 en 2273 serie hoor.
Moet ook zeggen dat ik voor m'n werk weinig meer met de nen1010 van doen heb.
Kan ik als consument zoiets ergens vinden: kabeldoos met mogelijkheid voor vastzetten van de WAGOs en wartels voor (een beetje) trekontlasting?
Ik kom bijv. uit op de OBO A- of T- serie: https://www.obo.nl/out/media/Kabelabzweigkaesten_nl.pdf & https://www.obo.nl/filead...abelabzweigkaesten_nl.pdf waar je een degelijke kabeldoos kunt krijgen een DIN-rail.
Maar misschien denk ik veel te moeilijk en zie ik een product(serie) over het hoofd die ik als consument kan krijgen én ik een aantal WAGOs in kan vast zetten?
Ik denk niet dat dit een regel is, maar dat er domweg geen veerklemmen beschikbaar waren (zijn?) met de benodigde ATEX-certificering. De link die jij stuurt, laat veerklemmen zien die geschikt zijn voor een omgeving met explosieve gassen (de G in de ATEX-code Ex 2 II G). Ik zie geen geschiktheid voor stof (dat zou worden aangeduid met een D).Juerd schreef op maandag 22 april 2024 @ 02:44:
Oei, dat zal Wago niet leuk vinden. Hebben ze de EX-versie van de 221 lasklem voor niks gemaakt! [...]
Anyway, ik heb toch nog even gezocht en kan geen externe bron vinden die je claims bevestigt, behalve zoals in forums zoals deze. Heb je zelf toevallig wel een bron dat dit soort regels anno 2024 nog bestaan?
Toen ik 15 jaar geleden in de ATEX-wereld werkte, waren Wago-veerklemmen (rijgklemmen) de standaard, maar dat was dus een gasomgeving...
Voor maximaal 2 kabels met trekontlasting zou je deze aansluitdoos kunnen gebruiken. Je kan er een derde kabel op aansluiten, zonder trekontlasting, als die vanaf de achterkant wordt ingevoerd.True schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:21:
Ik moet elektra voor een warmtepomp voorbereiden en wil hiervoor eigenlijk relatief eenvoudig gewoon een (opbouw) kabeldoos voor gebruiken. Toevallig zag ik die link van @Juerd (hierboven) naar: https://www.wago.com/nl/v...emmen-ontdekken/221/221ex waar de WAGOs mooi in het doosje vast gezet kunnen worden.
Kan ik als consument zoiets ergens vinden: kabeldoos met mogelijkheid voor vastzetten van de WAGOs en wartels voor (een beetje) trekontlasting?
Waarom wil je de wago's eigenlijk vastzetten?
Er zijn vast plekken waar veerklemmen zoals de Wago 221, zelfs de EX-versie, niet gebruikt mag worden vanwege bijzondere omstandigheden. Ik kan me alleen niet voorstellen dat een draai-lasdop dan wél zou mogen. Ik heb ze in elk geval niet kunnen vinden met ATEX-certificering.arievz schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:36:
[...]
Ik denk niet dat dit een regel is, maar dat er domweg geen veerklemmen beschikbaar waren (zijn?) met de benodigde ATEX-certificering. De link die jij stuurt, laat veerklemmen zien die geschikt zijn voor een omgeving met explosieve gassen (de G in de ATEX-code Ex 2 II G). Ik zie geen geschiktheid voor stof (dat zou worden aangeduid met een D).
Toen ik 15 jaar geleden in de ATEX-wereld werkte, waren Wago-veerklemmen (rijgklemmen) de standaard, maar dat was dus een gasomgeving...
Ik vind dat persoonlijk gewoon wat netter en gezien ik er nu toch mee bezig wil en het de komende 15 jaar waarschijnlijk zo blijft dacht ik als dat een paar euro verschilt doe ik het liever gelijk perfect.Juerd schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:08:
[...]
Voor maximaal 2 kabels met trekontlasting zou je deze aansluitdoos kunnen gebruiken. Je kan er een derde kabel op aansluiten, zonder trekontlasting, als die vanaf de achterkant wordt ingevoerd.
Waarom wil je de wago's eigenlijk vastzetten?
Die Merten vind ik dan weer niets, want het kan zijn dat de WP-leverancier komt met een 5/8" buisje.

Qua netjes uitzien: ik zie graag losse wago's die als volgt worden gelegd:True schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:40:
Ik vind dat persoonlijk gewoon wat netter en gezien ik er nu toch mee bezig wil en het de komende 15 jaar waarschijnlijk zo blijft dacht ik als dat een paar euro verschilt doe ik het liever gelijk perfect.
Die Merten vind ik dan weer niets, want het kan zijn dat de WP-leverancier komt met een 5/8" buisje.
- https://www.wago.com/medi...abzweigdose-2000x1125.jpg
- https://toolguyd.com/blog...nnectors-Junction-Box.jpg
- YouTube: Verteilerdose Verdrahten ✅ ULTIMATIVE ANLEITUNG: Wie Abzweigdose Ric...
- YouTube: Klemmdose schnell, sauber und ordentlich verdrahten. Praxis Tipps vo...
- YouTube: Kinderleicht, Abzweigdose sauber und ordentlich verklemmen
Oftewel: aders lang houden, eerst bundelen en vouwen waar je ze ongeveer wilt hebben, daarna per bundel afknippen op dezelfde lengte en de lasklem erop doen. Ziet er wat mij betreft netter uit dan het gepriegel dat je krijgt als de helft van je lasdoos vol zit met vaste klemmen.
In plaats van kabeldozen met DIN-rail heb je ook kabeldozen met vaste verbindingsklemmen. Wellicht zit daar iets tussen wat je bevalt? Bijvoorbeeld:
• https://www.elektramat.nl...abelds-140x140x79-6x10mm/
• https://www.elektramat.nl...olig-m20-grijs-dk-0202-g/
• https://www.elektramat.nl...g-m20-25-grijs-dk-0402-g/
• https://www.elektramat.nl...g-m20-25-grijs-dk-0404-g/
• https://www.elektramat.nl...-ip66-lichtgrijs-2007434/ (moet je hier 2 draden onder 1 schroef frotten of snap ik het niet
• https://www.elektramat.nl...box-i-040-4-kabeldoos-gr/ (dezelfde vraag
Of deze?
https://www.elektramat.nl...s-abox-sl-2-5-4-80680701/
Zie even niet voor me hoe dat eruit gaat zien met geïnstalleerde klemmen. Denk dat je de wago-klem uit de houder moet trekken voordat je het hendeltje kunt bedienen, dat lijkt me eerlijk gezegd alleen maar irritant.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Heb een filmpje gevonden over dat ding: YouTube: Abox SL kabeldoos: veilig installeren in enkele stappenXander schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:24:
Zie even niet voor me hoe dat eruit gaat zien met geïnstalleerde klemmen. Denk dat je de wago-klem uit de houder moet trekken voordat je het hendeltje kunt bedienen, dat lijkt me eerlijk gezegd alleen maar irritant.
Ik denk dat het vastzetten van de wago's niks toevoegt als je het zelf netjes bedraadt. Maar als je vreest dat anderen er een zooitje van maken, kan zo'n doos wellicht helpen om ze te overtuigen het netjes te doen...
Zo jaloers! Hier bij Liander 11 maart aangevraagd, en ben pas in december aan de beurtZwarteIJsvogel schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:13:
De netbeheerder (Enexis) liet zich van zijn beste kant zien. Ik had de aanvraag voor verzwaring van de aansluiting naar 3x25A ingeschoten op een zaterdag. De volgende woensdag belden ze al voor het maken van een afspraak ('Wij hebben vrijdag nog een gaatje. Schikt dat?'). Minder dan een week van aanvraag tot realisatie...
Maar erg netjes van Enexis!
ehhhh..HOI
Kan ook te maken hebben met wat er het huis binnen komt. Bij mij duurt het (ook Enexis) namelijk 92 weken, maar ik heb nog geen 3 fase vanuit de straat het huis in. Als je al 3 fase hebt liggen in je huis is het veel sneller te regelen waarschijnlijk.krizzziz schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:58:
[...]
Zo jaloers! Hier bij Liander 11 maart aangevraagd, en ben pas in december aan de beurt
[ Voor 9% gewijzigd door Pizzalucht op 22-04-2024 17:04 ]
De buren van mijn ouders zitten ook in Liander gebied en die waren met 6 weken aan de beurt.krizzziz schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:58:
[...]
Zo jaloers! Hier bij Liander 11 maart aangevraagd, en ben pas in december aan de beurt
Zal eerder van lokale omstandigheden afhangen denk ik.
Met vriendelijke groet, William
Dat zal gerust! Heb 1-fase 25A liggen, en de hoofdkabel ligt in een drukke doorgaande weg. Zal er allemaal wel mee te maken hebben.Trilliwilli schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:20:
[...]
De buren van mijn ouders zitten ook in Liander gebied en die waren met 6 weken aan de beurt.
Zal eerder van lokale omstandigheden afhangen denk ik.
ehhhh..HOI
Bij mij lag al een 3-fase invoerkabel (de woning is uit 1995). Ik vermoed ook dat dat gaatje in hun planning is ontstaan door een afzegging en dat ze dat hebben gevuld met een klus die er rechttoe rechtaan uitzag (ik had een gelikte foto van de meterkast geüpload). Als er gegraven moet worden dan duurt het standaard al snel 20 weken. Maar 92 weken is wel heel extreem.Pizzalucht schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:04:
[...]
Kan ook te maken hebben met wat er het huis binnen komt. Bij mij duurt het (ook Enexis) namelijk 92 weken, maar ik heb nog geen 3 fase vanuit de straat het huis in. Als je al 3 fase hebt liggen in je huis is het veel sneller te regelen waarschijnlijk.
Dan vermoed ik dat je mogelijk nog 1 fase hebt liggen of hele oude kabel die ze niet aan durven te verzwaren (ken ook de hoofdkabel zijn) en dat dit in een project gegoten wordt en dat het daarom lang(er) gaat duren.Pizzalucht schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:04:
[...]
Kan ook te maken hebben met wat er het huis binnen komt. Bij mij duurt het (ook Enexis) namelijk 92 weken, maar ik heb nog geen 3 fase vanuit de straat het huis in. Als je al 3 fase hebt liggen in je huis is het veel sneller te regelen waarschijnlijk.
Als je dan ook nog eens langs een hele drukke weg zit komt er nog veel meer bij kijken kwa afzettingen en verkeers regel installaties enzo.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Er ligt sowieso nog 1 fase naar het huis inderdaad. Wat ik ervan begreep is dat er ook nog wat in de straat moet gebeuren en in het elektriciteitshuisje.Annuk schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:35:
[...]
Dan vermoed ik dat je mogelijk nog 1 fase hebt liggen of hele oude kabel die ze niet aan durven te verzwaren (ken ook de hoofdkabel zijn) en dat dit in een project gegoten wordt en dat het daarom lang(er) gaat duren.
Als je dan ook nog eens langs een hele drukke weg zit komt er nog veel meer bij kijken kwa afzettingen en verkeers regel installaties enzo.
Dus het kan meezitten en enorm tegenvallen
Dat laatste klinkt als een nieuwe transformator en dan is de kans groot dat ook de 10kV voedingen een upgrade moeten krijgen. Zo ben je al snel ruim een jaar verder.Pizzalucht schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:38:
[...]
Er ligt sowieso nog 1 fase naar het huis inderdaad. Wat ik ervan begreep is dat er ook nog wat in de straat moet gebeuren en in het elektriciteitshuisje.
Grote kans van indd en misschien dan even een algehele update van het LS-rek en mogelijk ook de LS kabels in de wijk.ZwarteIJsvogel schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:50:
[...]
Dat laatste klinkt als een nieuwe transformator en dan is de kans groot dat ook de 10kV voedingen een upgrade moeten krijgen. Zo ben je al snel ruim een jaar verder.
Xander schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:24:
@True Waarom plaats je niet gewoon een werkschakelaar? Of een CEE contactdoos? Hoeft misschien niet, maar het kan prima en de warmtepompleverancier weet daar vast wel raad mee.
In plaats van kabeldozen met DIN-rail heb je ook kabeldozen met vaste verbindingsklemmen. Wellicht zit daar iets tussen wat je bevalt? Bijvoorbeeld:
• https://www.elektramat.nl...abelds-140x140x79-6x10mm/
• https://www.elektramat.nl...olig-m20-grijs-dk-0202-g/
• https://www.elektramat.nl...g-m20-25-grijs-dk-0402-g/
• https://www.elektramat.nl...g-m20-25-grijs-dk-0404-g/
• https://www.elektramat.nl...-ip66-lichtgrijs-2007434/ (moet je hier 2 draden onder 1 schroef frotten of snap ik het niet)
• https://www.elektramat.nl...box-i-040-4-kabeldoos-gr/ (dezelfde vraag)
Of deze?
https://www.elektramat.nl...s-abox-sl-2-5-4-80680701/
Ik weet weer waarom ik jeuk krijg van Elektramat .. Die OBO T60 hebben ze gewoon niet eens staan als 'T60'. Ik had ook even specifiek geGoogled naar die OBO T60 voor wat webwinkels, maar Elektramat stond er daarom ook niet tussen.

Je hebt wel een punt, een werkschakelaar is eigenlijk net zo makkelijk. Voor de binnenunit van de WP wel onnodig, maar inderdaad wel het niveau van afwerking waar de WP-installateur mee om weet te gaan.
Ik denk dat dit 'm wordt, nu alleen nog 3x 2,5mm2 door een 5/8" flex trekken
Nu ligt er 1x een 3x2,5mm2 kabel naar het dak toe, waar de drie omvormers op aangesloten zijn.
In de groepenkast zat er een EMAT 1P+N B20 aardlekautomaat.
Is het mogelijk danwel aan te raden om dit om te zetten naar een 3P+N aardlekautomaat met 5x2,5mm2 en iedere omvormer op een eigen fase te zetten?
Reden hiervoor is een gelijkmatigere verdeling van de invoer op de fasen in de woning. Ik heb nog wel een 3P+N B16 30mA aardlekautomaat liggen dus dat is niet zo spannend.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik was gisteren in de tuin aan het graven voor een geveltuintje, toen ik op een gewone gele 16 mm installatiebuis stuitte. Mag dat in de grond gebruikt worden?
![]() | ![]() |
Goed… even ademhalen, 20cm doorgerotte grondkabel ingekort en alles netjes zoals het hoort in een gietmof gestoken. Gelijk de grondkabel los gezekerd op een 6A automaatje in de garage.
Heeft een paar dagen goed gewerkt, maar zojuist klapte de aardlekautomaat er alsnog uit. Is er een manier om apparaat voor apparaat (of stopcontact voor stopcontact) na te gaan wat de lekstroom is?
Aan deze groep hangt o.a. de garage, tuin, bijkeuken en een stukje zolder waar mijn netwerk apparatuur achter een UPS hangt.
Ik ben nog van plan het garage/tuin gedeelte achter een eigen C16 aardlekautomaat te hangen, maar eigenlijk wil ik eerst dit issue even oplossen.
Tenzij je omvormers nu soms uitvallen wegens overspanning (253V limiet) zie ik geen reden om hier tijd en/of geld in te steken. Betere verdeling over de fasen verandert ook niets aan je energierekening. Met een bonte verzameling zware 1-fase apparaten in huis is elke poging om de fasen qua belasting meer in balans te brengen sowieso goeddeels academisch.iichel schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:43:
Hier liggen 11 zonnepanelen op het dak met 3 omvormers. Iedere omvormer levert individueel 230V aan het net.
Nu ligt er 1x een 3x2,5mm2 kabel naar het dak toe, waar de drie omvormers op aangesloten zijn.
In de groepenkast zat er een EMAT 1P+N B20 aardlekautomaat.
Is het mogelijk danwel aan te raden om dit om te zetten naar een 3P+N aardlekautomaat met 5x2,5mm2 en iedere omvormer op een eigen fase te zetten?
Reden hiervoor is een gelijkmatigere verdeling van de invoer op de fasen in de woning. Ik heb nog wel een 3P+N B16 30mA aardlekautomaat liggen dus dat is niet zo spannend.
Mag is een groot woord. Mag jij als particulier zo'n buis in je tuin leggen: ja.remcovp schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:12:
Vraagje:
Ik was gisteren in de tuin aan het graven voor een geveltuintje, toen ik op een gewone gele 16 mm installatiebuis stuitte. Mag dat in de grond gebruikt worden?
Maar geel is niet slagvast dus die wil je sowieso niet buiten hebben. Maar zie ook dit topic: Elektra kabel met buis in de grond diepte
Ik zou een YMVK-AS kabel gebruiken in de tuin op 60cm diepte én er waarschuwingslint boven leggen (op ~40cm diep). Of een slagvaste PVC buis en hier alvast wat extra voortrekdraad in leggen (als je meer wilt trekken dan 1x één draad), met wederom waarschuwingslint hierboven op.
Vraag; staat in de NEN1010 ergens dat je niet verschillende dikte kabels in 1 aansluiting van een aardlekautomaat mag aansluiten? Via ChatGTP krijg ik dat NEN1010 hier niks over zegt.timovd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:11:
Is de laatste persoon die aan de groepenkast heeft gesleuteld niet verantwoordelijk voor de gehele groepenkast? In dit geval dus de PV-installateur.
Ik heb wel eens een buurman geholpen met wat elektra en het viel mij op dat er twee verschillende diktes achter één klem zaten (terwijl ik daar niet voor kwam). Ik heb de gevaren aangegeven en het was uiteraard geen probleem om te fixen. Een "erkende installateur" had dit zo aangesloten.
Wat moet je doen als hij had gezegd, "laat maar zitten, gaat al een jaar goed zo"? Kast dicht en zoek het maar uit? Als mijn eerste constatering klopt, is dat de enige manier.
Die collega wil graag aan de zonnepaneelinstallateur aantonen dat het niet correct is om verschillende dikte bedrading in 1 aansluiting aan te sluiten.
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 23-04-2024 14:43 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja, dacht ik al dat het geen goed idee is om dit buiten te hebben liggen. Buis gaat waarschijnlijk naar een lamp aan de gevel, dus misschien dat ik die dan gewoon vanaf binnen ga aansluiten, dan kan deze buis helemaal weg.True schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:56:
[...]
Mag is een groot woord. Mag jij als particulier zo'n buis in je tuin leggen: ja.
Maar geel is niet slagvast dus die wil je sowieso niet buiten hebben. Maar zie ook dit topic: Elektra kabel met buis in de grond diepte
Ik zou een YMVK-AS kabel gebruiken in de tuin op 60cm diepte én er waarschuwingslint boven leggen (op ~40cm diep). Of een slagvaste PVC buis en hier alvast wat extra voortrekdraad in leggen (als je meer wilt trekken dan 1x één draad), met wederom waarschuwingslint hierboven op.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.