Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.498 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

rens-br schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:33:
Binnenkort komen er extra panelen op het dak en daarvoor wil ik een nieuwe Alamat plaatsen. Deze heb ik nu geplaatst, maar ik krijg de N en L niet fatsoenlijk doorgelust. Ik kan ze onder Q3 er wel bijproppen, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Nu heb zag ik deze aftakklem en die past er wel onder. Maar in de toekomst wil ik ook nog 3 fase aansluiten voor de garage maken. Hoe pak ik dat het beste aan?

Hieronder wat foto's van de meterkast:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Check sowieso even deze post: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" je hebt nu EMAT aardlekautomaten (jakkes) voor PV en als ik @Juerd z'n post goed begrijp moet je dan niet de PV-installatie aan de 'load' kant hebben.

Tevens heb je twee verschillende diktes draad in o.a. je nul van die Hager rechtsonderin (als ik dat zo goed zie qua draaddikte), dat wil je niet omdat je ze nooit beiden goed op moment vast kunt draaien. Daarnaast bestaan er dubbele adereindhulzen met een reden, dus die toepassen i.c.m. met wat stukken VDS-draad i.p.v. VD-draad.

Je maakt nu best wel wat foutjes die niet wenselijk zijn. Ik wil je adviseren je erg goed in te lezen óf dit uit te laten besteden, NFI.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:40
True schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:07:
[...]

Check sowieso even deze post: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" je hebt nu EMAT aardlekautomaten (jakkes) voor PV en als ik @Juerd z'n post goed begrijp moet je dan niet de PV-installatie aan de 'load' kant hebben.

Tevens heb je twee verschillende diktes draad in o.a. je nul van die Hager rechtsonderin (als ik dat zo goed zie qua draaddikte), dat wil je niet omdat je ze nooit beide goed vast kan krijgen op moment. Daarnaast bestaan er dubbele adereindhulzen met een reden, dus die toepassen i.c.m. met wat stukken VDS-draad i.p.v. VD-draad.

Je maakt nu best wel wat foutjes die niet wenselijk zijn. Ik wil je adviseren je erg goed in te lezen óf dit uit te laten besteden, NFI.
Of gewoon 3 voudige kammetjes gebruiken voor onder de automaat en 1 keer vanaf de aardlekschakelaar naar je aardlekautomaten, geen verschillende diameters toepassen, emat is blijkbaar niet geschikt voor voeding PV zoals ik Juerd begreep. Bij mij nu ook nog EMAT, binnenkort Eaton toepassen maar, het is aan te raden in jouw geval een Hager aardlekautomaat toe te passen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:23
Ik heb een puzzeltje;

In mijn schuur komt een 3-aderige kabel boven in een lasdoos. Hier splitst hij naar 1. de schuur zelf en 2. de tuin. In de schuur is de eerste splitsing een lasdoos naar een buitenlamp met sensor (led). De rest van de schuur werkt normaal.
In de tuin heb ik
1. Die eerder genoemde ledlamp met ingebouwde sensor
2. Een richtspot met philips hue lampje (GU10 aansluiting)
3. Bij de tuintafel twee GU10 lampjes aan de schutting met beide een Philips Hue lampje
2 en 3 hebben geen schakeling een zijn met een grondkabel doorgelust. Aan/uit dus met de app.

Nu het vreemde:
Sinds jaren doet alleen in de winter (!) het linker tuinlampje moeilijk. Hij is vaak niet bereikbaar met de app en gaat soms ineens spontaan aan. Volgens mij omdat de lamp automatisch aan gaat als hij weer spanning krijgt. Ik heb dit opgelost met een automatisering die elke 6 uur de lamp uitzet.
Afgelopen voorjaar deed het rechter lampje het ineens ook niet... Daarna ging de tuinlamp wel aan bij beweging maar op zeg maar 1% van de sterkte (geen dimmer oid). Dus hij leek overleden.
Echter; nu het weer warmer wordt doen alle lampen het weer?!

Ik heb met een multimeter de spanningen doorgemeten en op alle kabels staat netjes 230 volt. Als ik in de GU10 fitting meet dan krijg ik soms rare waarden zoals 98 volt maar verbinding maken is wel lastig omdat ze wat verstopt in de fitting zitten. En de buitenlamp kan ik alleen op de kabels meten.

Heeft iemand ooit zoiets gehad of snapt iemand het? Enige wat ik kan bedenken is dat de gu10 fitting niet geschikt is voor buiten met uitzetten/krimpen tot gevolg?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:08
@rens-br In principe moet je dit nullen gewoon steds doorlussen en niet zoals je al zegt 3 draden in 1 klem van Q3. Lus gewoon de nullen met elkaar door met dezelfde diameter bij voorkeur 6 mm2

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
@rens-br Erg veel aftakblokjes in de kast. Je zou eigenlijk verdeelklemmen verwachten. Vanuit de hoofdschakelaar naar de verdeelklemmen en dan naar de aardlekschakelaars.
Doorlussen met 6mm2 kan ook met twin hulzen.

https://www.elektramat.nl...-l2-l3-n-a-vision-vkg91t/

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MrBas schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:21:
[...]
emat is blijkbaar niet geschikt voor voeding PV zoals ik Juerd begreep.
Voor de duidelijkheid, omdat ik ook wel eens in het algemeen negatief klink over het merk EMAT: dit gaat niet om het merk EMAT, maar om unidirectionele aardlekbeveiligingen van alle merken. Die ene EMAT-aardlekautomaat is vooral erg opvallend omdat die zo veel wordt gebruikt.

Inmiddels snap ik ook wat beter hoe die installatiefout zo extreem breed verspreid kan zijn vooral met dat ene product. Dat daagde me vorige week al (ik was nog niet toegekomen aan een post hier), maar in de foto van @rens-br is het sowieso heel duidelijk te zien: EMAT heeft namelijk (minstens) twee versies van de EA16-32 uitgebracht, en bij een van die versies ontbreken de woorden "Load" en "Line" bij de schroefcontacten.

Er zijn meerdere verklaringen denkbaar:
  1. Het ding is unidirectioneel, de oude versie had geen richtingsmarkeringen (fout), de nieuwe versie wel (fout gecorrigeerd).
  2. Het ding is unidirectioneel, de oude versie had wel richtingsmarkeringen (goed), de nieuwe versie niet (nieuwe fout).
  3. Het ding is bidirectioneel, de oude versie had geen richtingsmarkeringen (goed), de nieuwe versie wel (nieuwe fout).
  4. Het ding is bidirectioneel, de oude versie had wel richtingsmarkeringen (fout), de nieuwe versie niet (fout gecorrigeerd)
  5. (later toegevoegd aan het lijstje) Er bestaan twee versies en niet alleen de markeringen zijn anders, maar de ene is unidirectioneel en de andere is bidirectioneel, en EMAT heeft stilletjes een bestaand product vervangen door een ding met een andere werking, met hergebruik van hetzelfde typenummer EA16-32.
Ik doe de aanname dat de versie met de aanduidingen Load en Line de nieuwere versie is, en dat het ontbreken van die aanduidingen een fout was van een oudere versie, oftewel optie 1 van bovenstaand lijstje. Update: Volgens @Xander zou het best eens kunnen dat de twee versies daadwerkelijk verschillend zijn (optie 5 hierboven toegevoegd).

Aangezien de datasheet en website van EMAT deze essentiële informatie ook niet geven (ofwel in welke richting je ze moet installeren, ofwel uitsluitsel dat de richting niet uitmaakt), moet je specifieke kennis en ervaring hebben om op te merken dat ze unidirectioneel zijn, en dergelijke kennis en ervaring zijn kennelijk schaars.

Bij mijn weten heeft EMAT geen actie ondernomen om bestaande gebruikers van deze aardlekautomaten te informeren over het verschil tussen de twee versies, en welke versie fout is/was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOob98BBNPNLud6ZA0lIpy-jW2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gR3RtiLsGht1TqeIkVZExmJL.png?f=user_large

Maar ja, er zijn dus ook genoeg mensen die zo'n ding installeren voor PV als er wél expliciet Load en Line op staat geschreven.

[ Voor 52% gewijzigd door Juerd op 11-04-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
Deze alamat is december j.l. geplaatst door de pv installateur. Geen load/line markering. Deze is inmiddels vervangen voor een ABB FH202A 40A/0,03A ALS + ABB B16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXkMivMtWO1KU4BlUT2Au0nNbY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XW6VPrBH0nclsBsTGpDHPAkG.jpg?f=fotoalbum_large

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Juerd schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:38:
[...]

Voor de duidelijkheid, omdat ik ook wel eens in het algemeen negatief klink over het merk EMAT: dit gaat niet om het merk EMAT, maar om unidirectionele aardlekbeveiligingen van alle merken. Die ene EMAT-aardlekautomaat is vooral erg opvallend omdat die zo veel wordt gebruikt.

Inmiddels snap ik ook wat beter hoe die installatiefout zo extreem breed verspreid kan zijn vooral met dat ene product. Dat daagde me vorige week al (ik was nog niet toegekomen aan een post hier), maar in de foto van @rens-br is het sowieso heel duidelijk te zien: EMAT heeft namelijk (minstens) twee versies van de EA16-32 uitgebracht, en bij een van die versies ontbreken de woorden "Load" en "Line" bij de schroefcontacten.

1. Het ding is unidirectioneel, de oude versie had geen richtingsmarkeringen (fout), de nieuwe versie wel (fout gecorrigeerd).
  2. Het ding is unidirectioneel, de oude versie had wel richtingsmarkeringen (goed), de nieuwe versie niet (nieuwe fout).
  3. Het ding is bidirectioneel, de oude versie had geen richtingsmarkeringen (goed), de nieuwe versie wel (nieuwe fout).
  4. Het ding is bidirectioneel, de oude versie had wel richtingsmarkeringen (fout), de nieuwe versie niet (fout gecorrigeerd)
Ik doe de aanname dat de versie met de aanduidingen Load en Line de nieuwere versie is, en dat het ontbreken van die aanduidingen een fout was van een oudere versie, oftewel optie 1 van bovenstaand lijstje.

Aangezien de datasheet en website van EMAT deze essentiële informatie ook niet geven (ofwel in welke richting je ze moet installeren, ofwel uitsluitsel dat de richting niet uitmaakt), moet je specifieke kennis en ervaring hebben om op te merken dat ze unidirectioneel zijn, en dergelijke kennis en ervaring zijn kennelijk schaars.

Bij mijn weten heeft EMAT geen actie ondernomen om bestaande gebruikers van deze aardlekautomaten te informeren over het verschil tussen de twee versies, en welke versie fout is/was.

[Afbeelding]

Maar ja, er zijn dus ook genoeg mensen die zo'n ding installeren voor PV als er wél expliciet Load en Line op staat geschreven.
Maar ja, de grote vraag, gaan ze een terugroepactie doen indien die unidirectioneel is? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@True Wat denk je zelf? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessant. De 300 mA alamat heeft de markeringen "Load" en "Line" die de 100 mA alamats niet hebben, maar het kema-keur-logo ontbreekt. Ook interessant is dat je 100 mA alamats van EMAT hebt, die niet op de website van EMAT staan vermeld (wel op de site van Elektramat).

[ Voor 15% gewijzigd door Juerd op 11-04-2024 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Juerd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 02:08:
[...]

Interessant. De 300 mA alamat heeft de markeringen "Load" en "Line" die de 100 mA alamats niet hebben, maar het kema-keur-logo ontbreekt. Ook interessant is dat je 100 mA alamats van EMAT hebt, die niet op de website van EMAT staan vermeld (wel op de site van Elektramat).
KEMA keur is niet verplicht, CE markering wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:04
[...]

Ik doe de aanname dat de versie met de aanduidingen Load en Line de nieuwere versie is, en dat het ontbreken van die aanduidingen een fout was van een oudere versie, oftewel optie 1 van bovenstaand lijstje.

[Afbeelding]

De versie zonder load en line is de nieuwere, ook te herkennen aan het grote witte vergrendelingshandeltje. De oude had een klein zwart handeltje.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

EMAT heeft namelijk (minstens) twee versies van de EA16-32 uitgebracht, en bij een van die versies ontbreken de woorden "Load" en "Line" bij de schroefcontacten.

[...]

Ik doe de aanname dat de versie met de aanduidingen Load en Line de nieuwere versie is, en dat het ontbreken van die aanduidingen een fout was van een oudere versie,
Blijkbaar is de versie zonder "Line" en "Load" opgedrukt de nieuwste.

Er zijn meer verschillen, kijk maar naar het schema aan de zijkant. De nieuwe versie heeft een extra schakelcontact waardoor ook de spanning naar de interne elektronica en de testknop wordt onderbroken wanneer de automaat uitschakelt, zelfs wanneer je "Line" aan de bovenkant aansluit.

Is deze nieuwe variant dan toch geschikt voor teruglevering? ;)

Het blijft natuurlijk een spanningsafhankelijke aardlekautomaat maarja.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
True schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:07:
Tja foutjes maken mag zeggen we hier altijd. Zolang je er maar van leert. Als ik alles al zou weten, dan zou ik dit topic niet nodig hebben natuurlijk. :)
MrBas schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:21:
Of gewoon 3 voudige kammetjes gebruiken voor onder de automaat en 1 keer vanaf de aardlekschakelaar naar je aardlekautomaten
Kortom, de draad naar de meest linkse EMAT laten zitten en er zo'n ding onder stoppen?

Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/images/product/emat-doorverbinder-3-voudige-85220002.jpg
habbekrats schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:18:
@rens-br In principe moet je dit nullen gewoon steds doorlussen en niet zoals je al zegt 3 draden in 1 klem van Q3. Lus gewoon de nullen met elkaar door met dezelfde diameter bij voorkeur 6 mm2
Optie 2 zou dus zijn om met dubbele adereindhulzen te werken, 6 mm VDS draad en dat dan zo aan te sluiten, correct?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxtdcUOf9Gihmpa3hequgKDTO0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2OceS9sfLNuqfC0Cp2QLBfM.png?f=fotoalbum_large

Mocht ik voor deze oplossing gaan en in de toekomst nog een 3fase alamat erbij willen plaatsen voor de laadpaal, kan ik het dan vanuit daar de L1, L2, L3 en N doorlussen met behulp van hetzelfde, zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQWsyFllorekAHVnrCzU0Jbdq48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gi14q3XEwcyWbkYiAVhCI797.png?f=fotoalbum_large

Negeer even de slechte paint skills
grlk schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:47:
@rens-br Erg veel aftakblokjes in de kast. Je zou eigenlijk verdeelklemmen verwachten. Vanuit de hoofdschakelaar naar de verdeelklemmen en dan naar de aardlekschakelaars.
Doorlussen met 6mm2 kan ook met twin hulzen.

https://www.elektramat.nl...-l2-l3-n-a-vision-vkg91t/
Dat is ook een mooie oplossing, maar waar ga ik dat in de kast erbij krijgen? En de verdeelklem kan je zo te zien alsnog 'maar' 4 'doorlussingen' maken. Dus dat is voor nu wel voldoende, maar in de toekomst alsnog niet, toch?
Ik heb dus beide versies in mijn kast zitten. De meest linker zit er al 2 jaar in en is geïnstalleerd door zonnepaneelinstallatie bedrijf. De 2 rechter komen van Stralendgroen af, net zoals de panelen e.d.

Maar als ik het goed begrijp doe je de aanname dat dit niet de goede is, maar zeker weten doen we het niet, in verband met het gebrek aan datasheets, correct?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rens-br schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:58:
[...]

Tja foutjes maken mag zeggen we hier altijd. Zolang je er maar van leert.
Het is wel te hopen dat je er van leert voordat je groepenkast affikt. ;)
Kortom, de draad naar de meest linkse EMAT laten zitten en er zo'n ding onder stoppen?

[Afbeelding]
Ja dat is prima.
Optie 2 zou dus zijn om met dubbele adereindhulzen te werken, 6 mm VDS draad en dat dan zo aan te sluiten, correct?:

[Afbeelding]
Het zou niet mijn voorkeur hebben vergeleken met de kamrail, maar kan inderdaad ook.

De dubbele adereindhulzen en 6mm² draad ga je toch nodig hebben, want onder fase L2 en L3 van de rechter aardlekschakelaar heb je ook al meerdere draden in dezelfde klem gefrot.
Mocht ik voor deze oplossing gaan en in de toekomst nog een 3fase alamat erbij willen plaatsen voor de laadpaal, kan ik het dan vanuit daar de L1, L2, L3 en N doorlussen met behulp van hetzelfde, zo dus:

[Afbeelding]
Ik zou deze 3 aardlekautomaten als je het toch opnieuw aansluit naar rechts verplaatsen, zodat je in het midden van de kast ruimte overhoudt voor een 4-polige aardlekautomaat. Als je die dan t.z.t. van Hager koopt kun je hem met een kamrail verbinden met de onderkant van de aardlekschakelaar, net zoals met de 2 aardlekschakelaars links.

Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar je al deze groepen denkt te gaan belasten, maar misschien moet je je wel gaan afvragen hoe wijs het is om een hele rij groepen die langdurig belast gaan worden (zoals PV en EV) naast elkaar op een rij te zetten en wat dit doet met de warmtehuishouding in de kast.
Dat is ook een mooie oplossing, maar waar ga ik dat in de kast erbij krijgen? En de verdeelklem kan je zo te zien alsnog 'maar' 4 'doorlussingen' maken. Dus dat is voor nu wel voldoende, maar in de toekomst alsnog niet, toch?
Die passen onderin de kast. Ik vind zo snel even geen betere foto dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU1TTQiKMa5RBAxRPNdeou4YyIo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eoHrHDzTgJ5aWMcWGDF1WSXz.jpg?f=user_large
Hier mist ook de afdekking die het aanraakveilig maakt nog.

Je moet natuurlijk ook een voeding op de blokjes aansluiten dus kunt dan 3 dingen apart voeden. Uiteindelijk zul je in een grotere kast een combinatie moeten maken van verdeelklemmen kamrails en misschien dubbele adereindhulzen of aftakblokjes.
Ik heb dus beide versies in mijn kast zitten. De meest linker zit er al 2 jaar in en is geïnstalleerd door zonnepaneelinstallatie bedrijf. De 2 rechter komen van Stralendgroen af, net zoals de panelen e.d.

Maar als ik het goed begrijp doe je de aanname dat dit niet de goede is, maar zeker weten doen we het niet, in verband met het gebrek aan datasheets, correct?
Bij de oudere (meest linker) is er geen discussie mogelijk dat deze unidirectioneel is.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 11-04-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:06
Xander schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:52:
[...]

Het is wel te hopen dat je er van leert voordat je groepenkast affikt. ;)

[...]

Ja dat is prima.

[...]

Het zou niet mijn voorkeur hebben vergeleken met de kamrail, maar kan inderdaad ook.

De dubbele adereindhulzen en 6mm² draad ga je toch nodig hebben, want onder fase L2 en L3 van de rechter aardlekschakelaar heb je ook al meerdere draden in dezelfde klem gefrot.

[...]

Ik zou deze 3 aardlekautomaten als je het toch opnieuw aansluit naar rechts verplaatsen, zodat je in het midden van de kast ruimte overhoudt voor een 4-polige aardlekautomaat. Als je die dan t.z.t. van Hager koopt kun je hem met een kamrail verbinden met de onderkant van de aardlekschakelaar, net zoals met de 2 aardlekschakelaars links.

[...]

[Afbeelding]

Je moet natuurlijk ook een voeding op de blokjes aansluiten dus kunt dan 3 dingen apart voeden. Uiteindelijk zul je in een grotere kast een combinatie moeten maken van verdeelklemmen kamrails en misschien dubbele adereindhulzen of aftakblokjes.

[...]

Bij de oudere (meest linker) is er geen discussie mogelijk dat deze unidirectioneel is.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van dubbele adereindhulzen. Had hier een kast gebouwd door een professionele kastenbouwer. Bij demontage trok ik zo een draad uit een dubbele adereindhuls. Gelukkig tijdens gebruik geen problemen gehad.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +4 Henk 'm!
John245 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:55:
[...]

Persoonlijk ben ik geen voorstander van dubbele adereindhulzen. Had hier een kast gebouwd door een professionele kastenbouwer. Bij demontage trok ik zo een draad uit een dubbele adereindhuls. Gelukkig tijdens gebruik geen problemen gehad.
PEBKAC? Een goed gekrompen adereindhuls trek je er echt niet zomaar weer vanaf, laat staan als het geheel in een klem steekt welke correct is vastgedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:27

timovd

Voorsprong door techniek

rens-br schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:58:
[...]

[Afbeelding]

[...]
Je hebt ze ook in het blauw; duidelijker dat het om de N gaat.
https://www.elektrobode.n...r-3-voudig-blauw-85220003

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Xander schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:52:

Kamrail it is en ik zal dan ook meteen L2 en L3 netjes maken.
Dat is een erg goede tip! Ik ga ze helemaal naar rechts verhuizen.
Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar je al deze groepen denkt te gaan belasten, maar misschien moet je je wel gaan afvragen hoe wijs het is om een hele rij groepen die langdurig belast gaan worden (zoals PV en EV) naast elkaar op een rij te zetten en wat dit doet met de warmtehuishouding in de kast.
Q3 = kookplaat en 2 kleine groepen, dan wordt Q4 de 11kw autolader en dan 3 PV alamat's (+/-10000wp)
[Afbeelding]

Maar zoals het er dus nu uitziet heb ik die niet nodig, als we het oplossen met een klamrail. Gaat mijn voorkeur nog even uit naar dit niet gebruiken.

Kortom. Een klamrail, adereindhulsen en 6 mm VDS draad en dan kunnen we het netjes maken. Nu even een webshop vinden ze ze in minder dan 100 stuks verkoopt. Bedankt voor alle tips.

Heb ik nog een vraag op mijn toekomstige gebruik. Wij gaan binnenkort een garagebox kopen die ook aangesloten gaat worden op deze meterkast. In die garagebox komt verlichting, de garagedeur en ook een autolader. Is het mogelijk om met één driefase kabel zowel stroom te hebben in de garage als de autolader (Alfen 11kw) te voeden? Lengte tussen de meterkast en de garagebox is 20 meter.

Kan ik dan afkomen met de volgende oplossing:
Hoofdaansluiting -> iets? (meterkast) -> kabel van 20 meter (5x 6mm) -> losse groepenkast -> hoofdschakelaar? -> 3 fase Alamat 16A (lader) en 1 fase alamat 16A (verlichting e.d.)

Ik twijfel alleen of het 'iets' in de meterkast, een 20A alamat mag volgens mij niet, een 16A alamat is niet handig, omdat die er dan uitklapt als de garage volledig belast wordt, dus ik weet het niet helemaal.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 11-04-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Xander schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:59:
[...]

PEBKAC? Een goed gekrompen adereindhuls trek je er echt niet zomaar weer vanaf, laat staan als het geheel in een klem steekt welke correct is vastgedraaid.
Hij liet pas los toen die al uit de klem verwijdert was. Weet niet of het aan de kastenbouwer ligt, maar mijn vertrouwen heeft een deukje opgelopen na deze ervaring.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:29
Collega was gisterochtend even niet online, brand in de meterkast.

De PV installateur had volgens de elektricien die de boel opnieuw heeft opgebouwd veel te dun draad gebruikt, goedkope aarlekautomaat en meerdere dikte kabels (3) gewoon in de bestaande aansluitingen gepropt en aangeschroeft.

Ik heb geen foto's maar nu een keurige meterkast van ABB met voldoende dikke bedrading en op de juiste manier met kamrails ed aangesloten.
Het heeft hem alleen wel even flink wat knaken gekost om dit even met spoed op te gaan zetten. Dat gaat hij proberen te verhalen bij de PV boer uit het dorp, maar hij acht de kans al bijna nul dat deze ook maar iets gaat meewerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Whiskey48 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:43:
Collega was gisterochtend even niet online, brand in de meterkast.

De PV installateur had volgens de elektricien die de boel opnieuw heeft opgebouwd veel te dun draad gebruikt, goedkope aarlekautomaat en meerdere dikte kabels (3) gewoon in de bestaande aansluitingen gepropt en aangeschroeft.

Ik heb geen foto's maar nu een keurige meterkast van ABB met voldoende dikke bedrading en op de juiste manier met kamrails ed aangesloten.
Het heeft hem alleen wel even flink wat knaken gekost om dit even met spoed op te gaan zetten. Dat gaat hij proberen te verhalen bij de PV boer uit het dorp, maar hij acht de kans al bijna nul dat deze ook maar iets gaat meewerken.
Ik mag toch hopen dat je zo'n PV boer gewoon volledig aansprakelijk kan stellen als hij de meterkast niet NEN1010 achterlaat?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:48
Xander schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:46:
[...]

Er zijn meer verschillen, kijk maar naar het schema aan de zijkant. De nieuwe versie heeft een extra schakelcontact waardoor ook de spanning naar de interne elektronica en de testknop wordt onderbroken wanneer de automaat uitschakelt, zelfs wanneer je "Line" aan de bovenkant aansluit.

Het lijkt er bijna wel op. Misschien wilt @Karlok[JY-616] die van hem wel opofferen voor de wetenschap, en hem open slopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:29
dragonhaertt schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:46:
[...]

Ik mag toch hopen dat je zo'n PV boer gewoon volledig aansprakelijk kan stellen als hij de meterkast niet NEN1010 achterlaat?
Dat was mijn reactie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:27

timovd

Voorsprong door techniek

Is de laatste persoon die aan de groepenkast heeft gesleuteld niet verantwoordelijk voor de gehele groepenkast? In dit geval dus de PV-installateur.
Ik heb wel eens een buurman geholpen met wat elektra en het viel mij op dat er twee verschillende diktes achter één klem zaten (terwijl ik daar niet voor kwam). Ik heb de gevaren aangegeven en het was uiteraard geen probleem om te fixen. Een "erkende installateur" had dit zo aangesloten.

Wat moet je doen als hij had gezegd, "laat maar zitten, gaat al een jaar goed zo"? Kast dicht en zoek het maar uit? Als mijn eerste constatering klopt, is dat de enige manier.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
jeanpaulh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:41:
[...]

Het lijkt er bijna wel op. Misschien wilt @Karlok[JY-616] die van hem wel opofferen voor de wetenschap, en hem open slopen :P
Voor de wetenschap, jahoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Xander schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:46:
[...]

Het blijft natuurlijk een spanningsafhankelijke aardlekautomaat maarja.
Holy shit, ze hebben dus een compleet ander ding hetzelfde typenummer gegeven?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:46
rens-br schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:16:

Heb ik nog een vraag op mijn toekomstige gebruik. Wij gaan binnenkort een garagebox kopen die ook aangesloten gaat worden op deze meterkast. In die garagebox komt verlichting, de garagedeur en ook een autolader. Is het mogelijk om met één driefase kabel zowel stroom te hebben in de garage als de autolader (Alfen 11kw) te voeden? Lengte tussen de meterkast en de garagebox is 20 meter.

Kan ik dan afkomen met de volgende oplossing:
Hoofdaansluiting -> iets? (meterkast) -> kabel van 20 meter (5x 6mm) -> losse groepenkast -> hoofdschakelaar? -> 3 fase Alamat 16A (lader) en 1 fase alamat 16A (verlichting e.d.)

Ik twijfel alleen of het 'iets' in de meterkast, een 20A alamat mag volgens mij niet, een 16A alamat is niet handig, omdat die er dan uitklapt als de garage volledig belast wordt, dus ik weet het niet helemaal.
Als je de kabel wilt voor beveiligen zou ik kijken naar een C25 300mA alamat. Volledige capaciteit van je hoofdzekering, maar indd niet selectief tov. de hz. Maar omdat je een onderverdeler plaatst met max 16A zou ik dit doen.

En persoonlijke voorkeur wel een alamat en niet alleen C25 zekering, als je wel in je tuin of whatever bezig gaat en je tikt de kabel (deels) door gaat hopelijk je aardlekbeveiliging aangesproken worden en niet je hz.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Annuk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:41:
Als je de kabel wilt voor beveiligen zou ik kijken naar een C25 300mA alamat. Volledige capaciteit van je hoofdzekering, maar indd niet selectief tov. de hz. Maar omdat je een onderverdeler plaatst met max 16A zou ik dit doen.

En persoonlijke voorkeur wel een alamat en niet alleen C25 zekering, als je wel in je tuin of whatever bezig gaat en je tikt de kabel (deels) door gaat hopelijk je aardlekbeveiliging aangesproken worden en niet je hz.
Dus in het kort de onderstaande spullen:
Meterkast: Hager Aardlekautomaat 4-Polig ADM475G (30mA)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7gnxl_4b9beRnWndDzHBN92NGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VU5eAVMlEaBQD7HZMNoDUASO.png?f=user_large

En in de garage kan dan deze groepenkast komen:

VKG200K-K

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIMU7TEZP1kgsfiZaC6n81BCF40=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CbKmVQ2hzHUNV0opr3n85D6U.png?f=fotoalbum_large

Al dan niet met maar één 16A groep.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 11-04-2024 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Juerd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:26:
[...]

Holy shit, ze hebben dus een compleet ander ding hetzelfde typenummer gegeven?!
Nog een reden dit merk uit je meterkast te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
rens-br schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:47:
[...]

Dus in het kort de onderstaande spullen:
Meterkast: Hager Aardlekautomaat 4-Polig ADM475G (30mA)
[Afbeelding]

En in de garage kan dan deze groepenkast komen:

VKG200K-K

[Afbeelding]

Al dan niet met maar één 16A groep.
Dit is wel een iets duurdere optie, maar misschien ook wel minstens net zo interessant.
3F met aardlekautomaten. Bestaande uit een 4p hoofdschakelaar + 1x 3F alamat + 2x 1F alamat

Hier nog iets goedkoper
Afbeeldingslocatie: https://mdhelektroshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/image_137888.jpg

De C25 300mA alamat van Hager is wel beduidend goedkoper bij Sander dan elders wat ik zo kan vinden.
Je kunt natuurlijk ook nog even een offerte opvragen bij Sander voor een vergelijkbare kast als hierboven.

Nog kleine toelichting op bovenstaande waarom:
Persoonlijk houd ik liever de 3F en 1F gescheiden, dus liever niet achter dezelfde 3F ALS.
Mogelijk goedkopere optie is misschien nog: 4P HS + 3F Alamat + 1P Alamat + 1 (t/m 4) lichtgroepen

Okee, even bij MDH Elektroshop gekeken naar zelf kast samenstellen.
Basiskast met 3F hoofdschakelaar
En daar selecteer je 1 (of 2 t/m 4) B16 groepen bij, 1x aardlekschakelaar 2P 30mA, en 1x Aardlekautomaat 4P 30mA B16.
Dan kom ik op een netto bedrag van: €305 bij 1x 1F B16 groepje, en voor €15 meer heb je 2x een 1F B16 groepje erin

[ Voor 28% gewijzigd door Annuk op 11-04-2024 20:02 . Reden: mdh prijzen gevonden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:18
Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest met het aanpassen van de meterkast. Er zijn bij de bouw wel een aantal onhandige keuzes gemaakt. Zo ligt er naar de kookplaat bruin/blauw-bruin/blauw, op één fase en ook nog eens maar 1 nul in gebruik. Dus daar ging makkelijk ruim meer dan 16A over. Voor de boosters van de warmtepomp was juist wel weer 3-fasekabel gebruikt, terwijl dat 2 losse groepen zijn.

Situatie voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOT3XKG4VEZtUlc1OxbT600X77g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR91jYa2bOBATlWwnf2g4XqT.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie na aanpassingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-0e3GvmfUPHyokaJuX-5SpCKgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT0Xkmkmo9qMrd9nSBRLlczo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g67kGM2k8CoI12CHNqPtaEIc3BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrVQV0xFdWbOo218u5YVJ2w9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buqJyFw72ekF9tEv0Red1DIHP-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HXfInpkll2glwzt4tkrHT5L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbUGeVf1B901X1ni2KDx6KqglMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSEL7oKOU78vUV0nlU5HSZRL.jpg?f=fotoalbum_large

Grootste aanpassingen
- Kookplaat zat op één fase met een kookgroep -> eigen alamat op 2 fases. Ongebruikte nuldraad op een losse wago.
- Elementen van de warmtepomp (2x 3kW) zaten ook via een kookgroep op één fase. Deze zitten nu op 2 fases.
- Compressor van de warmtepomp zat achter een eigen C20, maar de bedrading is maar 2.5mm2 en de warmtepomp is ook begrenst op 16A, dus achter een B16 gezet.
- Alles van de warmtepomp zit nu achter dezelfde aardlekschakelaar.
- Alle bedrading van 4mm2 naar 6mm2 en eigen kleuren per fase
- Links wel wat lopen stoeien met de 2.5mm2-draden die het huis in gaan, het is daardoor niet heel strak geworden. In het rechterdeel besloten de krullen zo te laten, ik ervaar er geen probleem mee.
- Her en der wat apparaten van fase veranderd (ovens verdeeld over 2 fases, condensdroger en wasmachine ook verdeeld).
- Overgebleven C20 alamat gekoppeld aan een B16 automaat, was te zuinig om nog een nieuwe aardlekschakelaar/alamat te kopen.
- Alles op moment vastgedraaid.

Al met al heel tevreden, wel bewust wat keuzes gemaakt voor functie boven esthetiek. Ben wel benieuwd naar feedback. Let maar niet op de kabels naar de kookplaat en de boosters vanaf de automaten 8)7

Overigens best wel moeten zoeken naar de aandraaimomenten voor de verschillende componenten. Voor wie in de toekomst ook zoekt:
- Installatieautomaten 1.2-1.5 Nm (zelf op 1.5 Nm gedraaid).
- Aardlekschakelaars 2-2.4 Nm (zelf 2.4 Nm).
- Hoofdschakelaar 2.5-5 Nm (zelf op 4 Nm gedraaid). Kon maar 1 bron vinden, en had geen zin om Eaton weer te moeten bellen.
- Aardrail 1.2-1.5 Nm (op 1.5 Nm gedraaid).
- Aansluitblokken onderin 1.2-1.5 Nm (op 1.5 Nm gezet).

Voor het aandraaimoment van de installatieautomaten uiteindelijk gebeld met Eaton, zij gaven 1.2-1.5 nM aan. Het is erg verwarrend, want Elektramat geeft bij de specs een kooiklem van 1-25mm2 aan, en Eaton zelf maar 1-16mm2. De kooiklem is ook kleiner dan die van de aardlekschakelaars, dus het lijkt logisch dat dit moment dan ook lager ligt. Mocht iemand toch andere info hebben, dan hoor ik het graag.

[ Voor 37% gewijzigd door manusjevanalles op 11-04-2024 21:35 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[bericht verwijderd; ik had het verkeerd gezien.]

[ Voor 28% gewijzigd door Juerd op 11-04-2024 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Nu online
manusjevanalles schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:16:
Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest met het aanpassen van de meterkast. Er zijn bij de bouw wel een aantal onhandige keuzes gemaakt. Zo ligt er naar de kookplaat bruin/blauw-bruin/blauw, op één fase en ook nog eens maar 1 nul in gebruik. Dus daar ging makkelijk ruim meer dan 16A over. Voor de boosters van de warmtepomp was juist wel weer 3-fasekabel gebruikt, terwijl dat 2 losse groepen zijn.

Situatie voor:
[Afbeelding]

Situatie na aanpassingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grootste aanpassingen
- Kookplaat zat op één fase met een kookgroep -> eigen alamat op 2 fases. Ongebruikte nuldraad op een losse wago.
- Elementen van de warmtepomp (2x 3kW) zaten ook via een kookgroep op één fase. Deze zitten nu op 2 fases.
- Compressor van de warmtepomp zat achter een eigen C20, maar de bedrading is maar 2.5mm2 en de warmtepomp is ook begrenst op 16A, dus achter een B16 gezet.
- Alles van de warmtepomp zit nu achter dezelfde aardlekschakelaar.
- Alle bedrading van 4mm2 naar 6mm2 en eigen kleuren per fase
- Links wel wat lopen stoeien met de 2.5mm2-draden die het huis in gaan, het is daardoor niet heel strak geworden. In het rechterdeel besloten de krullen zo te laten, ik ervaar er geen probleem mee.
- Her en der wat apparaten van fase veranderd (ovens verdeeld over 2 fases, condensdroger en wasmachine ook verdeeld).
- Overgebleven C20 alamat gekoppeld aan een B16 automaat, was te zuinig om nog een nieuwe aardlekschakelaar/alamat te kopen.

Al met al heel tevreden, wel bewust wat keuzes gemaakt voor functie boven esthetiek. Ben wel benieuwd naar feedback. Let maar niet op de kabels naar de kookplaat en de boosters vanaf de automaten 8)7
Ik denk dat je een forse stap vooruit hebt gedaan.
Persoonlijk zou ik in de rechterkast 3 stuks 1 fase aardleks hebben gezet en daar bijvoorbeeld 9 stuks automaat achter. Just my OCD.
Ook de spoeltjes, bovenin in de rechterkast zouden niet meer toegestaan zijn, maar ik leerde vroeger dat je er een pijpje door heen moest kunnen steken. Ik vind ze nog steeds strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Annuk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:52:
[...]
De C25 300mA alamat van Hager is wel beduidend goedkoper bij Sander dan elders wat ik zo kan vinden.
Moet in de hoofdmeterkast een 30mA C25 Alamat geplaatst worden of een 300mA Alamat? Want die van Sander is een 30mA Alamat.
Offerte bij Sander voor een vergelijkbare kast als hierboven.
De kast die ik had uitgekozen had Sander niet in zijn assortiment, dus had die al even gemaild en de prijs kwam overeen met de prijs van MDH Elektroshop.
Nog kleine toelichting op bovenstaande waarom:
Persoonlijk houd ik liever de 3F en 1F gescheiden, dus liever niet achter dezelfde 3F ALS.
Mogelijk goedkopere optie is misschien nog: 4P HS + 3F Alamat + 1P Alamat + 1 (t/m 4) lichtgroepen
Waarom gaat je voorkeur daar naar uit? In principe zit mijn kookplaat ook op die manier aangesloten.
Okee, even bij MDH Elektroshop gekeken naar zelf kast samenstellen.
Basiskast met 3F hoofdschakelaar
En daar selecteer je 1 (of 2 t/m 4) B16 groepen bij, 1x aardlekschakelaar 2P 30mA, en 1x Aardlekautomaat 4P 30mA B16.
Dan kom ik op een netto bedrag van: €305 bij 1x 1F B16 groepje, en voor €15 meer heb je 2x een 1F B16 groepje erin
Dat is ook een mooie oplossing en nette prijs denk ik.

Edit: Volgens mij kan dat nog iets goedkoper. Ik kom dan uit op 301 euro voor het volgende:

Basiskast met hoofdschakelaar
1x 2P 30mA aardlekschakelaar met 2x B16 groepen
1x 4P 30mA aardlekschakelaar met 1x 4P B16 groep.

Ga ook eens vragen bij Sander wat dat bij hem zou kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 12-04-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
jeronimo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:46:
[...]

Ik denk dat je een forse stap vooruit hebt gedaan.
Persoonlijk zou ik in de rechterkast 3 stuks 1 fase aardleks hebben gezet en daar bijvoorbeeld 9 stuks automaat achter. Just my OCD.
Ook de spoeltjes, bovenin in de rechterkast zouden niet meer toegestaan zijn, maar ik leerde vroeger dat je er een pijpje door heen moest kunnen steken. Ik vind ze nog steeds strak.
Ik had ook liever 3 1-fase-aardlekschakelaars gehad, maar vanuit de bouw (2018) was dit zo aangelegd, en het functioneert. Was weer veel meer werk geweest om dit ook te vervangen, en veel meer kosten. Ik zou het in de toekomst nog wel kunnen doen als ik meer ruimte nodig heb. Ik zie ook nog best veel kantenklare kasten bij oa Sandervunderink en Elektramat die met 3-fase-aardlekschakelaars uitgerust zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door manusjevanalles op 11-04-2024 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
rens-br schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:47:
[...]

Moet in de hoofdmeterkast een 30mA C25 Alamat geplaatst worden of een 30mA Alamat? Want die van Sander is een 30mA Alamat.
Oh had niet goed gekeken bij die van Sander, maar mijn voorkeur is 300mA.
Als je ooit in je garagebox en aardlek hebt dan klapt hopelijk alleen die aardlek in de box eruit en niet die in je woning.
Heb je bv een fout in de box hoef je niet telkens terug je woning in om daar ook weer in te schakelen.
[...]

De kast die ik had uitgekozen had Sander niet in zijn assortiment, dus had die al even gemaild en de prijs kwam overeen met de prijs van MDH Elektroshop.

[...]

Waarom gaat je voorkeur daar naar uit? In principe zit mijn kookplaat ook op die manier aangesloten.

[...]

Dat is ook een mooie oplossing en nette prijs denk ik.

Edit: Volgens mij kan dat nog iets goedkoper. Ik kom dan uit op 301 euro voor het volgende:

Basiskast met hoofdschakelaar
1x 2P 30mA aardlekschakelaar met 2x B16 groepen
1x 4P 30mA aardlekschakelaar met 1x 4P B16 groep.

Ga ook eens vragen bij Sander wat dat bij hem zou kosten.
Daar had ik niet naar gekeken maar kan inderdaad ook, heb je je kast wel direct nog 4 modules voller zitten, maar weet niet wat je exacte plannen daar verder nog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Annuk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:04:
Oh had niet goed gekeken bij die van Sander, maar mijn voorkeur is 300mA.
Als je ooit in je garagebox en aardlek hebt dan klapt hopelijk alleen die aardlek in de box eruit en niet die in je woning.
Heb je bv een fout in de box hoef je niet telkens terug je woning in om daar ook weer in te schakelen.
En het idee is dan, omdat die 300mA is kan die wat meer hebben en klapt die in de box er dus eerder uit?
[...]
Daar had ik niet naar gekeken maar kan inderdaad ook, heb je je kast wel direct nog 4 modules voller zitten, maar weet niet wat je exacte plannen daar verder nog zijn.
Vooralsnog weinig eigenlijk. Laadpaal en wat stroom voor lampen e.d. Dus kwa ruimte maakt mij dat niet bijzonder veel uit om eerlijk te zijn.

Blijft de vraag nog wel even staan waarom je voorkeur uitgaat naar een losse Alamat voor de krachtgroep en een losse voor de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
rens-br schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:41:
[...]

En het idee is dan, omdat die 300mA is kan die wat meer hebben en klapt die in de box er dus eerder uit?
[...]
Dat is geheel correct.
[...]

Vooralsnog weinig eigenlijk. Laadpaal en wat stroom voor lampen e.d. Dus kwa ruimte maakt mij dat niet bijzonder veel uit om eerlijk te zijn.

Blijft de vraag nog wel even staan waarom je voorkeur uitgaat naar een losse Alamat voor de krachtgroep en een losse voor de rest.
Ten eerste scheiden, en het 2e is eigenlijk meer gebaseerd op volle kasten, op een ALS mogen maximaal 4 groepen, nu zou het in jou geval in principe wel kunnen als er verder niets in komt, maar bouw je hem voller met 1F eindgroepen komt je kast onnodig vol met 3F ALS'en.
Met 2x 1F ALS ken je 8 eindgroepen verdelen terwijl je met 1x 3F ALS 4v eindgroepen mag verdelen.

Opzich kan de eerder door jou gelinkte kast wel maar hoop dat ik zo beetje duidelijk ben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rens-br schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:41:
Omdat NEN1010 een aparte aardlekschakelaar vereist voor EV-lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Xander schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:59:
[...]

AH. Dat lijkt me een hele goede reden om te splitsen. Dan blijft er weinig keus over dan splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Annuk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:51:
[...]
Ten eerste scheiden, en het 2e is eigenlijk meer gebaseerd op volle kasten, op een ALS mogen maximaal 4 groepen, nu zou het in jou geval in principe wel kunnen als er verder niets in komt, maar bouw je hem voller met 1F eindgroepen komt je kast onnodig vol met 3F ALS'en.
Met 2x 1F ALS ken je 8 eindgroepen verdelen terwijl je met 1x 3F ALS 4v eindgroepen mag verdelen.

Opzich kan de eerder door jou gelinkte kast wel maar hoop dat ik zo beetje duidelijk ben ;)
Xander schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:59:
[...]

Ik had nog even verder gekeken naar de eisen voor de laadpaal en ik kom verschillende verhalen tegen. De paal die eraan komt te hangen is een 11kW Alfen Single Line Pro paal. Moet deze afgezekerd worden met 20A of voldoet 16A ook? En indien van de 20A, kan dat / gaat dat bij mijn opstelling?

Ik dacht dat het niet was toestaan om achter een 25A hoofdzekering een 20A automaat te plaatsen namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 12-04-2024 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
rens-br schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:33:
[...]

[...]

Ik had nog even verder gekeken naar de eisen voor de laadpaal en ik kom verschillende verhalen tegen. De paal die eraan komt te hangen is een 11kW Alfen Single Line Pro paal. Moet deze afgezekerd worden met 20A of voldoet 16A ook? En indien van de 20A, kan dat / gaat dat bij mijn opstelling?

Ik dacht dat het niet was toestaan om achter een 25A hoofdzekering een 20A automaat te plaatsen namelijk.
Ik zou gewoon de handleiding er ff bijpakken. Staat ook netjes vermeld welke karakteristieken je mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

John245 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:41:
[...]

Ik zou gewoon de handleiding er ff bijpakken. Staat ook netjes vermeld welke karakteristieken je mag gebruiken.
Daar was ik toevallig net mee bezig, die geven een 20A zekering aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfCCFsMrssZpSoMRyWqnSS3jfpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I72RxmgomrHIwJpUpk73LUSf.png?f=user_large

Blijft de vraag staan of 20A zekering mag achter een 25A hoofdzekering.

Dan wordt het namelijk hoofdzekering (25A) -> hoofdschakelaar -> Alamat 300mA (C25A) -> Hoofdschakelaar -> Alamat 30mA (B20A) -> Laadpaal

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 12-04-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
rens-br schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]

Dan wordt het namelijk hoofdzekering (25A) -> hoofdschakelaar -> Alamat 300mA (25A) -> Hoofdschakelaar -> Alamat 30mA (20A) -> Laadpaal
Zet ook ff de karakteristieken er bij.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 12-04-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

John245 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:52:
[...]

Zet ook ff de karakteristieken er bij.
Bij deze. De karakteristiek van de hoofdzekering weet ik niet, maar ik heb 3x25A van Enexis met smeltzekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
rens-br schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:54:
[...]

Bij deze. De karakteristiek van de hoofdzekering weet ik niet, maar ik heb 3x25A van Enexis met smeltzekeringen.
Zoals je het nu schetst zou het moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25
Juerd schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:31:
[...]

In het geval van een PV-omvormer is het altijd verkeerd om, omdat beide kanten kunnen voeden. Daarom moet een unidirectionele aardlekbeveiliging nooit worden toegepast voor PV. (Ook niet voor EVSE met VTG, bijvoorbeeld.) Helaas lijkt het erop dat vooral installateurs van zonnepanelen werkelijk geen idee hebben hoe deze beveiligingen werken. Sowieso meen ik een flinke overlap te zien tussen installateurs van PV, mensen die EMAT installeren, en mensen die nauwelijks beseffen wat er allemaal komt kijken bij een veilige groepenkast. Dat vind ik eerlijk gezegd best een eng idee.

Overigens betekent de kans dat de aardlekbeveiliging onbetrouwbaar wordt, da je die aardlekautomaat niet alleen z.s.m. moet (laten) vervangen door een unidirectionele, maar ook dat je 'm niet moet bewaren voor hergebruik, tenzij je apparatuur hebt waarmee je 'm kunt testen.
Ik heb de berichten meerdere keren gelezen, maar kom er niet helemaal uit. Klopt het dat je dus juist géén unidirectionele aardlekbeveiliging moet toepassen in geval van PV, maar bi-directioneel?

Ik denk dat het bij ons dan ook niet goed zit, in de PV verdeler (voorbereid door elektramat) zitten de panelen achter de load kant van een EA16-32, dat klopt dus niet (panelen rechts WM links):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwABLyLjeXx2fbl6OH6l5Y2mDWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFZWAl5Psnlq2r3HWXZHrKCP.jpg?f=fotoalbum_large

in de meterkast heb ik direct achter de hoofdschakelaar een EGA19-80 40A 300mA aardlek, daarachter een EGN16-32 B20:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUmA8RY73mJLYcyZhs21hb42x2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqjXYPhcsWfEH2oWgugKoP3z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat dit qua aardlekken niet de beste manier is, maar ik wilde geen draden zónder aardlekbeveiliging door huis hebben lopen (want ik weet niet precies waar ze langs gaan).

vraag is dus, wat kan ik het beste doen, inderdaad 2x een bidirectionele aardlek kopen, spanningsONhankelijk? een aparte kabel naar de panelen is op dit moment (helaas) geen optie. Eigenlijk wil ik de hele kast vervangen, op termijn, maar in ieder dit corrigeren.

De rest van het huis zit trouwens eerst nog achter een 40A hoofdzekering, om te voorkomen dat er het te veel (35A+11A=46A) stroom door de kast zou kunnen gaan lopen. kleine kans, we hebben geen WP of EV, maar toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
True schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:33:
[...]

Maar de praktijk is weerbarstiger, dat er nergens terug te vinden is op welk moment deze moeten worden aangedraaid. Je afhankelijk bent van één 'importeur' die ook de verkoper is in Nederland (en aanname: die de opdracht gewoon neergelegd heeft in China voor het maken van componenten). Je hebt geen datasheets of verkoopinformatie zoals je bij de A-merken hebt. De prijs is lager, ze zijn duidelijk minder degelijk als je ze wel op moment wilt draaien (kuch EMAT draai je gewoon in twee stukken op 2Nm). Hiernaast zijn de 1DIN-breedde aardlekautomaten allemaal spanningsafhankelijk i.t.t. de A-merken.
2Nm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD7kpHG2uczXSUmsjQlrJhE_8jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9TVTcO628Phri1ob2DzRaS6.jpg?f=fotoalbum_large
jeanpaulh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:41:
[...]

Voor de wetenschap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dds80dHAtRDffXGe6BIXghWrMR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CUxBqCJrUZ3YIiPLsboOk4h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

rens-br schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]

Dan wordt het namelijk hoofdzekering (25A) -> hoofdschakelaar -> Alamat 300mA (C25A) -> Hoofdschakelaar -> Alamat 30mA (B20A) -> Laadpaal
Ik heb mijn Eve Single Pro Line achter een B20 30mA alamat in een onderverdeler, die achter een C25 300mA alamat in de hoofdverdeler zit, op een 3x 25A aansluiting.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

TGEN schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:08:
[...]

Ik heb mijn Eve Single Pro Line achter een B20 30mA alamat in een onderverdeler, die achter een C25 300mA alamat in de hoofdverdeler zit, op een 3x 25A aansluiting.
Exact hetzelfde dus zoals ik dat wil gaan maken, toch? Bedankt voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Beter voorbeeld is wanneer je een stuk draad in de kooiklem hebt en dan op 2 Nm draait. De weerstand van de kooiklem tegen de behuizing is dan lager dan de weerstand om strakker vast te draaien en dan draai je die prachtige installatieautomaten / aardelekautomaten uitelkaar. :'(
En je krijgt natuurlijk een dubbele 'verbreding' van de automaat als je beide (fase en nul) op moment draait. Ze willen beide draaien. En probeer dan maar een hele DIN-rail vol te krijgen met dit spul, dan mis je millimeters.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 12-04-2024 13:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 15:26
Ik heb bij Elektramat nagevraagd hoe de alamat's van Emat aangesloten moeten worden, omdat ik er zelf ook net eentje besteld heb en "ze mogen uitsluitend van beneden voeding ontvangen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:16
rens-br schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:09:
[...]

Exact hetzelfde dus zoals ik dat wil gaan maken, toch? Bedankt voor de bevestiging.
Ik heb mijn Zappi achter een B16 30 mA zitten in een kast in de garage. Deze wordt gevoed vanaf een B20 300mA uit de meterkast in huis.
3x25 aansluiting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Polyphemus schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:57:
Ik heb bij Elektramat nagevraagd hoe de alamat's van Emat aangesloten moeten worden, omdat ik er zelf ook net eentje besteld heb en "ze mogen uitsluitend van beneden voeding ontvangen".
Hoe voorzien ze dan de werking van hun eigen PV-verdeler die ze hebben geleverd aan @Verdicampo, waar de blauwe kam duidelijk impliceert dat je daar de zonnepanelen aan de bovenkant aansluit? Of is dit voortschrijdend inzicht aan hun kant ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 15:26
TGEN schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:34:
[...]

Hoe voorzien ze dan de werking van hun eigen PV-verdeler die ze hebben geleverd aan @Verdicampo, waar de blauwe kam duidelijk impliceert dat je daar de zonnepanelen aan de bovenkant aansluit? Of is dit voortschrijdend inzicht aan hun kant ;).
Ik heb geen idee :P . De klantenservice reageert snel per mail in ieder geval ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verdicampo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:08:
Ik heb de berichten meerdere keren gelezen, maar kom er niet helemaal uit. Klopt het dat je dus juist géén unidirectionele aardlekbeveiliging moet toepassen in geval van PV, maar bi-directioneel?
Dat klopt.

De term unidirectioneel geeft aan dat het ding ontworpen is om te werken bij energie die zich verplaatst in één bepaalde richting, en die richting staat aangegeven met woorden of pijlen. Omdat bij PV de energie 's nachts vanaf het net komt en overdag met zonlicht vanaf de inverter, moet je daarvoor een aardlekbeveiliging gebruiken waarbij de kant van de voeding niet uitmaakt; deze worden bidirectioneel genoemd.

Bidirectioneel is altijd goed. Unidirectioneel is alleen geschikt voor verbruikers en dus niet voor PV, thuisaccu's, of VTG.

Gebruik je een unidirectionele waar het een bidirectionele had moeten zijn, dan lijkt alles naar behoren te werken. Het is alleen niet veilig en niet betrouwbaar, omdat de elektronica en/of solenoïde in de aardlekschakelaar bij foutstroom te lang actief blijven als de "load"-kant blijft leveren na afschakeling van de netspanning. Naar verluidt kan dat dan doorbranden. Volgens de gepinde comment op YouTube: Failed Hager RCBO Teardown & Investigation is die aardlekautomaat mogelijk doorgebrand door dit fenomeen, en in YouTube: Totally exploded Hager RCBO (RCD/GFI with overcurrent trip) wordt om 7:27 uitgelegd dat die uitgebrande aardlekautomaat mogelijk ook verkeerd om aangesloten is geweest: "If you wire these in the wrong way around, when you press the test button (...) If the coil doesn't trip, it will remain powered. Some of the circuitry in these just latches the coil and expects it to fire. If that's not fired, it may have cooked the coil."
Ik denk dat het bij ons dan ook niet goed zit, in de PV verdeler (voorbereid door elektramat) zitten de panelen achter de load kant van een EA16-32, dat klopt dus niet (panelen rechts WM links):
Dat lijkt mij inderdaad niet goed, op basis van wat ik geleerd heb over unidirectionele aardlekbeveiligingen.
wat kan ik het beste doen, inderdaad 2x een bidirectionele aardlek kopen, spanningsONhankelijk?
Mijn voorkeur zou inderdaad gaan naar spanningsonafhankelijke aardlekbeveiliging. Spanningsafhankelijke aardlekbeveiliging mag niet altijd worden toegepast en als je geen zin hebt om uit te zoeken wanneer die wel en niet mag, is het praktischer om gewoon voor een spanningsonafhankelijke te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Als het goed is heb ik ook
spanningsonafhangkelijke aardlek automaten.
ABB DS301C.

dit in ieder geval wel zo gespecificeerd bij Sander V. bij het samenstellen van de groepenkast.

Maar wat is het grote verschil erin? Als de spanning eraf is en je drukt op het test knopje gebeurt er in ieder geval niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Guido7619 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:41:
ABB DS301C.

dit in ieder geval wel zo gespecificeerd bij Sander V. bij het samenstellen van de groepenkast.

Maar wat is het grote verschil erin? Als de spanning eraf is en je drukt op het test knopje gebeurt er in ieder geval niks.
DS301C is inderdaad spanningsonafhankelijk (en bidirectioneel).

Spanningsafhankelijke aardlekbeveiligingen werken niet onder een bepaalde spanning (Umin). Dat wil zeggen dat ze onder die spanning niet of niet betrouwbaar zullen trippen bij foutstroom.

Voor de testknop is er ook een bepaalde minimumspanning (Ut) nodig, omdat die een weerstandje in het circuit verbindt. Is de spanning te laag om minstens de tripstroom te laten lopen door die weerstand, dan zal de testknop de aardlekschakelaar inderdaad niet doen trippen. Als de spanning 0 V is, kan er sowieso geen stroom lopen en kan er dus ook geen foutstroom optreden, en zal het ding dus ook niet trippen. Ut, de laagste spanning waarbij de testknop werkt, zal dus altijd hoger dan 0 V zijn. En omdat het geïmplementeerd is als een simpel weerstandje, zal het praktisch altijd een heel stuk hoger dan 0 V zijn.

Ut = 170 V volgens de datasheet van de DS301C. Daaronder werkt ie wel als aardlekbeveiliging, maar kun je dat niet meer controleren met de testknop omdat die weerstand dan te weinig foutstroom veroorzaakt. Je hebt in dat geval iets anders nodig om genoeg foutstroom te veroorzaken om de werking te controleren, zoals een 1,5 V batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:14

Reptile209

- gers -

Guido7619 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:41:
ABB DS301C.

Voor zover ik weet, zorgt de testknop voor een (gecontroleerde) lekstroom. Daarop zou de automaat moeten afschakelen. Maar dat doet 'ie alleen als er spanning op staat, anders is er immers geen lekstroom. Dus je kan hem niet testen als hij niet is aangesloten.

Bij een spanningsAFhankelijke automaat is bovendien het afschakelmechanisme afhankelijk van de aanwezigheid van een minimale spanning. Bij een spanningsONafhankelijke automaat gebeurt het schakelen mechanisch (maar moet er dus wel spanning zijn om überhaupt een lekstroom te maken).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
TGEN schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:34:
[...]

Ja was precies wat ik dacht, er was inderdaad maar één plek mogelijk om de panelen aan te sluiten, zo is de PV verdeler geleverd.
Polyphemus schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb geen idee :P . De klantenservice reageert snel per mail in ieder geval ;)
Ik zal ze ook eens mailen - heel erg benieuwd of ze dan ook zeggen dat deze alleen ONDER gevoed mag worden!
Juerd schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:09:
[...]

Dat klopt.

De term unidirectioneel geeft aan dat het ding ontworpen is om altijd energie te verplaatsen in één bepaalde richting, en die richting staat aangegeven met woorden of pijlen. Omdat bij PV de energie 's nachts vanaf het net komt en overdag met zonlicht vanaf de inverter, moet je daarvoor een aardlekbeveiliging gebruiken waarbij de kant van de voeding niet uitmaakt; deze worden bidirectioneel genoemd.

Bidirectioneel is altijd goed. Unidirectioneel is alleen geschikt voor verbruikers en dus niet voor PV, thuisaccu's, of VTG.

Gebruik je een unidirectionele waar het een bidirectionele had moeten zijn, dan lijkt alles naar behoren te werken. Het is alleen niet veilig en niet betrouwbaar, omdat de elektronica en/of solenoïde in de aardlekschakelaar bij foutstroom te lang actief blijven als de "load"-kant blijft leveren na afschakeling van de netspanning. Naar verluidt kan dat dan doorbranden. Volgens de gepinde comment op YouTube: Failed Hager RCBO Teardown & Investigation is die aardlekautomaat mogelijk doorgebrand door dit fenomeen, en in YouTube: Totally exploded Hager RCBO (RCD/GFI with overcurrent trip) wordt om 7:27 uitgelegd dat die uitgebrande aardlekautomaat mogelijk ook verkeerd om aangesloten is geweest: "If you wire these in the wrong way around, when you press the test button (...) If the coil doesn't trip, it will remain powered. Some of the circuitry in these just latches the coil and expects it to fire. If that's not fired, it may have cooked the coil."

[...]

Dat lijkt mij inderdaad niet goed, op basis van wat ik geleerd heb over unidirectionele aardlekbeveiligingen.

[...]

Mijn voorkeur zou inderdaad gaan naar spanningsonafhankelijke aardlekbeveiliging. Spanningsafhankelijke aardlekbeveiliging mag niet altijd worden toegepast en als je geen zin hebt om uit te zoeken wanneer die wel en niet mag, is het praktischer om gewoon voor een spanningsonafhankelijke te kiezen.
Thanks voor deze uitleg, nu heb ik het helder. Het klinkt inderdaad logisch. Zijn dit dan allemaal goede componenten voor gebruik PV (uiteraard sommige icm een installatieautomaat)? :Ondanks dat er niet bij allemaal bij staat dat ze spanningsonafhankelijk zijn, hebben ze in ieder geval wel allemaal óf de 1/2 & 2/1 notering, óf het schema uit de eerdere post van Juerd (als ik zo snel goed zie):
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Verdicampo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:28:
[...]

Ja was precies wat ik dacht, er was inderdaad maar één plek mogelijk om de panelen aan te sluiten, zo is de PV verdeler geleverd.

[...]

Ik zal ze ook eens mailen - heel erg benieuwd of ze dan ook zeggen dat deze alleen ONDER gevoed mag worden!

[...]

Thanks voor deze uitleg, nu heb ik het helder. Het klinkt inderdaad logisch. Zijn dit dan allemaal goede componenten voor gebruik PV (uiteraard sommige icm een installatieautomaat)? :Ondanks dat er niet bij allemaal bij staat dat ze spanningsonafhankelijk zijn, hebben ze in ieder geval wel allemaal óf de 1/2 & 2/1 notering, óf het schema uit de eerdere post van Juerd (als ik zo snel goed zie):
[Afbeelding]
Wat betekent dat 1/2 en 2/1 dan eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verdicampo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:28:
Laat je niet te veel leiden door de kant waar de inverter aangesloten kon worden, want beide kanten zijn fout :)
Thanks voor deze uitleg, nu heb ik het helder. Het klinkt inderdaad logisch. Zijn dit dan allemaal goede componenten voor gebruik PV (uiteraard sommige icm een installatieautomaat)? :
Voor zo ver ik weet zijn deze allemaal bidirectioneel, en spanningsonafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Guido7619 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:37:
[...]

Wat betekent dat 1/2 en 2/1 dan eigenlijk?
1 is de voedende kant, 2 is de kant van de verbruikers. Als er 1/2 staat, dan mag aan die kant dus voeding *of* verbruiker komen, oftewel dan is het ding geschikt voor bidirectioneel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Juerd schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:42:
[...]

Laat je niet te veel leiden door de kant waar de inverter aangesloten kon worden, want beide kanten zijn fout :)
ik ga vanavond die testknop eens indrukken, met een bril op (ref filmpjes over die ontploffende automaten)... en dan is een gewoon installatieautomaat misschien nog beter (want ze zitten alsnog achter een 300mA ALS in de meterkast, behalve dat die dus ook niet goed is :( )
Voor zo ver ik weet zijn deze allemaal bidirectioneel, en spanningsonafhankelijk.
Ah mooi, dan klopte het dus! Ik ga maar even shoppen denk ik :) thanks voor de hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
En als je het verschil wilt weten tussen de F202 en FH202. Heb ik laatst nog gevraagd aan Sander.
De F202 is ontwikkeld voor de industrie
Max voorbeveiliging 100A
10kA

De FH202 is ontwikkeld voor de woningbouw
Max voorbeveiliging 63A
6kA

De F202 mag en kan ook in de woningbouw gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verdicampo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:53:
ik ga vanavond die testknop eens indrukken, met een bril op (ref filmpjes over die ontploffende automaten)...
Succes daarmee. Waarschijnlijk gaat het goed, want er is geen foutstroom en de kans is groot dat je inverter keurig op tijd afschakelt. Sowieso is er 's avonds vermoedelijk geen zonlicht en is de inverter dan wel een load.

Normaliter is het slim om je aardlekbeveiligingen regelmatig te testen. In dit geval vind ik het een moeilijkere afweging :)
en dan is een gewoon installatieautomaat misschien nog beter (want ze zitten alsnog achter een 300mA ALS in de meterkast, behalve dat die dus ook niet goed is :( )
Aardlekbeveiliging kan je leven redden (ook wanneer die niet verplicht is), maar moet dan wel goed zijn (30 mA, geschikt voor de stroom en energierichting, etc.)

Aardlekbeveiliging weglaten zou ik niet zomaar doen, zelfs als je denkt dat er een kleine kans is dat ie uitfikt. Liever brand dan elektrocutie, want bij brand heb je langer dan tientallen milliseconden om te vluchten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:48
Het is lastig in te schatten of deze nu wel of niet anders is dan het 'oude' model.

Heb je een multimeter? Dan zou je eens kunnen controleren of de elektronica van beide klemmen losgekoppeld wordt wanneer de schakelaar in de uit-stand gedrukt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Juerd schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:10:
[...]

Succes daarmee. Waarschijnlijk gaat het goed, want er is geen foutstroom en de kans is groot dat je inverter keurig op tijd afschakelt. Sowieso is er 's avonds vermoedelijk geen zonlicht en is de inverter dan wel een load.

Normaliter is het slim om je aardlekbeveiligingen regelmatig te testen. In dit geval vind ik het een moeilijkere afweging :)
Ja eens! het systeem draai nu bijna 2 jaar en heeft max 2600W geleverd, dus ruim onder de capaciteit van de automaat, mocht dat nog uitmaken. Gewacht tot de productie tot < 100W gezakt was, en dat ging bij beide goed, zowel de 30mA in de PV verdeler als de ALS voor de distributie groep na de hoofdschakelaar.
Aardlekbeveiliging kan je leven redden (ook wanneer die niet verplicht is), maar moet dan wel goed zijn (30 mA, geschikt voor de stroom en energierichting, etc.)

Aardlekbeveiliging weglaten zou ik niet zomaar doen, zelfs als je denkt dat er een kleine kans is dat ie uitfikt. Liever brand dan elektrocutie, want bij brand heb je langer dan tientallen milliseconden om te vluchten...
Nee eens d:)b , dus ik ga het gewoon vervangen door ABB spul.

Bij vrienden had een installateur een kabel buiten over de gevel gelegd, met alleen een B20 automaat. Daar heb ik ook een ALS voor gezet...

@Karlok[JY-616] Ook dank voor de mbt de F(H)202!

[ Voor 3% gewijzigd door Verdicampo op 12-04-2024 21:22 . Reden: info mbt PV systeem toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Juerd schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:00:
Daaronder werkt ie wel als aardlekbeveiliging, maar kun je dat niet meer controleren met de testknop omdat die weerstand dan te weinig foutstroom veroorzaakt. Je hebt in dat geval iets anders nodig om genoeg foutstroom te veroorzaken om de werking te controleren, zoals een 1,5 V batterij.
Dit leek me leuk om zelf te proberen. Met een spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar van een merk dat ik zelf niet in m'n groepenkast zou willen ("E-Pro", een rebranded Gacia), gecheckt of die tript bij 1,58 V DC. En jawel, bij maximaal 32 ohm wil die betrouwbaar trippen.

Maar 32 ohm bij 1,5 V is ongeveer 50 mA, terwijl dat ding natuurlijk onder de 30 mA al moet trippen! Om te checken of dat ligt aan DC versus AC, hebben we er een variac bijgepakt. De variac ging niet laag genoeg, dus daar is nog een stekkertrafo aan gehangen. Na wat draaien aan de knop hadden we de spanning van de batterij mooi gematcht op 1,58 V AC. Daarmee tript deze aardlekschakelaar betrouwbaar tot maximaal 62 ohm, en dus op ongeveer 25 mA.

Daarmee lijkt me mooi aangetoond dat een spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar inderdaad nog steeds prima z'n werk kan doen bij een zeer lage spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Juerd

Hier op het werk staat een als tester welke test met 48Volt. Vanaf deze waarde moet de ALS > 15mA < 30 mA afschakelen. Onder de 48 volt is het volgende de NEN ook een veilige spanning..
Dat de meeste als vanaf veel lager werken is natuurlijk mooi meegenomen..

Soms mag een spanningsafhankelijke ALS toch toegepast worden als aanvullende beveiliging.
Ik ga niet kopiëren en plakken maar hier staat het goed leesbaar uitgelegd.
Ook een stuk over aardlekautomaten met de vermelding load/line welke dus niet voor PV gebruikt mogen worden.
https://www.hkelectric.nl...1010-eti-aardlekautomaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
habbekrats schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:02:

Soms mag een spanningsafhankelijke ALS toch toegepast worden als aanvullende beveiliging.
Ik ga niet kopiëren en plakken maar hier staat het goed leesbaar uitgelegd.
[...]
https://www.hkelectric.nl...1010-eti-aardlekautomaten
Op zich correct:
Volgens NEN 1010:2015+C2:2016 en de voorgaande normen geldt dat, voor aanvullende bescherming, naast de 30 mA spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar ook de 30 mA spanningsafhankelijke aardlekschakelaar “gewoon” is toegelaten.
Dit is toegelaten als voor de foutbescherming door automatische uitschakeling van de voeding een toestel voor overstroombeveiliging (bijvoorbeeld een installatieautomaat) wordt toegepast dat bij een fout tijdig uitschakelt.
Maar in rood gemarkeerd wel een belangrijke mits: het toestel voor overstroombeveiliging moet dan bij een fout wel tijdig uitschakelen. Dit is afhankelijk van de circuitimpedantie en in een TT-stelsel dus van de aardverspreidingsweerstand. Niet onbelangrijk om die voorwaarden dan ook even in de gaten te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
jeanpaulh schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:27:
[...]

Het is lastig in te schatten of deze nu wel of niet anders is dan het 'oude' model.

Heb je een multimeter? Dan zou je eens kunnen controleren of de elektronica van beide klemmen losgekoppeld wordt wanneer de schakelaar in de uit-stand gedrukt staat.
Heb wel een multimeter. Alleen ding ligt al bij het afval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Over spanningsafhankelijke aardlekautomaten gesproken, ik kwam nog een interessante pagina van Schneider tegen: Spanningsafhankelijke aardlekbeveiligingen voor huishoudelijke toepassing, hoe te herkennen? In het kort: "E3", wat je op menig smalle aardlekautomaat tegenkomt, is dus ook een indicatie van dat ie spanningsafhankelijk is. Er bestaan ook E2 en E1; zie de link voor details. Het mag echter ook op de zijkant staan, waar je niks aan hebt in een volle groepenkast, en deze aanduiding wordt alleen op nieuwere aardlekautomaten gebruikt. Als er geen E1/E2/E3 op de voorkant staat, zegt dat dus in principe helemaal niks.

(Ik heb mijn eerdere post over het herkennen van unidirectionele en spanningsafhankelijke aardlekbeveiligingen aangevuld met deze informatie.)

E3 betekent volgens die pagina "RCBO die niet automatisch opent wanneer de voedingsspanning uitvalt en niet in staat is af schakelen bij een gevaarlijke situatie (bijvoorbeeld fase-aarde fout)". Op die manier verwoord klinkt het best heftig :)

Terugkomend op de 2 versies van de EMAT EA16-32: die ene met Load/Line-markeringen heeft geen E3 erop staan, op de voorkant van de nieuwere (?) zonder aangegeven Load/Line prijkt wel de aanduiding E3. Het zou kunnen dat die zonder E3 nog onder een oudere versie van IEC 61009-1 op de markt was gebracht, en de versie met E3-markering wél onder de :2013-versie. Maar ja, als zelfs de A-merken niet vermelden welke exacte versie van standaarden ze hanteren, hoeven we dat natuurlijk van een dozenschuivermerk al helemaal niet te verwachten.

[ Voor 18% gewijzigd door Juerd op 14-04-2024 00:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Nou is 2 Nm ook wel erg veel voor die kleine schroefjes. Ik zou verwachten dat ze op 1,2 Nm horen.

Maar EMAT maakt geen bruikbare datasheets (en ze lezen hier niet mee want je zou denken dat ze dan onderhand wel eens een keertje echte datasheets zouden gaan publiceren, of ze vinden het gewoon echt niet zo belangrijk om betrouwbaar over te komen) dus het blijft gissen naar de juiste specificaties.

Gelukkig is er een heel ander bedrijf dat heel toevallig op hetzelfde adres gevestigd is en ook dingen van het merk EMAT verkoopt, dat op een of andere manier aan de juiste specificaties kon komen. Zij beschrijven EMAT als een "onafhankelijk merk" en hebben kennelijk ook onvoldoende invloed op EMAT om ze te overtuigen om eindelijk eens serieuze datasheets te gaan maken. Maar ze hebben wel beseft dat mensen misschien naarstig op zoek zijn naar deze informatie, en een heel behulpzaam lijstje gemaakt op hun eigen website. Zij geven 1,2 tot 1,5 Nm aan voor deze schroeven. Ik vraag me af hoe ze aan die informatie komen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 14-04-2024 02:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:02

Pizzalucht

Snotneus.

Juerd schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:01:
[...]

Nou is 2 Nm ook wel erg veel voor die kleine schroefjes. Ik zou verwachten dat ze op 1,2 Nm horen.

Maar EMAT maakt geen bruikbare datasheets (en ze lezen hier niet mee want je zou denken dat ze dan onderhand wel eens een keertje echte datasheets zouden gaan publiceren, of ze vinden het gewoon echt niet zo belangrijk om betrouwbaar over te komen) dus het blijft gissen naar de juiste specificaties.

Gelukkig is er een heel ander bedrijf dat heel toevallig op hetzelfde adres gevestigd is en ook dingen van het merk EMAT verkoopt, dat op een of andere manier aan de juiste specificaties kon komen. Zij beschrijven EMAT als een "onafhankelijk merk" en hebben kennelijk ook onvoldoende invloed op EMAT om ze te overtuigen om eindelijk eens serieuze datasheets te gaan maken. Maar ze hebben wel beseft dat mensen misschien naarstig op zoek zijn naar deze informatie, en een heel behulpzaam lijstje gemaakt op hun eigen website. Zij geven 1,2 tot 1,5 Nm aan voor deze schroeven. Ik vraag me af hoe ze aan die informatie komen :P
Je zou bijna gaan denken dat ze bij elektramat de naam EMAT hebben verzonnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

En ik maar denken dat het hun eigen huismerk is :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Karlok[JY-616] schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:09:
En als je het verschil wilt weten tussen de F202 en FH202. Heb ik laatst nog gevraagd aan Sander.

[...]
Er is nog een leuk verschil: de F202 heeft een CPI (contact position indicator), zo'n venstertje met groen/rood. Daar heb je verder niks aan thuis, want je kunt aan het schakelaartje ook wel zien dat ie is getript. Maar voor niet-thuisgebruik waarbij het ding misschien in de aan-stand is vergrendeld, is het nuttig om te kunnen zien dat ie is getript. (Immers, vergrendelen in de aan-stand verhindert niet dat het ding tript en afschakelt, hooguit dat een mens dat 'm afschakelt; dat is nuttig als er bijv. vanwege de veiligheid altijd een bepaalde procedure moet worden gevolgd voordat het circuit weer mag worden ingeschakeld.)

De FH202 zou de goedkope versie van de F202 moeten zijn, met lagere specificaties. Het is bizar dat de FH202 juist duurder is. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je ooit een losse FH202 zou kopen als de F202 op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Juerd schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:44:
[...]

Er is nog een leuk verschil: de F202 heeft een CPI (contact position indicator), zo'n venstertje met groen/rood. Daar heb je verder niks aan thuis, want je kunt aan het schakelaartje ook wel zien dat ie is getript. Maar voor niet-thuisgebruik waarbij het ding misschien in de aan-stand is vergrendeld, is het nuttig om te kunnen zien dat ie is getript. (Immers, vergrendelen in de aan-stand verhindert niet dat het ding tript en afschakelt, hooguit dat een mens dat 'm afschakelt; dat is nuttig als er bijv. vanwege de veiligheid altijd een bepaalde procedure moet worden gevolgd voordat het circuit weer mag worden ingeschakeld.)

De FH202 zou de goedkope versie van de F202 moeten zijn, met lagere specificaties. Het is bizar dat de FH202 juist duurder is. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je ooit een losse FH202 zou kopen als de F202 op voorraad is.
Bij Sander V is de FH202 dan wel weer 2 tientjes goedkoper dan de F202, maar goed om even in de gaten te houden.

Iets anders, bij mijn ouders heeft de installateur de Gacia L80M gebruikt voor de PV installaties: https://gacia.nl/modulair...-1p-n-b16a-300ma-6ka.html
(let niet op het verkeerde plaatje, 30mA ipc 300mA 8)7 )

Ik kan zo niet zo goed zien of deze wél bi-directioneel zijn, iemand enig idee? Ik zie namelijk alleen 1 en 2, geen 1/2 of 2/1 en ook het schema ziet er meer uit zoals op de EMAT EA16-32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verdicampo schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:07:
[...]

Bij Sander V is de FH202 dan wel weer 2 tientjes goedkoper dan de F202, maar goed om even in de gaten te houden.
Bij SV is de FH202 voor €39,95 juist iets meer dan €10 duurder dan de F202 voor €29,04? Of je moet naar een 63A exemplaar kijken maar die hebben ze niet in de FH202 serie.
Iets anders, bij mijn ouders heeft de installateur de Gacia L80M gebruikt voor de PV installaties: https://gacia.nl/modulair...-1p-n-b16a-300ma-6ka.html
(let niet op het verkeerde plaatje, 30mA ipc 300mA 8)7 )

Ik kan zo niet zo goed zien of deze wél bi-directioneel zijn, iemand enig idee? Ik zie namelijk alleen 1 en 2, geen 1/2 of 2/1 en ook het schema ziet er meer uit zoals op de EMAT EA16-32.
Bij een 2 modules brede aardlekautomaat ga ik er eigenlijk standaard vanuit dat deze spanningsonafhankelijk en bidirectioneel is. Spanningsonafhankelijk blijkt uit de KEMA, CB en CE certificaten, het ding voldoet aan IEC 61009-2-1. Bidirectioneel zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Uit het schema blijkt in ieder geval dat ook het circuit van de testknop wordt onderbroken wanneer de automaat uitschakelt dus daar kun je geen problemen mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
Xander schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:44:
[...]

Bij SV is de FH202 voor €39,95 juist iets meer dan €10 duurder dan de F202 voor €29,04? Of je moet naar een 63A exemplaar kijken maar die hebben ze niet in de FH202 serie.
oh vandaar! ik had inderdaad te snel gekeken, en dat was de 63A!
Bij een 2 modules brede aardlekautomaat ga ik er eigenlijk standaard vanuit dat deze spanningsonafhankelijk en bidirectioneel is. Spanningsafhankelijk blijkt uit de KEMA, CB en CE certificaten, het ding voldoet aan IEC 61009-2-1. Bidirectioneel zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Uit het schema blijkt in ieder geval dat ook het circuit van de testknop wordt onderbroken wanneer de automaat uitschakelt dus daar kun je geen problemen mee krijgen.
thanks - dat fijn om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn gewoon toegelaten. Er stond een fout in de NEN1010:2020 die met correctieblad gecorrigeerd is. Of die 'fout' komt door invloed vanuit belanghebbende zoals Schneider kan ik niet beoordelen ;)

Leesvoer deel 4:
https://www.nieuws1010.nl...kelaars-IV-24-12-2022.pdf

En deel 1,2,3 voor de liefhebber
https://www.nieuws1010.nl...ke-aardlekschakelaars.pdf
https://www.nieuws1010.nl...aardlekschakelaars-II.pdf
https://www.nieuws1010.nl...elaars-III-31-10-2022.pdf

[ Voor 37% gewijzigd door Dre op 15-04-2024 10:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• manusjevanalles
Het zat toch aan me te knagen of ik nou de juiste aandraaimomenten had gebruikt (vooral voor de hoofdschakelaar). Toch maar gebeld met Eaton en en volgende lijstje geverifieerd:

Hoofdschakelaar IS-40/4 2.4-5 Nm
3F-ALS PFIM-40/4/003-A 2-2.4 Nm
3F-Alamat B mRB6-16/3N/B/003-A 2-2.4 Nm
3F-Alamat C mRB6-16/3N/C/003-A 2-2.4 Nm
B16 automaat PLN6-B16/1N 1.2-1.5 Nm
Kookgroep PLSN-B16/2P2N 1.2-1.5 Nm
1F-alamat PKN6-20/1N/C/003-A 2-2.4 Nm
Aardrail 1014939 1.2-1.5 1.2-1.5 Nm
Aansluitblok 1015009 1.2-1.5 1.2-1.5 Nm

In principe zijn alle componenten breder dan 1 DIN 2-2.4 Nm, de 1 DIN-modules 1.2-1.5 Nm, en de hoofdschakelaar vanaf 40A en verder dus 2.4-5 Nm, omdat die kooiklem van de hoofdschakelaar groter zijn. Het voelde oncomfortabel strak om hem op 4 Nm te draaien, maar dat mag wel. Is er nog een max wat een kabel aan kan? Zou je die nog stuk kunnen draaien?

Nu staat het in ieder geval ergens goed vindbaar op internet :)

[ Voor 9% gewijzigd door manusjevanalles op 15-04-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Tabelletje over de aardlekautomaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb8VNbDywo3XZdHcJL8pvibUSSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPMwv1RAQyOtmnPAJpQcl66p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:36:
Spanningsafhankelijke aardlekschakelaars zijn gewoon toegelaten. Er stond een fout in de NEN1010:2020 die met correctieblad gecorrigeerd is. Of die 'fout' komt door invloed vanuit belanghebbende zoals Schneider kan ik niet beoordelen ;)

Leesvoer deel 4:
https://www.nieuws1010.nl...kelaars-IV-24-12-2022.pdf
We zijn inmiddels een jaar en 4 maanden verder en nog steeds is dat correctieblad nergens te bekennen. Noem me sceptisch, maar: eerst zien, dan geloven. ;) Totdat het gepubliceerd is kan er nog van alles veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 15-04-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:36:
Spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn gewoon toegelaten.
Dat is niet waar. Ze zijn niet "gewoon" toegelaten, ze zijn toegelaten onder voorwaarden. Om te weten of je aan de voor woningen hanteerbare voorwaarde voldoet, heb je specialistische apparatuur nodig om je foutstroomimpedantie te controleren.
Er stond een fout in de NEN1010:2020 die met correctieblad gecorrigeerd is.
1. Dat correctieblad is (nog) niet gepubliceerd, en momenteel slechts een verwachting van meneer Nieuws1010/Meer1010. Ik vind het vreemd en jammer van deze heer die normaal gesproken de regels zo strikt probeert te volgen, dat hij een niet-bestaand correctieblad in een overzicht heeft opgenomen op basis van een verwachting. Hij moet toch weten dat er mensen zijn die alleen de kleurrijke plaatjes lezen en niet de hele tekst...

2. De momenteel aangewezen versie in het BBL (voorheen Bouwbesluit) is de NEN 1010:2015, niet de NEN 1010:2020. Of je de NEN 1010:2020 al mag toepassen, kan per situatie verschillen. Bovendien kun je niet zomaar de kersen plukken uit verschillende versies, en moet je je dan ook aan andere aspecten van de :2020-versie gaan houden; bedenk goed of je dat wel wilt. https://www.nieuws1010.nl...N-10102020-24-12-2022.pdf
Leesvoer
Lees de documenten die je linkt zelf ook eens goed door. Dat het correctieblad *verwacht* wordt door de heer Van der Meer, staat er ook in. De tabel toont een situatie die vooralsnog niet bestaat.

Zou je willen overwegen om de screenshot van Tabel 1 weg te halen, om te voorkomen dat nog meer mensen voorbarige conclusies trekken?

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 15-04-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Hier ook aan de klus geweest.

- 2 oude 0903-741’s vervangen voor een F202A
- 3e F202A erbij gezet op dezelfde kamrail
- Groep erbij gezet voor de oven, er was nog een loze leiding van meterkast naar keuken. 2 ovens zaten op 1 groep. Beide aansluitwaarde 3000W, wonderbaarlijk is de groep nooit afgeschakeld
- C40 automaat voor huisinstallatie geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmQkrR-eC8dcxk3GeJySNfghGrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k23qdeOio64YwuaXyD5GXF4J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u62oGAJ_swUkBZMgi3dL-vU9pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlZuMO7WdCXB4kHrjxCv7zVz.jpg?f=fotoalbum_large

Bewust gekozen voor een rem-automaat ipv 63A aardlekschakelaars.
Kostenplaatje, hogere aanschafkosten aardlekschakelaars. Gereedschap, mijn adereindhulstang gaat maar tot 6mm2
Het is al beetje, een uit de hand gelopen klusje geworden. Wat in eerste instantie alleen het vervangen van de EMAT alamat op de planning stond, gingen we naar verkeerd aangesloten enphase ferriet ring, etc etc, van het ene kwam het andere.

En in de afgelopen jaren is de 35A hoofdzekering er nog nooit uit geweest. Dus ik acht de kans dat er een overbelasting van de C40 komt, zeer klein. Stroomverbruik zal met de jaren wellicht veranderen, dus mocht het toch vaak gebeuren is het wel tijd voor een 3-fase aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[~Karlok[JY-616]] Je hebt een boel yaks geschoren en het resultaat mag er zijn!

Dat die 6 kW aansluitwaarde op 1 groep niet tot trippen heeft geleid verbaast me, zou ik wel verwachten als je beide ovens tegelijk voorverwarmt. Maar als je ze niet tegelijk voorverwarmt, dan kan ik me voorstellen dat het gemiddelde gebruik wel laag genoeg is om de bimetaal van de automaat niet voorbij het kritische punt te krijgen.

Je argumenten voor een remautomaat in plaats van dikkere draden waren interessant om te lezen, al denk ik dat je wel met 6 mm² had kunnen werken om de 10 mm² kamrail onder je aardlekschakelaars te voeden vanaf twee kanten. Maar ik moet toegeven dat ik je installatie niet helemaal snap vanaf de foto (het lukt me niet om de draden visueel te volgen) dus wellicht zie ik iets over het hoofd. Ik snap ook niet goed waarom er een twinhuls op je hoofdschakelaar zit; bij gebruik van een remautomaat zou ik verwachten dat er vanaf je hoofdschakelaar maar 1 set draden loopt, rechtstreeks naar de voedende kant van de remautomaat, waar ook de PV-invoeding erbij komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 16-04-2024 04:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Juerd schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 03:03:
[ Ik snap ook niet goed waarom er een twinhuls op je hoofdschakelaar zit; bij gebruik van een remautomaat zou ik verwachten dat er vanaf je hoofdschakelaar maar 1 set draden loopt, rechtstreeks naar de voedende kant van de remautomaat, waar ook de PV-invoeding erbij komt.
Twinhuls op de hoofdschakelaar vanwaar je naar de REM-automaat en de PV-installatie aftakt is natuurlijk precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Klopt, vanaf hoofdschakelaar 1x naar rem-automaat en 1x naar de aftakblokjes in de linkerkast, die naar de PV en B16 alamat gaan.
Dat die 6 kW aansluitwaarde op 1 groep niet tot trippen heeft geleid verbaast me, zou ik wel verwachten als je beide ovens tegelijk voorverwarmt. Maar als je ze niet tegelijk voorverwarmt, dan kan ik me voorstellen dat het gemiddelde gebruik wel laag genoeg is om de bimetaal van de automaat niet voorbij het kritische punt te krijgen.
1 is een oven en de andere combi magnetron/stoom/hetelucht-oven.
De 2e wordt eigenlijk alleen maar gebruikt als magnetron en stoom-oven.

Wellicht dat deze combinatie altijd goed heeft gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
Juerd schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 03:03:
[~Karlok[JY-616]] Je hebt een boel yaks geschoren en het resultaat mag er zijn!
Eens :)
Je argumenten voor een remautomaat in plaats van dikkere draden waren interessant om te lezen, al denk ik dat je wel met 6 mm² had kunnen werken om de 10 mm² kamrail onder je aardlekschakelaars te voeden vanaf twee kanten.
Je zou dan alsnog kunnen hebben dat je over de 40A van één van de ALSen heen gaat door combinatie van verbruikers en PV invoeding? Ligt wel aan de daadwerkelijke setup van Karlok[JY-616], maar ik heb inderdaad ook een 40A rem voor de rest van het huis gezet.

en een C40 is hier dus wel op z'n plaats? Ik heb een B40 (Emat), die ik ook wil vervangen, en een C40 is stukken voordeliger dan een B40.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verdicampo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:09:
en een C40 is hier dus wel op z'n plaats? Ik heb een B40 (Emat), die ik ook wil vervangen, en een C40 is stukken voordeliger dan een B40.
Je plaatst het ding voor overstroombeveiliging, niet voor kortsluitbeveiliging. Oftewel het gaat je om de linker kant van deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTKkgTA68E3c0fkjHcG-oQhWK_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmZbTmNaeRGvq6WgRkCv16HQ.jpg?f=fotoalbum_large
B, C of D karakteristiek maakt daar geen verschil. Ik zou de karakteristiek zo hoog mogelijk kiezen om de kans zo klein mogelijk te maken dat deze voorbeveiliging uitschakelt bij sluiting in een eindgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xander schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 06:39:
[...]

Twinhuls op de hoofdschakelaar vanwaar je naar de REM-automaat en de PV-installatie aftakt is natuurlijk precies hetzelfde.
Hm, ja en nee. Tenminste, als ik het goed begrijp, en daar ben ik niet helemaal zeker van.

Het is hetzelfde omdat het in serie staat met de remautomaat en de stroom aan beide kanten van die automaat gelijk zal zijn.

Maar het is niet hetzelfde, omdat de remautomaat in dit geval draden aan 2 kanten beschermt: aan de voedende kant (op momenten dat de PV-installatie voedt) is er een vernauwing van 2×6 mm² (elk stroomopwaarts beveiligd, namelijk hoofdzekering en PV-groep) naar het stukje 1×6 mm² dat stroomafwaarts beveiligd wordt door de remautomaat. Het zal in dit geval volgens mij wel zo mogen, omdat aan de voorwaarden van 433.2.2 ("Het beveiligingstoestel tegen overbelasting van de leiding mag op een plaats in het verdere verloop van de leiding zijn opgenomen, mits ...") wordt voldaan.

Zou je dat omdraaien, dus met de twinhuls op de remautomaat, zodat die rechtstreeks gevoed wordt vanuit de hoofdschakelaar en de PV-groep, dan is alles stroomopwaarts beveiligd. Dan voldoet het aan 433.2.1 ("Een beveiligingstoestel tegen overbelasting moet zijn aangebracht op de plaats waar een
overgang, zoals een verandering van de nominale kerndoorsnede (...)"
) en dat lijkt me toch mooier/beter, omdat het makkelijker te beredeneren is en je geen uitzondering hoeft te gebruiken.

(Maar nog steeds geldt dat ik de draden op de foto niet volledig kan volgen, en misschien gewoon helemaal verkeerd zit met m'n interpretatie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
Xander schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:51:
[...]

Je plaatst het ding voor overstroombeveiliging, niet voor kortsluitbeveiliging. Oftewel het gaat je om de linker kant van deze grafiek:

[Afbeelding]
B, C of D karakteristiek maakt daar geen verschil. Ik zou de karakteristiek zo hoog mogelijk kiezen om de kans zo klein mogelijk te maken dat deze voorbeveiliging uitschakelt bij sluiting in een eindgroep.
Thanks Xander! ik leer een hoop :)

Ook heb ik antwoord van Elektramat, zeer teleurstellend. Ze hebben een bedenktijd van 90 dagen, dat is dus allang voorbij. Ze stuurden me een link van de algemene voorwaarden in plaats van een geschikte alamat. En ondertussen verkopen ze dezelfde PV verdeler dus nog gewoon, terwijl deze dus niet geschikt is als PV verdeler! Ik denk dat ik niets meer daar ga bestellen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Verdicampo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:50:
[...]

Ook heb ik antwoord van Elektramat, zeer teleurstellend. Ze hebben een bedenktijd van 90 dagen, dat is dus allang voorbij. Ze stuurden me een link van de algemene voorwaarden in plaats van een geschikte alamat. En ondertussen verkopen ze dezelfde PV dus nog gewoon, terwijl deze dus niet geschikt is als PV verdeler! Ik denk dat ik niets meer daar ga bestellen...
offtopic:
Je zou je natuurlijk kunnen beroepen op conformabiliteit en claimen dat ze niet leveren wat je als consument redelijkerwijs zou moeten kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verdicampo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:09:
Je zou dan alsnog kunnen hebben dat je over de 40A van één van de ALSen heen gaat door combinatie van verbruikers en PV invoeding?
Ja, ik had het alleen over het argument over de 6 mm² draden en adereindhulsen en adereindhulstang. De aardlekschakelaars zouden dan alsnog moeten worden vervangen door de dure 63A-variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ook heb ik antwoord van Elektramat, zeer teleurstellend. [...] En ondertussen verkopen ze dezelfde PV verdeler dus nog gewoon, terwijl deze dus niet geschikt is als PV verdeler! Ik denk dat ik niets meer daar ga bestellen...
Tja, is het wel dezelfde PV-verdeler? Immers, er bestaan twee nogal verschillende versies van de EMAT EA16-32 aardlekautomaat, en je kunt aan de buitenkant niet zien welke het is. De ene is unidirectioneel en ongeschikt, de andere is waarschijnlijk bidirectioneel en qua kenmerken dan waarschijnlijk wel geschikt voor PV.

"EMAT EA16-32 is like a box of chocolates..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Juerd schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:50:
[...]

Zou je dat omdraaien, dus met de twinhuls op de remautomaat, zodat die rechtstreeks gevoed wordt vanuit de hoofdschakelaar en de PV-groep, dan is alles stroomopwaarts beveiligd. Dan voldoet het aan 433.2.1 ("Een beveiligingstoestel tegen overbelasting moet zijn aangebracht op de plaats waar een
overgang, zoals een verandering van de nominale kerndoorsnede (...)"
) en dat lijkt me toch mooier/beter, omdat het makkelijker te beredeneren is en je geen uitzondering hoeft te gebruiken.

(Maar nog steeds geldt dat ik de draden op de foto niet volledig kan volgen, en misschien gewoon helemaal verkeerd zit met m'n interpretatie.)
Ga ze vanavond omdraaien en maak gelijk nieuwe foto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
Helemaal gelijk Juerd! You never know what you gonna get. Je kan ook niet van tevoren zien hoe het intern aangesloten zit... Feit blijft wel dat hetgeen ze mij verkocht hebben, eigenlijk geen PV verdeler mag heten.

edit voor de volledigheid, voor wie ook zo'n ALS heeft (mail van Elektramat):
De EGA19-80 is helaas ook niet bi directioneel. Dus alleen van onderen gevoed.

[ Voor 38% gewijzigd door Verdicampo op 16-04-2024 13:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeronimo
  • Nu online
[...]

Ook heb ik antwoord van Elektramat, zeer teleurstellend. Ze hebben een bedenktijd van 90 dagen, dat is dus allang voorbij. Ze stuurden me een link van de algemene voorwaarden in plaats van een geschikte alamat. En ondertussen verkopen ze dezelfde PV verdeler dus nog gewoon, terwijl deze dus niet geschikt is als PV verdeler! Ik denk dat ik niets meer daar ga bestellen...
Dat laatste zouden meer mensen moeten doen.
Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.