Voor de zekerheid wil ik toch even hier checken of mijn idee over elektra aanleggen naar een te bouwen schuur een beetje klopt:
Op dit moment hebben we 3x25A huisaansluiting.
Ook zijn hier zonnepanelen aangesloten (omvormer 6kW).
Nu is het idee om een extra verdeelkast in de schuur op te hangen tbv zwaardere (3 fase) machines en een hele rits groepen om wat zwaardere apparatuur op 1 groep te zetten.
Ook wil ik vanaf hier alle tuinverlichting en stopcontacten gaan doorlussen (kwa afstand wat praktischer).
Toen de zonnepanelen waren aangelegd hebben ze een 3 fase aardlekautomaat geplaatst. Hiervoor moest de bekabeling een klein beetje gewijzigd worden. Ofwel er zijn dubbele adereindhulzen op de kabels die vanaf de hoofdschakelaar kwamen gezet om het aan te kunnen sluiten.
Op dit moment is er dus nog geen verdeelblok geinstalleerd of iets dergelijks.
De kabel die ik wil leggen naar de schuur wordt dan een YMVK-as grondkabel die gewoon zo in een geul gelegd kan worden (er moet toch al gegraven worden voor het riool en hemelwater).
Kan ik dan het beste een kabel nemen met 6mm2 aders? dus een 4 aderige kabel + 6mm2 mantel/aardscherm?
De keuze voor 6mm2 was omdat (volgensmij) de aders die na de hoofdschakelaar gebruikt zijn ook deze diameter hebben. Kan het mis hebben natuurlijk..
Of is het wijs om juist kleiner of groter te gaan?
En is een vaste ader voor deze toepassing de juiste keuze?
De afstand die overbrugt moet worden naar de onder verdeelkast is +- 21 meter.
En wat betreft aansluiting in de huidige groepenkast was mijn plan om een na de hoofdschakelaar een 4 tal aftak klemmen te plaatsen zoals:
Maak ik hier nog denkfouten?