Elektra kabel met buis in de grond diepte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 15:50
Mijn vraag
Hoe diep met de kabel als deze is voorzien van een buis in de grond zijn gegraven?

Zonder buis is het 60cm dat is makkelijk te vinden ;)
Maar aangezien hier door een bedrijf de laadpaal kabel is aangelegd. Er geen grondkabel is maar wel weer in buis is gestopt (samen met utp kabel voor P1 poort communicatie) denk ik toch dat hij bij lange na niet diep genoeg zit. Zit nu namelijk maar op +/- 15cm diep!
Nu komt er over een gedeelte nog wel bestrating maar dan nog komt er ook gedeeltelijk tuin.
Lijkt mij dat ik dieper gegraven kabel de eisen maar kan zo niet 1 2 3 de regels vinden hoe het zou moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door The-Source op 26-03-2022 12:56 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Beste antwoord (via The-Source op 26-03-2022 13:12)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

van Klusidee:
Grondkabel dient op 60 diep te liggen, ongeacht de armering. Dit komt overeen met ongeveer 2x steekschop diepe.
En slagvaste buis dient enkel nodig te zijn als er geen gearmeerde kabel is gebruikt. Een combinatie van gearmeerde kabel en slagvaste buis mag ook. Alleen als er later een uitbreiding gaat komen moet de buis kapot gemaakt worden wat niet makkelijk gaat met slagvast.

Om een concreet antwoord te geven op je vraag. Nee, de kabel mag niet ondieper liggen als er een extra armering is aangebracht.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

van Klusidee:
Grondkabel dient op 60 diep te liggen, ongeacht de armering. Dit komt overeen met ongeveer 2x steekschop diepe.
En slagvaste buis dient enkel nodig te zijn als er geen gearmeerde kabel is gebruikt. Een combinatie van gearmeerde kabel en slagvaste buis mag ook. Alleen als er later een uitbreiding gaat komen moet de buis kapot gemaakt worden wat niet makkelijk gaat met slagvast.

Om een concreet antwoord te geven op je vraag. Nee, de kabel mag niet ondieper liggen als er een extra armering is aangebracht.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Dat slagvaste buis is ook wel een mooi extra puntje, er is gele buis gebruikt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

The-Source schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:55:
Mijn vraag
Hoe diep met de kabel als deze is voorzien van een buis in de grond zijn gegraven?

Zonder buis is het 60cm dat is makkelijk te vinden ;)
Maar aangezien hier door een bedrijf de laadpaal kabel is aangelegd. Er geen grondkabel is maar wel weer in buis is gestopt (samen met utp kabel voor P1 poort communicatie) denk ik toch dat hij bij lange na niet diep genoeg zit. Zit nu namelijk maar op +/- 15cm diep!
Nu komt er over een gedeelte nog wel bestrating maar dan nog komt er ook gedeeltelijk tuin.
Lijkt mij dat ik dieper gegraven kabel de eisen maar kan zo niet 1 2 3 de regels vinden hoe het zou moeten.
Elektra in de tuin aanleggen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
De diepte is niet correct.
Overigens zou de kabel vermoed een zgn huisaansluitingenook zou ook gemeld moeten zijn zo zorgt u dat de kwaliteit en actualiteit van het kaartmateriaal voor alle gebruikers verbeterd kan worden.
Kan bv bij uw Netbeheerder of bij het Klic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
Het is je eigen grond, dus je mag zelf weten op welke diepte je deze legt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Makrolon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:38:
Als ik het zelf aanleg ben ik dat met je eens naar een bedrijf heeft zich toch wel aan een nen normering te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
The-Source schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Als ik het zelf aanleg ben ik dat met je eens naar een bedrijf heeft zich toch wel aan een nen normering te houden.
Wat zeiden ze toen je er naar vroeg tijdens de aanleg?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Makrolon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Wat zeiden ze toen je er naar vroeg tijdens de aanleg?
Ik was aan het werk aan had al een paar keer meegeholpen met de kabel door de mantelbuis te trekken die vanaf de meterkast in de tuin uit kwam. Die buis zit op 60 diep. Vanaf daar kon hij zelf verder en heb er toen niet bij gestaan hoe diep hij aan het graven was. Omdat ik nu zelf bezig ging met overige elektra kwam ik dus zo ondiep die buis van de laadpaal al tegen.
Kreeg mijn twijfels al toen hij de automaat bij de groepenkast ging bij plaatsen toen hij zwart bij fase 1 wou doen en bruin bij fase 2. Toen zij in al van laten we wel even de kleuren normaal houden. Excuus was dat de bruine wat kort was. ( Niet mijn probleem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-05 15:47
Nog even iets anders: een utp kabel samen met electrakabel in dezelfde buis, is dat niet vragen om problemen met inteferentie??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
marktweakt schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:37:
Nog even iets anders: een utp kabel samen met electrakabel in dezelfde buis, is dat niet vragen om problemen met inteferentie??
Daar ben ik ook wel bang voor, is een rs232 signaal dus qua data valt het mee. Maar z'n 20 meter parallel is vragen om problemen... Omdat de paal nog niet werkt is dat nu niet echt te beoordelen of dat goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:07

The Wizard

Moderator Mobile
marktweakt schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:37:
Nee hoor, bij bedrijven ligt ook alles naast/door elkaar in de kabelgoten. De shielding is goed genoeg. Hoogspanning is een ander verhaal.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-05 15:47
Hoe bedoel je "de shielding is goed genoeg"? De U in UTP staat immers voor "Unshielded" en die eletrakabel mantels beschermen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:28

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Makrolon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:38:
Totdat het misgaat (een schop er doorheen met nare gevolgen om maar iets te noemen.
Dan komt de verzekering kijken en zal de schade claim naast zich neerleggen omdat de installatie niet voldoet aan de richtlijnen.

Mocht dit dan iemand zijn die voor jou aan het werk is, kan deze de schade op jou verhalen.
Dus mag je doen wat je wilt op je eigen grond, in principe wel maar moet je ook de gevolgen van jouw keuze willen dragen als het mis gaat.
The-Source schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:46:
[...]

Daar ben ik ook wel bang voor, is een rs232 signaal dus qua data valt het mee. Maar z'n 20 meter parallel is vragen om problemen... Omdat de paal nog niet werkt is dat nu niet echt te beoordelen of dat goed gaat.
Heb jarenlang ruim 50m Cat6 kabel tussen een walkast (waar de stroommeter hing) gehad richting een Rpi waar ik mijn P1 monitor software op draaide gehad zonder enig probleem. Niet helemaal representatief maar denk dat je er wel mee wegkomt.
The Wizard schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Nee hoor, bij bedrijven ligt ook alles naast/door elkaar in de kabelgoten. De shielding is goed genoeg. Hoogspanning is een ander verhaal.
Dan is het niet goed aangelegd.
Ja goten kunnen gedeeld worden maar dan zitten er wel schotten (van metaal) tussen de netwerkbekabeling en de stroomkabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJE2FakWDaX1DQoxSjPwivL_gLM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o2q8sXSP7IvfH1yAHAxgz0Yu.jpg?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door cyclone op 26-03-2022 20:34 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
cyclone schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:23:
[...]

Totdat het misgaat (een schop er doorheen met nare gevolgen om maar iets te noemen.
Dan komt de verzekering kijken en zal de schade claim naast zich neerleggen omdat de installatie niet voldoet aan de richtlijnen.

Mocht dit dan iemand zijn die voor jou aan het werk is, kan deze de schade op jou verhalen.
Dus mag je doen wat je wilt op je eigen grond, in principe wel maar moet je ook de gevolgen van jouw keuze willen dragen als het mis gaat.

[...]

Heb jarenlang ruim 50m Cat6 kabel tussen een walkast (waar de stroommeter hing) gehad richting een Rpi waar ik mijn P1 monitor software op draaide gehad zonder enig probleem. Niet helemaal representatief maar denk dat je er wel mee wegkomt.

[...]

Dan is het niet goed aangelegd.
Ja goten kunnen gedeeld worden maar dan zitten er wel schotten (van metaal) tussen de netwerkbekabeling en de stroomkabels.

[Afbeelding]
Als je gewoon kabel met aardscherm gebruikt gaat t niet mis.

En op 60cm kan je m nog steeds door steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29

Solid Seal

3D Printer N00b

The Wizard schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Bij een nieuwe of goed aangelegde installatie ligt de zwakstroom (data, brandmeld, etc) in een aparte compartiment van de kabelgoot middels een scheidings-schot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:50
The-Source schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Ook als je het zelf aanlegt hoor je je aan de nen normering te houden.

Of denk je nou echt dat jij bijvoorbeeld zelf een nieuwe badkamer kunt maken zonder aardmat in de vloer enkel omdat je het zelf doet en je dus zelf mag weten hoe je dat doet?

Die kabel moet gewoon op 60cm diepte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:50
Makrolon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:50:
[...]

Als je gewoon kabel met aardscherm gebruikt gaat t niet mis.

En op 60cm kan je m nog steeds door steken.
|:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Wat @Frappuccino zegt bedoel ik ook.

U kunt hier eigenwijs zijn " Mijn grond ik doe lekker wat ik wil" etc. etc.
Maar dit soort regels zijn er niet zonder reden en heel vaak voor uw eigen veiligheid.

En werkt dat .. vast wel, maar u loopt gewoon een onnodig risico door even niet de moeite te nemen een kabel op 60cm neer te leggen.
Een goede scherpe schep gaat dwars door een gewapende kabel heen, been there done that (iets met de vorige eigenaar van mijn huis die het net zo nauw nam als @Makrolon.)
Best vervelend hoor door een onder spanning staande 3 fase kabel (gewapend) steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
cyclone schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:55:
Wat @Frappuccino zegt bedoel ik ook.

U kunt hier eigenwijs zijn " Mijn grond ik doe lekker wat ik wil" etc. etc.
Maar dit soort regels zijn er niet zonder reden en heel vaak voor uw eigen veiligheid.

En werkt dat .. vast wel, maar u loopt gewoon een onnodig risico door even niet de moeite te nemen een kabel op 60cm neer te leggen.
Een goede scherpe schep gaat dwars door een gewapende kabel heen, been there done that (iets met de vorige eigenaar van mijn huis die het net zo nauw nam als @Makrolon.)
Best vervelend hoor door een onder spanning staande 3 fase kabel (gewapend) steken.
Als de juiste beveiliging is toegepast staat die kabel al niet meer onder spanning als je bij de 2e fase aan komt met je schep. ;) En is de schep geaard als je bij fase 1 aan komt.

Maar goed, iedereen in dit topic is natuurlijk weer roomser dan de paus en graaft alles op 60cm in als ze eens een kabel leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Makrolon op 26-03-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
The-Source schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:46:
[...]Daar ben ik ook wel bang voor, is een rs232 signaal dus qua data valt het mee. Maar z'n 20 meter parallel is vragen om problemen... Omdat de paal nog niet werkt is dat nu niet echt te beoordelen of dat goed gaat.
Ben je zeker dat het geen RS422 of RS485 is? Dat zijn protocols die met differentiele signalen werken, en je dus over twisted pair kan steken waarbij je enorm veel minder kans op interferentie hebt. Daarbij kan je er van uit gaan dat het gewoon goed gaat (als juiste adres worden gebruikt), net als bij ethernet signalen.
RS232 is normaal afgeschermd en is beperkt in lengte (lagere baudrate reikt verder), dus zal wel risicovol zijn in deze situatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
Gele buis biedt geen bescherming tegen het steken met een schop, dus de kabel moet met stalen mantel uitgvoerd worden op 60cm diepte.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Conclusie is in ieder geval dat ik ga bellen maar omdat de laadpaal via zakelijk lease gaat moet ik dus gaan bellen met leaseplan energy en die moeten weer bij andere partij aankloppen. Een ik heb het vermoeden dat die partij weer zzp'ers gebruikt.
Maar dat mag LPE gaan uitvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Makrolon
Vermoed dat je zelf geen elektrotechnische achtergrond hebt want je laatst opmerking zou ik als ongeïnformeerd aanmerken.

Je verzand in aannames, en hiervoor wil ik graag een metafoor gebruiken.
De aanname "als de juiste beveiligingis toegepast" hoef je je kabel niet op 60cm te leggen want dan klapt de aardlek er wel uit (tenminste dat meen ik op te maken uit je betoog) kan ik parallel trekken aan het dragen van een auto gordel.

Draag jij je autogordel ? Dat is immers verplicht, maarja jouw auto dus leef je lekker bij jouw eigen regels toch? Als de juiste beveiliging is toegepast (airbags) hoef je je gordel helemaal niet te dragen want de airbag doet het werk wel in geval van een aanrijding toch?

Nu durf ik de aanname wel te doen dat jij verstandig genoeg bent om ook jouw gordel te dragen ongeacht of de auto waar jij in rijdt voorzien is van airbags. Waarom hoef ik hopelijk niet uit te leggen.

Anyway feit dat een elektrische installatie al dan niet is voorzien van een aardlek schakelaar smeltzekering of installatie automaat maakt niet dat je vervolgens alle andere veiligheidsmaatregelen achterwege kunt / mag laten.

Al zou dit misschien prima voor jou werken, je hebt al jouw kabels aangelged en je weet exact waar ze liggen maakt niet dat als het huis waar je nu in woont verandert van bewoner deze informatie overgedragen wordt.
Mocht je in een koophuis wonen en je de nieuwe eigenaar niet verwittigen dat de installatie niet conform de NEN1010 is aangelegd ben je botweg aansprakelijk want dat is dan een verborgen gebrek.

Zoals je gelezen hebt ben ik tijdens graafwerkzaamheden in mijn nieuwe huis door een 3fase kabel gegaan. Dikke gewapende kabel die ondiep op een voor mij onlogische plaats in de tuin lag (voeding van een sauna die aan het huis vast zit maar om duistere reden toch gevoed werd vanuit de schuur totaal onlogisch).

De kabel was dubbel gezekerd (hoodzekering kast en op de onderverdeler in de schuur beide installaties voorzien van een aardlek) Uiteindelijk was het de hoofdzekering die klapte op 2 fases (YAAY) en kon de schep die de kabel raakte weggegooid worden want daar zaten de gaten in.

Tijdens een dergelijke sluiting komt er dermate veel energie vrij dat het metaal van de schep en het koper in de kabel smelt, en wegspat. Als je dat op je krijgt zijn 3de graads brandwonden gegarandeerd.
Ik heb heel veel geluk gehad en alleen een hoop materiële schade en een hoop gezeik en kosten om mijn hoofdzekeringen te laten vervangen (zijn nog smelt zekeringen) aan dit geintje overgehouden.

Maar omdat ik dit dermate onveilig vond heb ik dit aangekaart bij mijn rechtsbijstand verzekering en die hebben er een zaak van gemaakt. Dit zijn namelijk verborgen verbreken door laakbaar / verwijtbaar gedrag.
De verkoper is aansprakelijk gesteld, kon niet aantonen dat de kabel door een officiële installateur was aangelegd et voilla ik ben volledig schadeloos gesteld.
Kan je melden dat dit de verkoper een flinke duit heeft gekost.

Kortom roomser dan de paus? Nee zeker niet, gewoon je gezonde verstand gebruiken en even iets dieper graven kan je een hoop ellende, tijd en geld besparen.

Doe ermee wat je wilt :-)

p.s.
Maar goed, iedereen in dit topic is natuurlijk weer roomser dan de paus en graaft alles op 60cm in als ze eens een kabel leggen.
Nope ik heb alle kabels opgezocht in de tuin van 3000m2 (en dat waren er een hoop) alles lag te ondiep en alles is naar minimaal 1 meter gegaan. Ingetekend en bijgevoegd bij alle documentatie van het huis.
En toen we bezig waren kwamen we ook nog wat lekke waterleidingen en gasleidingen tegen ook allemaal te ondiep en door een goed bedoelende amateur aangelegd die het ook niet zo nauw nam met de voorschriften (snap je nu waarom dit de verkoper een lieve duit gekost heeft ?)

Een ezel stoot zich in het algemeen geen 2 maal aan dezelfde steen :)

[ Voor 9% gewijzigd door cyclone op 27-03-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
cyclone schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:07:
@Makrolon
Vermoed dat je zelf geen elektrotechnische achtergrond hebt want je laatst opmerking zou ik als ongeïnformeerd aanmerken.

Je verzand in aannames, en hiervoor wil ik graag een metafoor gebruiken.
De aanname "als de juiste beveiligingis toegepast" hoef je je kabel niet op 60cm te leggen want dan klapt de aardlek er wel uit (tenminste dat meen ik op te maken uit je betoog) kan ik parallel trekken aan het dragen van een auto gordel.

Draag jij je autogordel ? Dat is immers verplicht, maarja jouw auto dus leef je lekker bij jouw eigen regels toch? Als de juiste beveiliging is toegepast (airbags) hoef je je gordel helemaal niet te dragen want de airbag doet het werk wel in geval van een aanrijding toch?

Nu durf ik de aanname wel te doen dat jij verstandig genoeg bent om ook jouw gordel te dragen ongeacht of de auto waar jij in rijdt voorzien is van airbags. Waarom hoef ik hopelijk niet uit te leggen.

Anyway feit dat een elektrische installatie al dan niet is voorzien van een aardlek schakelaar smeltzekering of installatie automaat maakt niet dat je vervolgens alle andere veiligheidsmaatregelen achterwege kunt / mag laten.

Al zou dit misschien prima voor jou werken, je hebt al jouw kabels aangelged en je weet exact waar ze liggen maakt niet dat als het huis waar je nu in woont verandert van bewoner deze informatie overgedragen wordt.
Mocht je in een koophuis wonen en je de nieuwe eigenaar niet verwittigen dat de installatie niet conform de NEN1010 is aangelegd ben je botweg aansprakelijk want dat is dan een verborgen gebrek.

Zoals je gelezen hebt ben ik tijdens graafwerkzaamheden in mijn nieuwe huis door een 3fase kabel gegaan. Dikke gewapende kabel die ondiep op een voor mij onlogische plaats in de tuin lag (voeding van een sauna die aan het huis vast zit maar om duistere reden toch gevoed werd vanuit de schuur totaal onlogisch).

De kabel was dubbel gezekerd (hoodzekering kast en op de onderverdeler in de schuur beide installaties voorzien van een aardlek) Uiteindelijk was het de hoofdzekering die klapte op 2 fases (YAAY) en kon de schep die de kabel raakte weggegooid worden want daar zaten de gaten in.

Tijdens een dergelijke sluiting komt er dermate veel energie vrij dat het metaal van de schep en het koper in de kabel smelt, en wegspat. Als je dat op je krijgt zijn 3de graads brandwonden gegarandeerd.
Ik heb heel veel geluk gehad en alleen een hoop materiële schade en een hoop gezeik en kosten om mijn hoofdzekeringen te laten vervangen (zijn nog smelt zekeringen) aan dit geintje overgehouden.

Maar omdat ik dit dermate onveilig vond heb ik dit aangekaart bij mijn rechtsbijstand verzekering en die hebben er een zaak van gemaakt. Dit zijn namelijk verborgen verbreken door laakbaar / verwijtbaar gedrag.
De verkoper is aansprakelijk gesteld, kon niet aantonen dat de kabel door een officiële installateur was aangelegd et voilla ik ben volledig schadeloos gesteld.
Kan je melden dat dit de verkoper een flinke duit heeft gekost.

Kortom roomser dan de paus? Nee zeker niet, gewoon je gezonde verstand gebruiken en even iets dieper graven kan je een hoop ellende, tijd en geld besparen.

Doe ermee wat je wilt :-)

p.s.

[...]

Nope ik heb alle kabels opgezocht in de tuin van 3000m2 (en dat waren er een hoop) alles lag te ondiep en alles is naar minimaal 1 meter gegaan. Ingetekend en bijgevoegd bij alle documentatie van het huis.
En toen we bezig waren kwamen we ook nog wat lekke waterleidingen en gasleidingen tegen ook allemaal te ondiep en door een goed bedoelende amateur aangelegd die het ook niet zo nauw nam met de voorschriften (snap je nu waarom dit de verkoper een lieve duit gekost heeft ?)

Een ezel stoot zich in het algemeen geen 2 maal aan dezelfde steen :)
Allereerst respect voor je uitgebreide reactie ;)

Ik ben elektra monteur, ben wel benieuwd wat je als ongeinformeerd aanmerkt dan. Als je doelt op t laatste, die schep raakt je aardscherm eerst, dan is je schep verbonden met aarde, daarna komt ie pas bij de fases aan.

Maar, als jij je kabel op 1m ingraaft, en die andere kabel had wel op 60cm gelegen, was je er toch alsnog doorheen gegaan?

In principe schakelt een aardlek hem snel genoeg af, en ik vind t erg knap dat je met een schep dwars door een kabel met mantel heen bent gegaan.

Ik wil altijd begrijpen waar de norm voor is, en als ik er van afwijk zeker weten dat dat geen extra gevaar veroorzaakt. Als er een aardlek voor de ingegraven kabel zit en je gebruikt netjes een kabel met aardscherm zal die hem er altijd binnen 30 ms uit gooien. En is er geen extra gevaar.

Want nogmaals, als jij je kabel op 1m legt had je hem op 60 cm alsnog doorgestoken.

Ik snap je punt hoor, en snap ook dat je er zo fel in bent na jouw ervaring. Maar ik denk wel dat dat een uitzonderlijke ervaring is, en in de praktijk gaat het nou eenmaal niet altijd om een kabel in eigen tuin op die diepte te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Bij het nazoeken van de NEN gegevens is er ook een vraag gehouden in 2021 waarbij bijna de helft van de gevraagd er vanuit gaat dat het op 60cm moet. Maar het blijft dat de minimale diepte 50cm is maar 60 is gewenst. Dit is door de jaren heen in de nen1010 veranderd ;)
Maar dan nog gaat dit topic niet over @Makrolon en @cyclone wie er wel/niet gelijk heeft.
Denk dat de discussie / ervaringen die onderling zijn opgedaan beter in een ander topic thuis hoort ;)
Het rechtsbijstand stuk en aansprakelijkheid bij verkoop vond ik overigens wel nuttige informatie hoort maar om dit topic nu continu weer omhoog te schoppen vind ik niet echt nodig.
Hopelijk kunnen jullie beide de "strijdbijl/grondkabel" begraven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Hahaha is geen strijdbijl hoor :-) Ik ben wellicht beetje fel op veiligheid i.v.m. mijn ervaring.

@Makrolon Dank voor je reactie en mijn vermoeden klopte dus niet. Meeste elektra geschoolde mensen delen mijn standpunt qua NEN1010 maar mijn ervaring is ook niet altijd de waarheid zo is het ook.

1 kleine reactie nog wat het verschil is tussen minder diep dan 60cm / 1 meter is de techniek die je gebruikt (en ook de reden waarom ik tot 2 fases diep ben gekomen in die kabel met een schep.
A: ik had een scherpe spade
B : Ik raakte de kabel bij de eerste aanzet, die je dus vanaf de vlakke grond doet en met je volle gewicht (met voet) tot 1 spade diep (zo'n 30 a 40 centimeter) aanzet.

Het grote verschil na die 30 a 40 centimeter is dat je niet meer zoveel kracht zet (meestal). Dat zou mijn verklaring zijn waarom het veiliger is om kabels op minimaal 60 cm (dus 2 volle spades diepte) te leggen.

Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit een aanname is.

@TS
U heeft volledig gelijk dat u de opdracht gever / uitvoerder aanspreekt over het feit dat de kabel niet diep genoeg is geïnstalleerd. Als dit werk door een bedrijf gedaan wordt mag u verwachten dat deze gewoon de regels naleeft die voor dergelijke installaties gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:37
The-Source schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:12:
Dat slagvaste buis is ook wel een mooi extra puntje, er is gele buis gebruikt ;(
Gele buis is toch altijd gas? Best verwarrend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dunnevandale schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Gele buis is toch altijd gas? Best verwarrend dus.
Gele elektra buis is erg gebruikelijk voor binnenhuis installaties kijk maar eens in je meterkast ;)
Grijs (hostaliet slagvast) is meer voor industrie of bepaald zichtwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:37
[quote]The-Source schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:19:
[...]

Gele elektra buis is erg gebruikelijk voor binnenhuis installaties kijk maar eens in je meterkast ;)
Grijs (hostaliet slagvast) is meer voor industrie of bepaald zichtwerk.
[/quote
Ik doelde op die felgele kleur die gebruikt wordt voor gasleiding, die pvc-leidinkjes die worden gebruikt voor elektra zijn veel valer van kleur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
Toch nog even een update:
De klacht afhandeling is in eerste instantie vrij traag verlopen maar na een vrij uitgebreide e-mail afgelopen weekend een daarbij de nodige punten benoemen is er een oplossing gekomen.
Had namelijk 3 opties voorgesteld.
1, het wordt voor het einde van de week opgelost.
2, ik schakel en bedrijf in een factuur gaat naar de lease maatschappij
3, ik vervang de kabel zelf. Ik heb zelf de papieren in dit te mogen doen. Hiervoor een prijs neergelegd op basis van kosten kabel en tijd dat het mij kost (en de melding dat daar dan geen factuur van komt)

Redelijk verbaasd dat het optie 3 is geworden maar nu kan ik wel verder :) laadpaal is gisteren door een service monteur werkend gemaakt, zover ik kon zien zijn er wat kabeltjes aangedrukt/ opnieuw in geklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnb
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Zover ik weet mag dit niet volgens de nen1010
Pagina: 1