blb4 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 01:24:
@copykat toch idd nog even wijzen op wat @Xander hierboven al vermeld; jou aanname dat de stroom door de Nul in een 3 fase aansluiting nooit meer is dan de stroom door 1 van de fases klop dus alleen als de stroomrichting door alle fases dezelfde kant op is. Dus alleen afname of alleen levering. Als je gaat combineren, b.v. een 3 fase kabel naar je garage en dan een PV installatie op je garage dan kan 't zo zijn dat je b.v. 16A afneemt op fase 1 in je garage en op fase 2 16A teruglevert. De stroom door de nul van de kabel naar de garage komt dan op zo'n 27A.
Opwek en afname is één manier om dit voor elkaar te krijgen, maar niet de enige. Je kan het ook met capacitieve en inductieve stromen voor elkaar krijgen.
Stel:
L1 16A, 60 graden capacitief
L2 16A, 60 graden inductief
Dan is de stroom door de 0 ook 32 A. Maar dit zal een veel onwaarschijnlijker scenario zijn dan de combinatie van opwek en afname bij elkaar.
Ik had als eerste een Hager KJ - Verdeelklem KJ100A in mijn lijstje, alleen kreeg ik de indruk dat deze dus niet in een groepenkast zou passen ( naast de hoofdschakelaar ) vandaar het 'kleinere spul'.
Dit zou als eerste gedachte de groepenkast zijn met onderin links een 4pol last-scheider en rechts ervan een KJ100A; zou de KJ01B er wel naast en erin passen?
Ik heb de oudere Hager Vision en daarin past het (KJ01B). Het past ook in de Hager Vega. Als je naar de KJ01B kijkt heeft dee ook een gewone DIN rail aansluiting.
[Voor 29% gewijzigd door John245 op 25-03-2023 15:49]
Iemand advies voor een adereindhulstang budget ~30€, ik denk namelijk dat mijn Stanley Fatmax striptang voor adereindhulzen niet helemaal aan mijn eisen zal voldoen. Bij Sander Vunderink zijn ze momenteel niet op voorraad.
Een zoekopdracht in dit topic en deel #1 levert m.b.t. de adereindhulstang verwijzingen op naar modellen van €130+, aliexpress (liever niet, en levering binnen een week is wel wenselijk), die van Sander Vunderink en nog eentje in een setje van HBM welke niet op voorraad is, maar overeen lijkt te komen met deze: https://www.hbm-machines....he-afstelling-025-mm-6-mm maar die is dan weer tot 6mm2, wat voor nu wel prima zou zijn, maar een hebben die tot 10mm2 kan zou wel toegevoegde waarde hebben.
True schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:41:
Iemand advies voor een adereindhulstang budget ~30€, ik denk namelijk dat mijn Stanley Fatmax striptang voor adereindhulzen niet helemaal aan mijn eisen zal voldoen. Bij Sander Vunderink zijn ze momenteel niet op voorraad.
Een zoekopdracht in dit topic en deel #1 levert m.b.t. de adereindhulstang verwijzingen op naar modellen van €130+, aliexpress (liever niet, en levering binnen een week is wel wenselijk), die van Sander Vunderink en nog eentje in een setje van HBM welke niet op voorraad is, maar overeen lijkt te komen met deze: https://www.hbm-machines....he-afstelling-025-mm-6-mm maar die is dan weer tot 6mm2, wat voor nu wel prima zou zijn, maar een hebben die tot 10mm2 kan zou wel toegevoegde waarde hebben.
True schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:41:
De standaard rood/blauwe no-name die je bij veel Nederlandse webshops vindt komen waarschijnlijk ook gewoon van Ali. Daarom heb ik ze daar gewoon zelf besteld. 1 vierkant en 1 zeshoek tang voor de prijs van 1 in Nederland
Kabelmes heb ik niet, zelf gekozen voor een Jokari Universal kabelstripper. Hoop dat dat genoeg is.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
@Lord Anubis Ik heb ze allebei, de klemmen om naar 2 kwh meters te gaan (huis, subverdeler, hoofdschakelaar) en vanaf 1 railblok van de kWh meters die naar het huis gaat zoals hierboven.
Wat of welke geven de experts de voorkeur aan? Er komt max 63A door.
Die eerste is natuurlijk wel stevig en meer aansluitingen, alle draden voer je van één kant in.
De tweede is makkelijk voor kleine kast met een paar splitsingen, je moet dan ook boven en onder aansluiten.
Gebruik een ander merk maar ze zijn allemaal vergelijkbaar, priegelen is het soms wel.
Maar alles beter dan doorlussen. [Afbeelding]
Is voor mij ook de beweeg reden, als ik 4 16A automaten heb kan er dus maximaal 64A door de lussen gaan en denk niet of 6mm2 aders daar blij mee zijn. Zou dan 16mm2 moeten gebruiken.
Scheelt nogal in prijs met de Hager. Lijkt me ook wel degelijkr dan de twee die ik als eerste aanhaalde.
Even een brainfart; kan er dan aan iedere zijde van de hoofdschakelaar er onderste boven plaatsen maar dan van ieder slecht twee rails gebruiken; weinig gepriegel en gelijk in de goede richting voor de aders ( naar boven voor rij twee van de groepen verdeler ( zie afbeelding eerder)).
[Voor 15% gewijzigd door Lord Anubis op 25-03-2023 22:06]
Is voor mij ook de beweeg reden, als ik 4 16A automaten heb kan er dus maximaal 64A door de lussen gaan en denk niet of 6mm2 aders daar blij mee zijn. Zou dan 16mm2 moeten gebruiken.
Ik neem toch aan dat je een hoofdzekering van hooguit 35A of 40A hebt?
Ik neem toch aan dat je een hoofdzekering van hooguit 35A of 40A hebt?
Er komt 3x 25A of 35A, maar met uiteindelijk 70 PV panelen kan er achter de meter meer A’s ronddwalen. En aangezien de kabel berekening altijd beter moet zijn dan de automaat is kies ik per automaat voor 16A bestendige aders naar een 100A rails. Tevens, bij een keuring is 6mm2 idg afkeur.
Het woord 'Automaat' moet eigenlijk een 'alamat' zijn.
[Voor 9% gewijzigd door Lord Anubis op 26-03-2023 15:20]
Er komt 3x 25A of 35A, maar met uiteindelijk 70 PV panelen kan er achter de meter meer A’s ronddwalen. En aangezien de kabel berekening altijd beter moet zijn dan de automaat is kies ik per automaat voor 16A bestendige aders naar een 100A rails. Tevens, bij een keuring is 6mm2 idg afkeur.
Voor de interne bedrading moet je rekenen met het zekerings vermogen + het PV vermogen.
Dus 4x je omvormer vermogen en niet het afgezekerde vermogen en daarbij je hoofdzekeringen. Eerst goed kijken hoe je hem bedraad en opbouwt dat kan erg veel schelen in welke stromen er kunnen gaan lopen.
Een een 8kw omvormer geeft maar iets van 12,8 A per fase en die zal je toch 16A afzekeren
Dus wat voor omvormers ga je gebruiken en hebben alle panelen dezelfde oriëntatie?
Als ik eff snel reken ga je het met 3x 35A waarschijnlijk redden.
Met 4 6kw omvormers op vol vermogen, kom je op 4x9,6A= 38,4A
We hebben echt iets meer info nodig om goed te kunnen antwoorden.
Scheelt nogal in prijs met de Hager. Lijkt me ook wel degelijkr dan de twee die ik als eerste aanhaalde.
Even een brainfart; kan er dan aan iedere zijde van de hoofdschakelaar er onderste boven plaatsen maar dan van ieder slecht twee rails gebruiken; weinig gepriegel en gelijk in de goede richting voor de aders ( naar boven voor rij twee van de groepen verdeler ( zie afbeelding eerder)).
En welke aardleks gebruik je dan met 64A?
Misschien een voorbeveiliging om inkomende stroom te beperken?
Dag waarde mede-tweakers, mag ik 'n foto van mijn groepenkast(en) met jullie delen om te kijken of jullie rare dingen opvallen? Ik heb er redelijk wat aan zitten verbouwen, en het is nogal een wirwar van merken en systemen geworden. Hopelijk is alsnog alles conform de norm, maar een extra blik is zeker welkom.
Ik ga trouwens ook een elektricien met een momentsleutel uitnodigen voor een laatste check, want mijn opstalverzekering vergoed geen schade door 'installatiefouten' (het lijkt me daarom goed om een factuur van 'n elektricien te hebben voor de controle van de groepenkast, niet?).
Eerste vraag: in de topicstart lees ik:
Een 6 mm2 draad (bijv. 36A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17,5A (36x0,61x0,8)
Een 2,5 mm2 90ºC draad (bijv. 28A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17A (28x0,76x0,8)
Waarom is de factor bij 2.5mm2-draad anders dan bij 6mm2, moeten die niet hetzelfde zijn? Dit is wellicht voor mij nog relevant, want hier is m'n groepenkast:
Snelle toelichting:
- 3-fase hoofdschakelaar rechterkast midden onder.
- Van daaruit de drie fasen naar verdeelblokjes (heten die zo?) onderin de meterkasten: fase 1 & 2 direct naar de eerste twee verdeelblokjes in de linkerkast, de derde fase met een tussenstop in het verdeelblokje links onderin de rechterkast.
- Op elke fase zit dan een 40A aardlekschakelaar aangesloten (gemarkeerd met I, II en III)
- Achter I zitten groepen 1 t/m 3 met kW-uur meters op 2 & 3 (die zijn voor de warmtepomp), achter II groepen 4 t/m 7 en achter III groepen 8 t/m 11 (niet meer dan 4 per aardlekschakelaar dus).
- Voor de inductieplaat een 3-fase aardlekautomaat (12).
- 13, 14, 15 en 16 zijn aardlekautomaten waarop (alleen) sets 1-fase-omvormers voor zonnepanelen zijn aangesloten.
Ik ben benieuwd of jullie meteen rare dingen opvallen. Mijn grootste onzekerheid is de manier waarop de aardlekschakelaars verbonden zijn met de groepen, dat is soms een beetje ongemakkelijk doorgelust, zeker als de groepen niet van hetzelfde merk zijn.
Ook deze vraag over bekabeling: tussen aardlekschakelaar I en groepen 1 t/m 3 lopen 6mm2 flexibele kabels naar één groep, die onderling met kamrails verbonden zijn. Maar in de TS lees ik dat 6mm2 maar maximaal met 17.5A belast mag worden. Mag dit dan wel? Er zou dan toch meer dan 17.5A door die 6mm2-draad kunnen lopen?
Een 6 mm2 draad (bijv. 36A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17,5A (36x0,61x0,8)
Een 2,5 mm2 90ºC draad (bijv. 28A bij 30ºC) is in de groepenkast belastbaar tot 17A (28x0,76x0,8)
Geen idee waar die data van de TS vandaan komt, maar volgens een datasheet van Helukabel (https://www.helukabel.com...2-k_2014-11-06_web_cs.pdf) kun je ze veel zwaarder belasten.
Zelfs in een kabelgoot, waar alles dicht op elkaar zit al tot 29A. In een groepenkast, met veel meer vrije ruimte tussen de kabels, is de 40A van je kast echt geen enkel probleem. Het is niet voor niets dat 6 mm² als jaren de standaard draaddoorsnede is in groepenkasten voor woningen (die op maximaal 40A zijn uitgelegd).
Wel opletten dat je de juiste kabelsoort H07V2-k (temperatuur max 90°C) koopt!
[Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 26-03-2023 11:27]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Lord Anubis schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:12:
[...] Er komt 3x 25A of 35A, maar met uiteindelijk 70 PV panelen kan er achter de meter meer A’s ronddwalen. En aangezien de kabel berekening altijd beter moet zijn dan de automaat is kies ik per automaat voor 16A bestendige aders naar een 100A rails. Tevens, bij een keuring is 6mm2 idg afkeur.
Neem omvormer(s) die je kunt instellen zodat ze de (terug)levering kunnen beperken. Kost weinig aftop verlies. Zeker bij zo een installatie zal je ook een behoorlijk eigen verbruik hebben? Dat directe eigen verbruik is dan ook relatief hoger. Bespaart je veel vastrecht, kosten voor de groepenkast die ook simpeler / kleiner kan.
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
.Frank schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:02:
Dag waarde mede-tweakers, mag ik 'n foto van mijn groepenkast(en) met jullie delen om te kijken of jullie rare dingen opvallen? Ik heb er redelijk wat aan zitten verbouwen, en het is nogal een wirwar van merken en systemen geworden. Hopelijk is alsnog alles conform de norm, maar een extra blik is zeker welkom.
Ik zal aftrappen, al denk ik dat er deskundigere mensen zijn op dit forum dan ik:
Paars: Volgens mij mag een dergelijke lasklem niet los in de kast
Groen: Niet aanraakveilige verdeelblokken
Blauw: Aderhulzen zijn niet vergenoeg ingevoerd in het component, of zijn te lang, hierdoor niet aanraakveilig
Roze: Zijn hier nu automaten doorverbonden met niet geïsoleerde draad/rail? Zo ja niet aanraakveilig
Verder zie ik wat merken die niet mijn voorkeur zouden hebben (emat & gacia) maar dat is verder niet fout.
Ik weet niet hoe zwaar je omvormers achter die aardlekautomaten zijn, maar houd rekening met de max 40a die je aardlekschakelaars elders in de kast mogen hebben. Als de omvormers op groep 15 en 16 gezamenlijk meer dan 16 (eigenlijk15a) kunnen leveren dan is dit niet in de haak.
Of e.e.a. mag hangt ook af aan de leeftijd van de kast, of de leeftijd sinds de laatste grote aanpassing, maar bovenstaand punten vallen mij in ieder geval op als onwenselijk
Positieve noten:
- Gezien het aantal groepen lijkt het erop dat je grootverbruikers een eigen groep hebben
- 2p aardlekautomaten voor je 230v automaten is prima
- Krachtgroep ipv een kookgroep
[Voor 18% gewijzigd door lithoijen op 26-03-2023 12:18]
Bovendien mag die Wago 221 maar max 32A hebben, en zit ie op een plek waar de stroom potentieel hoger kan zijn. Niet goed dus (maar het zal best lang goed gaan).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
@ds23man Bedankt voor de aanvulling mbt de aanraakveiligheid, ik wist niet precies hoe het zat. Wel vind ik het jammer/knullig om een kast die verder zo netjes aanraakveilig is geconstrueerd door de keuze van een verdeelblokje of kam dit ongedaan te maken
lithoijen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:30:
@ds23man Bedankt voor de aanvulling mbt de aanraakveiligheid, ik wist niet precies hoe het zat. Wel vind ik het jammer/knullig om een kast die verder zo netjes aanraakveilig is geconstrueerd door de keuze van een verdeelblokje of kam dit ongedaan te maken
De regel is gewoon dat je de kast spanningsloos moet maken als je erin werkt.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Geweldig! Dank voor jullie responses. Ik begrijp dat sommige dingen onwenselijk zijn, maar mijn doel is vooral om dingen die echt niet toegestaan nog aan te pakken. De rechterkant van de installatie stamt uit de jaren '90, @ds23man ziet goed dat dat wat ouderwets is. Dus volgens de huidige norm mag opgerold niet, maar is het dan ook echt niet toegestaan om het nu zo te laten zitten? Ik heb aan de rechterkant alleen maar een groep bijgeplaatst - telt dat als aanpassing die zo groot is dat de hele groepenkast naar de nieuwe norm gebracht moet worden?
Ik zal de Wago-klem vastzetten met kit of vervangen door 'n kamrail. Wat dit betreft:
Andrehj schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:21:
[...]
Bovendien mag die Wago 221 maar max 32A hebben, en zit ie op een plek waar de stroom potentieel hoger kan zijn. Niet goed dus (maar het zal best lang goed gaan).
Als ik het goed heb kan er nu niet meer dan 32A doorheen gaan, want er zitten maximaal 2 16A-groepen op dezelfde fase op aangesloten (15 en 16). De andere twee groepen (13 en 14) zitten op verschillende fasen. Klopt het dan wat ik zeg? Er komt redelijk wat vermogen uit de zonnepanelen trouwens (pieken van boven de 8000W), dus dit is wel 'n goede om zeker te weten
Ik zal ook wat @lithoijen met blauw omcirkelde even fixen, dat is makkelijk genoeg.
lithoijen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:10:
[...]
Ik weet niet hoe zwaar je omvormers achter die aardlekautomaten zijn, maar houd rekening met de max 40a die je aardlekschakelaars elders in de kast mogen hebben. Als de omvormers op groep 15 en 16 gezamenlijk meer dan 16 (eigenlijk15a) kunnen leveren dan is dit niet in de haak.
Tot slot: ik weet niet of ik bovenstaande helemaal volg. Waarom zouden de 40A aardlekschakelaars relevant zijn voor aardlekautomaten 13 t/m 16? Die zitten namelijk direct op de fasen aangesloten. Op groepen 13 en 14 zitten trouwens elk 3 APsystems DS3-L micro-omvormers, en op groepen 15 en 16 elk 4. Dat is dus 9.6A of 12.8A maximaal per groep.
De standaard rood/blauwe no-name die je bij veel Nederlandse webshops vindt komen waarschijnlijk ook gewoon van Ali. Daarom heb ik ze daar gewoon zelf besteld. 1 vierkant en 1 zeshoek tang voor de prijs van 1 in Nederland
Kabelmes heb ik niet, zelf gekozen voor een Jokari Universal kabelstripper. Hoop dat dat genoeg is.
Die Jokari Universal kabelstripper lijkt niet te voldoen omdat die tot 50mm2 gaat. Een 5x4mm2 YMVK is dikker, zo'n twee keer zo dik.
Geen idee waar die data van de TS vandaan komt, maar volgens een datasheet van Helukabel (https://www.helukabel.com...2-k_2014-11-06_web_cs.pdf) kun je ze veel zwaarder belasten.
Zelfs in een kabelgoot, waar alles dicht op elkaar zit al tot 29A. In een groepenkast, met veel meer vrije ruimte tussen de kabels, is de 40A van je kast echt geen enkel probleem. Het is niet voor niets dat 6 mm² als jaren de standaard draaddoorsnede is in groepenkasten voor woningen (die op maximaal 40A zijn uitgelegd).
Wel opletten dat je de juiste kabelsoort H07V2-k (temperatuur max 90°C) koopt!
Dit zijn de reductie factoren uit IEC 61439-1.
0,61 bij een geleider temperatuur van max 70°C en 0,76 bij een geleider temperatuur van max 90°C
@.Frank Er van uitgaande dat je hoofdzekeringen 3x 25a zijn en dat de omvormers op groep 15 en 16 beide maximaal terugleveren dan is er:
25+12,8 + 12,8 = 50a beschikbaar binnen je kast. Mocht je nu groepen 8 t/m 11 alle 4 flink belasten dan gaat er meer dan 40a door aardlek 3 zonder dat er een zekering ingrijpt. Dit is een kleine kans, maar overbelasting is nu mogelijk zonder dat hiertegen afdoende bescherming is ingeregeld. Dit gaat overigens veel vaker mis, zoek maar eens in dit forum dan zie je vergelijkbare issues bij andere.
Voor de interne bedrading moet je rekenen met het zekerings vermogen + het PV vermogen.
Dus 4x je omvormer vermogen en niet het afgezekerde vermogen en daarbij je hoofdzekeringen. Eerst goed kijken hoe je hem bedraad en opbouwt dat kan erg veel schelen in welke stromen er kunnen gaan lopen.
Een een 8kw omvormer geeft maar iets van 12,8 A per fase en die zal je toch 16A afzekeren
Dus wat voor omvormers ga je gebruiken en hebben alle panelen dezelfde oriëntatie?
Als ik eff snel reken ga je het met 3x 35A waarschijnlijk redden.
Met 4 6kw omvormers op vol vermogen, kom je op 4x9,6A= 38,4A
We hebben echt iets meer info nodig om goed te kunnen antwoorden.
Bedankt voor je info.
De vraag ging over de klemblok, niet per se over de aders. En probeer toch rond te komen met 3x 25A. Groot prijsverschil per jaar. De voeding aders van af accu’s en de meter worden wel 10mm2.
Terzijde, de uitbreiding zijn 70 panelen in fasen, had het verkeerd verwoord; heb er al 27st ( die verhuizen mee ) maar die gaan later misschien over SAP.
Intern in de klemblok kan er wel 63A doorlopen. Zit nog twee keer een 3Fasen lijn bij 1fornuis groep en 1 voor de garage bij. En ieder onderdeel/verbruiker heeft zijn eigen automaat met 6mm2 aders naar de klemblok verdeler; hoe je het draait of keert er gaat nooit meer dan 16A door een ader; bij meer A’s naar de hoofdzekeringen ( teruggave meter 1 en meter 2 optellen ) dan gaat het restant voor warmwater en warmteopslag in zand of zout. Maar dat is offtopic en voor later.
Met deze opstelling hoop ik voorbereid zijn voor later.
25+12,8 + 12,8 = 50a beschikbaar binnen je kast. Mocht je nu groepen 8 t/m 11 alle 4 flink belasten dan gaat er meer dan 40a door aardlek 3 zonder dat er een zekering ingrijpt. Dit is een kleine kans, maar overbelasting is nu mogelijk zonder dat hiertegen afdoende bescherming is ingeregeld. Dit gaat overigens veel vaker mis, zoek maar eens in dit forum dan zie je vergelijkbare issues bij andere.
Aah, hier had ik helemaal niet over nagedacht, dank! Het is gelukkig zo dat de panelen op groepen 15 en 16 aan weerszijden van het dak liggen (Oost/West), dus ze zullen nooit allemaal tegelijk vol leveren. Dat maakt het risico hier een stuk kleiner, maar desalniettemin dus misschien een goed idee om de 40A aardlekschakelaar op fase III te vervangen door een model van max 63A. Zou dat het probleem oplossen? Ik zal ook nog even proberen de search te gebruiken.
Gelukkig is er voor de andere fasen geen probleem, daar wordt maximaal <10A extra op geleverd dus die komen nooit boven de 35A.
Edit: ah, ik zie nu dat ik ook m'n installatiedraad moet upgraden van 6mm2 naar 10mm2, als er meer dan 40A beschikbaar kan zijn. Dat is alleen voor die bewuste fase neem ik aan, en alleen voor de kabels van en naar de bewuste aardlekschakelaar.
[Voor 10% gewijzigd door .Frank op 26-03-2023 14:21]
Hoe kan ik het beste de aardrail van de ene System 55 kast verbinden met de andere System 55 kast? Kan dit met 6mm2 aansluitdraad (natuurlijk geel/groen)?
Met hoeveel meter aansluitdraad heb ik comfortabel genoeg voor de twee kasten: hoofdschakelaar > klemrail > klemrail naar 2e klemrail & klemrail > inductie & klemrail > groepen. Ik dacht aan 5 meter per fasekleur en nul en nog 1 meter aarde. Alles in 6mm2 natuurlijk.
Is er enig bezwaar om door te lussen van klemrail naar klemrail of is het beter om vanaf de hoofdschakelaar direct naar beide klemrails te verbinden?
Kan de PV-boer rechtstreeks op de klemblokken van de linkerinstallatiekast aansluiten?
Paars: Volgens mij mag een dergelijke lasklem niet los in de kast
Groen: Niet aanraakveilige verdeelblokken
Blauw: Aderhulzen zijn niet vergenoeg ingevoerd in het component, of zijn te lang, hierdoor niet aanraakveilig
Roze: Zijn hier nu automaten doorverbonden met niet geïsoleerde draad/rail? Zo ja niet aanraakveilig
Ik kan hier nog aan toevoegen dat ik blauwe draden (dus nul) zie op L-klemmen en bruine draden op N.
@Techneut Ik kan het niet goed beoordelen op de foto, het is in ieder geval een controle waard. Realiseer je wel dat er automaten zijn met de 0 links en de fase rechts, maar ook omgekeerd. Misschien valt het dus mee? (ik heb van beide hier wel een voorbeeld liggen denk ik, mocht er een foto gewenst zijn)
True schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:03:
• Hoe kan ik het beste de aardrail van de ene System 55 kast verbinden met de andere System 55 kast? Kan dit met 6mm2 aansluitdraad (natuurlijk geel/groen)?
Ja, gewoon een stukje VDS + adereindhulzen gebruiken.
• Met hoeveel meter aansluitdraad heb ik comfortabel genoeg voor de twee kasten: hoofdschakelaar > klemrail > klemrail naar 2e klemrail & klemrail > inductie & klemrail > groepen. Ik dacht aan 5 meter per fasekleur en nul en nog 1 meter aarde. Alles in 6mm2 natuurlijk.
Dat lijkt me rijkelijk veel. Je gaat verschillende kleuren gebruiken voor de verschillende fasen? Denk dat je het met 2m per kleur ook makkelijk red hoor.
* Een en ander natuurlijk afhankelijk van hoe ruim je de bedrading daadwerkelijk legt.
Je kunt het natuurlijk op schaal uittekenen en nameten.
• Is er enig bezwaar om door te lussen van klemrail naar klemrail of is het beter om vanaf de hoofdschakelaar direct naar beide klemrails te verbinden?
Geen bezwaar, maar het kost je wel een extra positie op één set blokjes die je ook voor iets anders had kunnen gebruiken. En over het algemeen geldt natuurlijk dat minder verbindingen = beter. Ik zou het een prima idee vinden om boven de hoofdschakelaar dubbele adereindhulzen te gebruiken en direct naar de blokjes in beide kasten te gaan.
• Kan de PV-boer rechtstreeks op de klemblokken van de linkerinstallatiekast aansluiten?
Ja dat kan. (Maar de automaat kwam toch rechts?)
Ik had me nog niet echt verdiept in je vorige post, maar zou je de nieuwe indeling niet spiegelen met rechts de 1P+N eindgroepen? Dat lijkt me wenselijker met de bestaande draden.
True schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:10:
Momenteel zitten er twee aansluitdraden per fase en nul aangesloten op de hoofdschakelaar richting de inductie en kamrails voor de groepen. Als ik het goed heb is meerdere aansluitdraden aansluiten op de afgaande kant toegestaan liggend aan het advies van de producent v.d. componenten.
Dat mag inderdaad als de fabrikant het goedvindt. Maar bij soepele bedrading zou ik daar wel altijd een dubbele adereindhuls voor gebruiken.
Is het dan ook netjes om de aansluitdraden (in tegenstelling tot hoe het nu is) te voorzien van adereindhulzen?
Als deze kast van Elektramat komt zijn de draden waarschijnlijk voorzien van ongeisoleerde adereindhulzen.
Ook hier zijn fabrikantvoorschriften weer leidend. Over het algemeen zijn adereindhulzen niet nodig in een kooiklem zoals je die op de meeste moderne automaten/ aardlekschakelaars/ hoofdschakelaars vindt. Maar weer wel in een klem waar je rechtstreeks een schroef op de draad drukt, zoals bij de aardrail en die verdeelklemmen.
Netter is het sowieso om ze overal te gebruiken.
Welke dikte aansluitdraad moet ik gebruiken in de groepenkast?
Dat is afhankelijk van de stroom. Maar over het algemeen voldoet 6mm² in een woonhuis met 3x25A + beperkte PV (max 3x15A).
Kom je hoger dan hou je hopelijk ook al rekening met de maximale stroom van de 2P aardlekschakelaars.
En waar kan ik het beste aansluitdraad kopen, bij sandervunderink kan ik het überhaupt niet op de website vinden
Als ik het goed heb kan er nu niet meer dan 32A doorheen gaan, want er zitten maximaal 2 16A-groepen op dezelfde fase op aangesloten (15 en 16). De andere twee groepen (13 en 14) zitten op verschillende fasen. Klopt het dan wat ik zeg? Er komt redelijk wat vermogen uit de zonnepanelen trouwens (pieken van boven de 8000W), dus dit is wel 'n goede om zeker te weten
Dat zou zo zijn (altijd onder 32A) als de stroomrichting altijd ‘t zelfde zou zijn. Uit dit stukje haal ik 2 x 16 = 32 A afname (max) en op datzelfde moment teruglevering over de 2 andere fases van 2 x 16A. De stroom door dit blokje kan dan oplopen tot 48A!
Dat zou zo zijn (altijd onder 32A) als de stroomrichting altijd ‘t zelfde zou zijn. Uit dit stukje haal ik 2 x 16 = 32 A afname (max) en op datzelfde moment teruglevering over de 2 andere fases van 2 x 16A. De stroom door dit blokje kan dan oplopen tot 48A!
Groep 13 t/m 16 betreft uitsluitend teruglevering. Geen afname.
Maar volgens mij hebben we genoeg over die lasklem gezegd en moet @.Frank maar gewoon een kamrail kopen.
Ah nee: al deze vier aardlekautomaten (13 t/m 16) hebben alleen zonnepanelen erop, en leveren dus alleen. Het kan niet zo zijn dat 15 & 16 32A leveren, die afgenomen wordt via 13 en 14. Maar ik weet niet helemaal of ik je precies volg...
De klem zit ook alleen op de neutrale lijn, niet op de fase, maakt dat nog uit?
Edit: ah yes, wat @Xander zegt En idd: ik ga 'n kamrail kopen!
[Voor 4% gewijzigd door .Frank op 26-03-2023 14:48]
Ja, gewoon een stukje VDS + adereindhulzen gebruiken.
[...]
Dat lijkt me rijkelijk veel. Je gaat verschillende kleuren gebruiken voor de verschillende fasen? Denk dat je het met 2m per kleur ook makkelijk red hoor.
* Een en ander natuurlijk afhankelijk van hoe ruim je de bedrading daadwerkelijk legt.
Je kunt het natuurlijk op schaal uittekenen en nameten.
[...]
Geen bezwaar, maar het kost je wel een extra positie op één set blokjes die je ook voor iets anders had kunnen gebruiken. En over het algemeen geldt natuurlijk dat minder verbindingen = beter. Ik zou het een prima idee vinden om boven de hoofdschakelaar dubbele adereindhulzen te gebruiken en direct naar de blokjes in beide kasten te gaan.
[...]
Ja dat kan. (Maar de automaat kwam toch rechts?)
Ik had me nog niet echt verdiept in je vorige post, maar zou je de nieuwe indeling niet spiegelen met rechts de 1P+N eindgroepen? Dat lijkt me wenselijker met de bestaande draden.
De afbeelding met alles nieuw er in, was eigenlijk meer als voorbeeld voor mijzelf om goed een idee te krijgen qua benodigde DINs (en ook eventueel als mogelijkheid tot feedback zoals @septillion gedaan heeft met de inductie ). Het is de standaard indeling vanuit de Elektramat groepenkastconfigurator bij vervanging lijkt mij de automaten rechts inderdaad veel praktischer.
Voor de korte termijn (komende weken) is het puur tweede kast plaatsen, aanpassen bedrading naar klemblokken zodat de PV-boer er met een maand gewoon praktisch hun aardlekautomaat (Eaton) bij kan prikken. Het vervangen van Emat voor Eaton/ABB/Hager/SE komt op een later moment.
Dat mag inderdaad als de fabrikant het goedvindt. Maar bij soepele bedrading zou ik daar wel altijd een dubbele adereindhuls voor gebruiken.
[...]
Als deze kast van Elektramat komt zijn de draden waarschijnlijk voorzien van ongeisoleerde adereindhulzen.
De huidige kast komt inderdaad bij Elektramat vandaan.
Ook hier zijn fabrikantvoorschriften weer leidend. Over het algemeen zijn adereindhulzen niet nodig in een kooiklem zoals je die op de meeste moderne automaten/ aardlekschakelaars/ hoofdschakelaars vindt. Maar weer wel in een klem waar je rechtstreeks een schroef op de draad drukt, zoals bij de aardrail en die verdeelklemmen.
Netter is het sowieso om ze overal te gebruiken.
[...]
Dat is afhankelijk van de stroom. Maar over het algemeen voldoet 6mm² in een woonhuis met 3x25A + beperkte PV (max 3x15A).
Kom je hoger dan hou je hopelijk ook al rekening met de maximale stroom van de 2P aardlekschakelaars.
Die had ik over het hoofd gezien, ik pak dan 3m voor de fasen en de nul en 2m voor PE mee in de bestelling, wel zo makkelijk, bedankt!
En ook bedankt voor de inhoudelijke bevestiging van mijn aannames, ontzettend veel geleerd in dit topic door gewoon puur te lezen, maar als je dan zelf bezig wilt gaan is een bevestiging wel zo prettig .
Ah nee: al deze vier aardlekautomaten (13 t/m 16) hebben alleen zonnepanelen erop, en leveren dus alleen. Het kan niet zo zijn dat 15 & 16 32A leveren, die afgenomen wordt via 13 en 14. Maar ik weet niet helemaal of ik je precies volg...
De klem zit ook alleen op de neutrale lijn, niet op de fase, maakt dat nog uit?
Edit: ah yes, wat @Xander zegt En idd: ik ga 'n kamrail kopen!
Wut! Dat zou dramatisch zijn, maar ik zie het niet. Weet je zeker dat het niet het perspectief van de foto is? Waar zie je dat?
Ik wil dat niet uitsluiten, dus heb ik nogmaals de foto te voorschijn gehaald, maar ik moet zeggen dat ik het echt niet anders kan zien en dat heeft volgens mij weinig met perspectief te maken.. Neem de foto die gebruikt is door lithoijen en kijk daar het door hem blauw omcirkelde deel van blok 13 t/m 16. Op blok 14 zie ik heel duidelijk aan de onderkant naast elkaar een bruine en een blauwe draad zitten op resp. klemmen N en L. Die aanduidingen N en L zijn toch duidelijk als Nul en Lijn bedoeld. Waarbij verwisselen bepaald niet de bedoeling is.
[...]
Ik wil dat niet uitsluiten, dus heb ik nogmaals de foto te voorschijn gehaald, maar ik moet zeggen dat ik het echt niet anders kan zien en dat heeft volgens mij weinig met perspectief te maken.. Neem de foto die gebruikt is door lithoijen en kijk daar het door hem blauw omcirkelde deel van blok 13 t/m 16. Op blok 14 zie ik heel duidelijk aan de onderkant naast elkaar een bruine en een blauwe draad zitten op resp. klemmen N en L.
Bij alle 4 die automaten 13 t/m 16 zit toch heel duidelijk een bruine draad links op L aangesloten en een blauwe draad rechts op N.
Deze 2 draden horen dus heel duidelijk bij automaat 14:
Als jij dat anders ziet heb je wellicht toch last van het perspectief.
Can confirm: dit is het perspectief van de foto dat kijken moeilijk maakt. Gelukkig maar, en ook geen zorgen: kamrail is besteld dus die hele boel gaat op de schop .
.Frank schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:15:
Can confirm: dit is het perspectief van de foto dat kijken moeilijk maakt. Gelukkig maar, en ook geen zorgen: kamrail is besteld dus die hele boel gaat op de schop .
Als je van rechts naar links telt klopt het precies. Foto is zeker gemaakt met een telefoon?
Bij alle 4 die automaten 13 t/m 16 zit toch heel duidelijk een bruine draad links op L aangesloten en een blauwe draad rechts op N.
Deze 2 draden horen dus heel duidelijk bij automaat 14:
[Afbeelding]
Als jij dat anders ziet heb je wellicht toch last van het perspectief.
Dat moet dan wel het geval zijn, want zoals ik het zie zit de eerste draad van links, een bruine, op de tweede klem, een N, etc. Ik moet er wel bijzeggen dat ik enigszins verbaasd was dat ik op de eerste L geen draad zie. Hetgeen inderdaad op perspectivische misleiding moet wijzen. Eigenlijk had ik me dit moeten realiseren. Sorry.
Ik bij mijn woning een 3 fase grond kabel naar de tuin laten leggen bij de bouw. Vandaag heb ik wat tuin stopcontacten en heb de schuur erop aangesloten. Maar helaas niets werkt, ik meet ook geen spanning met de multi meter tussen N en L1, L2, L3 bij de kabel uiteinde. Ik ben even in de meter kast gaan kijken en zie iets gek.
De tuin groep is de groep die nu uit staat (en gaat naar de kabel rechts). De 3 fase groep ernaast is van de kookplaat die doet het. Het lijkt doorgelust te zijn met de tuin groep. Ik zie alleen iets aparts bij deze 2 groepen. De blauwe kabel zit steeds op L1 ipv N. En bruin zit op N ipv L1, L2 of L3. Het aparte is dat de kookplaat wel gewoon werkt.
Is hier wat verkeerd aangesloten of is mijn grond kabel stuk gegaan.
De tuin groep is de groep die nu uit staat (en gaat naar de kabel rechts).
En wat sluit je precies aan op deze 25A automaat? Een onderverdeler met daar in 16A beveiligingen mag ik hopen? Het is in ieder geval niet de bedoeling om hier rechtstreeks contactdozen op aan te sluiten!
En even voor de beeldvorming: Zit er nog een aardlekschakelaar voor deze groepen?
De 3 fase groep ernaast is van de kookplaat die doet het. Het lijkt doorgelust te zijn met de tuin groep. Ik zie alleen iets aparts bij deze 2 groepen. De blauwe kabel zit steeds op L1 ipv N. En bruin zit op N ipv L1, L2 of L3. Het aparte is dat de kookplaat wel gewoon werkt.
Is dit weer een geval van vertekend perspectief net zoals hierboven? Ik zie niet wat je zegt.
Doel je op de coderingen op de kamrail? Die kan zowel onder als boven de automaten worden toegepast, daarom staat er dubbele tekst op. Je kijkt naar de tekst die rechtop staat, dus: L1, L2, L3, N en nog een keer. N zit dus rechts en bij beide automaten is de nuldraad toch op het rechter contact (contact 7) aangesloten?
[Voor 3% gewijzigd door Xander op 26-03-2023 21:47]
xoror schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:54:
Ik bij mijn woning een 3 fase grond kabel naar de tuin laten leggen bij de bouw. Vandaag heb ik wat tuin stopcontacten en heb de schuur erop aangesloten. Maar helaas niets werkt, ik meet ook geen spanning met de multi meter tussen N en L1, L2, L3 bij de kabel uiteinde. Ik ben even in de meter kast gaan kijken en zie iets gek.
De tuin groep is de groep die nu uit staat (en gaat naar de kabel rechts). De 3 fase groep ernaast is van de kookplaat die doet het. Het lijkt doorgelust te zijn met de tuin groep. Ik zie alleen iets aparts bij deze 2 groepen. De blauwe kabel zit steeds op L1 ipv N. En bruin zit op N ipv L1, L2 of L3. Het aparte is dat de kookplaat wel gewoon werkt.
Is hier wat verkeerd aangesloten of is mijn grond kabel stuk gegaan.
Is het de bedoeling dat het een 25A groep is? Zijn de stopcontacten geschikt voor 25A?
Ik heb met multi meter onder de automaat en boven de automaat gemeten, en het lijkt idd okay, blauw icm bruin, zwart, grijs geeft elke keer netjes 230v. Ik denk dat ik fout gemeten heb dan bij de kabel uiteinde. Morgen nog maar eens meten.
@Xander Hmm deze kabel komt uit bij de overkapping in de tuin. Deze is nog helaas niet aangelegd. Hier moet een verdeel doos / 2e meter kast komen. Van hieruit gaat er dan een grond kabel naar de schuur.
Ik dacht dat ik in de tussen tijd 1 fase kon doorlussen naar de schuur zodat ik daar stroom heb. Hetzelfde voor de stop contacten. Maar even niet gerealiseerd dat hier een B25 aan hing
@DJP! Ik vrees het niet, dus ik kan hem zo niet tijdenlijk gebruiken helaas dan.
Is er een manier om dit veilig tijdelijk te gebruiken ?
Ik zou de automaat kunnen vervangen met een B16 en dan 1 fase gebruiken of zijn er nog andere oplossingen? Ik wil het liefst niet sleutelen aan de meterkast.
@xoror de kam kun je zowel onder als boven monteren. Dan komen L1-L3 en N op een andere plek en daarom zijn de letters ook op z'n kop te lezen in omgekeerde volgorde.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
xoror schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:07:
Ik heb met multi meter onder de automaat en boven de automaat gemeten, en het lijkt idd okay, blauw icm bruin, zwart, grijs geeft elke keer netjes 230v. Ik denk dat ik fout gemeten heb dan bij de kabel uiteinde. Morgen nog maar eens meten.
Je weet wel zeker dat je de goede groep hebt? Die B25 automaat ligt niet voor de hand, tenzij je met de bouwer hebt gecommuniceerd dat je een onderverdeler in de tuin wilt gaan plaatsen.
De automaat links onder in beeld zit ook een soortgelijke kabel op aangesloten?
@Xander Hmm deze kabel komt uit bij de overkapping in de tuin. Deze is nog helaas niet aangelegd. Hier moet een verdeel doos / 2e meter kast komen. Van hieruit gaat er dan een grond kabel naar de schuur.
Ik dacht dat ik in de tussen tijd 1 fase kon doorlussen naar de schuur zodat ik daar stroom heb. Hetzelfde voor de stop contacten. Maar even niet gerealiseerd dat hier een B25 aan hing
@DJP! Ik vrees het niet, dus ik kan hem zo niet tijdenlijk gebruiken helaas dan.
Is er een manier om dit veilig tijdelijk te gebruiken ?
Ik zou de automaat kunnen vervangen met een B16 en dan 1 fase gebruiken of zijn er nog andere oplossingen? Ik wil het liefst niet sleutelen aan de meterkast.
Zit deze automaat achter een 30mA aardlekschakelaar? Anders heb je niet genoeg aan een B16 automaat maar moet het een B16 aardlekautomaat zijn.
Je weet wel zeker dat je de goede groep hebt? Die B25 automaat ligt niet voor de hand, tenzij je met de bouwer hebt gecommuniceerd dat je een onderverdeler in de tuin wilt gaan plaatsen.
De automaat links onder in beeld zit ook een soortgelijke kabel op aangesloten?
[...]
Zit deze automaat achter een 30mA aardlekschakelaar? Anders heb je niet genoeg aan een B16 automaat maar moet het een B16 aardlekautomaat zijn.
De automaat links is de krachtgroep voor de kookplaat. Die is met z'n perilex ding erop aangesloten. Ik weet verder zeker dat dit de juiste groep is, want hij is zo gelabeld en de enige groep die al een jaar uit staat (omdat de tuin nog niet gereed was).
Ik heb tijdens de bouw gevraagd voor een stroom kabel naar de tuin, naar de nog te plaatsen overkapping. En vanaf daar split ik hem naar de schuur (andere kant van de tuin, en de schuur is recentelijk geplaatst). Ik denk dat hij dit correct opgevat heeft dat er nog een 2e meter kast komt bij de overkapping.
Heb net bij de hoofdzekering gekeken, en daar stond 40A.
De automaat links is de krachtgroep voor de kookplaat. Die is met z'n perilex ding erop aangesloten. Ik weet verder zeker dat dit de juiste groep is, want hij is zo gelabeld en de enige groep die al een jaar uit staat (omdat de tuin nog niet gereed was).
Waar zit je aardlekschakelaar?
Persoonlijk zou ik ook een aardlekschakelaar monteren voor de groep naar je overkapping.
Of eigenlijk in beide gevallen een aardlekautomaat.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
De automaat links is de krachtgroep voor de kookplaat.
Ik bedoelde de automaat links onder in beeld (maar een klein stukje). Daar zit ook een dergelijke dikke grondkabel op aangesloten.
Ik heb tijdens de bouw gevraagd voor een stroom kabel naar de tuin, naar de nog te plaatsen overkapping. En vanaf daar split ik hem naar de schuur (andere kant van de tuin, en de schuur is recentelijk geplaatst). Ik denk dat hij dit correct opgevat heeft dat er nog een 2e meter kast komt bij de overkapping.
Dat lijkt me een rare opvatting. Ik weet niet wat je allemaal van plan bent in je overkapping en schuur, maar 99% van de huishoudens heeft daar geen onderverdeler of überhaupt 3 fasen voor nodig. Wat ben je er allemaal van plan?
Heb net bij de hoofdzekering gekeken, en daar stond 40A.
Hoofdzekering of hoofdschakelaar?
En zitten deze groepen (voor de inductiekookplaat en tuin) nou achter een aardlekschakelaar of niet?
Ik bedoelde de automaat links onder in beeld (maar een klein stukje). Daar zit ook een dergelijke dikke grondkabel op aangesloten.
[...]
Dat lijkt me een rare opvatting. Ik weet niet wat je allemaal van plan bent in je overkapping en schuur, maar 99% van de huishoudens heeft daar geen onderverdeler of überhaupt 3 fasen voor nodig. Wat ben je er allemaal van plan?
[...]
Hoofdzekering of hoofdschakelaar?
En zitten deze groepen (voor de inductiekookplaat en tuin) nou achter een aardlekschakelaar of niet?
Die groep links onder is de auto laadpaal groep (zelfde type kabel idd), daarnaast zit nog de zonnepaneel groep (ik heb vrij veel zonnepanelen).
Wat betreft overkapping, een beetje verlichting, af en toe wat frituren. In de schuur is het niet zo spannend.
Als ik je zo lees, had ik beter een B16 daar kunnen hangen (zoals de kookplaat). Dan hoef ik geen onderverdeler te maken maar gewoon afsplitsen ?
xoror schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:43:
Wat betreft overkapping, een beetje verlichting, af en toe wat frituren. In de schuur is het niet zo spannend.
Als ik je zo lees, had ik beter een B16 daar kunnen hangen (zoals de kookplaat). Dan hoef ik geen onderverdeler te maken maar gewoon afsplitsen ?
Als een frituurpan het meest spannende is dan snap ik de 3-fasen groep niet eens. Dat alles gaat prima op een 1-fase B16 groep.
Als je die overkapping helemaal vol gaat hangen met terrasheaters wordt het misschien een ander verhaal. Of als je in de schuur een serieuze werkplaats in wilt richten met gereedschap op 3 fasen.
Maar voor mij zou ik dus die b25 kunnen vervangen met een b16 aardlekautomaat (nog steeds overkill, maar de kabels liggen er toch al)? Dan kan ik bij wijze van spreken 1 fase voor stopcontacten, 1 voor overkapping en 1 voor de schuur gebruiken?
Dan hoef ik voorlopig niets te splitsen? heb ik het zo goes begrepen? @Xander
xoror schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:00:
Maar voor mij zou ik dus die b25 kunnen vervangen met een b16 aardlekautomaat (nog steeds overkill, maar de kabels liggen er toch al)? Dan kan ik bij wijze van spreken 1 fase voor stopcontacten, 1 voor overkapping en 1 voor de schuur gebruiken?
Dan hoef ik voorlopig niets te splitsen? heb ik het zo goes begrepen? @Xander
Dat moet voor zover ik weet ook met een verdeler. 3 fasen afsplitsen in een lasdoos is meen ik niet de bedoeling, al weet ik zo niet meer waarom.
Het is trouwens niet heel ingewikkeld om zo'n onderverdeler te plaatsen. Koop bijvoorbeeld deze verdeler: https://www.sandervunderink.nl/abb-pv-verdeler-zv16.html en vraag of ze de 2P hoofdschakelaar kunnen vervangen door een 4P. Dan krijg je die kast voorbedraad, en hoef je alleen de krachtstroomkabel aan te sluiten en je hebt 2 B16 groepen.
Ik ben het er mee eens dat het overkill was om het zo aan te leggen, maar als het er eenmaal toch ligt, zou ik het niet per se downgraden.
Dat moet voor zover ik weet ook met een verdeler. 3 fasen afsplitsen in een lasdoos is meen ik niet de bedoeling, al weet ik zo niet meer waarom.
Het is trouwens niet heel ingewikkeld om zo'n onderverdeler te plaatsen. Koop bijvoorbeeld deze verdeler: https://www.sandervunderink.nl/abb-pv-verdeler-zv16.html en vraag of ze de 2P hoofdschakelaar kunnen vervangen door een 4P. Dan krijg je die kast voorbedraad, en hoef je alleen de krachtstroomkabel aan te sluiten en je hebt 2 B16 groepen.
Ik ben het er mee eens dat het overkill was om het zo aan te leggen, maar als het er eenmaal toch ligt, zou ik het niet per se downgraden.
Hmm dat heb ik dus net wel gedaan, vraag me af wat de reden is om dat niet te mogen doen.
Dan moet ik maar naar z'n verdeler kijken. Ik kan inderdaad wel z'n ip65 kastje dan even plaatsen, Even zoeken naar een met 3 groepen, wil graag schuur, overkappen en losse tuin stopcontacten in aparte groepen. Er komt ook nog een beregingspomp die ook wel wat kan verbruiken, dus misschien die ook maar op aparte groep. Dus maar gelijk met 4 4x b16 groepen laten configgen dan maar.
Met 3 fase starten en met enkele fases eindigen via een lasdoos is niet echt overzichtelijk (voor als er een ander aan de installatie werkt.)
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Het mag niet als je voedt uit 1 fase. Je moet een duidelijk onderscheidt maken tussen een groep en een fase. Als je bijv een 1 fase hoofdaansluiting hebt kan en mag je nooit meerdere groepen door een leiding laten lopen.
Aan de aanvoerkant is het maar één groep (ongeacht het aantal fases) en dan mag het wel. Zie ook: kookgroep Die schakelt als één af, en dus mag dat met 2 "groepen" (omdat die twee gekoppeld zijn) op dezelfde fase over dezelfde kabel.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl Rhàshan - Aditu Sunlock
Paul schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:23:
[...]
Aan de aanvoerkant is het maar één groep (ongeacht het aantal fases) en dan mag het wel. Zie ook: kookgroep Die schakelt als één af, en dus mag dat met 2 "groepen" (omdat die twee gekoppeld zijn) op dezelfde fase over dezelfde kabel.
Een kookgroep is weer een geval apart omdat daar twee aparte nuldraden gebruikt worden.
Waarschijnlijk stel ik een dummy vraag, maar ik probeer het toch.
Is het nu wel of niet toegestaan om 2 aders onder 1 klemschroef te monteren?
De situatie:
We hebben recent een laadpaal laten plaatsen. De alamat van de paal is 'doorgelust' vanaf de alamat voor de zonnepanelen. Onder de automaat van de panelen zit nu dus per schroefklem 1 draad naar met kWh-meter (met een geisoleerde adereindhuls) en 1 draad naar de automaat van de laadpaal (met een adereindhuls zonder isolatie).
Volgens de monteur mag dit omdat beide aders een adereindhuls hebben en is een twin-huls niet nodig.
Ik vind nogal tegenstrijdige verhalen en weet nu niet goed wat ik hiermee aan moet. Gewoon zo laten blijven aandringen tot ze het vervangen?
De alamat van de panelen is een Eaton mrb6-16/3n/c/03-a type.
Klopt! Vergeet ook de aansluitmaterialen niet: wartels, en als je hem zelf gaat bedraden: draad/kammen en een aardrail.
Dit is misschien een mooi en compact kastje voor zoiets.
Idee is dat ik hem gewoon voorgeassembleerd koop, dan alleen met wartels grond kabels naar binnen brengen en aandraaien. Heb ik ook z'n moment-schroevendraaier nodig ?
Is het nu wel of niet toegestaan om 2 aders onder 1 klemschroef te monteren?
De situatie:
We hebben recent een laadpaal laten plaatsen. De alamat van de paal is 'doorgelust' vanaf de alamat voor de zonnepanelen. Onder de automaat van de panelen zit nu dus per schroefklem 1 draad naar met kWh-meter (met een geisoleerde adereindhuls) en 1 draad naar de automaat van de laadpaal (met een adereindhuls zonder isolatie).
Volgens de monteur mag dit omdat beide aders een adereindhuls hebben en is een twin-huls niet nodig.
Ik vind nogal tegenstrijdige verhalen en weet nu niet goed wat ik hiermee aan moet. Gewoon zo laten blijven aandringen tot ze het vervangen?
De alamat van de panelen is een Eaton mrb6-16/3n/c/03-a type.
Kijk ff in de handleiding van het component. Daar staat aangegeven of het mag.
Best wat gegoogled maar kan geen eenduidig antwoord vinden.... waarschijnlijk omdat deze er gewoon niet is
Ik moet een 4mm2 ymvk kabel verlengen en heb de anders nu met Wago 221's aan elkaar gelast, maar vraag me af of krimpen/andere manier van 'lassen' beter is gezien de stromen die voor langere duur kunnen gaan lpen... Komt een SolarEdge SE7K aan te hangen dus in deze situatie max 10-11A per fase. Wago's lekker laten zitten of toch krimpen/andere methode van lassen?
Ik weet niet welke je precies hebt, maar tot dusver zie ik bij alle modellen die ik steekproefsgewijs bekijk dat ze tot 32A belast mogen worden. Langere tijd 11A zou dus geen enkel probleem moeten zijn.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik moet een 4mm2 ymvk kabel verlengen en heb de anders nu met Wago 221's aan elkaar gelast, maar vraag me af of krimpen/andere manier van 'lassen' beter is gezien de stromen die voor langere duur kunnen gaan lpen... Komt een SolarEdge SE7K aan te hangen dus in deze situatie max 10-11A per fase. Wago's lekker laten zitten of toch krimpen/andere methode van lassen?
Heb hier destijds zelf een 5x6mm2 kabel naar een onderverdeler gelast met ouderwetse lasdoppen. Gaf me een net iets degelijker gevoel dan wago’s, maar dat was maar een gevoel.
B-lex schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:14:
Heb hier destijds zelf een 5x6mm2 kabel naar een onderverdeler gelast met ouderwetse lasdoppen. Gaf me een net iets degelijker gevoel dan wago’s, maar dat was maar een gevoel.
De standaard Wago lasdoppen zijn ook helemaal niet geschikt voor 6 mm², daarvoor moet je al iets beter zoeken.
Ja dat is wel duidelijk. Maar bij een kookgroep, mits deze wordt beveiligd door gekoppelde installatieautomaten, spreek je inderdaad over slechts één groep. Evenals bij het voeden van een fornuis op drie fasen, ook dan is dat maar één groep, zoals dat ook het geval is bij een draaistroommotor. Persoonlijk zou ik dan de voorkeur geven aan een kabel in plaats van draden door een buis. Als die drie fasen echter drie totaal verschillende groepen zijn lijkt het mij wel terdege verboden. Dat ze tot drie verschillende fasen behoren is dan helemaal niet relevant,
Techneut schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:16:
[...]
Ja dat is wel duidelijk. Maar bij een kookgroep, mits deze wordt beveiligd door gekoppelde installatieautomaten, spreek je inderdaad over slechts één groep. Evenals bij het voeden van een fornuis op drie fasen, ook dan is dat maar één groep, zoals dat ook het geval is bij een draaistroommotor. Persoonlijk zou ik dan de voorkeur geven aan een kabel in plaats van draden door een buis. Als die drie fasen echter drie totaal verschillende groepen zijn lijkt het mij wel terdege verboden. Dat ze tot drie verschillende fasen behoren is dan helemaal niet relevant,
Als die drie op 3 losse automaten zitten mag het niet. Met een krachtautomaat wel.
Even over de momentschroevendraaier (dure krengen zeg) en het vastzetten van de kabels bij de automaten. Nu moet je dit met de voorgestelde draaimoment doen. Wat ik me afvraag is in hoeverre die lasklemmen dan veilig zijn. Vooral die wago die je open kan zetten. Is dat dan geen probleem bij het verbinden van 2 elektra kabels. Het ziet er best gammel uit voor mijn gevoel. Ik bedoel, zit je alles dicht te draaien en vervolgens hangt het verderop 'losjes' aan elkaar?
Een wago drukt ook een stuk metaal met een bekend moment tegen de ader(s) (of andersom) Het hendeltje lijkt redelijk los te zitten, maar van binnen gebeurt er van alles.
xoror schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:56:
Even over de momentschroevendraaier (dure krengen zeg) en het vastzetten van de kabels bij de automaten. Nu moet je dit met de voorgestelde draaimoment doen. Wat ik me afvraag is in hoeverre die lasklemmen dan veilig zijn. Vooral die wago die je open kan zetten. Is dat dan geen probleem bij het verbinden van 2 elektra kabels. Het ziet er best gammel uit voor mijn gevoel. Ik bedoel, zit je alles dicht te draaien en vervolgens hangt het verderop 'losjes' aan elkaar?
Die 221 zijn geen probleem als je die zoals het hoort netjes vastzet in een dinrailclipje (din-railmontage, mountingcarrier, bevestigingsadapter).
Ik zit zelf ook te kijken naar een momentschroevendraaier, daarbij heb ik natuurlijk netjes dit topic, het vorige deel en ook [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 nagezocht . Ik vind het het meest on-topic hier, dus stel de vraag daarom ook hier.
De goedkoopste optie specifiek voor een groepenkast lijkt deze combinatie te zijn:
Waar ik dan nog mee zit is of de bits niet nog steeds te dik zijn voor alle componenten én deze is natuurlijk niet mooie in een VDE uitvoering (in hoeverre je überhaupt als consument onder spanning wilt werken is denk ik een tweede).
Een alternatief is de 'Wera 5059291001 VDE Torque Momentschroevendraaierset - 1.2-3.0 Nm' dit is een heel setje met ook de plusminus bits in een smalle vorm zodat dit goed past bij componenten in een groepenkast. Voor de prijs van € 157,69 via https://www.gereedschapce...raaierset-1-2-3-0-nm.html
Zijn er nog degelijke alternatieven voor een vergelijkbare prijs die ik gemist heb?
Die 221 zijn geen probleem als je die zoals het hoort netjes vastzet in een dinrailclipje (din-railmontage, mountingcarrier, bevestigingsadapter).
Ik zit zelf ook te kijken naar een momentschroevendraaier, daarbij heb ik natuurlijk netjes dit topic, het vorige deel en ook [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 nagezocht . Ik vind het het meest on-topic hier, dus stel de vraag daarom ook hier.
De goedkoopste optie specifiek voor een groepenkast lijkt deze combinatie te zijn:
Waar ik dan nog mee zit is of de bits niet nog steeds te dik zijn voor alle componenten én deze is natuurlijk niet mooie in een VDE uitvoering (in hoeverre je überhaupt als consument onder spanning wilt werken is denk ik een tweede).
Een alternatief is de 'Wera 5059291001 VDE Torque Momentschroevendraaierset - 1.2-3.0 Nm' dit is een heel setje met ook de plusminus bits in een smalle vorm zodat dit goed past bij componenten in een groepenkast. Voor de prijs van € 157,69 via https://www.gereedschapce...raaierset-1-2-3-0-nm.html
Zijn er nog degelijke alternatieven voor een vergelijkbare prijs die ik gemist heb?
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details