Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 643.859 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:59:
@copykat Neem alleen geen Emat. (En -ik- zou in plaats van aardlekschakelaars alamats gebruiken.)
Of Chint, of Gacia, of andere brol. Aardlekautomaten vs aardlekschakelaars + automaten is een persoonlijke keuze, voor de veiligheid maakt het niet uit. Als je aardlekautomaten kiest, ga dan wel voor een exemplaar met een aardfoutindicator, anders is het foutzoeken veel meer werk.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:41

copykat

Good copy isn't bad

Septillion schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:11:

Met Hager heb je in ieder geval geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten meer :)
Wat bedoelde je hier mee precies?
zijn de ABB alamats wel spanningsafhankelijk?
en is dat een probleem?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

big bang schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Of Chint, of Gacia, of andere brol. Aardlekautomaten vs aardlekschakelaars + automaten is een persoonlijke keuze, voor de veiligheid maakt het niet uit. Als je aardlekautomaten kiest, ga dan wel voor een exemplaar met een aardfoutindicator, anders is het foutzoeken veel meer werk.
@onetime

Sorry de link was verkeerd ik dacht dat ik naar ABB linkte.
dit word het voor nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ve7WC1mNxn0VfA9Ucn3AHcsmT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7JC2g0j5uro09BzPPrg6fxpa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNDXNreln9boRyEYEi_3y30hhFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wA3oYOmqotxF9Lm19xuGZK3.jpg?f=fotoalbum_large
Mag de zonnepanelen installateur zelf bedenken welke hij wil.
16c of 20b

de 2 krachtgroepen voor de autolaadpaal en WP/boiler enz (de verdeler zegmaar op zolder) is alleen een 5x2.5mm2 trekken en open laten voor de keuzes van dan.)
zijn kastje boven mag hij zelf regelen.
ik maak gewoon een layout boven waar wat komt.

aardfoutindicator: ok kan ik dat zien bij deze site?

is er nog bezwaar op de layout van de kast die ik gemaakt heb?
ik dacht onderrail 3fase bovenrail 1 fase.
dan word het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwVMi4rxyg-JyoCsX1g0wQ4Ge3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jibCDUGqxMRMZqyhl6wEx8i.jpg?f=fotoalbum_large
de overspanningsbeveiliging moet die naast de hoofdschakelaar?

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 16-03-2023 11:01 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@big bang Jouw andere brol komt alleen niet in zijn link-keuze-lijst voor dus die noemde ik niet.
Zeker als het nauwelijks in prijs uitmaakt vindt ik het een sterke aanrader om alamats te gebruiken.
Ook om het makkelijker te maken, maar ook om minder last te hebben bij fouten, graag alamats.

Ik vindt Hager het mooist, maar ABB een goede 2e. Eaton ziet er in mijn ogen wat rommelig uit.
(ABB)HAF kasten vindt ik het mooist. Zelf primair wegens ruimte (en als 2e prijs) een 3x 18 Mistral genomen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:04
copykat schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Wat bedoelde je hier mee precies?
zijn de ABB alamats wel spanningsafhankelijk?
en is dat een probleem?
Spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn in de meeste gevallen niet toegestaan. Zoek daarvoor eens in deel 1, vooral Xander heeft daar al veel over gepost.

De meeste aardlekautomaten zijn dan ook spanningsonafhankelijk, zeker de dubbel brede modules. Eén module brede aardlekautomaten zijn vaak spanningsafhankelijk, zo ook de Emat. De Siemens versie is een van de weinige uitzonderingen, deze lijken helaas geen aardfoutindicator te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 16-03-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@copykat Ik zie alvast 2 indicatoren op de alamats. (overstroom / lekstroom)
Overweeg eventueel voor 3fase ook alamats.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:02:
@copykat Ik zie alvast 2 indicatoren op de alamats. (overstroom / lekstroom)
Overweeg eventueel voor 3fase ook alamats.
ja dat wilde ik ook maar kon ik niet kiezen. (scheelt 1 3fase slot. (kwa ruimte))

deze dan?

is die er ook in 20A? of 16C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Top dank je.
(edit net vunderink gebeld zij monteren ook en zo dus top.)

Leg net de zonnepanelen installateur neer. (t was voornamelijk een "offerte/budget"verhaal niet technische limitaties)
ik word binnenkort gebeld door zijn electra installateur die de groepenkast(en) gaat monteren.
afgesproken:
ik bestel de meterkasten(en betaal ze) geconfigureerd en al met de juiste specificaties geschikt voor beide;

Mijn vraag: (sorry dat ik weer terug keer naar de PV versie maar ach je kan maar een keer alles vervangen en t goed doen toch?)

Als ik een PV maak boven waar moet ik aan voldoen?
wat moet er beneden in de kast , welke kabel moet er als verbinding?
wat moet er boven in?
beneden komt dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0Yn6uLLpTW5vz7poa8piBqv70U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNrpV0UrX4pavK7lQKIBq6cT.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb een 19mm pijp recht naar boven dus ik vermoed 5x4mm2 =>
Donne Ymvk kabel 5 x 4 mm voor boven de grond (per meter) dit neem ik aan.

Samenstelling geleider: Klasse 1 = massief
Buitendiameter circa: 13.7 mm
Geleidervorm: Rond
past prima.

dan de 2e meterkast:
ook ABB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y97QpOjxqlJiLqacpM93eb5sS-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdVjVowlHM3J4Yijq9pTc0N4.jpg?f=fotoalbum_large

tekeningetje voor duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eMyqpFyduKGUS8Lh4NKPlK3fuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3KeXRFs6pGb1V9TQ5MDfpaW.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze manier heb ik én ruimte voor toekomstige dingen als electrische auto en boilers en close in boilers en warmtepompen enz en een mooi nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@copykat
- overspannings beveiliging direct na de hoofschakelaar
- ik zou de beltrafo op de meterkast automaat aansluiten, ook voor netwerk apparatuur.
- 5x 4mm2 beneden afzekeren met 20A automaat, de aardlek boven doen.
- hoofdschakelaar voor de onderverdeler

Heb je denk ik alles getackeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 11:45
@copykat Als het een gladde, rechte 19mm buis is gaat dat wel lukken ja. Als je bochten of flexbuis hebt, forget it.

Misschien vind je alamats prettig maar je kunt aardig wat besparen door gewoon normale aardlekschakelaars+automaten te nemen voor je lichtgroepen.

Als je een 3-fasen groep wilt splitten met een PV-verdeler, bestaat de kans dat bij ongelijke belasting de 0 overbelast raakt. Ik weet niet wat de normen hierover zeggen, maar het lijkt me persoonlijk iig verstandig hiervoor in je hoofdschakelkast een 4-polige alamat te plaatsen, dus niet een 3P+N. Technisch mag je volgens mij ook een gewone automaat pakken en de aardlekbeveiliging in de PV-verdeler plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mcDavid Bij een gelijk belaste 3fase is de nul onbelast. De nul wordt nooit meer belast dan het maximum van 1 van de fases. Geen kans op overbelasting van de nul dus. Faseverschuiving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:31:
@mcDavid Bij een gelijk belaste 3fase is de nul onbelast. De nul wordt nooit meer belast dan het maximum van 1 van de fases. Geen kans op overbelasting van de nul dus. Faseverschuiving...
Sure, maar niemand garandeert dat de fasen gelijk belast zijn. Als er 16A teruggeleverd wordt op fase 1 en 16A verbruikt op fase 2, gaat er 32A door de 0. Dat is in deze opstelling theoretisch mogelijk.

(of was het wortel 3 * 16? Anyway méér dan 16).

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 16-03-2023 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mcDavid schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:20:
@copykat Als het een gladde, rechte 19mm buis is gaat dat wel lukken ja. Als je bochten of flexbuis hebt, forget it.
glade rechte buis recht omhoog
Misschien vind je alamats prettig maar je kunt aardig wat besparen door gewoon normale aardlekschakelaars+automaten te nemen voor je lichtgroepen.
er zijn enkele groepen die misschien op 1 aardlek samen kan maar ik vind het wel fijn dat alleen de groep die een probleem heeft of had uitgeschakeld word en niet ook nog 2 of 3 andere groepen.
Als je een 3-fasen groep wilt splitten met een PV-verdeler, bestaat de kans dat bij ongelijke belasting de 0 overbelast raakt. Ik weet niet wat de normen hierover zeggen, maar het lijkt me persoonlijk iig verstandig hiervoor in je hoofdschakelkast een 4-polige alamat te plaatsen, dus niet een 3P+N. Technisch mag je volgens mij ook een gewone automaat pakken en de aardlekbeveiliging in de PV-verdeler plaatsen.
Dat laatste lijkt me een goed plan heb ruimte zat.
Zal even de config updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:19:
@copykat
- overspannings beveiliging direct na de hoofschakelaar
check
- ik zou de beltrafo op de meterkast automaat aansluiten, ook voor netwerk apparatuur.
wat bedoel je hier?
- 5x 4mm2 beneden afzekeren met 20A automaat, de aardlek boven doen.
check een b of c karakteristiek? Mag dan de andere 16A 3fase verdwijnen voor de panelen?
- hoofdschakelaar voor de onderverdeler
check
Heb je denk ik alles getackeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGgGGHMcuy6u48mXoql9H1K6wuU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fn6YdulS2aF6YTfrBtRwmUmR.jpg?f=user_large
beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEcDbs1zUn8pp5fHti36ob8Pols=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXtOzWfpzYu7yVXytIlfMEr5.jpg?f=fotoalbum_large
boven
indien 16a automaat moet blijven moet ik een iets grotere kast hebben denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 16-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
copykat schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:54:
[...]

[Afbeelding]
boven
De 3-fasen aardlekschakelaar zit hier vóór de 3-fasen automaat?

In dat geval zijn die allebei nodig ja.

Alléén als je in je hoofdgroepenkast een aardlekschakelaar/alamat toepast, zou je in de PV-verdeler (voor het PV-circuit) géén aardlekschakelaar nodig hebben. Maar altijd een zekeringsautomaat.

Gezien je in de PV-verdeler alles op 16A afzekert kun je dat in de hoofdgroepenkast ook doen, scheelt weer geld. 4mm² is dan ook niet perse noodzakelijk, maar misschien wel wenselijk (minder spanningsval is altijd beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:38:
[...] Sure, maar niemand garandeert dat de fasen gelijk belast zijn. Als er 16A teruggeleverd wordt op fase 1 en 16A verbruikt op fase 2, gaat er 32A door de 0. Dat is in deze opstelling theoretisch mogelijk.

(of was het wortel 3 * 16? Anyway méér dan 16).
Er komt een 3fase omvormer. Die levert ~gelijk terug over de fases. Als er dan ook gebruikt word op 1 van de fases komt er een belasting ter grootte van die belasting op de nul. Meer niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@onetime Lig er dan maar net aan hoeveel gebruikersgroepen er komen. Als je 16A 3-fase PV hebt en 2 1-fase gebruikersgroepen hebt dan loopt er onder vollast inderdaad 32A door de N....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de beltrafo op een eigen meterkastgroep. Ook voor het modem etc.
check een b of c karakteristiek? Mag dan de andere 16A 3fase verdwijnen voor de panelen?
Ik zou een B20 nemen, maar een C16 vind ik ook een optie. Nee, dit is de kabel bescherming. In de verdeler boven voor de omvormer heb je zeker nodig.
[...]
[Afbeelding]
beneden
[Afbeelding]
boven
Maar waar is die 3fase aardlek voor? Reserve? Alles is toch alamat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:52:
@onetime Lig er dan maar net aan hoeveel gebruikersgroepen er komen. Als je 16A 3-fase PV hebt en 2 1-fase gebruikersgroepen hebt dan loopt er onder vollast inderdaad 32A door de N....
Nee toch? Je hebt dan dat 2 van de drie fases boven al worden gebruikt en er dus slechts 1 fase naar beneden moet, ergo 2 onbelaste fase draden en 1 belaste fase en ook de nul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@onetime Als je die 2x 16A over twee fases verdeelt wel. Maar als je dus meer verbruik dan PV invoer hebt op een enkele fase dan gaat die vlieger niet meer op. Bijvoorbeeld dus 2x 16A op dezelfde fase erbij of twee 3-fase automaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Er komt een 3fase omvormer. Die levert ~gelijk terug over de fases. Als er dan ook gebruikt word op 1 van de fases komt er een belasting ter grootte van die belasting op de nul. Meer niet toch?
Dat is opzich waar, maar dat is een implementatie detail. Als er bijv. een micro-omvormer systeem komt met de omvormers verdeeld over de fasen, dan gaat dit niet op.

Ik richt zelf de boel graag zo in dat de veiligheid niet afhankelijk is van hoe de eindgebruiker (eindinvoeder?) geimplementeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06
onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:31:
Doe maar eens:
L1 16A verbruik
L2 16A verbruik
L3 16A opwek

L1 + L2 = 16A (door faseverschil, 2x 8 )
L3 erbij geeft 32A door de nul.

Het is ook intuïtief te zien: als L3 verbruik was ipv opwek, was de belasting symmetrisch en daarmee de stroom door de nul 0. Maar omdat de stroom bij opwek omgekeerd is, is die additief in plaats van subtractief.

Verder kan je de nul ook te zwaar belasten door te spelen met inductieve en capacitieve verbruikers op de verschillende fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Septillion Dus niet meer dan 3 losse 16A groepen, gelijk verdeeld over de fases, (wat ik zou doen) of beneden een C16 4P?
Maar het is niet "er loopt dan", maar "dan loopt er maximaal", allemaal afhankelijk van de opwek en de belastingen. En de verdeling over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
Op dit moment hangt er nog een oude beltrafo in onze meterkast die waarschijnlijk 50 jaar oud is. Nu zit die met een stekker in een WCD. Die willen we binnenkort vervangen door een DIN-Rail variant van Schneider.

We willen deze in een klein installatiekastje plaatsen (in de groepenkast is niet heel veel uitbreiding meer mogelijk). Om de bel 'uit te kunnen doen' zaten we er aan te denken deze te koppelen aan een installatieautomaat (6A?). De voeding naar de beltrafo komt overigens wel vanuit een kabeldoos. Opbouw wordt dan zo 16A automaat > Kabeldoos > Installatieautomaat 6A? > Beltrafo.

Zou dit kunnen of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door TwingyTwingy op 16-03-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TwingyTwingy Neem een beltrafo met een ingebouwde schakelaar? Desnoods ander merk.
En plaats op de meterkast groep of desnoods een willekeurige andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

OK ben weer terug van een ritje afval naar de stort rijden enzo.
Even alle opmerkingen van jullie op een rijtje:(hopelijk vergeet ik niks.)
- Ik zou een B20 nemen, maar een C16 vind ik ook een optie. Nee, dit is de kabel bescherming. In de verdeler boven voor de omvormer heb je zeker nodig.
- Alléén als je in je hoofdgroepenkast een aardlekschakelaar/alamat toepast, zou je in de PV-verdeler (voor het PV-circuit) géén aardlekschakelaar nodig hebben. Maar altijd een zekeringsautomaat.

Dus stel ik zet in Hoofdkast een C20A alamat 30mA als zekering voor de PV op zolder.
5x4mm2 naar boven. (kon geen 20A 300mA alamat vinden op de site van Sander vunderink)
en dan een gewone C16 automaat voor de omvormers/Qrelay (gelijke karakteristiek)
en 2 1fase B16A alamats
Heb ik dan alles goed?

rekening houdend met:
- Doe maar eens:
L1 16A verbruik
L2 16A verbruik
L3 16A opwek

L1 + L2 = 16A (door faseverschil, 2x 8 )
L3 erbij geeft 32A door de nul.

Het is ook intuïtief te zien: als L3 verbruik was ipv opwek, was de belasting symmetrisch en daarmee de stroom door de nul 0. Maar omdat de stroom bij opwek omgekeerd is, is die additief in plaats van subtractief.

Verder kan je de nul ook te zwaar belasten door te spelen met inductieve en capacitieve verbruikers op de verschillende fases.
(hoofdzekering is 3x 25A dus ik zal niet hoger gaan dan die 20A in C karakteristiek.)

dat zou dat dit opleveren:
(mag je overigens 2 aardleks achter elkaar hebben? (beneden C20A alamat en boven die 1fase B16A alamats dus sequens is goed => sneller boven dan beneden)

hoofdkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POiVr6S8GWSEZjEwJL_B39NHBlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKYqxhqdH1Vx17jjUb1NAxvf.jpg?f=fotoalbum_large
zolderPV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emleqCeXf0X8u5jmaq4lrMc2Kvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBQUsE07Dph4czMmvD7mMXhM.jpg?f=fotoalbum_large

om de prijs te drukken zou ik een aantal groepen op een gezamenlijke aardlek kunnen zetten.
huidige groepen
gr 1 garage was/droger aansluiting
gr2 keuken verlichting en 2xWCD in de keuken, 1e etage SLK 1 verlichting plus 2 xWCD.
gr3 buitenverlichting voor, halverlichting, overloop 1e keuken WCD rechts, Badcel 2x verlichting 1xWCD ,CV(los koppelen naar boven?) tweede douche ruimte verlichting

nadeel is wel bij afvallen aardlek is er dan heel veel ruimte "donker".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNwRjXvtQjyfJMQ0BNFpZSfSjYM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qGpy2KIl7xjxwSkuRilUXQyM.jpg?f=user_large

aangezien ik nu toch 10duizendeeuro's aan verbouwing verbrand kan die paar euro extra voor alles alamats er ook wel bij ;-)

beltrafo op de wasmachine groep aansluiten die is toch al aant storen.
overigens de kans bestaat dat de 2 doucheruimte op de eerste etage ooit een "wasmachine washok"gaat worden dus dan moet ik groep 1 omleiden naar zolder.
wat kan want ik heb 3 pijpen naar boven:
voeding 5x4mm2
utp cat 5 oid netwerk
En een nu loze pijp: Als ik die nu meteen met ruime bochten gelijmd aan lever in de meterkastruimte kan ik later drie vddraad er doorheen trekken. even koppelen aan de groep 1 en hop wasgroep verplaatst 8)

Router? een WCD opbouw 4x aan een groep koppelen die niet zo belast is en in de meterkast schroeven.
(glasvezel komt in de meterkast maar Ziggo zit achter in de woonkamer (achtergevel) en KPN vdsl komt halverwege uit mn muur in de woonkamer. |:(
Dus ook mn UTP heeft nog wat geknutsel nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@copykat Bendenkast goed, behalve "PV-alamat" -> gewone automaat. Liefst 4P maar als je boven nooit meer dan 1 verbruikers groep per fase aansluit kan ook 3P1N. B16. Anders gaat bij een solar aardfout, en dat komt voor, ook je schone pc-groep uit.
Je hebt geen zolderPV kast, je hebt daar een algemene onder verdeler. Met ook PV.
Bij 3fase, en helemaal met solar en gebruikers gecombineerd, weet je niet wat lekstromen gaan doen.
Versterken ze elkaar? Heffen ze elkaar op?
Eerst waren 3fase aardlek verboden voor 1fase groepen, nu alleen afgeraden. Met de vorige regel als reden.

Ik weet niet wat je boven allemaal wilt doen. Maar daar dus ook allemaal alamats.
En een 3fase omvormer.

Als 1 van deze dingen veranderd moet er ook weer over de rest worden nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:40:
@copykat Bendenkast goed, [b]behalve "PV-alamat" -> gewone automaat.
Dus de gewone C20 automaat beneden? (die getekend staat?) maakt het niet uit dat de voedings leiding naar boven dan niet aardlek beveiligd is?
[/b] Liefst 4P maar als je boven nooit meer dan 1 verbruikers groep per fase aansluit kan ook 3P1N. B16. Anders gaat bij een solar aardfout, en dat komt voor, ook je schone pc-groep uit.
bedoel je hier de automaat boven?
Je hebt geen zolderPV kast, je hebt daar een algemene onder verdeler. Met ook PV.
Bij 3fase, en helemaal met solar en gebruikers gecombineerd, weet je niet wat lekstromen gaan doen.
Versterken ze elkaar? Heffen ze elkaar op?
Eerst waren 3fase aardlek verboden voor 1fase groepen, nu alleen afgeraden. Met de vorige regel als reden.

Ik weet niet wat je boven allemaal wilt doen. Maar daar dus ook allemaal alamats.
En een 3fase omvormer.
juist, Dus deze boven:
https://www.sandervunderi...omaat-3p-n-16a-300ma.html
als zonnepanelen automaat.
en deze beneden;
https://www.sandervunderi...allatieautomaat-3p-n.html

wat ik boven wil doen:
enphase IQ7 systeem.
2 16A groepjes met randaarde zodat ik op zolder en dus ook op de eerste etage randaarde groep kan brengen zonder (1979) huidige groepen te moeten updaten met extra randaarde draad trekken.
optioneel een 2e kracht groep voor "van het gas af" apparatuur te voeden op zolderals we ooit echt van het gas af gaan.
Als 1 van deze dingen veranderd moet er ook weer over de rest worden nagedacht.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 16-03-2023 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze beneden: amazon.nl/ABB-S204L-C16-4P-automatische-schakelaar
Zoals je hebt kunnen lezen hebben anderen opgebracht dat als je geen 3fase omvormer gebruikt, en jij gaat voor micro's, dus geen 3fase, dat de kabel ook op de nul beschermd moet zijn; dus deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56
copykat schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:54:
[...]

@onetime

Sorry de link was verkeerd ik dacht dat ik naar ABB linkte.
dit word het voor nu:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag de zonnepanelen installateur zelf bedenken welke hij wil.
16c of 20b

de 2 krachtgroepen voor de autolaadpaal en WP/boiler enz (de verdeler zegmaar op zolder) is alleen een 5x2.5mm2 trekken en open laten voor de keuzes van dan.)
zijn kastje boven mag hij zelf regelen.
ik maak gewoon een layout boven waar wat komt.

aardfoutindicator: ok kan ik dat zien bij deze site?

is er nog bezwaar op de layout van de kast die ik gemaakt heb?
ik dacht onderrail 3fase bovenrail 1 fase.
dan word het zo:
[Afbeelding]
de overspanningsbeveiliging moet die naast de hoofdschakelaar?
toon volledige bericht
1 OSB of ga je er meerdere plaatsen. Het lijkt er op dat je beneden een kast heb en boven verdeler.

Ga je voor type I, II en III of type I en II gecombineerd en III of ...

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

onetime schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:14:
Deze beneden: amazon.nl/ABB-S204L-C16-4P-automatische-schakelaar
Zoals je hebt kunnen lezen hebben anderen opgebracht dat als je geen 3fase omvormer gebruikt, en jij gaat voor micro's, dus geen 3fase, dat de kabel ook op de nul beschermd moet zijn; dus deze.
Klopt IQ7+ microomvormers aangesloten op een 3fase Qrelay en Enphase Envoy-S Metered Multiphase.

Is 16Ampere niet te weinig als afzekering beneden met toekomstige warmtepomp in gedachte?
Of is dat juist om te voorkomen dat ik per ongeluk de situatie krijg dat de 2 16A groepen die 32 Ampere op de nul veroorzaken?
Ik dacht dat met 5x4mm2 kabel juist de 20A afzekering de bedoeling was/mogelijk was.
Ik had al begrepen dat de alamats 16A p1+n boven max aantal 3 kan , op elke fase 1.
Omdat fase verschil de nul minder belast bij vollast van de groepen. (8A per groep gecombineerd toch?)
Wat prima is, Ik heb er 1 nodig als ik de oude groep in de kamer waar de pc en nas komen niet kan upgraden met een aarddraad. De andere is voor als er iets boven geplaatst word dat randaarde nodig heeft.
Dus erg veel vermogen zal daar op niet gevraagd worden.

En nu even voor mn begrip (die zonnepanelen aansluiting is natuurlijk geen verbruiker maar een 2e source.)
Er komt vermogen van de panelen, max 12A, verdeeld over 3 fase door het Enphase systeem correct?
De meterkast verdeler op zolder distribueert dit dan of naar de groepen die er boven op aan gesloten zijn of naar beneden naar de hoofdkast waar het naar de vaatwasser, oven, electrische auto you name it gaat.
Of als derde keus : Terugleveren aan liander.
S'nachts, geen zon dus geen vermogen. Alles wat dan boven stroom vraagt komt van beneden via de 4p automaat.
Word de nul van de 5x4mm2 kabel in het geval van 12A opwekking en 12A verbruik boven ook belast of is het circuit alleen boven, zou de solar en de verbruikers los kunnen in dat geval in theorie?

Als ik jou aanpassingen toepas word t:
Beneden: 4 polige automaat., die jij gelinkt heb is géén aardlek automaat. Klopt dat?
(dan is de kabel naar boven alleen beschermd tegen overstroom niet tegen aardlekken in mijn ogen maar als dat ok is volgens jou dan is het ook ok voor mij. 🙂)
https://www.amazon.nl/ABB...bb+4p%2Caps%2C122&sr=8-43

Boven: Voor de zonnepanelen groep moet dan wél een aardlek automaat?
En wel deze:

De rest (alles zonder de zonnepanelen aansluiting) is nu in orde begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

John245 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:28:
[...]

1 OSB of ga je er meerdere plaatsen. Het lijkt er op dat je beneden een kast heb en boven verdeler.

Ga je voor type I, II en III of type I en II gecombineerd en III of ...
Deze tech taal moet je even vertalen 😅

Osb? Type I II of III...?

Boven is een verdeler, zoals ik begrepen heb.
Maar de extra uitdaging is de 12A van de zonnepanelen die boven kan worden toegevoegd bij mooi zonnig weer aan die verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:54:
[...] Klopt IQ7+ microomvormers aangesloten op een 3fase Qrelay en Enphase Envoy-S Metered Multiphase.

Is 16Ampere niet te weinig als afzekering beneden met toekomstige warmtepomp in gedachte?
Of is dat juist om te voorkomen dat ik per ongeluk de situatie krijg dat de 2 16A groepen die 32 Ampere op de nul veroorzaken?
Klopt, en de warmtepomp, indien nodig verdelen over 2fases. (max 3 alamats, 1 per fase)
Ik dacht dat met 5x4mm2 kabel juist de 20A afzekering de bedoeling was/mogelijk was.
Op zich wel, maar dan moet er bij verdere aanpassingen heel erg worden opgelet. Theoretisch kan er dan 45A lopen, nu maar 41. Dat zien we hier meestal door de fingers, 2,5%, maar 45A is 12,5% over de standaard ontwerpstroom van 40A. Dan moet de bedrading in de hoofdgroepenkast ook weer dikker. (geschikt voor 63A, de volgende stap na 40A) En als het goed is, is het niet nodig.
Ik had al begrepen dat de alamats 16A p1+n boven max aantal 3 kan , op elke fase 1.
Omdat fase verschil de nul minder belast bij vollast van de groepen. (8A per groep gecombineerd toch?)
Wat prima is, Ik heb er 1 nodig als ik de oude groep in de kamer waar de pc en nas komen niet kan upgraden met een aarddraad. De andere is voor als er iets boven geplaatst word dat randaarde nodig heeft.
Dus erg veel vermogen zal daar op niet gevraagd worden.

En nu even voor mn begrip (die zonnepanelen aansluiting is natuurlijk geen verbruiker maar een 2e source.)
Er komt vermogen van de panelen, max 12A, verdeeld over 3 fase door het Enphase systeem correct?
De meterkast verdeler op zolder distribueert dit dan of naar de groepen die er boven op aan gesloten zijn of naar beneden naar de hoofdkast waar het naar de vaatwasser, oven, electrische auto you name it gaat.
Of als derde keus : Terugleveren aan liander.
S'nachts, geen zon dus geen vermogen. Alles wat dan boven stroom vraagt komt van beneden via de 4p automaat.
Word de nul van de 5x4mm2 kabel in het geval van 12A opwekking en 12A verbruik boven ook belast of is het circuit alleen boven, zou de solar en de verbruikers los kunnen in dat geval in theorie?
Los? "Nooit",(tenzij je een eiland omvormer zou hebben.) De stroom moet dan nm -perfect- gelijk zijn tussen levering en verbruik, en je hebt de net-referentie nodig. En natuurlijk ook op de zelfde fase...
Als ik jou aanpassingen toepas word t:
Beneden: 4 polige automaat., die jij gelinkt heb is géén aardlek automaat. Klopt dat?
(dan is de kabel naar boven alleen beschermd tegen overstroom niet tegen aardlekken in mijn ogen maar als dat ok is volgens jou dan is het ook ok voor mij. 🙂)
https://www.amazon.nl/ABB...bb+4p%2Caps%2C122&sr=8-43

Boven: Voor de zonnepanelen groep moet dan wél een aardlek automaat?
En wel deze:

De rest (alles zonder de zonnepanelen aansluiting) is nu in orde begrijp ik.
Beneden geen aardlek, voor de vaste kabel naar een onder verdeler, met alleen alamats.

Ik zie geen problemen meer, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:59:
[...] Deze tech taal moet je even vertalen 😅

Maar de extra uitdaging is de 12A van de zonnepanelen die boven kan worden toegevoegd bij mooi zonnig weer aan die verdeler.
OSB = OverSpanningsBeveiliging.

Type 1,2,3 zijn verschillende gradaties van beveiliging. Fijn kan niet zonder de groffere beveiligingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
copykat schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Deze tech taal moet je even vertalen 😅

OSB is overspanningbeveiliging

Type I is grof
Type II is middel
Type II is fijn

Normaal doe je eerst een risicoanalyse om te kijken wat je nodig heb. Dit hangt namelijk van vesrschillende factoren af.

Misschienn eerst dit is lezen: https://www.hager.nl/file...T1011_BLW_BLIKSEM_OSB.PDF

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

John245 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:49:
[...]

OSB is overspanningbeveiliging

Type I is grof
Type II is middel
Type II is fijn

Normaal doe je eerst een risicoanalyse om te kijken wat je nodig heb. Dit hangt namelijk van vesrschillende factoren af.

Misschienn eerst dit is lezen: https://www.hager.nl/file...T1011_BLW_BLIKSEM_OSB.PDF
Gelezen.
Waar hij nu is gesitueerd is type I. Grof. Algehele hoofdvoeding beveiliging.
Is dat verstandig/nodig met mijn huidige installatie?
Ik had hem in gepland om de zonnepanelen electronica en installatie te beschermen tegen net overspanningen.

Mn nas en pc zal zn eigen fine (type III) via een verlengsnoer krijgen.
Zelfde zou kunnen voor mn woonkamer electronica. Vandaar dat ik een geaard wcd moet wil hebben op die plekken.

@onetime (bedankt voor de stoomcursus electra voor gevorderde. MTS electronica / besturingstechniek is best lang geleden. 😁)

Klopt, en de warmtepomp, indien nodig verdelen over 2fases. (max 3 alamats, 1 per fase)
Dus voor nu is C16A 4p automaat de beste keuze. Check.
Ga deze aanpassing doorgeven.

Op zich wel, maar dan moet er bij verdere aanpassingen heel erg worden opgelet. Theoretisch kan er dan 45A lopen, nu maar 41. Dat zien we hier meestal door de fingers, 2,5%, maar 45A is 12,5% over de standaard ontwerpstroom van 40A. Dan moet de bedrading in de hoofdgroepenkast ook weer dikker. (geschikt voor 63A, de volgende stap na 40A) En als het goed is, is het niet nodig.

Begrijp ik, lijkt me ook overdreven. Ik herken de valkuilen in de toekomst.
Misschien moet ik het mezelf makkelijker maken op die verdeler op zolder door alleen 3fase groepen daar te hebben.
(is dan die C20 3p+n wel mogelijk? Als ik je eerdere verhaal goed onthouden heb is dan er geen risico op scheve afname en overbelasting op de Nul.)

Dus is het misschien slimmer(nu kan ik nog aanpassen en beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald. :+ ) om nóg een pijp door te steken en die 2 1P+N 16A alamats gewoon beide naar beneden te halen?(12 groepen in de hoofdkast dus.) ik heb ruimte voor 4pijpen. Dus elk zn 3x2.5mm2 kabel in een pijp.
Dus beneden afzekeren en gewoon naar zolder trekken naar elk een eigen lasdoos?
1 voor de heb.(mocht ik een schone groep op zolder nodig hebben is hij er.) wasmachine groep bijv.
1 voor mn pckamer en alle andere oplossingen die ik van boven af misschien nodig heb.

Word de verdeler op zolder puur 3fase en 2 krachtgroepen. 1 voor zonnepanelen en 1 voor warmtepomp./wat er ook mag komen in de toekomst als CV vervanger, dus een kast met ruimte voor hoofdschakelaar en 2 3fase alamats. Waarvan er 1 nog niet geplaatst word. En natuurlijk die Qrelay.
gewoon die 5x4mm2 als voedingskabel hanteren.

En daarnaast 2x een 1fase lasdoos/groep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2SS1bLZNxZ9_5kL-4PKib-p61k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X67mkyFCOenG2oka97yIoRjU.jpg?f=fotoalbum_large
Heb hier ruimte zat. Doosje meer of minder boeit niet. :)

Dan word hoofd kast dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKSTa8OjfmpNWhiXDx-TVhQzIK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0HfKjVNTmxFkQlTqgQGnFUG.jpg?f=fotoalbum_large
En de verdeler blijft het zelfde maar zonder die 2 1P+N alamats.

Ik pak alvast mn 18mm betonboor.. *O*
5min werk. :Y

Update.
Done.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNdTO6IixWPFDUso-0m4g9I4qNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0wQB5fKGaH2i5wbqnCjQD1y.jpg?f=fotoalbum_large
ik hoop overigens dat dit in die lasdoos 1 groep is. Met 2 pijpen van onder.
Groep 4 is MV en groep 3 is CV... 😬

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 17-03-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
copykat schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:25:
[...]

Gelezen.
Waar hij nu is gesitueerd is type I. Grof. Algehele hoofdvoeding beveiliging.
Is dat verstandig/nodig met mijn huidige installatie?
Ik had hem in gepland om de zonnepanelen electronica en installatie te beschermen tegen net overspanningen.

Mn nas en pc zal zn eigen fine (type III) via een verlengsnoer krijgen.
Zelfde zou kunnen voor mn woonkamer electronica. Vandaar dat ik een geaard wcd moet wil hebben op die plekken.

@onetime (bedankt voor de stoomcursus electra voor gevorderde. MTS electronica / besturingstechniek is best lang geleden. 😁)

Dus voor nu is C16A 4p automaat de beste keuze. Check.
Ga deze aanpassing doorgeven.

Begrijp ik, lijkt me ook overdreven. Ik herken de valkuilen in de toekomst.
Misschien moet ik het mezelf makkelijker maken op die verdeler op zolder door alleen 3fase groepen daar te hebben.
(is dan die C20 3p+n wel mogelijk? Als ik je eerdere verhaal goed onthouden heb is dan er geen risico op scheve afname en overbelasting op de Nul.)

Dus is het misschien slimmer(nu kan ik nog aanpassen en beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald. :+ ) om nóg een pijp door te steken en die 2 1P+N 16A alamats gewoon beide naar beneden te halen?(12 groepen in de hoofdkast dus.) ik heb ruimte voor 4pijpen. Dus elk zn 3x2.5mm2 kabel in een pijp.
Dus beneden afzekeren en gewoon naar zolder trekken naar elk een eigen lasdoos?
1 voor de heb.(mocht ik een schone groep op zolder nodig hebben is hij er.) wasmachine groep bijv.
1 voor mn pckamer en alle andere oplossingen die ik van boven af misschien nodig heb.

Word de verdeler op zolder puur 3fase en 2 krachtgroepen. 1 voor zonnepanelen en 1 voor warmtepomp./wat er ook mag komen in de toekomst als CV vervanger, dus een kast met ruimte voor hoofdschakelaar en 2 3fase alamats. Waarvan er 1 nog niet geplaatst word. En natuurlijk die Qrelay.
gewoon die 5x4mm2 als voedingskabel hanteren.

En daarnaast 2x een 1fase lasdoos/groep.
[Afbeelding]
Heb hier ruimte zat. Doosje meer of minder boeit niet. :)

Dan word hoofd kast dit:
[Afbeelding]
En de verdeler blijft het zelfde maar zonder die 2 1P+N alamats.

Ik pak alvast mn 18mm betonboor.. *O*
5min werk. :Y

Update.
Done.
[Afbeelding]
ik hoop overigens dat dit in die lasdoos 1 groep is. Met 2 pijpen van onder.
Groep 4 is MV en groep 3 is CV... 😬
toon volledige bericht
Bij mij is het zo gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvtHGMN4HNdZ-IJD8L2b1zNIO_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfR53fMKBDmlBQlAMFMjhMss.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me ook altijd af of die goedkope overspanningsbeveiligingen Type II wel werken aangezien dat Hager spul best wel geprijst is.En Hager aangeeft dat er ook een Type II tussen moet. Dus ik vermoed dat als je type II achter type I plaatst dit misschien niet werkt.

En een type I/II is aardig prijzig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBWg1vh80vjwKKRp3xiILI15eb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UqdUquTj8C7DcjO5gdlTAPK0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@copykat Alle 1 fase groepen beneden is het best. Maar het gaat er wel om dat die 3fase groepen / alamats boven dan ook echt 3fase belast worden. Anders zijn het verkapte 1 of 2fase groepen. Met mogelijk de "gevaarlijke" onbalans tot gevolg. (Al helpt die 4mm2 zeker wel). Dus neem liefst ook dan die 4P automaat beneden. Want je hebt wel een 3fase solar automaat alamat, maar je hangt er micro's achter, dat is niet per definitie in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
Ik vond dit een heel heldere uitleg over overspanningsbeveiliging. Wel geschreven voor de Belgische markt. https://www.stagobel.be/n...ng/installatierichtlijnen
Er bestaan 3 ‘soorten’ overspanningsafleiders voor de laagspanningsinstallatie. Zij worden gecatalogeerd als Type 1, Type 2 en Type 3. Er bestaan ook gecombineerde afleiders Type 1+Type 2(+Type3).
Een Type 1 afleider wordt geplaatst in een elektrische installatie waar er een risico bestaat op krachtige stootstromen ten gevolge van een directe blikseminslag i.e. een woning met een opvanginrichting op het dak of een woning dat via een luchtlijn wordt gevoed. Een Type 2 afleider beschermt tegen overspanningen door verwijderde bliksemslag & schakelhandelingen. Beschikt uw woning niet over een opvanginstallatie of is zij niet ondergronds gevoed, dan is een Type 2 afleider de juiste keuze. Een Combiafleider Type 1+ Type 2 combineert beide en biedt bescherming tegen alle overspanningen, zowel deze veroorzaakt door schakelhandelingen als verwijderde blikseminslag, als deze afkomstig uit directe bliksemstromen.
Een Type 3 afleider is een fijnbeveiliging die bij de contactdoos of dicht bij de eindapparatuur wordt geplaatst. Een Type 3 afleider is aanbevolen wanneer gevoelige apparatuur zich op meer dan 10 m van een beveiligd verdeelbord bevindt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
big bang schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:17:
Ik vond dit een heel heldere uitleg over overspanningsbeveiliging. Wel geschreven voor de Belgische markt. https://www.stagobel.be/n...ng/installatierichtlijnen

[...]
Een gecombineerde type 1, 2 en 3 zou ideaal zijn, dan is gelijk heel de woning beschermd. Het neemt nu bij mij aardig ar ruimte in in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

De juiste OSB selecteren hangt bij mij altijd op het soort net aansluiting dat je hebt.

Alle uitleg al meerdere keren gelezen, maar of ik nou TT net heb of iets anders durf ik zelf nog niet met zekerheid te stellen - en dus kan ik ook niet de juiste beveiliging selecteren.

En dan zit er nog heel veel verschil tussen de €1600 kostende optie hierboven en veel goedkopere alternatieven van bijv Dehn of OBO.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ethirty schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:47:
De juiste OSB selecteren hangt bij mij altijd op het soort net aansluiting dat je hebt.

Alle uitleg al meerdere keren gelezen, maar of ik nou TT net heb of iets anders durf ik zelf nog niet met zekerheid te stellen - en dus kan ik ook niet de juiste beveiliging selecteren.

En dan zit er nog heel veel verschil tussen de €1600 kostende optie hierboven en veel goedkopere alternatieven van bijv Dehn of OBO.
Die 1600,- is ook maar een adviesprijs. In de praktijk gaat daar nog wel wat van af.

Ja de basis is weten welk stelse je heb.

De 2e vraag is wat zijn de risico;s en is OSB wenselijk. Tenslotte ok nog de afweging van de kosten ten opzichte van de voordelen.

[ Voor 12% gewijzigd door John245 op 17-03-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik het goed begrijp zijn die hele dure voor fabrieken. Verreweg de meeste huizen hebben geen OSB. Iedere extra OSB helpt. En je weet altijd pas na de klap of het genoeg was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:00:
Als ik het goed begrijp zijn die hele dure voor fabrieken. Verreweg de meeste huizen hebben geen OSB. Iedere extra OSB helpt. En je weet altijd pas na de klap of het genoeg was...
Die hele dure waren in 2013 nog gewoon goed betaalbaar. Heb er toen nog geen 400 voor betaald (Type 1 en 2 gecombineerd). Had ik er toen maar 1000 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:17:
Nu we het toch over aardlekautomaten hebben:

Weet iemand het verschil tussen een Hager ADA516D en een ADA516G?

Als ik de datasheets
https://hager.com/de/kata...oduct/download/id/ADA516D
https://hager.com/nl/cata...oduct/download/id/ADA516G
naast elkaar leg, zie ik (op de taal na) precies nul verschillen.

Echter, de G-versie is meer dan twee keer zo duur! Wie weet hoe dat kan?
Om hier nog even op terug te komen: Er is blijkbaar ook nog een ADA916G. Deze heeft een maximale afschakelstroom van 6kA, en is daarmee dus wel duidelijk (iets) anders dan de 516. Is bovendien in NL een stuk voordeliger te krijgen dan de 516G.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Om hier nog even op terug te komen: Er is blijkbaar ook nog een ADA916G. Deze heeft een maximale afschakelstroom van 6kA, en is daarmee dus wel duidelijk (iets) anders dan de 516. Is bovendien in NL een stuk voordeliger te krijgen dan de 516G.
Om de verwarring nog groter te maken: er is ook nog een ADS serie met speciale Quickconnect aansluiting :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@John245
Die in mijn config staat is deze:
https://www.elektramat.nl...3o4wVoEAQYASABEgLyYvD_BwE

Dit is een type II.
de juiste kwa type.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 17-03-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

onetime schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:16:
@copykat Alle 1 fase groepen beneden is het best. Maar het gaat er wel om dat die 3fase groepen / alamats boven dan ook echt 3fase belast worden. Anders zijn het verkapte 1 of 2fase groepen. Met mogelijk de "gevaarlijke" onbalans tot gevolg. (Al helpt die 4mm2 zeker wel). Dus neem liefst ook dan die 4P automaat beneden. Want je hebt wel een 3fase solar automaat alamat, maar je hangt er micro's achter, dat is niet per definitie in balans.
In principe word het alleen 3fase aardlek automaten.
De 1 fases zijn de twee op eigen kabel van beneden. Dat moet genoeg zijn voor alles.

Is het beter om deze 4p te nemen?

https://voordeelelektra.n...0J2ww5EAQYBSABEgJ80vD_BwE

Edit de B20 is iets goedkoper
https://voordeelelektra.n...st-automaat-4p-20a-b-kar/

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 17-03-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
copykat schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:50:
@John245
Die in mijn config staat is deze:
https://www.elektramat.nl...3o4wVoEAQYASABEgLyYvD_BwE

Dit is een type II.
de juiste kwa type.
1/3 van de prijs van de Hager SPB415. En ook minder eisen qua lengtes draad (of is er nog een handleiding met installatie eisen?). Verer ook veel compacter en veel minder steekelementen.

Neem aan dat de steekelementen ook een redelijke prijs hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

John245 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:23:
[...]

1/3 van de prijs van de Hager SPB415. En ook minder eisen qua lengtes draad (of is er nog een handleiding met installatie eisen?). Verer ook veel compacter en veel minder steekelementen.

Neem aan dat de steekelementen ook een redelijke prijs hebben?
Op alle vragen "geen idee"
Bestel de groepenkast voorgeïnstalleerd.😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
copykat schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Op alle vragen "geen idee"
Bestel de groepenkast voorgeïnstalleerd.😁
Ok. Dus installatie zit wel goed.

Lijkt e wel handig om te weten of de reserveonderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-04 19:43
Weet iemand wat het kastje met het cijfer '5' precies doet? Het is verzegeld, komt zo te zien uit 1965 en is verbonden met drie kabels (oude kleuren, rood grijs groen) met de slimme meter. Wilde het eigenlijk weghalen omdat ik in de veronderstelling was dat een dusdanig oud component niet meer in gebruik zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRvcb4F0LiVwWKfPgbdyxaQmch0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcMqYUcYe9EWbIFqgd5fsxKc.jpg?f=fotoalbum_large

Weet niet of deze Landis & GYR onderdeel is van de netbeheerder, of ik de eigenaar ben en of ik de zegels dus kan doorknippen.

*Edit*
Lijkt een ouderwetse toonfrequent ontvanger/relais. Bedoeld om een boiler aan te sturen en het telwerk om te schakelen (enkel/dubbeltarief). Echter hebben we overal in huis permanent stroom dus lijkt niet meer in gebruik te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door thafusion op 18-03-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:57:
[...] In principe word het alleen 3fase aardlek automaten.
De 1 fases zijn de twee op eigen kabel van beneden. Dat moet genoeg zijn voor alles.

Is het beter om deze 4p te nemen?

https://voordeelelektra.n...0J2ww5EAQYBSABEgJ80vD_BwE

Edit de B20 is iets goedkoper
https://voordeelelektra.n...st-automaat-4p-20a-b-kar/
https://www.amazon.nl/ABB...+4P&qid=1679147042&sr=8-2

https://www.amazon.nl/ABB...4P&qid=1679147042&sr=8-18

https://www.amazon.nl/ABB...4P&qid=1679147042&sr=8-20

https://www.amazon.nl/ABB...4P&qid=1679147042&sr=8-41

Waarom kies zulke dure? Is een van deze niet ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thafusion schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:20:
Weet iemand wat het kastje met het cijfer '5' precies doet? Het is verzegeld, komt zo te zien uit 1965 en is verbonden met drie kabels (oude kleuren, rood grijs groen) met de slimme meter. Wilde het eigenlijk weghalen omdat ik in de veronderstelling was dat een dusdanig oud component niet meer in gebruik zou zijn.

[Afbeelding]

Weet niet of deze Landis & GYR onderdeel is van de netbeheerder, of ik de eigenaar ben en of ik de zegels dus kan doorknippen.

*Edit*
Lijkt een ouderwetse toonfrequent ontvanger/relais. Bedoeld om een boiler aan te sturen en het telwerk om te schakelen (enkel/dubbeltarief). Echter hebben we overal in huis permanent stroom dus lijkt niet meer in gebruik te zijn.
Je bent er al achter wat het is. Haal alle afgaande draden weg en alles wat niet verzegeld is.
Kijk eens of je dat achterbord met kastje erop los kunt schroeven van de muur. En wat je dan ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
@thafusion kastje van je hoofdschakelaar de deksel er even afhalen, soms zit de aftakking daar. Ook kun je eens door het venster in de kast van de hoofdzekeringen kijken, daar werd de aftakking ook wel eens gemaakt.
Wel een volhoudertje uit 1965! 58 jaar oud.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@thafusion,
Ziet er inderdaad uit als een TF-ontvanger eigendom van de netbeheerder, logisch dat deze verzegeld is, inclusief het aansluitblok. Dat verwijderen van die draden mag daarom alleen worden gedaan door een monteur van of in opdracht van het netbedrijf. Dit systeem is inmiddels door de komst van GPRS sterk verouderd en wordt geleidelijk uitgefaseerd of is al op de meeste plaatsen niet meer in gebruik. De tariefomschakeling vindt dan alleen maar plaats op slimme meters, via dezelfde kanalen als de uitlezing door de netbeheerder. De oudere meters bij slimmemeterweigeraars zijn hier dus van uitgesloten, zodat ze daar permanent op dagtarief staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@copykat Daar zag ik geen 4P automaten in het assortiment. En jij kwam met wel erg dure voorbeelden, vandaar dat ik de betere prijzen toch maar even meldde.

@Techneut En als alle draden vanaf niet-verzegelde plaatsen verwijderd kunnen worden? Heb ik 1x gedaan.
Het verzegelde montagebord met TF-relais ligt nu in de schuur. Kon de kleine meter kast netjes ingericht.
edit: was al >30 jaar buiten bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 18-03-2023 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 23:25
Techneut schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:55:
@thafusion,
Ziet er inderdaad uit als een TF-ontvanger eigendom van de netbeheerder, logisch dat deze verzegeld is, inclusief het aansluitblok. Dat verwijderen van die draden mag daarom alleen worden gedaan door een monteur van of in opdracht van het netbedrijf. Dit systeem is inmiddels door de komst van GPRS sterk verouderd en wordt geleidelijk uitgefaseerd of is al op de meeste plaatsen niet meer in gebruik. De tariefomschakeling vindt dan alleen maar plaats op slimme meters, via dezelfde kanalen als de uitlezing door de netbeheerder. De oudere meters bij slimmemeterweigeraars zijn hier dus van uitgesloten, zodat ze daar permanent op dagtarief staan.
Niet op dagtarief maar op enkeltarief. Na de uitschakeling van 't TF signaal staan de meters op de dagteller en is 't tarief gewijzigd van normaal/dal naar enkeltarief. Dat tarief zit tussen 't oude normaal- & daltarief in.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
blb4 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:55:
[...]

Niet op dagtarief maar op enkeltarief. Na de uitschakeling van 't TF signaal staan de meters op de dagteller en is 't tarief gewijzigd van normaal/dal naar enkeltarief. Dat tarief zit tussen 't oude normaal- & daltarief in.
Uiteraard heb je gelijk, maar ik bedoelde ik er natuurlijk de dagteller mee als de meter met twee telwerken is blijven zitten.
onetime schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:07:
@copykat
@Techneut En als alle draden vanaf niet-verzegelde plaatsen verwijderd kunnen worden? Heb ik 1x gedaan.
Het verzegelde montagebord met TF-relais ligt nu in de schuur. Kon de kleine meter kast netjes ingericht.
edit: was al >30 jaar buiten bedrijf.
Oorspronkelijk diende de verbinding van de TF-ontvanger en de kWh-meter voor het omschakelen tussen die beide telwerken. Maar als dat al 30 jaar buiten bedrijf is, dan bestaat die verbinding niet meer, dan wel is deze een losgenomen draad die niet meer relevant is. Kortom, geen probleem. Formeel is dat montagebordje met TF-relais nog wel eigendom van de netbeheerder. Maar ik vraag me af of ze het nog terug willen hebben.

[ Voor 52% gewijzigd door Techneut op 18-03-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 17:19

Zenix

BOE!

Ik ben van plan om twee enkele wandcontactdozen te vervangen door een dubbele. Ik heb weleens een wandcontactdoos aangesloten, maar ben voor de rest nogal een noob op dit gebied :D dus vandaar deze vraag

Van deze:
https://www.sandervunderi...hagelwit-20-eucr-914.html

Naar deze:
https://www.sandervunderi...agelwit-202-eujr-914.html

Ik heb die vandaag binnengekregen, maar het is mij niet helemaal duidelijk waar ik de drie daden nu moet aansluiten, omdat ik meerdere aansluitingen zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10yoUAPYhWhxUIg025GksWTKgeg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/c65G5z73lvWOMcLzlbb7FOa4.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 18-03-2023 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@Zenix weet je zeker dat je dit zelf wil aanpakken?
Per paar zit het achter de zelfde klem. Het lijkt er op dat de twee stopcontacten niet verbonden zijn met elkaar, dus zou je dat zelf moeten doen.
Om de geel/groene draad aan te sluiten, gebruik je bijvoorbeeld 1. Vervolgens pak je nog een stuk geel/groen en verbind je 2 met 7 of 8.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Zenix Meet met een multimeter / weerstand meter welke klemmen met de stopcontacten zijn verbonden.
Het kan zijn zoals @timovd schrijft, maar de "doorlus voorziening" kan er ook op slaan dat je zonder lasklemmen verder kunt naar een volgende lasdoos, omdat die als het ware geïntegreerd zijn.

Een foto van de voorkant zou ook helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
Zenix schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:34:
Ik ben van plan om twee enkele wandcontactdozen te vervangen door een dubbele. Ik heb weleens een wandcontactdoos aangesloten, maar ben voor de rest nogal een noob op dit gebied :D dus vandaar deze vraag

Van deze:
https://www.sandervunderi...hagelwit-20-eucr-914.html

Naar deze:
https://www.sandervunderi...agelwit-202-eujr-914.html

Ik heb die vandaag binnengekregen, maar het is mij niet helemaal duidelijk waar ik de drie daden nu moet aansluiten, omdat ik meerdere aansluitingen zie.

[Afbeelding]
Je hebt drie draden en 12 aansluitingen, de kans is dus groot dat elke draad vier mogelijkheden heeft. Kijk eens naar de lijntjes bij de aansluitingen, dat is je eerste hint. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

timovd schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:10:
@Zenix weet je zeker dat je dit zelf wil aanpakken?
Per paar zit het achter de zelfde klem. Het lijkt er op dat de twee stopcontacten niet verbonden zijn met elkaar, dus zou je dat zelf moeten doen.
Om de geel/groene draad aan te sluiten, gebruik je bijvoorbeeld 1. Vervolgens pak je nog een stuk geel/groen en verbind je 2 met 7 of 8.
Ik had even gezocht en ik zag dat je dubbele WCD's hebt verticaal waar je gewoon de drie daden op dezelfde plek erin steekt als de enkele en dat je dan klaar bent. Maar ik wou graag hetzelfde schakelmateriaal aanhouden. Blijkbaar heeft Busch Jaeger. wat meer mogelijkheden.
onetime schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:19:
@Zenix Meet met een multimeter / weerstand meter welke klemmen met de stopcontacten zijn verbonden.
Het kan zijn zoals @timovd schrijft, maar de "doorlus voorziening" kan er ook op slaan dat je zonder lasklemmen verder kunt naar een volgende lasdoos, omdat die als het ware geïntegreerd zijn.

Een foto van de voorkant zou ook helpen.
Ik heb geen multimeter voor handen, maar heb een foto van de voorkant gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-oNFnVjY-VFrwaPgQMZ7tisujc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUNBNkkUUKq5oe3gh40vHcbA.jpg?f=fotoalbum_medium

Misschien wel handig om multimeter te kopen inderdaad.
jadjong schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Je hebt drie draden en 12 aansluitingen, de kans is dus groot dat elke draad vier mogelijkheden heeft. Kijk eens naar de lijntjes bij de aansluitingen, dat is je eerste hint. ;)
Ik zie vier aarde aansluitingen, de middelste vier zijn voor aarde. Dus ik zou denken 1, 3 en 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zenix schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:07:
Ik zie vier aarde aansluitingen, de middelste vier zijn voor aarde. Dus ik zou denken 1, 3 en 5.
Je bedoelt, de 3 draden aansluiten op 1, 3 en 5? Alleen als je probeert kortsluiting te maken... 3, 4, 5 en 6 zijn namelijk onderling verbonden.

Aarde sluit je aan op 1, 2, 7 of 8, fase of nul sluit je aan op 3, 4, 5 of 6 en de andere op 9, 10, 11 of 12.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Xander schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Je bedoelt, de 3 draden aansluiten op 1, 3 en 5? Alleen als je probeert kortsluiting te maken... 3, 4, 5 en 6 zijn namelijk onderling verbonden.

Aarde sluit je aan op 1, 2, 7 of 8, fase of nul sluit je aan op 3, 4, 5 of 6 en de andere op 9, 10, 11 of 12.
Dan las ik het inderdaad helemaal verkeerd, maar het moet dus andersom, anders verbind je ze inderdaad met elkaar 8)7

Het lijkt erop dat deze WCD een doorlusvoorziening heeft, dat zou de extra aansluitingen kunnen verklaren.
https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Zenix schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:07:

Een lijntje geeft aan dat ze intern doorverbonden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik heb hem aangesloten allebei de contacten werken goed! Bedankt voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hele rare situatie hier thuis. We hebben sinds een paar weken een bouwkast staan.

Onze woonunit zit met een CEE stekker op groep 1 (4p).
Het huis en de schuur ook met CEE op groep 2 (4p).

Als ik groep 2 uitzet, of alleen de stekker eruit haal, gaan er 2 fases in de woonunit (op groep 1) uit :?
Het huis gaat gewoon uit, zoals verwacht.

Ik ga morgen de elektriciën bellen om dit te fixen, maar iemand een idee hoe dit überhaupt kan?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als dit nou het enige was wat voor onverklaarbare dingen zorgde, dan zou het nog kunnen dat er in de kast een en ander door elkaar is gehaald (zoals je in een eerdere reactie al dacht)...
of alleen de stekker eruit haal
Maar dit zou dan geen effect mogen hebben. 8)7

Erg vreemd.

Je weet zeker dat er vanaf de bouwkast 2 kabels liggen naar de woonunit en woning apart, en dat er niet perongeluk nog een kabel ligt vanuit de woning naar de woonunit, neem ik aan?

Weet je zeker dat je 3 fasen hebt in de bouwkast of is het 1 fase en heeft een creatieveling in de woning de 3 fasen kortgesloten? (Of had je 3 fasen totdat er 2 zekeringen uitgingen omdat een creatieveling in de woning de 3 fasen heeft kortgesloten? :+)

Iets anders kan ik zo niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 17:00
Mogelijk een heel domme vraag van me, maar.

Ik heb een set lampen in mijn tuin, in de grond. Er zit ergens kortslsuiting, ik vermoed door vocht. Dus hoppa aardlek in mijn meterkast er uit. En daarmee het halve huis natuurlijk. En dus ook systemen die ik er niet uit wil laten knallen.

Vandaag alles uit grond gehaald, nagelopen en her en der wat aangepast. Maar ik wil natuurlijk testen door poos buiten te leggen en weer kletsnat te laten wworden.

Maar daarvoor zoek ik een stekkerdoos met aardlek. Bestaan die> Ik vind enkel met overspanningsbeveiliging. Want als het dan weer gebeurt, kan ik per lijn loskoppelen tot ik de lijn heb die sluiting geeft,

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 19-03-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maartend schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:25:
Mogelijk een heel domme vraag van me, maar.

Ik heb een set lampen in mijn tuin, in de grond. Er zit ergens kortslsuiting, ik vermoed door vocht. Dus hoppa kortsluitingsbeveiliging in mijn meterkast er uit. En daarmee het halve huis natuurlijk. En dus ook systemen die ik er niet uit wil laten knallen.

Vandaag alles uit grond gehaald, nagelopen en her en der wat aangepast. Maar ik wil natuurlijk testen door poos buiten te leggen en weer kletsnat te laten wworden.

Maar daarvoor zoek ik een stekkerdoos met kortsluitingsbeveiliging. Bestaan die> Ik vind enkel met overspanningsbeveiliging. Want als het dan weer gebeurt, kan ik per lijn loskoppelen tot ik de lijn heb die sluiting geeft,
klapt je aardlek of zekering eruit?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
Als je de mogelijkheid hebt in de groepenkast dan zou ik de buitenboel op een aparte aardlekautomaat zetten. Dan trekt het de rest van je groepen niet mee onderuit bij een aardfout.

Is nog geen oplossing voor je probleem, maar maakt het wel minder vervelend.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:24:
[...]

Als dit nou het enige was wat voor onverklaarbare dingen zorgde, dan zou het nog kunnen dat er in de kast een en ander door elkaar is gehaald (zoals je in een eerdere reactie al dacht)...

[...]

Maar dit zou dan geen effect mogen hebben. 8)7

Erg vreemd.

Je weet zeker dat er vanaf de bouwkast 2 kabels liggen naar de woonunit en woning apart, en dat er niet perongeluk nog een kabel ligt vanuit de woning naar de woonunit, neem ik aan?

Weet je zeker dat je 3 fasen hebt in de bouwkast of is het 1 fase en heeft een creatieveling in de woning de 3 fasen kortgesloten? (Of had je 3 fasen totdat er 2 zekeringen uitgingen omdat een creatieveling in de woning de 3 fasen heeft kortgesloten? :+)

Iets anders kan ik zo niet bedenken.
toon volledige bericht
Dat mag de elek dus gaan uitzoeken. De kabel is in 1 stuk gelegd met een lus bij de bouwkast. Die is vervolgens doorgehaald en aan beide uiteinden voorzien van een CEE. Dan zijn het daarna meestal 2 kabels :P

Maar de kabel naar het huis heeft maar 1 actieve fase (oude meterkast was ook maar 1f), dus misschien zit daar iets raars. In het huis is de hoofdzekering verwijderd in afwachting van verwijdering van de kabel/meterkast.

Netaansluiting is net nieuw aangelegd met nieuwe NH mespatronen. Plus het feit dat ik in de woonunit 3f beschikbaar heb, liggen er geen fasen uit. Zolang het huis maar aangesloten blijft dus 8)7

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:10:
Plus het feit dat ik in de woonunit 3f beschikbaar heb, liggen er geen fasen uit. Zolang het huis maar aangesloten blijft dus 8)7
Weet je zeker dat je in de woonunit ook verschillende fasen hebt?

Oftewel meet je ca. 400V tussen 2 fasen onderling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ik doe een gok:

In het huis heb je 1 fase, maar die heeft iemand stiekem doorgelust naar fase 2/3 met een brug zoals je dat ook doet bij een 3-fase kast die tijdelijk op 1 fase draait.
De woonunit is ook op 1 fase aangesloten in de bouwkast, maar krijgt fase 2/3 via de brug in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jadjong schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:21:
Ik doe een gok:

In het huis heb je 1 fase, maar die heeft iemand stiekem doorgelust naar fase 2/3 met een brug zoals je dat ook doet bij een 3-fase kast die tijdelijk op 1 fase draait.
De woonunit is ook op 1 fase aangesloten in de bouwkast, maar krijgt fase 2/3 via de brug in de woning.
In die richting dacht ik dus ook.

Maar dan vermoed ik dat er ook 2 van de 3 hoofdzekeringen uitliggen ondertussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Boudewijn schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:31:
[...]
klapt je aardlek of zekering eruit?
Aardlek. Aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ThinkPad schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:52:
Als je de mogelijkheid hebt in de groepenkast dan zou ik de buitenboel op een aparte aardlekautomaat zetten. Dan trekt het de rest van je groepen niet mee onderuit bij een aardfout.

Niet meer. Laatste 3 plekken gaan op aan inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als dat zo is, hebben ze echt enorm lopen prutsen :X

Morgen even kijken in de kast naar de zekeringen, kan ik ook wel even meten tussen de fasen.

Edit: Kon niet laten, toch nog even in het donker naar buiten geweest. 2 vd 3 zekeringen hebben een rode indicator uitsteken aan de bovenkant, 1 heeft een rood rondje in het midden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zc68Z2eru7TiOED3migPjCtN5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OlmRewxDeOxVmCp88oijxh5y.jpg?f=user_large

Teruggezocht op oudere foto en dat was daar ook al zo, helemaal gemist toen.

We draaien dus al een maand of zo op een kortgesloten 3 fase systeem alsof we 3x25A hebben. Want nu ik er nog even over denk heeft hij de 3 fasen inderdaad doorgelust voor de bouwkast kwam. Duidelijk vergeten los te halen. :X :X

[ Voor 74% gewijzigd door Ethirty op 19-03-2023 20:31 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zou een voor een groepen aanschakelen zodat je de groep kunt pinpointen. Vaak zijn het buitendingen waar water/condens in staat. Een boor een testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Boudewijn schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:52:
[...]
ik zou een voor een groepen aanschakelen zodat je de groep kunt pinpointen. Vaak zijn het buitendingen waar water/condens in staat. Een boor een testen ;)
Ik weet wat het is en dat is een zooi lampen en die zijn al los en kan ik nu aansluiten dmv normale stekker. Maar welke van de lampen? Vandaar mijn vraag ; bestaat er een stekkerdoos of haspel met kortsluitbeveiliging ipv overbelastingbeveliging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maartend schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:57:
[...]

Ik weet wat het is en dat is een zooi lampen en die zijn al los en kan ik nu aansluiten dmv normale stekker. Maar welke van de lampen? Vandaar mijn vraag ; bestaat er een stekkerdoos of haspel met kortsluitbeveiliging ipv overbelastingbeveliging?
Aardlek is geen kortsluiting. Aardlek betekent dat er stroom uit je reguliere stroomkring lekt (en dus wschl via de aarde wordt afgevoerd). Dit zou ik echt fixen ipv een workaround. Voor hetzelfde geldt staat er netspanning op een metalen behuizing oid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Boudewijn schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:23:
[...]

Aardlek is geen kortsluiting. Aardlek betekent dat er stroom uit je reguliere stroomkring lekt (en dus wschl via de aarde wordt afgevoerd). Dit zou ik echt fixen ipv een workaround. Voor hetzelfde geldt staat er netspanning op een metalen behuizing oid ;)
Ok, kortsluiting dus. Maar is daar dus een stekkerdoos voor? Zodat die er uit klapt en niet mijn meterkast?

Ben slecht in benamingen, weet wel hoe ik het wil aanpakken. En en het komt zeker door vocht in de aansluitingen

Edit ; gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:33

BrZ

maartend schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:28:
[...]

Ok, kortsluiting dus. Maar is daar dus een stekkerdoos voor? Zodat die er uit klapt en niet mijn meterkast?

Ben slecht in benamingen, weet wel hoe ik het wil aanpakken. En en het komt zeker door vocht in de aansluitingen

Edit ; gevonden
Ze bestaan, maar zijn wel duur, bijvoorbeeld:
https://nl.trotec.com/pro...e-stekkerdoos-pv4-mid-ps/

Maar daarmee heb je geen enkele garantie dat deze eruit klapt voordat de ALS in je meterkast uit gaat, ze trippen allebei op 30mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
BrZ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Maar daarmee heb je geen enkele garantie dat deze eruit klapt voordat de ALS in je meterkast uit gaat, ze trippen allebei op 30mA.
Shoot, dat is waar. Ooit keer elders meegemaakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:01

thijsco19

KTM 990 SMT

@maartend Als je het kan en wil, zelf knutselen met https://www.elektramat.nl...7AYxoCpMsQAvD_BwE#details en een losse https://www.elektramat.nl...-2csr255180r1165/#details.

Maak er een stekker en een contrastekker aan en je kan je lampen 1 voor 1 testen.

Geen garantie dat de aardlek in de meterkast niet mee gaat.
En alleen doen als je er verstand van heb!

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
thijsco19 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:56:
@maartend Als je het kan en wil, zelf knutselen met https://www.elektramat.nl...7AYxoCpMsQAvD_BwE#details en een losse https://www.elektramat.nl...-2csr255180r1165/#details.

Maak er een stekker en een contrastekker aan en je kan je lampen 1 voor 1 testen.

Geen garantie dat de aardlek in de meterkast niet mee gaat.
En alleen doen als je er verstand van heb!
Zat daar toevallig aan te denken. Ik vond nog een automaat in mijn schuur. Geeft zelfde probleem als kopen, kost me echter niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
ThinkPad schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:52:

Een aardlekautomaat heeft in principe dezelfde werking als een aardlekschakelaar in combinatie met een installatieautomaat 2in1

Of je hebt een aardlekschakelaar met daar achter als groepen een installatieautomaat of de oude stoppenkast.

Heb je geen ruimte in de meterkast of mogelijkheid kun je ook een aparte verdeelkast maken voor buiten Met een ALS + 1 of 2 groepen de verdeel kast zet je achter 1 van de bestaande groepen in je woning die naar buiten gaat zoals je tuinverlichting schuur etc. op aangesloten zit.
vanuit de verdeelkast sluit je verlichting etc. op aan.

Je moet een aardlekschakelaar ALS van 10mA van pakweg 20 A nemen met 1 of 2 groepen bijv. heb je kortsluiting dan vliegt alleen in de verdeelkast er uit en in de woning blijft alles branden het werkt het zelfde als met een beveiligde stekker PRCD schakelaar, maar met een verdeelkast is makkelijker en alles verdeelt achter een groep bijv. schuur/tuinhuis je verlichting etc. ook handig terplekke om stroom uit te schakelen terplekke wegens uitbreiding verandering in je tuin dan hoef je de woning niet meer in in principe.om stroom aan en uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
BrZ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Allebei op 30mA moet je niet hebben voor buiten in een aparte verdeel kast een ALS van 10mA of de PRCD schakeleaar/stekker achter een pomp bijv, en meer garantie dat dat je woning er niet uit vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
J.E. Weinor schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:07:
[...]

Een aardlekautomaat heeft in principe dezelfde werking als een aardlekschakelaar in combinatie met een installatieautomaat 2in1

Of je hebt een aardlekschakelaar met daar achter als groepen een installatieautomaat of de oude stoppenkast.

Heb je geen ruimte in de meterkast of mogelijkheid kun je ook een aparte verdeelkast maken voor buiten Met een ALS + 1 of 2 groepen de verdeel kast zet je achter 1 van de bestaande groepen in je woning die naar buiten gaat zoals je tuinverlichting schuur etc. op aangesloten zit.
vanuit de verdeelkast sluit je verlichting etc. op aan.

Je moet een aardlekschakelaar ALS van 10mA van pakweg 20 A nemen met 1 of 2 groepen bijv. heb je kortsluiting dan vliegt alleen in de verdeelkast er uit en in de woning blijft alles branden het werkt het zelfde als met een beveiligde stekker PRCD schakelaar, maar met een verdeelkast is makkelijker en alles verdeelt achter een groep bijv. schuur/tuinhuis je verlichting etc. ook handig terplekke om stroom uit te schakelen terplekke wegens uitbreiding verandering in je tuin dan hoef je de woning niet meer in in principe.om stroom aan en uit te schakelen.
toon volledige bericht
Tuin heeft eigen automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
2&3 doen weinig meer, pas op dat je geen factuur krijgt voor herstel van dit gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:34:
Edit: Kon niet laten, toch nog even in het donker naar buiten geweest. 2 vd 3 zekeringen hebben een rode indicator uitsteken aan de bovenkant, 1 heeft een rood rondje in het midden.
[Afbeelding]

Teruggezocht op oudere foto en dat was daar ook al zo, helemaal gemist toen.

We draaien dus al een maand of zo op een kortgesloten 3 fase systeem alsof we 3x25A hebben. Want nu ik er nog even over denk heeft hij de 3 fasen inderdaad doorgelust voor de bouwkast kwam. Duidelijk vergeten los te halen. :X :X
:') Dan was één van mijn vermoedens toch de juiste.
Xander schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:24:
Of had je 3 fasen totdat er 2 zekeringen uitgingen omdat een creatieveling in de woning de 3 fasen heeft kortgesloten? :+
Valt nog mee dat ze niet alle 3 eruit zijn gegaan bij sluiting tussen 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:24:
[...]

In die richting dacht ik dus ook.

Maar dan vermoed ik dat er ook 2 van de 3 hoofdzekeringen uitliggen ondertussen...
En hiermee ben ik echt reuze benieuwd welke voorstelling van zaken de monteur heeft gehad toen hij dit zo "slim oploste".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik gok snel en gehaast. Ipv een kam onder de hoofdschakelaar zijn de fasen in een lasdoos doorverbonden en daarna duidelijk vergeten.

Ben al blij als dit het enige is. De kabel is een 5x2.5, dus die 0 is niet echt gemaakt voor langdurige zware belasting van zeg 8kW. :X
Xander schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:41:
[...]

Valt nog mee dat ze niet alle 3 eruit zijn gegaan bij sluiting tussen 3 fasen.
Dan was het tenminste gelijk duidelijk geweest bij het aansluiten.

[ Voor 32% gewijzigd door Ethirty op 19-03-2023 22:09 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ethirty schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:08:
Ben al blij als dit het enige is. De kabel is een 5x2.5, dus die 0 is niet echt gemaakt voor langdurige zware belasting van zeg 8kW. :X
Die 8kW ga je gelukkig toch niet voor elkaar krijgen met 1x25A. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
maartend schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Tuin heeft eigen automaat.
Waar zit die achter die automaat in de tuin, achter een groep woning en hoeveel mA? verschil is er wel meterkast woning en achter een bestaande groep nog een ALS of jouw geval evt. automaat met groep in de tuin/schuur
Kortsluiting heeft meerdere oorzaken kan van alles wezen, vocht of technische storing is het een spaghetti in de grond met verdeeldozen, het kan een gepuzzel zijn om er achter te komen een sensor wat niet lekker werkt of een spotje stopcontact wat doorslaat te veel om op te noemen wat de veroorzaker van een storing kan zijn.

Alles 1 op 1 uitzoeken afzonderlijk kom je uit tot laatste en nog storing de grondkabels evt. dan kun je een nood oplossing maken door een losse kabel te gebruiken gebruiken en rechtstreeks op aansluiten dan sla het deel in de grond over weet je gelijk of het euvel in de grond zit, gewoon laten zitten als het een spaghetti is en nieuwe kabel in de grond aan leggen dan alles er uit te trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door J.E. Weinor op 20-03-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Die 8kW ga je gelukkig toch niet voor elkaar krijgen met 1x25A. :+
Dat is meer geluk dan wijsheid. Wasmachine, droger, vaatwasser, oven en 5kW airco + de rest. Omdat we dachten dat nu alles gewoon tegelijk kon.

#team_UTC+1

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.