Toch spanning op lichtpunt bij uitgeschakelde lichtknop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Bij het plaatsen van het nieuwe schakelmateriaal blijkt dat er nog spanning staat op het lichtpunt wanneer de lichtknop op uit staat.

Kwam daar achter toen ik wilde bepalen of het veilig was de plafondlamp op te hangen door te testen met deze Testboy 114

Die gaf in beide standen van de lichtknop een rood lampje en ging trillen.
Daarop de multimeter gepakt en als ik meet tussen nul (blauwe draad) en schakeldraad (zwarte draad) staat er in de ene stand van de knop 230V op en in de andere stand 24V.

Met een lamp aangesloten functioneert alles trouwens zoals verwacht, alleen lijkt die 24V me niet te horen dus wil dat wel oplossen.

De lamp kan overigens geschakeld worden met 3 knoppen die middels een kruisschakeling zijn aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/Kennisbank/Aansluiting_kruisschakelaar-2.0.jpg

Nog verdere metingen gedaan aan de schakelaar en als ik tussen tussen nul en punt 1 of 2 meet staat er met de lamp aan 24V op het niet actieve punt en als de lamp uit staat 115V.

Dat laatste doet me erg denken aan een computer voeding die ook de halve netspanning op de kast zet als je die aansluit op een niet geaard stopcontact.

De aardlek blijft gewoon in trouwens.

Ik weet niet of dit fenomeen zich ook voordeed met het oude schakelmateriaal want ik had geen reden dat door te meten voordat ik het afkoppelde.

Gebruike nieuwe materiaal is van Peha en de kruisschakelaar:Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/9/190721.jpg
is aangesloten met de twee zwarte punten aan de bovenkant richting de ene wisselschakelaar (W1 in het eerdere plaatje) en de twee witte punten richting de andere wissselschakelaar (W2 in het eerdere plaatje)
Aansluitvideo: YouTube: Peha kruisschakelaar in kruisschakeling aansluiten? - Elektrototaalm...

Iemand een idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken en hoe op te lossen of troubleshooten?

Beste antwoord (via Vliegvlug op 02-09-2020 20:15)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:37
Je meet een capacitieve spanning en dit is helemaal niets raars. De zwarte draad waar je op meet loopt over grotere lengte langs de bruine fasedraad waar spanning op staat en dit gaat zich gedragen als een condensator ("twee geleiders die gescheiden zijn door een niet-geleidend materiaal").

Daarom zijn zowel die contactloze tester als een multimeter eigenlijk geen geschikte meetinstrumenten om te meten in een 230V installatie. Pak je een tweepolige meter met een lage inwendige impedantie, zoals een duspol, dan meet je beter te verklaren dingen.

En voordat je ergens aan gaat werken moet je álle geleiders scheiden, oftewel: de groepschakelaar uitzetten. :)

edit:
Als je nu met je multimeter parallel aan de lamp meet zul je die 24V ook niet meer meten trouwens, in ieder geval niet als je lamp een ouderwetse gloeilamp zou zijn. :+ Met een LED-lamp met ingebouwde schakelende voeding is het resultaat misschien anders.

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 02-09-2020 18:15 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Xander
Je meet een capacitieve spanning en dit is helemaal niets raars. De zwarte draad waar je op meet loopt over grotere lengte langs de bruine fasedraad waar spanning op staat en dit gaat zich gedragen als een condensator ("twee geleiders die gescheiden zijn door een niet-geleidend materiaal").

Daarom zijn zowel die contactloze tester als een multimeter eigenlijk geen geschikte meetinstrumenten om te meten in een 230V installatie. Pak je een tweepolige meter met een lage inwendige impedantie, zoals een duspol, dan meet je beter te verklaren dingen.

En voordat je ergens aan gaat werken moet je álle geleiders scheiden, oftewel: de groepschakelaar uitzetten. :)

edit:
Als je nu met je multimeter parallel aan de lamp meet zul je die 24V ook niet meer meten trouwens, in ieder geval niet als je lamp een ouderwetse gloeilamp zou zijn. :+ Met een LED-lamp met ingebouwde schakelende voeding is het resultaat misschien anders.

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 02-09-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:09:
Dat is goed om te horen, het is inderdaad een nogal lang traject waar de draden naast elkaar lopen; een knop aan beide uiteinden van een gang en dan nog een verdieping lager naast de trap.
Ik had een duspol maar die bleek stuk, toch maar een nieuwe aanschaffen.
Nog suggesties voor een goede?
Je hebt uiteraard helemaal gelijk maar ik was gewoon lui ;)
Inderdaad niet de meest slimme optie voor een lamp die met 3 schakelaars bediend kan worden en de aanwezigheid van huisgenoten. :')
edit:
Wat bedoel je precies met “parallel aan de lamp”?

Er zit nu inderdaad een LED lamp in de fitting, maar ik heb ook nog een aardige voorraad ouderwetse gloeilampen liggen waar ik mee kan testen.
Het verschil is zeker dat er dan geen elektronica tussen zit maar enkel een gloeidraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Vliegvlug schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:19:

Ik had een duspol maar die bleek stuk, toch maar een nieuwe aanschaffen.
Nog suggesties voor een goede?
Als ik "Duspol" hoor dan denk ik aan Benning. Waarschijnlijk omdat het hun merknaam is :+, maargoed. Ze maken wel leuke producten in allerlei verschillende prijsklassen. De simpelste Duspol Analog had voor deze klus al voldaan.

Een merk als Fluke maakt natuurlijk ook leuke meetapparatuur maar is wel duurder (de T110 bijvoorbeeld).

Maar ook goedkopere merken waaronder bijvoorbeeld Testboy maken ze.

Eigenlijk voldoet alles wat voldoet aan de IEC 61243-3 gewoon.
Wat bedoel je precies met “parallel aan de lamp”?
Gewoon, meten op blauw en zwart zonder de lamp los te halen. Dus bijvoorbeeld op de aansluitschroeven van de fitting.

Een Duspol heeft een lage inwendige impedantie (en die kun je vaak nog verlagen door twee knoppen in te drukken). Maar een lamp natuurlijk ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:29:
[...]

Als ik "Duspol" hoor dan denk ik aan Benning. Waarschijnlijk omdat het hun merknaam is :+, maargoed. Ze maken wel leuke producten in allerlei verschillende prijsklassen. De simpelste Duspol Analog had voor deze klus al voldaan.
Die oude die ik had was van de bouwmarkt, weet het merk niet meer.
Ik moet ook nog wat zaken in de meterkast gaan aanpakken.

Maar zoiets is dus prima: Benning 050262 Duspol expert a €54.
Ik zag dat ze ook een versie met LCD display verkopen maar die is weer een slag duurder en is me niet duidelijk welke functies je daar dan extra voor krijgt naast het precies kunnen aflezen van de gemeten waarde.
Een merk als Fluke maakt natuurlijk ook leuke meetapparatuur maar is wel duurder (de T110 bijvoorbeeld).
Ook mooi inderdaad maar prijstechnisch wat minder aantrekkelijk ;)
Maar ook goedkopere merken waaronder bijvoorbeeld Testboy maken ze.
De met de bovengenoemde Benning vergelijkbare testboy is juist iets duurder Testboy Profi III a €60

Dat je beide pennen aan elkaar kan klikken ziet er dan wel weer handig uit voor die 6 euro meer.
Of is die Benning toch beter/meer features?
Eigenlijk voldoet alles wat voldoet aan de IEC 61243-3 gewoon.
Dat zegt me dan weer niets maar ik neem het graag aan :P
Gewoon, meten op blauw en zwart zonder de lamp los te halen. Dus bijvoorbeeld op de aansluitschroeven van de fitting.

Een Duspol heeft een lage inwendige impedantie (en die kun je vaak nog verlagen door twee knoppen in te drukken). Maar een lamp natuurlijk ook. :)
Net nog wat metingen gedaan met de lamp uit en paralell gemeten:
Ikea LED lamp erin: 24V
Ouderwetse gloeilamp erin: 0V
Geen lamp erin: 90V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Xander schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:09:

Als die leiding een stuk parallel loopt aan een andere groep krijg je dit alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Vliegvlug schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:09:
[...]

Dat je beide pennen aan elkaar kan klikken ziet er dan wel weer handig uit voor die 6 euro meer.
Mits ze dan precies op de afstand staan dat je het ding als stekker kunt gebruiken, zoals de Fluke T90/T110.. hebben. Maar zo te zien is dat wel het geval, zelfs nog met een clip achteraan.

[ Voor 17% gewijzigd door o1o92o2o op 02-09-2020 21:50 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:54
Vliegvlug schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:09:
[...]

De met de bovengenoemde Benning vergelijkbare testboy is juist iets duurder Testboy Profi III a €60

Of is die Benning toch beter/meer features?
Die testboy heb ik hier zelf ook en is een prima ding inderdaad.
Het is bij de mijne (al paar jaar oud) niet zo dat je ze echt aan elkaar klikt maar je drukt ze tegen elkaar en met dat zwarte blokje aan het uiteinde van de duspol kan je beetje spelen met de breedte.
Maar de breedte is precies die van gewone 230V wcd's.

De 'dopjes' kunnen van de punt af voor kleinere objecten waar te meten, met de dopjes erop precies goed voor een wcd.
Hij begint ook te piepen en trillen als het een gevaarlijke spanning is, meen uit m'n hoofd >30V AC/DC maar moet je de specificaties even op naslaan.

En het ding heeft een auto uit, je kan em zelf niet uit zetten.
Nadeel is dat je hem weg legt en na een aantal minuten begint ie ineens te piepen, dat is het teken dat ie zichzelf uitschakelt.
Opzich niets ergs maar je moet er even aan denken/ op verdacht zijn ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
o1o92o2o schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:44:
[...]

Als die leiding een stuk parallel loopt aan een andere groep krijg je dit alsnog.
Xander bedoelde dat je als je veilig wilt werken de hele groep moet afschakelen ipv enkel het lichtknopje gebruiken om de schakeldraad spanningsvrij te maken. ;)
Annuk schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:05:
[...]

Die testboy heb ik hier zelf ook en is een prima ding inderdaad.
Het is bij de mijne (al paar jaar oud) niet zo dat je ze echt aan elkaar klikt maar je drukt ze tegen elkaar en met dat zwarte blokje aan het uiteinde van de duspol kan je beetje spelen met de breedte.
Maar de breedte is precies die van gewone 230V wcd's.

De 'dopjes' kunnen van de punt af voor kleinere objecten waar te meten, met de dopjes erop precies goed voor een wcd.
Hij begint ook te piepen en trillen als het een gevaarlijke spanning is, meen uit m'n hoofd >30V AC/DC maar moet je de specificaties even op naslaan.

En het ding heeft een auto uit, je kan em zelf niet uit zetten.
Nadeel is dat je hem weg legt en na een aantal minuten begint ie ineens te piepen, dat is het teken dat ie zichzelf uitschakelt.
Opzich niets ergs maar je moet er even aan denken/ op verdacht zijn ;)
Klinkt als een prima ding inderdaad.
Dat automatisch uitgaan met een piep heb ik bij mijn multimeter ook, dus ik ben het al een beetje gewend, hoewel het daar meer een beveiliging tegen het vergeten is want je kan 'm ook gewoon met de knop uitzetten.

Het is uiteindelijk deze geworden:
Afbeeldingslocatie: https://www.testboy.de/uploads/tx_oblproducts/TB-Profi-III-LCD__2-50-Hz_01.png

Testboy Profi III LCD omdat die voor 50 cent meer dan de versie zonder LCD display te krijgen was als Warehouse deal in nieuwstaat voor €60,50 :*)
Pagina: 1