Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste
Acties:
  • 644.336 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:21
@Tanuki Probeer eens met de lamp die je eerder ook gebruikte paralel. Dus sensor tussen L en SW en de lamp tussen N en SW.

Als dat wel werkt zou je dat zo kunnen laten of proberen met een X2 condensator of een Shelly bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik zou graag 2 groepen willen afsplitsen in mijn groepenkast.

Huidige situatie:

3x25A
2x ALS met elk 4 groepen (nr. 1-4 en 5-8)
1x ALS met fornuisgroep (nr. 9)
1x ALA t.b.v. PV (nr. 10: 3 fase 7000 Wp)
1x beltrafo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xICSMIETmVTnoQmYfm8DP2SUelQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFUXpwGnfRLS8u9mEEX4yr2s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFD4qzWzUtl19fUoOhj1n55SS0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MulHmdd2ma6YECdDscqMXeCX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljYO4OkZ8Th5qz_km2I-6XcVthw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5792zhxMhpptwc0YMr2dePn.jpg?f=fotoalbum_tile

Huis is opgeleverd in 2018 met 4-polige ALS, dat wordt in de nieuwe NEN1010 afgeraden maar is wel toegestaan begrijp ik. De tuin/berging en de wcd in de meterkast zijn afgetakt van dezelfde algemene licht/wcd groep nr. 2.

Pas was de LED-plafonniere in de badkamer (groep nr. 4) doorgebrand, en klapte de ALS eruit. Dus ging ook direct mijn HomeAssistant-server op groep 2 uit :( Dit wil ik graag voorkomen.

Er is ruimte genoeg om de wcd (meervoud) in de meterkast een eigen groep te geven. Maar mag dit op dezelfde ALS als de fornuisgroep? Of loop ik dan tegen de beperking van de 40A van de ALS aan?

De fornuisgroep zit op het linkerdeel van het busboard.
Het rechterdeel met de beltrafo wordt gevoerd *zonder* ALS (vanuit onderzijde ALS nr. 3).

Liefst zou ik ook de tuin/berging een eigen groep geven.

Wat is wijsheid? Een extra ALS voor het rechterdeel van het busboard?
Of misschien beide groepen afsplitsen op elk een eigen ALA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
verjager schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:52:
Pas was de LED-plafonniere in de badkamer (groep nr. 4) doorgebrand, en klapte de ALS eruit. Dus ging ook direct mijn HomeAssistant-server op groep 2 uit :( Dit wil ik graag voorkomen.

Er is ruimte genoeg om de wcd (meervoud) in de meterkast een eigen groep te geven. Maar mag dit op dezelfde ALS als de fornuisgroep? Of loop ik dan tegen de beperking van de 40A van de ALS aan?
Je mag nog gewoon 1, 2 of 3 extra groepen plaatsen achter de aardlekschakelaar van de fornuisgroep. Maar zien we je dan volgend jaar hier terug? "Pas was de inductiekookplaat doorgebrand, en klapte de ALS eruit. Dus ging ook direct mijn HomeAssistant-server op groep 11 uit :( "?

De kans dat er iets gebeurt met de kookplaat is natuurlijk niet zo groot, maarja dat denk ik eigenlijk ook van de meeste verlichtingsarmaturen. :+

Het meeste zekerheid krijg je natuurlijk met een aparte aardlekautomaat. Of plaats deze op de rechter helft van je busboard als je niet van plan bent om hier nog een aardlekschakelaar voor te plaatsen.
Liefst zou ik ook de tuin/berging een eigen groep geven.
Waar is de leiding naar de tuin/berging nu afgesplitst? Vanaf dat punt tot aan de groepenkast zul je ook een nieuwe leiding moeten hebben. Niet zo ingewikkeld als het splitst in een lasdoosje in de meterkast, maar als het splitst achter een lichtschakelaar in de wand van je woonkamer is dit wellicht niet zomaar gedaan.
Wat is wijsheid? Een extra ALS voor het rechterdeel van het busboard?
Als je daar eindgroepen op gaat plaatsen (en dan niet uitgevoerd als aardlekautomaat) moet dat sowieso. Voor alleen de beltrafo of als je er aardlekautomaten bij klikt hoef je niets aan te passen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 31-05-2023 22:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@verjager Is een 6A automaat voor de meterkast geen optie? Om het helemaal goed te hebben had je solar-alamat eigenlijk 3x 10A moeten zijn. Als 6A genoeg is voor de tuin / schuur kan je die daar ook voor gebruiken.

edit: inderdaad, alamat is het beste.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 31-05-2023 22:05 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:03:
Je mag nog gewoon 1, 2 of 3 extra groepen plaatsen achter de aardlekschakelaar van de fornuisgroep. Maar zien we je dan volgend jaar hier terug? "Pas was de inductiekookplaat doorgebrand, en klapte de ALS eruit. Dus ging ook direct mijn HomeAssistant-server op groep 11 uit :( "?

De kans dat er iets gebeurt met de kookplaat is natuurlijk niet zo groot, maarja dat denk ik eigenlijk ook van de meeste verlichtingsarmaturen. :+
Haha, maar inderdaad naar mijn idee minder kans dan bij de algemene groepen. Naast de fornuisgroep erbij is lekker makkelijk natuurlijk, maar ik zat een beetje met die 40A van de ALS.
Het meeste zekerheid krijg je natuurlijk met een aparte aardlekautomaat. Of plaats deze op de rechter helft van je busboard als je niet van plan bent om hier nog een aardlekschakelaar voor te plaatsen.
Die tweede optie is ook wel netjes!
Waar is de leiding naar de tuin/berging nu afgesplitst? Vanaf dat punt tot aan de groepenkast zul je ook een nieuwe leiding moeten hebben. Niet zo ingewikkeld als het splitst in een lasdoosje in de meterkast, maar als het splitst achter een lichtschakelaar in de wand van je woonkamer is dit wellicht niet zomaar gedaan.
Inderdaad een lasdoos in de meterkast, dus met wat buizen verplaatsen goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:04:
@verjager Is een 6A automaat voor de meterkast geen optie? Om het helemaal goed te hebben had je solar-alamat eigenlijk 3x 10A moeten zijn. Als 6A genoeg is voor de tuin / schuur kan je die daar ook voor gebruiken.

edit: inderdaad, alamat is het beste.
Eventueel zou 6A in de meterkast wel voldoende zijn.
Koken doe ik in de berging :9 dus daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:04:
Wat heeft het hier voor meerwaarde om 6A en 10A automaten te plaatsen? Deze zijn een stuk minder gangbaar, waarschijnlijk duurder en voor busboard niet eens te krijgen.
verjager schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:17:
[...]

Haha, maar inderdaad naar mijn idee minder kans dan bij de algemene groepen. Naast de fornuisgroep erbij is lekker makkelijk natuurlijk, maar ik zat een beetje met die 40A van de ALS.
Achter de andere aardlekschakelaars zitten toch ook gewoon 4 automaten? Die max 40A van de ALS kun je niet overschrijden met 16A eindgroepen, omdat je 4-polige aardlekschakelaars hebt met maximaal 2 automaten per fase aangesloten kan daar toch al niet meer dan 2x16=32A per fase doorheen.

Plus je hebt toch helemaal geen 40A beschikbaar met 25A uit het net en max ~10A uit de PV?
Die tweede optie is ook wel netjes!
Niet de goedkoopste optie, maar inderdaad wel netjes en letterlijk plug & play. :)
Inderdaad een lasdoos in de meterkast, dus met wat buizen verplaatsen goed te doen.
Dat lijkt me dan wel de moeite om meteen aan te pakken, zeker als je in de schuur zware apparaten gebruikt.

Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om die groep bij de kookplaat te zetten en dan een aardlekautomaat plaatsen voor de server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Xander Ik vergat even dat het 3fase aardleks zijn. Iets met kookgroep 2x 16 + 6 < 40...
Solar alamat 16 +25 > 40 ... Maar hier niet van toepassing.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:24:
Achter de andere aardlekschakelaars zitten toch ook gewoon 4 automaten? Die max 40A van de ALS kun je niet overschrijden met 16A eindgroepen, omdat je 4-polige aardlekschakelaars hebt met maximaal 2 automaten per fase aangesloten kan daar toch al niet meer dan 2x16=32A per fase doorheen.

Plus je hebt toch helemaal geen 40A beschikbaar met 25A uit het net en max ~10A uit de PV?
Ik werd getriggerd door de discussie op de vorige pagina met o.a. @Septillion
Maar dat was wel voor een 1 fase aansluiting.
Niet de goedkoopste optie, maar inderdaad wel netjes en letterlijk plug & play. :)

[...]

Dat lijkt me dan wel de moeite om meteen aan te pakken, zeker als je in de schuur zware apparaten gebruikt.

Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om die groep bij de kookplaat te zetten en dan een aardlekautomaat plaatsen voor de server.
Denk dat ik ga voor 1x een busboard-alamat voor de server, en tuin/berging bij de fornuisgroep.
Die wil ik in elk geval niet meer op dezelfde ALS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

verjager schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:33:
[...]
Denk dat ik ga voor 1x een busboard-alamat voor de server, en tuin/berging bij de fornuisgroep.
Die wil ik in elk geval niet meer op dezelfde ALS.
Zou ook meteen investeren in een UPS, kost niet zoveel maar heeft mij hier al een paar keer gered.

Hier klapte laatst de fase automaat er uit toen ik er 20kWh uit trok :D

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 31-05-2023 22:46 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:45:
[...]

Zou ook meteen investeren in een UPS, kost niet zoveel maar heeft mij hier al een paar keer gered.
@verjager UPS kopen? De mijne ligt al jaren ongebruikt in een doos. :+

Het ding heeft mij nog nooit "gered", alsin ik heb nog nooit een spontane onderbreking meegemaakt. Wel een keer gepland onderhoud aan het net en ik wil natuurlijk zelf wel eens iets uitschakelen, maar dat kun je gelukkig plannen en dan wordt de boel netjes uitgeschakeld.

Wel heb ik meerdere keren een storing meegemaakt welke werd veroorzaakt door de UPS. :X Grappen als een accu-zelftest waarbij de accu niet meer goed bleek te zijn en de UPS doodleuk uitschakelde. Valt me tegen van APC.

n=1 maar ik ervaar dat het Nederlandse energienet en mijn elektrische installatie betrouwbaarder zijn dan mijn UPS. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Xander schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:52:
[...]

@verjager UPS kopen? De mijne ligt al jaren ongebruikt in een doos. :+

Het ding heeft mij nog nooit "gered", alsin ik heb nog nooit een spontane onderbreking meegemaakt. Wel een keer gepland onderhoud aan het net en ik wil natuurlijk zelf wel eens iets uitschakelen, maar dat kun je gelukkig plannen en dan wordt de boel netjes uitgeschakeld.

Wel heb ik meerdere keren een storing meegemaakt welke werd veroorzaakt door de UPS. :X Grappen als een accu-zelftest waarbij de accu niet meer goed bleek te zijn en de UPS doodleuk uitschakelde. Valt me tegen van APC.

n=1 maar ik ervaar dat het Nederlandse energienet en mijn elektrische installatie betrouwbaarder zijn dan mijn UPS. :P
Wat ik zeg, 20kWh en dan je server op de zelfde fase = feest :D

Heb hier een UPS actief, accu’s kosten mij inkoop geen drol dus die vervang ik gewoon elke 2 jaar.

Ik monitor de UPS ook gewoon dus als ik zie dat de accu kwaliteit te snel zakt dan even zoeken naar de oorzaak.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
@Toppe Wel eens over gedacht, maar ik heb dezelfde luxe als @Xander dat alles stabiel werkt.

Alleen bij klussen is het irritant om de server te moeten uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik begrijp dat een Eastron WiFi 3-fase meter: https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/ net iets breder is dan 4 DIN, hierom wil ik 'm eigenlijk niet in de groepenkast hebben hangen omdat ik dan niet mooi uitkom met de rest. Tevens moet die ook tussen de aardlekautomaat en de omvormer en kan dus ook in mijn geval op zolder geplaatst worden.

Ik overweeg nu één van de twee:Nu lijkt mij het Hager kastje een no-brainer omdat die wel een aarde-klemblok heeft en het deurtje over de gehele rij sluit waardoor ik geen open gat heb van +/- 1,5DIN. Tevens kan ik zo 1.2.3. voor die ABB variant geen deurtje o.i.d. vinden.
Ik zou volgens mij ook voor deze kunnen gaan: https://www.sandervunderi...ok-groepenkast-vz415.html maar ik twijfel of dat mooi uit zou komen omdat die Eastron dus net iets breder is dan 4DIN.

Iemand die mij op weg kan help zodat ik niet drie keer heen en weer moet rijden voor het juiste materiaal? :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
True schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:05:
Ik begrijp dat een Eastron WiFi 3-fase meter: https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/ net iets breder is dan 4 DIN, hierom wil ik 'm eigenlijk niet in de groepenkast hebben hangen omdat ik dan niet mooi uitkom met de rest. Tevens moet die ook tussen de aardlekautomaat en de omvormer en kan dus ook in mijn geval op zolder geplaatst worden.

Ik overweeg nu één van de twee:Nu lijkt mij het Hager kastje een no-brainer omdat die wel een aarde-klemblok heeft en het deurtje over de gehele rij sluit waardoor ik geen open gat heb van +/- 1,5DIN. Tevens kan ik zo 1.2.3. voor die ABB variant geen deurtje o.i.d. vinden.
Ik zou volgens mij ook voor deze kunnen gaan: https://www.sandervunderi...ok-groepenkast-vz415.html maar ik twijfel of dat mooi uit zou komen omdat die Eastron dus net iets breder is dan 4DIN.

Iemand die mij op weg kan help zodat ik niet drie keer heen en weer moet rijden voor het juiste materiaal? :+
Ik heb hem onlangs ook geinstalleerd in een ABB kast, maar mij is niet opgevallen dat deze breder zou zijn dan 4 units.
Links ervan heb ik een 6 units Q-relais zitten, in het midden de kWh meter van 4 units en rechts heb ik een afdekplaatje zitten van 2 units.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

henkNL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Ik heb hem onlangs ook geinstalleerd in een ABB kast, maar mij is niet opgevallen dat deze breder zou zijn dan 4 units.
Links ervan heb ik een 6 units Q-relais zitten, in het midden de kWh meter van 4 units en rechts heb ik een afdekplaatje zitten van 2 units.
Volgens https://www.sandervunderi...mid-keur-verrekening.html zouden er net geen drie naast elkaar passen op 12 DIN.
Ze zijn inderdaad 73mm breed, wat ik zo snel vind als voorbeeld is een AFM416G (Hager 4-polig) 72mm breed en een S203-B16NA (ABB 4-polig) 70mm breed. Misschien dat je die millimeter speling wel hebt als dit de enige unit is die breder is dan zou passen, maar niet als je er meerdere naast elkaar zou plaatsen.
Die ene millimeter is wel een mouw aan te passen denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@True Volgens de doorgeklikte info 72mm breed. https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/
https://www.homewizard.com/kwh-meter/ ... de SDM 630WiFi

Dat is een andere dan die bij Sander. De 72D

[ Voor 18% gewijzigd door onetime op 01-06-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:36:
@True Volgens de doorgeklikte info 72mm breed. https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/

Dat is een andere dan die bij Sander.
Dan wordt het denk ik het 4DIN ABB kastje met een Wago 221 voor de aarde. Iemand die dat een probleem vind als ik dat met een WAGO oplos? Feedback welkom :*) Gezien die ABB geen aarde-klemblok heeft namelijk.

edit:
Ik kan dan ook weer gaan voor een 4DIN ABB kastje met een klemblok voor aarde op DIN: https://www.sandervunderi...x16mm2-pe-geel-groen.html voor de aarde, maar dan heb ik wel weer 2DIN aan afdichtstrook nodig. Zal die ABB mistral: https://www.sandervunderi...s-mistral-1sl1929a00.html passen? Of past zelfs die voor de Eaton System55 daarop (die heb ik nog namelijk).

[ Voor 30% gewijzigd door True op 01-06-2023 10:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
True schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:05:
Ik overweeg nu één van de twee:
Ik vind dit soort kastjes altijd uitermate kansloos. Ze hebben geen fatsoenlijke leidinginvoeren, om een leiding in te voeren moet je een boor pakken of gaan breken, of je leidingen moeten toevallig langs achteren uit de muur komen. Netjes maken met een wartel ofzo gaat ook niet want de complete behuizing is het deksel (in ieder geval bij de Hager variant).

Ik pas dan liever dit soort kastjes toe: https://www.elektramat.nl...1ac69640031303131343732ce
Daar kun je tenminste gewoon 2 wartels in draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Een enigszins ongebruikelijke onderverdeler bij mijn ouders in de schuur. Voeding voor zwembadinstallatie met 1-fase circulatiepomp en 1-fase warmtepomp. De twee driepolige groepen zijn voor een bronpomp van de beregeningsinstallatie en het roldek van het zwembad, via een grote 3-fase transformator die er netjes 48 V van maakt.

De vernieuwing is aangelegd met hulp van een bevriende elektricien. We hadden de kast graag nog iets strakker gemaakt maar er is ook een moment dat je moet concluderen dat het ok is. De krachtgroepen en 4mm2 twin-adereindhulzen werden helaas later geleverd waardoor er een lichte inconsistentie in de kast is te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xMoWt4BS-3Uq6iw8n8uKIgL4R0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iIV8izCZxqjq43PnMx6WrRO.jpg?f=fotoalbum_large

Deze onderverdeler wordt vanuit de hoofdverdeler gevoed door een installatieautomaat 3P+N 16 A B-karakteristiek met 30 mA aardlekschakelaar. Hierdoor vind je geen aardlekschakelaars in deze onderverdeler en de drie 1P+N 16 A automaten zijn strikt genomen niet selectief ten opzichte van de hoofdverdeler maar dat is geen vereiste zolang de installatie maar netjes selectief is ten opzichte van de 25 A hoofdzekering van de netbeheerder.

De overspanningsbeveiliging hebben we uit de oude kast overgezet naar de nieuwe en gezien het feit dat zowel de circulatiepomp als de zwembad warmtepomp beide invertergestuurd zijn is het wel prettig deze extra beveiliging te hebben.

Aanvulling, deze kast is overigens de Spelsberg AKe 24 modulaire verdeler 2-rijen 24 modules 250x370 mm

[ Voor 5% gewijzigd door FrankHe op 01-06-2023 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
henkNL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:13:
Ik heb hem onlangs ook geinstalleerd in een ABB kast...
Hier ook de HomeWizard Eastron in een ABB kast met twee 3 fase ABB alamats ernaast, dat past.
Net even gemeten, de Eastron meter is 72mm en de alamats zijn 70mm.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Denk dat ik dan die Eastron meter gewoon in de groepenkast ga plaatsen. Enig nadeel is dat de PV-elektramonteur verkeerd gesneden heeft en daarom met een tweede poging de overlengte die ik had in de meterkast opgebruikt heeft :X 8)7 |:( . De Eastron meter heeft de aansluiting voor de te meten apparatuur aan de onderkant zitten waardoor dat mogelijk net iets te krap zal worden.
Een andere optie is dan een lasdoos boven de groepenkast plaatsen om weer overlengte te creëren. Het houdt je van de straat zeggen we dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@True Je kunt deze meter eventueel ook vóór de aardlekautomaat plaatsen.

Wel lastiger als je een keer iets met de meter wilt, dan moet alles uit. Ik ken jouw groepenkast niet uit mijn hoofd maar mocht de aardlekautomaat op een kamrail zitten dan is dit natuurlijk ook niet de meest fraaie oplossing aangezien je dat dan zult moeten aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
True schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:18:
Denk dat ik dan die Eastron meter gewoon in de groepenkast ga plaatsen. Enig nadeel is dat de PV-elektramonteur verkeerd gesneden heeft en daarom met een tweede poging de overlengte die ik had in de meterkast opgebruikt heeft :X 8)7 |:( . De Eastron meter heeft de aansluiting voor de te meten apparatuur aan de onderkant zitten waardoor dat mogelijk net iets te krap zal worden.
Een andere optie is dan een lasdoos boven de groepenkast plaatsen om weer overlengte te creëren. Het houdt je van de straat zeggen we dan maar.
De meeste PV-boeren zijn niet per definitie de beste elektroinstallateurs. Hetzelfde geldt voor zwembadboeren, die hebben verstand van zandfilters en het verlijmen van PVC maar elektra is over het algemeen niet zo hun ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@True Dan gebruik je toch gewoon de bovenkant? Verbruik of opwek, het verschil is een minnetje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Een soortgelijk verhaal met die 1-fase meters waarbij beide nullen aan de onder kant zitten en de L-in en L-uit beide aan de bovenkant zijn te vinden. Er lijkt kennelijk een conventie te zijn dat deze meters altijd zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@True @FrankHe De Eastron SDM630D heeft een boven en onder aansluiting. Zal bij deze ook zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:30:
@True Je kunt deze meter eventueel ook vóór de aardlekautomaat plaatsen.

Wel lastiger als je een keer iets met de meter wilt, dan moet alles uit. Ik ken jouw groepenkast niet uit mijn hoofd maar mocht de aardlekautomaat op een kamrail zitten dan is dit natuurlijk ook niet de meest fraaie oplossing aangezien je dat dan zult moeten aanpassen.
Dat zou nog wel kunnen. Ik had dit niet als optie meegenomen omdat er wel duidelijk stond dat die na de automaat moest komen. Maar als jij hier durft te stellen dat dit wel direct na de hoofdschakelaar (in mijn geval via de klemrails in de tweede kast) geloof ik je direct :)

Dit is de huidige linkerkast voor vooralsnog enkel de PV-installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOtUCPXdVU5D5vxWp5dUShCZJMs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQy8jZjCR4CubylDs0gtoaYY.jpg?f=fotoalbum_small
onetime schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:35:
@True Dan gebruik je toch gewoon de bovenkant? Verbruik of opwek, het verschil is een minnetje...
Mwah, niet zo'n fan van. Ik wil toch voornamelijk de API gaan gebruiken en dan kan ik weer gaan klooien met een scriptje die dat voor mij omzet.

Denk dat ik dan uitkom op de volgende scenario's van meest voorkeur naar meeste werk:
  1. YMVK-kabel en aders hebben toch genoeg overlengte voor aansluiting aan onderkant kWh-meter
  2. kWh-meter tussen klemrails & 4P aardlekautomaat van PV
  3. lasdoos boven de groepenkast plaatsen >> paar €
  4. degelijke mini-kast op zolder plaatsen >> 20-25 €
Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daar snapt de HomeWizard app dan helemaal niets meer van. Postieve waarden van die kWh meter worden totaal genegeerd als je instelt dat het ding zonnepanelen meet.
True schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Dat zou nog wel kunnen. Ik had dit niet als optie meegenomen omdat er wel duidelijk stond dat die na de automaat moest komen. Maar als jij hier durft te stellen dat dit wel direct na de hoofdschakelaar (in mijn geval via de klemrails in de tweede kast) geloof ik je direct :)
En anders heb je hier nog bevestiging van de leverancier: HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
Of ondersteboven hangen :P

Maakt dat wat uit trouwens? Heb nu een kWh meter horizontaal hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Zwartoog schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Of ondersteboven hangen :P

Maakt dat wat uit trouwens? Heb nu een kWh meter horizontaal hangen.
Dan loopt de stroom er uit.
Maar dat is zonder gekheid sowieso niet een acceptabel scenario voor mij. Het moet netjes en strak zijn, voor minder doe ik het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bij mijn zwager (moeilijke man) zijn zonnepanelen geplaatst een paar weken geleden. Gisteren kwam ik daar op bezoek en gaf hij heel trots aan dat hij wel voor gezorgd had dat de elektricien het anders had gedaan dan hij eerst van plan was. Zwager had aangegeven dat hij zo veel mogelijkheid veiligheid wou (en dus een zo hoog mogelijke automaat 8)7 ) en op de toekomst wou zijn voorbereid voor als hij een EV kreeg en dus zo veel mogelijk stroom moest hebben.

Het betreft een 1x25A huisaansluiting. Ik ging kijken in de meterkast en wat trof ik daar aan: een 40A automaat die de zonnepanelen beveiligd. Hoe kan zo iemand zich laten meelsleuren door zo een klant (en ja, het is een moeilijke man ;))?!

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik vind dat persoonlijk ook wel vervelend met die dingen.
De driefasen is gewoon onder en boven in en uit.
En de enkel fase is het links rechts.
Dus boven fasen in en uit en onder de nul in en uit.

Zal vast een goede reden voor zijn, maar ik vind het niks -O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ronald.42 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:15:
Ik vind dat persoonlijk ook wel vervelend met die dingen.
De driefasen is gewoon onder en boven in en uit.
En de enkel fase is het links rechts.
Dus boven fasen in en uit en onder de nul in en uit.

Zal vast een goede reden voor zijn, maar ik vind het niks -O-
Ik vind het ook vreemd en geen fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:38
Gedaan!

[ Voor 88% gewijzigd door Jcrs7 op 01-06-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
onetime schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:45:
@True @FrankHe De Eastron SDM630D heeft een boven en onder aansluiting. Zal bij deze ook zo zijn.
Wanneer ik plaatjes van de Eastron SDM630D bekijk dan zie ik dat L1, L2, L3 en N onder worden ingevoerd, tot zover ok. Maar boven bij de uitvoer zie ik alleen een L1, L2 en L3, de Nul wordt daar dus niet aangeboden. Dan moet je de N-klem dus dubbel bezetten en dat is niet ideaal, zeker niet gezien het feit dat de afgaande kabel met zekerheid een vaste kern heeft en de draden in de kast met zekerheid flex zijn, die mogen dus niet zamen onder dezelfde klem. Hoe hadden ze dat dan gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FrankHe schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Wanneer ik plaatjes van de Eastron SDM630D bekijk dan zie ik dat L1, L2, L3 en N onder worden ingevoerd, tot zover ok. Maar boven bij de uitvoer zie ik alleen een L1, L2 en L3, de Nul wordt daar dus niet aangeboden. Dan moet je de N-klem dus dubbel bezetten en dat is niet ideaal, zeker niet gezien het feit dat de afgaande kabel met zekerheid een vaste kern heeft en de draden in de kast met zekerheid flex zijn, die mogen dus niet zamen onder dezelfde klem. Hoe hadden ze dat dan gedacht?
Als je die van HomeWizard hebt is het afgaande kant* onder als 3P+N zie bijv.: https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-3-fase
*als in PV, autolader, etc

En als ik kijk op de website van Eastron naar de SDM630 zie ik ook gewoon 3P+N aan beide kanten: https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm630modbus dat is niet de 'D' variant, maar ik weet zo snel ook niet hoe we überhaupt op die variant gekomen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwartoog schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:51:
[...] Of ondersteboven hangen :P [...]
Dat past niet op een dinrail in een kast. Dan moet je de boel al aardig onder fysieke spanning zetten.

@True De 630D had ik toevallig eigen foto's van.
De 630-Modbus V2 heb ik nu in mijn hand, boven en onder L1, L2, L3, N. Boven de data aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:17
True schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Dan loopt de stroom er uit.
Maar dat is zonder gekheid sowieso niet een acceptabel scenario voor mij. Het moet netjes en strak zijn, voor minder doe ik het niet.
Het is een beetje lastiger, maar je kunt de kabels die je onderin hebt gestoken uiteraard ook bovenin stoppen en die van bovenin onderin stoppen. Zo heb ik dat gedaan bij de zonnepanelen. De kabels lopen achterlangs dus je ziet er zo toch niks van.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DutchKel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Het is een beetje lastiger, maar je kunt de kabels die je onderin hebt gestoken uiteraard ook bovenin stoppen en die van bovenin onderin stoppen. Zo heb ik dat gedaan bij de zonnepanelen. De kabels lopen achterlangs dus je ziet er zo toch niks van.
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" geeft aan dat dat niet gaan werken. Hoe dat met de API werkt weet ik niet, maar voor in het ergste geval een lasdoosje en wat draden trekken ga ik niet lopen klooien met bedrading die anders is dan voorgeschreven. De panelen liggen er ook op voor 20+ jaar dit moet de komende tijd ook gewoon netjes werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
True schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" geeft aan dat dat niet gaan werken. Hoe dat met de API werkt weet ik niet, maar voor in het ergste geval een lasdoosje en wat draden trekken ga ik niet lopen klooien met bedrading die anders is dan voorgeschreven. De panelen liggen er ook op voor 20+ jaar dit moet de komende tijd ook gewoon netjes werken.
Maar dan kan de home wizard app dus helemaal niks met zonnepanelen?

Ik heb de CEMM voor de monitoring en die kan alleen niet overweg met een negatieve waarde voor het opwekken. Je geeft daarbij aan welke verbruik is en welke opwekking, beide moeten een positieve waarde geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

@Jcrs7 ik denk dat je meer kans maakt in De EL-kroeg - Deel 4

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DutchKel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Ik heb de CEMM voor de monitoring en die kan alleen niet overweg met een negatieve waarde voor het opwekken. Je geeft daarbij aan welke verbruik is en welke opwekking, beide moeten een positieve waarde geven.
Geen idee, ik heb 'm nog niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:14:
Wel als je hem normaal aansluit (source = omvormer aan de onderzijde). Als je hem omgekeerd aansluit, is het de vraag wat de app er mee doet. Ik heb dat zelf niet geprobeerd.

Ik lees zelf de meter uit via de HomeWizard app en via de local API met HomeAssistant. Bij die laatste zie ik aparte entities voor import en export. Vermoedelijk heeft de meter dus twee telwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cT41TdCEAl8gTEmZWlKAfLL3Vq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kgSjupYftlWLue4F25fdRQzl.png?f=fotoalbum_large

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Als je de kWh meter goed aansluit, en in de app instelt dat er zonnepanelen op zitten gaat het goed, de grafiek in de app kleurt groen.
In de api loopt de export teller op, en het display laat een negatieve waarde zien.

Sluit je de kWh meter 'verkeerd' aan en stelt hem in de app in als zonnepanelen, dan is er niets te zien, waarde 0 (mijn SolarEdge gebruikt 's nachts 5watt, maar dat zie ik niet in de app)

Stel je hem dan in de app in als 'overig', dan zie je wel een waarde, echter als verbruik in de kleur paars in de app.
In de api loopt bij 'verkeerde aansluiting' de import teller op.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Hoe zijn de ervaringen hier met een brandbeveiligingsschakelaar zoals in sommige gevallen verplicht is in Duitsland. Mij lijkt wat extra veiligheid nooit kwaad te kunnen.

Siemens 5SV6016-6KK16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqTr8xMABDLZGm_PCFP0KzOMVUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/abeeUjKPWYFYrbPK4fBArrzC.webp?f=user_large

Ik heb een 3 fase aansluiting, dien ik er eentje na elke ALS te monteren?!

[ Voor 57% gewijzigd door averroes1198 op 01-06-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:23
averroes1198 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:45:
Hoe zijn de ervaringen hier met een brandbeveiligingsschakelaar zoals in sommige gevallen verplicht is in Duitsland. Mij lijkt wat extra veiligheid nooit kwaad te kunnen.

Siemens 5SV6016-6KK16

[Afbeelding]

Ik heb een 3 fase aansluiting, dien ik er eentje na elke ALS te monteren?!
Dit is een installatieautomaat met ingebouwde vlamboogdetectie volgens Siemens. Je zou dus alle installatieautomaten moeten vervangen door deze automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@averroes1198 @KoHa Ik dacht dat alle Vlamboog beveiligingen ook aardlek deden, maar je hebt hier een uitzondering te pakken, volgens het schema in de pdf.
Als je hier voor gaat zou ik een versie kiezen waar ook aardlek in zit, zodat je de losse aardleks kwijt kunt.
Dan heb je iedere groep helemaal apart en onafhankelijk. Zijn meestal ongeveer de zelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Mag je VD draad los gebruiken in een loze ruimte tussen het plafond?

Ik wil in onze schuur spotjes ophangen en naar elk spotje VD draad trekken met twee wago 221-2411 doorvoer connectors om de spotjes uiteindelijk op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@DutchKel Waarom geen flexibel snoer gebruiken? Dat werkt een stuk gemakkelijker.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
timovd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:59:
@DutchKel Waarom geen flexibel snoer gebruiken? Dat werkt een stuk gemakkelijker.
Een flexibele snoer wil ik voor het laatste deel gebruiken, van het aansluit punt naar de lamp. Het aansluit punt wil ik dus boven de lamp maken waardoor dat laatste stuk maar iets van 30cm is.

Voor het verdelen is een flexibele snoer wat lastiger, met VD draad kan ik daar las klemmen voor gebruiken.

Ik zat eventueel nog te denken om de VD draad in een flexibele buis te doen. Mocht ik het ooit vervangen dan kan ik het verlaagde plafond wel eruit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@DutchKel Je weet dat in de genoemde Wago's (en andere 221's en 222's) ook flexibel draad mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
timovd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:25:
@DutchKel Je weet dat in de genoemde Wago's (en andere 221's en 222's) ook flexibel draad mag?
Yes, daarom wilde ik die ook gebruiken in de laatste stap.

Voor het verdelen wilde ik 2x een lasklem gebruiken met 8 aansluitingen en dat keer 2 voor blauw en zwart. Dit om 12 spotjes aan te sluiten.

Edit: Dus vanaf de verdeler met VD draad naar de plek waar ik de lamp wil hebben. Op de plek van de lamp de Wago klemmen gebruiken en met een kort stukje flexibele kabel naar de lamp.

Edit: Even snel in paint gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdivWObl_CxjvooI7SN0Gw-Ebc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9iHzojTCpmnPyyCYkfu6wRS0.jpg?f=user_large

Alles van de kabels zit dus achter houten platen. De lamp komt onder de wago klemmen te zitten. De grijze kabel is dus de flexibele kabel.

Dit wil ik dan voor 12 lampen doen.

[ Voor 44% gewijzigd door DutchKel op 02-06-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou dan 22x-413 gebruiken zodat je met één klem kunt doorlussen naar de volgende lamp. Dat scheelt weer een verbinding. Zo kun je later - mocht het nodig zijn - altijd bij de klemmen voor onderhoud.
De VD zou ik wel in een buis doen, anders kun je beter flexibel draad gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
timovd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:20:
Ik zou dan 22x-413 gebruiken zodat je met één klem kunt doorlussen naar de volgende lamp. Dat scheelt weer een verbinding. Zo kun je later - mocht het nodig zijn - altijd bij de klemmen voor onderhoud.
De VD zou ik wel in een buis doen, anders kun je beter flexibel draad gebruiken.
Ik denk dat ik het inderdaad op deze manier ga doen. Flexibele draad daarvoor gebruiken en dan doorlussen bij de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-05 11:00
Hi,

Ik hoop dat ik hier goed zit. Ik ben van plan een thuisbatterij te plaatsen en een wartmepomp. Gebruik per jaar 4,5mwh, opbrengst (na plaatsing extra panelen) 7 a 8 MWh (door liggen vrij verspreid over de dag), verbruik warmtepomp inschatting 3mwh.
Iemand ervaring met dynamische teruglevering en dito contracten? Wat is zo snel kan vinden klinkt nogal vaag :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Boefmans schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:09:
Hi,

Ik hoop dat ik hier goed zit. Ik ben van plan een thuisbatterij te plaatsen en een wartmepomp. Gebruik per jaar 4,5mwh, opbrengst (na plaatsing extra panelen) 7 a 8 MWh (door liggen vrij verspreid over de dag), verbruik warmtepomp inschatting 3mwh.
Iemand ervaring met dynamische teruglevering en dito contracten? Wat is zo snel kan vinden klinkt nogal vaag :-)
Ja genoeg ervaringen op GoT:
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ga een 3 fase laadpaal in de tuin zetten maar dit is een tijdelijke plek. De definitieve plek is ongveer 8 meter veder bij de meterkast vandaan. uiteraard wil ik die kabel nu al lang genoeg hebben voor de eind situatie.
nu heb ik geleerd dat je haspels etc altijd moet afrollen dus ik vroeg mij af in hoeverre is het een probleem om een "rol" van max 10 meter onder de grond te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 21:27
Haspels rol je af om de warmte die kan ontstaan in een draad kwijt te kunnen. In de grond zal een kabel met voldoende doorsnede (6mm2) niet zo warm worden dat de isolatie smelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:21
@twain4me Of je een kabel nu oprolt of meerdere naast elkaar legt lijkt me dat in beide gevallen bundelen. Dus als je YMVK(-as) gebruikt zou dat geen issue moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:11

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik zie zojuist het volgende artikel op rtlnieuws (gepusht door Google):

https://www.rtlnieuws.nl/...n-zonnepanelen-incidenten

De meterkast in de fik, door onvakkundig geïnstalleerde zonnepanelen. Er staat een afbeelding bij van de verkoolde bedrading en wat pijlen, met de uitleg:
Volgens het brandonderzoek hadden de installateurs te veel plastic van een voedingskabel gestript. Daardoor kon de draad te heet worden ... Etc
Omdat ik zelf ook panelen heb gelegd en niet formeel gecertificeerd ben wil ik graag begrijpen wat hier allemaal mis is gegaan ;)

Als ik het 'schema' bekijk lijkt er een extra alamat geplaatst direct achter de hoofdschakelaar.
Als ik de (verkoolde) bedrading bekijk snap ik niet wat ik zie. Is de unit in het rode vierkant de extra alamat?

Wat doet het ertoe of kabels 'te ver' gestript zijn zolang ze elkaar niet raken (ik realiseer me dat dit niet is wat je wil)? Of is dat nou juist gebeurd; kabels die elkaar raakten vóór de alamat en die dus de volle stroom van de hoofdschakelaar als kortsluitstroom er doorheen gejaagd kregen?

De closeup van de (flexibele) kabel lijkt overigens gesoldeerd zie ik nu.

Vervolgens is het advies altijd 'kies een betrouwbare installateur'. Hoe je dat daadwerkelijk doet kan alleen niemand zeggen geloof ik :+

[ Voor 11% gewijzigd door Scatman_II op 02-06-2023 15:22 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Geen idee hoe de journalist het rapport heeft vertaald naar totale chaos. On-geïsoleerde aders in combinatie met grote stromen is eerder regel dan uitzondering. Ook in direct zonlicht. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 19:12
blackd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Wel als je hem normaal aansluit (source = omvormer aan de onderzijde). Als je hem omgekeerd aansluit, is het de vraag wat de app er mee doet. Ik heb dat zelf niet geprobeerd.

Ik lees zelf de meter uit via de HomeWizard app en via de local API met HomeAssistant. Bij die laatste zie ik aparte entities voor import en export. Vermoedelijk heeft de meter dus twee telwerken.

[Afbeelding]
Om het negatieve getal in Home Assistant om te zetten naar een positief getal heb ik onderstaande template sensor gebruikt:
template:
- sensor:
- name: Actual solar power - Dak
unit_of_measurement: "kWh"
state: "{{ states('sensor.solar_meter_5c2faf0e37dc') | int(0) | abs }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54
Scatman_II schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:14:
Ik zie zojuist het volgende artikel op rtlnieuws (gepusht door Google):

https://www.rtlnieuws.nl/...n-zonnepanelen-incidenten

De meterkast in de fik, door onvakkundig geïnstalleerde zonnepanelen. Er staat een afbeelding bij van de verkoolde bedrading en wat pijlen, met de uitleg:

[...]

Omdat ik zelf ook panelen heb gelegd en niet formeel gecertificeerd ben wil ik graag begrijpen wat hier allemaal mis is gegaan ;)

Als ik het 'schema' bekijk lijkt er een extra alamat geplaatst direct achter de hoofdschakelaar.
Als ik de (verkoolde) bedrading bekijk snap ik niet wat ik zie. Is de unit in het rode vierkant de extra alamat?

Wat doet het ertoe of kabels 'te ver' gestript zijn zolang ze elkaar niet raken (ik realiseer me dat dit niet is wat je wil)? Of is dat nou juist gebeurd; kabels die elkaar raakten vóór de alamat en die dus de volle stroom van de hoofdschakelaar als kortsluitstroom er doorheen gejaagd kregen?

De closeup van de (flexibele) kabel lijkt overigens gesoldeerd zie ik nu.

Vervolgens is het advies altijd 'kies een betrouwbare installateur'. Hoe je dat daadwerkelijk doet kan alleen niemand zeggen geloof ik :+
Het rapport, in ieder geval het deel wat RTL quote komt nou niet betrouwbaar / volledig over..Een paar dingen die in mij opkomen.
- Een meterkast met Eaton materiaal, niet echt beun materiaal.
- Wie heeft de meterkast geïnstalleerd, ook de PV boer
- Waren de daaddiameters correct
- Waren de koppels op de klemmen correct
- Geen aderhuls op de flexibele draad
- Zit er soldeer op een uiteinde ipv een aderhuls.

Dat laatste kan de oorzaak zijn. De tin gaat onder druk lopen en geeft dan een hogere overgangsweerstand, warmte ontwikkeling en brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:38
jeronimo schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:08:
[...]

Het rapport, in ieder geval het deel wat RTL quote komt nou niet betrouwbaar / volledig over..Een paar dingen die in mij opkomen.
- Een meterkast met Eaton materiaal, niet echt beun materiaal.
- Wie heeft de meterkast geïnstalleerd, ook de PV boer
- Waren de daaddiameters correct
- Waren de koppels op de klemmen correct
- Geen aderhuls op de flexibele draad
- Zit er soldeer op een uiteinde ipv een aderhuls.

Dat laatste kan de oorzaak zijn. De tin gaat onder druk lopen en geeft dan een hogere overgangsweerstand, warmte ontwikkeling en brand.
De meterkast op de foto is de kast die vervangen is. Het is totaal onbekend hoe de oude kast eruit zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TwingyTwingy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:57:
[...]

De meterkast op de foto is de kast die vervangen is. Het is totaal onbekend hoe de oude kast eruit zag.
Je ziet op de foto van de verbrandde kast duidelijk dat het Eaton installatieautomaten waren met Eaton aardlekschakelaars. :>

edit:
En die PV-aardlekautomaat lijkt mij qua vorm meeste overeenkomen met een NOARK bijv of een CHINT:
Overigens is NOARK gewoon een sub-merk van CHINT:
edit 2: volgens mij zijn dit oude modellen want tegenwoordig zijn ze natuurlijk heel praktisch in 1DIN te krijgen, overigens weet ik er het fijne niet van, ik probeer weg te blijven van deze snuisterijen
Afbeeldingslocatie: https://cs-benelux.nl/wp-content/uploads/2019/05/ejsf_19_0161_lowres-600x754.jpg Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/7yk9Rj73jLQG/WoOoMg/726x1200.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door True op 02-06-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-05 12:13
Rik! schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:25:
Vraagje met situatieschets:
Een YMVK 3g4mm² kabel loopt vanaf een alamat in de groepenkast naar een werkschakelaar 15 meter verderop in een berging.
Hier heb ik al diverse micro-omvormers op aangesloten dmv een aps trunk-kabel (H07RN-F).
Ivm uitbreiding micro-omvormers op een ander dakvlak wil ik een extra kabel aansluiten op de uitgaande kant van de werkschakelaar.
Om het aantal lasklemmen/lasdozen in serie te verminderen (na de uitbreiding wordt de 16A continu aangetikt) dacht ik eraan om vanuit de werkschakelaar met 2x H07RN-F (soepel draad neopreen) te vertrekken dmv twin adereindhulzen.
De tweede kabel zal een stuk kabel van 6 meter zijn (bovengronds in buis) waar daarna weer een nieuwe APS trunk-kabel op aangesloten wordt in een lasdoos.

Mag dit of moet er voor het tussenstuk perse YMVK kabel gebruikt worden?
De vraag was ondergesneeuwd, heeft iemand hier een antwoord op?

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Rik! schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:07:
[...]

De vraag was ondergesneeuwd, heeft iemand hier een antwoord op?
Neopreen mag ook. Neopreen slijt ook nog eens minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Weet je zeker dat je je omvormer aan de onderkant moet aansluiten bij de Eastron sdm630?
Ik heb de Eastron SDM72D en daar moet je de gebruikers ook aan de onderkant aansluiten maar de omvormer juist aan de bovenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTRY0FddKBBpZPDxjdki-7zlMlU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bqNLNOCdogkSHlgd7qHj6UaK.jpg?f=user_large

Zie Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:45:
[...]

Weet je zeker dat je je omvormer aan de onderkant moet aansluiten bij de Eastron sdm630?
Ik heb de Eastron SDM72D en daar moet je de gebruikers ook aan de onderkant aansluiten maar de omvormer juist aan de bovenkant:
[Afbeelding]

Zie Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ja: https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-3-fase en ook de handleiding die in het doosje zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Daar staat “De onderkant van de kWh meter is verbonden met de bron die je wil meten. (SOURCE) Zoals zonnepanelen, autolader, warmtepomp, hoofdaansluiting etc.”
Maar een omvormer produceert terwijl een autolader en warmtepomp verbruiken.
Dan krijg je dus voor het ene een negatieve waarde en voor het andere een positieve waarde.
Als dat is wat je wilt is het natuurlijk prima maar ik wilde op mijn PV kWh meter juist zien wat ik opgewekt heb, dus een positieve waarde, en niet een negatieve waarde in mijn display.
Het is dus een keuze, andersom de omvormer aansluiten op de Eastron geeft een positieve waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:06:
[...]

Daar staat “De onderkant van de kWh meter is verbonden met de bron die je wil meten. (SOURCE) Zoals zonnepanelen, autolader, warmtepomp, hoofdaansluiting etc.”
Maar een omvormer produceert terwijl een autolader en warmtepomp verbruiken.
Dan krijg je dus voor het ene een negatieve waarde en voor het andere een positieve waarde.
Als dat is wat je wilt is het natuurlijk prima maar ik wilde op mijn PV kWh meter juist zien wat ik opgewekt heb, dus een positieve waarde, en niet een negatieve waarde in mijn display.
Ja, daarom stel je in HomeWizard dus in wat er op de meter zit aangesloten.
Het is dus een keuze, andersom de omvormer aansluiten op de Eastron geeft een positieve waarde.
Als je de app fatsoenlijk wilt gebruiken is dit geen keuze. Allerlei functies zoals netto verbruik (een som van de slimme meter en de zonnepanelen) werken alleen goed als je het aansluit en instelt zoals bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Xander schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Ik ken HomeWizard verder niet maar dat je het moet instellen suggereert voor mij dat hij dan iets aan de waarden aanpast.
Anders zouden positieve waarden toch altijd verbruik zijn en negatieve opbrengst en is er geen noodzaak iets in te stellen?
[...]

Als je de app fatsoenlijk wilt gebruiken is dit geen keuze. Allerlei functies zoals netto verbruik (een som van de slimme meter en de zonnepanelen) werken alleen goed als je het aansluit en instelt zoals bedoeld.
Ik gebruik Enelogic via een Youless en daar krijg ik voor verbruik en opbrengst positieve waarden maar omdat ik in Enelogic/Youless aangeeft dat het ene de PV meter is geeft hij alles wel correct weer en de totalen ook.

Wat ik wel in de Eastron moest instellen was dat hij het verbruik van de omvormer niet doorgeeft want anders meet je dat verbruik 2x. Mijn SMA omvormer verbruikt namelijk altijd energie, ook als er geen zon is en dat verbruik wordt natuurlijk al door de normale elektriciteitsmeter gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:09:
@Tanuki Probeer eens met de lamp die je eerder ook gebruikte paralel. Dus sensor tussen L en SW en de lamp tussen N en SW.

Als dat wel werkt zou je dat zo kunnen laten of proberen met een X2 condensator of een Shelly bypass.
Dit lukt inderdaad, alsin, de sensor start op. De Shelly registreert altijd dat de "switch" aan staat op de SW1 poort. Als ik dan de sensor trigger gaat de lamp uit, maar SW1 blijft "aan". Vermoedelijk doordat er toch altijd een beetje stroom doorheen blijft lopen.

Volgens mij zie ik in de Shelly Plus I4 pagina ook niet echt opties om iets aan te passen. Ik kan de switch naar een button veranderen en ik hem inverten. Vermoedelijk verandert er wel *iets* in de stroom die er loopt, als de sensor triggert. Maar de Shelly zal het niet in zich hebben om die change te kunnen zien, gok ik?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tanuki Als je de impedanties van de onderdelen weet, en wat de schakel drempels van de Shelly zijn, is daar toch best uit te komen? Zomaar iets proberen zonder dat je weet wat je doet is nooit goed.
edit: niet alleen aan jou...

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 03-06-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:22:
[...]

[...]

Vliegvlug schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:44:
[...]

Ik ken HomeWizard verder niet maar dat je het moet instellen suggereert voor mij dat hij dan iets aan de waarden aanpast.
Anders zouden positieve waarden toch altijd verbruik zijn en negatieve opbrengst en is er geen noodzaak iets in te stellen?

[...]

Ik gebruik Enelogic via een Youless en daar krijg ik voor verbruik en opbrengst positieve waarden maar omdat ik in Enelogic/Youless aangeeft dat het ene de PV meter is geeft hij alles wel correct weer en de totalen ook.

Wat ik wel in de Eastron moest instellen was dat hij het verbruik van de omvormer niet doorgeeft want anders meet je dat verbruik 2x. Mijn SMA omvormer verbruikt namelijk altijd energie, ook als er geen zon is en dat verbruik wordt natuurlijk al door de normale elektriciteitsmeter gemeten.
Wel dom, ik heb 'm nu aangesloten (zoals de website en handleiding uit het doosje van @HomeWizard_NL aangeeft). In de HomeWizard app staat het wel als een positieve grafiek, maar de display en de API geeft (terecht) een negatieve waarde aan.
Het zou m.i. veel netter zijn als de HomeWizard app gewoon gebaseerd op wat je instelt in de app een opwek in positieve cijfers weergeeft zodat je niet hoeft te gaan klooien met het verwerken van de API.

Misschien dat ik de groepenkast weer ga omkatten dan wordt het netjes van beneden naar boven: klemmenblokken > onderkant kWh-meter > bovenkant kWh-meter > onderkant PV-aardlekautomaat en dan ook nog eens netjes boven elkaar.
Dan stel ik de app wel in als 'laadpaal' of zo zodat ik nog steeds een mooie positieve grafiek zie en dan is de API tenminste netjes. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-05 14:45
True schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:19:
[...]

[...]

Wel dom, ik heb 'm nu aangesloten (zoals de website en handleiding uit het doosje van @HomeWizard_NL aangeeft). In de HomeWizard app staat het wel als een positieve grafiek, maar de display en de API geeft (terecht) een negatieve waarde aan.
Het zou m.i. veel netter zijn als de HomeWizard app gewoon gebaseerd op wat je instelt in de app een opwek in positieve cijfers weergeeft zodat je niet hoeft te gaan klooien met het verwerken van de API.
Ik schat dat de meerderheid van de kopers van zo'n kWh-meter geen tweakers zijn en gewoon willen dat het werkt. Die laten het aansluiten zoals het in de handleiding staat, verbinden de meter met hun wifi-netwerk en het werkt in een keer zonder dat ze ergens instellingen moeten aanpassen. Er komen zelfs mooie grafiekjes uit de app van HW.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-05 12:13
IplugNplay schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:43:
[...]

Neopreen mag ook. Neopreen slijt ook nog eens minder
Dus neopreen kabel is toegestaan in een vaste installatie?

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:03:
@Tanuki Als je de impedanties van de onderdelen weet, en wat de schakel drempels van de Shelly zijn, is daar toch best uit te komen? Zomaar iets proberen zonder dat je weet wat je doet is nooit goed.
edit: niet alleen aan jou...
Dat lijkt me voor zich spreken ja. Dat is ook exact de reden dat ik hier nu wat meer vragen over stel, voordat ik vanalles probeer. Ik heb echt wel wat ideeën en dergelijke, maar klakkeloos draadjes aansluiten, dat vind ik riskant.

Ik heb voldoende kennis van elektrische installaties om het juiste te doen, of in ieder geval te weten dat ik dingen niet op bepaalde manieren moet doen. En ik heb genoeg aangesloten overal in huis. :)

Maar deze case, dat is toch net een ander verhaal:
- Ik snap dat een rond circuit nodig is om de sensor überhaupt op te starten.
- Ik snap dat de sensor 2 draadjes heeft, waardoor simpelweg een schakeldraad aansluiten geen nut heeft
- Ik snap dat het werkt met de lamp, gezien de lamp effectief niet uit staat, hij krijgt gewoon zo weinig stroom dat het lampje niet gloeit

Dus wat ik nu precies zou kunnen doen, dat is een beetje een raadsel voor mij. Is ook niet erg. Impedantie en hoe dat kan helpen met deze case is iets waar ik me in kan verdiepen. :)
Shelly bypass (of similar) is ook nog iets dat ik kan proberen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tanuki Ok, wat vragen om je op weg te helpen:
- Wat doet de sensor bij Off; hoeveel stroom en spanning heeft hij dan nodig.
- Idem bij On.
- Wat is voor de Shelly Off. (spanning / stroom)
- Wat is voor de Shelly On. (spanning / stroom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:27:
@Tanuki Ok, wat vragen om je op weg te helpen:
- Wat doet de sensor bij Off; hoeveel stroom en spanning heeft hij dan nodig.
- Idem bij On.
- Wat is voor de Shelly Off. (spanning / stroom)
- Wat is voor de Shelly On. (spanning / stroom)
Dat zijn idd zaken die ik aan het uitzoeken ben.

Het lijkt erop dat bijvoorbeeld een Shelly bypass (of een andere dimmer stabilisator) tussen de sensor output en nul gezet kan worden. Dat zorgt er iig voor dat sensor opstart en dat de lamp niet meer nodig is.
Er zou dan een aftakking gemaakt kunnen worden van dat concept met een weerstandje, waardoor de input die de Shelly i4 ontvangt effectief 0 is, ipv "een beetje". Dan zou hij uit moeten tonen, ipv aan.

Ik ga idd eens met een meter checken wat voor waardes ik eruit kan halen. En opzoeken wat de Shelly nodig heeft. En wat voor waardes eruit komen bij een normale licht schakelaar, waar het wel werkt.

Denk dat ik dus al op weg geholpen ben. :) Thanks voor de additionele tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:39
Even een vraag voor de zekerheid:
Ik wil wat wcd's vervangen en een paar nieuwe lampen ophangen. Niets spannends in principe. Maar ik heb sinds kort zonnepanelen en ik vroeg me af of ik deze apart moet uitschakelen of niet?
Normaliter zet ik bij werkzaamheden met elektra de hoofdschakelaar om. Is dat nu ook voldoende of moet ik ook de automaat voor de zonnepanelen in de meterkast uitzetten en daarnaast ook nog de automaat van de omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De hoofdschakelaar is meer dan genoeg. Je kunt ook alleen de groep waar je aan werkt uitschakelen.
Je moet toch altijd controleren of waar je aan gaat werken spanningsloos is. @HowsMyApple

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 03-06-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 19:31
Voor de zekerheid wil ik toch even hier checken of mijn idee over elektra aanleggen naar een te bouwen schuur een beetje klopt:
Op dit moment hebben we 3x25A huisaansluiting.
Ook zijn hier zonnepanelen aangesloten (omvormer 6kW).

Nu is het idee om een extra verdeelkast in de schuur op te hangen tbv zwaardere (3 fase) machines en een hele rits groepen om wat zwaardere apparatuur op 1 groep te zetten.
Ook wil ik vanaf hier alle tuinverlichting en stopcontacten gaan doorlussen (kwa afstand wat praktischer).

Toen de zonnepanelen waren aangelegd hebben ze een 3 fase aardlekautomaat geplaatst. Hiervoor moest de bekabeling een klein beetje gewijzigd worden. Ofwel er zijn dubbele adereindhulzen op de kabels die vanaf de hoofdschakelaar kwamen gezet om het aan te kunnen sluiten.
Op dit moment is er dus nog geen verdeelblok geinstalleerd of iets dergelijks.

De kabel die ik wil leggen naar de schuur wordt dan een YMVK-as grondkabel die gewoon zo in een geul gelegd kan worden (er moet toch al gegraven worden voor het riool en hemelwater).
Kan ik dan het beste een kabel nemen met 6mm2 aders? dus een 4 aderige kabel + 6mm2 mantel/aardscherm?
De keuze voor 6mm2 was omdat (volgensmij) de aders die na de hoofdschakelaar gebruikt zijn ook deze diameter hebben. Kan het mis hebben natuurlijk.. :X
Of is het wijs om juist kleiner of groter te gaan?
En is een vaste ader voor deze toepassing de juiste keuze?
De afstand die overbrugt moet worden naar de onder verdeelkast is +- 21 meter.

En wat betreft aansluiting in de huidige groepenkast was mijn plan om een na de hoofdschakelaar een 4 tal aftak klemmen te plaatsen zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkfrLuegAaPWW6sI4QXbth9epfM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/izTexYspg42GlFho2ouQYKKl.jpg?f=user_large

Maak ik hier nog denkfouten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Misschien ook nog goed om er bij te vermelden. Potentieel komen er nog zonnepanelen op de schuur. Dus ik zou graag rekening houden met een omvormer van ongeveer 8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@merijntjuh Het is wel de bedoeling dat je de kabel naar de schuur beveiligd bv met een 20 of 25A Aardlekautomaat 300mA.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@habbekrats Ah, die had ik inderdaad even gemist. Gelukkig hier dus nog even gepost.
Maakt het nog uit of ik hem aan het begin van de kabel (huidige groepenkast) of het einde (schuur) plaats?

Gevoelsmatig zou ik zeggen in de huidige groepenkast. Mogelijk dat dit kwa ruimte (en huidige kamrails) een potentieel probleem wordt..

[ Voor 26% gewijzigd door merijntjuh op 03-06-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 17:10

JWT

Net nieuwe pv verdeler binnen. Kan/moet beter qua draadjes toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEdAgHXYSezAqsTWQHtXUk6ms6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQp8KlOCJulbH6lgYc7xJd8T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgQ4wBUv9Jd55y1JCOjSUrxlpBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qszuFtADv9gdeQaWQui2n09Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
merijntjuh schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:00:
@habbekrats Ah, die had ik inderdaad even gemist. Gelukkig hier dus nog even gepost.
Maakt het nog uit of ik hem aan het begin van de kabel (huidige groepenkast) of het einde (schuur) plaats?

Gevoelsmatig zou ik zeggen in de huidige groepenkast. Mogelijk dat dit kwa ruimte (en huidige kamrails) een potentieel probleem wordt..
Begin van de kabel.
Dus in de bestaande meterkast.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
merijntjuh schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:00:

Een beveiliging plaats je aan de voedende kant ter beveiliging van je kabel, en ook handig als schakelaar als je aan de kabel gaat werken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@habbekrats Goed punt inderdaad!
Ik neem aan dat de rest wat ik eerder geschreven had, dus 6mm2 massieve aders verder gewoon prima is?
Dan wordt mijn plan als volgt:
- Bekabeling in huidige groepenkast versimpelen door 4 stuks aftak klemmen
- Vanaf aftakklem naar aardlekschakelaar
- Aardlekschakelaar > 6mm2 YMVK-as naar schuur
- In de schuur een hoofdschakelaar, ik gok dat 40A prima is?
- Na de hoofdschakelaar een normale 30mA aardlekschakelaar/automaat en de normale groepen (afhankelijk of ik voor installatieautomaten of aardlekautomaten ga)

Wel jammer van de kosten van de aardlekautomaat voor de kabel. Mja, het moet ook goed natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Schiet me nu ook nog te binnen dat er ook potentieel een laadpunt voor een auto komt. Voldoet dan 6mm2 nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:23
habbekrats schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:09:
@merijntjuh Het is wel de bedoeling dat je de kabel naar de schuur beveiligd bv met een 20 of 25A Aardlekautomaat 300mA.
Volgens mij kan dit als een distributiegroep worden aangesloten in de hoofd groepenkast en is een installatieautomaat voldoende om de afgaande kabel te beveiligen. Daarvoor is een aardlek bescherming dus niet noodzakelijk.

Aangezien in de onderverdeelkast meerdere aardlekschakelaars nodig zijn is het waarschijnlijk zelfs onwenselijk om een aardlekschakelaar te plaatsen in de hoofd groepenkast in verband met selectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@KoHa Dus ipv een aardlekautomaat in de huidige groepenkast wordt dat dan een normale installatieautomaat? Of simpelweg een hoofdschakelaar zodat je aan de kabel kunt werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:53
merijntjuh schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:48:
@KoHa Dus ipv een aardlekautomaat in de huidige groepenkast wordt dat dan een normale installatieautomaat? Of simpelweg een hoofdschakelaar zodat je aan de kabel kunt werken?
Automaat, als je hoofdschakelaar doet, knallen je netvoeding zekeringen. Dan heb je nergens licht meer.
Mag daarom ook niet.
Hoofdschakelaar mag dan weer wel als eerste in de schuur.
Zal wel lastig worden om nog een beetje selectief te blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 03-06-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 20:54
JWT schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:04:
Net nieuwe pv verdeler binnen. Kan/moet beter qua draadjes toch?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me ook; het kan zijn dat het prefab kabels zijn en er wel adereindhulzen om zitten, maar twee draden onder 1 schroef staat vaak niet in de specificaties.

Ik zou geïsoleerde adereindhulzen (enkel en dubbel) gebruiken, zie je ook meteen geen bloot koper meer.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Dapdodo Klinkt ook erg logisch inderdaad.
Alleen nu zijn de bovenstaande comments een beetje tegenstrijdig.

Als ik er iets langer over nadenk, dan kom ik eigenlijk tot de zelfde conclusie als @habbekrats .
Er moet een aardlekschakelaar voor de kabel (in huidige groepenkast). Want als je met en schep de kabel zou raken dan moet er geen stroom meer lopen.
Met een installatieautomaat krijg je een optater als je het metalen deel aan zou raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
merijntjuh schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:59:
@Dapdodo Klinkt ook erg logisch inderdaad.
Alleen nu zijn de bovenstaande comments een beetje tegenstrijdig.

Als ik er iets langer over nadenk, dan kom ik eigenlijk tot de zelfde conclusie als @habbekrats .
Er moet een aardlekschakelaar voor de kabel (in huidige groepenkast). Want als je met en schep de kabel zou raken dan moet er geen stroom meer lopen.
Met een installatieautomaat krijg je een optater als je het metalen deel aan zou raken?
Ik doe standaard een 25A aardlekautomaat 300mA voor zo'n kabel.
Met een harde aardfout gaan zowel de 30mA in de onderverdeler als de 300mA in de meterkast eruit.
Het zij zo, liever dat dan een hengst van een schep of zoiets..
In theorie zou je wel kortsluiting maken tussen het aardscherm en de fase als je er een schep in rost en dan gaat een gewone automaat er ook wel uit...
Het is maar net wat je veiliger vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:19:

Het zou m.i. veel netter zijn als de HomeWizard app gewoon gebaseerd op wat je instelt in de app een opwek in positieve cijfers weergeeft
Euh, dat doet het toch?
Misschien dat ik de groepenkast weer ga omkatten dan wordt het netjes van beneden naar boven: klemmenblokken > onderkant kWh-meter > bovenkant kWh-meter > onderkant PV-aardlekautomaat en dan ook nog eens netjes boven elkaar.
Dan stel ik de app wel in als 'laadpaal' of zo zodat ik nog steeds een mooie positieve grafiek zie en dan is de API tenminste netjes. >:)
Als je de app ook wilt gebruiken zou ik het mooi laten zitten, heel veel logica klopt niet meer als de app niet snapt dat je zonnepanelen meet.

Als je alleen via de API data wilt verwerken maakt het natuurlijk niet zo uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KoHa schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:35:
Volgens mij kan dit als een distributiegroep worden aangesloten in de hoofd groepenkast en is een installatieautomaat voldoende om de afgaande kabel te beveiligen. Daarvoor is een aardlek bescherming dus niet noodzakelijk.
Ronald.42 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:29:
In theorie zou je wel kortsluiting maken tussen het aardscherm en de fase als je er een schep in rost en dan gaat een gewone automaat er ook wel uit...
Hier kun je zonder extra informatie niets zinnigs over zeggen. @merijntjuh Het ligt aan de aardcircuitimpedantie of je dit zonder aardlekbeveiliging mag uitvoeren. Het ligt aan de circuitimpedantie hoeveel stroom er gaat lopen als je kortsluiting maakt tussen een fase en het aardscherm, en afhankelijk van de hoogte van die stroom schakelt de automaat wel op tijd af, niet op tijd af of misschien wel helemaal niet af...

Mocht je geen apparatuur hebben om dit te meten dan speel je het beter op safe door wel aardlekbeveiliging toe te passen. ;)
Ronald.42 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:29:
[...]

Ik doe standaard een 25A aardlekautomaat 300mA voor zo'n kabel.
Met een harde aardfout gaan zowel de 30mA in de onderverdeler als de 300mA in de meterkast eruit.
Dat voorkom je door in plaats van de standaard 300mA aardlekbeveiliging toe te passen, selectieve 300mA aardlekbeveiliging toe te passen.

Maar dat bestaat volgens mij niet als aardlekautomaat, dus dan moet je een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat gebruiken.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.