Dag waarde mede-tweakers, mag ik 'n foto van mijn groepenkast(en) met jullie delen om te kijken of jullie rare dingen opvallen? Ik heb er redelijk wat aan zitten verbouwen, en het is nogal een wirwar van merken en systemen geworden. Hopelijk is alsnog alles conform de norm, maar een extra blik is zeker welkom.
Ik ga trouwens ook een elektricien met een momentsleutel uitnodigen voor een laatste check, want mijn opstalverzekering vergoed geen schade door 'installatiefouten' (het lijkt me daarom goed om een factuur van 'n elektricien te hebben voor de controle van de groepenkast, niet?).
Eerste vraag: in de topicstart lees ik:
Een 6 mm2 draad (bijv. 36A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17,5A (36x0,61x0,8)
Een 2,5 mm2 90ºC draad (bijv. 28A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17A (28x0,76x0,8)
Waarom is de factor bij 2.5mm2-draad anders dan bij 6mm2, moeten die niet hetzelfde zijn? Dit is wellicht voor mij nog relevant, want hier is m'n groepenkast:
Snelle toelichting:
- 3-fase hoofdschakelaar rechterkast midden onder.
- Van daaruit de drie fasen naar verdeelblokjes (heten die zo?) onderin de meterkasten: fase 1 & 2 direct naar de eerste twee verdeelblokjes in de linkerkast, de derde fase met een tussenstop in het verdeelblokje links onderin de rechterkast.
- Op elke fase zit dan een 40A aardlekschakelaar aangesloten (gemarkeerd met I, II en III)
- Achter I zitten groepen 1 t/m 3 met kW-uur meters op 2 & 3 (die zijn voor de warmtepomp), achter II groepen 4 t/m 7 en achter III groepen 8 t/m 11 (niet meer dan 4 per aardlekschakelaar dus).
- Voor de inductieplaat een 3-fase aardlekautomaat (12).
- 13, 14, 15 en 16 zijn aardlekautomaten waarop (alleen) sets 1-fase-omvormers voor zonnepanelen zijn aangesloten.
Ik ben benieuwd of jullie meteen rare dingen opvallen. Mijn grootste onzekerheid is de manier waarop de aardlekschakelaars verbonden zijn met de groepen, dat is soms een beetje ongemakkelijk doorgelust, zeker als de groepen niet van hetzelfde merk zijn.
Ook deze vraag over bekabeling: tussen aardlekschakelaar I en groepen 1 t/m 3 lopen 6mm2 flexibele kabels naar één groep, die onderling met kamrails verbonden zijn. Maar in de TS lees ik dat 6mm2 maar maximaal met 17.5A belast mag worden. Mag dit dan wel? Er zou dan toch meer dan 17.5A door die 6mm2-draad kunnen lopen?