"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Relatief duur:
- Siemens
- ABB
- Hager
- Schneider Electric
- Eaton
Ik heb nu een System 55 kast van Eaton met Emat onderdelen (

Omdat ik met de zonnepanelen simpelweg niet uitkom in de groepenkast en ik op termijn sowieso nog een laadpaal zal krijgen wil ik er eigenlijk een kast naast plaatsen. Ik overweeg er ook weer een System 55 kast naast te zetten puur voor het gemak van het doorvoeren v.d. één naar de andere kast (ze komen strak tegen elkaar).
Heeft iemand hier nog ideeën, op- of aanmerkingen voor mij?
Vandaag hadden we ook iemand over de vloer voor de schouw v.d. zonnepanelen. Ik heb toen we naar onze woning verhuisden enkele extra buizen van de meterkast naar de zolder gelegd voor o.a. de wasmachine een eventuele droger, een eventuele airco op de eerste verdieping en een lege buis voor zonnepanelen.
Er werd mij verteld dat ik voor mijn opstelling met panelen en omvormer minimaal 1x 4mm2 (PE) en 4x 2,5mm2 moet hebben, gaat dat met VD-draad door een 5/8" of 3/4" passen? Dit zou veruit het gemakkelijkste zijn gezien de koof in de gang en op de eerste verdieping natuurlijk nu netjes dicht is en afgeschilderd is

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid
Door een 3/4 buis mag 5x2,5mm2 misschien met weinig nette bochten dat de aarde wel 4 kan zijn.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ivm uitbreiding van de groepenkast heb ik soepele 4mm2 snoer en deze wil ik "splitsen". Hiervoor heb ik dan een dubbele eindaderhuls nodig.
Als ik 2 x 4mm2 kabel in zon huls wil proppen, koop ik dan een 4mm2 dubbele eindaderhuls? Of koop ik dan een 8mm2 dubbele eindaderhuls?
Met andere woorden: is een 4mm2 dubbele huls geschikt voor 2 x 4mm2? Of voor 2 x 2mm2 (samen dus 4)
[Voor 12% gewijzigd door Flappie op 20-03-2023 21:43]
Een dubbele (grijze) huls is voor twee kabels van 4mm2 het plastic is wat ovaal zodat er twee stukjes isolatie in passen. voorbeeld:Flappie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:41:
Ivm uitbreiding van de groepenkast heb ik soepele 4mm2 snoer en deze wil ik "splitsen". Hiervoor heb ik dan een dubbele eindaderhuls nodig.
Als ik 2 x 4mm2 kabel in zon huls wil proppen, koop ik dan een 4mm2 dubbele eindaderhuls? Of koop ik dan een 8mm2 dubbele eindaderhuls?
Met andere woorden: is een 4mm2 dubbele huls geschikt voor 2 x 4mm2? Of voor 2 x 2mm2 (samen dus 4)
https://www.conrad.nl/nl/...s-100-stuk-s-1571003.html

Kleur odes zijn bij adreseindhulzen een Rabbit Hole as sich

[Voor 31% gewijzigd door septillion op 21-03-2023 07:04]
Precies, ik heb groen 6mm², geel 2x6mm², oranje 4mm², grijs 2,5septillion schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:11:
@Flappie Dan koop je twin 4qmm maar heb je een tang nodig die 8qmm kan krimpen
Kleur odes zijn bij adreseindhulzen een Rabbit Hole as sich
Het is maar net welke week je ze koopt volgens mij

Voor het krimpen heb je ook die tangen die er een vierkant van persen, dan pak je ook niet meer de verkeerde maat
[Voor 13% gewijzigd door IplugNplay op 20-03-2023 22:34]
Ik koop zelf mijn adereindhulzen altijd volgens DIN-kleurcodering:IplugNplay schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:32:
[...]
Precies, ik heb groen 6mm², geel 2x6mm², oranje 4mm², grijs 2,5
Het is maar net welke week je ze koopt volgens mij
- 0,75mm² grijs
- 1mm² rood
- 1,5mm² zwart
- 2,5mm² blauw
- 4mm² grijs
- 6mm² geel
- 10mm² rood
- 16mm² blauw
Bij de meeste fabrikanten kun je kiezen uit verschillende kleurschema's, hier een overzichtje van Klemko: https://www.klemko.nl/catalogus/enkelvoudig
Jouw 6mm² groen en 4mm² oranje noemen zij "standaard kleur", maar ik begin me wel af te vragen op welke standaard dit dan is gebaseerd.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
It's time to play the music, it's time to light the lights
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Ik zeg ook helemaal niet dat Eaton geen A-merk is, maar voor zover ik kan zien lijkt Eaton gewoon iets goedkoper dan ABB, Hager of SE. Emat komt er sowieso niet meer in.habbekrats schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:17:
@True Eaton is gewoon een A-merk. Alleen als je in een Eatonkast chinese emat meuk monteert is het een budgetkast.
Door een 3/4 buis mag 5x2,5mm2 misschien met weinig nette bochten dat de aarde wel 4 kan zijn.
Thanks.big bang schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 06:42:
@True ik zou er een eaton 55 kast naast zetten, maar dan met een eaton alamat er in. Dat je de emat’s die je nu hebt even laat zitten kan ik inkomen, koop gewoon niet nog meer van dat spul.
Ds een beetje afhankelijk van de belasting en de montage van de draad.timovd schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:00:
@Flappie heb je geen 2x 6mm² nodig voor interne bedrading? Een standaard krimptang kan dit prima krimpen.
Maar 4mm2 is gevoelsmatig aan de dunne kant.....Zeker als je ook PV invoeding hebt.
Persoonlijk gebruik ik altijd minimaal 6mm voor huis installaties.
Is in het vorige topic al eens besproken.
DeHollander schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:09:
[...]
Volgens het Hager Zakboek verdelers
[Afbeelding]
Deze tabel kan ook:
[Afbeelding]
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Ik denk dat wanner je ook eens bij andere leveranciers kijkt dat het opvalt dat ABB bij Elektramat behoorlijk aan de prijs is en dat bij een Sander Vunderink ABB erg scherp geprijsd is. Daar lijkt Eaton zelf iets duurder dan ABB, meer op niveau Hager.True schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:11:
[...]
Ik zeg ook helemaal niet dat Eaton geen A-merk is, maar voor zover ik kan zien lijkt Eaton gewoon iets goedkoper dan ABB, Hager of SE. Emat komt er sowieso niet meer in.
[...]
Thanks.
Even rondkijken, ook buiten de al genoemden, kan zeker lonend zijn.
De aansluiting is enkelfase (Smelt hoofdzekering)
Vervangen door iets nets van Sander Vunderink lijkt me een goed plan - het ding wat ik regelmatig aan forumleden aan raad...
Er zal het nodige aan draad verlegd en verlengt moeten worden... Dat laatste is denk ik het voornaamste probleem. Hoe doen we dat goed?
Een handje vol lasdozen is niet ideaal vanuit een fysiek oogpunt.
Draad vervangen.... ook niet ideaal... Pa+1 gaat dan lastig doen omdat het dan lang gaat duren... als het al lukt.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Klinkt als een verstandige actie om het bubbelbad op die groep zonder aardlekbeveiliging aan te sluiten.Ronald schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:07:
Ik trof deze "interessante" situatie aan bij mijn pa... Die toch het nodige van elektriciteit zou moeten weten...
[Afbeelding]

Assumptions are the mother of...Er zal het nodige aan draad verlegd en verlengt moeten worden...
Waarom zal dat? Die 5 groepen rechts zullen geen probleem zijn neem ik aan, zeker niet als men conform de tijdsgeest mooie spoelen met overlengte heeft opgewikkeld.
Die groepen links worden misschien een probleem. Maar ik zou dat eerst even willen bekijken, voordat je een oplossing gaat zoeken voor een probleem wat er misschien niet is.
Je zou links een uitbreidingskastje met rijgklemmen kunnen plaatsen.
No kidding...Xander schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:37:
[...]
Klinkt als een verstandige actie om het bubbelbad op die groep zonder aardlekbeveiliging aan te sluiten.
Voorbereiding maakt werk sneller en makkelijker... :-)[...]
Assumptions are the mother of...
En als het niet nodig is mooi meegenomen.
Maar een https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html erbij is ook zeker een optie aangezien pa wat (Home wizard) kWh meters erbij wil. (Kan Vunderink ook op maat doen zonder idioot geld te vragen)Je zou links een uitbreidingskastje met rijgklemmen kunnen plaatsen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Precies daarom zou ik me even voorbereiden, dus wat deksels opentrekken en eens kijken hoe het met draadlengte zit.Ronald schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:41:
Voorbereiding maakt werk sneller en makkelijker... :-)

Ik wist niet dat deze al goed verkrijgbaar was, ook een mooie optie natuurlijk. Let wel even op de nodige invoerstukken.Maar een https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html erbij is ook zeker een optie aangezien pa wat (Home wizard) kWh meters erbij wil. (Kan Vunderink ook op maat doen zonder idioot geld te vragen)
Waarom zou dat 6mm2 draad moeten zijn?timovd schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:00:
@Flappie heb je geen 2x 6mm² nodig voor interne bedrading? Een standaard krimptang kan dit prima krimpen.
Ik heb een Eaton 3 fase aardlek automaat gekocht. Daar zitten al draden aan om aan te sluiten in de groepenkast. Dat is gewoon 4mm2 draad.
Het zal op deze minieme afstanden vast werken, maar het prijsverschil is minimaal dus dan doe ik het liever goed

Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik ben namelijk niet helemaal tevreden over de de bruggen links, omdat de draadbruggen een rare hoek maken moeten…
Kan je niet zonder?
Ik heb ze nergens in mijn dubbele groepenkast nodig gehad namelijk.
En anders versies die de invoer aan de voorkant hebben ipv aan de zijkant:
https://www.home2link.nl/din-rail-wago-5-klemmen-6x.html
https://www.wago.com/nl/v...iek/rijgklemmen-ontdekken
[Voor 41% gewijzigd door Vliegvlug op 22-03-2023 13:06]
Kwh meter uit 1x
Aardleks in 1x
Aardleks uit 2x
Waar is dat verdeelblok voor?
Je kan zelfs nog onder aan de tweede aardlek aftakken.
[Voor 21% gewijzigd door IplugNplay op 22-03-2023 13:13]
In het kastje eronder zit de hoofdschakelaar, ik red het niet om bovenin de KWh-meter uit te komen met de fasedraad die uit de hoofdschakelaar komt. En de complete hoofdschakelaar kan ik niet spanningsvrij maken, omdat er voor de meter geen schakelaar zit. Die durf ik dus niet zomaar open te schroeven, het is een draaischakelaar van ABB.Vliegvlug schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:02:
@Polyphemus Waarom gebruik je die dingen überhaupt?
Kan je niet zonder?
En anders versies die de invoer aan de voorkant hebben ipv aan de zijkant:
https://www.home2link.nl/din-rail-wago-5-klemmen-6x.html
https://www.wago.com/nl/v...iek/rijgklemmen-ontdekken
Die verdeelblokken zijn alleen maar om de te korte draden uit de hoofdschakelaar te verlengen, omdat ik de fasedraad daarvan niet bovenin de KWh-meter krijg...IplugNplay schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:11:
Kwh meter in 1x
Kwh meter uit 1x
Aardleks in 1x
Aardleks uit 2x
Waar is dat verdeelblok voor?
Je kan zelfs nog onder aan de tweede aardlek aftakken.
Gelukkig trekt stroom zich niets aan van een haakse hoek....Vliegvlug schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:02:
@Polyphemus Waarom gebruik je die dingen überhaupt?
Kan je niet zonder?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Als je de hoofdschakelaar uit staat is de uitgaande kant spanningsloos, maar de voedende kant idd niet. Dus enige waakzaamheid/voorzichtigheid is dan wel benodigd.Polyphemus schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:35:
[...]
In het kastje eronder zit de hoofdschakelaar, ik red het niet om bovenin de KWh-meter uit te komen met de fasedraad die uit de hoofdschakelaar komt. En de complete hoofdschakelaar kan ik niet spanningsvrij maken, omdat er voor de meter geen schakelaar zit. Die durf ik dus niet zomaar open te schroeven, het is een draaischakelaar van ABB.
Je zou dan prima de huidige draden kunnen vervangen of laten doen als je dat zelf niet ziet zitten.
Deze manier kan ook prima natuurlijk, maar een mooiere oplossing zouden dan rijgklemmen zijn, die nemen ook een stuk minder ruimte in.
pickboy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:46:
[...]
Als je de hoofdschakelaar uit staat is de uitgaande kant spanningsloos, maar de voedende kant idd niet. Dus enige waakzaamheid/voorzichtigheid is dan wel benodigd.
Je zou dan prima de huidige draden kunnen vervangen of laten doen als je dat zelf niet ziet zitten.
Deze manier kan ook prima natuurlijk, maar een mooiere oplossing zouden dan rijgklemmen zijn, die nemen ook een stuk minder ruimte in.
Dan hoop ik dat ik de knop van de hoofdschakelaar af krijg

Het zal wel te logisch gedacht zijn, maar het is toch veel eenvoudiger om een te korte draad te vervangen door een langere, dan er speciaal een verdeelblok voor te introduceren?Polyphemus schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:37:
Die verdeelblokken zijn alleen maar om de te korte draden uit de hoofdschakelaar te verlengen, omdat ik de fasedraad daarvan niet bovenin de KWh-meter krijg...

O, en zeker op een 1x35A hoofdaansluiting (waar waarschijnlijk ook nog PV-invoeding bij komt) moet je wel 6 mm² gebruiken. 4 mm² voldoet dan niet meer.
[Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 22-03-2023 13:59]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Dat was mijn eerste ingeving ook, maar ik weet niet hoe ik de hoofdschakelaar moet benaderen/openenAndrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:57:
[...]
Het zal wel te logisch gedacht zijn, maar het is toch veel eenvoudiger om een te korte draad te vervangen door een langere, dan er speciaal een verdeelblok voor te introduceren?
O, en zeker op een 1x35A hoofdaansluiting (waar waarschijnlijk ook nog PV-invoeding bij komt) moet je wel 6 mm² gebruiken. 4 mm² voldoet dan niet meer.

ah, ik zie je uitdaging. De terminalschroeven lijken niet bereikbaar.Polyphemus schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:50:
[...]
[Afbeelding]
Doorgaans kun je de knop er enkel afhalen als hij uitgeschakeld is.
Daarna kijken hoe je bij de schroeven komt.
Gokje (ik ken die specifieke schakelaar niet): Knop eraf trekken, twee schroefjes los en afdekplaat eraf?Polyphemus schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:01:
Dat was mijn eerste ingeving ook, maar ik weet niet hoe ik de hoofdschakelaar moet benaderen/openen
Dan kan de stroom van je PV nog steeds bij de eindgroepen komen. Dus dat maakt voor de max belasting niks uit.PV-invoeding zit trouwens momenteel onderin een aardlekschakelaar, dus eigenlijk rechtstreeks op de hoofdschakelaar.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Ik heb een voorloper van zo’n ABB hoofdschakelaar :Polyphemus schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:50:
[...]
[Afbeelding]
En daar kan je de knop gewoon vanaf trekken, zal bij jou ook zo zijn.
Op onderstaande foto staat hij zonder knop (links onder):
Dan de twee schroefjes losmaken en het plaatje komt los waar achter de schroeven voor de aansluitdraden zitten.
Succes!
Ja die kan er af, gaat wat stroef. Soms een schroevendraaier eronder om hem een beetje te helpen. Niet in een keer veel kracht er op, rustig opbouwen.Polyphemus schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:50:
[...]
[Afbeelding]
Nu kom ik twee verschillende kasten tegen die geschikt zouden moeten zijn, kan iemand mij vertellen welke ik exact moet hebben?
1SPF006964F0860 / HLD33B/3
1SPF006964F0866 / HLD33B2/3D
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
HLD33B/3: Voorzien van 2 Busboards 3-fToppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:09:
Ik wil extra uitbereiding aan de rechterkant in m'n meterkast in verband met wat extra groepen en dergelijke.
Nu kom ik twee verschillende kasten tegen die geschikt zouden moeten zijn, kan iemand mij vertellen welke ik exact moet hebben?
HLD33B2/3D: Voorzien van 2 Busboards 3-f gesplitst
Dat is het verschil als je de spec sheets naast elkaar legt.

Hangt er dus vanaf wat je in die kast wilt gaan plaatsen.
Er zijn ook nog kasten met andere busboards overigens.
[Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 22-03-2023 15:22]
Het verschil zit in de busboards.Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:09:
Ik wil extra uitbereiding aan de rechterkant in m'n meterkast in verband met wat extra groepen en dergelijke.
[Afbeelding]
In de eerste zit 2x de 6939.352
In de tweede zit 2x de 6939.354
De vraag is hoe je de kast wilt gaan indelen en wat dan handig is.
In je bestaande kasten zit één keer het laatste busboard (de 6939.354). Wil je in diezelfde indeling uitbreiden met 4-polige aardlekschakelaars en losse eindgroepen? Wat moet je überhaupt met 2 busboards (nu zul je die op de onderste rij ook niet hebben)?
Kortom bedenk eerst even wat er precies in komt. Als dat alleen 3P+N aardlekautomaten met schroefcontacten zijn heb je überhaupt niets aan de busboards.
Je hebt inderdaad gelijk. Ik ga dan toch maar voor aardlekautomaten ondanks dat het wat minder strak oogt.Xander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:25:
[...]
Het verschil zit in de busboards.
In de eerste zit 2x de 6939.352
[Afbeelding]
In de tweede zit 2x de 6939.354
[Afbeelding]
De vraag is hoe je de kast wilt gaan indelen en wat dan handig is.
In je bestaande kasten zit één keer het laatste busboard (de 6939.354). Wil je in diezelfde indeling uitbreiden met 4-polige aardlekschakelaars en losse eindgroepen? Wat moet je überhaupt met 2 busboards (nu zul je die op de onderste rij ook niet hebben)?
Kortom bedenk eerst even wat er precies in komt. Als dat alleen 3P+N aardlekautomaten met schroefcontacten zijn heb je überhaupt niets aan de busboards.
Dan kom ik hier op uit, toch?:
DSN201E B16 A30
HLD33
Dit is ook nog een optie. Any how, er komt opzich niets bijzonders in die kast en wil hem aan de bestaande kast hangen. Wat is wijsheid?
Voordeel van de busboard systeem is dat er zelf prima extra groepen in durf te zetten/monteren.
[Voor 15% gewijzigd door Toppe op 22-03-2023 15:59]
Die spanningsafhankelijke aardlekautomaten van ABB zou ik niet kiezen.Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:51:
[...]
Je hebt inderdaad gelijk. Ik ga dan toch maar voor aardlekautomaten ondanks dat het wat minder strak oogt.
Dan kom ik hier op uit, toch?:
DSN201E B16 A30
HLD33
Dit is inderdaad een optie. Echt ideaal zijn die busboards met 2x 6 modulen niet, met maximaal 4 eindgroepen per aardlekschakelaar kun je een derde niet gebruiken (of je moet ook krachtgroepen samenstellen uit flexomaten). Ook wordt het gebruik van 4-polige aardlekschakelaars voor 1-fase eindgroepen afgeraden. Maarja, zo is je bestaande kast ook al en in dezelfde stijl uitbreiden is natuurlijk ook wel fraai.[Afbeelding]
Dit is ook nog een optie. Any how, er komt opzich niets bijzonders in die kast en wil hem aan de bestaande kast hangen. Wat is wijsheid?
Voordeel van de busboard systeem is dat er zelf prima extra groepen in durf te zetten/monteren.

Maar wat verwacht je er uiteindelijk allemaal in kwijt te willen? Als 2 extra groepen het doel is kun je natuurlijk ook prima 2 aardlekautomaten in de bestaande kast kwijt (links onderin bijvoorbeeld).
Binnen nu en een jaar (of 2) wil ik er in totaal 7/8 extra groepen in hebben. Misschien ooit nog een laadpaal dus wil nu alvast de juiste voorbereidingen treffen.Xander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:34:
[...]
Die spanningsafhankelijke aardlekautomaten van ABB zou ik niet kiezen.
[...]
Dit is inderdaad een optie. Echt ideaal zijn die busboards met 2x 6 modulen niet, met maximaal 4 eindgroepen per aardlekschakelaar kun je een derde niet gebruiken (of je moet ook krachtgroepen samenstellen uit flexomaten). Ook wordt het gebruik van 4-polige aardlekschakelaars voor 1-fase eindgroepen afgeraden. Maarja, zo is je bestaande kast ook al en in dezelfde stijl uitbreiden is natuurlijk ook wel fraai.
Maar wat verwacht je er uiteindelijk allemaal in kwijt te willen? Als 2 extra groepen het doel is kun je natuurlijk ook prima 2 aardlekautomaten in de bestaande kast kwijt (links onderin bijvoorbeeld).
Installeren van een simpele groep kan ik prima maar voor uitgebreidere zaken moet ik iemand laten komen. Vandaar dat ik liever nu iets meer investeer en naar bus board kan dan dat ik met schroeven moet gaan kloten
In dat geval zou ik direct 2 aardlekschakelaars en een 3P+N aardlekautomaat voor de laadpaal meebestellen. Dan is het verder echt alleen nog klikken en de eindgroepen aansluiten.Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:41:
[...]
Binnen nu en een jaar (of 2) wil ik er in totaal 7/8 extra groepen in hebben. Misschien ooit nog een laadpaal dus wil nu alvast de juiste voorbereidingen treffen.
Installeren van een simpele groep kan ik prima maar voor uitgebreidere zaken moet ik iemand laten komen. Vandaar dat ik liever nu iets meer investeer en naar bus board kan dan dat ik met schroeven moet gaan kloten
Als je die extra kast bestelt, vergeet dan niet:
- inzetstuk voor de onderkant https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/100375
- verbindingsstuk voor de aardrail https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/100390
- buiszadels https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/222389
Dus die screenshot + 1 extra aardlek +1 aardlekautomaat 3P+N?Xander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:44:
[...]
In dat geval zou ik direct 2 aardlekschakelaars en een 3P+N aardlekautomaat voor de laadpaal meebestellen. Dan is het verder echt alleen nog klikken en de eindgroepen aansluiten.
Als je die extra kast bestelt, vergeet dan niet:
- inzetstuk voor de onderkant https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/100375
- verbindingsstuk voor de aardrail https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/100390
- buiszadels https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/222389
Als je daar nu al in wilt investeren, ja.Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:53:
[...]
Dus die screenshot + 1 extra aardlek +1 aardlekautomaat 3P+N?

Ik zou ook de andere artikelen meebestellen die ik noem. En je hebt natuurlijk ook nog spullen nodig om het daadwerkelijk met de bestaande kast te verbinden (tenminste draad, de kast komt al met 5 aansluitblokken onderin, een kamrail is misschien netter). Maar dat laat je aan de vakman over?
Uh, het bestellen wil ik wel zelf doen aangezien ik redelijk wat korting krijg bij die shop. Ik heb het ook nog niet goedkoper gezien hij een ander.Xander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:05:
[...]
Als je daar nu al in wilt investeren, ja.Dan hoef je niet meer aan dingen te gaan sleutelen waar je liever niet aankomt.
Ik zou ook de andere artikelen meebestellen die ik noem. En je hebt natuurlijk ook nog spullen nodig om het daadwerkelijk met de bestaande kast te verbinden (tenminste draad, de kast komt al met 5 aansluitblokken onderin, een kamrail is misschien netter). Maar dat laat je aan de vakman over?
Die €303,90 is ex. btw neem ik aan?Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:09:
[...]
Uh, het bestellen wil ik wel zelf doen aangezien ik redelijk wat korting krijg bij die shop. Ik heb het ook nog niet goedkoper gezien hij een ander.
Bij sandervunderink.nl koop je hetzelfde voor €183,43 ex. btw dus van de prijs ben ik nog niet heel erg onder de indruk.

(Exact dezelfde kast incl. busboard en die aansluitblokken hebben ze niet in het assortiment, maar dat is ook een kwestie van in elkaar klikken...)
Kast + rail = de zelfde prijs als mijn leverancier. Verschil zit hem met name in de aardlek.Xander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:22:
[...]
Die €303,90 is ex. btw neem ik aan?
[Afbeelding]
Bij sandervunderink.nl koop je hetzelfde voor €183,43 ex. btw dus van de prijs ben ik nog niet heel erg onder de indruk.
[Afbeelding]
(Exact dezelfde kast incl. busboard en die aansluitblokken hebben ze niet in het assortiment, maar dat is ook een kwestie van in elkaar klikken...)
Kan dus beter bij sandervunderink de automaten kopen en de kast bij Rexel.
Kan ook morgen even Rexel bellen en vragen of de korting omhoog kan, dat kan in de meeste gevallen prima.
[Voor 9% gewijzigd door Toppe op 22-03-2023 17:28]
Ah, het waren bij Rexel dus ook al tarieven incl. btw? Dat ben ik van groothandels niet gewend.Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:26:
[...]
Kast + rail = de zelfde prijs als mijn leverancier. Verschil zit hem met name in de aardlek.
Kan dus beter bij sandervunderink de automaten kopen en de kast bij Rexel.
Kan ook morgen even Rexel bellen en vragen of de korting omhoog kan, dat kan in de meeste gevallen prima.

Zoiets zou ik bestellen als je ook het klein materiaal, de extra aardlekschakelaar en een aardlekautomaat voor de autolader wilt meenemen:
Alleen de verbindingsstrip voor de aardrail hebben ze niet op voorraad.

Haha ik dacht dus dat sandervunderink ex btw was…Xander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:34:
[...]
Ah, het waren bij Rexel dus ook al tarieven incl. btw? Dat ben ik van groothandels niet gewend.
Zoiets zou ik bestellen als je ook het klein materiaal, de extra aardlekschakelaar en een aardlekautomaat voor de autolader wilt meenemen:
[Afbeelding]
Alleen de verbindingsstrip voor de aardrail hebben ze niet op voorraad.

Maar ze zijn dan inderdaad goedkoper. Gelukkig heeft Rexel die strip wel op voorraad

Je kan ook deze kast monteren en dan een 2 rijenkast er boven. Dan kom je hoger uit en kom je misschien net uit met de bedrading. Deze is ook een optie moet je zelf wel een HS in zetten heb je wel weer extra ruimte.Ronald schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:41:
[...]
No kidding...
[...]
Voorbereiding maakt werk sneller en makkelijker... :-)
En als het niet nodig is mooi meegenomen.
[...]
Maar een https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html erbij is ook zeker een optie aangezien pa wat (Home wizard) kWh meters erbij wil. (Kan Vunderink ook op maat doen zonder idioot geld te vragen)
Als je ruimte genoeg hebt zou ik deze kast monteren ipv zn smalle kast kost 22€ meer maar heb je wel een aardrail en buisinvoer.
[Voor 9% gewijzigd door DeHollander op 22-03-2023 18:11]
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Ik zie niets bij NEN1010, maar heb helaas een oud boek, en geen aanvullingen van 2017 versie of nieuwer.
Dat kan ook prima, omdat de automaat dan die draden beveiligd. En ze er vanuit gaan dat je dan ergens aftakt wat dik genoeg gevoed is.Flappie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:50:
[...]
Waarom zou dat 6mm2 draad moeten zijn?
Ik heb een Eaton 3 fase aardlek automaat gekocht. Daar zitten al draden aan om aan te sluiten in de groepenkast. Dat is gewoon 4mm2 draad.
Maar altijd controleren (evt uittekenen) hoeveel ampère er door je bedrading kan gaan lopen.
En dan bepalen hoe dik je draad moet worden. Nooit er vanuit gaan dat wat geleverd is ook klopt.
Waarom zou je dat willen, extra verbindingen in je voedingLord Anubis schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:06:
Zou netbeheer bezwaar maken om de bedrading van af de meter aan te sluiten op rijgklemmen die dan weer verbonden zijn met een hoofdschakelaar?
Ik zie niets bij NEN1010, maar heb helaas een oud boek, en geen aanvullingen van 2017 versie of nieuwer.

[Voor 25% gewijzigd door DeHollander op 22-03-2023 18:14]
Houd in je achterhoofd dat indien het volgens de regels zou mogen je nog steeds iemand kunt treffen die dat anders ziet en het enkel rechtstreeks op een hoofdschakelaar wilt aansluiten.Lord Anubis schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:06:
Zou netbeheer bezwaar maken om de bedrading van af de meter aan te sluiten op rijgklemmen die dan weer verbonden zijn met een hoofdschakelaar?
Dus als jij dat nu nodig hebt omdat de draden niet lang genoeg zijn, komt dat vanzelf goed. Toch?
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Geen woord te veel of te weinig, zelfs niets aan toe te voegen.DeHollander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:11:
[...]
Maar altijd controleren (evt uittekenen) hoeveel ampère er door je bedrading kan gaan lopen.
En dan bepalen hoe dik je draad moet worden. Nooit er vanuit gaan dat wat geleverd is ook klopt.
Goed punt; als het niet verkeerd is en ze willen het toch dan krijg je weer aderlange discussies. Hoopte op iets vastgelegd.True schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:14:
[...]
Houd in je achterhoofd dat indien het volgens de regels zou mogen je nog steeds iemand kunt treffen die dat anders ziet en het enkel rechtstreeks op een hoofdschakelaar wilt aansluiten.
@onetime Huh; wie zegt dat ik me druk maak?
Mag ik vragen waarom je je groepen achter 3p+n aardlekschakelaars hebt?Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:09:
[Afbeelding]
Is het niet veel logischer om 1p+n aardlek te gebruiken per 4 groepen?
Volgens mij schrijft nen1010 dat nu ook voor, alleen 3p+n voor krachtstroom groepen.
[Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 22-03-2023 19:46]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Dit is zo opgeleverd door onze aannemer vorig jaar.dragonhaertt schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:45:
[...]
Mag ik vragen waarom je je groepen achter 3p+n aardlekschakelaars hebt?
Volgens mij schrijft nen1010 dat nu ook voor, alleen 3p+n voor krachtstroom groepen.
Is gewoon weer toegestaan tegenwoordig. Mocht kortstondig niet inderdaad. Voordeel is dat je gelijk de groepen mooi over de fasen kan verdelen. Bij de kleinere kasten met bijvoorbeeld 8 groepen, heb je dan aan twee aardleks voldoende, ipv 3x 1p1n. Ga je groter dan 12 groepen, loop je er weer tegen aan dat je bijv 8 groepen op L1 hebt, en 4 op L2 en L3.dragonhaertt schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:45:
[...]
Mag ik vragen waarom je je groepen achter 3p+n aardlekschakelaars hebt?
Scheve belasting is in de meeste huizen absoluut geen issue, tot je met autoladers aan de gang gaat. Dus beter om het nu direct goed te verdelen.
Mja, 4 groepen op 3 fases gaat bij mij dan weer van alles tintelenDoesnotcompute schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:01:
[...]
Is gewoon weer toegestaan tegenwoordig. Mocht kortstondig niet inderdaad. Voordeel is dat je gelijk de groepen mooi over de fasen kan verdelen. Bij de kleinere kasten met bijvoorbeeld 8 groepen, heb je dan aan twee aardleks voldoende, ipv 3x 1p1n. Ga je groter dan 12 groepen, loop je er weer tegen aan dat je bijv 8 groepen op L1 hebt, en 4 op L2 en L3.
Scheve belasting is in de meeste huizen absoluut geen issue, tot je met autoladers aan de gang gaat. Dus beter om het nu direct goed te verdelen.

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het enige dat ik mij kan bedenken is dat je aan 12 groepen hebt achter 3 1-fase ALS's en je nog een paar groepen er bij wil plaatsen en/of met een krachtgroep er bij. Verder lijkt het mij vooral erg ongemakkelijk.Ethirty schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:18:
[...]
Mja, 4 groepen op 3 fases gaat bij mij dan weer van alles tintelen
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Gewoon ALAMATS met alle bijbehorende voordelen installeren.timovd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:56:
[...]
Het enige dat ik mij kan bedenken is dat je aan 12 groepen hebt achter 3 1-fase ALS's en je nog een paar groepen er bij wil plaatsen en/of met een krachtgroep er bij. Verder lijkt het mij vooral erg ongemakkelijk.
Duurder en kost meer ruimte?John245 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:29:
[...]
Gewoon ALAMATS met alle bijbehorende voordelen installeren.

Vanaf 6 groepen (als je rekening houdt met fase-verdeling, anders bij 2 groepen) speel je break-even met de ruimte, vanaf 5 groepen (rekening houden met fase-verdeling, anders bij 2 groepen) is losse ALS goedkoper als ik bij Elektramat Hagar bestel.
Ik zie zeker voordelen voor alamats, zoals het absoluut scheiden van lasten (1 fout zet niet 4 groepen zonder spanning), en minder ruimte in geval van krachtgroepen, maar of dat opweegt moet ieder voor zich bepalen

Zie ik iets over het hoofd?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Het maakt het foutzoeken ook makkelijker in geval van een fout.Paul schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:23:
[...]
Duurder en kost meer ruimte?![]()
Vanaf 6 groepen (als je rekening houdt met fase-verdeling, anders bij 2 groepen) speel je break-even met de ruimte, vanaf 5 groepen (rekening houden met fase-verdeling, anders bij 2 groepen) is losse ALS goedkoper als ik bij Elektramat Hagar bestel.
Ik zie zeker voordelen voor alamats, zoals het absoluut scheiden van lasten (1 fout zet niet 4 groepen zonder spanning), en minder ruimte in geval van krachtgroepen, maar of dat opweegt moet ieder voor zich bepalen![]()
Zie ik iets over het hoofd?
Ik wil graag de HomeWizard Wi-Fi kWh meter 1-fase MID installeren voor mijn warmtepomp. Deze zal niet in de meterkast komen, maar naast de warmtepomp. De afmeting van de meter: Din-rail (BxHxD) 36x99x63 mm DIN 43880
Wat zou een geschikte installatiedoos zijn, waar deze in zou passen. Ik zat zelf naar deze installatiedoos te kijken. Of weten jullie een geschiktere kandidaat?
Hier nog de specs van de homewizard
Alvast bedankt voor het meedenken.
https://www.elektramat.nl...-rij-2-modules-55x160-mm/
[Voor 6% gewijzigd door phYzar op 23-03-2023 11:49]
De fatsoenlijke merken (Hager, Eaton etc), hebben daarvoor een aardfout indicator.John245 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 06:41:
[...]
Het maakt het foutzoeken ook makkelijker in geval van een fout.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Volgens mij bedoelt @John245 juist dat je bij alamats direct weet in welke groep de aardfout zit, dat is een voordeel tov 1 aardlek per 4 groepen.big bang schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:12:
[...]
De fatsoenlijke merken (Hager, Eaton etc), hebben daarvoor een aardfout indicator.
En inderdaad, je kunt aan de alamat meestal zien of de oorzaak van trippen overbelasting of aardfout is.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Hier dicht bij worden er een paar woningen gerenoveerd en de MK wordt volledig hernieuwd.
Bij een 3x 25A invoer ( net ) krijg je 3x 25A hoofd automaten, maar nu werd mij, door een installateur, zojuist wijsgemaakt dat de hoofdschakelaar/lastscheider zowel 3Fasen als 3x een 1P+N schakelaar mogen zijn.
Is dat zo?
Note: klok en klepel van mijn kant!Lord Anubis schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:00:
Vraag -
Hier dicht bij worden er een paar woningen gerenoveerd en de MK wordt volledig hernieuwd.
Bij een 3x 25A invoer ( net ) krijg je 3x 25A hoofd automaten, maar nu werd mij, door een installateur, zojuist wijsgemaakt dat de hoofdschakelaar/lastscheider zowel 3Fasen als 3x een 1P+N schakelaar mogen zijn.
Is dat zo?
Volgens mij moet je de hele installatie met één handeling spanningsloos kunnen maken, en met 3 schakelaars kan dat niet. Dus moet het een 3-fasen schakelaar zijn,
Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire
Nee, een hoofdschakelaar moet alles in 1x afschakelen, dus 3P+N.Lord Anubis schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:00:
Vraag -
Is dat zo?
De netbeheerder kan wel 3 losse automaten vóór de meter plaatsen, maar die zijn in principe niet bedoeld voor het afschakelen van je huis installatie.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat was ook wat ik opperde; hij was stellig; toch jammer dat dan deze personen beroeps zijn.Ethirty schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:32:
[...]
Nee, een hoofdschakelaar moet alles in 1x afschakelen, dus 3P+N.
De netbeheerder kan wel 3 losse automaten vóór de meter plaatsen, maar die zijn in principe niet bedoeld voor het afschakelen van je huis installatie.
Ik gebruik alleen die 1polige automaten voor naar een onderverdelen icm lastscheider. zoals de oude smeltzekering voor onderverdelers ook zaten.Lord Anubis schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:13:
[...]
Dat was ook wat ik opperde; hij was stellig; toch jammer dat dan deze personen beroeps zijn.
Aka mn theorie van 30 jaar terug opfrissen.
😁
De stroom in de Nul is NOOIT meer dan een stroom in de zwaarst belaste fase.
Als alle fasen precies even zwaar belast worden dan is de stroom in de Nul 0
In een verdeelkast is de Nuldraad dan ook even dik als een fasedraad.
Omdat je bij single source nooit meer dan 16A kan trekken per fase is gelijke diameter van de nul mogelijk.
Deze begrijp ik: het is A L1 is niet gelijk aan A L2 is niet gelijk aan A L3 dan vloeit er stroom door de nul.
Eerst het verschil tussen L1 en L2 en daarna tussen L2 en L3 endan weer tussen L3 en L1.
(vandaar dat je op moet passen met 1P groepen op bijv. L1 bij plaatsen. In theorie kan je 32A trekken)
Maar waar ik moeite mee heb is de second source (omvormers zonnepanelen) variabele.
Zeg je hebt 9A zonnestroom word dat altijd omgezet in 3x 3A door een 3fase systeem of is met micro omvormers het per string en dus als die strings op andere dak ligt er altijd een scheve source?
Als ik niks afneem dan gaat de gehele 9A door de fases naar beneden correct? (terug leveren naar in dit geval hoofdkast? Waar de gebruikergroepen beneden de stroom gebruiken.)
Betekend dit dat er als ik 12A max met een 1fase systeem heb aan opwekking en max 3x 16A boven afneem er 1 fase 16-12A 4A loopt waar door er dus 12A door de nul gaat?
En als je dus wel een 3fase omvormer gebruikt die dus nihil zal zijn wat er door de Nul gaat?
Gelijke belasting en gelijke opwekking betekend gebalanceerde fases dus geen stroom door de Nul.
Correct?
Waarom zou dan een 4mm2 nodig zijn?
Er is maximaal 4A isch verschil. En de voedings fases van beneden zullen altijd bij opwekking van 12A maar 4A moeten leveren op vollast.
(is de 4mm2 alleen nodig als je p1 groepen gaat plaatsen die gevoed worden van een 3fase kabel?)
Dan is 4A plus 16A 20A in het ongunstigste geval.
Dit ontloop ik met het plaatsen van de 2 groepen beneden.
Dus dan is een 5x2,5mm2 zat.
Overigens heb ik voor nu besloten de nieuwe groepenkast na de plaatsing vd panelen te doen.
Het is een tijds kwestie.
Tijdsdruk kan fouten opleveren als je aan twee kanten tegelijk aan het breien bent en die wil ik voorkomen.
En het geeft me de gelegenheid meer te begrijpen van de keuzes.
Overigens een 4p automaat zoals voorgesteld is niet leverbaar volgens sander vunderink.
Wat is het verschil tussen 3p+n en een 4p?
Beide zijn 4polig gekoppeld.
Is het enige verschil dat de nul niet word gemonitoort bij een 3p+n?
Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Micro-omvormers worden semi-random verdeeld over L1,L2,L3. De kans dat er een schaduw op treed die er voor zorgt dat alleen de panelen op L1 iets opwekken is best klein.copykat schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:30:
Ik ben me aan t inlezen op 3fase en nul en vermogens belastingen.
Aka mn theorie van 30 jaar terug opfrissen.
😁
Maar waar ik moeite mee heb is de second source (omvormers zonnepanelen) variabele.
Zeg je hebt 9A zonnestroom word dat altijd omgezet in 3x 3A door een 3fase systeem of is met micro omvormers het per string en dus als die strings op andere dak ligt er altijd een scheve source?
String omvormers zijn aan de DC kan mono-fase. Ook die met meerdere MPTT/strings.
Bij de conversie van DC naar AC wordt de stroom netjes verdeeld over de drie beschikbare fases. Sommige omvormers gaan nog een stukje verder als er een monitoring van de hoofdaansluiting aan vast zit.
Stel dat jij 12A gebruikt op L2 en niets op de andere fases, dan kunnen sommige omvormers 12A terug leveren op enkel L2 zodat het verschil 0 is. Andere omvormers kunnen niet 100% van de stroom uit de panelen op een enkele fase terug leveren. Die doen in zo'n geval bijvoorbeeld 2A op L1 terug leveren, 8A op L2 en 2A op L3. Nette heb je dan(bij de hoofdaansluiting) -2A op L1, 4A op L2 en -2A op L3.
Mag jij uitdokteren wat dan de stroom op de nul is.

JaIs het enige verschil dat de nul niet wordt gemonitoord bij een 3p+n?
[Voor 17% gewijzigd door copykat op 23-03-2023 22:40]
Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Zo even uit het hoofd... -2A op L1 en -2A op L3 zorgen voor een nulstroom van -2A, precies 180 graden gedraaid ten opzichte van L2. 4A afname op L2 erbij geeft een nulstroom van 6A?
[Voor 39% gewijzigd door Xander op 23-03-2023 23:09]
Klopt. In het geval van @copykat is dat dus in de PV-verdeler. Het ging hem om de voedingskabel hier naar toe.IplugNplay schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 00:11:
Maar die 6A meet je op de nul waar de pv en verbruiker samenkomen.
Als je gebalanceerd 3x16A afneemt, loopt er geen stroom door de nul. Als je tegelijkertijd 12A teruglevert op 1 fase, loopt er 12A door de nul.copykat schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:30:
Betekend dit dat er als ik 12A max met een 1fase systeem heb aan opwekking en max 3x 16A boven afneem er 1 fase 16-12A 4A loopt waar door er dus 12A door de nul gaat?
Het wordt interessanter als je bijvoorbeeld maar op 2 fasen 16A afneemt, terwijl je op de 3e 12A teruglevert. Dan zit je zomaar op 28A door de nul.
Een 3-fasen omvormer levert normaliter gebalanceerd terug, dus daar kun je geen problemen mee krijgen.En als je dus wel een 3fase omvormer gebruikt die dus nihil zal zijn wat er door de Nul gaat?
Met micro-omvormers ligt het aan de verdeling, maar dergelijke extremen (op 1 fase teruglevering en op de andere fasen niets) zul je als het goed is niet hebben.
Sandervunderink heeft ze misschien niet, maar 4-polige automaten zijn zeker wel verkrijgbaar.Overigens een 4p automaat zoals voorgesteld is niet leverbaar volgens sander vunderink.
Wat is het verschil tussen 3p+n en een 4p?
Beide zijn 4polig gekoppeld.
Is het enige verschil dat de nul niet word gemonitoort bij een 3p+n?
Deze beveiligen inderdaad ook tegen overbelasting op de nulgeleider.
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Teken dat maar eens uit in een vector diagram en dan zal je zien dat wat je zegt niet klopt omdat de fases in een draaistroomnet verschoven zijn in tijd.blb4 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 01:24:
@copykat toch idd nog even wijzen op wat @Xander hierboven al vermeld; jou aanname dat de stroom door de Nul in een 3 fase aansluiting nooit meer is dan de stroom door 1 van de fases klop dus alleen als de stroomrichting door alle fases dezelfde kant op is. Dus alleen afname of alleen levering. Als je gaat combineren, b.v. een 3 fase kabel naar je garage en dan een PV installatie op je garage dan kan 't zo zijn dat je b.v. 16A afneemt op fase 1 in je garage en op fase 2 16A teruglevert. De stroom door de nul van de kabel naar de garage komt dan op zo'n 27A.
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Dat is juist waarom wat hij zegt precies wel klopt.ds23man schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 05:04:
[...]
Teken dat maar eens uit in een vector diagram en dan zal je zien dat wat je zegt niet klopt omdat de fases in een draaistroomnet verschoven zijn in tijd.
Anders zou het gewoon op 0A (nul)stroom uitkomen natuurlijk met 16A afname en 16A teruglevering.
Met afname 16A en 16A teruglevering zal de stroom in een draainet nooit 27A door de nul zijn. Zou ook niet best zijn, dan was het halve stroomnet in Nederland er al uitgefikt met al die zonnepanelen die op 1 fase zitten.Xander schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 06:50:
[...]
Dat is juist waarom wat hij zegt precies wel klopt.
Anders zou het gewoon op 0A (nul)stroom uitkomen natuurlijk met 16A afname en 16A teruglevering.
Die persoon bij vunderink mailde dat ze niet bestelbaar waren bij zijn leveranciers en dat hij betwijfelde of ze voor de Nederlandse markt waren.onetime schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 05:57:
@copykat De links naar de 4P automaten die ik had gepost was toch echt naar waar je ze kan kopen.
Vanwege deze " hobbel" was t even , ik wacht wel tot nade plaatsing met de groepenkast beneden te vv.
Kan ik rustig uitvogelen wie hem installeert en zo.
Gelukkig dat hier het ook een kleine verwarring oplevert als er 3fase zonnepanelen toegevoegd worden in de vergelijking....😁
[Voor 11% gewijzigd door copykat op 24-03-2023 07:46]
Zelf al uitgetekend? Ik kom op 27,7A in de N.ds23man schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:40:
[...]
Met afname 16A en 16A teruglevering zal de stroom in een draainet nooit 27A door de nul zijn. Zou ook niet best zijn, dan was het halve stroomnet in Nederland er al uitgefikt met al die zonnepanelen die op 1 fase zitten.
Nu weet je ook oa waarom je max 5kW terug mag leveren op 1-fase, dat geeft worst case 46,7A in de N bij 3x25A aansluiting.
ds23man schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 05:04:
[...]
Teken dat maar eens uit in een vector diagram en dan zal je zien dat wat je zegt niet klopt omdat de fases in een draaistroomnet verschoven zijn in tijd.
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Je faseverschuiving tussen L1 en L2 klopt niet, deze is veel te klein. Geen idee wat er op je X-as staat, maar het lijkt erop dat je faseverschuiving maar een graad of 40 oid is, terwijl dat in werkelijkheid natuurlijk 120° moet zijn. Daarom klopt ook je nulstroom niet.

Ook dat niet waar want ging om 16A en -16A, dan liggen de pieken inderdaad 60 graden uit elkaar (180 - 120).
Zelf ook nog even zitten rekenen. Ik nam altijd aan dat werken met RMS of echte stroom geen verschil zou maken maar dat is wel het geval. Dus kom ik net iets lager uit. Vorige post aangepast

En bij die wijziging maakte ik een foutje. Amax of Arms maakt geen verschil dus was correct.
[Voor 28% gewijzigd door septillion op 24-03-2023 12:07]
Hoofdpijn, zo met tegengestelde stroomrichtingAndrehj schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:23:
[...]
Je faseverschuiving tussen L1 en L2 klopt niet, deze is veel te klein. Geen idee wat er op je X-as staat, maar het lijkt erop dat je faseverschuiving maar een graad of 40 oid is, terwijl dat in werkelijkheid natuurlijk 120° moet zijn. Daarom klopt ook je nulstroom niet.

De X-as loopt op met 1/9 π, elk punt is dus 20⁰. De nulpunten van de 3 fasen liggen op 120⁰ van elkaar. Ik zie wel dat ik de faserotatie niet helemaal correct heb, fases verkeer aangesloten, machines draaien verkeerd om

Bij gelijke stroom:
[Voor 6% gewijzigd door blb4 op 24-03-2023 12:21]

Voor anderen, nog plaatje in graden met de echte fasestroom (niet de RMS waarde) voor L1: 16A, L2: -16A, L3:0A:
Geeft een RMS stroom van 27,7A door de N

Of nog leuker, L1: 25A, L2: 25A, L3: -21,7A (-5kW) => N: 46,7A:
[Voor 25% gewijzigd door septillion op 24-03-2023 12:17]

Nu is de ruimte die we in deze System 55 kast (24 DIN) hebben beperkt en een 3-fase PV omvormer wordt eind volgende maand geplaatst hierbij komt dan ook een 4P aardlekautomaat overigens plaatsen ze wel Eaton dus daar kan ik in ieder geval niet over klagen

De huidige groepenkast (opklik=groot):
Concreet wil ik binnen één maand het volgende doen, het uitbreiden van de groepenkast door het bijplaatsen van een Eaton System 55 kast aan de linkerkant. Hierbij in het achterhoofd houden dat er ruimte moet zijn voor:
- het bijplaatsen van een 4 DIN aardlekautomaat voor PV (3 fasen omvormer);
- overstappen van 1 DIN Emat aardlekautomaten naar 1 DIN installatieautomaten + 2 DIN aardlekschakelaars óf naar 2 DIN aardlekautomaten in alle gevallen spanningsonafhankelijk;
- overstappen van de fornuisgroep naar een krachtgroep (+2 DIN) voor inductie;
- het bijplaatsen van een 4 DIN aardlekautomaat voor een (3 fasen) laadpaal;
- het bijplaatsen van enkele groepen zoals bijv. voor een airco en t.z.t. een 3 fasen warmtepomp;
- eventueel het meenemen van quick wins.
Mis ik hierin iets of maak ik een denkfout?
Ik kom dan uit op deze kast: 'Eaton installatiekast leeg, 22x33cm' via bijv. https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-22x33cm.html deze plaats ik dan strak links van de huidige System 55 kast. Tussen de kasten heb ik geen doorvoeren nodig omdat zowel boven als onder de buisinvoergaten er uit gedrukt kunnen worden, correct?
Hiernaast moet ik nog een 'Eaton Inzetstuk onderzijde HJ5940' hebben via bijv. https://www.sandervunderi...uk-onderzijde-hj5940.html ik kan geen volledige blindplaat vinden voor de onderkant voor een Systeem 55 kast. Dit zal ook wel werken neem ik aan zolang ik de voorgedrukte buisuitvoer er niet uit tik.
Dan kom ik op het doorverbinden van de twee System 55 kasten.
Foto's ter verduidelijking v.d. huidige groepenkast(opklik=groot):
Momenteel zitten er twee aansluitdraden per fase en nul aangesloten op de hoofdschakelaar richting de inductie en kamrails voor de groepen. Als ik het goed heb is meerdere aansluitdraden aansluiten op de afgaande kant toegestaan liggend aan het advies van de producent v.d. componenten. Ik overweeg aansluitdraden van de hoofdschakelaar naar de klemblokken te leggen en vanaf klemblokken de kamrails voor de groepen, de inductie-componenten en de linkerinstallatiekast te voorzien. Kan de PV-boer dan ook rechtstreeks op de klemblokken van de linkerinstallatiekast aansluiten?
Is het dan ook netjes om de aansluitdraden (in tegenstelling tot hoe het nu is) te voorzien van adereindhulzen?
Welke dikte aansluitdraad moet ik gebruiken in de groepenkast?
En waar kan ik het beste aansluitdraad kopen, bij sandervunderink kan ik het überhaupt niet op de website vinden, bij elektramat hebben ze veel niet op voorraad of in vaste stukken met geperste uiteindes. Kan ik dit ergens online per meter bestellen, zelf op lengte knippen en er adereindhulzen op drukken, of is dat sowieso niet aan te bevelen? (Als ik toch bezig ben, denk ik dat ik de verschillende fases in andere kleuren wil aansluiten zoals ik ook eerder in dit topic gezien heb, indien in de juiste aansluitdraden hiervoor kan vinden althans).
Kan ik de huidige aardrail doorverbinden naar de toekomstige linkerkast? Zijn hier nog richtlijnen voor?
Zijn er nog aanbevolen aanpassingen gebaseerd op mijn huidige groepenkast die ik nog niet genoemd heb?
En adereindhulzen maakt alles wel makkelijker en netter ja. Zou dan alles in 6qmm doen

En dit is dus nog niet worst-case, als L3 ook 16A of -16A is gaat de (RMS) stroom door N naar 31,5A.septillion schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:10:
@blb4 Je hebt helemaal gelijk. Ik was ook even gepakt door de negatieve stroom
Voor anderen, nog plaatje in graden met de echte fasestroom (niet de RMS waarde) voor L1: 16A, L2: -16A, L3:0A:
[Afbeelding]
Geeft een RMS stroom van 27,7A door de N
Dan is het gewoon 32A rond hoorblb4 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:19:
[...]
En dit is dus nog niet worst-case, als L3 ook 16A of -16A is gaat de (RMS) stroom door N naar 31,5A.

Zo had ik het nog niet bekeken!Doesnotcompute schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:01:
[...]
Is gewoon weer toegestaan tegenwoordig. Mocht kortstondig niet inderdaad. Voordeel is dat je gelijk de groepen mooi over de fasen kan verdelen. Bij de kleinere kasten met bijvoorbeeld 8 groepen, heb je dan aan twee aardleks voldoende, ipv 3x 1p1n. Ga je groter dan 12 groepen, loop je er weer tegen aan dat je bijv 8 groepen op L1 hebt, en 4 op L2 en L3.
Elektramat vind het overigens niet zo leuk als ik een kast samenstel met 3P+N aardlekschakelaars

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Want hoewel tegenwoordig alles wel slim en smart is, en we geen videorecorder meer hebben staan, is er toch vast wel één apparaat in huis waarvan je het klokje opnieuw moet instellen.
En dat moet dit weekend sowieso.

Punctuality is the politeness of kings
Moet meteen ff aan deze denken 😎dreamscape schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:19:
Licht offtopic, maar toch zeker van toepassing op 'Elektra huisinstallaties': het testen van de aardlekschakelaars. Sommigen doen dat maandelijks, anderen praktisch nooit. Vooral voor die laatste groep: dit weekend is daar een uitstekend moment voor.
Want hoewel tegenwoordig alles wel slim en smart is, en we geen videorecorder meer hebben staan, is er toch vast wel één apparaat in huis waarvan je het klokje opnieuw moet instellen.
En dat moet dit weekend sowieso.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.