@
Makrolon
Vermoed dat je zelf geen elektrotechnische achtergrond hebt want je laatst opmerking zou ik als ongeïnformeerd aanmerken.
Je verzand in aannames, en hiervoor wil ik graag een metafoor gebruiken.
De aanname "als de juiste beveiligingis toegepast" hoef je je kabel niet op 60cm te leggen want dan klapt de aardlek er wel uit (tenminste dat meen ik op te maken uit je betoog) kan ik parallel trekken aan het dragen van een auto gordel.
Draag jij je autogordel ? Dat is immers verplicht, maarja jouw auto dus leef je lekker bij jouw eigen regels toch? Als de juiste beveiliging is toegepast (airbags) hoef je je gordel helemaal niet te dragen want de airbag doet het werk wel in geval van een aanrijding toch?
Nu durf ik de aanname wel te doen dat jij verstandig genoeg bent om ook jouw gordel te dragen ongeacht of de auto waar jij in rijdt voorzien is van airbags. Waarom hoef ik hopelijk niet uit te leggen.
Anyway feit dat een elektrische installatie al dan niet is voorzien van een aardlek schakelaar smeltzekering of installatie automaat maakt niet dat je vervolgens alle andere veiligheidsmaatregelen achterwege kunt / mag laten.
Al zou dit misschien prima voor jou werken, je hebt al jouw kabels aangelged en je weet exact waar ze liggen maakt niet dat als het huis waar je nu in woont verandert van bewoner deze informatie overgedragen wordt.
Mocht je in een koophuis wonen en je de nieuwe eigenaar niet verwittigen dat de installatie niet conform de NEN1010 is aangelegd ben je botweg aansprakelijk want dat is dan een verborgen gebrek.
Zoals je gelezen hebt ben ik tijdens graafwerkzaamheden in mijn nieuwe huis door een 3fase kabel gegaan. Dikke gewapende kabel die ondiep op een voor mij onlogische plaats in de tuin lag (voeding van een sauna die aan het huis vast zit maar om duistere reden toch gevoed werd vanuit de schuur totaal onlogisch).
De kabel was dubbel gezekerd (hoodzekering kast en op de onderverdeler in de schuur beide installaties voorzien van een aardlek) Uiteindelijk was het de hoofdzekering die klapte op 2 fases (YAAY) en kon de schep die de kabel raakte weggegooid worden want daar zaten de gaten in.
Tijdens een dergelijke sluiting komt er dermate veel energie vrij dat het metaal van de schep en het koper in de kabel smelt, en wegspat. Als je dat op je krijgt zijn 3de graads brandwonden gegarandeerd.
Ik heb heel veel geluk gehad en alleen een hoop materiële schade en een hoop gezeik en kosten om mijn hoofdzekeringen te laten vervangen (zijn nog smelt zekeringen) aan dit geintje overgehouden.
Maar omdat ik dit dermate onveilig vond heb ik dit aangekaart bij mijn rechtsbijstand verzekering en die hebben er een zaak van gemaakt. Dit zijn namelijk verborgen verbreken door laakbaar / verwijtbaar gedrag.
De verkoper is aansprakelijk gesteld, kon niet aantonen dat de kabel door een officiële installateur was aangelegd et voilla ik ben volledig schadeloos gesteld.
Kan je melden dat dit de verkoper een flinke duit heeft gekost.
Kortom roomser dan de paus? Nee zeker niet, gewoon je gezonde verstand gebruiken en even iets dieper graven kan je een hoop ellende, tijd en geld besparen.
Doe ermee wat je wilt :-)
p.s.
Maar goed, iedereen in dit topic is natuurlijk weer roomser dan de paus en graaft alles op 60cm in als ze eens een kabel leggen.
Nope ik heb alle kabels opgezocht in de tuin van 3000m2 (en dat waren er een hoop) alles lag te ondiep en alles is naar minimaal 1 meter gegaan. Ingetekend en bijgevoegd bij alle documentatie van het huis.
En toen we bezig waren kwamen we ook nog wat lekke waterleidingen en gasleidingen tegen ook allemaal te ondiep en door een goed bedoelende amateur aangelegd die het ook niet zo nauw nam met de voorschriften (snap je nu waarom dit de verkoper een lieve duit gekost heeft ?)
Een ezel stoot zich in het algemeen geen 2 maal aan dezelfde steen
[
Voor 9% gewijzigd door
cyclone op 27-03-2022 12:13
]
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...