Op 10 maart de aanvraag gedaan voor omzetten naar 3 fase. Gisteren 5 april heeft Liander de werkzaamheden uitgevoerd.
De wens om uit te breiden bestond al langer. Enerzijds vanwege toekomstige warmtepomp en sinds een paar maanden heb ik ook een EV welke ik nog steeds met de granny lader oplaadde helemaal aan het eind van vele doorlussen op een stopcontact in de garage, welke op een groep zit waarin ook een groot deel van het huis zit.
In 2016 dit huis gekocht en toen al het een en ander uit laten breiden ivm verplaatsen van keuken en plaatsen PV. Hier zijn toen goedkope automaten voor gebruikt. Oorspronkelijk zat er dus een Attema kast in. Het huis is van 2002.
Vorig jaar nog bijna brand gehad door een defect geraakte HomeWizard Kwh meter die na een paar maanden ineens de geest gaf. Ik was net vertrokken voor 4 weken werk buitenland dus ook nog eens ruim 300 Kw aan opbrengst misgelopen.
Ik was eigenlijk verbaasd hoe snel ik aan de beurt kon zijn bij Liander dus het was ook ineens een beetje spoed en haast. Vanuit het buitenland bij Sander Vunderink een Hager Vision kast besteld vol met ABB Alamats en daarnaast nog een aparte ABB kast voor in de garage.
Afgelopen weken dus bezig geweest met kabels trekken door de kruipruimte welke nog deels vol met water staat. Dat was dus geen pretje. 4mm kabel naar de garage, 4mm kabel naar zolder, internet kabel naar de garage en 2x 2.5mm naar zolder.
Zelf de hele groepenkast vervangen. Ook de bedrading in de groepenkast zelf want Sander V. gebruikt zwart draad maar ik vond het wel leuk als alle fasen de juiste kleur hebben.
Gelijk de hele meterkast flink aangepakt en alle flexbuizen eruit getrokken en mooie rechte buizen gemaakt. Het wandje nog gestuct en gesausd. Nieuwe lasdozen met stopcontacten en alle routers en zooi die je tegenwoordig hebt helemaal bovenin op een plankje geplakt.
Ook nog een Zappi geinstalleerd en een nieuwe deur besteld.
En zo is het geworden:
Aparte junction box die ik had liggen gebruikt voor het doorlussen van de CT klemmen en puls signaal Kwh meter. Met een stukje click pvc vloer als achterplaatje.
Garage:
Hier moeten nog rijgklemmen in voor de CT klemmen maar die haal ik volgende week op het werk wel. En de kleuren zitten verkeerd om. Daarin had ik mij vergist maar Zappi werkt eindelijk want dat ging toch niet helemaal vlekkeloos.
Al met al wel blij mee en ik kan weer jaren vooruit.
Alleen toch nog wel een beltrafo bestellen om mijn deurbel camera mee te voeden. Die gaat nu nog op batterij.