Gelezen.
Waar hij nu is gesitueerd is type I. Grof. Algehele hoofdvoeding beveiliging.
Is dat verstandig/nodig met mijn huidige installatie?
Ik had hem in gepland om de zonnepanelen electronica en installatie te beschermen tegen net overspanningen.
Mn nas en pc zal zn eigen fine (type III) via een verlengsnoer krijgen.
Zelfde zou kunnen voor mn woonkamer electronica. Vandaar dat ik een geaard wcd
moet wil hebben op die plekken.
@
onetime (bedankt voor de stoomcursus electra voor gevorderde. MTS electronica / besturingstechniek is best lang geleden. 😁)
Klopt, en de warmtepomp, indien nodig verdelen over 2fases. (max 3 alamats, 1 per fase)
Dus voor nu is C16A 4p automaat de beste keuze. Check.
Ga deze aanpassing doorgeven.
Op zich wel, maar dan moet er bij verdere aanpassingen heel erg worden opgelet. Theoretisch kan er dan 45A lopen, nu maar 41. Dat zien we hier meestal door de fingers, 2,5%, maar 45A is 12,5% over de standaard ontwerpstroom van 40A. Dan moet de bedrading in de hoofdgroepenkast ook weer dikker. (geschikt voor 63A, de volgende stap na 40A) En als het goed is, is het niet nodig.
Begrijp ik, lijkt me ook overdreven. Ik herken de valkuilen in de toekomst.
Misschien moet ik het mezelf makkelijker maken op die verdeler op zolder door alleen 3fase groepen daar te hebben.
(is dan die C20 3p+n wel mogelijk? Als ik je eerdere verhaal goed onthouden heb is dan er geen risico op scheve afname en overbelasting op de Nul.)
Dus is het misschien slimmer(nu kan ik nog aanpassen en beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.

) om nóg een pijp door te steken en die 2 1P+N 16A alamats gewoon beide naar beneden te halen?(12 groepen in de hoofdkast dus.) ik heb ruimte voor 4pijpen. Dus elk zn 3x2.5mm2 kabel in een pijp.
Dus beneden afzekeren en gewoon naar zolder trekken naar elk een eigen lasdoos?
1 voor de heb.(mocht ik een schone groep op zolder nodig hebben is hij er.) wasmachine groep bijv.
1 voor mn pckamer en alle andere oplossingen die ik van boven af misschien nodig heb.
Word de verdeler op zolder puur 3fase en 2 krachtgroepen. 1 voor zonnepanelen en 1 voor warmtepomp./wat er ook mag komen in de toekomst als CV vervanger, dus een kast met ruimte voor hoofdschakelaar en 2 3fase alamats. Waarvan er 1 nog niet geplaatst word. En natuurlijk die Qrelay.
gewoon die 5x4mm2 als voedingskabel hanteren.
En daarnaast 2x een 1fase lasdoos/groep.
:strip_exif()/f/image/X67mkyFCOenG2oka97yIoRjU.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb hier ruimte zat. Doosje meer of minder boeit niet.
Dan word hoofd kast dit:
:strip_exif()/f/image/R0HfKjVNTmxFkQlTqgQGnFUG.jpg?f=fotoalbum_large)
En de verdeler blijft het zelfde maar zonder die 2 1P+N alamats.
Ik pak alvast mn 18mm betonboor..
5min werk.
Update.
Done.
:strip_exif()/f/image/E0wQB5fKGaH2i5wbqnCjQD1y.jpg?f=fotoalbum_large)
ik hoop overigens dat dit in die lasdoos 1 groep is. Met 2 pijpen van onder.
Groep 4 is MV en groep 3 is CV... 😬
[
Voor 6% gewijzigd door
copykat op 17-03-2023 16:46
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....