Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 643.179 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

xoror schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Ik heb deze set net besteld: https://www.amazon.de/-/e...nner-Pieces/dp/B01MUU6WE2 voor €142,34 inclusief shipping. Best okay prijs vergeleken in nl.
Ook inderdaad een geschikt alternatief in die prijsrange. Wel moet ik zeggen dat het instellen van het moment wat omslachtig lijkt, wellicht dat dit in de praktijk anders uitpakt: YouTube: Wiha - Torque Vario-S VDE

Overigens wel een absoluut voordeel t.o.v. die andere twee is dat deze een veel ruimte momentrange heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 28-03-2023 09:58 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:32
Ik heb net een Proxxon MC5 besteld voor de weinige klussen die ik zelf doe. Viel met 65€ nog soort van mee O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Gaan we weer. Die gespecificeerde aanhaalmomenten zijn bedoeld voor een productieproces zoals het opbouwen van groepenkasten, dat gebeurt met elektrische schroevendraaiers. Dan wil je dus zeker weten of alles op de juiste manier vast zit. Als je een gewone schroevendraaier gebruikt is het een kwestie van goed aandraaien. Het is al knap dat je boven de 3-4 nm uitkomt met de hand. En vergeet niet dat E monteurs zelden of nooit een torque schroevendraaier gebruiken, zeker de afgelopen honderd jaar niet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:45
ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:07:
Gaan we weer. Die gespecificeerde aanhaalmomenten zijn bedoeld voor een productieproces zoals het opbouwen van groepenkasten, dat gebeurt met elektrische schroevendraaiers. Dan wil je dus zeker weten of alles op de juiste manier vast zit. Als je een gewone schroevendraaier gebruikt is het een kwestie van goed aandraaien. Het is al knap dat je boven de 3-4 nm uitkomt met de hand. En vergeet niet dat E monteurs zelden of nooit een torque schroevendraaier gebruiken, zeker de afgelopen honderd jaar niet.
De wielbouten doe je ook op gevoel?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:10:
[...]

De wielbouten doe je ook op gevoel?
Jij hebt een momentsleutel in je auto liggen voor als je een lekke band krijgt? Garages zijn ook pas een jaar of tien geleden begonnen om wielbouten na te trekken met een momentsleutel, maar dat is meer een aansprakelijkheidsverhaal en is het alleen een extra controlemoment om te checken of er geen bout vergeten is.

[ Voor 9% gewijzigd door ds23man op 28-03-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44
Hier bij modificatie heeft de instalateur netjes een momentschroevendraaier gebruikt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Jij hebt een momentsleutel in je auto liggen voor als je een lekke band krijgt?
Klopt. Die ligt achterin. En die gebruik ik inderdaad ook bij 2x per jaar wieltjes wisselen 😎

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Klopt. Die ligt achterin. En die gebruik ik inderdaad ook bij 2x per jaar wieltjes wisselen 😎
Dan denk ik dat je ongeveer 0,0001 % van de automobilisten uitmaakt. Bij bij ligt ie in mijn gereedschap wagen die gewoon thuis staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Maar wat is het verschil tussen het opbouwen van een groepenkast en zelf een alamat bijplaatsen i.c.m. een grotere kamrail? Dan draai je toch ook alles los en weer vast?
Maar als je aan de andere kant als consument vertrouwd op bijv. een Elektramat en bij hen een groepenkast samenstelt krijg je er een mooie sticker op dat alles nagekeken én nagedraaid moet worden ;)

Wat is 'afgelopen honderd jaar' overigens voor kul argument? Met de kennis van nu doen we alles anders. Of we het nu hebben over schijfremmen op een fiets, valbeveiliging of zwemdiploma's.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 28-03-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

John245 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Hier bij modificatie heeft de instalateur netjes een momentschroevendraaier gebruikt.
En weet de monteur dan ook welke waarde hij moet gebruiken? Bij ABB staat dat op de zijkant die je niet kan aflezen als de automaat in de kast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op zich denk ik ook wel dat je ermee wegkomt door vast te draaien, maar ja better safe than sorry. Ik doe dit niet vaak, dus ook beetje gemoedsrust dat het iig goed vast zit zoals de fabrikant het in gedachten had.

(plus ik wilde even alles nalopen in de meterkast)

Nog even de discussie aanslingeren: ik ga dus deze https://www.sandervunderi...-ip65-3-of-4-groepen.html kopen. Maar als ik het goed begrijp sluit je de 3 fase grond kabel aan op de 4p aardlek, en die verdeelt de fase door naar de groepen.

Maar je doet dan in feitje niets anders dan de fases afsplitsen naar een groep? Dat is toch niet heel anders dan in een lasdoos de kabels splitten ? Nou ja behalve dus dat de hele groep eruit klapt ipv per sub-groep, maar dan begrijp ik het alleen nog niet zo goed dat verhaal van niet mogen afsplitsen. In z'n kastje doe je precies hetzelfde

[ Voor 53% gewijzigd door xoror op 28-03-2023 10:34 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:22:
[...]

En weet de monteur dan ook welke waarde hij moet gebruiken? Bij ABB staat dat op de zijkant die je niet kan aflezen als de automaat in de kast zit.
Natuurlijk weet de monteur dat. Staat gewoon in de handleiding.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:07
Mijn pa is elektromonteur en binnen het bedrijf waar hij werkt is een momentschroevendraaier altijd standaard uitrusting. Afgelopen weekend heeft hij voor mij de tuin gesplitst van de rest van het huis en alle andere automaten nagelopen. Vorige bewoners hadden alles op dezelfde aardlek aangesloten als zo'n beetje 2/3e van de woning 8)7 1x een lekke buitenlamp gehad en toen viel het huis uit. Laat dan je vriendin maar eens via de telefoon alles uitsluiten :9

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

John245 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Natuurlijk weet de monteur dat. Staat gewoon in de handleiding.
Die de monteur er op na slaat. Heb hier een automaat van Gewiss ( Schupa) liggen en daar staat het niet eens op en je moet je stinkende best doen om op hun website het aanhaalmoment te achterhalen.

Een jaar of tien geleden is Wiha opeens momentschroevendraaiers sterk gaan promoten bij de E groothandel, leuke handel om een probleemoplossing te introduceren voor een probleem wat er niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Die de monteur er op na slaat. Heb hier een automaat van Gewiss ( Schupa) liggen en daar staat het niet eens op en je moet je stinkende best doen om op hun website het aanhaalmoment te achterhalen.

Een jaar of tien geleden is Wiha opeens momentschroevendraaiers sterk gaan promoten bij de E groothandel, leuke handel om een probleemoplossing te introduceren voor een probleem wat er niet was.
Nee, hier had de monteur gewoon een kaart met alle Hager componenten. Vermoed dat hij dat ook heeftt voor de andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
True schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:53:
[...]

Ook inderdaad een geschikt alternatief in die prijsrange. Wel moet ik zeggen dat het instellen van het moment wat omslachtig lijkt, wellicht dat dit in de praktijk anders uitpakt: YouTube: Wiha - Torque Vario-S VDE

Overigens wel een absoluut voordeel t.o.v. die andere twee is dat deze een veel ruimte momentrange heeft.
Hier precies die in gebruik, het instellen is precies zoals in het filmpje.

Alles aansluiten en vastzetten met een gewone schroevendraaier, daarna natrekken met de momentschroevendraaier.
Het verbaasd me altijd hoe 'los' die 1,2Nm van een ABB automaat is, maar hoe vast een aardlekschakelaar dan weer is. (2,xNm)

Of het 'moet' laat ik even daar...

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 20:08
edit: dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door mcDavid op 28-03-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:18:
[...]

En doe je je groepenkast ook 2x per jaar compleet opnieuw bedraden?

Dit maakt namelijk wel een groot verschil. Een bout die je zó vaak los en vast draait wil je idd niet overstressen, anders schuif je vroeg of laat een keer de schroefdraad af. Een schroef die je maar één keer vastdraait en daarna nooit meer aan zit komt een stuk minder kritisch. Zolang je maar niet als een gorilla in één keer de boel aan gort draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

mcDavid schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:13:
[...]

En doe je je groepenkast ook 2x per jaar compleet opnieuw bedraden?

Dit maakt namelijk wel een groot verschil. Een bout die je zó vaak los en vast draait wil je idd niet overstressen, anders schuif je vroeg of laat een keer de schroefdraad af. Een schroef die je maar één keer vastdraait en daarna nooit meer aan zit komt een stuk minder kritisch. Zolang je maar niet als een gorilla in één keer de boel aan gort draait.
Het is al knap om een automaat aan gort te draaien, dan is ie allang van de dinrail afgeknapt. Zeker met die plastic railtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik kan er nog wel bij inkomen dat het voor de bovengemiddelde technische onderlegde consument nog steeds zeer incidenteel gebruik is. In zulke gevallen heb ik er persoonlijk ook niets op tegen om gereedschap te lenen of huren. Maar huren van een momentschroevendraaier lijkt niet te kunnen bij de lokale (en landelijke) verhuurbedrijven en een momentschroevendraaier staat ook niet op een site zoals peerby. Dan is het alternatief alsnog een lokale elektricien vragen of die in een dooduurtje even met mijn momentschroevendraaier alles wil controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
True schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:36:
Ik kan er nog wel bij inkomen dat het voor de bovengemiddelde technische onderlegde consument nog steeds zeer incidenteel gebruik is. In zulke gevallen heb ik er persoonlijk ook niets op tegen om gereedschap te lenen of huren. Maar huren van een momentschroevendraaier lijkt niet te kunnen bij de lokale (en landelijke) verhuurbedrijven en een momentschroevendraaier staat ook niet op een site zoals peerby. Dan is het alternatief alsnog een lokale elektricien vragen of die in een dooduurtje even met mijn momentschroevendraaier alles wil controleren.
1x een uur( t minimum met voorrijkosten? een elektro monteur vragen, als ie al tijd heeft dit jaar en je hebt ook een momentsleuteltje gekocht voor dat geld waar je de rest van je leven plezier van hebt.

Maar ey, swa, ieder zn ding he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
henkNL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Hier precies die in gebruik, het instellen is precies zoals in het filmpje.

Alles aansluiten en vastzetten met een gewone schroevendraaier, daarna natrekken met de momentschroevendraaier.
Het verbaasd me altijd hoe 'los' die 1,2Nm van een ABB automaat is, maar hoe vast een aardlekschakelaar dan weer is. (2,xNm)

Of het 'moet' laat ik even daar...
Aan de zijkant staat idd 1.2Nm. Maar verderop staat dan doodleuk:
"Alle geschroefde bedrading in de kast moet na montage worden gecontroleerd met een aandraaimoment van 2Nm." bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PCJR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:02:
[...]

1x een uur( t minimum met voorrijkosten? een elektro monteur vragen, als ie al tijd heeft dit jaar en je hebt ook een momentsleuteltje gekocht voor dat geld waar je de rest van je leven plezier van hebt.

Maar ey, swa, ieder zn ding he :)
Ik beschreef een alternatief, niet of het redelijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

xoror schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Aan de zijkant staat idd 1.2Nm. Maar verderop staat dan doodleuk:
"Alle geschroefde bedrading in de kast moet na montage worden gecontroleerd met een aandraaimoment van 2Nm." bron
Het gaat nog leuker worden, op de zijkant van een ABB B16 krachtautomaat staat 2,8 Nm.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Het gaat nog leuker worden, op de zijkant van een ABB B16 krachtautomaat staat 2,8 Nm.......
Hmm had gewoon eaton moeten kopen ipv kan en klaar abb kastje :P die vragen tenminste redelijk consistent met 2-2.4Nm.

Even nog een andere vraag:
ik heb deze serie schakelaar gekocht. Nu had ik deze aangesloten in de schuur, en spanning op het stop contact gemeten (was 227v). Als ik de lampen inschakel knipperen ze. Dit is voor zowel een led lamp achter een trafo, als een hue gu10. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is het voltage te laag ? Dit is verder gewoon een normale schakelaar geen dimmer.

De gu10 hue heb ik binnen getest en die werkt prima binnen. Voltage binnen op de stopcontacten is iets van 234v (geen idee hoe nauwkeurig mijn multi meter is, maar iig groter dan buiten).

- Kan het komen doordat het door best een lange kabel gaat ? Het betreft denk ik in totaal 40m aan grond kabel (waarvan eerste 25m 4mm is, en restant 2,5mm)
- kan het liggen aan het gebruikte installatie draad ? (alleen op de laatste stukken gebruikt, daarvoor allemaal 2,5mm)

[ Voor 61% gewijzigd door xoror op 28-03-2023 18:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Die 221 zijn geen probleem als je die zoals het hoort netjes vastzet in een dinrailclipje ;) (din-railmontage, mountingcarrier, bevestigingsadapter).

Ik zit zelf ook te kijken naar een momentschroevendraaier, daarbij heb ik natuurlijk netjes dit topic, het vorige deel en ook [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 nagezocht :P . Ik vind het het meest on-topic hier, dus stel de vraag daarom ook hier.
De goedkoopste optie specifiek voor een groepenkast lijkt deze combinatie te zijn:Waar ik dan nog mee zit is of de bits niet nog steeds te dik zijn voor alle componenten én deze is natuurlijk niet mooie in een VDE uitvoering (in hoeverre je überhaupt als consument onder spanning wilt werken is denk ik een tweede).

Een alternatief is de 'Wera 5059291001 VDE Torque Momentschroevendraaierset - 1.2-3.0 Nm' dit is een heel setje met ook de plusminus bits in een smalle vorm zodat dit goed past bij componenten in een groepenkast. Voor de prijs van € 157,69 via https://www.gereedschapce...raaierset-1-2-3-0-nm.html

Zijn er nog degelijke alternatieven voor een vergelijkbare prijs die ik gemist heb?
Ben uiteindelijke gegaan voor de: Wiha momentschroevendraaierset TorqueVario®-S electric 40674 via https://www.klium.nl/wiha...l-opvouwbaar-etui-1051971 de iets hogere prijs (€154,80) t.o.v. de Amazon.de (€143,47) die via een of andere no-name amazon resell webwinkel verkoopt waarbij garantie claimen stukken lastiger zal zijn is mij het prijsverschil van die paar Euro wel waard. (Van Eldik is overigens nog weer iets goedkoper dan Klium maar zij rekenen onterecht creditcard kosten dus die zijn in mijn boekje direct al minder betrouwbaar.)

Bedankt voor de tip overigens @xoror het is wel jouw aanbeveling geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvhouwel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-04 21:48
Ik ging afgelopen week een nieuw stopcontact plaatsen in de garage van mijn dochter.
Spanning gemeten, 230 tussen fase en nul, 230 tussen fase en aarde, 0 tussen nul en aarde.

De bijbehorende groep 1 uitgezet, toch nog maar even gemeten
0 tussen fase en nul, 250 tussen fase en aarde, 250 tussen nul en aarde.

Als de draden van groep 1 in de meterkast uit de automaat haal, staat er ook op beide de genoemde 250 volt op.
Na lang zoeken en proberen, als ik groep 2 uitzet dan is alles spanningsloos.

Ergens is er dus een verwisseling van groep 1 en groep 2.

En nu zit ik toch met wat vragen:
Waarom heeft groep 2 er geen last van ? Als ik die uitzet en groep 1 blijft aan is groep 2 toch echt spanningsloos
Waarom heb ik in de foutsituatie 250 volt, terwijl heel het huis normaal gesproken keurig 230 heeft.
Hoe is het mogelijk dat als alles aan staat, alles ook prima lijkt te functioneren
Hoe krijg ik dit ooit gevonden in een huis van 60 jaar oud waar nogal wat aan geknutseld is.
Iemand suggesties of antwoorden? Alle hulp is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:51
Waarmee heb je die 250 Volt gemeten?
Als je met een hoogohmige universeel meter meet dan kan dit een inductiespanning zijn.
Zet op de uitgeschakelde groep eens een lamp aan en meet nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvhouwel
devriesjande schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:28:
Waarmee heb je die 250 Volt gemeten?
Als je met een hoogohmige universeel meter meet dan kan dit een inductiespanning zijn.
Zet op de uitgeschakelde groep eens een lamp aan en meet nog eens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ful7ojCQcVVAf0bAmzK_i3e6fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M82EA2HoJ5XMu1919WoElOau.jpg?f=fotoalbum_largeHiermee gemeten, geen idee of dat hoogohmig is.
Die lamp eraan en nog eens meten kan ik donderdag pas doen, dan ben ik daar weer. Laat ik je nog weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 00:55
tvhouwel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:00:
[...]

[Afbeelding]Hiermee gemeten, geen idee of dat hoogohmig is.
Die lamp eraan en nog eens meten kan ik donderdag pas doen, dan ben ik daar weer. Laat ik je nog weten.
Zo'n multimeter is in elk geval hoogohmig. Dikke kans dat 't inderdaad een inductiespanning is.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 29-03-2023 00:06 ]

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvhouwel
Ik heb even wat gegoogeld op inductiespanning, want hier schiet mijn kennis te kort.
Wat is de oorzaak dan ? En is het gevaarlijk? Verplicht om het op te lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
tvhouwel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:14:
Ik heb even wat gegoogeld op inductiespanning, want hier schiet mijn kennis te kort.
Wat is de oorzaak dan ? En is het gevaarlijk? Verplicht om het op te lossen ?
Kijk eens in dit topic. Je hebt dus een duspol nodig om goed te meten in een afgeschakelde installatie. Zie ook openingstopic.

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:34
xoror schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:32:
[...]
ik heb deze serie schakelaar gekocht. Nu had ik deze aangesloten in de schuur, en spanning op het stop contact gemeten (was 227v). Als ik de lampen inschakel knipperen ze. Dit is voor zowel een led lamp achter een trafo, als een hue gu10. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is het voltage te laag ? Dit is verder gewoon een normale schakelaar geen dimmer.

De gu10 hue heb ik binnen getest en die werkt prima binnen. Voltage binnen op de stopcontacten is iets van 234v (geen idee hoe nauwkeurig mijn multi meter is, maar iig groter dan buiten).

- Kan het komen doordat het door best een lange kabel gaat ? Het betreft denk ik in totaal 40m aan grond kabel (waarvan eerste 25m 4mm is, en restant 2,5mm)
- kan het liggen aan het gebruikte installatie draad ? (alleen op de laatste stukken gebruikt, daarvoor allemaal 2,5mm)
Beide opties zijn niet heel waarschijnlijk eigenlijk. 227V is voor een LED lamp geen enkel probleem. Verder zal 40m draad waar geen belasting aan hangt ook geen spanningsval geven.

Ik heb niet zo snel een antwoord waar het wel door veroorzaakt kan zijn. Wat gebeurt er als je een ouderwetse gloeilamp op aansluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:04:
[...]
Zo'n multimeter is in elk geval hoogohmig. Dikke kans dat 't inderdaad een inductiespanning is.
Niet zo heel belangrijk, maar eigenlijk is het hier een capacitieve lek, met hetzelfde effect. Een inductiespanning kan alleen maar ontstaan door een stroom door een draad, die door het magnetisch veld dat ontstaat rond die draad een inductiespanning opwekt in een nabij liggende draad die daardoor weer zorgt voor een stroom. Essentieel is, dat er primair altijd een stroom voor nodig is. Bij capacitieve overdracht is primair enkel spanning nodig. En dat is dan ook de meest voorkomende oorzaak van b.v. zwak nagloeiende LED-lampen na uitschakelen. Vooral bij de lampjes met een laag vermogen. Ver voordat de LED-lamp werd geïntroduceerd werd. dit verschijnsel al heel vaak ondervonden bij het gebruik van een spanningszoeker, het heel zwak gloeien van het neonpitje. Een verschijnsel dat een vakman met ervaring gewoon bekend was en meteen herkende. Juist daarvoor is de Duspol (merknaam) uitgevonden in plaats van een multimeter. Een zeer vaak steeds terugkerend fenomeen in dit forum doordat er telkens weer nieuwe leden zijn die dit constateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Techneut schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:51:
[...]
Niet zo heel belangrijk, maar eigenlijk is het hier een capacitieve lek, met hetzelfde effect. Een inductiespanning kan alleen maar ontstaan door een stroom door een draad, die door het magnetisch veld dat ontstaat rond die draad een inductiespanning opwekt in een nabij liggende draad die daardoor weer zorgt voor een stroom. Essentieel is, dat er primair altijd een stroom voor nodig is. Bij capacitieve overdracht is primair enkel spanning nodig. En dat is dan ook de meest voorkomende oorzaak van b.v. zwak nagloeiende LED-lampen na uitschakelen. Vooral bij de lampjes met een laag vermogen. Ver voordat de LED-lamp werd geïntroduceerd werd. dit verschijnsel al heel vaak ondervonden bij het gebruik van een spanningszoeker, het heel zwak gloeien van het neonpitje. Een verschijnsel dat een vakman met ervaring gewoon bekend was en meteen herkende. Juist daarvoor is de Duspol (merknaam) uitgevonden in plaats van een multimeter. Een zeer vaak steeds terugkerend fenomeen in dit forum doordat er telkens weer nieuwe leden zijn die dit constateren.
Ik had dat ook al gevonden in die link die ik deelde, te lui geweest dat ook nog te vermelden :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ik ga een paar OSB's vervangen.

In de huidige situatie heb ik de SPC 202N die geen PE aansluiting heeft voor de afgaande kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PqtHzPZFkVp2pfbzf28He34Fqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E5YfpkwiRlWVjt4unhJGkXZQ.png?f=user_large

Echter het nieuwe model (SPC203N) heeft dat wel. Op dit moment zit de aarde van alle afgaande bekabeling in het aarde verdeelblok bovenin de kast. Kan ik van de aarde van de SPC 203N daar gewoon bijprikken. Of moet de aarde van de kabel in de SPC 203N geprikt worden (en dan hopen dat de draden lang genoeg zijn).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoalTMrEhvWAt-9ekG4x-ZZIQYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pi4I9DBDxaSz8hyjinI8DdLi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59
@John245 In de handleiding zie ik zelfs dat je hem gewoon parallel aan de verbruiker mag zetten dus aarde gewoon op de aardrail houden lijkt me geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-04 20:45
Sinds kort zonnepanelen. De opbrengst (en verbruik) wilde ik aansluiten op een domotica systeem (zie ander thread). Echter de software van de micro-omvormers van het merk enphase (ook ander thread) hebben een update gekregen waardoor het niet meer werkt. Nu kan kan ik alleen nog de p1 van de slimmemeter aflezen. Als oplossing zou ik 2x een Kwh meter kunnen plaatsen. 1x één bij de hoofdafsluiter (direct naast de overspanningsbeveiliging) en 1x bij de omvormer ( voor de aardlekautomaat).

Echter twijfel ik wel. De groepenkast is niet heel ruim en daarmee gebruik ik 8 modulen (4 modulen per kwh meter) voor iets dat eigenlijk via enphase / de slimme meter kan. En los van de ruimte kost het dus ook zo weer €250. Of is het toch wel handig om dit alsnog te doen (voordeel, lokaal in te zien en via de modbus iets betrouwbaarder dan de p1). Bijvoorbeeld omdat ik van l1;l2;l3 de last kan zien (en dan goed kan herverdelen over de fasen om balans te krijgen). Ik dacht overigens aan de SDM630 van Eastron (in een ABB kast)

[ Voor 9% gewijzigd door grotius op 29-03-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Septillion schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:12:
@John245 In de handleiding zie ik zelfs dat je hem gewoon parallel aan de verbruiker mag zetten dus aarde gewoon op de aardrail houden lijkt me geen probleem :)
Dank, maar dan is het ook niet noodzakelijk om de afgaande kant van de OSB met de aardrail te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@John245 Gezien het schema lijkt het me dat boven en onder gewoon doorverbinden van hetzelfde zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BItaQOxtBKjGL1bAlRDySBtk2rU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wmiNZQ675i7bSmLmWiLCxUE2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Septillion schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:20:
@John245 Gezien het schema lijkt het me dat boven en onder gewoon doorverbinden van hetzelfde zijn :)

[Afbeelding]
@Septillion parallel aansluiten met een dubbele adereindhuls maakt het dus veel makkelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
grotius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:14:
Sinds kort zonnepanelen. De opbrengst (en verbruik) wilde ik aansluiten op een domotica systeem (zie ander thread). Echter de software van de micro-omvormers van het merk enphase (ook ander thread) hebben een update gekregen waardoor het niet meer werkt. Nu kan kan ik alleen nog de p1 van de slimmemeter aflezen. Als oplossing zou ik 2x een Kwh meter kunnen plaatsen. 1x één bij de hoofdafsluiter (direct naast de overspanningsbeveiliging) en 1x bij de omvormer ( voor de aardlekautomaat).

Echter twijfel ik wel. De groepenkast is niet heel ruim en daarmee gebruik ik 8 modulen (4 modulen per kwh meter) voor iets dat eigenlijk via enphase / de slimme meter kan. En los van de ruimte kost het dus ook zo weer €250. Of is het toch wel handig om dit alsnog te doen (voordeel, lokaal in te zien en via de modbus iets betrouwbaarder dan de p1). Bijvoorbeeld omdat ik van l1;l2;l3 de last kan zien (en dan goed kan herverdelen over de fasen om balans te krijgen). Ik dacht overigens aan de SDM630 van Eastron (in een ABB kast)
Ik ben niet helemaal into p1 (heb nog ferrarismeter) maar naar mijn weten kan je via p1 poort teruglevering en verbruik uit ‘t net zien. Als je de opbrengst van je panelen wil meten kan dat niet met p1, je ziet dan namelijk niet je eigen verbruik dus zul je dat apart moeten meten - als je dat om wat voor reden dan ook niet uit de omvormer kunt halen. Maar je hebt dus aan 1 kW(h) meter voldoende als je p1 voor netaansluiting gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:10
[...]

Moet die zwarte meetpen niet onderin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Dank. Een alternatief is inderdaad alleen een Kwh net na de omvormer. Dan weet ik de opbrengst en die verwerk ik met een optelsom met de waarde van de p1 (net verbuik).

Maar hoe zuiver is dan de meting. Volgens mij wordt er elke 10seconden een meting gedaan met de p1 lezer. Deze geeft het actueel verbuik en de meterstanden terug. En bij Kwhmeter modbus krijg ik meer waarden (per fase het verbuik) en een directer resultaat. Of valt dit in de praktijk wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@grotius Ook die kan je 1x per 10 sec uitlezen als je wilt. DSRM 5 doet overigens elke 2 seconden.

Maar het vermogen is vaak dan ook niet zo heel spannend, wat je wilt weten is over het algemeen de energie. En dat die 10 sec uit elkaar liggen zal ook niet zo veel schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:34
grotius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:05:
Dank. Een alternatief is inderdaad alleen een Kwh net na de omvormer. Dan weet ik de opbrengst en die verwerk ik met een optelsom met de waarde van de p1 (net verbuik).

Maar hoe zuiver is dan de meting. Volgens mij wordt er elke 10seconden een meting gedaan met de p1 lezer. Deze geeft het actueel verbuik en de meterstanden terug. En bij Kwhmeter modbus krijg ik meer waarden (per fase het verbuik) en een directer resultaat. Of valt dit in de praktijk wel mee.
Ik bereken op deze manier inderdaad mijn verbruik in huis (dus meting uit P1 + meting uit inverter = verbruik in huis).
Het nadeel is natuurlijk dat beide metingen niet op exact hetzelfde moment gebeuren. Met weer zoals de laatste weken (eerst dikke wolken en dan opeens een flinke zon) kun je er soms wel eens flink naast zitten.

Maar de vraag is hoe erg dat is? Dan heb je een keer een meting die te hoog of juist te laag uitvalt, maar het grote plaatje klopt wel ongeveer. Zelf lees ik de inverter en de P1 poort elke 30 seconden uit, dus je zit er nooit meer dan 1 minuut compleet naast O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Dank voor snelle antwoorden. Dan laat ik de extra Kwh direct na de hoofdafsluiter / overspanningsbeveiliging maar achterwege. Dat scheelt ruimte in de kast en het is financieel ook beter. Jammer dat ik de belasting per fase zo niet kan zien maar om alleen een Kwh meter te kopen en te installeren is dan toch wel veel van het goede.

Als het kan heb ik nog een vraag over 2 rijen van de groepenkast die ik wil aanpassen. Er zitten nu automaten in van 1P+N. In groepjes van 4 per aardlek (1p+n). Er gaan 6 automaten naast elkaar in de rij (2 rijen dus)

Ik dacht aan kamrails om minder draad te gebruiken. Volgens mij heb ik twee opties:

Optie 01: twee rijen met: L1-N-L2-N-L3-N-L1-N-L2-N-L3-N. Nadeel: de automaten die naast elkaar zitten horen niet bij de zelfde aardlek (die verspringt dus).

Optie 02: Bij een elektroboer in het oosten verkopen ze ook enkele kamrails. Dan zou ik voor een groepje van 4 (2x4p kamrails 35,6mm) kunnen gebruiken en voor het resterende groepje van 2 (2x2p kamrails 35,6mm). Iets meer kabels maar wel de automaten gegroepeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grotius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:31:
Jammer dat ik de belasting per fase zo niet kan zien
Met de nieuwere slimmere meters (weet niet precies vanaf welke DSMR versie) kun je ook dat gewoon via p1 uitlezen.
Optie 01: twee rijen met: L1-N-L2-N-L3-N-L1-N-L2-N-L3-N. Nadeel: de automaten die naast elkaar zitten horen niet bij de zelfde aardlek (die verspringt dus).
Dat krijg je helemaal niet aangesloten op 2P aardlekschakelaars, die kamrail heeft maar één rail voor de nul.

Heb je 2 module brede automaten?
Ik weet nog iets waar je ruimte mee kunt besparen als dat een doel is. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]
Toevallig ken ik die meter en mede daardoor weet ik helemaal zeker dat deze hoogohmg is. Maar los daarvan weet ik dat gewoon ook wel, omdat alle moderne multimeters dat zijn. En daardoor zondermeer eigenlijk niet echt geschikt om te controleren of ergens in een installatie nog spanning op staat of niet. Vooral als je niet zo hel erg bedreven bent, kan wat je afleest misleidend zijn en is het een goed idee van je om er een lamp aan parallel te zetten.
Overigens (offtopc) is dit zo langzamerhand al niet meer zo'n heel nieuwe meter meer, want het Zwitserse BBC is samen met ASEA in Zweden al heel veel jaren ABB. Geen enkel bezwaar trouwens, versta me niet verkeerd, het is een professionele meter, geen goedkope prul.
Toerq schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:52
Moet die zwarte meetpen niet onderin ?
Strikt genomen is dat wel de gewoonte, maar het maakt natuurlijk in feite geen barst uit als je weet wat je doet! Het is niets meer dan een gewoonte, niemand verplicht je daartoe.

[ Voor 48% gewijzigd door Techneut op 29-03-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:06
Hallo mensen!

Ik heb getwijfeld of en zo ja waar ik deze vraag moet stellen, maar na lang zoeken kon ik geen eenduidig antwoord vinden.

Ik wil binnenkort ons platte dak vol leggen met 11 Jinko Tiger 380WP N-type PV panelen in een zuid/landscape opstelling van 6 rijen. Dit wil ik in 2 strings voeden naar een Growatt MIN 3600TL-X 1-fase omvormer. 2 strings omdat 1 deel van het dak schaduw heeft.

De vraag is nu: vanaf de plek van mijn toekomstige omvormer ligt er maximaal 13m aan nieuwe 2,5mm2 VD-draad in buis (deels in geisoleerde wand) naar een nieuwe 3fase groepenkast. In deze groepenkast zit een aparte 16A/30mA ALA die tussen de 40A ALA en de hoofdschakelaar binnenkomt. De leverancier van mijn PV adviseert om de 2,5mm2 te vervangen door minimaal 3x 4mm2.

Mijn vragen:
- Ik lees wisselende meningen en wisselende tabellen bij deze lengte aan VD-draad over of 2,5mm2 voldoende is, of ik de bekabeling toch echt moet vervangen door 4mm2
- Indien ik dit zou vervangen door 4mm2, kan ik dan ook iets ruimte besparen door de aarde wel als 2,5mm2 uit te voeren? Als die ooit belast wordt zal dat zeer kortstondig zijn...

Ik voorzie problemen bij het trekken van 4mm2 VD draad omdat het deels flexbuis is en er relatief veel bochten in zitten. Een nieuwe buis leggen (of kabel) is geen optie zonder flink te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
tinus89 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:09:
Hallo mensen!

Ik heb getwijfeld of en zo ja waar ik deze vraag moet stellen, maar na lang zoeken kon ik geen eenduidig antwoord vinden.

Ik wil binnenkort ons platte dak vol leggen met 11 Jinko Tiger 380WP N-type PV panelen in een zuid/landscape opstelling van 6 rijen. Dit wil ik in 2 strings voeden naar een Growatt MIN 3600TL-X 1-fase omvormer. 2 strings omdat 1 deel van het dak schaduw heeft.

De vraag is nu: vanaf de plek van mijn toekomstige omvormer ligt er maximaal 13m aan nieuwe 2,5mm2 VD-draad in buis (deels in geisoleerde wand) naar een nieuwe 3fase groepenkast. In deze groepenkast zit een aparte 16A/30mA ALA die tussen de 40A ALA en de hoofdschakelaar binnenkomt. De leverancier van mijn PV adviseert om de 2,5mm2 te vervangen door minimaal 3x 4mm2.

Mijn vragen:
- Ik lees wisselende meningen en wisselende tabellen bij deze lengte aan VD-draad over of 2,5mm2 voldoende is, of ik de bekabeling toch echt moet vervangen door 4mm2
- Indien ik dit zou vervangen door 4mm2, kan ik dan ook iets ruimte besparen door de aarde wel als 2,5mm2 uit te voeren? Als die ooit belast wordt zal dat zeer kortstondig zijn...

Ik voorzie problemen bij het trekken van 4mm2 VD draad omdat het deels flexbuis is en er relatief veel bochten in zitten. Een nieuwe buis leggen (of kabel) is geen optie zonder flink te breken.
Volgens mij mag de PE niet dunner zijn dan de overige aders. Neem aan dat 't geen 3 fasen aansluiting naar boven is anders dan kan je 't oplossen door een 3 fasen omvormer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
blb4 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:35:
[...]

Volgens mij mag de PE niet dunner zijn dan de overige aders.
Dat geldt tot een bepaalde aderdikte, daar boven mag je voor PE de helft nemen van de overige aders. Al zal je die situatie niet snel in een woonhuis tegenkomen. :+
Waarschijnlijk wil de PV installateur graag een 4mm2 aarde omdat de DC bekabeling ook 4mm2 is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Xander schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:10:
[...]
Met de nieuwere slimmere meters (weet niet precies vanaf welke DSMR versie) kun je ook dat gewoon via p1 uitlezen....
Ik weet nog iets waar je ruimte mee kunt besparen als dat een doel is. :+
Ik lees de slimme meter uit met een Youless120. Die heb ik al een hele tijd en ik lees, dankzij deze post, dat met nieuwere firmware het mogelijk zou moeten zijn om de verschillende fasen uit te lezen. En wonderwel werkt het gewoon. Alleen geeft mijn slimme meter niet de actuele spanning door (DSMR4 dus). Dat is jammer maar met het vermogen kom ik ook al een eind (hoewel het vermogen wordt afgerond om hele ampères is het wel wat grof maar beter dan niets) _/-\o_

Voor de automaten. De nul vergeten inderdaad dus dan houdt het op. Eventueel met de enkele kamrails werken inderdaad. Ruimte besparen is inderdaad makkelijk als ik af zou willen stappen van de twee modulen brede automaten. Of ik neem aardlekautomaten dan kan het weer wel met de kamrails L1/N/L2/N

[ Voor 10% gewijzigd door grotius op 29-03-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-04 09:20
jadjong schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:38:
[...]

Dat geldt tot een bepaalde aderdikte, daar boven mag je voor PE de helft nemen van de overige aders. Al zal je die situatie niet snel in een woonhuis tegenkomen. :+
Waarschijnlijk wil de PV installateur graag een 4mm2 aarde omdat de DC bekabeling ook 4mm2 is. :?
Spanningsval over de aanvoerleiding is ca 0,5V minder (bij 10A), waardoor je omvormer net iets later afschakelt op piekmomenten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj.vollema
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-04 19:59
Hallo Tweakers,

De installateur heeft een aantal componenten aan mijn meterkast toegevoegd. (zie foto's).
Heb niet de indruk dat het gevaarlijk is maar fraai is anders Vraag :Is het realistisch om de installatie over te laten doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_iLUElVAAfy1OBVDAWY3AsvqQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySmK1FCdIMbjOPYDSZTYlQGD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pZmPvhAtTGnAlG_SsYUfB9Ciuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXMy0VMV81MzMrdL4yZFjomD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJOHpMjeMTxVCvhkhGPOE2fLJ3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfbprb16gnqNp3HIJLeRcOkS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 21:54

Ethirty

Who...me?

Volgens mij is het in ieder geval niet de bedoeling hoe dit is achtergelaten. :F

Kabelinvoeren en wartels zijn er niet voor niets.

[ Voor 24% gewijzigd door Ethirty op 29-03-2023 23:03 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
jj.vollema schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:59:
Hallo Tweakers,

De installateur heeft een aantal componenten aan mijn meterkast toegevoegd. (zie foto's).
Heb niet de indruk dat het gevaarlijk is maar fraai is anders Vraag :Is het realistisch om de installatie over te laten doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit moet zeker aangepast worden! Het is niet de bedoeling dat die VD draden te zien zijn en die kabels en flexibele buit moet zodanig vastgezet worden dat ze niet zomaar uit die kasten te trekken zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 29-03-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:23
Dat moet verbeterd worden, kan echt niet zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:56
Als dat een echte installateur is kan hij beter stoppen en kok worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ethirty schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:02:
Volgens mij is het in ieder geval niet de bedoeling hoe dit is achtergelaten. :F

Kabelinvoeren en wartels zijn er niet voor niets.
Inderdaad een dikke bende, zelfs de spijkerklemmen zijn te groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-04 13:28
jj.vollema schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:59:
Hallo Tweakers,

De installateur heeft
De installateur van het PV-systeem of een Elektrotechnische Installateur?

Van een PV-Installateur moet je weinig verwachten; zou dit niet accepteren.

Wartels zijn verplicht.
Deugdelijke kabel bevestiging is verplicht.
De kabel kan hier bewegen; dus zit niet vast.
De openingen van ( de zwarte ) behuizingen moeten dicht zijn.

Door het boren is er ook ingescheurd plastiek te zien. Zou misschien door de wartels bedekt kunnen worden.

Zet in je schrijven dat als ze niet reageren, je een installateur zal inhuren en de rekening naar hen sturen; denk wel dat je eerst een offerte moet aanvragen en aan de PV-installateur moet overhandigen.

Mocht de PV-Installateur het toch zelf willen doen, kijk uit dat ze je geen extra kosten aanrekenen behalve dan de wartels en kosten van het klepje. Maar geen uurloon of voorrijkosten.
Check wel of er toevallig geen wartels bij de behuizing zaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 30-03-2023 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Lord Anubis schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:11:
De openingen van ( de zwarte ) behuizingen moeten dicht zijn.
Ik moet zeggen dat ik die Enphase dingen, voor zover ik er iets van gezien heb, ook wel kansloos vind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7GpTDSkaGxjKI8n_PGfWkfJt58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8zPWRIDVxoebBPze5RCF3bv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv_ZW3qXD2hrMylL7t-HN3SQQQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xyk9tJDPQ3ehC1QSeCgct1ng.jpg?f=fotoalbum_large
(Let niet op die stroomtransformator, hier klopt natuurlijk ook weinig van, plaatje is geleend uit mooiemeneer in "aansluiten ct-spoelen Enphase"

Het ding is al open aan de onderkant. Ze hadden daar natuurlijk ook wel ruimte kunnen voorzien om een en ander fatsoenlijk in te voeren met wartels of tules ofzo. Of er gewoon een aansluitsnoer aan vastmaken met fatsoenlijke trekontlasting etc.

Hoe behoor je dit fatsoenlijk te installeren? Het hele ding in een grotere behuizing inbouwen? Dat zou mijn oplossing zijn denk ik maar dat heb ik nog nooit ergens gezien.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Onlangs ook zo'n Enphase gateway opgehangen en verbaasde mij ook over de open onderkant.
Hier heb ik over de hele breedte een kabelgootje onder gezet zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.primeit.nl/autoimg/1075977/256x192/ffffff/kabelgoot-met-open-sleuven-en-deksel-50mm-b-x-75mm-h-2m-l-8mm-sleuven-pvc-draadgoot-muurlijst-voor-netwerk-kabels-max-180-kabels-ul-listed.jpg

Dan is het tenminste een soort van dicht en de kabel netjes weggewerkt,

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

timovd

Voorsprong door techniek

savale schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:04:
Beetje offtopic, maar dit soort aansluitblokken zijn alleen bruikbaar aan de binnenkomende kant van de groepenkast toch?
[Afbeelding]

Ik heb nog een situatie dat ik vanaf de aardlek (1 schoefverbinding) naar 4 automaten wil verbinden. Daar zou je ook weer zo een soort aansluitblok willen gebruiken lijkt me of is er een doorlusmethode?
Verder heb ik nog een situatie waar ik de N en L1 wil van de type 2 kabel wil aansluiten op 2 magneetschakelaars (voor V2L).

2 draden in 1 schroefverbinding lijkt me niet veilig en heb ook nog nooit lasklemmen in een groepenkast gezien :) Iemand tips hoe je dit doet?
Even verder in het juiste topic.
Wat je zegt (in je eerste zin) matcht niet met de foto als ik je goed begrijp.
Met de hoofdschakelaar moet je in één schakeling de hele kast spanningsloos maken. Dus draden vanuit de netbeheerder gaan naar je hoofdschakelaar en dan kunnen ze naar de blokjes onderin.
https://www.sandervunderi...eelblok-4-polig-100a.html
Er bestaan dit soort blokken (voor 3 fasen)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:06
tinus89 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:09:
Hallo mensen!

Mijn vragen:

Niemand die er een eenduidig antwoord op kan geven of bij deze lengte en belasting 2,5mm2 (1 fase voor de duidelijkheid) acceptabel is, of ik toch echt naar 4mm2 moet gaan?
Ik las overigens in de handleiding van de omvormer dat hij op een 16A ALA kan, maar dat een 20A ALA geadviseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:12
timovd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:51:
[...]

Even verder in het juiste topic.
Wat je zegt (in je eerste zin) matcht niet met de foto als ik je goed begrijp.
Met de hoofdschakelaar moet je in één schakeling de hele kast spanningsloos maken. Dus draden vanuit de netbeheerder gaan naar je hoofdschakelaar en dan kunnen ze naar de blokjes onderin.
https://www.sandervunderi...eelblok-4-polig-100a.html
Er bestaan dit soort blokken (voor 3 fasen)
Dat was inderdaad het plan, maar had het niet duidelijk opgeschreven. Eerst de hoofdschakelaar in groepenkast 1 en dan naar de blokjes. Vanaf de blokjes naar groepenkast 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tinus89 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:02:
[...]

Niemand die er een eenduidig antwoord op kan geven of bij deze lengte en belasting 2,5mm2 (1 fase voor de duidelijkheid) acceptabel is, of ik toch echt naar 4mm2 moet gaan?
Ik las overigens in de handleiding van de omvormer dat hij op een 16A ALA kan, maar dat een 20A ALA geadviseerd wordt.
Ik ga iets vergelijkbaars doen met dezelfde omvormer. Alleen met een meter of 40 kabel eraan. Het spanningsverlies kan je uitrekenen. Ik ga er vanuit dat mijn omvormer af en toe afslaat tot ik de kabel kan upgraden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:13
tinus89 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:02:
[...]
Uit het tabelletje hier kun je aflezen dat 3x 2.5mm2 in buis max 28A kan hebben binnen de norm. Voor de kabel is het dus geen probleem.

Reden om naar dikkere kabel te gaan is spanningsval. Met een dunnere kabel heb je verlies in de kabel waardoor de omvormer een hogere spanning moet leveren om stroom terug het net op te kunnen duwen. Bij te hoge spanning schakelt de omvormer af.
Je kunt veilig proberen of een en ander werkt met je bestaande draden. Als je uitval hebt op piekmomenten kun je altijd nog naar 4mm2.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:53
Wegens uitbreiding binnenkort met zonnepanelen moet er wat bijgeplaatst worden in de meterkast. Tevens wil ik van die gelegenheid gebruik maken om naar de garage direct ook een eigen 3-fase groep te geven zodat die niet meer bij "het halve huis" op 1 groep zit (welke nog vanuit de nieuwbouw in 1979 stamt toen het hele huis maar een paar groepen had).

Nu heb ik de meterkast al eens opengemaakt en dacht dit "vlug" even aan te kunnen sluiten, maar de bestaande situatie is wat onoverzichtelijk. Natuurlijk vergeten foto's te maken, maar ik heb wel een situatieschets gemaakt welke ik hieronder toevoeg voor verduidelijking.

De nieuw te plaatsen groepen zijn 2 3-fase alamats (21 en 22) en ook zal het Enphase Q-relais geplaatst worden.
O ja, ter info, bijna alles is van Hager behalve momenteel groep 13 welke door de zonnenpanelenleverancier destijds geplaatst is en ALS4 welke een Type-B ALS van Doepke is. Die groep 13 ga ik ook maar door een hager installatieautomaat vervangen.

Waar ik dacht het wel even vlug aan te kunnen sluiten door op een bestaande ALS of Alamat (ALS4 of Alamat 16) met een twin-adereindhuls naar 21 te kunnen gaan zitten eigenlijk bijna overal al twin adereindhulzen en zou ik bijna vanaf de hoofdschakelaar opnieuw alles moeten gaan bedraden. Niet iets dat ik even vlug doe in elk geval, maar iets waarvoor ik op een zaterdag tijd wil maken zodat ik als het nodig is de hele dag heb.

Omdat een goede voorbereiding het halve werk is heb ik hierover een aantal vragen:

1) Gezien het aantal ALS en alamats welke idealiter allemaal direct vanaf de HS komen vraag ik me af of het steeds maar doorlussen middels twin adereindhulzen een goede oplossing is of dat ik bijvoorbeeld beter voor een aansluitblok kan kiezen?

2) Achter ALS3 hangen nu 5 eindgroepen waarvan maar 1 krachtgroep. Nu zou ik die 3-fase ALS door een 2-fase ALS kunnen vervangen en de krachtgroep 12 door een alamat waardoor ik direct het probleem van 5 eindgroepen op een aardlek oplos en er ook geen 1-fase groepen op een 3-fase aardlek meer zitten. Is dit een goede gedachte of zijn er betere oplossingen?

3) Om het aantal draden drastisch te verminderen wil ik meer gebruik gaan maken van kamrails. Is de Hager KB4FN de juiste om ALS1, ALS2 en ALS5 en de 4 achterliggende groepen met elkaar te verbinden?

4) Welke Hager kamrail kan ik gebruiken om de beide 3-fase alamats 21 en 22 te verbinden, en is er eventueel ook een variant voor 3 van deze alamats (door bijvoorbeeld de huidige 16 samen met 21 en 22 naast elkaar te zetten?

5) Volgens mij is algemeen gebruik om na de hoofdschakelaar alle fasedraad in zwart uit te voeren in de meterkast, maar mag hier eventueel ook bruin, zwart en grijs gebruikt worden voor resp. L1, L2 en L3 om zo visueel sneller de juiste fasen te bepalen?

6) De nieuwe zonnepanelen installatie wordt 10.600 Wp. Nu zal ik dat getal wel nooit halen in verband met schaduw en een deel van de panelen die in oost-west komen liggen, maar toch zal er op een mooie dag (hopelijk) een flinke stroom gaan lopen van de panelen naar de meterkast toe.
Meterkast is nu op 3x25A gezekerd door de netbeheerder, de zonnepanelen zouden met 10.600W in theorie ook nog ruim 15A leveren. Is het aan te raden om hiervoor een extra 40A installatieautomaat te plaatsen tussen de HS en de andere verbruikers zodat er nooit meer dan 40A kan gaan lopen of is het beter om bijvoorbeeld de bestaande normale aardlekschakelaars te vervangen door aardlekautomaten van 40A (hoewel dat voor de bestaande type B ALS (ALS4) misschien wel niet kan vanwege de DC-component welke voor de laadpaal van de auto nodig is. Of is het in deze situatie helemaal niet nodig om hier rekening mee te houden omdat het theoretische maximum van 25A uit het net en 15,4 uit de zonnepanelen samen weliswaar 40A overstijgt maar ook maar net terwijl het niet de verwachting is dat de panelen ooit 15A zullen leveren?

7) Ik neem aan dat wanneer ik overal 6mm2 gebruik in de meterkast dat dit afdoende zal zijn of heb ik dat mis?

Dan tot slot nog de schets van de huidige kast (waarbij nr 21 en 22 alsook het Q-relais van Enphase nog niet in gebruik zijn, maar wel al in bezit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BpP4e_caA_9QnnDmP-CFSIQMTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eK2kaRdUMYQBuxGAFtiAYUP4.jpg?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@ArPi75, 1) en 3) zijn aan elkaar gerelateerd. Als je de verschillende automaten achter 1 ALS maar vooral alle Alamats bij elkaar op dezelfde fase bij elkaar kan zetten en verbinden met kamrails kan je 't aantal doorlussingen (twinadereindhulzen) fors beperken en heb je mogelijk voldoende aan eventueel beschikbare doorverbindblokjes in de kast. Anders idd zo'n aansluitblok. Voor de kosten hoef je 't niet te laten en 't maakt je installatie een stuk overzichtelijker dan doorlussen. Kost je wel wat ruimte. Ik heb er ook 1, ik heb alleen maar Alamats.
Je kan dan vanaf de HS met 10 mm² naar dat aansluitblok en dan met 6 mm² verder.

Ik zou wel zien dat je max stroomprobleem door combinatie met PV goed oplost. Beide door joi genoemde oplossingen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
jeanpaulh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Beide opties zijn niet heel waarschijnlijk eigenlijk. 227V is voor een LED lamp geen enkel probleem. Verder zal 40m draad waar geen belasting aan hangt ook geen spanningsval geven.

Ik heb niet zo snel een antwoord waar het wel door veroorzaakt kan zijn. Wat gebeurt er als je een ouderwetse gloeilamp op aansluit?
Inmiddels heb ik er een verdeel kast ertussen gezet met een 30 ma aardlek schakelaar voor de schuurgroep. wanneer ik de schuur groep aanzet, klapt de aardlek. Ik heb vervolgens de grond kabel in de schuur los gekoppeld en nog eens geprobeerd en hetzelfde. Ik moet nog de lasdoos nalopen of die verbinding goed is, maar ik vrees dat het de kabel is. Het heeft wel een metalen mantel, dus wel apart als die kapot zou zijn gegaan (ligt op 60cm diep)

Als ik de fase/grond, fase/nul, nul/grond op kortsluiting aan de schuurkant meet ik niets. Dus ze lijken niet beschadigd dat ze elkaar ergens raken. Ik moet deze oefening nog doen aan de lasdoos kant.

Kan het zijn dat de grond kabel toch beschadigd is en daarom knipperend licht tot gevolg heeft? Maar als het beschadigd is, is het wel vreemd dat hij het wel "doet".

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 31-03-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvhouwel
blb4 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:34:
[...]

Kijk eens in dit topic. Je hebt dus een duspol nodig om goed te meten in een afgeschakelde installatie. Zie ook openingstopic.
Inmiddels heb ik een duspol besteld, die kwam vrijdag binnen en ik meet exact dezelfde waarden. Als ik groep 1 afzet, staat erop fase en op nul een spanning van iets meer dan 230 volt.
De meterkast eens goed bekeken, een wirwar van draden bovenin, vrijwel geen enkele draad is te volgen waar hij in gaat.
Er is de laatste tijd nogal wat geknutseld aan die kast, de Zonnepaneel leverancier heeft er keurig zijn eigen Aardlek en zekering bijgeplaatst. De Airco leverancier heeft het anders opgelost, de draden van groep 1 en groep 2 bij elkaar in 1 gestoken, zodat hij 2 vrij had voor zijn Airco.
Daarna is er redelijk water in die kast terechtgekomen omdat de badkamer leverancier een probleem had met de waterleiding in de vloer erboven. Dat werd pas dagen later ontdekt omdat de hoofdzekering eruit sprong.
Deze man heeft alle componenten in de kast vervangen door nieuwe.
Hij zit dus propvol en er is totaal geen overzicht. Ik ga een nieuwe lege kast aanschaffen van Hager de Vision met buisinvoerstuk, die is wat hoger zodat je de bedrading en de aansluitingen van de buizen bovenin netjes kunt maken.
Daar ga ik komende week mee beginnen. Benieuwd wat daar uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
tvhouwel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:31:
[...]
Inmiddels heb ik een duspol besteld, die kwam vrijdag binnen en ik meet exact dezelfde waarden. Als ik groep 1 afzet, staat erop fase en op nul een spanning van iets meer dan 230 volt.
De meterkast eens goed bekeken, een wirwar van draden bovenin, vrijwel geen enkele draad is te volgen waar hij in gaat.
Er is de laatste tijd nogal wat geknutseld aan die kast, de Zonnepaneel leverancier heeft er keurig zijn eigen Aardlek en zekering bijgeplaatst. De Airco leverancier heeft het anders opgelost, de draden van groep 1 en groep 2 bij elkaar in 1 gestoken, zodat hij 2 vrij had voor zijn Airco.
Daarna is er redelijk water in die kast terechtgekomen omdat de badkamer leverancier een probleem had met de waterleiding in de vloer erboven. Dat werd pas dagen later ontdekt omdat de hoofdzekering eruit sprong.
Deze man heeft alle componenten in de kast vervangen door nieuwe.
Hij zit dus propvol en er is totaal geen overzicht. Ik ga een nieuwe lege kast aanschaffen van Hager de Vision met buisinvoerstuk, die is wat hoger zodat je de bedrading en de aansluitingen van de buizen bovenin netjes kunt maken.
Daar ga ik komende week mee beginnen. Benieuwd wat daar uitkomt.
Ja, dat klinkt wel als een installatie waar een grondige renovatie wel op z'n plaats is. Ik heb mijn groepenkast vorig jaar fors uitgebreid en erg blij met extra ruimte tussen de rijen (eaton medusa). Maar 't blijft wel raar dat ook die duspol deze (als 't goed is capacitaire) spanning meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Klinkt als een gevalletje eruit trekken en opnieuw beginnen :/

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:49
Vraagje, ik wil in de toekomst een noodstroom voorziening maken met batterijen, de enige plek waar ik dit netjes kwijt kan is op mijn zolder, mijn meterkast is vol.
Dat betekend dan dat alle stroom die ik in huis verbruik straks eerst van de meterkast naar zolder gaat, en vervolgens weer terug naar de meterkast (3Fase).
Om nu niet te veel kabel verliezen te hebben dacht ik daar 10mm2 voor te gebruiken maar ik zie geen losse VD draad met die dikte, alleen ymvk kabels en die zijn nogal dik en stug.
Ik vind wel 10mm2 soepele installatie draad bij de verschillende webshops. Zou ik dat kunnen gebruiken of is er een reden om dat niet te doen ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Op zolder komt een omvormer, volgens mij plaatst de PV-boer geen werk/last-schakelaar op zolder voor de omvormer (alleen de schakelaar in de groepenkast zal voldoen aan de eisen als ik het goed heb). Ik heb een 5x4mm2 YMVK naar zolder. Kan ik voor de omvormer een werkschakelaar plaatsen? Ik vind 4 polige schakelaars bijv: https://www.sandervunderi...5a-4-polig-bw425tpsn.html zou je in zo'n geval de PE in de schakelaar via dat rechter railtje verbinden (zie: https://cdn.productimages...AA00000048192_720x540.jpg)? waardoor wel de nul en de 3 fasen geschakeld worden met de schakelaar maar PE altijd intact blijft, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

timovd

Voorsprong door techniek

@True PE schakel je toch ook niet op je automaten/zekeringen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

timovd schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:45:
@True PE schakel je toch ook niet op je automaten/zekeringen?
Ja klopt, maar dit was een RTFM'tje voor mijzelf:
"The switch is made for 5 wire system, and have a switchable neutral terminal and PE terminal. "
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:32:
[...] Hmm had gewoon eaton moeten kopen ipv kan en klaar abb kastje :P die vragen tenminste redelijk consistent met 2-2.4Nm.

Even nog een andere vraag:

Ik ga met dit soort effecten denken aan slechte contacten.
Probeer eens wat er gebeurt als je meer dan 2kW trekt aan het eind van de kabel?
Wat doet WD40 in de schakelaars?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04 00:23
PentaClover schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:37:
Vraagje, ik wil in de toekomst een noodstroom voorziening maken met batterijen, de enige plek waar ik dit netjes kwijt kan is op mijn zolder, mijn meterkast is vol.
Dat betekend dan dat alle stroom die ik in huis verbruik straks eerst van de meterkast naar zolder gaat, en vervolgens weer terug naar de meterkast (3Fase).
Om nu niet te veel kabel verliezen te hebben dacht ik daar 10mm2 voor te gebruiken maar ik zie geen losse VD draad met die dikte, alleen ymvk kabels en die zijn nogal dik en stug.
Ik vind wel 10mm2 soepele installatie draad bij de verschillende webshops. Zou ik dat kunnen gebruiken of is er een reden om dat niet te doen ?
Als je zorgt dat de lader/omvormer bij de batterijen op zolder komt dan loopt de stroom nog maar één kant op: van meterkast naar zolder bij het opladen van de batterijen en van zolder naar de meterkast wanneer je batterijen stroom leveren.En daarvoor heb je niet 10mm2 nodig, maar kun je volstaan met 4mm2 of zelfs 2,5mm2 afhankelijk hoeveel stroom je omvormer kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

lazybones schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:15:
[...]

Als je zorgt dat de lader/omvormer bij de batterijen op zolder komt dan loopt de stroom nog maar één kant op: van meterkast naar zolder bij het opladen van de batterijen en van zolder naar de meterkast wanneer je batterijen stroom leveren.En daarvoor heb je niet 10mm2 nodig, maar kun je volstaan met 4mm2 of zelfs 2,5mm2 afhankelijk hoeveel stroom je omvormer kan leveren.
Dat ligt maar net aan de omvormer. Veel hebben een aparte grid en backup kant om te garanderen dat je niet invoedt bij een stroomstoring.

10mm2 is wel veel. 4 of 6mm2 is meer dan zat voor een flink huis.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
True schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:43:
Op zolder komt een omvormer, volgens mij plaatst de PV-boer geen werk/last-schakelaar op zolder voor de omvormer (alleen de schakelaar in de groepenkast zal voldoen aan de eisen als ik het goed heb). Ik heb een 5x4mm2 YMVK naar zolder. Kan ik voor de omvormer een werkschakelaar plaatsen? Ik vind 4 polige schakelaars bijv: https://www.sandervunderi...5a-4-polig-bw425tpsn.html zou je in zo'n geval de PE in de schakelaar via dat rechter railtje verbinden (zie: https://cdn.productimages...AA00000048192_720x540.jpg)? waardoor wel de nul en de 3 fasen geschakeld worden met de schakelaar maar PE altijd intact blijft, correct?
Dat is precies wat ik ook gedaan heb.

Bedenk wel ff hoe je 3 pe's in dat blokje gaat steken, voor mij was een dubbele adereindhuls de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

mcDavid schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:13:
[...]

Dat is precies wat ik ook gedaan heb.

Bedenk wel ff hoe je 3 pe's in dat blokje gaat steken, voor mij was een dubbele adereindhuls de oplossing.
Ik snap even niet waarom (of hoe for that matter) ik drie keer PE zou hebben. Het is een 5x4mm2 kabel; 3 fases een nul en PE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Eén richting de meterkast, één voor de omvormer en één voor de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Begin januari zijn bij ons zonnepanelen en een laadpaal geplaatst, hierbij is onze meterkast er niet op vooruit gegaan. Naast de aanwezige groepenkast zijn 3 kleine Hager doosjes geplaatst met ruwweg onderstaande indeling(boven naar beneden):
1. Ct spoelen(3x) vanaf de zonnepanelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLPQ47_Ti4DDp9-oX2BIuOtObj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztALfn1tmvyfL0isnznVTuWO.jpg?f=fotoalbum_large
2. 3-fase Qrelais en Chint 3P+N Alamat (B16 30 mA) voor de Zonnepanelen
3. Chint 3P+N Alamat (B16 30 mA) voor de laadpaal en een Carlo Gavazzi EM340 welke het huisverbruik meet voor de load-balancing van de laadpaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-E9VYCkofJcsM3eNCnYKyGRsb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xdguc1V8H9H1wn183dZQmYKk.jpg?f=fotoalbum_large

Verder zijn er in de bestaande groepenkast tussen de hoofdschakelaar en de aansluitblokken de 3 fasen afgetapt richting de zonnepaneel alamat en de power meter voor het loadbalancen. Hierbij zijn er ook 3 Ct klemmen om deze fasen gezet voor het zonnepaneel systeem. Dit is echt in de bestaande kast gepropt gezien deze al best vol zat en de Ct klemmen best groot zijn.

Situatie van voor de aanpassing(aansluitblokken rechts onder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izXXuTS7yGY81Yw1acVd52NVLCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdG0Weh2whogXAAXASYiLHB5.jpg?f=fotoalbum_large

Het elektrawerk is door dezelfde partij gedaan, wel door twee aparte elektriciens. De eerste sloot de zonnepanelen aan en werkte nog redelijk. De tweede heeft grappen uitgehaald met fases lukraak wisselen toen de laadpaal fouten gaf(i.v.m. loadbalancing moet de aangesloten fase wel kloppen bij de gemeten fase). De gebruikte kabel naar de laadpaal(30 m, 6 mm^2) heeft 5 aders(bruin, 2x zwart, grijs, blauw) en een mantel, omdat de bruine draad iets te kort uitkwam gebruikte hij maar 2x zwart + grijs. Dit is nadat ik dit aankaartte opgelost(de laadpaal werkte ook maar op 2 fases), de extra zwarte ader is in de losse zwarte WAGO klem geëindigd. Ik kreeg al snel door dat ik het beter zelf achteraf netjes kon maken dan er bij deze partij op te blijven aandringen.

Ik zie zelf niet direct iets onveiligs, maar desondanks zou ik het e.e.a. netter willen afwerken:
1. Nieuwe (grote) kast voor de spullen die nu in de losse doosjes zitten. Waarschijnlijk kan een uitbreiding van de Attema groepenkast net niet omdat de kabel naar de laadpaal te kort is om deze alamat voldoende omhoog te krijgen.
2. Ct-klemmen netjes maken, zowel van de zonnepanelen als degene die nu in de originele meterkast zijn gepropt. Hiervoor zal ik wel een langere draad tussen de hoofdschakelaar en de aansluitblokken moeten plaatsen.
3. draden netjes laten lopen, 19mm buis om de kabel vanaf de zonnepanelen, Enphase envoy verplaatsen(waarschijnlijk op een DIN-rail in de kast)

2 vragen:
- Mag ik zomaar een langer ~100 cm 6 mm^2 draad tussen de hoofdschakelaar en de aansluitblokken plaatsen om de Ct-klemmen op een nette plek te kunnen wegwerken (op dit moment is er 50 cm tussen geplaatst).
- Zien jullie iets dat onveilig is en veranderd zou moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

mcDavid schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:36:
Eén richting de meterkast, één voor de omvormer en één voor de panelen?
Ik weet niet wat hun plan is, maar de PV-boer die de schouw deed gaf aan aan dat ik voldoende zou hebben aan de 5x4mm2 YMVK kabel. Het lijkt mij soort van logisch dat de PE van de panelen via de omvormer richting de groepenkast zou lopen. Immers is dat ook de enige manier hoe de stroom kan lopen, even los van vlambogen naar de woning zelf }) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
True schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:45:
[...]

Ik weet niet wat hun plan is, maar de PV-boer die de schouw deed gaf aan aan dat ik voldoende zou hebben aan de 5x4mm2 YMVK kabel. Het lijkt mij soort van logisch dat de PE van de panelen via de omvormer richting de groepenkast zou lopen. Immers is dat ook de enige manier hoe de stroom kan lopen, even los van vlambogen naar de woning zelf }) .
Als je je panelen op je omvormer aard, is de aarde verbroken als de stekker uit je omvormer is. Dat wil je volgens mij nooit hebben, gezien je panelen nooit spanningsvrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
PentaClover schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:37:
YMVK kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:49
lazybones schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:15:
[...]

De omvormers (1 voor elke fase) komen inderdaad bij de batterijen op zolder, en aangezien daar ook de dubbele schakelaars in zitten om automatisch los te koppelen van het net als deze uitvalt, betekend dat dus 2 x 3fase naar de meterkast, 1 keer heen en 1 keer terug.

Het gaat waarschijnlijk 3x 5000VA worden (stapje groter wordt me te duur), dat betekend dus dat er max 25A uit het net + 20A uit de omvormer = 45A per fase kan lopen over de kabel terug naar de meterkast... dus dat wil ik niet over een dun 2.5 mm2 kabeltje sturen.

Ik heb nu een dikke kabelgoot naar zolder lopen, daar zit 2x 1 fase 6mm2 YMVK kabel in en dat paste maar net, vooral in de bochten was dat erg vervelend, een 3 fase variant gaat niet passen, laat staan een 10mm2 YMVK kabel.

Vandaar mijn gedachte waarom niet gewoon VD draad, maar dat is dus niet zo makkelijk verkrijgbaar in 10mm2, en dus vroeg ik mij af of er nadelen zijn aan het gebruik van flexibel 10mm2 installatie draad.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimachaerus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-11-2023
Ik heb een tweevoudig stopcontact. Is het veilig als je twee stekkerdozen hier op aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

PentaClover schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:55:
[...]

De omvormers (1 voor elke fase) komen inderdaad bij de batterijen op zolder, en aangezien daar ook de dubbele schakelaars in zitten om automatisch los te koppelen van het net als deze uitvalt, betekend dat dus 2 x 3fase naar de meterkast, 1 keer heen en 1 keer terug.

Het gaat waarschijnlijk 3x 5000VA worden (stapje groter wordt me te duur), dat betekend dus dat er max 25A uit het net + 20A uit de omvormer = 45A per fase kan lopen over de kabel terug naar de meterkast... dus dat wil ik niet over een dun 2.5 mm2 kabeltje sturen.

Ik heb nu een dikke kabelgoot naar zolder lopen, daar zit 2x 1 fase 6mm2 YMVK kabel in en dat paste maar net, vooral in de bochten was dat erg vervelend, een 3 fase variant gaat niet passen, laat staan een 10mm2 YMVK kabel.

Vandaar mijn gedachte waarom niet gewoon VD draad, maar dat is dus niet zo makkelijk verkrijgbaar in 10mm2, en dus vroeg ik mij af of er nadelen zijn aan het gebruik van flexibel 10mm2 installatie draad.
Ga je bewust ontwerpen voor 45A?
Over wat voor afstand praten we?

En waarom denk je dat als 6mm2 al krap is, je met 10mm2 flexibel wel genoeg ruimte hebt?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

Reptile209

- gers -

Dimachaerus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:13:
Ik heb een tweevoudig stopcontact. Is het veilig als je twee stekkerdozen hier op aansluit?
Al sluit je er 10 op aan... Als je maar zorgt dat elke doos niet zwaarder belast wordt dan waar hij voor is gemaakt, en het totaal niet over de 16A van de WCD gaat. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dimachaerus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:13:
[ot]Wat @Reptile209 al zegt, behalve dat de weerstand / impedantie nog laag genoeg moet blijven om bij een kortsluiting aan het eind van alle kabels nog steeds je 16A automaat snel genoeg uit te laten schakelen.
Zodat je bedrading dus niet als een straal kachel gaat fungeren en alles doorbrand.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39
Zonnepaneel prutsers zijn langs geweest, en hebben de superdeluxe SEP alamat voor de panelen op deze manier van voeding voorzien vanaf mijn bestaande hoofdschakelaar. Mag dit uberhaupt wel, die kabels zeg maar zo erbij prikken ? De nieuwe kabels zijn die met de gele schoenen. Is er geen risico dat nu 1 van de 2 los zit ? Ik kan geen handleiding of datasheet vinden van die Eaton automaat.

Ik ga die SEP meuk vervangen voor eaton, dus ik wil het even dubbelchecken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jsl0c6yFJWysfn5X-viXUB4vwic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1KHZTVlAQltVYuIWT8cKeMS.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: dit is dezelfde plek als waar die kam rails ook gemonteerd zijn zeker ? Dan moet dit wel kunnen lijkt me.

[ Voor 42% gewijzigd door Lollercopter op 02-04-2023 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Lollercopter schreef op zondag 2 april 2023 @ 00:25:
Zonnepaneel prutsers zijn langs geweest, en hebben de superdeluxe SEP alamat voor de panelen op deze manier van voeding voorzien vanaf mijn bestaande hoofdschakelaar. Mag dit uberhaupt wel, die kabels zeg maar zo erbij prikken ? De nieuwe kabels zijn die met de gele schoenen. Is er geen risico dat nu 1 van de 2 los zit ? Ik kan geen handleiding of datasheet vinden van die Eaton automaat.

Ik ga die SEP meuk vervangen voor eaton, dus ik wil het even dubbelchecken.

[Afbeelding]

Edit: dit is dezelfde plek als waar die kam rails ook gemonteerd zijn zeker ? Dan moet dit wel kunnen lijkt me.
Als deze draden vanaf de hoofdschakelaar komen zouden ze aan de onderkant van de alamat moeten zitten of begrijp ik de omschrijving verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39
Phyth0n schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:02:
[...]

Als deze draden vanaf de hoofdschakelaar komen zouden ze aan de onderkant van de alamat moeten zitten of begrijp ik de omschrijving verkeerd?
Dat klopt ja, dat zitten ze ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:53
Lollercopter schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:02:
[...]

Dat klopt ja, dat zitten ze ook.
Op je hoofdschakelaar zitten in de andere uitgang al 2 draden en 3 is niet toegestaan.
Dus het is op deze manier, of ergens verderop in de kast waar maar 1 draad zit.
Je eigenlijke vraag: het klemt keurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Vandaag de tijd gehad om de kabel vanaf lasdoos naar mijn schuur door te meten. De grond kabel van die uit de grond komt in de schuur heb ik daar losgekoppeld en kortgesloten en met multi meter gemeten of er een circuit is: De kabel is z'n 20m.

grond + fase kortgesloten -> beep bij lasdoos
fase + nul kortgesloten -> geen beep
nul + grond kortgesloten -> geen beep

Mijn fase en grond zijn dus goed, maar mijn nul is ws door tuinaanleg beschadigd. Nu moet ik de kabel opsporen en daar zit wel de uitdaging. Ik weet wel ongeveer waar hij loopt, maar weet niet precies hoe diep. Vandaag 2 gaten gegraven van 60cm diep maar ik zie de kabel dus niet.

- Ik zie dat er kabel detectors bestaan, kunnen die kabels detecteren waar geen spanning opstaat ?
- is er een manier om te meten over hoeveel meter de beschadiging zit vanaf een bepaald punt?
- nog tips/tricks hoe ik deze beschadiging kan opsporen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
xoror schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:07:
Vandaag de tijd gehad om de kabel vanaf lasdoos naar mijn schuur door te meten. De grond kabel van die uit de grond komt in de schuur heb ik daar losgekoppeld en kortgesloten en met multi meter gemeten of er een circuit is: De kabel is z'n 20m.

grond + fase kortgesloten -> beep bij lasdoos
fase + nul kortgesloten -> geen beep
nul + grond kortgesloten -> geen beep

Mijn fase en grond zijn dus goed, maar mijn nul is ws door tuinaanleg beschadigd. Nu moet ik de kabel opsporen en daar zit wel de uitdaging. Ik weet wel ongeveer waar hij loopt, maar weet niet precies hoe diep. Vandaag 2 gaten gegraven van 60cm diep maar ik zie de kabel dus niet.

- Ik zie dat er kabel detectors bestaan, kunnen die kabels detecteren waar geen spanning opstaat ?
- is er een manier om te meten over hoeveel meter de beschadiging zit vanaf een bepaald punt?
- nog tips/tricks hoe ik deze beschadiging kan opsporen ?
Een nieuwe kabel kost nog geen 3 euro per meter.
Ik wist het wel, gewoon nieuwe leggen en geen geklier met ondergrondse reparaties.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:10:
[...]

Een nieuwe kabel kost nog geen 3 euro per meter.
Ik wist het wel, gewoon nieuwe leggen en geen geklier met ondergrondse reparaties.
Moet ik heel veel straatwerk openbreken, dat is ook niet handig

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.